@
Redondo1982 @
Hathi Mijn excuses heren. De prijzen opvolgen van apple producten is nu niet iets waar ik me dagelijks of hobbymatig mee inlaat. Ik zag de nieuwe M2 producten toevallig in m'n youtube ads voorbij komen. Goede filmpjes steeds wel.
Ik heb wel alvorens te posten snel eens de M1 pro prijzen opgezocht in de pricewatch hier, en zag met een snelle blik 1999 staan. In mijn gedachten herinner ik me verkeerd dat de 14" pro nog net onder de 2000 zat.
Bedankt voor de correctie, inderdaad het was 2299. Dus 10%.
Ik heb me verder ook niet uitgesproken over de prijsstelling of daar een mening over geformuleerd, goed of slecht. Apple is een autonoom bedrijf, laptops zijn luxe producten, en daar mogen ze voor vragen wat ze willen. Ik heb daar helemaal niets van te vinden. Ze kunnen het vragen, want ze verkopen elke laptop die ze maken. Apple verkoopt sinds "apple silicon" steeds meer laptops, en de andere laptopboeren gaan elk trimester achteruit.
Dus ze doen wel iets goed! En uiteindelijk heeft apple echt wel de markt opgeschud. Misschien niet op absolute performance, maar wel op performance/watt en verbruik. Daar staan ze op eenzame hoogte. Geen enkele andere chip komt daar nog maar in de buurt. x86 blijft maar aanmodderen met chips die de batterij leegtrekken in 1 tot max. 3 uur op hoge performance.
Apple heeft daar top werk geleverd (*), en vind (in mijn mening terecht) dat het daarvoor buiten proportie mag beloond worden.
Vrije markt dus.
(*) hardware engineering, maar ook software (rosetta) en hun reusachtige hoeveelheid developers in een jaar tijd even hun software laten aanpassen. Om die tanker om te draaien naar ARM zou windows misschien wel 10 jaar nodig hebben. De greep die apple heeft op hun platform en developers heeft niemand anders in de industrie. Goed of slecht, kan je over debatteren, maar bij dit soort transities is het wel een voordeel. Meedraaien of gelost worden!
[
Voor 16% gewijzigd door
Amos_x op 20-01-2023 11:46
]