Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:35
FireDrunk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:59:
Voor de mensen die net als ik de nieuwste versie van PowerTOP willen gebruiken op Debian 12, maar geen zin hebben in gekke crosscompilatie, of van source compilen, PowerTOP werkt prima vanuit een Docker container :)

code:
1
2
3
FROM debian:testing
RUN apt update && apt install powertop -y
ENTRYPOINT ["/usr/sbin/powertop"]

code:
1
docker build -t powertop:latest .

code:
1
docker run -it --pid=host --privileged powertop:latest
Goed voor in de openingspost tips denk ik! Heb zelf ook redelijk lang moeten klooien om het op een andere manier werkend te krijgen op debian 12

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb Trixie (Debian 13, nu in een status "hard freeze") heel kort getest. Op een D3643-B met 2 netwerkkaarten meet ik nu 3,8W. Het verbruikt ongeveer 0,1W meer dan de laatste versie van Debian 12.

Upgraden kan door dit toe te voegen aan de apt conf:
deb https://deb.debian.org/debian trixie main contrib.
De oude verwijzingen naar bookworm kun je disablen met '#'.

apt update
apt dist-upgrade
:q

q beëindigt de editor zodat de installatie doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:26:
[...]
En dat is niet gek? ;) Werkt het op host systeem niveau, of alleen in dat container? Na herstart?
Je kan het niet zo makkelijk als service draaien, kan ik wel een keer een scriptje voor maken als je wil.

Even niets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
Een stuk langzamer dan 10Gb/s, maar ik denk erover om een 2,5Gbit nu er een switch is die 1,1w gebruikt wanneer geen van de geen poorten aangesloten zijn en 6,8w met alle vijf poorten op maximale snelheid.

Bron (abbo nodig, Duits: C't)

NB deze switch heeft problemen met 1Gb SPF modules, niet kopen als je die nodig hebt

Specs van de overige geteste modellen, watt bij: geen poorten - alle poorten - aantal poorten 2,5Gb/s

Keeplink KP 9000 6XHML2 1,4 - 6,7 - 4
Mokerlink 2G04210GSMX 2,0 - 9,7 - 4
Sodula SL-SWTGW215AS 1,6 - 6,8 - 5
Yulinka 2G06210GSMN 1,4 - 7,0 - 4
Zyxel XMG1915-10E 5,4 - 13,6 - 8

[ Voor 31% gewijzigd door spoor12b op 24-05-2025 17:28 ]

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@spoor12b, tnx, hier kan men t gratis lezen.
Servethehome heeft enorm veel vergelijkbare switches getest, ook op verbruik.
Bijv deze lijkt op die Vimin qua basis specs, en is ook zuinig.
Al testen ze anders dus is lastiger vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:37

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Yariva schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:48:
Ik denk dat ik eruit ben. Nu is deze maand een beetje krap met de financiën maar mogelijk voor volgende maand of ergens na januari wil ik 3 systemen vervangen door 1. Ik heb hier in het verleden al een post over geschreven maar heb nu een opstelling waar ik wel blij van word. In het kort:
  1. Systeem waarop EVE-NG draait kan sowieso weg, deze gebruik ik nog amper.
  2. Systeem waar al mijn VM's en containers op draaien kan uit, infra verplaatsen naar nieuw te bouwen NAS / server
  3. Huidige NAS vervangen met nieuw te bouwen NAS
Mocht ik aan de slag gaan met een nieuw systeem en alle onderdelen kopen betekend dit het volgende voor mijn setup:
  1. Bespaart stroom: zuinigere chip in nieuwe NAS en i.p.v. 3 systemen maar 1 aan. En dus maandelijks minder geld naar de energieboer
  2. Bespaart ruimte: Leuk want dan kan ik mijn NAS naar mijn krappe meterkast verplaatsen. Dit opent de weg om iets luidere maar goedkopere schijven te gebruiken. Dit zou niet handig zijn in mijn kantoor waar hij nu in staat.
  3. Speelt geld vrij: bij de verkoop van de 3 machines welke toch wel leuke specs hebben maar simpelweg overkill zijn voor mijn situatie, te veel stroom vreten en ruimte in mijn appartement innemen.
  4. Toekomstbestendiger: Nieuwe zuinige Intel chip is behoorlijk efficiënter en zal meer resources kunnen dragen dan bijvoorbeeld de Ryzen 3200G welke ik nu heb draaien in mijn NAS.
Wat heb ik bij elkaar gesprokkeld:

ProducttypeNaamPrijsAantalTotaal
Mobo + CPU Intel N305ODROID - H4 Ultra€259,951€259,95
GeheugenCrucial CT48G56C46S5€116,501€116,50
SSDWD Blue SN580 1TB€61,571€61,57
PSUODROID Voedingsadapter - 19V / 7A€451€45
USB Stick als bootable mediumWillekeurige USB 3.0 stick van 32GB. Waarschijnlijk iets van Sandisk€101€10
SATA data en stroomkabelsODROID SATA Data en Power Kabel voor H Serie - 200mm€4,954€19,8
StroomknopODROID LED Power Knop€10,951€10,95
FanMogelijk Noctua, afhankelijk van grootte (120 / 140)€151€15

Totaal (exclusief verzendkosten) ~€538,77

Voor schijven denk ik voor nu aan 2x deze 16TB schijven: uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB. Nog wel even opletten naar deze schijven en hoe ze lekker energie efficient kunnen draaien met Linux. Daar zijn al een aantal artikelen over gemaakt: https://forums.unraid.net...shutdowns-or-read-errors/.

Waarom deze combi: De N305 lijkt mij een fijne processor voor mijn applicaties. O.a. home assistant, plex, een download straat met de nodige *Arrrrs, unifi controller en natuurlijk in de core dataopslag. Ook biedt het Mobo genoeg toekomstperspectief met 2,5gb/s connectiviteit en 4 SATA poorten.

Ik draai nu 4x4TB en wil migreren naar 2x16TB. Ik vermoed dat dit an-sich niet zeer veel energie gaat besparen (je gaat van 4 naar 2 schijven maar die 2 schijven zijn wel wat moderner en moeten mogelijk sneller spinnen voor die extra TB's etc.) maar het levert wel 4TB extra op. En dan heb ik nog ruimte over voor nog 2x 16TB schijven om later bij te prikken mocht dit nodig zijn. Vandaar ook de 4x SATA kabels in de build. Verder een 1TB SSD voor de nodige applicatie opslag (alle containers en VM's) zodat deze de schijven niet belasten en deze in ruststand kunnen gaan. Mocht ik ooit naar 4x16TB gaan lijkt mij de 48GB dan ook voldoende voor de setup + applicaties / containers / VM's.

Gezien ik nu jaarlijks enkel al aan stroomkosten 100 euro kwijt ben en ik verwacht dat deze build serieus veel minder gaat verbruiken lijkt mij 80 euro winst per jaar niet onrealistisch. Dat betekend dat deze build zich na ~7 zichzelf al zou hebben terug verdient. En dat is nog los van alle flexibiliteit, eenvoud, minder ruimte en toekomstbestendigheid wat voor mij ook waarde is.

Met een berekening op een bierviltje kom ik voor het systeem ongeveer uit op 14 a 15 watt idle met 2 schijven. Dat zou een besparing van 85% moeten zijn onder idle verbruik op de energierekening.

Nu ontbreekt er nog wel iets: het lijkt mij erg leuk om samen met een maatje een case te 3D printen :) Vandaar ook de stroomknop! Lekker compact zodat ik hem gemakkelijk kan bevestigen in mijn meterkast. Vierkante box, bovenin het moederboard met kabels naar beneden naar een 4 bay HDD ruimte (non hot-swap.) Aan de zijkant een ventilator om het bordje en de harde schijven te koelen en dan zou alles in een compact, goed geventileerde box moeten werken met enkel een 133 watt voedingsadapter :*) Ik heb nog geen idee hoeveel dit mij gaat kosten (waarschijnlijk kwa grondstoffen zal het nog wel mee vallen. Tijd en energie daarin tegen... Maar het moet vooral een leuk projectje zijn.)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Voor mij is dit een heel mooi pakketje welke energie zuinig / efficient en CPU kracht (voor die Plex 4K transcoding CPU taken met bijv. obscure ) combineert met een compacte vormfactor en mogelijkheden tot uitbreiding in de toekomst.
Hey beste Tweakers, inmiddels heb ik een aparte post hierover geschreven gezien het wat meer raakvlakken heeft dan enkel een zuinige server. Al met al erg tevreden met het eindresultaat! Yariva's compacte zuinige 3D-print 4-bay Unraid NAS build. Dank voor jullie tips en top's gedurende deze rit!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is een vergelijking gepubliceerd op Youtube tussen een "silicon" AC/DC switched power supply en een GaN power supply.

GaN = Gallium Nitride (gallium en stikstof)

YouTube: Everything is Better: GaN vs Silicon Power Supplies

Opmerkelijk is dat bij deze Cosel TECS45-F12 (45W, 12V) ook bij relatief lage belasting nog efficiënt blijft in tegenstelling tot andere GaN adapters. Met 45W is het wel een relatief kleine adapter.

Gelukkig heeft de tester metingen gedaan ook bij zeer lage belasting. Dat verduidelijkt veel ten opzichte van grafieken elders die pas beginnen bij belasting hoger dan de idle belasting van een zuinige computer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFpizv-0udOi2N7J4vOLtHj11ao=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tVNoXvB5O4vT9tg4WdKzJoy3.jpg?f=user_large
De verdeling op de x-as is logaritmisch. Bijvoorbeeld de eerstvolgende vertikale lijn na 1W is 1,1W, op flinke afstand van de dikke lijn bij 1W.

Opmerking: het is duidelijk dat de tester niet veel ervaring heeft of niet teveel kan zeggen omdat hij gesponsord wordt door de fabrikanten. Hij merkt zelf op dat het op sommige punten eerder een vergelijking tussen twee producten dan tussen silicon en GaN. Er zijn veel zuinigere silicon adapters verkrijgbaar die ook bij lage belasting nog goed presteren.

De video toont ook dat het no load verbruik bij deze GaN de silicon adapter tamelijk hoog is: ~1,25W (AC). Iets dergelijks zien we ook bij de DC-DC PicoPSU voeding die bij lage belasting iets minder verbruikt. Dat ontwerp is 15 à 20 jaar oud. In die tijd was een laag verbruik in standby nog niet verplicht. Dat kan ongetwijfeld worden verbeterd in de PicoPSU ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:20:
@mrmrmr 1.25W idle is bij silicon supply, de GaN exemplaar heeft 110 mW idle.
Het is een niet beste silicon adapter. Ik denk het punt van de video is dat GaN = altijd beter.
Bedankt, gecorrigeerd! Ik was nog niet helemaal wakker.

In de praktijk is GaN zeker niet altijd beter omdat GaN bij lage belasting vaak niet zuinig is, maar deze GaN adapter maakt gebruik van moderne technologie. Het is nogal avant garde.

Veel GaN adapters (met name nonames uit China, goedkope labelplakkende merken) hebben een miserable efficiëntie bij lage belasting. De zuinige "silicon" adapters zijn dan nog steeds beter. Pas bij hoge belasting worden dergelijke GaN adapters wel zuinig.

Die 45W is strategisch gekozen, want dan is er nog geen power factor correctie (pfc). Dat zou de efficiëntie omlaag brengen. Met name bij de wat hogere belasting. Adapters schakelen pfc dan automatisch in.

[ Voor 21% gewijzigd door mrmrmr op 01-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:26
Hey allemaal,

Ik heb een Intel NUC 10 met een Intel i7-10710U CPU.

Ik draai proxmox, maar merkte dat ik niet lager kwam dan C2 in powertop.

Na de low power mode etc in de bios te activeren zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB_F1swIbThVdIBnKbW0ikduvGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6Txr9W8UYaPZGCLyDXneFjk.png?f=fotoalbum_large

Is dit ok zo? Ik begin pas net mijn voetjes nat te maken in power efficiency etc :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dotcom87 De package C state (links) komt in C9. Dat is goed. C2 betekent doorgaans dat er actieve processen zijn die de package uit de hoge C states houdt. Er kan een achtergrond proces zijn, of misschien powertop zelf. Als het powertop zelf is, kun je simpel even wachten na het startscherm en daarna nog eens kijken met een keer tab indrukken.

De ACPI C states (rechts) zijn een weergave van powertop van cpu core C-states. Powertop valt terug naar de standaard ACPI C states als de processor niet herkend wordt. In werkelijkheid kan het C8-C10 zijn.

Je kan een nieuwere versie van powertop proberen, versie 2.15 is er al geruime tijd. Het lost misschien dit cosmetische probleem op. Bij sommige Linux distributies zoals Debian 12 is 2.14 de laatste versie, als je een nieuwere versie wil kun je die zelf compileren of lenen uit een gerelateerde distributie (Ubuntu). Er zijn verschillen in libraries die foutmeldingen kunnen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 03-06-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Na en hele tijd lurken en twijfelen over mijn eerste server, zie ik nu op Marktplaats een Dell optiplex 7010 SFF met een Intel Core i5 13500, 32GB Ram en 256 SSD voor 299€. Vinden jullie dat een ok prijs, en is het geschikt om als zuinige server te dienen voor deze beginner?

Ik heb nu op een pi 4b docker draaien met home assistant, pi hole, grafana en teslamate. Ik zou graag willen beginnen met jellyfin en experimenteren met vm's

Ik overwoog eerst odroid h4+, maar dat is alles bij elkaar ook niet goedkoop. En een kant en klare mini pc uit China vind ik toch een beetje de luie optie :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21
De MFF varianten zullen nog beter zijn qua zuinigheid dan de SFF varianten. De SFF biedt wel meer uitbreiding opties. Voor de rest mooie toestellen van Dell.

[ Voor 14% gewijzigd door GoBieN-Be op 04-06-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:54
Enige voordeel van een SFF is dat je er een extra 3.5 HDD in kan steken.
De MFF varianten zijn zuiniger en je kan er een M2 en gewone SSD in kwijt.
Verbruik bij mij is met 20 docker containers tussen de 6,9 - 9w met natuurlijk soms uitschieters als een docker actief wordt. Gemiddeld zal ik rond de 8w zitten schat ik.
Ik heb er hier 3 in gebruik en zijn fantastisch.
Zie dat je wel niet de 3080 mff versies koopt. Daar staat de fan op een te hoog toerental ingesteld wat je niet kan aanpassen en die maken een scherp geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Ik zou graag ook de mogelijkheid willen hebben om er ook een NAS/jellyfin server van te maken. Dan lijkt mij de ruimte voor minstens 2 HDD's wel het minimum?

Goed om te weten dat er in die SFF ook maar 1 3.5HDD bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22
LeBrun schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:28:
Ik zou graag ook de mogelijkheid willen hebben om er ook een NAS/jellyfin server van te maken. Dan lijkt mij de ruimte voor minstens 2 HDD's wel het minimum?

Ik heb ook een Dell SFF (3470) in gebruik, met een vergelijkbare usecase. Dat bevalt mij prima.
Ik draai alles soepel op een i5-8600 (6 core) met 32GB l, 1x 512mb sata ssd en 1x 10TB hdd.
Oa. minecraft server, immich, homeassistant, windows VM, Nextcloud, ESPhome en wat linux distro's om mee te spelen.

Die Dell Optiplex 7010 met een i5-13500 heeft echt power en cores zat en 32 GB is wel een fijn startpunt. Daar kun je heel wat dockers op draaien incl VM's. Ook zijn deze office PC's al erg zuinig.
Er zit een 3.5" hdd case in, daar kan je vaak ook wel 2 x een 2.5" ssd in zetten.
Enige is dat je dan denk ik wat powerkabels te kort hebt en een bracket nodig hebt. Vaak zit er maar een 1x sata en 1x molex powerkabel in zulke DELL SFF's. Maar dat is makkelijk op te lossen. Wellicht heeft de verkoper daar iets voor.
Er zitten ook al 3 m.2 slots op het moederbord zag ik, 2x 2230 en 1x 2280. Check of deze alle 3 samen kunnen of alleen een combinatie van 2.
Ssd's kunnen nog wel eens low powerstates tegenhouden, omdat ASPM niet goed wordt ondersteund. De betere merken doen dat vaak beter in dat opzicht.
De PCIe slots kun je ook nog gebruiken voor m.2 ssd adapters of een low profile, single slot GPU <75W.
De koeling is vaak wel wat beperkt, cpu, m.2 ssd gaat allemaal prima maar een 3.5" hdd die flink aan de bak moet voor een langere tijd krijgt het wel warm, want die zit opgesloten en heeft weinig vrije lucht. (bij mij wordt die dan z'n 46 graden zonder enige casefans, alleen cpu koeler)
De afmetingen zijn wellicht ook wat groot voor in een kleine meterkast.

Ik gebruik Unraid 7.1 met 1 sata ssd (cache pool) als locatie voor docker en VM's en een 3.5" hdd (array) voor opslag data en foto's. Wil je data integriteit, dan heb je meerdere ssd' of hdd's nodig in een pool/array.
En dat is goed te realiseren met deze Dell Optiplex.

De prijs vind ik netjes, daar kan je deze specs niet zelf voor in elkaar zetten. En bij die refurbished aanbieders op marktplaats betaal je zeker meer :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Bontje Blauw op 05-06-2025 10:24 ]

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:03

Ankh

|true

Ik loop nu al uit mijn storage (5TB) en moet dus toch mijn mergerfs+snapraid gaan uitbreiden. Nu zoek ik een mini-ITX kast waar ik 4x 2,5" (15m) disken in kunnen. Ik heb er een paar op het oog (o.a. inwin MS04), maar misschien dat jullie nog een goede en vooral kleine oplossing hebben?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:29

_Apache_

For life.

Ik heb een oude Optiplex in mijn handen gedrukt gekregen, heb even gekeken wat deze idle verbruikt.
Een core i5 10th gen met 8GB. En dat was zo een 30W, maar daar staat nog Windows 10 op, hingen toetsenbord/muis en displayport aan, en de GPU stond nog aan.
Dus verwacht dat dat nog wel een beetje kan zakken.

Heb er nu ubuntu24 op gezet, en zal de gpu eens uitzetten, wat het dan doet.

Om een beetje vlotte storage op te zetten overweet ik een PCI-e kaart met 2 m2's erop.

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 05-06-2025 11:35 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:54
LeBrun schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:28:

De HP elitedesk SFF series hebben normaal gezien plaats voor 2 3.5 HDD's. Soms komen die wel is langs op tweakers 2dehands.
Zelfbouw kan je ook doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:50:
@Ankh node 304 heeft ruimte voor 4 hdds, maar hoe zuinig het is tov je huidige systeem? Beter een grotere HDD. maak een inventaris van je systeem, dan wordt het makkelijker.
Je bedoelt 6 :9 Maar dat hangt wel af van de koeler die je op de CPU zet.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:03

Ankh

|true

andru123 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:50:
@Ankh node 304 heeft ruimte voor 4 hdds, maar hoe zuinig het is tov je huidige systeem? Beter een grotere HDD. maak een inventaris van je systeem, dan wordt het makkelijker.
Ik heb 2,5" disken erin zitten met de spindown optie geselecteerd. Is dus zeer zuinig.
Alleen wanneer er data wordt weggeschreven op de disk dan gaat ie aan.

Zo'n kast is wel wat overkill, ik heb max 4 SATA poorten.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ankh zeer zuinig is een relatief.. wat is je meting?
@Mars Warrior huh inderdaad 6. Ik ben helemaal vergeten, jaren niet open gemaakt. Opvallend weinig goede miniITX kleine kasten. 10 jaar geleden, en nu nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 10:22
Weet hier iemand of in een Kontron K3842-Q2 middels een converter een nvme ssd geplaatst kan worden in de M.2 2230 ((Key-E, WLAN/Bluetooth modules, incl. CNVi support) connector?

Als dat zou kunnen zou ik daarvan willen kunnen booten om de 2xnvme vrij te houden voor een mirror voor applicatie data.

Ik vond al wel de f5000-m004 adapter van kontron die voor dit slot gemaakt is en via een asmedia asm1061 twee extra sata poorten biedt. Of hij daarvan kan booten kan ik niet vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door daansan op 08-06-2025 23:36 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Mijn OMV / Odroid H4+ NAS build is afgerond en zojuist heb ik de brennenstuhl meter gebruikt om naar het energieverbruik te kijken. Ik kom uit op een verbruik in idle van 27 watt en onder load 32.

Ik had gehoopt dat dit flink lager zou zijn want volgens mij zou de H4+ in idle maar een paar watt moeten gebruiken als je hem goed configureert. Maar volgens mij zijn de instellingen in orde want ik zie in powertop dat hij voor 71% in C10 draait.

Dan blijft over: tweemaal een HC550 18TB hdd a 5,5watt zonder te schrijven, tijdens schrijven 6,5 , 32GB geheugen, een Samsung 980 512GB (zou in idle ook zeer zuinig moeten zijn <1 watt).

Ik kom dan uit op 13 watt voor de harddisks, voeding 19v (2 watt?) en dan blijft er ca. 12 watt over voor het geheugen, de SSD en de Odroid H4+.

Dat lijkt me aan de hoge kant of zie ik ander verbruik over het hoofd? Ik heb de powerlimit in de BIOS op 30.000 laten staan, volgens mij heeft het weinig zin om deze te verlagen (ivm race to idle). Verder is er geen toetsenbord en beeldscherm aangesloten en wordt er één netwerkport gebruikt.

Het energieverbruik van de harddisks wordt ook bevestigd in de documentatie van WD.

[ Voor 3% gewijzigd door spoor12b op 09-06-2025 11:02 ]

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spoor12b Een doorsnee adapter is ongeveer voor 80-85% efficient. Een level VI voeding is minstens 87% efficient.

Een 1 Gbps netwerkverbinding is veel zuiniger dan 2.5Gbps, en een 100 Mbps is tamelijk zuinig en kan 0,2-0,6W verbruiken (Intel I210/I211). Een switch zou idealiter EEE moeten ondersteunen, dat is energy efficient ethernet.

Ik denk dat je het best kunt kijken naar draaiende processen. Misschien is het niet idle en draait er iets. Bijvoorbeeld beeldverwerking.

Kijk je naar de juiste waarde (Watts, niet kWh)?

De instellingen voor Linux staan in de topic start inclusief details. Als je geen xset (GUI) gebruikt kun je consoleblank als kernelparameter instellen. Heb je powertop --auto-tune gedraaid ? Bij elke herstart gaan de instellingen verloren tenzij je powertop --auto-tune als service draait of in een script de instellingen uitvoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
@mrmrmr Ik gebruik de voeding van Odroid zelf, volgens mij zag ik in diverse posts staan dat hij zuinig is maar ik weet dan nog niet het verbruik.

De ethernet verbinding loopt op 1Gb/s en de Odroid H4+ gebruikt de zuinige chips van Intel (I211 volgens mij).

Ik draai een aantal docker containers en geen VMs, er is één container die redelijk wat load geeft en als ik die stop dan daalt het gebruikt met 0,5 - 1 watt.

De xset GUI ben ik niet mee bekend, ik draai OMV en de GUI gebruik ik wel.

Powertop --auto-tune draait wordt inderdaad bij iedere reboot gestart. Ik zie bij powertop onder tunables alles op Good staan.

Als ik in top kijk dan lijkt het CPU gebruik zo rond de 10% te liggen, ik heb niet het idee dat daar nog veel te halen valt? Ook volgens powertop zitten alle cores voor rond de 90% in C10.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spoor12b Je kan met behulp van top, een voor een de veeleisende processen beëindigen en kijken welk effect dat heeft (wel even wachten tot het zich stabiliseert).

xset is een command line tool waarmee monitor/gpu settings kunnen worden gedaan. Maar meestal wordt dat al gedaan in en via de grafische interface. Misschien kun je zoeken bij instellingen wat daar is ingesteld. Er zijn 2 belangrijke onderdelen: het aansturen van de monitor naar slaapstand (DPMS) en het in slaapstand zetten van de gpu.

Hangt er nog iets anders aan de computer, bijvoorbeeld via USB3?

De BIOS instellingen laat ik over aan de (ervarings-)deskundigen met Odroid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:44:
Weet hier iemand of in een Kontron K3842-Q2 middels een converter een nvme ssd geplaatst kan worden in de M.2 2230 ((Key-E, WLAN/Bluetooth modules, incl. CNVi support) connector?

Als dat zou kunnen zou ik daarvan willen kunnen booten om de 2xnvme vrij te houden voor een mirror voor applicatie data.

Ik vond al wel de f5000-m004 adapter van kontron die voor dit slot gemaakt is en via een asmedia asm1061 twee extra sata poorten biedt. Of hij daarvan kan booten kan ik niet vinden.
In de technotes staat:
Supports PCIe x1 and USB 2.0 for WLAN and Bluetooth modules
en
This M.2 2230 socket cannot be used for M.2 2230 SSD modules!
De interface heeft USB data '+' en '-' pinnen en pinnen voor het uitschakelen van WLAN en Bluetooth en diverse CNV pinnen.

De snelheid is maximaal x1 Gen3 (1 GB/s).

Een schema voor M.2 key E staat in dit document.

Of NVMe werkt en boot weet ik niet. Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
@mrmrmr Ik heb ook top gebruikt voor analyse en daar kwam dan enkel een container uit die wat meer gebruikt. Voor de rest lijkt de load heel laag te zijn.

xset heb ik niet gebruikt omdat het een headless systeem is, heeft dat alsnog zin?

Verder zit er niets aangesloten op het systeem (geen monitor, toetsenbord, USB sticks etc.).

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spoor12b schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:55:
xset heb ik niet gebruikt omdat het een headless systeem is, heeft dat alsnog zin?
Ah, dat verandert de zaak. Ik zou wel een monitor aansluiten voor testdoeleinden. Daarna in de X GUI (als die aanwezig is) de instellingen optimaliseren. Dat is het makkelijkste. xset op de command line is niet erg gebruiksvriendelijk. Verder kun je consoleblank toepassen onder het mom van "baat het niet, dan schaad het niet". Dat is specifiek voor systemen zonder X.

Dit alles om zeker te weten dat de gpu in slaapstand komt of staat.

Zie de link die ik gaf voor details.
Verder zit er niets aangesloten op het systeem (geen monitor, toetsenbord, USB sticks etc.).
Ik zou dan ook eens booten zonder hard disks (computer uit, SATA voedingstekkers losmaken), zodoende kun je zien hoeveel de hard disks nu echt aan de stekker verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
mrmrmr schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:13:
Ik zou dan ook eens booten zonder hard disks (computer uit, SATA voedingstekkers losmaken), zodoende kun je zien hoeveel de hard disks nu echt aan de stekker verbruiken.
Goed idee, meten is weten :)

Het verbruik zonder de harddisks is zo'n 13 watt dus het opgegeven verbruik van WD lijkt aardig te kloppen.

Dit is een groot verschil met de, in theorie, haalbare 4,4 watt.

Hardkernel spreekt zelf over een TDP van 12watt en ik neem aan dat dit het maximum is. Zonder de harddisks heeft de CPU nu een temperatuur van 48 graden en is de load,zoals verwacht laag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyol-8sKMa2ys1WtsZqmxFfJUTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nCW5xm2ssi5X4rtXQCCCOyDM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door spoor12b op 09-06-2025 15:59 ]

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Mars Warrior schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:06:
@spoor12b duidelijk is dat je GPU fully powered is. Dat zal de nodige watjes kosten 🤨

Die moet eigenlijk in RC6p komen.
@Mars Warrior Daar had ik helemaal overheen gekeken, da's natuurlijk niet de bedoeling!

Ik heb nu de aanpassing uitgevoerd in grub, in de BIOS onder GT power management control RC6 render standby enabled en de max GT frequency teruggebracht. Het verbruik is nu met 2 watt gedaald maar in powertop staat GPU powered on nog steeds op 100%

Het is me niet helemaal duidelijk wat ik nu moet doen:

setterm --powerdown 0

en

setterm --powersave on

lijkt hierop geen invloed te hebben (OMV/Debian)?

edit:

Ook lspci -vv | grep ASPM gedraaid en in de output staat bij alle items ASPM Enabled (L0/L1)

Andere aanpassing in de BIOS boot perf mode: max battery

Maximum GT frequency naar 100mHz

idle verbruik nu 26 watt

[ Voor 14% gewijzigd door spoor12b op 09-06-2025 17:31 ]

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 10:22
mrmrmr schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:54:
[...]

In de technotes staat:

[...]

en

[...]

De interface heeft USB data '+' en '-' pinnen en pinnen voor het uitschakelen van WLAN en Bluetooth en diverse CNV pinnen.

De snelheid is maximaal x1 Gen3 (1 GB/s).

Een schema voor M.2 key E staat in dit document.

Of NVMe werkt en boot weet ik niet. Wie het weet mag het zeggen.
Ik ga het proberen. Als Kontron zelf een SATA (ASM1061) controller verkoopt die in dat slot past (staat ook in de datasheet) dan denk ik dat er een goede kans is dat een SSD ook gaat werken. Booten blijft de vraag. Ik laat het weten als ik de spullen binnen heb en kan testen. Voor booten is X1 Gen3 meer als genoeg.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Mars Warrior schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:05:
@spoor12b

En in Grub dit toevoegen?
i915.enable_rc6=1

En daarna:

sudo update-grub
reboot
@Mars Warrior Ik krijg de volgende foutmelding als ik sudo update-grub draai:

/usr/sbin/grub-mkconfig: 12: /etc/default/grub: i915.enable_rc6=1: not found

Als ik hier op zoek lees ik dat dit sinds de 4.16 kernel niet meer ondersteund zou worden?

cat /sys/class/drm/card0/power/rc6_enable geeft een 0 als resultaat dus het staat inderdaad uit.

Ook geprobeert: sudo sh -c 'echo auto > /sys/bus/pci/devices/0000:02:00.0/power/control'

[ Voor 16% gewijzigd door spoor12b op 09-06-2025 21:54 ]

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoor12b schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:45:
[...]

@Mars Warrior Ik krijg de volgende foutmelding als ik sudo update-grub draai:

/usr/sbin/grub-mkconfig: 12: /etc/default/grub: i915.enable_rc6=1: not found

Als ik hier op zoek lees ik dat dit sinds de 4.16 kernel niet meer ondersteund zou worden?

cat /sys/class/drm/card0/power/rc6_enable geeft een 0 als resultaat dus het staat inderdaad uit.

Ook geprobeert: sudo sh -c 'echo auto > /sys/bus/pci/devices/0000:02:00.0/power/control'
Ok. dat is vreemd, maar het staat dus in Debian/OMV wel uit.

Werken in Grub één van de volgende opties voor display states (slechts 1 kiezen hè):
  • i915.enable_dc=1
  • i915.enable_dc=2
Wat zegt:
cat /proc/cmdline ??

Staat daar iets van i915 in?

UIteindelijk moet
cat /sys/class/drm/card0/power/rc6_enable op 1 komen te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
@Mars Warrior

Beide opties werken niet... lijkt me een vreemde keuze van Debian/OMV om dit uit te schakelen idd.

Er staat geen i915 in de commandline output.

Ik heb zojuist wel een post gevonden op het OMV forum waar iemand schrijft dat RC6 op 100% staat.

Ik begin nu toch weer te denken aan een BIOS optie maar nog even geen idee welke dat zou moeten zijn.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@spoor12b, het is je gewoon niet goed uitgelegd.
De bedoeling is dat je zoiets niet zomaar ergens toevoegt aan /etc/default/grub, maar in bijvoorbeeld de "GRUB_CMDLINE_LINUX" variabele.
In /etc/default/grub (of /etc/default/grub.d/iets) staat meestal al een regel die daarmee begint, bijv:
GRUB_CMDLINE_LINUX="blabla nogmeerbla enzovoort"
Dat verander je dan in bijvoorbeeld:
GRUB_CMDLINE_LINUX="blabla nogmeerbla enzovoort i915.enable_rc6=1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
@N8w8

bedankt voor de tip, dit was het origineel:

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT=5
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
#GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

(die remark is een eerdere actie van mij), en nu staat er:

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT=5
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
#GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15 i915.enable_rc6=1"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

update-grub werkt nu wel :)

Helaas maakt het geen verschil in powertop maar dat zal ongetwijfeld komen doordat de parameter niet meer ondersteund wordt omdat de kernel dit vanaf 4.16 zelf zou moeten regelen.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:22
RC6 sleep modes (enable_rc6):

You can experiment with higher values for enable_rc6, but your GPU may not support them or the activation of the other options:

The available enable_dc values are a bitmask with bit values RC6=1, RC6p=2, RC6pp=4[4] - where "RC6p" and "RC6pp" are lower power states.

To confirm the current running RC6 level, you can look in sysfs:

# cat /sys/class/drm/card0/power/rc6_enable
If the value read is a lower number than expected, the other RC6 level are probably not supported. Passing drm.debug=0xe to the kernel boot options will add DRM debugging information to the kernel log - possibly including a line like this:

[drm:sanitize_rc6_option] Adjusting RC6 mask to 1 (requested 7, valid 1)

You can also add this to: /etc/modprobe.d/i915.conf

In the following syntax:

options i915 enable_dc=4

Gevolgd door

sudo update-initramfs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:00
spoor12b schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:00:
Mijn OMV / Odroid H4+ NAS build is afgerond en zojuist heb ik de brennenstuhl meter gebruikt om naar het energieverbruik te kijken. Ik kom uit op een verbruik in idle van 27 watt en onder load 32.

Ik had gehoopt dat dit flink lager zou zijn want volgens mij zou de H4+ in idle maar een paar watt moeten gebruiken als je hem goed configureert. Maar volgens mij zijn de instellingen in orde want ik zie in powertop dat hij voor 71% in C10 draait.

Dan blijft over: tweemaal een HC550 18TB hdd a 5,5watt zonder te schrijven, tijdens schrijven 6,5 , 32GB geheugen, een Samsung 980 512GB (zou in idle ook zeer zuinig moeten zijn <1 watt).

Ik kom dan uit op 13 watt voor de harddisks, voeding 19v (2 watt?) en dan blijft er ca. 12 watt over voor het geheugen, de SSD en de Odroid H4+.

Dat lijkt me aan de hoge kant of zie ik ander verbruik over het hoofd? Ik heb de powerlimit in de BIOS op 30.000 laten staan, volgens mij heeft het weinig zin om deze te verlagen (ivm race to idle). Verder is er geen toetsenbord en beeldscherm aangesloten en wordt er één netwerkport gebruikt.

Het energieverbruik van de harddisks wordt ook bevestigd in de documentatie van WD.
Ik zie dat je powertop 2.14 gebruikt. Ik heb 2.15 draaien. Uiteindelijk hebben we dan alsnog niet de oorzaak. (Proxmox, OMV in een VM)

Als je op mijn nickname zoekt in dit topic heb ik de setup van mijn Odroid H4+ gedocumenteerd. Misschien staat daar nog iets tussen.

Ik blijf je volgen. Want door werk en gezin heb ik te weinig tijd om mijn server project op basis van Proxmox uit te bouwen. Ik denk om over te stappen naar Truenas Scale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
RedRayMann schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:35:
[...]

Ik zie dat je powertop 2.14 gebruikt. Ik heb 2.15 draaien. Uiteindelijk hebben we dan alsnog niet de oorzaak. (Proxmox, OMV in een VM)

Als je op mijn nickname zoekt in dit topic heb ik de setup van mijn Odroid H4+ gedocumenteerd. Misschien staat daar nog iets tussen.

Ik blijf je volgen. Want door werk en gezin heb ik te weinig tijd om mijn server project op basis van Proxmox uit te bouwen. Ik denk om over te stappen naar Truenas Scale.
@RedRayMann
Ik ga zeker eens kijken naar powertop 2.15, er is genoeg info te vinden hoe deze zelf te compileren .

De BIOS settings die je eerder hebt gepost zijn zeker interessant, ik ga vandaag even spelen met de powerlimits want daar had ik nog niets mee gedaan.

Wat me wel opviel dat je in je BIOS settings RC6(render standby) op disabled hebt gezet. Ik neem aan dat proxmox dit uiteindelijk gewoon overneemt.

Het valt me trouwens op dat mijn systeem volgens de powermeter maar 0,8 watt verbruikt wanneer uitgeschakeld met WOL aan.

edit1:

Zojuist de volgende instellingen aangepast: DMI link ASPM control van auto naar L0sL1
Turbo Mode: disabled
Power Limit 1 Override=Enabled
Power Limit 1=6000
Power Limit 2 Override=Enabled
Power Limit 2=12000
Platform PL1=Enable
Platform PL1 Power=5000

Het gebruik is nu ca. 0,5 lager en zit vrijwel continu in de 26 watt.

[ Voor 13% gewijzigd door spoor12b op 10-06-2025 11:57 ]

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spoor12b schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:01:
[...]

@RedRayMann
Ik ga zeker eens kijken naar powertop 2.15, er is genoeg info te vinden hoe deze zelf te compileren .

De BIOS settings die je eerder hebt gepost zijn zeker interessant, ik ga vandaag even spelen met de powerlimits want daar had ik nog niets mee gedaan.

Wat me wel opviel dat je in je BIOS settings RC6(render standby) op disabled hebt gezet. Ik neem aan dat proxmox dit uiteindelijk gewoon overneemt.

Het valt me trouwens op dat mijn systeem volgens de powermeter maar 0,8 watt verbruikt wanneer uitgeschakeld met WOL aan.
Je zou nog een Live CD/USB stick kunnen proberen om te zien of een ander OS, bijv. Ubuntu, wel RC6 doet en op welk wattage je dan uitkomt. Dat zou al schelen om te zien wat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorty365
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-06 16:29
Ik ben nu een maand of 4 aan het meelezen in dit topic en ben nu zover dat ik mijn huidige server wil vervangen voor een nieuwe, energie zuinige.

Ik draai nu met een HP Microserver N54L met 10GB intern geheugen, 250GB SSD en 2x WD Red 4TB HD's. De machine draait nu een paar jaar prima onder Proxmox met een aantal VM's en CT's voor oa Home Assistant, Samba, Zabbix, Wireguard VPN, DHCP, DNS en aan aantal andere zaken. Het wordt ondertussen allemaal krap op het gebied van CPU-power en beschikbaar geheugen. Daarnaast trekt deze machine ongeveer 40W, met powertop terug te brengen tot 35W.

Ik heb nog nooit zelf een computer gebouwd maar op basis van jullie ervaringen heb ik onderstaande configuratie bij elkaar geklikt;

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 157,76€ 157,76
1MoederbordenKontron K3843-B€ 194,80€ 194,80
1Interne harde schijvenWD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB€ 187,04€ 187,04
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 97,17€ 97,17
1Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 10TB Zwart€ 218,41€ 218,41
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 154,90€ 154,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 87,20€ 87,20
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 102,90
Totaal€ 1.200,18

Deze nieuwe server wil ik meer als HomeLab inzetten waarbij de huidige functionaliteiten beschikbaar blijven maar daarnaast ruimte is voor experimenteren met andere VM's, software etc. Ik blijf wel draaien onder Proxmox want dat is fantastisch. De genoemde externe HD gaat gebruikt worden als back-up, ook voor de andere systemen binnen ons huishouden.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze configuratie. Ik vind het belangrijk dat deze machine stil en zuinig is maar weet niet zeker of alles bij elkaar past en of er niet meer waar voor mijn geld is te halen. Ik doe best lang met mijn spullen en ik zet in op een levensduur van minimaal 5 jaar maar met mijn huidige server heb ik 10 jaar gedaan. Kortom; elke suggestie is welkom.

Ik heb zelf mijn twijfels over de voeding maar kan nergens een goede voeding vinden met een lager wattage en goede efficiëntie onder lage belasting. De behuizing is vrij groot maar wel lekker stil en kan eventueel een 2e 3,5" HDD kwijt. De SSD die ik heb gekozen is snel maar neemt het dubbele aan stoom ten opzichte van een Samsung 980, die ook ongeveer de helft langzamer is.

Gelukkig hoe ik niet op een paar tientjes te kijken maar wil wel graag een machine die in 1x goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Nog even verder gekeken in Powertop, is een gebruik van 100% voor deze devices normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXNDT69KgGaGmdHeGboOOKAfGKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wO5ye7Qriz1QMEB8OzUXw7jh.png?f=fotoalbum_large

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:22
spoor12b schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:00:
Nog even verder gekeken in Powertop, is een gebruik van 100% voor deze devices normaal?

[Afbeelding]
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shorty365 De hard disk is een relatieve grootverbruiker met ~4W. Minder verbruik is realiseerbaar met 2.5" (Seagate 4 of 5 TB: 0,18W idle) disk drives of met SSD (ideaal is <50 mW). Een hard disk kan worden stilgezet (spindown, zie topic start).

VM's kun je het beste niet continu laten draaien vanwege de overhead van de emulatie van een compleet besturingssysteem.

Je kan met 1-2 harddisks ook kiezen voor een PicoPSU-160XT en een zuinige 120W adapter. Dat is zuiniger dan een ATX voeding. Het is wel wat duurder, maar dat verdien je op termijn terug. Als het goed is zou je in idle minder dan 6W kunnen gaan verbruiken (Debian, geen VM's, zonder hard disks). In plaats van 2 hard disks is één grote disk ook veel zuiniger in idle (draaiend).

Als je dingen gaat doen die de computer continu belasten, zoals beeldverwerking, dan is het niet meer zo zinvol om een zuinigere voeding te selecteren. Dan stijgt het verbruik misschien naar boven 20W. Zuinige adapters zijn goed in het op peil houden van efficientie bij lage belasting, en bij 40W is het verschil er niet meer in vergelijking met een relatief zuinige ATX voeding.

Als de kast koeling nodig heeft is het misschien nodig om betere 120 of 140 mm ventilatoren te kiezen dan de standaard ventilatoren die met de kast mee komen. De kast die je hebt uitgezocht is ondanks de naam niet de stilste, het is een middenmoter. Zie de tests van tweakers (Pricewatch -> reviews).

Verder geen opmerkingen over de onderdelen qua zuinigheid, ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorty365
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-06 16:29
@mrmrmr Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb nog even naar de behuizingen gekeken en heb nu de Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid gekozen. Ook wat compacter dan de behuizing die ik eerder geselecteerd had.

Je opmerking over de 3.5" HDD heeft mij ook puzzelwerk geleverd maar ik heb die 8TB wel nodig en wil die graag op 1 disk hebben. Het is inderdaad de bedoeling om die disk wel zoveel mogelijk in spindown te hebben.

VM's draaien bij mij alleen als ze nodig zijn maar je ontkomt er niet aan om bv je HomeAssistant 24/7 te laten draaien en ook DHCP met DNS en filtering moeten 24/7draaien. Dit energieverbruik neem ik op de koop toe. Zuinigheid is leuk maar voor mij niet het allerhoogste doel. Gemak dient de mens en gemak kost geld.

Op de voeding ga ik nog even broeden omdat ik daar graag wat ruimte houd voor uitbreidingen in storage en wellicht koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shorty365 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:29:
@mrmrmr Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb nog even naar de behuizingen gekeken en heb nu de Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid gekozen. Ook wat compacter dan de behuizing die ik eerder geselecteerd had.

Je opmerking over de 3.5" HDD heeft mij ook puzzelwerk geleverd maar ik heb die 8TB wel nodig en wil die graag op 1 disk hebben. Het is inderdaad de bedoeling om die disk wel zoveel mogelijk in spindown te hebben.

VM's draaien bij mij alleen als ze nodig zijn maar je ontkomt er niet aan om bv je HomeAssistant 24/7 te laten draaien en ook DHCP met DNS en filtering moeten 24/7draaien. Dit energieverbruik neem ik op de koop toe. Zuinigheid is leuk maar voor mij niet het allerhoogste doel. Gemak dient de mens en gemak kost geld.

Op de voeding ga ik nog even broeden omdat ik daar graag wat ruimte houd voor uitbreidingen in storage en wellicht koeling.
Een hoop van die dingen kunnen gewoon in Docker containers draaien ipv een VM. En die zijn hoe dan ook en tik zuiniger doordat ze minder resources in beslag nemen. Je kunt Docker containers ook moeiteloos aan de E-cores toewijzen en deze vervolgens in max. freq beperken: dat scheelt gewoon kWhs op jaarbasis.

AdGuard draait bij mij bijv. op de E-cores en krijgt ca 30.000 requests per dag voor zijn kiezen.
Andere containers draaien weer zo'n 100 processen. Dat lijkt op een VM, maar dan zonder alle overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Mars Warrior schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Je zou nog een Live CD/USB stick kunnen proberen om te zien of een ander OS, bijv. Ubuntu, wel RC6 doet en op welk wattage je dan uitkomt. Dat zou al schelen om te zien wat haalbaar is.
Zojuist Ubuntu gedraaid van een live stick gestart <SNIP> ben opnieuw aan het testen.

Vreemd genoeg geeft powertop onder Ubuntu niet aan of RC6 in gebruik is of niet, echter,

cat /sys/class/drm/card1/power/rc6_enable geeft als resultaat 1 en het verbruik is 1 watt lager.

Zojuist op het OMV forum de vraag gesteld, lijkt toch echt iets te zijn wat in OMV zit.

[ Voor 57% gewijzigd door spoor12b op 10-06-2025 20:08 ]

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:00
spoor12b schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Zojuist Ubuntu gedraaid van een live stick gestart <SNIP> ben opnieuw aan het testen.

Vreemd genoeg geeft powertop onder Ubuntu niet aan of RC6 in gebruik is of niet, echter,

cat /sys/class/drm/card1/power/rc6_enable geeft als resultaat 1 en het verbruik is 1 watt lager.

Zojuist op het OMV forum de vraag gesteld, lijkt toch echt iets te zijn wat in OMV zit.
Bij mij staan in powertop ook diverse items op 100%
En de BIOS settings heb ik bij elkaar gesprokkeld van diverse fora en tutorials. Dus als men verbetering ziet, hoor ik het graag :-)
Op welke versie draai jij? Ik uit mijn hoofd op 1.06 ofzo. (1.08 is d recentste)

Bijzonder dat je zelfs via een usb stick zo'n verbruik hebt. Is dit zonder hdd's?

Heb zelf 1x nvme, 2x ssd, 1x 2,5" hdd.
Dus geen grote 3,5" verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 21:35
spoor12b schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Staat in de bios alles nog correct? Ik had zelf dit geconstateerd bij mijn setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
blackmage2v schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Staat in de bios alles nog correct? Ik had zelf dit geconstateerd bij mijn setup
Ik ga er daar wel vanuit, heb deze gisteren nog nagelopen.

Helaas (nog) geen reactie gekregen op mijn post in het OMV forum. Ben benieuwd of er nog mede tweakers zijn met dezelfde setup.

Ga nog aan de slag om powertop 2.15 te compileren maar die gaat dit niet oplossen.

Wellicht ga ik nog de nieuwere proxmox kernel te installeren.

spoor12b

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste