Waar is mijn contract? Wat staat er in? Ik weet het niet. Ik weet echter wel dat het wettelijk verplicht is dat er voorafgaand aan de ingang van een contract tarieven bekend moeten zijn.GieltjE schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:51:
[...]
Klinkt als een aanname, er zijn al genoeg dingen gebeurd die niet zouden moeten hier.
Dat geldt als een leverancier nieuwe tarieven kenbaar maakt, of jou een verlenging aanbiedt. In dit geval geldt andere wetgeving en verhuis je verplicht naar een andere leverancier. Die biedt jou een nieuw contract aan, dat je kunt opzeggen als het je niet bevalt. Of dat contract met terugwerkende kracht is en of er mogelijk verschillende tarieven gelden voor de periode voor/na ingangsdatum contract is mij in ieder geval niet duidelijk. Eneco heeft aangegeven per 5/11 met informatie te komen richting WE-klanten.Patavorene schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:54:
[...]
Waar is mijn contract? Wat staat er in? Ik weet het niet. Ik weet echter wel dat het wettelijk verplicht is dat er voorafgaand aan de ingang van een contract tarieven bekend moeten zijn.
Dit zal wel een fout antwoord zijn van die ene bij de klantenservice die niet weet hoe het zit en zelf https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/ niet heeft gelezen.ViolaMaas schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:45:
Ik krijg net de volgende mail van Eneco, per direct overstappen is nu wel ineens mogelijk?
===
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u ons vraagt om meer informatie met betrekking tot uw geplande overstap naar een andere leverancier. Graag geef ik u meer duidelijkheid.
Begrijpelijk dat u wenst te weten hoe het zit met de geplande overstap. Tussen 1 november en de gekozen overstapdatum bent u klant bij Eneco. Heeft u 1 november gekozen als overstapdatum of wenst u meer informatie over de details van uw overstap? Dan adviseren wij om contact op te nemen met de nieuwe leverancier. Dit betekent voor u dat u zich nu al kunt aanmelden bij een andere leverancier met ingangsdatum vanaf 2 november. Bij ons opzeggen is dan niet nodig, dit wordt bij een overstap geregeld door de nieuwe leverancier.
Meer informatie?
We kunnen ons voorstellen dat u nog meer vragen hebt over de overgang van Welkom Energie naar Eneco. Wij zijn voor u bezig met de overgang naar Eneco, we vragen hiervoor uw geduld. Veelgestelde vragen hebben we alvast voor u op een rij gezet op eneco.nl/welkom. Vanaf 8 november 2021 staat onze Klantenservice voor u klaar om uw vragen over uw persoonlijke situatie te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Eneco
Eneco Services
Klantenservice
www.eneco.nl
Of stel je vraag aan de Eneco digitale assistent
===
Dit overigens als reactie op een eerdere mail waarbij ik gedreigd heb met rechtsbijstand en nog een aantal zaken op basis van de hulp van @GENETX .
zojuist na een lang gesprek opgehangen met Eneco
Er is geen boete als je opzegt
Je contract opzeggen kan ook niet, want je hebt officieel geen contract.
Eneco kan ook een model contract aanbieden, maar dit werd eerst 2 keer ontkent.
0.84 gas
0.24 stroom hoog
0.22 stroom laag
Dit lukte vandaag niet, want er zat een storing in het systeem.... Morgen om 09.00 hangen we weer aan de lijn.
0.84 gas
0.24 stroom hoog
0.22 stroom laag
Dit lukte vandaag niet, want er zat een storing in het systeem.... Morgen om 09.00 hangen we weer aan de lijn.
Ik heb net inderdaad net mijn overstap kunnen vervroegen naar 17 - 11. De klantenservice bij de nieuwe leverancier gaf aan dat vandaag de overstap was "vrijgegeven" waardoor vervroegd overstappen mogelijk is nu. Er is wel een wettelijke wachttijd van 14 dagen bedenktermijn, vandaar dat het niet nog eerder kon.
Dennism schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:11:
[...]
@Efgeede
En voor wie zal dat toch zijn.....
Zoals ik eerder ook al postte, dat lijkt gewoon een charme offensief van de curator over de rug van de WE klanten die zo'n artikel lezen en dan ineens weer hoop krijgen in een uitkering. Terwijl het grotendeels gewoon broekzak / vestzak lijkt te zijn voor de overheid. Of wel via Gasterra of wel via de ongetwijfeld bestaande preferente vordering van de belastingdienst en mogelijk ook het nog UWV (al zal deze laatste niet heel hoog zijn verwacht ik).
Terwijl de kans zeer groot is, kijkende naar eerdere faillissementen in deze sector dat alleen als de schuld bij de belastingdienst en andere preferente schuldeisers (bij Energieflex had uit mijn hoofd, de BD alleen al een vordering van 20+ miljoen euro) zo groot zal zijn dat een (significante) uitkering voor de gedupeerde consumenten echt niet voor de hand ligt.
Ik snap dan ook eigenlijk niet dat een journalist zich leent voor zo'n artikel, echt helpen doet het mijn inziens niet, terwijl het mogelijk wel misplaatste hoop geeft.
Dat zou mooi zijn, vraag is natuurlijk wat 'niet groot' is, dat kan uiteraard heel relatief zijn.Nijl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:21:
[...]
De Belastingdienst lijkt in het geval van Welkom Energie geen grote schuldeiser te zijn. Bron: RTL Nieuws
Klinkt goed.2wheel_robbie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:27:
0.84 gas
0.24 stroom hoog
0.22 stroom laag
Maar ookal waren de tarieven lager da die van Vattenfall (wat niet zo is) dan nog was ik weggegaan bij Eneco!
wat zijn de Vattenfal tarieven?Inimieni schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:35:
[...]
Klinkt goed.
Maar ookal waren de tarieven lager da die van Vattenfall (wat niet zo is) dan nog was ik weggegaan bij Eneco!
Dan zou tot 5-11 in ieder geval Het oude contract van Welkom nog moeten gelden.Toke_gt schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:15:
[...]
Dat geldt als een leverancier nieuwe tarieven kenbaar maakt, of jou een verlenging aanbiedt. In dit geval geldt andere wetgeving en verhuis je verplicht naar een andere leverancier. Die biedt jou een nieuw contract aan, dat je kunt opzeggen als het je niet bevalt. Of dat contract met terugwerkende kracht is en of er mogelijk verschillende tarieven gelden voor de periode voor/na ingangsdatum contract is mij in ieder geval niet duidelijk. Eneco heeft aangegeven per 5/11 met informatie te komen richting WE-klanten.
Model contract 82 cent per kub gas en 23 cent kWh (enkel tarief)
1 januari worden de nieuwe tarieven bekend.
Je kunt elke maand opzeggen.
Zou je na kunnen vragen of de opzegtermijn dan nog steeds 30 dagen is of 14 dagen zoals bij andere model contracten2wheel_robbie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:27:
0.84 gas
0.24 stroom hoog
0.22 stroom laag
Wel of geen modelcontract hij Eneco. Mij daar niet meer gezien. Zo snel als mogelijk weg daar.Patavorene schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:53:
[...]
Zou je na kunnen vragen of de opzegtermijn dan nog steeds 30 dagen is of 14 dagen zoals bij andere model contracten
Ik heb mijn Vattenfall modelcontract, de 29st oktober afgesloten, vandaag in laten gaan door expliciet aan te geven dat ik van de bedenktermijn af zie. Lijkt me de moeite waard om dit (nog eens) aan te kaarten bij jouw leverancier.veenvanrobbert schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:32:
Er is wel een wettelijke wachttijd van 14 dagen bedenktermijn, vandaar dat het niet nog eerder kon.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAD9s0KFmVOqDIVlYCnXjlEX.jpg?f=user_large)
Bovenstaande lees ik net op deze pagina:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Post van @RaymondD . Dit zou mijn eerdere reactie bevestigen waarbij Eneco een paar uur geleden ineens een mail stuurde dat ex Welkom klanten per 2-11 over mogen stappen naar een andere leverancier.
Ik heb die mail niet gehad. Kun je die deken? Zijn er meer met die e-mail?ViolaMaas schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Bovenstaande lees ik net op deze pagina:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Post van @RaymondD . Dit zou mijn eerdere reactie bevestigen waarbij Eneco een paar uur geleden ineens een mail stuurde dat ex Welkom klanten per 2-11 over mogen stappen naar een andere leverancier.
Stukje teruglezen.w1979 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:22:
[...]
Ik heb die mail niet gehad. Kun je die deken? Zijn er meer met die e-mail?
ViolaMaas in "Afhandeling faillissement Welkom Energie" bijvoorbeeld.
[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 03-11-2021 19:30 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Zou de prijs in de app gewoon een foutje zijn? Het is toch bizar om op zo'n manier van verplichte klanten proberen te profiteren? Ik ga morgen ook bellen en kijken of ik die prijzen per mail bevestigd kan krijgen.2wheel_robbie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:27:
0.84 gas
0.24 stroom hoog
0.22 stroom laag
Het staat nergens op de website van Eneco toch?
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Ik heb het nergens kunnen vindenT-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:37:
[...]
Zou de prijs in de app gewoon een foutje zijn? Het is toch bizar om op zo'n manier van verplichte klanten proberen te profiteren? Ik ga morgen ook bellen en kijken of ik die prijzen per mail bevestigd kan krijgen.
hmm, dit lijkt iets te zijn. Maar komt niet overen met het tarief wat jij noemt, en ik kan de bron van overstappen.nl niet vinden.
https://www.overstappen.n...eranciers/eneco-tarieven/
Ik heb vanmiddag laat kontakt hierover met Eneco gehad en gevraagd of deze tarieven in de app en op mijn-Eneco de definitieve tarieven zijn en volgens de medewerker was dit zo. Ik vroeg nog of dit het 'aanbod' was wat gedupeerden van WE was beloofd en er werd geantwoord dat dit helaas marktconforme tarieven zijn. Dus geen speciaal aanbod voor ons als gedupeerden. Ik heb na dit gesprek een modelcontact bij Engie genomen wat op 3 december ingaat.T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:37:
[...]
Zou de prijs in de app gewoon een foutje zijn? Het is toch bizar om op zo'n manier van verplichte klanten proberen te profiteren? Ik ga morgen ook bellen en kijken of ik die prijzen per mail bevestigd kan krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door R0181 op 03-11-2021 19:59 ]
Top, als ik dan de tarieven voor een modelcontract op papier/mail kan krijgen hebben we een stok om mee te slaan.R0181 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:54:
[...]
Ik heb vanmiddag laat kontakt hierover met Eneco gehad en gevraagd of deze tarieven in de app en op mijn-Eneco de definitieve tarieven zijn en volgens de medewerker was dit zo. Ik vroeg nog of dit het 'aanbod' was wat gedupeerden van WE was beloofd en er werd geantwoord dat dit helaas marktconforme tarieven zijn. Dus geen speciaal aanbod voor ons als gedupeerden. Ik heb hierna gelijk een modelcontact bij Engie genomen wat op 3 december ingaat.
Daar ga ik mee aan de slag.
Update:
Dat ging makkelijker dan verwacht, tarieven die @2wheel_robbie noemde zijn net aan mij bevestigd in de chat. De medewerker kon het niet officieel bevestigen, want hij vond laag, ik kreeg het idee dat hij niet helemaal wist wat een modelcontract is, maar ik weet voldoende.
Ze mailen of bellen mij nog om het tarief officieel te bevestigen.
Eneco naait ons bewust en ik heb bewijs uit de chat middels screenshots. Ze zouden ons prima een modelcontract aan kunnen bieden tot januari, dat is altijd goedkoper dan verplicht een contract met een prijs van 1.80.
[ Voor 30% gewijzigd door T-8one op 03-11-2021 20:33 ]
Ik vind de redenering ik heb een model gemaakt dat ik niet stuk kan schieten en iemand of andere instantie ook niet en daarom klopt het een iets te riskant uitgangspunt.GENETX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:07:
[...]
Haha, ja dat klopt. Ik verwacht ook dat antwoord van de ACM te krijgen. Dat zou in ieder geval mijn vermoedens (en de fout die ik denk te zien) bevestigen. Het wordt pas interessant als ze wat anders melden, want dan klopt mijn "model" mogelijk niet meer.
[...]
Lekker veel vertrouwen hier. Ik doe de aannames met opzet, het is de wetenschap die ik eigenlijk gewoon toepas op het recht, vandaar dat ik me ook comfortabel begin te voelen. Ik heb een model van redenaties, deductie, booleaanse algebra, etc opgesteld. Ik probeer het nog steeds lekken te vinden, corner case, etc, waar het model mogelijk niet klopt. Maar zolang dat model niet ergens op "stuk" gaat, klopt het. Een aantal vragen die ik uit heb staan zijn juist om de correctheid van dat model te bevestigen, danwel te ontkrachten.
[...]
In het geval je denkt dat ik nie tgelijk krijg, klopt. Dan zou de normale restverdeling gevolgd zijn onder het besluit leveringszekerheid art 2 (Elektriciteit)/art 3 (Gas) lid 6. Dat zou betekenen dat we niet zo gezellig samen zaten bij slechts 1 aanbieder waarschijnlijk, maar een groot deel al vanaf 1 november bij Vattenfall
Ook mensen die afgaan op wat energieleveranciers of ACM zeggen wil ik waarschuwen daar niet al teveel rechten aan te ontlenen. Zeker aan de telefoon natuurlijk. Maar als ze iets zeggen wat wettelijk niet (helemaal) klopt dan geldt nog steeds de wet en niet de verkeerde uitspraak van de ACM of een energieleverancier.
Ik zal zo even uiteen zetten waarom ik denk dat de contracten geeindigd zijn en Eneco die niet overgenomen heeft (daarnaast lijkt het mij ook dat dat de belangrijkste vraag aan hun juristen was, alles maar behalve het overnemen van de contracten).
Blij om te lezen dat zoveel mensen het contract van Eneco aanvechten en het nu begint te lukken met een nieuw energiecontract te kiezen.
Staat hier nu officieel ook vermeld voor ex klanten van Welkom: https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:37:
[...]
Link komt uit het mailtje dat eerder was gedeeld door ViolaMaas
/f/image/IEX76WBG2WbiUbjhRJWOKtgL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Flight777 op 03-11-2021 20:53 ]
Waar kan ik deze vinden. Er was ergens een link (https://www.vattenfall.nl...nergie/modelcontract/#ps1) maar daar zie je geen tarieven.Inimieni schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:48:
[...]
Model contract 82 cent per kub gas en 23 cent kWh (enkel tarief)
1 januari worden de nieuwe tarieven bekend.
Je kunt elke maand opzeggen.
15 oktober:
Melding dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand van Welkom Energie B.V. wil overnemen en de ACM om toestemming hebben gevraagd.
25 oktober:
De ACM besluit dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand van Welkom Energie B.V. mag overnemen. Niet dat dit per een bepaalde datum gebeurd, er is slechts toestemming.
De transactie (sec: van het klantenbestand) valt onder art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet, dat stekt:
" het direct of indirect verkrijgen van zeggenschap door:
1°. een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen die reeds zeggenschap over ten minste een onderneming hebben, of
2°. een of meer ondernemingen over een of meer andere ondernemingen of delen daarvan door middel van de verwerving van participaties in het kapitaal of van vermogensbestanddelen, uit hoofde van een overeenkomst of op enige andere wijze."
27 oktober:
ACM trekt leveringsvergunning WelkomEnergie in. Contract met WE eindigt conform algemene voorwaarden.
Dat besluit het intrekken en het publiceren van dat besluit. En dan punt 3 van de beslissing.
Het besluit treed in werking op 1 november, tot die datum heeft WelkomEnergie dus nog een leveringsvergunning. Als het ACM het voor die tijd noodzakelijk acht om de datum van intrekking op een andere datum te stellen of als ze art. 2 lid 6 Besluit leveringszekerheid moet worden toegepast dan komt er een wijzigingsbesluit.
Aangezien ik daarna geen wijzigingsbesluit meer heb gezien op de site van de ACM ga ik er vanuit dat deze er niet is. En wordt art. 2 lid 6 dus ook niet toegepast.
Conclusie:
- ACM geeft Eneco toestemming om klantenbestand over te nemen van WelkomEnergie.
Wat er onder klantenbestand staat en per wanneer dat zou moeten gebeuren staat nergens in de ACM-publicaties.
- ACM trekt leveringsvergunning WelkomEnergie in per 1 november. Op dat moment eindigen de contracten.
- Rechtbank spreekt op 29 oktober het faillisement van WelkomEnergie uit, kan daardoor vanaf dat moment feitelijk niet meer leveren en vanaf dat moment eindigen de contracten. (de laatste zin weet ik niet 100% zeker).
Eneco is dus ook niet gebonden aan het contract maar heeft alleen een klantenbestand gekocht.
De SLR-procedure is niet in werking getreden want er is geen wijzigingsbesluit van het ACM.
Je hebt effectief vanaf 29 oktober of 1 november geen energiecontract meer.
Melding dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand van Welkom Energie B.V. wil overnemen en de ACM om toestemming hebben gevraagd.
25 oktober:
De ACM besluit dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand van Welkom Energie B.V. mag overnemen. Niet dat dit per een bepaalde datum gebeurd, er is slechts toestemming.
De transactie (sec: van het klantenbestand) valt onder art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet, dat stekt:
1°. een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen die reeds zeggenschap over ten minste een onderneming hebben, of
2°. een of meer ondernemingen over een of meer andere ondernemingen of delen daarvan door middel van de verwerving van participaties in het kapitaal of van vermogensbestanddelen, uit hoofde van een overeenkomst of op enige andere wijze."
27 oktober:
ACM trekt leveringsvergunning WelkomEnergie in. Contract met WE eindigt conform algemene voorwaarden.
Dat besluit het intrekken en het publiceren van dat besluit. En dan punt 3 van de beslissing.
Het besluit treed in werking op 1 november, tot die datum heeft WelkomEnergie dus nog een leveringsvergunning. Als het ACM het voor die tijd noodzakelijk acht om de datum van intrekking op een andere datum te stellen of als ze art. 2 lid 6 Besluit leveringszekerheid moet worden toegepast dan komt er een wijzigingsbesluit.
Aangezien ik daarna geen wijzigingsbesluit meer heb gezien op de site van de ACM ga ik er vanuit dat deze er niet is. En wordt art. 2 lid 6 dus ook niet toegepast.
Conclusie:
- ACM geeft Eneco toestemming om klantenbestand over te nemen van WelkomEnergie.
Wat er onder klantenbestand staat en per wanneer dat zou moeten gebeuren staat nergens in de ACM-publicaties.
- ACM trekt leveringsvergunning WelkomEnergie in per 1 november. Op dat moment eindigen de contracten.
- Rechtbank spreekt op 29 oktober het faillisement van WelkomEnergie uit, kan daardoor vanaf dat moment feitelijk niet meer leveren en vanaf dat moment eindigen de contracten. (de laatste zin weet ik niet 100% zeker).
Eneco is dus ook niet gebonden aan het contract maar heeft alleen een klantenbestand gekocht.
De SLR-procedure is niet in werking getreden want er is geen wijzigingsbesluit van het ACM.
Waarom zou de SLR niet in werking zijn getreden?Loading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:58:
Mijns inziens is dat wel zo, ook al is het zelf getriggerd.
Het heet niet voor niets "Supplier of last resort". Dit is waarom de procedure bestaat.
Zodra je leveringszekerheid in het gevaar komt, wordt er automatisch geschakeld om dit te continueren.
De genoemde tarieven heb ik momenteel als onderdeel van een 3-jarig contract (gestart in 2019).T-8one schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:37:
[...]
Diezelfde tarieven waren in augustus nog regulier verkrijgbaar
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Omdat het klantenbestand in zijn geheel aan Eneco is overgedragen (conform art 3.5). SLR (art 3.6) treedt in werking voor achterblijvende klanten als die er op ingangsdatum intrekking vergunning nog zijn. Dit was hier niet het geval.SidewalkSuper schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:19:
[...]
Waarom zou de SLR niet in werking zijn getreden?
Als ik dit zo lees, dan is het erger dan een woeker contract... je krijgt een termijnbedrag wat al verlaagd is tav. de werkelijke tarieven kijkend naar de futures.... Dit houdt in dat je in theorie gewoon verplicht wordt om een heel jaar af te maken bij Eneco, want als je dat niet doet dan mag je nog honderden euro's bij gaan betalenHet nieuwe termijnbedrag
Je contract bij Welkom Energie is net voor de wintermaanden stopgezet. Dit is helaas een ongunstig moment, omdat het energieverbruik in de winter veel hoger is dan in de zomer. De verwarming staat bijvoorbeeld meer aan en de lampen branden langer. En doordat de tarieven op dit moment hoog zijn, zijn de wintermaanden extra duur.
Om de komende wintermaanden de energie zo betaalbaar mogelijk te houden, hebben wij het termijnbedrag berekend op basis van je jaarlijkse energieverbruik. Op deze manier blijft het termijnbedrag iedere maand hetzelfde en lager dan wanneer we het termijnbedrag zouden berekenen op basis van het verbruik tot 1 maart 2022. Dit betekent dat je in de aankomende winter minder betaalt dan je werkelijk verbruikt. In de zomer betaal je echter weer meer dan je verbruikt.
Op het moment dat je je contract beëindigt, verrekenen wij alle betaalde termijnbedragen met het werkelijke energieverbruik. Uiteindelijk betaal je dus altijd wat je daadwerkelijk hebt verbruikt.
Daarnaast hebben we in het termijnbedrag alvast rekening gehouden met naar verwachting lagere tarieven na 1 maart 2022 én de maatregelen die de overheid in 2022 neemt om de stijging van de energierekening te beperken. Ook hiervoor geldt dat je uiteindelijk betaalt voor het energieverbruik tegen de werkelijke tarieven op dat moment.
Let op:
Het termijnbedrag hieronder is het bedrag op basis van een gemiddeld verbruik (3.192 kWh stroom en 1.665 m³ gas) van alle voormalig Welkom Energie-klanten.
Gemiddeld termijnbedrag: € 289,00.
Op 5 november ontvang je van ons je termijnbedrag, gebaseerd op het jaarlijkse verbruik op jouw adres.
We schrijven, via automatische incasso, het termijnbedrag maandelijks af van het rekeningnummer dat bij Welkom Energie bekend was. Rond 27 november 2021 schrijven we voor het eerst het termijnbedrag van de maand november af.

edit:
Wordt hier zelfs genoemd:
Wat als je het contract wil opzeggen?
We kunnen ons voorstellen dat de overgang naar Eneco plotseling is. We doen er alles aan om de overgang zo goed en makkelijk mogelijk te maken. Wil je toch overstappen naar een andere energieleverancier, dan kan dat. Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin het contract kan worden opgezegd met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kan het contract worden opgezegd met een opzegtermijn van 9 dagen. Wanneer er wordt opgezegd, maken we een eindnota.
Let op:
Wanneer er wordt opgezegd, dan moet er rekening worden gehouden met een bijbetaling op de eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Dit komt omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan de termijnbedragen die tot dan toe aan ons zijn betaald. Vanaf 5 november geven we je op onze website meer informatie over de financiële gevolgen van het beëindigen van je contract op verschillende momenten.
[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 03-11-2021 21:33 ]
Ik had het anders moeten formuleren.SidewalkSuper schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:19:
[...]
Waarom zou de SLR niet in werking zijn getreden?
Mijns inziens is dat wel zo, ook al is het zelf getriggerd.
Het heet niet voor niets "Supplier of last resort". Dit is waarom de procedure bestaat.
Zodra je leveringszekerheid in het gevaar komt, wordt er automatisch geschakeld om dit te continueren.
Het noodzakelijke wijzigingsbesluit van de ACM om de SLR-procedure in werking te laten treden ontbreekt (ik kan het iig niet vinden).
Want ik denk wel dat ie geactiveerd is.
Het is in de EDSN iig een ontzettende puinhoop op dit komen lijkt mij. Iemand enig idee wat er achter de schermen zich allemaal afspeelt (ook qua discussies) momenteel?
Flight777 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:49:
[...]
Staat hier nu officieel ook vermeld voor ex klanten van Welkom: https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/
Link komt uit het mailtje dat eerder was gedeeld door ViolaMaas
[Afbeelding]
Nee, die tarieven zijn al zo hoog dat je niet nóg meer moet kan betalenZo bieden we de zekerheid dat je niet nog eens meer moet betalen als de energietarieven verder stijgen.

the older I get, the better I was...
Dat de verkeerde route is bewandeld is zeker te beargumenteren, de uitkomst is echter hetzelfde, de SLR is in werking getreden.Toke_gt schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:32:
[...]
Omdat het klantenbestand in zijn geheel aan Eneco is overgedragen (conform art 3.5). SLR (art 3.6) treedt in werking voor achterblijvende klanten als die er op ingangsdatum intrekking vergunning nog zijn. Dit was hier niet het geval.
De uitkomst voor de consument zou hooguit een verschil in soort contract of contractvorm kunnen zijn, waar ik het mee eens zou zijn.
Ook zou ik het ermee eens zijn WE en Eneco op de vingers getikt worden als de gang van zaken niet conform de regels is. Van WE kun je niet meer plukken, dus dan zou Eneco een boete moeten krijgen.
Als door het bewandelen van de verkeerde weg of gemaakte fouten de SLR-procedure niet op rechtmatige/correcte wijze in werking is getreden dan heeft dit mogelijk wel gevolgen voor de rechtsgeldigheid daarvan.SidewalkSuper schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:37:
[...]
Dat de verkeerde route is bewandeld is zeker te beargumenteren, de uitkomst is echter hetzelfde, de SLR is in werking getreden.
Dan heeft de overheid een groot probleem voor zichzelf gecreëerd. Zoals anderen al zeiden gaat een WOB-verzoek daar wellicht meer duidelijkheid over geven.
De EDSN had er vandaag wel wat over te melden;Loading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:33:
[...]
Ik had het anders moeten formuleren.
Het noodzakelijke wijzigingsbesluit van de ACM om de SLR-procedure in werking te laten treden ontbreekt (ik kan het iig niet vinden).
Want ik denk wel dat ie geactiveerd is.
Het is in de EDSN iig een ontzettende puinhoop op dit komen lijkt mij. Iemand enig idee wat er achter de schermen zich allemaal afspeelt (ook qua discussies) momenteel?
AANSLUITINGEN WELKOM ENERGIE SUCCESVOL OVERGEZET
https://www.edsn.nl/aansl...rgie-succesvol-overgezet/
In jouw link staat ook gelijk waarom ik denk dat de SLR gewoon in werking is getreden.
De communicatie hiervan laat wel te wensen over, maar dat zal vast onder de mat geveegd worden.De ACM heeft besloten dat Welkom Energie niet meer in staat is om aan de leveringsverplichtingen richting eindgebruikers van een aansluiting te kunnen voldoen mede door de hoge grondstofprijzen.
Van de Eneco site:
'Moet ik het contract van Eneco accepteren?
Er geldt een geldt een overgangsperiode die wettelijk is bepaald. Deze is ook door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) gecommuniceerd. In november 2021 kun je het contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.'
Het is eigenlijk te absurd voor woorden (in deze vrije markt) dat je verplicht wordt om minimaal een maand lang opgelegde tarieven te slikken en je daar geen enkele invloed op kan uitoefenen door op te zeggen of om een ander (model)contract te vragen. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest toen ze deze overgangsregeling bedachten.
En het dan nog over laten komen alsof ze je een groot plezier doen:
'We kunnen door de hoge energieprijzen op dit moment niet voorkomen dat je meer moet betalen dan je gewend was bij Welkom Energie. Wij vinden dat vervelend en doen er dan ook alles aan om je energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden. '
'Moet ik het contract van Eneco accepteren?
Er geldt een geldt een overgangsperiode die wettelijk is bepaald. Deze is ook door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) gecommuniceerd. In november 2021 kun je het contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.'
Het is eigenlijk te absurd voor woorden (in deze vrije markt) dat je verplicht wordt om minimaal een maand lang opgelegde tarieven te slikken en je daar geen enkele invloed op kan uitoefenen door op te zeggen of om een ander (model)contract te vragen. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest toen ze deze overgangsregeling bedachten.
En het dan nog over laten komen alsof ze je een groot plezier doen:
'We kunnen door de hoge energieprijzen op dit moment niet voorkomen dat je meer moet betalen dan je gewend was bij Welkom Energie. Wij vinden dat vervelend en doen er dan ook alles aan om je energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden. '
Maandagmiddag waren er bij mij nog geen (recente) geregistreerde logs. Maar dit is wel even handig om te checken de komende week.sambalbaj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:41:
[...]
De EDSN had er vandaag wel wat over te melden;
In de Eneco app staat opeens.
Je tarief veranderd per 4-11-2021.
Krijgen we dan toch lagere tarieven? Haha, nee ik zet de roze bril af en ga met beide benen op de grond staan. Lijkt me sterk namelijk.
Krijgen we dan toch lagere tarieven? Haha, nee ik zet de roze bril af en ga met beide benen op de grond staan. Lijkt me sterk namelijk.
:strip_exif()/f/image/P3CcS6ihHXxXk3YkDhY5oOdS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door medu80 op 03-11-2021 21:59 ]
En nu krijgen ze weer 90.000 mutaties te verduren omdat iedereen weggaat of loopholes heeft gevondensambalbaj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:41:
[...]
De EDSN had er vandaag wel wat over te melden;
Ben wel overgestapt, maar heb nog 14 dagen bedenktijdmedu80 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:56:
Krijgen we dan toch lagere tarieven? Haha, nee ik zet de roze bril af en ga met beide benen op de grond staan. Lijkt me sterk namelijk.[Afbeelding]

[ Voor 43% gewijzigd door ArcticWolf op 03-11-2021 22:00 ]
Hmm bij mij staat dit niet.medu80 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:56:
Krijgen we dan toch lagere tarieven? Haha, nee ik zet de roze bril af en ga met beide benen op de grond staan. Lijkt me sterk namelijk.[Afbeelding]
Ik vond ook dit:

Ik ga nu je andere post ook even van toelichting voorzien. Blijkbaar mag het klantenbestand apart dus wel gekocht worden als ik de bovenstaande tweets met het Energeia artikel mag geloven. Dit is niet zo volgens de geest van de wet, het is nogal een interessante. Ik ben nog steeds van mening dat ik niet gebonden ben aan een contract bij Eneco. - Volgt.
hier voor de fijnproevers een opiniestuk van expert Sjak Lomme op energiesite Energeia, dat wat meer achtergrond biedt... pic.twitter.com/QW31dDGmCM
— David Bremmer (@DavidBremmer) 3 november 2021
Ha, het is hoe de hele wetenschap in principe werkt. Wil ook niet zeggen dat het juridisch klopt, maar is meer de eigen redenering. Ik weet dat ik in ieder geval fout zit als iemand een manier door het model weet te vinden die me wel in de state "Verplicht 30 dagen contract Eneco doet eindigen", los van 95m die ik altijd nog hebLoading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:31:
[...]
Ik vind de redenering ik heb een model gemaakt dat ik niet stuk kan schieten en iemand of andere instantie ook niet en daarom klopt het een iets te riskant uitgangspunt.
Ik ga nu je andere post ook even van toelichting voorzien. Blijkbaar mag het klantenbestand apart dus wel gekocht worden als ik de bovenstaande tweets met het Energeia artikel mag geloven. Dit is niet zo volgens de geest van de wet, het is nogal een interessante. Ik ben nog steeds van mening dat ik niet gebonden ben aan een contract bij Eneco. - Volgt.
Vraagje (weet niet of deze al gesteld is): Ik heb nog een oude domme meter. Eneco weet mijn meterstand dus niet en heeft hier ook nog niet om gevraagd. Wil dat zeggen dat elke m3 en kwh die ik nu gebruik in principe nog met Welkom afgerekend worden? Tenslotte kan Eneco alleen rekenen met wat ik door ga geven. En ik betaal natuurlijk liever de Welkom tarieven, zeker aangezien ik deze reeds ruim betaald heb. Mis ik hier iets?
Groetjes, FaceDown.
*knip* Frauderen met meterstanden gaan we het niet over hebben hier.
[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 03-11-2021 22:46 ]
email ontvangen van Eneco om de meterstanden voor 18 oktober door te geven. Natuurlijk ga ik op 18e doorgeven. Tot die tijd gebruik ik nog via WE.
Denk niet dat ze een paar kub of kWh verdacht zullen vinden.katip2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:35:
[...]
bij verdachte standen sturen zij iemand om de meter te controleren. Dus wees terughoudend.
Je moet natuurlijk geen stand invloeren die je nog niet bereikt hebt.
Maar zeggen dat je afgelopen 2 weken op vakantie was of de kachel niet aan hebt gehad, laat ze maar bewijzen dat t niet zo is 🤷🏼♀️
Je moet het toch hoger maken, niet lager. Dan krijg je wat je teveel invult voor een lager bedrag waardoor je november en eventueel december tegen Welkom Energie prijzen gas krijgt. Dus lekker 300 a 400 m3 erbij doen. maak van een 3 een 8 of zo, dan zeg je. Vergist sorry.Inimieni schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:46:
[...]
Denk niet dat ze een paar kub of kWh verdacht zullen vinden.
Je moet natuurlijk geen stand invloeren die je nog niet bereikt hebt.
Maar zeggen dat je afgelopen 2 weken op vakantie was of de kachel niet aan hebt gehad, laat ze maar bewijzen dat t niet zo is 🤷🏼♀️
Waarom is mijn post verwijderd? Ik heb een domme meter en ontvangen zojuist een mail van Eneco dat ik voor 18 November mijn meterstanden door moet geven, waarna Welkom de eindrekening kan opmaken. Dat houdt dus in dat al mijn verbruik tot de 18e met Welkom afgerekend gaat worden. En die heb ik toch al betaald met een ruim voorschot. Dit is geen fraude, dit is volkomen volgens alle regels. Het zou in mijn geval behoorlijk dom zijn om nu mijn meterstanden door te geven.
[ Voor 9% gewijzigd door FaceDown op 03-11-2021 22:52 ]
Groetjes, FaceDown.
Goed, ik had in de tweede mail richting Omtzigt al een redenering waarom enkel overdracht van klantgegevens een probleem zou vormen.
Allereerst wat zaken rondom de overdracht van gegevens die gevoelig zijn onder de AVG:
- Bij een nog geldig contract is dit discutabel, mijn WE algemene leveringsvoorwaarden melden het volgende:
- De algemene leveringsvoorwaarden melden dat gegevens ook met de netbeheerder mogen worden gewisseld. Dat is logisch voor meerdere zaken en doorsturen klantgegevens onder art2/3 lid 6 zou dan ook conform wet zijn. Wellicht is dit ook de reden dat dit via TenneT/GasTerra moet lopen. Dat is in deze niet de casus.
- Data mag ook worden gedeeld als dat in het belang is van de klant (volgens mij) namens de wet. Dus dan is dat de argumentatie en rechtvaardiging. Zeer discutabel.... Men zal vast aandragen dat het recht op levering van energie belangrijker is en dat dit mag. Ik zou daarentegen brengen dat lid 6 mij daar al in voorziet, en het delen van gegevens onder lid 5 dus nog niet rechtvaardig is.
Ofwel, mogelijk is hier ook recht te halen. Wat mag Eneco doen met potentieel illegaal verkregen data? Ik denk dat dit een extra vordering op WE wordt waar we naar kunnen fluiten. Recht hebben zonder enig praktisch nut.
Ergo, vanaf hier zijn onze gegevens hoe dan ook bij Eneco gezien de mail... Houdt ook rekening met het volgende: Het was al bekend dat Eneco het klantenbestand heeft/zal overnemen per 1 november nog voor het faillissement. Dus in principe zou ook het niet failliet gaan moeten leiden tot de uitkomst die Eneco meent te hebben bereikt.
Goed, nu de complementering van mijn uitgebreide zienswijze. Vooral afgaand op het besluit leveringszekerheid en dan ook de motie daarbij: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html
De geest van de wet leest, met de motie er bij, sowieso alsof deze in art2/3 lid 5 een overname van contracten verwacht. Allereerst deze passage:
Verderop:
Nu de details over het 5e en 6e lid:
Lid 6 dan:
Als Eneco inderdaad het klantenbestand heeft gekocht, dan waren de kleinverbruikers zoals in de wet gemeld nog bij WE. Op 1 november had dus lid 6 in werking moeten treden met de restverdeling. Deze restverdeling zou moeten gaan naar rato en via TenneT en GasTerra moeten lopen. Ik zie nergens in het besluit dat de Minister (lees: ACM) anders heeft besloten in het besluit tot intrekking. De goedkeuring tot concentratie is een los besluit en kan dan ook niet samen worden gezien met de SLR. Ook dat lijkt ACM wel te impliceren omdat de mogelijke overname al reeds voor het hele verhaal begon.
De rest van de geest van de wet is ook duidelijk. Niet voor niets meldt art 2/3 lid 6, onderdeel c dit:
Kortom:
- Contracten niet onder lid 5 overgedragen. Lid 5 meldt niks over verplicht afsluiten van contract.
- Contracten nog niet onder lid 6 overgedragen. Lid 6 is het enige deel dat ons verplicht 30 dagen vast te zitten aan een contract van de nieuwe leverancier.
- Het hele besluit leveringszekerheid en de motie melden hier verder niks over.
Conclusie die ik trek:
- De curator is in gebreke gebleven om op 1 november het klantenbestand over te dragen aan TenneT en GasTerra om de restverdeling in gang te zetten
- We zitten momenteel al 3 dagen zonder leveringsovereenkomst
En als klapper op de vuurpijl:
De uitvoering van de besluiten met betrekking tot borging van de leveringszekerheid van energie leiden tot
* trommelgeroffel*
leveringsonzekerheid van energie
Ik kan er echt niks anders van maken, of de minister/staatssecretaris/ACM heeft achter de schermen toch besloten de restverdeling anders vorm te geven. Maar ik neem aan dat dit openbaar moet zijn, en vast en zeker ook kritische kamervragen zou opleveren.
Deze redenatie, maar dan nog iets minder diep, was al de reden waarom ik vanochtend meldde dat we wellicht direct contact met de minister/staatssecretaris op zouden moeten nemen
. De clusterfuck is bij deze compleet in mijn ogen, in ieder geval op basis van openbare informatie.
En ja voor mensen die gaan zeuren dat de uitkomst niet anders is. Correct, ook als we verdeeld worden krijgen we een wurgcontract. Maar ik ben dan ook puur aan het controleren of er geen misstanden zijn.
Nee, oneens. Want de wet voorziet dat de procedure ook afgebroken wordt als toch een oplossing wordt gevonden in de 20 dagen (max 2 maal 10 dagen vensterperiode). De vergunning is er nog, de ACM is enkel voornemens dit te doen. Dus tot hier is het contract gewoon nog geldig. Dat is ook logisch, want welke tarieven moeten we anders betalen tussen 27 oktober en 31 oktober?Loading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:58:
15 oktober:
25 oktober:
27 oktober:
Klopt grotendeels. Wel met die constatering dat de melding van intrekking per 1 november in ieder geval een wijziging is ten opzichte van de normale "vanilla" procedure, want die zou normaliter 10 dagen zijn (lid 5).Dat besluit het intrekken en het publiceren van dat besluit. En dan punt 3 van de beslissing.
Eens. Ik sluit art2, lid 6 (en art 3, lid 6, gas moeten we niet vergeten) sowieso uit. Het is namelijk niet via de netbeheerders gelopen. En al helemaal niet via de restverdeling. Dit bevestigd ACM ook wel in hun correspondentie.Aangezien ik daarna geen wijzigingsbesluit meer heb gezien op de site van de ACM ga ik er vanuit dat deze er niet is. En wordt art. 2 lid 6 dus ook niet toegepast.
Inderdaad, ik assumeer vanaf nu wel enkel persoonsgegevens zonder contract. Dat is voor ons de worst-case namelijk. Voortzetting WE contract is dus uitgesloten.Conclusie:
Correct.- ACM trekt leveringsvergunning WelkomEnergie in per 1 november. Op dat moment eindigen de contracten.
Discutabel, de wet voorziet namelijk in voortzetting van levering onder oude leverancier, zelfs bij faillissement. Daarnaast zou je dan geen leveringsovereenkomst meer hebben tussen 29 oktober en 1 november? Wat doet zoiets met de vordering die je kunt plegen door een faillissement? Dat contract is toch de basis? Hier ben ik zelf ook onzeker.- Rechtbank spreekt op 29 oktober het faillisement van WelkomEnergie uit, kan daardoor vanaf dat moment feitelijk niet meer leveren en vanaf dat moment eindigen de contracten. (de laatste zin weet ik niet 100% zeker).
Kom ik zo op terugEneco is dus ook niet gebonden aan het contract maar heeft alleen een klantenbestand gekocht.
Jawel, dat is wel duidelijk uit de publicatie van ACM, het Besluit leveringszekerheid is de SLR, dus die was wel actief. De SLR is niet slechts lid 6.De SLR-procedure is niet in werking getreden want er is geen wijzigingsbesluit van het ACM.
Ik vermoed dat het contract nog doorliep tot 1 november. Maar ben het met je eens.Je hebt effectief vanaf 29 oktober of 1 november geen energiecontract meer.
Allereerst wat zaken rondom de overdracht van gegevens die gevoelig zijn onder de AVG:
- Bij een nog geldig contract is dit discutabel, mijn WE algemene leveringsvoorwaarden melden het volgende:
Eneco mag m.i. enkel de gegevens hebben om het contract voort te zetten in deze.1. Verwerking persoonsgegevens Welkom Energie verwerkt uw
persoonsgegevens zorgvuldig en in overeenstemming met de geldende wet- en
regelgeving. Mocht Welkom Energie samenwerken met externe partners dan
kunnen wij gegevens uitwisselen om de uitvoering van de
leveringsovereenkomst mogelijk te maken. Vanzelfsprekend hanteren we
daarbij altijd de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- De algemene leveringsvoorwaarden melden dat gegevens ook met de netbeheerder mogen worden gewisseld. Dat is logisch voor meerdere zaken en doorsturen klantgegevens onder art2/3 lid 6 zou dan ook conform wet zijn. Wellicht is dit ook de reden dat dit via TenneT/GasTerra moet lopen. Dat is in deze niet de casus.
- Data mag ook worden gedeeld als dat in het belang is van de klant (volgens mij) namens de wet. Dus dan is dat de argumentatie en rechtvaardiging. Zeer discutabel.... Men zal vast aandragen dat het recht op levering van energie belangrijker is en dat dit mag. Ik zou daarentegen brengen dat lid 6 mij daar al in voorziet, en het delen van gegevens onder lid 5 dus nog niet rechtvaardig is.
Ofwel, mogelijk is hier ook recht te halen. Wat mag Eneco doen met potentieel illegaal verkregen data? Ik denk dat dit een extra vordering op WE wordt waar we naar kunnen fluiten. Recht hebben zonder enig praktisch nut.
Ergo, vanaf hier zijn onze gegevens hoe dan ook bij Eneco gezien de mail... Houdt ook rekening met het volgende: Het was al bekend dat Eneco het klantenbestand heeft/zal overnemen per 1 november nog voor het faillissement. Dus in principe zou ook het niet failliet gaan moeten leiden tot de uitkomst die Eneco meent te hebben bereikt.
Goed, nu de complementering van mijn uitgebreide zienswijze. Vooral afgaand op het besluit leveringszekerheid en dan ook de motie daarbij: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html
De geest van de wet leest, met de motie er bij, sowieso alsof deze in art2/3 lid 5 een overname van contracten verwacht. Allereerst deze passage:
Lijkt me sinds 29 oktober van toepassing conform art 2/3 lid 5cDe landelijke netbeheerders kunnen op dit moment gedurende de vensterperiode de betalingsverplichting van de failliete of in surseance van betaling verkerende leverancier ten aanzien van de inkoop van gas of elektriciteit ten behoeve van levering aan kleinverbruikers overnemen. Zij zullen dat alleen doen als de curator of bewindvoerder aannemelijk kan maken dat hij in staat is om de bedrijfsvoering op het gebied van de levering van energie aan kleinverbruikers voort te zetten en deze voortzetting bijdraagt aan een doorstart of verkoop van het bedrijf.
Verderop:
Ook hier doet de motie (geest van de wet) vermoeden dat het om overname van contracten kan gaan (ik weet niet of moet hier op zijn plaats is, er is geen referentie naar lid 5 hier).Het e-mailadres dient ertoe om zo snel mogelijk contact met de klant te kunnen leggen, teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen.
Nu de details over het 5e en 6e lid:
Vetgedrukt deel is vreemd, ik zou de restverdeling na intrekken verwachten, maar dit geheel terzijde.In het vijfde lid van deze artikelen wordt bepaald welke activiteiten binnen de vensterperiode van tien werkdagen moeten of kunnen worden verricht. Twee van deze verplichtingen blijven onveranderd: een kleinverbruiker die een leveringscontract met de betrokken leverancier heeft, mag dit contract gedurende deze periode niet opschorten of opzeggen en als de betrokken vergunninghouder (of in voorkomend geval de curator) in deze periode zijn klanten overdraagt aan één of meer vergunninghouders, draagt hij de klantgegevens over aan de nieuwe vergunninghouders. In het vijfde lid worden twee wijzigingen aangebracht. ACM kan besluiten om sneller over te gaan tot de restverdeling. Indien er geen zicht is op overdracht van de betrokken kleinverbruikers door de vergunninghouder (of de curator) zelf, is het niet zinvol om te wachten tot de tien werkdagen zijn verstreken. Dat is niet in het belang van de vergunninghouder en de kleinverbruikers. De procedure hiervoor wordt aangepast: in plaats van de beschikking tot intrekking van de vergunning binnen de tien werkdagen in te trekken en dan over te gaan tot de restverdeling, kan ACM besluiten de restverdeling sneller toe passen. Als de restverdeling is afgerond treedt de beschikking tot intrekking van de vergunning in werking.
So far, niks bijzonders onder de uitleg voor lid 5.De belangrijke wijziging in de procedure tijdens de eerste tien werkdagen is opgenomen in het vijfde lid, onderdeel c. Nu nemen de landelijke netbeheerders op verzoek van de betrokken vergunninghouder gedurende periode van maximaal tien werkdagen de betalingsverplichting over. Dit wordt gewijzigd in de mogelijkheid tot een garantstelling, waarbij de betrokken vergunninghouder of diens curator moet aantonen dat zijn bestaande kredietruimte onvoldoende is om gedurende de vensterperiode energie in te kopen voor de kleinverbruikers waarmee hij een leveringscontract heeft. De landelijk netbeheerder en de betrokken vergunninghouder zullen bij het aangaan van een garantstelling vastleggen onder welke voorwaarden er gebruik kan worden gemaakt van een garantstelling en wat de kosten daarvan zijn. Het voordeel van een garantstelling is dat de betrokken vergunninghouder weer in gesprek kan gaan met zijn bank om de kredietruimte (kortdurend) te verruimen. Op deze wijze wordt de landelijke netbeheerders niet direct financieel belast.
Lid 6 dan:
Het is heel duidelijk dat de ACM van mening is dat dit het geval is gezien de 30 dagen en andere voorwaarden die we al wisten. Die komen hiermee overeen. Dat is echter vreemd, want dit deel is specifiek voor art 2/3 lid 6, en niet voor lid 5!In het zesde lid van deze artikelen wordt bepaald op welke wijze de restverdeling wordt uitgevoerd. In het zesde lid wordt, in aansluiting op het gewijzigde vierde en vijfde lid, een aantal wijzigingen aangebracht. Allereerst wordt het mogelijk dat de restverdeling niet in één dag, maar gedurende meerdere dagen kan worden uitgevoerd. In het laatste geval zullen de betrokken kleinverbruikers in batches worden verdeeld over de overige leveranciers. Per geval zal ACM in overleg met de landelijke netbeheerders besluiten in hoeveel dagen de restverdeling kan worden uitgevoerd. Het streven daarbij is vanzelfsprekend om de restverdeling zo snel mogelijk uit te voeren zodat de betrokken kleinverbruikers zo snel mogelijk een nieuwe leverancier hebben. De levering zal na de toedeling plaatsvinden op basis van een overeenkomst voor onbepaalde duur onder voorwaarden van de nieuwe leverancier. De overeenkomst voor onbepaalde duur garandeert dat indien de kleinverbruiker een andere leverancier wenst dan de toegewezen leverancier, de kleinverbruiker de overeenkomst na 30 dagen kosteloos kan opzeggen. Gedurende de periode die nodig is voor het uitvoeren van de restverdeling geldt, net als in periode die voorafgaat aan de restverdeling, een verbod voor de betrokken kleinverbruikers om hun contract met de betrokken leverancier op te schorten of te beëindigen. Dit verbod wordt ingevoerd om er voor te zorgen dat het klantenbestand gedurende de periode van de restverdeling zo stabiel mogelijk is. Dit is nodig om te voorkomen dat de landelijke netbeheerders kleinverbruikers toebedelen aan een nieuwe leverancier, terwijl die kleinverbruikers al zelf waren overgestapt naar een andere leverancier.
Als Eneco inderdaad het klantenbestand heeft gekocht, dan waren de kleinverbruikers zoals in de wet gemeld nog bij WE. Op 1 november had dus lid 6 in werking moeten treden met de restverdeling. Deze restverdeling zou moeten gaan naar rato en via TenneT en GasTerra moeten lopen. Ik zie nergens in het besluit dat de Minister (lees: ACM) anders heeft besloten in het besluit tot intrekking. De goedkeuring tot concentratie is een los besluit en kan dan ook niet samen worden gezien met de SLR. Ook dat lijkt ACM wel te impliceren omdat de mogelijke overname al reeds voor het hele verhaal begon.
De rest van de geest van de wet is ook duidelijk. Niet voor niets meldt art 2/3 lid 6, onderdeel c dit:
Dit is het deel dat afdwingt dat de nieuwe leverancier een contract mag afdwingen. Deze ontbreekt in lid 5, met een duidelijke reden. De wet veronderstelt een overdracht van contracten en voortzetting daarvan. Men probeert de term "klantgegevens" als loophole te zien volgens mij om de verkoop van gegevens te rechtvaardigen. Ik zie dat echt anders, de wet voorziet in het minimum om de gegevens over te dragen, maar niet dat dat het enige is... Ik denk dat ze dit moeten verduidelijken in ieder geval.zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van elektriciteit aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort;
Kortom:
- Contracten niet onder lid 5 overgedragen. Lid 5 meldt niks over verplicht afsluiten van contract.
- Contracten nog niet onder lid 6 overgedragen. Lid 6 is het enige deel dat ons verplicht 30 dagen vast te zitten aan een contract van de nieuwe leverancier.
- Het hele besluit leveringszekerheid en de motie melden hier verder niks over.
Conclusie die ik trek:
- De curator is in gebreke gebleven om op 1 november het klantenbestand over te dragen aan TenneT en GasTerra om de restverdeling in gang te zetten
- We zitten momenteel al 3 dagen zonder leveringsovereenkomst
En als klapper op de vuurpijl:
De uitvoering van de besluiten met betrekking tot borging van de leveringszekerheid van energie leiden tot
* trommelgeroffel*
leveringsonzekerheid van energie
Ik kan er echt niks anders van maken, of de minister/staatssecretaris/ACM heeft achter de schermen toch besloten de restverdeling anders vorm te geven. Maar ik neem aan dat dit openbaar moet zijn, en vast en zeker ook kritische kamervragen zou opleveren.
Deze redenatie, maar dan nog iets minder diep, was al de reden waarom ik vanochtend meldde dat we wellicht direct contact met de minister/staatssecretaris op zouden moeten nemen

En ja voor mensen die gaan zeuren dat de uitkomst niet anders is. Correct, ook als we verdeeld worden krijgen we een wurgcontract. Maar ik ben dan ook puur aan het controleren of er geen misstanden zijn.
[ Voor 255% gewijzigd door GENETX op 03-11-2021 23:15 ]
Het lijkt mij toch niet dat je aan Eneco je meterstanden moet doorgeven voor het opmaken van de eindafrekening van WelkomEnergie?
Maar dat je hier een aparte mail van WelkomEnergie over krijgt?
Zou je die mail hier kunnen delen?
Ik heb hem nog niet ontvangen.
Zou Eneco hier nog spijt van hebben? Of verdienen ze hier alsnog dik aan? Het type klant dat ze hiermee binnenhengelen is toch het type dat jaarlijks een prijsvergelijker invult. En met deze lachwekkende prijzen ten opzichte van de modelcontracten is iedereen zo snel mogelijk weer weg, juist ook omdat dit geen 'slapers' zijn.
Volgens mij bedoelt men dat je voor 18 november moet doorgeven wat je meterstanden op 1 November waren, het moment van de overgang van WE naar Eneco. Eneco wil dat ook graag weten zodat ze je een correcte rekening kunnen sturen op basis van je verbruik sinds de overgang.FaceDown schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:51:
Waarom is mijn post verwijderd? Ik heb een domme meter en ontvangen zojuist een mail van Eneco dat ik voor 18 November mijn meterstanden door moet geven, waarna Welkom de eindrekening kan opmaken. Dat houdt dus in dat al mijn verbruik tot de 18e met Welkom afgerekend gaat worden. En die heb ik toch al betaald met een ruim voorschot. Dit is geen fraude, dit is volkomen volgens alle regels. Het zou in mijn geval behoorlijk dom zijn om nu mijn meterstanden door te geven.
Waarom zouden ze, ze verdienen er gewoon op hoor. Al is het maar een paar euro, dat maal die 90.000 'nieuwe klanten' is toch gewoon al snel een paar ton erbij nog even vlak voor het einde van het jaar. Toch lekker voor een bedrijf zou je zeggen.TexMex schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:01:
Zou Eneco hier nog spijt van hebben? Of verdienen ze hier alsnog dik aan? Het type klant dat ze hiermee binnenhengelen is toch het type dat jaarlijks een prijsvergelijker invult. En met deze lachwekkende prijzen ten opzichte van de modelcontracten is iedereen zo snel mogelijk weer weg, juist ook omdat dit geen 'slapers' zijn.
Volgens mij snap je em niet helemaal 🤷🏼♀️medu80 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:48:
[...]
Je moet het toch hoger maken, niet lager. Dan krijg je wat je teveel invult voor een lager bedrag waardoor je november en eventueel december tegen Welkom Energie prijzen gas krijgt. Dus lekker 300 a 400 m3 erbij doen. maak van een 3 een 8 of zo, dan zeg je. Vergist sorry.
Oh bijzonder! Ik had precies hetzelfde gevraagd, maar bij mij kon het niet. Maar goeie tip, ga het nog eens proberen.
pdukers schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:57:
[...]
Ik heb mijn Vattenfall modelcontract, de 29st oktober afgesloten, vandaag in laten gaan door expliciet aan te geven dat ik van de bedenktermijn af zie. Lijkt me de moeite waard om dit (nog eens) aan te kaarten bij jouw leverancier.
https://www.ad.nl/economi...r-maand-betalen~a4b5d2be/
Mooie bangmakerij…Hoog bedrag bijbetalen
Klanten die voortijdig opzeggen lopen hierdoor de kans dat ze nog moeten bijbetalen. Dat opzeggen kan vanaf 1 december, met een opzegtermijn van negen dagen. ,,Wanneer er wordt opgezegd moet er rekening worden gehouden met een bijbetaling op de eindafrekening. Dit kan een hoog bedrag zijn.”
Als 90.000 klanten een maand bij Eneco zouden blijven zitten met de ons opgedrongen tarieven verdienen ze er wel meer dan een paar ton aan, zal eerder een paar miljoen zijn.jbdeiman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:09:
[...]
Waarom zouden ze, ze verdienen er gewoon op hoor. Al is het maar een paar euro, dat maal die 90.000 'nieuwe klanten' is toch gewoon al snel een paar ton erbij nog even vlak voor het einde van het jaar. Toch lekker voor een bedrijf zou je zeggen.
Ze moeten ook inkopen en belasting afdragen. Ik denk dat een paar ton wel klopt, maar ze hebben inderdaad ook wel onkosten...R0181 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:12:
[...]
Als 90.000 klanten een maand bij Eneco zouden blijven zitten met de ons opgedrongen tarieven verdienen ze er wel meer dan een paar ton aan, zal eerder een paar miljoen zijn.
Als het WE contract nog wel geldig is (betwijfel ik), dan zou dat ca 10 miljoen euro aan verlies opleveren in november voor Eneco schat ik zo...
90k klagende klanten is best wel een aanslag op je apparaat.
Ik denk niet dat ze er slechter van worden, maar je medewerkers worden er denk ik niet al te happy van haha.
De tarieven zullen mede daarom lekker hoog zijn ingestoken.
Ik denk niet dat ze er slechter van worden, maar je medewerkers worden er denk ik niet al te happy van haha.
De tarieven zullen mede daarom lekker hoog zijn ingestoken.
Bizarmedu80 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:56:
Ik krijg Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 1,29313 vanaf januari.
Zit al wel een jaar of 10 bij ze maar toch.
Dat staat niet in de mail. Normaal geef je een opnamedatum op en de standen. En die opnamedatum gaat bij mij de 17e zijn. Mogen ze vanaf de 18e fijn leveren (als ik dan nog klant ben).pdukers schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:01:
[...]
Volgens mij bedoelt men dat je voor 18 november moet doorgeven wat je meterstanden op 1 November waren, het moment van de overgang van WE naar Eneco. Eneco wil dat ook graag weten zodat ze je een correcte rekening kunnen sturen op basis van je verbruik sinds de overgang.
Groetjes, FaceDown.
Ik ben hier niet helemaal in thuis maar kan ik nou ondanks alle berichtgeving gewoon ergens anders een contract afsluiten ipv het woekercontract van eneco?Inimieni schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:35:
[...]
Klinkt goed.
Verder echt belachelijk hoge prijzen, koude winter gaat dit worden. A
[ Voor 8% gewijzigd door AMARONE op 03-11-2021 23:41 ]
Mail van Eneco:
Ja, belangrijk voor Eneco ja, zodat ze optimaal kunnen cashen. Niet van belang voor mij, want tot ik doorgeef gebruik ik "goedkope" Welkom-energie.Beste mevrouw, heer xxx,
Zoals we je onlangs hebben geïnformeerd, heeft Eneco alle klanten van Welkom Energie met ingang van 1 november 2021 overgenomen.
Om ervoor te zorgen dat je alleen betaalt voor de energie die je ook echt verbruikt, hebben we je meterstanden nodig van xxxadresxxx. We ontvangen de standen graag voor 18 november 2021 .
Wanneer je je standen hebt doorgegeven, kan door Welkom Energie ook de eindafrekening van Welkom Energie worden gemaakt. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk je meterstanden aan ons door te geven!
Geef je meterstanden voor:
Groetjes, FaceDown.
Ik had geen lagere tarieven verwacht.
Buitenkansje dit voor Eneco, dat gewoon een commercieel bedrijf is waarbij het om de knaken draait.
Vandaar ook al op 27okt contract met Vattenfall geregeld vanaf 1 dec. Nu nog proberen die datum naar voren te krijgen, maar ze zijn volgens mij een beetje druk op WhatsApp
Hier ook een domme meter, en wacht tot 17 november met het doorgeven van de standen.
Ik heb niet de illusie dat ik tot die datum dan tegen Welkom Tarief krijg, maar het zal mijn daggemiddelde voor de naar rato berekening die ze op die 17 dagen los laten vast optrekken.
Buitenkansje dit voor Eneco, dat gewoon een commercieel bedrijf is waarbij het om de knaken draait.
Vandaar ook al op 27okt contract met Vattenfall geregeld vanaf 1 dec. Nu nog proberen die datum naar voren te krijgen, maar ze zijn volgens mij een beetje druk op WhatsApp

Hier ook een domme meter, en wacht tot 17 november met het doorgeven van de standen.
Ik heb niet de illusie dat ik tot die datum dan tegen Welkom Tarief krijg, maar het zal mijn daggemiddelde voor de naar rato berekening die ze op die 17 dagen los laten vast optrekken.
1.80 per kuub en 50 cent per kWh

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Eneco Gas tot 1-3-2022
Contract voor onbepaalde tijd
Normaaltarief
€ 1,80443
per m3
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 17,06
per maand
Het tarief voor variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. De regiotoeslag is op basis van gasregio 3. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten.
Eneco HollandseWind & Zon tot 1-3-2022
Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief
€ 0,49352
per kWh
Daltarief
€ 0,41986
per kWh
Terugleververgoeding
- € 0,28359
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 22,85
per maand
Vermindering energiebelasting
- € 558,56
per jaar
Dit trof ik net aan, denk eens zien of het lukt. Ik kon mij net registreren bij Mijn Eneco. Ik viel bijna van de stoel. Wat een woekerprijzen!!!!!!
Ik zie net ook het krant artikel. Ik begrijp even niet de laatste alinea. Hoezo bijbetaling als je opzegt per 1 december?
Ik heb net bij Vattenfall voor het variable contract geregistreerd in ieder geval.
Normaaltarief
€ 1,80443
per m3
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 17,06
per maand
Het tarief voor variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. De regiotoeslag is op basis van gasregio 3. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten.
Normaaltarief
€ 0,49352
per kWh
Daltarief
€ 0,41986
per kWh
Terugleververgoeding
- € 0,28359
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 22,85
per maand
- € 558,56
per jaar
Dit trof ik net aan, denk eens zien of het lukt. Ik kon mij net registreren bij Mijn Eneco. Ik viel bijna van de stoel. Wat een woekerprijzen!!!!!!
Ik zie net ook het krant artikel. Ik begrijp even niet de laatste alinea. Hoezo bijbetaling als je opzegt per 1 december?
Ik heb net bij Vattenfall voor het variable contract geregistreerd in ieder geval.
[ Voor 11% gewijzigd door Dennisb1 op 04-11-2021 00:13 ]
Loading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:57:
Het lijkt mij toch niet dat je aan Eneco je meterstanden moet doorgeven voor het opmaken van de eindafrekening van WelkomEnergie?
/f/image/qL2kToAy9FnDywPd7na0L7ie.png?f=fotoalbum_large)
Ze rekenen een termijnbedrag wat gebaseerd is op een jaar of vier maanden (?) verbruik. Als je in een koude maand veel verbruikt kan je dus boven je termijnbedrag uitkomen.Dennisb1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:03:
Maar dat is ook niet gek want je verbruikt dan gewoon meer. Puur uit de tekst lijken ze de indruk te willen wekken dat je een boete krijgt.
Ja zo lees ik het ook over een “boete”. Dat gaan we dus niet betalen. Slechts voor hun belachelijke tarieven die ik ga aanvechten. Dit accepteer ik niet.hereweare67893 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:14:
[...]
Ze rekenen een termijnbedrag wat gebaseerd is op een jaar of vier maanden (?) verbruik. Als je in een koude maand veel verbruikt kan je dus boven je termijnbedrag uitkomen.
Maar dat is ook niet gek want je verbruikt dan gewoon meer. Puur uit de tekst lijken ze de indruk te willen wekken dat je een boete krijgt.
Dat is ook zo, maar 2 tientjes van 90.000 klanten is al bijna 2 miljoen. En van de 90.000 klanten die nu overgeheveld zijn zullen er ook wel duizenden bij Eneco blijven zitten, mensen die geschrokken zijn en/of geen zin hebben om weer een overstap te maken. Dus altijd kassa voor Eneco. Laat het Welkom contract maar geldig blijven, die 10 miljoen is voor zo'n concern als Eneco wel op te hoesten.GENETX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:21:
[...]
Ze moeten ook inkopen en belasting afdragen. Ik denk dat een paar ton wel klopt, maar ze hebben inderdaad ook wel onkosten...
Als het WE contract nog wel geldig is (betwijfel ik), dan zou dat ca 10 miljoen euro aan verlies opleveren in november voor Eneco schat ik zo...
Zo, volgende mail richting Omtzigt en Bontenbal.
Edit: Morgen maar overwegen of dit ook naar de Minister van EZK gaat (in een ietwat andere vorm). Maar dan wil ik eigenlijk nog de voorgeschiedenis van de Motie van Toelichting lezen van de vorige (1 a 2) versies, om te kijken of die nog wat anders melden mb Lid 5...Geachte heer Omtzigt,
In navolging van mijn vorige twee mails, en artikelen en definities die ik nog tegenkom, krijg ik sterk de indruk dat slechts de klantgegevens (het klantenbestand), dus zonder overeenkomst, zijn overgenomen door Eneco. Dit heeft nogal vergaande consequenties. Indien de Minister van EZK, of een andere bevoegde instantie, niet heeft besloten tot een andere restverdeling dan aangegeven in het besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en besluit leveringszekerheid gaswet, dan vermoed ik dat de oud klanten effectief al 3 dagen zonder contract zitten. De uitvoering van de besluiten zoals ik ze zie uit correspondentie, leidt daarmee effectief tot leveringsonzekerheid.
Twee hele concrete vragen zijn van toepassing ter controle van de redenering die onder deze mail ontstaat:- Heeft de Minister van EZK een ander besluit genomen met betrekking tot restverdeling?- Zijn klantgegevens überhaupt via de netbeheerders van de landelijke transportnetten verdeeld?
In deze mail zal ik de verwijzingen naar voorgaande besluiten afkorten tot slechts de Leden voor beide besluiten zoals deze genoemd zijn onder Artikel 2 voor besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en Artikel 3 voor besluit leveringszekerheid gaswet. Daarnaast refereer ik aan de Motie van Toelichting die hierbij hoort: AMvB stb-2018-231
1. Zoals reeds vermeld zou het klantenbestand dan onder Lid 5 aan Eneco zijn verkocht op of voor 1 november 2021.
2. Dat leidt er toe dat tot 1 november 2021 de kleinverbruikers nog een verbintenis met Welkom Energie hebben bij de inwerktreding van het Besluit op 1 november.
3. Dat zou als gevolg hebben dat Lid 6 in werking treedt. Dit Lid 6 (net als Lid 5) schrijft een (logische) volgorde van handelingen toe. Allereerst moeten de gegevens overgedragen worden aan de netbeheerders van de landelijke transportnetten. Vervolgens worden deze verdeeld naar rato over de overgebleven vergunninghouders onder Lid 6b:
"... Daartoe coördineert hij de verdeling van die kleinverbruikers over de andere vergunninghouders en geeft daartoe aanwijzingen aan de netbeheerders. Netbeheerders verstrekken aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet de gegevens, die deze nodig heeft ter uitvoering van deze taak. De verdeling geschiedt naar evenredigheid van het totale aantal kleinverbruikers dat de andere vergunninghouders reeds beleveren, tenzij Onze Minister tot een andere wijze van verdeling besluit;" (vergelijkbare tekst gaat op voor gas)
4. Dit zou inhouden dat, tenzij er een ander besluit is genomen, de verdeling dus naar rato had moeten plaatsvinden en kleinverbruikers niet enkel bij Eneco hadden moeten worden ondergebracht.
5. Ik heb nu sterk het vermoeden dat dit überhaupt niet plaats heeft gevonden. Dit resulteert effectief in het feit dat de kleinverbruikers al 3 dagen geen geldige leveringsovereenkomst hebben! En wel om de volgende reden:
De aangehaalde besluiten rondom leveringszekerheid, en de motie van toelichting, lijken te impliceren dat een overname zoals onder Lid 5 een overname van overeenkomsten bevat. Enkel Lid 6 spreekt expliciet van een nieuw contract dat kleinverbruikers hebben te accepteren onder Lid 6c: "zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van [elektriciteit/gas] aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort;"
De motie van toelichting spreekt verder expliciet en enkel bij Lid 6 ook van de 30 dagen periode die uit de communicatie van de ACM en Eneco blijkt: "De overeenkomst voor onbepaalde duur garandeert dat indien de kleinverbruiker een andere leverancier wenst dan de toegewezen leverancier, de kleinverbruiker de overeenkomst na 30 dagen kosteloos kan opzeggen."
Lid 5 daarentegen bevat geen enkele passage met deze strekking. Uit de wetgeving en de motie van toelichting maak ik dan ook niet op dat de kleinverbruikers een nieuw contract hebben te accepteren voor 30 dagen. Indien de gegevens enkel onder Lid 5 zijn overgedragen, zou dit mijn inziens inhouden dat er de kleinverbruikers al 3 dagen zonder contract zitten en dat daar ook geen basis voor is om dat af te dwingen.
In wezen, de tekst volgende, zou het betekenen dat de curator van Welkom Energie verzaakt heeft om op 1 november 2021 de klantgegevens over te dragen aan de netbeheerders conform Lid 6c. Welkom Energie had immers nog een verbintenis met de kleinverbruikers als Eneco echt enkel de klantgegevens heeft overgenomen, maar niet de overeenkomsten voortzet.
Dit lijkt me een zeer onwenselijke situatie als ik alles correct heb geïnterpreteerd. De vragen aan het begin van deze e-mail zouden dan ook duidelijkheid moeten scheppen of Lid 6 alsnog correct is uitgevoerd en door een, mij onbekend, besluit van de Minister van EZK allen bij Eneco zijn ondergebracht. Iets wat vragen zou op moeten roepen met betrekking tot de concurrentiepositie, want Lid 6b beoogt hier een eerlijke verdeling.
Met vriendelijke groeten,
Gerwin Hoogsteen
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 04-11-2021 00:29 ]
Klasse actie, louter respect. Suggesties ter overweging om in je brief te verwerken: ingaan op wat voor financiële consequenties heeft deze gang van zaken (op jou) gehad. En wat voor uitwerking zou de door jou voor ogen staande juiste handelwijze gehad hebben?GENETX schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:22:
Zo, volgende mail richting Omtzigt en Bontenbal. Een variant gaat zo ook maar naar de Minister, want volgens mij kan de situatie gewoon niet momenteel.
[...]
Met concrete voorbeelden van de gevolgen breng je naast logos ook pathos argumenten in. Daarnaast om te benadrukken dat het niet sec een principiële standpunten zijn.
'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'
Hoe heb je dat contract bij Vattenfall afgesloten? Ik zie de optie online nergens?Dennisb1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:03:
Eneco Gas tot 1-3-2022
Normaaltarief
€ 1,80443
per m3
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 17,06
per maand
Normaaltarief
€ 0,49352
per kWh
Daltarief
€ 0,41986
per kWh
Terugleververgoeding
- € 0,28359
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 22,85
per maand
- € 558,56
per jaar
Groetjes, FaceDown.
WE kon de meter uitlezen (1x per maand). Ik heb Eneco geen toestemming gegeven om de meter uit te lezen.Loading2000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:57:
Dat is het 1e wat de app vraagt (of de website) als je inlogt bij Eneco voor een "persoonlijk advies"

Dat komt omdat het termijn bedrag van 289 te weinig is voor deze maanden (staat ook op hun site uitgelegd), rekening houdend met lager tarief eventueel later. Als je 289 euro aan houd dan moet je in theorie een jaar blijven om het in de zomer te compenseren, echt walgelijke actie van Eneco.Dennisb1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:03:
Eneco Gas tot 1-3-2022
Normaaltarief
€ 1,80443
per m3
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 17,06
per maand
Normaaltarief
€ 0,49352
per kWh
Daltarief
€ 0,41986
per kWh
Terugleververgoeding
- € 0,28359
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,99
per maand
Netbeheerkosten
€ 22,85
per maand
- € 558,56
per jaar
Ik kom met het door Eneco voorgestelde termijnbedrag precies uit...ArcticWolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:51:
[...]
Dat komt omdat het termijn bedrag van 289 te weinig is voor deze maanden (staat ook op hun site uitgelegd), rekening houdend met lager tarief eventueel later. Als je 289 euro aan houd dan moet je in theorie een jaar blijven om het in de zomer te compenseren, echt walgelijke actie van Eneco.
... voor de 18 dagen die ik verplicht bij Eneco moet blijven. De 19e naar Vattenfall.
voor de duidelijkheid: ik zou ~€400 tot €450 moeten dokken voor de volle maand, het voorgestelde termijnbedrag was €245. Tegen €110 van WE...
Ik heb de afgelopen 3 dagen al €40 verstookt tegen het "schappelijke, "Eneco helpt je de winter door" tarief".

[ Voor 9% gewijzigd door Kees-Jan op 04-11-2021 07:08 ]
Ach, ik zat bij EnergieDirect, GreenChoice heeft de overstap 1 dag te laat ingezet... 3 kuub gas en 11KWh stroom voor een tientje.Kees-Jan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:03:
[...]
Ik kom met het door Eneco voorgestelde termijnbedrag precies uit...
... voor de 18 dagen die ik verplicht bij Eneco moet blijven. De 19e naar Vattenfall.
Ik heb de afgelopen 3 dagen al €40 verstookt tegen het "schappelijke, "Eneco helpt je de winter door" tarief".
U zit goed met onze variabele tarieven...
Yep ik ook en ik ga pas 3-12-21 over... volgende week maar weer elke dag op kantoor werken, omdat het financieel moetKees-Jan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:03:
[...]
Ik kom met het door Eneco voorgestelde termijnbedrag precies uit...
voor de duidelijkheid: ik zou ~€400 tot €450 moeten dokken voor de volle maand, het voorgestelde termijnbedrag was €245. Tegen €110 van WE...

Wat..Mektheb schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:31:
[...]
Bizar
Ik krijg Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 1,29313 vanaf januari.
Zit al wel een jaar of 10 bij ze maar toch.

Massaal klagen bij de ACM / consumentenbond.
[ Voor 27% gewijzigd door ArcticWolf op 04-11-2021 07:37 ]
Het verbruik wordt dan verdeeld over WE en Eneco 17 dagen in november. Als je laat opgeeft wordt er een schatting gemaakt wat de stand op 1 nov was. Later opgeven geeft dus geen voordeelFaceDown schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:51:
Dit klopt niet helemaal. Bij een switch of verhuizing gaat het om een zogenoemde event stand. Als jij dus op 1 november switcht en pas een week later je standen doorgeeft, worden dat in het systeem van zowel de oude als nieuwe leverancier de 'standen van 1 november'. De nieuwe leverancier is verantwoordelijk voor het verkrijgen van die standen en via de centrale markt komen ze automatisch ook bij de oude leverancier terecht, die daarmee een eindafrekening kan/moet maken.MeTooPV schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:33:
[...]
Het verbruik wordt dan verdeeld over WE en Eneco 17 dagen in november. Als je laat opgeeft wordt er een schatting gemaakt wat de stand op 1 nov was. Later opgeven geeft dus geen voordeel
Door zo laat mogelijk de standen op te nemen (let wel op dat je dit doet voordat men over gaat tot schatten) heb je in dit geval een voordeel vanwege de grote tariefsverschillen. Voor componenten die per dag/maand gaan maakt het uiteraard niet uit, maar daar zijn de verschillen ook niet zo groot, of zelfs 0 voor wat betreft netbeheerderskosten.
Dat vraag ik me af, ik ben op 1-11 de meterkast ingegaan om de meterstanden op te nemen. Lijkt me niet normaal dat de energieleverancier gaat schatten. Op de webpagina van Eneco, bij het invullen, kan je geen datum meegegeven van opname.MeTooPV schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:33:
[...]
Het verbruik wordt dan verdeeld over WE en Eneco 17 dagen in november. Als je laat opgeeft wordt er een schatting gemaakt wat de stand op 1 nov was. Later opgeven geeft dus geen voordeel
Voor wat het waard is veel mensen hebben geen rechtsbijstand verzekering kan er niet iets collectiefs opgezet worden moet toch aardige case zijn voor een advocaten kantoor veel exposer o.a. Zoals bij de woekerpolissen je kunnen aan melden. Misschien ook handig mensen die al bijgestaan worden hier op Tweakers ervaringen daarover delen.
[ Voor 27% gewijzigd door Snarfie31 op 04-11-2021 07:48 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
https://www.vattenfall.nl...tellen/aanvraagformulier/FaceDown schreef op donderdag 4 november 2021 @ 01:37:
[...]
Hoe heb je dat contract bij Vattenfall afgesloten? Ik zie de optie online nergens?
Dat linkt voor mij naar het aanvraagformulier voor een jaarcontract. Niet voor het variabele contract.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Net met vattenfall gesproken ivm potentiële boete Eneco als je eerder opzegt. Volgens de medewerker is gisteren de stop blokkade door de ACM opgeheven. Dit betekent dat vattenfall 14 dagen bedenktijd nog moet optellen vanaf 4 november dus mijn switch staat gepland op 18 november. Mbt de boete die kan volgens de medewerker niet bij eerder overstappen geheven worden omdat het een eenzijdig contract is dat Eneco jou opdringt jij hebt nergens voor getekend volgens de medewerker. Kortom Eneco heeft geen poot om op te staan mbt boete bangmakerij. Indien de ACM de blokkade niet heeft opgegeven ligt de situatie anders. De ACM lijkt mij dan de spin in het web verantwoordelijk partij mbt het wel of niet kunnen overstappen.
Net de ACM gebeld die blijft erbij dat je tot 1 december bij Eneco zit. Ik word mbt de opgeheven blokkade vandaag nog teruggebeld. Zie nu door de bomen het bos niet meer.Snarfie31 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:30:
Net met vattenfall gesproken ivm potentiële boete Eneco als je eerder opzegt. Volgens de medewerker is gisteren de stop blokkade door de ACM opgeheven. Dit betekent dat vattenfall 14 dagen bedenktijd nog moet optellen vanaf 4 november dus mijn switch staat gepland op 18 november. Mbt de boete die kan volgens de medewerker niet bij eerder overstappen geheven worden omdat het een eenzijdig contract is dat Eneco jou opdringt jij hebt nergens voor getekend volgens de medewerker. Kortom Eneco heeft geen poot om op te staan mbt boete bangmakerij. Indien de ACM de blokkade niet heeft opgegeven ligt de situatie anders. De ACM lijkt mij dan de spin in het web verantwoordelijk partij mbt het wel of niet kunnen overstappen.
[ Voor 41% gewijzigd door Snarfie31 op 04-11-2021 08:59 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Jezus wat een woekerprijzen. Ik ga 2x zoveel voor stroom en 2,25x zoveel voor gas betalen. Doei.
Die eerste maand gaat sowieso gestorneerd worden want ik heb Eneco nooit gemachtigd om iets van mijn rekening af te schrijven…
Vandaag maar snel op zoek naar een andere (nog steeds dure) partij.
Die eerste maand gaat sowieso gestorneerd worden want ik heb Eneco nooit gemachtigd om iets van mijn rekening af te schrijven…
Vandaag maar snel op zoek naar een andere (nog steeds dure) partij.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Net meteen Vattenfall gebeld. "O een modelcontract, dan moet ik even wat navragen, daar hebben we net gisteren een interne memo van ontvangen". Na even wachten meldt ze me dat ik als ex-klant van Welkom Energie eerst de periode moet afwachten van Eneco en dat er nú geen modelcontract aangeboden mag worden.

:fill(white):strip_exif()/f/image/EkUAXoILQ0YcPQ5dVtAwqxa9.png?f=user_large)
Bevestiging van de klantenservice van Eneco, ik ben inmiddels over via de spoedprocedure.
Ik ben per gisteren 3 november via de "verhuis" procedure over gegaan op Vattenfall, vanmorgen ingelogd op mijn Eneco account en blijkbaar zijn zij ook al geïnformeerd over mijn overstap
OOK bij Vattenfall absurd hoge prijzen, Stroom 0.50 / 0.35 per kWh, Gas 1.58 per m3, 1 jaar vast
OOK bij Vattenfall absurd hoge prijzen, Stroom 0.50 / 0.35 per kWh, Gas 1.58 per m3, 1 jaar vast
:strip_exif()/f/image/94mHRLFXNrHt3bGgKcbPBNEn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door BertEnergie op 04-11-2021 08:50 ]
Dag allemaal,
Heeft iemand al iets gehoord van de Melding onterechte incasso? MOI.
Ik zie nu dat ik geld nodig heb om de nieuwe tarieven van Eneco te betalen.
Heeft iemand al iets gehoord van de Melding onterechte incasso? MOI.
Ik zie nu dat ik geld nodig heb om de nieuwe tarieven van Eneco te betalen.

Ik ben per vandaag over naar Vattenfall
En heb van Eneco en Vattenfall nu een mail ontvangen om de meterstanden door te geven.
Ik heb nog domme meters, mijn electra meter draait ook lekker terug ivm zonnepanelen.
Ik was per medio Juli een klant van WE en heb zo te zien 50 + 100 + 100 +100 euro aan voorschotten betaald waarbij ik de laatste nog heb weten te storneren (voor de andere heb ik een MOI ingediend).
Dus vooralsnog heb ik nu 250 euro aan WE betaald maar heb in de maanden Juli, augustus en September natuurlijk niet zoveel gas verbruikt.
Mijn energie gebruik is gemiddeld 458 kwh per maand, oftewel 1830 kwh totaal voor deze 4 maanden en in die tijd heb ik zo'n 2150 kwh opgewekt met mijn zonnepanelen.
Als de MOI niet lukt dan gok ik dat ik die geleverde energie en voorschotten gewoonweg kwijt ben
Dus dan zou mijn totale schade 250 euro + 300 kwh energie zijn ongeveer.
En heb van Eneco en Vattenfall nu een mail ontvangen om de meterstanden door te geven.
Ik heb nog domme meters, mijn electra meter draait ook lekker terug ivm zonnepanelen.
Ik was per medio Juli een klant van WE en heb zo te zien 50 + 100 + 100 +100 euro aan voorschotten betaald waarbij ik de laatste nog heb weten te storneren (voor de andere heb ik een MOI ingediend).
Dus vooralsnog heb ik nu 250 euro aan WE betaald maar heb in de maanden Juli, augustus en September natuurlijk niet zoveel gas verbruikt.
Mijn energie gebruik is gemiddeld 458 kwh per maand, oftewel 1830 kwh totaal voor deze 4 maanden en in die tijd heb ik zo'n 2150 kwh opgewekt met mijn zonnepanelen.
Als de MOI niet lukt dan gok ik dat ik die geleverde energie en voorschotten gewoonweg kwijt ben
Dus dan zou mijn totale schade 250 euro + 300 kwh energie zijn ongeveer.
Louzy#2475
Je zou een brief kunnen sturen met het verzoek om een meteropnemer langs te laten komen...rikvb schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:41:
Bij een switch of verhuizing gaat het om een zogenoemde event stand. Als jij dus op 1 november switcht en pas een week later je standen doorgeeft, worden dat in het systeem van zowel de oude als nieuwe leverancier de 'standen van 1 november'. De nieuwe leverancier is verantwoordelijk voor het verkrijgen van die standen en via de centrale markt komen ze automatisch ook bij de oude leverancier terecht, die daarmee een eindafrekening kan/moet maken.
Door zo laat mogelijk de standen op te nemen (let wel op dat je dit doet voordat men over gaat tot schatten) heb je in dit geval een voordeel vanwege de grote tariefsverschillen. Voor componenten die per dag/maand gaan maakt het uiteraard niet uit, maar daar zijn de verschillen ook niet zo groot, of zelfs 0 voor wat betreft netbeheerderskosten.
Ja.. bij Engie is het ook al van de site. Je wordt ook van alle kanten genaaid zeg. #frustratielaviefacile schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:37:
Net meteen Vattenfall gebeld. "O een modelcontract, dan moet ik even wat navragen, daar hebben we net gisteren een interne memo van ontvangen". Na even wachten meldt ze me dat ik als ex-klant van Welkom Energie eerst de periode moet afwachten van Eneco en dat er nú geen modelcontract aangeboden mag worden.
Hoe krijg je toegang tot de app van Eneco? Bij mij vragen ze een klantnummer en die heb ik niet.BertEnergie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:44:
Ik ben per gisteren 3 november via de "verhuis" procedure over gegaan op Vattenfall, vanmorgen ingelogd op mijn Eneco account en blijkbaar zijn zij ook al geïnformeerd over mijn overstap
[Afbeelding]
*knip* Vragen over overstappen horen in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis.
[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 04-11-2021 09:05 ]
*knip* Dit heeft vrij weinig meer met het faillissement van Welkom Energie te maken.
[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 04-11-2021 09:06 ]
Klopt, Engie is ook al gestopt met modelcontracten. Snap het wel enigszins... de bedrijven die nog modelcontracten hadden worden opeens overspoeld met aanvragen terwijl er gas te kort is.laviefacile schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:37:
Misschien dat Essent nog open staat?
https://www.essent.nl/con...m_gas/modelcontract.html#
Blijven bellen, appen of whatever. In Facebook groep meerdere mensen met dit probleem. Ligt maar net an welke medewerker je krijgt: blijven pushen. Gisteren 3 x de melding dat ik echt pas 01 december naar Vattenfall kan. De 4e x bellen met Vattenfall leverde mij op dat ik per 17 november een contract heb bij Vattenfall. Eneco maandbedrag van 366€ gehalveerd naar 180€. Alhoewel ik me afvraag of ik daarmee uitkom dinsdag 02 november 5,51 kuub verbruikt €10,64. Schofterig gewoon.laviefacile schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:37:
Heb ik gedaan door een account aan te maken, het systeem herkende mij op email adres en huis adres en bankrekening nummer en vervolgens kon ik een nieuw wachtwoord aanmakenYuyu80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:03:
[...]
Hoe krijg je toegang tot de app van Eneco? Bij mij vragen ze een klantnummer en die heb ik niet.
Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.