honey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:11:
[...]
Ik ben het niet met je eens. Ik heb de iPad Pro M1 12.9 sinds release en blooming is alleen zichtbaar als je een compleet zwarte achtergrond hebt en een helder onderwerp. Dan nog moet kamerverlichting echt donker zijn wil het duidelijk opvallen. Nu snap ik dat sommige mensen zich aan alles kunnen storen, dan is mini-led niet de techniek die je wilt gebruiken. Apple kan dit 'probleem' ook niet oplossen voor de MacBooks, omdat het geen probleem is. Het is inherent aan de techniek. Alleen als je de local dimming zones behoorlijk gaat verkleinen zul je het minder zien. Pas als het microled is, is het pixelperfect. De Macbook heeft niet meer dimming zones.
Persoonlijk vind ik miniled op de iPad gelijkwaardig of zelfs beter dan OLED. De extra helderheid tot 1600 nits brengt behoorlijk wat extra. Je dient door de technische beperkingen heen te kijken, anders zul je er nooit van kunnen genieten.
Nja, het is gewoon objectief gezien zichtbaar in allerlei verschillende soorten verlichting. Dat het jou persoonlijk minder stoort is iets anders. Ik zeg ook niet dat het onder elke omstandigheid even opvallend is. Dat het alleen zichtbaar is op een compleet zwarte achtergrond + helder onderwerp + donkere kamer, ben ik het absoluut niet mee eens. Het valt mij namelijk ook op wanneer je normale content afspeelt (bijvoorbeeld een sitcom met hoge helderheid en felle kleuren) in de keuken ‘s avonds met gewoon omgevingsverlichting aan staan. (Dan met name blooming boven en onder de content in het 16:9 formaat, dus waar er gewoonlijk ‘zwarte balken’) zouden moeten zijn.
Je hebt gelijk dat het geen
defect is. De blooming is zeker een probleem in de zin dat het de weergave van het beeld vertekend en negatief beïnvloed. Voor 16:9 content voornamelijk dat de blooming boven en onder de content ook de perceived contrast en perceived blacklevel verminderd. Als ze de black bars perfect zouden kunnen dimmen (zoals op de meeste tv’s) dan zou het al veel minder opvallen. Op de een of andere manier lukt dat op de iPad echter niet. De blooming geeft een ‘witte waas’ over het hele scherm waardoor alles ook fletser lijkt.
Ik zeg overigens niet dat het scherm niet prachtig beeld kan vertonen. Ik ben het er mee eens dat het in sommige omstandigheden, wegens de prachtige kleuren en de 1600 nits, inderdaad mooier is dan OLED.
Het verschil is dat OLED eigenlijk altijd mooi is, en mini-led soms echt simpelweg lelijk. De iPad kan zeer donkere content met weinig contrast simpelweg niet aan. Vooral als je dan ook nog in een donkere kamer kijkt. (Veel mensen zeggen dat dit niet realistisch is, maar ik kijk juist vooral naar de iPad in bed met de lichten uit, ik doe dat letterlijk elke avond)
Je krijgt dan blauwe blooming om de subjecten heen dat lijkt op ‘force ghosts’ uit Star Wars.
Hier twee voorbeelden; je kan aan de randjes van de foto nog de keukentafel zien en je kan daaruit dus zien dat de kamer absoluut niet volledig donker is, maar dat de blooming gewoon zichtbaar is. Ter volledigheid: op de foto lijken de ‘force ghosts’ uit de screenshot van de Goodfellas precies zoals het er in het echt uitziet. Op de foto van ‘You’ zie je de blooming boven en onder de content. Dat valt in het echt wel minder op dan in de foto, maar het is nog steeds duidelijk zichtbaar in het echt.
Ik ben trouwens heel blij met de iPad hoor. Over het algemeen is het scherm gewoon top. Maar dat de blooming ‘geen probleem’ is, ben ik het niet mee eens. En ik denk dat het goed is als mensen die de MacBook Pro bestellen hiervan op de hoogte zijn, zodat ze geen ‘zo goed als OLED’ scherm verwachten en zodat ze geen post-purchase dissonance gaan voelen. (Wat bij mij wel het gevoel was, omdat de marketing - en YouTubers/forum posts een vertekend beeld schetsen van de kwaliteiten van XDR)
[
Voor 11% gewijzigd door
BurrowedLurker op 25-10-2021 01:03
]