Gijs007 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:51:
[...]
Viel mij trouwens wel op dat de hdparm instellingen waren gereset na een herinstallatie van Proxmox. Zijn deze instellingen wel persistent na een reboot van het OS, of moet ik ze met cronjob iedere boot instellen?
Lijkt er trouwens op dat het verbruik met HDD's toch ook wel een stukje hoger. Na spindown gebruiken ze samen toch ongeveer 2 a 3 watt extra.
Zitten deze in:
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
Zou daar nog meer aan te optimaliseren zijn?
code:
1
2
| hdparm -S 241 -B 127 /dev/sda
hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb |
Na mijn twee SSD's heb ik vandaag ook de 2,5" HDD aan mijn Odroid toegevoegd.
Ik heb
uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart
Ofwel
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB
Ik meld hier wel mijn ervaringen mbt stroomverbruik. Ik ben benieuwd wat jij kan bereiken.
dcm360 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:55:
[...]
Die moeten inderdaad iedere boot opnieuw ingesteld worden. Dat kan behalve met cron ook makkelijk met een systemd-unit:
code: /etc/systemd/system/disk-spindown.service
1
2
3
4
5
6
7
| [Service]
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes
ExecStart=/root/scripts/disks.sh
[Install]
WantedBy=multi-user.target |
En dan uiteraard met de hdparm-commando's in het script dat in de unit aangegeven staat (en de service actief maken met 'systemctl enable disk-spindown.service'). Voordelen van deze methode is dat je vrij makkelijk aan systemd kan vragen of het script 'gelukt' is met 'systemctl status disk-spindown.service', en de output in de logs verschijnt die op te vragen zijn met journalctl ('journalctl -eu disk-spindown.service').
Ik had al een custom powertop script draaien als service, daar heb ik het onderstaande aan toegevoegd'
code:
1
| hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdc |
Voorheen was verbruik (2x ssd, 32gb ram, 1eth poort actief op de Odroid H4+)
Gemiddeld per uur gemeten tussen de 3,26 en 3,37 watt
Gemiddeld per 5min gemeten tussen de 2,38 en 4,23 watt
Gemeten in Home Assistant met Tuya Zigbee Smart Plug, kijkend naar de afgelopen 24 uur.
Update over ongeveer twee uur (of later) zodat na boot het systeem in rust kan komen, na 30 min de HDD in spindown gaat en ben benieuwd of dat ook zo blijft. Want naast Proxmox is er nog geen software actief.
--edit--
Na 2 uur;
Gemiddeld per uur gemeten tussen de 5,83 en 5,9 watt
Gemiddeld per 5min gemeten tussen de 5,5 en 6,53 watt
code:
1
2
3
4
| root@Odroid:~# hdparm -C /dev/sdc
/dev/sdc:
drive state is: active/idle |
Heb het idee dat de disk nog veel zuiniger moet kunnen. Uit de startpost zou hij 0,85 watt extra moeten kosten, nu is dit nog 2,5 watt én de lijn in Home Assistant is consistent rond dit verbruik. Ofwel het zakt niet na boot / 30 min.
--edit2--
Hij lijkt nu eindelijk 10 minuten gezakt te zijn naar 3,42 en 3,83 watt. Dit ziet er beter uit!
Mogelijk doordat de webinterface van Proxmox nog open stond?
--edit3--
Het lage verbruikt komt waarschijnlijk omdat ik
hdparm -Y /dev/sdc had gebruikt. Dus weer nu alsnog niet of Proxmox mijn HDD in slaap kan krijgen.
[
Voor 11% gewijzigd door
RedRayMann op 01-01-2025 20:28
]