Leuk om te lezen. Ja de fans storen mij ook regelmatig maar ik vind de 2018 laptop soms ook wat trager bij de simpelste taken (YouTube, pages, mail), terwijl ik geen high end user ben.syltheboy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:53:
@ep012 Zelf ging ik van een 13” MBP 2017 naar een 14” MBP 2021, en ik heb geen moment spijt gehad. Als ik jou was zou ik die nieuwe Mac dus gewoon gaan gebruiken.
Het stoorde mij dat de fans bij het minste geringste aansprongen. Is dat bij jou niet zo?
Gisteren een M1 16" gehaald ter vervanging van mijn late 15" 2013 MBP (accu is op en ding maakt vaak ratelend geluid). Was een aanbieding: 16GB en 1TB ssd voor €2.199.
Hij is net zo groot als mijn oude 15"maar wel ietsje dikker. Ben vooral blij met het scherm.
Waarom de M1 i.p.v. M2? Prijs! En na 9,5 jaar gebruik van mijn oude MBP maakt M1 of M2 niets uit: het is allemaal een stuk vlotter
Ik wou al jaren geleden upgraden, maar door staingate (mijn scherm tot tweemaal toe vervangen, op het derde scherm bladerde de coating er ook af) was mijn vertrouwen naar het absolute nulpunt gezakt. Plus zaken als het wegvallen van Magsafe, minder diverse aansluitingen en het keyboard plus touchbar waren allemaal een stap terug. Deze nieuwe M1 heeft al die nonsens weer teruggedraaid
Hij is net zo groot als mijn oude 15"maar wel ietsje dikker. Ben vooral blij met het scherm.
Waarom de M1 i.p.v. M2? Prijs! En na 9,5 jaar gebruik van mijn oude MBP maakt M1 of M2 niets uit: het is allemaal een stuk vlotter
Ik wou al jaren geleden upgraden, maar door staingate (mijn scherm tot tweemaal toe vervangen, op het derde scherm bladerde de coating er ook af) was mijn vertrouwen naar het absolute nulpunt gezakt. Plus zaken als het wegvallen van Magsafe, minder diverse aansluitingen en het keyboard plus touchbar waren allemaal een stap terug. Deze nieuwe M1 heeft al die nonsens weer teruggedraaid
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Wat een vaag bericht?Amos_x schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:18:toon volledige bericht
[...]
Doe je dat vaak? Met een impuls aankoop een dure laptop kopen, uitpakken, bepotelen en dan onder buyers remorse terug sturen onder het mom van "koop op afstand"? Beetje laptop 'huren' om twee weekjes gratis uit te proberen?
En dan krijgt de volgende dus een uitgepakte laptop als nieuw, of moet bol die als 'tweede kans' aanbieden, waardoor andere zaken weer duurder worden.
Ik lees en zie dat soort acties hier op tweakers con-ti-nu. Even twee weken ps5 spelen, kopen en terugsturen... Dit heeft natuurlijk niets te maken met waar die regeling oorspronkelijk voor is bedoeld. Als je bij mediamarkt het demo model uitprobeert, en dan een nieuwe naar huis meeneemt, moet je na twee weken ook niet terug komen omdat je spijt hebt van een te dure aankoop die je niet nodig had.
Dat soort zaken is een reden waarom ik steeds vaker gewoon terug naar fysieke winkels ga, en gesealde, gegarandeerd nieuwe, ongebruikte items koop. Wat ik ter plaatse kan vaststellen.
Het is juist beter om een product online aan te schaffen, dan fysiek in de winkel. Behalve aanbiedingen die je voornamelijk online tegenkomt, kan je gelukkig nog terugkomen op je besluit.
Maar you do you!
hi!
MysticX schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Wat een vaag bericht?
Het is juist beter om een product online aan te schaffen, dan fysiek in de winkel. Behalve aanbiedingen die je voornamelijk online tegenkomt, kan je gelukkig nog terugkomen op je besluit.
Maar you do you!
offtopic:
Ok, beetje offtopic (sorry mods) maar ik snap de reactie wel. Die online consumptie maatschappij is wel wat aan het doorschieten. Mensen die kleren online bestellen in drie maten wetende dat ze er minimaal twee terugsturen. Noem me een ouwe lul maar 'vroeger' ging je gewoon naar een winkel, liet je je goed voorlichten en betaalde je de adviesprijs maar je was wel (meestal) tevreden. Terugsturen is te makkelijk geworden. Dat het moet kunnen snap ik ook om de consument te beschermen voor echte miskopen maar er wordt te veel onnodig misbruik van gemaakt in mijn ogen.
Ok, beetje offtopic (sorry mods) maar ik snap de reactie wel. Die online consumptie maatschappij is wel wat aan het doorschieten. Mensen die kleren online bestellen in drie maten wetende dat ze er minimaal twee terugsturen. Noem me een ouwe lul maar 'vroeger' ging je gewoon naar een winkel, liet je je goed voorlichten en betaalde je de adviesprijs maar je was wel (meestal) tevreden. Terugsturen is te makkelijk geworden. Dat het moet kunnen snap ik ook om de consument te beschermen voor echte miskopen maar er wordt te veel onnodig misbruik van gemaakt in mijn ogen.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Dat snap ik uiteraard ook wel, maar het is de wet en het ging mij meer om de reactie 'Doe je dat vaak?'.amphora schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:59:
[...]
offtopic:
Zijn namelijk gewoon je zaken niet.

hi!
Bij wet verplicht en retourkosten zijn voor jezelf zonder korting of betaling van webshop. Dus gewoon de prijs die je betaald bij desbetreffende vervoersbedrijf. Of een minimum prijs afspreken want webshops willen hun retouren ook graag volgen. Dus stel dan minimaal 6,75 voor retour ofzo. Denken mensen ook misschien eens na voordat ze wat kopen.amphora schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:59:
[...]
offtopic:
En bij een MacBook, ja die haal ik zelf op bij een winkel. Al bestel ik hem wel online vanwege de wet koop op afstand, want dat staat nog steeds scheef mbt winkel aankopen.
[ Voor 7% gewijzigd door moonlander op 30-06-2023 19:09 ]
Amos_x schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:18:toon volledige bericht
[...]
Doe je dat vaak? Met een impuls aankoop een dure laptop kopen, uitpakken, bepotelen en dan onder buyers remorse terug sturen onder het mom van "koop op afstand"? Beetje laptop 'huren' om twee weekjes gratis uit te proberen?
En dan krijgt de volgende dus een uitgepakte laptop als nieuw, of moet bol die als 'tweede kans' aanbieden, waardoor andere zaken weer duurder worden.
Ik lees en zie dat soort acties hier op tweakers con-ti-nu. Even twee weken ps5 spelen, kopen en terugsturen... Dit heeft natuurlijk niets te maken met waar die regeling oorspronkelijk voor is bedoeld. Als je bij mediamarkt het demo model uitprobeert, en dan een nieuwe naar huis meeneemt, moet je na twee weken ook niet terug komen omdat je spijt hebt van een te dure aankoop die je niet nodig had.
Dat soort zaken is een reden waarom ik steeds vaker gewoon terug naar fysieke winkels ga, en gesealde, gegarandeerd nieuwe, ongebruikte items koop. Wat ik ter plaatse kan vaststellen.
offtopic:
Gegarandeerd nieuwe, ongebruikte items kopen is niet per se nodig. Ik koop regelmatig B-Stock producten. Mijn broer heeft op die manier prijzige microfoons tegen een aantrekkelijke prijs gekocht. Er zat geen vingervlekje op. Alleen de doos was open. Nou en?
Onlangs kocht ik twee B-Stock KRK speakers. Niks mee aan de hand. Nagelnieuw. Ja, de doos was open. Daar is mijn plezier niet minder om. Ik heb sowieso niks met unboxen. Ik wil gewoon een mooi product. Als dat met korting kan, is dat toch alleen maar mooi?
Ook nog eens relatief duurzamer want sommige bedrijven demonteren de boel meteen en gooien het weg als volledige afschrijving. Nu kunnen ze er nog iemand blij mee maken. Wie probeer je nu te betichten van consumentisme? #omdenken
Heb sowieso weinig op met dat hele ‘alleen kopen wat je nodig hebt’-gedoe. Ik koop dingen als ik ze nodig heb of als ik ze mooi vind. Koop ook gerust dingen die een beetje overkill zijn voor wat ik doe. Je kan met een afgetrapte Volvo naar je werk. Dan kun je ook van A naar B. Of je rijdt een (tweedehands) Tesla. Dus?
Bij de Makro koop ik ook gewoon groot in. Heb ik nu echt 12 pakken Apple Bandit nodig? Nee. Is het 1 + 1 gratis? Ja. Mooi, meenemen. Het komt toch wel op. Klagen over dat het leven tegenwoordig zo duur is kun je grotendeels voorkomen door slimmer in te kopen.
Dingen kopen met de intentie het toch niet te houden vind ik niet netjes. Als je iets koopt en er toch niet blij mee bent, is een ander verhaal. Iedereen doet weleens een miskoop en daar is niets op tegen.
Gegarandeerd nieuwe, ongebruikte items kopen is niet per se nodig. Ik koop regelmatig B-Stock producten. Mijn broer heeft op die manier prijzige microfoons tegen een aantrekkelijke prijs gekocht. Er zat geen vingervlekje op. Alleen de doos was open. Nou en?
Onlangs kocht ik twee B-Stock KRK speakers. Niks mee aan de hand. Nagelnieuw. Ja, de doos was open. Daar is mijn plezier niet minder om. Ik heb sowieso niks met unboxen. Ik wil gewoon een mooi product. Als dat met korting kan, is dat toch alleen maar mooi?
Ook nog eens relatief duurzamer want sommige bedrijven demonteren de boel meteen en gooien het weg als volledige afschrijving. Nu kunnen ze er nog iemand blij mee maken. Wie probeer je nu te betichten van consumentisme? #omdenken
Heb sowieso weinig op met dat hele ‘alleen kopen wat je nodig hebt’-gedoe. Ik koop dingen als ik ze nodig heb of als ik ze mooi vind. Koop ook gerust dingen die een beetje overkill zijn voor wat ik doe. Je kan met een afgetrapte Volvo naar je werk. Dan kun je ook van A naar B. Of je rijdt een (tweedehands) Tesla. Dus?
Bij de Makro koop ik ook gewoon groot in. Heb ik nu echt 12 pakken Apple Bandit nodig? Nee. Is het 1 + 1 gratis? Ja. Mooi, meenemen. Het komt toch wel op. Klagen over dat het leven tegenwoordig zo duur is kun je grotendeels voorkomen door slimmer in te kopen.
Dingen kopen met de intentie het toch niet te houden vind ik niet netjes. Als je iets koopt en er toch niet blij mee bent, is een ander verhaal. Iedereen doet weleens een miskoop en daar is niets op tegen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
vervolg op timovd in "[MacBook Air, M2, 2022] - Ervaringen & discussie"
@Arosa @Phoolie @Gr4mpyC3t Dank allen! Liever geen koppelstukje, dus het wordt weer een MBP.
Is de MBP M1 er ook zonder touch bar?
@Arosa @Phoolie @Gr4mpyC3t Dank allen! Liever geen koppelstukje, dus het wordt weer een MBP.
Is de MBP M1 er ook zonder touch bar?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd Nee, dan moet je naar een M1 Pro kijken.
Het is een MBP M2 Pro (14") geworden.
Iets groter en zwaarder dan de oude MBP 13", maar:
+ veel fijner toetsenbord
+ geen touchbar
+ een stuk sneller
- een USB-C-poort minder, maar...
+ HDMI, SD-card reader en MagSafe.
Vooral de SD scheelt een hoop gedoe met een losse adapter.
Iets groter en zwaarder dan de oude MBP 13", maar:
+ veel fijner toetsenbord
+ geen touchbar
+ een stuk sneller
- een USB-C-poort minder, maar...
+ HDMI, SD-card reader en MagSafe.
Vooral de SD scheelt een hoop gedoe met een losse adapter.
[ Voor 30% gewijzigd door timovd op 25-07-2023 19:02 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Tot nu hebben we met veel plezier gewerkt vanaf onze Macbook Pro mid 2015 (2.8ghz i7, 16gb ram, 512gb ssd). Hoofdzakelijk voor RAW foto editing. Video editen deed ik op de laptop van mijn werk.
Nu een nieuwe werkgever en een stuk minder krachtige laptop. Daarom gisteren besloten om een nieuwe macbook pro te kopen. In dit geval een 'open box' model (1x opgeladen, als nieuw).
Het is een 16" model met de M1 Max (10/32) en 1TB ram. Kan niet wachten tot ik hem in huis heb. Zeer benieuwd naar de snelheid van deze jongen t.o.v. mijn oude werk laptop (Ryzen 9, 32g ram, nvidia 3060).
Nu een nieuwe werkgever en een stuk minder krachtige laptop. Daarom gisteren besloten om een nieuwe macbook pro te kopen. In dit geval een 'open box' model (1x opgeladen, als nieuw).
Het is een 16" model met de M1 Max (10/32) en 1TB ram. Kan niet wachten tot ik hem in huis heb. Zeer benieuwd naar de snelheid van deze jongen t.o.v. mijn oude werk laptop (Ryzen 9, 32g ram, nvidia 3060).
Prima keuze en je zal versteld staan van de prestaties t.o.v. je oude machineDacide schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:48:
Tot nu hebben we met veel plezier gewerkt vanaf onze Macbook Pro mid 2015 (2.8ghz i7, 16gb ram, 512gb ssd). Hoofdzakelijk voor RAW foto editing. Video editen deed ik op de laptop van mijn werk.
@Dacide Geen idee welk programma je gebruikt voor RAW foto bewerking, maar ik zou zeggen probeer voor de grap ook eens een trial van Capture One (Pro), zaken als cullen, tetheren etc, gaan I.c.m. Zo’n krachtige machine nog vele malen sneller dan bijvoorbeeld Lightroom
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik heb jarenlang met zowel lightroom classic als Capture One Pro gewerkt.Greatsword schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:24:
@Dacide Geen idee welk programma je gebruikt voor RAW foto bewerking, maar ik zou zeggen probeer voor de grap ook eens een trial van Capture One (Pro), zaken als cullen, tetheren etc, gaan I.c.m. Zo’n krachtige machine nog vele malen sneller dan bijvoorbeeld Lightroom
Capture One is onderaan de streep de meer geavanceerde en 'betere' editor dan lightroom.
Toch betrap ik me steeds vaker erop dat ik teruggrijp naar Lightroom. Puur vanwege de intuïtievere interface/workflow.
Amazon slashes Apple's latest MacBook Pro to $1,749.99
https://twitter.com/appleinsider/status/1689147084690075648
Kunnen we in Nederland ook kortingen verwachten of loopt dat niet synchroom?
Dat soort prijzen zien we hier doorgaans niet. Enige uitzondering was vorig jaar rond Black Friday bij Coolblue.superpolm schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:05:
Amazon slashes Apple's latest MacBook Pro to $1,749.99
Bedoel je MediaMarkt? Daar heb ik vorig jaar de 14-inch MBP M1 Pro gekocht voor €1799Greatsword schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Dat soort prijzen zien we hier doorgaans niet. Enige uitzondering was vorig jaar rond Black Friday bij Coolblue.
Grappig, dit bericht op mijn verjaardag afgelopen zomersuperblaag schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:03:
De stap gezet van de kleine MBP 2012, welke ik naar 16GB/1TB heb gebracht een paar jaar geleden, naar de M1 Pro 16" 16GB/1TB.
Benieuwd hoe dit geweld gaat bevallen
Ik heb zelf de mid 2012 MBP 2012 15" i7 2.7 met 8GB en die 750GB hybride schijf. Daar werk ik dus nog steeds op, maar de rek raakt er wat uit. Zakelijk had ik altijd nieuwer spul maar sinds half jaar ZZP-er dus mocht het inleveren.
Hoe bevalt jou de switch?
Nu ben ik zelf aan het orienteren en kom ik op:
- MBP M1 14" refurbished € 1.729
- MBP M1 Pro 16" refurbished € 2.109
- MBP M2 Pro 14" refurbished € 2.079
- MBA M2 15" nieuw € 2.059
Die MBA heb ik dan net als de rest op 16GB/512GB gezet.
Ik kan hem zakelijk kopen (je betaalt nog steeds, maar jullie snappen hem), maar vind verder boven de 2K echt niet ok op dit moment in mijn freelance leven. Vandaar zo in die refurbished hoek. Ik zou SD en HDMI poort erg fijn vinden en dan valt de MBA af. Haak ook eigenwijs bijna nooit scherm eraan wat pleit voor 16" die dus kleiner en lichter is dan mijn 2012 15". Bizar. Gebruik is office, internet en Adobe Lightroom (veel en ook deels zakelijk ingezet).
Is het een goed idee om anno 2023 nog een M1 te kopen? Of begin ik dan al weer achterhaald?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Als je de extra functionaliteit/beetje performance die zo'n M2 Pro MBP biedt niet nodig hebt, dan is er weinig achterhaalds aan.
Belangrijkste verschillen: iets hogere performance, WiFi 6E i.p.v. 6, Bluetooth 5.3 i.p.v. 5 en 8K maximaal op de HDMI-poort i.p.v. 4K. Daarentegen is de 512 GB SSD van de M1 Pro sneller dan die van de M2 Pro, vanwege het dubbele aantal NAND-chips. Bij de hogere opslagopties speelt dit niet.
Over de ondersteuningsduur kan op dit moment denk ik nog niemand wat zinnigs zeggen.
Belangrijkste verschillen: iets hogere performance, WiFi 6E i.p.v. 6, Bluetooth 5.3 i.p.v. 5 en 8K maximaal op de HDMI-poort i.p.v. 4K. Daarentegen is de 512 GB SSD van de M1 Pro sneller dan die van de M2 Pro, vanwege het dubbele aantal NAND-chips. Bij de hogere opslagopties speelt dit niet.
Over de ondersteuningsduur kan op dit moment denk ik nog niemand wat zinnigs zeggen.
Check check. Ik neig dan naar de 16" M1 pro refurbished. Geen ervaring met refurbished.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
update: 16" M1 Pro refurbished viel net op de mat (nou ja werd aangebeld). Wat een heerlijke bak nu al. Topgeluid ook. En wat doen ze dat goed zeg. Alsof je nieuwe krijgt. Alles geseald tot in de details. Enige verschil is op de omdoos een klein tekstvakje Apple Certified Refurbished)
Dit is ondertussen geen actieve thread meer, maar ik heb recentelijk een 14” m1 pro aangeschaft omdat ik weinig verschil lees tussen deze en een m3 pro. Maar wat een gigantisch verschil met mijn 2016 mbp dual-core. Geluid, beeld, typervaring, snelheid, allemaal opmerkelijk beter. Hetgeen mij nog het meest verbaast is hoe vlot baldurs gate 3 speelt op deze laptop. Alles draait vrij soepel en nog niet eens in lage kwaliteit, plus ik hoor de fans niet. Ik had eerder moeten upgraden.
Welcome to the clubAardappelnoot schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:24:
Dit is ondertussen geen actieve thread meer, maar ik heb recentelijk een 14” m1 pro aangeschaft omdat ik weinig verschil lees tussen deze en een m3 pro. Maar wat een gigantisch verschil met mijn 2016 mbp dual-core. Geluid, beeld, typervaring, snelheid, allemaal opmerkelijk beter. Hetgeen mij nog het meest verbaast is hoe vlot baldurs gate 3 speelt op deze laptop. Alles draait vrij soepel en nog niet eens in lage kwaliteit, plus ik hoor de fans niet. Ik had eerder moeten upgraden.
Mede hierdoor voor de M2 Pro gekozen. Top toestel!Commendatore schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:34:
Als je de extra functionaliteit/beetje performance die zo'n M2 Pro MBP biedt niet nodig hebt, dan is er weinig achterhaalds aan.
even vraag aan jullie,
https://www.amac.nl/demo-...12gb-67w-usb-c-space-gray
wat moet ik zien als demo? Lijkt mij wel een prima deal. zou graag 120 refresh rate scherm hebben. had deze gezien of macbook air 2023 met m2
https://www.amac.nl/apple...m2-chip-2022#adapter=8200
kom ik al op iets meer uit,
wat moet ik zien als demo? Lijkt mij wel een prima deal. zou graag 120 refresh rate scherm hebben. had deze gezien of macbook air 2023 met m2
Een demo is een Mac die in de winkel ligt en door iedereen is bepoteld.Soppyscroll schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:56:
even vraag aan jullie,
Misschien nog even afwachten of Apple zelf met refurbished M2 MBP gaat komen op hun eigen website? Zou denk ik ook rond die prijs moeten liggen.Soppyscroll schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:56:
even vraag aan jullie,
waar kun je dat zien op hun website?Rotinomm schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:18:
[...]
Misschien nog even afwachten of Apple zelf met refurbished M2 MBP gaat komen op hun eigen website? Zou denk ik ook rond die prijs moeten liggen.
maar is dit sowieso wel een goeie deal?
https://www.apple.com/nl/shop/refurbished/mac/macbook-pro
Ik ben er zelf ook naar aan het kijken, normaal gesproken staan er M1 Pro 14" voor 1729 te koop maar het is maar net wat ze op dat moment op voorraad hebben. Als ik de mede Tweakers mag geloven is Apple Refurbished op de doos na niet te onderscheiden van nieuw. Ook kun je hier gewoon nog Applecare bij kopen
Ik ben er zelf ook naar aan het kijken, normaal gesproken staan er M1 Pro 14" voor 1729 te koop maar het is maar net wat ze op dat moment op voorraad hebben. Als ik de mede Tweakers mag geloven is Apple Refurbished op de doos na niet te onderscheiden van nieuw. Ook kun je hier gewoon nog Applecare bij kopen
komen ze hier vaak voorbij?? wist echt nooit dat apple dat zelf ook deed.Rotinomm schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:21:
Normaal gesproken staan er van de M1 14" Base model wel te koop maar het is al een tijdje stil.. Misschien dat er binnenkort M2 14" MBP pro opkomen.Soppyscroll schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:23:
[...]
komen ze hier vaak voorbij?? wist echt nooit dat apple dat zelf ook deed.
Ik heb deze 14' M1Pro laatst gekocht voor 1599 (met BF korting), was gewoon nieuwRotinomm schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:21:
En hoe bevalt die na een tijdje? Nog steeds 100% batterijconditie? Geen gekke dingen tegen gekomen? Staan wel mooie apparaten op voor een mooie prijs.eggda schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:48:
[...]
Ik heb deze 14' M1Pro laatst gekocht voor 1599 (met BF korting), was gewoon nieuw
Vermoed dat een andere tweaker er mee vandoor is gegaan met deze MacBook van amacRotinomm schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:18:
[...]
Misschien nog even afwachten of Apple zelf met refurbished M2 MBP gaat komen op hun eigen website? Zou denk ik ook rond die prijs moeten liggen.
Komt vast later dit jaar nog wel 1 online
So far so good. Apparaat is bloedsnel in vergelijking met andere MBP hier in huis (laatste Intel voor M1 introductie) en vooral de afwezigheid van het geblaas van de fan is een verademing. Batterij is nog helemaal primaRotinomm schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:55: En hoe bevalt die na een tijdje? Nog steeds 100% batterijconditie? Geen gekke dingen tegen gekomen? Staan wel mooie apparaten op voor een mooie prijs.
/f/image/w9x0wcsIzsN7Esd5pZusOjZB.png?f=fotoalbum_large)
Zit er veel verschileggda schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:40:
[...]
So far so good. Apparaat is bloedsnel in vergelijking met andere MBP hier in huis (laatste Intel voor M1 introductie) en vooral de afwezigheid van het geblaas van de fan is een verademing. Batterij is nog helemaal prima[Afbeelding]
In de M1 Pro en m2 pro?
Soppyscroll schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:34:
[...]
Zit er veel verschil
In de M1 Pro en m2 pro?
Commendatore schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:34:
Afgelopen februari een M1 pro 14” 10C16C 16GB 1TB met bon bij de media markt aangeschaft. Echt nauwelijks gebruikt, gebruik zelf de macbook van het werk en desktop/ps5 voor gamen.
Wat zou dat waard zijn momenteel? Aanschafprijs was 2250,-. Doos zit er nog bij en uiteraard geen beschadigingen o.i.d.
Wat zou dat waard zijn momenteel? Aanschafprijs was 2250,-. Doos zit er nog bij en uiteraard geen beschadigingen o.i.d.
[ Voor 11% gewijzigd door trummel op 18-12-2023 21:01 ]
Gaan tegenwoordig voor 1500 - 1600 weg.trummel schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:00:
Afgelopen februari een M1 pro 14” 10C16C 16GB 1TB met bon bij de media markt aangeschaft. Echt nauwelijks gebruikt, gebruik zelf de macbook van het werk en desktop/ps5 voor gamen.
Thanks! Morgen maar even op marktplaats knallen.Greatsword schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 01:45:
[...]
Gaan tegenwoordig voor 1500 - 1600 weg.
Wellicht dat hier wat kenners zitten. Ik ben me aan het oriënteren op een MBP welke mijn Lenovo ThinkPad X1 Extreme uit 2019 moet gaan vervangen.
Ik kom dus van Windows en heb verder nog geen ervaring met MacOS. Verder zit ik wel redelijk in het Apple ecosysteem (iPhone, iPad, AppleTV, Airpods Max), dus ben niet huiverig voor een overstap.
Ik ben freelance ontwikkelaar en zal de laptop voornamelijk zakelijk gaan gebruiken voor (web)development. Op dit moment draai ik voornamelijk Visual Studio, Visual Studio Code en Azure Data Studio. Bij mijn huidige klant is mijn laptop aangesloten op 3 externe schermen. Dit is geen must, maar ik zou wel graag de mogelijkheid houden om externe schermen aan te kunnen sluiten.
Ik zit zelf aan een 2023 14” MBP M3 Pro (of toch Max?) te denken, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat de beste keuze voor mijn situatie zou zijn, ook qua specs aangezien die behoorlijk uiteen lopen. Qua budget is er niet echt een grens, maar ik neig wel naar een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Kan iemand mij op weg helpen? Welke MBP zou een waardige opvolger van mijn X1 zijn?
Ik kom dus van Windows en heb verder nog geen ervaring met MacOS. Verder zit ik wel redelijk in het Apple ecosysteem (iPhone, iPad, AppleTV, Airpods Max), dus ben niet huiverig voor een overstap.
Ik ben freelance ontwikkelaar en zal de laptop voornamelijk zakelijk gaan gebruiken voor (web)development. Op dit moment draai ik voornamelijk Visual Studio, Visual Studio Code en Azure Data Studio. Bij mijn huidige klant is mijn laptop aangesloten op 3 externe schermen. Dit is geen must, maar ik zou wel graag de mogelijkheid houden om externe schermen aan te kunnen sluiten.
Ik zit zelf aan een 2023 14” MBP M3 Pro (of toch Max?) te denken, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat de beste keuze voor mijn situatie zou zijn, ook qua specs aangezien die behoorlijk uiteen lopen. Qua budget is er niet echt een grens, maar ik neig wel naar een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Kan iemand mij op weg helpen? Welke MBP zou een waardige opvolger van mijn X1 zijn?
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
De door jou genoemde MacBook Pro M3 Pro. Deze gaat rondjes rennen om de applicaties die je gebruikt en heeft native support voor meerdere externe schermen. De basis variant van de M3 kan alleen overweg met één extern scherm of via DisplayLink (software). Helaas ben je dan wel gebonden aan een docking station met support daarvoor.PressPlayOnTape schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:23:toon volledige bericht
Wellicht dat hier wat kenners zitten. Ik ben me aan het oriënteren op een MBP welke mijn Lenovo ThinkPad X1 Extreme uit 2019 moet gaan vervangen.
Have you tried turning it off and on again?
@PressPlayOnTape
Waarschijnlijk heb je echt de voorkeur voor een laptop, maar als dit niet het geval is, raad ik je van harte aan te kijken naar de Mac Studio. Begin dit komende jaar worden de M3 (pro) Studio's verwacht, en dit zal misschien nog wel eens perfect voor je zijn.
Waarschijnlijk heb je echt de voorkeur voor een laptop, maar als dit niet het geval is, raad ik je van harte aan te kijken naar de Mac Studio. Begin dit komende jaar worden de M3 (pro) Studio's verwacht, en dit zal misschien nog wel eens perfect voor je zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door RoRoNL op 24-12-2023 15:08 ]
Thanks voor het bevestigen van mijn vermoeden! Ik ga waarschijnlijk voor de M3 Pro dan. De Max zal overkill zijn voor het werk dat ik erop zal doen en de meerprijs waarschijnlijk niet waard zijn.Gr4mpyC3t schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:26:
[...]
De door jou genoemde MacBook Pro M3 Pro. Deze gaat rondjes rennen om de applicaties die je gebruikt en heeft native support voor meerdere externe schermen. De basis variant van de M3 kan alleen overweg met één extern scherm of via DisplayLink (software). Helaas ben je dan wel gebonden aan een docking station met support daarvoor.
Ik ben nu echt op zoek naar een laptop. Heb vorige maand al een nieuwe desktop aangeschaft, welke naast development werk ook gebruikt wordt om op te gamen (voornamelijk via Steam), dus een nieuwe pc zit voorlopig niet in de pijpleiding.RoRoNL schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:07:
@PressPlayOnTape
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
Ik kom er net pas achter dat mijn macbook max m1 gewoon HDR kan tonen
. Werkt dit ook met gewoon VLC bv?
Rare vraag misschien, maar weet iemand zo of de DAC in de MBP en iPhone exact hetzelfde zijn? (Merk/type/modus operandi)
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Daar is voor mijn gevoel geen zinnig antwoord op te geven omdat er tussen iPhones onderling al verschil kan bestaan. Zelfs wanneer je twee iPhones 15 naast elkaar zegt dan zou het kunnen dat ze in verschillende fabrieken zijn gemaakt en de componenten kunnen verschillen al zullen ze vergelijkbaar zijn.WhatsappHack schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:55:
Rare vraag misschien, maar weet iemand zo of de DAC in de MBP en iPhone exact hetzelfde zijn? (Merk/type/modus operandi)
Op bepaalde modems en sim functionaliteit zullen de meeste componenten identiek zijn.FrankHe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:41:
[...]
Daar is voor mijn gevoel geen zinnig antwoord op te geven omdat er tussen iPhones onderling al verschil kan bestaan. Zelfs wanneer je twee iPhones 15 naast elkaar zegt dan zou het kunnen dat ze in verschillende fabrieken zijn gemaakt en de componenten kunnen verschillen al zullen ze vergelijkbaar zijn.
Verschillen zijn er in het verleden geweest, ook op chip niveau. Zo had je bijvoorbeeld tsm chips en Samsungs.
[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 10-01-2024 08:52 ]
Een DAC is van alle componenten in de smartphone zo ongeveer het meest uitwisselbaar. Het is maar net welke IC's er op dat moment beschikbaar zijn. Discussies over klankverschil zijn compleet zinloos omdat je het verschil niet gaat horen. Hetzelfde geldt voor de MacBook, er zit gewoon een goede DAC in. Belangrijker is de analoge versterking die na de DAC is geplaatst, bij de MacBook is deze dik in orde en kan zelfs overweg met hoofdtelefoons met een hoge impedantie.WouterL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Op bepaalde modems en sim functionaliteit zullen de meeste componenten identiek zijn.
Verschillen zijn er in het verleden geweest, ook op chip niveau. Zo had je bijvoorbeeld tsm chips en Samsungs.
De kwaliteit is vergelijkbaar met een professionele studio interface die minimaal Eur 500 kost. Wil je een stap omhoog dan moet je meer dan Eur 1000 uitgeven om beter geluid te hebben. De hoofdtelefoonaansluiting van de MacBook is gewoon heel capabel.
Ik heb zelf een RME BabyFace Pro en gebruik deze voor het aansluiten van gebalanceerde apparatuur, dat is iets wat de hoofdtelefoonuitgang van de MacBook niet kan. Voor de rest zijn de verschillen in klank bijzonder klein.
Hoe kan ik het scherm actief houden, zodat een app die veel tijd (heel veel uren) nodig heeft zijn taak af kan maken? Hij valt steeds na geruime tijd (een uur? Niet gemeten) weg en lijkt me uit te loggen. Ik kom dan op het inlogscherm en als ik inlog loopt die app niet meer.
Wat ik gedaan heb is bij Systeeminstellingen > Toegangsscherm het volgende in te stellen:
Wat doe ik verkeerd?
Hoe kan ik voorkomen dat ik uitgelogd word en de app rustig zijn werk blijft doen?
Wat ik gedaan heb is bij Systeeminstellingen > Toegangsscherm het volgende in te stellen:
- Schakel schermbeveiliging in: Nooit
- Schakel beeldscherm uit bij gebruik van lichtnetadapter: Nooit
- Vraag om wachtwoord na activering sluimerstand: Nooit
Wat doe ik verkeerd?
Hoe kan ik voorkomen dat ik uitgelogd word en de app rustig zijn werk blijft doen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Greatsword
Dank, die draait nu.
Morgenochtend weet ik of dit geholpen heeft.
Kennelijk is caffeinate een standaard functie in de Mac?
<John O`Mill>
Je hebt ook nog een app als je dat liever gebruikt https://www.caffeine-app.net/Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:18:
[...]
@Greatsword
Dank, die draait nu.
Morgenochtend weet ik of dit geholpen heeft.
Kennelijk is caffeinate een standaard functie in de Mac?
Dan adviseer ik om Amphetamine te gebruiken, in deze app kan je ook diverse configuraties en afhankelijkheden meegeven.Zo triggerd hij bij mij automatisch de Amphetamine stand zodra hij is aangesloten op een dock of extern scherm
https://apps.apple.com/nl/app/amphetamine/id937984704?mt=12
Werkt erg succesvol zoals je ziet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1NyUkP0vjBhZOGaOFxFIE3mS.png?f=user_large)
@GreatswordGreatsword schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:46:
Je hebt ook nog een app als je dat liever gebruikt https://www.caffeine-app.net/
Helaas heeft Caffeinate zijn werk niet gedaan. Vanmorgen vond ik de laptop met een popup “ Je Mac is niet uitgelogd omdat Terminal niet is gestopt”. Kennelijk wil de Mac uitloggen.
Heeft iemand een idee waarom die Mac wil uitloggen? Wat triggert die uitlogactie?
:strip_exif()/f/image/efQt84Bu9UMMBJVYRgiF0S8u.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
@mr.DJ95mr.DJ95 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
Dan adviseer ik om Amphetamine te gebruiken, in deze app kan je ook diverse configuraties en afhankelijkheden meegeven.Zo triggerd hij bij mij automatisch de Amphetamine stand zodra hij is aangesloten op een dock of extern scherm
[Afbeelding]
Heb je dit op een M1 (of later) draaien?
Ik heb die nu geïnstalleerd om te zien of dit wel werkt (op mijn M1).
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2024 11:02 ]
<John O`Mill>
Yes M1 pro uit 2021, veel gebruikte app bij video producers en ontwikkelaars weet ik uit ervaringHippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:25:
[...]
@mr.DJ95
Heb je dit op een M1 (of later) draaien?
Ik heb die nu geïnstalleerd om te zien of dit wel werkt (op mijn M1).
@mr.DJ95 Dank. We gaan het zien.mr.DJ95 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Yes M1 pro uit 2021, veel gebruikte app bij video producers en ontwikkelaars weet ik uit ervaring
Ik heb de app gedownload en geïnstalleerd. Die doet nu z’n werk, als het goed is.
<John O`Mill>
Amphetamine downloaden en gebruiken =)Hippe Lip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:00:
Hoe kan ik het scherm actief houden, zodat een app die veel tijd (heel veel uren) nodig heeft zijn taak af kan maken? Hij valt steeds na geruime tijd (een uur? Niet gemeten) weg en lijkt me uit te loggen. Ik kom dan op het inlogscherm en als ik inlog loopt die app niet meer.
Wat ik gedaan heb is bij Systeeminstellingen > Toegangsscherm het volgende in te stellen:De laptop hangt aan de lader, dus dat is het niet.
- Schakel schermbeveiliging in: Nooit
- Schakel beeldscherm uit bij gebruik van lichtnetadapter: Nooit
- Vraag om wachtwoord na activering sluimerstand: Nooit
Wat doe ik verkeerd?
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
@styx1
Dank je. Die draait nu. Ik ben benieuwd of die het automatisch uitloggen kan tegenhouden.
Weet je toevallig ook waarom de Mac automatisch wil uitloggen? Is dat een vaste routine die niet te beïnvloeden is, anders dan met externe hulpmiddelen?
<John O`Mill>
Wat gek, dat automatisch uitloggen.Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:16:
[...]
@styx1
Dank je. Die draait nu. Ik ben benieuwd of die het automatisch uitloggen kan tegenhouden.
Weet je toevallig ook waarom de Mac automatisch wil uitloggen? Is dat een vaste routine die niet te beïnvloeden is, anders dan met externe hulpmiddelen?
Heb je al gekeken of 'Log automatisch uit na inactiviteit' is ingeschakeld?
'Systeeminstellingen' > 'Privacy en beveiliging > 'Geavanceerd' > 'Log automatisch uit na inactiviteit'
Of een software update die je nog moet uitvoeren?
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
@styx1styx1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:16:
[...]
Wat gek, dat automatisch uitloggen.
Heb je al gekeken of 'Log automatisch uit na inactiviteit' is ingeschakeld?
'Systeeminstellingen' > 'Privacy en beveiliging > 'Geavanceerd' > 'Log automatisch uit na inactiviteit'
Of een software update die je nog moet uitvoeren?
BINGO
En dank je wel.
Die had ik nog niet gevonden en die stond idd aan met een inactieve periode van 60 minuten.
Dat ‘inactief’ gaat dus over het toetsenbord en muis, niet of er nog een app actief is kennelijk.
Als je dat uitzet en voorkomt dat hij in slaap valt (Systeeminstellingen > Toegangsscherm > Schakel schermbeveiliging in en nog een paar op dat blad), dan zou die hele Amphetamine niet meer nodig zijn?
<John O`Mill>
@Greatsword , @mr.DJ95 en @styx1
Uiteindelijk heeft die Amphetamine de klus geklaard. Die hield de laptop wakker en voorkwam dat die uitlogde na een uur.
Dank jullie allemaal voor het meedenken!
En nu weet ik dus ook dat die Amphetamine ws niet eens nodig was en dat het een instelling in Privacy > geavanceerd was die de laptop na een uur uitlogde. Zou toch fijn zijn als al dat soort dingen over uitloggen en in slaap vallen en scherm-timeout en stilvallende schijven en wat sl niet meer gewoon bij elkaar in één tabblad staan. Wel zo overzichtelijk…
Uiteindelijk heeft die Amphetamine de klus geklaard. Die hield de laptop wakker en voorkwam dat die uitlogde na een uur.
Dank jullie allemaal voor het meedenken!
En nu weet ik dus ook dat die Amphetamine ws niet eens nodig was en dat het een instelling in Privacy > geavanceerd was die de laptop na een uur uitlogde. Zou toch fijn zijn als al dat soort dingen over uitloggen en in slaap vallen en scherm-timeout en stilvallende schijven en wat sl niet meer gewoon bij elkaar in één tabblad staan. Wel zo overzichtelijk…
<John O`Mill>
Als je trouwens dat zelfde zonder third party software wilt doen:Hippe Lip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:52:
@Greatsword , @mr.DJ95 en @styx1
Dank jullie allemaal voor het meedenken!![]()
Open de terminal en type:
caffeinate
Dat deed ik eerst, maar dat werkte niet…PrimusIP schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:18:
[...]
Als je trouwens dat zelfde zonder third party software wilt doen:
Open de terminal en type:
caffeinate
Hij logde dan nog steeds uit!
<John O`Mill>
Ik heb laatst een Mac book pro 14 inch m3 aangeschaft, en het valt me op dat wanneer ik scroll bij een web pagina dat dan bepaalde elementen vertraagd weg gaan. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar bij bijvoorbeeld tweakers .nl zie je het goed bij de avatars van bepaalde gebruikers. als je snel scrolt blijven de avatars nog even zichtbaar op de oude positie zeg maar, ook met tekst is het wel zichtbaar. Vraag mij af of dit wel zo hoort. Op de mobiel heb ik hier geen last van.
[ Voor 5% gewijzigd door Drials op 26-01-2024 23:38 ]
Ik snap goed wat je bedoelt (denk ik) en dat lijkt me nogal irritant!Drials schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:36:
Ik heb laatst een Mac book pro 14 inch m3 aangeschaft, en het valt me op dat wanneer ik scroll bij een web pagina dat dan bepaalde elementen vertraagd weg gaan. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar bij bijvoorbeeld tweakers .nl zie je het goed bij de avatars van bepaalde gebruikers. als je snel scrolt blijven de avatars nog even zichtbaar op de oude positie zeg maar, ook met tekst is het wel zichtbaar. Vraag mij af of dit wel zo hoort. Op de mobiel heb ik hier geen last van.
Vrij nieuwe Macbook, als ik het zo lees. Heb je dit vanaf het begin zo?
En heb je Apple support gevraagd wat dit is? Want normaal is het niet en zo’n duur ding hoort het gewoon goed te doen!
<John O`Mill>
Nog geen contact gehad met Apple support, Ik denk dat ik eerst maar even terug moet naar de winkel met de laptopHippe Lip schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 03:36:
[...]
Ik snap goed wat je bedoelt (denk ik) en dat lijkt me nogal irritant!
Vrij nieuwe Macbook, als ik het zo lees. Heb je dit vanaf het begin zo?
En heb je Apple support gevraagd wat dit is? Want normaal is het niet en zo’n duur ding hoort het gewoon goed te doen!
Ook al gekeken in dit topic?Drials schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Nog geen contact gehad met Apple support, Ik denk dat ik eerst maar even terug moet naar de winkel met de laptop
MacBook Pro (M3) 14-en 16-inch - Ervaringen & Discussie
Die gaat over de M3 MacBooks. Dit topic is van MacBooks 2021. 🙏🏼
Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.
Vanavond ben ik toch wel even geschrokken: ik was vandaag bezig met het capturen van wat MiniDV-tapes via een andere Mac. Aangezien de camcorder niet meer al te best is, zitten er her en der wat dropouts in audio en video. Alleen sloeg in een aantal gevallen Quicktime vast na het capturen en voor het opslaan, waarop ik dan maar het videobestand tussen wat tijdelijke bestanden vandaan heb gevist. Probeer ik deze vervolgens op mijn M1 Pro af te spelen in Quicktime, gaat dit met veel moeite en geluidsproblemen. Daarop heb ik geprobeerd één van die videobestanden in Davinci Resolve te importen, waarop het programma half vast sloeg. Alleen op een bepaald moment kon ik de video wel afspelen, in eerste instantie zonder geluid, maar ineens was er wel geluid, gevolgd door een keiharde knal uit de linkerspeaker van de laptop. Vervolgens ben ik alle geluid aan de linkerkant kwijt, tot ik Davinci Resolve, dat al volledig vastgeslagen was, geforceerd beëindig. Vanaf dat moment is er weer normaal geluid.
Ik was echt even bang dat ik een deel van mijn speakers opgeblazen had.
Ik was echt even bang dat ik een deel van mijn speakers opgeblazen had.

Voor iedereen die dit forum volgt: de 14” MacBook Pro M1 Max | 10-Core | 32-Core | 64 GB | 1 TB is vandaag voor slechts € 2.699,- te koop bij iBOOD: https://www.ibood.com/nl/...-m1-max-64-gb-1-tb/976318
Een MacBook van 2023 met vergelijkbare specs kost minstens meer dan € 1.000,- meer.
Een MacBook van 2023 met vergelijkbare specs kost minstens meer dan € 1.000,- meer.
Bij Mac voor minder kost het zelfde model € 2.549,- nieuw. Nóg scherper geprijsd dus!
Bekijk de MacBook Pro 14 inch hier: https://www.macvoorminder...1-max-64gb-1tb-ssd-2021-2
Bekijk de MacBook Pro 14 inch hier: https://www.macvoorminder...1-max-64gb-1tb-ssd-2021-2
Je wil echt niks van meer dan 100-200€ bij ibood kopen.johnrensink schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:15:
Voor iedereen die dit forum volgt: de 14” MacBook Pro M1 Max | 10-Core | 32-Core | 64 GB | 1 TB is vandaag voor slechts € 2.699,- te koop bij iBOOD: https://www.ibood.com/nl/...-m1-max-64-gb-1-tb/976318
Ze schuiven dozen, en weten zelfs niet wat er in zit. Service is een totale ramp.
Grote kans dat die ergens uit een overstock komt en dat Apple je nadien niet hoeft te helpen en naar ibood verwijst.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ben het met je eens wat iBood betreft, maar er hoeft niet perse iets mee aan de hand te zijn. Ik heb zelf dit soort uitvoeringen nooit begrepen, en ik vermoed dan ook dat ze heel slecht verkocht zijn. Iemand die een Max koop met 64GB RAM, wil er minimaal 2TB storage in. Een dergelijk werkpaard met 1TB storage is gewoon krom.Tommie12 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:51:
Je wil echt niks van meer dan 100-200€ bij ibood kopen.
Ze schuiven dozen, en weten zelfs niet wat er in zit. Service is een totale ramp.
Grote kans dat die ergens uit een overstock komt en dat Apple je nadien niet hoeft te helpen en naar ibood verwijst.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb een vraagje over ervaringen van anderen m.b.t. batterij degradatie.
Ik bezit een Macbook Pro 16 inch met M1 Pro, ongeveer 1,5 jaar geleden aangeschaft. Erg veel gebruikt, ik heb hier maanden lang dagelijks mee gewerkt (ik ben IT consultant). Vanaf het begin af aan al AlDente gebruikt, en zo geconfigureerd dat de batterij nooit hoger dan 90% werd geladen. Periodiek (eens in de 2 a 3 weken) liet ik deze eens tot 100% laden maar altijd op tijdstippen dat hij direct werd ontladen werd. Batterij heeft dus nooit voor langere perioden met 100% lading stil gelegen. Ik zorgde er ook voor dat de lading nooit onder de 15% kwam (is misschien 3 keer gebeurd in al die tijd). Kortom, altijd bewust hiermee omgegaan.
Ik draai geen zware applicaties, ik heb de fans bijvoorbeeld nog helemaal nooit horen draaien.
Volgens Coconut batterij is mijn battery health nu 86,4%, na 220 laad cycli:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lWmRuV7BE70xV2EvFA5fxvoW.png?f=user_large)
Deze begon bij aanschaf op 100% (wat logisch klinkt, maar ik weet uit ervaring dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Mijn iPhone bijvoorbeeld stond op 104% direct na aanschaf).
Al heb ik erg veel gebruikt gemaakt van de laptop (ik denk toch wel gemiddeld zo'n 8 uur per dag aangezien ik lange tijd hier al mijn werk op heb gedaan, sinds een aantal maanden gebruik ik deze enkel prive), is de degradatie voor mijn gevoel te hoog.
Ik heb ook een poging gedaan de totale gebruikshistorie te kunnen inzien maar hier ben ik slechts deels in geslaagd. Terminal met "ac" commando geeft "310.03" wat waarschijnlijk het aantal uren sinds de laatste reboot of OS upgrade weergeeft.
Ik heb ook een tooltje genaamd Drive DX gebruikt en die geeft het volgende aan:
/f/image/sgB9Yh5P80Ay6vMon1etbYp0.png?f=fotoalbum_large)
971 uur in 1,5 jaar lijkt me wat aan de lage kant aangezien ik er maanden lang dagelijks mee heb gewerkt (zo'n 10 uur per dag), daarnaast geeft deze ook aan andere cycli count aan (189 vs 220).
Kan iemand hier wat zinnigs over roepen?
Ik bezit een Macbook Pro 16 inch met M1 Pro, ongeveer 1,5 jaar geleden aangeschaft. Erg veel gebruikt, ik heb hier maanden lang dagelijks mee gewerkt (ik ben IT consultant). Vanaf het begin af aan al AlDente gebruikt, en zo geconfigureerd dat de batterij nooit hoger dan 90% werd geladen. Periodiek (eens in de 2 a 3 weken) liet ik deze eens tot 100% laden maar altijd op tijdstippen dat hij direct werd ontladen werd. Batterij heeft dus nooit voor langere perioden met 100% lading stil gelegen. Ik zorgde er ook voor dat de lading nooit onder de 15% kwam (is misschien 3 keer gebeurd in al die tijd). Kortom, altijd bewust hiermee omgegaan.
Ik draai geen zware applicaties, ik heb de fans bijvoorbeeld nog helemaal nooit horen draaien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lWmRuV7BE70xV2EvFA5fxvoW.png?f=user_large)
Deze begon bij aanschaf op 100% (wat logisch klinkt, maar ik weet uit ervaring dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Mijn iPhone bijvoorbeeld stond op 104% direct na aanschaf).
Al heb ik erg veel gebruikt gemaakt van de laptop (ik denk toch wel gemiddeld zo'n 8 uur per dag aangezien ik lange tijd hier al mijn werk op heb gedaan, sinds een aantal maanden gebruik ik deze enkel prive), is de degradatie voor mijn gevoel te hoog.
Ik heb ook een poging gedaan de totale gebruikshistorie te kunnen inzien maar hier ben ik slechts deels in geslaagd. Terminal met "ac" commando geeft "310.03" wat waarschijnlijk het aantal uren sinds de laatste reboot of OS upgrade weergeeft.
/f/image/sgB9Yh5P80Ay6vMon1etbYp0.png?f=fotoalbum_large)
971 uur in 1,5 jaar lijkt me wat aan de lage kant aangezien ik er maanden lang dagelijks mee heb gewerkt (zo'n 10 uur per dag), daarnaast geeft deze ook aan andere cycli count aan (189 vs 220).
@bob-nwk
Ik ga niet betwijfelen dat je 10h per dag werkt, al is het veel.
1,5 jaar zijn een dikke 300 werkdagen.
970 uur op 300 werkdagen betekent zo’n 3-3,5 uur per dag.
Nu ken ik je werk niet, maar je zit toch wel eens in een meeting of je reist naar een klant, of een gesprek aan de koffiemachine etc. Dat zijn waarschijnlijk allemaal momenten waarop je laptop even in rust gaat, en niet meegeteld worden.
Een cycle count van 200 vind ik dan weer wel vrij veel. Je houdt je laptop waarschijnlijk niet zo heel dikwijls lang aan de stroom.
Nu ken ik je werk niet, maar je zit toch wel eens in een meeting of je reist naar een klant, of een gesprek aan de koffiemachine etc. Dat zijn waarschijnlijk allemaal momenten waarop je laptop even in rust gaat, en niet meegeteld worden.
Een cycle count van 200 vind ik dan weer wel vrij veel. Je houdt je laptop waarschijnlijk niet zo heel dikwijls lang aan de stroom.
Ik denk dat je je hier veel te veel bezig houdt met de accu. Gebruik hem gewoon zoals jij wilt en mocht je in de praktijk merken dat de batterij echt niet meer mee kan dan je hem altijd nog laten vervangen.
Ik ken mensen met met 400-500 cycles en die kunnen ook nog zonder problemen werken.
https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair
/f/image/pw1JKd6IbrsEtiToeQYP0qtq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 24-03-2024 11:44 ]
Dit soort dingen gebeurt ook juist als je geoptimaliseerd laden aanzet. Ik had er 1 die eigenlijk alleen in clamshell mode stond en dus altijd aan de lader hing maar toch had die binnen no time veel meer cycles dan ik gewend was.Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:39:
@bob-nwk
Bij mijn andere heb ik dat dus bewust uitgezet en daar zitten nu volgens mij minder dan 20 cycles op na een jaar
Goed punt. En wellicht is 8-10 uur per dag inderdaad wat aan de hoge kant bij nader inzien. Echter ben ik er wel redelijk van overtuigd dat 3-3,5 uur per dag te weinig is. Ik draaide ongeveer 50-60 uur per week enTommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:39:
@bob-nwk
meetings waren grotendeels via Teams. s' avonds na werk zit je toch ook al gauw weer 2 uur achter dat ding.
Klopt, maar voor zover mij bekend zou dat niet uit moeten maken voor de cycli count. Deze zou een 100% ontlading en lading moeten rekenen als 1 count. Ongeacht of dat nou in 1 keer gebeurd of in meerdere beurten. Ik heb bijvoorbeeld ook een MacBook Air hier die ik een stuk minder gebruik. Deze staat nu na ongeveer 8 maanden op 28 cycli (met een degradatie van slechts 0.8% btw) die ik zeer zeker veel vaker heb ingeplugd.Een cycle count van 200 vind ik dan weer wel vrij veel. Je houdt je laptop waarschijnlijk niet zo heel dikwijls lang aan de stroom.
Dank voor je suggestie en fijn dat een accu replacement niet duur is, maar dit heeft toch helemaal niets met mijn vraag te maken.. Ik ben meer op zoek naar een vergelijking met andere ervaringen.Ik denk dat je je hier veel te veel bezig houdt met de accu. Gebruik hem gewoon zoals jij wilt en mocht je in de praktijk merken dat de batterij echt niet meer mee kan dan je hem altijd nog laten vervangen.
Geoptimaliseerd laden staat uit (zodat AlDente dit beheer kan doen).Dit soort dingen gebeurt ook juist als je geoptimaliseerd laden aanzet.
Coco fluctueert best veel gedurende de maanden. Het kan zo zijn dat het 89 a 90% is. Is dat veel/weinig naar anderhalf jaar goed gebruik?
Wat zegt Mac is onder extra info / voeding?
Kan ook wat % schelen dus wat is waarheid.
Wat zegt Mac is onder extra info / voeding?
Kan ook wat % schelen dus wat is waarheid.
Ik teken nergens meer voor
Over dat laatste sowieso wel: dat zijn power cycles van de SSD, geen accucycli. Dit gaat dus om het aantal keer dat de SSD aan- en uitgeweest is.bob-nwk schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:10:toon volledige bericht
Ik heb een vraagje over ervaringen van anderen m.b.t. batterij degradatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de slijtage aan je accu kan ik weinig vergelijkingsmateriaal geven: ik zit na meer dan anderhalf jaar nog maar op negentien cycli. Hij geeft ook nog honderd procent aan, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is, aangezien ik hem maar heel zelden op accu gebruik.
Dat is zonder AlDente en met optimized charging aan trouwens.
[ Voor 87% gewijzigd door Commendatore op 24-03-2024 18:59 ]
Is het verstandiger de macbook dus aan stroom te houden al die tijd? Ik neem aan dat hij op dat moment niks met de accu doet? Of maakt het niet uit?
Je zal alleszins minder cycles krijgen met de laptop aan de stroom.TweakerVincent schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:41:
Is het verstandiger de macbook dus aan stroom te houden al die tijd? Ik neem aan dat hij op dat moment niks met de accu doet? Of maakt het niet uit?
Dat zou de slijtage of veroudering moeten vertragen.
Maar dan is de 16" MacBook Pro M1 Max met 64Gb en 8Tb toch veel aantrekkelijker voor € 2.602,- (nieuw) ? Mits weer leverbaar uiteraard.johnrensink schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:15:
https://www.mediamarkt.nl...-m1-max-8-tb-1715602.html
Even de vraag waarmee je die 8Tb gaat vullen. Het gaat wel snel met benchmarks > 5Gb/s voor read/write.
Ik begon tegen de opslag limiet aan te lopen met mijn 1TB configuratie en zodoende deze aanbieding tegengekomen.
Qua prijs/kwaliteit verhouding echt fantastisch als je minimaal 16/GB en 1TB zoekt want dan krijg je de M1 Max Chip en extra RAM er bijna gratis bij
https://www.amac.nl/macbo...64gb-2tb-usb-c-96w-silver
Qua prijs/kwaliteit verhouding echt fantastisch als je minimaal 16/GB en 1TB zoekt want dan krijg je de M1 Max Chip en extra RAM er bijna gratis bij
:strip_exif()/f/image/ToZbqkfInp79F2fiQ9VzcVdR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 05-04-2024 09:59 ]
Kon de verleiding niet aan en heb deze week er één aangeschaftGreatsword schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:39:
Ik begon tegen de opslag limiet aan te lopen met mijn 1TB configuratie en zodoende deze aanbieding tegengekomen.
[Afbeelding]
(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc
Die moeten al wel een flinke tijd ergens op de plank hebben gelegen.
Ik mag me hier ook weer melden
M1 Pro verkocht, vervolgens een M3 Air gekocht. Kan helaas niet meer wennen aan het 60hz scherm en vond de speakers van de Pro toch een stukkie beter. Gelukkig was Apple coulant en mocht ik hem buiten de retourperiode nog retourneren. Zit alleen nog te twijfelen tussen zilver en zwart... keuzes....
Had ooit een zwarte Surface Laptop. Werd gek van de vingerafdrukken. Ik lees hetzelfde in alle reviews van de MacBook. M3 schijnt een iets andere coating te hebben. Maar nog altijd vlekken.mprkooij schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:05:
Ik mag me hier ook weer meldenM1 Pro verkocht, vervolgens een M3 Air gekocht. Kan helaas niet meer wennen aan het 60hz scherm en vond de speakers van de Pro toch een stukkie beter. Gelukkig was Apple coulant en mocht ik hem buiten de retourperiode nog retourneren. Zit alleen nog te twijfelen tussen zilver en zwart... keuzes....
Hartstikke mooi dat zwart. Maar ik blijf bij grijs. Heb de donker grijze M1. Ook stijlvol.
Grz D.
Ik heb er vandaag een gehaald, begin van de week besteld en ja er zat wel wat stof op de verpakking! Oftewel mogelijk sinds introductie op voorraad gelegen. Wel de 8Tb versie (16 inch), vast geen hardloper.Commendatore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:38:
Lang met een mid 2014 128Gb gedaan maar altijd gedoe met externe devices.
Ik zit dan altijd aan de batterij te denken qua impact omdat ie tijdje leeg ligt.
Ik teken nergens meer voor
Mooie aanbieding. Hetzelfde bedrag als wat het basismodel toen kostte. Ik heb na ruim 2 jaar nog steeds plezier van deze laptop!SilverMane schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:34:
[...]
Kon de verleiding niet aan en heb deze week er één aangeschaft. Het was voor mij alweer een paar jaar terug dat ik een macbook had gehad wel weer ff wennen.
Haha, ja inderdaad. Ze werden ook gewoon nog met originele MacOS 11 Big Sur geleverd en we zijn inmiddels bij MacOS 14 Sonoma. Gelijk dus maar een schone installatie gedaanCommendatore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:38:
Gefeliciteerd met je aankoop, het feit dat 8TB in zo’n laptop kan is aan de ene kant echt bizar maar aan de andere kant voor mij helaas nog veel te weinig om ook echt mijn volledige media server er op kwijt te kunnen dus voorlopig zal ik daar gewoon mijn Synology NAS voor blijven gebruiken. Stiekem uiteraard wel jaloers op je configuratiemv_ak schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:36:
[...]
Ik heb er vandaag een gehaald, begin van de week besteld en ja er zat wel wat stof op de verpakking! Oftewel mogelijk sinds introductie op voorraad gelegen. Wel de 8Tb versie (16 inch), vast geen hardloper.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de conditie van de accu. Die kon namelijk ook weleens wat achteruit zijn gegaan, zeker als die compleet leeggelopen is en zo een tijdje heeft gelegen.Greatsword schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:45:, ja inderdaad. Ze werden ook gewoon nog met originele MacOS 11 Big Sur geleverd en we zijn inmiddels bij MacOS 14 Sonoma. Gelijk dus maar een schone installatie gedaan
Dat was toevallig 1 van de dingen die ik als eerste controleerde, toen ik het scherm openklapte ging hij namelijk niet aan omdat hij helemaal leeg was.Commendatore schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:16:
[...]
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de conditie van de accu. Die kon namelijk ook weleens wat achteruit zijn gegaan, zeker als die compleet leeggelopen is en zo een tijdje heeft gelegen.
Moest hem dus echt even aan de lader hangen maar eenmaal aan stonden er slechts 3 cycles op de teller en de accu zelf was nog 100% qua capaciteit volgens systeemoverzicht
Ik heb gister de knoop doorgehakt en een MBPro 16 zilver, M1 max met 64GB en 4TB opgehaald in de AMAC winkel.Commendatore schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:16:
[...]
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de conditie van de accu. Die kon namelijk ook weleens wat achteruit zijn gegaan, zeker als die compleet leeggelopen is en zo een tijdje heeft gelegen.
Op de verpakking een sticker met erop EOL en een sticker met AMAC, de specs en een datum van 19-03-2024
Met het aanzetten zag ik dat de battery nog 13% geladen was. Condition Normal. Capaciteit 100%
Blij mee
Edit:
Cycle count staat op 2. Heb hem de afgelopen 2 dagen redelijk aangehad (inrichten met sw) wel continu aan de stroom adapter.
[ Voor 9% gewijzigd door Ron555 op 07-04-2024 20:31 ]
Het is alleen wel de vraag of dat percentage meteen actueel is. Ik zou het even een aantal cycli afwachten, waarbij ik me over het exemplaar van @Ron555 nog het minst zorgen maak.
Waarom zou je zorgen maken over de capaciteit van een laptop van iemand anders?Commendatore schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:20:
Het is alleen wel de vraag of dat percentage meteen actueel is. Ik zou het even een aantal cycli afwachten, waarbij ik me over het exemplaar van @Ron555 nog het minst zorgen maak.

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc
Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9