Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@smartbit, geen ervaring met jouw mobo, maar heb wel zo'n klem+programmer gebruikt op andere mobo's.
BIOS chips zijn vaak SOIC8, op foto's van de D3644-B meen ik er een te zien, vanaf de PS2 ports ca 3 cm richting de CPU.
Dan kan je het typenr wat erop staat googlen om te kijken of het wel flash is en hoe groot.
Maar NB, het kan ook iets anders zijn dan SOIC8, of bijv mn laptop heeft de BIOS verdeeld over twee SOIC8 chips.
Of er kan andere firmware op staan (bijv sommige embedded controllers hebben hun eigen firmware).

edit: Of achter de onderste PCIe slot, is dat mss een SOIC16W?
edit2: @smartbit, zie het bericht van @mrmrmr hieronder, dat betreft ook een SOIC16 op ongeveer dezelfde plek, dus kans dat dat m is.

[ Voor 15% gewijzigd door N8w8 op 01-02-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrmrmr in je post met metingen van picopsu mrmrmr in "Het grote zuinige server topic" staat "12V is niet vermeld, waarschijnlijk omdat die vanaf de 12V adapter worden doorgegeven".
Maar op WI versie zit een extra circuit dat moet 12V aanmaken, klopt? Of wordt 12V helemaal niet gebruikt in moderne MB, en dan maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@andru123

De WI versie is voor auto's, de batterij van een auto levert een sterk variabele spanning. Dat herstellen van 12V zorgt voor extra overhead en het is af te raden voor computers met een 12V adapter op netstroom.

12V wordt voornamelijk gebruikt door de processor en 3.5" hard disks.

Het doorgeven vanaf de adapter is niet zonder verlies. Er wordt misschien wel wat aan gedaan, bijvoorbeeld via condensatoren voor buffering en het verminderen van noise.

Niet alle adapters voldoen standaard aan de eisen die Intel stelt voor ATX voedingen voor moederborden. Tegenwoordig voldoen wel veel meer adapters dan vroeger, toen er nogal slechte adapters werden verkocht. Van Chinese noname zonder betrouw certificatie mag je aannemen dat het rommel is. Goede merken zoals FSP zijn aan te raden. Binnen een merk kan er ook nog een groot verschil zijn in zuinigheid. Zie de adapter tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus in die tabel WI versies - die wel lijken zelfs efficiënter te zijn dan non-WI in enkele metingen - zijn niet echt helemaal compleet doorgemeten. En als je 12V meeneemt, dan wordt de plaatje heel anders voor WI. Oke dan.
(Ik kom terug op dit omdat ik heb wel heleboel "Efficiency class VI" 19V Dell adapters.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:34:
@smartbit, geen ervaring met jouw mobo, maar heb wel zo'n klem+programmer gebruikt op andere mobo's.
BIOS chips zijn vaak SOIC8, op foto's van de D3644-B meen ik er een te zien, vanaf de PS2 ports ca 3 cm richting de CPU.
Dan kan je het typenr wat erop staat googlen om te kijken of het wel flash is en hoe groot.
Maar NB, het kan ook iets anders zijn dan SOIC8, of bijv mn laptop heeft de BIOS verdeeld over twee SOIC8 chips.
Of er kan andere firmware op staan (bijv sommige embedded controllers hebben hun eigen firmware).
Ik heb een Fujitsu D3643-B. Er is een 8 pin Winbond flash chip aanwezig in de buurt van het front panel/jumper blokje. De marking op de chip is winbond 25Q128JVSQ 1803.

Edit: nu het juiste bord.

[ Voor 18% gewijzigd door mrmrmr op 02-02-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:56:
Dus in die tabel WI versies - die wel lijken zelfs efficiënter te zijn dan non-WI in enkele metingen - zijn niet echt helemaal compleet doorgemeten. En als je 12V meeneemt, dan wordt de plaatje heel anders voor WI. Oke dan.
(Ik kom terug op dit omdat ik heb wel heleboel "Efficiency class VI" 19V Dell adapters.)
Dan heb je nog een extra omzetting van 19V naar 12V. Het kan in de praktijk zuiniger uitpakken, maar ten minste in theorie kost een extra omzetting uiteraard meer verlies.

Level VI is goed, als is er in die categorie ook nog onderling een groot verschil in efficientie en werkwijze. Grote merken hebben soms tamelijk zuinige adapters. HP bijvoorbeeld heeft ooit de FSP096 AHAN3 gebruikt, dat is een zeer efficiente 12V adapter.

Het bericht dat ik in 2015 heb gepost is inmiddels verouderd.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 01-02-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Mars Warrior, ik heb een vergelijkbare programmer; ik moet waarschuwen dat als je m op de gewenste 3V zet, dat regelt alleen de VCC spanning, terwijl ie dan nog steeds doodleuk 5V op de data pins doet.
Dus dat kan dingen beschadigen; dat zie ik ook in 1 van de klant reviews staan dus blijkbaar speelt dat nog steeds.
Wel kan je m (iig dat werkte op de mijne) modden zodat ie ook op de data pins 3V doet.
Ja en als het een SOIC16 chip is, moet je natuurlijk een SOIC16 klem hebben.
Verder had ie lange draden die van tin leken, die heb ik vervangen door kort koper.
De klem+programmer had ik los gekocht (op Ali) omdat ik n klem wilde met vergulde contacten, mss heeft deze dat niet.
Kortom het is wel even zoeken naar iets goeds; ook de mijne had ik best wat onderzoek naar gedaan, en dat 5V probleem toch over t hoofd gezien (bij de positieve reviews is er gewoon _nog_ niet iets stuk gegaan denk ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:19:
@Mars Warrior, ik heb een vergelijkbare programmer; ik moet waarschuwen dat als je m op de gewenste 3V zet, dat regelt alleen de VCC spanning, terwijl ie dan nog steeds doodleuk 5V op de data pins doet.
Dus dat kan dingen beschadigen; dat zie ik ook in 1 van de klant reviews staan dus blijkbaar speelt dat nog steeds.
Wel kan je m (iig dat werkte op de mijne) modden zodat ie ook op de data pins 3V doet.
Ja en als het een SOIC16 chip is, moet je natuurlijk een SOIC16 klem hebben.
Verder had ie lange draden die van tin leken, die heb ik vervangen door kort koper.
De klem+programmer had ik los gekocht (op Ali) omdat ik n klem wilde met vergulde contacten, mss heeft deze dat niet.
Kortom het is wel even zoeken naar iets goeds; ook de mijne had ik best wat onderzoek naar gedaan, en dat 5V probleem toch over t hoofd gezien (bij de positieve reviews is er gewoon _nog_ niet iets stuk gegaan denk ik dan).
Goed dat je dat nog ff noemt. Ik heb dit jaaaaaaaaaaaaaren geleden gedaan, en ff niet meer stil gestaan bij de 3.3/5V problematiek. Bedroevend dat dat nog steeds speelt :(

Dan is het behalve de flash chip vinden ook nog eens een correct functionerende flash tool vinden :Y

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:34:

edit2: @smartbit, zie het bericht van @mrmrmr hieronder, dat betreft ook een SOIC16 op ongeveer dezelfde plek, dus kans dat dat m is.
Op de 3644 zit de recovery jumper op de frontpanel header die toevallig onder dat pcie slot zit. Zie https://ftp.kontron.com/m...name=Manual%5FD364x%2Epdf

Zou me dus niks verbazen dat daar de bios chip zit. En als die recovery zou moeten werken is het ook niet vreemd dat er een grote chip in zit, dus een soic16, en dat die jumper simpelweg een ander deel van de flash chip actief maakt 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Indien iemand een zuinige ESXi server zoekt in klein formaat, is dit wellicht een oplossing. Ik heb deze nu draaien en werkt prima. Idle gebruik ong 13W. Max verbruik gemeten 33W.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 12 Pro NUC12WSKv5€ 579,-€ 579,-
2Geheugen internCrucial CT32G4SFD832A€ 81,44€ 162,88
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
1Solid state drivesTranscend 430S 256GB€ 33,96€ 33,96
Totaal€ 974,84

Voordelen:
- extreem klein (11x11x3.5cm)
- stil
- zuining
- ESXi 8.0 draait er rechtstreeks op, geen drivers nodig voor de NIC
- 64GB, voldoende voor een lading VM's
- retesnel met 2TB NVMe als datastore
- modellen met de "v" in de productnaam zijn de vPro versie, deze heeft hardwarematige TPM aan boord en ondersteunt dus Windows 11 VM's zonder hack. Als je de gewone "i" versie hebt, zit er fTPM aan boord en deze wordt niet ondersteund.

Er is wel 1 ding: ESXi kan nog niet overweg met Alder Lake cpu's (P en E cores). Als je dit probeert te installeren krijg je een foutmelding. Gelukkig is hier een oplossing voor. Vmware Guru William Lam heeft hier een mooie video over gemaakt. Als je deze aanwijzingen opvolgt werkt het prima. Je hebt dan een ESXi server met 12 cores. Mocht VMware ooit in de toekomst Alder Lake wel gaan ondersteunen, dan kunnen het 16 cores worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Op de 3644 zit de recovery jumper op de frontpanel header die toevallig onder dat pcie slot zit. Zie https://ftp.kontron.com/m...name=Manual%5FD364x%2Epdf

Zou me dus niks verbazen dat daar de bios chip zit. En als die recovery zou moeten werken is het ook niet vreemd dat er een grote chip in zit, dus een soic16, en dat die jumper simpelweg een ander deel van de flash chip actief maakt 8)
De recovery jumper en front panel is in de buurt van het Winbond flash geheugen op de D3643-B:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-rhj2it-UK-RgRH9Rc1FxsdeDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DMm1ORq4jfr84C0qZaSSZJcB.png?f=user_large

Edit: nu het juiste bord Fujitsu D3643-B in plaats van de K3843-B die er eerder stond.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 02-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:18
@smartbit
Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad met mijn ASRock Rack C246 WSI moederbordje. Na een flash wou het bord niet meer booten. Uiteindelijk heb ik het terug aan de praat gekregen en heeft het daarna ook altijd probleemloos gewerkt. Enkel weet ik niet meer hoe precies :/

Ik denk dat ik eerst een CMOS clear heb geprobeerd via de jumper (voeding er af en jumper verbinden). Daarna zelfs ruim een dag de voeding er af en CMOS batterij er uit. En ook nog de CMOS batterij vervangen door een nieuwe. Maar dat werkte allemaal niet. Ik ga er van uit dat je dat je ook al hebt geprobeerd de CMOS te clearen, indien niet, zeker doen.

Uiteindelijk denk ik dat ik na enkele dagen nog eens wou proberen en per ongeluk heb proberen booten zonder de CMOS batterij (of met de jumper in clear cmos positie). Toen ik mijn fout inzag heb ik dat in orde gebracht. En tot mijn grote verwondering en opluchting bootte het bord wel. Ik heb er geen verklaring voor maar het heeft sindsdien ook altijd probleemloos gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 13:32
D-Three schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:57:
@smartbit
Ik ga er van uit dat je dat je ook al hebt geprobeerd de CMOS te clearen, indien niet, zeker doen.
@D-Three CMOS clearen heb ik nog niet geprobeerd. Dank voor de tip! Ik zal de batterij eruit halen en wachten. Of proberen kort te sluiten als daarin is voorzien.

Als dat niet lukt, dan ga ik de volgende stappen doen:
  1. de chip vinden mbv de tips en fotos van @mrmrmr en tips van @N8w8
  2. dan zal ik ergens een volledige BIOS firmware vandaan moeten halen van de D3644-D (tip van @chaoscontrol)
  3. dan de programmeermodule aanschaffen (tip van @Mars Warrior)
  4. en dan de EEPROM programmeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Ik vond een oude Intel Compute Stick en dacht laat ik daar even de laatste Debian op zetten zodat ik wat simpele docker containers kwijt kan. Valt me mee dat deze idle met WiFi zon 1,25w verbruikt. :) Jammer dat mijn USB3-Ethernet adapter idle al 1,5w verbruikt. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 07:01
Ik ben me aan het oriënteren op een NAS, maar welke ook energiezuinig moet zijn.
Ik heb al aardig wat in dit forum gelezen.
Bedoeling is om de NAS te gebruiken voor:
- Opslag foto's en deze foto's toegankelijk hebben op bv. telefoon;
- HomeAssistent
- Pi-hole
- SABnzbd

Vanwege het lage energieverbruik, zat ik te denken aan de Odroid H3 (+ of normale uitvoering). Ik weet echter niet of deze genoeg performance heeft om bovenstaande taken te kunnen uitvoeren.
(Componenten moet ik nog uitkiezen, maar ik heb heel veel info in dit topic voorbij zien komen, dus ik denk dat ik daar wel uit kom. ;-) )
Daarnaast zie ik andere opties langskomen, waarbij ik niet weet of dat goede alternatieven zijn.
- Fitlet 3: https://fit-iot.com/web/p...3/fitlet3-specifications/
- ZimaBoard 832: https://www.zimaboard.com/zimaboard/product
- Synology DS220+

Daarnaast vraag ik me af wat voor besturingssysteem jullie adviseren. Zat te denken aan Ubuntu met daarop containers. Exacte verdeling weet ik nog niet. Maar is dan bv. True NAS scale aan te raden voor het foto-opslaggedeelte? (alhoewel dit waarschijnlijk buiten de scope van dit topic valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
andru123 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:41:
@chaoscontrol leuke stick! Waarom Intel stopped met dit. Bijna een Raspberry Pi.
Welke USB ethernet adapter heb je en met wat gemeten?
Omdat het via USB gevoed wordt, kon ik het meten met een simpel USB metertje van Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/32966148525.html
Volgens mijn Fluke multimeter klopt dat ding wel aardig en het scheelt wat hoofdrekenen. :P

Daarnaast meet ik het totaal verbruik van mijn complete rack met een Eaton meter en dat heeft nu zon 3wh hoger verbruik.

De usb-ethernet adapter die ik gebruik is deze uitvoering: Startech.com USB 3.0 naar Gigabit Ethernet Netwerkadapter

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees Schilder schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:45:
Ik ben me aan het oriënteren op een NAS, maar welke ook energiezuinig moet zijn.
- HomeAssistent
- Pi-hole
- SABnzbd

Vanwege het lage energieverbruik, zat ik te denken aan de Odroid H3 (+ of normale uitvoering). Ik weet echter niet of deze genoeg performance heeft om bovenstaande taken te kunnen uitvoeren.
(Componenten moet ik nog uitkiezen, maar ik heb heel veel info in dit topic voorbij zien komen, dus ik denk dat ik daar wel uit kom. ;-) )
Daarnaast zie ik andere opties langskomen, waarbij ik niet weet of dat goede alternatieven zijn.
- Synology DS220+
@GioStyle is in ieder geval fervent fan van de ODroid. Met als ik mij niet vergis 2x de H2 en een keer de H3?

De zaken die je benoemt zijn in ieder geval niet bijzonder zwaar en zul je makkelijk moeten kunnen draaien op zo'n systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kees Schilder schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:45:
- HomeAssistent
- Pi-hole
- SABnzbd

- Synology DS220+

Daarnaast vraag ik me af wat voor besturingssysteem jullie adviseren. Zat te denken aan Ubuntu met daarop containers. Exacte verdeling weet ik nog niet. Maar is dan bv. True NAS scale aan te raden voor het foto-opslaggedeelte? (alhoewel dit waarschijnlijk buiten de scope van dit topic valt)
Hier ook een H3 gebruiker. Heb er proxmox opgezet, met daarin een VM waar Ubuntu en docker compose op draaien, dat gaat tegenwoordig als een zonnetje!
Home assistant, zigbee2mqtt, influxdb+grafana (gaan eruit sinds logging HA verbeterd is met de laatste release), dsmr, plex/sonarr/radarr/jackett en een transmission container met ingebouwde VPN (die trekt 1 core op 100%). En nog wel wat, ik moet er nog een NAS oplossing aan toevoegen maar probeer uit te vogelen wat daar handig is.

Het enige nadeel was zoals aangegeven de bios updates. En daarnaast is de processor die erop zit niet helemaal jofel icm de 5.1x Linux kernels. Toen ik ununtu nog bare metal had draaien liep het wel eens vast zonder duidelijke reden, maar blijkt iets met c states van doen te hebben. Dezelfde image als VM in proxmox deed de VM crashen, proxmox ging vrolijk verder. Sinds ik de proxmox kernel naar 6.x heb geupgrade draait alles echter als een zonnetje.

Idle verbruik is zeer laag, nooit echt gemeten maar afgaand op andere odroid H3 gebruikers. Zonder proxmox zou het lager zijn, ik vind het echter een zeer handige interface voor mijn headless server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 14:34
dog4life schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Hier ook een H3 gebruiker. Heb er proxmox opgezet, met daarin een VM waar Ubuntu en docker compose op draaien, dat gaat tegenwoordig als een zonnetje!
Home assistant, zigbee2mqtt, influxdb+grafana (gaan eruit sinds logging HA verbeterd is met de laatste release), dsmr, plex/sonarr/radarr/jackett en een transmission container met ingebouwde VPN (die trekt 1 core op 100%). En nog wel wat, ik moet er nog een NAS oplossing aan toevoegen maar probeer uit te vogelen wat daar handig is.

Het enige nadeel was zoals aangegeven de bios updates. En daarnaast is de processor die erop zit niet helemaal jofel icm de 5.1x Linux kernels. Toen ik ununtu nog bare metal had draaien liep het wel eens vast zonder duidelijke reden, maar blijkt iets met c states van doen te hebben. Dezelfde image als VM in proxmox deed de VM crashen, proxmox ging vrolijk verder. Sinds ik de proxmox kernel naar 6.x heb geupgrade draait alles echter als een zonnetje.

Idle verbruik is zeer laag, nooit echt gemeten maar afgaand op andere odroid H3 gebruikers. Zonder proxmox zou het lager zijn, ik vind het echter een zeer handige interface voor mijn headless server.
Draai zelf ook proxmox naast een debian lxc container voor mijn dockers heb ik sinds kort een lxc container met turnkey fileserver opgestart. Die verzorgt nu mijn smb shares. Dit filmpje op youtube was daarbij wel handig. Bevalt tot nu toe erg goed. Ik kom van Truenas met jails op een HP Microserver gen8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 19:25
Wat een leuk ding is dat!
Helemaal als er inderdaad ESXi op kan zoals ze aangeven.
Simpele (niet heel krachtige) hypervisor waar je wat test VMmetjes op kwijt kunt.
Memory en storage is wel wat prijzig in hun webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wmn79 Dit is het zuinige server topic, dus ik geef even wat advies: draai bij voorkeur smb native. Het is niet nodig om dat te doen in een VM. Een VM komt met een eigen overhead en dat is nadelig voor het verbruik en resources.

@Dr Pro ESXi en VM's zijn niet zuinig. Het beste is Linux (Debian) met VM ondersteuning. Dan heb je profijt van de zuinigheid van Linux en de VM's hebben dan niet een constante overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hoe bedoel je dat? Als ik op mijn ESXi NUC in esxtop kijk, zie ik netjes dat de cpu de C-states en P-states gebruikt. Zuinig zat :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 14:34
mrmrmr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:54:
@wmn79 Dit is het zuinige server topic, dus ik geef even wat advies: draai bij voorkeur smb native. Het is niet nodig om dat te doen in een VM. Een VM komt met een eigen overhead en dat is nadelig voor het verbruik en resources.
Thanks voor het advies, ik draai het ook niet in een vm maar in een proxmox container aangezien ik volgens mij ergens anders het advies had gelezen om dit niet op proxmox zelf te regelen. Het hele systeem gebruikt idle rond de 8/9 watt dus wat dat betreft ben ik er tevreden mee t.o.v. de HP microserver die idle op 50 watt zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Microkid

Heb jij core C state 10 en package C state 10?

C states zijn niet het enige soort low power management. Denk ook aan pcie, usb, sata, etc.

ESXi is intrinsiek niet zo zuinig als bijvoorbeeld Debian of Windows.

VM's zijn vrijwel nooit zuinig omdat ze nu eenmaal een overhead hebben van nog een heel besturingssysteem en de virtualisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 03-02-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wmn79 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Thanks voor het advies, ik draai het ook niet in een vm maar in een proxmox container aangezien ik volgens mij ergens anders het advies had gelezen om dit niet op proxmox zelf te regelen.
Ah, dat had ik niet zo begrepen. Een container is een stuk beter dan VM. Native is nog beter. Overigens heeft Linux met systemd ook een low level containment mogelijkheid. Maar het is niet zo makkelijk om daar mee om te leren gaan.
Het hele systeem gebruikt idle rond de 8/9 watt dus wat dat betreft ben ik er tevreden mee t.o.v. de HP microserver die idle op 50 watt zat.
Klinkt goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Ah, dat had ik niet zo begrepen. Een container is een stuk beter dan VM. Native is nog beter. Overigens heeft Linux met systemd ook een low level containment mogelijkheid. Maar het is niet zo makkelijk om daar mee om te leren gaan.
V.w.b. systemd opmerking. Ik denk dat 99% van het gebruik van "container" slaat op Docker containers (tegenwoordig OCI containers etc, standaard afgeleid uit Docker). En daarmee ook doelt op "ik pull en start een image". Dus ook het gemak van installatie, dat het niet aan het OS komt, en je alles weer makkelijk weggooit. En updaten puur een nieuwe pull is. En dus niet gaat over de onderliggende technieken v.w.b. network, proces & user namespaces die de isolatie van de rest van het systeem doet (zoals je met een VM ook hebt, een proces list bevat alleen de processen van dit OS etc).

Ik heb geen ervaring met systemds "containers" maar volgens mij gaat sat echt over puur de proces isolatie. Je moet dat programma vervolgens wel nog steeds zelf installeren en onderhouden (dus bv via apt installeren en updaten) wat het dus wat onhandiger maakt. En de zaken die systemd AFAIK dan kan/doet zijn naar mijn idee, voor thuisgebruik (/überhaupt?), niet zo heel interessant.

* RobertMe is mondjesmaat aan het proberen om met Podman (Docker alternatief, OCI compatible) iets in elkaar te knutselen waarbij ik wel de Docker images kan gebruiken v.w.b. gemak, maar ik meerdere containers op één (gescheiden) netwerk interface kan zetten waarbij de containers onderling via localhost kunnen babbelen en een combinatie containers één "extern" (/LAN) ip adres heeft. Op mijn "server" draai ik nu Proxmox met (meerdere) LXC containers met elk in een eigen VLAN (bv een LXC met Home Assistant en aanverwante zaken in het IoT VLAN). Daardoor kan ik elke LXC dus in het juiste VLAN plaatsen. Maar uiteindelijk draai ik in elke LXC weer Docker voor daadwerkelijk het beheer / installatie gemak van de software zelf. Dit geeft dus wat extra overhead in verbruik (CPU / geheugen / HDD) en vereist wat wirkarounds, en daarnaast vereist het ook weer extra beheer omdat ik in elke LXC periodiek een apt update moet doen. En dat dus alleen maar om een set containers in een (afwijkend) VLAN te kunnen plaatsen. Voelt dus nogal als overkill.
Alternatief daarbij i.p.v. proberen op te zetten met Podman is weer wel (/nog steeds) Docker te gebruiken, maar dan zelf de bridge en iptables regels te beheren waardoor het NAT verhaaltje te overrulen is en de MASQUARADE rule getransformeerd kan worden in SNAT (source nat) om dus verkeer vanaf de bridge over een specifieke interface uit te sturen. Alleen moeten de ports (/port forwards) dan ook weer specifiek gebind worden (op listen IP basis) naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

GioStyle schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Software is een belangrijk onderdeel van een zuinige server. Bepaalde besturingssystemen zijn zuinig en andere minder zuinig. Uit ervaring weet ik dat ESXi/FreeBSD geen zuinige besturingsystemen zijn, Windows/Linux doen het over het algemeen goed.
Mja, aan de andere kant: ESXi hoeft ook niet zuinig te zijn. Het is immers een hypervisor die meerdere VMs met optimale performance moet kunnen draaien, zeker in zakelijke omgevingen. Vind het al heel netjes dat m'n NUC idle ongeveer 13W gebruikt met ESXi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope :p Met macvlan krijgt elke container (alleen) een publiek IP. Interne communicatie zou dan alsnog via een tweede (bridge) interface kunnen verlopen maar voelt ook weer raar. Voelt dus een beetje als een "net niet".

Zet me overigens wel aan het denken. Podman heeft pods, waarbij meerdere containers in een pod geplaatst kunnen worden waarbij de netwerk namespace wordt gedeeld (dus loopback en andere (extra) interfaces worden gedeeld door alle containers). Een pod met alleen een macvlan interface zou dan wel kunnen. Food for thought dus. Want wat ik zelf aan het trial & error-ren was komt min of meer op hetzelfde neer (sub interface voor het VLAN, die plaatsen in een bridge, en dan een veth interface koppelen aan enerzijds de bridge in default namespace en anderzijds een extra namespace, en dan die extra namespace gebruiken als netwerk voor de pod, beheerd buiten Podman om dus).

Conclusie aan het einde van de post dus: macvlan zoals in Docker is niet wat ik zoek. Maar het zet me wel aan het denken v.w.b. of macvlan gekoppeld aan een Podman pod niet de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:30:
C states zijn niet het enige soort low power management. Denk ook aan pcie, usb, sata, etc.

ESXi is intrinsiek niet zo zuinig als bijvoorbeeld Debian of Windows.

VM's zijn vrijwel nooit zuinig omdat ze nu eenmaal een overhead hebben van nog een heel besturingssysteem en de virtualisatie.
Getest: Debian 11 en ESXi 8.0.0 op een Fujitsu D3643-B met Pentium G5400 en I211 insteekkaart. Debian verbruikt 4.3W. ESXi verbruikt 8,7W. Geen VM actief, geen passthrough, low power voor ACPI P-states/C-states, "power management" item in config interface. Dit is vergelijkbaar met het verbruik van BSD varianten die ook niet zo zuinig zijn als Debian of Windows. In dat opzicht is het niet veranderd ten opzichte van de test die ik 5 jaar geleden deed.

Ik vond geen optie om in ESXi het scherm uit te schakelen. Dat kan in theorie al flink helpen omdat dan de gpu kan worden uitgeschakeld. Headless is het verbruik niet anders. Na headless booten en de stekker erin steken is het scherm direct zichtbaar.

Heeft iemand nog een setting voor verlaging van het verbruik?

@RobertMe https://www.redhat.com/sysadmin/mastering-systemd bevat een uitleg over systemd. Dit is nog een simpel model met een aantal isolatiemogelijkheden. Ik gebruik op beveiligde servers fijnmazigere systemd profielen. Systemd maakt gebruik van een aantal van dezelfde functies als andere container software. In theorie kunnen er wel kant en klare profielen zijn, maar zinvolle versies daarvan ben ik nog niet tegengekomen. Zelf maken is tijdrovend. Auteurs en packagers van daemons zouden dat werk eigenlijk moeten doen of voorbereiden, maar dat gebeurt weinig. Systemd is geinspireerd op Apple's launchd.

@Microkid Het gaat hier over servers thuis. Het besturingssysteem is een belangrijke factor voor verbruik van zuinige servers. Andere belangrijke factoren zijn hardware, instellingen, (geen) virtualisatie en applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
@mrmrmr
In ESXi kun je ipv het low-power profiel ook custom kiezen en zelf spelen met de instellingen. Iemand met jouw ervaring kan daar misschien nog betere resultaten uithalen en dat kan interessant zijn voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:28:
[...]
Zakelijke omgevingen zijn per definitie onzuinig. In zakelijke omgevingen gaat het om betrouwbaarheid en performance, daar kan zuinigheid hooguit in efficiëntie een rol spelen. Voor een thuisserver die 95% (althans in mijn geval) eigenlijk niets doet is 13W behoorlijk veel. 13W continu verbruik is op jaarbasis gebaseerd op de huidige prijsplafond iets meer dan €110 per jaar. Dat vind ik nogal fors. Mijn server verbruikt op jaarbasis nog geen drie tientjes.
13W tegen €0,40 is toch iets van €45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:18
Voor degenen die OpenMediaVault met docker gebruiken: niet upgraden naar de laatste versie (6.2.0)!
Dat heb ik helaas deze avond gedaan en docker stopt met werken, zie ook: https://forum.openmediava...orking-since-omv-upgrade/

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 03-02-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-06 22:16

PuijkeN

euhm ?

RobertMe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Nope :p Met macvlan krijgt elke container (alleen) een publiek IP. Interne communicatie zou dan alsnog via een tweede (bridge) interface kunnen verlopen maar voelt ook weer raar. Voelt dus een beetje als een "net niet".

Zet me overigens wel aan het denken. Podman heeft pods, waarbij meerdere containers in een pod geplaatst kunnen worden waarbij de netwerk namespace wordt gedeeld (dus loopback en andere (extra) interfaces worden gedeeld door alle containers). Een pod met alleen een macvlan interface zou dan wel kunnen. Food for thought dus. Want wat ik zelf aan het trial & error-ren was komt min of meer op hetzelfde neer (sub interface voor het VLAN, die plaatsen in een bridge, en dan een veth interface koppelen aan enerzijds de bridge in default namespace en anderzijds een extra namespace, en dan die extra namespace gebruiken als netwerk voor de pod, beheerd buiten Podman om dus).

Conclusie aan het einde van de post dus: macvlan zoals in Docker is niet wat ik zoek. Maar het zet me wel aan het denken v.w.b. of macvlan gekoppeld aan een Podman pod niet de oplossing is.
Ik heb hier zelf ook al veel mee zitten zoeken, testen en experimenteren. Eerste uitrol van de docker omgeving was gewoon alles in dezelfde bridge, handig en snel maar qua veiligheid en separtie dus 0,0. Echter gaat dan alles buiten via de main interface van je server (die bij mij in een management VLAN zit).

Daarna gemigreerd naar verschillende macvlan zoals hierboven ook aangegeven in de tekeing. Op de Debian had ik dan meerdere bridge interfaces aangemaakt per VLAN en dan die gekoppeld aan een macvlan in Docker. Op zich al een stuk beter en voor mij net een voordeel want dan heeft elke docker container een eigen IP adres en beslis ik dus makkelijk wat ik er mee kan doen voor verkeer naar extern (bepaalde containers wil ik via een VPN-verbinding naar buiten sturen) en ik kon ook makkelijk secure/unsecure/iot/... containers netwerktechnisch scheiden van elkaar.

Kwam het volgende probleem om de hoek natuurlijk, wanneer mijn firewall er uit ligt of mijn switch reboot of iets dergelijks, werkt mijn domotica ook niet meer, heel irritant. Ik ben dan dezelfde weg proberen opgaan zoals jij wil, ik wilde een "intern docker netwerk" waar alle relevante containers van een bepaalde groep inzaten zodat die altijd met elkaar kunnen communiceren, echter, verlies je dan de eenvoud die macvlan wel biedt om verbinding naar extern deftig af te vangen (dus ofwel alle containers in die groep over een VPN ofwel niks ..), kortom weer niet goed.

Uiteindelijk heb ik de hoop opgegeven en net zoals jij ook denkt om een extra netwerk in elke container te plaatsen. Zo heb ik nu in alle domotica containers bijvoorbeeld een extra interne bridge zitten, die alles met elkaar verbindt. De default route is echter altijd het "externe netwerk" zijnde de macvlan, werkt perfect en zijn maar een paar extra regels code in docker-compose.

Podman zou ik ook wel eens willen checken dan, had er al van gehoord maar eigenlijk nog niet naar gekeken .. het is nu niet perfect mijn setup maar het werkt wel en is relatief eenvoudig in beheer. Met IPTABLES en dergelijk zag ik het eigenlijk niet zitten, lijkt me erg ingewikkeld.

Ik ben wel geintereseerd ineventuele vooruitgang die je maakt op dit vlak, kan interessant zijn!

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 10:02
We maken vandaag gebruik van mijn Macbook Pro als Plex server (samen met de bekende radarr, sonarr etc) en nemen een abbo van Google One af van 2TB. Niets spannend daaraan dus stilletjes aan aan het kijken voor een klein zuinig servertje op te zetten.

Ik kwam op het volgende:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 4600G Boxed€ 101,63€ 101,63
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB€ 61,93€ 61,93
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 163,75€ 163,75
1Geheugen internCrucial CT8G4SFRA32A€ 21,19€ 21,19
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 16,21€ 16,21
Totaal€ 364,71

Ik had ook in gedachte om deze te gebruiken als dev omgeving wanneer ik zaken wil uittesten vooraleer ik op mijn werk met nieuwe technologieën afkom. Maar ik ben niet 100% zeker en ik denk dat bovenstaande configuratie het "net niet" zal zijn voor zo'n zaken uit te testen. Ik kan altijd de RAM upgraden etc, maar ik wil ook zo cheap mogelijk gaan. Dus waarschijnlijk houden we het bij een Plex server met andere kleine software (home automation, PiHole etc).

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jmignolet Het is niet zo gek om een Mac laptop als server te gebruiken, die kunnen erg zuinig zijn.

Een Deskmini 310 is flink zuiniger dan een Deskmini X300. De 310 is gebaseerd op Intel.

De geleverde snelheid is volwaardig, het werkt met desktop processoren. Een belangrijk verschil is dat er maximaal 2x SATA beschikbaar is en er geen pcie slots zijn voor insteekkaarten.

Als je VM's wil gebruiken voor oefenen dan kun je dat het beste doen op een server die niet altijd aanstaat of uitschakelen. Debian of Windows als besturingssysteem zijn zuiniger dan BSD's of ESXi. De Linux kernel heeft zuinigheid tamelijk goed onder de knie en heeft ingebouwde ondersteuning voor virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 10:02
mrmrmr schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:25:
@jmignolet Het is niet zo gek om een Mac laptop als server te gebruiken, die kunnen erg zuinig zijn.

Een Deskmini 310 is flink zuiniger dan een Deskmini X300. De 310 is gebaseerd op Intel.

De geleverde snelheid is volwaardig, het werkt met desktop processoren. Een belangrijk verschil is dat er maximaal 2x SATA beschikbaar is en er geen pcie slots zijn voor insteekkaarten.

Als je VM's wil gebruiken voor oefenen dan kun je dat het beste doen op een server die niet altijd aanstaat of uitschakelen. Debian of Windows als besturingssysteem zijn zuiniger dan BSD's of ESXi. De Linux kernel heeft zuinigheid tamelijk goed onder de knie en heeft ingebouwde ondersteuning voor virtualisatie.
Is het een idee om eerder te kijken naar iets als een Raspberry Pi voor zaken die 24/7 kunnen/mogen draaien en zoals je aangeeft een systeem die niet 24/7 aan hoeft voor VM's, containers etc uit te testen? Dat zal me misschien wel meer kosten. (V&A in het oog houden voor Raspberry Pi's alleszins gezien de huidige absurde prijzen)

Macbook Pro is inderdaad zuinig .. Het is een kleine moeite om Amphetamine op te zetten dat ie niet in slaapmodus gaat tijdens het kijken van een film. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

mrmrmr schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:25:
@jmignolet

Waarom niet gelijk gaan voor de opvolger H470?
Deze is weer een generatie nieuwer met socket 1200vs de 1157 en goedkopere instap processoren waardoor de €20, verschil in deskmini variant weer terugverdiend is.
Je koopt ook gelijk weer het laatste socketmodel waardoor je later weer makkelijker eventueel een processorupgrade kan doen.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ShockWave Het geoptimaliseerd verbruik van Deskmini 310 is bekend door een test van c't. Dit schreef ik er eerder over. Er zijn ook nog metingen vanuit de praktijk bekend van de A300. Deze bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr8G1nqc9VGJkHZoi411nuRnLUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PcRrlNDR4dlc6oYuO010neNP.jpg?f=user_large
Bron

De H470 versie is niet getest door c't, ik weet niet wat die doet. In een vergelijking van zo te zien onvoldoende geoptimaliseerde idle metingen van Anandtech verbruikt de H470 meer.

Je kunt gerust een zuinig H470 desktop moederbord kopen, zie de gepinde posts in het vorige topic en dit topic. Het formaat van het bord is niet leidend voor het verbruik, al heeft een Deskmini wel minder stroomverbruikende onderdelen, waardoor het verbruik laag uitvalt. Maar Fujitsu/Kontron bijvoorbeeld laat zien dat dat ook kan met een mATX bord als power management is geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38
Ik wou even wat data toevoegen over idle gebruik in windows 11. Ik heb net deze drie NUCjes getest en gemeten met een Aqara Zigbee plug. Geen idee hoe nauwkeurig/betrouwbaar die zijn, maar aangezien ik deze drie systemen vlak na elkaar heb gemeten met hetzelfde apparaat, geeft het een aardig beeld denk ik. Deze waarden zijn tamelijke schone windows installaties. Geen BIOS optimalisaties, geen netwerk/WiFi. Hoeveelheid en type geheugen en type M.2 ssd varieert iets tussen de modellen.

Ik heb tevens een 65W voeding en twee verschillende 90W voedingen gemeten. De 65W voeding blijkt ook het zuinigst, maar het scheelt niet veel met de betere 90W.

Intel NUC 7i5 BNK: 6,9W (2x 4GB mem)
Intel NUC 7i3 BNH: 6,5W (2x 8GB mem)
Intel NUC 11i3 TNK: 4,3W (1x 16GB mem)

Best nette waarden. Ik ben nog even aan het overwegen om ze onder load te testen, maar eigenlijk weten we allemaal dat die 11th gen het meest efficient zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door storeman op 04-02-2023 23:30 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 17:43
Ik ben een tijdje bezig geweest met testen met mijn Asus ROG B760 + Intel Core i5-13500 en mijn tussens tand is 8.1W in linux en 9.1W in Windows 11. Dit met alleen een netwerkkabel aangesloten.

Ik was vanmiddag bezig met het bekijken van de PL1, PL2 en turbo mode.

Wat mij opviel is dat met turbo mode uit de CPU tijdens cinebench r23 niet hoger komt dan 2.22GHZ terwijl de cpu 2.50 GHZ als basis frequentie heeft. Het lijkt er dus op dat zonder de turbo mode hij niet eens zijn normale frequentie haalt. Ik heb getest met alle overige bios instellingen op default en de windows power optie op performance

Wat mij ook opviel is dat het vermogen wat je op geeft bij PL1 en PL2 niet overeen komen met wat ik terug meet. Het lijk wel of het ongeveer 25% hoger is. In het geval van mijn test vul ik voor zowel PL1 als PL2 65W in. Dit is het normale verbruik van mijn CPU en ik meet tijdens het draaien van cinebench 98W terug. Als ik hier het idle verbruik van afhaal kom ik 82W. Deel ik dit door 1,25 kom ik op de instelling in de bios. Dit geld ook voor de 2e instelling die ik heb geprobeerd waarbij ik 48W in de bios opgeef.

Dit zijn mijn metingen waarbij PL1 altijd gelijk is PL2.

PL1,PL2 biosmulti powermulti scoremulti GHZsingle powersingle scoresingle GHZ
65W98W151112.95 52W18624.76
48W75W128602.5 52W18594.76
disabeld65W111952.22 22W9642.50

Als ik in de bios een PL1 opgeef van 48W en de turbo mode aan, haal ik de normale frequentie van mijn CPU.

Met de turbo mode uit haal ik zelfs hele beroerde resultaten voor de single core test.

Is er hier iemand die weet hoe het komt dat zonder de turbo mode aan de CPU niet eens zijn basis frequenties haalt? Dit viel mij ook al op toen ik met mijn ASRock Z790 bord testte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich
Welke CPU heb je precies? Want een i3-5000 kan ik niet vinden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
FireDrunk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:17:
@Mich
Welke CPU heb je precies? Want een i3-5000 kan ik niet vinden.
fixed

Intel Core i5-13500

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-80-ghz.html

Is de base frequency ook 2.5Ghz, dus dat klopt precies?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:20
Zijn er mensen die zich er wel eens aan gewaagd hebben om Hass OS (HomeAssistant OS) verder te optimaliseren of is hier weinig winst te behalen? (Kan dit überhaupt)

Alternatief zou zijn om met debian een supervised installatie te draaien, maar geen idee of dat nog iets uit maakt. Het valt me namelijk op dat wanneer ik bepaalde addons (Frigate, Unifi) uitschakel m’n CPU gebruik verder zakt, maar mijn energie verbruik amper/niet zakte. Dat doet me vermoeden dat er nog ergens ruimte zit.

[ Voor 27% gewijzigd door gastje01 op 05-02-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Home Assistant supervised is volgens mij niet veel anders dan in docker draaien maar wordt wel ondersteund en heeft de supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich maakt PL1 of turbo Aan settings invloed op idle verbruik?
Dus het is toch niet gelukt onder de 5W te krijgen? Het is echt bizar. dus allen de netwerkkaart met kabel trekt 4W in idle?
Ik begin mijn metingen te twijfelen... Ik heb wel met 3 verschillende meters gemeten, en alle 3 zijn eens over verbruik - 5.5 +-0.2 W idle in Linux Mint met netwerk cable. (Kill-a-Watt meter ( wel TrueRMS gecertificeerd, trouwens, en er zijn paar accuracy tests op internet), Trickle Star meter, en ook met Tp-link Kasa power plug Ep25. Ik heb alle meters ook vergeleken tegen apparaten met bekende verbruik (een paar met PF 0.5)) Kill-a-Watt meter gaf correcte PF ook. Ook met Sonoff S40 plug gemeten, maar die gaf echt afwijkende resultaten bij lage vermogen en PF, dus die tel ik niet. Maar toch, ik kon niet met een echte Fluke controleren, omdat de Fluke die ik 2de hands gekocht, kapot was.
Kan je toch nog met B660 proberen? :) er is weinig verschil tussen die borden.
Ik ga ook met verschillende PL testen, bij mij gaat het niet boven 55W.

[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 05-02-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:13:
Ik ben een tijdje bezig geweest met testen met mijn Asus ROG B760 + Intel Core i5-13500 en mijn tussens tand is 8.1W in linux en 9.1W in Windows 11. Dit met alleen een netwerkkabel aangesloten.

Ik was vanmiddag bezig met het bekijken van de PL1, PL2 en turbo mode.

Wat mij opviel is dat met turbo mode uit de CPU tijdens cinebench r23 niet hoger komt dan 2.22GHZ terwijl de cpu 2.50 GHZ als basis frequentie heeft. Het lijkt er dus op dat zonder de turbo mode hij niet eens zijn normale frequentie haalt. Ik heb getest met alle overige bios instellingen op default en de windows power optie op performance

Wat mij ook opviel is dat het vermogen wat je op geeft bij PL1 en PL2 niet overeen komen met wat ik terug meet. Het lijk wel of het ongeveer 25% hoger is. In het geval van mijn test vul ik voor zowel PL1 als PL2 65W in. Dit is het normale verbruik van mijn CPU en ik meet tijdens het draaien van cinebench 98W terug. Als ik hier het idle verbruik van afhaal kom ik 82W. Deel ik dit door 1,25 kom ik op de instelling in de bios. Dit geld ook voor de 2e instelling die ik heb geprobeerd waarbij ik 48W in de bios opgeef.

Dit zijn mijn metingen waarbij PL1 altijd gelijk is PL2.

PL1,PL2 biosmulti powermulti scoremulti GHZsingle powersingle scoresingle GHZ
disabeld65W111952.22 22W9642.50

Als ik in de bios een PL1 opgeef van 48W en de turbo mode aan, haal ik de normale frequentie van mijn CPU.

Met de turbo mode uit haal ik zelfs hele beroerde resultaten voor de single core test.

Is er hier iemand die weet hoe het komt dat zonder de turbo mode aan de CPU niet eens zijn basis frequenties haalt? Dit viel mij ook al op toen ik met mijn ASRock Z790 bord testte.
Ik dacht dat de pl1/2 waarde enkel voor de cpu gelden, oftewel de uncore delen van de cpu worden niet meegerekend en kosten ook nog stroom. Kan zomaar 5-10W zijn.

Turbo uit geeft logischerwijs lage waarden. Cpu loopt op 2.5ghz.

Al op max pl2 getest? Zou rond de 19000 cb moeten zijn. Je levert flink in met lagere pl1/pl2 waardes lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:20
Mars Warrior schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Er draaien in ieder geval extra processen die dus ook extra wattjes kosten 8)
Eens, maar die supervisor zal niet heel veel doen lijkt mij?

De laatste watt ga ik er nooit helemaal uit persen, daarvoor is mijn basis verbruik van o.a. Frigate te hoog. Ik was alleen verbaasd dat het stoppen van deze addons weinig tot niets met het verbruik leek te doen, dat riep bij mij de vraag op in hoeverre hass os geoptimaliseerd is. Een overstap naar supervised is geen enorme moeite.

De basis belasting die ik heb is zo’n 7-9% CPU gebruik (7th ben i7 van een Intel nuc) waarbij ook de gpu gebruikt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door gastje01 op 05-02-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
De base frequency is 2.5GHZ ja, maar die verwacht ik ook te halen als de turbo mode (en PL1 en PL2) uit staat. Ik word door die link wel getriggered door iets. De 8 efficiently cores draaien maar 1.8 GHZ. De 6 performance 2.5 GHZ. Zou het een soort gemiddelde zijn tussen die 2 type cores. Als ik het omreken kom ik op een gemiddelde van 2.1 GHZ uit en ik haal 2.22GHZ.
andru123 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:46:
@Mich maakt PL1 of turbo Aan settings invloed op idle verbruik?
Dus het is toch niet gelukt onder de 5W te krijgen? Het is echt bizar. dus allen de netwerkkaart met kabel trekt 4W in idle?
Ik begin mijn metingen te twijfelen... Ik heb wel met 3 verschillende meters gemeten, en alle 3 zijn eens over verbruik - 5.5 +-0.2 W idle in Linux Mint met netwerk cable. (Kill-a-Watt meter ( wel TrueRMS gecertificeerd, trouwens, en er zijn paar accuracy tests op internet), Trickle Star meter, en ook met Tp-link Kasa power plug Ep25. Ik heb alle meters ook vergeleken tegen apparaten met bekende verbruik (een paar met PF 0.5)) Kill-a-Watt meter gaf correcte PF ook. Maar toch, ik kon niet met een echte Fluke controleren, omdat de Fluke die ik 2de hands gekocht, kapot was
Kan je toch nog met B660 proberen? :) er is weinig verschil tussen die borden.
Ik ga ook met verschillende PL testen, bij mij gaat het niet boven 55W.
Nee het maakt niet uit voor je idle verbruik. Maar ik zoek een middenweg qua verbruik / prestatie voor als de server wel belast wordt met processen. En daarbij vielen die dingen mij op.

Ik gebruik deze meter: uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E Kost nog geen 2 tientjes maar volgens mij zit jij in America?

Ik geloof niet dat de netwerkkaart 4W trekt, maar ik denk wel dat het het verschil maakt dat het systeem niet in zijn nog diepere slaap komt. Dus naast het netwerk blijven er meer processen actief, omdat het netwerk actief is. Of de i226 staat gewoon totaal verkeerd geconfigureerd. Zover ben ik nog niet gekomen met testen.
Mars Warrior schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Ik dacht dat de pl1/2 waarde enkel voor de cpu gelden, oftewel de uncore delen van de cpu worden niet meegerekend en kosten ook nog stroom. Kan zomaar 5-10W zijn.

Turbo uit geeft logischerwijs lage waarden. Cpu loopt op 2.5ghz.

Al op max pl2 getest? Zou rond de 19000 cb moeten zijn. Je levert flink in met lagere pl1/pl2 waardes lijkt het.
Dat is ook deels mijn punt. In de topic start staat dat turbo mode uit moet staan voor een zuinig systeem, maar daardoor lever je een hoop performance in. Met max PL2 schiet mijn picoPSU in de stress. Ik zou nog iets verder kunnen gaan maar zal hem daar sowieso niet op instellen. Maar mijn turbo uit loopt hij dus niet op 2.5 maar op 2.22GHZ. En dat zit mij dwars :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mich op 05-02-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Ik ben nog aan het onderzoeken geweest waarom het plaatsen van mijn netwerk connector in mijn pc opeens +-3.5W meer verbruikt geeft. Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Ik maakte gebruik van een oude switch en het lijkt erop dat die IEEE 802.3az niet ondersteund (energy efficient ethernet) (of gewoon wat anders geks mee aan de hand is)

Ik heb mijn pc nu direct in mijn opnsense bak verbonden (dat is een intel i211 port) en het verbruik was gelijk te verwaarlozen.

Ik haal nu in windows 11 met alles aangesloten +-8.5W en zonder monitor,muis en toetsenboord 6.5W.

Dit komt ook goed in de buurt met het B660 bord van @andru123 wat nagenoeg gelijk is aan een B760 bord.

Ik ga nu nog aan de slag met linux en zal op het einde alles in een tabelletje zetten voor mensen die intresse hebben in een gelijksoortig systeem.

Ik ben blij dat ik het gevonden heb, het gaat mij alleen wel 2 nieuwe 8-port switchen kosten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 12:55
Wat is het verbruik van 1 RAM module op een 3644 Kontron bord? Ik wil ZFS wat meer geheugen geven, maar kom op het web waardes tegen van tegen de 3W. Dat vind ik best veel, maar stel me voor dat de gemiddelde (gamer) moederborden niet representatief zijn voor wat ik op een zuinig bord kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 12:55
Dank! Vreemd dat dit zo veel verschilt met random internet result; daarom altijd weer blij dat GoT bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Morphix Het type geheugenmodule maakt een verschil. Er zijn performance geheugenmodules en modules die voldoen aan de JEDEC standaard. De performance modules maken gebruik van XMP (eXtreme Memory Profile), dat is zoals het woord al zegt, extreem. Dat verbruikt meer, draait vaak ook op een hogere spanning dan 1.2V van DDR4 of de 1.1V van DDR5.

Het beste is de standaard JEDEC snelheid aan te houden via SPD profielen, met standaard spanning. Als je zoekt op de juiste snelheid voor de processor (zie Intel spec sheet) of een treetje lager en een standaard spanning is de kans groot dat het geheugen SPD profielen heeft die passen bij redelijk zuinig geheugen. Typisch heeft zulk geheugen geen heat shields en ook geen gamers look. Warmteontwikkeling is energieverlies.

Zodra je zo'n module hebt gevonden, kun je proberen te verifieren met behulp van een spec sheet van de fabrikant of door screenshots van CPU-Z, tabblad SPD (Google Images).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich test je met beide geheugen modules erin? Ik zie dat je ook Corsair hebt als mijn uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 maar jouw is hogere frequentie en draait ook op verhoogde 1.2V. Maar toch haal je minder Watts in Windows 11 dan ik.
Ik kos die geheugen omdat er nauwelijks verschil is, en 1.1V is toch een van DDR5 voordelen. En het was goedkoopste, trouwens :) Een 32GB module was 30$ meer. Ik weet niet waarom er is een heatsink op de modules zit, het wordt helemaal niet warm.
Ik ga testen met 2 modules en snellere SPD, ben benieuwed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:09:
@Mich test je met beide geheugen modules erin? Ik zie dat je ook Corsair hebt als mijn uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 maar jouw is hogere frequentie en draait ook op verhoogde 1.2V. Maar toch haal je minder Watts in Windows 11 dan ik.
Ik kos die geheugen omdat er nauwelijks verschil is, en 1.1V is toch een van DDR5 voordelen. En het was goedkoopste, trouwens :) Een 32GB module was 30$ meer. Ik weet niet waarom er is een heatsink op de modules zit, het wordt helemaal niet warm.
Ik ga testen met 2 modules en snellere SPD, ben benieuwed.
Mijn setje draait niet op een xmp profiel dus op het standaard profiel en dan haalt hij netjes 4800 (2400MHz) op 1.1v. Mijn cpu ondersteund tot en met 4800 dus had het daarop uitgezocht. Als ik het xmp profiel aanzet merk ik dat direct in meer verbruik, zeker 1W. En de snelheidswinst was minimaal.

En ja ik test met 2 modules.

Het wordt niet warm omdat het ook amper belast wordt. Pas met echte zware toepassingen zal je het gaan merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 06-02-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14

_Apache_

For life.

Morphix schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:48:
Dank! Vreemd dat dit zo veel verschilt met random internet result; daarom altijd weer blij dat GoT bestaat.
Geheugen heeft amper invloed op verbruik. Sterker nog, je zou zelfs kunnen stellen dat door meer geheugen de disk minder belast wordt. En dus de hele setup zuiniger kan zijn.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mich
Het is in linux (debian) ook gelukt mijn hoge verbruik vanwege het insteken van de netwerkkabel te verminderen.

code:
1
2
sudo ethtool --show-eee enp4s0
sudo ethtool --set-eee enp4s0 eee on

Met het eerste commando kwam ik erachter dat hier ook EEE (Energy-Efficient Ethernet) uit stond voor mijn netwerkkaart (I226-V). Met het 2e commando kon ik dit aanzetten. enp4s0 is Hierin mijn netwerkkaart, die kan voor iedereen anders heten.

Hierna was mijn verbruik met powertop als volgt:

Met muis, toetsenbord en monitor: 8.1W
Zonder deze dingen: 4.7W

Ik ben zeer tevreden met dit resultaat. Nu nog kijken of het nog lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik ben, geïnspireerd door dit topic, ook begonnen met het bouwen van een zuinige server. Hiervoor heb ik de volgende componenten:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 133,15€ 133,15
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internSamsung M323R4GA3BB0-CQK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 80€ 30,90€ 30,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 112,90€ 112,90
Totaal€ 312,94

Alleen heb ik nu het probleem dat ik geen beeld krijg als ik het systeem probeer te starten. CPU-fan gaat draaien, op het moederbord knippert een groen ledje links onderin bij de pci-sloten (staat ec0 bij), maar er komt geen beeld. Gezien de documentatie van het moederbord nogal beperkt is, probeer ik het hier maar te vragen. Per slot van rekening zullen degenen die deze componenten gebruiken, zeer waarschijnlijk ook in dit topic zitten.

Wat heb ik al geprobeerd:
- twee verschillende monitoren, een met actieve DP->VGA stekker, een met native DP. Allebei geen beeld.
- met en zonder geheugen: verbruik verschilt met 0.1-0.2 W, dus er gebeurt wel iets met het geheugen. Verder geen verschil.
- andere voeding (gewone ATX-voeding): geen verschil
- met en zonder videokabel ingeplugd: verschil in verbruik +/- 0.2W, er gebeurt dus wel iets.

Omdat ik verder geen componenten heb om uit te wisselen, dus hierbij mijn vraag of iemand een idee heeft. Geheugen stuk misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Je gebruikt een pico psu 80, die komt normaal gesproken zonder p4 kabel. Heb je wel een p4 kabel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Nee, heb geen extra kabel aangesloten. Deze is dus wel noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Dat zou dan deze kabel zijn?

Eerste zelfbouwsysteem sinds +/- 15 jaar, dus mijn kennis van ATX-voedingen is wat roestig geworden ...

Edit: staat ook gewoon in de documentatie: https://minipc.de/support.../PicoPSU-80_Manual_EN.pdf. Kabeltje eerst maar eens bestellen dus ...

[ Voor 25% gewijzigd door slager op 06-02-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Klopt. Overigens heeft iedere standaard ATX voeding ook zo'n aansluiting, dus je kan al testen met je ATX voeding met beide kabels aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door TheByteBoy op 06-02-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:40:
Wat een slachtveld... De prijzen van ssd's zakken ook als een baksteen.. :D
Niet de spullen die ik heb paar weken geleden heb gekocht:
- de corsair vengeance 64 GB ram is nu duurder
- en zowel de 2TB SN770 als de 2TB Intel 760P zijn nu duurder

Ram mag nderdaad goedkoper worden, want ik wil uiteindelijk zowel desktop als server nog met 64 GB uitrusten. Nu hebben ze ieder 1 latje van de 64GB kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@slager Voor deze processor kun je wel een stevigere voeding gebruiken, een PicoPSU-90 komt standaard met P4 kabel en het is verkrijgbaar als kit met een FSP 84W voeding. Zorg in ieder geval dat de processor niet teveel vermogen eist door PL1/PL2 te beperken. Formule: vermogen van moederbord + PL1/PL2 vermogen < vermogen voeding. Een PicoPSU-90 met 120W adapter is ook mogelijk, dat geeft een beter opwaarts potentieel.

Zie mijn bericht hier. Daaruit blijkt dat voor de i3-12100 processor een hoge PL1/PL2 vooral als effect heeft dat het verbruik sterk toeneemt en er nauwelijks toename is van processingvermogen of PL1/PL2. Ongunstig dus.

@Mich Wat betreft jouw meting en de tabel: ik zie bij jouw i5-13500 ook zo'n effect van veel stroomverbruik bij hogere PL1/PL2 en heel weinig netto effect op de snelheid. Feitelijk worden zulke processoren vaak fabrieksmatig (lees: vanuit het moederbord) overclockt, maar wat er vaak niet bij wordt verteld is dat ze dan enorm onzuinig worden. Je kan wat experimenteren om het optimum te vinden tussen performance onder belasting en PL1/PL2 setting. De single core frequentie van i3-12100 is een stuk hoger dan een i5-13500. Je hebt wel minder cores en geen E-cores. Je kan ook nog kijken of je met alleen E-cores kunt draaien vanuit de BIOS. Let dan niet op de frequentie maar op het processingvermogen voor alle cores, gecombineerd met het verbruik.

Vanzelfsprekend profiteren single core processen meer van een instapprocessor zoals de i3-12100 met hogere basisfrequenties en multi core processen profiteren iets meer van een middenklasse processor met veel cores en een lagere basisfrequentie. Nog altijd is het aantal applicaties dat de belasting echt multicore verdeelt relatief klein.

Intel is met 12th gen wel erg de kant van performance op gegaan ten koste van verbruik, een slechte ontwikkeling vind ik dat en bovendien houden ze zo klanten voor de gek, ze houden met hoge frequenties een wortel voor. Maximum frequenties zijn heel kort houdbaar en ze kosten enorm veel energie dat vooral wordt omgezet in warmte in plaats van nuttige processorcycles.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 07-02-2023 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey, waar is leuke ezel met wortel? ;)
Jouw grafiekjes vrij overtuigend - voor een efficiente server maakt geen zin om PL1 hoger dan 40W (met i3-12100). Heb je trouwens met bios turboboost = aan getest?
Voor i5 zie ik dat met 15% meer power(65W naar 75W) krijg je 15% meer performance. Dat is redelijk. Verder met 30% meer power (75 naar 98) alleen maar 15% extra performance. Voorbij het omslagpunt.
Waar ik nog twijfel over, is dat turboboost=uit is al goed voor de achtergrond processen, waar response tijd niet echt van belang is. Maar stel dat je een firewall met complexe regels draait, en er is opeens veel traffik. Een rush hour. Wordt dan die turbo wel gunstig omdat je iets snellere response krijgt (voor de prijs van hogere verbruik) - en dus wordt je video niet happerig?
Een test die response tijd van je service meet is meer van toepassing dan een puur CPU test. (Er zijn bijv. loadtests voor een webserver, of iets vergelijkbaar.)
Of is het puur theoretisch scenario voor een thuisserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 04:58:
Hey, waar is leuke ezel met wortel? ;)
Copyright op het plaatje;) En iets teveel rant.

Goede firewalls hebben nauwelijks belasting. In Linux is de filtering op kernel niveau, dus heel weinig overhead uit userland. Ik zou me daar geen zorgen over maken. Logging is wel een issue bij firewalls, maar Linux zorgt daar zelf al voor door logging te bufferen. Er is dus weinig logging I/O en dat is goed voor het verbruik. Het kan ook worden beperkt door niet iedere packet te loggen bij andere firewalls.

Ik denk dat het met de responsiviteit van 12th gen meer dan goed zit. De processor staat in hyperstand en reageert eerder te hard dan te weinig. Heel anders dan Coffee Lake dat stabiel blijft qua verbruik. Bij Alder Lake heb je bij iedere minieme aanspraak van processor snel een verbruikspiek.

Ik weet helaas niet meer of het met turboboost uit was, en of die optie er was.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 07-02-2023 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:51
TheByteBoy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:51:
Klopt. Overigens heeft iedere standaard ATX voeding ook zo'n aansluiting, dus je kan al testen met je ATX voeding met beide kabels aangesloten.
Hoe zit dat eigenlijk met moederborden/cpu's die daar een 8 poort connector hebben zitten? Die heb ik van picopsu nog niet voorbij zien komen.

[ Voor 48% gewijzigd door prekz op 07-02-2023 06:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
prekz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:10:
Hoe zit dat eigenlijk met moederborden/cpu's die daar een 8 poort connector hebben zitten? Die heb ik van picopsu nog niet voorbij zien komen.
Een 8 pins stekker is bedoeld voor vermogens tot 432W, veel te veel voor een zuinige server. Op een 8 pins socket kun je een 4 pins stekker aansluiten. Het toegelaten vermogen van 4 pins is maximaal 216W. Het maximum is 9A per pin-paar. Voor zuinige servers is dat overmatig omdat bij zo'n belasting de processor niet efficient en dus niet zuinig kan worden genoemd. Om te voorkomen dat de processor teveel verbruikt kan PL1/PL2/PL4 worden beperkt tot het niveau dat voor die processor optimaal is. In mijn test met een i3-12100 was dat 20W cTDP optimaal en 40W cTDP maximaal nuttig. Meer PL (Power Limit) vermogen leverde niet meer processorkracht op.

offtopic:
Verloopstekkers van 4 pins naar 8 pins zijn zo goed als nutteloos. Voor zuinige servers niet van belang, maar stel dat je een oudere ATX voeding hebt met 4 pins op een gaming machine en je wil een 19-12900K aansluiten en overklokken en je gebruikt een verloopstekker, dan is dat fout omdat je met een verloopstekker niet meer stroom naar het contact mag leiden dan 2 * 9A=18A (216W) van het 4 pins contact. Je zult dan een voeding en moederbord met 8 of 16 pins nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
mrmrmr schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 03:36:
@slager Voor deze processor kun je wel een stevigere voeding gebruiken, een PicoPSU-90 komt standaard met P4 kabel en het is verkrijgbaar als kit met een FSP 84W voeding. Zorg in ieder geval dat de processor niet teveel vermogen eist door PL1/PL2 te beperken. Formule: vermogen van moederbord + PL1/PL2 vermogen < vermogen voeding. Een PicoPSU-90 met 120W adapter is ook mogelijk, dat geeft een beter opwaarts potentieel.

Zie mijn bericht hier. Daaruit blijkt dat voor de i3-12100 processor een hoge PL1/PL2 vooral als effect heeft dat het verbruik sterk toeneemt en er nauwelijks toename is van processingvermogen of PL1/PL2. Ongunstig dus.
Beperken van PL1/PL2 was ik in ieder geval van plan, inderdaad naar aanleiding van jouw bericht. Verder ligt de PicoPSU-80 hier al, dus eerst maar eens zien hoever we daarmee komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
mrmrmr schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 03:36:
@slager ... Zorg in ieder geval dat de processor niet teveel vermogen eist door PL1/PL2 te beperken. Formule: vermogen van moederbord + PL1/PL2 vermogen < vermogen voeding. Een PicoPSU-90 met 120W adapter is ook mogelijk, dat geeft een beter opwaarts potentieel.
De spanningsregelaars op het moederbord voor de CPU hebben geen 100% rendement (die hebben niet voor niets vaak koelblokken). Met deze opstelling heb ik dat ooit gemeten, om te bepalen welke PL waardes ik in moest stellen om op 80W van mijn adapter uit te komen.
Bij een PL instelling van 65 Watt was het verbruik van de P4 CPU aansluiting 77 W, bij PL=55 W instelling was dat 64 W. Rendement van de regelaars op dat moederbord was dus ca 85%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Albert_x Er is verbruik van het moederbord zelf buiten de processor. Ik vraag me ook af of je wel kunt vertrouwen op de enerzijds de BIOS waarde en anderzijds of je wel de maximale cpu belasting bereikt.

In mijn bericht kun je zien dat er bij cTDP van meer dan ongeveer 40W nauwelijks verhoging is qua AC vermogen als het PL1/PL2 vermogen oploopt. PL1=PL2 op een Kontron K3843-B bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
@mrmrmr Ik begrijp eigenlijk niet wat je nu wil zeggen.

Stel, je moederbord verbruikt idle 5 W.
Zoals ik jouw formule lees, kom je dan met een PL1=PL2=65W uit op een voeding van 5 + 65 = 70 Watt.
Volgens mij is dat niet voldoende.
Ik zeg dat je niet moet rekenen met de PL waarde maar met (PL / rendement van spanningsregelaars), dus met mijn voorbeeld: 5 (moederbord) + 77 = 82 W.

Misschien hebben sommige moederborden betere spanningsregelaars met bv 90 of zelfs 95% rendement, maar met alleen moederbord + PL is je voeding te licht.

En aangezien ik met PL=55W een lager verbruik meet dan met PL=65W, kan je er volgens mij wel vanuit gaan dat in ieder geval die 55W ook werkelijk wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Albert_x Zie de data in mijn bericht.

5W DC PL1/PL2 -> verbruik 17,1W AC
50W DC PL1/PL2 -> verbruik 74W AC
65W DC PL1/PL2 -> verbruik 76W AC

De PL correspondeert niet lineair met het AC verbruik bij dit bord. De formule is geen exacte methode, maar wel redelijk veilig. De gebruikte voeding presteert tamelijk gelijkmatig, die is nagenoeg niet variabel.

Het gaat over DC (netto) last bij voedingen (label vermogen), niet over het verbruik aan de stekker. Bij een verbruik aan de stekker is het DC verbruik omstreeks 87% schat ik in. Bij 76W is dat 66W. Toevallig klopt dat redelijk, maar je ziet aan de andere cijfers dat het niet zo goed overeenkomt, dat is bij lagere lasten.

Er is bij voedingen ruimte voor een hoger verbruik mits dat kort duurt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mich
Hierbij een opssomming van mijn systeem met de prestaties die ik afgelopen tijd gemeten heb.

Het gaat om deze hardware:

1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 249,-€ 249,-
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 264,97€ 264,97
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 144,90€ 144,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 102,90
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 51,85€ 51,85
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69€ 50,69
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx chromax.black€ 54,90€ 54,90
1BehuizingenSilverstone Milo 10€ 69,90€ 69,90

Dit zijn uiteindelijk de beste metingen die ik heb gehaald. In windows is dit met power savings aan en verder niet zoveel extra tweaks. Wel alle drivers ge-update naar laatste beschikbare versie. In linux is dit met powertop en ondrstaand commando omdat mijn netwerkkaart niet in power save mode wilde gaan.

code:
1
2
sudo ethtool --show-eee enp4s0
sudo ethtool --set-eee enp4s0 eee on

Mijn netwerkkaart is een intel I226-V. Of het probleem in de linux driver zit of aan de switch waarop ik aangesloten zit weet ik niet precies. Het aanzetten van EEE (Energy-Efficient Ethernet) scheelde uiteindelijk 3.5W op het totaal verbruik en zorgde ervoor dat het heel systeem in diepere slaap mode ging.

In de bios heb ik alle power save opties aangezet en wifi / sound uitgezet.

WindowsLinux
Alles aangesloten:8.5 W8.1 W
Aleen LAN6.5 W4.7 W

Zonder LAN aangesloten daalt het verbruik in Linux tot 3.5W Met de pc uit (via de knop) is het verbruik toch nog 1.8W.

In windows heb ik nog wat lopen testen in Cinebench r23 met de PL1 en PL2 instellingen.

Dit zijn mijn metingen waarbij PL1 altijd gelijk is PL2. De waarde in kolom power is gemeten bij het stopcontact.

PL1,PL2multi powermulti scoremulti GHZsingle powersingle scoresingle GHZ
power mode disabeld65W111952.22 22W9642.50

Uiteindelijk heb ik PL1 en PL2 op 45W ingesteld. Dit is het vermogen waarbij de single core op zijn maximale waarde zat.

Ik heb nog 3 plaatjes gemaakt van de instellingen die ten opzichte van de default instellingen zijn aangepast. Eigenlijk moet je het in de plaatjes andersom lezen. De rechter instelling is default en de linker instelling is door mij aangepast. Dus DMI Gen3 ASMP staat nu op ASPM L1 en standaard op disabled

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNSB3p98xHsfiE0vlfhca2OijXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CJ6tbxP4panivXMt9lDU8VUa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkEkuWLWcl_SpqcNOxNaQJSHu4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lXQGYaApkPMMOaaynPJb5yo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOFMpLftyh2vxMYDxZ78kph4_GM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOs0edczWSoy0nubCB4vlHnp.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik alleen nog op zoek naar een zuinige netwerkkaart om bij te plaatsen, dan kan hij ook gaan fungeren als router. Mijn nieuwe uitdaging wordt om proxmox te installeren en werkend te maken. Ik kan nu al concluderen dat het installeren moeizaam is omdat de iGPU niet wordt herkend tijdens de installatie. De work arounds lijken ook niet te helpen bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 09-02-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:19
Misschien beetje off-topic maar weet iemand een ultra zuinig 2.4 ghz access point?

In mijn huis heb ik meerdere unifi accespoints maar helaas heb ik bij mijn voordeur geen goed bereik voor mijn camera deurbel. Dus daarom op zoek voor een accespoint alleen voor mijn deurbel. Behalve zuinig en goedkoop heb ik geen eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:19
GioStyle schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Welke AP's heb je van UniFI? Ik heb nu 3x U6 Lite en deze verbruiken tussen de 4 en 5W per stuk. De oudere AP-AC-LR verbruikt rond de 3W.
UAP-AC-Lite (3W)
UAP-AC-NanoHD (6W, relatief hoog verbruik)
Ingebouwd accespoint in mijn UDR

Ik zou nog een UAP-AC-Lite (6) er bij kunnen kopen, was even benieuwd of dat de beste optie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 09:40
Persoonlijk heb ik twee access points, waarvan eentje in m'n "thuiskantoor". De andere ligt op een betere locatie om de wifi-afhankelijke zaken 24/24 te bedienen, dus ik heb een aparte PoE switch in de kantoorhoek.

Die gaat automatisch aan op weekdagen op ruime kantooruren. 's Nachts weer automatisch uit. En als ik niet thuis ben, blijft ie uit. Ethernetpoort op de router die uitschakelt is ook een klein meetbaar verschil.
Alles geregeld met een stekkerdoos op een zigbee stekker.

Scheelt toch weer een aantal kWhs.

Denk trouwens niet dat je echt onder die 3W kan geraken. Kan je een van bestaande APs niet een beetje herorganiseren zodat de deurbel wél goed werkt? Dat is de zuinigste optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Arrigi op 10-02-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45
Het heeft 15 jaar geduurd, maar gisteren besloot de voeding van mijn server ermee te stoppen. Ik zoek iets nieuws dus, en bij voorkeur snel (vandaag besteld morgen in huis). Dit zijn de specs zoals hij nu is:

CategoryProduct
ProcessorsAMD Athlon 64 X2 3800+ Tray
MoederbordenAsus M2A-VM
BehuizingenAntec New Solution NSK4480
ProcessorkoelingScythe Mugen
Geheugen intern2x Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

Plus nog een SSD en 3 HDD's.

De voeding die er nu in zit, zat destijds standaard bij de case. Een Antec 80 plus 380W voeding. Ik zie hier langskomen dat Corsair je-van-het is, maar zoals gezegd: er zit wel een beetje haast bij ;)

Dus daarom mijn vraag, zou dit wat zijn: uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W ? Die zou namelijk morgen al binnen kunnen zijn :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:38:
Het heeft 15 jaar geduurd, maar gisteren besloot de voeding van mijn server ermee te stoppen. Ik zoek iets nieuws dus, en bij voorkeur snel (vandaag besteld morgen in huis). Dit zijn de specs zoals hij nu is:

CategoryProduct
ProcessorsAMD Athlon 64 X2 3800+ Tray
MoederbordenAsus M2A-VM
BehuizingenAntec New Solution NSK4480
ProcessorkoelingScythe Mugen
Geheugen intern2x Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

Plus nog een SSD en 3 HDD's.

De voeding die er nu in zit, zat destijds standaard bij de case. Een Antec 80 plus 380W voeding. Ik zie hier langskomen dat Corsair je-van-het is, maar zoals gezegd: er zit wel een beetje haast bij ;)

Dus daarom mijn vraag, zou dit wat zijn: uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W ? Die zou namelijk morgen al binnen kunnen zijn :)
Met de Corsair kun je t.z.t. overstappen op een zuinige server (beter platform, niet zoveel disks). De "Be quiet!" doet het pas goed bij een flinke belasting. Bij 22,5W is het volgens hardware.info 74% efficient.

Aangezien elke Watt besparing telt bij 24x7 en dat x jaren lang, is het verstandig om een lange termijninvestering te doen. Energie blijft duur.

De oude Antec is niet zuinig en de vervanging daarvan had je makkelijk terug kunnen verdienen. Het is ook niet rendabel om nog 3.5" disks met lage capaciteit te blijven draaien. SSD's zijn doorgaans wel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Het punt is: wat ik nu heb trekt idle tussen de 30 en 50 watt. Dus het kon ongetwijfeld zuiniger, maar ik was eigenlijk al best tevreden met hoe dit werkte. Ik vind het overigens niet erg om er iets meer aan kwijt te zijn maar ik wil vooral snel dat ding binnen hebben :) Ik ga eens even kijken of er een Corsair is die wat sneller leverbaar is.

Edit: ik zie trouwens dat die Corsairs allemaal een stuk hoger wattage hebben dan wat ik nu heb. Is dat wel handig? Ik ga dat bij lange na niet nodig hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door posttoast op 10-02-2023 10:59 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
posttoast schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:54:
Het punt is: wat ik nu heb trekt idle tussen de 30 en 50 watt. Dus het kon ongetwijfeld zuiniger, maar ik was eigenlijk al best tevreden met hoe dit werkte. Ik vind het overigens niet erg om er iets meer aan kwijt te zijn maar ik wil vooral snel dat ding binnen hebben :) Ik ga eens even kijken of er een Corsair is die wat sneller leverbaar is.

Edit: ik zie trouwens dat die Corsairs allemaal een stuk hoger wattage hebben dan wat ik nu heb. Is dat wel handig? Ik ga dat bij lange na niet nodig hebben.
Het gaat om de efficiëntie bij lage load. Daar is de RM550X (2021) erg goed in.

En voor 22u bestellen is morgen in huis hebben zie ik in de pricewatch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Top! Ik heb hem gelijk besteld. Dank voor de snelle reactie.

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@mrmrmr . Heb jij of iemand anders ergens een layout van de frontpanel header van de K3843-B?

Ik kan geen PDF vinden op de site van Kontron waar dit in staat. Beetje vreemd. Er staan wel technische documenten, maar die zijn zwaar password beveiligd. Geen enkele PDF Unlock tool werkt :(

Normaal is rood de aan/uit. Maar er zitten totaal 4 rode pinnen...

Van een ander Fujitsu bord kan ik dit vinden:

Afbeeldingslocatie: http://www.sp-it.net/images/fujitsu/Connectors/frontpanel-connector.jpg

Het lijkt er wel op. Dan zouden het de zwarte pinnen zijn (pin 6 en 8)

Die voor de D3644 is wel gewoon te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OErrbChjq7A4i5nbQdA6PWAboOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NNaozgEExqJva4RlDcXNOGqX.png?f=user_large

Lijkt er wel erg veel op :D De kleurtjes van de D3644 zijn ook identiek aan die van de K3843-B

Update 1:
Na aantal keren voeding aan/uit start het kreng gewoon op. Moest wat geduld hebben :+

Helaas wordt zowel RAM als SSD niet herkend in de BIOS. Dus dat schiet lekker op :(
Heb de RAM (Corsair) al in verschillende slots (CHA1, CHA3) gehad, maar ook daarvan kan ik nergens de juiste configuratie vinden voor 1 latje RAM.

Het zit nog niet echt mee dus :N

Update 2:
Na nog wat vreemde dingen (slechts 1 P-core werd herkend ipv 8, maar wel 4 E-cores) eerst maar eens de BIOS gereset: toen had ik tenminste weer 8 P-cores :X

Vervolgens kwam ik erachter dat de BIOS nog R1.1.0 is: die is uit April 2022 |:(

Na een update naar R1.4.0 een totaal andere BIOS die zowaar 32GB RAM laat zien _/-\o_
Ook de slotnamen in de BIOS komen nu overeen met wat op het bord staat.

Verder zie ik nu bij "Security" > "TCG Storage Security Configuration" de Intel SSD staan. Geen idee waar die TCG over gaat, maar de SSD wordt blijkbaar nu ook herkend oOo

Man, man, man. In Januari 2023 gewoon een volledig onbruikbaar bord leveren door een oudere BIOS 8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Mars Warrior op 10-02-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior

Het is inderdaad vrijwel gelijk aan de D3644. De speaker is 0,5W bij 8 ohm, en het aantal mA bij power en HDD LED is iets hoger.

Het zou kunnen dat je een wat ouder evaluatie bord hebt, of men laat de klant de keuze. De laatste BIOS is 1.4.0, van die versie is de BIOS recovery optie er niet, er zit momenteel geen ROM package bij. Een ander nadeel is "Disabled ASPM L1 substates for M.2 sockets".

Welke RAM heb je precies?
Pagina: 1 ... 32 ... 108 Laatste