Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 09:40
Realtek netwerk chip doet ovallend goed - hetzelfde snelheid en verbruik als Intel.
Probleem met realteks is vaak de werking onder niet-Windows. De resultaten kunnen daar best wel anders uitvallen. Specifiek BSD is een pijnpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Nick
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:34:
Ik verwacht nog lagere prijzen voor dit jaar. Ik zag laatst een Crucial 4TB 2.5” ssd voor €185, helaas net te laat met bestellen.
Dat is een scherpe prijs voor wat volgens mij alleen een MX500 kan zijn! Ik hou de prijzen al een tijdje in de gaten voor een volgende build, maar in de pricewatch heb ik ze niet zo laag gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:02
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Nick
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik geloof ook wel dat de prijzen nog verder zullen zakken, maar nu ga ik me toch afvragen of daar nog altijd TLC geheugen op zit of zou er toch iets aan zijn van het gerucht over de QLC variant.. heb je hier iets rond getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:18
Bubblewrap80 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Als follow up. APM uitschakelen doet ook niks helaas. Omdat ik het verder ook even niet meer wist heb ik het voor de grap chatgtp eens gevraagd. Je moet wat toch? 😇 Niet dat ik daar veel wijzer van werd, maar ergens heb ik daarbij de drives ge-unmount. Hierbij zijn ze uiteindelijk wel in spindown gegaan (met een 5,4-6 watt verbruik). Ook hdparm -y werkt nu wel. Ze kunnen dus wel in spindown, maar doen het om de een of andere reden niet.
Je zei dat er niks op de drives staat, heb je het filesysteem onlangs aangemaakt? Want EXT4 is een quickformat en daarna worden de drives langzaam verder geformatteerd. Wist ik ook niet :P Maar dat zou een verklaring kunnen zijn. Bron: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2014443

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Nick schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:06:
nu ga ik me toch afvragen of daar nog altijd TLC geheugen op zit of zou er toch iets aan zijn van het gerucht over de QLC variant.. heb je hier iets rond getest?
maakt het echt uit? qua zuinigheid of snelheid? Het is toch SATA... tenzij die drives zo traag zijn dat het is niet SATA gelimiteerd.
Arrigi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:Probleem met realteks is vaak de werking onder niet-Windows. De resultaten kunnen daar best wel anders uitvallen. Specifiek BSD is een pijnpunt.
Realteks zitten in meeste consumenten-grade producten... Ik weet niet wat "BSD" is, maar kan het waar zijn dat alle Linux systemen werken alleen op Intel chips?
Vroeger heb ik ook geloofd dat alle Realtek's zijn traag en inefficient... heb ik ook in het verleden zelf ervaren. Maar misschien er is iets veranderd in de tussentijd?

[ Voor 44% gewijzigd door andru123 op 26-01-2023 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Moderne realtekproducten werken ook goed onder Linux. Enige jaren terug was dat geen garantie.
BSD is een andere OS-familie, waar o.a. pfsense/opnsense en truenas op gebaseerd zijn. Minder populair, krijgt dus ook minder aandacht van Realtek. Intel kaarten zijn doorgaans gewoon beter ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 14:59
D-Three schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Je zei dat er niks op de drives staat, heb je het filesysteem onlangs aangemaakt? Want EXT4 is een quickformat en daarna worden de drives langzaam verder geformatteerd. Wist ik ook niet :P Maar dat zou een verklaring kunnen zijn. Bron: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2014443
Ik heb ondertussen twee dagen geleden het hele systeem opnieuw geïnstalleerd en de drives opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd (wat achteraf dus misschien meer tijd gekost heeft). Een minimale installatie van Debian gedaan en zo weinig mogelijk geïnstalleerd om te achterhalen wat er aan de hand is. In eerste instantie verdacht ik jbd2 (ext4 journal) ervan de schijven bezig te houden. Maar het uitschakelen hiervan loste het probleem niet op. Ondertussen ben ik dus inderdaad op het punt dat je noemt als meest waarschijnlijke oorzaak. In iotop komt ext4lazyinit telkens weer naar boven. Het forceren van een spindown lukt nu wel, maar de drives komen er gelijk weer uit. Ik begrijp dat het opbouwen van de inode tables (dat is wat ik begrijp dat er gebeurt) veel tijd kan kosten, maar ondertussen staat hij al twee dagen te draaien zonder dat er verder iets met het systeem gebeurd. Lijkt mij wat lang, maar misschien is dit niet vreemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BSD maakt zelf nic drivers en die hebben - voor zover ik weet - geen ondersteuning voor low power. Iedereen kan bijdragen, maar in principe moet het open source met acceptabele licentie zijn. Als je in de source code van drivers kijkt die Realtek zelf aanbiedt kun je zien of ASPM is uitgeschakeld.

#if OS_VER >= VERSION(7,3)
/* Disable ASPM L0S/L1 and Clock Request. */

Bron (FreeBSD is bij versie 13.1)

Intel heeft goede low power ondersteuning voor idle, het is doorgaans raadzaam voor een zuinige thuisserver Intel te kiezen en voor een besturingssysteem met pcie power management zoals Linux (Debian) of Windows. Voor beide kun je het beste de drivers van Intel gebruiken. Bij Linux zijn die standaard aanwezig of beschikbaar. Windows' standaard drivers kunnen minder goed zijn. Het is aan te raden zelf Intel drivers te installeren en het automatisch installeren van drivers door Windows uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
Ik heb m'n opnsense bakje (met i226) toch wel wat kunnen terugschroeven. ASPM aanzetten en verschillende configuraties testen hielp echt wel.
https://vermaden.wordpres...freebsd-power-management/
Om nu te zeggen dat BSD helemaal geen low power ondersteunt is wat overdreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arrigi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:51:
Ik heb m'n opnsense bakje (met i226) toch wel wat kunnen terugschroeven. ASPM aanzetten en verschillende configuraties testen hielp echt wel.
https://vermaden.wordpres...freebsd-power-management/
Om nu te zeggen dat BSD helemaal geen low power ondersteunt is wat overdreven :)
Daar staan inderdaad wat interessante settings voor i915, USB en SATA die er tijdens mijn test nog niet waren. Misschien nuttig om opnieuw te testen. Voor package C states heb je doorgaans wel volledige ASPM ondersteuning nodig. Die heeft de Realtek driver van Realtek zelf niet.

Voor de cpu zijn er Intel low power settings bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
En dat is dan nog een artikel uit 2018. Ik ben er zelf nauwelijks van op de hoogte, heb gewoon rondgegoogled voor wat ik nodig had. Het is allemaal niet even duidelijk gedocumenteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die settings werkelijk iets doen voor het verbruik ten opzichte van Linux en Windows, dan is dat wat mij betreft welkom omdat de reden waarom ik geen BSD meer gebruik het stroomverbruik is. pf vond ik veel beter dan iptables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:11:
Als die settings werkelijk iets doen voor het verbruik ten opzichte van Linux en Windows, dan is dat wat mij betreft welkom omdat de reden waarom ik geen BSD meer gebruik het stroomverbruik is. pf vond ik veel beter dan iptables.
offtopic:
iptables bestaat intussen volgens mij ook niet meer. Tegenwoordig weer opgevolgd door nftables. Heb het zelf nog niet gebruikt. Maar dat het wel daadwerkelijk config files heeft i.p.v. een file met de regels die je ook op CMD gebruikt etc laat het er wel een stuk beter uit zien.

Meer ontopic. Wel interessante "discussie". Grote kans dat ik op termijn ook een Topton doosje bestel. Ik zat nu o.a. vanuit energieverbruik meer naar Linux te kijken en evt ook zelf alles opzetten wegens gebrek aan een echt goede / uitgebreide Linux based router distro. Maar als BSD wel gewoon zuinig is is een kant en klare *Sense weer een mogelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
mrmrmr schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:11:
Ik herinner me geen cijfers meer, maar bij mij merkte ik toch een significant verschil gaande van "stock" UEFI + OS naar aangepaste instellingen voor beide. Geen vergelijking met een ander OS gemaakt, maar de verscheidene instellingen hadden wel degelijk invloed.

Ik had ook nog naar EEE gekeken voor de i226, maar dat was niet stabiel.

[ Voor 11% gewijzigd door Arrigi op 26-01-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 14:50
Bubblewrap80 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Ik heb ondertussen twee dagen geleden het hele systeem opnieuw geïnstalleerd en de drives opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd (wat achteraf dus misschien meer tijd gekost heeft). Een minimale installatie van Debian gedaan en zo weinig mogelijk geïnstalleerd om te achterhalen wat er aan de hand is. In eerste instantie verdacht ik jbd2 (ext4 journal) ervan de schijven bezig te houden. Maar het uitschakelen hiervan loste het probleem niet op. Ondertussen ben ik dus inderdaad op het punt dat je noemt als meest waarschijnlijke oorzaak. In iotop komt ext4lazyinit telkens weer naar boven. Het forceren van een spindown lukt nu wel, maar de drives komen er gelijk weer uit. Ik begrijp dat het opbouwen van de inode tables (dat is wat ik begrijp dat er gebeurt) veel tijd kan kosten, maar ondertussen staat hij al twee dagen te draaien zonder dat er verder iets met het systeem gebeurd. Lijkt mij wat lang, maar misschien is dit niet vreemd?
Dit kan idd erg lang duren. Heb een 8x sata 4tb raid en volledig ext4 gegormateerd. Deed er meer dan een dag over voordat lazyinit klaar was. Bij een hdd raid duurt het zelfs nog veel langer.

Be patient.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:58:
Die heeft de Realtek driver van Realtek zelf niet.
ok, duidelijk. Beter geen Realtek voor een zuinige systeem.
Kan dat ook misschien verklaren waarom Asrock z790 van @Mich - met Realtek en Intel kaarten - niet lager dan 11W in idle komt?

Ik heb doorgegaan met Asus B660-i. In Linux krijg ik min. 5.1W. Maar windows gaat niet lager dan 7.9W. Hoe kan ik achterhalen welke onderdeel verbruikt die extra 2W?
Voor powertop —auto-tune draaien beide linux en windows ongeveer gelijk met 9.5W
Is er een manier te zien wat precies auto-tune gedaan? Dan ga ik voor elke onderdeel in ook Windows proberen uit te zoeken wat aan staat.
Kan het dat bij Windows CPU fan draait iets harder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 17:43
andru123 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:30:
[...]
ok, duidelijk. Beter geen Realtek voor een zuinige systeem.
Kan dat ook misschien verklaren waarom Asrock z790 van @Mich - met Realtek en Intel kaarten - niet lager dan 11W in idle komt?

Ik heb doorgegaan met Asus B660-i. In Linux krijg ik min. 5.1W. Maar windows gaat niet lager dan 7.9W. Hoe kan ik achterhalen welke onderdeel verbruikt die extra 2W?
Voor powertop —auto-tune draaien beide linux en windows ongeveer gelijk met 9.5W
Is er een manier te zien wat precies auto-tune gedaan? Dan ga ik voor elke onderdeel in ook Windows proberen uit te zoeken wat aan staat.
Kan het dat bij Windows CPU fan draait iets harder?
Mijn Z790 bord heeft 2 Intel netwerk controllers.

Ik ben nog een beetje bezig geweest met testen. Ik denk deels dat Linux nog niet helemaal gereed is met de drivers voor de 13th Intel CPU en ook de i226 netwerk driver. Of ik krijg het niet goed. Dat kan ook natuurlijk. Ik heb ook clear linux erop gehad die zichzelf profileert als Intel optimized en daar kwam ik niet lager dan 16W. Met powertop 2.15 loopt mijn PC vast zodra ik een tuning doe van mijn i226. En ik vraag me ook af of de i915 driver helemaal goed gaat. Ook wordt iets van de chipset controller nog herkend als 12th generatie ipv 13. Kortom nog genoeg werk aan de winkel maar op dit niveau is linux ook nieuw voor mij.

Debian met 6.1 kernel gaf ongeveer hetzelfde resultaat als Ubuntu 22.04 met 5.x kernel.

Met alle onboard hardware uit, 1 ram geheugen eruit en met 10 cores uitgezet haal ik 10.3W. Dat is het laagste wat ik heb gezien. Ik weet dat mijn picopsu met adapter 1.3 w gebruikt dus het moederbord zelf gebruikt 9W. Misschien dat mijn ssd schijf niet goed wordt herkend maar ik kan mij niet voorstellen dat daar zomaar een paar watt naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh, dus Asrock afgestapt van Realtek naar Intel, bij z690 zat nog Realtek 2,5G chip.
Bij mij alle cores behalve 1 uitschakelen had geen effect. Welke cores laat je aan, kan je alleen maar 1 efficient laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@andru123 Een probleem is soms dat de package C-state laag blijft, C3 of C2. Dat komt typisch doordat een onderdeel zegt dat het geen ASPM ondersteunt. In zo'n geval kun je proberen ASPM te forceren.

@Mich Je kan het probleem met powertop en je moederbord aankaarten op github. Hier wordt misschien hetzelfde probleem behandeld.

Zie de topic start voor optimalisatie details onder Software tweaks. Ik zou bijvoorbeeld de nonfree firmware proberen als je een probleem hebt met cpu of gpu. kernel 6.1 rc3 of later zou dat op moeten lossen.

Als je wil kun je de output van
• alle tabbladen van powertop,
dmesg > dmesg.txt
top -b -n 1 > top.txt
lspci -vvvnnPPDq > lspci.txt
ergens neerzetten, dan kunnen we meekijken. De '>' redirects maken een bestand aan van de output.
Voer de opdrachten uit als root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 01:32:
Huh, dus Asrock afgestapt van Realtek naar Intel, bij z690 zat nog Realtek 2,5G chip.
Bij mij alle cores behalve 1 uitschakelen had geen effect. Welke cores laat je aan, kan je alleen maar 1 efficient laten staan?
klopt, dat is een van de weinig verschillen tussen de Asrock Z690 en 790 ja. En een paar PCI lanes extra. Thats all. Daarom verschillen ze denk ook weinig qua energieverbruik. De z690 en Z790 chipset is ook nagenoeg gelijk.
mrmrmr schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 05:41:
@andru123 Een probleem is soms dat de package C-state laag blijft, C3 of C2. Dat komt typisch doordat een onderdeel zegt dat het geen ASPM ondersteunt. In zo'n geval kun je proberen ASPM te forceren.

@Mich Je kan het probleem met powertop en je moederbord aankaarten op github. Hier wordt misschien hetzelfde probleem behandeld.

Zie de topic start voor optimalisatie details onder Software tweaks. Ik zou bijvoorbeeld de nonfree firmware proberen als je een probleem hebt met cpu of gpu. kernel 6.1 rc3 of later zou dat op moeten lossen.

dmesg > dmesg.txt
top -b -n 1 > top.txt
ergens neerzetten, dan kunnen we meekijken. De '>' redirects maken een bestand aan van de output.
Ik heb getest op Debian met de non-free-drivers. Ik zal vanavond mijn files hier neerzetten. De tweaks uit de topicstart had ik opgevolgd.

Ik zit nu in dubio. Ik kan mijn moederboord nog retour sturen en ook gaan voor de Asus B660i die @andru123 als laatste heeft getest. Die is wel heel zuinig. Of ik houd mijn mobo in de hoop dat ik hem nog zuiniger ga maken. Nu ik weet dat 6 a 7W mogelijk is met een 12 of 13 core op een non-Kontron bord wil ik het halen ook >:) Ik heb nog 4 dagen om te beslissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 14:59
HotSpot79 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:00:
[...]

Dit kan idd erg lang duren. Heb een 8x sata 4tb raid en volledig ext4 gegormateerd. Deed er meer dan een dag over voordat lazyinit klaar was. Bij een hdd raid duurt het zelfs nog veel langer.

Be patient.......
Op het randje van mijn geduld is hij na drie dagen inderdaad klaar.

Het verbruik van het systeem in idle is nu 4,6 Watt. _/-\o_ Beter dan ik van tevoren had verwacht.

[ Voor 10% gewijzigd door Bubblewrap80 op 27-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:47
FDMK schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:56:
Na een hoop hebben meegelezen ga ik deze week ook beginnen aan nieuwe homeserver. Mede door prijsplafonds en gestegen kosten. Het huidige beestje trekt idle 65 watt, ietwat veel voor een veredelde fileshare en wat dockers.
Eerst was ik voornemens om op basis van een kontron bordje wat te maken maar door het gebrek aan beschikbaarheid ben ik doorgeschakeld. Via Kickstarter kwam ik op een project wat een mooi compact doosje bood met ruimte voor 6x sata en 2x M2. Aangezien ik niet wilde wachten tot de zomer ben ik via via op Ali op het betreffende bordje gestuit, deze gekocht en komt deze week aan in NL.

Bordje https://www.alibaba.com/p...l.41413.28.d3a64275WU9xKY

Nu heb ik een hoop zitten lezen en zitten zoeken in dit topic maar ben er nog steeds niet overuit hoe ik dit systeem ga voeden. Enerzijds wil ik voor eenvoud gaan en gewoon een RM550 halen maar een paar watt extra eruit squeezen met een PiCo lijkt me ook wel tof.
Qua software neig ik sterk naar Unraid vanwege de goede tiering/caching en 'it just works'. Documenten en foto's komen terecht op de set van MX500's zodat deze altijd en snel beschikbaar zijn. Op de spindles staan series en films die ik graag wil bewaren maar soms weken niet aanraak.

De reste van
16GB SO-DIMM's
2x12TB geschuckte EMAZ WD HDD's
2x500GB MX500 SATA SSD's
2x 1TB 980 nvme
Systeem draait inmiddels. Tijdelijk een Seasonic 360watt voeding gepakt die ik nog had liggen, kon de bon niet meer vinden, van ik weet niet hoe oud. Resultaat in spindown is nu 16.7watt op basis van Unraid.

Wel aan de gang geweest met powertop maar systeem draait in de soep zodra ik de tuneables van de NICs of schijven doe. Ook raakt de cpu niet verder dan C2 terwijl hogere C-states aan staan in de BIOS.
Nu ben ik nog wel wat aan het experimeteren en heb ik mijn doel van <20watt ruimschoots gehaald maar toch zou ik het verbruik nog verder naar beneden willen krijgen. Naast software, wat is wijsheid ten aanzien van de voeding?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De spullen van de server druppelen langzaam binnen, dus de resultaten daarvan laten nog even op zich wachten, maar mijn nieuwe desktop is wel binnen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 339,-€ 339,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 112,23€ 112,23
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 164,90€ 164,90
Totaal€ 1.206,28

Er zit ook nog 64GB Corsair DDR5-5200 RAM in (was de goedkoopste 64GB set), maar die stond in de lijst van de server 8)

Ik had geen enkele verwachting qua verbruik.

Tot mijn verbazing doet dit idle 16,6W met enkel LAN aangesloten icm Windows 11 Pro in energiebesparingsmodus. Heb wel op het mobo WiFi en RGB enzo uitgezet. Dat scheelt nogal wat Watts.

Met keyboard en muis komt er ca 1W bij, dus 17,6W (wel in de juiste USB poort, want andere poorten doen het verbruik met 7W stijgen!!). Beeldscherm aan/uit maakt vreemd genoeg niets uit. Daar moet ik nog naar kijken...

Volgens Ryzen Master vraagt de CPU Package 3,3W. Dat is best netjes voor een 12-core AMD CPU.

Ik ga nog de curve optimizer draaien (duurt bijna 2 uur) om te kijken of dat nog uitmaakt in idle verbruik. Ik vermoed niet veel. Zie op internet dat dit meer uitmaakt voor het maximum verbruik.

Al met al dus best een zuinig systeem als je dit vergelijkt met de onzuinige Intel systemen. Als AMD nu eens een zuinige chipset weet te maken, dan kan AMD eens mee gaan doen in het sub 5W idle bereik!

In de 65W ECO modus doet deze 12-core maximum 128W AC en levert ca 13% aan multi-core prestaties in met Cinebench 23 tov de standaard 170W modus die een strakke 220W uit het stopcontact trekt.

Voor een server die voornamelijk idle is, is dit totaal geen optie, maar een systeem met een flinke gemiddelde belasting kan zomaar eens met AMD minder verbruiken (in 65W ECO modus), dan een vergelijkbaar Intel systeem.

De 16-core Ryzen 7950X is wat dat betreft nog efficienter: die zet hogere Cinebench cijfers neer in 65W ECO mode dan deze 7900X in 170W mode. Wederom enkel interessant voor systemen die voornamelijk zwaar belast worden.

Mocht de curve optimizer en ander gepruts nog wat opleveren, dan update ik deze post nog wel.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bubblewrap80 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:10:
Op het randje van mijn geduld is hij na drie dagen inderdaad klaar.

Het verbruik van het systeem in idle is nu 4,6 Watt. _/-\o_ Beter dan ik van tevoren had verwacht.
Gefeliciteerd met dit mooie verbruik voor 10th gen! Jouw systeem bevat o.a. ASRock H470M-HDV/M.2 en een Intel Pentium Gold G6605 op Intel 14nm.

Voor de meelezers, dit is de gepinde post: Bubblewrap80 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich lastige keuze, ik vond de Asrock met 2 kaarten echt leuk en simpel, was ook nog 50$ goedkoper. Maar Asus is ook een leuke bord. Misschien zit er iets in de Z-chipset dat het onzuinig maakt. ik wilde een zuinige server, en die Asrock was het niet. Er is nog een andere Asrock H670, die ik op mijn lijst had, maar het is DDR4, en @Mars Warrior heeft mij overtuigd dat DDR5 is way to go. Afwachten tot nog leukere borden komen!
@FDMK voor een celeron beetje te hoog. Probeer eens zonder 3,5 HDDs - powertop van mrmrmr doet wonderen
@Mars Warrior heb je alle windows optimalisaties gedraaid, alle Task scheduler troep uitgezet? 16W is vrij hoog, als de processor zelf maar 3W doet. Beniuwed of in Linux het veel lager is. Ik ben verbaasd over USB poorten, bij mijn Asus B660 heb ik beide USB 2.0 en 3.2 poorten getest, maakt niets uit voor een draadlos USB combo: +0,5W verbruik. (Interessant dat een wired USB toetsenbord van Dell verbuikt +1 tot +2W meer dan draadlos!)
Node 304 is vrij interessante keuze voor een desktop. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDMK
andru123 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:50:

@FDMK voor een celeron beetje te hoog. Probeer eens zonder 3,5 HDDs - powertop van mrmrmr doet wonderen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
>> Bad           Enable SATA link power management for host6                                                            
   Bad           Enable SATA link power management for host7
   Bad           Enable SATA link power management for host5
   Bad           Enable SATA link power management for host3
   Bad           Enable SATA link power management for host1
   Bad           Enable SATA link power management for host4
   Bad           Enable SATA link power management for host2
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Ethernet Controller I226-V
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Ethernet Controller I226-V

Dit zijn de enige die nog op 'bad' staan maar systeem crasht op het moment dat ik die tune. Voor die SATA entries klopt dat want die controller** gaat slecht op die tune. Ik ga nog wel testen zonder die HDD's maar die gaan gewoon netjes in spindown.

**
Afbeeldingslocatie: https://forums.unraid.net/uploads/monthly_2022_12/image.png.dc2d240dec4bd145fbb801a1394f052b.png

[ Voor 10% gewijzigd door FDMK op 27-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:50:
@Mars Warrior heb je alle windows optimalisaties gedraaid, alle Task scheduler troep uitgezet? 16W is vrij hoog, als de processor zelf maar 3W doet. Beniuwed of in Linux het veel lager is. Ik ben verbaasd over USB poorten, bij mijn Asus B660 heb ik beide USB 2.0 en 3.2 poorten getest, maakt niets uit voor een draadlos USB combo: +0,5W verbruik. (Interessant dat een wired USB toetsenbord van Dell verbuikt +1 tot +2W meer dan draadlos!)
De 16W is voor een AMD systeem best goed. Je ziet aan de andere kant dat een Asus Rog Strix Gaming Wifi voor Intel ca 10W zuiniger is in idle: dit is voor zover ik begrijp van Google te wijten aan de chipsets van AMD die niet zuinig zijn.

De logica van uitschakelen van devices in de BIOS geeft overigens niet altijd het verwachte effect: ik had PCIE mode lager gezet (van 5 naar 4 of minder) en de SATA controller uitgezet, maar dan is het verbruik 1-2W hoger dan dat ik die dingen op AUTO laat staan :?

Toetsenbord zat eerst in een USB poort waar je ook zonder CPU de BIOS kunt updaten. Denk dat dat een aparte chip/unit is die dus extra stroom vraagt.

Beeldscherm aan/uit/in slaap maakt nog steeds niks uit. Nu is dat voor een desktop natuurlijk ook geen issue, maar ik wilde weten hoever ik het verbruik omlaag kan krijgen natuurlijk 8)

Dus ja! Ik verwacht dat er nog wat afkan, maar ik verwacht geen wonderen. Ben al erg blij met dat lage idle verbruik. Mijn vorige desktop met Intel 2500K + MSI 470 videokaart om mijn 38" beeldscherm aan te sturen verbruikte ruim het dubbele...

En dan te bedenken dat de nieuwe desktop ca 8-10x sneller is _/-\o_
Node 304 is vrij interessante keuze voor een desktop. :)
In die kast zit mijn oude/huidige desktop. Dus die hou ik gewoon. Was destijds ook maar €50 8)
Bureau staat onder een schuin dak, en die lage kast past daarmee mooi achter mijn 38" monitor...

Het geheel is onhoorbaar: Fan van de voeding gaat pas aan boven de 200W. De CPU koeler is sowieso onhoorbaar (ook op 100%) en de outtake fan van de Node 304 - die direct achter de Scythe zit - is ook onhoorbaar. Een ideale desktop dus!

Server komt in een nieuwe kast. MicroATX past niet in een miniITX kast namelijk :+
Qua stilte moet het vergelijkbaar worden, al zal ik de 2.5" schijven wel gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior ik ben verbaasd eigenlijk - na al die mooie verhalen over hoe goed 13de Intels zullen zijn, ga je om en koop een AMD. :D Laat eens een picture van dit beest zien (met mooie LEDs aan), jammer als het meteen in een case gestopt.
Ik neem aan dat je conclusie over efficiëntie trekt op basis van review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests
Ik heb twijfels erover. Als je de hele dag lang gaat Cinebench draaien, natuurlijk een Ryzen is de beste keuze. Maar wie doet dat? Mijn desktop was gebruikt voor games, internet/excel, af en toe video/coding. (En 90% idle, maar dat kan je netjes met slaapstand dekken). Helaas die review meet "Wh" alleen maar voor Cinebench. Maar in meer realistische scenarios -bijv. Adobe Premiere Pro (mixed load) - i5-12600K blijkt efficiënter. Ook in games (wel, een game - Metro Exodus, eigenlijk). Maar misschien doe je veel video editing, terwijl Firefox op de achtergrond compileert, wie weet :)
Als je sowieso de snelste processor wilt, dan het is wel beste keuze. Maar meest efficient :? Laten wij een benchmark draaien - jou op je Ryzen en ik op mijn i3, en dan meten hoeveel kWh was verbruikt? :)

Vraag:
Naar aanleiding van jouw posts over hoe zuinig 13de generatie zou worden, was ik van plan een i5-13500 te kopen (in plaats van i3-12100).
Helaas het is nergens op voorraad hier. Wel i5-13400 voor 250$ (maar die wil ik niet), of 13600K voor 330$. Mischien toch met 13600K te gaan? Maar ik ben bang dat het te onzuinig is in vergelijking met i3 of i5-13500. De enige referentie meting dat ik heb is van @Mich, en lijkt dat i5-13500 is as zuinig als i3. Ik hoop dat hij probeert met Asus bord, dan wordt het zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
mrmrmr schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 05:41:

dmesg > dmesg.txt
top -b -n 1 > top.txt
bij deze mijn input:

dmesg: https://drive.google.com/...o9WwcFgj/view?usp=sharing
lspci: https://drive.google.com/...TJaHQ3Ee/view?usp=sharing
top: https://drive.google.com/...3BHK3aGK/view?usp=sharing

helaas krijg ik powerop 2.15 niet werkend. Ik haal hem binnen met git clone en voer de commando's uit die op de github pagina staan maar hij blijft 2.14 starten.

ik zie dat ik de print screens niet op mijn usb stick heb. Ik zet die morgenochtend er bij.

edit: afbeeldingen erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gRz2dk5hA6pfDq_8G0R3YuLtcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDoCK0h8u86encfdOGKSLtAs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M-Nz-8HooFzYPQexdBtqB7o7UE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IjUarvFh0jmfz8eDOaAsOJos.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8kVkrnqoiIGNu21d98LyqsAER4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17ulsZc0kaqTR1vbpyvwltXq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVZRnyWhdOEjHM04yfvZs4atFuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFgR29ZCScnleiuCZHGXo0vZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o25taRGQTzEC6IoMRkxgNQH59Jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXH398gRQJL5Rk8yfCAQhBNb.png?f=fotoalbum_large

Edit2

Leuk artikel op de frontpage over goedkope ssd schijven en hun idle verbruik is ook gemeten:

review: Goedkope 1TB-ssd's - Al vanaf 50 euro een ssd van 1TB

[ Voor 37% gewijzigd door Mich op 28-01-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@andru123

Goed idee om te meten. Om echt het verbruik te meten is het nodig het aantal Watt-uur te meten. De vergelijkbaarheid en meetnauwkeurigheid zou een probleem kunnen zijn.

Voordat de test wordt uitgevoerd is opnieuw starten nodig, anders blijven caches in stand die de test beïnvloeden.

@Mich

Als de compilatie van de powertop master zip is gelukt kun je de powertop executable vinden in powertop-master/src waar powertop-master de uitpakdirectory is van de ZIP. Het is vanuit de src directory uitvoerbaar met ./powertop. Ik heb dit onder Debian getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich

Je gebruikt de Linux version 6.1.0-1-amd64 kernel. Er zijn nog nieuwere versies als dat nodig is: Debian testing en unstable.
How-to packages installeren van andere versies: https://serverfault.com/q...ome-packages-from-testing

[ 1.374750] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/adls_dmc_ver2_01.bin failed with error -2

Deze dmc adls_dmc_ver2_01.bin (Alder Lake) driver wordt niet geladen. Probeer dat te verhelpen met de laatste kernel en de firmware-linux-nonfree package. Voer voor de zekerheid een grub image update uit met update-grub.

Daarna moet de foutmelding verdwenen zijn.

lspci heb ik nog niet bekeken, dat kan beter met een nieuwe uitvoer na deze verbeteringen.

Het aantal wakeups is nogal hoog met 766. Probeer dat omlaag te halen, dat betekent dat de processor minder wordt belast. Het top scherm is te smal, daardoor valt rechts een deel van de naam van een proces weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@andru123 . Ik heb zowel een nieuwe desktop (AMD) als server (Intel), dus ik snap de verwarring.

AMD is gekozen zodat ik in de komende jaren nog kan upgraden als dat nodig is. Voor de server is dat niet nodig. Die zal voldoende (moeten) hebben aan de CPU die ik ervoor ga gebruiken.

Normaliter gaat bij mij de hardware ca 10 jaar mee. Dan heb ik het over de voeding (RM550x heeft 10jr garantie), moederbord, geheugen en SSD. De CPU en RAM wil ik nog wel eens upgraden in die 10jaar. Vanwege die 10 jaar is het aanschaffen van een iets duurdere CPU ook geen probleem. In dit geval was de 7900X een stuk goedkoper dan de 7900 die ik eigenlijk op het oog had. Raar.

Asus AM5 bord met LEDs linksonder bij de geluidsin/uitgangen (hoe verzin je het):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQgRf_JD0mQTLayxzfkkHtzpvpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b9nzBbzgXmx6pdH8sKpNOl4F.png?f=fotoalbum_large

Als je meer wilt zien over efficiency metingen met Cinebench 23, dan kun je de Cinebench r23 efficiency race lezen op TPU. Hier is zelfs een 16-core 7950X getest op 25W limiet. De cores draaien dan max op 500Mhz 8)

Deze race gaat wel over het aantal punten / watt, en niet over het aantal wH per Cinebench run, iets dat volgens mij beter past om de efficiëntie aan werk te relateren.

Intel is zuiniger/efficienter in idle en single thread werk en AMD in multi threaded werk. Het hangt dus sterk af van je CPU load verwachting of AMD een betere keus is dan een Intel systeem.

De desktop doet idle nog steeds 16-17W. Geen idee nog hoe ik dit verder omlaag kan brengen.
Het rare is wel dat dit in eerste instantie 30W was, en het max verbruik met Cinebench op 130W lag: dat is nu nog steeds zo :? De Cinebench score is wel 3% hoger, alsof de CPU nu meer mag gebruiken ofzo.

De server gaat een (2dehands) 12600K of 12700K krijgen, want ik wil met die E-cores wat experimenteren. De CPU gaat sowieso op een lager TDP draaien. Mogelijk ook 65W, dus feitelijk de niet-K versie van de CPU. Performance is te vergelijken met de 13400 en 13500.
Het Kontron bord ondersteund deze "K" versies gelukkig wel met hun 125W TDP. Je kunt ze alleen niet overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
mrmrmr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:35:
@Mich

Je gebruikt de Linux version 6.1.0-1-amd64 kernel. Er zijn nog nieuwere versies als dat nodig is: Debian testing en unstable.
How-to packages installeren van andere versies: https://serverfault.com/q...ome-packages-from-testing

[ 1.374750] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/adls_dmc_ver2_01.bin failed with error -2

Deze dmc adls_dmc_ver2_01.bin (Alder Lake) driver wordt niet geladen. Probeer dat te verhelpen met de laatste kernel en de firmware-linux-nonfree package. Voer voor de zekerheid een grub image update uit met update-grub.

Daarna moet de foutmelding verdwenen zijn.

lspci heb ik nog niet bekeken, dat kan beter met een nieuwe uitvoer na deze verbeteringen.

Het aantal wakeups is nogal hoog met 766. Probeer dat omlaag te halen, dat betekent dat de processor minder wordt belast. Het top scherm is te smal, daardoor valt rechts een deel van de naam van een proces weg.
Ik heb een poging gewaagd. Ik heb powertop 2.15 werkend. Ik heb een nieuwere kernel, hopelijk de nieuwste. Ik kan het niet helemaal volgen wat je er allemaal voor moet doen. Ben maar op het basis niveau voor linux.Ik heb de i915 driver ook werkend gekregen.

Eigenlijk is het verbruik nauwlijks afgenomen na al deze stappen. In powertop zie je nu wel van de "package" state C1 tot en met C10. En daarin zie je dat hij niet hoger komt dan C3. De CPU cores gaan wel allemaal naar C7 en C6. Waarom een deel maar in C6 blijft weet ik niet. Misschien zijn dat de effecienty cores die al een lager verbruik hebben.

Ik zag dat de i226 netwerkkaart altijd op 100% stond. Ik heb deze in de bios uigezet samen met de i219. Hiermee staan alle on-board funcies uit. Zonder beeldscherm en muis/toetsenbord haal ik nu 10.7W.

Het aantal wakes lag normalieter rond de 300. Met die 2 netwerkkaarten uit (en vermoedelijk was de i226 genoeg) daalt dit tot onder 100.

dmesg: https://drive.google.com/...AQxJbCic/view?usp=sharing
lspci: https://drive.google.com/...rxM6Dq0Z/view?usp=sharing
top: https://drive.google.com/...4JYgm0EN/view?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o1EwoV2sksgFDHmWBDhDTHhuKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSJXRp2MHVRzeC0ytMYzw1LU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAqrBVP4QE5HS2bvvgy8ltVzd3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nz1rLiZkUzHWD1yaw7PQ7gx0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Fo93WS-xVZJnD1gQgRu0fbvjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DP0pznAjISCH9cuocTy9yzLa.png?f=fotoalbum_large

edit: shit ik mis een powertop scherm. Die komt er asap aan.
edit2: Hoe los ik dat op met de top log dan? De terminal groter maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mich
Dit werkt nu in ieder geval:
[ 1.388568] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/adls_dmc_ver2_01.bin

Als je Putty gebruikt kun je de window dynamisch vergroten met je muis. Het kan ook via instellingen bij de meeste terminal programma's.

100% usage is normaal voor sommige onderdelen.

Package C3 ligt doorgaans aan een onderdeel of BIOS (ACPI tabellen) dat zegt niet aan ASPM te doen. Een pcie onderdeel. Dat is soms te zien in de lspci output. Probeer voor de test zo kaal mogelijk te starten. Bijvoorbeeld vanaf een SATA SSD.

Het in de BIOS uitzetten van de i226 zou ik nog niet doen. Soms kan dat juist tot een hoger verbruik leiden.

Alles tot zover staat op 'good', maar is dat nog zo met i226 actief en powertop 2.15?

Edit:

lspci opmerkingen:

Zowel bij i226-V als bij Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO staat ASPM uit.

Samsung NVMe
Capabilities: [21c v1] L1 PM Substates
L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
PortCommonModeRestoreTime=10us PortTPowerOnTime=10us
L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-
T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=30720ns

i226-V
Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
PortCommonModeRestoreTime=55us PortTPowerOnTime=70us
T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=138240ns

Dit interpreteer ik als dat er wel ASPM L1.1 en L1.2 capability is, maar de L1 control die uitschakelt. Dat zijn de minnetjes achter de PM (power management) opties.

Je kan proberen het aanzetten van ASPM te forceren. Dat is een workaround, geen definitieve oplossing:
https://askubuntu.com/que...-force-to-my-boot-options

Grub moet worden geupdate na zo'n wijziging, anders is het na een wijziging nog niet actief. Herstarten is nodig.

Edit2
Dit zijn flags voor de hardware modes, die staan allemaal uit bij de Samsung NVMe:
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)

Overzicht:
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=375mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)

Plusjes zijn goed. Alleen minnetjes is soms niet goed. De 375mA is voor het USB subsysteem (max. 1,88W).

Je kunt beter geen USB3 stick gebruiken en beter geen gaming muis. Microsoft toetsenbord is goed. Het zuinigste is als USB stekkers in USB2 slots zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door mrmrmr op 28-01-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior ahh, the thing of beauty! Schande om dit te verstoppen en nooit meer zien!
Vraag: is jouw RM550x ruikt naar verbrand plastic? Bij mij de “magnetic levitation fan“ die erin zit, nog nooit opgestart (en waarschijnlijk gaat nooit doen).
Ik weet niet waarom je met 12700 wil door - Kontron gaat vroeger of later ondersteuning voor 13000 toevoegen.

[ Voor 60% gewijzigd door andru123 op 28-01-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:01
cville schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Gaf bij mij geen probleem: 2x16GB DDR5 en een I3-12100 op een Kontron board.
En welk kontron bordje is dat dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 19:26
HyperBart schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:11:
[...]

En welk kontron bordje is dat dan precies?
Kontron K3843-B

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FDMK schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:01:. Tijdelijk een Seasonic 360watt voeding gepakt die ik nog had liggen, kon de bon niet meer vinden, van ik weet niet hoe oud. Resultaat in spindown is nu 16.7watt op basis van Unraid. Naast software, wat is wijsheid ten aanzien van de voeding?
Ik heb uitvoering: Seasonic G-series 360 watt in mijn oude server van 2013. Out curiosity, heb ik hem getest met de nieuwe server om te vergelijken met uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart

Resultaat: Seasonic 360 verbruikt 5W meer dan RM550x.

Oude server (celeron) - idle: Seasonic - 20W Corsair - 15W
Nieuwe server (i3-12100, Asus B660) - idle: 10.5W (Seasonic) , 5.5W (Corsair)
En ik dacht Seasonic een van de zuinigste was (destijds waarschijnlijk wel), toen op advies van BBG van @mux gekocht.
Mischien het is een verouderde voeding die na het tijd minder efficient werd. Of verbeterde technologie in de nieuwe voedingen (Mrmrmr heeft het altijd gezegd, en nu heb ik ook het daadwerkelijk gemeten)
Ik ben nu benieuwd of PicoPsu gaat een groot verschil maken. Maakt weinig zin financieel voor mij (RM550x was 65$) maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
andru123 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 06:22:
[...]

Ik heb uitvoering: Seasonic G-series 360 watt in mijn oude server van 2013. Out curiosity, heb ik hem getest met de nieuwe server om te vergelijken met uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart

Resultaat: Seasonic 360 verbruikt 5W meer dan RM550x.

Oude server (celeron) - idle: Seasonic - 20W Corsair - 15W
Nieuwe server (i3-12100, Asus B660) - idle: 10.5W (Seasonic) , 5.5W (Corsair)
En ik dacht Seasonic een van de zuinigste was (destijds waarschijnlijk wel), toen op advies van BBG van @mux gekocht.
Mischien het is een verouderde voeding die na het tijd minder efficient werd. Of verbeterde technologie in de nieuwe voedingen (Mrmrmr heeft het altijd gezegd, en nu heb ik ook het daadwerkelijk gemeten)
Ik ben nu benieuwd of PicoPsu gaat een groot verschil maken. Maakt weinig zin financieel voor mij (RM550x was 65$) maar toch.
Thnx voor het testen! Ik heb inderdaad dezelfde PSU en ook op aanraden van mux destijds. Als ik die vervang zou ik dus van ~16 watt idle naar 11 watt gaan. Ik heb nog steeds uit te zoeken waardoor m'n CPU naar lagere C-states gaat dan C2-3 maar dit is in iedergeval al hoopvol uit de hardware kant van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ben voor een familielid een zuinige NAS aan het samenstellen.

Aangezien er 1 boot drive NVME + 6 disks in moeten is 6 SATA wel aangewezen, volgens mij is het inefficienter om een lagere/zuinigere chipset te kiezen met 4 SATA + een insteekkaart dan een onzuinigere chipset met 6 of 8 x SATA te kiezen.

Ik dacht aan volgend systeem of vergelijkbaar maar ik heb nu wat moeite om in het chipset-bos + CPU generatie de juiste combo te maken, wat zien jullie als alternatieven? Ook voor de voeding hou ik me aanbevolen, heb ook in het voedingen topic de vraag uitgelegd:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 133,15€ 133,15
1MoederbordenBiostar B760M-Silver€ 198,-€ 198,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19S8/16€ 38,66€ 38,66
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 512,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 08:02
HyperBart schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:06:
Aangezien er 1 boot drive NVME + 6 disks in moeten is 6 SATA wel aangewezen, volgens mij is het inefficienter om een lagere/zuinigere chipset te kiezen met 4 SATA + een insteekkaart dan een onzuinigere chipset met 6 of 8 x SATA te kiezen.
Als je van plan bent een HBA als insteekkaart te nemen (wat wel wordt aangeraden door bijvoorbeeld TrueNAS) denk ik dat je zuiniger uit bent met een moederbord met meer ingebouwde SATA poorten.

https://www.servethehome....r-consumption-comparison/

Ik heb zelf op basis hiervan een PERC H310 in IT mode gekozen (onder water een LSI 9211-8i), maar zuinig is helaas anders.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperBart Weet je of dit Biostar bord zuinig is? Als ik het zo bekijk ziet er niet uit als een zuinig bord.

Intel H670 heeft 8x SATA, waarvan ik verwacht dat er 6 beschikbaar zijn. Ik zie nog geen 700 series chipset specsheets. Als H760 ook 8x SATA heeft, dan zou je 6x SATA native hebben, wat beter is dan een aparte SATA controller chip of insteekkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperBart schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:06:
Ik ben voor een familielid een zuinige NAS aan het samenstellen.

Ik dacht aan volgend systeem of vergelijkbaar maar ik heb nu wat moeite om in het chipset-bos + CPU generatie de juiste combo te maken, wat zien jullie als alternatieven? Ook voor de voeding hou ik me aanbevolen, heb ook in het voedingen topic de vraag uitgelegd:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 133,15€ 133,15
1MoederbordenBiostar B760M-Silver€ 198,-€ 198,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19S8/16€ 38,66€ 38,66
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 512,60
Die SN570 is volgens Tweakers niet echt zuinig in idle…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
mrmrmr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:14:
@Mich
Dit werkt nu in ieder geval:
[ 1.388568] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/adls_dmc_ver2_01.bin

Als je Putty gebruikt kun je de window dynamisch vergroten met je muis. Het kan ook via instellingen bij de meeste terminal programma's.

100% usage is normaal voor sommige onderdelen.

Package C3 ligt doorgaans aan een onderdeel of BIOS (ACPI tabellen) dat zegt niet aan ASPM te doen. Een pcie onderdeel. Dat is soms te zien in de lspci output. Probeer voor de test zo kaal mogelijk te starten. Bijvoorbeeld vanaf een SATA SSD.

Het in de BIOS uitzetten van de i226 zou ik nog niet doen. Soms kan dat juist tot een hoger verbruik leiden.

Alles tot zover staat op 'good', maar is dat nog zo met i226 actief en powertop 2.15?

Edit:

lspci opmerkingen:

Zowel bij i226-V als bij Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO staat ASPM uit.

Samsung NVMe

i226-V

Dit interpreteer ik als dat er wel ASPM L1.1 en L1.2 capability is, maar de L1 control die uitschakelt. Dat zijn de minnetjes achter de PM (power management) opties.

Je kan proberen het aanzetten van ASPM te forceren. Dat is een workaround, geen definitieve oplossing:
https://askubuntu.com/que...-force-to-my-boot-options

Grub moet worden geupdate na zo'n wijziging, anders is het na een wijziging nog niet actief. Herstarten is nodig.

Edit2
Dit zijn flags voor de hardware modes, die staan allemaal uit bij de Samsung NVMe:

Overzicht:
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=375mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)

Plusjes zijn goed. Alleen minnetjes is soms niet goed. De 375mA is voor het USB subsysteem (max. 1,88W).

Je kunt beter geen USB3 stick gebruiken en beter geen gaming muis. Microsoft toetsenbord is goed. Het zuinigste is als USB stekkers in USB2 slots zitten.
Thanks voor alle info! Ik snap nu ook zelf hoe ik kan opzoeken of de zuinige modus aan gaan of niet. Ik heb in de BIOS ook nog zitten rommelen rond alle instellingen van ASPM en PCI enzo maar niets hielp nog. De Samsung 980 pro zelf kan eigenlijk het probleem niet zijn. Er zijn hier andere zuinige servers die ook deze SSD hebben. ASPM forceren mocht niet baten. Ik denk toch dat het moederboord zelf het probleem is. De ASRock Z590 zat al rond de 8 a 9W idle en de Z690 en Z790 lijken rond de 10 a 11W te zitten. Ook de i226 zit in veel Chinese zuinige servers dus die zouden eigenlijk ook goed ondersteund moeten worden.

Ik ga voor de zekerheid nog een ander moederboord proberen. Kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
citruspers schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Als je van plan bent een HBA als insteekkaart te nemen (wat wel wordt aangeraden door bijvoorbeeld TrueNAS) denk ik dat je zuiniger uit bent met een moederbord met meer ingebouwde SATA poorten.
Inderdaad, dat bedoelde ik, ik wil een HBA vermijden.
HBA aangeraden is voor mij ook discutabel, je hebt gewoon poorten zo zuiver mogelijk nodig, of dat nu van mobo of insteekkaart is is eigenlijk niet zo belangrijk.
https://www.servethehome....r-consumption-comparison/

Ik heb zelf op basis hiervan een PERC H310 in IT mode gekozen (onder water een LSI 9211-8i), maar zuinig is helaas anders.
Ja zo heb ik er thuis nog liggen en in gebruik in mijn NAS.

Puur door jouw post en dat STH artikel ga ik wel eens kijken om een SATA SSD die hier gebruikt om van te booten te imagen naar een NVMe en dan een PCIe NVME insteekkaartje te steken.
Dan kan die LSI2008 in mijn NAS er uit bij mij (ik heb nu namelijk dat bekende Fujitsu D3644 bordje en 7 SATA devices.
mrmrmr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:07:
@HyperBart Weet je of dit Biostar bord zuinig is?
Neen, maar FireDrunk en ik hadden ooit een relatief zuinig Biostar bordje en met de volgende filter kwam die er precies redelijk prijs efficient uit:

categorie: Moederborden

@mrmrmr
Rationalisering:
Geen B660 want dat is maximaal 4 x SATA(?) en als het wel een B660 met meer dan 4 x SATA dan zit er een extra chip op
6 x SATA
1700 socket voor die i3 12100 wat er een mooie vervanger van de 9100 indertijd uit ziet.
Als ik het zo bekijk ziet er niet uit als een zuinig bord.
Klopt, maar dat idee had ik ook met al die Asus ROG bordjes en toch heb ik hier een paar pagina's terug een bordje gezien wat het blijkbaar prima zuinig deed (of ben ik rap tevreden?)
Intel H670 heeft 8x SATA, waarvan ik verwacht dat er 6 beschikbaar zijn. Ik zie nog geen 700 series chipset specsheets. Als H760 ook 8x SATA heeft, dan zou je 6x SATA native hebben, wat beter is dan een aparte SATA controller chip of insteekkaart.
Inderdaad, dat is mijn bedoeling.
H670 versus H760, help me eens even wat is het verschil of de generatie-lijn?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Mars Warrior schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Die SN570 is volgens Tweakers niet echt zuinig in idle…
Bedankt, goed dat je me daar even op wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:43:
@Mars Warrior ahh, the thing of beauty! Schande om dit te verstoppen en nooit meer zien!
Het ziet er inderdaad leuk uit zo naast me op het bureau 8)
Maar echt praktisch is het niet natuurlijk, dus ik ga alles toch in de Node inbouwen.
Vraag: is jouw RM550x ruikt naar verbrand plastic? Bij mij de “magnetic levitation fan“ die erin zit, nog nooit opgestart (en waarschijnlijk gaat nooit doen).
Mijn beide RM550x-en ruiken nergens naar tot nu toe. De fan draait enkel even bij aanzetten van de computer. Verder niet. Gingen ook bij 220W belasting niet draaien. Het is een fijne, en erg efficiënte voeding bij lage load zoals je zelf al hebt ervaren!
Ik weet niet waarom je met 12700 wil door - Kontron gaat vroeger of later ondersteuning voor 13000 toevoegen.
Kontron heeft geen enkel antwoord gegeven op de vraag over ondersteunen van 13-gen, dus ik heb dat voor nu opgegeven. Een 12600K ~ 13400 en 12700K ~ 13500 qua performance. De 13-gen spullen zijn alleen een stukkie goedkoper, maar daar is ff niks aan te doen.

Zeer waarschijnlijk is een 12600K ruim voldoende en zelfs overkill, laat staan een 12700K. Ondanks een berg containers zal de CPU waarschijnlijk een paar % belasting laten zien. Het bekende dilemma dus. Een 12100 zal ook alles vlotjes kunnen draaien namelijk!

Echte performance is nodig voor Wordpress ontwikkeling en MkDocs documentatie: Wordpress/PHP hangt voornamelijk op single core snelheid (bij beide in orde), waar MkDocs multi-core doet. Daar moet ik nu vaak 60 seconden wachten, dus dat heeft erg baat bij meer cores. Een CPU die 10x sneller is brengt de wachttijd weer terug naar 6 seconden.

Qua euro's gaat het om een euro of 80: de 13500 is ~ €270, een 12600K ~ €245 en een 12700K ~ €325.

Meer cores zijn iha bij een gegeven TDP zuiniger dan minder cores. Ik kan alleen geen zinnig antwoord vinden hoeveel dit gaat schelen in mijn situatie: misschien wel €1 / jaar :X

Aan de andere kant: 1x niet uit eten in de maand, en ik heb de 12700K al bij elkaar "gespaard" _/-\o_

Aangezien op deze server alles komt te draaien dat nu verdeeld is over 3 servers, is het tussentijds knutselen aan de server ook niet de bedoeling: testen en inregelen wil ik éénmalig doen en daarna moet dat ding het gewoon weer 10 jaar doen!

Één grote docker-compose file met wat configuratie spul is daarna verantwoordelijk voor alle apps. Deze dingen komen op Github te staan, zodat het makkelijk te beheren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik had ook graag dat Kontron bord genomen, ziet er weer een heerlijk kaal en no nonsense bord uit maar helaas ook maar 4 x SATA. Als het nu 6x was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:32:
Ik had ook graag dat Kontron bord genomen, ziet er weer een heerlijk kaal en no nonsense bord uit maar helaas ook maar 4 x SATA. Als het nu 6x was...
Al hun uATX borden hebben maar 4 x SATA ja. Ook de Q versies. Is inderdaad beetje jammer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chips and Cheese heeft een jaar geleden de P en E cores van Alderlake eens onder de loup genomen.

Conclusie: beiden zijn te hoog geklokt om efficient te zijn :-(
...That means running Gracemont above 3.2 GHz is pointless if energy efficiency is your primary concern. Running the E-Cores at 3.8 GHz basically makes them worse P-Cores. But that’s exactly what Alder Lake does by default.
...Golden Cove can be efficient too – just not at stock. Between 3 and 4 GHz, these P-Cores can give the E-Cores a run for their money.
Alder Lake’s Power Efficiency – A Complicated Picture (Intel 12700K)

In een andere test is de power scaling van de 13900K bekeken, waarbij (eindelijk) ook de Energie per "unit of work" is genomen tov de ingestelde power limit!

De maximale efficientie ligt dus tussen de 60W en 110W als ik de grafiek een beetje goed lees. Die 110W is zo ongeveer de helft van de PL2 power limit voor deze CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdZZabGrzdtCxWfZLn4M8yASJl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSVGl3Zl6shNE4SZI18SXCQv.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel: veel cores op een relatief lage frequentie voor maximale efficientie _/-\o_

Het verschil loopt aardig op, afhankelijk waar je de power limit legt tov het optimum:
- van 120.000 naar 140.000 Joule is een toename van 16%
- van 120.000 naar 160.000 Joule is een toename van 33%
- van 120.000 naar 180.000 Joule is een toename van 50%

Natuurlijk is dit wederom van toepassing op multi-core werk, en niet op idle werk waar af en toe 1 core wat moet doen

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 29-01-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HyperBart Waar heb je >4 sata nodig voor? Het advies is met zo min mogelijk disks te doen.
@Mars Warrior interessante grafiekjes, ook na deze article review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed... was ik van plan mijn processor te undervolten/underclockken.

Is het undervolt/underclock mogelijk op een non-K proc of op een non-Z moederbord?

[ Voor 76% gewijzigd door andru123 op 29-01-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 10:31
Ik heb ook een vraagje. Ik heb helaas niet zo'n zuinige server als diversen hier. Sterker nog, ik heb er drie.

Oftewel, ik draai nu een homelab Proxmox cluster met drie nodes. Ik wil één van deze nodes vervangen. Deze node is nu namelijk een ASRock DeskMini A300 met een Ryzen 2200G en 32Gb RAM (zonder ECC), maar ik wil een dedicated backbone. Oftewel, ik wil aan deze node een 530T van HP toevoegen. En daarnaast heb ik een combinatie nodig van enige power en zuinig idle. Deze node zal de volgende taken moeten kunnen vervullen in containers en VM's:
- Plex container, inclusief 1080p on the fly transcoding (geen 4K)
- Nextcloud container
- Pihole container
- OpenVPN container
- Diverse webservers
- 16 Tb ZFS (geheugen!)
- Truenas VM
- Ceph OSD's
- Home Assistant VM

Daarom zit ik aan het volgende te denken:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 178,-€ 178,-
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock B550 Pro4€ 127,24€ 127,24
1BehuizingenInter-Tech 2U 2129-N€ 115,90€ 115,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 41,95€ 41,95
2Geheugen internKingston KSM32ED8/32HC€ 108,90€ 217,80
1VoedingenSeasonic Prime Fanless TX-600€ 228,10€ 228,10
Totaal€ 1.047,99

Het moederbord moet tenminste:
- 4 sata aansluitingen hebben voor de verschillende SSD's die in gebruik zijn.
- PCIe poort voor de Intel 530T
- Voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor onvoorziene toekomstige uitbreidingen.

Hierbij de volgende vragen:
- Wat vinden jullie hiervan? Graag een sanity check.
- Is ECC nou echt de meerprijs waard?
- Ik twijfel nog tussen de 5600X of 4650G. Uiteindelijk wordt hij headless. De 4650G lijkt zuidiger, maar is een oudere architectuur?
- Ook overwoog ik een Ryzen 5 7600(X) op AM5, maar die lijkt idle toch echt minder zuinig. Intel heb ik nog even bekeken, maar lijkt helemaal buiten proportie.
- Zouden jullie ook voor Titanium voeding gaan? Hij moet tenslotte vooral Idle zuinig zijn. Maar lager dan 600W heb je deze niet...

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 29-01-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich kan je 13500 info van CPU-Z of iets vergelijkbaars posten? Ik wil graag zien of het is echte Raptor Lake of toch verbeterde Adler. Leuk dat je met andere bord gaan proberen, nog een meetpunt voor 13de generatie!
@ZatarraNL ECC voor thuis is een overkill, tenzij jij een bank server 24/7 thuis draait, die online transacties bijhoudt. (het is maar mijn mening hoor)
Wat is je huidige idle/avg/max verbruik? Ik zou een Titanium voeding overvegen alleen als je vaak boven 50-100W zit, pas dan gaat het schelen. Als je een zuinige server wil bouwen, de beste voedingen staan in de topic start - bjv. Corsair RM550x. Die heeft wel een fan (magnetic levitation), maar die aangaat pas bij 200W. Dus eigenlijk fanless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
andru123 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:23:
@Mich kan je 13500 info van CPU-Z of iets vergelijkbaars posten? Ik wil graag zien of het is echte Raptor Lake of toch verbeterde Adler. Leuk dat je met andere bord gaan proberen, nog een meetpunt voor 13de generatie!
@ZatarraNL ECC voor thuis is een overkill, tenzij jij een bank server 24/7 thuis draait, die online transacties bijhoudt. (het is maar mijn mening hoor)
Wat is je huidige idle/avg/max verbruik? Ik zou een Titanium voeding overvegen alleen als je vaak boven 50-100W zit, pas dan gaat het schelen. Als je een zuinige server wil bouwen, de beste voedingen staan in de topic start - bjv. Corsair RM550x. Die heeft wel een fan (magnetic levitation), maar die aangaat pas bij 200W. Dus eigenlijk fanless.
Dank voor je mening over ECC.

De drie nodes zitten nu samen op ruim 200 Watt inclusief UPS avg. Minimum is gezamenlijk 100W en uitschieters naar 400W. Dus gemiddeld 70Watt per node avg. Maar één node heeft een zestal HDD's. Laatste keer dat ik dat verbruik mat zat die op 80Watt. Het plan is om deze wat zuiniger te maken. Maar ik begreep dat met name de Titanium voeding ook in de lage vermogens efficient was.
Deze andere beide nodes hebben overigens elk een Corsair (2018) RM550X, mede gekozen op basis van de TS. Evenals ASRock als moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door ZatarraNL op 29-01-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:23:
Ik mag aannemen dat het een echte is :9

Ik heb de PC voor nu al ontmanteld. Morgen andere mobo erin en dan kan ik kijken. Je kan ze ook hier vergelijken: https://ark.intel.com/con...l?productIds=230580,96144

Ik ben voor deze gegaan i.v.m. meer cores omdat ik proxmox ga draaien

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 29-01-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZatarraNL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:52:
Hierbij de volgende vragen:
- Wat vinden jullie hiervan? Graag een sanity check.
Een cluster geeft vaak een flinke overhead. Is dat nodig voor thuis? Als het voor werk is: kun je niet op je werk in een testomgeving een opstelling maken, die bij voorkeur niet altijd aan staat?
- Is ECC nou echt de meerprijs waard?
Voor thuis: zelden. Voor werk: dat kan een vereiste zijn. Je wil niet dat de boekhouding van een bedrijf met grote omzet niet meer klopt als er bits flippen.
Ik twijfel nog tussen de 5600X of 4650G. Uiteindelijk wordt hij headless. De 4650G lijkt zuidiger, maar is een oudere architectuur?
Intel is in het algemeen zuiniger.
- Ook overwoog ik een Ryzen 5 7600(X) op AM5, maar die lijkt idle toch echt minder zuinig. Intel heb ik nog even bekeken, maar lijkt helemaal buiten proportie.
Wat bedoel je met buiten proportie?
- Zouden jullie ook voor Titanium voeding gaan? Hij moet tenslotte vooral Idle zuinig zijn. Maar lager dan 600W heb je deze niet...
Het gaat erom dat de voeding past bij het verbruik van de computer. Als je bijvoorbeeld een server hebt die 50W verbruikt, dan wil je een voeding die bij dat verbruik zuinig is. Bij een 600W voeding ligt het verbruik op 10%, ofwel 60W en dan is de voeding 90% of meer efficient (deze voeding haalt dat net niet). Sommige voedingen gaat de efficientie snel bergafwaarts bij een lager verbruik.

Bij 19,3W is het verbruik van deze Seasonic voeding 79,277%. Nog best goed, maar minder goed dan een een PicoPSU met zuinige adapter. Een PicoPSU-160-XT levert 160W, daar zit een verschil.

Verbruikt je computer minder dan 40W, dan is het vaak zo dat ATX formaat voedingen niet zuinig zijn. Vanaf dat punt doet PicoPSU het beter.

Een server die meer dan 20W verbruikt in idle zou ik niet zuinig noemen.

Waarom kies je voor ZFS? Een gewoon disktype kan zuiniger zijn, zonder de overhead.

VM's zijn doorgaans kostbaar doordat ze veel meer verbruiken dan bijvoorbeeld losse computers, containers of door gewoon alles op 1 zuinig OS te installeren, bijvoorbeeld Debian.

Software en inrichting zijn de punten waarop je het meest kan winnen in verbruik. Kijk vooral naar het processorverbruik. Grafiekjes verzamelen van bijvoorbeeld energieverbruik lijkt leuk totdat je beseft dat het verzamelen zelf operationeel veel energie (dus geld) kost. Loggen kun je het beste minimaliseren tot het nodige. Bijvoorbeeld terugbrengen van de frequentie en aantal te loggen items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Mars Warrior, interessant, hij zegt t zelf al maar belangrijk te realiseren is dat die sweet spot flink afhangt van de idle power.
Zijn idle power lijkt iets van 30W 158W te zijn? Dat kan met andere hardware natuurlijk een stuk lager.
Waardoor de ondergrens van de sweet spot volgens _zijn_ methode ook een stuk lager wordt.

En in het geval van een server die altijd aan staat, lijkt mij die methode sowieso niet relevant.
Want als zo'n server door hogere snelheid eerder klaar is met n taakje, gebruikt ie in de bespaarde tijd ook idle power.
Terwijl je bij die methode dat hele stuk niet meeneemt.
Dan kan je beter kijken naar het blauwe lijntje, en dat is gewoonweg hoe langzamer hoe efficienter.

[ Voor 3% gewijzigd door N8w8 op 29-01-2023 23:46 . Reden: zie italics ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
andru123 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:56:
@HyperBart Waar heb je >4 sata nodig voor? Het advies is met zo min mogelijk disks te doen.
Omdat ik 6 disks aan ga sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
mrmrmr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Een cluster geeft vaak een flinke overhead. Is dat nodig voor thuis? Als het voor werk is: kun je niet op je werk in een testomgeving een opstelling maken, die bij voorkeur niet altijd aan staat?
Allemaal terechte vragen. De cluster wordt ook gebruikt in een (kleine) kantooromgeving. Met name de nextcloudserver is voor mij erg belangrijk / essentieel. Oorspronkelijk ben ik uitgegaan van ZFS vanwege de redundantie, naast een offsite en offline backup. Er is al eens een hdd gesneuveld. Nu ik een cluster heb kan ik met Ceph ook redundantie realiseren. Zonder cluster merkte ik dat ik bij onderhoud / aanpassingen van de server problemen kreeg met het offline zijn van deze container. Met de cluster kan er gemakkelijk een node offline zijn zonder issues.

's Nachts worden de backups gemaakt, dus 's nachts uitzetten zit er niet bij.
[...]

Voor thuis: zelden. Voor werk: dat kan een vereiste zijn. Je wil niet dat de boekhouding van een bedrijf met grote omzet niet meer klopt als er bits flippen.
Betekent het flippen van bits dat bestanden onleesbaar kunnen worden? Dat zou wel problematisch kunnen worden. Maar mijn spul is niet zo kritisch als boekhouding.
[...]

Intel is in het algemeen zuiniger.
Als ik de idle verbruiken bekijk, dan scoort Intel niet beter dan AMD. En als je kijkt naar de prestaties/watt, dan lijkt Intel ook geen hoge ogen te scoren.
[...]

Wat bedoel je met buiten proportie?
Zie eerdere opmerking. Maar als ik daar naast zit, dan hoor ik het graag.
[...]

Het gaat erom dat de voeding past bij het verbruik van de computer. Als je bijvoorbeeld een server hebt die 50W verbruikt, dan wil je een voeding die bij dat verbruik zuinig is. Bij een 600W voeding ligt het verbruik op 10%, ofwel 60W en dan is de voeding 90% of meer efficient (deze voeding haalt dat net niet). Sommige voedingen gaat de efficientie snel bergafwaarts bij een lager verbruik.

Bij 19,3W is het verbruik van deze Seasonic voeding 79,277%. Nog best goed, maar minder goed dan een een PicoPSU met zuinige adapter. Een PicoPSU-160-XT levert 160W, daar zit een verschil.

Verbruikt je computer minder dan 40W, dan is het vaak zo dat ATX formaat voedingen niet zuinig zijn. Vanaf dat punt doet PicoPSU het beter.

Een server die meer dan 20W verbruikt in idle zou ik niet zuinig noemen.

Waarom kies je voor ZFS? Een gewoon disktype kan zuiniger zijn, zonder de overhead.

VM's zijn doorgaans kostbaar doordat ze veel meer verbruiken dan bijvoorbeeld losse computers, containers of door gewoon alles op 1 zuinig OS te installeren, bijvoorbeeld Debian.

Software en inrichting zijn de punten waarop je het meest kan winnen in verbruik. Kijk vooral naar het processorverbruik. Grafiekjes verzamelen van bijvoorbeeld energieverbruik lijkt leuk totdat je beseft dat het verzamelen zelf operationeel veel energie (dus geld) kost. Loggen kun je het beste minimaliseren tot het nodige. Bijvoorbeeld terugbrengen van de frequentie en aantal te loggen items.
Goede tips. Containers hebben al de voorkeur ivm lagere overhead. Alle software barebone op een server wil ik niet. Het gemak van backups zijn belangrijk, want ik tweak nog wel eens wat, en dan wil ik eenvoudig dingen terug kunnen draaien.
Ik heb eerder al eens PicoPsu's overwogen, maar ze lijken me toch beperkt aanpasbaar. Misschien is dat koudwatervrees. Software tweaken wordt aan gewerkt, maar daar heb ik nog wel e.e.a. te leren. Loggen beperken is een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:47:
in het geval van een server die altijd aan staat, lijkt mij die methode sowieso niet relevant. Want als zo'n server door hogere snelheid eerder klaar is met n taakje, gebruikt ie in de bespaarde tijd ook idle power.
Terwijl je bij die methode dat hele stuk niet meeneemt.
Dan kan je beter kijken naar het blauwe lijntje, en dat is gewoonweg hoe langzamer hoe efficiënter.
niet helemaal eens - Af en toe doet mijn server iets groots. Stel dat ik moet een movie comprimeren, en dit taak verbruikt 120 Watt-uur. Als ik door optimizatie hetzelfde taak in 100 Watt-uur kan afronden, heb ik in paar uur 20W bespaart - misschien zelfs meer dan je in een week met alle idle optimizaties kan besparen. ik overdrijf een beetje, punt is dat alle optimizaties gaan schelen op lange termijn
HyperBart schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:48:
Omdat ik 6 disks aan ga sluiten.
duh :*)
En je moet alle 6 tegelijk aan op SATA? Ikzelf ga voor een externe behuizing die via USB is aangesloten. Maar als je grotere opslag wilt, die makkelijker te beheren, dan versta ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan toch ook een extra sata kaartje bij prikken?

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Le Mol schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:57:
Je kan toch ook een extra sata kaartje bij prikken?
Tuurlijk maar de consensus hier was dat dat meer verbruik met zich mee brengt dan een dikkere/hogere chipset die meer SATA kan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 13:32
Iemand enige ervaring met Bios Recovery van een Fujitsu moederbord? Mijn D3644-B stopte tijdens de update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvMGyDfXg37pjo0cTg9J6FQwXas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF4sxvx0cJLOZ4jgsSUiqiEp.jpg?f=fotoalbum_large

De recovery procedure krijg ik niet aan de praat, ik heb alle USB poorten geprobeerd, meerdere usb-sticks. Geen resultaat. Met of zonder de recovery jumper, de machine komt op, draait voor ongeveer 1min, gaat dan uit, komt weer op voor 10seconden, gaat weer uit, komt 10seconden op, etc. Eén van de usb-sticks die ik probeerde had een ledje, die ging netjes aan maar ging nooit flikkeren. Ook de speaker maakt geen geluid.

Op het fujitsu forum schrijft iemand 27 nov jl
the auto-recovery method doesn't actually work on Fujitsu motherboards, or the guide provided is not entirely complete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@andru123, ja dat klopt, maar dat is niet het probleem met die methode.

Het probleem is dat onder een bepaalde snelheid (in zijn geval, onder de 80W power limit), het aantal Wh dat wordt verbruikt _tijdens_ de taak, toeneemt.
Dat is simpel gezegd omdat de rest van het systeem altijd evenveel W gebruikt ("idle power").
Als je dan (door lagere/"efficientere" CPU snelheid) meer h nodig hebt voor de taak, zorgt dat juist voor _meer_ Wh dan je bij de CPU bespaart.
Dat kan je zien in de oranje grafiek, onder de 80W neemt het verbruik juist toe.

Maar bij een server die altijd aan staat, moet je niet kijken naar alleen Wh tijdens de taak, maar Wh over (bijvoorbeeld) de hele dag.
Het systeem verbruikt (simpel gezegd) altijd evenveel W idle power. Dus is vooral van belang, te kijken naar wat er tijdens de taak wordt verbruikt _exclusief_ idle power (of inclusief, maar dan moet je het verbruik _na_ de taak ook meenemen, maakt niet uit).
Als je dat doet, dan kom je op de blauwe grafiek, waarbij lager altijd zuiniger is.

[ Voor 5% gewijzigd door N8w8 op 29-01-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smartbit De tekst op het scherm geeft aan dat de update is uitgevoerd.

Maak eens een Debian USB2 bootable stick aan met hybrid of UEFI indeling, dat kan met Rufus. Het komt vaak voor dat BIOS/MBR ingedeelde sticks worden gebruikt en booten werkt dan niet op een UEFI only computer.

Boot bij voorkeur met die stick op een USB2 aansluiting, achterop de computer.

Verwijder de BIOS update stick eerst als je dat nog niet gedaan had. Is een lopende update onderbroken geweest? Bijvoorbeeld bij opnieuw proberen?

Kun je in de BIOS als je boot? Dat gaat via F2.

Uit de Fujitsu D3644-B handleiding:

Flash BIOS update with a USB stick
BIOS update

► Unzip the ZIP files which were downloaded under Admin package – Compressed Flash Files
and copy the files and directories to the root directory of your USB stick.
► Restart your system and wait until screen display appears.
► Press the function key F12 .
► Using the cursor keys, select the entry FUJITSU Update Utility.
► Press the Enter button to confirm your selection.
The automatic update starts.
► Using the cursor keys, select the entry y .
The system is restarted and the Flash BIOS update is performed.
BIOS Recovery Update
BIOS RecoveryUpdate

RecoveryUpdate

► Unzip the ZIP files which were downloaded under Admin package – Compressed Flash Files
and copy the files and directories to the root directory of your USB stick.
► Switch off the system and unplug it from the mains supply.
► Open the casing and enable Recovery using the jumper / DIP switch on the system board.
You will find details on this in the technical manual for the system board.
► Insert the prepared USB stick.
If the Admin package on the prepared USB stick does not match the BIOS
version of the system (e.g. Admin package for BIOS R1.2.0, but BIOS R1.3.0 is
enabled on the system), no screen outputs will be possible in recovery mode. The
Recovery Update will be carried out automatically in this case.
During the Recovery Update, a recurring short signal tone will sound. Recovery of the
system has succeeded if you hear the repeated signal sequence "short-short-long-long"
after a long signal tone. The Recovery process can take a few minutes.
► After the recovery process has finished, switch off the system and
disconnect it from the mains supply.
► Remove the USB stick.
► For all jumpers / DIP switches which were changed, return them to their
original positions and close the casing.
► Connect the system to the mains supply again and switch it on.
The system will now boot up with the new version of BIOS.
► Check the settings in the BIOS Setup. If necessary, configure the settings once again.

Alle instellingen naar default zetten in de BIOS is verstandig, dan worden eventuele blokkades op BIOS updates weggenomen. Met name System Firmware Update en System Firmware Rollback.

[ Voor 68% gewijzigd door mrmrmr op 29-01-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:18: op de blauwe grafiek, waarbij lager altijd zuiniger is.
Die grafiek is tegenstrijdig imho. Als blauwe grafiek klopt dan oranje niet. Hoe kan dat bij PL 30 - met minder watt per .. uhm “unit of work”? ... zo veel meer vermogen op systeem niveau verloren gaan? Het kan wel zijn dat het systeem is veel onzuiniger bij lagere PL. Maar, twijfelachtig. Ik vermoed eerder dat “unit of work” was niet precies gemeten/defined.
Wat is beetje zorgwekkend in die article van @Mars Warrior, dat AMD vermoedelijk het efficiëntie niet meet, maar schat. Het is waar AMD beter dan Intel, en zij dit niet meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:14:
lspci opmerkingen:

Samsung NVMe

i226-V

Je kan proberen het aanzetten van ASPM te forceren.

Ik heb dit op mijn systeem uitprobeerd. Helaas geen impact op verbruik - blijft op 5.5W idle.

Bij mij staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Subsystem: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO [144d:a801]
    Capabilities: [40] Power Management version 3
        Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, [b]ASPM L1[/b], Exit Latency L1 <64us
            ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
        LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
            ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+
               T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=98304ns
        L1SubCtl2: T_PwrOn=42us

Ethernet controller [0200]: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V [8086:15f3] (rev 03)
    Capabilities: [40] Power Management version 3
        Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=1 PME-
        LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <4us
            ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
        LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
            ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
        L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+
        L1SubCtl2:
    Kernel driver in use: igc

Er zijn ook 3(!) PCI Bridges met L1.1 of L1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:43:
Ik heb dit op mijn systeem uitprobeerd.
De controller van de pcie power management capabilities heeft nu ASPM aan (plusjes) en D0 t/m D3. Dat ziet er beter uit. :)

Dat zou in idle effect moeten hebben voor het idle verbruik (onder gelijkblijvende echte idle omstandigheden).

Dat bridges ook in low power kunnen is als verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrmrmr helaas geen effect, blijft op 5.5W idle.
Ik begin te denken dat 5W is inherent verbruik van dit moederbord en/of PSU.
Het is niet da CPU - je hebt wel 2.5W gehaald met 12100, maar wel met Picopsu. Misschien probeer ik iets dat onmogelijk is.
Ah wel, nog undervolten proberen. Het is niet makkelijk op Asus - er zijn opties in BIOS die ik niet begrijp. Op Asrock was het echt makkelijk - gewoon alle voltages op een rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:34:
@mrmrmr helaas geen effect, blijft op 5.5W idle.
Ik begin te denken dat 5W is inherent verbruik van dit moederbord en/of PSU.
Het is niet da CPU - je hebt wel 2.5W gehaald met 12100, maar wel met Picopsu. Misschien probeer ik iets dat onmogelijk is.
Ah wel, nog undervolten proberen. Het is niet makkelijk op Asus - er zijn opties in BIOS die ik niet begrijp. Op Asrock was het echt makkelijk - gewoon alle voltages op een rijtje.
Ja dat is het verschil met een z of b-chipset. Z is voor overklockers Tot een bepaalde bios versie is/was het mogelijk om de cpu te undervolten. Het kan ook zijn dat het bij de 12e generatie wel kon en bij 13 niet. Of undervolten voor idle echt effect heeft weet ik niet. Je gaat van minimaal verbruik nog een paar procentjes afhalen.

Jou i225 op jou Linux gaat zo te zien wel in powersave mode. De i226 is eigenlijk revisie 4 van de i225 (die al 3 reviesies had ivm problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
@mrmrmr
De tekst op het scherm geeft aan dat de update is uitgevoerd.
Daar lijkt het op, maar niet volgens de door jouw gequoot handleiding, want daarin staat
> The system is restarted and the Flash BIOS update is performed.
er vond geen herstart plaats, ook niet na een uur. Daarna heb ik hem maar uit gezet en kwam het systeem in de restart loop.
Kun je in de BIOS als je boot? Dat gaat via F2.
Nee, want dat is mijn klacht. Het scherm blijft zwart zowel op de DVI als op de HDMI poort, waar die voorheen wel werkten.
Boot bij voorkeur met die stick op een USB2 aansluiting, achterop de computer.
ik heb alle USB poorten geprobeerd, meerdere usb-sticks. Geen resultaat.
Uit de Fujitsu D3644-B handleiding:
Dank voor een kopie van de handleiding. Ik begrijp uit deze reactie dat er tweakers zijn die de handleiding niet lezen, dat is bij mij niet het geval, die heb ik zeer zorgvuldig gelezen, Ik zal om dit soort misverstanden te voorkomen in het vervolg links toevoegen naar de handleiding.

Mijn vraag was: heb je zelf wel eens een recovery geprobeerd? Heb je wel eens meegemaakt of ergens gelezen dat een fujitsu/kontron moederbord opkomt en weer uitgaat, dan weer opkomt en weer uitgaat, etc? Wat is er onduidelijk aan de reactie van 27nov?

Iemand ervaring met het garantie afhandeling door Kontron? Ik heb het bord zo'n 3 jaar geleden gekocht en tot gisteren nooit gebruikt. Gegeven dat het bord niet voldoet (de bios update doe het niet noch de recovery) voldoet het mijn inziens niet aan de minimale eisen. Ik heb al heel veel firmwares in mijn leven geupgrade maar dit is de eerste keer dat ik een systeem heb gebrickd. Uiteraard ben ik niet de enige met deze klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:54
@smartbit Je kan op Ali een bios flasher kopen die met een grijpertje over de chip op je moederbord gaat. Dan kun je met een andere PC een (volledige) bios flashen. Let op dat bios updates vaak dat zijn, alleen updates. Je zal dus ergens een volledige BIOS firmware vandaan moeten halen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smartbit ik heb iets vergelijkbaar met Asrock meegemaakt. Ik wilde gewoon Instant flash functie testen - en het is niet gelukt. Ik deed voeding Aan - groene Led op bord ging Aan - maar na 5 seconden ging het Led weer Uit - maakte niets uit of ik heb Instant flash knoop gedrukt of niet.
Ik vermoed het was iets te maken met energie besparende mode van de voeding of bord - als er niets gebeurd in 5 sec, gaat het uit. Probeer mischien eens met andere (domme) voeding? Maar bij jouw waarschijnlijk een andere probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smartbit schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:18:
@mrmrmr
Dank voor een kopie van de handleiding. Ik begrijp uit deze reactie dat er tweakers zijn die de handleiding niet lezen, dat is bij mij niet het geval, die heb ik zeer zorgvuldig gelezen, Ik zal om dit soort misverstanden te voorkomen in het vervolg links toevoegen naar de handleiding.
Ok, ik wist niet hoe je het precies had uitgevoerd. BIOS updates kunnen bijvoorbeeld ook vanuit Windows worden uitgevoerd. Ik zou het altijd vanaf stick doen.

De UEFI/GPT indeling van de stick is belangrijk om van te booten.
Mijn vraag was: heb je zelf wel eens een recovery geprobeerd?
Nee, maar wel BIOS updates. Recovery was nog niet nodig. Ik merkte wel wat verschillen tussen de beschreven updatewijze en hoe het werkelijk verliep bij de Kontron K3843-B (opvolger van de Fujitsu D364x serie). Bijvoorbeeld een aantal settings in de BIOS moeten op een bepaalde manier staan om bepaalde deelupdates wel of niet uit te voeren.
Heb je wel eens meegemaakt of ergens gelezen dat een fujitsu/kontron moederbord opkomt en weer uitgaat, dan weer opkomt en weer uitgaat, etc? Wat is er onduidelijk aan de reactie van 27nov?
Fujitsu heeft twee lijnen: merkcomputers en een industie business. De laatste is een paar jaar geleden verkocht aan Kontron.

Jij hebt een bord uit de industrie tak, het is niet vanzelfsprekend dat wat iemand schrijft over de merkcomputer van toepassing is voor industrie moederborden. De kans is groot dat het anders werkt en dat is hier denk ik her geval.

De reactie op dat forum is niet onderbouwd met bewijzen en ik vind het een boude bewering die daar wordt gedaan over het merk Fujitsu als geheel. Ik ga er daarom niet vanuit dat wat daar gezegd wordt klopt.

De BIOS update handleiding noemt ook nog deze tools:

EFI Flash Update
Use ZIP-files for EFI-based BIOS Update

Copy content of the BIOS ZIP to any FAT32 formatted USB drive/stick. The files should be visible in
following directories:
 EfiFlash.efi -> /EFI/FUJITSU
 Flash update files (e.g. .UPD) in root directory of USB stick.
Boot the system and choose “FUJITSU Update Utility” in F12 boot menu.

Please see the BIOS-Flash-Tools documentation for more information:
https://ftp.kontron.com/m...ools/BIOS%2DFlash%2DTools

Ik zou die stick formateren met GPT indeling.

BIOS Recovery
Please see the BIOS-Flash-Tools documentation for more information:
https://ftp.kontron.com/m...ools/BIOS%2DFlash%2DTools

Dit document: https://ftp.kontron.com/m...ash%2DTools%5FHowTo%2Epdf bevat een uitgebreide beschrijving van de recovery procedure.
Iemand ervaring met het garantie afhandeling door Kontron? Ik heb het bord zo'n 3 jaar geleden gekocht en tot gisteren nooit gebruikt. Gegeven dat het bord niet voldoet (de bios update doe het niet noch de recovery) voldoet het mijn inziens niet aan de minimale eisen. Ik heb al heel veel firmwares in mijn leven geupgrade maar dit is de eerste keer dat ik een systeem heb gebrickd. Uiteraard ben ik niet de enige met deze klacht.
Soms zit het hem in details, vandaar dat ik de handleiding citeerde. Het kan ook zo maar zijn dat een update anders verloopt dan in de handleiding is aangegeven. Dat wordt dan soms uitgelegd in een tekst van de BIOS update zelf. Er zijn soms wijzigingen in de recovery procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Heren, dank voor het meedenken. Wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_
chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:26:
@smartbit Je kan op Ali een bios flasher kopen die met een grijpertje over de chip op je moederbord gaat. Dan kun je met een andere PC een (volledige) bios flashen.
@chaoscontrol Zou zeker binnen mijn vaardigheden moeten liggen, maar ik heb er geen ervaring mee. Als ik in-between-jobs was of met pensioen dan zou ik het graag doen maar ik denk dat me dat te veel tijd kost. Dan komt er nog bij
dat bios updates vaak dat zijn, alleen updates. Je zal dus ergens een volledige BIOS firmware vandaan moeten halen.
en ik geen idee heb waar ik die vandaan moet halen. Behalve dan een tweede bord kopen, maar dan ga ik liever voor een DDR5 bord en zet het DDR4 ECC geheugen (gisteren geopend :'( ) alhier te koop.
andru123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:54:
@smartbit ... Ik vermoed het was iets te maken met energie besparende mode van de voeding of bord - als er niets gebeurd in 5 sec, gaat het uit. Probeer mischien eens met andere (domme) voeding? Maar bij jouw waarschijnlijk een andere probleem.
@andru123 Er zitten geheel geen leds op het moederbord, zeer irritant. Ook de speaker krijg ik niet aan de praat. Die energiebespaarende stand die ken ik niet, het is een serverbord wellichte hebben die dat niet? Ik heb een oude voeding gepakt die ik nog had liggen, een Seasonic SS-430GM en die deed het prima voordat ik het moederbord brickde. Is best een oud ding, maar ik heb ze nog ouder :) en zal dat proberen.
Mars Warrior schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:37:
@smartbit , in de 12gen mobo’s is BIOS recovery tijdelijk verwijderd, omdat het niet werkt 8)
@Mars Warrior dat is idd een veeg teken. Ik neem aan dat de D3644-B geen 12de generatie is, maar 10e of 11e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
@mrmrmr dank voor je uitgebreide feedback.

Deed jij je updates vanuit Windows, met de update tool van Linux of met een losse usb-stick? Dat laatste is wat ik deed (zoals je kunt zien op de foto), met de methode zoals jij die in je antwoord hebt gekopieerd, en dan start het moederbord op met vanaf EFI bestand uit de folder /EFI/FUJITSU.
De kans is groot dat het anders werkt en dat is hier denk ik her geval.
Ik vrees dat je daar een terecht punt hebt.
Soms zit het hem in details, vandaar dat ik de handleiding citeerde. Het kan ook zo maar zijn dat een update anders verloopt dan in de handleiding is aangegeven. Dat wordt dan soms uitgelegd in een tekst van de BIOS update zelf. Er zijn soms wijzigingen in de recovery procedure.
En dat is precies waar ik naar op zoek ben: de details die niet in de handleidingen staan en die ik niet op internet kan vinden.

Gegeven dat ik nergens iets kon vinden over die recovery en er hier ook niemand ervaring mee heeft, heb ik me er eerlijk gezegd al bij neergelegd dat het bord gebrickd is. Ik kan het nog proberen bij de redactie/fora van heise of support/fora van fujitsu/kontron maar dat gaat me veel tijd kosten en ik weet niet of ik dat nog wil doen voor zo'n oud type bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@andru123, ik had al eerder gekeken/berekend om te controleren of hij EN ikzelf het wel goed hadden.
Het leek me overdreven dat alles hier te posten, en het gewoon uit te leggen. Maar wellicht helpt het.

s per taak (staat in andere plaatje): PL60 672s, PL80 570s.
Ws per taak totaal (incl idle): PL60 127143, PL80 122571.
Ws per taak excl idle: PL60 20286, PL80 33143.

Daarmee kan je berekenen wat de idle power is, dat moet natuurlijk in beide gevallen hetzelfde zijn:
PL60: (127143-20286)Ws / 672s = 159W.
PL80: (122571-33143)Ws / 570s = 157W.
Dus ja dat komt wel ongeveer overeen.
Waarschijnlijk omdat ik al deze waarden niet precies weet, maar heb bepaald door pixels tellen, zit het er wat naast.
Ik had alleen PL 60W en 80W bekeken, 30W mag je zelf doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb nog ff de Ryzen 7950X cijfers in een Excel sheet gezet:

Dit is enkel de CPU, dus niet de package (doet 10W volgens deze post), laat staan idle power van het mobo.

Het laat de efficiëntie zien van een enkele mult-core Cinebench R23 run.

Voor de berekening van het aantal Joules heb ik simpelweg de duur van de run vermenigvuldigd met het maximum vermogen. Dit is niet helemaal correct waarschijnlijk, maar zal dicht in de buurt komen. En uiteindelijk gaat het om de trend, niet de exacte cijfers.

Net als bij Intel zie je dat bij een te lage TDP de CPU eigenlijk niks meer kan omdat package power dan in de weg gaat zitten (SOC, RAM drivers, etc) tov de opgegeven TDP.

- Bij 67W haalt de CPU nog 70% van zijn CB prestaties en zit deze op 40% van het max. Joule verbruik
- Bij 103W haalt de CPU nog 85% van zijn CB prestaties en zit deze op 51% van het max. Joule verbruik
- Bij 133W haalt de CPU nog 93% van zijn CB prestaties en zit deze op 62% van het max. Joule verbruik

Het laat ook zien dat de 65W/105W en 105W/142W ECO modes van de niet-X modellen het nog steeds zo goed doen qua performance, zeker als het gaat om het verbruik en multi-core efficiëntie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru5PGaRhx-PopTuq736YqDvm9lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A4OCElkmJSquQWVCXf5sYymk.png?f=fotoalbum_large

Wederom multi-core metingen onder volle belasting. Of dit soort conclusies ook geldig zijn voor een gemiddelde server met lage belasting waar slechts een handvol cores iets doen heb ik nog steeds geen enkel idee van.

CPU belasting in % en de hoeveelheid Watts uit de muur schalen in ieder geval niet lineair, dat heeft Anandtech al eerder laten zien. De 1ste core pakt ff 80W (12% CPU), waarna volgende cores ca 20-25W extra pakken per actieve core:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/17047/Power%2012900K%20POVRay%20Ramp%20EP_575px.png

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 30-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
offtopic:
Tja, ik vond het een beetje een rare vraag. Da's zo een beetje hetzelfde als iemand die een Audi A6 gaat kopen vragen waarom hij geen Suzuki Swift koopt omdat die zuiniger rijdt :+

Wat betreft het moederbord: iemand daar dan advies of ideeën over?

Is maar een idee, SATA wordt geleverd door 2 aparte chips en er zit volgens mij heel veel "rotzooi" op het bord wat niet nodig is, zoiets dan?
uitvoering: MSI MAG B660M Mortar DDR4

Of dit, maar dan denk ik "ja LED, zelfs al zet je het uit zal er nog altijd iets op dat bord stroom verbruiken daarvoor"
uitvoering: ASRock B660M Steel Legend

@mrmrmr , wat jij?

[ Voor 44% gewijzigd door HyperBart op 30-01-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Mars Warrior Tweede deel van mijn post mogelijk relevant: Hans1990 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Nuttige data en inzichtvolle analyse. In mijn post heb ik een paar CPUs naar elkaar gezet op basis van TDP data en CB23 scores. Mijn conclusie is eigenlijk dat de energie-efficientie verschillen met TDP schokkend zijn, maar tussen verschillende CPUs opvallend genoeg niet zo schokkend groot zijn IMO.

De 7950X rondom 65W is wel een efficientie monster.. maar een 'tragere' CPU scoort erg dicht in de buurt (verschillen tot aan 30%). Het prijsverschil van 250euro over 30% efficientieverschil @ 65W betekent slechts gem. 20W meer power met bijvoorbeeld een 7700X. Met 45ct/kWh duurt het 3.2jaar 24/7 stampen voordat het prijsverschil is terug verdiend.
Ik zou zo'n Ryzen 9 dus enkel overwegen zodra je die op iets hoger TDP instelt om de 30k+ pt in Cinebench te halen.

Overigens is idle power van de overige componenten niet onbelangrijk om mee te nemen. Ik verwacht dat de buik van de efficientiegrafiek dan opschuift naar hogere powers. Bijvoorbeeld 51W is nu het meest efficienst. 67W(+31%) is 19% sneller. Wanneer de overige componenten 32.7W verbruiken, is de CPU efficienter bij 67W.
Valt uit te rekenen met: (67+x)/(51+x) = 28387/23832 (druk op "Approximate form" bij x ~= )
Voor een productivity PC met idle dGPU kan dit nog wel eens zo uitvallen.

Voordat de CPU efficienter draait bij 107W (ipv 67W) verbruik; moet de rest van het systeem zo'n 98.2W verbruiken. Voor een game PC met actieve GPU is dit zeker wel het geval. Probleem is dat CPU bij gamen niet 100% belast is, dus deze vergelijk gaat niet helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Mars Warrior,
Of dit soort conclusies ook geldig zijn voor een gemiddelde server met lage belasting waar slechts een handvol cores iets doen heb ik nog steeds geen enkel idee van.

CPU belasting in % en de hoeveelheid Watts uit de muur schalen in ieder geval niet lineair
Lijkt mij dat 1 core _excl_ idle power vooral efficienter wordt van n lagere kloksnelheid (en bijbehorende spanning).
Begrens je TDP, dan wordt die efficientie indirect verhoogd door de snelheid te verlagen tot het verbruik in de TDP past.
Bij een multicore load wordt de snelheid verder teruggeschroefd dus kan je goed verschil zien.
Maar als je maar 1 core belast is zo'n TDP instelling veel minder beperkend, dus blijft ie snel gaan, dus minder efficient. Daarvoor kan je beter rechtstreeks de kloksnelheid beperken.

Dat is dan nog wel excl idle power, terwijl die (vaak) wel belangrijk is voor efficientie bepaling.
Dat kan je ook zien aan je grijze grafiek, dat ie onder een bepaalde snelheid juist weer minder efficient wordt (dankzij de idle power).
Ik neem aan dat de efficientie voor een gegeven load en kloksnelheid/TDP wel ongeveer te berekenen is, als je niet alleen de idle power weet, maar ook het verbruik van 1 core bij verschillende kloksnelheden en prestaties.
Alleen zal dat wel wat werk zijn om allemaal te meten.

Had je mn reactie(s) op je eerdere bericht eigenlijk wel gezien?
Mn punt was in t kort iig, dat bij een server die toch altijd aan staat en ongeacht de snelheid toch wel evenveel werk verzet, je de idle power kan negeren (ervan aftrekken) bij het bepalen van de efficientste kloksnelheid of TDP. Dan is ie gewoon hoe langzamer hoe efficienter.
Als je een machine hebt waarbij dat _niet_ zo is, bijv een workstation waarbij je moet wachten op compiles/renders/transcodes, met als gevolg dat je meer tijd (en dus meer idle power) gebruikt voor hetzelfde werk, is dat wel belangrijk. Daar is jouw grijze grafiek van belang.

(met idle power bedoel ik base load of hoe je t ook wilt noemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperBart schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:17:
offtopic:
..als iemand die een Audi A6 gaat kopen vragen waarom hij geen Suzuki Swift koopt omdat die zuiniger rijdt :+
Niet als die Audi rijder toch Suzuki mileage probeert te halen. :D
Beide borden staan in de lijst van "spaarsamsten systemen" van de topic start. Het is ook veel uitzoekwerk hier - niemand kan verbruik raden op basis van een foto (misschien Mrmrmr of Mars Warrior :) ). Als je er eentje koop, wordt jou meting een referentie punt voor iemand anders.

Als je mij vraagt, ik vind die Asrock LEDjes echt mooi. :D De LEDs verbruiken 0,5W - max 1W, denk ik - echt niks ter vergelijking met alle HDDs. Veel moederborden komen met ingebouwd ARGB controller, en die kan je in BIOS uitschakelen

[ Voor 4% gewijzigd door andru123 op 30-01-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans1990 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:12:
@Mars Warrior Tweede deel van mijn post mogelijk relevant: Hans1990 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Nuttige data en inzichtvolle analyse. In mijn post heb ik een paar CPUs naar elkaar gezet op basis van TDP data en CB23 scores. Mijn conclusie is eigenlijk dat de energie-efficientie verschillen met TDP schokkend zijn, maar tussen verschillende CPUs opvallend genoeg niet zo schokkend groot zijn IMO.
Ah. Leuk om te zien dat zoveel CPU's ongeveer hetzelfde gedrag laten zien bij wijzigende TDP limieten!
Dat zal deels wel komen uit natuurkundige wetten.
Overigens is idle power van de overige componenten niet onbelangrijk om mee te nemen. Ik verwacht dat de buik van de efficientiegrafiek dan opschuift naar hogere powers. Bijvoorbeeld 51W is nu het meest efficienst. 67W(+31%) is 19% sneller. Wanneer de overige componenten 32.7W verbruiken, is de CPU efficienter bij 67W.
Valt uit te rekenen met: (67+x)/(51+x) = 28387/23832 (druk op "Approximate form" bij x ~= )
Voor een productivity PC met idle dGPU kan dit nog wel eens zo uitvallen.

Voordat de CPU efficienter draait bij 107W (ipv 67W) verbruik; moet de rest van het systeem zo'n 98.2W verbruiken. Voor een game PC met actieve GPU is dit zeker wel het geval. Probleem is dat CPU bij gamen niet 100% belast is, dus deze vergelijk gaat niet helemaal op.
Voor een desktop systeem ben ik het met je eens, maar...
N8w8 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:16:
Had je mn reactie(s) op je eerdere bericht eigenlijk wel gezien?
Mn punt was in t kort iig, dat bij een server die toch altijd aan staat en ongeacht de snelheid toch wel evenveel werk verzet, je de idle power kan negeren (ervan aftrekken) bij het bepalen van de efficientste kloksnelheid of TDP. Dan is ie gewoon hoe langzamer hoe efficienter.
Als je een machine hebt waarbij dat _niet_ zo is, bijv een workstation waarbij je moet wachten op compiles/renders/transcodes, met als gevolg dat je meer tijd (en dus meer idle power) gebruikt voor hetzelfde werk, is dat wel belangrijk. Daar is jouw grijze grafiek van belang.
...Voor een server zit ik volledig op deze gedachtelijn: idle verbruik heb je altijd, ongeacht de load, dus gaat het erom om de load zelf zo efficient mogelijk te maken zolang de load niet echt tijdkritisch is. Zoals de grafiek van de 7950X laat zien, kun je dan het energieverbruik bijna halveren!

Of je dat geld er ooit uitkrijgt met zo'n dure CPU is een andere discussie: dat betwijfel ik ten zeerste met een server met lage belasting.
@Mars Warrior,
Lijkt mij dat 1 core _excl_ idle power vooral efficienter wordt van n lagere kloksnelheid (en bijbehorende spanning).
Begrens je TDP, dan wordt die efficientie indirect verhoogd door de snelheid te verlagen tot het verbruik in de TDP past.
Bij een multicore load wordt de snelheid verder teruggeschroefd dus kan je goed verschil zien.
Maar als je maar 1 core belast is zo'n TDP instelling veel minder beperkend, dus blijft ie snel gaan, dus minder efficient. Daarvoor kan je beter rechtstreeks de kloksnelheid beperken.
Klopt, de single core efficientie wordt iha niet echt beinvloed door een ingestelde TDP omdat dat TDP pas geraakt wordt bij gebruik van multi-core, zolang je de TDP tenminste niet te laag instelt.

Als ik naar de grafiek van Anandtech kijk voor de 12900K, dan zie je dat:
- Single core doet 80W
- Dual core doet 110W

In onderstaande grafiek van de 13900K zie je dat de efficientie 'toevallig' maximaal is bij een TDP van 80W en dat 100W/100W ook nog erg efficient is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdZZabGrzdtCxWfZLn4M8yASJl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSVGl3Zl6shNE4SZI18SXCQv.jpg?f=fotoalbum_large

Op mijn server heb ik zowel interactief werk, waarbij lage responstijden erg fijn zijn, als echt serverwerk waar het iha niet boeit hoelang dat duurt. Bij het interactieve werk is single core performance erg bepalend, waarbij vaak een 2de of mogelijk 3de core ook nog het nodige bijdraagt aan de responstijden (database en webserver doen ook nog wat).

Uitgaande van de metingen van Anandtech zit ik dan tussen de 1-core/80W en 3-cores/130W waarbij 2-cores op 110W uitkomen.

Combineer ik dat met de maximale multi-core efficientie uit de grafieken, 80W tot 110W, dan matched dat wel erg mooi met de 1-3 core interactieve load.

Met deze ABB (achterkant bierviltje berekening) zou - in mijn geval - een limiet van 100W zowel het interactieve gebruik zeer goed bedienen, als bij multi-core gebruik maximaal efficient zijn 8)

Wat dan de uiteindelijke winst zal zijn per jaar in kWh is niet in te schatten natuurlijk. Ik wil nog wat extra dingen gaan draaien op deze server (Frigate bijv) waardoor de load toeneemt, en een hogere efficientie fijn zal zijn.

Stel dat je op een jaarverbruik van 400kWh 20% bespaart dan heb je het over 80kWh. Dat is ~ €32 per jaar.

Noot:
We hebben het hier wel over de "K" lijn van Intel die standaard niet efficient is. De niet-K versies zitten vaak al op een TDP van 65W/130W of 65W/150W, en zijn dus out-of-the-box sowieso efficienter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik bedenk me net dat je onder Linux met de Cpupower-gui App voor elke core (cpu in Linux termen, lekker verwarrend) de governer (bijv powersave) en minimale en maximale frequentie kan opgeven.

Daarnaast kun je in Docker een cpuset per container opgeven, oftewel op welke cores draait een container.

Dat betekent (voor mij) dat ik bijv:
  • Een aantal p-cores op max kan laten draaien die voor de interactieve containers werken
  • De e-cores allemaal in hun meest efficiënte bereik (max 3Ghz) kan laten draaien
  • De overige p-cores ook in hun meest efficiënte bereik (max 3.5-4GHz) kan laten draaien
Voor de getallen, zie deze grafiek van Chips and Cheese:

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/chipsandcheese.com/wp-content/uploads/2022/01/image-18-1.png?ssl=1

Oftewel: de cores voor typisch server werk draaien altijd maximaal efficient, en de cores voor het interactieve werk op maximale performance als dat nodig is.

Het maximale wattage zal dan vanzelf omlaag gaan.

Het wordt steeds beter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:45:
Is het undervolt/underclock mogelijk op een non-K proc of op een non-Z moederbord?

Maakt het zin om een i5-13600K in B660 moederbord te stoppen?
een lastige vraag. Ik heb geprobeerd op Asus B660 i3-12100 te undervolten. Zonder enige effect tot nu toe.
Er zijn heel weinig volt settings. Er is ook geen BIOS documentatie - ik heb er een van andere Asus bord gevonden, om beter de settings te verstaan en ook mogelijk range.
Non-K processors blijkbaar niet te underclokken/undervolten met Intel XTU of andere utilities.
Verder, zelfs voor K versies zijn sinds kort niet meer te undervolten. (misschien ook de reden dat 13600K in prijs gedaald?) Bij mij zie ik dat Dynamic Overclocking Undervolt Protection is al Enabled met een Bios van juli 2022. @Mars Warrior het kan zijn dat straks al die mooie efficiëntie grafiekjes niet meer relevant worden :'(

Ik heb ook Cinebench op i3-12100 gedraaid. Ik heb de score van 6648 gehaald in W11 met alle energiebesparende settings. Opvallend dat:
- hele systeem verbruik was nooit hoger dan 55W, terwijl i3 TDP op 60W is (PL1 is ook 60W). W11 idle is rond 8-9W.
- temperatuur nooit boven 48 steeg, idle temp is rond 23-28 ( ja het is koud in mijn appartament)
- cpu fan nooit op de hoge toren gegaan
Is het normaal of doe ik iets verkeerd? Turbo boost staat uit in BIOS, as per guide in de topic start.

[ Voor 18% gewijzigd door andru123 op 31-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Ik ben nu al in mijn 4de generatie van een 'zuinige server', en heb heel wat dingen geleerd die ik hier wil delen. Even het lijstje van de zuinige server:
  1. Intel E5-2630L v4, 55W TDP, met SAS controller, 10Gbit en draaiende schijven, 180-200W idle, 32Gbyte non-ECC geheugen
  2. Zimaboard N3450 8/32Gbyte versie.
  3. N6005 TopTon NAS bordje, 32Gbyte geheugen en nog 5 extra sata poorten op NVMe m.2 2280 to SATA kaartje 32Gbyte geheugen
  4. Een Framework laptop moederbord met 8xSATA in 2280 formaat en de 2230 A+E (wifi slot) omgebouwd naar 2280 m.2 met een adapter 11th gen i5 met 64Gbyte
Wat ik bij al deze platformen mis is de combinatie van lage kosten, en performance/watt.
Als ik kijk naar de ontwikkelingen op server gebied, gaat een groot deel van de storage richting de solid-state storage, over het algemeen aangesloten over NVMe (SATA is 'zonde' voor dit soort storage).
Mijn plan is nu om mijn 2630L platform 'af te stoffen' en door gebruik van PCIe switches het aantal PCIe poorten te vergroten, zodat ik met minder grote NVMe uit kan komen. Want gek genoeg is de 2de hands prijs van een Intel T4510 nu ongeveer beland bij de prijs van een 840 QVO 8 tbyte:
https://www.ebay.de/itm/255911354762 en uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB
Nou is een SATA controller mogelijk wat efficiënter dan een PCIe bridge, en zijn QVO SSDs een stuk efficienter dan T4510 SSDs, maar als ik dat afzet tegen de performance die ik per watt krijg, is die berekening 'anders'. Zeker als je 10Gbit of zelfs 25Gbit wilt volpompen, is er geen efficiëntere manier om dat te doen, denk ik. Vooral als je IOPS dan ook nog meeneemt in de 'berekeningen'.
SAS controller met draaiende schijven zijn een stuk inefficiënter, lijkt me. En je hebt _veel_ meer schijven nodig om tot dezelfde performance te komen.
Dus mijn zimaboard zal Grafana/Influx/Node-red blijven draaien voor mijn zonnepanelen, maar voor de zwaardere taken (elasticsearch/rook/kubernetes) experimenten ga ik toch weer terug naar mijn 'vertrouwde' E5-2630L voor 'bang for the watt' factor.
Zimaboard gebruikt trouwens onder 'lage' load zonder externe schijven. ~2W en kan zonder problemen wordpress en andere dingen draaien.
Nu alleen even verzinnen hoe ik de 2630L nog efficienter kan maken. PicoPSU? IPMI de-solderen om dat uit te zetten? Keuzes keuzes.
Maar het belangrijkste? Lekker doen waar je zelf zin in hebt en blijven experimenteren :-)

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@campr112 Dat 180-200W monster zou ik meteen in de verkoop doen.

"Professionele" SSD's zijn notoir onzuinig, zoals heel veel hardware die in deze categorie valt. Bijvoorbeeld gedumpt materiaal uit de serverruimte/datacenter kan misschien goedkoop lijken, maar je betaalt voor het hoge verbruik een premie die vaak een veelvoud is van de dump-aanschafprijs.

Bepaalde typen Xeon's servers zou ik nog met geld toe niet willen hebben. Er is niets nuttigs mee te doen. Hetzelfde als registered DIMMs die ooit heel duur waren en na afloop van de fiscale levensduur voor een appel en ei worden verkocht. Je kunt er niets mee behalve laten recyclen.

10 of 25 Gbit netwerk: Waar heb dat nou voor nodig? ©

First principles: terugredeneren of het doel waarvoor je iets wil wel zo nuttig en noodzakelijk is als het lijkt.

Alles wat onzuinig is, kun je het beste alleen maar kortdurend aanzetten. Alles wat 24x7 draait moet zuinig zijn omdat dat een grote impact heeft op het totaalverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:42:
Dat 180-200W monster zou ik meteen in de verkoop doen.
Na de winter dan, goede bijverwarming :D
@GioStyle ik begon ook aan het kijken naar mijn losse routers. Mijn cable modem doet helaas 9-11W, daar is niks aan te doen - bijna alle modems doen ongeveer zoveel. Router doet 9-13W, dat ben ik van plan te vervangen.
Ik kijk of ik kan tenminste losse power adapters naar een consolideren en dan via een splitter cable al die losse kastjes aansluiten. Ik twijfel of dit gaat werken. Is dat wat je hebt?

[ Voor 50% gewijzigd door andru123 op 31-01-2023 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:05:
180-200W idle voor een server.. Haha, mijn complete netwerk doet nu ongeveer 55W. Mijn router verbruikt 8,5W en ik zit te twijfelen of ik deze niet moet vervangen door eentje die maar 2,5W doet. First world problem om het maar zo te zeggen.. :D
Mijn complete huis doet dat nog niet eens in idle 8)

Zowel de hardware waar die Xeon uit 2012 inzit als de software (k8s enzo) hebben niets met zuinigheid te maken en zijn ook niet zuinig te maken :X

Aan de andere kant: als te 10kWp aan zonnepanelen hebt liggen is dit verbruik niet zo’n probleem natuurlijk.

Of om met mijn buurman te spreken: het kan toch niet zo zijn dat ik door de gestegen energieprijzen 1 van mijn 3 BMW’s moet gaan verkopen of minder in de jacuzzi moet gaan zitten :+

Ik ga maar nog wat knutselen aan mijn server en daarna ook maar eens lekker de jacuzzi in O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Gents, even een followup nav mijn gebrickde D3644-B1 moederbord
chaoscontrol schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:26:
Je kan op Ali een bios flasher kopen die met een grijpertje over de chip op je moederbord gaat. Dan kun je met een andere PC een (volledige) bios flashen.
@chaoscontrol Ik heb gekeken, zonder microscoop, maar kon zo snel niets vinden wat op een BIOS leek. Hoe zien die eruit?
andru123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:54:
Probeer misschien eens met andere (domme) voeding?
@andru123 Ik heb een 5tal andere voedingen geprobeerd:
  1. zo oud dat die niet de correcte aansluitingen had dus ook geen 12Volt CPU connector; die heb ik niet geprobeerd.
  2. zag er uit als een server voeding, wooping 645Watt ;). Opstarten en meteen weer uit
  3. zelfde verhaal: aan en meteen weer uit, weer aan en weer uit, etc
  4. modernere type, zelfde verhaal als zondag: 30seconden aan, dan even uit, dan weer 30seconden aan (ik had dit niet goed beschreven, nu even op de klok gekeken)
  5. een PicoPSU: idem 30sec aan, even uit, 30seconden aan, etc
mrmrmr schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:47:
Ik zou die stick formateren met GPT indeling.
@mrmrmr Met Rufus zowel met MBR en met GPT geprobeerd. Geen succes, maar heeft weinig kans omdat bord na 30seconden weer uit gaat.

Tenzij zich iemand meldt met ervaring met Fujitsu moederborden in deze toestand, geef ik het op ;(. Het leven is te kort voor dit soort ongein.

Ik wil jullie allen heel erg bedanken voor de support en meedenken. Top, top!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:35:
[...]
een lastige vraag. Ik heb geprobeerd op Asus B660 i3-12100 te undervolten. Zonder enige effect tot nu toe.
Er zijn heel weinig volt settings. Er is ook geen BIOS documentatie - ik heb er een van andere Asus bord gevonden, om beter de settings te verstaan en ook mogelijk range.
Non-K processors blijkbaar niet te underclokken/undervolten met Intel XTU of andere utilities.
Verder, zelfs voor K versies zijn sinds kort niet meer te undervolten. (misschien ook de reden dat 13600K in prijs gedaald?) Bij mij zie ik dat Dynamic Overclocking Undervolt Protection is al Enabled met een Bios van juli 2022. @Mars Warrior het kan zijn dat straks al die mooie efficiëntie grafiekjes niet meer relevant worden :'(

Ik heb ook Cinebench op i3-12100 gedraaid. Ik heb de score van 6648 gehaald in W11 met alle energiebesparende settings. Opvallend dat:
- hele systeem verbruik was nooit hoger dan 55W, terwijl i3 TDP op 60W is (PL1 is ook 60W). W11 idle is rond 8-9W.
- temperatuur nooit boven 48 steeg, idle temp is rond 23-28 ( ja het is koud in mijn appartament)
- cpu fan nooit op de hoge toren gegaan
Is het normaal of doe ik iets verkeerd? Turbo boost staat uit in BIOS, as per guide in de topic start.
Ik heb mijn nieuwe Moederbord binnen het gaat om de Asus Rog strix 760 itx. Dat is een update van jou b660. Dit heb ik gedaan omdat ik anders eerst de BIOS moest flashen voor ik hem met mijn CPU km gebruiken. Verder verschil is minimaal.

Ik was eerst heel blij. Een idle power van 4.6W

Toen deed ik de ethernet kabel erin en schoot het omhoog naar 8.7W

De netwerkkaart wordt in linux nu wel goed geladen met alle energie opties aan. Dat was met het ASRock bord een probleem. Ook de nvme drive pakt die nu beter.

Ik zie in powetune dat zonder ethernet kabel de package naar C6 gaat grotendeels. En met kabel weer terug naar C2 en C3. Dat geeft dus best een groot verschil in verbruik

Is jou idle gebruik ook gemeten met internet verbinding actief? 5.8 was het toch ongeveer?

Edit: et staat nu een BIOS update klaar maar moet ook de Intel ME ervoor updaten en moet dat in Windows doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich na netwerk kabel erin moet je opnieuw powertop uitvoeren.
Ja idle ~5.5W met netwerk kabel. Als ik netwerk eruit trek daalt het naar 5.0-5.2 (na powertop). Ik wacht seconde of 30 na netwerkkabel insteek zo dat Linux Mint tot rust komt. En ik heb alle mogelijke app gesloten (er zijn "Linux updates" app die automatisch opstart, etc.)
1,5m netwerk kabel.
Ik heb niks met ME gedaan... Ik dacht dat ik moet van ME afblijven, geen drivers installeren etc.

[ Voor 27% gewijzigd door andru123 op 31-01-2023 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 109% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:28 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 108 Laatste