Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
Kees-Jan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:01:
[...]

Denk jij dat het anders wordt? :/
Ja, dat idee had ik wel. Maar ik weet het oprecht niet. Ik reageer meer op het feit dat mensen beginnen met rechtsbijstand terwijl ze nog geen officiële communicatie of wat dan ook hebben ontvangen maar puur en alleen op basis van het inloggen in de app.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Barre73 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:07:
[...]

Ja, dat idee had ik wel. Maar ik weet het oprecht niet. Ik reageer meer op het feit dat mensen beginnen met rechtsbijstand terwijl ze nog geen officiële communicatie of wat dan ook hebben ontvangen maar puur en alleen op basis van het inloggen in de app.
eensch, vwb rechtsbijstand; die werken graag met feiten.

maar goed, ik verwacht wel dat dit de tarieven gaan worden en het zou me verbazen als Eneco morgen of overmorgen die tarieven nog aanpast.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
Barre73 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:07:
[...]

De klantenservice heeft mij zojuist bevestigd dat de tarieven in de app van 1,80 per kuub correct zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:08
Pudding94 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:15:
[...]

De klantenservice heeft mij zojuist bevestigd dat de tarieven in de app van 1,80 per kuub correct zijn!
Zal niet de eerste keer zijn dat een klantenservice medewerker het niet goed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Duidelijk. Waarom krijgen "we" geen modelcontract aangeboden van Eneco ?

Andere vraag: ik heb het laatste maand bedrag kunnen storneren, aan het storneren van eerdere incasso's wil Bunq niet meewerken (ik heb aangetoond een vordering op Welkom Energie van ruim 880,- euro).

Hoe zijn jullie ervaringen met een MOI verzoek bij je bank ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:18:
[...]

Andere vraag: ik heb het laatste maand bedrag kunnen storneren, aan het storneren van eerdere incasso's wil Bunq niet meewerken (ik heb aangetoond een vordering op Welkom Energie van ruim 880,- euro).

Hoe zijn jullie ervaringen met een MOI verzoek bij je bank ?
van 2 incasso's online aangevraagd bij ING en daarvan via mail een bevestiging ontvangen.
uitkomst binnen 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Schrudde schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:20:
Er blijkt in potentie wel geld, er zijn inderdaad gasrechten, maar de gasunie doet moeilijk
https://www.ed.nl/binnenl...lanten-de-dupe~a5222fdb6/
Interessant. Het gaat dus duidelijk om futures, niet om een fysieke voorraad gas van WE.

Een future is een overeenkomst tussen 2 partijen. Als 1 partij failliet gaat, bestaat het contract dus blijkbaar niet meer (net als de contracten tussen leverancier en klanten).

Op veel financiële markten is er een centraal clearing (CCP), precies om dit probleem op te lossen. De CCP draagt geen marktrisico maar wel faillissementsrisico. Hier krijgen ze een vergoeding voor. Als een partij dan failliet gaat dan trekt de tegenpartij niet aan het kortste eind, en kan de trade gewoon settelen. Hierdoor hebben marktpartijen geen last van faillissementen van andere partijen, wat goed is voor het vertrouwen in de financiële markten.

Hier echter is het WE zelf die aan het kortste eind lijkt te trekken, aangezien de gekochte futures in waarde zijn gestegen. Dit is opvallend, aangezien meestal een failliete tent aan de verliezende kant van een trade zit.

Ik durf je op een briefje te geven dat als het in dit geval WE geld zou kosten, (als ze futures short zaten) hadden zowel WE als gasterra elkaars standpunt ingenomen en was er ook een rechtszaak gekomen. :) Ik ben heel benieuwd wat de rechter hierover gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
Pudding94 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:15:
[...]

WAT? Zoveel? Goeie genade. Waarom hebben we hier nog steeds geen mail van. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de tarieven van stroom en gas door te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:37

mwa

Fethoz69 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:25:
[...]

WAT? Zoveel? Goeie genade. Waarom hebben we hier nog steeds geen mail van. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de tarieven van stroom en gas door te geven?
Ik zag zojuist ook in de app hoeveel ik gisteren heb verbruikt en hoeveel dit kost… my god..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:18:
[...]

Waarom wel? Dat zou Eneco bakken met geld kosten. Ze hebben de energie voor 90.000k klanten niet ingekocht voor dat tarief en ik snap dat ze er niet op toe willen leggen.

Edit: ik praat de gang van zaken niet goed, maar ik begrijp het wel.

[ Voor 8% gewijzigd door abalone op 03-11-2021 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Oké, nog een update. Wat frisse lucht in de ochtend doet goed. Als wetenschapper houd ik er van om dingen te slopen, vooral mijn eigen redeneringen en ik had nog 2 zwakke puntjes, leidende tot dit (aannemende dat lid 6 van de Leveringswet niet van toepassing is):

1. Eneco neemt het contract wel over, maar niet op basis van de plichten en rechten van WE. WE is aansprakelijk daarvoor, maarja dat boeit niet... In dat geval worden de condities eenzijdig veranderd zodner dat wij dat weten. Dus reden voor ons om dat niet te accepteren. Ergo, geen leveringscontract.

2. Ik had nog twijfels over de definitie van klantenbestand, leidende tot:
2a: Klantenbestand is enkel NAW gegevens, maar geen contracten. Ergo Eneco heeft enkel gegevens, maar geen contracten en wordt ook niet gedwongen contracten met ons te sluiten (en ook niet andersom!). Ergo, geen leveringscontract.

2b. Klantenbestand is wel met contract, maar deze wordt op basis van de intrekking alsnog op basis van algemene leveringsvoorwaarden art 2, lid 12 beëindigd. Net als bij 2a zie ik dan niet waarom wij een contract met Eneco moeten hebben... Ergo, geen leveringscontract. Deze casus lijkt mij al erg onzeker.

Ik meende dat ik nog eentje had, wellicht schiet dat te binnen. In ieder geval was die dan ook niet zo heel positief voor Eneco en/of overheid

Mogelijk dat de curator zelfs verzuimd heeft om op 1 november het klantenbestand over te dragen aan Tennet en de GsTerra conform lid 6 :+

Kan iemand nog bedenken waar ik hier de mist in ga? Ik zou het graag willen zien. |:(

Als het zo door gaat vrees ik dat we niet eens zelf naar de rechter toe hoeven. nee, ik vrees dat ik straks direct contact moet zoeken met de minister/staatsseccretaris om met spoed juristen hier naar te laten kijken en eventueel een rechter uitspraak te laten doen :X

Ik weet niet wat de status is, maar volgens mijn huidige redenering kan het best zijn dat er helemaal niks zeker is aan de leveringszekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:29:
[...]

Waarom wel? Dat zou Eneco bakken met geld kosten. Ze hebben de energie voor 90.000k klanten niet ingekocht voor dat tarief en ik snap dat ze er niet op toe willen leggen.
Ik heb begrepen dat een energie leverancier verplicht is om een modelcontract aan te bieden.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
GENETX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:29:
Oké, nog een update. Wat frisse lucht in de ochtend doet goed. Als wetenschapper houd ik er van om dingen te slopen, vooral mijn eigen redeneringen en ik had nog 2 zwakke puntjes, leidende tot dit (aannemende dat lid 6 van de Leveringswet niet van toepassing is):

1. Eneco neemt het contract wel over, maar niet op basis van de plichten en rechten van WE. WE is aansprakelijk daarvoor, maarja dat boeit niet... In dat geval worden de condities eenzijdig veranderd zodner dat wij dat weten. Dus reden voor ons om dat niet te accepteren. Ergo, geen leveringscontract.

2a: Klantenbestand is enkel NAW gegevens, maar geen contracten. Ergo Eneco heeft enkel gegevens, maar geen contracten en wordt ook niet gedwongen contracten met ons te sluiten (en ook niet andersom!). Ergo, geen leveringscontract.

2b. Klantenbestand is wel met contract, maar deze wordt op basis van de intrekking alsnog op basis van algemene leveringsvoorwaarden art 2, lid 12 beëindigd. Net als bij 2a zie ik dan niet waarom wij een contract met Eneco moeten hebben... Ergo, geen leveringscontract. Deze casus lijkt mij al erg onzeker.

Ik meende dat ik nog eentje had, wellicht schiet dat te binnen. In ieder geval was die dan ook niet zo heel positief voor Eneco en/of overheid

Mogelijk dat de curator zelfs verzuimd heeft om op 1 november het klantenbestand over te dragen aan Tennet en de GsTerra conform lid 6 :+

Kan iemand nog bedenken waar ik hier de mist in ga? Ik zou het graag willen zien. |:(

Als het zo door gaat vrees ik dat we niet eens zelf naar de rechter toe hoeven. nee, ik vrees dat ik straks direct contact moet zoeken met de minister/staatsseccretaris om met spoed juristen hier naar te laten kijken en eventueel een rechter uitspraak te laten doen :X

Ik weet niet wat de status is, maar volgens mijn huidige redenering kan het best zijn dat er helemaal niks zeker is aan de leveringszekerheid...
Lees nog even die nota van toelichting helemaal door, daar staat in wat er met klantgegevens bedoeld wordt. Die worden in de meeste artikelen gekoppeld aan de leveringsovereenkomst (het uitgangspunt is dat die mee gaat, maar zoals altijd zijn er natuurlijk uitzonderingen) maar niet bij allemaal, zoals in onze situatie. Zoals ik het begrepen heb (maar tot nu toe alleen doorgescand) komt er dus een "nieuwe overeenkomst" tot stand op basis van klantbestand en aanwijzing ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
Fethoz69 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:25:
[...]

De medewerker gaf aan dat dit de nieuwe tarieven zijn omdat de prijs van gas de opgelopen is de afgelopen maanden, tevens gaf ze aan, dat ze "Snapt dat de meeste mensen het niet eens zijn met deze nieuwe tarieven", en dat ze zelf ook op wat anders had gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
rikvb schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:53:
Mijn advies zou dus vooral zijn aan diegenen die al per 1-12 naar bijvoorbeeld Vattenfall zijn geswitcht om hen te bellen en die datum naar voren te halen! Met een euro per kuub verschil scheelt dat je al snel serieus geld.
Bedankt voor de tip, zojuist gedaan d:)b
Als het goed is per 16 of 17 november vertelde "mevrouw Vattenfall"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
medu80 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:35:
[...]

Oxxio past zijn tarieven aan per 27 november. Dat staat op de site. Tegen de tijd dat je klant bent, zit je weer vast aan misschien hogere tarieven als Eneco.
heb je een link? ik zie alleen per 1 januari en 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Laatst online: 03-12-2024
richajax schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:41:
[...]

Greenchoice werkt helaas niet mee:
'Goed dat je het aangeeft, echter is dit niet mogelijk. Alle klanten van Welkom Energie worden overgenomen door Eneco. Het nieuwe contract bij Eneco gaat op 1 november 2021 in. Voor klanten geldt nu tot 1 december 2021 een overgangsperiode waarin zijn hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen.'

Ook na aandringen en aangeven dat ik niet wil opzeggen of stoppen maar alleen naar voren halen wilden ze toch niet meewerken.

[ Voor 9% gewijzigd door Medione1210 op 03-11-2021 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Loading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:34:
[...]

Lees nog even die nota van toelichting helemaal door, daar staat in wat er met klantgegevens bedoeld wordt. Die worden in de meeste artikelen gekoppeld aan de leveringsovereenkomst (het uitgangspunt is dat die mee gaat, maar zoals altijd zijn er natuurlijk uitzonderingen) maar niet bij allemaal, zoals in onze situatie. Zoals ik het begrepen heb (maar tot nu toe alleen doorgescand) komt er dus een "nieuwe overeenkomst" tot stand op basis van klantbestand en aanwijzing ACM.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html
Volgens mij is die aanwijzing vanuit de netbeheerder. Maar dat is enkel onder lid 6 van toepassing (evenals 6c, die het wat explicieter maakt zelfs).

Voorts:
Het e-mailadres dient ertoe om zo snel mogelijk contact met de klant te kunnen leggen, teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen.
De voorgeschreven gegevensverwerkingen beogen een snelle uitwisseling in groten getale tijdens de vensterperiode. De gegevens zijn noodzakelijk voor de leverancier teneinde de leveringsovereenkomst, d.w.z. de levering van energie, na te komen. Het gaat in dit geval om incassogegevens die essentieel zijn voor de incassoprocedure ten behoeve van de geleverde elektriciteit en of gas. Gelet op het voorgaande is aan het subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel voldaan.
Maar ik vind nergens de dwang van welke organisatie dan ook om een nieuw contract op te maken met de klant onder lid 5....

Vooral de voortzetting leveringsovereenkomst, wat het contract met WE is, lijkt me duidelijk in deze.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 03-11-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Pudding94 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:41:
[...]

De medewerker gaf aan dat dit de nieuwe tarieven zijn omdat de prijs van gas de opgelopen is de afgelopen maanden, tevens gaf ze aan, dat ze "Snapt dat de meeste mensen het niet eens zijn met deze nieuwe tarieven", en dat ze zelf ook op wat anders had gehoopt.
'Niet eens mee' gaat voor mij op, ik zou het eventueel (met zeer veel tegenzin) kunnen betalen, er zijn ook mensen die die gewoon niet kunnen betalen. Wat gaat daarvoor gebeuren?
De optie om een goedkoper contract af te sluiten is er niet.

Eneco is een commercieel bedrijf, onderdeel van Mitsubishi, daar verwacht ik geen liefdadigheid van.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:47:
[...]

'Niet eens mee' gaat voor mij op, ik zou het eventueel (met zeer veel tegenzin) kunnen betalen, er zijn ook mensen die die gewoon niet kunnen betalen. Wat gaat daarvoor gebeuren?
De optie om een goedkoper contract af te sluiten is er niet.

Eneco is een commercieel bedrijf, onderdeel van Mitsubishi, daar verwacht ik geen liefdadigheid van.
Ik zit zelf in de WSNP dus ik ben ook behoorlijk beroerd, dit zijn geen tarieven meer ik heb haar gevraagd waarom er in de FAQ stond dat we een scherp tarief zouden krijgen dan :X.

"Scherp", kan op meerdere manieren opgevat worden moest ik het mee doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 22:37
*knip* Offtopic.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 03-11-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Medione1210 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:46:
[...]

Greenchoice werkt helaas niet mee:
'Goed dat je het aangeeft, echter is dit niet mogelijk. Alle klanten van Welkom Energie worden overgenomen door Eneco. Het nieuwe contract bij Eneco gaat op 1 november 2021 in. Voor klanten geldt nu tot 1 december 2021 een overgangsperiode waarin zijn hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen.'

Ook na aandringen en aangeven dat ik niet wil opzeggen of stoppen maar alleen naar voren halen wilden ze toch niet meewerken.
stoppen en opzeggen zal niet gaan. dat kan bij geen enkele leverancier. Je kan wél overstappen naar een andere leverancier met een opzegtermijn van 30 dagen (officieel).
dus nú de overstap regelen zou gewoon moeten kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
Ik krijg deze tarieven van Vattenfall bij 3 jaar vast:

Tarieven:
Stroom: € 0,314987 per kWh (inclusief 5% blijven loont-korting)
Gas: € 1,264160 per m3

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Pudding94 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:41:
[...]

...
en dat ze zelf ook op wat anders had gehoopt.
een medewerker van Eneco die zelf bij WelkomEnergie een contract heeft... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:54:

Tarieven:
//offtopic;

Zou nu echt geen 3 jaar vast zetten... ik wacht nog een dag of 10, dan zijn hopelijk de effecten zichtbaar vanuit Rusland.

juiste topic;
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 03-11-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvb
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 07:47
Kees-Jan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:52:
[...]

stoppen en opzeggen zal niet gaan. dat kan bij geen enkele leverancier. Je kan wél overstappen naar een andere leverancier met een opzegtermijn van 30 dagen (officieel).
Als je je de afgelopen 14 dagen heb aangemeld bij greenchoice kun je daar altijd kostenloos vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Pudding94 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:50:
[...]

Ik zit zelf in de WSNP dus ik ben ook behoorlijk beroerd, dit zijn geen tarieven meer ik heb haar gevraagd waarom er in de FAQ stond dat we een scherp tarief zouden krijgen dan :X.

"Scherp", kan op meerdere manieren opgevat worden moest ik het mee doen..
Het is echt fucking bizar wat er gebeurd. Het had zoveel minder erg kunnen zijn.
En nu ook nog de hoofdprijs vragen voor de Welkom Energie klanten, heel even had ik nog de hoop dat er een redelijk tarief zou komen.

Ik heb mijn rechtsbijstand inmiddels ingeschakeld, ik hoop dat ze iets kunnen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 03-11-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 17:28
louzy82 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:52:
Ik heb ook een modelcontract bij Vattenfall afgesloten per 1-12-2021.

Ik ben het ook niet eens met de gang van zaken wat betreft de overgang naar Eneco uiteraard.
Wat nou als ik Eneco straks een bedrag afschrijft voor de maand November en ik storneer dat gewoon ?(ik heb ze nooit een goedkeuring voor automatische incasse gegeven, ik ben met hen geen contract aangegaan)
Als wij inderdaad 1.80 per kuub moeten betalen ga ik ook de afschrijvingen van Eneco storneren. Wij hebben nergens toestemming voor gegeven, het is echt bizar. Ik kan gewoon niet geloven dat Eneco ons dit aandoet en er juridisch mee weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:54:

Tarieven:
Ik kan nu alleen nog een 1 jarig contract kiezen op de site van Vattenfall :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
rikvb schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:56:
[...]

Als je je de afgelopen 14 dagen heb aangemeld bij greenchoice kun je daar altijd kostenloos vanaf.
dat heet bedenktijd, en dus wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
ArcticWolf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:56:
[...]

//offtopic;

Zou nu echt geen 3 jaar vast zetten... ik wacht nog een dag of 10, dan zijn hopelijk de effecten zichtbaar vanuit Rusland.

juiste topic;
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
De maximale boete bij vroegtijdig opzeggen is 125,- per product. In het licht van de huidige tarieven is dat een schijntje. Dat bedrag ben ik aan Eneco _extra_ kwijt als ik daar een maand zit.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
Fethoz69 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ik kan nu alleen nog een 1 jarig contract kiezen op de site van Vattenfall :?
Contact via Whatsapp, die geven je snel een offerte voor langere looptijden.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

fendt schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:57:
[...]

Als wij inderdaad 1.80 per kuub moeten betalen ga ik ook de afschrijvingen van Eneco storneren. Wij hebben nergens toestemming voor gegeven, het is echt bizar. Ik kan gewoon niet geloven dat Eneco ons dit aandoet en er juridisch mee weg komt.
Ik vraag me ook af of 1.80 nog als redelijk gezien kan worden.

https://www.acm.nl/nl/ond...-van-elektriciteit-en-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie weer een hoop reacties langskomen over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven. Deze discussie is hier niet op zijn plaats, maar past beter in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Graag daar verder met deze discussie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27
[...]

de medewerker die ik nu via whatsapp spreek kan het morgen in laten gaan

maar vraagt ze: "weet je zeker dat je geen boete van Eneco krijgt?"

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:08
Dan is Essent dan toch het meest gunstige? Vanaf april 50% korting. Zit je zo rond de 0,65 cent per m3. Kijk we zitten nu toch in een lastige situatie. Overstappen naar Greenchoice, Vattenfall etc betaal je hoofdprijs voor je gas aansluiting en je kwh's, zeker tot april.
Kun je net zo goed overstappen naar Essent voor 3 of 5 jaar en betaal je bovenstaande bedrag. Of mis ik iets in deze aanbieding van Essent?

Wat mij ook verbaasd is dat Welkom Energie in november failliet wordt verklaard, maar dit zou dus inhouden dat er wel geld is, vermoed ik. Want hoeveel schuldeisers kan een 4 bij 4 kantoortje in Almere nu hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
medu80 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:04:
Dan is Essent dan toch het meest gunstige? Vanaf april 50% korting. Zit je zo rond de 0,65 cent per m3. Kijk we zitten nu toch in een lastige situatie. Overstappen naar Greenchoice, Vattenfall etc betaal je hoofdprijs voor je gas aansluiting en je kwh's, zeker tot april.
Kun je net zo goed overstappen naar Essent voor 3 of 5 jaar en betaal je bovenstaande bedrag. Of mis ik iets in deze aanbieding van Essent?

Wat mij ook verbaasd is dat Welkom Energie in november failliet wordt verklaard, maar dit zou dus inhouden dat er wel geld is, vermoed ik. Want hoeveel schuldeisers kan een 4 bij 4 kantoortje in Almere nu hebben?
Zoals gezegd: de boete bij voortijdig opzeggen is voor gas & stroom 250,-. Dat is voor mij minder dan de helft van het maandbedrag bij Eneco.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:06:
[...]

Zoals gezegd: de boete bij voortijdig opzeggen is voor gas & stroom 250,-. Dat is voor mij minder dan de helft van het maandbedrag bij Eneco.
Waar haal je het bedrag van die opzegboete vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:01:
[...]

Ik vraag me ook af of 1.80 nog als redelijk gezien kan worden.

https://www.acm.nl/nl/ond...-van-elektriciteit-en-gas
Op alle sites die ik nu check (voor zover te checken) krijg ik een gelijk of zelfs nog iets hoger aanbod van de prijs met m3 gas...
Dus je zou kunnen denken dat dit marktconform is.
De variabele tarieven die tot 1 november golden bij Eneco en Vattenfall zijn nu niet meer zichtbaar dus het zou kunnen dat die verhoogd zijn voor nieuwe klanten naar een soortgelijk tarief. Maar dat is nu niet te checken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:09:
[...]

Waar haal je het bedrag van die opzegboete vandaan?
125 euro voor stroom en 125 euro voor gas. Bij een driejarig contract.
Bij een 1-jarig contract is het 50 euro per item. Dus 100 euro totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Vziw is de 30 dagen ook nergens op gebaseerd:
Daarnaast betreft het binnen 30 dagen na restverdeling door de kleinverbruiker kosteloos op kunnen zeggen van de overeenkomst gesloten met de toegewezen leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:23
Barre73 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:10:
[...]

125 euro voor stroom en 125 euro voor gas. Bij een driejarig contract.
Bij een 1-jarig contract is het 50 euro per item. Dus 100 euro totaal.
Dat is niet het hele verhaal. Ook bij een 3 jarig contract wordt de boete met het jaar minder:

0 – 1,5 jaar € 50,-
1,5 – 2 jaar € 75,-
2 – 2,5 jaar € 100,-
2,5 jaar en langer € 125,-

Dus bijvoorbeeld @wpeterw kan prima dat 3 jarig contract afsluiten op bijvoorbeeld 01-01-2022 en vervolgens op 02-01-2023 overstappen, zo betaal je "maar" €150 boete. Dat is ook waarom ik op het GC/CB contract gegokt heb, terwijl ik nooit langer dan 1 jaar vast zet. Mochten de prijzen toch nog flink dalen, kan je er redelijk goedkoop vanaf. Als de markt uiteindelijk weer stabiliseert zal je zelfs zien dat er leveranciers bijzitten die de overstapboete voor je betalen.

Lekker vastzetten is dus mijn advies. (alleen met redelijke bedragen natuurlijk en niet de 1,80 per m3 deal van Eneco.) :)

[ Voor 3% gewijzigd door dehardstyler op 03-11-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikvb
louzy82 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:02:
[...]

Helemaal zeker kun je dat nooit weten, want zo'n boeteclausule staat normaliter in het contract, wat er nog niet is. Boetes zijn vooral gebruikelijk bij contracten met vaste looptijd van 1 of meer jaar en niet bij variabel. Maar goed, een tariefsvoorstel van 1,80 euro per m3 is ook niet gebruikelijk, dus wie weet waar Eneco straks mee komt. Ik durfde het risico in ieder geval wel aan, gezien het feit dat ik nog niks heb ontvangen van ze, elke mogelijke boete die ze me zouden willen opleggen vecht ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Kees-Jan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:52:
[...]

Daar gaat het hier niet om. Ik stap sowieso al over per 1 december. De reacties waar ik op reageerde stelden dat je die 1 december misschien ook nog naar voren kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
[...]

louzy82 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:02:
[...]

Voor de zekerheid nog maar een keer gebeld.
En ja hoor....nu werd aangegeven dat ze me overnemen wanneer dit mogelijk is.
Waarschijnlijk dus toch op 1-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27

die 0,65 is het kale tarief he. je begint met 2 euro en in april naar 1,36 euro incl.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
rikvb schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:16:
[...]

Helemaal zeker kun je dat nooit weten, want zo'n boeteclausule staat normaliter in het contract, wat er nog niet is. Boetes zijn vooral gebruikelijk bij contracten met vaste looptijd van 1 of meer jaar en niet bij variabel. Maar goed, een tariefsvoorstel van 1,80 euro per m3 is ook niet gebruikelijk, dus wie weet waar Eneco straks mee komt. Ik durfde het risico in ieder geval wel aan, gezien het feit dat ik nog niks heb ontvangen van ze, elke mogelijke boete die ze me zouden willen opleggen vecht ik wel aan.
Ik lees hier allerlei reacties over aanvechten, niet betalen en rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Ik verwacht zelf dat dat allemaal iets oplevert(maar je weet nooit). Het verleden heeft wel bewezen dat het in de openbaarheid brengen, kamerleden aanschrijven en organisaties als consumentenbond, Kassa en Radar aanschrijven wel iets kunnen opleveren(als er tenminste gatenn geschoten kunnen worden in hetgeen ons aangeboden is. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld niet waarom we bij Eneco geen variabel of modelcontract kunnen krijgen en ik heb bedenki ben hoe er met voorschotten wordt omgegaan bij faillissementen.
Als we massaal de bovengenoemde instanties aanschrijven wordt er vast (meer) aandacht aan besteedt.

Wie weet helpen dit soort berichten ook wel https://www.ad.nl/binnenl...an-gedupeerden~a5222fdb6/
Zie ook @davidbremmer op Twitter en de berichten van tweedekamerleden Pieter Omtzigt en Henri Bontenbal

[ Voor 8% gewijzigd door Medione1210 op 03-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52

Ga er maar vanuit dat die grote vergelijkingssites ook de grote schuldeisers zijn. Zal wel aardig wat kosten om je bedrijf daar op te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esther1979
  • Laatst online: 02-01-2023
[...]

Ik heb net ook gebeld. De dame van Vattenfall kon in hun systeem de switch datum naar voren halen idd. Staat nu op 17 nov. Ze hebben er iemand die helemaal in dossier WE / Eneco zit. Die kon zien dat de blokkade er nog op zit, maar omdat de datum wel aangepast kon worden verwachten ze dat eerdere switch mogelijk zou kunnen zijn. Ze kon het niet beloven, maar heeft wel hoop zei ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07

Kijk naar voorgaande faillissementen in de sector, bijv. Energieflex, volgens mij hadden die alleen al 30 miljoen open staan bij de belastingdienst. Dan kan er best geld zijn op datum faillissement, mag met zulke schuldeisers is dat ook snel weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
Esther1979 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:26:
[...]

Ik heb net ook gebeld. De dame van Vattenfall kon in hun systeem de switch datum naar voren halen idd. Staat nu op 17 nov. Ze hebben er iemand die helemaal in dossier WE / Eneco zit. Die kon zien dat de blokkade er nog op zit, maar omdat de datum wel aangepast kon worden verwachten ze dat eerdere switch mogelijk zou kunnen zijn. Ze kon het niet beloven, maar heeft wel hoop zei ze.
Ik heb ook besloten om die route te volgen. Eneco kost me 300,- extra per maand. De boeten om Vattenfall vervroegd op te zeggen is maximaal 250,- euro. Lijkt me geen lastige keuze.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:30:
[...]

Ik heb ook besloten om die route te volgen. Eneco kost me 300,- extra per maand. De boeten om Vattenfall vervroegd op te zeggen is maximaal 250,- euro. Lijkt me geen lastige keuze.
Dit klinkt interessant. Zeg je dan wel op, of heb je al opgezegd tot 1 december 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
Joyous-P schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:34:
[...]

Dit klinkt interessant. Zeg je dan wel op, of heb je al opgezegd tot 1 december 2021?
Vattenfall regelt het opzeggen. Ik hoef zelf niets te doen.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:36:
[...]

Zie ik het dan juist dat Vattenfall de ex-WE klanten graag verwelkomd en zelfs helpt zo snel mogelijk van Eneco af te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:36:
[...]

Maar volgens Vattenfal kun je dus eerder dan per 1-12 van Eneco af?
Dat zou interessant zijn, en dan zou ACM dus ongelijk hebben: https://www.acm.nl/nl/pub...vergunning-welkom-energie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:38:
[...]

Dat zou interessant zijn, en dan zou ACM dus ongelijk hebben: https://www.acm.nl/nl/pub...vergunning-welkom-energie
Via Whatsapp:

Goedemorgen, wat een vervelende situatie waar je in zit. Niet leuk.

Ik maak het graag voor je in orde.
Je huidige aanvraag heb ik geannuleerd. Hiervan krijg je binnen 5 dagen een bevestiging.
Hetzelfde contract, met dezelfde tarieven en voorwaarden, heb ik middels een verhuizing per vandaag aangemeld. ook hiervan ontvang je binnen 5 dagen een bevestiging.

Per 1 november is niet mogelijk, we kunnen namelijk niet in het verleden aanmelden.

Je overeenkomst zal vandaag gaan starten en je netbeheerder wordt hier ook van op de hoogte gebracht.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 16:44
[...]

Zojuist met Greenchoice gebeld, ik kan morgen al het nieuwe contract in laten gaan. Dit kon bij mij omdat ik de overstap al voor het faillissement had geregeld. Eerder hadden ze bij de klantenservice mijn startdatum naar achteren verschoven naar 1 december, vanwege de freeze. Maar nu kan het per direct als je al dus al een contract had geregeld.

Dit is dus alleen van toepassing als je al een overstap voor het faillissement had geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Mijn ingangsdatum bij Vattenfal (afgesloten op 1 november) staat ook op 15 november. Dat was gewoon via de website en was de eerst mogelijke optie na de 14 dagen bedenktijd. Als de definitieve tarieven bekend zijn overmorgen, zal ik proberen deze datum nog naar voren te halen door af te zien van mijn bedenktijd. Eneco kan - wanneer de huidig gecommuniceerde tarieven inderdaad juist blijken - mijn rug op. We zullen ongeveer 230m3 gas en 400kWh stoom verbruiken, dat komt met deze tarieven op 580 euro / maand. 8)7 Met het contract met Vattenfal komt dit op ongeveer 280 euro. De helft dus. Marktconform...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
failliessement bekendmaking was 29 oktober, en ook overgestapt naar VattenFall op dezelfde dag, wellicht daarvoor dus maar dat is marginaal...

Het is dus niet zeker wat de boete is als je de overstapdatum van 1-12 naar voren haalt?

Wat is het toch een raar verhaal dit, op korte termijn 90.000 mensen een poot uitdraaien klinkt misschien leuk voor de directieportemonnee van Eneco maar op de langere termijn schieten ze zichzelf toch flink in de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Joyous-P schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:37:
[...]

Zie ik het dan juist dat Vattenfall de ex-WE klanten graag verwelkomd en zelfs helpt zo snel mogelijk van Eneco af te zijn?
De nieuwe maatschappij regelt altijd de overstap. Is gewoon standaard praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:50
Ora et Labora schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:46:
[...]

Via Whatsapp:

Goedemorgen, wat een vervelende situatie waar je in zit. Niet leuk.

Ik maak het graag voor je in orde.
Je huidige aanvraag heb ik geannuleerd. Hiervan krijg je binnen 5 dagen een bevestiging.
Hetzelfde contract, met dezelfde tarieven en voorwaarden, heb ik middels een verhuizing per vandaag aangemeld. ook hiervan ontvang je binnen 5 dagen een bevestiging.

Per 1 november is niet mogelijk, we kunnen namelijk niet in het verleden aanmelden.

Je overeenkomst zal vandaag gaan starten en je netbeheerder wordt hier ook van op de hoogte gebracht.
Ik heb op 28-10 een contract met Vattenfall afgesloten met ingangsdatum 1-12-2021. Heb ze net gebeld en geven aan de ingangsdatum niet te kunnen vervroegen. Maar jou is dat dus wel gelukt? Of had je nog niet eerder een contract aangevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Arno90 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb op 28-10 een contract met Vattenfall afgesloten met ingangsdatum 1-12-2021. Heb ze net gebeld en geven aan de ingangsdatum niet te kunnen vervroegen. Maar jou is dat dus wel gelukt? Of had je nog niet eerder een contract aangevraagd?
Nee precies hetzelfde als jij, heb ze benaderd via Whatsapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13-09 22:23
Dit is gewoon een optie. Niets meer dan dat. De enige manier om dat nog te gelde te maken is als WE voldoende geld in kas heeft om die optie alsnog te lichten. Dan worden ze virtueel eigenaar van al dat gas en daarna zouden ze het kunnen doorverkopen voor de huidige marktprijs.

Als ze dat geld niet hebben vervalt de deal denk ik.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
Zojuist telefonisch met de klantenservice van Vattenfall contact gezocht.

Ik heb zoals velen hier eind oktober het modelcontract bij Vattenfall afgesloten, met ingangsdatum 1 december 2021. De meneer aan de telefoon bevestigde dat dit naar voren kan worden geschoven, op z'n vroegst 17 november. Ik heb hier gebruik van gemaakt, hij heeft de datum aangepast en hoef verder niets te ondernemen.

Daarnaast gaf hij aan dat nieuwe prijzen vanaf 1 januari aan het einde van deze maand, uiterlijk 1e week december, bekend gemaakt zullen worden. Het modelcontract heeft een opzegtermijn van 1 maand dus dat is vrij gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
asing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:00:
[...]

Dit is gewoon een optie. Niets meer dan dat. De enige manier om dat nog te gelde te maken is als WE voldoende geld in kas heeft om die optie alsnog te lichten. Dan worden ze virtueel eigenaar van al dat gas en daarna zouden ze het kunnen doorverkopen voor de huidige marktprijs.

Ik bedoelde met mijn reactie dat Eneco misschien nog een ander tariefanbod doet als als er veel berichten in de media komen. Alle berichten in de media zijn dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:50
Scoopbles schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:02:

Ik heb zoals velen hier eind oktober het modelcontract bij Vattenfall afgesloten, met ingangsdatum 1 december 2021. De meneer aan de telefoon bevestigde dat dit naar voren kan worden geschoven, op z'n vroegst 17 november. Ik heb hier gebruik van gemaakt, hij heeft de datum aangepast en hoef verder niets te ondernemen.

Daarnaast gaf hij aan dat nieuwe prijzen vanaf 1 januari aan het einde van deze maand, uiterlijk 1e week december, bekend gemaakt zullen worden. Het modelcontract heeft een opzegtermijn van 1 maand dus dat is vrij gunstig.
Wat kunnen hier eventueel nog negatieve gevolgen van zijn? Een opzegboete van Eneco? Of is dat onwaarschijnlijk?

Ik had dus een medewerker aan de telefoon van Vattenfall die aangaf dat het niet mogelijk is....

[ Voor 5% gewijzigd door Arno90 op 03-11-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Laatst online: 13-09 19:16

Vraag is of en welke boete Eneco gaat hanteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 14:10

Ik vind het zo gek dat sommige medewerkers van VattenFall dit dus wel kunnen doen. Heb zelf net gebeld maar de beste man vertelde mij dat de klanten gelockt zijn totdat de curator officieel faillissement uitgesproken heeft, dus niet de aanvraag die al eerder gedaan is bij de rechtspraak.

Dat was een bericht wat hij voorlas die aan alle medewerkers van VattenFall gestuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
Sheppie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:05:
[...]

Ik vind het zo gek dat sommige medewerkers van VattenFall dit dus wel kunnen doen. Heb zelf net gebeld maar de beste man vertelde mij dat de klanten gelockt zijn totdat de curator officieel faillissement uitgesproken heeft, dus niet de aanvraag die al eerder gedaan is bij de rechtspraak.

Dat was een bericht wat hij voorlas die aan alle medewerkers van VattenFall gestuurd is.
Dit heeft mogelijk nog te maken dat je niet voor 1-11 een contract hebt aangevraagd bij Vattenfall?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoopbles
Arno90 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:04:
[...]

Wat kunnen hier eventueel nog negatieve gevolgen van zijn? Een opzegboete van Eneco? Of is dat onwaarschijnlijk?

Ik had dus een medewerker aan de telefoon van Vattenfall die aangaf dat het niet mogelijk is....
Persoonlijk lijkt mij dit onwaarschijnlijk, maar dat kan ik juridisch niet onderbouwen, ik heb namelijk nog steeds geen contract van Eneco ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
br1980 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:04:
[...]

De boete gaat ongeveer dezelfde hoogte, qua geld, zijn als mijn rekening aan Eneco voor alle inspanningen om zo snel mogelijk weg te zijn bij Eneco... :*) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:08
GENETX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:29:
(…)
Artikel 2 lid 5 Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 spreekt van overdracht van
het bestand aan kleinverbruikers die gedurende de in aanhef bedoelde periode een verbintenis met de vergunninghouder hebben en dat in ieder geval de gegevens, bedoeld in artikel 3, tweede lid, onderdeel b, van het Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers omvat
In art. 3, lid 2, onderdeel b, Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers worden de volgende gegevens genoemd:
1°. naam, adres, woonplaats en indien beschikbaar, telefoonnummer en e-mailadres van de kleinverbruiker;
2°. factuuradres en bankrekeningnummer en indien beschikbaar het mandaat voor automatische afschrijving van de kleinverbruiker;
3°. hoogte en betalingsfrequentie van het voorschotbedrag;
4°. indien van toepassing, dat sprake is van teruglevering van elektriciteit;
5°. EAN-code die is toegekend aan de aansluiting en waarvoor de leveringsovereenkomst is gesloten;
6°. naam van de betreffende netbeheerder
Deze gegevens maken dus in ieder geval deel uit van het klantenbestand. Of het overgedragen klantenbestand ook andere gegevens bevat, weet alleen Welkom Energie/de curator.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Kees-Jan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:08:
[...]

De boete gaat ongeveer dezelfde hoogte, qua geld, zijn als mijn rekening aan Eneco voor alle inspanningen om zo snel mogelijk weg te zijn bij Eneco... :*) :o
Sowieso is die boete wettelijk dus maximaal 50 euro. Dat is evenveel als een middagje de woonkamer warm stoken met de prijzen van Eneco. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
asing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:00:
[...]

Dit is een future, geen optie Er hoeft niks gelicht te worden. Deze future is geld waard voor WE, want ze hebben deze gekocht toen de prijs significant lager was. Er is hier blijkbaar geen central clearing, dus de marktpartijen lopen het faillissementsrisico van de tegenpartij waarmee je handelt.

Hier speelt framing van de curator wel een grote rol zeg. Stel WE overtuigt de rechter dat deze future overeenkomst nog geldig is ondanks faillissement (ik verwacht van niet), dan komt het ten gelde aan de schuldeiser. En wie zijn dat? In eerste plaats de overheid zelf in de gedaante van de belastingdienst :) Het is dus een groot broekzak/vestzak verhaal.

Maar om te schermen met de gedupeerde klanten (dat ligt lekker in de publieke opinie) is pure framing :r De klanten klanten gaan hier geen cent van zien als de rechter WE gelijk geeft. Als er namelijk geld was om de klanten tegemoet te komen waren ze wel energie blijven leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
Joyous-P schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:06:
[...]

Dit heeft mogelijk nog te maken dat je niet voor 1-11 een contract hebt aangevraagd bij Vattenfall?
Nope, op 28 oktober direct aangevraagd en een mail naar eneco gestuurd om het op te zeggen. Maar, ik ga het wel proberen via whatsapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:04
Ik krijg tot nu toe ook echt niet eerder dan 17 november, per direct mag volgens de persoon alleen als de netbeheerder met afsluiten dreigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoopbles
Sheppie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:11:
[...]

Nope, op 28 oktober direct aangevraagd en een mail naar eneco gestuurd om het op te zeggen. Maar, ik ga het wel proberen via whatsapp
Ik had aangegeven dat ik op het forum van Tweakers had gelezen dat meerdere personen in staat waren het contract naar voren te halen, 17 november. Wellicht helpt dat bij jou ook om te vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 16:44
Sheppie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:11:
[...]

Toen ik ze gebeld heb, heb ik gezegd dat ik de overstap voor het faillissement heb geregeld. En dat ik gelezen had dat de ACM bepaald had dat overstappen voor het faillissement gewoon door moesten gaan. In jou geval kun je er misschien wel mee wegkomen, aangezien het op dezelfde dag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
br1980 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:04:
[...]

Dat bepaalt Eneco niet, dat heeft de ACM al bepaald.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:17:
[...]

Dat bepaalt Eneco niet, dat heeft de ACM al bepaald.
geldt die ook voor modelcontracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:11:
[...]
Maar om te schermen met de gedupeerde klanten (dat ligt lekker in de publieke opinie) is pure framing :r De klanten klanten gaan hier geen cent van zien als de rechter WE gelijk geeft. Als er namelijk geld was om de klanten tegemoet te komen waren ze wel energie blijven leveren.
Dat laatste vraag ik mij dus oprecht af. Hoe kan 'de pot' leeg zijn aan het begin van het stookseizoen? Het feit dat je weet dat je het stookseizoen niet door komt en daardoor je moet laten overnemen cq je leveringsvergunning wordt ingetrokken (wat per definitie tot een faillissement leidt), betekent niet dat er geen geld meer is. De vraag is wel hoeveel preferente schuldeisers er zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 12:40
menzo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:15:
Ik krijg tot nu toe ook echt niet eerder dan 17 november, per direct mag volgens de persoon alleen als de netbeheerder met afsluiten dreigt.
Nou, via Gaslicht in het verleden regelmatig direct in laten gaan bij het afzien van de wettelijke bedenktijd.

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esther1979
  • Laatst online: 02-01-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLHX4wuKMtOuoCw-49fAYjDbfdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IwW1MPFrniRImG9VyX73bjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikvb
menzo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:15:
Een inhuizing kan per vandaag, maar is bedoelt voor als je ergens nieuw komt wonen. Sommige leveranciers vragen dan bewijs in de vorm van een koop- of huurcontract. Dit omdat de zogenoemde spoedinhuizing meestal wordt gebruikt door mensen die door hun oude leverancier zijn afgesloten wegens wanbetalen. Die krijgen dan een dreigbrief van de netbeheerder over het feit dat ze geen leverancier hebben en dat dit niet mag. Dan is er opeens wel haast ;) maar die klanten hebben ze uiteraard liever niet.

Een switch kan op z'n vroegst per morgen. Als men daar niet aan wil meewerken is dat puur vanwege het beleid van de desbetreffende leverancier, markttechnisch is er geen beperking en mij persoonlijk is het gelukt. Veel leveranciers kiezen er gewoon voor niet te starten binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen omdat het gedoe oplevert als de klant al gestart is maar alsnog na 13 dagen het contract ontbindt. Anderen kiezen ervoor dit wel toe te staan als een stukje extra service naar de klant toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie1983
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-01 20:15
Heeft er al iemand een rectie op een MOI melding gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Plague schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:19:
[...]

Dat laatste vraag ik mij dus oprecht af. Hoe kan 'de pot' leeg zijn aan het begin van het stookseizoen? Het feit dat je weet dat je het stookseizoen niet door komt en daardoor je moet laten overnemen cq je leveringsvergunning wordt ingetrokken (wat per definitie tot een faillissement leidt), betekent niet dat er geen geld meer is. De vraag is wel hoeveel preferente schuldeisers er zijn uiteraard.
Bij goed beleid koopt een leverancier alle energie die ze verkopen in op de termijnmarkten, zodat ze geen marktrisico meer lopen. Aangezien WE (maar ook bv enstroga), het moeilijk krijgen als de prijzen stijgen geeft aan dat ze dat niet (voldoende) hebben gedaan.

Dit nieuwsartikel laat zien dat WE in ieder geval een gedeelte vooraf heeft ingekocht, ze hadden immers een futures positie die geld waard is. Maar blijkbaar niet genoeg. Ze moeten dus het gas dat ze goedkoop aan klanten hebben verkocht nu duur kopen op de spotmarkt. En gezien het grote prijsverschil wordt dat al snel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
appie1983 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:24:
Nee want dat duurt 2 weken, 10 werkdagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GENETX

Ik neem aan dat mijn informatie daar bij zit. Dus het één en ander is al in werking.

Ook heb ik antwoorden van ACM die me niets zeggen omdat ik meen dat ze niet van toepassing is.

[ Voor 50% gewijzigd door GENETX op 03-11-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:25:
[...]

Bij goed beleid koopt een leverancier alle energie die ze verkopen in op de termijnmarkten, zodat ze geen marktrisico meer lopen. Aangezien WE (maar ook bv enstroga), het moeilijk krijgen als de prijzen stijgen geeft aan dat ze dat niet (voldoende) hebben gedaan.

Dit nieuwsartikel laat zien dat WE in ieder geval een gedeelte vooraf heeft ingekocht, ze hadden immers een futures positie die geld waard is. Maar blijkbaar niet genoeg. Ze moeten dus het gas dat ze goedkoop aan klanten hebben verkocht nu duur kopen op de spotmarkt. En gezien het grote prijsverschil wordt dat al snel te duur.
Dat snap ik inderdaad. De definitie "snel te duur" is overigens wel heel erg bizar snel.
Als je kijkt naar de volgende grafiek, dan betekent dat dat we net een maand of 5-6 volledig 'gespaard' hebben middels de voorschotten. Al zóu ál het gas dat je moet leveren ineens 3 keer zo duur zijn, dan nog is het onlogisch dat je na 26 dagen van het 210-dagen durende stookseizoen door je reserves heen bent. En dat houdt dan nog geen rekening met eerder ingekochte posities, waardoor het echt niet zo kan zijn dat ze 100% van het gas ineens op de spotmarkt moeten kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaKRJkAN-zpudbrcfaVS_Oh8Y5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ovtkPdnrkxP9c9bMNkwfrO6.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
"De Nederlandse overheid kan miljoenen overhouden aan het bankroet van Welkom Energie, ten koste van 90.000 gedupeerde klanten"

https://www.businessinsid...energie-gasterra-curator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
appie1983 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:24:
Vooralsnog weigert Bunq hier aan mee te werken. Ik kom niet voorbij Bulgaarse eerste-lijns support. Maar die hebben dan ook geen idee waar het over gaat.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 18:14
G-Mono schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:17:
[...]

Toen ik ze gebeld heb, heb ik gezegd dat ik de overstap voor het faillissement heb geregeld. En dat ik gelezen had dat de ACM bepaald had dat overstappen voor het faillissement gewoon door moesten gaan. In jou geval kun je er misschien wel mee wegkomen, aangezien het op dezelfde dag was.
@Sheppie

Wat ik meegekregen heb is dat met contracten die voor het faillissement zijn aangevraagd zijn naar de acceptatiedatum wordt gekeken. Alles wat voor 25 oktober is geaccepteerd wordt uitgevoerd, alles hierna wordt geannuleerd.

SpelFaut in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

[ Voor 6% gewijzigd door SpelFaut op 03-11-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:29:
[Twitter]
Ik neem aan dat mijn informatie daar bij zit. Dus het één en ander is al in werking.
De uitslag van die stemming is ook weer wonderlijk. Dus de volledige oppositie is voor, de volledige coalitie tegen. Nu lijkt mij dit bij uitstek een onderwerp waarop je als individu vanuit een soort rechtvaardigheidsgevoel zou moeten stemmen en dus vóór zou moeten stemmen, tenzij je je kiezers gewoon haat. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Plague schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:31:
[...]

Dat snap ik inderdaad. De definitie "snel te duur" is overigens wel heel erg bizar snel.
Als je kijkt naar de volgende grafiek, dan betekent dat dat we net een maand of 5-6 volledig 'gespaard' hebben middels de voorschotten. Al zóu ál het gas dat je moet leveren ineens 3 keer zo duur zijn, dan nog is het onlogisch dat je na 26 dagen van het 210-dagen durende stookseizoen door je reserves heen bent. En dat houdt dan nog geen rekening met eerder ingekochte posities, waardoor het echt niet zo kan zijn dat ze 100% van het gas ineens op de spotmarkt moeten kopen.

[Afbeelding]
Het is wel iets meer dan 3x zo duur. Zie hier de dec21 future:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY9W9q9JVmHh8xyrwirmx2ooipU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3X5UuhqF16DIL7oM5OmGwtm.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.theice.com/pr...a?marketId=5303640&span=2

Dit is de gasprijs die energieleveranciers betalen. Prijs is in EUR / MWh geloof ik. Dat komt ongeveer overeen met eur / 100m3. (dus prijs delen door 100 is ongeveer kale gasprijs. Deze is van <25 naar ruim boven de 100 gegaan, en heeft zelfs even de 160 aangetikt (door slechte resolutie grafiek niet te zien).

Ik kan uiteraard ook niet in de boeken van WE kijken, dus ik weet niet hoeveel ze van tevoren hadden ingekocht en hoeveel niet. Het is wel opvallend dat ze zelf vroegen om de vergunning op te zeggen. Is dit gedaan omdat ze geen uitzicht meer hadden? Of hebben ze de klanten bv laten ploffen terwijl er in een ander bv misschien nog een hoop geld zat dat ze wilden beschermen? Ik wil ze daar niet van beschuldigen, maar het moet wel onderzocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:39:
[...]
Of hebben ze de klanten bv laten ploffen terwijl er in een ander bv misschien nog een hoop geld zat dat ze wilden beschermen? Ik wil ze daar niet van beschuldigen, maar het moet wel onderzocht worden.
Dat is uiteraard de hoop, dat ze het uit voorzorg hebben laten ploffen, waardoor de schuldeisers maximaal beschermd worden. Maargoed, zoals je zegt, we hebben geen inzicht in de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 08:37

mwa

Hier gaf Vattenfall ook aan dat ze niet eerder dan 17 november kunnen gaan starten. Dit heb ik zojuist ook teruggezien in de app. Scheelt toch weer 100+ euro voor die halve maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13-09 22:23
abalone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:11:
[...]
Dit is een future, geen optie Er hoeft niks gelicht te worden. Deze future is geld waard voor WE, want ze hebben deze gekocht toen de prijs significant lager was. Er is hier blijkbaar geen central clearing, dus de marktpartijen lopen het faillissementsrisico van de tegenpartij waarmee je handelt.
Ik zie het anders. De vraag is of WE al betaald heeft voor deze bel of niet. Als deze al betaald is, dan is de bel van WE en hoort deze bij de activa op de balans. Hebben ze deze nog niet betaald, maar betalen ze als ze gas afnemen (soort strippenkaart idee), dan vervalt de afspraak bij het faillissement.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
asing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:46:
[...]

Ik zie het anders. De vraag is of WE al betaald heeft voor deze bel of niet. Als deze al betaald is, dan is de bel van WE en hoort deze bij de activa op de balans. Hebben ze deze nog niet betaald, maar betalen ze als ze gas afnemen (soort strippenkaart idee), dan vervalt de afspraak bij het faillissement.
Zo werkt het niet. Als je een future koopt spreek je een prijs af op een tijdstip in de toekomst (future). De daadwerkelijke overdracht van gas & geld ligt dus in de toekomst en heeft nog niet plaatsgevonden.

Als tussen moment van future transactie en levering bij expiratie de prijs schommelt, wordt het prijsverschil doorgaans regelmatig verrekend (bijvoorbeeld dagelijks). Hoe dat precies zit in deze energiemarkt weet ik niet, maar hier zal ook wel een periodieke settlement plaatsvinden.

Er is dus geen gas dat in voorraad ergens ligt met de naam we erop (zoals gasterra aangeeft). Er is alleen een prijsafspraak gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sheppie
SpelFaut schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:35:
[...]

@Sheppie

Wat ik meegekregen heb is dat met contracten die voor het faillissement zijn aangevraagd zijn naar de acceptatiedatum wordt gekeken. Alles wat voor 25 oktober is geaccepteerd wordt uitgevoerd, alles hierna wordt geannuleerd.

SpelFaut in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
Ik heb net wederom gebeld met vattenfall en ze kunnen het contract (met of zonder boete weet ik niet) per morgen omzetten. De vriendelijke dame wist niet dat het al kon maar ging even voor mij uitzoeken hoe of wat. Hierdoor kwam ze erachter dat in ieder geval mijn contract bij hun per 1 november "ontdooid" was en klaar voor mutatie/verhuizing. Ze gaf aan dat er binnen hun interne systemen een bericht gedeeld dat dit mogelijk was.

Of hieruit een boete komt, weet ik niet, maar of het 0,80ct gas is van vattenfall of 1,80 van Eneco, die boete zal het verschil niet zijn en nu is het gewoon principe!
Pagina: 1 ... 16 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.