Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:06
Het is mij gelukt in te loggen. Ik ben overigens nooit klant bij Eneco geweest.

Via de app heb ik eerst proberen in te loggen met mijn oude WE gegevens. Kreeg toen eerst E-mail adres niet bekend melding. Wachtwoord vergeten kende mijn e-mailadres ook niet. Nieuw account proberen te registreren met WE gegevens en mijn adres. Kreeg toen verschillende (api) foutmeldingen. Vervolgens weer wachtwoord vergeten gedaan met WE gegevens en toen kreeg ik een mail om een ander wachtwoord instellen. Vervolgens daarmee inlogt.

Ik kan ook de prijzen van hierboven bevestigen.

Toevoeging: ik had een vast jaar contract .23 kwh en .83 gas . Dit is dus meer dan 2x zo duur

Edit: 'werkt niet' gespecificeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door MR.Harok op 02-11-2021 19:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:28
Zo, ik heb weer een avondje om lekker op adrenaline door te gaan! volgend doel:

Brief aan de kamerleden
Gezien de prijzen officieel nog niet bekend zijn wil ik toch het één en ander, maar wel volledig, schrijven aan kamerleden. Ik weet niet of dat vandaag nog lukt, maar ik ga in ieder geval zoveel mogelijk doen. Dit in de hoop dat we nog enigszins op tijd zijn, Eneco mogelijk nog onder politieke druk zou kunnen bezwijken.

Dit was het idee dat ik net onder de douche had, tot ik nu zie dat de prijzen dus bekend zijn via de app. Maargoed, dat gaat mij niet tegenhouden!

Uiteraard wordt het een en ander gebaseerd op mijn betoog, maar dan niet gericht op Eneco, maar ter info aan kamerleden.

Neem daarbij ook mee de mededingingswet (zie vanochtend). Verder heb ik een sluitende reden dat faillissement niet de reden tot beëindiging contract kan zijn, ACM en Eneco berichtten al over nieuw contract voor uitspraak rechter.

Verder mag volgens de Algemene Leveringsvoorwaarden enkel data worden doorgegeven aan de netbeheerder. Volgens het contract van WE enkel aan derden om de levering van energie volgens overeenkomst te verzorgen. Dat laatste impliceert dan dus ook weer voor Eneco dat het contract nog gelding is m.i.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ga eerst aan de slag met een document met wat gerichte vragen op mijn bevindingen die pijnpuntjes aanstippen. Ik zal dit delen als er een goede basis staat waar anderen mogelijk op door kunnen bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 02-11-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Aangemeld in Eneco app. Maand tarief is 110 euro hoger. Denk dat Eneco met deze tarieven klanten gaat verliezen. Ik ga de prijzen deze maand in de gaten houden. Verwacht dat andere leveranciers wel met 'aanbiedingen' komen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 15:30
Harmen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:55:
Aangemeld in Eneco app. Maand tarief is 110 euro hoger. Denk dat Eneco met deze tarieven klanten gaat verliezen. Ik ga de prijzen deze maand in de gaten houden. Verwacht dat andere leveranciers wel met 'aanbiedingen' komen.
Wel aan te passen je maandbedrag? Wel belachelijk dat Eneco er zo mee omspringt, had je ook klanten kunnen opleveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Scorpio861 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:57:
[...]

Wel aan te passen je maandbedrag? Wel belachelijk dat Eneco er zo mee omspringt, had je ook klanten kunnen opleveren....
Ja, minimaal 50 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Tot zover de scherpe aanbieding om jullie de winter door de helpen... belachelijk.
Hopen op een warme november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:50
Ik kan ook inloggen op de app (niet vragen hoe het gelukt is). Maar ik zie nog geen details over tarieven, wel een maandbedrag inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
GENETX schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:40:
Zo, ik heb weer een avondje om lekker op adrenaline door te gaan! volgend doel:

Brief aan de kamerleden
Gezien de prijzen officieel nog niet bekend zijn wil ik toch het één en ander, maar wel volledig, schrijven aan kamerleden. Ik weet niet of dat vandaag nog lukt, maar ik ga in ieder geval zoveel mogelijk doen. Dit in de hoop dat we nog enigszins op tijd zijn, Eneco mogelijk nog onder politieke druk zou kunnen bezwijken.

Dit was het idee dat ik net onder de douche had, tot ik nu zie dat de prijzen dus bekend zijn via de app. Maargoed, dat gaat mij niet tegenhouden!

Uiteraard wordt het een en ander gebaseerd op mijn betoog, maar dan niet gericht op Eneco, maar ter info aan kamerleden.

Neem daarbij ook mee de mededingingswet (zie vanochtend). Verder heb ik een sluitende reden dat faillissement niet de reden tot beëindiging contract kan zijn, ACM en Eneco berichtten al over nieuw contract voor uitspraak rechter.

Verder mag volgens de Algemene Leveringsvoorwaarden enkel data worden doorgegeven aan de netbeheerder. Volgens het contract van WE enkel aan derden om de levering van energie volgens overeenkomst te verzorgen. Dat laatste impliceert dan dus ook weer voor Eneco dat het contract nog gelding is m.i.

***members only***

Ik ga eerst aan de slag met een document met wat gerichte vragen op mijn bevindingen die pijnpuntjes aanstippen. Ik zal dit delen als er een goede basis staat waar anderen mogelijk op door kunnen bouwen.
Het antwoord op vraag 1 en 2 kan je volgens mij terugvinden in de nota van toelichting op het besluit leveringszekerheid dat eerder vandaag is gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
MR.Harok schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:35:
Het is mij gelukt in te loggen. Ik ben overigens nooit klant bij Eneco geweest.

Via de app heb ik eerst proberen in te loggen met mijn oude WE gegevens. Kreeg toen eerst E-mail adres niet bekend melding. Wachtwoord vergeten kende mijn e-mailadres ook niet. Nieuw account proberen te registreren met WE gegevens en mijn adres. Kreeg toen verschillende (api) foutmeldingen. Vervolgens weer wachtwoord vergeten gedaan met WE gegevens en toen kreeg ik een mail om een ander wachtwoord instellen. Vervolgens daarmee inlogt.

Ik kan ook de prijzen van hierboven bevestigen.

Toevoeging: ik had een vast jaar contract .23 kwh en .83 gas . Dit is dus meer dan 2x zo duur

Edit: 'werkt niet' gespecificeerd.
Ik kon dan weer zonder problemen een account aanmaken en ook nooit klant geweest. Maar bij mij staan er nergens tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Markie001 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:17:
Tot zover de scherpe aanbieding om jullie de winter door de helpen... belachelijk.
Hopen op een warme november.
Ik ben meer dan 1,10 per kuub meer kwijt, gelukkig wel voor maar 1 maand, want ik had even terug al een overstap geregeld (ik ga dan 84 cent betalen).

Dat wordt deze maand een extra trui. Thuiswerken tijdens de Corona heeft ook een de nodige extra energie gekost, waar ik maar een gedeelte van de werkgever voor gecompenseerd krijg.

[ Voor 14% gewijzigd door Medione1210 op 02-11-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Loading2000 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:17:
[...]

Het antwoord op vraag 1 en 2 kan je volgens mij terugvinden in de nota van toelichting op het besluit leveringszekerheid dat eerder vandaag is gepost.
Zou je hapklare brokken tekst kunnen quoten hier en een link, dan kan ik wat sneller werken straks zonder dat ik zelf moet zoeken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:07
Ik heb ook even een account aangemaakt bij Eneco en ik zie dat er inmiddels al een product tussen staat waar ik nog geen weet van heb. :| Er is wel een termijnbedrag gevuld maar die lijkt nog relatief aan de lage kant, nog even uitzoeken wat ik eerder had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiNN9GwNbw1aNdtqz8E2k_ZqjJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvpoQT5EqqaMeB45N1H7TLfi.png?f=fotoalbum_large

Update: Termijn bedrag staat 6 euro hoger dan bij WE. Als ik kijk op het dashboard zie ik dat het verwachte bedrag 2 x het termijnbedrag is :o

[ Voor 11% gewijzigd door Onedayflyer682 op 02-11-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 08:37

mwa

Hier staan er al wel stroom tarieven bij (zelfde als hierboven) maar bij gas nog niks…

Wat een waardeloze tarieven, per 1 dec maar over naar Vattenfall en dan per 1 januari hopen op ergens lagere variabele tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
GENETX schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:21:
[...]

Zou je hapklare brokken tekst kunnen quoten hier en een link, dan kan ik wat sneller werken straks zonder dat ik zelf moet zoeken. Thanks!
- Op welke gronden mag het klantenbestand volgens de elektriciteitswet 1998, gaswet en de besluiten leveringszekerheid elektriciteit/gas overgedragen worden? Worden ook artikelen en leden genoemd?

Dit staat eigenlijk door heel het besluit, dat wordt teveel tekst.
Een kleine quote met artikelen dan.
(tekst snel gescand voor de antwoorden op je vragen, ik moet het hele document nog een keer grondig lezen en de wetsartikelen erbij pakken om de implicaties ervan te kunnen doorgrondne)

" De daadwerkelijke verdeling van
de klanten (de zogenoemde ‘switch’) vindt hierbij plaats op basis van de reguliere processen die
zijn vastgelegd in de voorwaarden bedoeld in artikel 31 van de Elektriciteitswet 1998 en artikel
12b van de Gaswet en waarbij de landelijk netbeheerder een coördinerende taak heeft en
aanwijzing geeft aan de netbeheerders"

- Op welke gronden mag data volgens de AVG worden overgedragen

2.5.1 Verhouding tot Algemene verordening gegevensbescherming
Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (PbEU 2016, L 119) (hierna:
AVG) van toepassing. Een van de onderwerpen waar de AVG regels over stelt is dataportabiliteit.
Op grond van de AVG is de bewerker van persoonsgegevens verplicht deze gegevens op een
zodanige manier bij te houden dat deze gegevens op verzoek kunnen worden uitgewisseld met de
persoon op wie de gegevens betrekking hebben of, op verzoek van die persoon, met een ander.
De AVG verplicht de bewerker van persoonsgegevens de gegevens in een gestructureerd,
veelgebruikt en machineleesbaar formaat te verstrekken.
De persoonsgegevens die leveranciers – ook nu al – bijhouden vallen onder de werking van de
AVG. Leveranciers moeten derhalve op grond van de AVG er voor zorgen dat de gegevens
uitwisselbaar zijn. Met de wijziging van de Besluiten vergunningsvoorwaarden wordt nader
gespecificeerd welke gegevens de leverancier moet bijhouden en moet kunnen uitwisselen. Ten
opzichte van de AVG betreft dit een aanvulling: gegevens als naam, adres, woonplaats vallen
onder de werking van de AGV. De aanvullingen betreffen gegevens over de EAN-code die is
toegekend aan de aansluiting en waarvoor de leveringsovereenkomst is gesloten, de naam van de
netbeheerder en of de kleinverbruiker elektriciteit terug levert aan het net. Deze gegevens zijn
voor een leverancier verbonden met de overige gegevens die hij per kleinverbruiker bijhoudt. De
eis dat deze gegevens uitwisselbaar moeten zijn is dan ook geen zware eis voor een leverancier.
Het opnemen van gegevens in de administratie op een wijze dat een deel uitwisselbaar en een
deel niet uitwisselbaar zou zijn, lijkt de administratie te verzwaren. Overigens hielden leveranciers
deze gegevens al bij, maar bleken zij niet in alle gevallen uitwisselbaar.
Artikel 6, eerste lid c, van de AVG bepaalt dat verwerking van gegevens (onder meer) rechtmatig
is als deze noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene (in
casu de kleinverbruiker) partij is (eerste lid onder b) danwel noodzakelijk is om te voldoen aan een
wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust (eerste lid onder c). Bij de
gegevensuitwisseling op grond van onderhavig besluit geldt dat zowel de energieleveranciers als
de landelijk netbeheerders bij de verwerking van persoonsgegevens handelen op beide
grondslagen (artikelen 16, achtste en negende lid, 95d, tweede lid, en 95f, tweede lid van de
Elektriciteitswet 1998; en 10a, vierde en vijfde lid, 45, tweede lid, en 47, tweede lid, van de
Gaswet). In het wetsvoorstel Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
(Kamerstukken II, 2017–2018, 34 851, nr. 2) wordt de Autoriteit persoonsgegevens (hierna: AP)
belast met het houden van toezicht op de naleving van de AVG. AP heeft een advies uitgebracht
over de voorgestelde wijzigingen, zie hierover paragraaf 7.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 11:09
AVG-technisch is er wat mij betreft geen speld tussen te krijgen of dat het klantenbestand over mag. Daar zijn meerdere uitlegbare grondslagen voor.

[ Voor 19% gewijzigd door SidewalkSuper op 02-11-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Members only:

@Loading2000 Bedankt! in ieder geval heb ik dan al wel gelijk de haakjes om de juiste stukken ook snel te kunnen vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 02-11-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
Harmen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:55:
110 euro hoger dan WE? Dat lijkt dan nog best netjes te zijn als ik kijk wat voor verhogingen ik zie bij andere leveranciers. Tenzij je natuurlijk bij WE een voorschot had dat eigenlijk niet martkconform is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Laatst online: 10-09 20:07
Voor wat het waard is, de online klantomgeving van WE is weer beschikbaar en meterstanden/facturen/contracten kunnen weer worden ingezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Oh top dat ik het via de app al kan zien. Ik ga van 80 naar 144 maar heb hem op 130 gezet. Oke had erger verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Je voorschot zegt niet veel. Mijn voorgestelde voorschot van Eneco is €407.
Als ik even reken met de tarieven verwacht ik echter voor €725 energie te verbruiken in november.
Bij WE was mijn voorschot €180.

|:( :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViolaMaas
  • Laatst online: 03-11-2022
Goedenavond,

De Eneco tarieven zouden “eerlijk” moeten zijn volgens de ACM. Kan iemand mij uitleggen wat er eerlijk is aan het feit dat wij afgelopen week een variabel modelcontract bij Vattenfall wilden afsluiten met onderstaande prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN4Ci2WW5ikHZ2rCSoV0tcELFsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8wSC2OmB1LZxybuvVNv1dqd.png?f=user_large
vervolgens dit niet doorgevoerd kan worden omdat Eneco alle ex-Welkom klanten exclusief krijgt doorverwezen en wij nu dadelijk schijnbaar deze tarieven dienen te betalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0yxAW_rTSVFjHWa91PdhGTQtPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vHp0t2EFUyjlgwQDnZjdKwbT.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdu6S1aVBd382-JR7fdEXydj5dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3h7GqQqDCpoGWfWWOEoJwoeS.webp?f=user_large

Het verschil is enorm en totaal niet marktconform. Het faillissement van Welkom kost ons hierdoor hoogstwaarschijnlijk €3000-€3500.

Wij zijn nu in gesprek met onze rechtsbijstand want dit is naar mijn bescheiden mening totaal ongehoord!

De afbeeldingen hierboven hebben ik overigens “geleend” van internet. De basistarieven zijn uiteraard identiek. Ons verbruik echter niet. Wij verbruiken rond de 6600 kWh/jaar (mede door een elektrische auto) en 4750m3/jaar aan gas. De directe en indirecte schade is hierdoor aanzienlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ViolaMaas op 02-11-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Precies, je voorschot is geen indicatie voor wat je moet betalen. De tarieven wel.
Als ze expres een voorschot op 75% zetten van wat ze eigenlijk verwachten denkt het gros oh dat valt mee, tot ze de afrekening zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
ViolaMaas schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:58:
Goedenavond,

De Eneco tarieven zouden “eerlijk” moeten zijn volgens de ACM. Kan iemand mij uitleggen wat er eerlijk is aan het feit dat wij afgelopen week een variabel modelcontract bij Vattenfall wilden afsluiten met onderstaande prijzen:
[Afbeelding]
vervolgens dit niet doorgevoerd kan worden omdat Eneco alle ex-Welkom klanten exclusief krijgt doorverwezen en wij nu dadelijk schijnbaar deze tarieven dienen te betalen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verschil is enorm en totaal niet marktconform. Het faillissement van Welkom kost ons hierdoor hoogstwaarschijnlijk €3000-€3500.

Wij zijn nu in gesprek met onze rechtsbijstand want dit is naar mijn bescheiden mening totaal ongehoord!
Stuur je ervaring ook door naar kamerleden en eventueel media. Niet dat ik meteen een oplossing verwacht, maar nader onderzoek wordt vaak alleen maar geïnitieerd vanuit de media en de tweede kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Ik kan ook inloggen, jeetje wat een prijzen!!

Stroom:
Daltarief van €0,2349 naar €0,4198
Piektarief van €0,2459 naar €0,4935

Gas van €0,8268 naar €1,8044

We hebben hier ook wel een flink verbruik:
- Stroom: 11000kWh per jaar, 7000kWh uit zonnepanelen = 4000kWh netto
- Gas: 2000m3 per jaar

Maandbedrag is van €216 naar €586(!) euro gegaan, echt bizar. Snelle rekensom zegt dat €470 euro per maand ongeveer uit moet komen met ons verbruik maar dat is nog echt torenhoog.

Morgen meteen Vattenfall bellen om over te stappen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Ik kan wel inloggen, kan ook zien dat iok Eneco HollandseWind & Zon heb tot 1-3-2022. Ik zie verder mijn EAN-code en Enexis als netbeheerder staan. Maar tarieven staan er niet? of kijk ik er overheen. Ik kijk bij mijn producten zowel in de app als de website. Maandbedrag heb ik wel naar 50 euro gezet.... dan zie ik later wel wat ik moet bijbetalen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-NL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 11:43
Goedenavond,

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De afbeeldingen hierboven hebben ik overigens “geleend” van internet. De basistarieven zijn uiteraard identiek. Ons verbruik echter niet. Wij verbruiken rond de 6600 kWh/jaar (mede door een elektrische auto) en 4750m3/jaar aan gas. De directe en indirecte schade is hierdoor aanzienlijk.
De tarieven waren in strijd met de wet niet voor ingaan contract bekend. Dit lijkt mij al grond voor vernietiging.

En de prijzen zijn mijn inziens inderdaad niet redelijk. Ik op 1 november een contract afgesloten met vattenfall voor de genoemde prijzen. Als ik november gedwongen bij Eneco moet zitten ga ik geen cent meer betalen dan wat ik daar kwijt was. Laat ze maar bij de rechter meer zien te verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Jonathan-NL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:17:
[...]

De tarieven waren in strijd met de wet niet 5 dagen voor ingaan contract bekend. Dit lijkt mij al grond voor vernietiging.

En de prijzen zijn mijn inziens inderdaad niet redelijk. Ik op 1 november een contract afgesloten met vattenfall voor de genoemde prijzen. Als ik november gedwongen bij Eneco moet zitten ga ik geen cent meer betalen dan wat ik daar kwijt was. Laat ze maar bij de rechter meer zien te verhalen.
De ACM en anderen die betrokken zijn bij dit soort overgangsregelingen hebben in ieder geval nergens rekening gehouden met de consument.
-contracten overgenomen door 1 partij in plaats verdelen over alle partijen
-1 maand vastzitten (misschien nog iets voor te zeggen)
- tarieven niet bekend bij ingang contract
- geen rekening houden met eerder afgesproken tarieven
- voorschotten zijn weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08 23:37
*knip* Repost.

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 02-11-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
Wat een schandalen.
Ga van 85 euro maandbedrag bij Welkom Energie naar 214 bij Eneco.

Vandaag ook ACM telefonisch gesproken. Zij geven aan dat de wet volgens de regels is gevolgd. Welkom mocht zelf contact opnemen met andere leveranciers. ACM verstaat onder redelijke tarieven: 'de tarieven die je nu ook kan krijgen bij andere leveranciers als je nu een contract afsluit'.

Met andere woorden: naast dat jullie flink gedupeerd zijn door het faillissement van Welkom Energie worden we ook nog eens uitgeknepen door Eneco. ACM gaat ons niet helpen.

Enige wat ik nog kan bedeken is het vernietigen van het contract op basis van het niet kenbaar maken van de tarieven voor ingang van het contract. Dit heb ik ook kenbaar gemaakt aan de ACM, maar daar werd verder niet op ingegaan. Hoe gaan we dit oppakken?

[ Voor 21% gewijzigd door Patavorene op 02-11-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esther1979
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik heb zojuist een mail naar Eneco gestuurd waarin ik heb gezet dat ik niet akkoord ga met het contract wat ik in de app zie staan en dat ik van ze eis dat ze dit omzetten naar het model-contract per ingang van 1 nov.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Esther1979 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:31:
Ik heb zojuist een mail naar Eneco gestuurd waarin ik heb gezet dat ik niet akkoord ga met het contract wat ik in de app zie staan en dat ik van ze eis dat ze dit omzetten naar het model-contract per ingang van 1 nov.
Zou mooi zijn als dit lukt maar denk niet dat dit gaat werken... Vattenfall bellen en daar een modelcontract afsluiten lijkt the way to go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esther1979
  • Laatst online: 02-01-2023
Heb ik eerder deze week al gedaan, per 1-12 zit ik bij Vattenfall. Maar ik pieker er niet over om deze tarieven te betalen terwijl het ACM elke leverancier oplegt een model-contract aan te bieden. Dan wil ik dus het model-contract voor de maand november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De tarieven van Eneco zijn al meermaals langsgekomen in het topic. Deze hoeven niet elke 10 posts herhaald te worden.

Daarnaast is melden dat je nu tarieven ziet is geen nuttige toevoeging aan het topic, gezien dit ook onder "ik ook"-reacties valt.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zie dit staan, ik vermoed dat het gaat om een jaarcontract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZrVwBhYilvkptsPn-DfAJ8KN6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAn6yBOO7v5KZfFgIy5Qaxsc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
Esther1979 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:37:
Heb ik eerder deze week al gedaan, per 1-12 zit ik bij Vattenfall. Maar ik pieker er niet over om deze tarieven te betalen terwijl het ACM elke leverancier oplegt een model-contract aan te bieden. Dan wil ik dus het model-contract voor de maand november.
Moet je nu zelf nog opzeggen bij Eneco of regelt vattenfal dat voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als sommige mensen nog geen bedragen zien, sommige mensen wel bedragen maar ook daar weer afwijkingen zijn. Zouden we dan nog niet te vroeg zijn met onze conclusie? 5-11 zal de echte publicatiedatum zijn. Vast iemand nog bezig met importscripts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
purge schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]
Dat zijn tenminsten nette tarieven... Is dit spontaan zo gekomen of was je al aan het overstappen voor WE ten onder ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
artharpe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:40:
Als sommige mensen nog geen bedragen zien, sommige mensen wel bedragen maar ook daar weer afwijkingen zijn. Zouden we dan nog niet te vroeg zijn met onze conclusie? 5-11 zal de echte publicatiedatum zijn. Vast iemand nog bezig met importscripts :)
Dat is ook wat bij mij door het hoofd ging. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
Scorpio861 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:40:
[...]

Moet je nu zelf nog opzeggen bij Eneco of regelt vattenfal dat voor je?
Dat doet Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:40:
[...]
Dat zijn tenminsten nette tarieven... Is dit spontaan zo gekomen of was je al aan het overstappen voor WE ten onder ging?
Niet vanaf WE. Maar gewoon als ik nu een contact bij Eneco afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
  • Laatst online: 27-08 23:37
purge schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je dat ziet? Hoe dan ook zijn dat niet de tarieven die ik vanaf 1 nov aan Eneco moet betalen, die van mij liggen dus hoger. En helaas niets wat ik er aan kan doen😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Patavorene schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:30:
Wat een schandalen.
Ga van 85 euro maandbedrag bij Welkom Energie naar 214 bij Eneco.

Vandaag ook ACM telefonisch gesproken. Zij geven aan dat de wet volgens de regels is gevolgd. Welkom mocht zelf contact opnemen met andere leveranciers. ACM verstaat onder redelijke tarieven: 'de tarieven die je nu ook kan krijgen bij andere leveranciers als je nu een contract afsluit'.

Met andere woorden: naast dat jullie flink gedupeerd zijn door het faillissement van Welkom Energie worden we ook nog eens uitgeknepen door Eneco. ACM gaat ons niet helpen.

Enige wat ik nog kan bedeken is het vernietigen van het contract op basis van het niet kenbaar maken van de tarieven voor ingang van het contract. Dit heb ik ook kenbaar gemaakt aan de ACM, maar daar werd verder niet op ingegaan. Hoe gaan we dit oppakken?
Het positieve aan de tarieven van Eneco en wat de ACM hierboven zegt is dat het een extra argument is om vernietiging van de overeenkomst op basis van art. 95m en art. 52b in te roepen. De tarieven zijn niet alleen niet vooraf bekend, maar ze zijn ook niet eerlijk als je bijvoorbeeld kijkt wat de tarieven van modelcontracten voor onbepaalde duur bij bijvoorbeeld Engie of Innova doen (van die twee weet ik het toevallig).

Daarnaast staat in het leveringsbesluit dat Eneco ook een overeenkomst voor onbepaalde duur moet aanbieden, nu doen ze een tariefaanbod van 5 maanden (en dat is raar), dus een contractaanbod van 5 maanden. Dat je na 30 dagen op kan zeggen doet niets af aan het aanbod. Heeft iemand het contract al ontvangen en weet iemand welke contractdata daarin vermeld staan?

Apps download ik niet, mail heb ik niet van Eneco ontvangen en aangezien ik de rechtsgeldigheid van een veronderstelde overeenkomst met Eneco betwist ga ik ook geen account aanmaken of opzeggen (want dan zou ik impliceren dat zo'n overeenkomst er wel is of geweest is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Loading2000 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:48:
[...]

Het positieve aan de tarieven van Eneco en wat de ACM hierboven zegt is dat het een extra argument is om vernietiging van de overeenkomst op basis van art. 95m en art. 52b in te roepen. De tarieven zijn niet alleen niet vooraf bekend, maar ze zijn ook niet eerlijk als je bijvoorbeeld kijkt wat de tarieven van modelcontracten voor onbepaalde duur bij bijvoorbeeld Engie of Innova doen (van die twee weet ik het toevallig).

Daarnaast staat in het leveringsbesluit dat Eneco ook een overeenkomst voor onbepaalde duur moet aanbieden, nu doen ze een tariefaanbod van 5 maanden (en dat is raar), dus een contractaanbod van 5 maanden. Dat je na 30 dagen op kan zeggen doet niets af aan het aanbod. Heeft iemand het contract al ontvangen en weet iemand welke contractdata daarin vermeld staan?

Apps download ik niet, mail heb ik niet van Eneco ontvangen en aangezien ik de rechtsgeldigheid van een veronderstelde overeenkomst met Eneco betwist ga ik ook geen account aanmaken of opzeggen (want dan zou ik impliceren dat zo'n overeenkomst er wel is of geweest is).
het zijn 4 maanden: november t/m februari (tot 1-3-2022!)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
Loading2000 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:48:
[...]

Ik snap je redenering. Ik hoop dat iemand hier in het gat kan springen en ons 'collectief' kan helpen.
De politiek en ACM laten het al afweten. Consumentenbond gaat zich hier niet aan branden en van Radar/Kassa verwacht ik een klein item, met ' wat vervelend voor de gedupeerden maar het is een beetje wild-west taferelen in energieland'.

Ik denk echt dat Eneco juridische fouten heeft gemaakt, zoals jij hierboven ook al aangeeft, maar alle losse klachten/mailtjes/opzeggingen maken denk ik geen schijn van kans (want de ACM is akkoord met deze gang van zaken). @GENETX is goed bezig, maar ik denk dat Eneco niet toe gaat geven. Niet betalen is ook geen optie, want dan kom je zelf alleen maar meer in de problemen. Ik zie dit echter wel uitdraaien op een collectieve zaak, maar de vraag is: wie gaat zich hier aan branden.

Daarnaast is het inderdaad de vraag wat nu wijsheid is; meteen opzeggen, afwachten, klacht indienen, doorgeven dat je niet akkoord bent met deze tarieven... maar dan is nog de vraag: hoe dan verder?

[ Voor 4% gewijzigd door Patavorene op 02-11-2021 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Arno90 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:41:
[...]

Dat is ook wat bij mij door het hoofd ging. Ben benieuwd.
Uit de nota van toelichting:

"Maar indien sprake is van een complexe situatie, bijvoorbeeld vanwege de omvang van het
klantenbestand, kan de overdracht ook over enkele dagen uitgespreid worden en in verschillende
batches plaatsvinden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik zie dat Oxxio nog wel online de mogelijkheid bied om een modelcontract af te sluiten: https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract/

Stroom: 0,25 piek en 0,23 dal
Gas: 0,879

Volgens hun voorwaarden passen ze op 1 januari en 1 juli de tarieven aan, dus dat zit wel goed... Ik ben nu de overstap aan het regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:54:
Ik zie dat Oxxio nog wel online de mogelijkheid bied om een modelcontract af te sluiten: https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract/

Stroom: 0,25 piek en 0,23 dal
Gas: 0,879

Volgens hun voorwaarden passen ze op 1 januari en 1 juli de tarieven aan, dus dat zit wel goed... Ik ben nu de overstap aan het regelen.
Dus ga je vanaf januari ook gewoon dik omhoog met je tarieven dus wat schiet je er mee op?? Beter ergens een vast tarief nemen en over een jaar weer eens kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Patavorene schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:53:
[...]

Ik snap je redenering. Ik hoop dat iemand hier in het gat kan springen en ons 'collectief' kan helpen.
De politiek en ACM laten het al afweten. Consumentenbond gaat zich hier niet aan branden en van Radar/Kassa verwacht ik een klein item, met ' wat vervelend voor de gedupeerden maar het is een beetje wild-west taferelen in energieland'.

Ik denk echt dat Eneco juridische fouten heeft gemaakt, zoals jij hierboven ook al aangeeft, maar alle losse klachten/mailtjes/opzeggingen maken denk ik geen schijn van kans (want de ACM is akkoord met deze gang van zaken). @GENETX is goed bezig, maar ik denk dat Eneco niet toe gaat geven. Niet betalen is ook geen optie, want dan kom je zelf alleen maar meer in de problemen. Ik zie dit echter wel uitdraaien op een collectieve zaak, maar de vraag is: wie gaat zich hier aan branden.
Ik weet niet, als ik straks de boel hapklaar aanlever als kanonnenvoer? Het zal wel laat worden, maar het is het waard. Zo nog even de toelichting op de leveringszekerheid wet nalezen en verwerken, dan ben ik wel door het juridische deel heen.

Dan nog de tekst aanpassen naar iets wat niet gericht is aan Eneco, en een cover letter schrijven. Ik deel straks het een en ander ook wel hier, mocht iemand nog tijd hebben om mee te lezen/corrigeren. Ik ben van plan mijn schouders er nog even onder te zetten zodat deze vandaag de deur uit kan!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Patavorene schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:53:
[...]

Daarnaast is het inderdaad de vraag wat nu wijsheid is; meteen opzeggen, afwachten, klacht indienen, doorgeven dat je niet akkoord bent met deze tarieven... maar dan is nog de vraag: hoe dan verder?
Nou....niet betalen is wel een optie, alleen je loopt daarmee wel een risico.
Ik ga bijvoorbeeld niet naar de rechter, maar Eneco uiteindelijk wel als ik niet betaal dan wel storneer (en dat is ook het pad dat ik volg). Dan betwist ik primair het bestaan van de overeenkomst (nietig) en subsidiair dat deze overeenkomst per 1 november 08.58 uur buitenrechtelijk vernietigd is. Ik heb Eneco daar ook al 2 brieven over gestuurd waar ik nog geen antwoord op heb gehad (het is dus ook niet tegengesproken).

Ik ben daarnaast erg benieuwd naar de contractpartij.
In het ACM besluit staat dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand overneemt, maar de e-mail die ik gehad heb is van een ander bedrijf, namelijk Eneco Services B.V. Hoe dit juridisch allemaal zit met bevoegdheden om namens elkaar op te treden enzo dat weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Scorpio861 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:58:
[...]

Dus ga je vanaf januari ook gewoon dik omhoog met je tarieven dus wat schiet je er mee op?? Beter ergens een vast tarief nemen en over een jaar weer eens kijken....
Dat is natuurlijk nog maar de vraag wat er vanaf 1-1-2022 met variabele tarieven gaat gebeuren. Is ook afhankelijk van de ontwikkelingen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Scorpio861 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:58:
[...]

Dan heb ik in ieder geval december een stuk voordeliger, mogelijk nog een stukje van november. Stap ik in januari wel weer over met de hoop dat de gasprijzen dan gedaald zijn als gevolg van een warme winter :)

november/december bij elkaar gebruik ik gemiddel zo'n 550m3 gas, imo de moeite waard om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kamerlingh O
  • Laatst online: 12-12-2021
*knip* Zie modbreak hierboven. Dit hoeft niet elk uur herhaald te worden. Vragen over overstappen horen daarnaast in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis.

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 02-11-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paleda
  • Laatst online: 13-01 06:02
Een dag weg geweest en nu in dit topic gelezen.
Ik schrik me helemaal dood.

Van 290 naar 536 per maand. Ik kan het niet betalen.
Per 1 december gaan we naar Vattenfal modelcontract maar deze maand in de kou zitten met ons hele gezin is dus niets aan te doen?

Help

[ Voor 4% gewijzigd door Paleda op 02-11-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Paleda schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:14:

Per 1 december gaan we naar Vattenfal modelcontract maar deze maand in de kou zitten met ons hele gezin is dus niets aan te doen?

Help
nvm, ik las het verkeerd en dacht dat de WE klanten automatisch naar modelcontract gingen bij Eneco 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-11-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 08:37

mwa

LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:17:
[...]

Waar begrijp je uit dat we per 1 december naar het modelcontract gaan?
We als in hij en zijn partner? Tenzij jullie een setje zijn en dit nog niet besproken hebben aan de eettafel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Members only:

[ Voor 39% gewijzigd door GENETX op 02-11-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
mwa schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:19:
[...]

We als in hij en zijn partner? Tenzij jullie een setje zijn en dit nog niet besproken hebben aan de eettafel >:)
nvm, ik las het verkeerd en dacht dat de WE klanten automatisch naar modelcontract gingen bij Eneco 8)7

--
Aanmelding bij Oxxio zojuist geregeld, ben benieuwd hoe snel ze de overstap kunnen regelen want ze geven aan dat het 4-6 weken kan duren, dat schiet niet echt op natuurlijk. Even de overeenkomst en startdatum afwachten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
LiquidSmoke schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:23:
[...]

--
Aanmelding bij Oxxio zojuist geregeld, ben benieuwd hoe snel ze de overstap kunnen regelen want ze geven aan dat het 4-6 weken kan duren, dat schiet niet echt op natuurlijk. Even de overeenkomst en startdatum afwachten dus
Ik heb als startdatum wel 1 december kunnen geven. Kon dat bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210

Help
Het heeft weinig zin om naar het voorschotbedrag te kijken (want dat kan je gewoon naar beneden aanpassen), maar kijk naar je verbruik van bijvoorbeeld vorig jaar november. Trek het nieuwe gastarief van het oude af en je weet ongeveer wat je deze maand meer gaat betalen aan gas.
Doe hetzelfde voor electriciteit.

.....

Zijn er hier al mensen die e.e.a. bij ,tweedekamerleden, media, Consumentenbond , Kassa en Radar hebben neergelegd?

[ Voor 8% gewijzigd door Medione1210 op 02-11-2021 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 00:06
Joyous-P schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:30:
[...]

Oxxio past zijn tarieven aan per 27 november. Dat staat op de site. Tegen de tijd dat je klant bent, zit je weer vast aan misschien hogere tarieven als Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Het gaat hard in dit topic, voor welke datum moest je ook alweer overstappen om per 01-12-2021 over te gaan naar een ander :?

De optie modelcontract Vattenfal lijkt mij voor nu ff de beste korte termijn oplossing.

Help
Als je in 1 maand geen 246 euro kunt missen klopt er iets niet in je huishoudboekje O-)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamerlingh O
  • Laatst online: 12-12-2021
Arno90 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:13:
[...]

Ik ga inderdaad per 1-1-2022 weer kijken wat de goedkoopste tarieven zijn. Daarnaast ga ik proberen de overeenkomst met Eneco te vernietigen indien dit de daadwerkelijke tarieven voor WE klanten blijken te zijn.

Waar ik wel mijn hart voor vasthoud is dat Vattenfall de tarieven van het modelcontract nog dit jaar gaat verhogen aangezien er nu ineens veel mensen daar een modelcontract afsluiten en zij hiervoor de mogelijkheid in de voorwaarden hebben opgenomen.
Maar als Vattenfall dan 24 december de tariefswijziging communiceert, zit je er in januari nog aan vast toch? Dan kan je pas in februari weer bij een ander starten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Joyous-P schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:30:
[...]

Nee ik kon niets opgeven, misschien ergens een verkeerde optie geselecteerd? Mocht het veel later blijken dan neem ik wel even contact met ze op om 1 december op te geven als dat kan.

Ergens hoop ik dat Eneco nog bezig is en dat de voorgeschotelde tarieven niet de uiteindelijke tarieven zijn, dat zou een hoop gedoe schelen voor een hoop mensen maar ik heb er een hard hoofd in.
medu80 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:35:
[...]

Oxxio past zijn tarieven aan per 27 november. Dat staat op de site. Tegen de tijd dat je klant bent, zit je weer vast aan misschien hogere tarieven als Eneco.
Kak, dat heb ik dus even gemist. Nou ja, kan altijd nog annuleren en Vattenfall bellen. Waar heb je dit precies gezien want ik kan alleen zo snel iets terugvinden op https://www.oxxio.nl/klantenservice/tarieven-energiemarkt en daar staat 1 januari 2022

Hopelijk pakt de overheid/ de ACM het hele verhaal op en word Eneco gesommeerd iedereen het model contact te geven, dat zou een hoop ellende en gedoe schelen voor de WE gedupeerden en een aantal energiebedrijven.

[ Voor 39% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-11-2021 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Grolsch schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:36:
Het gaat hard in dit topic, voor welke datum moest je ook alweer overstappen om per 01-12-2021 over te gaan naar een ander :?
Staat in de FAQ op de website van Eneco en is hier ook al diverse keren gemeld. En natuurlijk hier https://welkom-energie.nl/ondersteuning/faq/

[ Voor 15% gewijzigd door Medione1210 op 02-11-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:04

Meer kamervragen, nu van het CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Medione1210 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:39:
[...]

Staat in de FAQ op de website van Eneco en is hier ook al diverse keren gemeld. En natuurlijk hier https://welkom-energie.nl/ondersteuning/faq/
Daar staat 30 dagen, maar ik heb ook wat anders gelezen in dit topic?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Grolsch schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:43:
[...]

Daar staat 30 dagen, maar ik heb ook wat anders gelezen in dit topic?
Kan ik opzeggen?
Zoals bepaald door de ACM geldt in november een overgangsperiode, waarin je het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.'

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Als je in 1 maand geen 246 euro kunt missen klopt er iets niet in je huishoudboekje O-)
Ik vind dit eerlijk gezegd niet echt een opmerking die getuigt van veel empathie of inlevingsvermogen. Er zijn natuurlijk hordes mensen met een heel klein huishoudboekje die ook nog eens gek zijn gemaakt om ieder jaar over te stappen onder het mom van geld besparen.

Die kunnen hier heel makkelijk mee de boot in gaan. Het is echt niet zó raar dat er mensen zijn die het huishoudboekje volledig op orde hebben en die niet ineens 250 euro meer kunnen betalen. Wees blij met je bevoorrechte positie zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViolaMaas
Ik heb afgelopen woensdag 27-10-2021 direct contact gezocht met Vattenfall en een offerte gevraagd voor een 3 jarig vast contract. (stroom €0,28/kWh en gas €1,16m3)

Wij hebben helaas een fors verbruik. (zie eerdere reactie) Mijn beweegreden daarbij was om de mogelijkheid open te houden om na 6 maanden (dus na de winter) het vaste contract ofwel af te kopen (kost dan wel de boete €200 in totaal) ofwel voort te zetten mochten de prijzen nog verder stijgen zodat dit ons de zekerheid geeft om alle opties open te houden. Gezien ons verbruik is de opzegboete vs het risico gezien de extreme tarieven op dit moment verwaarloosbaar.

Ik wilde deze offerte in laten gaan per 1-11-2021. Vattenfall wilde dit graag voor ons verwerken maar was hiertoe niet in staat omdat door de ACM ism Eneco is besloten dat eerst alle ex Welkom klanten minimaal één maand verplicht zouden zijn om hun energie af te nemen bij Eneco. Eneco lijkt hiermee een monopolie positie te hebben verworven over de rug van slachtoffers die reeds gedupeerd zijn (hoogstwaarschijnlijk verlies van voorschotten, verloren welkomstbonus, nieuw contract sluiten tegen véél ongunstigere voorwaarden) en wilt nu graag nogmaals misbruik maken van dezelfde klanten die al geraakt zijn. Eneco durft deze werkwijze dan ook nog te verkopen door te stellen dat ze de slachtoffers niet in de kou kunnen laten staan. Er waren ook zeer goede andere oplossingen mogelijk geweest.

Eneco ziet mij in ieder geval NOOIT meer terug en verder geef ik dit uit handen aan onze rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
ViolaMaas schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:19:
Ik heb afgelopen woensdag 27-10-2021 direct contact gezocht met Vattenfall en een offerte gevraagd voor een 3 jarig vast contract. (stroom €0,28/kWh en gas €1,16m3)

Wij hebben helaas een fors verbruik. (zie eerdere reactie) Mijn beweegreden daarbij was om de mogelijkheid open te houden om na 6 maanden (dus na de winter) het vaste contract ofwel af te kopen (kost dan wel de boete €200 in totaal) ofwel voort te zetten mochten de prijzen nog verder stijgen zodat dit ons de zekerheid geeft om alle opties open te houden. Gezien ons verbruik is de opzegboete vs het risico gezien de extreme tarieven op dit moment verwaarloosbaar.

Ik wilde deze offerte in laten gaan per 1-11-2021. Vattenfall wilde dit graag voor ons verwerken maar was hiertoe niet in staat omdat door de ACM ism Eneco is besloten dat eerst alle ex Welkom klanten minimaal één maand verplicht zouden zijn om hun energie af te nemen bij Eneco. Eneco lijkt hiermee een monopolie positie te hebben verworven over de rug van slachtoffers die reeds gedupeerd zijn (hoogstwaarschijnlijk verlies van voorschotten, verloren welkomstbonus, nieuw contract sluiten tegen véél ongunstigere voorwaarden) en wilt nu graag nogmaals misbruik maken van dezelfde klanten die al geraakt zijn. Eneco durft deze werkwijze dan ook nog te verkopen door te stellen dat ze de slachtoffers niet in de kou kunnen laten staan. Er waren ook zeer goede andere oplossingen mogelijk geweest.

Eneco ziet mij in ieder geval NOOIT meer terug en verder geef ik dit uit handen aan onze rechtsbijstand.
Hoezo geef je Eneco de schuld van het niet kunnen opzeggen? Jij zegt dat ze dat in samenwerking met de ACM deden maar daar geloof ik niks van. Dit is gewoon de standaard werkwijze die de ACM heeft bedacht. Want na die ene maand kan je bij Eneco opzeggen met 9 dagen opzegtermijn. Dus het kan wel blijkbaar.. alleen niet in november.

Maar ik wens je rechtsbijstand veel succes tegen de ACM...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GENETX
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 19:24
Barre73 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:23:
[...]

Hoezo geef je Eneco de schuld van het niet kunnen opzeggen? Jij zegt dat ze dat in samenwerking met de ACM deden maar daar geloof ik niks van. Dit is gewoon de standaard werkwijze die de ACM heeft bedacht. Want na die ene maand kan je bij Eneco opzeggen met 9 dagen opzegtermijn. Dus het kan wel blijkbaar.. alleen niet in november.

Maar ik wens je rechtsbijstand veel succes tegen de ACM...
Het gaat (mij) niet om het niet kunnen opzeggen, maar om het misbruik maken van de monopoly positie die dit oplevert, door belachelijke, niet markt conforme, tarieven te vragen! Als je deze maand ook al een modelcontract ergens anders had kunnen afsluiten had dat een veel gevallen ruim de helft gescheeld (op basis van de momenteel bekende tarieven), terwijl er eerlijke, marktconforme tarieven beloofd zijn. Wij (ex WE klanten) worden daarom dubbel gepakt eerst door het verlies van voorschot, vervolgens nog een keer door de Eneco die denkt op slinkse wijze goedkoop aan 90.000 klanten te komen die ze makkelijk een poot kunnen uitdraaien. Door ook nog eens de tarieven pas op 5-11 bekend te maken, zullen veel mensen pas op 5 december weg kunnen.
Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen op 5-11, maar als het inderdaad de eerder genoemde tarieven zijn wens ik ze heel veel succes met het betaald krijgen van hun rekening!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ViolaMaas
@Barre73 Waarom ik Eneco mede van deze situatie de schuld geef heeft te maken met het feit dat ze ex Welkom Energie klanten een Eneco contract met vaste tarieven voor 4 maanden proberen op te dringen tegen prijzen die totaal niet marktconform zijn. Eneco vindt deze constructie kennelijk prima en werkt er maar wat graag aan mee.

Wanneer Eneco fair was geweest hadden ze een variabel modelcontract aangeboden voor klanten die op 1-12-2021 opzeggen en daarnaast het 4 maanden vast contract. Nu proberen ze er gewoonweg een slaatje uit te slaan.

Daarbij toen wij afgelopen woensdag 27-10-2021 al probeerden het “contract” (waar wij nooit voor hebben getekend) op te zeggen door Eneco te bellen, kregen wij doodleuk een geautomatiseerde stem aan de lijn dat wij als ex Welkom Energie klant gewoon moesten wachten op verdere instructies.

Nogmaals ik had die dag gewoon het Vattenfall contract aan kunnen gaan per 1-11-2021 maar kon dit simpelweg niet. Niet omdat het qua administratief tijdsbestek niet kon maar enkel en alleen omdat Eneco het alleenrecht had gekregen voor de levering in de maand november. Dit vind ik onacceptabel!

Ik heb hen sowieso per mail geïnformeerd dat ik hun automatische incasso zal blokkeren en op basis van de tarieven van het variabele modelcontract de door ons afgenomen energie over de maand november zal verrekenen. Ik weet niet of dit stand gaat houden mqar ik hoop oprecht dat er meer “klanten” op deze manier te werk zullen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Nivado schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:45:
[...]

Het gaat (mij) niet om het niet kunnen opzeggen, maar om het misbruik maken van de monopoly positie die dit oplevert, door belachelijke, niet markt conforme, tarieven te vragen! Als je deze maand ook al een modelcontract ergens anders had kunnen afsluiten had dat een veel gevallen ruim de helft gescheeld (op basis van de momenteel bekende tarieven), terwijl er eerlijke, marktconforme tarieven beloofd zijn. Wij (ex WE klanten) worden daarom dubbel gepakt eerst door het verlies van voorschot, vervolgens nog een keer door de Eneco die denkt op slinkse wijze goedkoop aan 90.000 klanten te komen die ze makkelijk een poot kunnen uitdraaien. Door ook nog eens de tarieven pas op 5-11 bekend te maken, zullen veel mensen pas op 5 december weg kunnen.
Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen op 5-11, maar als het inderdaad de eerder genoemde tarieven zijn wens ik ze heel veel succes met het betaald krijgen van hun rekening!
Het monopolie mag m.i. enkel als ze er eerlijk voor betalen (marktwerking) en de contracten voortzetten tot deze aflopen. Dit is ook hoe de wetgever deze "crisiswet" heeft gevormd m.i. Zowel Eneco en ACM lijken hier fout te zitten, tenzij ze ergens een lek in de wet hebben gevonden dat opgelost moet worden. In dat laatste geval hoop ik dat mijn brief in ieder geval gaat leiden tot opsporing van dat lek en de reparatie er van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die Eneco app... maandbedrag staat op 648,=?! What the hell! :(

Ik heb hem maar even aangepast naar 50. Puur voor het zicht.

Mocht je de tarieven niet zien in de app, swipe naar beneden om het productoverzicht te verversen en open dan gas of stroom opnieuw.

[ Voor 35% gewijzigd door wimpod op 03-11-2021 00:30 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GENETX
Zojuist heb ik een aantal kamerleden de volgende e-mail gestuurd. We gaan het zien!

Mogelijke misstanden uitvoering besluit leveringszekerheid Eneco - Welkom Energie
Aanhef

Als oud klant van Welkom Energie wil ik u, danken voor de steun aan de motie van de heer Omtzigt naar contracten van energieaanbieders. Gezien de tarieven van Eneco mij niet tijdig bekend werden gemaakt, en uit interesse als onderzoeker naar smart grids, begon ik argwaan over de gang van zaken te krijgen en ben ik het één en ander uit gaan zoeken in de wetgeving. Vooropgesteld, ik ben geen jurist.

Voor zover ik de wet correct interpreteer, kom ik tot de conclusie dat Eneco de contracten heeft overgenomen en dient daarmee de overeenkomsten voort te zetten. Dit omdat de overdracht, mijn inziens, plaats heeft gevonden voor de intrekking van de vergunningen van Welkom Energie, waardoor de contracten niet zijn beëindigd. Zie daarvoor de bijlage.

Extra motivatie daarvoor is het feit dat de besluiten rondom de veiligstelling van levering in eerste instantie pogen tot (snelle) overname met voortzetting van bestaande contracten, voordat er over wordt gegaan op verdeling naar rato en ontbinding, waardoor aangewezen vergunninghouders (leveranciers van energie) dat op hun eigen voorwaarden en tarieven kunnen doen. Indien mijn zienswijze in de bijlage niet klopt, ben ik van mening dat Eneco in deze casus een oneerlijk concurrentievoordeel heeft verkregen. Dit door verkrijging van het klantenbestand, potentieel wetende dat contracten beëindigd konden worden, en met het monopolie om verworven klanten voor 30 dagen aan hoge prijzen te kunnen committeren. Zeker in deze tijden.

Verder constateer ik ook een potentieel probleem in de wet, waardoor de nieuwe Eneco contracten vernietigbaar zijn. Dit zou alsnog de leveringszekerheid in gevaar kunnen brengen. Bij verkeerde interpretaties van de wet door mij lijkt het alsnog wenselijk om dit te onderzoeken, omdat het goed mogelijk is dat er dan tegenstrijdigheden in de wetgeving zijn met betrekking tot de borging van de leveringszekerheid. Gezien de financiële situatie van vele energieleveranciers lijkt het me wenselijk om zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen.

Daarnaast heb ik een document toegevoegd met vragen die ik tot nu toe nog heb. Ik verwacht geen antwoord op alle vragen van u, maar een aantal antwoorden stel ik op prijs. Ik hoop met name dat ze in ieder geval de discussie rondom deze casus leiden en tevens bijdragen tot oplossingen voor problemen, voordat meer consumenten geconfronteerd worden met intrekking van de leveringsvergunningen van hun energieleverancier.

Tevens heb ik nog een andere bijlage toegevoegd die extra achtergrondinformatie geeft bij de onderbouwing.

Nogmaals hartelijk dank en ik hoop snel van u te horen.

Met vriendelijke groeten,

dr. ir. Gerwin Hoogsteen
Bijlagen:
Onderbouwing
Vragen
En de mail achter deze post: eelcobode in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

* GENETX out ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goedenavond,

Vergelijken kan je alleen doen op basis van gelijke condities. Vattenfal hanteert deze tarieven tot 1-1-2022, Eneco tot 1 maart 2022 als ik het goed begrijp?

Dat is dus al een verschil omdat het aannemelijk is dat Vattenfal op 1 januari ook de variabele tarieven zal verhogen.

Daarnaast begrijp ik niet goed waarom je het tarief van Vattenfall als marktconform bestempeld? Het is het laagste tarief wat je momenteel kan vinden dus dan is het toch juist niet marktconform?

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 03-11-2021 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 03:11:
[...]

Vergelijken kan je alleen doen op basis van gelijke condities. Vattenfal hanteert deze tarieven tot 1-1-2022, Eneco tot 1 maart 2022 als ik het goed begrijp?

Dat is dus al een verschil omdat het aannemelijk is dat Vattenfal op 1 januari ook de variabele tarieven zal verhogen.

Daarnaast begrijp ik niet goed waarom je het tarief van Vattenfall als marktconform bestempeld? Het is het laagste tarief wat je momenteel kan vinden dus dan is het toch juist niet marktconform?
Nee, het is nu niet marktconform, dat wordt het pas op 1-1-2022 als alle leveranciers de prijs bepalen aan de hand van de verwachtingen van het 1e half jaar van 2022.
Maar de tarieven die nu gehanteerd worden door de leveranciers die per 1-11-2021 aangepast zijn (en eneco voor de ex-WE klanten) zijn nu gebaseerd op "cover your ass" vanwege de idiote inkoopprijzen van gas in het afgelopen half jaar.

Aangezien die inkoopprijzen nu gelukkig aan het zakken zijn en "de belofte van poetin om de gaskraan open te draaien" (als pressiemiddel om NordStream-2 er door te drukken :O ) zal daar wat bij helpen.

Mijn glazen bol is in onderhoud (voor de zoveelste keer) dus ik kan het met bovenstaande ook gewoon mis hebben... :+

oh, leuk zo'n termijnbedrag in de app, ik zit er nu, ge-extrapoleerd uit de afgelopen dagen, qua kosten voor écht verbruik al meer dan €175 boven. Termijnbedrag bij WE was €110, termijnbedrag bij Eneco is €245. :F

Haloween is toch al geweest? Maar dit is waarschijnlijk een nog grotere schrik voor veel ex-WE klanten...

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 03-11-2021 07:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Er blijkt in potentie wel geld, er zijn inderdaad gasrechten, maar de gasunie doet moeilijk
https://www.ed.nl/binnenl...lanten-de-dupe~a5222fdb6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Schrudde schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:20:
Er blijkt in potentie wel geld, er zijn inderdaad gasrechten, maar de gasunie doet moeilijk
WTF? 3x genaaid binnen een maand! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Schrudde schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:20:
Wat Gasterra doet lijkt mij onwettig, en dat lijkt de curator ook al te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Mnaada schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:46:
Oh top dat ik het via de app al kan zien. Ik ga van 80 naar 144 maar heb hem op 130 gezet. Oke had erger verwacht.
Je krijg juist een tegemoetkoming van de overheid hè vanwege de hogere prijzen atm. Die tegemoetkoming is juist vanwege het feit dat sommigen nu tegen de hogere tarieven aanlopen.

Dus tja je hebt een punt als je zegt: door het faillissement ga ik nu veel meer betalen, dat is niet eerlijk - als je geen compensatie had gekregen.
Juist voor jouw situatie krijg je die compensatie. Anders zei je eigenlijk: ik wil dezelfde goedkope prijzen als WE en ook nog een compensatie zo werkt het niet.

[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 03-11-2021 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Ik lees een aantal reacties van mensen die Eneco gebeld hebben en de reactie kregen dat ze nog niet in het systeem stonden. Ik heb 30/oktober richting Eneco op de mail met de titel "Vanaf 1 november krijg je je energie van Eneco" aangegeven dat ik mijn contract per 1/december wil beeindigen. Je krijgt daarna een automatische bevestiging van ontvangst van de e-mail met daarin een klantnummer ... dus ergens staan we toch al in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
CyberMania schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:04:
[...]

Je krijg juist een tegemoetkoming van de overheid hè vanwege de hogere prijzen atm. Die tegemoetkoming is juist vanwege het feit dat sommigen nu tegen de hogere tarieven aanlopen.
uh, nee, dat is (pas) vanaf januari.

of heb je het over een compensatie waar ik niets vanaf weet?! :?

[ Voor 9% gewijzigd door Kees-Jan op 03-11-2021 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleun
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu het juiste te doen? Een aantal vragen:

Heeft het zin om rechtsbijstand in te schakelen. En waarvoor precies?

Naar welke leverancier zijn jullie allemaal overgestapt?

Huilen jullie net zo hard als mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Koukleun schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:09:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu het juiste te doen? Een aantal vragen:

emigreren naar een warm land met lage belastingtarieven... :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Koukleun schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:09:

Ik wacht zelf nog met het inschakelen van Rechtsbijstand. Heb nog geen zicht op wat de uiteindelijke schade gaat worden maar denk dat die meevalt voor mij. Heb je veel schade kan het nooit geen kwaad om alvast een keer contact op te nemen en je dossier alvast te laten aanmaken. Zij kunnen ook richting jou de (on)mogelijkheden aangeven zoals zij die zien maar ook voor hun zijn er denk ik nog onzekerheden.

Als het goed is ga ik per 1/dec over naar Greenchoice. Ik kon het na een tip hier op de site het ook naar voren halen. Ik heb heb ook de laatste afboekingen later storneren na een tip hier. Ik ga natuurlijk ook zeker proberen de bonus evenredig (voor mij 10 maanden) verrekend te krijgen op het moment dat ik nog iets moet betalen. Ik las op Tweakers, ben even de juiste link kwijt, dat mensen in onderhandeling met de curator dat voor elkaar hebben gekregen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Scorpio861

De optie modelcontract Vattenfal lijkt mij voor nu ff de beste korte termijn oplossing.

[...]

Hou deze commentaren lekker voor je, niet oordelen over iemand anders zijn portemonnee, waardeloze en nutteloze reacties zijn dit toch altijd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ViolaMaas schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:48:
@Barre73 Waarom ik Eneco mede van deze situatie de schuld geef heeft te maken met het feit dat ze ex Welkom Energie klanten een Eneco contract met vaste tarieven voor 4 maanden proberen op te dringen tegen prijzen die totaal niet marktconform zijn. Eneco vindt deze constructie kennelijk prima en werkt er maar wat graag aan mee.

Wanneer Eneco fair was geweest hadden ze een variabel modelcontract aangeboden voor klanten die op 1-12-2021 opzeggen en daarnaast het 4 maanden vast contract. Nu proberen ze er gewoonweg een slaatje uit te slaan.

Daarbij toen wij afgelopen woensdag 27-10-2021 al probeerden het “contract” (waar wij nooit voor hebben getekend) op te zeggen door Eneco te bellen, kregen wij doodleuk een geautomatiseerde stem aan de lijn dat wij als ex Welkom Energie klant gewoon moesten wachten op verdere instructies.

Nogmaals ik had die dag gewoon het Vattenfall contract aan kunnen gaan per 1-11-2021 maar kon dit simpelweg niet. Niet omdat het qua administratief tijdsbestek niet kon maar enkel en alleen omdat Eneco het alleenrecht had gekregen voor de levering in de maand november. Dit vind ik onacceptabel!

Ik heb hen sowieso per mail geïnformeerd dat ik hun automatische incasso zal blokkeren en op basis van de tarieven van het variabele modelcontract de door ons afgenomen energie over de maand november zal verrekenen. Ik weet niet of dit stand gaat houden mqar ik hoop oprecht dat er meer “klanten” op deze manier te werk zullen gaan.
Dan mis ik blijkbaar iets. Wij hebben hier nog geen mail met tarieven ontvangen en geen maandbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Barre73 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:41:
[...]

Dan mis ik blijkbaar iets. Wij hebben hier nog geen mail met tarieven ontvangen en geen maandbedrag.
Ja, je mist iets: installeer de Eneco app en log in.

of je leest dit topic een paar pagina's terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
BTW: die Eneco app wil direct je slimme meter uitlezen voor een "persoonlijk" advies.

Die sla ik even over 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Esther1979 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:37:
Wat is een "model-contract" ? De tarieven die ik zie op de site van Vattenfall zijn nagenoeg gelijk aan die van Eneco.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Kees-Jan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:44:
[...]

Ja, je mist iets: installeer de Eneco app en log in.

of je leest dit topic een paar pagina's terug ;)
Ik heb het gelezen. Dus mensen installeren massaal de app en loggen in met hun adresgegevens. En op basis van wat ze daar zien gaan ze hier reageren. Niet op basis van wat ze van Eneco in de mail ontvangen.
Bijzonder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 13-09 14:27
Ik heb ook een modelcontract bij Vattenfall afgesloten per 1-12-2021.

Ik ben het ook niet eens met de gang van zaken wat betreft de overgang naar Eneco uiteraard.
Wat nou als ik Eneco straks een bedrag afschrijft voor de maand November en ik storneer dat gewoon ?(ik heb ze nooit een goedkeuring voor automatische incasse gegeven, ik ben met hen geen contract aangegaan)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
wpeterw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:50:
[...]

Wat is een "model-contract" ? De tarieven die ik zie op de site van Vattenfall zijn nagenoeg gelijk aan die van Eneco.
Wat is een modelcontract?
Een modelcontract is een flexibel energiecontract dat maandelijks opzegbaar is. Vaak kiezen klanten die een tijdelijk energiecontract nodig hebben voor een modelcontract. Bijvoorbeeld omdat ze tijdelijk een woning huren. Het modelcontract heeft variabele tarieven voor stroom en gas. Deze tarieven wijzigen tweemaal per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Uiteraard informeren wij je hier op tijd over.

Elke energieleverancier in Nederland is wettelijk verplicht om onder dezelfde voorwaarden een modelcontract aan te bieden. Zo kun je altijd eerlijk vergelijken.
https://www.engie.nl/energie/modelcontract

[ Voor 50% gewijzigd door CyberMania op 03-11-2021 07:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikvb
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 07:47
Als ingewijde in energie-land (wij leveren de IT oplossing voor een kleine energieleverancier) heb ik in samenspraak met mijn klant een switch uit laten voeren per 2 november en dat is gelukt. In de systemen is te zien dat ik daar nu klant ben en dat is ook door de centrale markt (EDSN) bevestigd.

Tot (of tot en met) 1 november was er inderdaad een blokkade en werden switch verzoeken direct afgewezen, maar rond die 1 november bereikte mij de eerste berichten dat er toch wel switches van ex-WE klanten 'doorglipten'. Dus ik dacht gewoon maar proberen!

Net als iedereen hier heb ik nog geen officiele tarieven of een contract aangeboden gekregen van Eneco en wat het overstappen per 2 november juridisch betekent weet ik niet exact, maar op deze manier zijn andere leveranciers in ieder geval ook betrokken/gedupeerd in dit debacle, wat mijn inziens de zaak helpt. Immers, zij leveren mij nu energie en dat is bevestigd door de markt. Als Eneco nu zou claimen mij ook te leveren is dat in ieder geval niet wat in de registers staat.

Mocht Eneco mij nog niet geswitcht hebben en dat nog moet gebeuren, ben ik van plan aan te geven dat dit om een onterechte switch gaat en graag bij mijn nieuwe huidige energieleverancier wil blijven. Dat is een bestaand en bekend marktproces, gezien het nog regelmatig voorkomt dat mensen via gaslicht of iets overstappen met het huisnummer van de buurman ;)

De meeste energieleveranciers hanteren 14 dagen bedenktijd en staan je dus toe minimaal 14 dagen in de toekomst te starten. Hier is echter vaak wel een uitzondering op te maken, waarvoor de voorwaarden per energieleverancier verschillen. Vaak moet je in ieder geval schriftelijk bevestigen dat je akkoord bent met het betalen van de gebruikte energie binnen die bedenktijd mocht je er alsnog vanaf willen. Wettelijk kun je dacht ik niet afzien van die bedenktijd.

Mijn advies zou dus vooral zijn aan diegenen die al per 1-12 naar bijvoorbeeld Vattenfall zijn geswitcht om hen te bellen en die datum naar voren te halen! Met een euro per kuub verschil scheelt dat je al snel serieus geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Gaat om futures (opties). Hier meer info: https://www.ed.nl/binnenl...an-gedupeerden~a5222fdb6/

[ Voor 19% gewijzigd door CyberMania op 03-11-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Barre73 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:52:
[...]

Ik heb het gelezen. Dus mensen installeren massaal de app en loggen in met hun adresgegevens. En op basis van wat ze daar zien gaan ze hier reageren. Niet op basis van wat ze van Eneco in de mail ontvangen.
Bijzonder....
Denk jij dat het anders wordt? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Daar van is de spread (aan en huidige verkoop prijs) nu aardig van opgelopen vermoed ik .

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 03-11-2021 08:04 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Pagina: 1 ... 15 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.