Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
stin00 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:13:
[...]

Hier exact hetzelfde. Kreeg net van ING de MOI voor augustus terug (+- maand geleden ingediend) en heb er nog eentje lopen die ik vorige week heb ingediend voor de maand juli. Met 1 maand stornering + 2 maanden MOI speel ik ongeveer quitte en is de schade van +- 400 euro dus weg d:)b De kans dat ze m'n tweede aanvraag afkeuren is natuurlijk 0 aangezien er al eentje is goedgekeurd. Ben benieuwd of het nu ook sneller kan, al lijkt het een handmatig en dus traag proces.
Juich niet te vroeg, want er komt mogelijk nog een meningsverschil met de curator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
PJW9779 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:06:
[...]
Juich niet te vroeg, want er komt mogelijk nog een meningsverschil met de curator.
Ik heb m'n contract volledig uitgediend en de eindafrekening gekregen nog vóórdat WE failliet ging, maar ik heb nooit de verschuldigde ~ 380 euro ontvangen. Als de curator moeilijk doet ga ik ook moeilijk doen en laat ik het tot een deurwaarder/rechtszaak komen indien nodig, ookal is het bedrag relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
[...]

Als ik de MOI's terugkrijg, heb ik ongeveer betaald wat ik verbruikt heb.

Ik wil ook best betalen voor m'n verbruik (van 1 juli tot/met 31 oktober heb ik ~€130 verbruikt), geen enkel probleem mee. :N

Waar ik wel moeite mee heb is dat ik mogelijk míjn geld kwijt zou zijn aan een failliet bedrijf :S

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Nikey3 schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:59:
Ik ben bij WE gekomen danzij Pricewise, iemand een idee of een MOI dan kans heeft?

Geen idee of mijn incasso rechtsgeldig is of niet, helaas geen actieve herinnering hoe die tot stand is gekomen, via een vinkje of via de officiele route via het internetbankieren.
Wellicht heb je niet helemaal een sluitend antwoord gekregen.
De prio-actielijstjes zijn al eerder voorbij gekomen, even terugbladeren dus.
O.a.
1. storneren laatste termijn (eind september)
2. bank bellen en MOIs indienen voor terugboeken eerdere termijnen. Het argument "Er is door mij geen geldige machtiging afgegeven" is absoluut voldoende. Niet akkoord gaan met tegenargumenten van en obstructie door de bank.
3. bedragen reserveren op je bankrekening, want je zult later waarschijnlijk nog met de curator in discussie moeten over een eindafrekening.

Punt 1 kun je vanavond al regelen via Internet-bankieren
Punt 2 kun je morgen doen. Vroeg bellen, want het wordt al snel druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

[...]

Wat voor meningsverschil? Iedereen ontvangt een eindafrekening. Als daarop een bedrag positief open staat, en je haalt datzelfde bedrag terug, knappe curator die dan nog extra geld durft te eisen. Want waarvoor precies? Je bent Welkom namelijk niets meer verschuldigd. Bovendien staan we in ons volste recht mbt de MOI want men heeft zich niet aan de regels betreffende incasso gehouden.

Eea ligt zelfs nog iets anders. Want Welkom heeft alle betalingen gewoon ontvangen. En bij een MOI betaalt je bank je terug, niet Welkom direct. Dus de bank moet vervolgens het geld bij Welkom terug zien te halen. Is er geen geld meer te halen dan is de bank de gedupeerde, niet Welkom.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
stin00 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:13:
[...]

Ik heb m'n contract volledig uitgediend en de eindafrekening gekregen nog vóórdat WE failliet ging, maar ik heb nooit de verschuldigde ~ 380 euro ontvangen. Als de curator moeilijk doet ga ik ook moeilijk doen en laat ik het tot een deurwaarder/rechtszaak komen indien nodig, ookal is het bedrag relatief laag.
Dat is raar, want twee anderen hier in identieke situatie hebben die welkomstbonus keurig netjes wél gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:16:
[...]

Wat voor meningsverschil? Iedereen ontvangt een eindafrekening. Als daarop een bedrag positief open staat, en je haalt datzelfde bedrag terug, knappe curator die dan nog extra geld durft te eisen. Want waarvoor precies? Je bent Welkom namelijk niets meer verschuldigd. Bovendien staan we in ons volste recht mbt de MOI want men heeft zich niet aan de regels betreffende incasso gehouden.

Eea ligt zelfs nog iets anders. Want Welkom heeft alle betalingen gewoon ontvangen. En bij een MOI betaalt je bank je terug, niet Welkom direct. Dus de bank moet vervolgens het geld bij Welkom terug zien te halen. Is er geen geld meer te halen dan is de bank de gedupeerde, niet Welkom.
* Kees-Jan zit met smart te wachten op de bijschrijving van de 2 MOI's bij ING, inmiddels 3 weken geleden :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:16:
[...]

Ik gun je je mening, maar de driehoekscasus (WE-klant, WE/curator, bank) is hier, zowel procedureel, inhoudelijk, en mogelijke scenario's al uitvoerig besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Eindafrekening binnen:

1600 teveel betaald. Ik wist dat ik aan de hoge kant zat, maar dacht eerder iets van 800 terug te krijgen.
Combinatie nieuw huis, elektrische auto, halverwege het jaar een nieuwe meter maakte dat ik niet echt inzicht had in het verloop.
Wijze les: niet denken, ik betaald teveel, mooi spaarpotje... wijze les.

Is er al enig inzicht of de terugbetalingen gedaan gaan worden :?
En de MOI via rabo was lastig toch, had ik hier al wel eea over voorbij zien komen maar had zoiets van, ik wacht t nog wel even af. Maar dit is wel serieus geld om maar zo te laten liggen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

PJW9779 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:20:
[...]

Ik gun je je mening, maar de driehoekscasus (WE-klant, WE/curator, bank) is hier, zowel procedureel, inhoudelijk, en mogelijke scenario's al uitvoerig besproken.
Ik geef geen mening, ik geef feiten. De incasso's zijn allemaal onrechtmatig, daarom draait de bank ze ook terug. Welkom Energie heeft geen recht op enig bedrag bovenop de eindafrekening. Zo simpel is het.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
FaceDown schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:52:
[...]

Ik geef geen mening, ik geef feiten. De incasso's zijn allemaal onrechtmatig, daarom draait de bank ze ook terug. Welkom Energie heeft geen recht op enig bedrag bovenop de eindafrekening. Zo simpel is het.
Dank je wel, maar de feiten kennen we al. En die zullen door verschillende partijen verschillend worden geïnterpreteerd.
Het is van belang de discussie hier genuanceerd te houden. Je stelligheid voegt daaraan niets toe, zo simpel is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
awwexl schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:34:
[...]

Nee hoor. Per e-mail bevestigd gekregen:

wanneer je een overeenkomst af wilt sluiten met de variabele tarieven per 1 januari 2022 dan kan je je daarvoor pas vanaf 1 januari aanmelden.
Interessant. Dus je kunt je niet nu aanmelden voor een contract dat per 1/1/22 in gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Joyous-P schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:55:
[...]

Zou je als je straks de MOI-afdeling aan de telefoon hebt kunnen vragen of deze onderzoeken regionaal op de kantoren worden uitgevoerd of dit een centrale afdeling is.
Is hier al eerder beantwoord : is een centrale afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Geert111 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb vandaag van de ING van de 3 aangevraagde MOI's 3 keer het bedrag ontvangen. Ik heb dit ongeveer 3 weken geleden gedaan.
Dank aan een ieder die op dit forum kennis en ervaringen deelde. Zonder jullie had ik waarschijnlijk geen MOI's ingediend.
Mag één van onze medewerkers je straks terug bellen in het kader van een tevredenheidsonderzoek? <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:06
stin00 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:13:
[...]

Dat vindt de curator erg fijn, hij wordt betaald van de boedel. Hoe meer uren hij kan verantwoorden, hoe hoger zijn rekening en hoe lager het mogelijk te verdelen saldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Kees-Jan schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:17:
[...]

De "incassomachtiging" van Welkom Energie is niet geldig voor Eneco.
Dit zijn 2 verschillende bedrijven!
Is geregeld via art. 3 lid 5 sub b van het Besluit leveringszekerheid Gaswet 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
wimpod schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:33:
[...]

29 oktober bij de ING één MOI ingediend, niks ontvangen. Is ook al 3+ weken geleden... ik wacht het nog even af.
Had je nog iets specifieks ingevuld op het formulier? Ik heb gekozen voor "ik heb de incassomachtiging ingetrokken o.i.d.". Wat natuurlijk wel impliceert dat er 1 was.... :F
Nee, moet kiezen voor 'Is geen geldige machtiging afgegeven'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Vandaag ook vier incassos teruggekregen die ik via MOI bij de ING had aangevraagd. Welkom krijgt nu geld van mij ipv andersom. Dank voor de tip hiervoor. Overigens had ik volgens mij wel gekozen voor “incasso ingetrokken” dus de reden maakt niet echt wat uit denk ik.

Als curator van Welkom moeten die MOI meldingen wel een nachtmerrie zijn dat alles wat je al had geïncasseerd weer verdwijnt van je rekening. Of gaan alle MOI ten koste van de Rabobank??

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
PJW9779 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:06:
[...]

Interessant. Dus je kunt je niet nu aanmelden voor een contract dat per 1/1/22 in gaat?
Nee. Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Mighty schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:21:
Als curator van Welkom moeten die MOI meldingen wel een nachtmerrie zijn dat alles wat je al had geïncasseerd weer verdwijnt van je rekening. Of gaan alle MOI ten koste van de Rabobank??
Ik denk dat daar de juristen van de Rabo al flink op aan het broeden zijn.
De rekening zal in de min schieten, wat bij een normale roodstand zeer waarschijnlijk het probleem van de bank is. Een stornering zou ook nog wel eens het probleem van de bank kunnen zijn

Maar in dit geval is er geïncasseerd zonder (geldige) incasso. En ook gelogen bij het invoeren van de incasso opdrachten (lees maar eens hierboven, daar was een schriftelijke incasso opgevoerd door WE) Dat zal sowieso tegen de regels van het contract tussen Rabo en WE zijn, maar wellicht ook wel voldoende om achter de personen achter WE aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
celshof schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:24:
[...]
Ik denk dat daar de juristen van de Rabo al flink op aan het broeden zijn.
De rekening zal in de min schieten, wat bij een normale roodstand zeer waarschijnlijk het probleem van de bank is. Een stornering zou ook nog wel eens het probleem van de bank kunnen zijn

Maar in dit geval is er geïncasseerd zonder (geldige) incasso. En ook gelogen bij het invoeren van de incasso opdrachten (lees maar eens hierboven, daar was een schriftelijke incasso opgevoerd door WE) Dat zal sowieso tegen de regels van het contract tussen Rabo en WE zijn, maar wellicht ook wel voldoende om achter de personen achter WE aan te gaan.
Dat laatste lijkt me niet. Het is weliswaar onjuist, maar wel een algemeen gebruik. En de huisbank Rabobank zelf vond het tot heden ook prima. Lijkt mij vooral een risico en nalatigheid voor Rabobank, die de kosten overigens heus wel bij de boedel gaan neerleggen.

Aan de andere kant, er klaagde natuurlijk ook geen consument over die onjuiste machtiging toen WE gewoon energie leverde, die vonden het toen ook prima. Dat zou nog wel eens een grond kunnen zijn waarop Rabobank de MOI's nog zou kunnen betwisten. Al lijkt mij dat uiteindelijk in de rechtbank ook geen stand houden.

Edit: waar staat dat van die opgevoerde schriftelijke incasso? Dat verandert iets maar neemt niet weg dat Rabobank ook niet gecontroleerd heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door sambalbaj op 22-11-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:07

knakworst

Get more sats!

Mighty schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:21:

Welnee. Voor de curator meer werk = meer administratie = meer geld. Bovendien heeft de Rabobank geen zekerheid gesteld. De curator zegt dankjewel :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
sambalbaj schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:40:
[...]Dat laatste lijkt me niet. Het is weliswaar onjuist, maar wel een algemeen gebruik. En de huisbank Rabobank zelf vond het tot heden ook prima. Lijkt mij vooral een risico en nalatigheid voor Rabobank, die de kosten overigens heus wel bij de boedel gaan neerleggen.

Aan de andere kant, er klaagde natuurlijk ook geen consument over die onjuiste machtiging toen WE gewoon energie leverde, die vonden het toen ook prima. Dat zou nog wel eens een grond kunnen zijn waarop Rabobank de MOI's nog zou kunnen betwisten. Al lijkt mij dat uiteindelijk in de rechtbank ook geen stand houden.

Edit: waar staat dat van die opgevoerde schriftelijke incasso? Dat verandert iets maar neemt niet weg dat Rabobank ook niet gecontroleerd heeft.
De Rabobank hoeft niet te controleren, de incassant moet gewoon zorgen dat er een geldige incasso is. Zie ook de regels van de Rabo site zelf:
3. Zorg voor een rechtsgeldige machtiging
Je kunt de Bedrijven Euro-incasso gebruiken als je toestemming hebt van je debiteur om geld van zijn rekening te incasseren. Je debiteur geeft je toestemming door een machtiging te tekenen die aan de wettelijke eisen voldoet. Dit kan een digitale of een papieren machtiging zijn. Bij Bedrijven Euro-incasso adviseren we het gebruik van digitale machtigingen.
En bij het invullen van je incasso opdracht moet je kennelijk kiezen obv welk type, geldige, machtiging je incasso gaat doen.

Dat elke bank zou kunnen weten dat een boel van de incasso's zonder geldige grond worden gedaan, betekent niet dat ze meteen verantwoordelijk hiervoor zijn. De incassant moet immers de geldige machtiging bewaren, niet de bank. En vergeet ook niet, het gaat hier om B2B, dan wordt er ook van de incasserende partij verwacht dat deze weet wat ze doet. En ga dan maar eens bij de rechter uitleggen waarom je gekozen hebt om ongeldige incasso's te doen. "We wisten het niet" gaat echt niet werken.

Over je edit: bij de Rabobank (en wellicht ook wel bij andere banken) kun je zien welk type incassomachtiging er is gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:41
Ik zie dat veel mensen succesvol bij ING een MOI hebben ingediend. Zijn er ook ABN-gangers die geld gestorneerd hebben gekregen middels een MOI? Ik heb nl. 2 MOI's lopen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Als het geen digitale incasso is, wat de Rabo “weet” omdat dit via de online bank omgeving goedgekeurd moet worden door de klant, gaat de Rabo er van uit dat het een schriftelijk ondertekende incasso moet zijn. Dat is aan de incassant om uiteindelijk te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

pdukers schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:22:
[...]

Als het geen digitale incasso is, wat de Rabo “weet” omdat dit via de online bank omgeving goedgekeurd moet worden door de klant, gaat de Rabo er van uit dat het een schriftelijk ondertekende incasso moet zijn. Dat is aan de incassant om uiteindelijk te bewijzen.
Maar dan is het risico voor Welkom Energie en valt er dus niets te halen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
T-8one schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:24:
[...]Maar dan is het risico voor Welkom Energie en valt er dus niets te halen.
Precies. De betaalrekening schiet gewoon in de min, want voor al die incasso's was geen geldige grond, dus worden ze door de banken onderling teruggedraaid. Bij een normaal lopend bedrijf is dat niet zo'n punt, want dan kan Rabo daar gewoon een brief over sturen dat de rekening moet worden aangevuld en dat ze eens een gesprek moeten hebben over hoe incasso's werken (zie ook de handleiding Euro-Incasso op https://www.rabobank.nl/i...o-nl-nov2016_29879848.pdf).
Maar ja, nu is het incasserende bedrijf failliet gegaan. Dus staat de Rabo netjes met de klanten van WE achter de curator en de Belastingdienst om het geld te krijgen
En van wie is dan de vordering op de klanten voor de geleverde energie (voor zover die vorderingen nog bestaan uiteraard)? Die zou wel eens bij de curator kunnen liggen en niet bij de Rabo.
Bij storneringen is het misschien nog wel makkelijk, omdat die ook gewoon bij geldige incasso's gedaan worden en dan waarschijnlijk tot een vordering op de boedel door Rabo leiden (zie ook Energieflex: https://insolventies.rech...16.mne.18.461.F.1306.1.18).

Maar ja, een MOI doe je omdat er geen geldige grondslag was voor de incasso. En als een bedrijf bewust de keuze heeft gemaakt (en ik vermoed dat "bewust" best snel aangenomen kan worden) om geen geldige incasso's te doen, kun je daar dan de bestuurders verantwoordelijk voor houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
T-8one schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:04:
Ik kom voorlopig tot de conclusie dat ik geen geldig contract heb met Eneco, ze voldoen ten eerste niet aan hun eigen AV.

[...]

Maar ik heb ook niet tijdig van hun de voorwaarden ontvangen wat volgens de elektrisiteitswet wel zou moeten.
https://wetten.overheid.n...k8_Paragraaf1c_Artikel95m
Hier zijn het Besluit leveringszekerheid Gaswet en Besluit leveringszekerheid Gaswet van toepassing.
Maar vraag isnog steeds waarom de Europees gegarandeerde consumentenbescherming van ontbinding binnen 14 dagen bedanktijd niet geldt. Ik heb een pro forma ontbinding gestuurd aan Eneco.
Zie eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
BertEnergie schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:14:
https://www.doneeractie.n...om-energie-klanten/-57823

https://www.telegraaf.nl/...n-doneeractie-voor-elkaar

goede actie, also ik de MOI terugkrijg dan doneer ik mijn welkoms-korting van 270 euro

Misschien kan iemand Richard Dijksma tippen dat de Rabobank ook wel wil doneren via MOI *O*

[Afbeelding]
Nogmaals, reserveer vooralsnog stornering en MOIs totdat de discussie met de curator is uitgekristalliseerd tot een finale WE-eindafrekening. Diverse scenario's zijn nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Kees-Jan schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:14:
[...]

Als ik de MOI's terugkrijg, heb ik ongeveer betaald wat ik verbruikt heb.

Ik wil ook best betalen voor m'n verbruik (van 1 juli tot/met 31 oktober heb ik ~€130 verbruikt), geen enkel probleem mee. :N

Waar ik wel moeite mee heb is dat ik mogelijk míjn geld kwijt zou zijn aan een failliet bedrijf :S
Dat failliete bedrijf heeft wél gas en stroom geleverd.
Maar zie voor een mogelijke tegen-afrekening de diverse eerdere bijdragen, w.o. gevolgschade door de gedwongen overstap naar Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
[...]

Dat laatste lijkt me niet. Het is weliswaar onjuist, maar wel een algemeen gebruik. En de huisbank Rabobank zelf vond het tot heden ook prima. Lijkt mij vooral een risico en nalatigheid voor Rabobank, die de kosten overigens heus wel bij de boedel gaan neerleggen.

De WE-klant wist niet beter.
Maar de 'ongeldige incasso' is een formeel proces argument.
Het inhoudelijke argument heb ik al eerder aangegeven, nl. dat de rechtsgrond voor de incasso is komen te vervallen door de wanprestatie/deconfiture van WE.

Maar het formeel proces argument maakt e.e.a. nú even wél makkelijker. Kan een discussie later altijd nog gevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Dus de tarieven per 1/1/22 worden in december bekend gemaakt, maar je kunt er geen aanmelding op doen zodat je contract per 1/1/22 in gaat en dan de bedenktijd gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:53
Heeft er iemand de incasso blokkade weer opgeheven zodat Eneco kan afschrijven?

Ik heb de incassomachtiging van WE geblokkeerd, de laatste termijn gestorneerd en een MOI gedaan om nog een termijn terug te krijgen.

Nu begrijp ik dat Eneco dezelfde incasso gaat gebruiken, maar dat gaat natuurlijk niet omdat er een blokkade op zit. Komen ze dan vanzelf met een factuur of is het verstandig de blokkade te verwijderen en is deze sowieso nog geldig na een MOI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
LiquidSmoke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 00:24:

Ik heb de incassomachtiging van WE geblokkeerd, de laatste termijn gestorneerd en een MOI gedaan om nog een termijn terug te krijgen.

Nu begrijp ik dat Eneco dezelfde incasso gaat gebruiken, maar dat gaat natuurlijk niet omdat er een blokkade op zit. Komen ze dan vanzelf met een factuur of is het verstandig de blokkade te verwijderen en is deze sowieso nog geldig na een MOI?
Ze gaan je zeker een betalingsherinnering sturen en dan kan je altijd alsnog overboeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
LiquidSmoke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 00:24:

Als je inlogt bij Eneco kan je betalen via iDeal of overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb eerder de eindafrekening gekregen van WE, daar stond in dat ik nog €130 euro moet betalen, dit is exclusief de welkomstkorting van €270 die ik zou hebben gehad als mijn contract was uitgediend tot 8-12-2021. Inclusief de stornering van mijn termijnbedrag van €120 van de maand september (stond overigens niet op de eindafrekening) zou ik nog maximaal €20 tegoed hebben (€270 - €130 - € 120).

Op de eindafrekening stond dat het bedrag van €130 vandaag afgeschreven gaat worden. Ik zit sterk te twijfelen of ik dit bedrag ook weer laat storneren door de bank en wacht op de finale afhandeling van het faillissement. Wat zouden jullie doen, ook storneren of afwachten?

"There's no place like 127.0.0.1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Laatst online: 03-12-2024
Eftalou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:02:
Ik heb eerder de eindafrekening gekregen van WE, daar stond in dat ik nog €130 euro moet betalen, dit is exclusief de welkomstkorting van €270 die ik zou hebben gehad als mijn contract was uitgediend tot 8-12-2021. Inclusief de stornering van mijn termijnbedrag van €120 van de maand september (stond overigens niet op de eindafrekening) zou ik nog maximaal €20 tegoed hebben (€270 - €130 - € 120).

Op de eindafrekening stond dat het bedrag van €130 vandaag afgeschreven gaat worden. Ik zit sterk te twijfelen of ik dit bedrag ook weer laat storneren door de bank en wacht op de finale afhandeling van het faillissement. Wat zouden jullie doen, ook storneren of afwachten?
Ik zou het storneren als je nog van plan bent eventuele schade te (proberen te) verhalen voor de hogere tarieven die je nu moet betalen door het failissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Eftalou schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:02:

Waarom blokkeer je niet de machtiging? Dan hoef je ook niet te stroneren.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:52

elsinga

=8-)

PJW9779 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:17:
[...]

Dat is raar, want twee anderen hier in identieke situatie hebben die welkomstbonus keurig netjes wél gehad.
Ik was/ben 1 van die 2. Ik vermoed dat de welkomstbonus wel is meegerekend in de eindafrekening, maar omdat er nu een bedrag te ontvangen is er door faillissement niet uitbetaald gaat worden. In mijn geval moest ik betalen (ik zet mijn voorschot altijd zo laag mogelijk, blijkt nu nut te hebben gehad).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Artikel van Energeia van gisteren.
https://energeia.nl/energ...gie-vorderen-ruim-450-000

Vorderingen Welkom Energie lopen in de miljoenen
Ruim 1.500 voormalige klanten van het failliete Welkom Energie hebben een vordering ingediend van gemiddeld ruim €300 per persoon. Tien andere partijen, waaronder de Belastingdienst, vorderen samen nog eens €8,4 mln. Dat is te lezen in het eerste faillissementsverslag van curator Sjakko van Raaijen. Uit het verslag blijkt ook dat Eneco €1,75 mln betaalde voor het overnemen van de circa 90.000 klanten van Welkom.

Vlak na het faillissement van Welkom Energie waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al dat klanten moesten vrezen dat eventuele tegoeden niet zullen worden uitbetaald. “Als zij bijvoorbeeld een hoog termijnbedrag vooruit hebben betaald of nog een welkomstbonus of cashback tegoed hebben, zullen zij dit geld mogelijk niet ontvangen”, schrijft de toezichthouder.
Uit het faillissementsverslag blijkt nu dat ruim 1500 klanten van Welkom Energie een vordering hebben ingediend van gemiddeld ruim €300 per persoon, goed voor een totaalbedrag van ten minste €450.000.

Op 29 oktober werd het faillissement uitgesproken van Welkom Energie. Het was de eerste Nederlandse energieleverancier die omviel als gevolg van de hoge energieprijzen. Drie dagen daarvoor had toezichthouder ACM besloten de leveringsvergunningen van het bedrijf in te trekken.
De contracten van de circa 90.000 klanten van het bedrijf zijn per 1 november overgenomen door Eneco. Zij kregen een contract met een opzegtermijn van een maand, wat betekent dat de voormalige Welkom-klanten per 1 december kunnen overstappen naar een andere leverancier, als ze dat willen.
Uit het faillissementsverslag blijkt dat Eneco €1,75 mln betaalde (ex btw) voor het overnemen van deze klanten. Daarnaast betaalde het nog eens €500.000, volgens het verslag “voor (kort gezegd) het na faillissement zijdens Welkom Energie/de boedel nog te verrichten handelingen/diensten die mede Eneco ten dienste strekken”. Concreet gaat het bijvoorbeeld om het opmaken van de eindafrekening en de afhandeling van disputen met klanten.

Mogelijk belastinggeld terug
Naast de 1.500 vorderingen van klanten zijn er tot nu toe negen andere partijen die een vordering hebben ingediend, voor een totaalbedrag van bijna €4,6 mln. Daarbovenop komt nog een preferente vordering van bijna €3,8 mln van de Belastingdienst voor de omzetbelasting. Preferent wil zeggen dat de curator eerst deze vordering moet betalen, voordat andere schuldeisers aan de beurt komen.
Curator Van Raaijen schrijft dat na het afwikkelen van de eindafrekeningen de fiscale aangifte gedaan kan worden over de periode tot aan het faillissement. “Niet uitgesloten is dat daaruit zal volgen dat Welkom Energie gerechtigd is tot een (substantiële) teruggaaf die de schuldeisers ten goede zal komen.”

Gasterra
Ook van gashandelsbedrijf Gasterra hoopt Van Raaijen nog geld terug te krijgen. Welkom Energie heeft met Gasterra een overeenkomst gesloten over de verkoop en levering van gas. Dat werd vooraf ingekocht tegen een afgesproken prijs. Nu Welkom Energie is gestopt, was er op de faillissementsdatum nog een gaspositie, aldus de curator. “Doordat de gasprijs is gestegen na het moment waarop de prijs tussen Gasterra en Welkom Energie werd vastgelegd, is de waarde van het (tegen lagere prijs) ingekochte/gecontracteerde gas ook gestegen.”
Volgens Van Raaijen is door Welkom Energie al voor het faillissement geprobeerd met Gasterra tot overeenstemming te komen “over of en hoe de genoemde waardestijging ten behoeve van (de schuldeisers van) Welkom Energie gebruikt zou kunnen worden.” Dat is vooralsnog niet gelukt, aangezien Gasterra, in de woorden van de curator, “enige compensatiegedachte vooralsnog van de hand heeft gewezen”.
Gasterra geeft geen commentaar op de situatie, ook niet op het type contract dat Welkom Energie heeft afgesloten. Woordvoerder Jan Hendrik Annema wil wel kwijt dat het faillissementsverslag slechts één kant van het verhaal belicht.

Maandfacturen
Los van de discussie over toekomstige gasposities heeft Gasterra inmiddels wel ruim €200.000 bijgeschreven op de faillissementsrekening. Welkom Energie bleek daarop recht te hebben, na het opmaken van de maandfacturen van augustus en september voor het afgenomen gas.
Van Raaijen gaat nu verder met het afwikkelen van het faillissement. De gesprekken met Gasterra over de gasposities zullen hier een belangrijk deel van uitmaken. Op 18 februari 2022 zal hij het volgende faillissementsverslag indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen aan de ACM, die ga ik maar eens een reminder sturen.
Wel heb ik antwoord van Eneco of nou art. 27 Mededingingswet van toepassing is (dus overname contracten) of dat ze alleen een klantenbestand gekocht hebben maar daar geen overeenkomst uit volgt. In plaats van die vraag te laten beantwoorden door iemand die er verstand van heeft is er bij Eneco voor gekozen om dat door een klantenservicemedewerker te doen die de uitglijder heeft gemaakt door te schrijven dat mijn contract is overgenomen door Eneco Consumenten B.V.

Van de MOI-procedure verwachte ik in het begin weinig heil, maar zo te lezen zat ik daar naast.
Vorige week geprobeerd zo'n verzoek in te dienen maar dit werd geweigerd door de klantenservice (dat kan niet voor WelkomEnergie, wat natuurlijk raar is). Dus aangegeven dat ik bij mijn bank een klacht zou indienen en als zij bleven volharden in hun weigering ik een klacht bij de Kifid zou indienen. Gisteren gebeld door mijn bank en na wat aandringen gaan ze nu toch de MOI-procedure opstarten. Ik ben benieuwd.

Verder heb ik nog steeds geen eindafrekening van WelkomEnergie gehad, dat kan ermee te maken hebben dat ik mijn meterstanden direct aan hen heb doorgegeven en niet aan Eneco. Want toen ik om een eindrekening vroeg zei WE dat ik dat via Eneco moest doen. Daarop ook besloten om een MOI-procedure op te starten en alles terug te halen. Zodat WE een incentive heeft om alsnog die eindafrekening op te maken.

Verder van Eneco, los van die mail, niets meer gehoord en van Vattenfall ook niet, dus ik ga er nog tseeds vanuit dat ik per 29 oktober bij Vattenfall zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 21:48
Jolly_Jumper schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:18:
Ik zie dat veel mensen succesvol bij ING een MOI hebben ingediend. Zijn er ook ABN-gangers die geld gestorneerd hebben gekregen middels een MOI? Ik heb nl. 2 MOI's lopen momenteel.
Ja, er zijn al meerdere mensen die zich in dit topic gemeld hebben met een succesvolle ABN AMRO MOI. Ik heb de procedure inmiddels ook opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
  • Laatst online: 22-09-2023
Melkunie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:55:

Uit het faillissementsverslag blijkt nu dat ruim 1500 klanten van Welkom Energie een vordering hebben ingediend van gemiddeld ruim €300 per persoon, goed voor een totaalbedrag van ten minste €450.000.
WE had 90.000 klanten, en daarvan hebben er slechts 1500 een vordering ingediend? Ik vind dat bizar weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Loading2000 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:57:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen aan de ACM, die ga ik maar eens een reminder sturen.
Wel heb ik antwoord van Eneco of nou art. 27 Mededingingswet van toepassing is (dus overname contracten) of dat ze alleen een klantenbestand gekocht hebben maar daar geen overeenkomst uit volgt. In plaats van die vraag te laten beantwoorden door iemand die er verstand van heeft is er bij Eneco voor gekozen om dat door een klantenservicemedewerker te doen die de uitglijder heeft gemaakt door te schrijven dat mijn contract is overgenomen door Eneco Consumenten B.V.
Het frustrenede vind ik dat er geen antwoorden komen. Als je een vraag stelt krijg ik van ACM een verwijzing naar een wet, als ik dan een detailvraag terug stel hoor ik er niets meer van.
Sowieso wordt niet ingegaan op details van vragen die ik stel.

Hetzelfde verhaal bij Eneco, gisteren stelde ik een aantal inhoudelijke vragen via het klachtenformulier, krijg ik onderstaande antwoord.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEzuP_lX0AcYYBt?format=png&name=small

Dat antwoord staat vol met fouten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Laatst online: 16-09 23:19
PrideoftheSouth schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:03:
[...]

WE had 90.000 klanten, en daarvan hebben er slechts 1500 een vordering ingediend? Ik vind dat bizar weinig...
Er zal ook een gedeelte alleen de MOI procedure gestart zijn, incluis mezelf. Per saldo dan nog steeds vrij weinig procentueel gezien. Aangezien alles gehonoreerd is ben ik nu, na ook de laatste stornering, ongeveer de helft van de welkomstbonus 'verschuldigd' aan WE. Daar ga ik geen vordering voor indienen. ( om eventueel quitte te spelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
PrideoftheSouth schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:03:
[...]

Ik neem aan dat de 1500 vorderingen betreft die expliciet bij de curator zijn ingediend. Geldt een eindafrekening waarbij door WE aan de klant terugbetaald moet worden automatisch ook als een vordering, of dient iedere klant dit nog expliciet melden? Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
pdukers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:13:
[...]

Ik neem aan dat de 1500 vorderingen betreft die expliciet bij de curator zijn ingediend. Geldt een eindafrekening waarbij door WE aan de klant terugbetaald moet worden automatisch ook als een vordering, of dient iedere klant dit nog expliciet melden? Ik weet het niet.
In principe moeten ze die nog wel indienen bij de curator. Je kan bijvoorbeeld ook geld te goed hebben, maar geen vordering indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeCeeNL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2024
Waar kan je de vordering dan indienen bij de curator?

Is er een website o.i.d. waar je dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:53
Kees-Jan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:43:
[...]

Als je inlogt bij Eneco kan je betalen via iDeal of overmaken.
Inmiddels staat de eindnota klaar en kan ik idd via iDeal betalen.

Dure grap, €293,51 voor 22m3 gas en 537kWh stroom in de periode van 1 tot en met 19 november. Van de stroom is 231kWh de auto ingegaan en kan ik declareren al zullen ze op de zaak ook niet blij worden van het woekertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:38
GeeCeeNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:35:
Waar kan je de vordering dan indienen bij de curator?

Is er een website o.i.d. waar je dit kan doen?
https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Kees-Jan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:04:
[...]

hmm, ingediend op 1 -11, dossier is sinds 5-11 "in behandeling"; vanaf die datum geldt de 14 dagen termijn.
geen "in bevestiging" melding gehad van beide MOI's...

Ik heb aangegeven dat ING hierover niet duidelijk en onvolledig communiceert :+
En inmiddels is de doorlooptijd van een MOI door ING op 30 dagen gezet... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:28:
[...]

In principe moeten ze die nog wel indienen bij de curator. Je kan bijvoorbeeld ook geld te goed hebben, maar geen vordering indienen.
Maar als je dat niet doet, geen vordering expliciet indienen, krijg je dan per definitie geen deel van een eventuele boedelverdeling? Als ik zelf zoek lijkt dat inderdaad het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
pdukers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:15:
[...]

Maar als je dat niet doet, geen vordering expliciet indienen, krijg je dan per definitie geen deel van een eventuele boedelverdeling? Als ik zelf zoek lijkt dat inderdaad het geval te zijn.
Normaal gesproken niet nee, maar in dit specifieke geval weet ik het niet 100% zeker, omdat je hier natuurlijk wel eindafrekeningen hebt die bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul3.2
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-10-2023
Weet iemand hoe lang je nog vordering kan doen? Ik wil eigenlijk de MOI afwachten.
Of is het advies om wel pro forma te doen of gewoon hele bedrag wat ik nog krijg??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeCeeNL
Paul3.2 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:31:
[...]

Weet iemand hoe lang je nog vordering kan doen? Ik wil eigenlijk de MOI afwachten.
Of is het advies om wel pro forma te doen of gewoon hele bedrag wat ik nog krijg??
Dat is ook mijn vraag inderdaad.
Van het bedrag heb ik namelijk één termijn gestorneerd.
Dus nu hele bedrag vorderen bij curator of het ene termijnbedrag nog in mindering brengen op de vordering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:17:
[...]

Normaal gesproken niet nee, maar in dit specifieke geval weet ik het niet 100% zeker, omdat je hier natuurlijk wel eindafrekeningen hebt die bekend zijn.
Lijkt erop dat een curator een vordering kan noteren zonder dat de schuldeiser zich meldt en dat niet hoeft te melden aan de betreffende schuldeiser. Aangezien er maar 1500 vordering gemeld zijn, lijkt het erop dat de curator dit niet voor iedere WE klant gedaan heeft die nog geld te goed heeft!

Ik zal in iedergeval mijn vordering indienen, zonder rekening te houden met de nog lopende MOI's bij de Rabobank. Dat kan altijd nog verekend worden.

Ik zal ook mijn schade toevoegen, dwz ontbrekende welkomstbonus en hogere tarieven vanwege nieuw contract. Op basis van mijn historisch energieverbruik tot einde WE contract is die schade alleen al ~640 euro. Geen idee of dat toegekend gaat worden, maar niet geschoten is altijd mis.
GeeCeeNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:34:
[...]

Dus nu hele bedrag vorderen bij curator of het ene termijnbedrag nog in mindering brengen op de vordering.
Wat ik ga doen is dat ik het bedrag dat ik heb gestorneerd al aftrek van mijn vordering, maar de lopende MOI's niet. Het gestorneerde bedrag staat nl. al op mijn rekening, die van de MOI's niet.

[ Voor 26% gewijzigd door pdukers op 23-11-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als gevolg van het faillissement zijn alle huidige schulden “bevroren”, zodat schuldeisers de betaling van deze vordering niet kunnen afdwingen. De curator zal de komende tijd nodig hebben om in kaart te brengen wie er allemaal geld tegoed hebben van Welkom Energie. Nadat dit is vastgesteld, zal beoordeeld worden of de vorderingen van de openstaande schuldeisers in de toekomst (gedeeltelijk) voldaan kunnen worden. Dat zal nog wel enige tijd in beslag nemen. Alleen vorderingen die via de speciale mogelijkheid elders op deze website worden ingediend zullen in behandeling worden genomen. Nadat u uw vordering op juiste wijze heeft ingediend zult u uiterlijk binnen enkele weken een bevestiging daarvan ontvangen.
Begrijp ik hieruit dat je indien mogelijk, alleen geld terug krijgt als je zelf een vordering indient als ex-WE klant?

En ik wil ook een vordering indienen... maar wat vul je in onder Zekerheid??
ZEKERHEID
Doet u beroep op een zekerheidsrecht, zoals pandrecht, eigendomsvoorbehoud of retentierecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:01:
[...]

Begrijp ik hieruit dat je indien mogelijk, alleen geld terug krijgt als je zelf een vordering indient als ex-WE klant?

[...]
Dat is nu ook mijn aanname.

Als WE klant heb je geen zekerheid.Je staat daardoor achteraan in de rij bij de verdeling.

[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 23-11-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeCeeNL
pdukers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:08:
[...]

Als WE klant heb je geen zekerheid.
Zekerheid is alleen voor bedrijven, belastingdienst, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
*knip* Deze vraag is al meermaal gesteld en beantwoord.

[ Voor 68% gewijzigd door Yorinn op 23-11-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pdukers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:08:
[...]

Als WE klant heb je geen zekerheid.Je staat daardoor achteraan in de rij bij de verdeling.
Dat begreep ik er ook uit idd, ga het ook indienen.

Heb het tegoed minus de stornering ingevuld, weet alleen niet wat ik bij "bedrag berekende BTW" moet invullen. Is dit de btw van het bedrag incl btw? Moet ik er dan 21 of 6% vanaf trekken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snitch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:25
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:26:
[...]

Dat begreep ik er ook uit idd, ga het ook indienen.

Heb het tegoed minus de stornering ingevuld, weet alleen niet wat ik bij "bedrag berekende BTW" moet invullen. Is dit de btw van het bedrag incl btw? Moet ik er dan 21 of 6% vanaf trekken? 8)7
Dit staat onderaan in de eindafrekening die je ontvangen hebt onder Specificatie BTW, bij BTW in saldo jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
snitch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:27:
[...]

Dit staat onderaan in de eindafrekening die je ontvangen hebt onder Specificatie BTW, bij BTW in saldo jaarrekening.
Ja klopt, die is alleen over het gehele bedrag, maar heb dus de stornering af getrokken van het totaal bedrag incl. btw.

Af te dragen door Stedin en WE is exact 21%. Daarna staat er Af; BTW van totaal in deze factuur verrekende termijnbedragen, maar kan dat getal wat daar staat helemaal nergens aan koppelen vreemd genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie nog steeds veel simpele vragen terugkomen die al meermaals beantwoord zijn in dit topic. Heb je een vraag, lees dan eerst terug, zoek hem via de zoekbalk (met steekwoorden) en/of kijk tussen de gepinde posts. Dat houdt het topic wat schoner.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert111
  • Laatst online: 12-04 13:49
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:01:
[...]

[...]
Ik lees dit bericht. Daarin staat dat een vordering alleen op deze wijze ingediend kan worden. Klopt dat? Ik heb een aangetekende brief naar de curator gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantje
  • Laatst online: 20-12-2021
Geert111 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:36:
[...]

Ik lees dit bericht. Daarin staat dat een vordering alleen op deze wijze ingediend kan worden. Klopt dat? Ik heb een aangetekende brief naar de curator gestuurd.
Waarom een vordering indienen als je ook al moi procedures hebt lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
wantje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:25:
[...]

Omdat dat mogelijk nog heel lang gaat duren (bij de Rabobank b.v.) en mogelijk zelfs kan worden afgewezen. Er is nog niemand die een toegewezen MOI heeft gekregen die bij de Rabobank is ingediend. Althans niet gemeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:52

MieJuul

3970Wp

LiquidSmoke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:44:
[...]

Inmiddels staat de eindnota klaar en kan ik idd via iDeal betalen.
Ik heb m ook gehad van Eneco, schade is 2,80 🤪
Mag m inderdaad betalen via Ideal, of gewoon overboeken.
Het termijnbedrag is nog niet afgeschreven door Eneco, en komt daarmee (als het goed is) te vervallen.
Ff in de gaten houden of ze hem niet alsnog incasseren, maar gok van niet.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Kees-Jan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:03:
[...]
En inmiddels is de doorlooptijd van een MOI door ING op 30 dagen gezet... :-(
Ik zit ook elke dag meerdere malen hoopvol op de ING app te kijken of mijn op 3-11 ingediende MOI's al zijn gestort. Hopelijk vinden ze niets om het MOI indienen terug te draaien, maar dat zou een precedent scheppen met de wel uitbetaalde MOI's. De eerste ingediende MOI's werden relatief snel al na zo'n 2 weken uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
[...]
Ik heb eerst een vordering bij de curator ingediend (dat was voordat er MOI's werden uitgekeerd), daarna heb ik ook MOI's ingediend bij mijn bank. Als ik de MOI's krijg, zie ik wel wat de curator van mij terug wil hebben, kan nooit veel zijn in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:48
Inmiddels kan ik de eindafrekeing van slechts 18 dagen Eneco inzien, slechts 432,49 euro zonder blikken of blozen.
In hetzelfde document staat ook dat 27-12 het bedrag dmv automatisch incasso opgevraagd wordt, uiteraard heb ik geen toestemming gegeven hiervoor.

Zodra ik de het verzoek krijg om alsnog te betalen zal ik deze doorsturen naar mijn rechtsbijstand dat ik zelf geen overeenkomst ben aangegaan met Eneco op 1-11 en het tarief op 5-11 pas gedeeld is. Verwacht ik een kans van slagen? Absoluut niet, maar ik ga het zo lang mogelijk rekken om deze schoften te betalen. Bizar dat dit door je strot geduwd wordt in een vrije energie markt. :r

Eneco en alle aanhangende BV's permanent toegevoegd aan mijn zwarte lijst. }:|

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
elsinga schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:31:
[...]

Ik was/ben 1 van die 2. Ik vermoed dat de welkomstbonus wel is meegerekend in de eindafrekening, maar omdat er nu een bedrag te ontvangen is er door faillissement niet uitbetaald gaat worden. In mijn geval moest ik betalen (ik zet mijn voorschot altijd zo laag mogelijk, blijkt nu nut te hebben gehad).
Dus ik begrijp dat je een vorige contractperiode bij WE hebt uitgediend - en dús recht hebt op de welkomstbonus - en een nieuwe WE-contractperiode bent ingegaan?
Maar nu dus de eindafrekening inclusief de welkomstbonus uit de vorige contractperiode niet krijgt uitbetaald vanwege het faillissement? Daarnaast zit je uiteraard met extra schade vanwege de gedwongen overstap naar Eneco.
Checken, en zonodig storneren/MOIen is dan aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zey
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-06-2022

zey

Onderteken hier een petitie tegen het gedane onrecht door WE, for what it's worth.
https://petities.nl/petit...ie-klanten/edit?locale=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deuce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 00:20
R0181 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:30:
[...]

Ik zit ook elke dag meerdere malen hoopvol op de ING app te kijken of mijn op 3-11 ingediende MOI's al zijn gestort. Hopelijk vinden ze niets om het MOI indienen terug te draaien, maar dat zou een precedent scheppen met de wel uitbetaalde MOI's. De eerste ingediende MOI's werden relatief snel al na zo'n 2 weken uitbetaald.
Hier 5 november moi ingediend, vanmorgen 3 x terug.
De tegenrekening is de Rabo van Welkom Energie.

Per saldo was de rekening €150, bonus naar rato meegerekend blijft er €65 over. Dat was precies de eerste incasso.
Rest heb ik terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Loading2000 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:57:
Ook ik heb per 7/11 nog een vraag uit staan bij de ACM. Nl. naar een onderbouwing van hun stelling - incl. verwijzing naar wet-/regelgeving - dat WE-klanten géén aanspraak kunnen maken op de wettelijke consumentenbescherming waaronder de 'bedenktijd' van 14 dagen.
Volgens de ontvangstbevestiging probeert de ACM te reageren binnen 6 werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
T-8one schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:06:
[...]

Hetzelfde verhaal bij Eneco, gisteren stelde ik een aantal inhoudelijke vragen via het klachtenformulier, krijg ik onderstaande antwoord.
[Afbeelding]

Dat antwoord staat vol met fouten. 8)7
Een 'tijdelijk' contract? Is dat een flexibel contract, of een contract voor bepaalde tijd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Dennism schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:28:
[...]

Je kunt ook geld tegoed hebben op basis van een onjuiste eindafrekening.
Dan zal de curator dus niet snel in actie komen.
Tenzij, wellicht, indien je daarna hebt gestorneer/geMOId

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
pdukers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:15:
[...]

Mijn vordering is als concurrent erkend door de curator, maar op 0,0 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Paul3.2 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:31:
[...]

Gewoon de webform invullen. Alleen is dat voor veel posten geen doen, want de webform is niet toegesneden op ons gewone consumenten. Die velden heb ik dus gevuld met 'PM' en het voorbehoud gemaakt deze later nog te kunnen aanvullen.
Per slot is het een 'pro forma vordering' en sta je met je concurrente vordering per definitie achteraan de rij. Dus weinig zinvol om daaraan téveel tijd te besteden. Na stornering/MOI sta je sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
GeeCeeNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:34:
[...]

Gewoon álles vorderen. Is maar pro forma, discussie kan altijd later nog. If any.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Hari-Bo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:41:
Inmiddels kan ik de eindafrekeing van slechts 18 dagen Eneco inzien, slechts 432,49 euro zonder blikken of blozen.
In hetzelfde document staat ook dat 27-12 het bedrag dmv automatisch incasso opgevraagd wordt, uiteraard heb ik geen toestemming gegeven hiervoor.

Zodra ik de het verzoek krijg om alsnog te betalen zal ik deze doorsturen naar mijn rechtsbijstand dat ik zelf geen overeenkomst ben aangegaan met Eneco op 1-11 en het tarief op 5-11 pas gedeeld is. Verwacht ik een kans van slagen? Absoluut niet, maar ik ga het zo lang mogelijk rekken om deze schoften te betalen. Bizar dat dit door je strot geduwd wordt in een vrije energie markt. :r

Eneco en alle aanhangende BV's permanent toegevoegd aan mijn zwarte lijst. }:|
Obv artikel 95m lid 1 en lid 4 acht ik die kans niet helemaal afwezig.
Maargoed, ik heb hier geen ervaring mee en ben geen jurist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 14:18

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Zojuist ook alle betalingen van afgelopen jaar aan Welkom Energie teruggekregen via de ING MOI procedure. Het ging totaal om 900 euro waarvan ik 100 euro al reeds teruggekregen had via de normale storno procedure.

Volgens WE had ik nog 400 euro tegoed van ze. Dus straks nog een rekening betalen van ook ongeveer dit bedrag. Ben benieuwd hoe dat verder loopt aangezien ik mijn 150 euro welkomstbonus eigenlijk ook nog wil hebben. Gelukkig ligt het geld nu aan de juiste kant >:)

Bij Eneco ben ik sinds 18 november weg. (over naar Vattenfall) Uit de berekening hier op het forum (er zwerft ergens een excelletje rond) had ik ongeveer 170 euro berekend. Eneco heeft afgelopen weekend de eindafrekening gestuurd en het is 168 geworden. Klopt dus goed!

[ Voor 22% gewijzigd door FloydRaalte op 23-11-2021 15:49 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
[...]

De moi procedure zegt opzich niets. Je vraagt alleen het geld van de incasso terug. De factuur van WE aan jouw blijft gewoon staan. En jij hebt geen tegen claim ingediend. Je kunt dus niks verrekenen.
Lijkt mij verstandig om als je vind dat WE jouw geld verschuldigd is, om dan een claim in te dienen. Dan kan de factuur van WE verrekend worden met jouw claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
Wat te doen als het andersom is?

Ik heb een claim ingediend maar inmiddels 1 moi ontvangen en 2 lopen nog.
Als die worden toegewezen heb ik de teveel betaalde voorschotten terug.
(ik denk er nog over om de €270 welkomstbonus later te moi'en)

Zal ik de curator dan laten weten dat de claim kan vervallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
T-8one schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:43:
[...]

Obv artikel 95m lid 1 en lid 4 acht ik die kans niet helemaal afwezig.
Maargoed, ik heb hier geen ervaring mee en ben geen jurist.
Ik ben wél jurist, ofschoon geen civilist laat staan een faillissements-jurist, maar heb nog steeds de indruk dat de wetgever en aanpalende organisaties e.e.a. niet helemaal hebben doordacht.

Zoals eerder gezegd is de overgang van WE naar Eneco gebaseerd op de 'Besluiten leveringszekerheid' voor gas en voor electriciteit. Daarin is ook de automatische incasso geregeld.
Vraag is hoe zich dat verhoudt tot de SEPA-regels m.b.t. incassomachtigingen bij de verkoop van abonnees aan een derde partij. Zie : https://mediafederatie.nl...tel-aan-een-derde-partij/

De ACM stelt dat met de 'Besluiten leveringszekerheid' ook het Europees gegarandeerde 'herroepingsrecht' van de consument niet van toepassing is op het Eneco-contract.

Ook is nog steeds onduidelijk in hoeverre bij de overgang naar Eneco de vereiste 'redelijke voorwaarden' (Artikel 95m Elektriciteitswet) zijn gehanteerd. Redelijk voor Eneco, redelijk voor de WE-klant, of redelijk voor alle partijen?

Zo maar een paar dingen.
Volgens mij is het laatste hierover nog niet gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
richajax schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:51:
Wat te doen als het andersom is?

Ik heb een claim ingediend maar inmiddels 1 moi ontvangen en 2 lopen nog.
Als die worden toegewezen heb ik de teveel betaalde voorschotten terug.
(ik denk er nog over om de €270 welkomstbonus later te moi'en)

Zal ik de curator dan laten weten dat de claim kan vervallen?
Heeft m.i. weinig zin om dat nu aan de curator te laten weten. Die komt gegarandeerd nog wel in de lucht ivm de storneringen en dan kan je het over een "echte" eindafrekening gaan hebben waarop natuurlijk ook een welkomstbonus moeten komen te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lisan04
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-07-2024
Goedemiddag,

Ik lees al een tijdje mee met dit topic en heb er al waardevolle informatie uit verkregen, waarvoor dank tot dusver!

Ik heb 28 oktober gelijk twee MOI's ingediend bij de ING waar ik bankier over de maanden dat ik klant was bij Welkom Energie.

Nu krijg ik vandaag de uitslag via de chat van ING: ''ik zie dat het is afgewezen, dit onderzoek is alleen voor onterechte incasso's. Dat was het in dit geval niet. Je kan moet wel contact opnemen met bedrijf of curator. Misschien is er nog iets te verdelen.''

Terwijl ik hier lees dat vrij veel klanten van de ING hun MOI's wel zonder problemen hebben teruggestort gekregen. Morgen wordt ik gebeld door de ING voor verdere uitleg, maar dit is wel een rare gang van zaken. het lijkt wel complete willekeur wie het wel en wie het niet terug krijgt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:51
PJW9779 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:10:
[...]

Ik ben wél jurist, ofschoon geen civilist laat staan een faillissements-jurist, maar heb nog steeds de indruk dat de wetgever en aanpalende organisaties e.e.a. niet helemaal hebben doordacht.
[...]
De ACM stelt dat met de 'Besluiten leveringszekerheid' ook het Europees gegarandeerde 'herroepingsrecht' van de consument niet van toepassing is op het Eneco-contract.
Het herroepingsrecht is alleen van toepassing op overeenkomsten op afstand en op overeenkomsten gesloten buiten de verkoopruimte. Het contract met Eneco voldoet niet aan de eisen daarvoor (BW 6:230g lid e en f).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Tom-Z schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:32:
[...]

Het herroepingsrecht is alleen van toepassing op overeenkomsten op afstand en op overeenkomsten gesloten buiten de verkoopruimte. Het contract met Eneco voldoet niet aan de eisen daarvoor (BW 6:230g lid e en f).
Je zult lid 1 sub e bedoelen. Ik zie daar geen belemmering.
Lees ook https://www.dorhout.nl/20...verkoopruimte-is-geslote/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Lisan04 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:31:
Goedemiddag,

Ik lees al een tijdje mee met dit topic en heb er al waardevolle informatie uit verkregen, waarvoor dank tot dusver!

Ik heb 28 oktober gelijk twee MOI's ingediend bij de ING waar ik bankier over de maanden dat ik klant was bij Welkom Energie.

Nu krijg ik vandaag de uitslag via de chat van ING: ''ik zie dat het is afgewezen, dit onderzoek is alleen voor onterechte incasso's. Dat was het in dit geval niet. Je kan moet wel contact opnemen met bedrijf of curator. Misschien is er nog iets te verdelen.''

Terwijl ik hier lees dat vrij veel klanten van de ING hun MOI's wel zonder problemen hebben teruggestort gekregen. Morgen wordt ik gebeld door de ING voor verdere uitleg, maar dit is wel een rare gang van zaken. het lijkt wel complete willekeur wie het wel en wie het niet terug krijgt..
Dat klinkt als tamelijk onzin. Velen - óók INGers - hier hebben uiterst wisselende ervaringen met helpdesk-medewerkers.
Een MOI is per definitie bedoeld voor een 'onterechte incasso', daarom heet het ook zo.
Daarbij is voldoende - zónder verdere discussie - dat een geldige machtiging ontbreekt. In dit geval moet de ING voor jou dus een copie van de geldige machtiging kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
PJW9779 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:46:
[...]

Je zult lid 1 sub e bedoelen. Ik zie daar geen belemmering.
Lees ook https://www.dorhout.nl/20...verkoopruimte-is-geslote/
Geen belemmering? Er is geen sprake geweest van "gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument" dus het is sowieso geen overeenkomst buiten de verkoopruimte. En er is ook geen gebuik van een "georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand" gemaakt dus het is ook geen overeenkomst op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Tom-Z schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:01:
[...]

Geen belemmering? Er is geen sprake geweest van "gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument" dus het is sowieso geen overeenkomst buiten de verkoopruimte. En er is ook geen gebuik van een "georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand" gemaakt dus het is ook geen overeenkomst op afstand.
BW art. 6:230g lid 1 sub e :
e. overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Nee, ik zie geen belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Laatst online: 14-09 22:55
Heeft iemand een bevestiging van de curator gekregen na het indienen van een vordering via Claimsagent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Tomono schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:23:
Heeft iemand een bevestiging van de curator gekregen na het indienen van een vordering via Claimsagent?
Oeps, reageerde te snel. Heb via de website van de curator ingediend en daar kreeg ik na ongeveer 6 dagen een bevestiging. Dus niet via Claimsagent.

[ Voor 20% gewijzigd door HANSXDA65 op 23-11-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
PJW9779 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:10:
[...]

Dat klinkt als; ik werk ook in de bouw, ik ben weliswaar loodgieter en geen timmerman maar....

Ik zou daarom erg voorzichtig zijn.
Ik ben ook juridisch onderlegd maar toch echt op andere terreinen dan waar we het hier over hebben. Daarom ook misschien en zou kunnen en dat soort voorzichtige termen.

Dit gaat sowieso de jurisprudentie in en is voor voor specialistische juristen op faillissement, energie en verhouding publiek en privaatrecht.

Ik ben het met je eens dat e.e.a. niet goed doordacht is en dat er ook sprake is van conflicterende wetgeving. Waarbij hogere wetgeving boven lagere wetgeving en specifieke voor algemene wetgeving gaat.

Het word gewoon een hele interessant casus en uiteindelijk hangt hey eraf hoe de zaken worden onderbouwd, welke rechtbank er naar kijkt en wat die zullen oordelen.

Ik zie dat in mijn situatie met vertrouwen tegemoet, mocht het zover komen dat een der partijen mij besluit te dagvaarden. Maar je loopt daar altijd een zeker risico mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
PJW9779 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:14:
[...]

BW art. 6:230g lid 1 sub e :

[...]

Nee, ik zie geen belemmering.
Waaruit bestaat het "georganiseerde systeem" dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
  • Laatst online: 05-12-2022
HANSXDA65 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:25:
[...]

Oeps, reageerde te snel. Heb via de website van de curator ingediend en daar kreeg ik na ongeveer 6 dagen een bevestiging. Dus niet via Claimsagent.
Ik heb helemaal niets gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 22:09
Inmiddels via storneren en MOI's (ING) net wat meer terug kunnen halen dan dat ik volgens de eindafrekening zou moeten krijgen. (welkomstbonus beschouw ik als verloren)

Maar dan heb ik (lijkt mij) geen vordering meer om bij de curator te leggen. Of zie ik iets over het hoofd en zou ik me toch moeten melden?
Pagina: 1 ... 42 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.