Yes, helaas heb ik niet altijd de tijd om volledig te kunnen antwoorden, dus hoop dat belangrijke artikel en lidnummers inmiddels helder zijn als ik snel reageer

Daar staat ook:
[...]
En de Minister heeft anders beslist (lees: ACM als uitvoerend orgaan namens de minister?)
Correct
Jouw idee van een loophole gaat uit van de aanname dat Eneco/andere energiemaatschappijen graag de klanten over wil nemen/hebben. Deze wet is er echter op gericht om te zorgen dat energiemaatschappijen klanten over moeten nemen zodat consumenten niet in de kou (pun intended) komen te zitten.
Dat is dubbel. De wet (of besluit) voorziet in beide.
In het eerste geval een vrijwillige overname, dat is het stuk in lid 5. Dus het tussen het besluit (publicatie) en inwerkingtreding van de inttrekking. Dus in ons geval van 26 oktober tot en met 31 oktober. Let op, de Eneco mail die ik kreeg en correspondentie van ACM is in mijn voordeel. Data is overgedragen op dit lid.
Lid 5 wordt inactief op 1 november. Op dat moment wordt lid 6 actief. Vanaf dat moment is het niet meer vrijwillig. De overgebleven klanten worden doorgespeeld naar de TSO (Tennet). Let wel, overgebleven, leveranciers hadden ook contracten kunnen cherry-picken onder lid 5

. Die verdeelt ze naar rato over de leveranciers met vergunning, die de klanten moeten accepteren conform de wet. De verdeling zorgt er voor dat het marktaandeel van elke partij gelijk blijft en dus eerlijk is. In dit geval (6c) mag de nieuwe leverancier wel eigen voorwaarden en tarieven hanteren. Dat is ook logisch, anders zadel je de volgende leverancier ook op met te goedkope contracten die leiden tot het volgende failliet en een domino van het energiesysyeem
Wat hier gebeurt is, is dat ik vermoed dat men aan het cherry-picken is geweest tussen lid 5 en 6. Dus overdracht onder lid 5, maar voorwaarden stellen zoals onder lid 6 (6c dus). Dat is de loophole dan, wat volgens mij simpelweg onmogelijk is. Als dat wel legaal is, dan moet de wet echt aangepast worden, want dat is zuivere concurrentievervalsing. Ik ga niet terugzoeken, volgens mij had ik al een voorbeeld gegeven gisteren of eergisteren waarom je onder 5 vrijwilig zou willen overnemen, maar vandaag de dag even liver niet.
Plus (en dat moet nog uitkomen) gaat ook uit van het idee dat eneco (grof?) gaat verdienen aan de klanten van Welkom Energie. Dat weten we pas wanneer de tarieven bekend worden gemaakt.
Het allerstomste is dat ik niet zo was gaan graven als Eneco vrijdag of zaterdag alvast de tarieven had gemeld. Het gebrek aan transparantie is mijn motivatie. Niet geld, maar simpel onrecht. Ik had het gevoel, dat kan niet waar zijn dat ik niet weet wat ik moet gaan betalen. We gaan zien hoe duur het ze komt te staan.
Ik vind het overigens wel mooi hoe je hier in bent gedoken en door deze aandacht denk ik ook dat Eneco zich twee keer achter de oren krabt voordat zij de tarieven vaststellen/bekend maken.

Ik ga straks een bak popcorn halen. Vanaf een bepaald moment begon ik de puzzel te snappen en werd het gewoon een leuke logische puzzel die met deductie is op te lossen. Ik hoop binnenkort te horen of ik hem correct heb opgelost
En verder heb ik als onderzoeker naar smart grids vaak ook wel eens te doen met deze wetten. Uiteindelijk moeten ook technische oplossingen de potentie hebben om binnen de wet te vallen, of moeten we juist laten zien dat een bepaalde wijziging van de wet goed is voor de maatschappij. Dus de hele excersitie is ook nuttig om nog wat meer te weten, want normaliter is het wat oppervlakiger als ik de wet raadpleeg.
[
Voor 27% gewijzigd door
GENETX op 03-11-2021 15:12
]