Hoi,
Al een tijdje geïnteresseerd in het bouwen van een server, maar ik heb hier geen ervaring mee. Na het doorspitten van dit topic en aan de hand van mijn wensen een lijstje aan componenten samen gesteld.
Uiteindelijk gaat er een versie van linux op draaien met als doel
- NAS (licht gebruik)
- Jellyfin/Plex server
- Een aantal andere docker containers
Aangezien de wat oudere componenten die in dit topic genoemd worden moeilijk verkrijgbaar zijn en met het oog op de toekomst dacht ik aan de volgende build:
Ik heb wel een aantal vraagjes:
- Ik weet niet zeker of ik beter de HDDs of SSDs kan gebruiken, maar in ieder geval niet beide. Maakt dit veel verschil in het verbruik? De SSDs zijn nu aantrekkelijk omdat ze in de aanbieding zijn, maar is dit terug te verdienen over een redelijk termijn?
- Is de voeding een goede keuze of zou een iets kleiner vermogen ook passen, (ook met het oog op de toekomst, mocht ik meer opslag willen)?
Bedankt!
Al een tijdje geïnteresseerd in het bouwen van een server, maar ik heb hier geen ervaring mee. Na het doorspitten van dit topic en aan de hand van mijn wensen een lijstje aan componenten samen gesteld.
Uiteindelijk gaat er een versie van linux op draaien met als doel
- NAS (licht gebruik)
- Jellyfin/Plex server
- Een aantal andere docker containers
Aangezien de wat oudere componenten die in dit topic genoemd worden moeilijk verkrijgbaar zijn en met het oog op de toekomst dacht ik aan de volgende build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Tray | € 132,93 | € 132,93 |
1 | Moederborden | Gigabyte H610I DDR4 | € 119,90 | € 119,90 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB | € 125,30 | € 250,60 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 94,91 | € 94,91 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 6,60 | € 6,60 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 34,99 | € 34,99 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFRA32A | € 24,07 | € 24,07 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 51,85 | € 51,85 |
1 | Solid state drives | Intel 670p (ZX1) 2TB | € 163,27 | € 163,27 |
2 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 229,- | € 458,- |
Totaal | € 1.382,02 |
Ik heb wel een aantal vraagjes:
- Ik weet niet zeker of ik beter de HDDs of SSDs kan gebruiken, maar in ieder geval niet beide. Maakt dit veel verschil in het verbruik? De SSDs zijn nu aantrekkelijk omdat ze in de aanbieding zijn, maar is dit terug te verdienen over een redelijk termijn?
- Is de voeding een goede keuze of zou een iets kleiner vermogen ook passen, (ook met het oog op de toekomst, mocht ik meer opslag willen)?
Bedankt!