andru123 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:40:
[...]
bizar. Probeer Sata controller uitzetten, en ook AVX spul uit. Op mijn
gigabyte moest “Race to halt” ook uit na de tests. Ik zie de CPU frequentie in BIOS vrij hoog op 2,5Ghz. Als hij idle is, moet hij ok terug op 800 MHz vallen. Kijk in Windows met HWInfo of dat daadwerkelijk gebeurt.
Wat is “Gigabyte PerfDrive”? Als mogelijk, helemaal uitzetten.
En dan ook met een andere “Select MCU” proberen - dat denk ik verschillende micro code versies voor de CPU, om undervolten toe te staan.
'Select MCU' geeft me als opties enkel 'Auto' en 'Rev 0x104'.. Ik zal het straks even testen.

Gigabyte PerfDrive geeft me volgende opties:
- Max Turbo (All cores turbo max clock).
- Optimization (Reasonable temp. with optimized performance) -- grayed out, vermoedelijk enkel met waterkoeling beschikbaar aangezien er 'WF X 240' bij staat. (
PW link)
- Spec Enhance (Tower fan/Intel box fan. Lower temp with legit performance.
- E-core disable (Intel box fan. Even lower temp/power.)
In Powertop zie ik dat de CPU netjes terug naar 800MHz gaat in idle dus dat loopt goed.
Race to halt uitzetten levert geen noemenswaardig verschil op in stroomverbruik, hij blijft nog steeds rond 21W hangen (20,6 - 21,2W).
RTH aan en AVX uit = 20,6 - 21,0W
RTH aan, AVX uit en SATA uit = 20,9 - 21,1W

RTH, AVX, SATA en Energy Efficient Turbo allemaal uit = 20,7 - 21,2W
RTH, AVX, EET uit en SATA aan = 20,6 - 21,4W..
De grootste winst valt er te halen door onboard LAN uit te schakelen, dat gaf me eerder vandaag bijna 5W winst.. Mocht ik met onboard LAN uit onder de 10W geraken wil ik gerust een Intel NIC aanschaffen maar zolang dat niet lukt...
Mijn beste resultaat eerder deze week was (als ik me niet vergis) met 'Bios optimized defaults' in Windows (14W, wel maar 1x gezien want na de volgende reboot kon ik weer niet lager dan 20W). Er zit gewoon geen logica in dit moederbord.
Voor de grap even 'Optimized defaults' gekozen in de bios, in Debian haal ik daarmee 24W.. Optimized defaults met in bios alle C-states enabled geeft zelfs 27W.
*edit*
HWinfo in Windows 11:
*edit2*
Had ik al gezegd dat ik er niets meer van snap? Opeens zie ik dit...
(Windows 11, scherm in slaapstand, toetsenbord/muis/netwerk aangesloten)
Never mind, heel het systeem was in slaapstand gegaan.
[
Voor 29% gewijzigd door
bibi2205 op 17-02-2024 22:58
]
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x