eelcobode schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:06:
Ik heb reactie ontvangen van de ACM n.a.v. email van vorige week zoals ook gepost in dit forum. De ACM heeft mij het volgende laten weten;
Hartelijk dank voor uw bericht van 27 oktober 2021. Hierin geeft u aan dat zich zorgen maak over uw energieleverancier Welkom Energie. In de tussentijd is Welkom Energie failliet gegaan. Wat betekent dit voor u?
Het faillissement van uw energieleverancier is een lastige situatie. Zeker nu de energieprijzen zo hoog zijn. Eneco neemt u als klant over van Welkom Energie. Maar niet tegen dezelfde voorwaarden. U hebt natuurlijk veel vragen over deze overstap. De meest voorkomende vragen hebben wij voor u op een rijtje gezet.
Veel gestelde vragen over Welkom Energie
Wat is de rol van de ACM?
De rol van de ACM in dit proces is zorgen dat de leveringszekerheid is geborgd, dat wil zeggen dat afnemers (ook consumenten dus) niet zonder energie komen te zitten.
Vanaf het moment dat Welkom Energie zich meldde bij de ACM, heeft de ACM gekeken of deze borging het geval was. In deze gesprekken heeft Welkom Energie aangegeven dat per 1 november de leveringszekerheid in gevaar kwam, maar daarbij ook de melding dat er per die dag een overname van het klantenbestand zou plaatsvinden, door Eneco. De ACM heeft geen rol in onderhandelingen tussen twee energieleveranciers en gaat hier verder ook niet op in.
Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. In het verleden heeft Nederland voor een vrije energiemarkt gekozen. Dat wil zeggen dat alle bedrijven toegang kunnen krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. In een vrije markt kunnen bedrijven failliet gaan.
De ACM mag vanuit de wet een aantal dingen controleren. Dat gebeurt op meerdere momenten: bijvoorbeeld als een bedrijf een vergunning wil, maar ook ieder jaar voor de winter. Verder voeren wij extra controles uit als wij denken dat dat nodig is. Dit gebeurt vaak op basis van meldingen, van zowel consumenten als bedrijven.
Als een bedrijf een vergunning aanvraagt, controleren wij bijvoorbeeld de volgende dingen:
* Of het bedrijf genoeg geld heeft
* Of het bedrijf de organisatie goed heeft ingericht
* Of de contracten voor consumenten aan de wet voldoen
* Of de inkoop van energie geregeld is
Voldoet een bedrijf hieraan? Dan moeten wij een vergunning geven. Ieder jaar voor de winter, controleren wij de financiële gegevens van energieleveranciers:
* Wat zijn de verwachte inkomsten en uitgaven in het komende jaar?
* En heeft de energieleverancier voldoende geld om alle verwachte uitgaven te betalen?
Wij houden geen toezicht op de bedrijfsvoering van een energieleverancier. Zie voor meer informatie over de rol van de ACM: Hoe houdt de ACM toezicht op energieleveranciers? | ACM ConsuWijzer
Met name de zin die ik in italic heb geplaatst doet mijn wenkbrauwen wel wat fronzen. In mijn idee geeft de ACM hier feitelijk aan dat de leveringszekerheid niet in het geding zou komen omdat er al een 'marktovername' plaats aan het vinden was en men daardoor ook niet meegekeken heeft naar de problematiek die zich bij Welkom Energie afspeelde.
Wat mij bevreemd is dat er een marktovername plaats kan vinden zonder de huidige voorwaarden van contracten gestand te doen. Is er iemand in het forum die juridisch wat beter onderlegt is die hier een check op kan doen?