Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:09:
@Jerie
Er is meestal een bepaalde mate van startverschil, waardoor piekverbruiken niet samenvallen, afhankelijk van het moederbord (BIOS en/of computercontroller). Dat geeft meer ruimte.

Er is ook nog een hybride mogelijkheid: 12V rechtstreeks van een AC/DC adapter koppelen aan de disks en de andere spanningen afnemen van de PicoPSU. Dat vergt tweaking met connectoren.

Zodoende kun je in principe meer disks voeden. Het is uiteraard vooral verstandig als het idle verbruik inderdaad onder circa 40W blijft (gemiddelde ATX voeding).

@andru123 Ik kan het toevoegen aan de topic start. Je hebt gelijk dat het veel slechter kan.
Ik heb zelf gewoon een aparte cage waar 5x 3.5" disks in kunnen hangen. Die hoeven helemaal niet aan tijdens het opstarten. En ze kunnen prima staggered started.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
thespeed schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:42:
[...]

Heb je ook kunnen meten hoe inefficiënt die power adapter is?
Nee, daar is mijn kennis niet toereikend voor. Ik kijk wat mijn energiemeter voor output heeft en daar trek ik mijn conclusies uit.
Ben benieuwd of het slim is om een andere adapter te gebruiken.
Zelf draai ik nu Truenas Scale en heb ik de genoemde packages kunnen installeren.
Op dit moment kom ik uit op 14W wanneer de HDD's in standby staan. Als ik naar een willekeurige WD Red kijk, zou die 0,6W in standby gebruiken (en volgens smartctl staan ze in standby, dus 2,4W voor 4 drives).
Ik heb er trouwens ook nog 2x NVMe drives in zitten, maar ik heb de statussen daarvan niet gecontroleerd.
Dus kom ik ongeveer uit op 11,6W. Al met al ben ik hier eigenlijk wel tevreden mee :)
Maar ik ben benieuwd als dit nog verder zou kunnen zakken.
Denk dat ik ook een keer een andere powermeter moet halen want ik zie hem constant springen tussen de 0 en 14W dus vraag me ook nog af hoe betrouwbaar die is.
Voor mij zijn er twee redenen:

1.) De 12V adapter verbruikt op laag verbruik enkele watts minder dan de 19V adapter. Kan zijn dat het verschil het op hogere vermogens minder groot is, maar zover heb ik het eigenlijk niet meer bijgehouden. Bij mij draaien servers 95% van de tijd idle, misschien nog wel een hogere percentage.

2.) De meegeleverde 19V adapter heeft een aparte stekker, waardoor je een 'reisstekker', soort adapter moet gebruiken. Vind ik te bulky, en ik heb genoeg 12V adapters liggen.

Mijn gevoel zegt dat je wel enkele watts minder aan verbruik heb, maar hoeveel kan ik je niet zeggen.

Als je trouwens genoeg heb aan een 120W adapter. Voor iets meer dan €30 heb je een Leicke 12V10A adapter. Lijkt me een prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00
Deze vraag past niet helemaal in dit topic

[ Voor 94% gewijzigd door Tribunus op 27-12-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Tribunus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:22:
Ik heb thuis een nuc8i5beh. Prima ding maar helaas maar 1 netwerk poort en dan 1g. Ik ben op zoek naar een nieuw apparaat wat 2 netwerkpoorten heeft en 2.5g.

Ook heb ik een synology 916+ die ik als storage wil gaan gebruiken. De storage gaat gebruikt worden voor media zaken (films, series en muziek) backup van fotos e.d. vanaf apple en android apparatuur (telefoons) alsook backups van diverse VMs.

Ik draai nu nog esxi op de “oude” NUC maar wil naar proxmox overstappen, en ik wil er minimaal het volgende op draaien:

-homeassistant
-plex / jellyfin (dus liever intel ivm hardware accel)
-sonarr/radarr/nzbget etc
-pihole
-andere nader te bepalen

Form factor hoeft weer niet persee 1L te zijn, maar niet meer dan rond de 2L zou wel fijn zijn.

De miniforum ms-01 lijkt mij een goede optie alleen is idle verbruik ca 30w lees ik. Dus ik dacht wellicht een andere minipc maar dan zit je vaak weer met pci riser kaarten en extra nics etc.

Wat zou voor mij de gulden middenweg zijn. Hebben jullie tips qua hardware? Nieuw of gebruikt maakt mij niet uit.
De Odroid H4?
2x 2,5mbit netwerk poort
1x NVME
4x sata
Intel N93 of N305

Volgens mij in case type 1 (geen ssd/hdd ruimte) ongeveer 1L
Case 3, met 4x 2,5" slot, is 2,5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
Aangezien mijn NAS (Synology DS415+ 4x4TB) over een paar weken 10 jaar oud wordt was ik aan het kijken naar een andere NAS. Alleen vallen me bij Synology de specs wat tegen. Na wat zoeken kwam ik op de terramaster f4-424 pro uit met een n305, als je hier wat disken indoet en wat ssd's dan is het een redelijke kostenpost. Voor dit bedrag kun je ook goed iets zelf samenstellen met meer power.

Nu draai ik een hp prodesk 400g6 en een synology ds415+ voor mijn thuisnetwerk.
Deze zou ik dan willen combineren in een homeserver / NAS.

Op mijn synology draait nu in docker de arr suite + spotweb (mariadb op de synology geinstalleerd) + nzbget en oscam met 2 usb readers.
Verder draait er 1 camera in, andere 4 heb ik op een nvr zitten.

Op de hp draait nu proxmox met 1 debian vm met gpu + pci usb passthrough, hierop draait plex, home assistant supervised, zigbe2mqtt + frigate met een usb coral met 5 camera's en nog wat addon's.
en ik heb een 4 tal usb sticks gehoppeld aan ha.

Op mijn homeserver wil ik denk ik Truenas gaan draaien of misschien toch proxmox.
Ik wil 1 vm met home assistant OS en dan een docker voor plex en frigate + de arr suite en in het geval van proxmox een LXC. Maar dat ligt een beetje waar de passthrough het makkelijkste mee werkt. Nu heb ik voor de coral namelijk de hele pci bus door moeten zetten. Dus ik zoek eigenlijk een moederbord welke 2 usb bussen heeft zodat ik er in het geval dat de passtrhough niet lekker werkt 1 bus in truenas/proxmox kan hebben en 1 in de vm alleen vind ik hier weinig over bij de moederborden.
Misschien in de toekomst nog iets met een LLM maar dat neem ik nu niet meer alleen dat er dus een videokaart in moet kunnen.

Ik kom na dit topic wat door genomen hebben op het volgende uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenGigabyte B760I AORUS PRO DDR4€ 181,50€ 181,50
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 278,14€ 1.112,56
1BehuizingenJonsbo N3€ 149,89€ 149,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 111,45€ 111,45
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,21€ 91,21
1SSD'sWD Black SN770 250GB€ 48,71€ 48,71
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 144,99€ 144,99
Totaal€ 2.019,31

Of misschien toch een wat goedkopere case en dan een snellere processor:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 226,10€ 226,10
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 2.005,52

Uitleg/vragen
Moederbord kwam ik op uit vanwege de 2.5gb nic, 4x sata en 2x gekoeld ssd, en las in dit topic dat deze redelijk zuinig was. Weet iemand of deze 2 usb pci bussen heeft?
Verder heb ik er nu 1 ssd opstaan van 250gb voor truenas boot en de andere om de vm's en docker apps op te zetten. deze kunnen misschien goedkoper maar weet niet precies welke andere?
Verder boxed cpu, hier zit een koeler bij is deze afdoende? en zit hier ook koelpaste bij? is weer 20 jaar gelden dat ik wat gebouwd heb namelijk.
Denk dat verder alleen de sata kabels nog los gekocht dienen te worden of niet? Mis ik verder nog iets? Of hebben jullie nog betere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

TheMystery schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:29:
Denk dat verder alleen de sata kabels nog los gekocht dienen te worden of niet?
Er worden er 2 meegeleverd met het moederbord als het goed is. (en de overige vragen weet ik wat minder echt een antwoord op helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verder boxed cpu, hier zit een koeler bij is deze afdoende? en zit hier ook koelpaste bij?
Boxed Intel CPU's worden geleverd met een prima koeler. De K-variant heeft geen koeler, die moet je apart kopen.
Als je naar de specificaties van het moederbord kijkt, zie je dat er 5 USB 3.2- en 4 USB 2.0-poorten zijn die rechtstreeks van de chipset PCI-lanes komen. Er is ook een extra USB-controller met 4 extra USB 3.2-poorten.
Verder in de handleiding staat een "Motherboard block diagram" dat uitlegt welke PCI-lanes waarvoor worden gebruikt.
De keuze voor Jonsbo N3 is opvallend - N3 is bijna net zo groot als N4, maar in N4 past microATX ook. Als u van plan bent om extra PCIe-slots te gebruiken, kunt u het beste de PEG-slot vermijden - deze is voornamelijk bedoeld voor een grafische kaart. U bent beter af dan met een microATX-bord met extra PCIe-uitbreidingsslots, voor een zuinige server.
Ik gebruik zelf miniITX-moederborden, omdat ik de kleinst mogelijke behuizing wil. Ik vind zelfs Node 304 veel te groot (er past namelijk theoretisch microATX bord in, zo groot het is), maar toen ik heb het gekocht, er waren weinig alternatieven. Ik gebruik de PCEe slot niet.
Voor het geheugen wil je geen overclock geheugen, maar die op standard spanning draait (1.2V voor DDR4). Je gekozen module gaat prima werken, maar verbruikt iets meer op hogere spanning/frequentie (+ ~0,5-1W). Kan altijd down-volten down-clocken, maar wel.
De SSD 250GB versie kost evenveel als de 500GB versie. Ik zou in 2025 geen 250GB SSD's meer kopen, tenzij ze veel goedkoper zijn. Qua CPU ik zou voor 13400 gaan, ik kan niet extra 60€ voor 4 extra E-cores rechtwaardigen, maar dat zijn allemaal persoonlijke keuzes.

[ Voor 7% gewijzigd door andru123 op 28-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Bedankt, dan kijk ik naar de boxed niet K variant.
Ik haal helaas niet uit het block diagram of usb dan aparte pci devices gebruikt om door te kunnen zetten.

Qua case zocht ik eigenlijk meer iets in de grootte als mijn huidige nas, kwam hier alleen de jonsbo n2 voor tegen. Daarna dacht ik misschien nog ooit een videokaart bij te plaatsen wat ik eigenlijk niet verwacht dat ik ga doen, denk als ik lokaal iets met llm in ha ga doen dat ik alleen lokaal Piper en whisper ga draaien met een fallback ofzo naar chatgpt. En de cases die ik in de lijst heb staan is denk ik al een uitdaging om in mijn meterkast te krijgen. Vandaar dat ik wel een miniITX uit had gezocht. Heb je nog andere voorbeelden van compacte cases?

Had niet naar de prijs gekeken van 500gb ssd aangezien TrueNAS niet veel ruimte nodig heeft als boot partition.
Ik zal eens naar de CPU kijken, ik dacht dat extra cores wel eens handig konden zijn voor wat hobby vm’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
TheMystery schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:25:
Bedankt, dan kijk ik naar de boxed niet K variant.
Ik haal helaas niet uit het block diagram of usb dan aparte pci devices gebruikt om door te kunnen zetten.

Qua case zocht ik eigenlijk meer iets in de grootte als mijn huidige nas, kwam hier alleen de jonsbo n2 voor tegen. Daarna dacht ik misschien nog ooit een videokaart bij te plaatsen wat ik eigenlijk niet verwacht dat ik ga doen, denk als ik lokaal iets met llm in ha ga doen dat ik alleen lokaal Piper en whisper ga draaien met een fallback ofzo naar chatgpt. En de cases die ik in de lijst heb staan is denk ik al een uitdaging om in mijn meterkast te krijgen. Vandaar dat ik wel een miniITX uit had gezocht. Heb je nog andere voorbeelden van compacte cases?

Had niet naar de prijs gekeken van 500gb ssd aangezien TrueNAS niet veel ruimte nodig heeft als boot partition.
Ik zal eens naar de CPU kijken, ik dacht dat extra cores wel eens handig konden zijn voor wat hobby vm’s.
https://www.silverstonete.../computer-chassis/Milo10/

Compacter ga je hem niet vinden. Maar ik weet niet hoeveel schijven erin moeten want bij meer dan 1 grote schijf houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Mich schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:30:
[...]

https://www.silverstonete.../computer-chassis/Milo10/

Compacter ga je hem niet vinden. Maar ik weet niet hoeveel schijven erin moeten want bij meer dan 1 grote schijf houdt het op.
Ik wil er 4 schijven inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:21
TheMystery schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:38:
[...]

Ik wil er 4 schijven inzetten.
Volgens mij past er alleen een sfx voeding in een jonsbo n3 case. Een atx voeding is te groot, dus je zult een andere voeding moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheMystery schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:25:
Elke USB 3.2 port gebruikt een PCI lane. Wat bedoel je door “aparte PCI device”? Hoe ziet het eruit in linux/windows? Dan kan ik op mijn bord controleren.
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:27:
[...]

Volgens mij past er alleen een sfx voeding in een jonsbo n3 case. Een atx voeding is te groot, dus je zult een andere voeding moeten kiezen.
Of een andere kast ;)
PicoPSU is ideaal voor die kleine kasten, er zijn genoeg mensen die 4 HDDs prima draaien met picoPSU, denk ik.
Node 304 is ook goed - kan wel kleiner van mij, maar het is compact genoeg. Stond op de bodem van mijn meterkast paar jaar, net boven de water meter.
(Ik wil wel ooit een kleinere Jonsbo proberen, maar wat ik heb nu is compact genoeg.)

[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 28-12-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:08
Heb een paar dagen geleden een aantal U.2 SSD's geïnstalleerd, met deze PCIE insteekkaart: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Heb twee Intel P4600 SSD's van 4TB gratis kunnen krijgen, en had onlangs een Intel Optane 905P van 1.5tb gekocht.

Daarna Proxmox opnieuw geïnstalleerd, en opnieuw powertop --auto-tune gedraaid.
Vooralsnog is het verbruik echter ruim 10 watt hoger dan voorheen. Ik zal binnenkort nog eens zonder de twee P4600 SSD's testen.

Wat ik al heb gedaan:
Paar dagen geleden met intelmas en sst (voor de Intel P4600, blijkbaar overgenomen door Solidigm), de firmware bijgewerkt.
Zojuist ook de powergovernor op een andere stand gezet. Vooralsnog merk ik echter niet dat het stroomverbruik hierdoor is gedaald, heb na het wijzigen van de powergovernor alleen nog geen reboot kunnen uitvoeren, dus wellicht dat dit nog helpt.

Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen, om het idle/low load stroomverbruik verder terug te dringen?
Het zijn op zich leuke SSD's maar de performance heb ik niet per see nodig. Alleen de Intel Optane zou ik wel graag blijven gebruiken, dat maakt de VM's merkbaar sneller.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
andru123 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:39:
[...]

Elke USB 3.2 port gebruikt een PCI lane. Wat bedoel je door “aparte PCI device”? Hoe ziet het eruit in linux/windows? Dan kan ik op mijn bord controleren.

[...]

Of een andere kast ;)
PicoPSU is ideaal voor die kleine kasten, er zijn genoeg mensen die 4 HDDs prima draaien met picoPSU, denk ik.
Node 304 is ook goed - kan wel kleiner van mij, maar het is compact genoeg. Stond op de bodem van mijn meterkast paar jaar, net boven de water meter.
(Ik wil wel ooit een kleinere Jonsbo proberen, maar wat ik heb nu is compact genoeg.)
Ik gebruik nu een hp prodesk 400 g6 waarbij ik in Proxmox de hele usb pci bus doorgezet heb, bij deze hp zijn dan alle usb poorten doorgezet naar de vm en niet meer beschikbaar voor proxmox. Dus ik voeg me af of dit altijd zo is of dat het misschien meerdere usb pci bussen zijn zodat er 1 gekoppeld kan worden met een aantal poorten aan proxmox en andere poorten aan de vm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD3MLIMpVMU6J5cfftyGJiOP4Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fEOiK1IandTI631lFmqa9au.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie ik er maar 1, in Linux op te vragen met lspci

Case ben ik nog niet uit, jonsbo n2 is erg klein maar ook luide fan die niet makkelijk te vervangen is omdat deze dunner is dan normaal. N3 is daar weer wat beter in en de node 304 volgens mij ook. Dus misschien toch de 304 kiezen waar ook een atx voeding in kan.

[ Voor 13% gewijzigd door TheMystery op 28-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:56
Gijs007 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:51:
Heb een paar dagen geleden een aantal U.2 SSD's geïnstalleerd, [knip]
Vooralsnog is het verbruik echter ruim 10 watt hoger dan voorheen.
Ja, dat klopt en is verwacht: het zijn high-performance drives. De meeste M.2 PCI-e drives zijn meer gemaakt om stroomzuinig te zijn, die U.2 drives zijn, mede vanwege de betere koelmogelijkheden, wat groter en dus gericht op performance. Voor een 24x7 homeserver minder geschikt. Ik gebruik dergelijke drives wel in mijn werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:51:

Heb twee Intel P4600 SSD's van 4TB gratis kunnen krijgen, en had onlangs een Intel Optane 905P van 1.5tb gekocht.

Daarna Proxmox opnieuw geïnstalleerd, en opnieuw powertop --auto-tune gedraaid.
Vooralsnog is het verbruik echter ruim 10 watt hoger dan voorheen. Ik zal binnenkort nog eens zonder de twee P4600 SSD's testen.
Dat is data center spul. Wordt vaker gratis weggegeven. Doet idle ca 5W en actief zo richting de 15W…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat is verstandig om te doen als ik voor Frigate meer opslag wil toewijzen onder dezelfde map naar de container?
Ik heb de frigate map nu op OS SSD draaien van 2TB en dat is voldoende met mijn retenties voor 1 camera. Echter komen er binnenkort twee camera’s bij.
Om die reden heb ik een WD Purple 8TB harde schijf geplaatst, en dacht ik iets als UnionFS of MergerFS te gaan gebruiken met een script om oudere data te verplaatsen van SSD naar HDD.
Is zoiets stabiel genoeg te draaien of kan ik beter iets anders gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
boyd86 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:24:
Wat is verstandig om te doen als ik voor Frigate meer opslag wil toewijzen onder dezelfde map naar de container?
Ik heb de frigate map nu op OS SSD draaien van 2TB en dat is voldoende met mijn retenties voor 1 camera. Echter komen er binnenkort twee camera’s bij.
Om die reden heb ik een WD Purple 8TB harde schijf geplaatst, en dacht ik iets als UnionFS of MergerFS te gaan gebruiken met een script om oudere data te verplaatsen van SSD naar HDD.
Is zoiets stabiel genoeg te draaien of kan ik beter iets anders gaan gebruiken?
Meest zuinige zou zijn alles wegschrijven naar SSD, en dan eens in de zoveel tijd even dit wegschrijven naar HDD. Vervolgens wil je nog backups. Als het belangrijke data betreft wil je m.i. meteen aan backups denken (dus wanneer het net op de SSD is weggeschreven).

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 29-12-2024 11:33 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Het doel wat ik wil bereiken is inderdaad de harde schijf zo min mogelijk laten draaien ivm verbruik, maar heb dan wel iets nodig om het voor frigate te laten lijken dat het één map blijft.
Historische beelden wil ik namelijk wel graag kunnen terug kijken vanaf de GUI.
Daardoor kwam ik op iets als unionfs of mergerfs uit, maar heb daar geen ervaring mee en weet dus ook niet of dat de beste keuze is en hoe stabiel dat draait. Backup ga ik denk ik uiteindelijk naar OneDrive doen, voor de belangrijkste momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:21
boyd86 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:38:
Daardoor kwam ik op iets als unionfs of mergerfs uit, maar heb daar geen ervaring mee en weet dus ook niet of dat de beste keuze is en hoe stabiel dat draait. Backup ga ik denk ik uiteindelijk naar OneDrive doen, voor de belangrijkste momenten.
Ik gebruik al een jaar of 6 (gokje) mergerfs onder debian met 4 disks in een pool. Dat doet precies wat het moet doen, De setup is wel even een dingetje er zitten een paar opties in die tegenstrijdig zijn maar dat staat ook in de github repository. Is wel even leeswerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik wil graag zelf een server in elkaar klussen voor diverse doeleinden, hier heeft @martyw (dank!) mij mee geholpen in een eigen topic. Graag wil ik de gekozen onderdelen hier nog even ter review laten zien. Ik heb met name de vraag of ik verstandig doe aan deze componenten in het kader van laag idle verbruik.

Waar zitten eventueel nog verbeteringen met het oog op de volgende wensen:
- 2x m2 voor een SSD (ZFS raid 1 disk voor virtuele machines e.d.)
- 2x opslag slot voor een SSD met kleine opslag capaciteit voor boot storage proxmox (zfs raid1)
- meerdere 2,5Gbit netwerk aansluitingen
- mATX (een wat kleinere FF omdat het in de meterkast moet komen)
- Zo zuinig mogelijk met de huidige specs

Verder twijfel ik over de CPU. De 12600K die ik heb gekozen is goedkoper dan de 12500 CPU maar heeft een hogere TDP wat volgens mij niet moet uitmaken toch? Ik zou nog kunnen zakken naar een i5-12400 maar daar zit dan de UHD730 en niet de 770 in qua iGPU (ik ga ook plex/jellyfin draaien op de machine met meerdere gelijktijdige streams (max 4 verwacht ik). Verder qua prijs ook niet veel goedkoper (30 euro).

1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS€ 163,99€ 163,99
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1NetwerkadaptersDigitus DN-10136€ 74,79€ 74,79
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69€ 50,69
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 109,99€ 109,99
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,31€ 52,31
2SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 239,80
2SSD'sVerbatim Vi550 S3 256GB€ 15,89€ 31,78
Totaal€ 971,44

Ik bedenk me net dat een 2,5gb switch ook niet echt veelvuldig beschikbaar is, en vrij kostbaar. Is een 10G nic aanzienlijk minder zuinig dan een andere netwerkkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
andru123 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:51:
[...]

De keuze voor Jonsbo N3 is opvallend - N3 is bijna net zo groot als N4, maar in N4 past microATX ook. Als u van plan bent om extra PCIe-slots te gebruiken, kunt u het beste de PEG-slot vermijden - deze is voornamelijk bedoeld voor een grafische kaart. U bent beter af dan met een microATX-bord met extra PCIe-uitbreidingsslots, voor een zuinige server.
Ik gebruik zelf miniITX-moederborden, omdat ik de kleinst mogelijke behuizing wil. Ik vind zelfs Node 304 veel te groot (er past namelijk theoretisch microATX bord in, zo groot het is), maar toen ik heb het gekocht, er waren weinig alternatieven. Ik gebruik de PCEe slot niet.
Heb eens gekeken naar MicroATX borden, op zich fijn tov de miniITX dat je wat uitbreidingssloten hebt voor in de toekomst een 10gb nic en de mogelijkheid tot een 3de m2.
Alleen worden de cases dan redelijk groot, kom dan de node 804, de jonsbo n4 en Inter-Tech IM-1 Pocket tegen, die laatste is qua 3.5 disken niet ideaal.
Voor miniITX vind ik de node 304 of de jonsbo n3 toch het beste, tov de n4 is de n3 hoger maar wel stuk smaller en er passen hoge pci kaarten in mocht je ooit een videokaart willen.

Dus blijft lastig wat te kiezen vind niet echt iets wat ik ideaal vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BMW_Gizzmo schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:44:
[...]
Ik gebruik al een jaar of 6 (gokje) mergerfs onder debian met 4 disks in een pool. Dat doet precies wat het moet doen, De setup is wel even een dingetje er zitten een paar opties in die tegenstrijdig zijn maar dat staat ook in de github repository. Is wel even leeswerk!
Ik heb werkelijk 0 onderhoud aan MergerFS gehad sinds ik het begin 2023 in gebruik heb 8)

Voor een mooie turorial met voldoende voorbeelden:

https://perfectmediaserver.com/02-tech-stack/mergerfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Bedankt @Mars Warrior @BMW_Gizzmo. Ik ga kijken naar die tutorial!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Ik heb na jaren (6 jaren bijna precies) een upgrade besteld van mijn zuinige thuisserver.
Door de jaren heen, heeft die best wat updates mogen ontvangen,.
Ik ben begonnen met:
Fujitsu d3402b2, 4gb ram, 128gn nvme m2 en picopsu 90/80 met seasonic power brick, 4tb 3,5 en hgst 1tb 2,5inch, ik meen de celeron g3900
Momenteel heb ik nog een nvme pci-e expansion card erin, met daar 2tb op, en volgens mij 4+2+2+2tb aan 2,5 inch schijven.

Ik heb nu via V&A een i5-7500T besteld en via megekko een bequiet pure power 12 550w, 16gb ddr4 besteld en heb via mp een Cooler Master HAF XB EVO Cube kast besteld.

De vorige setup draaide ca 15W idle en 20-25 watt bij volle patat download. Ik verwacht nu minimaal te verdubbelen, ivm 1-2 case fans, de minder efficiente psu, maar dat neem ik voor lief. De pico kwam wel aan zn grenzen volgens mij.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Nog een update van de Odroid H4.
Heb zojuist mijn home-made powertop script (n.a.v. de dump) laten uitvoeren bij elke boot/reboot. Heb de niet gebruikte ethernet poort ook meegenomen in het script.
Ook de WOL wordt uitgezet via code omdat via BIOS niet voldoende leek en Ethernet poort 1 gaat down.

Opvallend was dat ik niet meer in C10 kwam en maximaal in C8 kwam.

Hierdoor heb ik gisteren een clean install van Proxmox gedaan en heb elke "speurtocht" en ontwikkeling van de eerste keer nu direct en effectief uitgevoerd. Na elke stap heb ik gekeken wat het effect in Powertop was.
En de handmatige update van Powertop 2.14 naar Powertop 2.15 zorgde dat ik in C8 bleef.
Heb Powertop 2.15 verwijderd en opnieuw 2.14 geïnstalleerd en zat weer in C10

Heb in crontop gespeeld met het script om diverse zaken na boot uit te laten voeren.
code:
1
2
3
@reboot /home/scripts/powertop_script.sh
@reboot ethtool -s enp1s0 wol d
@reboot sleep 60 && ethtool -s enp2s0 wol d

Maar het leek niet altijd goed te werken (vandaar het verschil tussen poort 1 en 2, zodat ik kon monitoren wat wel en wat niet)

Uiteindelijk een service aangemaakt door auto-powertop.service aan te maken in /etc/systemd/system met onderstaande inhoud
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Unit]
Description=Auto Powertop Service
After=network.target

[Service]
ExecStart=/usr/bin/bash /home/scripts/powertop_script.sh
Restart=always

[Install]
WantedBy=multi-user.target

De inhoud van powertop_script.sh heb ik eerder al gepost.

Heb het script uitvoerbaar gemaakt met chmod +x
systemctl daemon-reload
systemctl start auto-powertop
systemctl enable auto-powertop

Daarna de reboot en hopen dat alles in Powertop goed stond.
En jahoor! [joke]vuurwerk[/joke]

Verbruik is altijd tussen de 3 en 6. Bij boot zijn er pieken die tot 15w schieten, maar in idle is het zoals eerder vermeld.
Als ik naar de laatste 24 uur kijk, gemiddeld per uur;
Min; 3,3watt
Max; 3,53 watt (zojuist terwijl ik er wat mee speelde)

Let op dat ik dit via een Zigbee Tuya plug meet dmv Home Assistant. Dus met goed apparatuur kan dit mogelijk iets afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
RedRayMann schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:30:
Heb zojuist mijn home-made powertop script (n.a.v. de dump) laten uitvoeren bij elke boot/reboot. Heb de niet gebruikte ethernet poort ook meegenomen in het script.
Ook de WOL wordt uitgezet via code omdat via BIOS niet voldoende leek en Ethernet poort 1 gaat down.

Hierdoor heb ik gisteren een clean install van Proxmox gedaan en heb elke "speurtocht" en ontwikkeling van de eerste keer nu direct en effectief uitgevoerd. Na elke stap heb ik gekeken wat het effect in Powertop was.
En de handmatige update van Powertop 2.14 naar Powertop 2.15 zorgde dat ik in C8 bleef.

Heb in crontop gespeeld met het script om diverse zaken na boot uit te laten voeren.
code:
1
2
3

Maar het leek niet altijd goed te werken (vandaar het verschil tussen poort 1 en 2, zodat ik kon monitoren wat wel en wat niet)

Uiteindelijk een service aangemaakt door auto-powertop.service aan te maken in /etc/systemd/system met onderstaande inhoud
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Unit]
After=network.target

[Service]
Restart=always

[Install]

systemctl daemon-reload

Verbruik is altijd tussen de 3 en 6. Bij boot zijn er pieken die tot 15w schieten, maar in idle is het zoals eerder vermeld.
Min; 3,3watt

Let op dat ik dit via een Zigbee Tuya plug meet dmv Home Assistant. Dus met goed apparatuur kan dit mogelijk iets afwijken.
Ik blijft, met 2 usb-poorten in gebruik, rond de 7W zitten nu. Iemand nog tips voor gebruik van USB? Of is de enige optie geen USB-poorten gebruiken?

Weet iemand of het zinvol (minder totaal verbruik) en mogelijk is om de Odroid te voeden met dezelfde voeding als die van de router? Dat is een 19V 2.37A adapter. De Odroid kan ook op 19V draaien. Of maakt 2 losse voedingen vs 1 samen niet uit? Volgens mij heeft @GioStyle zoiets gedaan met splitkabel?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
manusjevanalles schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:46:
[...]

Ik blijft, met 2 usb-poorten in gebruik, rond de 7W zitten nu. Iemand nog tips voor gebruik van USB? Of is de enige optie geen USB-poorten gebruiken?

Weet iemand of het zinvol (minder totaal verbruik) en mogelijk is om de Odroid te voeden met dezelfde voeding als die van de router? Dat is een 19V 2.37A adapter. De Odroid kan ook op 19V draaien. Of maakt 2 losse voedingen vs 1 samen niet uit? Volgens mij heeft @GioStyle zoiets gedaan met splitkabel?
Ik heb vroeger mijn UPC router en mediabox én IR repeater vanuit één adapter gevoed. Omdat de eerste twee toch oud en "niet van mij" waren heb ik het geprobeerd en het werkte voor jaren. Echter waren dit ook wel stabiele stroomtrekkers. Mogelijk zorgt de Odroid voor meer pieken.
De meetdata van die tijd heb ik niet meer, het scheelde wel veel kabels.

Als ik nu kijk naar mijn "Pi-Adapter" verbruikt deze solid 4 watt.
hier zitten twee Raspberri Pi 3+b én één usb-to-3pin adapter voor een fan.
Het is een Anker USB powerbrick, dus mogelijk ook veel overhead.

Een gezamenlijke voeding kan handig zijn, maar heeft volgens mij ook nadelen.

Ik heb de uitvoering: Hardkernel 15V/4A Power Supply - EU Plug
Deze doet dus 60 watt maximaal.
Jouw router-adapter kan maximaal 45W geven, maar ik ga er vanuit dat jouw Odroid niet te veel gaat gebruiken met 3,5" schijven vanaf het moederbord.

--edit--

Ik heb nog geen ssd's en hdd toegevoegd. Dat wil ik komende week doen. En daarna pas Proxmox vullen met ongeveer 4 containers met diverse applicaties.

[ Voor 4% gewijzigd door RedRayMann op 29-12-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
RedRayMann schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:04:
[...]

Ik heb vroeger mijn UPC router en mediabox én IR repeater vanuit één adapter gevoed. Omdat de eerste twee toch oud en "niet van mij" waren heb ik het geprobeerd en het werkte voor jaren. Echter waren dit ook wel stabiele stroomtrekkers. Mogelijk zorgt de Odroid voor meer pieken.
De meetdata van die tijd heb ik niet meer, het scheelde wel veel kabels.

Als ik nu kijk naar mijn "Pi-Adapter" verbruikt deze solid 4 watt.
hier zitten twee Raspberri Pi 3+b én één usb-to-3pin adapter voor een fan.
Het is een Anker USB powerbrick, dus mogelijk ook veel overhead.

Een gezamenlijke voeding kan handig zijn, maar heeft volgens mij ook nadelen.

Ik heb de uitvoering: Hardkernel 15V/4A Power Supply - EU Plug
Deze doet dus 60 watt maximaal.
Jouw router-adapter kan maximaal 45W geven, maar ik ga er vanuit dat jouw Odroid niet te veel gaat gebruiken met 3,5" schijven vanaf het moederbord.
Ik draai de odroid nu ook vanaf dezelfde 15V adapter. Mogelijk kan ik de router daar ook mee voeden. Ik heb alleen 2 losse ssd's, die verbruiken bijna niets.

Ik wacht tot de nieuwe plug met powermeting van de ikea weer op voorraad is, dan kan ik wat beter gemiddelden meten. Dan ga ik dit eens testen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 23:06
RedRayMann schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:30:

code:
1
2
3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Unit]
After=network.target

[Service]
Restart=always

[Install]

systemctl daemon-reload

Min; 3,3watt

Heb je toevallig gemeten, wat het verschil in verbruik was tussen Powertop 2.15 met max. C8 waardes en Powertop 2.14 met C10 waardes? Ik ben wel benieuwd of dit echt een verschil maakt. Kan het zijn dat Powertop 2.15 de waardes iets anders interpreteert en daarom er een C8 aan hangt, ipv een C10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tribunus Het verbruik neemt min of meer exponentieel toe bij hoge snelheden. 100 Mbps is het zuinigst, 1 Gbps kan minder dan 0,5 a 1W verbruiken, 2,5 Gbps verbruikt daarvan het dubbele of meer, 10 Gbps kan het verbruik flink doen toenemen en evenveel verbruiken als een complete computer. Quad netwerkkaarten idem. Ik adviseer meestal 1 Gbps i210/i211/i219-LM kaarten als het aantal verbindingen niet voldoende is. Bijvoorbeeld voor een router- of firewallfunctie heb je 2 netwerkaansluitingen nodig.

4k tv's gebruiken vaak 100 Mbps. Ongeveer 50 Mbps maximaal per stream is typisch, 25 Mbps wordt vaak genoemd.

Wat zijn je plannen met betrekking tot hard disks? Hoeveel, welk merk?

Je andere topic staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
mrmrmr schreef op maandag 30 december 2024 @ 03:14:
@Tribunus Het verbruik neemt min of meer exponentieel toe bij hoge snelheden. 100 Mbps is het zuinigst, 1 Gbps kan minder dan 0,5 a 1W verbruiken, 2,5 Gbps verbruikt daarvan het dubbele of meer, 10 Gbps kan het verbruik flink doen toenemen en evenveel verbruiken als een complete computer. Quad netwerkkaarten idem. Ik adviseer meestal 1 Gbps i210/i211/i219-LM kaarten als het aantal verbindingen niet voldoende is. Bijvoorbeeld voor een router- of firewallfunctie heb je 2 netwerkaansluitingen nodig.

4k tv's gebruiken vaak 100 Mbps. Ongeveer 50 Mbps maximaal per stream is typisch, 25 Mbps wordt vaak genoemd.

Wat zijn je plannen met betrekking tot hard disks? Hoeveel, welk merk?

Je andere topic staat hier.
Thanks! Ik twijfel nu ook aan de haalbaarheid van 2,5g. Kan natuurlijk ook gewoon een LAG maken tussen switch en server en tussen mijn NAS en server. Dan heb ik de dubbele snelheid van nu, ook prima. Maar dan wel met een uitbreiding van 4 poorten erbij zodat ik nog wat ruimte heb voor lab zaken op een aparte netwerk aansluiting.

Wat betreft opslag: dat wil ik behouden op mijn huidige apparatuur welke prima voldoet aan de eisen op dit moment. In de server zelf dus de aangegeven opslag.

NAS DS916+ met 3x3TB met SHR (voor totaal van 5.8 TB volume)
NAS DS220j (voor backups) 2x4TB met SHR voor totaal van 4TB volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tribunus schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:14:
[...]

Thanks! Ik twijfel nu ook aan de haalbaarheid van 2,5g. Kan natuurlijk ook gewoon een LAG maken tussen switch en server en tussen mijn NAS en server. Dan heb ik de dubbele snelheid van nu, ook prima.
LAG levert geen 2Gbit/s aan snelheid op, maar 2x 1Gbit/s. Vergelijk het met een auto op de weg: een auto vol verplaatst X. Heb je vervolgens 2 rijbanen kun je 2 auto's naast elkaar laten rijden en kun je in dezelfde tijd dus 2x X verplaatsen. Maar je kunt nog steeds niet sneller rijden. Met LAG neemt dus wel de bandbreedte toe maar niet de snelheid.

En specifiek doet LAG de pakketjes verdelen op basis van bron IP + poort & bestemming IP & poort. Daardoor kan het helpen bij software die meerdere verbindingen tegelijktijdig kan gebruiken. Maar hoe veel dat voor komt? SMB/Windows file shares ondersteund het bij mijn weten, en kan dus 1 bestand via meerdere gelijktijdige verbindingen ophalen (/"meerdere auto's tegelijkertijd de weg op sturen, en door 2 rijbanen ook meer verplaatsen in dezelfde tijd"), maar of Samba onder *NIX dat ondersteund weet ik niet. En of andere protocollen, zoals NFS of rsync, het ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
blackmage2v schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:03:
[...]

Heb je toevallig gemeten, wat het verschil in verbruik was tussen Powertop 2.15 met max. C8 waardes en Powertop 2.14 met C10 waardes? Ik ben wel benieuwd of dit echt een verschil maakt. Kan het zijn dat Powertop 2.15 de waardes iets anders interpreteert en daarom er een C8 aan hangt, ipv een C10?
Als ik terug kijk naar de registratie is er amper verschil. Zit nu tussen 3.3 en 3.5 watt. Toen ook of tussen 3.3 en 3.6 watt. Ofwel, minimaal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:36:
[...]

LAG levert geen 2Gbit/s aan snelheid op, maar 2x 1Gbit/s. Vergelijk het met een auto op de weg: een auto vol verplaatst X. Heb je vervolgens 2 rijbanen kun je 2 auto's naast elkaar laten rijden en kun je in dezelfde tijd dus 2x X verplaatsen. Maar je kunt nog steeds niet sneller rijden. Met LAG neemt dus wel de bandbreedte toe maar niet de snelheid.

En specifiek doet LAG de pakketjes verdelen op basis van bron IP + poort & bestemming IP & poort. Daardoor kan het helpen bij software die meerdere verbindingen tegelijktijdig kan gebruiken. Maar hoe veel dat voor komt? SMB/Windows file shares ondersteund het bij mijn weten, en kan dus 1 bestand via meerdere gelijktijdige verbindingen ophalen (/"meerdere auto's tegelijkertijd de weg op sturen, en door 2 rijbanen ook meer verplaatsen in dezelfde tijd"), maar of Samba onder *NIX dat ondersteund weet ik niet. En of andere protocollen, zoals NFS of rsync, het ondersteunen?
Het heeft niets maar dan ook niets met de servers te maken maar met de clients. Als de clients async kunnen, dan werkt het. Want server hoeft enkel meerdere verbindingen te kunnen.

Voorbeelden: Rclone met threading (--multi-thread-streams=N, rclone wordt ook under the hood gebruikt door diverse GUIs) https://github.com/upa/mscp (SFTP werkt ook). Parallel en xargs kunnen ook helpen, zie https://stackoverflow.com...concurrent-file-transfers

In een setting kunnen bovendien meerdere clients de 1 gbit saturaten, en dat is ook gunstig.

Overigens is het maar de vraag of je dit wilt i.v.m. fragmentatie. Beter gewoon 2.5 gbit of 10 gbit en dan met mbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:36:
[...]

LAG levert geen 2Gbit/s aan snelheid op, maar 2x 1Gbit/s.
Dat weet ik, het is ook niet zo dat ik het echt nodig heb voor de thuissituatie maar meer voor mijn netwerk labs e.d. en dat is gewoon mogelijk met zon beetje elke managed switch. Dank voor je input!
Jerie schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:19:
[...]

Het heeft niets maar dan ook niets met de servers te maken maar met de clients. Als de clients async kunnen, dan werkt het. Want server hoeft enkel meerdere verbindingen te kunnen.

Voorbeelden: Rclone met threading (--multi-thread-streams=N, rclone wordt ook under the hood gebruikt door diverse GUIs) https://github.com/upa/mscp (SFTP werkt ook). Parallel en xargs kunnen ook helpen, zie https://stackoverflow.com...concurrent-file-transfers

In een setting kunnen bovendien meerdere clients de 1 gbit saturaten, en dat is ook gunstig.

Overigens is het maar de vraag of je dit wilt i.v.m. fragmentatie. Beter gewoon 2.5 gbit of 10 gbit en dan met mbuffer.
Het probleem is dat je met 2.5gbit weinig opties hebt qua switches en ik heb liever een aruba dan een netgear. Probleem van 10g is dan weer het verbruik wat behoorlijk hoger ligt, en mijn NAS ondersteunt overigens ook geen 2.5 of 10g. En daar upgrade ik liever nog niet.

Zijn er verder nog op of aanmerkingen op de build an sich? Nog iets te winnen met een ander mobo bijvoorbeeld of is dit wel zon beetje wat het is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Tribunus

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 223,02€ 223,02
1MoederbordenKontron K3843-B€ 189,-€ 189,-
2NetwerkadaptersLR-Link LREC9202CT€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 81,99€ 81,99
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 41,90€ 41,90
1SSD'sWD Blue SN580 2TB€ 108,99€ 108,99
1Overige randapparatuurFSP FSP096-AHAN3€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 713,99

1 Gbps Intel I210/I211/219-LM adapters zouden passen. In dit geval heb ik een type genoemd waarmee ik zelf ervaring heb in een router/firewall. Als je 2.5 Gbps wil, dan kun je kijken naar Realtek RTL8125B kaarten.

De processor is boxed, d.w.z. met koeler. Bij de 12600K zou je nog een koeler moeten aanschaffen, wat de prijs in de buurt brengt van deze 13500. De 13500 heeft meer efficiency cores en kan zuiniger draaien. @Mars Warrior doet dat in een virtuele omgeving.

Het moederbord is bewezen zeer zuinig, wordt ontworpen en gemaakt in Duitsland. Het is getest om te werken in professionele altijd-aan situaties.

In plaats van RAID hier alleen een single SSD. Ik zou wel aanraden een externe SATA HDD te gebruiken voor image/file backup. Ik zie niet zo goed waarom je speciaal zou moeten booten voor Proxmox.

Proxmox heeft geen hardware boot drive nodig voor zover ik weet. Verbatim is geen merk dat bekend staat om zuinigheid. Ik zou het afraden. SK hynix Platinum P41 2TB is helaas niet zo zuinig in idle. Opmerkelijk, want voorganger P31 was dat wel. Vandaar de WD Blue. Er is nog een reden om voor een enkele NVMe te gaan, en dat is dat meer dan 1 NVMe SSD op het moederbord een degradatie van package C state kan veroorzaken waardoor het geheel Watts meer verbruikt.

De FSP096-AHAN3 adapter (spec/test, link1, link2) is specifiek een zuinig 96W ontwerp en is gemaakt door FSP voor diverse afnemers, je kunt hem dus ook aantreffen als accessoire van sommige merken. Een andere adapter kan ook, maar let er op dat het Level VI certificatie heeft. Dat garandeerd een minimaal niveau van efficiëntie. Leicke 120W voldoet net niet aan die norm volgens tests die ik heb gedaan.

Edit: voor een switch is van belang dat het EEE (Energy Efficient Ethernet, IEEE 802.3az) ondersteunt, dat scheelt veel energie. Tussen switches onderling is ook een aanmerkelijk verschil in verbruik, verstandig om dat uit te zoeken voor de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:10:

Proxmox heeft geen hardware boot drive nodig voor zover ik weet. Verbatim is geen merk dat bekend staat om zuinigheid. Ik zou het afraden. SK hynix Platinum P41 2TB is helaas niet zo zuinig in idle. Opmerkelijk, want voorganger P31 was dat wel. Vandaar de WD Blue. Er is nog een reden om voor een enkele NVMe te gaan, en dat is dat meer dan SSD op het moederbord een degradatie van package C state kan veroorzaken waardoor het geheel Watts meer verbruikt.
Proxmox niet (bij ESXi was het bij mij wel nodig) maar het staat je wel toe je Proxmox installatie (die als het goed is weinig I/O verbruikt zonder corosync) fysiek van je VMs te scheiden. Of je dat nodig hebt, is de vraag.

Met deze huidige setup kan ik je namelijk nu al op een presenteerblaadje geven dat die USB stick stuk gaat als je corosync aan laat staan. Met EXSi, Proxmox, en zelfs EdgeOS heb ik de afgelopen 4 jaar meer dan 5 consumer grade USB sticks weten te slopen. En een aMLC (of beter) industrial grade waar Proxmox fatsoenlijk op draait gaat (te) duur zijn; kun je net zo goed een SATA SSD gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 21:24
manusjevanalles schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:46:
[...]

Ja, mijn servertje deelt de voedingsadapter samen met de Ziggo modem (toevallig vandaag verwisseld met een ONT, vanwege providerwissel), en een 12V naar 5V adapter om 3x YouLess te voeden.

Het scheelt voornamelijk kabels en niet zoveel qua energie. Ik gebruik bijvoorbeeld ook C7/C8 splitters. Dan kan ik met één stopcontact twee 12V adapters voeden. Op deze manier heb ik maar vier stopcontacten nodig voor mijn servers, nas, router, switch, ap´s en noem het allemaal maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Mars Warrior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:00:
[...]

Dat is data center spul. Wordt vaker gratis weggegeven. Doet idle ca 5W en actief zo richting de 15W…
Idd, die twee Intel P4600 DC ssd's heb ik er weer uit geschroefd. Scheelt 12-14 watt idle verbruik. 8)7
Zal daar een andere bestemming voor moeten gaan zoeken, zonde om ze ongebruikt te laten verstoffen.

Wou ze in eerste instantie als netwerk storage gaan gebruiken, met name voor backups e.d., dus heb de performance van flash geheugen niet perse nodig. Heb nu de twee SATA HDD's maar weer in gebruik genomen.

Verbruik is nu ongeveer 5 watt hoger dan voordat ik de Optane P905 had geïnstalleerd. Niet verwaarloosbaar, maar nog wel acceptabel, gezien hiermee het e.a. merkbaar vlotter draait.

Viel mij trouwens wel op dat de hdparm instellingen waren gereset na een herinstallatie van Proxmox. Zijn deze instellingen wel persistent na een reboot van het OS, of moet ik ze met cronjob iedere boot instellen?

Lijkt er trouwens op dat het verbruik met HDD's toch ook wel een stukje hoger. Na spindown gebruiken ze samen toch ongeveer 2 a 3 watt extra.
Zitten deze in: uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
Zou daar nog meer aan te optimaliseren zijn?

code:
1
2
hdparm -S 241 -B 127 /dev/sda
hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Die Optane SSDs zouden uitstekend zijn voor je backup server. Of als je ergens illegaal stroom kunt aftappen (zonnepanelen, op het werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:22:
Die Optane SSDs zouden uitstekend zijn voor je backup server. Of als je ergens illegaal stroom kunt aftappen (zonnepanelen, op het werk).
offtopic:
All electric auto, gratis opladen op het werk, en dan thuis weer "leeg trekken"? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Gijs007 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:51:
[...]
Viel mij trouwens wel op dat de hdparm instellingen waren gereset na een herinstallatie van Proxmox. Zijn deze instellingen wel persistent na een reboot van het OS, of moet ik ze met cronjob iedere boot instellen?
Die moeten inderdaad iedere boot opnieuw ingesteld worden. Dat kan behalve met cron ook makkelijk met een systemd-unit:
code: /etc/systemd/system/disk-spindown.service
1
2
3
4
5
6
7
[Service]
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes
ExecStart=/root/scripts/disks.sh

[Install]

En dan uiteraard met de hdparm-commando's in het script dat in de unit aangegeven staat (en de service actief maken met 'systemctl enable disk-spindown.service'). Voordelen van deze methode is dat je vrij makkelijk aan systemd kan vragen of het script 'gelukt' is met 'systemctl status disk-spindown.service', en de output in de logs verschijnt die op te vragen zijn met journalctl ('journalctl -eu disk-spindown.service').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Gijs007 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:51:
[...]

Lijkt er trouwens op dat het verbruik met HDD's toch ook wel een stukje hoger. Na spindown gebruiken ze samen toch ongeveer 2 a 3 watt extra.
Zitten deze in: uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
Zou daar nog meer aan te optimaliseren zijn?

code:
1
2
hdparm -S 241 -B 127 /dev/sda
hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb
Na mijn twee SSD's heb ik vandaag ook de 2,5" HDD aan mijn Odroid toegevoegd.
Ik heb uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart
Ofwel uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB

Ik meld hier wel mijn ervaringen mbt stroomverbruik. Ik ben benieuwd wat jij kan bereiken.
dcm360 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Die moeten inderdaad iedere boot opnieuw ingesteld worden. Dat kan behalve met cron ook makkelijk met een systemd-unit:
1
2
3
4
5
6
7
[Service]
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes

[Install]

En dan uiteraard met de hdparm-commando's in het script dat in de unit aangegeven staat (en de service actief maken met 'systemctl enable disk-spindown.service'). Voordelen van deze methode is dat je vrij makkelijk aan systemd kan vragen of het script 'gelukt' is met 'systemctl status disk-spindown.service', en de output in de logs verschijnt die op te vragen zijn met journalctl ('journalctl -eu disk-spindown.service').
Ik had al een custom powertop script draaien als service, daar heb ik het onderstaande aan toegevoegd'
code:
1
hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdc

Voorheen was verbruik (2x ssd, 32gb ram, 1eth poort actief op de Odroid H4+)
Gemiddeld per uur gemeten tussen de 3,26 en 3,37 watt
Gemiddeld per 5min gemeten tussen de 2,38 en 4,23 watt

Gemeten in Home Assistant met Tuya Zigbee Smart Plug, kijkend naar de afgelopen 24 uur.

Update over ongeveer twee uur (of later) zodat na boot het systeem in rust kan komen, na 30 min de HDD in spindown gaat en ben benieuwd of dat ook zo blijft. Want naast Proxmox is er nog geen software actief.

--edit--
Na 2 uur;
Gemiddeld per uur gemeten tussen de 5,83 en 5,9 watt
Gemiddeld per 5min gemeten tussen de 5,5 en 6,53 watt

code:
1
2
3
4
root@Odroid:~# hdparm -C /dev/sdc

/dev/sdc:
 drive state is:  active/idle

Heb het idee dat de disk nog veel zuiniger moet kunnen. Uit de startpost zou hij 0,85 watt extra moeten kosten, nu is dit nog 2,5 watt én de lijn in Home Assistant is consistent rond dit verbruik. Ofwel het zakt niet na boot / 30 min.

--edit2--
Hij lijkt nu eindelijk 10 minuten gezakt te zijn naar 3,42 en 3,83 watt. Dit ziet er beter uit!
Mogelijk doordat de webinterface van Proxmox nog open stond?

--edit3--
Het lage verbruikt komt waarschijnlijk omdat ik hdparm -Y /dev/sdc had gebruikt. Dus weer nu alsnog niet of Proxmox mijn HDD in slaap kan krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door RedRayMann op 01-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Jerie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:22:
De Optane SSD is juist de relatief zuinige van de drie ;)
De DC SSD's zit "gewoon" TLC NAND geheugen in. Zal puur een firmware/controller issue zijn, dat die continue een hoog stroomverbruik hebben.

Klopt wel dat Optane een hoger idle gebruik heeft dan een zuinige SSD, maar dat neem ik maar voor lief.
Mijn VM's, en dat met name Home Assistant, draait hiermee een stuk soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gijs007 stuk soepeler is een interessante metric :) ik kan weinig info vinden, lijkt dat in 2018 het was de snelste ssd, maar hoe is het ter vergelijking met moderne SSD dat weet ik niet. Maar als het gratis was, dan lijkt een goede deal, voor 5W extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 12:30

bjp

Ter voorbereiding van een camerasysteem, wou ik weten of mijn moederbord een Coral TPU zou passen in het M.2 E-Key slot (lijkt van het type CNVio2 te zijn).

Link naar mijn config: https://gathering.tweaker...message/78708044#78708044

En is dat zinvol, of kan ik ook gewoon de GPU gebruiken voor HA/Frigate?

Bonus vraag: zou een Dual-TPU van Coral ook passen? Deze lijkt een aparte PCIe device te zijn, en je moet dus minstens 2 lanes hebben als ik het goed begrijp.

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 02-01-2025 10:41 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
Ter voorbereiding van een camerasysteem, wou ik weten of mijn moederbord een Coral TPU zou passen in het M.2 E-Key slot (lijkt van het type CNVio2 te zijn).
Als het inderdaad een CNVio2 slot is dan kunnen er alleen wifi kaartjes met CNVio2 in. Het slot doet dan dus géén PCIe.
"GPU" als "GPU" durf ik niet te zeggen. Intel GPU met OpenVINO schijnt prima te werken / presteren op basis van eerdere reacties in dit topic. Persoonlijk zou ik dus gewoon een Frigate met OpenVINO als "backend" proberen. En pas als dat tegen valt en "het internet" aangeeft dat Coral beter is op die zaken die je niet goed vindt kijken naar een Coral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Het lijkt soms beide een CNVio2 en een M.2 E-key te zijn, maar is me niet echt duidelijk wat ik heb :) Want het bord wordt ook verkocht met AMD/Realtek WiFi kaartjes bijvoorbeeld. Zijn deze dan _ook_ CNVio2?

Daarnaast idd voor ee dual Coral-TPU kaartje, heb je "2x PCIe Gen2 x1 interface (one per Edge TPU)" nodig.

Maar wss is het beter om eerst te proberen met de GPU, en zien wat dat doet met mijn verbruik.

Mmmmh als ik inzoom op prentje van het bord, lees je "M.2 WiFi"...

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 02-01-2025 11:02 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@bjp Misschien kun je een van deze adapters proberen?
https://www.makerfabs.com/catalogsearch/result/?q=coral

Meer info:
https://github.com/magic-blue-smoke/Dual-Edge-TPU-Adapter
https://mbs-shop.online/

[ Voor 30% gewijzigd door Piet91 op 02-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb nog een M.2 M-key slot, maar dat wil ik voor een tweede SSD houden.

ik heb al de WiFi kaart eruit gehaald, wegens toch niet nodig voor Proxmox server - en om power te sparen :) er is dus een klein leeg slot...

Maar mss kan ik een van de kleine PCIe slots gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 02-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
Ik ken niks van CNVio2 maar volgens deze link zouden PCIe+USB kaarten wel moeten werken in zo'n slot: https://community.intel.c...-and-CNVio-2/td-p/1588741
Of je kan ook een USB-variant gebruiken?
Ik heb zo'n kaart zitten, momenteel maar voor 1 camera, en ik merk dat het ding eigenlijk weinig te doen heeft. Als het aantal camera's zeer beperkt is, en er valt weinig te detecteren, denk ik dat het met de iGPU of zelfs CPU gemakkelijk te doen is. Ik denk wel dat de GPU's een ander detectiemodel gebruiken, dus de resultaten kunnen wel anders zijn.
Bonus vraag: zou een Dual-TPU van Coral ook passen? Deze lijkt een aparte PCIe device te zijn, en je moet dus minstens 2 lanes hebben als ik het goed begrijp.
Passen wel ;) Maar als het slot PCIe+USB is, zal er één van de TPU's niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
andru123 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:10:
@Gijs007 stuk soepeler is een interessante metric :) ik kan weinig info vinden, lijkt dat in 2018 het was de snelste ssd, maar hoe is het ter vergelijking met moderne SSD dat weet ik niet. Maar als het gratis was, dan lijkt een goede deal, voor 5W extra.
Zit hem vooral in de significant hogere doorvoersnelheden bij lage queue depths. Waar vooral consumententoepassingen en databases baad bij hebben. Daarnaast is de latency zeer consistent, en iets lager dan met gewoon NAND geheugen, ook bij een gecombineerde read/write load.

Maar dit gaat te veel offtopic, als je het interessant vindt is er genoeg te lezen over Optane geheugen. ;)
o.a. servethehome en TomsHardware hebben er reviews over geschreven.
Helaas is het altijd een niche gebleven, doordat NAND geheugen significant goedkoper is per GB.
dcm360 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:55:
[...]

1
2
3
4
5
6
7
[Service]
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes

[Install]

Heb dit opgeslagen als /root/scripts/disks.sh en executable gemaakt.
code:
1
2
/usr/sbin/hdparm -S 241 -B 127 /dev/sda
/usr/sbin/hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb

Maar krijg toch dit, als ik hem start als service.
Normaal uitvoeren via de shell lukt wel. Enig idee wat hier mis gaat?
Jan 02 17:31:42 pve (disks.sh)[8167]: disk-spindown.service: Failed to execute /root/scripts/disks.sh: Exec format error
Jan 02 17:31:42 pve systemd[1]: Starting disk-spindown.service...
Jan 02 17:31:42 pve (disks.sh)[8167]: disk-spindown.service: Failed at step EXEC spawning /root/scripts/disks.sh: Exec format error
Jan 02 17:31:42 pve systemd[1]: disk-spindown.service: Main process exited, code=exited, status=203/EXEC
Jan 02 17:31:42 pve systemd[1]: disk-spindown.service: Failed with result 'exit-code'.
Jan 02 17:31:42 pve systemd[1]: Failed to start disk-spindown.service.

[ Voor 48% gewijzigd door Gijs007 op 02-01-2025 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gijs007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Heb dit opgeslagen als /root/scripts/disks.sh en executable gemaakt.
code:
1
2

Maar krijg toch dit, als ik hem start als service.
Normaal uitvoeren via de shell lukt wel. Enig idee wat hier mis gaat?

[...]
Je hebt nu puur een file waar wat tekst in staat dat je probeert uit te voeren. Je moet even een hashbang toevoegen die aangeeft met welke shell het uitgevoerd moet worden. Bv:
Bash:
1
2
3
4
#!/bin/bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Aangezien mijn NAS (Synology DS415+ 4x4TB) over een paar weken 10 jaar oud wordt was ik aan het kijken naar een andere NAS. Alleen vallen me bij Synology de specs wat tegen. Na wat zoeken kwam ik op de terramaster f4-424 pro uit met een n305, als je hier wat disken indoet en wat ssd's dan is het een redelijke kostenpost. Voor dit bedrag kun je ook goed iets zelf samenstellen met meer power.

Nu draai ik een hp prodesk 400g6 en een synology ds415+ voor mijn thuisnetwerk.
Deze zou ik dan willen combineren in een homeserver / NAS.

Op mijn synology draait nu in docker de arr suite + spotweb (mariadb op de synology geinstalleerd) + nzbget en oscam met 2 usb readers.
Verder draait er 1 camera in, andere 4 heb ik op een nvr zitten.

Op de hp draait nu proxmox met 1 debian vm met gpu + pci usb passthrough, hierop draait plex, home assistant supervised, zigbe2mqtt + frigate met een usb coral met 5 camera's en nog wat addon's.
en ik heb een 4 tal usb sticks gehoppeld aan ha.

Op mijn homeserver wil ik denk ik Truenas gaan draaien of misschien toch proxmox.
Ik wil 1 vm met home assistant OS en dan een docker voor plex en frigate + de arr suite en in het geval van proxmox een LXC. Maar dat ligt een beetje waar de passthrough het makkelijkste mee werkt. Nu heb ik voor de coral namelijk de hele pci bus door moeten zetten. Dus ik zoek eigenlijk een moederbord welke 2 usb bussen heeft zodat ik er in het geval dat de passtrhough niet lekker werkt 1 bus in truenas/proxmox kan hebben en 1 in de vm alleen vind ik hier weinig over bij de moederborden.
Misschien in de toekomst nog iets met een LLM maar dat neem ik nu niet meer alleen dat er dus een videokaart in moet kunnen.

Ik kom na dit topic wat door genomen hebben op het volgende uit:
1BehuizingenJonsbo N3€ 149,89€ 149,89
Totaal€ 2.019,31

Of misschien toch een wat goedkopere case en dan een snellere processor:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 226,10€ 226,10
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 2.005,52

Uitleg/vragen
Moederbord kwam ik op uit vanwege de 2.5gb nic, 4x sata en 2x gekoeld ssd, en las in dit topic dat deze redelijk zuinig was. Weet iemand of deze 2 usb pci bussen heeft?
Verder heb ik er nu 1 ssd opstaan van 250gb voor truenas boot en de andere om de vm's en docker apps op te zetten. deze kunnen misschien goedkoper maar weet niet precies welke andere?
Verder boxed cpu, hier zit een koeler bij is deze afdoende? en zit hier ook koelpaste bij? is weer 20 jaar gelden dat ik wat gebouwd heb namelijk.
Denk dat verder alleen de sata kabels nog los gekocht dienen te worden of niet? Mis ik verder nog iets? Of hebben jullie nog betere tips?
Heb nog wat zaken aangepast en kom nu op het volgende uit:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 221,65€ 221,65
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS II€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 109,50€ 109,50
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2A4800C40€ 165,24€ 165,24
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
2SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 144,99€ 289,98
Totaal€ 2.159,34

Volgens mij moet dit zo allemaal kloppen en bij elkaar passen.
Heb uiteindelijk toch voor microATX gekozen voor toekomstige uitbreidingen.
Hier kan ik laterna nog een GPU inzetten voor met een LLM te gaan werken heb dit de afgelopen week veel over gelezen en gezien en het lijkt me toch interessant om een keer iets met ollama en openwebui te gaan doen in de toekomst, alleen zou er dan een zwaardere voeding in moeten die minder efficient zijn maar als je hier aan begint weet je ook dat het meer stroom kost. Dus nog even kijken of ik hier een 750/850w van ga maken. Als het netzoveel stroom idle gaat gebruiken als mijn huidige Synology DS415+ en mijn HP Prodesk 400G6 ben ik redelijk tevreden.
Er zit nog een pci 3.0x1 poort op waar eventuele nog een pci 4x sata kaart in kan, deze is dan wel maar 1Gbps maar 4 disken halen dit toch niet dus moet voldoende zijn.
verder nog een 4.0x4 poort hier wil ik als ik me netwerk aan ga passen een keer een 10Gb nic inzetten
en dan is er nog een m2 over waar ik wat mee kan.

Denk dat ik toch proxmox ga draaien, dus heb 2x een ssd waar ik dan zfs raid1 op ga gebruiken en waar de vm's en lxc's op gezet kunnen worden.
Dan wil ik truenas scale in een vm draaien en de sata controller met pci passthrough doorzetten.
heb hier gevonden dat de sata controller in een aparte iommu groep zit dus dat moet geen probleem zijn:
https://linux-hardware.org/?probe=9666b7dd0c&log=lspci
Usb zet ik wel apart per device door naar de vm en naar de lxc's, aangezien ik mijn usb google coral in een lxc ga gebruiken hoef ik dus niet de usb pci controller volledig via pci passthrough door te zetten en moederborden hebben over het algemeen maar 1 usb controller wat ik zie welke ook in dezelfde iommu groep zit als de Ram memory dus die wil je ook niet doorzetten qua veiligheid.
Is dit een beetje een normale setup met truenas in een vm of zouden jullie dit toch native draaien? op internet en youtube kom ik deze setup vaak tegen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

voor (kleinere) AI toepassingen, zijn de nieuwere processoren met NPU mss ook relevant (Ryzen AI of Intel Core Ultra), en je vermijd een GPU kost + GPU sluimerstand verbruik.

Voor Frigate had ik graag zoiets gehad (maar zit vast aan 14th gen Intel).

Alternatief is een TPU.

Voor LLMs gaan ze wss te klein zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 03-01-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
bjp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:20:
voor (kleinere) AI toepassingen, zijn de nieuwere processoren met NPU mss ook relevant (Ryzen AI of Intel Core Ultra), en je vermijd een GPU kost + GPU sluimerstand verbruik.

Voor Frigate had ik graag zoiets gehad (maar zit vast aan 14th gen Intel).

Alternatief is een TPU.

Voor frigate gebruik ik al een google coral en via intel quicksync offload ik de ffmpeg camera streams.
GPU zou dan puur voor een LLM zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

D-Three schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Of je kan ook een USB-variant gebruiken?
ik heb vroeger al miserie gehad met een Zigbee USB stick - het beperkte heel hard mijn laagste C-state.

USB is er genoeg, vraag is hoe de TPU zich voordoet: als een seriële poort? Indien ja -> vergeet de lage C-states op B760 Chipset (zelfde probleem als B660).

Ik denk dat ik best eerst alles via OpenVINO doe - en enkel als er dan niet genoeg rekenkracht is -> Coral overwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 03-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Link naar mijn config: https://gathering.tweaker...message/78708044#78708044

Je kunt ook de GPU gebruiken. Frigate zal niet veel resources kosten. Je hebt ook Coral TPUs die in dat slot passen, zonder adapter. Gebruik er zelf ook eentje. De Dual-TPU past er fysiek niet in, maar met een adapter weer wel. Je zou ook de MiniPCIe variant kunnen proberen met een NVMe adapter. Dat werkte hier ook.
bjp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:20:

Alternatief is een TPU.

Laat dat wss maar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:33:
USB is er genoeg, vraag is hoe de TPU zich voordoet: als een seriële poort? Indien ja -> vergeet de lage C-states op B760 Chipset (zelfde probleem als B660).
De naam zegt het al: universal serial bus.

In geval van NVMe, dat is altijd gewoon PCIe:
5c:00.0 System peripheral: Global Unichip Corp. Coral Edge TPU
Subsystem: Global Unichip Corp. Coral Edge TPU
Kernel driver in use: vfio-pci
Kernel modules: apex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:04
Van de week heb ik de 12500T in een W680 systeem vervangen door een 14500T om te kijken of ik een lager verbruik zou krijgen door bepaalde processen aan de E-cores te hangen.

Dit is het idle verbruik van de 12500T (Ubuntu kernel 6.10.10):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKWBiS0pCyP0V1vaVtEyiiSa0qU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DCxsSqN5Ef0bjnmrztu25F1h.jpg?f=user_large

En dit van de 14500T (Ubuntu kernel 6.12.3 en updated bios met intel microcode 0x12B):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8VEZuRc5k1rsk49MhTAtNecqsM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H4mgnLB3VQ6lGx5bQLPzBUzl.jpg?f=user_large

Hierbij alvast 1 belangrijke maar en dat is dat de baseline van de 14500T (~36W) ca 6W hoger is dan de 12500T (~30W), maar dit komt zeer waarschijnlijk omdat ASPM nog disabled is (heb daar een andere/nwe bios voor nodig).

Maar het andere wat dus op valt is dat het verbruik van de 14500 veel grilliger is dan de 12500. En het lijkt er dus op dat overal de 12500 zuiniger is omdat deze minder grote uitschieters heeft dan de 14500.

Mijn vraag voor anderen die een cpu met E-cores gebruiken en daar specieke processen (ie docker containers met cpuset) aan toe wijzen, zien jullie ook een dusdanig grillig verbruikspatroon met grote uitschieters? Of heb ik toch nog een tweak ergens over het hoofd gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:55:
Van de week heb ik de 12500T in een W680 systeem vervangen door een 14500T om te kijken of ik een lager verbruik zou krijgen door bepaalde processen aan de E-cores te hangen.

Dit is het idle verbruik van de 12500T (Ubuntu kernel 6.10.10):
[Afbeelding]

En dit van de 14500T (Ubuntu kernel 6.12.3 en updated bios met intel microcode 0x12B):
[Afbeelding]

Hierbij alvast 1 belangrijke maar en dat is dat de baseline van de 14500T (~36W) ca 6W hoger is dan de 12500T (~30W), maar dit komt zeer waarschijnlijk omdat ASPM nog disabled is (heb daar een andere/nwe bios voor nodig).

Maar het andere wat dus op valt is dat het verbruik van de 14500 veel grilliger is dan de 12500. En het lijkt er dus op dat overal de 12500 zuiniger is omdat deze minder grote uitschieters heeft dan de 14500.

Mijn vraag voor anderen die een cpu met E-cores gebruiken en daar specieke processen (ie docker containers met cpuset) aan toe wijzen, zien jullie ook een dusdanig grillig verbruikspatroon met grote uitschieters? Of heb ik toch nog een tweak ergens over het hoofd gezien?
De 14xxx serie is de meest inefficientie generatie als je naar 12/13/14gen kijkt.

Verder vermoed ik dat je de E-cores nu maximaal laat boosten, en daar gaat het bij Intel altijd mis. Ik bereik mijn efficientie juist door de E-cores terug te klokken, op dit ogenblik max 2.5Ghz. Dan doen die dingen 3W package power bij 100% belasting.

Je kunt meestal zien aan de basis kloksnelheid wat de meest efficiente max is van een E-core. Daarboven heb je soms 2x zoveel power nodig voor 10-20% meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die de BIOS van hun Kontron K3843-B bord in stapjes hebben ge-upgrade?

Dus van R1.4 naar R1.12, en dan vervolgens naar R2.16?

Zijn er nog dingen die je tussen die 2 udpates moet doen behalve reset to defaults oid?

Nieuwe USB stick is binnen en ik heb de ZIP files al gedownload (stoer hè)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:04
@Mars Warrior Hoe klok je alleen de E-cores terug, in de bios of in de kernel? Ik lees dat je scaling_max_freq zou moeten kunnen zetten maar bv [code]echo 25000000 | sudo tee /sys/devices/system/cpu/cpu12/cpufreq/scaling_max_freq[/code] werkt bij niet. Misschien omdat ik een andere scaling_driver dan intel_pstate moet gebruiken?

Never mind, stom. Nulletje teveel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pimlie op 04-01-2025 16:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:19:
@Mars Warrior Hoe klok je alleen de E-cores terug, in de bios of in de kernel? Ik lees dat je scaling_max_freq zou moeten kunnen zetten maar bv [code]echo 25000000 | sudo tee /sys/devices/system/cpu/cpu12/cpufreq/scaling_max_freq[/code] werkt bij niet. Misschien omdat ik een andere scaling_driver dan intel_pstate moet gebruiken?

Never mind, stom. Nulletje teveel ;)
Dit heb ik gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#!/bin/bash
### BEGIN
# The docker .env file has defined some clusters:
# - the E cores (all 4) (16-19)
# - fast P cores CPUSET_P_CORES_FAST (8-15)
# - medium P cores CPUSET_P_CORES_MEDIUM (4-7)
# - slow P cores CPUSET_P_CORES_SLOW (0-3)
#
# Set Max frequency for P-cores
PMAX=3500000
PMAX_FAST=4500000
PMAX_MEDIUM=3500000
PMAX_SLOW=2500000

# Set Max frequency for E-cores
EMAX=2500000

echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/scaling_max_freq
echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy1/scaling_max_freq
echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy2/scaling_max_freq
echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy3/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy4/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy5/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy6/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy7/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy8/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy9/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy10/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy11/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy12/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy13/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy14/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy15/scaling_max_freq

echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy16/scaling_max_freq
echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy17/scaling_max_freq
echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy18/scaling_max_freq
echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy19/scaling_max_freq

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Dit heb ik gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#!/bin/bash
### BEGIN
# The docker .env file has defined some clusters:
# - the E cores (all 4) (16-19)
# - fast P cores CPUSET_P_CORES_FAST (8-15)
# - medium P cores CPUSET_P_CORES_MEDIUM (4-7)
# - slow P cores CPUSET_P_CORES_SLOW (0-3)
#
# Set Max frequency for P-cores
PMAX=3500000
PMAX_FAST=4500000
PMAX_MEDIUM=3500000
PMAX_SLOW=2500000

# Set Max frequency for E-cores
EMAX=2500000

echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/scaling_max_freq
echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy1/scaling_max_freq
echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy2/scaling_max_freq
echo "$PMAX_SLOW" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy3/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy4/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy5/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy6/scaling_max_freq
echo "$PMAX_MEDIUM" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy7/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy8/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy9/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy10/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy11/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy12/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy13/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy14/scaling_max_freq
echo "$PMAX_FAST" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy15/scaling_max_freq

echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy16/scaling_max_freq
echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy17/scaling_max_freq
echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy18/scaling_max_freq
echo "$EMAX" > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy19/scaling_max_freq
Is dit niet iets wat je ook met cpufreq of soortgelijke tooling kunt bereiken? Volgens mij zijn er daar ook bij die gewoon een config file hebben waardoor je dus niet zelf een shell script ervoor hoeft te schrijven. Weet alleen niet of die tools ook per core of core type kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Is dit niet iets wat je ook met cpufreq of soortgelijke tooling kunt bereiken? Volgens mij zijn er daar ook bij die gewoon een config file hebben waardoor je dus niet zelf een shell script ervoor hoeft te schrijven. Weet alleen niet of die tools ook per core of core type kunnen werken.
Daar staat me wat van bij ja (cpufreq-set), maar ook dat het niet lekker werkte onder Ubuntu begin 2023. Vandaar de eenvoudige methode met scripts die bij opstarten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Mars Warrior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:04:
Zijn er hier mensen die de BIOS van hun Kontron K3843-B bord in stapjes hebben ge-upgrade?

Zijn er nog dingen die je tussen die 2 udpates moet doen behalve reset to defaults oid?

Ik ben zelf van R1.4 naar R2.xx gegaan. Via R1.2 was om geen bios instellingen kwijt te raken volgens mij.
Je me versie van je CPU zal ook wel geupdate worden. Dus een aantal reboots.

Vergeet niet onderstaande ook uit te voeren om een bepaalde controller te updaten die niet bij de BIOS zit inbegrepen. Dit moet je ook eerst vrij geven in je BIOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyUMPLBVlQubBs0iKiR5WDQ0yuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otobsRjTeVDhBghQaNiEFPPm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 04-01-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Ik ben zelf van R1.4 naar R2.xx gegaan. Via R1.2 was om geen bios instellingen kwijt te raken volgens mij.
Je me versie van je CPU zal ook wel geupdate worden. Dus een aantal reboots.
Vziw heb ik niks speciaals ingesteld in de BIOS, gewoon defaults. Dus dat betekent dat ik ook in 1 keer kan upgraden? Dat zou fijn zijn.
Vergeet niet onderstaande ook uit te voeren om een bepaalde controller te updaten die niet bij de BIOS zit inbegrepen. Dit moet je ook eerst vrij geven in je BIOS.

[Afbeelding]
Draait dat vanaf USB stick? Dus bij het updaten van de BIOS dat dat script gedraaid moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Mars Warrior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Vziw heb ik niks speciaals ingesteld in de BIOS, gewoon defaults. Dus dat betekent dat ik ook in 1 keer kan upgraden? Dat zou fijn zijn.

[...]

Draait dat vanaf USB stick? Dus bij het updaten van de BIOS dat dat script gedraaid moet worden?
Ja als je gaat updaten vraagt hij om op een knop te drukken om door te gaan of op q om niet te updaten. Dan kom je op een command line en kan je dat script runnen.

In een tussenstap updaten is ook niets mis mee denk ik. Ik heb elke versie vanaf 2.x apart gedaan, nooit problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mich op 04-01-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:04:

Een K3842-Q is in de voorgeschreven stappen naar 2.13 gegaan. Als ik afga op de beschrijving voegt 2.16 niet zoveel toe, maar dat heb ik uiteraard niet getest. Daarom besloten op 2.13 te blijven. De overige K3843-B computers zijn niet geupdate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRayMann
Hardware

#CategoryProduct
1SingleboardcomputerHardkernel ODROID H4+
1VoedingHardkernel Hard Kernel 15V/4A Power Supply - EU Plug
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40
1Boot SSDWD SN520 M.2 80mm 256GB
2SSD'sSamsung 870 QVO 8TB
2Harde SchijvenSeagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart
1Computer accessoiresHardkernel H4 Case Type 3
Bekijk collectie
Importeer producten

Software

Proxmox VE 8.3
Powertop 2.15
BIOS 1.06

Verbruik

Gemeten met Tuya Zigbee powerplug via Home Assistant.
SettingsToetsenbordHDMINetwerkGemiddeld verbruik
Out of the boxXXXMin 4,5 watt Max 5,5 watt
Bios tuning & start Powertop2.14--X3,5 watt
Powertop 2.15, WOL uit, ETH1 down--XMin 3,3 watt Max 3,5 watt
2x SSD + 1x 2,5" HDD (spindown)--XMin 3,2 watt Max 3,8 watt
Uitgezet via Proxmox--X0,89 watt*

*In 22,5 uur is er 2x 0,01kWh geregistreerd. Hierdoor ben ik uitgegaan van 0,02kWh in 22,5 uur waardoor het verbruik hoger ligt dan gemeten per 24 uur. Maar geeft denk wel een reëler beeld.

Conclusie, De Odroid H4+ is vanuit zichzelf al redelijk zuinig en kom uiteindelijk op een baseline. Of ik nu meer besparende regels en/of hardware toevoegde, ik bleef rond de 3,5 watt idle hangen.

Uitgevoerde acties

Het grote zuinige server topic - deel 3
Heb bijna al mijn stappen reeds verwoord en gedocumenteerd.

--to-do--

Vandaag ga in mijn Proxmox vullen.
Doel is;
VM1
- Unifi Controller
- Pihole of AdGuard (merken jullie verschil in verbruik of snelheid?)
- Vaultwarden (en aanverwanten voor toegang van buiten)
- VPN iets (Wireguard of Head/TaleScale)

VM2
- Home Assistant OS

VM3
- Truenas Scale

Dit laatste stuk ga ik crossposten bij de Proxmox topic, omdat ik niet duidelijk krijg wat beter/handiger/zuiniger is. Eén VM met de eerste vier regel er in of alles in losse LXC's
Ik lees voor beide pro's en cons op het internet.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Nog een laatste check voordat ik over ga om het spul te bestellen, dit is de lijst met waar ik nu aan denk. Samengesteld met hulp van @mrmrmr en @martyw. Wel heb ik nog wat vragen:

- De stroomadapter die in de lijst staat is 96W, stel, ik wil toch schijven toevoegen, kan ik dan niet alvast beter de 120W variant kopen?
- Waar kan ik het beste deze adapter aanschaffen?
- ik wil minimaal 64GB aan geheugen in de server, kan ik dan het beste dit setje kopen of zijn er andere opties beter
- Hoeveel hardeschijven kan ik ongeveer toevoegen aan dit systeem als ik daar toch voor zou kiezen? Nu heb ik nog de synology NAS, maar na het samenstellen van dit alles lijkt het mij toch handiger om een alles in 1 server te maken voor processing en storage (scheelt toch weer extra verbruik van de NAS)

Ik heb natuurlijk 1 PCI slot (x1) in gebruik met de netwerkkaart, maar dan heb ik nog wel 2 sloten over volgens mij. Daar kan in wellicht een extra module in plaatsen om het aantal sata aansluitingen te verhogen? Het zou wat mij betreft ideaal zijn als ik in het systeem, buiten onderstaande om, 4 extra HDD's te kunnen gebruiken. Maar hoeveel is theoretisch maximaal mogelijk met de voeding en de adapter?

De 2 kleine SSDs wil ik gebruiken als boot disk in raid1 en de 2 grotere SSDs als disks voor de vms etc. Ik ga proxmox installeren en van daaruit dus verder.

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 211,99€ 211,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 193,60€ 193,60
1NetwerkadaptersDelock PCI Express x1 Card to 2 x RJ45 2.5 Gigabit LAN RTL8125€ 59,80€ 59,80
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 160,11€ 160,11
2SSD'sCrucial BX500 240GB€ 18,20€ 36,40
2SSD'sWD Blue SN580 2TB€ 108,99€ 217,98
Totaal€ 1.001,28

Volgens mij heb ik het met deze hardware zo zuinig mogelijk zonder verder in te leveren op eventuele benodigde resources op de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:45
Tribunus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:23:
Nog een laatste check voordat ik over ga om het spul te bestellen, dit is de lijst met waar ik nu aan denk. Samengesteld met hulp van @mrmrmr en @martyw. Wel heb ik nog wat vragen:

- De stroomadapter die in de lijst staat is 96W, stel, ik wil toch schijven toevoegen, kan ik dan niet alvast beter de 120W variant kopen?
- ik wil minimaal 64GB aan geheugen in de server, kan ik dan het beste dit setje kopen of zijn er andere opties beter
- Hoeveel hardeschijven kan ik ongeveer toevoegen aan dit systeem als ik daar toch voor zou kiezen? Nu heb ik nog de synology NAS, maar na het samenstellen van dit alles lijkt het mij toch handiger om een alles in 1 server te maken voor processing en storage (scheelt toch weer extra verbruik van de NAS)

Ik heb natuurlijk 1 PCI slot (x1) in gebruik met de netwerkkaart, maar dan heb ik nog wel 2 sloten over volgens mij. Daar kan in wellicht een extra module in plaatsen om het aantal sata aansluitingen te verhogen? Het zou wat mij betreft ideaal zijn als ik in het systeem, buiten onderstaande om, 4 extra HDD's te kunnen gebruiken. Maar hoeveel is theoretisch maximaal mogelijk met de voeding en de adapter?

De 2 kleine SSDs wil ik gebruiken als boot disk in raid1 en de 2 grotere SSDs als disks voor de vms etc. Ik ga proxmox installeren en van daaruit dus verder.

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 211,99€ 211,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 193,60€ 193,60
1NetwerkadaptersDelock PCI Express x1 Card to 2 x RJ45 2.5 Gigabit LAN RTL8125€ 59,80€ 59,80
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 160,11€ 160,11
2SSD'sCrucial BX500 240GB€ 18,20€ 36,40
2SSD'sWD Blue SN580 2TB€ 108,99€ 217,98
Totaal€ 1.001,28

Volgens mij heb ik het met deze hardware zo zuinig mogelijk zonder verder in te leveren op eventuele benodigde resources op de machine.
Een harde schijf gebruikt tijdens het starten een paar seconden 20-25 Watt, dan is deze voeding wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

RedRayMann schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:23:
Hardware

#CategoryProduct
1SingleboardcomputerHardkernel ODROID H4+
1VoedingHardkernel Hard Kernel 15V/4A Power Supply - EU Plug
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40
1Boot SSDWD SN520 M.2 80mm 256GB
2SSD'sSamsung 870 QVO 8TB
2Harde SchijvenSeagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart
1Computer accessoiresHardkernel H4 Case Type 3
Bekijk collectie
Importeer producten

Software

Proxmox VE 8.3
Powertop 2.15
BIOS 1.06

Verbruik

Gemeten met Tuya Zigbee powerplug via Home Assistant.
SettingsToetsenbordHDMINetwerkGemiddeld verbruik
Out of the boxXXXMin 4,5 watt Max 5,5 watt
Bios tuning & start Powertop2.14--X3,5 watt
Powertop 2.15, WOL uit, ETH1 down--XMin 3,3 watt Max 3,5 watt
2x SSD + 1x 2,5" HDD (spindown)--XMin 3,2 watt Max 3,8 watt
Uitgezet via Proxmox--X0,89 watt*

*In 22,5 uur is er 2x 0,01kWh geregistreerd. Hierdoor ben ik uitgegaan van 0,02kWh in 22,5 uur waardoor het verbruik hoger ligt dan gemeten per 24 uur. Maar geeft denk wel een reëler beeld.

Conclusie, De Odroid H4+ is vanuit zichzelf al redelijk zuinig en kom uiteindelijk op een baseline. Of ik nu meer besparende regels en/of hardware toevoegde, ik bleef rond de 3,5 watt idle hangen.

Uitgevoerde acties

Het grote zuinige server topic - deel 3
Heb bijna al mijn stappen reeds verwoord en gedocumenteerd.

--to-do--

Vandaag ga in mijn Proxmox vullen.
Doel is;
VM1
- Unifi Controller
- Pihole of AdGuard (merken jullie verschil in verbruik of snelheid?)
- Vaultwarden (en aanverwanten voor toegang van buiten)
- VPN iets (Wireguard of Head/TaleScale)

VM2
- Home Assistant OS

VM3
- Truenas Scale

Dit laatste stuk ga ik crossposten bij de Proxmox topic, omdat ik niet duidelijk krijg wat beter/handiger/zuiniger is. Eén VM met de eerste vier regel er in of alles in losse LXC's
Ik lees voor beide pro's en cons op het internet.

Wat is jullie ervaring?
Zijn die externe hdd's niet extreem traag wanneer ze voor de helft volzitten? Daar heb ik last van. Nog 1,5tb vrij op mijn 5tb WD passport maar de writespeeds gaan naar 12 mb/s. Ik upload sneller naar de cloud dan lokaal.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
icecreamfarmer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Zijn die externe hdd's niet extreem traag wanneer ze voor de helft volzitten? Daar heb ik last van. Nog 1,5tb vrij op mijn 5tb WD passport maar de writespeeds gaan naar 12 mb/s. Ik upload sneller naar de cloud dan lokaal.
Hij is voor nu nog leeg.

Ik heb 2x 8TB SSD voor actief gebruik, 1x voor foto's, video's, documeten e.d. de andere voor de films, series en muziek.
De 1x 5TB HDD had ik in gedachte als actieve backup van de foto's, video's en documenten (niet de films en series)
Zodat deze schijf altijd bereikbaar is.
Frequent moet alles dan naar mijn Synology gepuched worden en tzt ook extern. De Synology is nu nog in gebruik, dus moet eerst alles over hevelen voordat ik de back-up gedachten kan uitwerken.

En omdat het een DS411 is, waarbij de updates zijn gestopt, wil ik de Synology alleen offline bruikbaar maken voor back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
martyw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Een harde schijf gebruikt tijdens het starten een paar seconden 20-25 Watt, dan is deze voeding wat krap.
Ik lees wel dat deze qua piek vermogen 200W kan leveren (voor een korte tijd dus) zou dat dan voldoende zijn?
Anders zou ik wellicht een externe voeding voor de schijven moeten maken? Als ik reken op max 4-6 schijven zit ik op 150W bij het opstarten. Dan is natuurlijk de vraag wat dan de rest van de hardware doet met opstarten :X

Maar dan heb ik natuurlijk ook een adapter nodig die dat kan leveren, deze is van mini-box en lijkt de juiste certificering te hebben:

AC-DC 12V, 16A/ 192W Switching Power Adapter (100/240V)
Model: ATS200T-P120
- High efficiency, level VI

En wat zou anders een goede voeding zijn die ook in de buurt komt van het idle verbruik.
Ik zie de be quiet! Pure Power 12 M 550W in de topic start en volgens mij zou die ook net moeten passen in de behuizing. Even voor mij beeldvorming, hoeveel watt extra hebben we het dan over als ik die moet vergelijken met de picoPSU? Iemand die dat weet?

[ Voor 38% gewijzigd door Tribunus op 05-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

RedRayMann schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Hij is voor nu nog leeg.

Ik heb 2x 8TB SSD voor actief gebruik, 1x voor foto's, video's, documeten e.d. de andere voor de films, series en muziek.
De 1x 5TB HDD had ik in gedachte als actieve backup van de foto's, video's en documenten (niet de films en series)
Zodat deze schijf altijd bereikbaar is.
Frequent moet alles dan naar mijn Synology gepuched worden en tzt ook extern. De Synology is nu nog in gebruik, dus moet eerst alles over hevelen voordat ik de back-up gedachten kan uitwerken.

En omdat het een DS411 is, waarbij de updates zijn gestopt, wil ik de Synology alleen offline bruikbaar maken voor back-ups.
Ah jij hebt nog een losse NAS. Dan snap ik het. Ik gebruik de mijne als NAS en loop nu dus tegen die problemen aan. Moet eigenlijk eens weten hoe ik er een 3,5 inch hdd aan kan hangen.

Dan koop ik er gewoon nog eentje en maak ik een cluster.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-01-2025 19:47 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tribunus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:23:
Zie de topic start onder Mini-Box PicoPSU-90/120/150 en PicoPSU-160-XT.
Als je een bedrijf hebt kun je bij een groothandel in electronicaonderdelen een aanschaf doen. Bijvoorbeeld Mouser of Farnell. Farnell accepteert ook consumenten.
Dat is goed.
De crux van een zuinige server is het zo laag mogelijk houden van het aantal 3.5" disks. Bij voorkeur nul, maar als je ze toch nodig hebt, dan zijn grote disks het efficiëntst (Watt per TB ratio). Bijvoorbeeld een 20TB Toshiba MG10. Zie topic start over de Watt/10TB ratio.
SATA via extra controllers voegt de overhead van die controller toe. Dat is 2-3W, en soms zelfs 10W en meer. (edit startwaarde)
Daar heb ik al een commentaar op gegeven, ik zou geen redundantie inbouwen voor SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tribunus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:25:

Maar dan heb ik natuurlijk ook een adapter nodig die dat kan leveren, deze is van mini-box en lijkt de juiste certificering te hebben:

AC-DC 12V, 16A/ 192W Switching Power Adapter (100/240V)
Model: ATS200T-P120
- High efficiency, level VI
Die zou geschikt moeten zijn. Het merk is Adapter Technology uit Taiwan.

Het ondersteunt ook de Europese CoC tier 2, een nog wat betere efficiëntie.

De efficiëntie bij lage belasting (zo dicht mogelijk bij 0W) is bij een ATX voeding erg slecht. De grens ligt bij 40W idle belasting. Onder 40W is een zuinige adapter met PicoPSU het efficiëntste, daaboven is een ATX voeding ook net zo goed. Ter vergelijking, een ATX voeding kan 50% efficient zijn bij 10W. Er zijn voedingen die het nog slechter doen en er is momenteel nog maar 1 voeding te koop die 60% haalt bij 8,5W en opzichte van een ~84% efficiëntie. Dat scheelt dus een kwart van het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tribunus ik heb FSP096 getest, hij levert 120W zonder problemen (ik heb harder niet geduwt).
Je breidt je systeem al uit, voordat je de eerste versie hebt gebouwd :) Ga je echt meer dan 4 HDD's gebruiken? Of is dat theoretisch. Vroeger bouwde ik mijn systemen met oog op "toekomstige extra schijven", maar weet je wat? In 10 jaar tijd waren er maximaal 2 HDD's. En zelfs dan, als ik uitbreid, ga ik 1 grote schijf toevoegen in plaats van 15 kleine.
PicoPSU is het zuinigst. Om te vergelijken met Pure Power 12 M verlies je ~2-5W, of zelfs meer. Dat is 6-15€ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
icecreamfarmer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Ah jij hebt nog een losse NAS. Dan snap ik het. Ik gebruik de mijne als NAS en loop nu dus tegen die problemen aan. Moet eigenlijk eens weten hoe ik er een 3,5 inch hdd aan kan hangen.

Dan koop ik er gewoon nog eentje en maak ik een cluster.
De losse Synology Nas wordt de koude offline back-up in huis.
En dan denk ik aan een RPi met een HDD bij mijn ouders (ooit) Zodat ik ook een externe back-up heb.

Daarbij denk ik puur een backup van foto's, "familie filmpjes" en documenten. Denk dat dat goed binnen de 5TB kan blijven

Met de tijd kan ik altijd een derde en vierde 8TB SSD toevoegen als de prijzen weer ideaal zijn. (pricealert staat aan ;-) )

[ Voor 19% gewijzigd door RedRayMann op 05-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:02:
[...]

SATA via extra controllers voegt de overhead van die controller toe. Dat is minstens 3W, en soms zelfs 10W en meer.
Niet perse toch? De Odroid H4 vs H4+ heeft een verschil van rond de 1W meen ik, terwijl de H4+ wel een extra SATA controller heeft. Dezelfde SATA controller die hier ook regelmatig voorbij is gekomen als "aanbevolen" als je dan toch die extra controller nodig hebt. En ik meen dat met juiste firmware het verbruik dan ook onder de 3W lag? (Met losse insteekkaart etc dus als dat al extra verbruik zou geven ten opzichte van "ingebakken" op het moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
andru123 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:25:
@Tribunus ik heb FSP096 getest, hij levert 120W zonder problemen (ik heb harder niet geduwt).
Je breidt je systeem al uit, voordat je de eerste versie hebt gebouwd :) Ga je echt meer dan 4 HDD's gebruiken? Of is dat theoretisch. Vroeger bouwde ik mijn systemen met oog op "toekomstige extra schijven", maar weet je wat? In 10 jaar tijd waren er maximaal 2 HDD's. En zelfs dan, als ik uitbreid, ga ik 1 grote schijf toevoegen in plaats van 15 kleine.
PicoPSU is het zuinigst. Om te vergelijken met Pure Power 12 M verlies je ~2-5W, of zelfs meer. Dat is 6-15€ per jaar.
Haha ja je hebt wel gelijk, die HDDs zijn in de nabije toekomst nog niet van toepassing. En als ze dat wel worden ga ik zoals @mrmrmr aangeeft ongetwijfeld de route in met 2x forse hdds

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobertMe

Het verbruik stijgt met 2,8W wordt hier gerapporteerd voor ASM 1166 (rev 02).

Dat is zonder aangesloten drives en kennelijk staat ASPM uit. Het maakt gebruik van 3,3V pcie voeding. Die spanning is doorgaans minder efficiënt.

Ik zie ook veel berichten die "2W" melden zonder vermelding van bron of wijze van meten.

Er is een melding van iemand die gemeten heeft met wat lijkt op een Chinese DC meter op een Odroid H3 bord. Die komt op een verschil van 1,3 tot 1,4W zonder aangesloten drives. Dat vertaalt naar circa 2,0W AC.

Odroid H3 is geoptimaliseerd voor energieverbruik, die kan wellicht meer dan de meeste andere moederborden.

Matt Gradient heeft zijn testresultaten hier gedeeld. Hij noemt wel 1W zonder aangesloten drives, maar ik vind het niet erg overtuigend als er geen decimalen worden gegeven. Het ASUS Prime H770-Plus D4 moederbord is aangesloten op een ATX voeding, de efficiëntie van het moederbord is daardoor niet zeker.

Het verbruik zal hoger liggen als er drives worden aangesloten.

1W lijkt mij niet realistisch op geoptimaliseerde moederborden. Het zou zo kunnen zijn dat de ASM1166 chip veel minder verbruikt dan andere SATA-controllerchips, voor de genoemde JMB585 is dat zeker het geval. Zo'n controller bevat een eigen processor. Dat kan een belangrijke bron zijn voor verbruik.

N.B. Er zijn problemen bekend van de ASM1166. Hier worden er een aantal genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb ondertussen een nieuwe server draaien met proxmox erop. Nu wat naar de verbruiken aan het kijken, maar ik loop tegen een probleem aan met powertop (2.14). Wanneeer ik powertop --auto-tune draai dan krijg ik de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
modprobe cpufreq_stats failedLoaded 0 prior measurements
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask d
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
glob returned GLOB_ABORTED
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
Leaving PowerTOP

Het betreft een 12600k met een Asrock B760m Pro RS. Default installatie van proxmox. Nu haal ik met een 550w psu een idle gebruik van 22.6 (wat vrij netjes is). Dit is na het updaten van instellingen in het bios etc.

Maar ik dacht misschien kan ik er nog meer uitpersen met powertop. Ik kan echter niets met de foutmelding, Is dit omdat het een 12e gen cpu is en dat die te 'nieuw' is voor powertop? Enige tips/kennis is welkom :-).

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guldan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:56:
Ik heb ondertussen een nieuwe server draaien met proxmox erop. Nu wat naar de verbruiken aan het kijken, maar ik loop tegen een probleem aan met powertop (2.14). Wanneeer ik powertop --auto-tune draai dan krijg ik de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
RAPL device for cpu 0
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
Leaving PowerTOP

Het betreft een 12600k met een Asrock B760m Pro RS. Default installatie van proxmox. Nu haal ik met een 550w psu een idle gebruik van 22.6 (wat vrij netjes is). Dit is na het updaten van instellingen in het bios etc.

Maar ik dacht misschien kan ik er nog meer uitpersen met powertop. Ik kan echter niets met de foutmelding, Is dit omdat het een 12e gen cpu is en dat die te 'nieuw' is voor powertop? Enige tips/kennis is welkom :-).
Ik dacht dat dit de standaard foutmeldingen van powertop zijn. Zie je met powertop zelf wel dat alles op "Good" staatu, en je c-states?

Ik heb met mijn 12700k niets hoeven wijzigen aan powertop. Heb gewoon de versie die met Ubuntu wordt meegeleverd gebruikt.

Ik haal met een 550w PSU 3W idle (kaal). Hangt er bij jou nog meer aan het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Mars Warrior schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Ik dacht dat dit de standaard foutmeldingen van powertop zijn. Zie je met powertop zelf wel dat alles op "Good" staatu, en je c-states?

Ik heb met mijn 12700k niets hoeven wijzigen aan powertop. Heb gewoon de versie die met Ubuntu wordt meegeleverd gebruikt.

Ik haal met een 550w PSU 3W idle (kaal). Hangt er bij jou nog meer aan het systeem?
2 M2 SSDs, en 1 256gb ssd, plus een nanokvm.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb natuurlijk net gereboot. Ik zal vanmiddag mijn c states overzicht eens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Allen dank voor de assistentie. Uiteindelijk heb ik besloten om te gaan voor de modulaire voeding. Als ik de onderdelen aanschaf van de picoPSU met een adapter (die leverbaar is) zit ik op ongeveer 130 euro met bezorgen. Dat is 30 euro meer dan de modulaire voeding.

Heb ik even doorgerekend met de prijs die ik voor stroom betaal (ik lever meer terug dan ik gebruik dus het kost me eigenlijk niets) en dan moet ik 4 jaar wachten tot ik het prijs verschil terug heb. Daarnaast heb ik dan toch wat meer ruimte in de voeding mocht ik wel naar een aantal HDDs gaan. Dan ga ik overigens uit van 5W meer in idle, dus wat aan de hogere kant verwacht ik.

Wanneer het spul gebouwd is zal ik nog even laten weten wat e.e.a idle doet na de tweaks die hier allemaal te vinden zijn. Ben wel erg benieuwd :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Tribunus op 06-01-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

@Mars Warrior

Bij deze de gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LXibLh64AGNXGORzE9hubVksJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBnvy2Ch4N6SxzSkXDWzDVKo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSjYtyECJOgga1AVNH5LhfwHWuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdYvBtl830QiV5j1MAU3t5eE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Powertop lijkt zijn werk te hebben gedaan als alles netjes op "Good" staat.

Maar je hebt blijkbaar hardware in je systeem zitten (of mist een driver), want je blijft in C2/C3 hangen. De stap naar C8/C10 kan heel veel wattjes schelen.

Ik zou die KVM bijv. er eens uittrekken en kijken wat dat doet als eerste.

Met enkel wat SSD's zou je gewoon C8/C10 moeten halen. Kun je nog enkel je boot SSD laten zitten, en van daaruit gaan meten?

PS. Staan in de BIOS wel de hoge C-states enabled? Sommige BIOSsen zetten deze standaard uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 06-01-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

ik heb de hoge c states en alle aspm settings staan zoals aanbevolen in dit topic (er is ergens een asrock settings post). Zonder de kvm scheelt het een paar watt maar niet heel veel. ik ga zonder de nanokvm en de scaling govemor op powersafe nu naar 21.5w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssolsFAuCFkqrzd5Fk1OI8TsckA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQM2mRjdBtT7HoUpYXXEbd9k.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de device stats, zou het de realtek nic kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud63aJlqxaj7WVz5_QPtWma1xO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtjlcYaZ48JtIVg4GZ30SJjG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Guldan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:30:
[Afbeelding]

Dit zijn de device stats, zou het de realtek nic kunnen zijn?
Ja. Volgens mij is de / een Realtek 2,5Gbit/s NIC in dit topic veelbesproken geweest. Dat die niet (goed) ASPM ondersteund / by default niet gebruikt wordt, maar dat het wel "geforceerd" kan worden. En volgens mij hing dat dan ook samen met dat de CPU in hogere C states bleef hangen en niet C8 / C10 bereikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Guldan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:56:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
RAPL device for cpu 0
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
Leaving PowerTOP

Ik zou sowieso proberen 2.15 draaiend te krijgen.

Wat geeft dit commando voor resultaat?

code:
1
lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )'

en

code:
1
cat /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy

en

code:
1
/sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor