• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:34

jjust

Het leven is een strijd

Dank, jullie hebben helemaal gelijk. Ik ga hem gewoon ombouwen. Ik heb alleen een nieuwe Intel M.2 ssd besteld vanwege wat mindere verhalen over Proxmox in combinatie met de Samsung ssd’s. Hopelijk dit weekend tijd om het over te zetten. Ik ben benieuwd!
ijdod schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:32:

Mijn setup bestaat uit:
  • TrueNAS server (~60W): HPE ML30, Xeon 2224, 32gb ECC RAM, SSD en 4x 4GB Seagate Exos 4TB
  • ESX server (~20W): Fujitsu D3644, i3-8100, 32GB RAM, SSD, PicoPSU
  • UPS (~20W): Eaton 5p 650i
Beide servers hebben een 10 Gbic DAC verbinding met elkaar (10Gbit NIC per server), en een 'gewone' 1 Gbit verbinding met de rest van het netwerk.
De 10 Gbit is waarschijnlijk een grote stroomverbruiker. De 1 Gbps Intel I21x serie is goed voor energiebesparing. De ML30 heeft zo te lezen BCM5720 chips. Ik vermoed dat die niet low power ondersteunen zoals Intel dat doet. De hard disks is een snelle bespaarpost door ze te vervangen door een enkele grote disk zonder RAID. Die verbruiken ruim 20W.
De UPS gebruikt best veel stroom. Ik ben overtuigd van de noodzaak, maar die gaat vervangen worden door een Cyperpower UPS met een verbruik van ~5W.
Zijn de clients ook op UPS aangesloten? Zo niet, dan zou ik het niet doen voor beschikbaarheidsredenen. Het risico op een crash met belangrijk dataverlies is voor thuis verwaarloosbaar laag.

Het verbruik van een UPS moet over een lange periode worden gemeten, omdat er load/unload cycli zijn. Het gemiddelde verbruik is van belang.

De D3644 met ESXi is te optimaliseren door te vervangen door Linux (Debian bijvoorbeeld). ESXi ondersteunt weinig power management. Het beste is zoveel mogelijk te doen met geen of lichtgewicht virtualisatie (ook wel containers genoemd).
De meest voor de hand liggende optie is consolidatie op 1 server. En dan is de Fujitsu de meest voor de hand liggende kandidaat. Ooit was het de bedoeling een tweede Fujitsu te nemen, maar because of reasons is dat ooit die ML30 geworden.

Het plan is de TrueNAS Core te upgraden naar TrueNAS Scale. De VM's die nu op ESX draaien kunnen dan gemigreerd worden naar de Truenas server. De Fujitsu is dan leeg, hier worden twee nieuwe schijven in geplaatst (2x10GB give or take), voorzien van ECC geheugen, en TrueNAS Scale op geinstalleerd. Daarna migratie van data en VM's naar de Fujitsu. De ML30 kan daarna uit.
Zie hierboven het commentaar op kleinere disks.
Ik schat dat het verbruik van de 'nieuwe' server rond de 30W zal uitkomen. Er komt wat bij door de schijven, maar de 10Gbit Nic kan er uit. Daar komt dan nog ca 5W bij voor de UPS.

De totale NAS capaciteit van ~10TB is meer dan voldoende.

Performance: mocht de i3-8100 te krap blijken, zie ik twee opties: de Xeon die ik al heb (maar IGP?), of een i3-9100 die er ongeveer tussenin zit. Maar ik maak me daar vooralsnog geen zorgen om.

Praktische vraag voor de D3644: De laatste BIOS update heb ik destijds in 2019 gedaan. Kan je de Kontron BIOSen gebruiken voor een pre-Kontron mobo?
De groep is van Fujitsu overgegaan naar Kontron, inclusief productie en support, dus ja, daar ga ik wel van uit, ik heb geen reden voor twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
mrmrmr schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:01:
[...]

De 10 Gbit is waarschijnlijk een grote stroomverbruiker. De 1 Gbps Intel I21x serie is goed voor energiebesparing. De ML30 heeft zo te lezen BCM5720 chips. Ik vermoed dat die niet low power ondersteunen zoals Intel dat doet. De hard disks is een snelle bespaarpost door ze te vervangen door een enkele grote disk zonder RAID. Die verbruiken ruim 20W.
Klopt; heb ik destijds getest en kwam toen op iets van 4W per NIC. DAC is dan nog relatief gunstig tov 10GbaseT (tov nics van die generatie in elk geval). En inderdaad is de ML30 niet bijzonder zuinig... of zeg maar gerust niet. Daarnaast zit er een ILO in die op zichzelf al goed is voor een Watt of 10.

Enkele disk heb ik helaas zelf net iets teveel pech mee gehad. Aan de andere kant maak ik om dezelfde reden ook dagelijkse backups naar een extern systeem (en vice versa). Ik zal de afweging eens opnieuw maken in hoeverre meervoudige beveiliging noodzaak is. An sich is een 4-5W het probleem niet; in het plan ga ik al terug van 4 naar 2 disks.
Zijn de clients ook op UPS aangesloten? Zo niet, dan zou ik het niet doen voor beschikbaarheidsredenen. Het risico op een crash met belangrijk dataverlies is voor thuis verwaarloosbaar laag.
UPS staat er primair voor een graceful shutdown van de NAS. Mijn overtuiging van de noodzaak komt uit ervaring. En de stroom ligt er hier iets vaker uit dan wenselijk zou zijn helaas. Iets met achterstallig onderhoud van Stedin. (Hoewel het wel werkbaar blijft zolang de UPS niet afschakeld en de laptops nog stroom hebben; maar dat is dus bijzaak)
De D3644 met ESXi is te optimaliseren door te vervangen door Linux (Debian bijvoorbeeld). ESXi ondersteunt weinig power management. Het beste is zoveel mogelijk te doen met geen of lichtgewicht virtualisatie (ook wel containers genoemd).
Met ESX had ik dat vermoeden al. ESX gaat er uit; dat wordt TrueNAS Scale (obv Debian). Dat platform kan ook virtualiseren (KVM). Ik heb in die context een beter gevoel met de storage als underlay dan andersom. Ik heb praktische redenen om TrueNAS te willen gebruiken in plaats van mogelijke andere opties. Ik heb er goede ervaringen mee; en ik kan op mensen terugvallen die er zakelijk mee werken als ik er zelf niet uit kom.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ijdod TrueNAS is gebaseerd op BSD, het is de vraag of Scale power management ondersteunt zoals Debian en of de overhead niet te groot is. Monitoring en dubbelen van functies is een oorzaak van extra energieverbruik.

Het verschil tussen besturingssystemen zoals *BSD en Linux kan zoveel zijn als 5W, maar met extra overhead kan dat oplopen. Misschien kun je de D3644 die je nu hebt ook verder optimaliseren qua software gebruik. 20W is stevig zonder hard disks, daarvan is 16W extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 21:39
TrueNAS Scale is gebaseerd op Debian. De laatste stable is zelfs op BookWorm gebaseerd en heeft een 6.1 kernel. Ik ben echt een fan van Scale, maar je kan niet makkelijk andere pakketten installeren wat uiteraard wel makkelijk met een BookWorm install kan. TrueNAS Scale beperkt het gebruik van 'apt' en 'dpkg'. Bij de laatste versie (2024.4 beta1) is het zelfs zo dat ze deze tools op een read-only filesysstem hebben gezet, zodat omzeilen van deze beperkingen nog lastiger wordt.

Je kan 'powertop --auto-tune' netjes via een script aanroepen na het booten (post-init). Je kan dan ook netjes de ASPM devices aanzetten. Echter gaat dat nu wat lastiger met het script dat hier te vinden is op het forum omdat TrueNAS SCALE het dus niet toelaat om 'bc' en 'pciutils' pakketen te installeren. Maar het is wel mogelijk.

Voor wat betreft zuinigheid, kan ik nu met de laatste stable TrueNAS Scale net zo zuinig worden als een kale BookWorm. Met TrueNAS CORE (=BSD based) lukt me dat niet.

[ Voor 21% gewijzigd door HotSpot79 op 01-03-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HotSpot79 Het is mij lbekend dat het op Debian gebaseerd is, maar de vraag is (voor mij) in hoeverre het ook alle low power faciliteiten van Debian 12 (Bookworm) ondersteunt. Het zou kunnen dat Debian (iso/binaries van Debian zelf) het beter doet dan distributies die dit als basis hebben genomen en er zelf aanpassingen aan hebben gedaan.

Ik wist niet dat het installeren van packages is beperkt in Scale. Dat kan van belang zijn bij het installeren van packages zoals powertop en diverse firmware packages.

Bij het compileren kunnen een groot aantal parameters worden uit- en aangezet, waardoor bijvoorbeeld ondersteuning voor iets niet aanwezig zou kunnen zijn. Het finetunen dat Debian doet is van belang, al is er steeds een kans dat er een regressie in power management optreedt, in de kernel of in het toevoegen van processortaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:39
Heeft iemand actuele prijzen of (Duitse) webwinkels waar de K3843 nog besteld kan worden? De eerdergenoemde Duitse vergelijkingssite geeft geen webshops meer die 'm nog verkopen. Bij Kontron op de site staat inmiddels wel een K3843-B2, dat lijkt een mogelijke opvolger van de K3843-B..?! Ook die is (nog) niet te vinden in de Duitse prijsvergelijkers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08
Ik heb via marktplaats een pc samengesteld tegen bodemprijzen. De behuizing (small form factor) en moederboord (Q370 chipset) is van een HP Elitedesk 800 G4 (65W variant).

Daarbij zit:

1x cpu uitvoering: Intel Core i5-8400 Tray
2x 8 GB ramuitvoering: Crucial CT8G4SFS824A
1x m2 ssduitvoering: Samsung PM991a 512GB

Totale kosten zo een 140 euro (toch nog hoger dan geppland maar komt door 4x verzendkosten)

Ik heb hier het verbruik van gemeten in zowel Linux als Windows. En hij is verrassend goed. Hierbij staat alles in de bios nog op default.

WindowsLinux
Monitor en toetsenboord:6.2 W5.5 W
Aleen LAN3.9 W2.8 W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEltrcNpq6NiVDn5jnaz-nlpxkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kP0kX79srwL9RLusJNoecxDW.png?f=fotoalbum_large

Het voordeel van deze mini pc is dat er 2 m2x80 sloten zitten. Tevens zit er ook nog een m2x30 slot voor wifi. Er zit nu geen wifi in.

Volgens benchmark sites scoort een i5-8400 nog nets iets sneller dan de n100 bordjes die hier veel voorbij komen.

ik kwam erachter dat er in deze HP pc'tjes ook een flex io connector zit. Hiermee kan je in deze variant zelf een port toevoegen zoals een USB C connector, HMI port, extra USB poorten. Vanaf nieuwere varianten (G5? en G6) kan je ook een 2e RJ45 port toevoegen.

Als de G6 ook zo zuinig zou zijn kan je dus 2x M2 kwijt en 2x RJ45 in een behuizing van niets en je bent nog flexibel in je CPU keuze (i.t.t. intel nucs).

[ Voor 10% gewijzigd door Mich op 02-03-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 13:22

Church of Noise

Drive it like you stole it

Netjes!
al powertop optimalisatie gedaan?
Mits dat en /of bios tweaks kom je misschien bij c10 en mogelijks fan nog lager verbruik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cybot12999 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:05:
Heeft iemand actuele prijzen of (Duitse) webwinkels waar de K3843 nog besteld kan worden? De eerdergenoemde Duitse vergelijkingssite geeft geen webshops meer die 'm nog verkopen. Bij Kontron op de site staat inmiddels wel een K3843-B2, dat lijkt een mogelijke opvolger van de K3843-B..?! Ook die is (nog) niet te vinden in de Duitse prijsvergelijkers.
De B2 is een goedkopere versie met maar 2xSATA, 2x DP en 2xDIMM sloten.

Het gebeurt vaker dat deze borden even niet verkrijgbaar zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Church of Noise schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:24:
Netjes!
al powertop optimalisatie gedaan?
Mits dat en /of bios tweaks kom je misschien bij c10 en mogelijks fan nog lager verbruik uit.
De pc is niet voor mij. Ik wil er niet te veel tijd in steken. De debian installatie was puur voor de metingen. Iets houdt inderdaad nog c10 tegen. Ook al heeft HP het hier wel goed voor elkaar stikt hun BIOS van een hoop bijzaken en beveiligings dingen die misschien allemaal uit kunnen. Ik heb hier verder niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
Mich schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:17:
Ik heb via marktplaats een pc samengesteld tegen bodemprijzen. De behuizing (small form factor) en moederboord (Q370 chipset) is van een HP Elitebook 800 G4 (65W variant).
Maar wat is die minipc dan? Welke behuizing is dat waar een laptop moederbord in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Mich bedoelt ws Elitedesk (@Jazco2nd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Jazco2nd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Maar wat is die minipc dan? Welke behuizing is dat waar een laptop moederbord in zit?
Sorry. Aangepast. Is een elitedesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 12:21
Momenteel heb ik een Mikrotik routertje wat ik als router wou inschakelen, maar de OpenWRT interface bevalt me niet echt, dus eigenlijk zou ik liever op OPNsense overstappen.
Daarnaast heb ik nu een relatief oude mini pc waarop Home Assistant draait.
Het efficiëntste zou zijn om beiden op een VM in Proxmox te draaien op een nieuwe mini pc, maar ik begrijp wel dat het veiliger/stabieler is om OPNSense niet in een VM te hebben lopen. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit. Ik heb in elk geval wel een andere Proxmox server voor alle minder belangrijke experimenten...

Gezien deze context... wat is jullie mening over dit toestelletje? Als ik toch de Proxmox toer op zou gaan, dan zal ik wel iets aan het geheugen moeten doen, maar voor de rest vind ik dit precies best goedkoop?

https://www.amazon.com.be...er-Ethernet/dp/B0BZVBZSJ5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26
bmaster001 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:43:
Momenteel heb ik een Mikrotik routertje wat ik als router wou inschakelen, maar de OpenWRT interface bevalt me niet echt, dus eigenlijk zou ik liever op OPNsense overstappen.
Daarnaast heb ik nu een relatief oude mini pc waarop Home Assistant draait.
Het efficiëntste zou zijn om beiden op een VM in Proxmox te draaien op een nieuwe mini pc, maar ik begrijp wel dat het veiliger/stabieler is om OPNSense niet in een VM te hebben lopen. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit. Ik heb in elk geval wel een andere Proxmox server voor alle minder belangrijke experimenten...

Gezien deze context... wat is jullie mening over dit toestelletje? Als ik toch de Proxmox toer op zou gaan, dan zal ik wel iets aan het geheugen moeten doen, maar voor de rest vind ik dit precies best goedkoop?

https://www.amazon.com.be...er-Ethernet/dp/B0BZVBZSJ5
Als je de NIC's via IOMMU (passtrough) doorzet naar de OPNsense VM zie ik zelf geen security uitdagingen t.o.v. een normale hardware router met OPNsense. Bij een normale hardware router i.c.m OPNsense is OPN ook eigenaar van de NIC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmaster001
stormfly schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:59:
[...]

Als je de NIC's via IOMMU (passtrough) doorzet naar de OPNsense VM zie ik zelf geen security uitdagingen t.o.v. een normale hardware router met OPNsense. Bij een normale hardware router i.c.m OPNsense is OPN ook eigenaar van de NIC.
Qua security zie ik geen problemen... ik schreef 'veiligheid' maar bedoelde dat eerder als synoniem voor 'stabieler' ofzo... minder last van downtime in geval van proxmox updates en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
bmaster001 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Qua security zie ik geen problemen... ik schreef 'veiligheid' maar bedoelde dat eerder als synoniem voor 'stabieler' ofzo... minder last van downtime in geval van proxmox updates en dergelijke.
De N100 valt tegen qua zuinigheid, dus het is een lastige keuze. Ook trekt de N100 1Gbit/sec vol, maar heeft niet veel CPU over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
UTMachine schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:41:
[...]

De N100 valt tegen qua zuinigheid, dus het is een lastige keuze. Ook trekt de N100 1Gbit/sec vol, maar heeft niet veel CPU over.
Kan je dit wat beter onderbouwen met wat je gemeten hebt (grafieken) en hoe je gemeten hebt voor het CPU gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
mrmrmr schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:01:
De groep is van Fujitsu overgegaan naar Kontron, inclusief productie en support, dus ja, daar ga ik wel van uit, ik heb geen reden voor twijfel.
Ik kan dit inmiddels bevestigen. Was ook meteen een mooie gelegenheid om de BIOS batterij te vervangen. (daar zeurde hij ook over :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Hier mijn poging om een energie zuinige proxmox server te maken.
Vereisten:

- IPMI is een must, dit omdat ik vaak van huis weg ben en mocht het systeem problemen hebben dan wil ik remote kunnen troubleshooten
- 2x M2 zodat disks in RAID 1 kunnen draaien
- Genoeg geheugen om komende jaren vooruit te kunnen
- Krachtig genoeg voor minimaal 3 transcode streams van jellyfin
- Vrij PCI-e slot voor 10GB/e kaart (RJ45), indien niet onboard
- Stil, patchkast hangt in de woonkamer

Budget: Tussen de 1000 en 2000 moet wel lukken denk ik
Aangezien de patchkast niet zo diep is (60cm), kom ik vaak uit bij micro-atx / micro-itx.
Evt boxed fan vervangen met een noctua

Dit is wat ik tot nu toe heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 305,67€ 305,67
1MoederbordenASRock Rack B650D4U€ 364,06€ 364,06
1BehuizingenSilverstone RM23-502-Mini€ 135,71€ 135,71
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 219,95€ 219,95
1VoedingenSilverstone DA750 Gold€ 92,90€ 92,90
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 159,-€ 318,-
Totaal€ 1.436,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
stormfly schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Kan je dit wat beter onderbouwen met wat je gemeten hebt (grafieken) en hoe je gemeten hebt voor het CPU gebruik?
Ik heb een n100 met 4 i226v, maar get vermogen is tussen 10w (idle) en 20w bij maximum cpu. Als ik speedtest draai met 1Gb/sec is de cpu in promox al dik 70%+ (zonder ids/ips, anders haal ik de 1Gb/sec niet) met alle 4 de cpu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Brantje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:53:
Vereisten:

- IPMI is een must, dit omdat ik vaak van huis weg ben en mocht het systeem problemen hebben dan wil ik remote kunnen troubleshooten

Aangezien de patchkast niet zo diep is (60cm), kom ik vaak uit bij micro-atx / micro-itx.

Totaal€ 1.436,29
Ipv IPMI is dan PiKVM een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

UTMachine schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:41:
[...]

Ipv IPMI is dan PiKVM een optie?
Dat is imo alleen maar pleisters plakken en een halve oplossing. Of je nou 5W an IPMI verstookt of aan een rpi, dat maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
UTMachine schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:39:
[...]
Ik heb een n100 met 4 i226v, maar get vermogen is tussen 10w (idle) en 20w bij maximum cpu. Als ik speedtest draai met 1Gb/sec is de cpu in promox al dik 70%+ (zonder ids/ips, anders haal ik de 1Gb/sec niet) met alle 4 de cpu’s.
Dus je draait daar Proxmox op, en OPNSense in een vm? Nog andere vms?
Op zich vind ik 10W nog niet een groot probleem... die 1Gb heb je zelden nodig (ik niet althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
bmaster001 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Dus je draait daar Proxmox op, en OPNSense in een vm? Nog andere vms?
Op zich vind ik 10W nog niet een groot probleem... die 1Gb heb je zelden nodig (ik niet althans).
Ja proxmox, en alleen OPNsense in een VM (als enigste). Ik prefereer deze optie ivm backups en verplaatsen van de VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Brantje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:59:
[...]

Dat is imo alleen maar pleisters plakken en een halve oplossing. Of je nou 5W an IPMI verstookt of aan een rpi, dat maakt niet veel uit.
Werkt hier goed, middels een kvm switch. Ook is de keuze van ipmi moederborden heel beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
UTMachine schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:39:
[...]

Dat is opmerkelijk, uit eigen ervaringen kan ik stellen dat op mijn N305 (zelfde CPU meer cores) het verbruik erg laag blijft. Er is volgens mij door iemand recent gepost dat een computervakblad de N100 heeft getest en dat bij alle ISP aansluitmethoden PPPoE of DHCP de CPU onder 20% blijft. Wat in lijn is met mijn ervaringen.

Ik denk dat er bij jou wat anders speelt wat je verder kunt onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik heb zelf geen ervaringen met het platform, maar heb er recent wel naar gekeken. In combinatie met het typische Topton behuizing (wellicht dat hier het verschil in ervaring zit) is een idle gebruik van ca 10W iets wat ik veel tegen ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brantje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:53:
Vereisten:

Totaal€ 1.436,29
Gezien de hardware wordt het eerder een zo zuinig mogelijke server, dan een zuinige :D

Ik vermoed dat je ergens gaat uitkomen tussen de 20 en 35W idle met enkel LAN aangesloten. Ik kan hier op het forum niet zo snel een referentie vinden voor dit bord.

Gebruik jij IPMI dan veel, oftewel jou server heeft vaak problemen? Ik heb het nog nooit nodig gehad namelijk. Server gaat "AAN", en na een jaar of 10 weer "UIT".

Qua RAM ondersteund het bord 5200/3600. Jij hebt overklok geheugen gekozen dat dus weinig zal betekenen, zeker als je 4 DIMMS gebruikt. Dan val je terug op een snelheid van 3600.

De CPU lijkt mij snel genoeg voor Jellyfin, zeker als er hardware transcoding gebruikt kan worden. Zonder transcoding staat die 7700 denk ik uit zijn neus te vreten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Mars Warrior schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Gezien de hardware wordt het eerder een zo zuinig mogelijke server, dan een zuinige :D

Ik vermoed dat je ergens gaat uitkomen tussen de 20 en 35W idle met enkel LAN aangesloten. Ik kan hier op het forum niet zo snel een referentie vinden voor dit bord.

Gebruik jij IPMI dan veel, oftewel jou server heeft vaak problemen? Ik heb het nog nooit nodig gehad namelijk. Server gaat "AAN", en na een jaar of 10 weer "UIT".

Qua RAM ondersteund het bord 5200/3600. Jij hebt overklok geheugen gekozen dat dus weinig zal betekenen, zeker als je 4 DIMMS gebruikt. Dan val je terug op een snelheid van 3600.

De CPU lijkt mij snel genoeg voor Jellyfin, zeker als er hardware transcoding gebruikt kan worden. Zonder transcoding staat die 7700 denk ik uit zijn neus te vreten :P
Ik gebruik IPMI vaak als veredelde desktop client :+ / pas vaak de fancurves aan (zacht / uit als ik film tv kijk) en daarna weer aan, weet zo niet of dit ook met een pikvm kan.
184 euro voor een pikvm moet ik ook weer extra kabels trekken in het rack en het is al een zooi _O-.

Goede vondst van het geheugen! Verwisseld met de Crucial CT2K32G48C40U5, deze zit op 4800 en is de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
UTMachine schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Ja proxmox, en alleen OPNsense in een VM (als enigste). Ik prefereer deze optie ivm backups en verplaatsen van de VM.
Duidelijk!
In concludeer dat ik dus op dergelijke pc (met N100 cpu) met pakweg 8 of 16GB ram en een relatief kleine disk, in principe proxmox met daarop opnsense en homeassistant zou kunnen draaien (zolang ik niet wakker lig van enkele watt extra verbruik op piekmomenten)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PPPoE is onder BSD nogal een krakkemikkige implementatie. Op mijn 4Gb glasvezel verbinding kan ik mijn i9-13900H serieus het vuur aan de schenen leggen als ik de lijn dichttrek.
Ik heb expres de pfSense VM gepinned op de E-cores, anders gaat het ding staan blazen als een bladblazer, omdat alle P-cores 100% belast worden. Het ding wordt dan behoorlijk warm.

Collega heeft VyOS draaien, en heeft met een 1Gb lijn maar enkele procenten belasting op zijn Odroid H3+.
Misschien eens dieper op inzoomen waarom PPPoE zo'n hoge belasting op BSD veroorzaakt, misschien is dat nog wat te tunen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:14:
PPPoE is onder BSD nogal een krakkemikkige implementatie. Op mijn 4Gb glasvezel verbinding kan ik mijn i9-13900H serieus het vuur aan de schenen leggen als ik de lijn dichttrek.
Ik heb expres de pfSense VM gepinned op de E-cores, anders gaat het ding staan blazen als een bladblazer, omdat alle P-cores 100% belast worden. Het ding wordt dan behoorlijk warm.

Collega heeft VyOS draaien, en heeft met een 1Gb lijn maar enkele procenten belasting op zijn Odroid H3+.
Misschien eens dieper op inzoomen waarom PPPoE zo'n hoge belasting op BSD veroorzaakt, misschien is dat nog wat te tunen.
Bij mijn weten wordt PPPoE single threaded afgehandeld in BSD? Iets met hoe het verkeer vanaf de netwerkadapter / driver aankomt. In Linux is het dan weer wel multithreaded wat natuurlijk een fors voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is volgens mij inmiddels wel iets opgelost, zie bijvoorbeeld hier mijn load:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N_Dev_yrYENshn2CEsUIn8-9jk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hAQJjamZfaanqV3OxEIHrstB.png?f=fotoalbum_medium

Had zelfs niet eens door dat ik CPU limited was, even wat meer cores geven...

"beter":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S358o3sXY1OGhgvgk0nrkQRIlwM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qBfjSm40phx44z6TyG5C7UXD.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 04-03-2024 17:32 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Het is (was?) een singlethreaded proces (hoewel naar ik begrijp de theorie er achter genuanceerder is). Er is echter wel het eea aan te tunen op de NIC.

Niet zelf getest, maar met een virtual NIC in een VM omzeil je de nuances die ik noemde en zou het gewoon over de beschikbare CPU's verdeeld worden.

[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 04-03-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41
RobertMe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Bij mijn weten wordt PPPoE single threaded afgehandeld in BSD? Iets met hoe het verkeer vanaf de netwerkadapter / driver aankomt. In Linux is het dan weer wel multithreaded wat natuurlijk een fors voordeel oplevert.
Het was wat subtieler: een NIC heeft een queue voor binnenkomende pakketjes. Een goede nic heeft 2 of meer queues. Een queue hangt aan een CPU core (dat regelt de driver). Het bepalen op welke queue een pakketje moet komen wordt bepaald door een veld in de IP header die op een vaste plek in het pakket zit. Als je PPPOE doet dan zit er voor de IP header een PPPOE veld. Dus komen alle pakketjes op 1 queue binnen en worden op 1 core afgehandeld.
Dat proces zou anders/slimmer kunnen (zie linux die ook met domme NICs als een realtek goed werkt), maar voor BSD betekent het dus iets meer dan alleen PPPOE multithreaded maken. En als je een supergoede NIC hebt (Intel XL710 oid) dan is de offset voor PPPOE een minder groot probleem of instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dus meerdere van die XL710's maar kreeg die steeds niet aan de praat.
Het lijkt er nu op dat het issue ligt bij "Flow Control". Blijkbaar *moet* dat aan staan.

Als ik tijd heb kan ik daar weer even mee klooien, want het leek er op alsof de i40e driver geen Flow Control aan wilde zetten.

Als ik dat werkend heb, kan ik eens met VF's spelen.
Op een X710 kan je VF's (Virtual Functions) maken die specifiek voor een VLAN zijn.

Volgens mij kan dat niet met PPPoE (een VF maken).

Ik zag een *flinke* discrepantie tussen de load binnen PVE en de load binnen pfSense.
PVE riep dat bijna alle 8 cores 80% belast werden, en pfSense riep maar een belasting van enkele tientallen procenten, maar ook wel wat interrupt load (10% per core ofzo).

Ik heb 1 NIC via virtio lopen, en 1 via VT-d. Daar zit mogelijk ook nog wel wat 'vreemd' gedrag in.

Mochten mensen tips & trics hebben of dingen hebben die ze graag zien dat ik test, laat maar weten!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 11:21
FireDrunk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:37:
Gisteravond mijn Minisforum MS-01 binnen gekregen.
Eerste voorzichtige tests:

- De Ubiquiti SFP's die ik gekocht had lijken niet te werken :'(, maar het gekke is dat de i40e driver geen foutmelding geeft, en ethtool wel gewoon de sfp module info weergeeft... Maar de interface blijft gewoon DOWN (de switch en de SFP linken wel gewoon).
- Idle verbruikt het ding zonder enig randapparatuur aangesloten (geen LAN, geen tobo, geen HDMI) 11W zonder powertop --auto-tune
- Powertop crasht als het even open staat... Moet nog even kijken of ik het BIOS moet updaten ofzo

Verder nog niet veel kunnen testen, dit weekend meer.

UPDATE:
Spontaan floept de NIC gewoon aan met een andere kabel... Vreemd verhaal.
Heb je nog een update v.w.b. de verbruikscijfers nu je de ms-01 wat langer in gebruik hebt en misschien nog wat hebt kunnen finetunen? Ik vind het qua specs een erg interessant systeempje om Proxmox op te gaan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robsta86 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Heb je nog een update v.w.b. de verbruikscijfers nu je de ms-01 wat langer in gebruik hebt en misschien nog wat hebt kunnen finetunen? Ik vind het qua specs een erg interessant systeempje om Proxmox op te gaan draaien :)
Niet super veel. De laagste waardes die ik gezien heb waren iets van 10W idle.
Zal er eens een meter voor wat langere tijd tussen hangen.

Als je specifieke scenario's wil zien, laat maar weten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08 20:47
Hallo allemaal,
Ik heb een paar jaar alweer een synology 1019+ draaien puur voor plex (was altijd energy efficient etc). echter heeft mijn nas constant problemen de laatste tijd en ik ben meer tijd kwijt dan het me waard is om hem runnend te houden dus zit ik te kijken voor een nieuwe set-up. echter zag ik dat de nieuwe synology nassen geen quick-sync meer hebben (en dus slechtere perfomance zouden hebben dan mijn huidige nas). dus kom ik uit op zelf een "servertje" maken voor plex. ik kan uit mijn huidige nas 2x m2 ssd halen en 5x hdd die allemaal nog maar 2 of 3 jaar oud zijn. ik stream 4k voor binnen's huis en 1080p voor familie en vrienden. bijna niemand runt het via een apparaat waar ik niet voor hoef te decoden dus een cpu met quick-sync is een pré.
zijn er ergens "kant-en-klaar" solutions hier voor? want zelfbouw is niet mijn hobby (netjes gezegt). hoor het graag. budget zou max 1000 euro zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:40
mesout schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:44:
Hallo allemaal,
Ik heb een paar jaar alweer een synology 1019+ draaien puur voor plex (was altijd energy efficient etc). echter heeft mijn nas constant problemen de laatste tijd en ik ben meer tijd kwijt dan het me waard is om hem runnend te houden dus zit ik te kijken voor een nieuwe set-up. echter zag ik dat de nieuwe synology nassen geen quick-sync meer hebben (en dus slechtere perfomance zouden hebben dan mijn huidige nas). dus kom ik uit op zelf een "servertje" maken voor plex. ik kan uit mijn huidige nas 2x m2 ssd halen en 5x hdd die allemaal nog maar 2 of 3 jaar oud zijn. ik stream 4k voor binnen's huis en 1080p voor familie en vrienden. bijna niemand runt het via een apparaat waar ik niet voor hoef te decoden dus een cpu met quick-sync is een pré.
zijn er ergens "kant-en-klaar" solutions hier voor? want zelfbouw is niet mijn hobby (netjes gezegt). hoor het graag. budget zou max 1000 euro zijn.
Je zou even Ugreen in de gaten kunnen houden.
Best een bekend merk met powerbanks, kabels, laders etc maar zij hebben kort geleden diverse NAS systemen geïntroduceerd met een Intel N100 cpu.
https://nas.ugreen.com

Deze maand start de kickstarter maar volgens mij is deze alleen beschikbaar in de US en Duitsland vooralsnog. Dit zal in de toekomst wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
En anders Terramaster. Heeft ongeveer al uitgebracht wat Ugreen van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08 20:47
GioStyle schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:14:
En anders Terramaster. Heeft ongeveer al uitgebracht wat Ugreen van plan is.
Welk model bedoel je dan? Ik zie op amazon en bol alleen maar celeron modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mesout schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Welk model bedoel je dan? Ik zie op amazon en bol alleen maar celeron modellen.
Terramaster F2-424, F4-424 en F4-424 Pro.

https://www.terra-master....roducts/homesoho-nas.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
HotSpot79 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:04:
TrueNAS Scale is gebaseerd op Debian. De laatste stable is zelfs op BookWorm gebaseerd en heeft een 6.1 kernel. Ik ben echt een fan van Scale, maar je kan niet makkelijk andere pakketten installeren wat uiteraard wel makkelijk met een BookWorm install kan. TrueNAS Scale beperkt het gebruik van 'apt' en 'dpkg'. Bij de laatste versie (2024.4 beta1) is het zelfs zo dat ze deze tools op een read-only filesysstem hebben gezet, zodat omzeilen van deze beperkingen nog lastiger wordt.

Je kan 'powertop --auto-tune' netjes via een script aanroepen na het booten (post-init). Je kan dan ook netjes de ASPM devices aanzetten. Echter gaat dat nu wat lastiger met het script dat hier te vinden is op het forum omdat TrueNAS SCALE het dus niet toelaat om 'bc' en 'pciutils' pakketen te installeren. Maar het is wel mogelijk.

Voor wat betreft zuinigheid, kan ik nu met de laatste stable TrueNAS Scale net zo zuinig worden als een kale BookWorm. Met TrueNAS CORE (=BSD based) lukt me dat niet.
Zover ben ik nog niet; moet met name nog even naar het script kijken (met name hoe het werkt; is me niet 123 duidelijk op eerste gezicht). Powertop al wel gedaan; Het draait nu zo rond de 10W idle. Daarmee is het verbruik nu vergelijkbaar als wat ESX deed (wat me van ESX meevalt of van TrueNAS Scale wat tegenvalt, take your pick :D). Met name de package states komen nog niet verder dan C2.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersHP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 59,-€ 59,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 39,99€ 39,99
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock TF 2€ 49,88€ 49,88
1Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 31,95€ 31,95
2Geheugen internKingston KTH-PL426E/16G€ 47,41€ 189,64
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel DC S4500 480GB€ 389,-€ 389,-
Totaal€ 1.458,73

twee dingen die ik in elk geval ga proberen:
- andere disk (heb nog een NVME liggen ipv die SATA SSD) resultaat: hoger verbruik.
- ander OS (als referentiekader) resultaat met Ubuntu 22.04: hetzelfde. 10W.
- fans los (scheelt 1W, verder maakt het niet uit)
- netwerk kaart er uit. Scheelt iets van een half W.

CPU's zoemen zachtjes op 800 Mhz, CPU's hangen >99% in C10, maar hw package komt niet beter dan 99% C2. Meerdere Bios settings geprobeerd, maar dat maakt niet uit. C states zijn enabled en C10.

Edit: uitgevogeld hoe het script werkt, en idle is nu net onder de 6W. Hardware C-states zijn nu C8. Doe ik het voor.
Edit2: het laat zich niet direct vertalen naar TrueNAS. De ID's in LSPCI zijn anders, en ASPM staat (volgens lspci) al aan. Het wijzigen van hetzelfde device als op Ubuntu helpt hier niet.

Weer terug naar Ubuntu op nvme. Daar zijn deze lspci items extra tov TrueNAS Scale op SSD:

00:1b.0 PCI bridge: Intel Corporation Cannon Lake PCH PCI Express Root Port #17 (rev f0)
*00:1b.4 PCI bridge: Intel Corporation Cannon Lake PCH PCI Express Root Port #21 (rev f0)
*02:00.0 Non-Volatile memory controller: Silicon Motion, Inc. SM2263EN/SM2263XT SSD Controller (rev 03)

Met een * stond ASPM uit. Met het script aangezet en verbruik was 6W ipv 10W.

TrueNAS op NVME geinstallerd. Daar zijn dezelfde devices zichtbaar. Script gerund op dezelfde devices, CPU load no ook 6W. De vraag is dus wat het systeem dus vanaf SATA SSD dwars zit. Het was in elk geval niet zichtbaar in de lspci features.

Gestart via NVME, maar de SSD aan de controller, enkel C2 states. Even een oude SSD geprobeerd, die 'doet' het wel met gunstige C-states. Bijzonder is wel dat als ik het systeem installeer met enkel die oude SSD, maar zonder NVME, dat het systeem ook niet uit C2 wil komen. Het lijkt er op dat er twee parallelle problemen zijn:

- De intel SSD doet moeilijk met power saving, en blokkeert het systeem op C2.
- De PCI root en de NVME controller die daar op zit doen ook moeilijk, kunnen gecorrigeerd worden maar daarvoor is een NVME disk nodig om hem zichtbaar te maken.

----
Voor het nageslacht. Wat ik vooralsnog op TrueNAS Scale (Coria) heb gedaan om eea in te regelen. Powertop en pcitools zijn standaard al geïnstalleerd .

- powertop -auto-tune gedraaid, daarna powertop om te kijken hoe de C-state vlag er bij hangt.
- powertop bij opstarten aangeroepen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
$ cat << EOF | sudo tee /etc/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=PowerTOP auto tune

[Service]
Type=idle
Environment="TERM=dumb"
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune

[Install]
WantedBy=multi-user.target
EOF

$ sudo systemctl daemon-reload
$ sudo systemctl enable powertop.service

- uitgezocht welke devices eventueel geen ASPM doen. (lspci -vv en zoeken op 'APSM Disabled')
- het script uit de topic start geinstalleerd
- dit script heeft de linux tool 'bc' nodig welke niet standaard in TrueNAS zit.
log in als root (sudo su -).
download de package (wget http://ftp.de.debian.org/.../bc_1.07.1-3+b1_amd64.deb. Dit package was correct op het moment van schrijven voor Truenas Scale v23.10.2) en Debian Wormwood, maar kan en zal in de toekomst anders zijn.).
chmod +x /usr/bin/dpkg (TrueNAS wil niet dat je packages installeerd, dus deze tool is non-executable gemaakt. Daar hebben ze vast een reden voor. Je bent gewaarschuwd)
dpkg -i bc_1.07.1-3+b1_amd64.deb
- voer het script uit voor de relevante PCI devices. Als alles goed gaat zie je in powertop nu betere C-states, en als je verbruik van het systeem meet daar ook een gunstig effect.

To Do: de output van het script bij het starten van TrueNAS laten uitvoeren.

[ Voor 27% gewijzigd door ijdod op 08-03-2024 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
yorroy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Je zou even Ugreen in de gaten kunnen houden.
Best een bekend merk met powerbanks, kabels, laders etc maar zij hebben kort geleden diverse NAS systemen geïntroduceerd met een Intel N100 cpu.
https://nas.ugreen.com

Deze maand start de kickstarter maar volgens mij is deze alleen beschikbaar in de US en Duitsland vooralsnog. Dit zal in de toekomst wel veranderen.
Prachtige systemen inderdaad, maar het feit dat ze zo "schimmig" doen over het alternatieve OS support maakt me toch huiverig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de 8-bay al in mijn winkelmand had tot ik ineens over de software ging nadenken. Ik zou hier het liefst zonder gezeik UNRAID op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
EValentino schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Prachtige systemen inderdaad, maar het feit dat ze zo "schimmig" doen over het alternatieve OS support maakt me toch huiverig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de 8-bay al in mijn winkelmand had tot ik ineens over de software ging nadenken. Ik zou hier het liefst zonder gezeik UNRAID op draaien.
Ik zou de N100 4 bay nas willen. Met een beetje geluk gebruiken ze geen extra chips en is het geheel onder Debian lekker zuinig te krijgen. Zeer compact en hopelijk zuinig, maar helaas alleen te bestellen in USA en Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:
[...]

Ik zou de N100 4 bay nas willen. Met een beetje geluk gebruiken ze geen extra chips en is het geheel onder Debian lekker zuinig te krijgen. Zeer compact en hopelijk zuinig, maar helaas alleen te bestellen in USA en Duitsland.
Kun je via de Kickstarter campagne de handel niet in NL laten bezorgen? Anders zou je ook Huifkar even kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
GioStyle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:
[...]
Ik zou de N100 4 bay nas willen. Met een beetje geluk gebruiken ze geen extra chips
Weinig kans, N100 ondersteunt zelf maar 2 SATA poorten. Alle extra poorten hebben dus aparte controller nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.nl/fileadmin/Notebooks/Intel/Alder-Lake-N/intel_alder_lake_n_ablock_diagram.jpg

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
EValentino schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Kun je via de Kickstarter campagne de handel niet in NL laten bezorgen? Anders zou je ook Huifkar even kunnen benaderen.
Geen flauw idee, ik ben niet zo thuis met Kickstarter. Ik wilde me aanmelden voor die 5 dollar actie, maar kan alleen adres in Duitsland of Amerika kiezen. Je suggestie zal vast werken, maar dat maakt het allemaal nog ingewikkelder. :D
gaafst schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Weinig kans, N100 ondersteunt zelf maar 2 SATA poorten. Alle extra poorten hebben dus aparte controller nodig.

[Afbeelding]
Kunnen ze daar geen PCI-e lanes voor inzetten? De N100 heeft er 9. PCI-e 3.0 x2 voor 2x 2.5Gbit netwerkpoorten. PCI-e 3.0 x2 voor elk m.2 slot. x2 voor 2x sata en dan houd je er één over.

[ Voor 30% gewijzigd door GioStyle op 07-03-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er hier mensen die een N100 voeden over PoE? Ik zie dat dit model te voeden is via PoE.

https://www.cnx-software....-input-four-2-5gbe-ports/

Scheelt weer ruimte en adapters in de meterkast.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

GioStyle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:22:
Kunnen ze daar geen PCI-e lanes voor inzetten? De N100 heeft er 9. PCI-e 3.0 x2 voor 2x 2.5Gbit netwerkpoorten. PCI-e 3.0 x2 voor elk m.2 slot. x2 voor 2x sata en dan houd je er één over.
Dat kunnen ze, maar daar zal dus wel een controller (extra chip) tussen moeten zitten.

Ik ben zelf vrij tevreden over m'n N100 systeem maar als je echt de ultieme zuinigheid wil zou ik de N100 vermijden, vooral borden met 4 NIC's.

Mijn beestje heb ik tot ~13.7W idle kunnen brengen. Met alle wensen en eisen welke ik aan het systeem stelde ben ik daar blij mee, maar het kan aanzienlijk beter.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 08-03-2024 10:40 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:22:
[...]
Ik neem aan dat al die extra controller chips (SATA, netwerk) op de PCIe bus zitten. Zolang een fabrikant geen rare custom controllers gebruikt zal elk OS ze wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:23:
[...]
Gestart via NVME, maar de SSD aan de controller, enkel C2 states. Even een oude SSD geprobeerd, die 'doet' het wel met gunstige C-states. Bijzonder is wel dat als ik het systeem installeer met enkel die oude SSD, maar zonder NVME, dat het systeem ook niet uit C2 wil komen. Het lijkt er op dat er twee parallelle problemen zijn:

- De intel SSD doet moeilijk met power saving, en blokkeert het systeem op C2.
- De PCI root en de NVME controller die daar op zit doen ook moeilijk, kunnen gecorrigeerd worden maar daarvoor is een NVME disk nodig om hem zichtbaar te maken.
De SATA drive is een DC versie zie ik. Vziw ondersteunen die nooit zuinige modes omdat het in een DC niet altijd relevant is en ze altijd actief zijn.

Die 6W vind ik nog steeds hoog voor dat bord. Die moet idle icm een PicoPSU toch op zijn gemak 3W halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Mars Warrior het beeld wat ik heb is 4 a 5 W als het je hobby is (dus specifieke productkeuze enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erhnam schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:10:
Zijn er hier mensen die een N100 voeden over PoE? Ik zie dat dit model te voeden is via PoE.

https://www.cnx-software....-input-four-2-5gbe-ports/

Scheelt weer ruimte en adapters in de meterkast.
Ik denk dat PoE adapters zijn per definitie minder efficient (meeste tot 85% volgens deze paper van TI). Ook verliezen in kabels zijn groter (dunnere ethernet kabels). Dus van mij de enige reden om PoE gebruiken is dat er geen stroom dicht bij apparat aanwezig. Er is opvallend weinig info over efficientie van PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Ik denk dat PoE adapters zijn per definitie minder efficient (meeste tot 85% volgens deze paper van TI). Ook verliezen in kabels zijn groter (dunnere ethernet kabels). Dus van mij de enige reden om PoE gebruiken is dat er geen stroom dicht bij apparat aanwezig. Er is opvallend weinig info over efficientie van PoE.
Minder vaak van 230 naar 12/19/24/48v gaan is natuurlijk ook efficient. Maar die lol heb je pas als je efficientie relatief ok is. Ook minder ewaste, want minder adapters.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Minder vaak van 230 naar 12/19/24/48v gaan is natuurlijk ook efficient. Maar die lol heb je pas als je efficientie relatief ok is. Ook minder ewaste, want minder adapters.
2x 5W converteren met 90% is beter dan 1x 10W met 80%.
Verder, meeste apparaten werken op 3, 5 of 12V en dan heb bij elke end apparat een DC-DC converter nodig, dat is ook een vorm van ewaste.
Verder eth kabels zijn wat - 24AWG ? - en lang, terwijl adapter kabels zijn dikker - 18 - 22 AWG en kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Migratie is gedaan. Server draait nu in rust (idle is een groot woord gezien de VMs) 16W, met alle VM's actief (pfSense, Home Assistant, DNS/DHCP/Pihole, Emby, wat docker containers in een VM. Disk is nog niet spun down. Zonder die disk is het 10W, die beide SSD's zijn niet de meest zuinige idle, maar gekocht op andere karakteristieken.

Uit de muur (met de UPS er bij) is het 23W, incl een kleine switch. Ik kwam van 100W, dus ik ben in basis tevreden. Ga nog wat spelen met de settings voor die disk, en eventuele andere tunes om het aantal wakups te beperken.

De losse USB kaart is omdat de USB passthrough niet goed werkt met de ConBEE stick voor Home Assistant. Daar heb ik PCI passthrough moeten doen. En omdat ik de USB's in het systeem zelf ook af nodig heb (UPS, soms een extra backup) heb ik dat op deze manier opgelost. Was qua verbruik nauwelijks terug te zien, ik schat <0.5W.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 248,99€ 248,99
1ControllersStartech.com 2-poorts PCI Express (PCIe) SuperSpeed USB 3.0-kaartadapter met UASP SATA-voeding€ 28,95€ 28,95
1NetwerkadaptersHP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 59,-€ 59,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 45,61€ 45,61
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock TF 2€ 49,88€ 49,88
1Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 31,95€ 31,95
4Geheugen internKingston KTH-PL426E/16G€ 47,41€ 189,64
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesKingston DC600M 1.92TB€ 216,83€ 433,66
1BehuizingenBitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.087,68

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@andru123 Lijst hierboven aangepast. Behuizing is een Bitfenix Phenom. Heb ik ooit gekocht omdat die perfect in de meterkast pastte, waar toen mijn spullen stonden. Tegenwoordig staat het in een klein rack in de bijkeuken.

CPU temp volgens sensors ligt zo rond de 25 graden; Disks zitten tussen de 27-30. Ruimtetemp is 16 graden; maar in het rack zal het iets warmer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrmoves
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-08 00:10
Goedenavond,

Ik draai onderstaande server met UNRAID.
met spindown, powertop, ethernet maar zonder muis en toetsenbord haal ik ongeveer 12 watt en daar ben ik best content mee. Nu zou ik toch willen overstappen naar een picoPSU omdat ik dan waarschijnlijk naar de 3 a 4 watt kan en ook omdat de huidige voeding al meer dan 10 jaar? oud is.
Ik ken dit topic inmiddels redelijk, maar ik kom er niet helemaal uit welke pico PSU ik het best kan halen.
80 Watt? 120Watt?

Alvast bedankt!

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 113,99€ 113,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 313,99€ 627,98
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 142,12€ 142,12
1Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 44,99€ 44,99
1VoedingenSeasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesWD Blue SN580 1TB€ 66,93€ 133,86
Totaal€ 1.062,94

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mrmoves Voor een 3W systeem heb je ook een zeer lage belasting en zuinige Linux (bv. Debian) nodig. Met UnRAID en 2 disks is het verbruik ongeveer gelijk aan 12W vermoed ik. De 2 disks verbruiken circa 4W per stuk als ze draaien. Je lijkt dus - bij déze configuratie - al op een relatief gunstig verbruik te zitten.

Edit: ik heb hierboven met disks aan gerekend, als de disks in spindown gaan kan het verbruik lager worden, zoals @Mars Warrior schrijft.

Een PicoPSU-160-XT en een zuinige 120W adapter zouden goed passen. Je hebt circa 25W per disk nodig tijdens opstarten plus het verbruik van de processor zonder optimalisatie (30-50W). Adaptertest.

Ik weet niet wat de overhead van een Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless is bij 12W. Dat is de bruto winst die je kan halen. De netto winst is lager omdat er geen voeding is die 100% efficient is, denk eerder aan ca 85% bij 10W. Stel dat voeding xyz bij 12W 60% (beter dan gemiddeld) is, dan is de winst circa 25% (~3W). Stel dat deze Seasonic voeding al op 85% zit bij 12W (zou zeer gunstig zijn, technisch niet onmogelijk), dan is er geen winst.

Een titatinium <500W ATX voeding (op 46W >90% efficient) is overigens zeldzaam. Meestal beginnen dat soort voedingen bij een veel grotere omvang en dat zegt dan helemaal niets meer over een de belasting waar wij naar kijken (<10W).

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 11-03-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mrmoves schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:54:
Goedenavond,

Ik draai onderstaande server met UNRAID.
met spindown, powertop, ethernet maar zonder muis en toetsenbord haal ik ongeveer 12 watt en daar ben ik best content mee. Nu zou ik toch willen overstappen naar een picoPSU omdat ik dan waarschijnlijk naar de 3 a 4 watt kan en ook omdat de huidige voeding al meer dan 10 jaar? oud is.
Ik ken dit topic inmiddels redelijk, maar ik kom er niet helemaal uit welke pico PSU ik het best kan halen.
80 Watt? 120Watt?

Alvast bedankt!

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 113,99€ 113,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 313,99€ 627,98
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 142,12€ 142,12
1Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 44,99€ 44,99
1VoedingenSeasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesWD Blue SN580 1TB€ 66,93€ 133,86
Totaal€ 1.062,94
Die SSD’s doen al 1W idle, dus lager als 5W wordt erg moeilijk 😞. Als die HDD’s ook nog 1W in spindown doen wordt het al 7W als minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrmoves
@mrmrmr @Mars Warrior beide dank voor het antwoord. Ben blij om te horen dat ik alsnog een zuinige server heb gebouwd met dank aan eenieder hier op dit forum!
Ik hoop dat mijn Seasonic het nog even volhoudt :)

Nog een andere vraag: Zijn er los van powertop, spindown etc. nog andere besparingen die ik kan doen in de BIOS? Begin van dit topic: "BIOS is standaard geoptimaliseerd voor laag energieverbruik" valt er niet meer veel te halen? Ik draai de R2.10 versie.

overigens: "ASPM werkt niet onder Linux op K3843-B in het eerste M.2 2280 slot naast de processor (package C state is dan laag). Gebruik het tweede M.2 slot naast de SATA aansluitingen." is volgens mij al gefixt in BIOS R2.5.0.
- "Fixed: M.2 Key-M (SSD1) cannot be disabled from BIOS setup"
- "Fixed: M.2 Key-M (SSD1) wrong defaults for ASPM L1 sub states"

dus volgens mij kan dit weggehaald uit het begin topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrmoves schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:48:Ik hoop dat mijn Seasonic het nog even volhoudt :)
Ik heb mijn Seasonic vergeleken met Rm550x, en er was duidelijk 5W winst. Met PicoPSU het zou zelfs 6W kunnen zijn.
Andere Seasonic model natuurlijk, en ene Seasonic is de andere niet (link dank aan @Raynman ) maar toch food for thought. Ik zou proberen ;)
@Mars Warrior welke SSDs bedoel je doen 1W in idle?

[ Voor 22% gewijzigd door andru123 op 11-03-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Mrmoves schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:48:
@mrmrmr @Mars Warrior beide dank voor het antwoord. Ben blij om te horen dat ik alsnog een zuinige server heb gebouwd met dank aan eenieder hier op dit forum!
Ik hoop dat mijn Seasonic het nog even volhoudt :)

Nog een andere vraag: Zijn er los van powertop, spindown etc. nog andere besparingen die ik kan doen in de BIOS? Begin van dit topic: "BIOS is standaard geoptimaliseerd voor laag energieverbruik" valt er niet meer veel te halen? Ik draai de R2.10 versie.

overigens: "ASPM werkt niet onder Linux op K3843-B in het eerste M.2 2280 slot naast de processor (package C state is dan laag). Gebruik het tweede M.2 slot naast de SATA aansluitingen." is volgens mij al gefixt in BIOS R2.5.0.
- "Fixed: M.2 Key-M (SSD1) cannot be disabled from BIOS setup"
- "Fixed: M.2 Key-M (SSD1) wrong defaults for ASPM L1 sub states"

dus volgens mij kan dit weggehaald uit het begin topic?
Volgens mij heeft dit niet zo zeer met kontron te maken maar is dit bij alle chipsets voor 12 en 13 gen. De m2 die direct aan de CPU hangt zorgt ervoor dat je tot C8 komt. Met de m2 via de chipset kom je in C10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
R2.12.0 voor Kontron borden is 5 dagen geleden uitgekomen. Ze geven aan dat "BIOS not yet optimized for PowerState C10 and “Modern Standby” (S3 replacement)" (probleem sinds R2.4.0) opgelost is. Iemand al getest ?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrmoves
andru123 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Ik heb mijn Seasonic vergeleken met Rm550x, en er was duidelijk 5W winst. Met PicoPSU het zou zelfs 6W kunnen zijn.
Andere Seasonic model natuurlijk, en ene Seasonic is de andere niet (link dank aan @Raynman ) maar toch food for thought. Ik zou proberen ;)
@Mars Warrior welke SSDs bedoel je doen 1W in idle?
Toevallig (voedingen lijken erg op elkaar.) maar wat je zegt, de ene voeding is de andere niet natuurlijk.
Als ik al 6W winst zou halen, dan doe ik er alsnog bijna 4 jaar |:( over om de picopsu terug te verdienen heb ik net uitgerekend. Vooral die power-adaptors zijn duur zeg!
Ik ga toch kijken hoelang mijn Seasonic het vol gaat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Beetje oude koe uit sloot, maar ik kan bevestigen dat de AAEON adapter die Mouser levert inderdaad de FSP096-AHAN3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

Mijn eerste post hier. Ook ik ben begonnen met het verzamelen van onderdelen voor een zelfbouw NAS.

Op dit moment draai ik nog op een 15 (!) jaar oude Netgear ReadyNAS RND2000 met 2x 2TB. (Voorheen 2x 1TB)

Ik heb een N305 moederbord besteld van Alibaba/AliExpress. Op de disken, cooler en geheugen heb ik tot nu toe alles verzameld.

Verder heb ik een NUC draaien met Proxmox en Home Assistant, maar het is de bedoeling dat ik laatstgenoemde als VM ga draaien binnen Unraid. Deze NUC zal ik dan ook uitfaseren.

NUC en NAS verbruik zit nu samen rond de +/- 50w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfacaswuvUA37SI9lNQwwHBgyLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3ZfddEDnOCOqnRJvUthiMYX.webp?f=user_large

1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 135,-€ 135,-
1Geheugen internCrucial CT32G56C46S5€ 101,55€ 101,55
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 47,25€ 47,25
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 79,90€ 159,80
1BesturingssystemenUnraid Plus€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (512MB cache), 20TB€ 522,90€ 1.045,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.588,40

[ Voor 58% gewijzigd door Acradavos op 14-03-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Acradavos Met 2 disks werkt het ook met een PicoPSU-90 en 90W adapter. Dat komt doordat het basissysteem (platform: cpu+chipset) niet in staat is veel te verbruiken. De 3 overbodige netwerkaansluitingen ten spijt.

Sommige N100 borden hebben een adapteraansluiting en hebben dus geen ATX voeding nodig.

Voor geheugen zou ik standaard JEDEC kiezen op 4800 MT/s.

Ik zie dat er 6x SATA op het bord aanwezig is, ik vraag me af hoe dat is geïmplementeerd. Als dat via extra chips (niet via de Intel chipset/processor) is, gaat het verbruik met een aantal Watts omhoog. Sommige van die chips delen poorten, dan gaat de maximale doorvoersnelheid omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:58
mrmrmr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:47:
@Acradavos Met 2 disks werkt het ook met een PicoPSU-90 en 90W adapter. Dat komt doordat het basissysteem (platform: cpu+chipset) niet in staat is veel te verbruiken. De 3 overbodige netwerkaansluitingen ten spijt.

Sommige N100 borden hebben een adapteraansluiting en hebben dus geen ATX voeding nodig.

Ik zie dat er 6x SATA op het bord aanwezig is, ik vraag me af hoe dat is geïmplementeerd. Als dat via extra chips (niet via de Intel chipset/processor) is, gaat het verbruik met een aantal Watts omhoog. Sommige van die chips delen poorten, dan gaat de maximale doorvoersnelheid omlaag.
https://forums.servetheho...rboard-topton-cwwk.42432/
SATA 2 gaat door een JMB585 expander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

mrmrmr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:47:

Ik zat al te kijken naar PicoPSU, maar had het idee dat ik dan niet weg kwam met het aantal SATA poorten. Werkt dat dan met een verloopje naar 2x SATA?

SATA chip is een JMB585 van Micron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
In principe kan je die SATA powersplitters gewoon gebruiken. Heeft je sowieso vaak al wat meer speelruimte qua locatie van disks in de behuizing en ten opzichte van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De JMB585 is inderdaad een expander, dat wil zeggen dat het poorten deelt.

Hier wordt het genoemd: https://forums.unraid.net...hput-during-parity-check/

2W (DC?) verbruik zeggen ze daar, en de doorvoersnelheid gaat omlaag:
JMicron JMB585 PCIe gen3 x2 (1970MB/s) - 2w - e.g., SYBA SI-PEX40139 and other similar cards
2 x 570MB/s
3 x 565MB/s
4 x 440MB/s
5 x 350MB/s
almost reaches PCIe Gen3x2 line bandwidth
volgens de spec sheet, die het onderwerp van gedeelde bandbreedte vermijd. Syba noemt 1700 MB/s.

Hier nog een bron die geeft aan 2,2W (AC neem ik aan).

Om er een zuiniger bord van te maken zou dit soort extra's (NIC chips, toegevoegde SATA chip) moeten worden weggelaten. Dat kan behoorlijk wat schelen op het totaal.

De oude 8th en 9th gen borden nog steeds de winnaars in uitbreidbaarheid (6x SATA) en zuinigheid (Fujitsu/Kontron D3642/3644) voor systemen met veel disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acradavos schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Ik zat al te kijken naar PicoPSU, maar had het idee dat ik dan niet weg kwam met het aantal SATA poorten. Werkt dat dan met een verloopje naar 2x SATA?

SATA chip is een JMB585 van Micron.
De extra poorten zullen misschien wel werken (niet als boot disk), maar bij meer dan 2 a 3 disks is de maximale snelheid lager omdat die wordt gedeeld in de JMB SATA controller. Zo te zien zijn er gewoon 6x SATA poorten op het bord. Een SATA voedingkabel voor meerdere disks worden genoemd in de topic start.

Het klopt dat het aantal disks bepalend is voor de voeding. PicoPSU-90 komt te kort bij meer dan twee 3.5" disks op dit platform. De keuze is dan PicoPSU-160-XT (tot 5 disks) of een ATX voeding. In grote lijnen geldt: hoe groter de voeding, hoe minder efficient bij lage belasting. PicoPSU-90 is zuiniger dan PicoPSU-150 of PicoPSU-160 bij lage belasting. Het verschil met ATX is een veelvoud daarvan.

Voor de toevallige meelezers: let op dat dit geldt voor een N100 platform met laag maximum verbruik. Desktopprocessoren en -moederborden verbruiken meer, waardoor je minder disks kunt toevoegen. Het is sowieso veel zuiniger om het aantal 3.5" disks te beperken door zeer grote disks te kiezen of veel op zich zuinige 2.5" disks of nog veel beter: SSD's. @Acradavos heeft 2 stuks 20 TB disks ("zeer groot") in de hardwarelijst, waarmee het aantal TB per Watt gunstig uitvalt mits die worden benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
mrmrmr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:41:
In grote lijnen geldt: hoe groter de voeding, hoe minder efficient bij lage belasting. PicoPSU-90 is zuiniger dan PicoPSU-150 of PicoPSU-160 bij lage belasting.
Iets wat ik al een tijdje wilde vragen, kloppen de opgeven specs niet met de praktijk (cq wijkt de een meer af dan de ander, iets met specs en korrels zout)? Of duikt de 160 daar bij lage waarden hard onder de 90? Volgens de specs is de 160 aanmerkelijk efficienter op 1A (dus 5W op 5V of 3.3W of 3.3V) belasting dan de 90, wat al geen superzware belasting is. Vziw wordt 12V rechtstreeks doorgezet dus zou daarin verder geen rol moeten spelen.

90W PicoPSU
CH1=5VEfficiency (%)CH2=3.3VEfficiency (%)
1A86%1A85%
3A95%3A94%

160W PicoPSU
CH1=5VEfficiency (%)CH2=3.3VEfficiency (%)
1A94%1A93%
3A96%3A96%

Er zitten best stevige verschillen in die tabellen tussen de diverse modellen. De 80W PicoPSU heeft (opgegeven) waarden die meer in lijn zijn met de 160 qua efficiency.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 14-03-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ijdod Ik heb in 2018 het verschil getest tussen PicoPSU-80 en PicoPSU-160-XT. Twee opmerkelijke zaken komen daaruit: de PicoPSU-160-XT verbruikt significant meer bij dezelfde lage belasting, en er is een aanmerkelijk verschil in efficiëntie van adapters.

Hetzelfde geldt voor ATX voedingen onderling. Grotere voedingen kunnen zuiniger zijn wanneer ze voor ongeveer de helft worden belast (zie de 80plus specificatie), maar bij eenzelfde laag verbruik is dat typisch niet zo. Daarom is 80plus geen goede indicatie van zuinigheid bij lage belasting.

De testwaarden van fabrikant MiniBox wijken af van metingen verricht in een test van @cj1.

Ik schreef "in grote lijnen", want het is geen wet van meden en perzen. Er zijn zeker onderlinge verschillen in voedingen, de ATX voeding hier bijvoorbeeld doet het soms goed bij lage belasting - voor een ATX formaat voeding dan - maar er valt ook een dip waar te nemen in de efficiëntiegrafiek. Je moet er in ieder geval voor waken dat je systeem niet langdurig in zo'n dip zit, bijvoorbeeld in idle of bij een constante belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@mrmrmr Duidelijk. Ik vermoedde al zoiets, maar kon het even niet rijmen met de offciele specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kwam deze review tegen van de Youyeetoo R1.
Een ARM SBC vanaf $100(?) met o.a. GbE, M2-2242 (NVME/SATA), en tot 32G RAM.
Hij meet <1W idle uit de muur.
Mijn indruk is dat mainline Linux/Uboot support voor RK3588 best ok is, zolang je geen video hoeft.
(mss iets voor @CAPSLOCK2000?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

N8w8 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 03:22:
Ik kwam deze review tegen van de Youyeetoo R1.
Een ARM SBC vanaf $100(?) met o.a. GbE, M2-2242 (NVME/SATA), en tot 32G RAM.
Hij meet <1W idle uit de muur.
Mijn indruk is dat mainline Linux/Uboot support voor RK3588 best ok is, zolang je geen video hoeft.
(mss iets voor @CAPSLOCK2000?)
Dat ziet er leuk uit. Die CPU is heel zuinig en snel, echt een leuk ding, zeker als die prijs klopt.
Ik heb mezelf inmiddels van N100 systeempjes voorzien, maar dit is toch ook wel heel erg mooi.
Bedankt voor de tip!

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
FireDrunk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:17:
Ik heb dus meerdere van die XL710's maar kreeg die steeds niet aan de praat.
Het lijkt er nu op dat het issue ligt bij "Flow Control". Blijkbaar *moet* dat aan staan.

Als ik tijd heb kan ik daar weer even mee klooien, want het leek er op alsof de i40e driver geen Flow Control aan wilde zetten.

Als ik dat werkend heb, kan ik eens met VF's spelen.
Op een X710 kan je VF's (Virtual Functions) maken die specifiek voor een VLAN zijn.

Volgens mij kan dat niet met PPPoE (een VF maken).

Ik zag een *flinke* discrepantie tussen de load binnen PVE en de load binnen pfSense.
PVE riep dat bijna alle 8 cores 80% belast werden, en pfSense riep maar een belasting van enkele tientallen procenten, maar ook wel wat interrupt load (10% per core ofzo).

Ik heb 1 NIC via virtio lopen, en 1 via VT-d. Daar zit mogelijk ook nog wel wat 'vreemd' gedrag in.

Mochten mensen tips & trics hebben of dingen hebben die ze graag zien dat ik test, laat maar weten!
Mocht je KPN hebben, zet je MTU eens op 1508. PPPoE heeft 8 bytes overhead wat tot fragmentatie kan leiden. Het is daarnaast “vrij bekend” dat PPPoE op BSD (en vele anderen Linux bakken) een single threated softwarematig proces is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

renedis schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Mocht je KPN hebben, zet je MTU eens op 1508. PPPoE heeft 8 bytes overhead wat tot fragmentatie kan leiden. Het is daarnaast “vrij bekend” dat PPPoE op BSD (en vele anderen Linux bakken) een single threated softwarematig proces is.
Dat PPPoE op BSD single threaded is is een halve waarheid. Het is een beperking die komt door hoe NIC's de PPPoE-frames verwerken, en dat kan je grappig genoeg 'verhelpen' door de router te virtualiseren met een VirtIO NIC (die de beperking niet heeft). Van de in mijn gelinkte post genoemde wijzigingen zou overigens alleen dispatch aangepast te hoeven worden, de numthreads en maxthreads zouden standaard al op de juiste waarde moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
renedis schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Er zit ook nog een vlan header tussen. Dus PPPoE 1500, vlan 6 op 1508, WAN interface zelf op 1512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik ga een offtopic vraag stellen omdat er helaas geen apart proxmox topic is en hier toch wel wat mensen zijn met kennis van proxmox:

Ik had vannacht wat vreemde dingen aan de hand (ik heb de stukken uit de log geknipt):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Mar 14 23:49:35 pve kernel: e1000e 0000:00:1f.6 eno1: NIC Link is Down
Mar 14 23:49:35 pve kernel: vmbr0: port 1(eno1) entered disabled state
.....
Mar 15 06:18:50 pve systemd[1]: Starting apt-daily-upgrade.service - Daily apt upgrade and clean activities...
Mar 15 06:18:50 pve systemd[1]: apt-daily-upgrade.service: Deactivated successfully.
Mar 15 06:18:50 pve systemd[1]: Finished apt-daily-upgrade.service - Daily apt upgrade and clean activities.
-- Reboot --
......
Mar 15 06:30:14 pve systemd[1]: Starting systemd-journal-flush.service - Flush Journal to Persistent Storage...
Mar 15 06:30:14 pve systemd[1]: systemd-pstore.service - Platform Persistent Storage Archival was skipped because of an unmet condition check (ConditionDirectoryNotEmpty=/sys/fs/pstore).
Mar 15 06:30:14 pve systemd[1]: Starting systemd-random-seed.service - Load/Save Random Seed...
Mar 15 06:30:14 pve systemd[1]: Starting systemd-sysusers.service - Create System Users...
Mar 15 06:30:14 pve systemd-journald[490]: Time spent on flushing to /var/log/journal/054231d408264c00af5ef374abbe6f82 is 2.640ms for 954 entries.
-- Reboot --

Mijn systeem is wel 25x opnieuw opgestart vanaf 06:30. En telkens met dezelfde reden een reboot. En toen opeens is die wel doorgestart. Ik heb dit wel eens eerder gehad. En het gekke was telkens dat zodra ik er een monitor aan had gehangen hij wel doorstarte. Maar dit vind ik eigenlijk zo vreemd dat ik niet geloof dat hier een link mee is.

edit: proxmox 8.1.4 volledig up-to-date

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Mich schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:11:
Ik ga een offtopic vraag stellen omdat er helaas geen apart proxmox topic is en hier toch wel wat mensen zijn met kennis van proxmox:
Het grote Proxmox VE topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ijdod schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:30:
[...]

Er zit ook nog een vlan header tussen. Dus PPPoE 1500, vlan 6 op 1508, WAN interface zelf op 1512.
Als het goed is zit het VLAN een laagje eronder, dus die telt weer niet mee voor de MTU die je moet instellen. Anders had je voor een 'standaard' ethernet-frame ook al 1518 in moeten stellen in plaats van 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@dcm360 normaal wel, maar dit zijn de waarden uit de diverse KPN PPPoE topics, en ook die van kpn zelf. Ik vermoed dat dit komt door de specifieke eigenschappen van de gebruikte techniek. Of iedereen heeft dezelfde denkfout gemaakt… moet er eens dieper induiken.

[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 15-03-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@ijdod mijn vermoeden is dat het vooral ook niet stuk gaat door de laatste per ongeluk 4 bytes groter in te stellen. Er gebeuren onhandige dingen met fragmentatie als je de MTU te klein zet, maar 4 bytes meer die in de praktijk nooit gevuld gaan worden maken niet echt uit (want de vlan-interface vult die 4 bytes toch niet met de ingestelde MTU, en inkomend zal je ze ook niet krijgen).

Met 'alles 8 bytes groter' (dus 1508 op de interfaces en vlans, en 1500 op de PPPoE interface) krijg ik in ieder geval een werkende verbinding.

[ Voor 15% gewijzigd door dcm360 op 15-03-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Mirabis schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:57:
R2.12.0 voor Kontron borden is 5 dagen geleden uitgekomen. Ze geven aan dat "BIOS not yet optimized for PowerState C10 and “Modern Standby” (S3 replacement)" (probleem sinds R2.4.0) opgelost is. Iemand al getest ?
Ik zie hem nog niet in de folder van de k3843b staan. Wel in de 3842q. Zullen de q en b dezelfde buis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Mich schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 06:52:
[...]

Ik zie hem nog niet in de folder van de k3843b staan. Wel in de 3842q. Zullen de q en b dezelfde buis hebben?
Oh excuus. Ik heb het 3842q moederbord. Mijn k3843b ligt ergens in de schuur wegens gebogen pinnen >.<

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

Mijn Gigabyte GA-H97N-WIFI+Intel Core i5-4460 Boxed NAS+3x8TB 3.5" HDD trok 55W idle en met pieken naar 75-80W onder enige vorm van belasting. Dat was mij iets te gortig. Uiteindelijk heb ik nu een MinisForum UN100L aangeschaft met een 2.5" Samsung EVO 870 4TB erin, naast de meegeleverde 256GiB NVME drive.

Deze gebruikt volgens de meter 4W in idle tot 7W als er een beetje belasting is tot 18W onder volledige load. (Full CPU+GPU.)

Echter, als ik naar de 3 waarden op de meter kijk dan komt het wattage niet overeen met wat ik weet van energie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTjfqPGtWhyjHlrwv8gSrQcNA2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKzjJOUgWExY1C4DckTRr2df.png?f=user_large

Zou het verbruik in wattage niet gelijk moeten zijn aan I*V = 0.04*233 = 9,32?

[ Voor 3% gewijzigd door Spockz op 16-03-2024 10:40 ]

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spockz schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:39:
Mijn Gigabyte GA-H97N-WIFI+Intel Core i5-4460 Boxed NAS+3x8TB 3.5" HDD trok 55W idle en met pieken naar 75-80W onder enige vorm van belasting. Dat was mij iets te gortig. Uiteindelijk heb ik nu een MinisForum UN100L aangeschaft met een 2.5" Samsung EVO 870 4TB erin, naast de meegeleverde 256GiB NVME drive.

Deze gebruikt volgens de meter 4W in idle tot 7W als er een beetje belasting is tot 18W onder volledige load. (Full CPU+GPU.)

Echter, als ik naar de 3 waarden op de meter kijk dan komt het wattage niet overeen met wat ik weet van energie: [Afbeelding]

Zou het verbruik in wattage niet gelijk moeten zijn aan I*V = 0.04*233 = 9,32?
De berekening klopt inderdaad, dus dan zou die 4W fout moeten zijn. En de zeer overgrote meerderheid van de N100 systemen die hier langs komen verbruiken 8W. Dus die 9,32W uit de berekening past ook een stuk beter bij wat ik zou verwachten dat dit systeem verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spockz De wisselstroom sinusoïde wordt aangesneden en dus iets misvormd, daardoor lijkt het totaalverbruik redelijk hoog. Dat wordt vaak uitgedrukt als VA (Volt-Ampère). Het werkelijke verbruik in Watts is lager. De power factor (pf) wordt gebruikt om aan te duiden welk deel het werkelijke verbruik is. Stel dat een verbruik 10W is en de pf is 0,5, dan is het werkelijke verbruik 10*0,5=5W.

Een verbruik weergeven in 1 cijfer vind ik wel opvallend. Het beste is een betrouwbare geteste meter aan te schaffen, zie de topic start en de verwijzing naar het topic over energiemeters. Dat verwijdert de onzekerheid over metingen.

Veel noname Chinese N100 systemen zijn gevuld met stroomverbruikende onderdelen waar 10W "normaal" is, maar dit is een merk en product met een andere insteek. Ik denk dat 4W technisch niet onmogelijk is, dit apparaat heeft een 19V voeding. Zeker met een zuinige adapter kan het zuiniger zijn dan een ATX voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:21
Ik zie regelmatig zuinige moederborden passeren. Bijv Fujistu en Kontron, zoals de types in de TS. Maar waar kopen jullie deze dingen?

Deze linkjes lijken me niet geheel actueel meer: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

En zijn er al alternatieven voor modernere sockets, zoals 1700 en am5?
Pagina: 1 ... 73 ... 115 Laatste