WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het viel mij ook al op, zo kan ik niet goed beoordelen hoe de buurvrouw eruit ziet, het lijk mooi van ver, maar misschien is het wel ver van mooiCurlyMo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:56:
@LeonTebbens Ik zou overigens niet zo blij zijn als ik zo door buren op de foto op internet wordt geplaatst.
@LeonTebbens Als je een foto maakt van de buurvrouw, zet haar er dan goed op, want zo worden wij nieuwsgierig
Oh ik had helemaal niet gezien dat er een persoon op de foto stond.... ThanxCurlyMo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:56:
@LeonTebbens Ik zou overigens niet zo blij zijn als ik zo door buren op de foto op internet wordt geplaatst.
Aanvullend: Ik neem aan dat je de buren er wel al op gewezen hebt dat hun bladvervanger eruit ligt?
Bladvanger ligt er al vanaf oplevering uitbouw. Volgens mij hoort bij die afvoer een iets ander model bladvanger.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ik moet mezelf even corrigeren. Beneden heb ik nu al vloerverwarming e convectoren. Vloerverwarming is echter als bijverwarming (20 cm?). Boven heb ik ook nog 3 airco's die kunnen verwarmen. Ik vermoed dat ik met de huidige setup wellicht wel wegkom bij een zachte winter. Maar goed, installatie van vloerverwarming beneden en warmtepomp zou ook gelijktijdig kunnen, misschien wel verstandiger inderdaad.Andrehj schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:15:
[...]
Zolang je die VVW op de BGG niet hebt gaat je WP 99% zeker niet goed werken. Juist de woningen uit die periode hebben met alleen convectoren / radiatoren veel te weinig afgiftecapaciteit voor een WP.
Dus WP en VVW tegelijk aanleggen! (In dezelfde zomer dus).
Ik hoorde via een DM dat je de Heliotherm gekozen hebt. Wat me opviel is dat deze al standaard wordt geleverd met een geluiddempende kast:geho schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:14:
Laat ik me eerst even voorstellen:
Ik lees al geruime tijd mee op dit forum. Erg informatief en het heeft me al goed op weg geholpen. Mijn situatie op dit moment is twee persoons huishouden met zo nu en dan de kinderen logeren, veel thuiswerken, en iemand die graag uitzoekt en optimaliseert, niet bang voor techniek maar zeker geen installateur). Een vrijstaande woning van 160m2, Hr++ en gemiddeld een Rc van 4.
Gasverbruik dit jaar 1500m3 (16 jaar oude Nefit HR ketel met Evohome, deels radiatoren, deels vloerverwarming met gesloten verdeler met eigen Alpha2 pomp). Inductiefornuis komt binnen enkele weken.
Twee PV installaties (SMA en Solaredge) met een overschot tbv warmtepomp (straks) van 2000 kWh. Behoorlijk veel meetgegevens via Home Assistant.
Wij willen liefst een solide, toekomstvaste stille oplossing, liever nu wat meer investeren en ‘klaar zijn voor 20 jaar’ dan een tussenstap van hybride.
In de gang naar ‘van het gas af’ ben ik een heel eind. De uitdaging wordt om een goede installateur te vinden die tijd heeft en niet ‘zijn voorkeur-oplossing’ wil doordrukken. Ik ben wel handig maar wil dit niet zelf gaan doen.
Ik heb een paar vragen om ervaringen/advies op te vragen:
- Is de gedachte opstelling OK, of zijn daar adviezen op die tot betere resultaten leiden?
- Buffervat aan te bevelen?
- Aansluiten op zolder of ergens middenin de installatie?
- Afstand buitenunit-binnenunit een probleem? (Min 10, optimaal 20 meter)
- Zijn er ervaringen met Wolf CHA monoblock of Heliotherm Compact? (De Nibe is nieuw, nog niet leverbaar maar leest erg goed)
- Nog andere adviezen waar ik niet aan denk / op het verkeerde spoor zit?
In het proberen of we warmtepomp-proof zijn heb ik al gedaan (nu al een half jaar incl de koude weken):
- vermogen CV al teruggezet naar 25% (6 kW)
- Evohome schakelt modulerend de ketel, hij pendelt natuurlijk 3-4 keer per uur (gemaximeerd via Evohome)
- Max CV aanvoer op 40 gr gezet (in de koude weken moest dit naar 45 gr vanwege pendelen vermoed ik)
- Gemiddelde Delta-t (verschil aanvoer-retour net achter de CV gemeten) is vijf graden (pendel-gedrag, een golfbeweging van 0 - 10 graden omdat de CV erg snel zijn max temp haalt en niet verder terug kan). CV pompsnelheid is niet instelbaar helaas.
- Comfort is stevig verbeterd, nachtverlaging nog 2 graden
- Via warmtebeeld camera lekken opgespoord en grotendeels verholpen
We overwegen:
- Wolf CHA 7 kW, Heliotherm compact (8 kW) of een Nibe S2125 (alle propaan) en denken dat 7-8 kW voldoende is (via Koevlaas en EPC berekening klopt dit wel zo ongeveer)
- De radiatoren vervangen we binnenkort door Jaga’s waar ik zelfbouw-DBE op wil zetten aangestuurd via Home Assistant (ESP’s met PWM)
- Nu komt het probleem: de buitenunit komt hoe dan ook een 10 meter (minimaal) tot 20 meter (optimale plaatsing van de buitenunit) van de huidige CV plek , waar ook de plek voor binnenunit, buffervat en SWW vat is)
- We denken dat een buffervat van een 200 ltr verstandig is (ivm Evohome naregeling en wens om kamers ‘uit’ te kunnen zetten ivm geen gebruik)
- Ingang op de CV leidingen kan via de huidige CV plek (op zolder) of middenin de installatie (vraagt breekwerk en opzoeken van de leiding). Wat is wijsheid? Kan middenin met het oog op de buffer?
:fill(white):strip_exif()/f/image/USVIybcNtiXFG7Jnjb0NlIh1.png?f=user_large)
Volgens de fabrikant is het geluidsvermogen dan 40 dBA, daarmee zou dit de eerste warmtepomp zijn die voldoet aan de nieuwe wettelijke normen zoals beschreven in de Topic Start
Zie ook de Heliotherm brochure.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
naar aanleiding van mijn post in dit topic, wil ik die post ook graag aan jullie voorleggen.
Met daarbij de vraag: zie ik hier iets over het hoofd?
copy past van post:
Ok, heb nog eens de cijfers naast elkaar gezet. Hieronder even mijn autistische bierviltje berekening:
Situatie; HR ketel van 20 jaar oud, dus verschillende opties nu. En binnenkort loopt mijn huidige energiecontract af. Vandaar mijn afwegingen.
hoe kom je erbij om 10k te spenderen aan een warmtepomp?honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:14:
Hoi iedereen,
naar aanleiding van mijn post in dit topic, wil ik die post ook graag aan jullie voorleggen.
copy past van post:
Ok, heb nog eens de cijfers naast elkaar gezet. Hieronder even mijn autistische bierviltje berekening:
***members only***
Situatie; HR ketel van 20 jaar oud, dus verschillende opties nu. En binnenkort loopt mijn huidige energiecontract af. Vandaar mijn afwegingen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Alleen SWW moet je dan nog regelen (VWP?)
Dus waarom geen 6kW WP?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Momenteel een condensatieketel van een vijftal jaar oud die dient voor SWW en CV met traditionele radiatoren. Het plan was eigenlijk om een warmtepomp "ervoor" te plaatsen die het water doorstuurt naar de condensatieketel. Indien nodig, zou die bijverwarmen. Maar dat zou enkel voor het SWW zijn wat niet de grote gasverbruiker is.
Daarbij zouden er ook twee aparte airco toestellen geplaatst worden
Daarvoor een offerte gekregen van een 10.000 euro voor een Haier split warmtepomp, twee Fujitsu airco toestellen met elk hun eigen buitenunit en installatie ( fujitsu). Lijkt me nog mee te vallen.
Maar het haier toestel haalt een COP (7°) van 3,1 en dat lijkt me beetje tegen te vallen.
Maar door alles hier (en specifieke product topics) te lezen, lijkt het me nog altijd geen slecht plan maar het kan misschien beter.
Ik richt me nu eerder op Panasonic Aquarea of Vaillant aerotherm. Ik weet niet waarom maar mijn "gut feeling" neigt richting Vaillant maar daar is niet echt een reden voor.
De reden dat ik mij hier op richt, is dat bijvoorbeeld de Vaillant kan dienen voor de traditionele radiatoren waardoor eventueel de condensatieketel helemaal weg kan. In mijn hoofd zou ik de condensatieketel houden als "backup". Moet ie niet werken, dan verbruikt ie ook niets.
Is me nog niet helemaal duidelijk hoe deze warmtepomp zorgt voor koeling. Is dat dan met "gewone airco binnen units"?
Ik post dit niet zozeer om advies te krijgen (hoewel het meer dan welkom is) maar wou me toch even melden in dit topic en met iets meer dan "Hallo"
Los van het feit of de bedragen kloppen (ik was met veel zelf installeren inderdaad ongeveer 12K kwijt aan een 9kW Panasonic, 400l boiler en 9000W aan zonnepanelen): je bent dus na 4,5 jaar tijd goedkoper uit met je Full Electric. En dan gaan we er ook vanuit dat de gasprijzen niet verder stijgen...honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:14:
Hoi iedereen,
de opties nu. En binnenkort loopt mijn huidige energiecontract af. Vandaar mijn afwegingen.
Nee, koelen gaat net zoals verwarmen. Alleen in plaats van warm water stroomt er koud water door je vloerverwarming/radiatoren. Merk hierbij op dat je daar wel eerder last van condens gaat krijgen: zodra de temperatuur van je vloer/leidingen onder het dauwpunt komt zal er condensatie plaatsvinden. Bij een airco heb je dat niet omdat die de lucht ook ontvochtigd. De ervaringen met koelen wisselen een beetje hier op het forum, maar meer dan "het scheelt een paar graden om de scherpe randjes eraf te halen" moet je er niet van verwachten.Kenhas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:06:
Is me nog niet helemaal duidelijk hoe deze warmtepomp zorgt voor koeling. Is dat dan met "gewone airco binnen units"?
[ Voor 39% gewijzigd door dirkdeman op 01-03-2022 15:14 ]
De vraag is nu welk vermogen WP zou goed passen? En wat vinden jullie van de setup keuze?
Wat zouden jullie adviseren? Met de koevlaas formule kom ik uit op een 4,3KW. Ik zat zelf te denken aan een 8KW omdat ik dan iets meer vermogen heb.
2017 - 520m3
2018 - 423m3
2019-822m3
2020-805m3
2021-808m3
2022-269m3 tot nu toe.
Mijn huidig afgifte systeem: 1e verdieping 45m2 plafondverwarming warp systems, begane grond 55m2 vloerverwarming, zolder 28m2 vloerverwarming.
Ik heb nu een CV systeem wat ik volledig niet meer ga gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door deheij1 op 01-03-2022 15:21 ]
Hoe heb je de subsidie verkregen met zelf installeren?dirkdeman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:09:
[...]
Los van het feit of de bedragen kloppen (ik was met veel zelf installeren inderdaad ongeveer 12K kwijt aan een 9kW Panasonic, 400l boiler en 9000W aan zonnepanelen): je bent dus na 4,5 jaar tijd goedkoper uit met je Full Electric. En dan gaan we er ook vanuit dat de gasprijzen niet verder stijgen...
Een wp doet op minimumvermogen ca. 30%, bij een 8kW WP ga je heel vaak merken dat je minimumvermogen te hoog ligt, en dat die dus korte runs gaat maken en vaak afslaat.
Daarmee niet efficient. En door de hogere aanvoertemperatuur ook nog een lagere COP......
Dus, nee: gewoon passende WP.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank voor je uitleg, de keuze is tussen een 4kw of een 6kw, de 5 hebben ze helaas niet....BarryH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:30:
@deheij1 Gewoon ca 5kW WP nemen.
Een wp doet op minimumvermogen ca. 30%, bij een 8kW WP ga je heel vaak merken dat je minimumvermogen te hoog ligt, en dat die dus korte runs gaat maken en vaak afslaat.
Daarmee niet efficient. En door de hogere aanvoertemperatuur ook nog een lagere COP......
Dus, nee: gewoon passende WP.
Dus dan ga ik voor de 6 kw ;-)
Dat kon tot vorig jaar nog, een foto van de installatie was toen voldoende.Reiziger88 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:26:
[...]
Hoe heb je de subsidie verkregen met zelf installeren?
toen was het een paar dagen etmaaltemperatuur -5
Daarmee kan je checken of het met 4kW niet kan (en dan wel een WP die de 4kW (of evt 6) ook echt levert bij -10 buiten.
zie ook de gepinde posts in dit topic.
Met jouw verbruik vna 800m3 is de kans groot dat een heel flink deel daarvan SWW is, dus dat je in de winter relatief laag piekverbruik hebt.
[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 01-03-2022 15:48 ]
Zoals gezegd, het is niet mijn bedoeling jullie lastig te vallen met mijn vragen. Ik ben al tevreden met meelezenZwartoog schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:18:
@Kenhas Ik mis de antwoorden op de basisvragen, o.a.: kun je met een lage temperatuur je huis warm houden? En hoe laag? Wat is je afgiftesysteem voor je CV? Alleen radiatoren, of ook vloerverwarming? Wat is je gasverbruik?
Er wordt enkel verwarmd met radiatoren en de keteltemperatuur staat op 55 graden. Het gas verbruik ligt ieder jaar rond de 10.000 kWh dus ongeveer een 1000m3 (als ik mij de omzetting goed voorheb)
Hebben ook nog wel bijverwarming in de vorm van een haard en met een beetje hulp van een ventilator kan ik eigenlijk gans het huis verwarmen mocht ik dat willen.
Het originele plan was eigenlijk een "simpele warmtepomp", dus zonder buitenunit (je ziet, ik ken al de technische termen
Dan verandert naar warmtepomp met buitenunit als voorverwarming. En nu misschien warmtepomp ter vervanging van ketel. Beetje lezen doet snel veranderen van idee
Hebben nu ongeveer een 1000kWh overschot aan electriciteit met onze zonnepanelen dus we kunnen die beter gebruiken dan gewoon terug op het net pompen.
En als ik @dirkdeman volg, moet ik eigenlijk niet echt rekenen op koeling. Had ergens gehoopt dat er al een firma met iets op de proppen was gekomen die airco en water verwarmen combineerde. Of dat bestaat misschien al maar dat zal waarschijnlijk ook niet de goedkoopste oplossing zijn.
1 feb 2021 - 3,31m3BarryH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:37:
@deheij1 heb je dagwaardes gasverbruik voor februari 2021?
toen was het een paar dagen etmaaltemperatuur -5
Daarmee kan je checken of het met 4kW niet kan (en dan wel een WP die de 4kW (of evt 6) ook echt levert bij -10 buiten.
zie ook de gepinde posts in dit topic.
2 feb - 3,2m3
3 feb - 4,1m3
4 feb - 2,7m3
5 feb - 3,2m3
6 feb - 3,02m3
7 feb - 8,19m3
8 feb - 7,47m3
9 feb - 8,17m3
10 feb - 6,39m3
11 feb - 5,37m3
12 feb - 4,61m3
13 feb - 6,26m3
14 feb - 6,71m3
15 feb - 5,5m3
16 feb - 3,89m3
17 feb - 4,06m3
18 feb - 3,61m3
19 feb - 4,06m3
20 feb - 1,92m3
21 feb - 1,4m3
22 feb - 2,26m3
23 feb - 1,77m3
24 feb - 1,03m3
25 feb - 1,08m3
26 feb - 1,06m3
27 feb - 3,39m3
28 feb - 2,8m3
Als je nu je dichtstbijzijnde knmi meetstation opzoekt en voor 7, 8, en 9 feb de 24uursgemiddelde temperatuur ophaalt:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens
dan is de som, met even als voorbeeld -5 dagtemperatuur:
Stel 8,2m3 nodig bij -5: 8,2m3 x 9,6 kWh/m3 = 79 kWh warmte in 24 uur nodig. -> stel WP draait 16 uur: 5kW of WP draait 21 uur: 3,8kW (en dit is op basis van een super efficient functionerende ketel.
Stel dat dit bij -5 was, dan zou bij -10 nodig zijn:
79 kWh /(18- -5)*(18--10) = 96kWh
in 16 uur: 6kW, in 21 uur: 4,6 kW.
(maar wie weet was het als -10 bij jou
Zit in die offerte voor hybride ook een nieuwe HR-ketel? Of komt dat er nog bij?honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:14:
Hoi iedereen,
(...)
Bij een all-electric oplossing vervalt ook het onderhoudscontract voor de gasketel (als je dat hebt).
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Beter voor R32 versie gaan ipv R410AReiziger88 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 02:21:
Ik wil de volgende warmtepomp gaan bestellen:
https://www.ecoclimagroup...100vaa-erst30d-vm2ed.html
10Kw en 300 liter vat
We vebruiken op dit moment 50Gj a 60Gj op jaarbasis en hebben ook 3 airco's hangen die eventueel bij kunnen verwarmen. Wellicht dat ik ook weg kom met de PUHZ-SW75VAA variant? Maar goed, prijsverschil was een paar honderd euro.
Op basis van mijn onderzoek lijkt me bovenstaande een prima keuze. Zie ik nog iets over het hoofd? En waar kan ik zien hoeveel subsidie ik op bovenstaande krijg?
Bij Climamarket lijkt het overigens goedkoper te zijn:
https://www.climamarket.e...erst30d-vm2ed-pac-evp12-e
https://www.climamarket.e...540e&query_name=match_and
Is er een reden waarom je 9,6 kWh/m³ hanteert? Een HR ketel zal in het beste geval hooguit 97% rendement halen afhankelijk van de retourtemperatuur.BarryH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:05:
@deheij1 top.
Als je nu je dichtstbijzijnde knmi meetstation opzoekt en voor 7, 8, en 9 feb de 24uursgemiddelde temperatuur ophaalt:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens
dan is de som, met even als voorbeeld -5 dagtemperatuur:
Stel 8,2m3 nodig bij -5: 8,2m3 x 9,6 kWh/m3 = 79 kWh warmte in 24 uur nodig. -> stel WP draait 16 uur: 5kW of WP draait 21 uur: 3,8kW (en dit is op basis van een super efficient functionerende ketel.
Stel dat dit bij -5 was, dan zou bij -10 nodig zijn:
79 kWh /(18- -5)*(18--10) = 96kWh
in 16 uur: 6kW, in 21 uur: 4,6 kW.
(maar wie weet was het als -10 bij jou_
@deheij1 Let er wel op of die 8,2 m³ incl. of excl SWW is.
Prijzen beetje opgezocht. Nog geen offerte, nu nog in vroeg voorstadium. Maar daarom is ook alle input welkom.flippy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:57:
[...]
hoe kom je erbij om 10k te spenderen aan een warmtepomp?
In dat geval prima optie; maar heb dan sowieso nog een nieuwe HR-ketel nodig voor SWW en om samen te werken met de hybride WP.BarryH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:05:
@honda-noob Met een 6kW hybride WP kan je je hele huis verwarmen, ook in de winter hoogstwaarschijnlijk.
Alleen SWW moet je dan nog regelen (VWP?)
Dus waarom geen 6kW WP?
Of geef je aan om een all-electric 6 kW WP (dus geen hybride) te overwegen? Dan zit je natuurlijk idd met een boilervat van een paar honderd liter die daar nog bij komt. En een inductie kookplaat. Dan wel volledig van het gas af en geen vastrecht meer.
Als de bedragen minder zijn -zeker voor een minder sterke pomp, zeg een 6 of 8 kW- dan komt dit alleen maar gunstiger uit want dan wordt de lening minder.dirkdeman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:09:
[...]
Los van het feit of de bedragen kloppen (ik was met veel zelf installeren inderdaad ongeveer 12K kwijt aan een 9kW Panasonic, 400l boiler en 9000W aan zonnepanelen): je bent dus na 4,5 jaar tijd goedkoper uit met je Full Electric. En dan gaan we er ook vanuit dat de gasprijzen niet verder stijgen...
[...]
Nee, koelen gaat net zoals verwarmen. Alleen in plaats van warm water stroomt er koud water door je vloerverwarming/radiatoren. Merk hierbij op dat je daar wel eerder last van condens gaat krijgen: zodra de temperatuur van je vloer/leidingen onder het dauwpunt komt zal er condensatie plaatsvinden. Bij een airco heb je dat niet omdat die de lucht ook ontvochtigd. De ervaringen met koelen wisselen een beetje hier op het forum, maar meer dan "het scheelt een paar graden om de scherpe randjes eraf te halen" moet je er niet van verwachten.
nog geen offerte, maar prijzen van o.a. Miliecentraal vergeleken. Zie nu dat ik het niet beschreven heb in mijn post, maar bij de hybride komt idd de prijs (zeg €2k) voor een HR-ketel er nog bij.jaari schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:20:
[...]
Zit in die offerte voor hybride ook een nieuwe HR-ketel? Of komt dat er nog bij?
Bij een all-electric oplossing vervalt ook het onderhoudscontract voor de gasketel (als je dat hebt).
Daarintegen komt nog wel bij de all-electric WP een meerprijs van ~€2500-3000 voor boilervat + inductiekookplaat er bij...
Overigens beide kunnen niet meegefinancieerd worden met de Energiebespaarlening. Dus dat is nog een afweging.
Hoe dan ook moet de ketel vervangen worden bij hybride. En als ik dan ga vergelijken, dan zijn de kosten voor gasloos wel initieel hoger, maar door het vervallen van de kosten voor een HR-ketel + vastrechtkosten heb ik dat in 1.5 jaar al weer terug. Daarna is het al vrij snel winst voor de all-electric variant.
Terugkomende op de post van flippy; wat is nou een prijsindicatie van een 6 kW WP, met installatie? Zit ik te hoog met 10k? En ja, ik ga uiteindelijk offertes opvragen maar dit medium kan sneller zijn
Verwarming van radiatoren en SWW kan ik niet afzonderlijk meten, maar gezin met twee ouders, en twee kleine kinderen + een bad dus het SWW gedeelte zal wel flink wat van het gasverbruik zijn.Superbeagle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:45:
[...]
Is er een reden waarom je 9,6 kWh/m³ hanteert? Een HR ketel zal in het beste geval hooguit 97% rendement halen afhankelijk van de retourtemperatuur.
@deheij1 Let er wel op of die 8,2 m³ incl. of excl SWW is.
Kijk wat het verbruik per dag is in de zomermaanden. Dat is een goede benadering.deheij1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:48:
[...]
Verwarming van radiatoren en SWW kan ik niet afzonderlijk meten, maar gezin met twee ouders, en twee kleine kinderen + een bad dus het SWW gedeelte zal wel flink wat van het gasverbruik zijn.
gemiddeld 1m3 per dag ruim genomenSuperbeagle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:49:
[...]
Kijk wat het verbruik per dag is in de zomermaanden. Dat is een goede benadering.
Check evendeheij1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Dank voor je uitleg, de keuze is tussen een 4kw of een 6kw, de 5 hebben ze helaas niet....
Dus dan ga ik voor de 6 kw ;-)
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
en kijk goed naar de data van de verschillende warmtepompen (lees de Databooks!). De 4 kW variant levert bij -10 nog 5.4 kW en heeft dus ruim voldoende vermogen. En bovendien het laagste minimum vermogen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus eigenlijk is de 4 in alle opzichten het besteAndrehj schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:53:
[...]
Check even
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
en kijk goed naar de data van de verschillende warmtepompen (lees de Databooks!). De 4 kW variant levert bij -10 nog 5.4 kW en heeft dus ruim voldoende vermogen. En bovendien het laagste minimum vermogen.
Yep bestaat, Samsung Eco Heating System.Kenhas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Had ergens gehoopt dat er al een firma met iets op de proppen was gekomen die airco en water verwarmen combineerde. Of dat bestaat misschien al maar dat zal waarschijnlijk ook niet de goedkoopste oplossing zijn.
Airco, Radiator/Vloerverwarming en tapwater in één.
Andere optie is gewone warmtepomp nemen met koeloptie en dan Fancoil units binnen ipv airco units. Een Fancoil ziet er uit als een airco, maar sluit je aan op je CV-leidingen. Wel je leidingen goed isoleren tegen condens. Zonder leidingisolatie kun je alleen niet-condenserend koelen (tot het dauwpunt).
[ Voor 26% gewijzigd door LeonTebbens op 01-03-2022 17:17 ]
Ik heb dit jaar gebeld en dat werd nog steeds genoemd als voldoende bewijs. Of was de dame die ik aan de telefoon had niet goed ingelicht en weet jij meer?dirkdeman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Dat kon tot vorig jaar nog, een foto van de installatie was toen voldoende.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
De inductiekookplaat bespaart geen energie, maar de boiler hoort bij de warmtepomp en bespaart dus ook energie. Waarom zou die dan niet meegefinancierd kunnen worden uit die lening?honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:47:
[...]
Daarintegen komt nog wel bij de all-electric WP een meerprijs van ~€2500-3000 voor boilervat + inductiekookplaat er bij...
Overigens beide kunnen niet meegefinancieerd worden met de Energiebespaarlening. Dus dat is nog een afweging.
[..]
@deheij1 de 4kw lijkt mij ook in alle opzichten de beste optie.
Echt? Dat zou ik dan eerst zwart op wit zien te krijgen, ze zijn bij de RVO erg… grondig.HaTe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:07:
[...]
Ik heb dit jaar gebeld en dat werd nog steeds genoemd als voldoende bewijs. Of was de dame die ik aan de telefoon had niet goed ingelicht en weet jij meer?
Overigens: die subsidie is allemaal mooi en prachtig. Maar zie maar eens een installateur te krijgen, en tegen een normaal tarief. Alles zelf doen is ook een optie die je kan overwegen.
Omdat enkel de maatregelen zoals hier benoemd zijn gefinancieerd kunnen worden. Heb er al een mail over gestuurd, ben benieuwd.FransvWoerkom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:41:
[...]
De inductiekookplaat bespaart geen energie, maar de boiler hoort bij de warmtepomp en bespaart dus ook energie. Waarom zou die dan niet meegefinancierd kunnen worden uit die lening?
En klik je dan vervolgens op warmtepomp > dan lees jehonda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Omdat enkel de maatregelen zoals hier benoemd zijn gefinancieerd kunnen worden. Heb er al een mail over gestuurd, ben benieuwd.
"Een warmtepomp dient minimaal als hoofdvoorziening van warm tapwater voor een woning...."
Lukt het echt niet om het met lager dan 55 graden warm te krijgen? Als je met dit weer 55 graden nodig hebt, dan staat je ketel alsnog constant bij te stoken.Kenhas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Zoals gezegd, het is niet mijn bedoeling jullie lastig te vallen met mijn vragen. Ik ben al tevreden met meelezenmaar wil gerust antwoorden op de basisvragen. En raad neem ik in dankbaarheid aan
Niets zo vervelend als een newbie die zich opeens mengt tussen de specialisten.
Er wordt enkel verwarmd met radiatoren en de keteltemperatuur staat op 55 graden. Het gas verbruik ligt ieder jaar rond de 10.000 kWh dus ongeveer een 1000m3 (als ik mij de omzetting goed voorheb)
Hebben ook nog wel bijverwarming in de vorm van een haard en met een beetje hulp van een ventilator kan ik eigenlijk gans het huis verwarmen mocht ik dat willen.
Het originele plan was eigenlijk een "simpele warmtepomp", dus zonder buitenunit (je ziet, ik ken al de technische termen). Op het plat dak liggen paar zonnepanelen. De aangezogen lucht komt van onder die zonnepanelen (bij beetje zon verwarmt de lucht) en dan afhankelijk van het seizoen, de lucht terug naar buiten of binnen blazen (om beetje af te koelen).
Dan verandert naar warmtepomp met buitenunit als voorverwarming. En nu misschien warmtepomp ter vervanging van ketel. Beetje lezen doet snel veranderen van idee![]()
Hebben nu ongeveer een 1000kWh overschot aan electriciteit met onze zonnepanelen dus we kunnen die beter gebruiken dan gewoon terug op het net pompen.
En als ik @dirkdeman volg, moet ik eigenlijk niet echt rekenen op koeling. Had ergens gehoopt dat er al een firma met iets op de proppen was gekomen die airco en water verwarmen combineerde. Of dat bestaat misschien al maar dat zal waarschijnlijk ook niet de goedkoopste oplossing zijn.
Ik vraag me af hoe je dat dan regelt met de subsidie aanvraag? Volgens mij moet dat door een erkend installateur gebeuren.j4y schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:37:
[...]
Nog een optie die ik laatst zag langskomen, Hewalex voor 1400,- uit Duitsland, zit 2400,- subsidie op. 1000 euro korting op je boilervat
Dus erg benieuwd wat ze als reactie zullen geven op mijn mailFransvWoerkom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:03:
[...]
En klik je dan vervolgens op warmtepomp > dan lees je
"Een warmtepomp dient minimaal als hoofdvoorziening van warm tapwater voor een woning...."
Natuurlijk naast de factuur van de installateur.dirkdeman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:58:
[...]
Echt? Dat zou ik dan eerst zwart op wit zien te krijgen, ze zijn bij de RVO erg… grondig.
Overigens: die subsidie is allemaal mooi en prachtig. Maar zie maar eens een installateur te krijgen, en tegen een normaal tarief. Alles zelf doen is ook een optie die je kan overwegen.
Ik ben wel benieuwd wat @koevlaas2 aanlevert als bewijs van installatie. Ik weet dat je Vaillant kan laten komen voor een rapport, maar Mitsubishi volgens mij niet? Of is dat ook niet nodig?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Als ik je link bekijk, zie ik eigenlijk enkel maar staat dat er voorzien kan worden in koud water om te koelen. Dus beetje hetzelfde als die andere systemen. Of ik moet er over kijken.LeonTebbens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Yep bestaat, Samsung Eco Heating System.
Airco, Radiator/Vloerverwarming en tapwater in één.
Andere optie is gewone warmtepomp nemen met koeloptie en dan Fancoil units binnen ipv airco units. Een Fancoil ziet er uit als een airco, maar sluit je aan op je CV-leidingen. Wel je leidingen goed isoleren tegen condens. Zonder leidingisolatie kun je alleen niet-condenserend koelen (tot het dauwpunt).
Bij gebruik met een vloerverwarming zie ik wel nu voor dat systeem. Bij gebruik met radiatoren zal het veel minder efficiënt zijn. Of er zou iets van ventilatoren gemonteerd moeten worden (wat ik eigenlijk wel al van plan was). Zou wel eens moeten zoeken hoe ik, in het geval van koeling, kan wijsmaken dat ze open moeten blijven.
Om eerlijk te zijn, nog nooit geprobeerd. Is zo ingesteld door de installateur (die toevallig ook mijn schoonbroer is). Kan misschien wel eens proberen met de temperatuur een stuk lager te zetten. Eigenlijk nooit naar gekeken omdat ik dacht "dat het zo hoorde"Zwartoog schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:08:
[...]
Lukt het echt niet om het met lager dan 55 graden warm te krijgen? Als je met dit weer 55 graden nodig hebt, dan staat je ketel alsnog constant bij te stoken.
Dat is stap 1Kenhas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:47:
Om eerlijk te zijn, nog nooit geprobeerd. Is zo ingesteld door de installateur (die toevallig ook mijn schoonbroer is). Kan misschien wel eens proberen met de temperatuur een stuk lager te zetten. Eigenlijk nooit naar gekeken omdat ik dacht "dat het zo hoorde"
Dat een WP 55 graden kan maken wil niet zeggen dat je dat als constante instelling moet willen hebben. De efficiëntie loopt hard achteruit. Het is vooral fijn dat hij 55 kan mocht het een keer een week -10 zijn.
Verder heb ik mij weinig verdiept in hybride systemen dus anderen zullen je daar beter in kunnen adviseren, maar jouw eerste idee lijkt mij niet de manier. Hier staat een en ander aan info over hoe het zou moeten werken:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
Ik kreeg van collega's te horen dat ik een WP nooit zou terug verdienen 2 jaar geleden. Mijn vriendin vond het allemaal wel prima zeker omdat we extra zonnepanelen erbij konden plaatsen op onze omvormer om het verbruik op te vangen.
Intussen zit ik momenteel naar de gasprijzen te kijken en de terug verdien tijd van de warmtepomp met de huidige prijzen loopt wel extreem hard terug.
Uiteraard zullen die prijzen niet zo blijven en ik hoop voor 90% van Nederland dat ze binnenkort weer zullen dalen.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Een "installateur" die een warmtepomp achterlaat met een verwarmingswatertemperatuur van 55°C is geen installateur maar een prutser die echt niets van warmtepompen heeft begrepen!Kenhas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:47:
Om eerlijk te zijn, nog nooit geprobeerd. Is zo ingesteld door de installateur (die toevallig ook mijn schoonbroer is). Kan misschien wel eens proberen met de temperatuur een stuk lager te zetten. Eigenlijk nooit naar gekeken omdat ik dacht "dat het zo hoorde"
Die watertemperatuur moet naar beneden, en een heel eind ook. Begin maar eens met 30 of 35°C. Zeker bij het huidige weer met veel zon en temperaturen van rond de 10 graden moet dat méér dan genoeg zijn.
Minimum temperaturen zijn niet interessant, het gaat om de gemiddelde etmaaltemperatuur.
Rond 2014 begon ik een project verduurzamen van mijn woning en van het gas af gaan, ik noemde mijn project anti poetin project omdat in groningen de gaskraan langzaam zou dicht gaan en wij russisch gas zouden gaan krijgen. Isoleren hoefde ik niemand uit te leggen maar een warmtepomp in een jaren 90 woning zou niet haalbaar zijn en moest ik aan iedereen gaan uitleggen. Afhankelijk worden van russisch gas begreep niemand maar mijn motto was nooit afhankelijk worden van een rus. Mijn vrouw is opgegroeid in een russisch regime.Casejunkie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:28:
Vraagje: hoe reageerde jullie omgeving toen jullie een wamtepomp lieten plaatsen?
Ik kreeg van collega's te horen dat ik een WP nooit zou terug verdienen 2 jaar geleden. Mijn vriendin vond het allemaal wel prima zeker omdat we extra zonnepanelen erbij konden plaatsen op onze omvormer om het verbruik op te vangen.
Intussen zit ik momenteel naar de gasprijzen te kijken en de terug verdien tijd van de warmtepomp met de huidige prijzen loopt wel extreem hard terug.![]()
Uiteraard zullen die prijzen niet zo blijven en ik hoop voor 90% van Nederland dat ze binnenkort weer zullen dalen.
Nu ben ik al jaren gasloos en bijna energie neutraal op jaarbasis en hoor ik de hele straat klagen over de verhoogde energie rekening van 400 tot 650 euro per maand en heb ik de halve straat al over de vloer gehad.
Ik geef ook beurs tips ivm mijn glazen bol, aandelen gazzprom schijnen goedkoop te zijn .
[ Voor 3% gewijzigd door corsat op 02-03-2022 12:53 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Die 55° graden is niet van een warmtepomp maar van een traditionele condensatieketel met traditionele radiatoren. Ik ben meer op zoek naar een warmtepomp ter aanvulling van de condensatie ketel (dus verwarming door warmtepomp en indien nodig wordt het bijverwarmd door de ketel) of ter vervanging van de ketel (hoewel het een prettig idee is om de condensatieketel nog als backup te hebben).Andrehj schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:43:
[...]
Een "installateur" die een warmtepomp achterlaat met een verwarmingswatertemperatuur van 55°C is geen installateur maar een prutser die echt niets van warmtepompen heeft begrepen!
Die watertemperatuur moet naar beneden, en een heel eind ook. Begin maar eens met 30 of 35°C. Zeker bij het huidige weer met veel zon en temperaturen van rond de 10 graden moet dat méér dan genoeg zijn.
Minimum temperaturen zijn niet interessant, het gaat om de gemiddelde etmaaltemperatuur.
Maar de condensatie ketel zou dan (als ik goed opgezocht heb) enkel bijverwarmen voor SWW. De CV blijft dan eigenlijk volledig op de condensatie ketel blijven werken. En dat steekt me nog tegen en net daardoor ben ik beginnen zoeken naar een andere oplossing.
Zal ik eens proberen.Zwartoog schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Dat is stap 1Zet de Ta (aanvoer) op max 40 graden, nachtverlaging uit. Als je het de komende week met lichte nachtvorst goed warm houdt, dan heb je niet eens een hybride systeem nodig.
Dat een WP 55 graden kan maken wil niet zeggen dat je dat als constante instelling moet willen hebben. De efficiëntie loopt hard achteruit. Het is vooral fijn dat hij 55 kan mocht het een keer een week -10 zijn.
Verder heb ik mij weinig verdiept in hybride systemen dus anderen zullen je daar beter in kunnen adviseren, maar jouw eerste idee lijkt mij niet de manier. Hier staat een en ander aan info over hoe het zou moeten werken:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
Bedankt voor de link
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 02-03-2022 19:28 ]
Vooraf de bekende “verhalen” zoals te duur, geen ruimte voor, stookt niet warm genoeg, ik wacht tot de prijzen dalen, tot de regering wat doet, enz.Casejunkie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:28:
Vraagje: hoe reageerde jullie omgeving toen jullie een wamtepomp lieten plaatsen?
Intussen zit ik momenteel naar de gasprijzen te kijken en de terug verdien tijd van de warmtepomp met de huidige prijzen loopt wel extreem hard terug.![]()
En een jaren 30 huis zonder hele dikke isolatie (zoals Milieucentraal aangeeft) verwarmen met een warmtepomp kon niet goed gaan…
Nu werkt het aanstekelijk: de zus van m’n echtgenoot heeft offerte getekend, en onze buren (van de beroemde foto) vinden het stoer en geven regelmatig complimenten (die ik dan interpreteer als: stiekem willen wij het ook) 😀
En veel kijkers bij de Duurzamehuizenroute.
[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 02-03-2022 14:02 ]
vraagje waarom heb je een ecodan zonder koudemiddel r32?LeonTebbens schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Vooraf de bekende “verhalen” zoals te duur, geen ruimte voor, stookt niet warm genoeg, ik wacht tot de prijzen dalen, tot de regering wat doet, enz.
Nu werkt het aanstekelijk: de zus van m’n echtgenoot heeft offerte getekend, en onze buren (van de beroemde foto) vinden het stoer en geven regelmatig complimenten (die ik dan interpreteer als: stiekem willen wij het ook) 😀
Omdat ik daar destijds niet over nagedacht haddeheij1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:55:
[...]
vraagje waarom heb je een ecodan zonder koudemiddel r32?
[ Voor 96% gewijzigd door LeonTebbens op 02-03-2022 14:00 ]
Jammer R410... komt wel weer de volgende x R32 ;-)LeonTebbens schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:57:
[...]
Omdat ik daar destijds niet over nagedacht had
De R32 types zijn ook stuk goedkoper.
Alles wat ik tegenkom, daar zit R410 in.deheij1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:55:
[...]
vraagje waarom heb je een ecodan zonder koudemiddel r32?
Zit hier een groot verschil in ten opzichte van de R32.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Hoe bedoel je leg eens uit?Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:00:
[...]
Alles wat ik tegenkom, daar zit R410 in.
https://www.climamarket.eu/nl/warmte-en-kouden
Genoeg R32
[ Voor 10% gewijzigd door deheij1 op 02-03-2022 14:02 ]
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een WP. Maar ik zie dus maar weinig merken waar R32 in zit. Dus ik dacht, zou dit te maken hebben met het milieu. En dat de R410 de vervanger is. Maar hier ben ik niet in thuis. Dus, ik dacht misschien jullie een antwoord hierop hebben.deheij1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Hoe bedoel je leg eens uit?
Genoeg R32
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Zie https://warmtepompvergelijker.nl/wat-betekent-gwp-en-wat-hebben-r410a-r32-en-r290-gemeen/Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:00:
[...]
Alles wat ik tegenkom, daar zit R410 in.
Mijn oog is gevallen op deze. En is voorzien van R410deheij1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Hoe bedoel je leg eens uit?
Genoeg R32
https://www.climamarket.e...c-buitenunit-puhz-sw75yaa
Om de afbraak van de ozonlaag tegen te gaan wordt sinds eind jaren ’90 van de vorige eeuw het koudemiddel R410A veel gebruikt. R410A bestaat uit een combinatie van R125 en R32. Dit koudemiddel zorgt echter wel voor CO2-uitstoot, waardoor R410A een relatief grote impact heeft op de opwarming van de aarde. R410A heeft een Global Warming Potential (GWP) van 2.090. R32 brengt net als R410A geen schade toe aan de ozonlaag, maar stoot fors minder CO2 uit. R32 heeft namelijk een GWP van 675. Naar verwachting wordt er op grote schaal overgestapt op R32 als koudemiddel.Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een WP. Maar ik zie dus maar weinig merken waar R32 in zit. Dus ik dacht, zou dit te maken hebben met het milieu. En dat de R410 de vervanger is. Maar hier ben ik niet in thuis. Dus, ik dacht misschien jullie een antwoord hierop hebben.
Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen:
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090).
R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
R32 is makkelijker in gebruik voor installateurs en onderhoudsmonteurs dan R410A. Het koudemiddel kan zowel als vloeistof als gas worden gevuld.
De werkdruk van R32 is vrijwel gelijk aan die van R410A.
bron https://www.airflow.nl/koudemiddel-info-r32-vs-r410a/
Concreet dus altijd R32 nemen
Heel duidelijk thanksdeheij1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:08:
[...]
Om de afbraak van de ozonlaag tegen te gaan wordt sinds eind jaren ’90 van de vorige eeuw het koudemiddel R410A veel gebruikt. R410A bestaat uit een combinatie van R125 en R32. Dit koudemiddel zorgt echter wel voor CO2-uitstoot, waardoor R410A een relatief grote impact heeft op de opwarming van de aarde. R410A heeft een Global Warming Potential (GWP) van 2.090. R32 brengt net als R410A geen schade toe aan de ozonlaag, maar stoot fors minder CO2 uit. R32 heeft namelijk een GWP van 675. Naar verwachting wordt er op grote schaal overgestapt op R32 als koudemiddel.
Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen:
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090).
R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
R32 is makkelijker in gebruik voor installateurs en onderhoudsmonteurs dan R410A. Het koudemiddel kan zowel als vloeistof als gas worden gevuld.
De werkdruk van R32 is vrijwel gelijk aan die van R410A.
bron https://www.airflow.nl/koudemiddel-info-r32-vs-r410a/
Concreet dus altijd R32 nemen
deze beter en goedkoper:Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:07:
[...]
Mijn oog is gevallen op deze. En is voorzien van R410
https://www.climamarket.e...c-buitenunit-puhz-sw75yaa
https://www.climamarket.e...ectric-ecodan-suz-swm80va
Ik ben een leek op dit gebiedt, dus je kunt mij alles wijsmaken dat deze beter is.deheij1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:10:
[...]
deze beter en goedkoper:
Maar dan stel ik gelijk de vraag maar even, waarom is deze beter. (door de R32 vloeistof?)
door R32 ja en vooral hij is nieuwer dus.Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:13:
[...]
Ik ben een leek op dit gebiedt, dus je kunt mij alles wijsmaken dat deze beter is.
Maar dan stel ik gelijk de vraag maar even, waarom is deze beter. (door de R32 vloeistof?)
Net idd een stukje gevonden op het forum.
SUZ-SWMx0VA
4 t/m 8 kW.
Verkocht vanaf 2021. Koelgas is R32
Juist dus lekker voor deze gaan, en is ook niet zon bakbeestSpeedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Net idd een stukje gevonden op het forum.
SUZ-SWMx0VA
4 t/m 8 kW.
Verkocht vanaf 2021. Koelgas is R32
Of R290 (zoals bij Vaillant). Dit heeft een GWP van slechts 3, dus nog veel lager dan R32.
Diverse R32 WPs hebben trouwens geen optie tot koelen, iets om op te letten als je graag wel de koeloptie wilt hebben.
Vaillant is idd ook nog een optie en zal eens kijken of daar ook een 8kw wp wordt aangeboden. Maar tot nu toe heeft Mitsubishi de voorkeur.Franciesco schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Of R290 (zoals bij Vaillant). Dit heeft een GWP van slechts 3, dus nog veel lager dan R32.
Diverse R32 WPs hebben trouwens geen optie tot koelen, iets om op te letten als je graag wel de koeloptie wilt hebben.
deze kan koelen:Franciesco schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:29:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 02-03-2022 16:04 ]
Weet je waar ik de informatie kan vinden over het rendement van de WP bij een water temperatuur van 45 graden (oud huis, gaat ok geisoleerd worden, nu voorzien van Jaga Strada's die op aantal plekken een DBH upgrade krijgen)
(S)Cop wordt vaak gegeven bij 35 en 55 graden. Ergens daar tussenin dusStevenPH schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:36:
[...]
Weet je waar ik de informatie kan vinden over het rendement van de WP bij een water temperatuur van 45 graden (oud huis, gaat ok geisoleerd worden, nu voorzien van Jaga Strada's die op aantal plekken een DBH upgrade krijgen)
De SUZ-SWM80 VA, maakt idd meer lawaai. Nu woon ik wel vrijstaand maar de buurvrouw is hypersensitief.(haar zit gedeelte zou ongeveer 3.5mtr vanaf de buiten unit zijn) Als ik al begin over een warmtepomp begint zij al uitslag te krijgen. De zonnepanelen op ons dak, waren al een doorn in het oog voor het aangezicht. (jammer!)HaTe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
Puur op prestaties is de SW75YAA wel beter. Naast dat de unit iets kleiner is en op R32 werkt zie ik niet veel voordelen? Hij maakt meer lawaai, werkt maar op 1 fase, minder vermogen..Hogere COP misschien? (niet gecheckt)
Dus mocht ik dan toch gaan voor Mitsubishi, dan zal het idd de PUHZ-SW75 YAA gaan worden. Is net even iets stiller. En heeft een COP bij 7/35°C van 4.4 tegen over COP bij 7/35°C van 4.7 van de SUZ-SWM80 VA.
De Vaillant Arotherm Plus VWL 75/6 (monoblock) heeft max 8kW bij -7 graden en max 7,6kW bij -10 graden.Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:41:
[...]
Vaillant is idd ook nog een optie en zal eens kijken of daar ook een 8kw wp wordt aangeboden. Maar tot nu toe heeft Mitsubishi de voorkeur.
P.S.: geen aandelen in Vaillant hoor
[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 02-03-2022 16:53 ]
Zal hem eens gaan bekijken.Franciesco schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:52:
[...]
De Vaillant Arotherm Plus VWL 75/6 (monoblock) heeft max 8kW bij -7 graden en max 7,6kW bij -10 graden.
P.S.: geen aandelen in Vaillant hoor
Met zo'n buurvrouw zou ik niet aan een wp beginnen als ze er 3,5 mtr af zit. Op 3,5 meter hoor je elke wp.Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:
[...]
De SUZ-SWM80 VA, maakt idd meer lawaai. Nu woon ik wel vrijstaand maar de buurvrouw is hypersensitief.(haar zit gedeelte zou ongeveer 3.5mtr vanaf de buiten unit zijn) Als ik al begin over een warmtepomp begint zij al uitslag te krijgen. De zonnepanelen op ons dak, waren al een doorn in het oog voor het aangezicht. (jammer!)
Dus mocht ik dan toch gaan voor Mitsubishi, dan zal het idd de PUHZ-SW75 YAA gaan worden. Is net even iets stiller. En heeft een COP bij 7/35°C van 4.4 tegen over COP bij 7/35°C van 4.7 van de SUZ-SWM80 VA.
Nu hebben we een aannemer, want we gaan beneden wat verbouwen, nieuwe keuken, achterpauw vervangen, vloerverwarming etc etc. Daarbij gaan (willen) we zonnepanelen + een warmtepomp. Mijn eerst gedachten ging terug naar een volledige zonder CV ketel, om 100% ervan af te komen, maar naar wat meer in verdiept te zijn, lijkt dit niet echt haalbaar / duur en is de hybride eigenlijk een hele goede keuze momenteel (let op: dit is info die ik nu bij elkaar heb gehaald, vertel het me als ik er naast zit).
Een offerte voor 15 zonnepanelen is binnen, maar het lukt mij maar niet om informatie van een warmtepomp binnen te krijgen. Ik ben hier zelf helemaal niet goed in, dus heb echt iemand nodig die mij kan infomeren / adviseren en dit voor mij kan doen, maar alle offerte aanvragen etc die in indien komen helaas geen antwoord op (mogelijk heeft iedereen het druk haha).
Hebben mensen hier nog iets met informatie die ik kan gebruiken / websites die ik kan gebruiken met mensen die mij kunnen adviseren?
Sorry als dit sort posts niet worden gewaardeerd, dan ga ik gewoon ergens anders zoeken
Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro
[...]
Met zo'n buurvrouw zou ik niet aan een wp beginnen als ze er 3,5 mtr af zit. O
Ik ga het allemaal nog wel eens even bespreken. En als ik de foto's voorbij zie komen waar de units op de erfgrens staan. Valt het hier straks nog wel mee.Grolsch schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Met zo'n buurvrouw zou ik niet aan een wp beginnen als ze er 3,5 mtr af zit. Op 3,5 meter hoor je elke wp.
tenzij je een hele bizarre situatie hebt zit je ernaast. helemaal icm zonnepanelen is gasloos vrijwel altijd goedkoper.MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:42:
Nu hebben we een aannemer, want we gaan beneden wat verbouwen, nieuwe keuken, achterpauw vervangen, vloerverwarming etc etc. Daarbij gaan (willen) we zonnepanelen + een warmtepomp. Mijn eerst gedachten ging terug naar een volledige zonder CV ketel, om 100% ervan af te komen, maar naar wat meer in verdiept te zijn, lijkt dit niet echt haalbaar / duur en is de hybride eigenlijk een hele goede keuze momenteel (let op: dit is info die ik nu bij elkaar heb gehaald, vertel het me als ik er naast zit).
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wat ik begreep zijn de pompen duurder (?) en kan het zijn dat mijn huis niet voldoende is geïsoleerd om dit aan te kunnen. Ik probeer nog uit te zoeken hoe goed alles is geïsoleerd in huis, maar dat gaat wat lastigerflippy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:48:
[...]
tenzij je een hele bizarre situatie hebt zit je ernaast. helemaal icm zonnepanelen is gasloos vrijwel altijd goedkoper.
de enigste mensen die je een hybride proberen aan te smeren zijn CV installateurs die wanhopig relevant proberen te blijven en hun vak niet begrijpen.MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:50:
[...]
Wat ik begreep zijn de pompen duurder (?) en kan het zijn dat mijn huis niet voldoende is geïsoleerd om dit aan te kunnen. Ik probeer nog uit te zoeken hoe goed alles is geïsoleerd in huis, maar dat gaat wat lastiger
je isolatie zegt niks over het wel of niet kunnen nemen van een warmtepomp. het zegt alleen iets over je verbruik. je verbruik is iets anders dan je productie. 10kW aan warmte is 10kW aan warmte. je radiatoren of vloer kan het geen biet schelen hoe die word opgewekt. een autoband kan het ook niks schelen of het een benzine, diesel of EV is.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-03-2022 18:54 ]
Verbruikt een all-electric warmtepomp meer stroom dan een hybride? Wij wekken 'straks' ongeveer 4.680kWh volgens de offerte van de zonnepanelen. Ik zal dan wel willen kijken naar een lucht warmtepomp.flippy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:53:
[...]
de enigste mensen die je een hybride proberen aan te smeren zijn CV installateurs die wanhopig relevant proberen te blijven en hun vak niet begrijpen.
je isolatie zegt niks over het wel of niet kunnen nemen van een warmtepomp. het zegt alleen iets over je verbruik. je verbruik is iets anders dan je productie. 10kW aan warmte is 10kW aan warmte. je radiatoren of vloer kan het geen biet schelen hoe die word opgewekt. een autoband kan het ook niks schelen of het een benzine, diesel of EV is.
Vind het echt een lastige kwestie, want ik zie echt op zoveel websites enkel info over de hybride, de subsidie die hoger is, waarvoor je minder goede isolatie moet hebben om het thuis warm te houden etc etc.
Maar wat ik uit jouw antwoord haal is dat mijn isolatie niet moet bepalen welke warmtepomp ik uiteindelijk zou moeten nemen?
Je kan ook een dempende kast er omheen zetten, bv van Reducd.nl. Zie eerste pagina van dit Topic onder het kopje geluid.Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:45:
[quote]Grolsch schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:38:
[...]
[...]
Ik ga het allemaal nog wel eens even bespreken. En als ik de foto's voorbij zie komen waar de units op de erfgrens staan. Valt het hier straks nog wel mee.
Bij ons jaren 30 huis hebben we een Full electric WP (we zijn gasloos) met gewone dakisolatie 5cm, spouwmuurisolatie, HR++ glas, vloerisolatie (Tonzon) en vloerverwarming woonkamer. In een aantal andere kamers zijn de radiatoren vervangen door Jaga’s. Meer info hiero.MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:42:
Sinds een paar weken de keuze gemaakt hier om duurzamer te worden, zeker door de huidige prijzen natuurlijk.
Een offerte voor 15 zonnepanelen is binnen, maar het lukt mij maar niet om informatie van een warmtepomp binnen te krijgen. Ik ben hier zelf helemaal niet goed in, dus heb echt iemand nodig die mij kan infomeren / adviseren en dit voor mij kan doen, maar alle offerte aanvragen etc die in indien komen helaas geen antwoord op (mogelijk heeft iedereen het druk haha).
Hebben mensen hier nog iets met informatie die ik kan gebruiken / websites die ik kan gebruiken met mensen die mij kunnen adviseren?
Sorry als dit sort posts niet worden gewaardeerd, dan ga ik gewoon ergens anders zoeken
Wellicht heb je ook al de eerste pagina van dit topic doorgelezen en de gepinde posts?
En hier iemand die een full electric vs hybride warmtepomp kostenberekening gemaakt heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 02-03-2022 19:16 ]
Oh ik denk dat wij letterlijke dezelfde isolatie hebben, vloerverwarming wordt in begin vd zomer gelegd. Ik weet dat we dak en vloer isolatie hebben, maar kan zo niet zien hoeveel dit precies is. Ik heb de begin post inderdaad doorgelezen, de gepinde posts niet, sterker nog, ik weet nu pas dat dit bestaat haha. Ga ik ook gelijk doornemen!LeonTebbens schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:13:
[...]
Bij ons jaren 30 huis hebben we een Full electric WP (we zijn gasloos) met gewone dakisolatie 5cm, spouwmuurisolatie, HR++ glas, vloerisolatie (Tonzon) en vloerverwarming woonkamer. In een aantal andere kamers zijn de radiatoren vervangen door Jaga’s. Meer info hiero.
Wellicht heb je ook al de eerste pagina van dit topic doorgelezen en de gepinde posts?
En qua vloerverwarming heb je bij full electric WP een open gesloten verdeler nodig (zonder pomp) en dienen de lussen niet al te lang te zijn, weet niet hoelang max. Iemand anders op dit forum daar advies over?MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:42:
Sinds een paar weken de keuze gemaakt hier om duurzamer te worden, zeker door de huidige prijzen natuurlijk.
je moet zaken scheiden. dus je productie van warmte en je afgifte en de hoeveelheid warmte die nodig is. die zaken samen maken wat voor warmtpomp/cv je moet hebben, hoe groot die moet zijn en welke aanpassingen eventueel nodig zijn om tekortkomingen in je afgiftesysteem op te vangen. dus dat kan zijn dat je links en rechts een radiator moet vervangen voor een grotere bijvoorbeeld.MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:02:
[...]
Verbruikt een all-electric warmtepomp meer stroom dan een hybride? Wij wekken 'straks' ongeveer 4.680kWh volgens de offerte van de zonnepanelen. Ik zal dan wel willen kijken naar een lucht warmtepomp.
Vind het echt een lastige kwestie, want ik zie echt op zoveel websites enkel info over de hybride, de subsidie die hoger is, waarvoor je minder goede isolatie moet hebben om het thuis warm te houden etc etc.![]()
Maar wat ik uit jouw antwoord haal is dat mijn isolatie niet moet bepalen welke warmtepomp ik uiteindelijk zou moeten nemen?
dus hoeveel je opwekt is totaal niet relevant in dat opzicht. met de huidige prijzen is een doorsnee warmpomp zuiniger dan een CV tot ergens diep onder het vriespunt.
je haalt open en gesloten door elkaar. een gesloten verdeler heeft geen pomp.LeonTebbens schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:23:
[...]
En qua vloerverwarming heb je bij full electric WP een open verdeler nodig (zonder pomp) en dienen de lussen niet al te lang te zijn, weet niet hoelang max. Iemand anders op dit forum daar advies over?
en zloang je niet 14mm leiding hebt is afstand niet echt een probleem. meestal worden ze toch niet langer gelegd dan 80~100m. als je nieuw aanlegt is 18mm wel fijn voor een warmtepomp. meer diameter voor water/minder weerstand en nog wel te leggen op 10cm HoH.
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 02-03-2022 19:29 ]
Dat is een gesloten verdeler.LeonTebbens schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:23:
[...]
En qua vloerverwarming heb je bij full electric WP een open verdeler nodig (zonder pomp) en dienen de lussen niet al te lang te zijn, weet niet hoelang max. Iemand anders op dit forum daar advies over?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat klopt, maar de eigenaar van de auto wil wel graag zo voordelig, comfortabel en snel mogelijk van A naar B komen. Daarbij zijn aanschaf prijs plus verbruik prijs wel van belang. Zolang de installatie prijzen door het dak schieten, moet je eigenlijk juist een vrij onzuinig huis hebben om optimaal te profiteren van een all-e installatie. Als je (fors) minder dan 1000 M3 gas verbruikt, kun je technisch wel heel makkelijk all-e, maar levert dat financieel maar bar weinig op en is hybride momenteel (helaas) veel voordeliger. Er zijn zelfs aanbieders die zeggen dat bij minder dan 1000m3 het geen zin heeft om over te stappen (ok, meestal wel gas CV boeren)flippy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:53:
[...]
de enigste mensen die je een hybride proberen aan te smeren zijn CV installateurs die wanhopig relevant proberen te blijven en hun vak niet begrijpen.
Maar zo te lezen heeft de vraagsteller niet al te goede isolatie, dus dan is investeren inall-e (plus isolatie zou ik dan ook nog ff doen) waarschijnlijk wel gunstig.
Ik geef dit aan als tegengeluid, omdat er hier op het forum wat mij betreft iets te evangelisch over all-e wordt gepredikt (ten opzichte van het zogenaamde 'evil' of 'halfbakken' hybride). De meesten die al wel all-e zijn gegaan deden dat in een tijd waarin het goedkoper was en/of konden zelf de helft van de installatie uitvoeren waardoor een groot deel van installatie kosten niet voor hun geldt. Aan de andere kant zijn er ook genoeg die wel hybride zijn gegaan en nu zeggen dat ze beter direct all-e hadden kunnen gaan.
Wat mij betreft: uiteindelijk is ook hybride al een forse besparing op gas, wat goed is voor milieu, minder afhankelijk van Groningen en of Putin, en ook al goed voor de portemonnee.
Mijn zoektocht naar all-e sneuvelt voor mijn situatie namelijk tot nu toe telkens op de prijzen, waardoor ik nu toch eerst hybride ga doen.
je moet wel HEEL goed opletten dat je niet alleen kijkt naar aanschaf maar ook kijkt naar het in bedrijf houden. (net als benzein/diesel/gas/EV) alleen voor het privillege van het hebben van een gasaansluiting mag je al ~30 euroknallers in de maand aftikken en dan hem je nog geen cm gas verbruikt. voor 30 euro kan je best wat stroom kopen elke maand... een gasbrander aan de muur houden voor die 2 dagen in het jaar en die douchebuurt is dan best wel wat kapitaalvernietiing en oncomfortabel douchen als je weet wat het kost. ik spendeer in mijn huis net aan de 100 euro aan stroom voor warm water door het hele jaar. daar kan je niet eens je gas vastrecht van betalen, en dan moet je nog douchen. is de stap van een 4 naar een 7kW warmtepomp zo groot? nee, want als je naar een CV boer gaat word je genaait op gasloze installaties.jurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:39:
[...]
Dat klopt, maar de eigenaar van de auto wil wel graag zo voordelig, comfortabel en snel mogelijk van A naar B komen. Daarbij zijn aanschaf prijs plus verbruik prijs wel van belang. Zolang de installatie prijzen door het dak schieten, moet je eigenlijk juist een vrij onzuinig huis hebben om optimaal te profiteren van een all-e installatie. Als je (fors) minder dan 1000 M3 gas verbruikt, kun je technisch wel heel makkelijk all-e, maar levert dat financieel maar bar weinig op en is hybride momenteel (helaas) veel voordeliger. Er zijn zelfs aanbieders die zeggen dat bij minder dan 1000m3 het geen zin heeft om over te stappen (ok, meestal wel gas CV boeren)
Maar zo te lezen heeft de vraagsteller niet al te goede isolatie, dus dan is investeren inall-e (plus isolatie zou ik dan ook nog ff doen) waarschijnlijk wel gunstig.
Ik geef dit aan als tegengeluid, omdat er hier op het forum wat mij betreft iets te evangelisch over all-e wordt gepredikt (ten opzichte van het zogenaamde 'evil' of 'halfbakken' hybride). De meesten die al wel all-e zijn gegaan deden dat in een tijd waarin het goedkoper was en/of konden zelf de helft van de installatie uitvoeren waardoor een groot deel van installatie kosten niet voor hun geldt. Aan de andere kant zijn er ook genoeg die wel hybride zijn gegaan en nu zeggen dat ze beter direct all-e hadden kunnen gaan.
Wat mij betreft: uiteindelijk is ook hybride al een forse besparing op gas, wat goed is voor milieu, minder afhankelijk van Groningen en of Putin, en ook al goed voor de portemonnee.
Mijn zoektocht naar all-e sneuvelt voor mijn situatie namelijk tot nu toe telkens op de prijzen, waardoor ik nu toch eerst hybride ga doen.
Ja je moet overal mee rekenen. Ik gok dat jij niet met 4 vrouwen in huis te maken hebt als je maar 100 euro aan sww per jaar aftiktflippy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:44:
[...]
je moet wel HEEL goed opletten dat je niet alleen kijkt naar aanschaf maar ook kijkt naar het in bedrijf houden. (net als benzein/diesel/gas/EV) alleen voor het privillege van het hebben van een gasaansluiting mag je al ~30 euroknallers in de maand aftikken en dan hem je nog geen cm gas verbruikt. voor 30 euro kan je best wat stroom kopen... een gasbrander aan de muur houden voor die 2 dagen in het jaar en die douchebuurt is dan best wel wat kapitaalvernietiing. ik spendeer in mijn huis net aan de 100 euro aan stroom voor warm water door het hele jaar. daar kan je niet eens je gas vastrecht van betalen, en dan moet je nog douchen. is de stap van een 4 naar een 7kW warmtepomp zo groot? nee, want als je naar een CV boer gaat word je genaait op gasloze installaties.
Eigenlijk komt het vooral hierop neer: in de praktijk is momenteel nergens een installateur te vinden die het voor prijzen doet die men hier op Tweakers als 'normaal of redelijk' beschouwt. Dus of je moet zelf willen en kunnen knutselen, of je moet voldoende te besparen hebben, dus juist een iets minder zuinige woning...
[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 02-03-2022 20:01 ]
Daarbij komt bij mij alleen nog de vraag, wat als de boiler in de pomp op is? Of is het verstandiger om een pomp + boiler te nemen? Ipv 1 waarbij de boiler erbij in zit? Wij zijn met zn 4e, waarvan 3 meiden. Die graag wel even de tijd nemen om te douchen
(wij hebben een budget van zo'n 10.000 eventueel, 15.000 als dit nodig is). Ik kom nog niet echt ergens prijzen tegen, dus heb zelf geen idee waar ik bij een all-e aan moet denken
[ Voor 15% gewijzigd door MyKey op 02-03-2022 20:01 ]
er zijn meerdere wegen naar rome voor wat beste werkt en in budget past. als je flinke douchers hebt die een nummertje moeten trekken en allemaal proberen wereldvrede op te lossen onder de douche kom je uit op iets van een 9kW met een 200~300L tank. dan kan je vrijwel non stop douchen aangezien de warmtepomp dan het douchen vrijwel bij kan houden als die zijn benen strekt. komt dat qua installatie rotter uit en is het douchen beter verspreid kan je ook een warmtepompboiler gebruiken die onafhankelijk werkt van de verwarming. kan je ook dubbel subsidie pakken als je wilt.MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:59:
Ik weet dat wij een vorm vloer en dakisolatie hebben, maar hoeveel dit is, durf ik echt niet te zeggen. Beneden hebben we HR++ glas, boven enkel dubbel. Daarbij komt wel dat wij boven vrijwel nooit (misschien 2/3 dagen per jaar) de verwarming boven gebruiken.
Daarbij komt bij mij alleen nog de vraag, wat als de boiler in de pomp op is? Of is het verstandiger om een pomp + boiler te nemen? Ipv 1 waarbij de boiler erbij in zit? Wij zijn met zn 4e, waarvan 3 meiden. Die graag wel even de tijd nemen om te douchen
als een installateur wel tijd heeft voor hibride maar geen tijd voor volledig warmtepomp zegt dat alleen maar dat ze er geen zin in hebben. voordeel is wel dat vrijwel elke lokale ZZP-klusboer een monoblok+tank kan installeren. dan maar geen subsidie.jurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:58:
[...]
Ja je moet overal mee rekenen. Ik gok dat jij niet met 4 vrouwen in huis te maken hebt als je maar 100 euro aan sww per jaar aftikt. In mijn berekeningen kan ik met all-e in het gunstigste geval 400 euro per jaar meer besparen dan hybride (600 tot 650 versus 200 tot 250). Dat betekent 6000 euro over 15 jaar levensduur. Tot nu toe kost elke all-e offerte mij helaas meer dan 6000 euro meer dan die ik nu voor hybride heb. De cijfers veranderen wel als ik over 3 jaar een nieuw contract moet, en wellicht is gas dan nog steeds zo duur, maar dan koop ik tegen die tijd wel een warmtepompboiler voor SWW ofzo.
Eigenlijk komt het vooral hierop neer: in de praktijk is momenteel nergens een installateur te vinden die het voor prijzen doet die men hier op Tweakers als 'normaal of redelijk' beschouwt. Dus of je moet zelf willen en kunnen knutselen, of je moet voldoende te besparen hebben, dus juist een iets minder zuinige woning...
Als je een stille warmtepomp zoekt, is dit misschien wel wat.Speedyace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:45:
[quote]Grolsch schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:38:
[...]
[...]
Ik ga het allemaal nog wel eens even bespreken. En als ik de foto's voorbij zie komen waar de units op de erfgrens staan. Valt het hier straks nog wel mee.
https://www.idm-energie.at/produkt/aero-slm/
Je bent altijd welkom om bij ons langs te komen om te komen luisteren, omgeving Amsterdam.
Dat is nog wel een goede overweging; je bedoelt dan zelf de boel bestellen en gewoon via een zzp'er aan laten sluiten neem ik aan? En dat is exclusief subsidie waarschijnlijk alsnog goedkoper dan de boel uitbesteden aan een erkende installateur. Wel wat spannend met garanties e.d. maar ik zal eens rondkijken of er hier zzp'ers zijn die dat doen en wat voor prijzen.flippy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:05:
[...]
. voordeel is wel dat vrijwel elke lokale ZZP-klusboer een monoblok+tank kan installeren. dan maar geen subsidie.
yup, grof spul bestel je zelf (tank, pomp) en je laat de zzp-er het afwerken en gaten boren. dagje werk voor hem en jij kan pielen met de boel instellen. wel zorgen dat je genoeg kabels extra naar de unit trekt.jurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:11:
[...]
Dat is nog wel een goede overweging; je bedoelt dan zelf de boel bestellen en gewoon via een zzp'er aan laten sluiten neem ik aan? En dat is exclusief subsidie waarschijnlijk alsnog goedkoper dan de boel uitbesteden aan een erkende installateur. Wel wat spannend met garanties e.d. maar ik zal eens rondkijken of er hier zzp'ers zijn die dat doen en wat voor prijzen.
als je een lokaal mannetje zoekt voor het lompe werk kan je zonder enig probleem tussen de 6~9k helemaal klaar zijn afhankelijk van wat je keuzes zijn.MyKey schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:59:
Ik weet dat wij een vorm vloer en dakisolatie hebben, maar hoeveel dit is, durf ik echt niet te zeggen. Beneden hebben we HR++ glas, boven enkel dubbel. Daarbij komt wel dat wij boven vrijwel nooit (misschien 2/3 dagen per jaar) de verwarming boven gebruiken.
(wij hebben een budget van zo'n 10.000 eventueel, 15.000 als dit nodig is). Ik kom nog niet echt ergens prijzen tegen, dus heb zelf geen idee waar ik bij een all-e aan moet denken
[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 02-03-2022 20:23 ]
Heb jij (of een andere tweaker) misschien een excel sheetje waarmee ik deze berekening kan uitvoeren? Zit ook erg te worstelen met full electric vs hybride vraagstukjurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:58:
[...]
Ja je moet overal mee rekenen. Ik gok dat jij niet met 4 vrouwen in huis te maken hebt als je maar 100 euro aan sww per jaar aftikt. In mijn berekeningen kan ik met all-e in het gunstigste geval 400 euro per jaar meer besparen dan hybride (600 tot 650 versus 200 tot 250). Dat betekent 6000 euro over 15 jaar levensduur. Tot nu toe kost elke all-e offerte mij helaas meer dan 6000 euro meer dan die ik nu voor hybride heb. De cijfers veranderen wel als ik over 3 jaar een nieuw contract moet, en wellicht is gas dan nog steeds zo duur, maar dan koop ik tegen die tijd wel een warmtepompboiler voor SWW ofzo.
Dit topic is gesloten.