Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:43

Quakie

quakelen

@deurklinkje naar mijn idee ligt het aan twee dingen. Heb je extra power echt nodig ? En is het je een meerprijs van 200 euro op huidige prijs waard. Je kunt er vanuit gaan dat Apple zijn prijzen gaat verhogen bij een update.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deurklinkje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:15:
Hallo vraagje ,
loont het nog om op dit moment te upgraden van een m1 air 256 8gb ram naar een m1 pro /Max 14inch.

Of is wachten voor een m2 pro / Max een betere optie ?
Dan zal je toch echt moeten zeggen wat je er nu allemaal mee doet en tegen welke eventuele beperkingen je aanloopt.

Ik heb beide, maar ze worden hier dan ook voor totaal andere doeleinden gebruikt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 16:42
Greatsword schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Dan zal je toch echt moeten zeggen wat je er nu allemaal mee doet en tegen welke eventuele beperkingen je aanloopt.

Ik heb beide, maar ze worden hier dan ook voor totaal andere doeleinden gebruikt.
Ik gebruik m1 nu regelmatig voor 3D modeling, video editing en heb in het begin een fout gemaakt met de configuratie ik had gelijk voor 16gb ram en 512 gb opslag moeten kiezen.

Het is eigenlijk meer dat ik het zonde vind om een apparaat te kopen die binnen kort een upgrade krijgt.

En ben benieuwd of de m2 pro een echte upgrade zal zijn op de m1 pro

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29
*snip* je kunt ook normaal reageren.

[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 04-07-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
deurklinkje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:15:
Hallo vraagje ,
loont het nog om op dit moment te upgraden van een m1 air 256 8gb ram naar een m1 pro /Max 14inch.

Of is wachten voor een m2 pro / Max een betere optie ?
Nah wachten is altijd beter, dat blijf je houden, de vraag is eerder wanneer je het nodig hebt.

Ik ben toevallig zelf in de markt voor een 16”, bewerk mijn RAW foto’s op een iPad Pro 12,9 M1 en dat gaat eigenlijk prima onderweg maar tegenwoordig komt daar steeds meer Raw video bij en die apps zijn op iPadOS erg beperkt (de power is prima). Daardoor ga ik nu alsnog voor een 16” M1pro ondanks dat de M2 variant daarvan voor de deur staat, puur omdat ik hem nu nodig heb.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 22:13
InflatableMouse schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb daar over gelezen, hoe het werkt etc, op apple support maar ik snap niet wat het verschil is. Met een vault denk ik aan een aparte lokatie op disk waar je bestanden in kan zetten, maar het lijkt de hele disk (ook?) te kunnen encrypten.

Daarnaast zie ik dat als ik in Finder de disk "Macintosh HD" selecteer, ik niet de optie heb om te encrypten. Dat lijkt dus niet meer mogelijk, alleen dus blijkbaar na een wipe en herinstallatie.

Ik begrijp ook nog niet zo goed hoe het zit met die T2 chip, die zat blijkbaar wel in oudere modellen maar niet meer in de macbook pro M1. Zit daar dan een andere/betere in of is dat er helemaal uit?
Nee de eigenschappen van de T2 chip zitten in de M1 opgenomen. Gewoon zonder encryptie formatteren en dan in de setup of achteraf FileVault aanzetten (dat is de encrytielaag).

[ Voor 4% gewijzigd door Geronimous op 03-07-2022 20:28 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
deurklinkje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Ik gebruik m1 nu regelmatig voor 3D modeling, video editing en heb in het begin een fout gemaakt met de configuratie ik had gelijk voor 16gb ram en 512 gb opslag moeten kiezen.

Het is eigenlijk meer dat ik het zonde vind om een apparaat te kopen die binnen kort een upgrade krijgt.

En ben benieuwd of de m2 pro een echte upgrade zal zijn op de m1 pro
Houd ook rekening met een flinke prijsstijging. Als de nieuwe Air al 400 euro duurder is...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:17:
[...]

Daardoor ga ik nu alsnog voor een 16” M1pro ondanks dat de M2 variant daarvan voor de deur staat, puur omdat ik hem nu nodig heb.
M2 Pro/Max staat niet echt voor de deur hoor. Volgens de laatste info is het een 18 maanden Cyclus, dus dat is nog een klein jaartje.

Zie ook https://www.macrumors.com...n-18-month-upgrade-cycle/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh3_mBiTn6J71O8ObJ4rNe4XvMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Jt6BsIA2XjBzbZl7iPP8wSI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:16:
[...]

M2 Pro/Max staat niet echt voor de deur hoor. Volgens de laatste info is het een 18 maanden Cyclus, dus dat is nog een klein jaartje.

Zie ook https://www.macrumors.com...n-18-month-upgrade-cycle/

[Afbeelding]
Oooh, nog beter 👍🏼

Ik had aangenomen “m2 is uit. Oktober staat voor de deur” etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Donstil schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:45:
[...]

Oooh, nog beter 👍🏼

Ik had aangenomen “m2 is uit. Oktober staat voor de deur” etc.
Ja het is ook allemaal wat moeilijk bij te houden al die releases en tijdlijnen. Dit jaar waarschijnlijk nog een high end Mini en de Mac Pro en dan is de transitie compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 11:30
Hoe sluiten jullie normale USB aan op de nieuwe lijn mbp's?

via kabel usbC - usbA of beter een hub, wellicht met meerdere verschillende uit/ingangen

ik heb wel in dit forum gezocht, maar ik zie alleen hele dure oplossingen..en het is voor mij meer voor de heb, voor die ene keer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wwwmarcel schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:41:

via kabel usbC - usbA of beter een hub, wellicht met meerdere verschillende uit/ingangen

ik heb wel in dit forum gezocht, maar ik zie alleen hele dure oplossingen..en het is voor mij meer voor de heb, voor die ene keer ;-)
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Alles is hier eigenlijk al USB-C, maar voor die ene keer dat ik het nodig heb:

Nonda Adapter USB C naar USB, adapter USB-C naar USB 3.0, https://amzn.eu/d/gA3QJyu

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 06-07-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:23

Toevallig straks aan de hand. Meeste schermen hebben een usb-a poort.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGras
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 17:02
Hallo,

Heeft iemand een goede tip voor een waterbestendige laptop hoes die ook nog wat foam aan de binnenkant heeft die de 16" MacBook beschermd tegen stoten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FGras schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:33:
Hallo,

Heeft iemand een goede tip voor een waterbestendige laptop hoes die ook nog wat foam aan de binnenkant heeft die de 16" MacBook beschermd tegen stoten?
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Ik vind dit wel een fijn dingetje, voor zowel macOS als iPadOS een hand dockje.
https://www.amazon.nl/-/e...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

Als het om een enkele USB-A gaat (steeds minder) dan gebruik ik de originele van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Is bandbreedte nou het enige verschil tussen thunderbolt 3 en 4?

Ik heb sinds kort een macbook pro 16" M1 en via als ik via de hdmi mijn externe scherm aansluit ondervind ik een aantal probleempjes. Ik vraag me af of dit op te lossen is via tb3/4 -> displayport.

Eerste is de refresh rate, deze gaat niet verder dan 100 Hz maar het scherm kan 144 Hz. Het is een Iiyama G-Master ultrawide, 3440x1440.

Tweede dingetje is via hdmi zien de kleuren er een beetje dof uit. In het begin was het heel erg, maar blijkbaar moest hdmi range op limited staan, en niet op full. Ik vind dat heel raar want limited is volgens mij voor TV's en niet voor computer schermen maar goed. Een zoektocht op het net brengt mij ook op dit soort dingen. Ik heb dat geprobeerd maar dat leek niets te doen.

Oplossingen of tips met betrekking tot die probleempjes verneem ik graag, voor wat betreft de vraag over Tb3 of 4 vroeg ik mij af of het zin heeft veel geld neer te tellen voor een tb4 hub? Als het alleen bandbreedte is waarschijnlijk niet. Zouden deze 2 problemen via een tb3 hubje met displayport op te lossen zijn?

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49
InflatableMouse schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:32:

Eerste is de refresh rate, deze gaat niet verder dan 100 Hz maar het scherm kan 144 Hz. Het is een Iiyama G-Master ultrawide, 3440x1440.
De HDMI 2.0 poort trekt zo'n 18Gbps, terwijl je daar met 144Hz overheen gaat. Ik gebruik een 3 paar 4K 144Hz monitoren en die werken prima met een DP 2.0 -> USB C kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb een USB-C -> Displayport kabel tot 8K 60 Hz, die werkt wel goed. 144 Hz, maar belangrijker, de kleuren zijn ook goed nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 17:32
InflatableMouse schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:32:
Is bandbreedte nou het enige verschil tussen thunderbolt 3 en 4?

Ik heb sinds kort een macbook pro 16" M1 en via als ik via de hdmi mijn externe scherm aansluit ondervind ik een aantal probleempjes. Ik vraag me af of dit op te lossen is via tb3/4 -> displayport.

Tweede dingetje is via hdmi zien de kleuren er een beetje dof uit. In het begin was het heel erg, maar blijkbaar moest hdmi range op limited staan, en niet op full. Ik vind dat heel raar want limited is volgens mij voor TV's en niet voor computer schermen maar goed. Een zoektocht op het net brengt mij ook op dit soort dingen. Ik heb dat geprobeerd maar dat leek niets te doen.

Oplossingen of tips met betrekking tot die probleempjes verneem ik graag, voor wat betreft de vraag over Tb3 of 4 vroeg ik mij af of het zin heeft veel geld neer te tellen voor een tb4 hub? Als het alleen bandbreedte is waarschijnlijk niet. Zouden deze 2 problemen via een tb3 hubje met displayport op te lossen zijn?

Tx!
Ik heb zelf een Samsung Odyssey G9 en een Gigabyte M28U op mijn 14" Pro M1 aangesloten en heb ook lopen zoeken naar een oplossing hiervoor. De G9 kan maximaal 5120x1440 @ 240hz aan, de M28U 3840x2160@144hz. De oplossing die bij mij heeft geholpen is door beide schermen direct op de TB4 poorten van de MacBook aan te sluiten, waardoor de G9 op 5120x1440@120hz werkt en de M28U op 3840x2160@144hz werkt, beide met VRR. Beide kabels zijn overigens TB3 kabels.

Voor de M28U was dat vrij simpel aangezien deze over een USB-C alt mode poort heeft, voor de G9 heb ik een Maxonar USB-C to DisplayPort 8k@60hz in een 3 meter maat gekocht en beide werken nu precies hou ik dat voor ogen had. Het probleem met de HDMI poort op de MacBook Pro is dat deze een HDMI 2.0B poort is, waardoor je niet verder komt dat 3840x2160@60hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_K
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-06 10:54
Vraagje,

Ik zit te kijken voor de 10/16 16gb 1tb
Op marktplaats worden ze voor stuk minder aangeboden. (Nieuw geseald)

Iemand enig idee hoe dit kan?
En is dit betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Chris_K schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:21:
Vraagje,

En is dit betrouwbaar.
Marktplaats en betrouwbaar gaan vaak niet samen, maar het kan wel natuurlijk. Ik heb een 16" Macbook M1 Pro 16GB/1TB(10/16) via Marktplaats gekocht voor €2250,- en ben zeer tevreden. Het was geen nieuw gesealde, maar was een paar keer gebruikt. Hij had de Macbook via zijn werkgever gekregen als bonus en kon er dus mee doen wat hij wilde, en hij besloot te 'cashen' en het te verkopen. De Macbook had pas 2 power cycles gehad en was dus nog als nieuw.

Enkele tips :
- let op het aantal reviews van de verkoper, zegt niet alles maar is wel een indicatie
- niet laten opsturen, maar ga naar hem toe.
- open de seal en test de Macbook, kijk naar het serienummer en check dat online bij Apple.
- kijk goed na of de specificaties kloppen, zoals geheugen, CPU enz.
- kijk of het serienummer op de doos overeenkomt met de Macbook

Zekerheid heb je nooit, maar het is een kwestie van aanvoelen. Ik heb er in ieder geval eentje voor een mooie prijs op Marktplaats op de kop kunnen tikken. Het kan dus zeker.

Succes! En laat even weten hoe het verder verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Chris_K Goede punten van @Pierre_nr1

Koop zelf al jaren zonder problemen via V&A en MP maar bij dit soort bedragen inderdaad altijd zelf ophalen.

Het serienummer kan je van te voren of ter plaatsen al checken via: checkcoverage.apple.com
Let ook goed op de taal en het toetsenbord layout (soms komen ze uit het buitenland)

Een bon heb je in principe niet nodig. De 1 jaar garantie gaat gewoon standaard via het serienummer bij Apple en binnen 3 maanden kan je zelfs nog Apple Care afsluiten voor extra garantie als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Chris_K schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:21:
Vraagje,

En is dit betrouwbaar.
Als de prijs "te goed is om waar te zijn", dan is het dat waarschijnlijk ook.

Naast alle tips, de belangrijkste mist nog. Controleer device enrollment (mdm) lockout. Als de laptop zakelijk gestolen is, is de kans aanwezig dat deze gelockt is met zakelijke software (welke je er onmogelijk af kan krijgen). Omdat de laptop gesealed is sluit wat mij betreft niet uit dat dit het geval kan zijn (reseal is ook mogelijk).

Ik weet eerlijk gezegd niet als de macbook echt vanaf Apple gesealed is of deze eerst nog installeert, of dat deze direct met "maak een account aan" komt. Ik denk het laatste eerlijk gezegd.

Vraag de verkoper vooraf of je de Mac zou mogen herinstalleren via de ingebouwde recovery. Hiervoor moet de macbook op wifi. Dit doe je door, als de macbook uitstaat, de power knop ingedrukt te houden totdat de melding verschijnt dat deze naar Recovery tools gaat. Kies voor herinstallatie en er zal een aantal schermpjes later een Remote Control van het bedrijf verschijnen als deze enrolled is. Wens de verkoper vervolgens succes want dan wil je hem echt niet kopen.

Zie hier en de forked from voor meer informatie:
https://gist.github.com/h...690bd#gistcomment-4222258

Als dat niet mag maar je wilt toch gaan kijken omdat de prijs te verleidelijk is, controleer een aantal dingen en vraag of de macbook op wifi mag. Als hij dat niet wilt omdat de Macbook dan aanmeldt en de garantie begint zou ik het persoonlijk al niet doen. Die paar dagen maakt echt niets uit voor de prijs op marktplaats dus dat is wat mij betreft een drogreden. Mag dat wel controleer dan de adressen uit die link hierboven in "main procedure" met ping en curl, en gebruik 'profiles status -type enrollment' comando in de terminal. Check de /etc/hosts file.

Er is misschien een betere of gemakkelijkere manier, ik zou het niet weten. Wat ik wel weet, is dat wanneer je een MDM locked apparaat koopt, je (ondanks apple care en het serienummer op je naam), je deze hoogstwaarschijnlijk NIET meer terugkrijgt als je hem inlevert bij Apple. Ook kan je deze niet zelf herinstalleren zonder allerlei trucjes uit te halen en je hebt geen garantie hoe lang die trucjes nog zullen werken.

Doe even je eigen zoek- en speurwerk op dep mdm enrollment, lees de comments op github. Een macbook die geinstalleerd is met mdm/dep omzeilt is vrijwel niet van een normale te onderscheiden. Een giveaway is wanneer die addressen in de hosts file staan, en/of deze geblokkeerd zijn of naar 127.0.0.1 resolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 20:11
Ook hier eindelijk de 16"/M1 Max/10 CPU/32 GPU/32 GB/1 TB

Kom van een oude 15.4" uit 2010. Dus een wereld van verschil. Wat meteen opviel:
  • Mooi slick design
  • Wat een mooi scherm
  • Toetsenbord even wennen qua minder travel maar typt erg fijn
  • Touch ID went super snel en werkt ook erg handig
  • MacOS Monterey is een enorme upgrade weer met veel handigheidjes
  • Batterij gaat super lang mee
Overkill voor wat ik ermee van plan ben te doen. Maar ik doe er zo lang mee dat ik het gerechtvaardigd vond om de specs een beetje te bumpen.

Overigens heb ik er deze hoes voor besteld. Toch wat betaalbaarder dan de Apple variant die meer dan 2x zoveel kost.

Zijn er mensen met nog tips qua must-have apps/accessoires voor de M1 variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dangerpaki Gefeliciteerd, dat zijn de betere upgrades! Ongelooflijk dat je het zo lang hebt weten vol te houden ;)

Paar handige topics:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Meer een macOS vraag, maar is er iets te doen aan die rij pixels die zichtbaar blijft tussen een app window die tegen de menubar aan staat? Ik stoor me daar mateloos aan eigenlijk, het is net of dat windowtje net niet aansluit, zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-06 07:28
Vanuit mijn werk heb ik zo'n 16" Intelbakbeest. Heb nu privé een 14" basismodel aangeschaft en ben echt gecharmeerd van het hele pakket. Het formaat is perfect voor me. Waar ik de 13.3" te klein vind en de 16" te groot/zwaar, is deze 14" precies goed. Qua gewicht ook precies goed. Blijft stevig staan als je hem openklapt, of wanneer ik hem in de dock zet en een kabeltje erin moet doen van de Thunderbolt dock.

Verder is die geruisloos, vrijwel altijd koel en de batterij is een verademing.

Ik zeg het niet snel, maar tot nu toe is dit echt de laptop die het meest in de buurt komt zoals ik me de ideale laptop heb voorgesteld.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Lastige keuze wie kan wat tips geven?

MacBook Air M2 middernacht blauw had ik als vakantie gadget bedacht. Om mijn 2017 MBP te vervangen waar ik met name het keyboard zat ben.

Als ik bij Apple de M2 met 16/512 kies kom ik op 1979,- Pak je daarentegen de 14 inch voor 2099 uit de pricewatch dan is het verschil klein, en begint het twijfelen.

Voordelen 14 inch M1
-sneller (weinig effect van in mijn dagelijkse gebruik)
-premium scherm
-120Hz
-minder warm op schoot door fans?

Voordelen M2 Air
-1,24 v.s 1,6kg
-15 uur internetten op de M2 en 11 uur op de 14 inch MBP

Conclusie het is een keuze tussen gewicht, een modernere kleur (blauw) of een premium scherm….

(Ik stel dezelfde vraag even in het M2 topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

stormfly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:46:
Lastige keuze wie kan wat tips geven?

MacBook Air M2 middernacht blauw had ik als vakantie gadget bedacht. Om mijn 2017 MBP te vervangen waar ik met name het keyboard zat ben.

Als ik bij Apple de M2 met 16/512 kies kom ik op 1979,- Pak je daarentegen de 14 inch voor 2099 uit de pricewatch dan is het verschil klein, en begint het twijfelen.

Voordelen 14 inch M1
-sneller (weinig effect van in mijn dagelijkse gebruik)
-premium scherm
-120Hz
-minder warm op schoot door fans?

Voordelen M2 Air
-1,24 v.s 1,6kg
-15 uur internetten op de M2 en 11 uur op de 14 inch MBP

Conclusie het is een keuze tussen gewicht, een modernere kleur (blauw) of een premium scherm….

(Ik stel dezelfde vraag even in het M2 topic)
Als je echt 16GB ram nodig hebt kan je de snelheid van de 14" Pro ook wel waarderen denk ik en dan zou ik voor de pro gaan. Waarom geen 8GB Air M2?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
amphora schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Als je echt 16GB ram nodig hebt kan je de snelheid van de 14" Pro ook wel waarderen denk ik en dan zou ik voor de pro gaan. Waarom geen 8GB Air M2?
Nee dat is het juist ik denk dat ik die 16G niet nodig heb. Ik doe 5 jaar van een machine, als ik 16G nodig heb is dat mogelijk pas in het 4e jaar als software zwaarder is geworden.

Gebruik, mail, Safari, zo nu en dan een filmpje en veel iTerm SSH. Totaal geen zware taken en primair op de bank op schoot.

Ik had zeker de Air M2 gekozen met 8/256, toen ik begon met mijn research. Vooral de single disk SSD in de 256 variant gaf een twijfeling qua snelheid. De vraag is of je het bij normaal gebruik merkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verkleiner
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-12-2024
stormfly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Nee dat is het juist ik denk dat ik die 16G niet nodig heb. Ik doe 5 jaar van een machine, als ik 16G nodig heb is dat mogelijk pas in het 4e jaar als software zwaarder is geworden.

Gebruik, mail, Safari, zo nu en dan een filmpje en veel iTerm SSH. Totaal geen zware taken en primair op de bank op schoot.

Ik had zeker de Air M2 gekozen met 8/256, toen ik begon met mijn research. Vooral de single disk SSD in de 256 variant gaf een twijfeling qua snelheid. De vraag is of je het bij normaal gebruik merkt.
Je zal het merken bij grote bestandsoverdrachten en wanneer je grote foto's of video's exporteert. Het is niet super langzaam maar het is jammer wetende dat het sneller kan.
Ook kan het invloed hebben op RAM management. MacOS gebruikt ruimte op de SSD op het moment dat je geheugen vol zit. Met 8GB RAM + 256GB SSD zou dus theoretisch het geheugen sneller vollopen PLUS langzamer zijn zodra het geheugen vol is.
Ga je dit merken bij minimaal gebruik? Waarschijnlijk niet, en het zal snel genoeg zijn voor de komende jaren zolang je mail checked, surfed en wat films kijkt. Maar wil je er 5 jaar mee doen dan is de vraag wat de toekomst brengt.

Ik zou zelf sowieso niet voor minder dan 512GB gaan ivm ruimte gebrek. En dan gezien het prijs verschil zou ik eerder de 14" Pro kopen. Het schermt kijkt fantastisch. Meer aansluitmogelijkheden (HDMI poort is handig). En toekomstbestendig.

Het verschil in gewicht vind ik zelf het minst belangrijk. Beide laptops zijn makkelijk te dragen en op schoot te houden. Ik zou daar in ieder geval niet mijn keuze op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

stormfly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Ik weet wel dat de 13" M2 Pro disk trager is met 256GB, wist niet dat dat met de Air ook zo is.
Maar ik zou altijd voor de 14" Pro gaan als je disk en/of ram op een air zou upgraden. Air is een ideale machine voor mensen die genoeg hebben aan het instap model.

[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 12-07-2022 10:25 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
amphora schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Ik weet wel dat de 13" M2 Pro disk trager is met 256GB, wist niet dat dat met de Air ook zo is.
Maar ik zou altijd voor de 14" Pro gaan als je disk en/of ram op een air zou upgraden. Air is een ideale machine voor mensen die genoeg hebben aan het instap model.
Aha goed punt. Er is nog geen teardown geweest van een Air. Ik heb zelf ingevuld dat ze dezelfde moederborden gebruiken…(aanname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TweakerVincent schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Ik ga morgen even maar de amac, benieuwd wat zij er van vinden
Hoe is dit afgelopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 19:54
Nog niet gedaan, ik vind laptop een week wegsturen hoop gedoe en twijfel of ik het nu doe. Ik zie wat lelijke mini putjes maar kan ook later vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TweakerVincent schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:37:
[...]

Nog niet gedaan, ik vind laptop een week wegsturen hoop gedoe en twijfel of ik het nu doe. Ik zie wat lelijke mini putjes maar kan ook later vervangen worden.
Gedoe is het zeker. Hou d'r zelf ook niet van om mijn eigen tech producten op te sturen. Zeker als het risico bestaat dat je een ander terug krijgt (wat wel is gebeurde met een Xbox reparatie bij MS heel wat jaren geleden, wat was ik pissed, dan repareer ik 'm nog liever zelf).
Maar niet alsnog dr stevig met een doekje overheen gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 19:54
Tux3.14 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Gedoe is het zeker. Hou d'r zelf ook niet van om mijn eigen tech producten op te sturen. Zeker als het risico bestaat dat je een ander terug krijgt (wat wel is gebeurde met een Xbox reparatie bij MS heel wat jaren geleden, wat was ik pissed, dan repareer ik 'm nog liever zelf).
Maar niet alsnog dr stevig met een doekje overheen gegaan?
ik ga hem niet nog meer beschadigen. lijkt glas wat erin steekt. vorige keer kreeg ik een cm mini kras erbij. dus no way

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wellicht interessant voor de scholieren https://www.apple.com/nl-edu/shop/back-to-school

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03

flexje

got-father

Ik heb een 16inch macbook pro 2021 en heb een irritante "kraak" geluid naast mijn touchpad (links én rechts) als ik erop leun met mijn pols. Hebben jullie daar ook last van?

Gebruik sinds 2011 al macbook pro's en nooit eerder gehad...

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verkleiner
flexje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:03:
Ik heb een 16inch macbook pro 2021 en heb een irritante "kraak" geluid naast mijn touchpad (links én rechts) als ik erop leun met mijn pols. Hebben jullie daar ook last van?

Nope, hier is de behuizing muis- en ruis stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:37
Verkleiner schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 01:58:
[...]

Nope, hier is de behuizing muis- en ruis stil.
Nee, absoluut geen last van. Mooi stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:57

John

🚀

Hier (ook) geen last van met het huidige 14 inch model. Ik heb het wel met een ouder model MBP gehad, maar nooit iets mee gedaan eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49
Paprika schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:20:
Na jaren van irritaties ben ik zo blij met mijn recent ontvangen 16" Max (64GB) laptop. Mijn vorige 2 werkgevers gaven een 13-inch "Pro" model met een iGPU van Intel. Deze had het al zwaar bij het aansluiten van 1 scherm (laat staan de 3/4 die ik normaal draai) en de fans zaten altijd op 70%+ aan het blazen. Met de nieuwe Max draai ik 3 4K schermen op 120Hz, naast het display van de laptop zelf, en de fans heb ik nog nooit aan zien (of horen) springen. Wat een verademing zeg.
Op dit soort warme dagen is de laptop echt een droom machine. Terwijl de Intel varianten van collega's smelten zit de mijne passief te draaien met de palm rest sensors op 29C en 30C. *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroegbaas
  • Laatst online: 07-12-2024

Daar heb ik zelf geen last van (heb hetzelfde model), maar ik heb wel iets wat wellicht vergelijkbaar is (en misschien jij/anderen ook wel als ze het testen); als ik de MacBook zachtjes heen en weer schud, dan hoor ik een vrij forse tik uit de behuizing komen. Het is net alsof je de klik van het touchpad hoort, maar ook als de MbP uit staat, blijft het aanwezig. Misschien dat anderen ook de proef eens op de som kunnen nemen? Ik ben heel erg benieuwd of dat “normaal” is (ik vind het persoonlijk niet kunnen..). Hij is er al voor ter reparatie geweest, maar dat hebben ze niet op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Kroegbaas schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Daar heb ik zelf geen last van (heb hetzelfde model), maar ik heb wel iets wat wellicht vergelijkbaar is (en misschien jij/anderen ook wel als ze het testen); als ik de MacBook zachtjes heen en weer schud, dan hoor ik een vrij forse tik uit de behuizing komen. Het is net alsof je de klik van het touchpad hoort, maar ook als de MbP uit staat, blijft het aanwezig. Misschien dat anderen ook de proef eens op de som kunnen nemen? Ik ben heel erg benieuwd of dat “normaal” is (ik vind het persoonlijk niet kunnen..). Hij is er al voor ter reparatie geweest, maar dat hebben ze niet op kunnen lossen.
Dat is normaal. Dat is trouwens het scherm wat je hoort. Niet alleen Macbooks hebben dat, het valt hier wat meer op vanwege de aluminium body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-06 13:05
Net mijn magsafe kabel moeten laten vervangen onder garantie. Vind het wel apart, ik laad hoofdzakelijk op met USB-C. Ik was de eerste in de winkel van aankoop.

Kabeltje deed niets meer, buiten dat het magsafe ding warm werd.

Edit: Verder nog steeds heel tevreden over! Echt een top ding.

[ Voor 15% gewijzigd door A1AD op 19-07-2022 23:36 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroegbaas
Tux3.14 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
[...]

Dat is normaal. Dat is trouwens het scherm wat je hoort. Niet alleen Macbooks hebben dat, het valt hier wat meer op vanwege de aluminium body.
Dank voor je reactie! Ik heb eens wat rond gezocht, en inderdaad, vrijwel elk exemplaar heeft er "last" van, scheelt mij weer een onnodig retourtje Apple Store :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:42
Kom er vandaag achter dat ik zo nu en dan een 'plop' geluid heb uit de speakers van de 14", schijnt vaker voor te komen als ik het interwebs mag geloven.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 05:27
crypt0rr schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:07:
Kom er vandaag achter dat ik zo nu en dan een 'plop' geluid heb uit de speakers van de 14", schijnt vaker voor te komen als ik het interwebs mag geloven.
Ik heb het op de 16" ook wel eens met YouTube video's en Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Heb ik ook, een software issue ? Dit is pas sinds de laatste update denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-08-2022
Wellicht zijn er ook mensen die bekend zijn met dit probleem:

Enkele weken terug heb ik een macbook pro 16 inch M1 aangeschaft. Ik gebruik deze in combinatie met 2 Philips schermen. Deze schermen zouden een resolutie van 2560 x 1440 moeten leveren. Bij mijn oude windows laptop ging dit super soepel, maar met de M1 chip krijg ik dit niet voor elkaar.

Alles blijft erg klein en heel onscherp. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben of hebben gehad en een oplossing hebben gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Betreft die plop geluiden, hoor je die alleen als je de oplader er aan hebt hangen? Zo ja met USB-C of Magsafe? Of ook gewoon enkel op accu en zonder rand apparatuur er op aangesloten?
Wellicht vergezocht, misschien dat een externe bron (zoals het stroomnet) dat veroorzaakt. Ik heb de plopjes nog niet gehad en werk vooral op de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
@Lampiz Had het vandaag met Spotify en Tidal (beide native apps)

@Fred13 Ergens hoop ik dat het met een update verholpen is, scheelt weer gedoe haha.

@Tux3.14 Het testen waard, viel me vandaag pas op, dat was aan de MagSafe lader. Zal morgen even goed testen op accu.

[ Voor 14% gewijzigd door crypt0rr op 20-07-2022 20:53 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
crypt0rr schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:50:
@Lampiz Had het vandaag met Spotify en Tidal (beide native apps)

@Fred13 Ergens hoop ik dat het met een update verholpen is, scheelt weer gedoe haha.

@Tux3.14 Het testen waard, viel me vandaag pas op, dat was aan de MagSafe lader. Zal morgen even goed testen op accu.
Ben benieuwd naar de uitkomst! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verkleiner
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:09:

Enkele weken terug heb ik een macbook pro 16 inch M1 aangeschaft. Ik gebruik deze in combinatie met 2 Philips schermen. Deze schermen zouden een resolutie van 2560 x 1440 moeten leveren. Bij mijn oude windows laptop ging dit super soepel, maar met de M1 chip krijg ik dit niet voor elkaar.

Alles blijft erg klein en heel onscherp. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben of hebben gehad en een oplossing hebben gevonden?
2K zou, naast 5K, de ideale resolutie voor Macs met retina schermen moeten zijn. Vreemd dat het klein en onscherp is.
Heb zelf een 4K scherm en dat werkt prima, zelfs wanneer scaling aan staat.
Welke instellingen gebruik je? Heb je scaling aan of uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Tux3.14 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:00:
Betreft die plop geluiden, hoor je die alleen als je de oplader er aan hebt hangen? Zo ja met USB-C of Magsafe? Of ook gewoon enkel op accu en zonder rand apparatuur er op aangesloten?
Wellicht vergezocht, misschien dat een externe bron (zoals het stroomnet) dat veroorzaakt. Ik heb de plopjes nog niet gehad en werk vooral op de accu.
Ik hoor ze bij gebruik van de INIA videospeler en YouTube videos. Mijn MBP hangt dan niet aan de magsafe lader. Volgens mij is er geen verschil als hij aan de lader hangt. Ik zal eens opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb sinds kort ook een 14inch en ik merkte sinds dinsdag dat ik ook plop geluiden heb, Youtube, maar ook video's op Amazon Prime en Netflix. Een vriend van mij heeft een 16inch, hij heeft hetzelfde probleem.

Ik heb op internet ook gelezen en een aantal video's gezien, hoop dat het niet hardware matig is maar dat het een software iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Tux3.14 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:07:
[...]

Ben benieuwd naar de uitkomst! :)
Zojuist gestart met Spotify zonder lader, draait 3 seconden en de eerste 'plop' was er. Geswitched naar Tidal, zelfde, al duurde het daar een minuut..

@BTBoy Lijkt inderdaad een vaak voorkomend probleem te zijn. Ben benieuwd over er binnenkort vanuit Apple informatie over vrij komt, of misschien kunnen mensen het testen die de beta macOS Ventura draaien, zal in dat topic eens een balletje opgooien.

[ Voor 35% gewijzigd door crypt0rr op 21-07-2022 08:50 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
crypt0rr schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Zojuist gestart met Spotify zonder lader, draait 3 seconden en de eerste 'plop' was er. Geswitched naar Tidal, zelfde, al duurde het daar een minuut..

@BTBoy Lijkt inderdaad een vaak voorkomend probleem te zijn. Ben benieuwd over er binnenkort vanuit Apple informatie over vrij komt, of misschien kunnen mensen het testen die de beta macOS Ventura draaien, zal in dat topic eens een balletje opgooien.
Had je er nog andere externe bronnen op aangesloten? USB stick, Scherm oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:09:

Ik had eerst een 3440*1440 scherm. Dat was een beetje hit en miss. Soms ging het goed, super scherp. Soms was het net niet scherp. Heel onscherp zou ik het niet noemen. Nu 4k wat volgens sommige minder zou moeten werken dan 1440 of 5k, maar dat werkt hier altijd perfect.

Je zegt ook heel klein. Staat de scaling goed?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Tux3.14 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Had je er nog andere externe bronnen op aangesloten? USB stick, Scherm oid?
Nee, dit is puur de laptop zonder randapparatuur.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
crypt0rr schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Nee, dit is puur de laptop zonder randapparatuur.
Hopelijk is het dan iets wat met een software update gefixt kan worden.
Gelukkig zelf nog niet gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Tux3.14 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Hopelijk is het dan iets wat met een software update gefixt kan worden.
Gelukkig zelf nog niet gehad :P
Laten we dat hopen, heb de vraag ook even in het macOS Ventura beta topic geplaatst. [macOS 13 Ventura beta] - Ervaringen & Discussie

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroegbaas
crypt0rr schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Laten we dat hopen, heb de vraag ook even in het macOS Ventura beta topic geplaatst. [macOS 13 Ventura beta] - Ervaringen & Discussie
12.5 is net uit zag ik, ik ervaar het probleem zelf niet, maar wellicht dat hier een fix voor uit gebracht is die niet in de release notes staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kroegbaas schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:11:
[...]

12.5 is net uit zag ik, ik ervaar het probleem zelf niet, maar wellicht dat hier een fix voor uit gebracht is die niet in de release notes staat
https://forums.macrumors....st=31272198#post-31272198

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Dat impliceert dat het een softwareprobleem is, let's hope :9

@Kroegbaas Kan nog even niet updaten, maar zal het testen wanneer dit wel heb kunnen doen.

AdGuard Home

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:23
crypt0rr schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Dat impliceert dat het een softwareprobleem is, let's hope :9

@Kroegbaas Kan nog even niet updaten, maar zal het testen wanneer dit wel heb kunnen doen.
Dit probleem speelt al langer op andere modellen sinds 2016. Ik heb een MacBook Pro 15-inch 2018 gehad met precies hetzelfde probleem. Apple erkende het probleem en hebben destijds twee keer de topcase vervangen (dus ook de speakers). Destijds ook de hoop gehad dat Big Sur, die toen binnen vier weken uit zou komen, het probleem zou oplossen.

Maar helaas, is altijd zo gebleven. Hoop dat het voor deze modellen wel opgelost wordt!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Dit probleem speelt al langer op andere modellen sinds 2016. Ik heb een MacBook Pro 15-inch 2018 gehad met precies hetzelfde probleem. Apple erkende het probleem en hebben destijds twee keer de topcase vervangen (dus ook de speakers). Destijds ook de hoop gehad dat Big Sur, die toen binnen vier weken uit zou komen, het probleem zou oplossen.

Maar helaas, is altijd zo gebleven. Hoop dat het voor deze modellen wel opgelost wordt!
Dit speelt inderdaad al heel wat jaren. Ik had het al op mijn 16" Intel Macbook Pro, op MacRumors zijn talloze posts daarover te vinden.

https://www.macrumors.com...acbook-pro-popping-sound/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Hm, kom van de 13" MBPr 2015, dus dat verklaart dan dat ik het nog niet eerder meegemaakt heb :9

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Nog nooit dat plop achtig geluid gehad op mijn iMacs en Macbooks gehad, ook niet in het verleden.
Ik ben wel is benieuwd of jullie het ook opmerken als ie aan de oplader zit die geaard is aangesloten? Hiervoor moet je niet de standaard plug trouwens gebruiken. Maar zoiets als deze:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Dan voel je ook niet altijd dat 'getintel' als je de Macbook aan het opladen bent. Vraag me wel is af waarom ie standaard geen geaarde plug heeft, terwijl het wel kan (elke oplader heeft een ijzer achtig inschuif ding waar je de plug/snoer inschuift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Tux3.14 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:41:
Nog nooit dat plop achtig geluid gehad op mijn iMacs en Macbooks gehad, ook niet in het verleden.
Ik ben wel is benieuwd of jullie het ook opmerken als ie aan de oplader zit die geaard is aangesloten? Hiervoor moet je niet de standaard plug trouwens gebruiken. Maar zoiets als deze:

Dan voel je ook niet altijd dat 'getintel' als je de Macbook aan het opladen bent. Vraag me wel is af waarom ie standaard geen geaarde plug heeft, terwijl het wel kan (elke oplader heeft een ijzer achtig inschuif ding waar je de plug/snoer inschuift).
Die kabel heb ik standaard aan m'n lader, is het niet voor de aarde dan is het wel voor de lengte haha.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:01

Ik vraag me af of het daar aan ligt.
Ik heb ook geen last van het geplop (bij geen enkele MacBook trouwens), maar wel van het getintel.
Ook met de verlengkabel, maar dat ligt dan denk ik aan de outlet waar ik mijn kabel insteek en niet zozeer de verlengkabel.

Die statische elektriciteit is trouwens ontzettend irritant wanneer ik op kantoor ben. Zodra ik "opgeladen" ben door mijn MacBook, krijg ik bij iedere deurhendel een klets waar ik van blijf schrikken. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door RnB op 21-07-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vermoedelijk is dat stopcontact dan niet geaard, want anders zou het niet tintelen. Als het een stopcontact is dat randaarde zou moeten hebben, dan zou ik daar wel even naar (laten) kijken.

Plopgeluiden door de speakers ben ik trouwens nog niet tegengekomen, wel incidentele static door de koptelefoonuitgang, bijvoorbeeld bij het starten van een YouTube-video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
DomiGijzen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Ik had eerst een 3440*1440 scherm. Dat was een beetje hit en miss. Soms ging het goed, super scherp. Soms was het net niet scherp. Heel onscherp zou ik het niet noemen. Nu 4k wat volgens sommige minder zou moeten werken dan 1440 of 5k, maar dat werkt hier altijd perfect.

Je zegt ook heel klein. Staat de scaling goed?
Bedankt voor je reactie!

Ik heb beide schermen op de volgende instellingen staan:

Geschaald naar 2560x1140
Kleurenprofiel van de monitor
Verversing 75 Hertz
Rotatie Standaard

Wellicht dat dit het beste is dat ik met een Macbook kan krijgen, maar dan valt mij dat toch wel heel erg tegen voor een laptop van dit geld. Mijn vorige laptop(dell xps 15) had namelijk geen probleem om 2 schermen 2k aan te sturen en was daarbij een stuk scherper dan deze macbook.

Hier een screenshot van hoe dit topic eruit ziet op het externe scherm wanneer mijn macbook is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hFFoeENR3GFDe5uc7viq39Frvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Fgm57q6yfnYCUuZNz1xT6Br.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
Zo ziet het eruit op mijn windows laptop op het externe schermAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRdAFoWm3pl1-_p7WE5OEiogfiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxfFnjOLfJW3gkPzii7oOi2A.png?f=fotoalbum_large

Voor wat ik kan zien is het veel minder uitgezoomd dan bij de macbook, terwijl de schermen dezelfde resolutie aansturen. Weet jij wellicht of ik dit met instellingen kan aanpassen?

Ik zie bij de mac wel de instellingen om de resolutie te verlagen waardoor alles groter wordt, maar dan wordt het helemaal korrelig en onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Norbert78 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik heb beide schermen op de volgende instellingen staan:

Geschaald naar 2560x1140
Kleurenprofiel van de monitor
Verversing 75 Hertz
Rotatie Standaard

Wellicht dat dit het beste is dat ik met een Macbook kan krijgen, maar dan valt mij dat toch wel heel erg tegen voor een laptop van dit geld. Mijn vorige laptop(dell xps 15) had namelijk geen probleem om 2 schermen 2k aan te sturen en was daarbij een stuk scherper dan deze macbook.

Hier een screenshot van hoe dit topic eruit ziet op het externe scherm wanneer mijn macbook is aangesloten:
[Afbeelding]
Ik zie niks aparts eigenlijk. Ik werk zelf ook af en toe op een externe 2560x1440 monitor als ik eens in de zoveel tijd weer is op kantoor verschijn, en dan heb ik het idee soms ook naar een pixel festijn te kijken. Terwijl voorheen (al flink wat jaren terug) dat met een Windows laptop dat niet het geval was.
Maar toen ik mijn vorige Windows laptop weer had aangesloten; zag ik ook een pixel festijn. Ik denk dat ik uiteindelijk gewend ben geraakt aan retina / hoge resolutie schermen. Ik heb een Macbook Pro 14", en had hiervoor ook een retina Macbook. Thuis werk ik op een 27" iMac met 5K resolutie. Als ik dan weer op schermen moet werken met een lagere resolutie dan valt dat gelijk op, zowel met Windows, Linux als Mac.
Althans, dat is hoe ik het ervaar. Wellicht heb jij hetzelfde 'probleem' :P

Edit: ik zie nu je 2de post pas. Heb jij op Windows je browser gewoon niet wat meer ingezoomd staan? Probeer dat is bij je Mac :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tux3.14 op 21-07-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
De onscherpte ziet er bekend uit. Qua schaking, het lijkt er toch op dat je een andere schaking gebruikt. Als ik naar zaken in de interface kijk, zie ik duidelijk andere formaten.

Kijk eens bij de display instellingen wat daar staat.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTRIK
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 21:19

PVTRIK

Local Lead

Hey allemaal,

Ik sta op het punt om een nieuwe MacBook Pro 14 inch te halen, maar twijfel tussen de (8 core/14 gpu/16 gb ram/512 gb ssd) variant en de (10 core/14 gpu/16 gb ram/512 gb ssd) variant. Wat ik weet is dat je bij de 2e optie een 96w oplader krijgt i.p.v. de standaard 67w. Zijn er nog andere verschillen tussen deze 2 varianten die ik moet weten?

Alvast bedankt allemaal!

Local Lead - Krijg meer leads voor je business!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PVTRIK schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:22:
Hey allemaal,

Ik sta op het punt om een nieuwe MacBook Pro 14 inch te halen, maar twijfel tussen de (8 core/14 gpu/16 gb ram/512 gb ssd) variant en de (10 core/14 gpu/16 gb ram/512 gb ssd) variant. Wat ik weet is dat je bij de 2e optie een 96w oplader krijgt i.p.v. de standaard 67w. Zijn er nog andere verschillen tussen deze 2 varianten die ik moet weten?

Alvast bedankt allemaal!
Uiteraard afhankelijk van wat je er mee gaat doen maar in de praktijk zou ik zeggen verwaarloosbaar. Zie ook https://forums.macrumors....e-vs-10-core-cpu.2317834/

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVTRIK
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 21:19

PVTRIK

Local Lead

Greatsword schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Uiteraard afhankelijk van wat je er mee gaat doen maar in de praktijk zou ik zeggen verwaarloosbaar. Zie ook https://forums.macrumors....e-vs-10-core-cpu.2317834/
Hij zal vooral op zakelijk gebied gebruikt worden voor niet al te intense taken en zo nu en dan een video edit in Final Cut. Als ik de video bekijk lijkt het base model prima te voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door PVTRIK op 22-07-2022 14:56 ]

Local Lead - Krijg meer leads voor je business!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
PVTRIK schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:22:
Hey allemaal,

Alvast bedankt allemaal!
Ik twijfelde lang tussen deze 2 opties en de base 16.
De 16 is afgevallen omdat ik die toch net te groot vond, de 10 core viel ook af vanwege de eerder al aangehaalde reden, je merkt het nagenoeg niet in de praktijk.

Over de lader gesproken, je kunt de 96w lader als optie aanvinken bij Apple, dan kost hij maar 20,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:08

Dat getintel heb ik ook, maar ik vraag me af hoe de aarde is aangesloten zodat je het nu niet meer voelt. De standaardlader heeft toch helemaal geen aarde?

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Tupolev schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Dat getintel heb ik ook, maar ik vraag me af hoe de aarde is aangesloten zodat je het nu niet meer voelt. De standaardlader heeft toch helemaal geen aarde?
De standaard lader heeft dat wel. De stekker plug echter niet. De netsnoeren hebben dat weer wel. Haal de plug er maar is af, dan zie je zo’n ijzer achtig ding zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06 22:55
Je ziet het ook aan de platte stekker.
Bij mijn macbook air 2017 kreeg ik zowel de stekker plug als de geaarde verlengkabel. Die verlengkabel is trouwens nog steeds compatibel met huidige dingen, inclusief de usb-c macbook adapters.
Jammer dat Apple dan weer van die "extra's" afstapt en ze vervolgens best prijzig aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:28

Flappiewappie

Hier nog meer

Gebruik mijn 14inch pro nu al enkele maanden - helemaal prima. Hiervoor ook altijd Apple laptops gehad en had dus het gevoel dat ik ongeveer wel wist hoe ik het beestje moest behandelen.

Paar weken geleden voor het eerst mijn scherm (goed)schoon gemaakt omdat ik het gevoel had dat er strepen op zaten (gewoon voorzichtig met een brillenpoets doekje, niks geks). Ik kwam er toen achter dat de strepen eigenlijk flinke krassen waren op mijn scherm. Dit is niet gekomen door mijzelf maar door mijn kat die soms achter mijn laptop gaat liggen en vervolgens aan het scherm krabt.

Eigen schuld dikke bult zul je denken, maar bij mijn andere laptops (en schermen) is dit serieus nooit een issue... is dit iets wat je kunt claimen bij Apple (denk het niet) of kan laten fixen? Voornamelijk bij specifiek licht inval is het wel te zien.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Het enige dat je kunt doen is de beschadigde AR coating helemaal van het scherm verwijderen. En in ieder geval die kat eens een beetje opvoeden. Je kunt toch werkelijk niet verwachten dat fabrikanten hun produkten scratch-proof maken tegen kattennagels.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Flappiewappie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:56:
Gebruik mijn 14inch pro nu al enkele maanden - helemaal prima. Hiervoor ook altijd Apple laptops gehad en had dus het gevoel dat ik ongeveer wel wist hoe ik het beestje moest behandelen.

Paar weken geleden voor het eerst mijn scherm (goed)schoon gemaakt omdat ik het gevoel had dat er strepen op zaten (gewoon voorzichtig met een brillenpoets doekje, niks geks). Ik kwam er toen achter dat de strepen eigenlijk flinke krassen waren op mijn scherm. Dit is niet gekomen door mijzelf maar door mijn kat die soms achter mijn laptop gaat liggen en vervolgens aan het scherm krabt.

Eigen schuld dikke bult zul je denken, maar bij mijn andere laptops (en schermen) is dit serieus nooit een issue... is dit iets wat je kunt claimen bij Apple (denk het niet) of kan laten fixen? Voornamelijk bij specifiek licht inval is het wel te zien.
Ik denk dat Apple er bewust niet een te dikke coating laag er op heeft gedaan. Dat beïnvloed namelijk de prachtige kleuren, contract en dergelijke.
Ik denk niet dat je het kunt claimen, zou ook raar zijn. Beetje hetzelfde als je garantie gaat claimen omdat ie defect is door waterschade.
Anyway; geen verzekering die je hier bij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
Flappiewappie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:56:

Natuurlijk kun je dit niet claimen, een kat die aan het scherm krabt is niet bepaald ' normaal gebruik'.
Scherm vervangen is een kostbare klus. Wellicht kun je je inboedelverzekeraar eens bellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Geronimous op 26-07-2022 17:27 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:28

Flappiewappie

Hier nog meer

Punt is meer - ik heb op geen enkel ander beeldscherm er last van behalve op de Macbook, anders zou ik er ook niet van opkijken. Tevens is het meer aaien dan echt krabben door die kat.

Daarnaast is het net zoiets als je eigen nagels en lijkt het me niet de bedoeling dat je daarmee het beeldscherm moet kunnen beschadigen (je kunt best per ongeluk een keer tegen je scherm stoten met je vinger).

Eigenlijk zou JerryRigEverything een keer een comparison moeten doen. Nogmaals ik begrijp dat het mijn eigen schuld is - maar persoonlijk vind ik het raar dat het scherm kwetsbaarder is dan bij andere laptops.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-06 22:21
Hmmm, heb vandaag de 14 inch aangeschaft. Heb een 14 inch (voor Macbooks) hoes erbij gekocht maar deze zat veel te strak. Hebben jullie alternatieven? Van mij hoeft zo'n hoes niet strak te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonRoger schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:27:
Hmmm, heb vandaag de 14 inch aangeschaft. Heb een 14 inch (voor Macbooks) hoes erbij gekocht maar deze zat veel te strak. Hebben jullie alternatieven? Van mij hoeft zo'n hoes niet strak te zitten.
Speciaal topic voor:
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Flappiewappie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:17:
Tevens is het meer aaien dan echt krabben door die kat.
Een kat loopt over de grond, ook buiten, en heeft schurend vuil aan z'n poten zitten. Dus ook zonder nagels kan ie voor krassen zorgen.
Daarnaast is het net zoiets als je eigen nagels en lijkt het me niet de bedoeling dat je daarmee het beeldscherm moet kunnen beschadigen (je kunt best per ongeluk een keer tegen je scherm stoten met je vinger).
Seriously? Wil je je eigen vingernagels echt gaan vergelijken met kattennagels die alles kunnen slopen?
persoonlijk vind ik het raar dat het scherm kwetsbaarder is dan bij andere laptops.
Ik vind het vooral raar dat iemand er zo luchtig over doet dat z'n huisdier aan apparaten van een paar duizend euro zit te krabben. Daar ligt het echte probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Flappiewappie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:17:
Punt is meer - ik heb op geen enkel ander beeldscherm er last van behalve op de Macbook, anders zou ik er ook niet van opkijken. Tevens is het meer aaien dan echt krabben door die kat.

Eigenlijk zou JerryRigEverything een keer een comparison moeten doen. Nogmaals ik begrijp dat het mijn eigen schuld is - maar persoonlijk vind ik het raar dat het scherm kwetsbaarder is dan bij andere laptops.
Nogmaals, copy/paste uit eerdere post:

Ik denk dat Apple er bewust niet een te dikke coating laag er op heeft gedaan. Dat beïnvloed namelijk de prachtige kleuren, contract en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de downgraders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b1KYFQs/EEB05-DBE-F7-D3-49-FB-8-DC2-646-FC3-C316-C3.png

Als hij alleen dit als foto geplaatst had was het eigenlijk al voldoende 8)7
Dat wil je toch niet meer in 2022.

[ Voor 30% gewijzigd door Donstil op 27-07-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Donstil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]

Knap verwarrend dat in dat shot de laptops ineens andersom staan dan in alle voorgaande shots :F

Maar dat MBP scherm ziet er wel een stukje beter uit ja :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]

Haha, ja die conclusie had ik vorig jaar ook al getrokken ;)

Greatsword in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:11
Ik heb dit ook. Ik schrok me dood, want bij mijn MBP 2016 kwam dit nadat mijn linker speakertje was opgeblazen. Hoop dat dit een software dingetje is. Heb het vaker voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ja ik ook toen mijn IPad Pro M1 binnen kwam in april ;)

Hoef geen devices meer met lcd, dat is klaar.

Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9