Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Jonathan-NL schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:38:
[...]

Heb je een link naar/nummer van het arrest? Als het inderdaad een boedelschuld wordt is het heel interessant, want dan is de curator heel snel door zijn ‘potje’ van 2 miljoen heen..
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2004:AR1943
HR 03-12-2004, ECLI:NL:HR:2004:AR1943 (Mendel q.q./ABN AMRO)

[ Voor 7% gewijzigd door PJW9779 op 21-11-2021 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 16:22
Hier inmiddels de afrekening van Eneco ontvangen ( weg sinds 17-11) ondanks amper de CV gebruikt te hebben mag ik toch 150 euro aftikken voor die halve maand...

Wat op zich wel netjes is , is dat dat bedrag pas eind dec. Wordt afgeschreven, waardoor ik deze maand niet direct met dubbele kosten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Veel reacties gelezen dat WE klanten ook beter hadden moeten opletten wat voor bedrijf het was en hoe kredietwaardig ze waren. Wel aardig om dan te zien dat de Rabobank dit risico ook nogal onderschat heeft en niet heeft opgelet bij de incasso’s die ze voor dit bedrijf uitvoerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:51
mark-k schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:22:
[...]

En daarom heb ik dus het uitlezen uit staan. Ik zou de 19e overstappen naar vattenfall, kon een paar dagen van tevoren mijn meterstanden doorgeven, en bij eneco had ik tot de 18e om ze door te geven. Op de 16e dus mooi exact dezelfde standen aan beide doorgegeven dus eneco krijgt geen cent van me.
Ik heb de 16de mijn meterstand aan vattenfall doorgegeven ik hoefde aan Eneco geen stand door te geven dat zou vattenfall doen waarom geef jij je stand door aan Eneco neem aan om zeker te zijn ?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
MeTooPV schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:44:
Veel reacties gelezen dat WE klanten ook beter hadden moeten opletten wat voor bedrijf het was en hoe kredietwaardig ze waren. Wel aardig om dan te zien dat de Rabobank dit risico ook nogal onderschat heeft en niet heeft opgelet bij de incasso’s die ze voor dit bedrijf uitvoerden.
Nee, dat houdt de ACM in de gaten. Die geeft de vergunning en klanten kunnen dan gewoon de leverancier kiezen. Beetje kort door de bocht dat klanten zélf de kredietwaardigheid van een leverancier moeten kennen of moeten uitzoeken.
Dat WE zich "verslikt" heeft in deze onvoorspelbare gasprijzen is natuurlijk jammer. Als die gasprijzen niet zo hoog waren geweest had WE gewoon nog bestaan.

maar ja, nu zijn er alleen maar verliezers...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Snarfie31 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb de 16de mijn meterstand aan vattenfall doorgegeven ik hoefde aan Eneco geen stand door te geven dat zou vattenfall doen waarom geef jij je stand door aan Eneco neem aan om zeker te zijn ?
Tja die bleven zeuren om n meterstand, vandaar. Net mijn eindafrekening gekregen van eneco, ik krijg 1,40 euro van hun _O-

@Snarfie31 Bedenk nu pas dat je misschien denkt dat ik mijn eindstand aan Eneco doorgegeven had, maar ik bedoelde de beginstand uiteraard, die ik gewoon heb uitgesteld tot ik tegelijk diezelfde stand als beginstand aan Vattenfall kon doorgeven. Vattenfall geeft daarna die standen als eindstand door aan Eneco, waardoor mijn verbruik dus op 0 uitkwam en ik dankzij de belastingkorting zelfs geld toe krijg van Eneco.

[ Voor 32% gewijzigd door mark-k op 21-11-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolaMaas
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-11-2022
Henkdo schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:11:
[...]

Zie trouwens dat er een uitspraak van de Hoge Raad is geweest waarbij is gesteld, in een soortgelijke case, dat storneringen na faillissementsdatum deze in principe ten laste komen van de boedel van de curator. Een incasso wordt hierbij gezien als een 'voorlopige betaling'. Dit zou betekenen dat storno's niet ten laste van Rabo komen maar tlv curator en dat curator dan de ex-WE klant kan aanmanen om alsnog te betalen.
Duidelijk is inmiddels dat alle andere banken, buiten de Rabobank, MOI’s aan het terugstorten zijn. Kan dit hiermee te maken hebben? Ik ben namelijk bang dat door de (bewuste) vertraging van de Rabobank bij de afhandeling van de ingediende MOI’s wij straks achter het net vissen. Of is dit een onterechte angst?

MOI aanvraag is 27 oktober ingediend en nog steeds in behandeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:40

knakworst

Get more sats!

PJW9779 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:12:
[...]

Zoals de curator eveneens meldt is er door de Rabobank ter zake nog geen vordering ingediend.
Wat de curator niet meldt is of Rabobank ook zekerheden bij WE heeft waarop men de debetstand kan verhalen.
Pagina 9 faillissementsverslag.

Er werd door de Rabobank ter zake nog geen vordering ingediend. De curator heeft regelmatig contact
met de Rabobank. Er is door Welkom Energie geen zekerheid aan de bank afgegeven.

Overigens als je op pagina 2 kijkt is het een omzet van 10 miljoen en een verlies van 3.8 miljoen. Dan is mijn verwachting van een tekort van 25 miljoen sterk overdreven. 3.8 miljoen lijkt me laag. We zullen zien waar het schip strandt. Vooral de Rabobank moet vrezen gezien de onterechte incasso's nog maanden ingediend kunnen worden.

Edit: 10 miljoen omzet op 90.000 klanten is 111 euro omzet per klant, lijkt mij onzin 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door knakworst op 21-11-2021 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

ViolaMaas schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:54:
[...]

Duidelijk is inmiddels dat alle andere banken, buiten de Rabobank, MOI’s aan het terugstorten zijn. Kan dit hiermee te maken hebben? Ik ben namelijk bang dat door de (bewuste) vertraging van de Rabobank bij de afhandeling van de ingediende MOI’s wij straks achter het net vissen. Of is dit een onterechte angst?

Zolang de Rabobank niet failliet is is dat onterechte angst, ook met een debetstand worden de onterechte incasso's gewoon teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

elsinga

=8-)

Xix schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:50:
Ik zie veel lotgenoten storneren of moi indienen, echter wat doen jullie wat betreft toekomstig verlies? Ik had een vast contract voor nog 28 maanden, ik kan niet in de toekomst kijken maar de kans is vrij groot dat de contracten eerder duurder dan goedkoper gaan worden. Ik wil dit verlies gaan indienen als vordering.
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen. Ik heb half augustus een jaarcontract bij Powerpeers afgesloten tegen 0.27/1.00 e/g. Als je dat nu doet zijn de tarieven lager (0.25/0.85). Maak ik me niet druk om, ik ga voor zekerheid, maar had ik nu afgesloten dan had die zekerheid me dus iets minder gekost.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

PJW9779 schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:51:
[...]

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2004:AR1943
HR 03-12-2004, ECLI:NL:HR:2004:AR1943 (Mendel q.q./ABN AMRO)
Eén verschil, NetNet had een terechte machtiging.

(iv) De desbetreffende rekeninghouders van bij BGC aangesloten banken hebben met het oog op de incasso een "Doorlopende Machtiging A" ondertekend, waarbij zij, tot wederopzegging en tot een bepaald maximum, aan de crediteur machtiging hebben verleend van hun in die machtiging genoemde bankrekening bedragen af te schrijven ter zake van daarbij vermelde verplichtingen.

Dus in dit geval kun je betogen dat een gestorneerde betaling onterecht is en nooit uitgevoerd had mogen worden. Die vlieger gaat bij Welkom niet op voor de Rabo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Scorpio861 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:28:
Hier inmiddels de afrekening van Eneco ontvangen ( weg sinds 17-11) ondanks amper de CV gebruikt te hebben mag ik toch 150 euro aftikken voor die halve maand...

Wat op zich wel netjes is , is dat dat bedrag pas eind dec. Wordt afgeschreven, waardoor ik deze maand niet direct met dubbele kosten zit.
Zoals bij eerder alle anderen gezegd : controleer de eindafrekening secuur!
Ook met de huidige hoge tarieven is €150.-- véél voor 17 dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkdo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01-2024
[...]

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
A. je hebt een geldige schriftelijke of digitale incasso-machtiging afgegeven dan heb je geen recht op terugbetaling uhv MOI
B. je hebt geen geldige schriftelijke of digitale incasso-machtiging afgegeven en dan kan het in mijn ogen niet anders zijn dan dat je betaling wordt terug geboekt.

Ik denk dat er bij WE maar weinig (of geen) geldige machtigingen zijn afgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David_TTT
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08-2024
PJW9779 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
[...]

Ik zal mijn eind afrekening hier posten zodra ik hem binnen heb (minus prive gegevens). Ga wel vragen/eisen om een gespecificeerde eindafrekening. Ben ook benieuwd of er onderling ook verschillen zijn met andere ex eneco klanten en hun eind afrekening.

[ Voor 11% gewijzigd door David_TTT op 21-11-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
knakworst schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:19:
[...]

Pagina 9 faillissementsverslag.

Er is door Welkom Energie geen zekerheid aan de bank afgegeven.
Klopt, mijn leesfout. Is hier al eerder gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkdo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01-2024
knakworst schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:32:
[...]

(iv) De desbetreffende rekeninghouders van bij BGC aangesloten banken hebben met het oog op de incasso een "Doorlopende Machtiging A" ondertekend, waarbij zij, tot wederopzegging en tot een bepaald maximum, aan de crediteur machtiging hebben verleend van hun in die machtiging genoemde bankrekening bedragen af te schrijven ter zake van daarbij vermelde verplichtingen.

Dus in dit geval kun je betogen dat een gestorneerde betaling onterecht is en nooit uitgevoerd had mogen worden. Die vlieger gaat bij Welkom niet op voor de Rabo.
Klopt, het zou nog weleens een juridisch steekspel tussen curator en Rabo kunnen worden wie opdraait voor de storno's en MOI's. Denk dat het voor Rabo of curator bijzonder lastig gaat worden om een sluitende administratie van betalingen, storno's en MOI's van ex WE-klanten te hebben en deze klanten nog aan te manen op saldi na uitgevoerde storno's/MOI's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donder21
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik ben klant bij de ING en bij mij gaat het honoreren van de MOI's niet zo vlot. Al in oktober ingediend, maar ze geven aan meer tijd nodig te hebben. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
knakworst schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:32:
[...]

Ik meen dat in dit arrest belangrijker is dat de HR uitspreekt dat de bepalingen van het incassocontract tussen incassant en bank bepalend zijn (3.3.1/3.3.2).

Maar er is nog een opvolgend arrest : HR 16 september 2011, LJN BQ8732 SNS vs. Vetrans.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2011:BQ8732

Ook in dat arrest zijn de voorwaarden van het incassocontract (mede)bepalend (5.1/5.2) : algemeen en ongeclausuleerd storneringsrecht.
  • De storneringsbevoegdheid van de bank "is ook bedoeld voor het geval dat een automatische incasso geleid heeft tot een vordering die de bank niet op de geïncasseerde zal kunnen verhalen vanwege diens deconfiture."
  • "Het gebruikmaken door SNS Bank van haar storneringsbevoegdheid om de nadelige gevolgen van de kort voor faillietverklaring van Vetrans uitgevoerde betalingsopdrachten ongedaan te maken, [is] onvoldoende [-] voor het oordeel dat dit gebruik als misbruik van recht en derhalve als onrechtmatig moet worden gekwalificeerd."
  • "De schuldenaar en zijn bank mogen bij gebruikmaking van die bevoegdheid in beginsel ook hun eigen belang behartigen."
Het zijn algemene beginselen. De specifieke voorwaarden van het incassocontract tussen Welkom Energie en bank zullen medebepalend zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PJW9779 op 21-11-2021 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
David_TTT schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:43:
[...]

Ik zal mijn eind afrekening hier posten zodra ik hem binnen heb (minus prive gegevens). Ga wel vragen/eisen om een gespecificeerde eindafrekening. Ben ook benieuwd of er onderling ook verschillen zijn met andere ex eneco klanten en hun eind afrekening.
Vooral dat laatste lijkt mij een goed punt.
Maar op het discussiepunt van 'redelijke tarieven' zoals hier besproken tegenover de door Eneco gehanteerde woekertarieven. Zie ook mijn vraag naar de Eneco-tarieven per 1/11 en de reacties daarop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
[...]

De arresten gaan over storneringen, niet over MOIs.
Bij een stornering maak je gebruik van een bevoegdheid. Die bevoegdheid wordt in de 2 arresten bevestigd.
Bij een MOI gaat het om het achteraf constateren dat er geen geldige machtiging was voor incasso, en dat de incasso dús onterecht was. De arresten gaan niet over MOIs maar kunnen qua uitgangspunten wellicht een rol spelen, bijv. 'bescherming eigen belangen'.

WE zal geen geldige machtiging (hebben) kunnen overleggen.
Daarom hebben diverse mensen al teruggestort gekregen, en is de verwachting dat de rest van de MOI-stellers dat óók krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
Donder21 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:03:
Ik ben klant bij de ING en bij mij gaat het honoreren van de MOI's niet zo vlot. Al in oktober ingediend, maar ze geven aan meer tijd nodig te hebben. Ik ben benieuwd.
Is onzin. ING hoeft alleen maar bij WE navraag te doen over een 'geldige machtiging'. In beginsel staat daar 2 weken voor, waarna de bank bij geen reactie het geld terug boekt.
Ik zou maar eens gaan bellen en die mensen tot wijsheid brengen.
Overigens hebben andere ING/WE-ers de MOI al binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Henkdo schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
[...]

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
A. je hebt een geldige schriftelijke of digitale incasso-machtiging afgegeven dan heb je geen recht op terugbetaling uhv MOI
B. je hebt geen geldige schriftelijke of digitale incasso-machtiging afgegeven en dan kan het in mijn ogen niet anders zijn dan dat je betaling wordt terug geboekt.

Ik denk dat er bij WE maar weinig (of geen) geldige machtigingen zijn afgegeven.
@ViolaMaas

Is hier eerder besproken.
Een 'geldige machtiging' is uitsluitend op papier of per Digitale Incassomachtiging (zie https://www.incassomachtigen.nl en bij de diverse banken).
Alle overige incasso's zijn dus niet geldig - ondanks dat diverse bankmedewerkers iets anders beweren - en zullen leiden tot terugboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolaMaas
  • Laatst online: 03-11-2022
PJW9779 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:47:
[...]

@ViolaMaas

Is hier eerder besproken.
Een 'geldige machtiging' is uitsluitend op papier of per Digitale Incassomachtiging (zie https://www.incassomachtigen.nl en bij de diverse banken).
Alle overige incasso's zijn dus niet geldig - ondanks dat diverse bankmedewerkers iets anders beweren - en zullen leiden tot terugboeking.
Bedankt en dat had ik al begrepen. Mijn angst was meer gerelateerd aan het feit dat, hoe langer men Rabobank klanten laat wachten, er straks mogelijk bij WE niets meer valt te halen maar ik begrijp dat die angst ongegrond is omdat de MOI rekening bij de Rabobank zelf komt te liggen. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

ViolaMaas schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:58:
[...]

Bedankt en dat had ik al begrepen. Mijn angst was meer gerelateerd aan het feit dat, hoe langer men Rabobank klanten laat wachten, er straks mogelijk bij WE niets meer valt te halen maar ik begrijp dat die angst ongegrond is omdat de MOI rekening bij de Rabobank zelf komt te liggen. Nogmaals bedankt!
Als je bepaalde incasso's niet meer terug kan halen omdat de RABO zo treuzelt, kan je ze daar evt. voor verantwoordelijk stellen en indien ze lastig blijven doen richting het Kifid.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 10:38
PJW9779 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:42:
[...]
Ik raadpleeg elke dag het verbruik in de Eneco-app, ik moet best veel moeite doen om onder de €10,= per dag te blijven, dus €150,= voor 17 dagen met de Eneco tarieven is niet bepaald buitensporig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Donder21 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:03:
Ik wacht ook al een tijdje op de Moi uitbetaling door de ING, hopelijk verzinnen ze niet iets om het terug te draaien na enkele uitbetalingen en er nu plotseling massaal MOI's worden aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
R0181 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:17:
[...]

Ik raadpleeg elke dag het verbruik in de Eneco-app, ik moet best veel moeite doen om onder de €10,= per dag te blijven, dus €150,= voor 17 dagen met de Eneco tarieven is niet bepaald buitensporig.
Mee eens. Ik gebruikte voor 8 dagen 59 euro (gezin van 4, huis van na 2000). Dus 150 euro voor 17 dagen vind ik niet persé buitensporig. Laat je niet meteen gek maken door berichten hier die vaak juist maar soms ook onjuist of overdreven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Medione1210 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:30:
[...]

Mee eens. Ik gebruikte voor dagen 59 euro (gezin van 4, huis van na 2000). Dus 150 euro voor 17 dagen vind ik niet persé buitensporig. Laat je niet meteen gek maken door berichten hier die vaak juist maar soms ook onjuist of overdreven zijn.
Normalieter zou je dit hoge bedrag in de winter ook compenseren met je voorschotten van de zomer, waar nog iets van over zou zijn.
Nu is de schade dubbel.
1. geen restant voorschot
2. hoge energieprijs door politiek gedoe met Rusland

Zijn er trouwens hier geintereseerden om deze case serieus bij een jurist neer te leggen? Mogeliijk o.b.v. no cure-no pay?
Ik zeg niet dat ik dat ga doen, maar overweg het wel.

[ Voor 13% gewijzigd door T-8one op 21-11-2021 14:35 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Medione1210 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:30:
[...]
Mee eens. Ik gebruikte voor dagen 59 euro (gezin van 4, huis van na 2000). Dus 150 euro voor 17 dagen vind ik niet persé buitensporig. Laat je niet meteen gek maken door berichten hier die vaak juist maar soms ook onjuist of overdreven zijn.
Die €150,= zou met de/mijn Welkom tarieven iets van €65,= zijn geweest. (ik betaalde €0,77m3 gas en iets van €0,22kWh). Het lijkt het me dus geen buitensporig verbruik, maar dat het vergeleken met de Welkom tarieven een buitensporige verhoging is, is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
T-8one schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:33:
[...]

Normalieter zou je dit hoge bedrag in de winter ook compenseren met je voorschotten van de zomer, waar nog iets van over zou zijn.
Nu is de schade dubbel.
1. geen restant voorschot
2. hoge energieprijs door politiek gedoe met Rusland

Zijn er trouwens hier geintereseerden om deze case serieus bij een jurist neer te leggen? Mogeliijk o.b.v. no cure-no pay?
Ik zeg niet dat ik dat ga doen, maar overweg het wel.
Volgens mij zijn er al veel mensen geweest die best iets willen inleggen of meedoen met een zaak. Maar helaas tot zover niemand die echt iets gestart is.

Starten/opzetten gaat mij ook niet lukken, in meedoen ben ik wel geïnteresseerd!

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Scorpio861 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:13:
Iemand die de 17e is overgestapt naar vattenfal al een afrekening gehad van Eneco?

Zie alleen maar dat mijn ingestelde maand termijn wordt afgeschreven de 27e, nog geen bijgewerkte nota op basis van mijn eindstand bij vertrek...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met een domme meter kan je geheel legaal dure Eneco tarieven ontlopen door zo laat mogelijk meterstanden aan hen door te geven, omdat al dat verbruik tot moment van opname tegen lagere Welkomtarieven gaat.

Over incasso van het hoge termijnbedrag eind november hoor ik niks, staat ook niet verrekend op de eindafrekening. Het tientje wordt eind december geïncasseerd (als ik de blokkade weer verwijder).

[ Voor 10% gewijzigd door Titusvh op 21-11-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayEm
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik ben benieuwd wat er met mijn eindafrekening gebeurd is of gaat gebeuren.

Ik ben net voor het faillissement overgestapt en heb een afrekening gehad waarin de welkomstbonus is verrekend. Daar bleef nog 400 euro over welke ik moest bijbetalen. Ik heb gevraagd of ik dit in 2 termijnen mocht doen maar had na 3x bellen nog steeds geen afspraakbevestiging en betaallink welke ze zouden sturen. Daarna gingen ze failliet

Als de curator dit afhandeld kan deze dan nog de welkomst bonus ongedaan maken of is dit niet mogelijk omdat de rekening al opgemaakt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
JayEm schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:54:
Ik ben benieuwd wat er met mijn eindafrekening gebeurd is of gaat gebeuren.

Ik ben net voor het faillissement overgestapt en heb een afrekening gehad waarin de welkomstbonus is verrekend. Daar bleef nog 400 euro over welke ik moest bijbetalen. Ik heb gevraagd of ik dit in 2 termijnen mocht doen maar had na 3x bellen nog steeds geen afspraakbevestiging en betaallink welke ze zouden sturen. Daarna gingen ze failliet

Als de curator dit afhandeld kan deze dan nog de welkomst bonus ongedaan maken of is dit niet mogelijk omdat de rekening al opgemaakt is?
Als je je contract niet voortijdig hebt opgezegd, en je hebt gewoon de eindafrekening incl. welkomstbonus gehad dan kunnen ze dat niet ongedaan maken.
Maar ik zou maar gewoon wachten met betalen totdat je nader bericht krijgt. Zélf daar achterheen gaan is zinloos en kost je alleen maar tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

elsinga

=8-)

Mijn jaarcontract liep 31-10 af en ik heb gewoon de welkomstbonus verrekend gekregen op de eindafrekening. Alles eigenlijk net zo alsof ze niet failliet zijn gegaan. Dus die bonus zou mee moeten worden gerekend, op betalen in termijnen zou ik niet rekenen. Alhoewel de curator wel eens laat kan zijn met de afrekening en je dus misschien iets meer tijd kunt hebben om die 400 euro te betalen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 15:06
PJW9779 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:41:
[...]

Is onzin. ING hoeft alleen maar bij WE navraag te doen over een 'geldige machtiging'. In beginsel staat daar 2 weken voor, waarna de bank bij geen reactie het geld terug boekt.
Ik zou maar eens gaan bellen en die mensen tot wijsheid brengen.
Overigens hebben andere ING/WE-ers de MOI al binnen.
Volgens mij doet ING een aanvraag bij Rabo voor het overleggen van een geldige machtiging en als Rabo die niet krijgt van de incassant, wordt het gewoon teruggedraaid. Een ING (en andere banken) hoeven dus niet zelf achter WE aan.

Rabo heeft ook een mooi stappenplan voor hun klanten: https://www.rabobank.nl/b...alen/incasso/euro-incasso

Let voornamelijk op punt 3: zorg voor een geldige machtiging

[ Voor 14% gewijzigd door celshof op 22-11-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 13:48
Ik ben bij WE gekomen danzij Pricewise, iemand een idee of een MOI dan kans heeft?

Geen idee of mijn incasso rechtsgeldig is of niet, helaas geen actieve herinnering hoe die tot stand is gekomen, via een vinkje of via de officiele route via het internetbankieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Nikey3 schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:59:
Ik ben bij WE gekomen danzij Pricewise, iemand een idee of een MOI dan kans heeft?

Geen idee of mijn incasso rechtsgeldig is of niet, helaas geen actieve herinnering hoe die tot stand is gekomen, via een vinkje of via de officiele route via het internetbankieren.
Weet niet bij welke bank je zit, maar bij de Rabo kun je zelf voor iedere incasso controleren of er een digitale machtiging is afgegeven. Andere banken hebben waarschijnlijk ook deze functionaliteit.

Ik acht trouwens de kans minder dan 1% dat je een digitale machtiging via je bank hebt afgegeven. Zeker via een vergelijkingssite zal dat via een "vinkje" zijn geregeld. En ik heb zelf nog nooit een machtiging via de online omgeving van mijn bank goedgekeurd; blijkbaar wordt deze functionaliteit amper gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 22-11-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Eindnota 2,5 dag Eneco: 39eu. 👋🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
pdukers schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:19:
[...]

Weet niet bij welke bank je zit, maar bij de Rabo kun je zelf voor iedere incasso controleren of er een digitale machtiging is afgegeven. Andere banken hebben waarschijnlijk ook deze functionaliteit.

Ik acht trouwens de kans minder dan 1% dat je een digitale machtiging via je bank hebt afgegeven. Zeker via een vergelijkingssite zal dat via een "vinkje" zijn geregeld. En ik heb zelf nog nooit een machtiging via de online omgeving van mijn bank goedgekeurd; blijkbaar wordt deze functionaliteit amper gebruikt.
Hoe herken je dit dan? Want er is geen controle vooraf door de bank op een geldig type machtiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwarteziel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 19:52
edit: zelfcensuur. Mijn reactie zou je kunnen zien als een "ja, ik ook"-post. Exuus. :)

[ Voor 92% gewijzigd door Zwarteziel op 22-11-2021 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
celshof schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:23:
[...]
Hoe herken je dit dan? Want er is geen controle vooraf door de bank op een geldig type machtiging.
Via de volgende link kom je op de overzichtspagina van afgegeven incasso machtigingen: https://bankieren.raboban...achtigingen/particulieren

Als je op een machtiging klikt zie je een regel waar het soort machtiging wordt vermeld. Bij mij staat daar "incassomachtiging". Volgens de help informatie is dat een machtiging die op papier is afgegeven.
Soort

U ziet hier of het een Digitale Incassomachtiging is of een gewone incassomachtiging. Een Incassomachtiging (Digitaal) heeft u afgegeven via de website van de incassant. Een Incassomachtiging heeft u op papier afgegeven
Niemand geeft een papieren machtiging voor online afgesloten contract ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan

PriceWise of Gaslicht of Independer zijn puur tussen-partijen die niets met de financiele afhandeling te maken (willen) hebben. Dus die hebben ook geen enkele invloed op de afhandeling van een MOI.

Jij gaat 1-op-1 het contract aan met de/een energieleverancier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Eindafrekening Eneco is hier ook binnen. Ik moet 1,03 euro bijbetalen :o :o :o 8)7

Ik heb de 18e mijn meterstanden doorgegeven aan Eneco en meteen aan Vattenfall. Vebruik Eneco: 0 m3 en 0 Kwh. Blijkt de Ferraris toch nog slimste meter te zijn. Nu nog even de incasso blokkeren als Eneco die probeert te doen. Die euro betaal ik daarna wel handmatig, zo laat mogelijk. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 22-11-2021 09:36 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:35:
Eindafrekening Eneco is hier ook binnen. Ik moet 1,03 euro bijbetalen :o :o :o 8)7

Ik heb de 18e mijn meterstanden doorgegeven aan Eneco en meteen aan Vattenfall. Vebruik Eneco: 0 m3 en 0 Kwh. Blijkt de Ferraris toch nog slimste meter te zijn. Nu nog even de incasso blokkeren als Eneco die probeert te doen. Die euro betaal ik daarna wel handmatig, zo laat mogelijk. >:)
je "vastrecht" en netbeheer kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Een MOI maakt zeker kans. Welkom Energie heeft simpelweg met niemand de regels omtrent incassomachtigingen gevolgd.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kees-Jan schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:37:
[...]

je "vastrecht" en netbeheer kosten...
Dat snap ik. Minus de belastingkorting. Ben nog nooit zo goedkoop energieklant geweest dan bij Eneco deze 19 dagen. Bedankt Eneco! O+

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
pdukers schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:30:
[...]

Via de volgende link kom je op de overzichtspagina van afgegeven incasso machtigingen: https://bankieren.raboban...achtigingen/particulieren

Als je op een machtiging klikt zie je een regel waar het soort machtiging wordt vermeld. Bij mij staat daar "incassomachtiging". Volgens de help informatie is dat een machtiging die op papier is afgegeven.

[...]

Niemand geeft een papieren machtiging voor online afgesloten contract ;)
De incassant zal wel een reden moeten invullen en de Rabobank geeft alleen geldige opties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Heeft iemand de modelcontracten vergeleken vanaf januari '22 mbt gas- elektra en teruglevertarieven? Voor zover ik nu kan vinden (op basis nieuwsberichten):
Essent: 1,11 voor gas en 0,25 voor electra
Vattenfall: 1,26 voor has en 0,26 voor electra

Over terugleveren heb ik geen informatie kunnen vinden. Voor mij als verse Vattenfallklant is het interessant om per januari naar Essent te gaan.

En weer back ontopic

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 22-11-2021 10:46 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:02:
Heeft iemand de modelcontracten vergeleken vanaf januari '22 mbt gas- elektra en teruglevertarieven? Voor zover ik nu kan vinden (op basis nieuwsberichten):

Over terugleveren heb ik geen informatie kunnen vinden. Voor mij als verse Vattenfallklant is het interessant om per januari naar Essent te gaan.
Laten we hier een lijstje maken, we zijn vast niet de enige die op zoek zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
  • Laatst online: 22-09-2023
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:02:

Volgens mij is hier eerder al besproken dat Essent voor nieuwe klanten andere tarieven rekent, dan de bovenstaande. Die gelden alleen voor reeds bestaande klanten, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
PrideoftheSouth schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:15:
[...]

Volgens mij is hier eerder al besproken dat Essent voor nieuwe klanten andere tarieven rekent, dan de bovenstaande. Die gelden alleen voor reeds bestaande klanten, dacht ik.
daarom is dat lijstje zo interressant :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
  • Laatst online: 22-09-2023
Kees-Jan schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:20:
[...]

daarom is dat lijstje zo interressant :*)
Zeker. Maar volgens mij hoort dit onderwerp eerder in een ander topic besproken te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:35:

Je had beter 1 kWh verbruik kunnen hebben bij Eneco...bij 0 verbruik loop je volgens mij je energiebelasting korting (vast bedrag per contractdag) mis over de Eneco dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
passie2010 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:42:
[...]

Je had beter 1 kWh verbruik kunnen hebben bij Eneco...bij 0 verbruik loop je volgens mij je energiebelasting korting (vast bedrag per contractdag) mis over de Eneco dagen
dat is volgens mij gebonden aan pand gebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

passie2010 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:42:
[...]

Nee die is gewoon meegenomen op de eindafrekening en het vastrecht wordt daarmee bijna teniet gedaan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
https://docs.google.com/s...WZjP8/edit#gid=1829235624

er stond nog een vraag open van een forum lid om de excel file te delen voor het controleren van de factuur van Eneco

hierbij

in de grijze cellen kun je je verbruik invullen
en het aantal dagen dat je bij Eneco zat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulgh9AGqCKeAfMwiiojGf4c8O74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2s7FH2malHb4dYQsN2190JhJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door BertEnergie op 22-11-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:34
R0181 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:19:
[...]

Ik wacht ook al een tijdje op de Moi uitbetaling door de ING, hopelijk verzinnen ze niet iets om het terug te draaien na enkele uitbetalingen en er nu plotseling massaal MOI's worden aangevraagd.
Ik kreeg zojuist een MOI van augustus gestorneerd door de ING. Ik had aanvankelijk ook maar eentje ingediend. Inmiddels heb ik ook al een tweede ingediend, daar is het wachten nog op.
Maar zo blijft de schade tot nu toe, inclusief mijn eigen stornering beperkt tot zo'n 200 euro, het bedrag van de welkomstbonus.
Voor die 16 dagen Eneco deze maand heb ik heeeel zuinig aan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
edjedan schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:10:
[...]
Ik kreeg zojuist een MOI van augustus gestorneerd door de ING. Ik had aanvankelijk ook maar eentje ingediend. Inmiddels heb ik ook al een tweede ingediend, daar is het wachten nog op.
Maar zo blijft de schade tot nu toe, inclusief mijn eigen stornering beperkt tot zo'n 200 euro, het bedrag van de welkomstbonus.
Hier exact hetzelfde. Kreeg net van ING de MOI voor augustus terug (+- maand geleden ingediend) en heb er nog eentje lopen die ik vorige week heb ingediend voor de maand juli. Met 1 maand stornering + 2 maanden MOI speel ik ongeveer quitte en is de schade van +- 400 euro dus weg d:)b De kans dat ze m'n tweede aanvraag afkeuren is natuurlijk 0 aangezien er al eentje is goedgekeurd. Ben benieuwd of het nu ook sneller kan, al lijkt het een handmatig en dus traag proces.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 22-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:00
BertEnergie schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:58:
https://docs.google.com/s...WZjP8/edit#gid=1829235624

er stond nog een vraag open van een forum lid om de excel file te delen voor het controleren van de factuur van Eneco

hierbij

in de grijze cellen kun je je verbruik invullen
en het aantal dagen dat je bij Eneco zat

[Afbeelding]
Kun je de toegang op openbaar zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertEnergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
op de eindafrekening van Eneco staat 107 kuub gas, volgens enelogic heb ik van 1-11 t/m 17-11 105 kuub verbruikt.

Ze pikken dus nog een paar euro extra mee, omdat het kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Nou, ik heb mijn eindafrekening van Eneco ook gehad. Daar zijn ze wel erg snel mee zeg, de 19e ging mijn contract bij Powerpeers in. Dat blijkt succesvol gelukt, dus stuurt Eneco vandaag al de eindafrekening.

De schade: 247 euro voor 19 dagen stroom en gas 8)7 8)7 .

Ik ben erg geneigd om de incasso te storneren, puur en alleen omdat ik hun nooit gemachtigd heb om van mijn rekening te incasseren. Maar goed, punt blijft dat ik zal moeten betalen dus het mij meer werk oplevert... Maar zou het overwegen alleen om hun kwalijke handelen dwars te zitten! :(

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

wimpod schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:38:
op de eindafrekening van Eneco staat 107 kuub gas, volgens enelogic heb ik van 1-11 t/m 17-11 105 kuub verbruikt.

Ja ik log mijn meterstanden naar een database. Het valt me op dat ze gewoon het aantal kuub en kwh noteren voor de komma. ookal is het 123.999 m3. Dus dat kan voordelig of nadelig uitpakken. In mijn geval nadelig, zou je het gewoon afronden dan had ik 1 kuub minder verbruikt, maarja, voor 1.80 euro ga ik dat maar niet aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Gaaf! Nu zullen de andere banken toch wel een probleem hebben als ze de MOI afkeuren.

En waarschijnlijk krijgen alle klanten van kleinere leveranciers binnenkort een verzoek om een officiele machtiging af te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Niet online
Ja ik log mijn meterstanden naar een database. Het valt me op dat ze gewoon het aantal kuub en kwh noteren voor de komma. ookal is het 123.999 m3. Dus dat kan voordelig of nadelig uitpakken. In mijn geval nadelig, zou je het gewoon afronden dan had ik 1 kuub minder verbruikt, maarja, voor 1.80 euro ga ik dat maar niet aanvechten.
zelfs als ik de eindstand naar boven afrond en de beginstand naar onder is er nog 1 kuub verschil.

Het is mierenn**kerij, maar als er een standaardwijze zou zijn om bezwaar aan te tekenen voor de eindrekening zou ik het doen - al is het maar om ze wat extra's te laten doen voor hun zéér dubieuze praktijken.

[ Voor 36% gewijzigd door wimpod op 22-11-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

geerttttt schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:57:
[...]

1,80 euro min het bedrag wat je nu gaat betalen bij je nieuwe energiemaatschappij. Dus waarschijnlijk wordt het letterlijk centenwerk ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTrax
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
wimpod schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:38:

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de correctiefactor voor de calorische waarde van het geleverde gas en de geleverde temperatuur van het gas. Kouder gas bevat namelijk meer energie dan warm gas doordat het volume afneemt indien het gas kouder wordt. 105 kuub op de gasmeter kan hierdoor als 107 kuub op de eindafrekening verschijnen door de correctiefactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik kan niets invullen. Alleen bekijken staat er.
Wat doe ik fout? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
[...]
Ik was 6 maanden klant bij Welkom, ik heb 1 maand gestorneerd en de overige 5 incasso's via MOI teruggevraagd, maar helaas nog niet ontvangen. Volgens de eindafrekening van Welkom had ik slechts voor €170,= energie verbruikt in die 6 maanden, nog minder dan de aan mij beloofde welkomstpremie van €180,=.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warques
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-08 20:43
Shynta schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:15:
[...]

Wat doe ik fout? 😊
Wanneer je de doc opent, kun je via 'Bestand' een kopie maken. Deze komt dan op je eigen docs te staan. Die kun je wel invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
PrideoftheSouth schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:15:
[...]

Nee hoor. Per e-mail bevestigd gekregen:

wanneer je een overeenkomst af wilt sluiten met de variabele tarieven per 1 januari 2022 dan kan je je daarvoor pas vanaf 1 januari aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagynl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
geerttttt schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:55:
Nou, ik heb mijn eindafrekening van Eneco ook gehad. Daar zijn ze wel erg snel mee zeg, de 19e ging mijn contract bij Powerpeers in. Dat blijkt succesvol gelukt, dus stuurt Eneco vandaag al de eindafrekening.

De schade: 247 euro voor 19 dagen stroom en gas 8)7 8)7 .

Ik ben erg geneigd om de incasso te storneren, puur en alleen omdat ik hun nooit gemachtigd heb om van mijn rekening te incasseren. Maar goed, punt blijft dat ik zal moeten betalen dus het mij meer werk oplevert... Maar zou het overwegen alleen om hun kwalijke handelen dwars te zitten! :(
Prettig dat er een paar mede tweakers zijn die op dezelfde dag over zijn gegaan waardoor je mooi kunt zien dat dezelfde acties op hetzelfde moment gebeuren. Ben wel benieuwd wat Eneco gaat doen met de incasso van het voorschot van december? Gezien er nu een eindfactuur is die 27 december geïncasseerd gaat worden neem ik aan dat de voorschot incasso van 27 november niet meer zal plaatsvinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertEnergie
Shynta schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:15:
[...]

Wat doe ik fout? 😊
probeer de link van Wetransfer eens

https://we.tl/t-FxJoff2QXB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David_TTT
nagynl schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:40:
[...]

Prettig dat er een paar mede tweakers zijn die op dezelfde dag over zijn gegaan waardoor je mooi kunt zien dat dezelfde acties op hetzelfde moment gebeuren. Ben wel benieuwd wat Eneco gaat doen met de incasso van het voorschot van december? Gezien er nu een eindfactuur is die 27 december geïncasseerd gaat worden neem ik aan dat de voorschot incasso van 27 november niet meer zal plaatsvinden...
Heb net met hun klantenservice over de voorschot incasso gebeld. Volgens hun wordt deze wel afgeschreven. De afrekening wordt binnen 6 (?) weken verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagynl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
David_TTT schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:01:
[...]

Heb net met hun klantenservice over de voorschot incasso gebeld. Volgens hun wordt deze wel afgeschreven. De afrekening wordt binnen 6 (?) weken verstuurd.
In dat geval krijgen ze ook gewoon een stornering en moeten ze die maar meenemen in hun "tweede ?!?" eindafrekening... ga niet in november een voorschot voor december betalen terwijl in december een eindfactuur geïncasseerd wordt die ook in november al verzonden werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David_TTT
nagynl schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:04:
[...]

In dat geval krijgen ze ook gewoon een stornering en moeten ze die maar meenemen in hun "tweede ?!?" eindafrekening... ga niet in november een voorschot voor december betalen terwijl in december een eindfactuur geïncasseerd wordt die ook in november al verzonden werd.
Eens. Dit ga ik ook doen. Kreeg wel min of meer de bevestiging dat er geen boete bij in zal zitten, ook als je eerder met ze stopt. Hier heb ik screenshots van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
De Rabobank kan mij niet vertellen wat de kosten zijn van een MOI. Ik wordt binnenkort gebeld door de betreffende afdeling. Ze konden aangeven dat er mogelijk kosten in rekening worden gebracht afhankelijk van de tijd en procedure. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Ik heb alle MOI ingetrokken. Ze worden opnieuw in behandeling genomen nadat ik akkoord heb gegeven over de eventuele kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 17-09 16:24
Hier vandaag de MOI van ing ontvangen, direct nog twee ingeschoten en dan hoor ik wel van de curator als hij nog wat wilt.
Maar wat een gedoe allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert111
  • Laatst online: 12-04 13:49
R0181 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:30:

Ik was 6 maanden klant bij Welkom, ik heb 1 maand gestorneerd en de overige 5 incasso's via MOI teruggevraagd, maar helaas nog niet ontvangen. Volgens de eindafrekening van Welkom had ik slechts voor €170,= energie verbruikt in die 6 maanden, nog minder dan de aan mij beloofde welkomstpremie van €180,=.

[ Voor 19% gewijzigd door Geert111 op 22-11-2021 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Area51©
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-09 10:08
awwexl schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:21:
De Rabobank kan mij niet vertellen wat de kosten zijn van een MOI. Ik wordt binnenkort gebeld door de betreffende afdeling. Ze konden aangeven dat er mogelijk kosten in rekening worden gebracht afhankelijk van de tijd en procedure. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Ik heb alle MOI ingetrokken. Ze worden opnieuw in behandeling genomen nadat ik akkoord heb gegeven over de eventuele kosten.
Ja die procedure bij de Rabobank is echt moeilijk. Ze moeten bij zichzelf checken of er wel een geldige machtiging is afgegeven. Maar die is er dus niet. Anders hadden andere banken ook geen terugstorting kunnen doen.
Er is mij door de Rabo niets gezegd over mogelijke kosten. Ik zou zeggen gewoon indienen die MOI(s).
Het lijkt er sterk op dat de Rabo het indienen van MOIs ontmoedigt. Zij zijn namelijk de partij die de incasso's voor WE uitgevoerd heeft en hebben er belang bij om geen MOIs te hoeven honoreren.

[ Voor 10% gewijzigd door Area51© op 22-11-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
[...]

Dat slaat inderdaad nergens op. In november 200 euro incasseren op een eindafrekening die ik nu al heb van een tientje.
Ik heb nog een incassoblokkade op Welkom, maar loop dan wel het risico dat Eneco inderdaad een mislukte incasso doet en dan 2,50 kosten gaat rekenen.
Blokkade opheffen en dan meteen storneren is dan inderdaad de beste optie.
Wat een gepruts.
Eens kijken of ik op de website gewoon direct zelf kan betalen, dan kan ik de blokkade laten staan en ben ik juridisch en mentaal nu al van Eneco af in plaats van na Kerst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41
awwexl schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:21:
Zou je als je straks de MOI-afdeling aan de telefoon hebt kunnen vragen of deze onderzoeken regionaal op de kantoren worden uitgevoerd of dit een centrale afdeling is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geert111
R0181 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:30:
[...]

Ik heb vandaag van de ING van de 3 aangevraagde MOI's 3 keer het bedrag ontvangen. Ik heb dit ongeveer 3 weken geleden gedaan.
Dank aan een ieder die op dit forum kennis en ervaringen deelde. Zonder jullie had ik waarschijnlijk geen MOI's ingediend.

[ Voor 3% gewijzigd door Geert111 op 22-11-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Geert111 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb vandaag van de ING van de 3 aangevraagde MOI's 3 keer het bedrag ontvangen. Ik heb dit ongeveer 3 weken geleden gedaan.
Dank aan een ieder die op dit forum kennis en ervaringen deelde. Zonder jullie had ik waarschijnlijk geen MOI's ingediend.
Ja, dat was een heel goede tip. Ik dacht niet dat het zou lukken.
(ik heb er nu 1 van de 4 ontvangen)

[ Voor 4% gewijzigd door Medione1210 op 22-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1101
  • Laatst online: 25-08 10:21
Geert111 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb vandaag 1 van de 2 bij de ING aangevraagde MOI's ontvangen. Apart want ik heb ze beide tegelijk aangevraagd. En de MOI welke het laatst in behandeling is genomen (die van augustus) die heb ik nu ontvangen.

Ik neem aan/hoop dat die van juli ook nog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Titusvh schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:49:
[...]

Dat slaat inderdaad nergens op. In november 200 euro incasseren op een eindafrekening die ik nu al heb van een tientje.
Ik heb nog een incassoblokkade op Welkom, maar loop dan wel het risico dat Eneco inderdaad een mislukte incasso doet en dan 2,50 kosten gaat rekenen.
Blokkade opheffen en dan meteen storneren is dan inderdaad de beste optie.
Wat een gepruts.
Eens kijken of ik op de website gewoon direct zelf kan betalen, dan kan ik de blokkade laten staan en ben ik juridisch en mentaal nu al van Eneco af in plaats van na Kerst...
De "incassomachtiging" van Welkom Energie is niet geldig voor Eneco.
Dit zijn 2 verschillende bedrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 17-09 16:24
Kees-Jan schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:17:
[...]

De "incassomachtiging" van Welkom Energie is niet geldig voor Eneco.
Dit zijn 2 verschillende bedrijven!
Dat heb ik ook gevraagd in de chat, maar dan antwoorden ze nee hoor mag van de acm, vervolgens meld je dat welkom ook geen geen machtiging heeft kreeg ik als antwoord, ja maar we mogen het gewoon want acm zegt dat het mag. Ik wordt van zulk opzettelijk negeren van de regels (want we zijn heel groot dus we doen wat we willen) altijd wat opstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Harmvdw schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:19:
[...]

Dat heb ik ook gevraagd in de chat, maar dan antwoorden ze nee hoor mag van de acm, vervolgens meld je dat welkom ook geen geen machtiging heeft kreeg ik als antwoord, ja maar we mogen het gewoon want acm zegt dat het mag. Ik wordt van zulk opzettelijk negeren van de regels (want we zijn heel groot dus we doen wat we willen) altijd wat opstandig.
hahaha, die incassomachtiging geldt voor een rekeningnummer.
leuk als Eneco die machtiging gaat gebruiken, dan wordt meteen het negatieve saldo op de Welkom Energie rekening aangevuld.... :P

buiten het feit dat die machtiging (bij mij) geblokkeerd is.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de betreffende medewerker het fout heeft (in die chat). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Niet online
29 oktober bij de ING één MOI ingediend, niks ontvangen. Is ook al 3+ weken geleden... ik wacht het nog even af.
Had je nog iets specifieks ingevuld op het formulier? Ik heb gekozen voor "ik heb de incassomachtiging ingetrokken o.i.d.". Wat natuurlijk wel impliceert dat er 1 was.... :F

[ Voor 15% gewijzigd door wimpod op 22-11-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Harmvdw schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:19:
[...]

Dat ze gebuik maken van de 'gedoogde' manier voor incasso's hangen vooral voor hun problemen aan vast.

Verder was er volgens mij ook in dit topic gemeld dat ze je best een acceptgiro willen sturen, maar dat het jou dan 2,50 extra gaat kosten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
YakuzA schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:55:
[...]

Dat ze gebuik maken van de 'gedoogde' manier voor incasso's hangen vooral voor hun problemen aan vast.

Verder was er volgens mij ook in dit topic gemeld dat ze je best een acceptgiro willen sturen, maar dat het jou dan 2,50 extra gaat kosten.
dat kan eneco best willen, die €2,50 extra, net zoals ze een contract met mij willen... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik kom voorlopig tot de conclusie dat ik geen geldig contract heb met Eneco, ze voldoen ten eerste niet aan hun eigen AV.
Artikel 2. Onze overeenkomst
2.1 Wij hebben met elkaar een overeenkomst als:
• u ons vraagt elektriciteit en/of
gas te leveren en wij uw
aanvraag accepteren;
• wij u een aanbieding doen voor
elektriciteit en/of gas en u onze
aanbieding accepteert.
Wij leggen deze overeenkomst
schriftelijk of digitaal vast en
bevestigen u deze schriftelijk
of digitaal.
Maar ik heb ook niet tijdig van hun de voorwaarden ontvangen wat volgens de elektrisiteitswet wel zou moeten.
https://wetten.overheid.n...k8_Paragraaf1c_Artikel95m

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeCeeNL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2024
*knip* Dit is niet het overstaptopic

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertEnergie
https://www.doneeractie.n...om-energie-klanten/-57823

https://www.telegraaf.nl/...n-doneeractie-voor-elkaar

goede actie, also ik de MOI terugkrijg dan doneer ik mijn welkoms-korting van 270 euro

Misschien kan iemand Richard Dijksma tippen dat de Rabobank ook wel wil doneren via MOI *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17vbBS3cACKcFKWtMoftdNJsBqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IoHOlfTpG3XRU9MOMgBaj4AS.jpg?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door BertEnergie op 22-11-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert111
wimpod schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:33:
[...]

29 oktober bij de ING één MOI ingediend, niks ontvangen. Is ook al 3+ weken geleden... ik wacht het nog even af.
Had je nog iets specifieks ingevuld op het formulier? Ik heb gekozen voor "ik heb de incassomachtiging ingetrokken o.i.d.". Wat natuurlijk wel impliceert dat er 1 was.... :F

[ Voor 14% gewijzigd door Geert111 op 22-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert111
Er waren twee opties. Ik weet niet meer precies welke. Ik heb aangevinkt dat het om een ongeldige of onterechte incasso ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Titusvh schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:49:
[...]
Na het inloggen bij Eneco kreeg ik de optie om mijn eindafrekening via ideal te betalen. Direct gedaan om van eventueel gezeur af te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
Joyous-P schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:55:
[...]

Zou je als je straks de MOI-afdeling aan de telefoon hebt kunnen vragen of deze onderzoeken regionaal op de kantoren worden uitgevoerd of dit een centrale afdeling is.
Ja hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

[...]

Precies dit. Die storneer ik mooi. Gekke Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
celshof schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:56:
[...]
Volgens mij doet ING een aanvraag bij Rabo voor het overleggen van een geldige machtiging en als Rabo die niet krijgt van de incassant, wordt het gewoon teruggedraaid. Een ING (en andere banken) hoeven dus niet zelf achter WE aan.

Rabo heeft ook een mooi stappenplan voor hun klanten: https://www.rabobank.nl/b...alen/incasso/euro-incasso

Let voornamelijk op punt 3: zorg voor een geldige machtiging
Voor zover ik weet moet de incasserende bank de (kopie van de) geldige machtiging kunnen laten zien.
Pagina: 1 ... 41 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.