Ik heb een vraagje over ervaringen van anderen m.b.t. batterij degradatie.
Ik bezit een Macbook Pro 16 inch met M1 Pro, ongeveer 1,5 jaar geleden aangeschaft. Erg veel gebruikt, ik heb hier maanden lang dagelijks mee gewerkt (ik ben IT consultant). Vanaf het begin af aan al AlDente gebruikt, en zo geconfigureerd dat de batterij nooit hoger dan 90% werd geladen. Periodiek (eens in de 2 a 3 weken) liet ik deze eens tot 100% laden maar altijd op tijdstippen dat hij direct werd ontladen werd. Batterij heeft dus nooit voor langere perioden met 100% lading stil gelegen. Ik zorgde er ook voor dat de lading nooit onder de 15% kwam (is misschien 3 keer gebeurd in al die tijd). Kortom, altijd bewust hiermee omgegaan.
Ik draai geen zware applicaties, ik heb de fans bijvoorbeeld nog helemaal nooit horen draaien.
Volgens Coconut batterij is mijn battery health nu 86,4%, na 220 laad cycli:
Deze begon bij aanschaf op 100% (wat logisch klinkt, maar ik weet uit ervaring dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Mijn iPhone bijvoorbeeld stond op 104% direct na aanschaf).
Al heb ik erg veel gebruikt gemaakt van de laptop (ik denk toch wel gemiddeld zo'n 8 uur per dag aangezien ik lange tijd hier al mijn werk op heb gedaan, sinds een aantal maanden gebruik ik deze enkel prive), is de degradatie voor mijn gevoel te hoog.
Ik heb ook een poging gedaan de totale gebruikshistorie te kunnen inzien maar hier ben ik slechts deels in geslaagd. Terminal met "ac" commando geeft "310.03" wat waarschijnlijk het aantal uren sinds de laatste reboot of OS upgrade weergeeft.
Ik heb ook een tooltje genaamd Drive DX gebruikt en die geeft het volgende aan:
/f/image/sgB9Yh5P80Ay6vMon1etbYp0.png?f=fotoalbum_large)
971 uur in 1,5 jaar lijkt me wat aan de lage kant aangezien ik er maanden lang dagelijks mee heb gewerkt (zo'n 10 uur per dag), daarnaast geeft deze ook aan andere cycli count aan (189 vs 220).
Kan iemand hier wat zinnigs over roepen?