[F1 2021] Race 21 GP van Saoedi-Arabië Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:
  • 222.466 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:51:

[...]

Waarbij je wel moet onthouden dat het alleen Ham een keer met echt eigen voordeel is gelukt.
Ik zie Mercedes ertoe in staat na een lichte tik tussen Verstappen en Hamilton de auto van Hamilton wegens "onrijdbaar" terug te trekken om dan Verstappen te laten diskwalificeren.
[...]

Ik hoop dat Ham er door een domme fout vanaf gaat en daarmee zijn eigen race verkloot.
Karma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:16
Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:55:
[...]

Of Hamilton die Ocon eraf drukt in T1 van de laatste herstart... Ook niets over terug gezien.
Je blijft wel zoeken hea.. :')
Volgens mij is dat 'incident' al wel 10 keer besproken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:35
Waaj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:56:
[...]

Ik zie Mercedes ertoe in staat na een lichte tik tussen Verstappen en Hamilton de auto van Hamilton wegens "onrijdbaar" terug te trekken om dan Verstappen te laten diskwalificeren.

[...]

Karma!
Gelukkig is voor een DSQ wel iets meer nodig dan een lichte tik tijdens een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Transportman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:58:
[...]

Gelukkig is voor een DSQ wel iets meer nodig dan een lichte tik tijdens een ongeluk.
Yep, de FIA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ben ik eigenlijk de enige die de code-rood voor Verstappen niet per se heel gunstig vond? :P Zonder code-rood had ie langer door kunnen rijden op Geel, je weet niet wat z'n tempo geweest zou zijn maar na 11 rondjes op Geel zou z'n tempo nog niet per se in hoeven te zakken dus misschien dat ie nog wel wat tijd had kunnen pakken op Hamilton op Wit (~10s ofzo?). Dan kun je daarna wisselen naar Wit, kom je in principe weer op p2 of p3 terug en kun je jagen op Hamilton / Bottas met versere banden richting het einde. En da's dan nog zonder een SC of VSC gerekend....

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 07-12-2021 09:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:18
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:51:
[...]

En waarom heeft iedereen het over de aktie van VER als het over niet bochten halen is? De afgelopen races heb ik aan mijn 2 handen niet genoeg om de keren te tellen dat er ergens een bocht niet wordt gehaald en er uiteindelijk wel voordeel uit gehaald wordt. De laatste race nog met Ocon die bij de restart naar de 1e plek rijdt buiten Ham en Verstappen om.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor Bottas die te langzaam over de baan rijdt voor de stack. Dat blijft ook gebeuren omdat de FIA er niets aan doet. En dat terwijl dat toch echt onnodig langzaam rijden is waarvoor Verstappen juist gestraft is.
Allemaal whatabouthismes. Ver doet dit toch gewoon meerdere keren in 1 race? Hij is de enige die in de binnenbocht dit consequent doet. Dat iemand die buiten om gaat een bocht niet haalt.isnte begrijpen. Maar een dive bomb in de binnenbocht is echt iets anders.
Zolang de FIA niet consequent wel/niet gaat straffen zal het een zooi blijven en waarschijnlijk alleen maar een grotere zooi worden.
Helemaal mee eens.
[...]

Waarbij je wel moet onthouden dat het alleen Ham een keer met echt eigen voordeel is gelukt.
Met MEER voordeel zou ik zeggen. Want Monza had Ver toch echt voordeel er van dat Ham de race niet heeft gewonnen. De Mercedes was daar echt verreweg de snelste auto.
[...]

Ik hoop dat Ham er door een domme fout vanaf gaat en daarmee zijn eigen race verkloot. Ik ben al dat gezeur onderhand wel zat.
Tsja, ik ben halverwege het seizoen gestopt met kijken omdat het gezeik in de Nederlandse media en hier op Tweakers over Hamilton echt absurde vormen aan nam.

Ik hoop dat Ver gewoon de volgende race netjes gaat rijden in plaats van te proberen Ham te torpederen.
Als hij dat niet doet hoop ik eerder dat Ver hem ergens in de muur parkeert dan Ham.

Waarom niet gewoon hopen op een nette race?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben zo bang dat Mercedes Max een nieuwe motor geeft. Dat deze op standje maximaal zet en dat Hamilton met 2 vingers in zijn neus het hele veld op een rondje zet en overduidelijk kampioen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

Dentist

Next patient please...

Alfa Novanta schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:47:
[...]

Ik vind het 2 verschillende dingen. Een safety car is een korte onderbreking en als je dan een pitstop doet kan het zowel goed als negatief uitpakken, afhankelijk waar je zit op de baan. That's part of the game.

Met een code rood leg je de race stop want er is iets dramatisch gebeurt, je bevriest de race tijdelijk. Eigenlijk zou je de race dan weer moeten hervatten als daarvoor, dus als je slechte banden had, moet je alsnog je pitstop doen. Ze maken er nu een compleet nieuwe race van incl. staande start want dat is spannender. Eigenlijk horen ze het met een rollende start te hervatten, dan ga je écht verder waar je gebleven was. Nu is alle momentum uit de race en maak je er een nieuwe race van, nieuwe banden, nieuwe start. Anything can happen. Dus ja, ik zou ook liever zien dat ze dat schrappen.
Zie dat anders - de code rood is voor iedereen gelijk, in plaats van het geluk/ongeluk wbt track position tov een SC. Bovendien gaat het - en dat vind ik veel belangrijker - om de veiligheid.

Er zullen altijd dingen zijn die 'oneerlijk' zijn/voelen. Zolang ze maar voor iedereen hetzelfde zijn, zal dat over tijd ongeveer gelijk vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

FabianGTI schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:58:
[...]

Sommige mensen lezen dit topic blijkbaar als een boek. Ik heb het er iig over dat het incident niet langs de FIA is geweest.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:01:
[...]

Sommige mensen lezen dit topic blijkbaar als een boek. Ik heb het er iig over dat het incident niet langs de FIA is geweest.
Volgens mij was er toch gewoon geen keuze voor Ham omdat Ver hem er aan de binnenkant voor gooide? Of is dat niet dat incident?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

naitsoezn schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:59:
Ben ik eigenlijk de enige die de code-rood voor Verstappen niet per se heel gunstig vond? :P Zonder code-rood had ie langer door kunnen rijden op Geel, je weet niet wat z'n tempo geweest zou zijn maar na 11 rondjes op Geel zou z'n tempo nog niet per se in hoeven te zakken dus misschien dat ie nog wel wat tijd had kunnen pakken op Hamilton op Wit (~10s ofzo?). Dan kun je daarna wisselen naar Wit, kom je in principe weer op p2 of p3 terug en kun je jagen op Hamilton / Bottas met versere banden richting het einde. En da's dan nog zonder een SC of VSC gerekend....
Zonder gekke dingen was Max 3e geëindigd, daar ben ik van overtuigd. De racepace van de Mercs was niet bij te houden.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:16
groggy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:00:
Ik ben zo bang dat Mercedes Max een nieuwe motor geeft. Dat deze op standje maximaal zet en dat Hamilton met 2 vingers in zijn neus het hele veld op een rondje zet en overduidelijk kampioen wordt.
Zou wel grappig zijn, een RedBull met Mercedes blok, maar ik heb zo'n idee dat je dat niet bedoelt? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:31
naitsoezn schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:59:
Het is dubbel denk ik, aan de ene kant had Max misschien een gat kunnen slaan wat langzamer dicht gereden werd en daarna een voordeeltje kunnen pakken met versere banden aan het einde van de race. Aan de andere kant is de vraag hoe groot het gat na de stop geweest zou zijn, en of HAM dan geen gratis stop zou hebben gehad.

Nu was het speelveld in principe weer gelijk, ten opzichte van de banden, en heeft Max niets verloren door de gratis wissel ten opzichte van een stop door de tactische snelheid van Bottas. Dus het kon altijd twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:02:
[...]

Volgens mij was er toch gewoon geen keuze voor Ham omdat Ver hem er aan de binnenkant voor gooide? Of is dat niet dat incident?
Volgens mij was het zo dat Hamilton teveel met Ocon bezig was waardoor er een gaatje werd gelaten aan de binnenkant. Daar maakte Max gebruik van. Dat gaatje was er alleen maar omdat Hamilton meer bezig was met Ocon naar buiten drukken, dan met de bocht halen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:07
FabianGTI schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:58:
[...]

Dit is mijn eerste reactie hier :+ dus hoezo blijft zoeken

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
  • Laatst online: 22:30
Het is een rode vlag mensen, geen code rood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AheeR5CWGXeFDzWsb4rruw_EWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SKS7KCdE7R7TwkK8RBreesI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzmj9c9QZ_dg0RlEss9GPoc-iZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXhDzT3hBjBZR0463p8JKaZJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:05:
[...]

Volgens mij was het zo dat Hamilton teveel met Ocon bezig was waardoor er een gaatje werd gelaten aan de binnenkant. Daar maakte Max gebruik van. Dat gaatje was er alleen maar omdat Hamilton meer bezig was met Ocon naar buiten drukken, dan met de bocht halen naar mijn idee.
Kan zijn, maar op het moment dat Max daar zat had Ham geen andere keuze dan de bocht minder insturen en daar mee Ocon echt buiten de baan duwen. Alles daarvoor was gewoon racen volgende de regels. Denk dat Ham vooral bezig was met T1 wijd genoeg nemen zodat hij in T2 voldoende snelheid mee kon nemen om Ocon voor te blijven. De lijn die Max koos was namelijk zeer traag in T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:09:
[...]

Kan zijn, maar op het moment dat Max daar zat had Ham geen andere keuze dan de bocht minder insturen en daar mee Ocon echt buiten de baan duwen. Alles daarvoor was gewoon racen volgende de regels. Denk dat Ham vooral bezig was met T1 wijd genoeg nemen zodat hij in T2 voldoende snelheid mee kon nemen om Ocon voor te blijven. De lijn die Max koos was namelijk zeer traag in T2.
Naar de intentie van Hamilton kunnen we alleen maar gissen. De intentie meenemen doet men bij de FIA in het geval van Max ook niet. Ik vind ook verder niet dat Hamilton daar een penalty voor moet krijgen, maar alleen al het feit dat er niet eens naar gekeken wordt vind ik wat vreemd. Maar goed, ik ben ook maar 1 van de vele huilers op social media.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:59:

Ik hoop dat Ver gewoon de volgende race netjes gaat rijden in plaats van te proberen Ham te torpederen.
Als hij dat niet doet hoop ik eerder dat Ver hem ergens in de muur parkeert dan Ham.

En ik hoop dat mensen stoppen in het Mercedes frame mee te gaan dat Verstappen gevaarlijk is een Hamilton eruit probeert te torpederen. We kijken voor actie op het scherpst van de snede, zolang het maar binnen de lijntjes blijft (vooruit, dat kan van Verstappen wel iets beter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Transportman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:15:
[...]

En ik hoop dat mensen stoppen in het Mercedes frame mee te gaan dat Verstappen gevaarlijk is een Hamilton eruit probeert te torpederen. We kijken voor actie op het scherpst van de snede, zolang het maar binnen de lijntjes blijft (vooruit, dat kan van Verstappen wel iets beter).
Dit - Wat Merc goed heeft begrepen is dat het veel krachtiger is om de discussie te framen, dan hem proberen te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

JB

Cédric roelt!

Dentist schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:17:
[...]

Dit - Wat Merc goed heeft begrepen is dat het veel krachtiger is om de discussie te framen, dan hem proberen te winnen.
De juiste afdronk inderdaad. MER/Toto/Lewis zijn veel meer geslepen. Ze roepen precies de juiste dingen. RBR is daarin passief en niet scherp. Max is daar ook niet de juiste persoon voor denk ik. Die is gewoon te puur.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:14:
[...]

Naar de intentie van Hamilton kunnen we alleen maar gissen. De intentie meenemen doet men bij de FIA in het geval van Max ook niet. Ik vind ook verder niet dat Hamilton daar een penalty voor moet krijgen, maar alleen al het feit dat er niet eens naar gekeken wordt vind ik wat vreemd. Maar goed, ik ben ook maar 1 van de vele huilers op social media.
Normaal wordt er bij een (her)start wat meer toegestaan. En aangezien Ham tussen 2 auto's in zat had hij niets te kiezen. Daarmee lijkt een onderzoek mij ook zinloos.
Transportman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:15:
[...]

Sorry maar hoe noem je de acties van Ver dan? Opzettelijk veel te laat remmen in de binnenbocht is gewoon een poging de concurrent ofwel te raken ofwel van de baan af te duwen.

Als je de bocht dan haalt zoals Ver bij de tweede herstart is er niets aan de hand, dan is het aan de goede kant van het randje maar als je zelf meters voorbij de bocht terecht komt dan is het gewoon een achterlijke en gevaarlijke actie.

Heeft niks met framing te maken en alles met objectief proberen te kijken ook al gaat het om een Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:19:
[...]

De juiste afdronk inderdaad. MER/Toto/Lewis zijn veel meer geslepen. Ze roepen precies de juiste dingen. RBR is daarin passief en niet scherp. Max is daar ook niet de juiste persoon voor denk ik. Die is gewoon te puur.
Die wil gewoon het WDC. Publieke perceptie zal 'm een worst wezen. Hij doet netjes wat ie ingepeperd heeft gekregen bij z'n PR sessies, maar dat is de enige reden dat hij daar is denk ik, dat WDC. Ik verwacht ook echt dat als ie 'm wint, dat hij gewoon afzwaait als z'n contract het toe laat. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij F1 op deze manier leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:21:

[...]

Sorry maar hoe noem je de acties van Ver dan? Opzettelijk veel te laat remmen in de binnenbocht is gewoon een poging de concurrent ofwel te raken ofwel van de baan af te duwen.

Als je de bocht dan haalt zoals Ver bij de tweede herstart is er niets aan de hand, dan is het aan de goede kant van het randje maar als je zelf meters voorbij de bocht terecht komt dan is het gewoon een achterlijke en gevaarlijke actie.

Heeft niks met framing te maken en alles met objectief proberen te kijken ook al gaat het om een Nederlander.
Zet Lewis maar eens in die RedBull ;) Kijken wat die allemaal uit moet/gaat halen om mee te kunnen doen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:22:
[...]

Die wil gewoon het WDC. Publieke perceptie zal 'm een worst wezen. Hij doet netjes wat ie ingepeperd heeft gekregen bij z'n PR sessies, maar dat is de enige reden dat hij daar is denk ik, dat WDC. Ik verwacht ook echt dat als ie 'm wint, dat hij gewoon afzwaait als z'n contract het toe laat. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij F1 op deze manier leuk vindt.
Dat houd me ook steeds meer bezig. Zogenaamd Max verslagen en snel weg, want RUS komt eraan. Kan het nooit fout gaan en hij staan in de boeken met all time records :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Helemaal onderaan de streep, na alles afgewogen en weggestreept te hebben..
En je vraagt het jezelf héél eerlijk af.. wat boeit het dan echt eigenlijk? Maar dan écht?

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:23:
[...]

Zet Lewis maar eens in die RedBull ;) Kijken wat die allemaal uit moet/gaat halen om mee te kunnen doen...
Is het hebben van een mindere auto een excuus voor breken van regels?

Er zijn ook races geweest dit seizoen waar de RBR echt de betere auto was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:24:
[...]

Dat houd me ook steeds meer bezig. Zogenaamd Max verslagen en snel weg, want RUS komt eraan. Kan het nooit fout gaan en hij staan in de boeken met all time records :)
Haha, ik had het over Max :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:24:
[...]

Onmacht is het juiste woord denk ik. Hoeveel jaren kijkt Max al tegen de kont van die MER aan? Ik geef het je te doen...

Nogmaals, ik praat het niet goed hé :) maar ik snap het ergens wel.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ohw wel ja? Ik zou eerder HAM verwachten nu.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

[...]

Als Lewis in de Red Bull had gezeten en Max in de Merc (en alles was verder gelijk gebleven qua performance) dan had Lewis nu 18 punten voor gestaan op Max, omdat Lewis eieren voor zijn geld had gekozen in Silverstone. Dat durf ik best toe te geven. Dat is het stukje WDC contentie slimmigheid wat Lewis wel zou hebben. Maar goed, dan was Max al minstens 5x WDC geweest, dus dan was dat ook niet zo'n probleem :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

[...]

Je kan op/over het randje rijden, zonder gelijk een 'crazy guy' te zijn, 'who drives with a different rulebook' en 'is very dangerous'.
“I have raced a lot of drivers in my 28 years of racing, I have come across a lot of characters. There’s a few that are over the limit, the rules don’t apply.

“He (Verstappen)’s over the limit for sure. I have avoided collision on so many occasions with the guy.

“I don’t mind being the one who does that because you get to live another day. It doesn’t matter for him if we don’t finish. It does for me.”
Dat is de framing. Het is racen, op de limiet, van beide racers. De een rijdt niet meer of minder gevaarlijk / gecalculeerd dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Normaal wordt er bij een (her)start wat meer toegestaan. En aangezien Ham tussen 2 auto's in zat had hij niets te kiezen. Daarmee lijkt een onderzoek mij ook zinloos.

[...]

Kan je aantonen dat het bewust te laat remmen is? Of kan het komen door koude banden o.i.d.? Want dat is zeker de eerste ronde toch altijd spannend en een ontdekkingsreis, kijk ook naar naar Bottas die zich dit seizoen in de eerste bocht al een paar keer flink vergist heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Transportman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:30:
[...]

Kan je aantonen dat het bewust te laat remmen is? Of kan het komen door koude banden o.i.d.? Want dat is zeker de eerste ronde toch altijd spannend en een ontdekkingsreis, kijk ook naar naar Bottas die zich dit seizoen in de eerste bocht al een paar keer flink vergist heeft.
Koude banden. Doordat Ham zo'n groot gat liet vallen voor de herstart.

Levensgevaarlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

Spotmatic

Ken sent me

Het kampioenschap is trouwens over... Garry Connelly is bij de laatste race ook hoofdsteward. ;)

(Nog niet officieel bevestigd dacht ik)

[ Voor 18% gewijzigd door Spotmatic op 07-12-2021 10:37 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:59:
[...]
Allemaal whatabouthismes. Ver doet dit toch gewoon meerdere keren in 1 race? Hij is de enige die in de binnenbocht dit consequent doet. Dat iemand die buiten om gaat een bocht niet haalt.isnte begrijpen. Maar een dive bomb in de binnenbocht is echt iets anders.
Waar mis je dat ik klaag over de FIA en niet over Ham/Ver ? :P Want Ver is juist niet de enige die dit consequent doet, het gebeurt over de hele baan consequent en maar heel af en toe geeft de FIA er een straf voor. Meestal gebeurt er echter helemaal niets.
En de regel is toch eigenlijk heel simpel, als je voordeel hebt door buiten de baan te komen moet je dat voordeel terug geven. En een dive bomb of buitenom een bocht niet halen maakt daarvoor dus geen bal uit. Wat Ocon doet is simpelweg gaining een advantage. En dat ie toch wel wordt ingehaald doet daar niets aan af, op zo'n moment moet ie gewoon te horen krijgen dat ie aan de kant moet.
[...]
Tsja, ik ben halverwege het seizoen gestopt met kijken omdat het gezeik in de Nederlandse media en hier op Tweakers over Hamilton echt absurde vormen aan nam.
Dan moet je eens op UK websites kijken :+ Punt is gewoon dat het meeste van dit 'gezeik' komt doordat de FIA simpelweg niet consequent is en de regels iedere keer weer anders uitlegt. Regels moeten gewoon duidelijk zijn. En dat er een keer een discussie is heb je altijd, maar bij F1 is de discussie de standaard geworden. En dat is 100% veroorzaakt door de FIA zelf. En precies dat is de reden dat ik ook niet meer hele races volg. Ik kijk tussendoor een keertje de stand, achteraf de highlightes en een dag later wel de definitieve uitslag.

Vooral omdat ik dat gezeur van Ham/Merc zat ben :D Nog steeds net doen of ze de underdog zijn, steeds mooi weer spelen, iedere keer weer de FIA bespelen etc. En bovenal omdat Ham dan een keertje niet zijn team de schuld kan geven van de fouten die hij zelf maakt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
Dentist schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:27:
[...]

Je kan op/over het randje rijden, zonder gelijk een 'crazy guy' te zijn, 'who drives with a different rulebook' en 'is very dangerous'.

[...]

Dat is de framing. Het is racen, op de limiet, van beide racers. De een rijdt niet meer of minder gevaarlijk / gecalculeerd dan de ander.
Als je het 1 keer doet kan het gebeuren. Doe je het in 1 race 2 keer en twee races terug ook al dan is het geen toeval meer. Ook de uitspraak van Ver na Monza laat niets aan twijfel over "Dat krijg je er van als je me geen ruimte laat".
Transportman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:30:
[...]

Omdat zijn remmen niet blokkeerden zoals bij Bottas, hij had dus maximale vertraging maar haalde toch de bocht niet Hij was gewoon veel en veel te laat met remmen, ook veel later dan elke andere coureur op die punten.
JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:25:
[...]

Nogmaals, ik praat het niet goed hé :) maar ik snap het ergens wel.
Tsja, klinkt verdacht veel als wel goedpraten in mijn oren.
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:37:
[...]

Waar mis je dat ik klaag over de FIA en niet over Ham/Ver ? :P Want Ver is juist niet de enige die dit consequent doet, het gebeurt over de hele baan consequent en maar heel af en toe geeft de FIA er een straf voor. Meestal gebeurt er echter helemaal niets.
En de regel is toch eigenlijk heel simpel, als je voordeel hebt door buiten de baan te komen moet je dat voordeel terug geven. En een dive bomb of buitenom een bocht niet halen maakt daarvoor dus geen bal uit. Wat Ocon doet is simpelweg gaining een advantage. En dat ie toch wel wordt ingehaald doet daar niets aan af, op zo'n moment moet ie gewoon te horen krijgen dat ie aan de kant moet.
Verschil tussen binnendoor en buitenom zou in de regels vastgelegd moeten worden. He ene is namelijk zeer gevaarlijk en het andere niet.

De FIA heeft zowel Ham als Ver meerdere keren de hand boven het hoofd gehouden. Dat maakt de situatie wel complexer ja, daar heb je gelijk in.
[...]

Dan moet je eens op UK websites kijken :+ Punt is gewoon dat het meeste van dit 'gezeik' komt doordat de FIA simpelweg niet consequent is en de regeld iedere keer weer anders uitlegt. Regels moeten gewoon duidelijk zijn. En dat er een keer een discussie is heb je altijd, maar bij F1 is de discussie de standaard geworden. En dat is 100% veroorzaakt door de FIA zelf. En precies dat is de reden dat ik ook niet meer hele races volg. Ik kijk tussendoor een keertje de stand, achteraf de highlightes en een dag later wel de definitieve uitslag.
Dus omdat de Engelsen partijdig zijn moeten wij dat ook maar doen 8)7
[...]

Vooral omdat ik dat gezeur van Ham/Merc zat ben :D Nog steeds net doen of ze de underdog zijn, steeds mooi weer spelen, iedere keer weer de FIA bespelen etc. En bovenal omdat Ham dan een keertje niet zijn team de schuld kan geven van de fouten die hij zelf maakt.
Tsja, ik ben het gezeik van beide kanten, en de media, zat.

Wil gewoon een nette race zonder gedoe. Ongeacht wie er dan wint. Ik kijk voor de sport, niet voor Max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik ben vooral benieuwd of er nu duidelijkheid komt wat wel en niet mag. Of de Delta's aangepast worden nav Bottas het hele veld ophouden. En vooral duidelijkheid wie wat moet doen binnen hoeveel bochten om iemand voorbij te laten. Maar ik betwijfel of ze interesse hebben om duidelijkheid te hebben. Dat neemt namelijk heel wat vrijheid bij de stewards af.

Ik vind het grappig dat Lewis niet verplicht is om ervoorbij te gaan als iemand je voorbij laat, maar Verstappen is wel verplicht de bocht te halen. Ja heel extreem gechargeerd, maar serieus. Hoe extreem willen ze het doortrekken. Zolang ze geen paal en perk stellen en zaken zwart-wit opschrijven en consequent straffen, wordt het komende races gewoon nog meer drama.

En ergens stiekem hoop ik dat Masi voor volgend jaar vervangen wordt. Ik ben toe aan de winterstop.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 16:58
siggy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:13:
Ik ben vooral benieuwd of er nu duidelijkheid komt wat wel en niet mag. Of de Delta's aangepast worden nav Bottas het hele veld ophouden. En vooral duidelijkheid wie wat moet doen binnen hoeveel bochten om iemand voorbij te laten. Maar ik betwijfel of ze interesse hebben om duidelijkheid te hebben. Dat neemt namelijk heel wat vrijheid bij de stewards af.

Ik vind het grappig dat Lewis niet verplicht is om ervoorbij te gaan als iemand je voorbij laat, maar Verstappen is wel verplicht de bocht te halen. Ja heel extreem gechargeerd, maar serieus. Hoe extreem willen ze het doortrekken. Zolang ze geen paal en perk stellen en zaken zwart-wit opschrijven en consequent straffen, wordt het komende races gewoon nog meer drama.

En ergens stiekem hoop ik dat Masi voor volgend jaar vervangen wordt. Ik ben toe aan de winterstop.
Wat heeft Masi te maken met wat de stewards kunnen en mogen. Enige wat Masi doet is wat hij ziet melden aan de stewards die dan een beslissing kunnen nemen. Ik vind dat mensen Masi te veel aanrekenen voor dingen waar hij zelf geen controle over heeft.

Twitch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Vooral gedoe over 'leaving the track and gaining an advantage' is heel krom. Leg er grind neer of zet er een muur neer. Dan gaat niemand aan de buitenkant zitten van zo'n bocht.

Maar goed, ook daar is F1 niet duidelijk over want als ze het anders zien wordt het gewoon 'forcing a driver of the track'. Zie het voorbeeld met Norris en Perez in Oostenrijk. Had afgedaan kunnen worden als racing incident. M.i. was dit gewoon te optimistisch van Perez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Martin0 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:21:
[...]

Wat heeft Masi te maken met wat de stewards kunnen en mogen. Enige wat Masi doet is wat hij ziet melden aan de stewards die dan een beslissing kunnen nemen. Ik vind dat mensen Masi te veel aanrekenen voor dingen waar hij zelf geen controle over heeft.
Gaan onderhandelen over een straf vond ik dan weer niet handig.
Daarmee nam hij al stelling in over wie schuldig was. Lekker aan de Stewards over laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:44:

Dus omdat de Engelsen partijdig zijn moeten wij dat ook maar doen 8)7
Meer om aan te geven dat we helemaal niet zo partijdig zijn. Hier krijg je nog een fatsoenlijke onderbouwing waarom iemand iets vind. Daar kom ik vooral tegen dat Max fout zat, want hij rijdt altijd lomp :+
[...]
Tsja, ik ben het gezeik van beide kanten, en de media, zat.

Wil gewoon een nette race zonder gedoe. Ongeacht wie er dan wint. Ik kijk voor de sport, niet voor Max.
Dat deed ik ook, maar juist doordat de FIA er zo'n enorme zooi van maakt is de lol er aardig van af. De huidige stand is grotendeels bepaald door de FIA en niet door het racen zelf. En dat terwijl we dit jaar verder juist eens een keer een leuk seizoen hebben. Zowel Ham als Max rijden lomp en op/over het randje. Dus pak dat consequent aan en niet zoals nu.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Martin0 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:21:
[...]
Masi zou het moeten houden bij melden en zich niet bemoeien met de straf. En dat laatste doet ie wel. Dus ook al zou hij geen controle over de straf moeten hebben, heeft hij dat wel.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:23

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FF_3-tcWUAcNhV9?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
[...]

Hij zoekt de grenzen van de regels op, en stelt ze ter discussie. Dat heeft hij altijd al gedaan, en daar is m.i. niets mis mee. Zie het wel of niet meerdere keren bewegen in de braking zone een aantal jaar geleden, daar heeft zijn rijstijl ook de discussie op gang gebracht, en zijn er uiteindelijk verduidelijkingen in de regels gekomen (soort van :)). Hij zoekt het gaatje, en als topsporter in een sport waar dit soort regels niet heel eenduidig is vind ik dat ook logisch.

HAM hoeft dat niet te doen, want zijn auto is dusdanig veel sneller dat hij cleaner kan racen (wat hij overigens niet altijd doet).

[ Voor 9% gewijzigd door autje op 07-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 20:14
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:24:
[...]

Masi zou het moeten houden bij melden en zich niet bemoeien met de straf. En dat laatste doet ie wel. Dus ook al zou hij geen controle over de straf moeten hebben, heeft hij dat wel.
Hoe bedoel je dat? Het onderhandelen van "Je hebt bij de herstart buiten de baan ingehaald dus je moet achter Hamilton anders gaat het naar de stewards?

Dat is niet anders als normaal in een race in zo'n geval toch ook gebeurd? Je haalt buiten de baan in en dan kun je zelf kiezen, of je geeft de plek terug, of de stewards gaan ernaar kijken en heb je kans op een time penalty.

Ik zie niet hoe Masi hier zicht met de straf bezig houd?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Puc van S. schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:38:
[...]

Hoe bedoel je dat? Het onderhandelen van "Je hebt bij de herstart buiten de baan ingehaald dus je moet achter Hamilton anders gaat het naar de stewards?

Dat is niet anders als normaal in een race in zo'n geval toch ook gebeurd? Je haalt buiten de baan in en dan kun je zelf kiezen, of je geeft de plek terug, of de stewards gaan ernaar kijken en heb je kans op een time penalty.

Ik zie niet hoe Masi hier zicht met de straf bezig houd?
Hij gaat naar de stewards en geeft aan wat de straf moet zijn. Het enige wat hij moet doen is daar melden dat iemand verkeerd heeft ingehaald. En hij moet dus niet een discussie aangaan over de straf, wat al meerdere keren aangegeven is dat ie wel doet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Ik vraag me af hoe de race was verlopen als VER had besloten P1 niet terug te geven na de eerste herstart. Wat is daar in het verleden voor gegeven, +5s of +10s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
autje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:42:
Ik vraag me af hoe de race was verlopen als VER had besloten P1 niet terug te geven na de eerste herstart. Wat is daar in het verleden voor gegeven, +5s of +10s?
Bij F2 kregen mensen voor soortgelijke overtrading 5s.
Maar omdat het niet zo duidelijk op papier staat kunnen de stewards ook voor 10s kiezen of zelfs een stop & go. In dat laatste geval is het wel redelijk problematisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
SquareOne schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:44:
[...]

Bij F2 kregen mensen voor soortgelijke overtrading 5s.
Maar omdat het niet zo duidelijk op papier staat kunnen de stewards ook voor 10s kiezen of zelfs een stop & go. In dat laatste geval is het wel redelijk problematisch.
Dat is natuurlijk al waar het probleem begint. Stel daar gewoon een vaste strafmaat voor, en iedere overtreding krijgt dezelfde straf (en ook voor een tweede of volgende overtreding binnen dezelfde race).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
SquareOne schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:22:
[...]

Daarmee nam hij al stelling in over wie schuldig was. Lekker aan de Stewards over laten.
Ik vind het juist heel handig. Het was overduidelijk wie er fout zat maar het aan de stewards overlaten zou er voor zorgen dat er pas na de herstart duidelijkheid zou zijn wat onprettig is. Dit onderhandelen was in het voordeel van Ver overigens, want een tijdstraf op dat punt van de race had hem veel meer plaatsen kunnen kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:46:
[...]

Ik vind het juist heel handig. Het was overduidelijk wie er fout zat maar het aan de stewards overlaten zou er voor zorgen dat er pas na de herstart duidelijkheid zou zijn wat onprettig is. Dit onderhandelen was in het voordeel van Ver overigens, want een tijdstraf op dat punt van de race had hem veel meer plaatsen kunnen kosten.
De bewoording en uitstraling was ronduit dom. Masi had hier gewoon moeten zeggen 'je start van p3 of anders gaan we naar de stewards'.

In plaats daarvan had hij het over een offer, en weet ik wat allemaal. Kwam erg sterk over maar niet heus.

Aardige opsomming van autosport.com:
https://www.motorsport.co...abian-grand-prix/6857485/

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
[...]

Dan kun je natuurlijk ook zeggen: we gaan niet eerder herstarten dan dat de stewards ernaar gekeken hebben. Ik vind dat Masi het eerst naar de stewards moet sturen, die beslissen over een straf, en pas dan legt Masi de mogelijkheden voor aan RBR: naar P3 of straf X accepteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
autje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:46:
[...]

Dat is natuurlijk al waar het probleem begint. Stel daar gewoon een vaste strafmaat voor, en iedere overtreding krijgt dezelfde straf (en ook voor een tweede of volgende overtreding binnen dezelfde race).
Ook daar wringt de schoen. Als je als coureur weet wat de 'vaste straf' is, kan je prima vooraf een inschatting maken of je iets wel of niet kunt doen. Om er vervolgens mee 'weg te komen' omdat je weet dat de straf die je krijgt minder zwaar is dan hetgeen het je oplevert.

Dat maakt het zo lastig in deze sport.

In algemene zin vind ik wel dat er teveel gestraft wordt. Coureurs en teams worden ook wel echt ontmoedigd om acties uit te voeren en ergens voor te gaan. Ze zijn meer bezig met bandenmanagement en straffen ontlokken dan daadwerkelijk zelf initiatief nemen. Daarom alle credits voor Red Bull. Die er gewoon exact hetzelfde in staan als Max en gewoon de gelederen altijd gesloten houden op dat punt. Zowel naar buiten toe als intern volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
MikeyMan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:49:
[...]

De bewoording en uitstraling was ronduit dom. Masi had hier gewoon moeten zeggen 'je start van p3 of anders gaan we naar de stewards'.

In plaats daarvan had hij het over een offer, en weet ik wat allemaal. Kwam erg sterk over maar niet heus.

Aardige opsomming van autosport.com:
https://www.motorsport.co...abian-grand-prix/6857485/
De uitvoering was een beetje knullig ja maar het idee snap ik wel.
autje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:49:
[...]

Dan kun je natuurlijk ook zeggen: we gaan niet eerder herstarten dan dat de stewards ernaar gekeken hebben. Ik vind dat Masi het eerst naar de stewards moet sturen, die beslissen over een straf, en pas dan legt Masi de mogelijkheden voor aan RBR: naar P3 of straf X accepteren.
Als je het aan de stewards voorlegt kan je daarna niet meer gaan onderhandelen. Zou wat zijn als je bij elke straf vanuit de stewards nog mag gaan onderhandelen. Dat zou een mooie boel worden.

De enige optie die je hebt is net zoals je op de baan een plek kan teruggeven zodat er geen straf volgt die bij de herstart al teruggeven zodat er geen straf volgt. Op die manier was dit voorstel ook gewoon heel logisch. En in beide gevallen moet je dat dan doen voordat de stewards met een straf komen, anders heb je pech.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 07-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oplossing voor dit circuit: Minder uitloopvakken en meer muren. En hopen dat je het podium nog gevuld krijgt.

Slotje d'r op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat maakt toch geen bal uit? Dat is zijn taak niet en dus moet hij zich er niet mee bemoeien. Professioneel bezig zijn is de processen hun werk laten doen en niet bochten gaan afsnijden omdat dat sneller gaat. En als de processen niet snel genoeg zijn, moet je daar wat aan veranderen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:22:
[...]

De overtreding van Verstappen was overduidelijk. Alleen kwam bijna direct na de overtreding de rode vlag waardoor Verstappen zijn positie nog niet terug had kunnen geven. Dus Masi's voorstel om de positie op te geven bij de herstart was zo gek nog niet, alleen slecht geformuleerd.

[edit] zoals hierboven ook al door anderen is gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Waaj op 07-12-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:57:
[...]

Dat maakt toch geen bal uit? Dat is zijn taak niet en dus moet hij zich er niet mee bemoeien. Professioneel bezig zijn is de processen hun werk laten doen en niet bochten gaan afsnijden omdat dat sneller gaat. En als de processen niet snel genoeg zijn, moet je daar wat aan veranderen.
Als rijders op de baan een positie terug kunnen geven om straf te ontlopen dan is het toch niet gek om voor te stellen bij herstart hetzelfde te doen? Zorgt voor een hoop minder gedoe tijdens de race en beide teams zijn er waarschijnlijk gewoon tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:55:
[...]

Als je het aan de stewards voorlegt kan je daarna niet meer gaan onderhandelen. Zou wat zijn als je bij elke straf vanuit de stewards nog mag gaan onderhandelen. Dat zou een mooie boel worden.
Als je de stewards eerst de mogelijke straf laat bepalen, dan geef je daarna een keuze: niet teruggeven en straf, of wel teruggeven en geen straf. Dat is geen onderhandelen, dat is het team voor een feit en een keuze stellen.

Deze situatie in combinatie met een herstart is natuurlijk vrij uitzonderlijk, maar in principe heb je tijdens een race ook de keuze: plek teruggeven of niet, zo niet dan volgt er een straf. Alleen is daar de hoogte niet van duidelijk, dus dat maakt de keuze voor een team lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Waaj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:59:
[...]

De overtreding van Verstappen was overduidelijk. Alleen kwam bijna direct na de overtreding de rode vlag waardoor Verstappen zijn positie nog niet terug had kunnen geven. Dus Masi's voorstel om de positie op te geven bij de herstart was zo gek nog niet, alleen slecht geformuleerd.

[edit] zoals hierboven ook al door anderen is gezegd.
Alleen is dat zijn taak niet. Dat moet ie via de stewards doen. Tijdens de race kan ie zo'n voorstel doen maar na de rode vlak heb je een andere situatie en heb je daar de stewards voor.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Philip Ross schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:00:
[...]

Als rijders op de baan een positie terug kunnen geven om straf te ontlopen dan is het toch niet gek om voor te stellen bij herstart hetzelfde te doen? Zorgt voor een hoop minder gedoe tijdens de race en beide teams zijn er waarschijnlijk gewoon tevreden mee.
Dus moet ie naar de stewards gaan en vragen of het een tijdsstraf of een plaats opgeven wordt. Hij is op dat moment niet meer degene die dat bepaald. Je ziet aan de chaos (ze weten niet eens wie op welke plek ligt), dat het op dat punt dus goed fout gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:08:
[...]

Alleen is dat zijn taak niet. Dat moet ie via de stewards doen. Tijdens de race kan ie zo'n voorstel doen maar na de rode vlak heb je een andere situatie en heb je daar de stewards voor.
Het is juist de taak van Masi om incidenten wel of niet door te sturen naar de stewards. De stewards kunnen dan alleen beoordelen of er een overtreding is gemaakt, en zo ja, een straf uitdelen. En in dit geval was dat niet terecht geweest omdat Verstappen niet de mogelijkheid had zijn positie op te geven vóór de rode vlag viel. Met waarschijnlijk weer protesten van Red Bull en/of andere teams met een hoop onduidelijkheid tot gevolg. Dus Masi's voorstel was wel degelijk zijn taak, en in het belang van een ordelijk verloop van de race.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:07

sjaool

Every life should have 9 cats

Zo zie je maar hoe een invloed die gekkigheid van het KNMI heeft... :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Waaj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:16:
[...]

Het is juist de taak van Masi om incidenten wel of niet door te sturen naar de stewards. De stewards kunnen dan alleen beoordelen of er een overtreding is gemaakt, en zo ja, een straf uitdelen. En in dit geval was dat niet terecht geweest omdat Verstappen niet de mogelijkheid had zijn positie op te geven vóór de rode vlag viel. Met waarschijnlijk weer protesten van Red Bull en/of andere teams met een hoop onduidelijkheid tot gevolg. Dus Masi's voorstel was wel degelijk zijn taak, en in het belang van een ordelijk verloop van de race.
Op het moment dat de race is stilgelegd, is dat niet meer Masi's zijn taak. Maar je ziet nu zelf al waar het fout gaat, de FIA is onduidelijk georganiseerd waardoor ook de beslissingen inconsequent zijn.

En als we het dan toch over Masi zijn taak hebben, waarom komen er zo weinig meldingen van auto's die verder achterop rijden? Die moeten zich aan precies dezelfde regels houden, maar vaak worden overtredingen daar gewoon vergeten. En zelfs met Ocon wordt er niet eens iets van gezegd terwijl die buiten de baan om de 1e plek pakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:27:
[...]

Op het moment dat de race is stilgelegd, is dat niet meer Masi's zijn taak. Maar je ziet nu zelf al waar het fout gaat, de FIA is onduidelijk georganiseerd waardoor ook de beslissingen inconsequent zijn.

En als we het dan toch over Masi zijn taak hebben, waarom komen er zo weinig meldingen van auto's die verder achterop rijden? Die moeten zich aan precies dezelfde regels houden, maar vaak worden overtredingen daar gewoon vergeten. En zelfs met Ocon wordt er niet eens iets van gezegd terwijl die buiten de baan om de 1e plek pakt.
Overigens weet ik niet wat de hele conversatie is geweest. Het stukje dat is uitgezonden begint met "this is our proposal". Het zou dus kunnen dat er overleg is geweest met de stewards hierover, Masi is nl. ook degene die het contact tussen de stewards en de teams onderhoudt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waaj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:31:
[...]

Overigens weet ik niet wat de hele conversatie is geweest. Het stukje dat is uitgezonden begint met "this is our proposal". Het zou dus kunnen dat er overleg is geweest met de stewards hierover, Masi is nl. ook degene die het contact tussen de stewards en de teams onderhoudt.
Het zou überhaupt geen proposal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Waaj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:31:
[...]

Wat ik begreep is dat dit buiten de stewards omgegaan is. Maar het simpele punt dat ze de plaatsen niet eens wisten geeft wel al duidelijk aan dat er geen goed overleg is geweest.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:46
siggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:21:
[...]

Niet relevant aangezien Villeneuve uiteindelijke meer punten had dan Schumacher.
Over Villeneuve gesproken:
De wereldkampioen van 1997 is kritisch op de twee rijders aan kop van het veld, Verstappen en Hamilton. “Max ging van de baan en had daar voordeel bij”, zegt Villeneuve over het controversiële moment in bocht 1, wat de trigger was voor een bizarre eindfase. “Aan de andere kant zaten zijn voorwielen voor de achterwielen van Lewis. En de regels zeggen dat je dan recht op de bocht hebt, en Lewis niet. Dus welke regel volg je op dat moment? Had Max de bocht afgesneden als Lewis voldoende ruimte had gelaten, of niet? We zullen het nooit weten.
https://nl.motorsport.com...-zich-om-in-graf/6859599/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
In de F1 podcast van de NOS werd wel een goede oplossing voor dit issue aangedragen trouwens: zorg er gewoon voor dat je bij het ontwerpen van een baan het zo maakt dat de bocht afsnijden nooit voordeel kan opleveren. Hetzij door verhoogde kerbstones, hetzij door bv. een grindbak of een verplichte omweg zoals in Sochi met piepschuimblokken. Dan ben je ook van heel het gezeur af met 'leaving the track and gaining an advantage' en kiezen coureurs er zelf wel voor om het niet eens te proberen.

Verder snap ik de hele discussie hier wel over de straffen die zijn uitgedeeld, van de andere kant zal ook de grootste Max-fan niet kunnen ontkennen dat Lewis gewoon de snellere auto had afgelopen weekend en dat Max alleen maar had kunnen winnen als er bv. nog een (V)SC of rode vlag was gekomen. Dus neem even het verlies van afgelopen weekend, ik denk dat gezien het feit dat de circuits de afgelopen races Mercedes echt wel beter lagen Max niet mag klagen over het aantal punten dat hij toch nog heeft weten te verzamelen. Nu in Abu Dhabi zal het er echt weer om gaan spannen, dat is toch heerlijk?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Giel1 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:50:
Nu in Abu Dhabi zal het er echt weer om gaan spannen, dat is toch heerlijk?!
Ik welke zin verwacht je dan nog spanning met die Mercedes dominantie?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:21:
Vooral gedoe over 'leaving the track and gaining an advantage' is heel krom. Leg er grind neer of zet er een muur neer. Dan gaat niemand aan de buitenkant zitten van zo'n bocht.
Ja, ik snap nog steeds niet wanneer het "forcing another driver off the track" is en wanneer degene aan de binnenkant "gewoon" de racing line volgt.

Toen Max het buitenom probeerde zag je dat Lewis in eerste instantie naar de apex kon, maar zich bedacht en wijd stuurde. Nu vind ik dat prima, als dat gewoon geen manier van inhalen meer wordt, maar geef dan ook geen straffen meer voor "forcing another driver off the track".

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPelle12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06 10:38
JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:52:
[...]

Volgens mij was deze race ook al spannend genoeg. Alles is nog mogelijk dus ik durf niet te zeggen wie er gaat winnen. Ja Mercedes lijkt sneller maar toch weet verstappen er heel lang voor te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:07

DataGhost

iPL dev

In de F1 podcast van de NOS werd wel een goede oplossing voor dit issue aangedragen trouwens: zorg er gewoon voor dat je bij het ontwerpen van een baan het zo maakt dat de bocht afsnijden nooit voordeel kan opleveren. Hetzij door verhoogde kerbstones, hetzij door bv. een grindbak of een verplichte omweg zoals in Sochi met piepschuimblokken. Dan ben je ook van heel het gezeur af met 'leaving the track and gaining an advantage' en kiezen coureurs er zelf wel voor om het niet eens te proberen.
Dat is allemaal heel makkelijk gezegd zonder er al teveel over na te hoeven denken, en zonder er al teveel over na te hoeven denken klinkt het ook best logisch. Alleen we hebben al (F3 volgens mij, Monza) vliegende auto's de hekken (dus over de muur heen) in zien vliegen over broodjes, en regelmatig komen F1-auto's ook van de grond over normale kerbs. Als je ze nog hoger maakt betekent van de baan af gaan direct een hele tijd geen controle over de auto, en door het los zijn van de grond ook geen wrijving om af te remmen. Op een circuit zoals Jeddah zie ik auto's dan op topsnelheid over de barriers heen gaan. Ook de barriers boven het midden raken kan ervoor zorgen dat de rest van de auto er alsnog overheen vliegt. Dus dat lijkt me geen goed plan. Grindbakken zijn ook al heel vaak aangehaald en dat kan, zolang je baan geen alternatieve layouts heeft (zoals Bahrein) en er ook geen andere klassen (zoals MotoGP) op hoeven te rijden. De verplichte omweg-optie is in Jeddah geen ruimte voor en op veel andere banen ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MaxPelle12 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:56:
[...]

Volgens mij was deze race ook al spannend genoeg. Alles is nog mogelijk dus ik durf niet te zeggen wie er gaat winnen. Ja Mercedes lijkt sneller maar toch weet verstappen er heel lang voor te blijven.
Wat was er spannend aan? Max maakt het spannend omdat ie met kunst en vliegwerk er nog iets van probeert te maken, maar had nooit kunnen winnen. Ja we kunnen hopen dat ie met een gelukje WDC wordt, meer niet (meer) IMHO. Momentum ligt al sinds Brazilië compleet bij MER.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik roep al jaren dat ze direct naast de baan een 2-3m brede strook graf moeten leggen, waar je bijna geen grip op hebt en daarna zo'n asfalt uitloopstrook. Dat is veilig, maar geen enkele coureur zal nog een band over de witte lijn of de kerb laten komen.

En als MotoGP langskomt, kun je die stroken volgens mij vrij eenvoudig weer verwijderen. Ik snap dat dit niet voor iedere baan een oplossing is, maar als je de ruimte niet hebt, zet je maar een muur direct naast de kerbs en lijnen neer, dat werkt in Monaco ook prima. Alleen voor hoge snelheidsstukken als afgelopen weekend moet je eigenlijk concluderen dat het te gevaarlijk is en de consequenties van een zware crash iedere keer weer een code rood opleveren.
Verder snap ik de hele discussie hier wel over de straffen die zijn uitgedeeld, van de andere kant zal ook de grootste Max-fan niet kunnen ontkennen dat Lewis gewoon de snellere auto had afgelopen weekend en dat Max alleen maar had kunnen winnen als er bv. nog een (V)SC of rode vlag was gekomen. Dus neem even het verlies van afgelopen weekend, ik denk dat gezien het feit dat de circuits de afgelopen races Mercedes echt wel beter lagen Max niet mag klagen over het aantal punten dat hij toch nog heeft weten te verzamelen. Nu in Abu Dhabi zal het er echt weer om gaan spannen, dat is toch heerlijk?!
Ja, en de uitgangssituatie is niet echt veranderd t.o.v. SA. Lewis moet nog steeds voor Max eindigen en aangezien die toch in een "league of their own" zitten, betekent dat dat Lewis moet winnen, aangezien VER normaal gezien toch wel 2e wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:52:
[...]

Kan wel een aantal redenen opnoemen:
  • Iedere fout van Hamilton/Mercedes of Max/RB kan fataal zijn
  • Max heeft hier vorig jaar nog gewonnen
  • Kans op spektakel is aanzienlijk gezien het afgelopen racejaar
  • Enkele races waar Mercedes op voorhand sterker leek werden toch door RB gewonnen (bv. Austin)
Alles is dus nog mogelijk. Ik zat afgelopen zondag echt zenuwachtig op de bank, dat zal aankomend weekend nog erger zijn. Vanuit sportief oogpunt is dat toch het mooiste wat je maar kunt hebben, ongeacht de uitkomst (want als Max het niet gaat redden heeft ie toch alsnog een wereldprestatie neergezet?!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25

Wom

JB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:58:
[...]

Wat was er spannend aan? Max maakt het spannend omdat ie met kunst en vliegwerk er nog iets van probeert te maken, maar had nooit kunnen winnen. Ja we kunnen hopen dat ie met een gelukje WDC wordt, meer niet (meer) IMHO. Momentum ligt al sinds Brazilië compleet bij MER.
Vraag mij oprecht af waar die extra snelheid sindsdien vandaan komt. Is het een vertekenend beeld of zijn daar ergens goede analyses van te lezen?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

Wom schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:05:
[...]

Vraag mij oprecht af waar die extra snelheid sindsdien vandaan komt. Is het een vertekenend beeld of zijn daar ergens goede analyses van te lezen?
Zelfs Bottas schijnt niet te weten waar de performance bij Hamilton z'n auto vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxPelle12
[...]

Precies je zegt het zelf al. Max maakt het spannend. Zonder max was er geen kampioenschap en was het al lang voorbij. Max had zeker wel kans om te winnen. Helaas bleek Mercedes sterker maar in de kwali leek verstappen ineens heel sterk. Dus het gaat beetje beide kanten op. Maar de laatste races zeker meer de kant van Mercedes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:26
Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:06:
[...]

Zelfs Bottas schijnt niet te weten waar de performance bij Hamilton z'n auto vandaan komt.
Niet geheel onlogisch toch? Als hij dat wel zou weten dan zou hij dat mee kunnen nemen naar Alfa :D

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPelle12
Giel1 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:01:
[...]

Kan wel een aantal redenen opnoemen:
  • Iedere fout van Hamilton/Mercedes of Max/RB kan fataal zijn
  • Kans op spektakel is aanzienlijk gezien het afgelopen racejaar
  • Enkele races waar Mercedes op voorhand sterker leek werden toch door RB gewonnen (bv. Austin)
Alles is dus nog mogelijk. Ik zat afgelopen zondag echt zenuwachtig op de bank, dat zal aankomend weekend nog erger zijn. Vanuit sportief oogpunt is dat toch het mooiste wat je maar kunt hebben, ongeacht de uitkomst (want als Max het niet gaat redden heeft ie toch alsnog een wereldprestatie neergezet?!).
Precies dit. Na mijn idee kan alles nog en staat Max ervoor. Met de gelijke stand is het gewoon wie deze race sneller is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPelle12
Bansheeben schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:06:
[...]

Zelfde geld voor Perez. Volgens noemde Brundle het ook wel eens dat in de laatste fase van het kampioenschap de twee zich naar een nog hoger niveau tillen. Daar kunnen de teamgenoten niet aan tippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Laatst online: 14-03 14:33
Alfa Novanta schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:14:
[...]

Vergeet niet dat ze Michael Schumacher volledig uit de uitslag geschrapt hebben in '97. Hij mocht wel zijn punten en wins houden.

Maar ze zouden ook best kunnen besluiten zijn race licentie af te nemen, of volgend jaar kunnen weren uit het kampioenschap. Ze verzinnen er zo ff een nieuwe Verstappen regel bij. Ik zou wel 3x nadenken als ik Max was..
Als hij runner up finisht, is hij nog steeds de held die het de GOAT het aller moeilijkst heeft gemaakt en Hamilton gaat straks vanzelf eens stoppen. Max zijn tijd komt nog. Maar dan moet je wel een F1 licentie hebben.
Liberty Media zal ook wel een belang hebben in amusementswaarde en sport=entertainment, dus die racelicentie ontnemen o.i.d. zal echt niet zomaar gebeuren. Dan moet hij het wel heel bond maken.

Lewis staat er qua reprimandes ook op scherp t.o.v. Verstappen, dus die moet in de trainingen en kwali ook wel oppassen.. Wie weet proberen ze Perez of Alpha Tauri nog wel in te zetten bij RB :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:31
Giel1 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:01:
[...]
Circuit indeling is dit jaar anders, de chicane bocht 5,6 is verwijderd en de bocht erna zou verbreed worden/zijn. Daarnaast is de bochten sectie 11, 12, 13, 14 is vervangen door één (kom)bocht (9) en de Radius van de laatste serie bochten is vergroot, waarbij één van de bochten zelfs vol gas genomen kan worden.

De vraag dit weekend is, is of die wijzigingen effect gaan hebben op de strijd VER-HAM. Zoals het er op papier naar uitziet zou, door het verwijderen en aanpassen van de bochten, de snelheid door de wijzigingen gemiddeld hoger moeten liggen wat normaal gesproken in het voordeel van Mercedes is, het feit dat het bochten zijn die op hogere snelheid genomen kunnen worden zou misschien weer in het voordeel van Red Bull kunnen zijn.

Het feit dat Max hier vorig jaar gewonnen heeft, heeft door de aanpassingen niet direct waarde, aangezien Mercedes de 6x ervoor gewonnen heeft. :+ Denk dat we de nieuwe situatie vooral als neutraal moeten beschouwen. Uiteindelijk zal het denk ik afhangen van de flow van de coureur en dat wat ze met de beide wagens kunnen leveren. Laten we voor Max hopen dat de raketmotor in ieder geval zover gedegradeerd is dat we hem kunnen beschouwen als een normale motor en we een epische strijd tussen twee coureurs kunnen meemaken.

Ik zit er in ieder geval alvast klaar voor. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 07-12-2021 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:24:
[...]

Circuit indeling is dit jaar anders, de chicane bocht 5,6 is verwijderd en de bocht erna zou verbreed worden/zijn. Daarnaast is de bochten sectie 11, 12, 13, 14 is vervangen door één (kom)bocht (9) en de Radius van de laatste serie bochten is vergroot, waarbij één van de bochten zelfs vol gas genomen kan worden.
Dat laatste is een nadeel voor Mercedes, omdat het doorzakken van de achterwielophanging bij hoge snelheid dan zo getuned moet worden dat dit in deze bocht niet gebeurt, anders verlies je halverwege de bocht ineens een stuk van je downforce achter. Dus pas bij heel hoge snelheid zal de Mercedes doorzakken en nog wat door accelereren, niet al halverwege het rechte stuk. Veel tijdswinst zal daar dus niet in zitten.

En na Baku en afgelopen weekend ook het relatief kleine verschil in topsnelheid tussen de RBR en de Mercedes, ben ik niet heel bang meer voor dit soort circuits. Ik vond dat HAM al een stuk minder overmacht qua vermogen toonde, dus hopelijk is er de volgende race nog iets meer glans van die motor af.
Echter het feit dat Max hier vorig jaar gewonnen heeft, heeft door de aanpassingen niet direct waarde, aangezien Mercedes de 5/6x ervoor gewonnen heeft. :+
Dat was wel tijdens de extreem dominante jaren waarin niemand aan Merc kon tippen en ze een seconde sneller waren dan de rest.
Uiteindelijk denk ik dat het zal afhangen van de flow van de coureur en dat wat de beide wagens kunnen leveren. Ik zit er in ieder geval alvast klaar voor. :*)
Ik denk dat Max nog best een goede kans heeft, al is het voor ieder's bloeddruk (in Nederland) wel vervelend dat hij het afgelopen weekend niet alvast semi heeft kunnen afmaken. Ik zag het al helemaal voor me: in Saoedi Arabië winnen, nieuwe motor en GB pakken in Abu Dhabi en veilig naar huis rijden die race. Hij had dan 4e of 5e mogen worden, afhankelijk van wie de snelste ronde had gepakt.

Maar oh well, hij staat nog steeds voor, dus wat ik al eerder zei: HAM moet voor hem eindigen en dat is geen gegeven meer, denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 07-12-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

Jasphur schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:13:
[...]

Niet geheel onlogisch toch? Als hij dat wel zou weten dan zou hij dat mee kunnen nemen naar Alfa :D
Jawel, maar dat geeft aan dat niemand weet waar die performance vandaan komt bij Mercedes, behalve de engineers. Ik vraag me af of Hamilton het zelf weet eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

MaxPelle12 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:20:
[...]

Zelfde geld voor Perez. Volgens noemde Brundle het ook wel eens dat in de laatste fase van het kampioenschap de twee zich naar een nog hoger niveau tillen. Daar kunnen de teamgenoten niet aan tippen
Straightline speed heeft grotendeels nauwelijks te maken met driver performance zou ik zeggen. En Mercedes heeft de laatste tijd een vergelijkbare downforce als RBR met een veel hogere straightline speed. Dus Mercedes heeft daar iets briljants gevonden, want dat ligt niet alleen aan die motor. Of nou ja, een van de 2 mercedessen zeg maar...

[ Voor 3% gewijzigd door Bansheeben op 07-12-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

The FIA and Formula 1 can today confirm that at the 2021 FIA Formula 1 Saudi Arabian Grand Prix, between Monday 29th November and Sunday 5th December, 7,501 tests for COVID-19 were performed on drivers, teams and personnel. Of these, 14 people tested positive
FIA

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat een domper zou het zijn, als HAM en/of VER komend weekend niet kunnen racen door een besmetting. haalt gelijk wat glans weg van wie dan ook het kampioenschap zou binnenhalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

dreester schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:02:
[...]

Wat een domper zou het zijn, als HAM en/of VER komend weekend niet kunnen racen door een besmetting. haalt gelijk wat glans weg van wie dan ook het kampioenschap zou binnenhalen.
Ze liggen allebei al in een bad modder, dus veel glans is er sowieso niet ben ik bang.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:46

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wauw ... ik ben het gewoon met Jacques Villeneuve eens .. like wtff :+
Bron: https://www.formule1.nl/n...-was-racen-met-huurkarts/
Villeneuve: ‘Dit was geen Formule 1, dit was racen met huurkarts’
Jacques Villeneuve heeft geen goed woord over voor de manier waarop de Grand Prix van Saoedi-Arabië verliep. De wereldkampioen van 1997 zag geen Formule 1, maar ‘een race met huurkarts’ en vergelijkt de race, maar ook alles eromheen, met een Hollywoodshow.

De chaotische Grand Prix van Saoedi-Arabië leverde veel opvallende momenten op, van het ophouden van Max Verstappen door Valtteri Bottas, de boordradio’s van Red Bull en Mercedes met de FIA tot aan de botsing tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Veel spektakel dus, maar voor oud-Formule 1-coureur Jacques Villeneuve was dat niet allemaal positief voor de sport.

“Dit was geen Formule 1, dit was racen met huurkarts”, haalt Villeneuve uit in gesprek met Autosport. “Het was allemaal zo fout. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het is moeilijk om neutraal te blijven, het is moeilijk om jouw visie te geven op wat er gebeurt en dan nog als neutraal gezien te worden. Je zult altijd als partijdig worden gezien, dat is ook het moment dat het een beetje te veel van het goede wordt.”

“Willen we sport en goede Formule 1-races, of willen we een Hollywoodshow?”, vraagt Villeneuve zich af. “Als je een Hollywoodshow wil, dan was vandaag fantastisch. Maar is dat waar de Formule 1 om draait? Ik weet het niet. Ik denk dat Frank (Williams, red.) zich in zijn graf zou hebben omgedraaid bij het zien van deze race.”

“En dan heb je nog de teambazen: iedereen schreeuwt en voert de druk op, zelfs bij de marshals, het wordt gewoon belachelijk. Het is echt belachelijk geworden. Het was geweldig voor de fans, dus het zal goed zijn voor de kijkcijfers, wat weer goed is voor de Formule 1. Maar we trekken steeds verder weg van de sport. Het hangt er dus uiteindelijk vanaf of je een purist bent of niet.”

Villeneuve was verbaasd om de boordradio’s tussen Red Bull en de FIA te horen. Wedstrijdleider Michael Masi bood Red Bull aan om Verstappen als derde te laten starten bij de tweede herstart. Dit nadat hij bij de herstart daarvoor naast de baan schoot maar er wel een voordeel uit haalde. Masi verklaarde na de race dat het ‘heel normale’ discussies waren, maar Villeneuve snapte er niks van. “Een deal? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Dat staat niet in de regels. Ik begreep dat gewoon niet.”

Voor de laatste race hoopt Villeneuve dan ook op beterschap. “Het is een Red Bull-circuit”, zegt hij over het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. “Maar met de motor die Lewis heeft is elk circuit nu een Lewis-circuit. Ik hoop dat we een nette race hebben. Moge de beste winnen, niet zoals vandaag, niet zoals Hollywood, niet in de laatste race in ieder geval. We hebben al genoeg Hollywoodhits gehad dit jaar”, besluit de Canadees.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

Wok

Dakloos...

dreester schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:02:
[...]

Doe dan maar allebei besmet positief getest... :)F ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 07-12-2021 15:58 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Wok schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:57:
[...]
Doe dan maar allebei besmet positief getest... :)F ;)
Serieuze vraag: wie worden dan de vervangers? Nyck de Vries en Albon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Spotmatic schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:58:
[...]

Serieuze vraag: wie worden dan de vervangers? Nyck de Vries en Albon?
Denk Russell, en inderdaad Albon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

basvn schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:00:
[...]
Arme Russell. Nu met de laatste race van Bottas verzinnen ze dan wel weer wat bijzonders om hem fors achter Valtteri te laten eindigen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Nou nou, "nooit kunnen winnen". Tot zijn banden begonnen op te geven, hield hij Lewis gewoon achter zich, geen probleem. RBR heeft gewoon 2 keer gegokt en maar 1x gewonnen (gratis pitstop bij de rode vlag). De tweede gok was dat er nog iets zou gebeuren (nog een code rood) waardoor Max nog een keer gratis kon wisselen aan het eind van de race.

Mercedes was mega dominant in Brazilië en in Qatar, in Saoedi Arabië vond ik dat juist reuze meevallen. Als Max geen remfout had gemaakt bij de laatste bocht, was hij van pole vertrokken. Dus hoezo kansloos? We weten van die Mercedes-motor al dat hij aardig wat PK's verliest met iedere kilometer die hij rijdt en wat dat betreft wordt dat dus een steeds kleiner voordeel voor Mercedes. In de laatste race schat ik het eigenlijk wel 50/50 in, maar we gaan het zien. Max zal super gemotiveerd zijn en Lewis kan nog altijd geen enkel risico nemen met hem. Hij kan wel klagen dat Max zo agressief rijdt, maar als de rollen omgedraaid waren, zou hij net zo rijden: laat degene die alles te verliezen heeft maar zorgen dat het allemaal goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:04

g0tanks

Moderator CSA
basvn schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:00:
[...]

En dan Jack Aitken als vervanger bij Williams.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:07

sjaool

Every life should have 9 cats

Wat mij een beetje tegenstaat aan afgelopen race is dat Max zijn rijden als over het randje of gevaarlijk wordt bestempeld. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat veel te ver gaan. Wat nu als Lewis de aanvallende partij was? Ik heb van hem alleen maar geniepige/achterbakse (tactische?) aanvallen gezien. En dat trouwens niet alleen deze race. Lewis weet zijn streken goed te verbergen terwijl je bij Max precies ziet wat hij doet, die heeft die streken niet nodig. De Engelsen bijvoorbeeld die wil je niet eens horen als ze het over de race hebben.

Maar om nu te zeggen dat ik objectief ben... :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 21:38
sjaool schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:58:
Wat mij een beetje tegenstaat aan afgelopen race is dat Max zijn rijden als over het randje of gevaarlijk wordt bestempeld. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat veel te ver gaan. Wat nu als Lewis de aanvallende partij was? Ik van die kan alleen maar geniepige/achterbakse (tactische?) aanvallen gezien. En dat trouwens niet alleen deze race. Lewis weet zijn streken goed te verbergen terwijl je bij Max precies ziet wat hij doet, die heeft die streken niet nodig. De Engelsen bijvoorbeeld die wil je niet eens horen als ze het over de race hebben.

Maar om nu te zeggen dat ik objectief ben... :P
Ik heb het idee dat de meningen over de acties van Verstappen grotendeels door de media worden gevormd. Tijdens de race wordt de driver of the day gekozen door de kijkers. En voor de zoveelste keer won Max die prijs. Pas na de race volgt de demonisering van Verstappen door zijn belachelijke, onvolwassen acties. Maar die commentaren zijn op dat moment al allemaal deels beïnvloed door wat commentatoren en andere media erover zeggen en schrijven. Britse media neemt daarbij een voorname plek in met o.a. het Sky-commentaar dat F1TV zelf gebruikt. Maar kijk je naar wie er bij de persconferenties zitten of welke journalisten voor Spaanse, Italiaanse of Amerikaanse kranten werken, dan zijn dat m.b.t. F1 ook vaak Britten.
Volgens mij ligt de gemiddelde publieke opinie over de race en Verstappen, los van wat overwegend Britten en BLM-fanatici ervan vinden, heel ergens anders dan dat Verstappen zo'n smerige coureur is.

Dat gezegd hebbende lijkt er in het algemeen nogal wat angst te heersen dat het komend weekend net zo eindigt als tussen Senna en Prost op Suzuka. Die kans is natuurlijk reëel. Maar toch vraag ik mij af in hoeverre die actie van Senna destijds niet door de beugel kon. Tuurlijk zat Senna er te ver achter, waardoor het de bocht van Prost was. Maar anderzijds: Het was absoluut geen kamikaze-actie. Senna zet hem ernaast en Prost kan dan besluiten om de deur dicht te gooien of toch ruimte te laten. Volgens mij is dat nou eenmaal de luxe die je hebt als je het kampioenschap leidt. Je kan gewoon meer risico nemen, dus kun je dat voordeel uitbuiten. Zou Senna zonder te remmen vol op Prost inrijden, dan was het natuurlijk een ander verhaal. Maar in deze situatie remt hij en ook nog dusdanig dat hij de apex gewoon haalt, anders dan bijvoorbeeld een Hamilton op Silverstone die zelf al veel te veel snelheid mee de bocht in nam.

We zullen zien hoe het gaat lopen, maar uiteindelijk zie ik Max liever op zo'n manier winnen, zodat we Silverstone en Abu Dhabi tegen elkaar kunnen wegstrepen dan dat Hamilton er weer vandoor gaat in een oppermachtige Mercedes. Want op welke manier Max hem ook wint, uiteindelijk zal de (overwegend) Britse pers altijd wijzen naar de incidenten als op Monza en wordt de suggestie gewekt dat Max het kampioenschap heeft gestolen. Terwijl er kijkend naar Imola, Baku, Hungaroring en Silverstone en de door Verstappen gewonnen races maar 1 coureur is die dit kampioenschap verdient.

[ Voor 31% gewijzigd door KlaasjeNL op 07-12-2021 17:59 ]

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord