Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Mars Warrior als het goed is werkt

$ udevadm info -e | grep -e MEMORY_DEVICE -e MEMORY_ARRAY
$ sudo dmidecode -t memory

Lukt het middels deze [1] of deze [2] info? Hier is nog de specifieke post van deze implementatie [3]. Bij een recente kernel (bijvoorbeeld Proxmox) ga je eeprom.ko niet vinden. Die was al jaren legacy en deprecated.

[1] https://superuser.com/que...heck-ram-timings-in-linux

[2] https://damieng.com/blog/...dr4-information-in-linux/

[3] https://www.spinics.net/lists/linux-i2c/msg32331.html

Andere optie is Memtest86 even draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door Jerie op 07-12-2024 14:47 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:46:
@Mars Warrior als het goed is werkt

$ udevadm info -e | grep -e MEMORY_DEVICE -e MEMORY_ARRAY
$ sudo dmidecode -t memory

Lukt het middels deze [1] of deze [2] info? Hier is nog de specifieke post van deze implementatie [3]. Bij een recente kernel (bijvoorbeeld Proxmox) ga je eeprom.ko niet vinden. Die was al jaren legacy en deprecated.

[1] https://superuser.com/que...heck-ram-timings-in-linux

[2] https://damieng.com/blog/...dr4-information-in-linux/

[3] https://www.spinics.net/lists/linux-i2c/msg32331.html

Andere optie is Memtest86 even draaien.
Die twee commando's werken wel, maar geven geen timings. Enkel de configuratie en actuele snelheden. Die had ik al kunnen nakijken en kloppen met de BIOS.

Voor memtest86+ ofzo moet ik toch via USB oid doen? Dat kan ik ff niet goed vinden nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 07-12-2024 16:03 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
A) Zie de URLs van [1], [2], [3]. Daarmee zou het moeten lukken, al is het wel even puzzelen.

B) Voor Memtest moet het systeem offline gaan (en ik geef toe: dat is een nadeel). Memtest zit in vrij veel Linux distributies en kun je opstarten met een bootloader. Dus als je een USB stick hebt met wat Linux distributies erop (zoals Ventoy) dan kun je die wellicht zo opstarten.

C) Een alternatief kan zijn CPU-Z middels Wine.

Ik zou het dus in deze volgorde proberen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:18:
A) Zie de URLs van [1], [2], [3]. Daarmee zou het moeten lukken, al is het wel even puzzelen.

B) Voor Memtest moet het systeem offline gaan (en ik geef toe: dat is een nadeel). Memtest zit in vrij veel Linux distributies en kun je opstarten met een bootloader. Dus als je een USB stick hebt met wat Linux distributies erop (zoals Ventoy) dan kun je die wellicht zo opstarten.

C) Een alternatief kan zijn CPU-Z middels Wine.

Ik zou het dus in deze volgorde proberen.
Aha. Ik neus nog ff.

Ik draai overigens Ubuntu Desktop. Dus een GUI versie kan ook, al dacht ik dat er geen Linux versie van CPU-Z is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mars Warrior schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:34:
[...]

Aha. Ik neus nog ff.

Ik draai overigens Ubuntu Desktop. Dus een GUI versie kan ook, al dacht ik dat er geen Linux versie van CPU-Z is.
In dat geval zou ik gewoon CPU-Z even proberen in Wine. Veel moeite zou dat niet hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior Je hebt waarschijnlijk een gepatchte kernel nodig voor DDR5 SPD. decode-dimms maakt deel uit van de kernel. Ik denk dat dit werk nog in de steigers staat.

Je zou een Windows PE USB stick kunnen booten en dan een tool als HWiNFO gebruiken.

De frequentie lijkt mij als verwacht. Het wordt 2200 MHz CL 36-36-36-70-106 PC5-38400 met CT32G48C40U5 DIMM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:01:
@Mars Warrior Je hebt waarschijnlijk een gepatchte kernel nodig voor DDR5 SPD. decode-dimms maakt deel uit van de kernel. Ik denk dat dit werk nog in de steigers staat.

Je zou een Windows PE USB stick kunnen booten en dan een tool als HWiNFO gebruiken.

De frequentie lijkt mij als verwacht. Het wordt 2200 MHz CL 36-36-36-70-106 PC5-38400 met CT32G48C40U5 DIMM's.
Aha. Dat lijkt kernel 6.11. Ubuntu zit op 6.8 met versie 22.04.5 LTS (HWE).

Ik heb net 2 nieuwe usb sticks. Kan eens kijken wat het handigst is. windows PE of een Ubuntu live oid met memtest86+ erop.

Ik zie hier: https://help.ubuntu.com/community/MemoryTest dat als je memtest86+ installeert, dat er automatisch een Grub entry wordt aangemaakt met memtest. Dat lijkt ook makkelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 07-12-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H_Indewarrie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:30:
Ik lees wel dat Asahi Linux juist slechtere power management support heeft dan native MacOS omdat ze niet alle native device protocollen tbv power management kunnen ondersteunen.
Dus als je echt low power wil, zul je MacOS moeten draaien.

[...]

Die is wel tof, maar bevat wel een behoorlijk oude CPU, een i7-8700 is al 7+ jaar oud.
https://www.afbshop.de/Kontron-KBOX-B-202-CFL-SA/DE-37.219-N
sinds een paar dagen 199,- ipv 249,-

iemand enig idee hoe zuinig dit draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Mars Warrior schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:51:
[...]

Aha. Dat lijkt kernel 6.11. Ubuntu zit op 6.8 met versie 22.04.5 LTS (HWE).

Ik heb net 2 nieuwe usb sticks. Kan eens kijken wat het handigst is. windows PE of een Ubuntu live oid met memtest86+ erop.

Ik zie hier: https://help.ubuntu.com/community/MemoryTest dat als je memtest86+ installeert, dat er automatisch een Grub entry wordt aangemaakt met memtest. Dat lijkt ook makkelijk.
Als je nou je BIOS gaat updaten zit er in die BIOS boot stick van kontron ook memtest ingebouwd. Twee vliegen in een klap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:58:
[...]
Als je nou je BIOS gaat updaten zit er in die BIOS boot stick van kontron ook memtest ingebouwd. Twee vliegen in een klap ;)
BIOS updaten is nooit mijn hobby geweest. Weet ook niet of je r1.4 zomaar naar r2.x kunt updaten zonder tussenstappen.

Maar zit de memtest dan in de bios? Of apart op de boot stick? Ik zie in de BIOS flash manual van Kontron ongeveer 1 miljoen opties. Ik vermoed dat jij doelt op de FreeDos versie om van te booten en flashen?

[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 08-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Mars Warrior schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:16:
[...]

BIOS updaten is nooit mijn hobby geweest. Weet ook niet of je r1.4 zomaar naar r2.x kunt updaten zonder tussenstappen.

Maar zit de memtest dan in de bios? Of apart op de boot stick? Ik zie in de BIOS flash manual van Kontron ongeveer 1 miljoen opties. Ik vermoed dat jij doelt op de FreeDos versie om van te booten en flashen?
Als je de BIOS update download en uitpak en op den stick zet dan zit er een .efi file bij. Die kan je selecteren in de BIOS om van te booten. In het scherm wat dan komt zit ook een memtest (als ik mij goed herinneren, weet het eigenlijk wel zeker).

Je kan eventueel eerst 1.12 doen en dan 2.16.

2.16 is net 2 dagen oud trouwens. Zal zelf ook weer updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:33:
[...]

Als je de BIOS update download en uitpak en op den stick zet dan zit er een .efi file bij. Die kan je selecteren in de BIOS om van te booten. In het scherm wat dan komt zit ook een memtest (als ik mij goed herinneren, weet het eigenlijk wel zeker).

Je kan eventueel eerst 1.12 doen en dan 2.16.

2.16 is net dagen oud trouwens. Zal zelf ook weer updaten.
Ik zie nu in de PDF BIOS-Release-Document_RaptorLake-S_K383x_K384x.pdf dat je de keuze hebt om:
  • Direct naar R2.6++ te gaan vanuit R1.4. Alle BIOS settings worden gereset/verwijderd
  • In stapjes van R1.4 naar R1.12, en daarna naar R2.6++. Alle BIOS settings worden dan meegenomen
Ik heb nu dacht ik R1.4. Dat is blijkbaar de minimale BIOS versie om dit te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4eLo_XW_XJ0CHAofbILllTD9k4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4wNjDPkImYnkeHG9O4OcPQRH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
H_Indewarrie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:22:
[...]

https://www.afbshop.de/Kontron-KBOX-B-202-CFL-SA/DE-37.219-N
sinds een paar dagen 199,- ipv 249,-

iemand enig idee hoe zuinig dit draait?
Ik ken het model niet. Dit is uit de periode dat Fujitsu nog niet bij Kontron was gevoegd, ik weet niet wat er precies voor moederbord in zit en wie het ontworpen heeft. Zo te zien zit er ook WiFi op. Er is een DC aansluiting voor een 150W voeding (adapter).

Dit is de spec sheet: https://www.kontron.com/d...asheet.pdf&product=157699
Model pagina: https://www.kontron.com/en/products/kbox-b-202-cfl/p157699

SA betekent: "smart storage", 150W power supply.

Volgens deze specs is er een 219-LM en 210-AT aanwezig. Op de shield van de insteekkaart zie je inderdaad twee aansluitingen. Het gebruikt SODIMM's, die zijn doorgaans zuinig.

Ik zie niet direct iets waardoor het niet zuinig zou kunnen zijn. WiFi voegt verbruik toe en de extra netwerkchip ook. Als het een zuinig Fujitsu bord zou zijn, zou het idle verbruik rond 5W liggen.

Zie dit bericht: D3633-S is de server versie van de Fujitsu D36xx. Bekend zijn de zuinige Fujtitsu D3642/43/44 moederborden. Een S versie is niet standaard ingesteld op het laagste verbruik, maar zou misschien wel zo kunnen worden aangepast in de BIOS.

Ik zou vragen of de AC/DC adapter er ook bij zit. Als je er een los bijkoopt zou ik het bij een 120W adapter houden. Dat is ruim voldoende voor een gewone thuisserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H_Indewarrie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:59:
[...]

Ik ken het model niet. Dit is uit de periode dat Fujitsu nog niet bij Kontron was gevoegd, ik weet niet wat er precies voor moederbord in zit en wie het ontworpen heeft. Zo te zien zit er ook WiFi op. Er is een DC aansluiting voor een 150W voeding (adapter).

Dit is de spec sheet: https://www.kontron.com/d...asheet.pdf&product=157699
Model pagina: https://www.kontron.com/en/products/kbox-b-202-cfl/p157699

SA betekent: "smart storage", 150W power supply.

Volgens deze specs is er een 219-LM en 210-AT aanwezig. Op de shield van de insteekkaart zie je inderdaad twee aansluitingen. Het gebruikt SODIMM's, die zijn doorgaans zuinig.

Ik zie niet direct iets waardoor het niet zuinig zou kunnen zijn. WiFi voegt verbruik toe en de extra netwerkchip ook. Als het een zuinig Fujitsu bord zou zijn, zou het idle verbruik rond 5W liggen.

Zie dit bericht: D3633-S is de server versie van de Fujitsu D36xx. Bekend zijn de zuinige Fujtitsu D3642/43/44 moederborden. Een S versie is niet standaard ingesteld op het laagste verbruik, maar zou misschien wel zo kunnen worden aangepast in de BIOS.

Ik zou vragen of de AC/DC adapter er ook bij zit. Als je er een los bijkoopt zou ik het bij een 120W adapter houden. Dat is ruim voldoende voor een gewone thuisserver.
Dank voor de uitgebreide reactie!
ik had die forumpost en specs ook gezien en kwam tot dezelde conclusie dat het in elk geval erg zuinig zou kunnen zijn
AC/DC adapter goed punt - ga ik informeren
met Wifi uit hopelijk niet teveel extra verbruik

D3644-B zou ik nog steeds kopen nu als die ergens beschikbaar is... laatst in V&A net te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:40
Goedemiddag allemaal,

Ik heb wat input/feedback en advies nodig van de mensen die dit veel beter en langer doen.
Deze week de knop doorgehakt en besloten dat ik mijn huis slimmer en energie zuiniger moet maken.

Alles is al jaren Hue, en ik heb een nest deurbel, camera en thermostaat en een google Hub die echt traag en ellende is. Het terrarium van de vrouw is volledig met TAPO smart ingeregeld en Nest WIFI points in het huis en ook hangt er een homewizard P1 meter.

Dus op een oude game laptop Linux gegooid, VM'tje erop gezet met Home Assistant.

Nu de bekabeling in de meterkast opgeruimd en een plankje waar ik wat kwijt kan. Nu is het idee om dus een energie zuinige machine daar neer te zetten om HAOS of indien krachtig genoeg een VM'tje in Linux op te draaien.

Maar na 2 dagen marktplaats afstruinen zie ik het even niet meer.
Ik ken mezelf en neig misschien toch naar een Linux machine waar ik wat VM's op kan zetten of Docker (nog nooit mee gespeeld) zodat ik behalve Home Assistant eventueel later een Pihole of iets kan maken.

Ik neigde in eerste instantie naar een PI4 of 3 met SSD maar ik denk dat dit heel snel te traag wordt ? Maarja in de 2e hands desktops of Nuc'jes of Ultra slim form factor is wel wat te vinden maar wat heb ik dan nodig? Ik dacht goud te hebben met een Dell Wyse 3040, maar kom erachter dat hier geen SSD of iets in kan. De ingebouwde flash van 16GB is zo vol en is dus niet handig op langere termijn.

Het moet dus vooral klein (als het kan) en energie zuinig zijn maar tegelijkertijd ook bovenstaande kunnen draaien, redelijk goedkoop zijn (het is nu nog een expirement).

Als ik dit up en running heb komt er nog een tablet aan de zijkant van de keuken waar het dashboard van het huis op komt te staan zodat de google Hub weg kan.

En als er nog marge is, wellicht dat ik er een shared storage achter kan (we hebben niet heel veel data maar een backup vanaf de laptops is altijd handig) maar dit is echt een nice to have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:20
@H_Indewarrie Dit was de aanbiedingensite waar ik het toendertijd over had: https://www.mydealz.de/de...6x-usb-a-30-4x-20-2449747

Inmiddels hebben verschilende mensen daar verbruiksgegevens gerapporteerd, zou ca 13-15watt onder Proxmox zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:45:
@H_Indewarrie Dit was de aanbiedingensite waar ik het toendertijd over had: https://www.mydealz.de/de...6x-usb-a-30-4x-20-2449747

Inmiddels hebben verschilende mensen daar verbruiksgegevens gerapporteerd, zou ca 13-15watt onder Proxmox zijn.
Dit commentaar heeft het over 13W vanaf een oude ATX voeding. Er zijn 2x SATA HDD's op aangesloten via een ATX voeding.

Er staat niets bij over BIOS of Linux optimalisatie of wat (alle voedingen? DC of AC?) en hoe er precies gemeten is, met welk meetapparaat. Er staat ook niet bij of alles op die oude ATX voeding draait of dat er ook een adapter is toegepast. Dat maakt een groot verschil.

In dit commentaar is 15W gemeten met een betrouwbaar meetapparaat. Er is het een en ander uit de machine gehaalt, waaronder WiFi en de LAN kaart, maar de configuratie is met 20 LXC's en VM, dus in hoeverre is er sprake van idle? Ook hier is niet duidelijk of BIOS en Linux geoptimaliseerd zijn en welke voeding er is toegepast.

@H_Indewarrie
Misschien kan iemand de vraag stellen wat er precies is aangepast in de BIOS, en welke aanpassingen er zijn in Linux. En wat het model adapter/voeding is. En of er gemeten kan worden zonder HDD's, zonder software belasting met een actieve LAN.

Edit: hier staat (als ik het Duits goed begrijp) dat er een adapter is inbegrepen?

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 08-12-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@thetakman, ik denk aan bijv Fujitsu Q556, die zie ik op Marktplaats staan vanaf €40.
Die is klein en zuinig, en stuk sneller dan Pi of zo'n thin client.
Desnoods nog uit te breiden met extra RAM of SSD, of andere CPU.
Kan je vast wel wat over vinden in dit topic, en/of een vorige editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
thetakman schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:39:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb wat input/feedback en advies nodig van de mensen die dit veel beter en langer doen.
Deze week de knop doorgehakt en besloten dat ik mijn huis slimmer en energie zuiniger moet maken.

Alles is al jaren Hue, en ik heb een nest deurbel, camera en thermostaat en een google Hub die echt traag en ellende is. Het terrarium van de vrouw is volledig met TAPO smart ingeregeld en Nest WIFI points in het huis en ook hangt er een homewizard P1 meter.

Dus op een oude game laptop Linux gegooid, VM'tje erop gezet met Home Assistant.

Nu de bekabeling in de meterkast opgeruimd en een plankje waar ik wat kwijt kan. Nu is het idee om dus een energie zuinige machine daar neer te zetten om HAOS of indien krachtig genoeg een VM'tje in Linux op te draaien.

Maar na 2 dagen marktplaats afstruinen zie ik het even niet meer.
Ik ken mezelf en neig misschien toch naar een Linux machine waar ik wat VM's op kan zetten of Docker (nog nooit mee gespeeld) zodat ik behalve Home Assistant eventueel later een Pihole of iets kan maken.

Ik neigde in eerste instantie naar een PI4 of 3 met SSD maar ik denk dat dit heel snel te traag wordt ? Maarja in de 2e hands desktops of Nuc'jes of Ultra slim form factor is wel wat te vinden maar wat heb ik dan nodig? Ik dacht goud te hebben met een Dell Wyse 3040, maar kom erachter dat hier geen SSD of iets in kan. De ingebouwde flash van 16GB is zo vol en is dus niet handig op langere termijn.

Het moet dus vooral klein (als het kan) en energie zuinig zijn maar tegelijkertijd ook bovenstaande kunnen draaien, redelijk goedkoop zijn (het is nu nog een expirement).

Als ik dit up en running heb komt er nog een tablet aan de zijkant van de keuken waar het dashboard van het huis op komt te staan zodat de google Hub weg kan.

En als er nog marge is, wellicht dat ik er een shared storage achter kan (we hebben niet heel veel data maar een backup vanaf de laptops is altijd handig) maar dit is echt een nice to have.
Als het een experiment is dan kan je gemakkelijk de storage van de Dell Wyse 3040 uitbreiden met een USB stick. Voor jouw use case heb je echt geen zware hardware nodig. Verbruikt het teveel stroom of is het te traag, zoek dan verder naar moderne hardware. Kijk dan naar een N100, Odroid H4 of Raspberry Pi 4/5. Maar nogmaals alles voldoet zo'n beetje voor jouw use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
scorpion303 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:38:
Ik ben al een half jaartje aan het plannen om ook een nieuwe zuinige thuisserver te bouwen, welke mijn intel NUC en Netgear Readynas ultra 4 plus (4x3TB) moet gaan vervangen.

Basis:
  • proxmox (debian) met ZFS
VM’s:
  • HomeAssistant (add-ons: grafana, influxDB, esphome, Mosquitto/MQTT,
  • Zigbee2MQTT)
  • Docker (debian)
  • TrueNas
Containers (LXC of Docker):
  • logitechmediaserver
  • minecraftserver
  • portainer
  • change detection
  • dsmr-reader-docker
  • unifi-controller
  • adguard/pihole (?)
  • openvpn/wireguard (?)
Na het grondig doorspitten van dit hele topic (en het reeds besteld hebben van een nieuw Kontron K3843-B moederbord) kom ik op de volgende voorgestelde configuratie.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 67,70€ 67,70
2Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 83,70€ 167,40
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 77,95€ 77,95
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 2TB€ 142,92€ 142,92
Totaal€ 922,96

Zien jullie hier wat geks in? Ik vind het moeilijk een geschikte voeding te zoeken. De HDD zal grotendeels in spindown staan.
Ik heb uiteindelijk (en mede op basis van de hier gekregen feedback, waarvoor dank) onderstaand systeem besteld en in elkaar geschroefd.

1MoederbordenKontron K3843-B€ 189,-€ 189,-
1Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 282,-€ 282,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II Rev.B€ 24,90€ 24,90
2Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 80,34€ 160,68
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 55,70€ 55,70
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 2TB€ 137,63€ 137,63
1Overige randapparatuurFSP FSP096-AHAN3€ 0,-€ 0,-
1VerbruiksmetersBrennenstuhl PM 231 E€ 14,99€ 14,99
Totaal€ 1.121,98

Gisteren voor het eerst opgestart. Alles lijkt goed op te komen (cpu fan draait, hoor de hdd spinnen, groen knipperende lampje op mobo, power+reset knoppen werken, blauw lampje front panel brandt). Toch krijg ik geen beeld op alle vier on-board displayport aansluitingen (via displayport naar hdmi adapter). Ook klinkt er iedere seconde een korte beep. Weet iemand wat de oorzaak/fix zou kunnen zijn? In mijn zoektocht op Internet las ik ergens dat je de built-in graphics handmatig in de bios moet aanzetten. Als dat klopt moet ik op zoek naar een goedkope videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelloo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-03 16:42
scorpion303 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:37:
[...]

Ik heb uiteindelijk (en mede op basis van de hier gekregen feedback, waarvoor dank) onderstaand systeem besteld en in elkaar geschroefd.

Totaal€ 1.121,98

Gisteren voor het eerst opgestart. Alles lijkt goed op te komen (cpu fan draait, hoor de hdd spinnen, groen knipperende lampje op mobo, power+reset knoppen werken, blauw lampje front panel brandt). Toch krijg ik geen beeld op alle vier on-board displayport aansluitingen (via displayport naar hdmi adapter). Ook klinkt er iedere seconde een korte beep. Weet iemand wat de oorzaak/fix zou kunnen zijn? In mijn zoektocht op Internet las ik ergens dat je de built-in graphics handmatig in de bios moet aanzetten. Als dat klopt moet ik op zoek naar een goedkope videokaart.
Ik heb toevallig vanavond een vergelijkbaar probleem, ook met dat Kontron bord en de pico-psu. Mijn led is echter stabiel goen, en ik hoor geen piepjes. Waar ik nu achter ben is dat ik de stroomtoevoer van de CPU nog moet aansluiten, ik zit alleen te twijfelen in welke 4 van de 8 pins ik hem ga stoppen, hoewel dit niet uit lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 21:24

bjp

je kan het maar op 1 manier induwen normaal gezien.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Totaal€ 1.121,98

Ik weet niks van het moeten aanzetten van de iGPU. Wel dat de eerste keer aanzetten soms moeizaam is.
Ik heb de spanning kort na elkaar moeten aan/uit/aanzetten om beeld te krijgen begin 2023.

Iedere seconde een beep zegt me ff niks op dit moment.

CPU is goed aangesloten? Dus ook de extra voedingskabel?

Zie update 1: Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Zonder RAM en SSD kun je gewoon in de BIOS komen. Verwijder deze is, en kijk eens wat er dan gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Yelloo In het eerste 4pin blok, dat past.

@scorpion303 Soms werkt een displayport->HDMI adapter niet, ik heb destijds deze gebruikt met dit bord.

Je hebt al een interne gpu op de processor, dus geen videokaart nodig. Een videokaart kan wel helpen om tijdelijk van een DisplayPort-converterkabelprobleem af te komen. De suggestie van @Yelloo is een goede: kijk of de kabel naar de processor correct is aangesloten. Als de processor geen stroom krijgt werkt er wel iets, maar krijg je ook geen beeld.

Kijk verder eens naar:
• zitten de afstandhouders op de goede plaats? Als er kortsluiting wordt gemaakt werkt het moederbord vaak niet. Je kan het bord buiten de kast testen. Let op statische elektriciteit.
• zit de DIMM goed in de socket? Je moet twee kliks horen als je de DIMM insteekt.
• bij troubleshooting helpt het vaak om mogelijke oorzaken uit te sluiten door ze weg te laten, dus doe eens een test zonder toetsenbord, muis, SATA, NVMe, 1 DIMM in het standaard slot. Alleen de monitor aanzetten en aansluiten.
• is de monitorkabel wel goed aangesloten? Staat de monitor aan?
• werkt het nog niet, dan is het goed de socket te bekijken op beschadigingen, dat kan met scherpe hogeresolutiefoto.

Ik heb hier nog testmonitoren staan die je moet swipen om aan te zetten, alleen is al lang geleden de opdruk weggesleten...

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 10-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:08:
@Yelloo In het eerste 4pin blok, dat past.

@scorpion303 Soms werkt een displayport->HDMI adapter niet, ik heb destijds deze gebruikt met dit bord.

Je hebt al een interne gpu op de processor, dus geen videokaart nodig. Een videokaart kan wel helpen om tijdelijk van een DisplayPort-converterkabelprobleem af te komen. De suggestie van @Yelloo is een goede: kijk of de kabel naar de processor correct is aangesloten. Als de processor geen stroom krijgt werkt er wel iets, maar krijg je ook geen beeld.

Kijk verder eens naar:
• zitten de afstandhouders op de goede plaats? Als er kortsluiting wordt gemaakt werkt het moederbord vaak niet. Je kan het bord buiten de kast testen. Let op statische elektriciteit.
• zit de DIMM goed in de socket? Je moet twee kliks horen als je de DIMM insteekt.
• bij troubleshooting helpt het vaak om mogelijke oorzaken uit te sluiten door ze weg te laten, dus doe eens een test zonder toetsenbord, muis, SATA, NVMe, 1 DIMM in het standaard slot. Alleen de monitor aanzetten en aansluiten.
• is de monitorkabel wel goed aangesloten? Staat de monitor aan?

Ik heb hier nog testmonitoren staan die je moet swipen om aan te zetten, alleen is al lang geleden de opdruk weggesleten...
oja, die afstandhouders. 1 teveel geeft kortsluiting 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:27
[...]

Totaal€ 1.121,98

Je beschrijving lijkt bijzonder op het probleem wat ik en later ook @Wavemaker had.
Ik vermoed dat je er ook in getuind bent en een standoff te veel heb gemonteerd in je kast die kortsluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelloo
De 4pins connector past inderdaad maar op een manier, ik zit momenteel zonder problemen in de moederbordsettings. De 4 pins kabel staat wel erg strak, dus ik denk dat ik alsnog een adapter- of verlengkabeltje ga zoeken.

De extra afstandhouder is inderdaad een makkelijke om verkeerd te doen, was mij ook bijna gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:16
Zie mijn ervaring met dit mobo:
JDunnio schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Deze opstelling nu draaien. Idle gebruik zonder docker containers en met alleen de Evo 980 is 4,5W.

Hieronder hoe het is uitgepakt met de 4-pins voeding, PCI REAR SLOT COVER en de POWER ADAPTER 4-PIN MINIDIN TO MINIFIT-JR.

Het rear slot heb ik uitgeboord met een grote metaalboor en de twee kleine gaten zaten al precies om de 4-pin converter vast te schroeven.

Uiteindelijk nog wat geklooi met de bios. In eerste instantie wilde de config alleen booten met memory in het eerste slot (stress :X ). Memory, m2 SSD en CPU werden niet of half herkend. Met een BIOS-upgrade is dit verholpen, maar wel belangrijk voor mensen zoals ik die geen andere spare apparatuur hebben om te kunnen booten en de upgrade te kunnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben jullie al een bios upgrade gedaan?

Ik kan mij herinneren dat hij alleen kon booten met maar 1 mem module in het eerste slot zonder SSD. Na de bios upgrade was alles ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelloo
JDunnio schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 06:31:
Zie mijn ervaring met dit mobo:

[...]

Hebben jullie al een bios upgrade gedaan?

Ik kan mij herinneren dat hij alleen kon booten met maar 1 mem module in het eerste slot zonder SSD. Na de bios upgrade was alles ondersteund
Ik heb tijdens het troubleshooten inderdaad wat gewisseld met de RAM modules, momenteel zit er maar één in. Er zit wel een 2TB Lexar nvme SSD in, die geeft nog geen problemen.

Het upgraden van de BIOS wil ik wel nog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Yelloo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:58:
[...]

Ik heb tijdens het troubleshooten inderdaad wat gewisseld met de RAM modules, momenteel zit er maar één in. Er zit wel een 2TB Lexar nvme SSD in, die geeft nog geen problemen.

Het upgraden van de BIOS wil ik wel nog doen.
Toevallig een leuk artikel op de front page

review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartpr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recyclebin
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06 08:07
Korvaag schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:35:
Misschien dat iemand het al gezien had, maar er is voor de X300 een nieuw BIOS uit waarmee Curve Optimizer instelbaar is. De exacte winst heb ik nog niet kunnen meten door omstandigheden maar mijn 5600G werkt tot nu toe stabiel op CO -20 bij een SOC-voltage van 0,95V (dat stond door XMP op 1,15v). Geeft toch weer een beetje minder verbruik op de UPS waar nog meer spul op zit. Lijkt in totaal zo'n 2 watt te schelen.
Ik heb berichten gelezen op smallformfactor.net dat bij BIOS versies 2.00 en 2.10 de PBO settings niet opgeslagen blijven (waar Curve Optimizer onder zou vallen neem ik aan). Welke BIOS versie gebruik je en heb je hier ook problemen mee?
Wil graag mijn X300 met 5700G ook undervolten. Het geheugen dat ik gebruik stelt via XMP volgens mij 1.2v in als voltage, lijkt het je dan beter om SOC-voltage op 1V te zetten of waar is deze afhankelijk van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScarAce1989
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-08 11:16
Iemand enige ervaring met dit moederbord?
uitvoering: Gigabyte B760I AORUS PRO

Ik overweeg een Mini-ITX build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:58
@ iemand met een Kontron K3842-Q bord: wordt er x4x4x4x4 bifurcation ondersteund door dit bord?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:48:
@HotSpot79

Op K3841-Q/K3842-Q wordt x8x8 ondersteund in het x16 slot als de hardware revisie ≥ 02xx is. De reden hiervoor is het plaatsen van een dual slot riser.

K3843-B ondersteunt geen bifurcation.
Ik wilde er eigenlijk een Asus Hyper M2 in plaatsen, met 4x nvme ssds. Maar dat gaat dus niet werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
recyclebin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:14:
[...]

Ik heb berichten gelezen op smallformfactor.net dat bij BIOS versies 2.00 en 2.10 de PBO settings niet opgeslagen blijven (waar Curve Optimizer onder zou vallen neem ik aan). Welke BIOS versie gebruik je en heb je hier ook problemen mee?
Wil graag mijn X300 met 5700G ook undervolten. Het geheugen dat ik gebruik stelt via XMP volgens mij 1.2v in als voltage, lijkt het je dan beter om SOC-voltage op 1V te zetten of waar is deze afhankelijk van?
Ik heb geen idee. Ik heb het ingesteld, m'n server een reboot gegeven en daarna alles weer in de gangkast gestopt. SOC-voltage staat iig nog wel goed want dat is uitvraagbaar via ssh. BIOS 2.00.

1.2V is de spanning van het geheugen, dat is wat anders dan het SOC-voltage. Zonder XMP is het SOC-voltage standaard 0,95V.Zet je XMP aan dan gaat het omhoog (hier 1,15V dus) omdat XMP-snelheden zwaarder zijn voor de geheugencontroller. Echter: als je 3200MT/s geheugen hebt zoals ik gekocht heb (het hoeft allemaal niet bleeding edge voor deze server) dan is dat hogere voltage over het algemeen totaal niet nodig. Maar vuistregel is wel: hoe sneller je geheugen hoe hoger het benodigde SOC-voltage.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

Ik ben ook bezig met een nieuwe (zuinige) fileserver. Is onderstaande de meest geschikte voeding voor dit systeem?

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 179,-€ 179,-
4Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB€ 246,98€ 987,92
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 109,20€ 109,20
1Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 80,34€ 80,34
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 84,55€ 84,55
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 116,99€ 116,99
Totaal€ 1.747,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netburst
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 12:15
Tips gezocht :). Plex (dus iGPU), en storage wil ik op RAID1 (daarom 2x die M.2's, SATA HDDs komen er nog los bij uit huidige setup)

1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenGigabyte Z790 EAGLE AX€ 169,-€ 169,-
2Usb-sticksSamsung FIT Plus 128GB Zwart€ 17,69€ 35,38
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 109,90€ 109,90
1VoedingenSeasonic Focus Gold 650W€ 75,07€ 75,07
2SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 239,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,05

Overkill? Kan iets handiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@B2 dit is wat ik zou kiezen. Zuinigste onderdelen en ook goedkoopste (behalve HDDs/SSD, daar heb ik geen opinie over). Voor K cpu heb je een CPU cooler nodig.
@Netburst z- chipset is normal gesproken niet zuinig. Tenminste alle z-chipsets die hier zijn getest. Reken maar minimaal 10-15 W idle, tegenover 5W idle met B of Q chips.
Mischien iets veranderde met de laatste generatie, maar dat twijfel ik. Als de doel is overclocking, dan is z chipset goed.
Voeding is niet de zuinigste

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Netburst schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:13:
Tips gezocht :). Plex (dus iGPU), en storage wil ik op RAID1 (daarom 2x die M.2's, SATA HDDs komen er nog los bij uit huidige setup)

1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenGigabyte Z790 EAGLE AX€ 169,-€ 169,-
2Usb-sticksSamsung FIT Plus 128GB Zwart€ 17,69€ 35,38
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 109,90€ 109,90
1VoedingenSeasonic Focus Gold 650W€ 75,07€ 75,07
2SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 239,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,05

Overkill? Kan iets handiger?
DDR4 past niet in een DDR5 mobo :+

Verder zijn dit geen componenten die echt zuinig zijn als ik ff snel op internet en hier op het forum zoek.

De twee usb sticks zullen ook een stuk extra verbruik geven. Het usb deel kan nu niet in slaap.

Dit is meer een performance server. De reden voor raid1 is me niet echt duidelijk voor de bootdisk. Bang dat het stuk gaat ofzo of dat 1 nvme te traag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@B2 Deze ATX voeding is niet slecht voor een systeem met 4 actieve hard disks. Een PicoPSU met 120W voeding is wel beter bij een laag idle verbruik (<10W ... <40W)

Voeding:
https://www.tweakpc.de/ha..._atx3_550_650_750/s02.php
Een zuinige adapter met een PicoPSU houdt circa 84% vol vanaf 1 of enkele Watts.

RAID is af te raden: het verbruik per TB is veel hoger, en het is geen backup. Je hebt nog meer disks nodig voor backup.

Een zuinige Linux is nodig voor een laag verbruik.

@Netburst
USB3 is af te raden, die verbruiken veel te veel ten opzichte van bijvoorbeeld een SSD.

De SSD is niet zo goed, het idle verbruik is 5x hoger dan normaal. Mogelijk werkt het niet goed met ASPM, dat haalt het verbruik van het systeem omlaag door de invloed op de package C state (C2/C3 ipv C8).
Alternatieven: uitvoering: Kioxia Exceria G2 M.2 2TB uitvoering: WD Blue SN580 2TB
Ik heb geen eigen ervaring met deze SSD's, ik ga af op de testwaarden van Tweakers.

Het geheugen dat je gekozen hebt is overklokgeheugen. Deze selectie gaat uit van standaard spanning.

Crucials zonder heat sink zijn makkelijk te kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 14-12-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netburst
Dank Ik ga obv jullie commentaren verder kijken. Raid1 vanwege stukgaan idd. Overclocken niet nodig dus zal ook naar andere chipset kijken. En scherp van ddr !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

mrmrmr schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:58:
@B2 Deze ATX voeding is niet slecht voor een systeem met 4 actieve hard disks. Een PicoPSU met 120W voeding is wel beter bij een laag idle verbruik (<10W ... <40W)

Voeding:
https://www.tweakpc.de/ha..._atx3_550_650_750/s02.php
Een zuinige adapter met een PicoPSU houdt circa 84% vol vanaf 1 of enkele Watts.
Trekt een 120W picopsu 4 opstartende disks? Daarom had ik voor de zekerheid een ATX voeding gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
B2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:16:
Trekt een 120W picopsu 4 opstartende disks? Daarom had ik voor de zekerheid een ATX voeding gekozen.
Als je geen RAID gebruikt heb je genoeg aan minder disks en is het verbruik veel lager, ook omdat je dan een zuinigere voeding hebt.

Er zijn grotere adapters, maar die hebben de neiging weer minder zuinig te zijn. Daarom zou ik bijvoorbeeld 2 of 3 20TB disks toepassen en twee extern tijdelijk aangesloten USB3 backup.

Seagate Exos X16 16 TB ST16000NM001G verbruikt bijna 40W per stuk tijdens opstarten. Dat is nogal hoog, daarom adviseer ik vaak te kiezen voor een Toshiba MG9 of MG10, MG9 verbruikt 28W. MG8 verbruikt 22W. Dat is allemaal piekvermogen. Het gaat er om of ze samenvallen of niet. Dat is tijdens booten een kwestie van kans, het zal meestal wel lukken, maar zo en dan niet.

Edit: MG11 24TB blijkt 4W te verbruiken in idle, het verbruik bij kopieren is 6,15W en bij random access 13W. Tijdens opstarten is het verbruik 25W. Snelste disk gemeten door hardwareluxx.de.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 14-12-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:44
Na dit forum een tijd gevolgd te hebben en ook een aantal vragen gesteld te hebben, deel ik hierbij de ervaring van mijn nieuw home-server, puur ter referentie voor anderen, wellicht heeft iemand er iets aan.

1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 329,99€ 329,99
1MoederbordenGigabyte Z890M GAMING X€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD06B€ 146,90€ 146,90
1NetwerkadaptersTP-Link TG-3468€ 9,76€ 9,76
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G720C34K€ 117,90€ 117,90
2SSD'sWD Black SN770 2TB€ 116,99€ 233,98
1Overige componentenGoogle Coral USB Accelerator€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.166,98

Op dit moment draait hier Proxmox op, met een aantal VM's:
-Windows SBS2011 (jaja, oud, maar nog geen tijd om over te zetten), file server, unifi
-Linux server, Grafana/Influx/Domoticz
-Camera bewaking met Frigate
-PI-Hole
-Proxmox backup
-Home Assistant

Verder geen optimalisaties doorgevoerd, verbruik (aan stopcontact gemeten) is ca. 33W. Een derde van mijn vorige systeem.

Mocht iemand nog weten hoe een Realtek 8125 netwerkkaart in Proxmox/Debian aan de praat te krijgen, dan hoe ik me aanbevolen.

Tips om verbruik verder te beperken zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 21:44
Windows SBS2011. Holy moly... Ik krijg weer spontane nachtmerries...

Wat betreft je netwerkkaart:

https://github.com/awesometic/realtek-r8125-dkms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
GioStyle schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:48:

Haha, ja I know...het draait stabiel en geen tijd/zin om over te zetten.

Die link ken ik ja, dank. Ik kreeg hem hiermee niet werkende, misschien nog een keertje proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
joostdejonge123 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:22:
[...]

Haha, ja I know...het draait stabiel en geen tijd/zin om over te zetten.

Die link ken ik ja, dank. Ik kreeg hem hiermee niet werkende, misschien nog een keertje proberen...
Ik draai zelf Debian:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo dpkg -i realtek-r8125-dkms_9.013.02-2_amd64.deb

sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist-r8169.conf > /dev/null <<EOT
# To use r8125 driver explicitly
blacklist r8169
EOT

sudo update-initramfs -u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:55:
[...]

Ik draai zelf Debian:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

blacklist r8169
EOT

sudo update-initramfs -u
Yup, dat herinner ik me van een vorig systeem, dat je de standaard r8169 moet blacklisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

joostdejonge123 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:43:
Na dit forum een tijd gevolgd te hebben en ook een aantal vragen gesteld te hebben, deel ik hierbij de ervaring van mijn nieuw home-server, puur ter referentie voor anderen, wellicht heeft iemand er iets aan.

1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 329,99€ 329,99
1MoederbordenGigabyte Z890M GAMING X€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD06B€ 146,90€ 146,90
1NetwerkadaptersTP-Link TG-3468€ 9,76€ 9,76
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G720C34K€ 117,90€ 117,90
2SSD'sWD Black SN770 2TB€ 116,99€ 233,98
1Overige componentenGoogle Coral USB Accelerator€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.166,98

Op dit moment draait hier Proxmox op, met een aantal VM's:
-Windows SBS2011 (jaja, oud, maar nog geen tijd om over te zetten), file server, unifi
-Linux server, Grafana/Influx/Domoticz
-Camera bewaking met Frigate
-PI-Hole
-Proxmox backup
-Home Assistant

Verder geen optimalisaties doorgevoerd, verbruik (aan stopcontact gemeten) is ca. 33W. Een derde van mijn vorige systeem.

Mocht iemand nog weten hoe een Realtek 8125 netwerkkaart in Proxmox/Debian aan de praat te krijgen, dan hoe ik me aanbevolen.

Tips om verbruik verder te beperken zijn natuurlijk ook van harte welkom.
heb je powertop --auto-tune gelopen?

heb je powertop al? opgepast, soms is het beter de laatste versie zelf te compilen (met deze hele nieuwe hardware).

Welke C-state haal je in powertop?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
GioStyle schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:48:

@joostdejonge123 ik zou die netwerkkaart er ook eens uithalen om te zien wat dat met het verbruik doet. Het kan zijn dat je sowieso niet hoger komt dan package state C2 omdat hij in een pcix16 slot zit. ( geen idee hoe dat bij de nieuwe generatie zit, bij 12,13 en 14 gen gaf het meestal problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
thx, Powertop heb ik er op staan. C-states zegt me niks, daar ben ik me nu op aan het inlezen. Ik zie nu in ieder geval het volgende:
C1_ACPI = 6.1%
C2_ACPI = 8.3%
C3_ACPI = 56.4%
(nb, 1 van de de VM's is behoorlijk CPU aan het gebruiken op dit moment)

Losse netwerkkaart hebt ik er gezet, omdat ik het gedoe met die RTL8125 helemaal zat was... doel is wel om die er nog een keer uit te halen en de onboard kaart te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

Voor de Lexar NM790 4TB gebruikers: na upgrade van mijn firmware (zie vorige posts), draai ik stabiel zonder grub workaround voor 12 dagen al!

Het lijkt dus het "stay sleepy"/DPMS probleem op te lossen. Ik ga nu wel een kernel upgrade + reboot doorvoeren, dus reset van uptime...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@joostdejonge123 ik heb geen problemen met R8125 (met DKMS driver). Je C-states lijken (nog) niet degelijk herkent. Gebruik je wel de laatste powertop 2.15? Het zijn vooral de Pkg (Package) C-states die van belang zijn (linker colon).

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 15-12-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
GioStyle schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:10:
[...]

Omdat het geen Intel is, maar een AMD, heb je een aantal extra packages nodig om tot een laag idle verbruik te komen:

- amd64-microcode
- firmware-amd-graphics
- cpufrequtils
- tlp
- powertop

Idle verbruik met 1 utp kabel aangesloten op 1Gbit, gemeten met een Energy Logger 4000: 3,2W. _/-\o_
Weet iemand ook als deze packages al aanwezig zijn bij Truenas Scale 24.10?
Ik heb de WTR Pro nu ook binnen en probeer nu ook alles goed werkende te krijgen.
Wat ik zo lees is Truenas gebaseerd op Debian.
Ik heb ze al proberen te installeren via de terminal met "sudo apt-get install" maar helaas kan dit niet zomaar omdat het installeren van packages geblokkeerd is
Nu heb ik al apt-get install geprobeerd werkende te krijgen met verschillende commando's (Chmod etc,) maar helaas lukt dit mij zo nog niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 15-12-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thespeed schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:02:
[...]
Weet iemand ook als deze packages al aanwezig zijn bij Truenas Scale 24.10?
Ik heb de WTR Pro nu ook binnen en probeer nu ook alles goed werkende te krijgen.
Wat ik zo lees is Truenas gebaseerd op Debian.
Ik heb ze al proberen te installeren via de terminal met "sudo apt-get install" maar helaas kan dit niet zomaar omdat het installeren van packages geblokkeerd is
Nu heb ik al apt-get install geprobeerd werkende te krijgen met verschillende commando's (Chmod etc,) maar helaas lukt dit mij zo nog niet helemaal.
Mijn kennis in Linux is helaas wat beperkt.
Truenas Scale is niet bedoeld om zelf te beheren, apt is daarin geblokkeerd.

Op eigen risico zou je daar inderdaad omheen werken met chmod +x /usr/bin/apt*. Daarmee zou apt weer moeten werken :D.
Als dat niet werkt met 24.10 dan hebben ze weer wat nieuws gevonden om apt te blokkeren. Voorheen werkte dit namelijk perfect. Maar dankzij dit gekloot heb ik gewoon voor Ubuntu + Docker gekozen voor mijn server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
B2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:16:
[...]

YMMV, maar hier makkelijk, ik heb een 90W picoPSU met 6 spinning disks, 2 sata ssd's (raid1 voor system +home, ivm beschikbaarheid) en nog een nvme op USB. Is het ideaal kwa verbruik? Nee, natuurlijk niet, minder disks is beter. That said, veel disks had ik al, in spin-down verbruiken ze nagenoeg niets.

Hoe dan ook, deze setup draait zo al een jaar of 4, idle verbruik ligt rond de 15W, met disks in spin-down

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
Mars Warrior schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:12:
[...]

Truenas Scale is niet bedoeld om zelf te beheren, apt is daarin geblokkeerd.

Op eigen risico zou je daar inderdaad omheen werken met chmod +x /usr/bin/apt*. Daarmee zou apt weer moeten werken :D.
Als dat niet werkt met 24.10 dan hebben ze weer wat nieuws gevonden om apt te blokkeren. Voorheen werkte dit namelijk perfect. Maar dankzij dit gekloot heb ik gewoon voor Ubuntu + Docker gekozen voor mijn server.
Bedankt voor je antwoord.
Dit werkte helaas niet.
Na wat zoekwerk kwam ik bij het volgende topic terecht:
https://www.truenas.com/c...reads/no-more-apt.116340/

Hierin werd in een post vermeld:
In DragonFish you can enable apt / toggle "developer" mode by running the command "install-dev-tools" or /usr/local/libexec/disable-rootfs-protection.

This makes the boot device read-write and sets an internal flag so that we know the base install has been altered (helps for triaging bug reports).
Apt-get install werkt nu.
de volgende packages waren niet geinstalleerd:
- cpufrequtils
- tlp
- powertop

De rest was al wel geinstalleerd.
Ik ga eens kijken hoe Truenas Scale bevalt.
Ik heb tijden Truenas core gedraaid op een HP N40L microserver.
In de meterkast heb ik nu ook een oudere Intel Nuc voor HomeAssistant aan staan.
Ik ga deze nu beiden vervangen voor de WTR pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb ook even Proxmox geprobeerd, daar hoefde ik echt helemaal niets aan te passen, viel me echt mee. Dus Proxmox installeren vanaf een usb stickje, booten en idle verbruik was gelijk minimaal. Echter voor mijn use-case is Proxmox het net niet, vandaar dat ik nog steeds Debian draai.
bjp schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:47:
Voor de Lexar NM790 4TB gebruikers: na upgrade van mijn firmware (zie vorige posts), draai ik stabiel zonder grub workaround voor 12 dagen al!

Het lijkt dus het "stay sleepy"/DPMS probleem op te lossen. Ik ga nu wel een kernel upgrade + reboot doorvoeren, dus reset van uptime...
Hoe ben je zo zeker dat het werkt? Dat de ssd blijft hangen is hier voornamelijk te triggeren door veel data weg te schrijven. Als ik ergens tussen de 10GB en 1TB van server A naar B verplaats (zowel server A als B hebben een Lexar NM790 4TB), dan is de kans aanwezig dat ie op een random moment blijft hangen. Voor de rest van de tijd werken de ssd's prima.

[ Voor 56% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
bjp schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:51:
@joostdejonge123 ik heb geen problemen met R8125 (met DKMS driver). Je C-states lijken (nog) niet degelijk herkent. Gebruik je wel de laatste powertop 2.15? Het zijn vooral de Pkg (Package) C-states die van belang zijn (linker colon).
Ik had inderdaad 2.14. Nu 2.15 er op gezet. Ik zie echter geen verschil met 2.14, alleen C1/C2/C3 zichtbaar. Zouden dat er meer moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joostdejonge123 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:38:
[...]

Ik had inderdaad 2.14. Nu 2.15 er op gezet. Ik zie echter geen verschil met 2.14, alleen C1/C2/C3 zichtbaar. Zouden dat er meer moeten zijn?
Ik vraag me ff af of powertop de laatste Intel CPU’s wel ondersteund. Je zou nl C1 t/m C10 moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Mars Warrior schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:47:
[...]

Ik vraag me ff af of powertop de laatste Intel CPU’s wel ondersteund. Je zou nl C1 t/m C10 moeten zien.
Zal haast wel niet. is al een jaar niks veranderd in de github repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
GioStyle schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:55:
[...]

Ik draai zelf Debian:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

blacklist r8169
EOT

sudo update-initramfs -u
hmm, dat was nog niet direct succesvol... (ik ben niet zo'n Linux held nog), maar hoe kan ik nou zien of hij werkt? Los nog van ip adressen aanwijzen enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
joostdejonge123 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:07:
[...]

hmm, dat was nog niet direct succesvol... (ik ben niet zo'n Linux held nog), maar hoe kan ik nou zien of hij werkt? Los nog van ip adressen aanwijzen enzo
Als je de instructies hebt gevolgd, dan zou het zo eruit moeten zien:

code:
1
2
3
4
sudo lsmod | grep -i r8169

sudo lsmod | grep -i r8125
r8125                 262144  0

R8169 geeft niets aan, R8125 wel. Als het andersom is, dan is er iets niet helemaal goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
thx, ik had die blacklist er weer uit gehad, want ik had geen netwerkverbinding meer...

Ik heb nu bij zowel de r8125 als 8169 een melding:
root@proxmox:~# lsmod |grep -i 8125
r8125 294912 0
root@proxmox:~# lsmod |grep -i 8169
r8169 110592 0

Doen ze het dan inderdaad beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
joostdejonge123 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:42:
thx, ik had die blacklist er weer uit gehad, want ik had geen netwerkverbinding meer...

Ik heb nu bij zowel de r8125 als 8169 een melding:
root@proxmox:~# lsmod |grep -i 8125
r8125 294912 0
root@proxmox:~# lsmod |grep -i 8169
r8169 110592 0

Doen ze het dan inderdaad beide?
Dan heb je nu beiden in gebruik, maar je wil juist de R8169 uitzetten, zodat de ander gebruikt wordt en in zuinige stand kan.

Wat je kan doen om het te controleren is:
code:
1
sudo lspci -nk

Dan krijg je een hele lijst. Je moet even door heen scrollen en op zoek. Ik krijg dit te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
01:00.0 0200: 10ec:8125 (rev 05)
        Subsystem: 10ec:0123
        Kernel driver in use: r8125
        Kernel modules: r8169, r8125
02:00.0 0200: 10ec:8125 (rev 05)

Waarschijnlijk staat bij jou nog: 'Kernel driver in use: r8169', maar dat wil je eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
GioStyle schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:48:
[...]

Dan heb je nu beiden in gebruik, maar je wil juist de R8169 uitzetten, zodat de ander gebruikt wordt en in zuinige stand kan.

Wat je kan doen om het te controleren is:
code:
1
sudo lspci -nk

Dan krijg je een hele lijst. Je moet even door heen scrollen en op zoek. Ik krijg dit te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
01:00.0 0200: 10ec:8125 (rev 05)
02:00.0 0200: 10ec:8125 (rev 05)

Waarschijnlijk staat bij jou nog: 'Kernel driver in use: r8169', maar dat wil je eigenlijk niet.
Ja precies:

84:00.0 0200: 10ec:8161 (rev 15)
Subsystem: 10ec:8168
Kernel driver in use: r8169
Kernel modules: r8169
86:00.0 0200: 10ec:8125 (rev 0c)
Subsystem: 1458:e000

Dan inderdaad weer die r8169 blacklisten.

Maar hoe geef ik dan die r8125 een ip adres?

Ik zie inmiddels dit in Proxmox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOk8VuJ7H_NBxH4lmO0Lb2EY6lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yo5oZ1IOKAlT3VpewEP4vKJP.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat ik inmiddels twee netwerkenkaarten heb... dat ziet er dus goed uit. (Weer even verder proberen als niet de hele familie gebruik maakt van het netwerk hier...)

[ Voor 19% gewijzigd door joostdejonge123 op 15-12-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-edit-

Lol, je gebruikt Proxmox.

[ Voor 97% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
GioStyle schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:35:
-edit-

Lol, je gebruikt Proxmox.
Zeker... jaren op esxi gedraaid, maar dat is helaas niet meer gratis, en met nieuwe hardware de overstap gemaakt naar Proxmox. Alles behoorlijk draaiende gekregen zowaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:47:
[...]

@joostdejonge123

De ACPI power states zijn C1 t/m C3. Misschien werkt het onderhuids wel volgens Intel's power states, maar wordt het niet getoond. Er zijn mogelijk aanpassingen nodig in de kernel en in powertop. Je kan vragen om een update op github.

Waar het vooral om gaat is hoe de package C state wordt weergegeven, de gpu power states doen het meestal al wel goed. De package C state gaat over pcie power management, dat verloopt o.a. via ASPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netburst
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 172,91€ 172,91
1MoederbordenASUS ProArt B760-Creator (90MB1F20-M1EAY0)€ 159,-€ 159,-
1Geheugen internMushkin Essentials MES5U480FD32GX2€ 154,34€ 154,34
2SSD'sWD Blue SN580 2TB€ 107,99€ 215,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,68
  • CPU aangepast van i5-14600K naar i5-14400 (wat minder krachtig is prima, en daar zit meteen een koeler bij)
  • Tip van @andru123 : chipset aangepast naar B (B760)
  • Ook voeding aangepast, mijn Duits is niet al te best maar in de link van @andru123 zag ik die Pure Powers staan ook van Be Quiet, hopelijk beter.
  • @Mars Warrior goeie, naar DDR5 (van link @mrmrmr ) , en USBs eraf gehaald (tip @mrmrmr . Dacht die idd als bootdisk. Maar ik hou het dan op twee RAID1 SSDs
  • Overgestapt naar WD Blue nav tip @mrmrmr
Hoop vooral dat mijn nieuwe lijst nog allemaal past/kan bij elkander :D .
En ben benieuwd of ik met minder watt aankan. Komen nog twee HDDs bij ook...

[ Voor 8% gewijzigd door Netburst op 16-12-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sieuwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 20:09
Netburst schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:43:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,68
  • CPU aangepast van i5-14600K naar i5-14400 (wat minder krachtig is prima, en daar zit meteen een koeler bij)
  • Ook voeding aangepast, mijn Duits is niet al te best maar in de link van @andru123 zag ik die Pure Powers staan ook van Be Quiet, hopelijk beter.
  • @Mars Warrior goeie, naar DDR5 (van link @mrmrmr ) , en USBs eraf gehaald (tip @mrmrmr . Dacht die idd als bootdisk. Maar ik hou het dan op twee RAID1 SSDs
Dan zou ik voor een Pico PSU met adapter opteren, ik heb die PurePower en die is niet zo zuinig onder de 20W idle

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Netburst Twee NVMe PCIe drives zal vermoedelijk de package C states naar C2 brengen, en dat kost nodeloos veel extra Watts. Ik zou geen mirroring toepassingen bij de SSD's. Je kan zo nu en dan een image backup maken, tijdelijk extern aangesloten via USB3.

Dit Asus ProArt B760 moederbord ziet er niet uit als een zuinig systeem. Er is zelfs een Thunderbird aansluiting en veel snelle USB poorten. Als je zeker wil zijn dat het moederbord zuinig is, kun je uitgaan van al geteste systemen (zie o.a. de gepinde posts, knop rechtsboven). We weten bijvoorbeeld dat de Kontron K3843-B zuinig. Er zijn ook minder zuinige merken.

Het geheugen heeft geen specsheet, ik kon niet achterhalen of het standaard JEDEC/SPD geheugen is.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 16-12-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sieuwe schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:54:
[...]

Dan zou ik voor een Pico PSU met adapter opteren, ik heb die PurePower en die is niet zo zuinig onder de 20W idle
PicoPSU is natuurlijk het zuinigst, maar uit alle beschikbare ATX voedingen, ik zie geen zuinigere optie dan die Pure Power modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Netburst schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:43:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,68
Ik weet niet wat je gaat draaien en of je virtueel dingen gaat doen maar de 14500 heeft 8 efficiënte cores en de 14400 maar 4. In linux (proxmox) kan je processen toekennen aan specifiek de zuinige codes. Kan dus een overweging waard zijn toch de 14500 te nemen. Als kosten uitmaken kan ook de 13500 gekozen worden. Praktisch hetzelfde. De koelers die je bij de boxed varianten krijgt zijn vast wel voor 5 euro op marktplaats te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostdejonge123
joostdejonge123 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:57:
[...]

Ja precies:

84:00.0 0200: 10ec:8161 (rev 15)
Subsystem: 10ec:8168
Kernel driver in use: r8169
Kernel modules: r8169
86:00.0 0200: 10ec:8125 (rev 0c)
Subsystem: 1458:e000

Dan inderdaad weer die r8169 blacklisten.

Maar hoe geef ik dan die r8125 een ip adres?

Ik zie inmiddels dit in Proxmox:

[Afbeelding]

Het lijkt er dus op dat ik inmiddels twee netwerkenkaarten heb... dat ziet er dus goed uit. (Weer even verder proberen als niet de hele familie gebruik maakt van het netwerk hier...)
RTL8125 werkt inmiddels, omzetten in Proxmox werkte erg makkelijk. Oude kaart is er uit...

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet wat je gaat draaien en of je virtueel dingen gaat doen maar de 14500 heeft 8 efficiënte cores en de 14400 maar 4. In linux (proxmox) kan je processen toekennen aan specifiek de zuinige codes. Kan dus een overweging waard zijn toch de 14500 te nemen. Als kosten uitmaken kan ook de 13500 gekozen worden. Praktisch hetzelfde. De koelers die je bij de boxed varianten krijgt zijn vast wel voor 5 euro op marktplaats te vinden.
14400 lijkt de afgelopen 3 maanden 30% goedkoper geworden en is een echte goede deal op dit moment, in feite zou ik @B2 ook adviseren om 14400 te nemen in plaats van 12600k - hetzelfde aantal cores, maar geen extra cooler nodig, scheelt 40€.
Die extra E-cores hebben alleen zin als je veel achtergrond taken draait (containers etc), zelfs dan het is twijfelachtig of je 70€ extra kost van 14500 kan rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

andru123 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:46:
[...]

14400 lijkt de afgelopen 3 maanden 30% goedkoper geworden en is een echte goede deal op dit moment, in feite zou ik @B2 ook adviseren om 14400 te nemen in plaats van 12600k - hetzelfde aantal cores, maar geen extra cooler nodig, scheelt 40€.
Die extra E-cores hebben alleen zin als je veel achtergrond taken draait (containers etc), zelfs dan het is twijfelachtig of je 70€ extra kost van 14500 kan rechtvaardigen.
Thanks voor de tip. Ik draai juist wel een aantal (15) containers. Maar dan nog steeds de vraag of het uit kan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:10
Mijn eerste Low power DIY NAS

1MoederbordenTopton Topton 8505 motherboard€ 0,-€ 0,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 146,38€ 585,52
1BehuizingenJonsbo N4 Zwart€ 113,17€ 113,17
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M2A4800C40€ 89,90€ 89,90
1Voedingenbe quiet! SFX Power 2 400W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial P3 500GB (CT500P3SSD8)€ 34,04€ 34,04
Totaal€ 822,63

Het wachten is tot de Jonsbo N4 geleverd word en dan kan er gebouwd worden.
Wil de NAS gaan gebruiken voor Plex (alle AR's) en opslag voor foto's etc...
Is het nu verstandig om TrueNAS hiervoor te gebruiken of toch Unraid?

[ Voor 8% gewijzigd door XethaX op 17-12-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

XethaX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:23:
Enige wat niet in de pricewatch staat is de Topton Pentium Gold 8505 mamaplankje
https://tweakers.net/pricewatch/addproduct/ O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
Het is een Aliexpress ding, dus lijkt me geen goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

XethaX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:49:
[...]

Het is een Aliexpress ding, dus lijkt me geen goed idee
Ik heb ooit wel eens producten toegevoegd die niet (meer?) bij NL-shops leverbaar waren, als de specs maar kloppen zal het denk ik niet zo erg zijn. Maar voor de zekerheid: @Glaanie Enig commentaar op het toevoegen van een computer-component van AliE aan de PW?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Raven schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb ooit wel eens producten toegevoegd die niet (meer?) bij NL-shops leverbaar waren, als de specs maar kloppen zal het denk ik niet zo erg zijn. Maar voor de zekerheid: @Glaanie Enig commentaar op het toevoegen van een computer-component van AliE aan de PW?
Als het in de Pricewatch past, mag je het prima toevoegen, ook al krijgt het waarschijnlijk nooit prijzen. Wel vragen we of je zelf de specs (zoveel mogelijk) wilt invullen, we willen ook weer niet te veel tijd daar aan kwijt zijn :) Dus @XethaX kan gewoon via het eerder genoemde linkje aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
Ik heb als "mini server" al jaren een RPI4 draaien maar ben na weer een nieuwe crash door een kapot SD kaartje er wel klaar mee. Had nog wel een backup liggen, dus het draait nu weer, maar het is wachten op de volgende. Ik weet dat je die dingen ook met een SSD kunt starten maar ik wil nu iets anders. :+

Wat draait erop:
  • Samba met 2 externe Samsung SSD's die de data van het hele gezin bevatten. (Deze worden goed gebackupt naar de NAS en ook naar een lokatie buitenshuis.)
  • OpenVPN
  • FTP (tbv Scanner en camera's)
  • PiHole
  • Een klein aantal pythonscripts
Ik heb dus geen zware server nodig maar ik wil wel iets meer omdat ik in de toekomst misschien met docker aan de slag wil.

Ik zit dus de denken aan zo'n MiniPC met een N100 en dan Debian erop.
Een voorbeeld is de MINISFORUM Mini PC UN100P; die is nu onder de 200,- en lijkt me prima voor deze setup.
Wat denken jullie?

Waar ik verder mee zit is met de betrouwbaarheid van die Chinese dingen. Hij komt in de meterkast en draait dus 24/7.
Iemand ervaring met Minisforum mbt betrouwbaarheid en brandveiligheid?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:54:
Ik heb als "mini server" al jaren een RPI4 draaien maar ben na weer een nieuwe crash door een kapot SD kaartje er wel klaar mee. Had nog wel een backup liggen, dus het draait nu weer, maar het is wachten op de volgende. Ik weet dat je die dingen ook met een SSD kunt starten maar ik wil nu iets anders. :+

Wat draait erop:
  • Samba met 2 externe Samsung SSD's die de data van het hele gezin bevatten. (Deze worden goed gebackupt naar de NAS en ook naar een lokatie buitenshuis.)
  • OpenVPN
  • PiHole
Ik heb dus geen zware server nodig maar ik wil wel iets meer omdat ik in de toekomst misschien met docker aan de slag wil.

Een voorbeeld is de MINISFORUM Mini PC UN100P; die is nu onder de 200,- en lijkt me prima voor deze setup.
Wat denken jullie?

Waar ik verder mee zit is met de betrouwbaarheid van die Chinese dingen. Hij komt in de meterkast en draait dus 24/7.

Heb je gekeken naar refursbished thin clients? Zoiets als een HP prodesk, meer info:
N8w8 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
alesandro_46 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:59:
[...]

Heb je gekeken naar refursbished thin clients? Zoiets als een HP prodesk, meer info:
N8w8 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ja, naar gekeken, maar die wil ik niet; te oud, slecht verkrijgbaar, te weinig aansluitingen etc.
Een shuttle barebone is ook een serieuze optie, maar die zijn meteen een stuk duurder.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XethaX
Glaanie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:45:
[...]

Als het in de Pricewatch past, mag je het prima toevoegen, ook al krijgt het waarschijnlijk nooit prijzen. Wel vragen we of je zelf de specs (zoveel mogelijk) wilt invullen, we willen ook weer niet te veel tijd daar aan kwijt zijn :) Dus @XethaX kan gewoon via het eerder genoemde linkje aan de slag :)
Gedaan :) wachten op review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:54:

Wat draait erop:
  • OpenVPN
  • PiHole

Wat denken jullie?

Neem eens een kijken bij Topton boardjes, zoals de mijne hierboven genoemd.
Kleine bordjes 6 sata aansluitingen, super zuinig 15w TDP.
Ze werken zelfs op DC voeding (laptop voeding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XethaX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:09:
Kleine bordjes 6 sata aansluitingen, super zuinig 15w TDP.
TDP zegt alleen niet direct iets over energieverbruik. Het zegt iets over het benodigde koel vermogen, van de CPU. En met "6 SATA aansluitingen" zit er waarschijnlijk een losse SATA controller op dat sowieso al in het meest gunstige / zuinige geval (de "juiste" controller met juiste firmware en drivers) 1W kost. En een slechte controller kan zomaar meerdere Watts kosten. Dus met een 15W TDP kan het verbruik alsnog, bij wijze van, 20W zijn. Het zal uiteraard geen 100W worden bij een TDP van 15W (tenzij je vervolgens een dikke videokaart plaatst), maar TDP zegt niet direct iets over (maximale) energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScarAce1989
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-08 11:16
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door ScarAce1989 op 17-12-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:47
@HotSpot79 heb je je CWWK Q670 al binnen en hoe zijn je eerste ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HotSpot79
Dennis schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:58:
@HotSpot79 heb je je CWWK Q670 al binnen en hoe zijn je eerste ervaringen?
Hij is idd binnen. Mijn eerste ervaringen zijn niet echt positief voor een low power server. Met moeite krijg ik het bordje op 12W. Met een enkele nvme ssd, een netwerk poort aangesloten (met AMT support) op DietPi OS. Ik heb hiervoor een andere bios moeten installeren waarbij ik de pcie poorten met aspm kon enablen of kon uitzetten.

Verder gaat het bord niet lager dan C3.

Er moet snel een betere bios gaan komen van CWWK, maar of die er ooit gaat komen !!!

Maar verder is het bordje prima voor een 8x sata, alleen niet super zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24

ComputerHoed

Electronica <3

XethaX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:23:
Mijn eerste Low power DIY NAS

1MoederbordenTopton Topton 8505 motherboard€ 0,-€ 0,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 146,38€ 585,52
1BehuizingenJonsbo N4 Zwart€ 113,17€ 113,17
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX5M2A4800C40€ 89,90€ 89,90
1Voedingenbe quiet! SFX Power 2 400W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial P3 500GB (CT500P3SSD8)€ 34,04€ 34,04
Totaal€ 822,63

Het wachten is tot de Jonsbo N4 geleverd word en dan kan er gebouwd worden.
Wil de NAS gaan gebruiken voor Plex (alle AR's) en opslag voor foto's etc...
Is het nu verstandig om TrueNAS hiervoor te gebruiken of toch Unraid?
Circa 2 jaar geleden zat ik met dezelfde vraag. Ik heb toen Unraid gekozen en op geen enkel moment spijt van gehad. Super stabiel. Als in: m'n server is in totaal misschien 1 week offline geweest doordat ik geen ECC ram heb en mijn ram 2e hands was

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:47
HotSpot79 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:09:
Hij is idd binnen. Mijn eerste ervaringen zijn niet echt positief voor een low power server. Met moeite krijg ik het bordje op 12W. Met een enkele nvme ssd, een netwerk poort aangesloten (met AMT support) op DietPi OS. Ik heb hiervoor een andere bios moeten installeren waarbij ik de pcie poorten met aspm kon enablen of kon uitzetten.

Verder gaat het bord niet lager dan C3.

Er moet snel een betere bios gaan komen van CWWK, maar of die er ooit gaat komen !!!

Maar verder is het bordje prima voor een 8x sata, alleen niet super zuinig.
Tot wat kwam je dan met de standaard BIOS en eenzelfde configuratie? En wat voor processor heb je erop zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
Met een 13500 i5 en 2x 48GB Crucial PRO kwam ik met standaard bios ongeveer op 20-25W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie dat Kontron ook op de nieuwe bordjes zoals de K3843-B2 (2 RAM sloten) blijft hangen op max 32GB per module. Dus nog steeds geen ondersteuning voor 48GB modules.

Dit zou toch slechts een simpele BIOS update moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kontron heeft een paar m-STX borden in ontwikkeling:
K4021-U2 Intel Core Ultra 5 Prozessor 125U
K4021-U5 Intel Core Ultra 7 Prozessor 155U
2x SODIMM DDR5 5600 MHz
M.2 Key-M 2230/2242/2280 PCIe x4@G4, SSD NVMe
M.2 Key-M 2230/2242 PCIe x4@G4
M.2 Key-B 2242 PCIe
M.2 Key-E 2230 WiFi/BT
GPIO LVDS eDP
S/PDIF
9V-24V DC in

Het heeft een i219-LM en een RTL8126 netwerkchip. 2x SATA.

Het is een industrieel bord, of het zuinig wordt of niet is onbekend. Het voordeel van zo'n bord is dat er geen PicoPSU nodig is, de DC-DC zit op het moederbord.

De al eerder (o.a. hier) genoemde K3843-B2 gaat naar 2x SATA en 2x DIMM.

Ze zijn ook bezig met een industrieel-server bord K9051-C741 ATX (C741 chipset). Daarvan kan ik wel zo zien dat het zeker niet zuinig zal zijn: AST2600 OpenBMC, 2x X710 10 GbE, 768 GB RDIMM, etc.
Dat C741 chipset kan wel 20 SATA poorten aan... Dat is wel nice!

Die andere bordjes hebben mij te weinig sata helaas :)

Even niets...

• Mich
mrmrmr schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:48:
Kontron heeft een paar m-STX borden in ontwikkeling:
K4021-U2 Intel Core Ultra 5 Prozessor 125U
K4021-U5 Intel Core Ultra 7 Prozessor 155U
2x SODIMM DDR5 5600 MHz
M.2 Key-M 2230/2242/2280 PCIe x4@G4, SSD NVMe
M.2 Key-M 2230/2242 PCIe x4@G4
M.2 Key-B 2242 PCIe
M.2 Key-E 2230 WiFi/BT
GPIO LVDS eDP
S/PDIF
9V-24V DC in

Het heeft een i219-LM en een RTL8126 netwerkchip. 2x SATA.

Het is een industrieel bord, of het zuinig wordt of niet is onbekend. Het voordeel van zo'n bord is dat er geen PicoPSU nodig is, de DC-DC zit op het moederbord.

De al eerder (o.a. hier) genoemde K3843-B2 gaat naar 2x SATA en 2x DIMM.

Ze zijn ook bezig met een industrieel-server bord K9051-C741 ATX (C741 chipset). Daarvan kan ik wel zo zien dat het zeker niet zuinig zal zijn: AST2600 OpenBMC, 2x X710 10 GbE, 768 GB RDIMM, etc.
Ik zit zelf ook met een schuin oog te kijken naar 2 kontron mini-itx borden.

https://www.kontron.com/en/products/k3832-q-mitx/p176289

deze is nog redelijk betaalbaar ze maken helaas een keuze voor een nvme M2 schijf van 2230 of 2242. Dat zie je bij dat STX bord die jij plaatste ook terug. Nu zijn hier op amazon enzo wel weer adapters voor om toch een 2280 te verbinden maar het blijft een beetje omslachtig.

https://www.kontron.com/en/products/k3836-q-r-mitx/p185718

Deze lost dat probleem op maar die wordt wel een stuk duurder.

Ik zit ook wel eens te zoeken naar andere industriele moederborden maar merk dat Kontron het eigenlijk wel vrij goed voor elkaar heeft, zeker wat betreft de frequentie van bios-updates.
Pagina: 1 ... 94 ... 114 Laatste