Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:08
Bossie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Ik heb het inmiddels alweer draaien en het loopt idd prima, kon blijkbaar ook gewoon een tweede trial period doen.
Ik zit even te kijken en zie ook een versie op surfsport staan.

https://www.surfspot.nl/p...p-18-voor-mac-1-jaar.html

De versie impliceerd de standaard licentie van €99,95

Maar er staat bij dat het een licentie van 1 jaar is.

Klopt dat, of blijft het gewoon werken?

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
Tweak_ers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Ik zit even te kijken en zie ook een versie op surfsport staan.

https://www.surfspot.nl/p...p-18-voor-mac-1-jaar.html

De versie impliceerd de standaard licentie van €99,95

Maar er staat bij dat het een licentie van 1 jaar is.

Klopt dat, of blijft het gewoon werken?

Iemand ervaring?
Dat klopt, daarna mag je weer verlengen.
Volgens mij heb je Parallels desktop als product en als service. Het Product kun je los aanschaffen waarbij ze voor elke nieuwe release van MacOs je moet upgraden naar de bijbehorende release.

De service is een subscription dacht ik waarbij je altijd de laatste versie krijgt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:08
Bossie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Dat klopt, daarna mag je weer verlengen.
Volgens mij heb je Parallels desktop als product en als service. Het Product kun je los aanschaffen waarbij ze voor elke nieuwe release van MacOs je moet upgraden naar de bijbehorende release.

De service is een subscription dacht ik waarbij je altijd de laatste versie krijgt.
Hmmmm, product is €129
Service is normaal €99
Service via surfspot is €42

Kun je voor die €129 jaren vooruit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:04

JoepW

iRacer & Home Assistant

Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Hmmmm, product is €129
Service is normaal €99

Niet als Apple een wijziging doorvoert met een major release die de boel blokkeert.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-09 11:43
Altijd een beetje riskant met macos idd. Na een nieuwe grote release is het afwachten wat nog draait. De Parallels versie van van voor de huidige release werkt nog steeds. Maar geen garantie dat het over twee jaar ook nog werkt.

Ik vind trouwens Parallels een prachtig product. Niet alleen qua performance maar ook hoe het geïntegreerd kunt laten werken met macOS. Spotlight ziet zelfs de VM apps.

Wel vind ik het voor mijn eigen gebruik het geld niet waard. Ik zou het enkel gebruiken voor een paar Windows games en voor het aanklooien met een paar Linux VM’s. Voor dat eerste heb je een oplossing met een hoop performance verlies. En dan kun je je afvragen of je voor dat geld niet beter een game console in de aanbieding kunt kopen. Voor het tweede voldoet een gratis VM concurrent eigenlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
Tweak_ers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Hmmmm, product is €129
Service is normaal €99

Hier gebruik ik de Parallels Desktop editie, zonder abonnementsvorm. Deze heb ik afgelopen jaar, tegen gereduceerd tarief, moeten upgraden naar de nieuwste versie voor ondersteuning van Ventura.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:57
offtopic:
Je kunt Parallels bij de Duitse webwinkels en ook bij Amazon met korting kopen op Black Friday en andere shopping events. Dan betaal je ook niet de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*snip* niet helpen met warez

[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 05-01-2023 10:55 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De gehele discussie over Parallels past beter in een eigen topic, of als het gaat om het vinden van de beste koop in Aanbiedingen en kortingscodes. Laten we weer ontopic gaan met discussie over en ervaringen met de MacBook Pro 2021 :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:44

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben vast niet de enige die zeer geïnteresseerd is in deze twee monitoren:

Samsung 27" 5k en de Dell 32" 6k

Vooral benieuwd naar de (vooralsnog onbekende) prijzen. Eindelijk concurrentie voor de (te?) dure Apple schermen?

[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 05-01-2023 12:33 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:10
amphora schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:33:

Vooral benieuwd naar de (vooralsnog onbekende) prijzen. Eindelijk concurrentie voor de (te?) dure Apple schermen?
Goh, Samsung heeft weer zijn best gedaan om vooral niet te kopiëren.
Heb zelf deze en die bevalt mij uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tiswat schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Gelukkig kopieert Apple nooit iets ;)
Maar ik werk al jaren op een 5K scherm en wil echt niet een stap terug doen dus zit 'vast' aan mijn 5 jaar oude LG ultrafine 5k of upgraden naar studio display maar die vind ik eigenlijk de meerprijs niet waard.

[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 05-01-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vrees echt voor de gammele bouwkwaliteit en let op dat de S9 een mat scherm heeft (dat moet je maar net mooi of fijn vinden)
tiswat schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Ja blijft me altijd verbazen dit soort dingen, maar ik kan je verzekeren dat de Studio Display er nog steeds 10x mooier uitziet. Werk er dagelijks op en het is echt een heerlijk scherm (ondanks de hoge prijs en het gebrek aan MiniLED t.o.v. de Macbook Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:19

ddZ

Ik hou de reviews (en gebruikerservaringen) van die 27" in de gaten. Privé op mijn MacBook Pro 14-inch, maar voor thuiswerken vast aan een Dell laptop. Daarom is de Studio Display nooit op een optie geweest. Die LG 34" ultrawide die hierboven genoemd wordt is ook een optie, maar daar lees ik verschillende ervaringen over (bouwkwaliteit, inbranden, scherm wat uitvalt etc.). Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-10 22:17

Mijn god, wat is die Dell een gedrocht met die camera, erg jammer. Wel heel fijn dat er eens overgestapt wordt op 5K en 6K. En dan komt Apple straks natuurlijk met een 7K XDR bij de nieuwe Mac Pro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:49
Sluw schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn god, wat is die Dell een gedrocht met die camera, erg jammer. Wel heel fijn dat er eens overgestapt wordt op 5K en 6K. En dan komt Apple straks natuurlijk met een 7K XDR bij de nieuwe Mac Pro :+
Daar hoor ik de meesten over, maar ik vind hem eigenlijk wel mooi haha. Ze hadden alleen beter één met en één zonder kunnen maken, net zoals met de U3223QE.

Belangrijker is of het weer 60hz is. Zo ja, dan zou dit echt een gemiste kans zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Redondo1982 op 06-01-2023 11:19 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Redondo1982 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Daar hoor ik de meesten over, maar ik vind hem eigenlijk wel mooi haha. Ze hadden alleen beter één met en één zonder kunnen maken, net zoals met de U3223QE.

Belangrijker is of het weer 60hz is. Zo ja, dan zou dit echt een gemiste kans zijn.
Is 60hz geen bandbreedte limitatie? In ieder geval wel de reden waarom er minder en trage aansluitmogelijkheden op de 5K en 6K monitoren van Apple zitten.

Edit: even opgezocht, lijkt inderdaad een tunderbolt bandbreedte restrictie. Ik weet ook dat de usb aansluitingen op de 6K XDR redelijk traag zijn. Bron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rwZh2yGhO6Z8moqypP7U15cGjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3H0OWTjoT4g39YFnJbFqTjG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Sluw op 06-01-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Sluw schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Designawards zal hij niet winnen inderdaad. Je zou willen dat Dell net als Samsung wat meer naar Apple kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Sluw schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Is 60hz geen bandbreedte limitatie? In ieder geval wel de reden waarom er minder en trage aansluitmogelijkheden op de 5K en 6K monitoren van Apple zitten.

Edit: even opgezocht, lijkt inderdaad een tunderbolt bandbreedte restrictie. Ik weet ook dat de usb aansluitingen op de 6K XDR redelijk traag zijn. Bron

[Afbeelding]
Aha, dan zal het 60hz blijven denk ik. Al heb ik nu een 5120*2160 40" van Lenovo en die doet 75hz. Ook via TB4. Er zal vast wat te tunen zijn, maar 120hz is niet haalbaar. Nog even de toekomst afwachten maar, al heb ik wel weer wat schermen nodig voor op kantoor erbij door uitbreidingen. En dan neem ik meestal zelf weer de nieuwste en dan krijgt een medewerker die van mij weer haha. Ook niks mis mee, is ook altijd een vrij dik scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
amphora schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Designawards zal hij niet winnen inderdaad. Je zou willen dat Dell net als Samsung wat meer naar Apple kijkt...
Dell schermen zien er altijd erg gelikt uit hoor. Deze loopt een beetje uit de pas. Ik hoop dat ze iig nooit naar Samsung gaan kijken. Samsung kan Apple wel nadoen met het laatste scherm, maar het is het vast weer net niet. Logisch ook door meestal lagere prijzen. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Iedereen loopt te zeuren over de Apple schermen, duur dit en duur dat. Maar de kwaliteit en het design spat er vanaf. Als je zo'n Amac of AS binnen loopt dan valt zo'n scherm je gelijk op. De kleine van mij is ook al helemaal over. Die wilt elke dag naar de plaatselijk Amac om weer te kijken naar dat scherm en een Macbook pro 16". >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als ik zeg dat een discussie over Parallels hier offtopic is, moeten jullie natuurlijk niet gaan discussiëren over externe schermen :+ Laten we het ontopic houden over de MacBook Pro :) Voor discussies over de nieuwe beeldschermen van Samsung (en anderen) kun je beter een nieuw topic openen, eventueel in Videokaarten en beeldschermen

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daedalus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:45:
[mbr]Als ik zeg dat een discussie over Parallels hier offtopic is, moeten jullie natuurlijk niet gaan discussiëren over externe schermen :+ Laten we het ontopic houden over de MacBook Pro :) Voor discussies over de nieuwe beeldschermen van Samsung (en anderen) kun je beter een nieuw topic openen, eventueel in Videokaarten en beeldschermen[/]
Er is ook een topic over de Mac Studio (Display) alleen staat die niet in de titel van het topic, wellicht dat die nog toegevoegd kan worden aangezien het wel in de OP staat. Mac Studio (1e generatie, 2022) - Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Greatsword schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Er is ook een topic over de Mac Studio (Display) alleen staat die niet in de titel van het topic, wellicht dat die nog toegevoegd kan worden aangezien het wel in de OP staat. Mac Studio (1e generatie, 2022) - Ervaringen & Discussie
offtopic:
Het wordt wat lastig om dat in de titel te frotten vanwege de karakterlimiet, maar zal kijken of het erin past. Daarnaast zou het beter zijn als hiervoor een apart topic te hebben, aangezien de schermen niet exclusief voor de Mac Studio zijn. Maar goed, dat is niet een discussie voor in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

Exirion

Gadgetfetisjist

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:04:
VirtualBox, VMWare Fusion en UTM zijn mooi, maar werkt gewoon net niet lekker. Dat mag je denk ik ook niet verwachten omdat deze gratis worden aangeboden.
Wat UTM betreft heb je met Windows gelijk. UTM is wel de beste optie om Linux op je Apple Silicon Mac te draaien. Ik heb die M1 Pro inmiddels een jaar, maar met de recente ontwikkelingen voelt het nu pas als een volwaardige bloedsnelle machine. De noodzaak van een aparte Windows notebook als ontwikkelmachine wordt hiermee ook weer kleiner. Visual Studio 17.4 draait erg vlotjes op Windows 11 for ARM onder Parallels. Zelfs WSL2 wat ik op mijn Windows notebook draai zou hierop nog prima moeten werken. Voor embedded development is alle tooling ook voor ARM64 beschikbaar of zelf te builden.

Benchmarks met 8 cores op een 10-core M1 Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/hPIs4NVNpBj7BLz8VlhcS7kI.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ECkePADuW9sOM8FisUjmy255.png

Een jaar geleden was dit alles nog tamelijk ondenkbaar _/-\o_

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unseen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik heb een 16" en die haak ik wel eens via HDMI aan op mijn receiver (Yamaha RXA820). Krijg het niet voor elkaar om Dolby Digital Plus (EC3) audio naar de receiver te sturen. Dolby Digital (AC3) wordt wel herkend. De receiver heeft een HDMI 2.0 poort, net als de Mac dus dat zou geen belemmering moeten zijn. Kabeltje is ook goed, voldoende bandbreedte. Is er iemand die wel EC3 output via HMDI voor elkaar heeft?

Update:
Als ik dit Reddit draadje lees dan ondersteunt een MBP geen EC3/Atmos via de HDMI uitgang, slechts Dolby Digital. Wat erg merkwaardig is voor een Macbook PRO. Je kunt wel 32 kanaals PCM uitsturen maar dan doet de Mac de Dolby decoding en dat is onwenselijk omdat de AVR dat veel beter kan.

Misschien toch eens uitsluitsel vragen met en support call naar Apple.

[ Voor 36% gewijzigd door Unseen op 13-01-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgen mogelijk nieuwe 14 en 16 inch MacBooks.

https://www.macrumors.com...ct-from-next-macbook-pro/

Huidige Apple Prijzen vanaf ~2250 en 2750,-
Ben bang voor een prijsverhoging naar minimaal 2499,- en 2999,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:30:

Snel de huidige kopen zou mijn advies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:57
De nieuwe versies gaan hoe dan ook prijsverhogingen betekenen (zie ook o.a. De MBA 2022). Heb zelf om die reden eind vorig jaar een 14” MBP aangeschaft met korting; onder de streep was een MBA met vergelijkbare specs dezelfde prijs, terwijl de MBP in veel opzichten de superieure computer is. En, niet onbelangrijk, mijn persoonlijke grens lag rond de 2000 euro, en de nieuwe gaan daar zonder twijfel overheen.

Hoewel ik in retro perspectief (gezien wat ik met de computer doe) destijds een 2020 MBA voor rond de 1000 had moeten kopen. Die eerste generatie M1 chips was wel echt voordelig in de markt gezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Yakumos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:41:
De nieuwe versies gaan hoe dan ook prijsverhogingen betekenen (zie ook o.a. De MBA 2022). Heb zelf om die reden eind vorig jaar een 14” MBP aangeschaft met korting; onder de streep was een MBA met vergelijkbare specs dezelfde prijs, terwijl de MBP in veel opzichten de superieure computer is. En, niet onbelangrijk, mijn persoonlijke grens lag rond de 2000 euro, en de nieuwe gaan daar zonder twijfel overheen.

Hoewel ik in retro perspectief (gezien wat ik met de computer doe) destijds een 2020 MBA voor rond de 1000 had moeten kopen. Die eerste generatie M1 chips was wel echt voordelig in de markt gezet..
Die 2020 MBA met M1 is zelfs een paar keer onder de € 900,- geweest. € 888,- om precies te zijn, wat ik me kan herinneren even snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:58
Ik heb een tijdje last gehad van de 'plop' bij de speakers. Dit is vreemd genoeg vanzelf verdwenen.
Sinds deze week wel een nieuwe erbij: bij het starten van een youtube video begint hij keihard (met het geluid van de video) waarna hij heel snel afschaalt naar het ingestelde volume. Herkennen mensen dit probleem en is er een -simpele- oplossing voor?

Uiteraard is de mac up to date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluw
Greatsword schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:30:

En daar zijn ze dan! Inclusief een Mac Mini met M2 Pro

Edit - beter links:
MacBook Pro
Mac Mini

[ Voor 32% gewijzigd door Sluw op 17-01-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks, ook gelijk even gedeeld in het Mini Topic ;)

Greatsword in "[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie"

En ook het NL artikel:

https://www.apple.com/nl/...for-next-level-workflows/

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 17-01-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

En zoals verwacht minimaal 200 euro duurder als ik even gauw naar de macbook pro 14 inch kijk...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Quakie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:15:
En zoals verwacht minimaal 200 euro duurder als ik even gauw naar de macbook pro 14 inch kijk...
De M1Pro lanceerde toch ook voor $1999 of heb ik het mis. Dan is er dus geen prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@sluw de m1 14 inch was hier 2250 en is nu 2450 euro.. En zoals bij andere apple producten zijn amerikaanse bedragen niet gewijzigd maar wel rest van de wereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast de chip lijkt dit dus de grootste verandering te zijn:

Betere verbindingsmogelijkheden

MacBook Pro biedt nu wifi 6E3 voor snellere draadloze verbindingen. Ook is de HDMI geavanceerder geworden, waardoor 8K-displays tot 60 Hz en 4K-displays tot 240 Hz worden ondersteund

@robcoenen Kan jij toevallig een nieuw topic maken voor deze en de Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Quakie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:20:
@sluw de m1 14 inch was hier 2250 en is nu 2450 euro.. En zoals bij andere apple producten zijn amerikaanse bedragen niet gewijzigd maar wel rest van de wereld..
Ah je hebt gelijk, ik keek inderdaad naar de prijzen in het persbericht ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-10 12:43
Auw... € 2.449,- voor de basis 14 inch
Als ik het snel zie, behalve de M2 processor, verder hetzelfde als de 14 inch (2021)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertjb61
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-10 12:43
Toch iets meer..
Previously on the 2021 MacBook Pro models, the HDMI 2.0 port only supports a single 4K display with a refresh rate of up to 60Hz.

But the more advanced HDMI port on the new MacBook Pro models with M2 Pro and ‌M2‌ Max chips means they now provide support for 8K displays up to 60Hz and 4K displays up to 240Hz.

The new MacBook Pro models also feature Wi-Fi 6E for faster wireless connectivity, along with three Thunderbolt 4 ports, an SDXC card slot, and MagSafe 3 charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Voor degene die echt op zoek zijn naar een 14 inch MBP, dan is het 2021 model nog steeds een van de betere keus die je meestal al voor +/- 1500 kan krijgen afhankelijk van de spec.

4K @ 240hz is wel nice op HDMI :)

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

YouTube: Meet the new MacBook Pro and Mac mini | Apple

Er is een mini event filmpje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08

Blaz0r

:)

Ik kon het mezelf niet aan doen om nog een generatie over te slaan :P dus ik heb zojuist meteen besteld:
16inch, zilver, M2pro, 32GB, 1TB (toetsenbord engels VS)

Ik upgrade vanaf een:
2020 MacBook Pro, 13inch, spacegray, M1, 16GB, 1TB

Geweldig apparaat zowel performance als batterij, maar ik heb het scherm altijd veel te klein gevonden. (Ik kwam daarvoor van een 2012 15inch rMPB). Ik ben voor zilver gegaan omdat ik op spacegray een lichte afdruk achter laat met mijn rechter hand die vaak op de laptop ligt.

Ik heb ook overwogen om een M1pro tegen de huidige scherpe prijzen aan te schaffen, maar de configuratie zoals ik die wil is dan niet beschikbaar. NL toetsenbord is echt geen optie en 32GB wil ik heel graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:18
geertjb61 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:06:
Auw... € 2.449,- voor de basis 14 inch
Als ik het snel zie, behalve de M2 processor, verder hetzelfde als de 14 inch (2021)?
Sodeju, dat is een stijging van 25% van de door mij betaalde prijs. Dat gaat toch nergens meer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:20:
Alhoewel er vast wel een extra winstmarge voor Apple op zal zitten (en alhoewel de componenten voor hen vast ook duurder zijn geworden, dat is overal zo), denk ik dat de koersval usd <> euro een aardig gedeelte van het verschilbedrag voor z'n rekening zal nemen.

De euro is de afgelopen tijd (o.a. door de oorlog in Oekraïne , etc etc) flink in waarde gedaald.

Ik praat het dus niet goed, maar er zullen bergen mensen zijn die melden dat Apple zich rijk rekent, wat enige nuance kan gebruiken. Hoe dan ook, het was altijd al duur speelgoed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
MysticX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:09:
Voor degene die echt op zoek zijn naar een 14 inch MBP, dan is het 2021 model nog steeds een van de betere keus die je meestal al voor +/- 1500 kan krijgen afhankelijk van de spec.

4K @ 240hz is wel nice op HDMI :)
Dan is ie niet nieuw, wat niet erg is. Alleen wel zo eerlijk om te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexuzu schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Sodeju, dat is een stijging van 25% van de door mij betaalde prijs. Dat gaat toch nergens meer over.
Je moet advies en Apple prijzen natuurlijk niet vergelijken met andere webshops en eventuele (BlackFriday) aanbiedingen.

10-20% stijging was te verwachten, dus wat dat betreft niks geks.

De nieuwe M2 modellen zullen vast snel al weer op Marktplaats en V&A staan voor ~1800,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuzomu
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-09 20:17
Ik was benieuwd hoe het zat met jullie batterij prestaties met de Macbook M1 Pro. Ik heb die van mij sinds begin april 2022, inmiddels 208 cycles erop zitten :o. Begin wel te merken dat de batterij prestaties achteruit gaan, hoewel Apple de battery health aangeeft op 93%. Aangezien dit mijn 1e macbook is was ik wel benieuwd hoe jullie hierin staan, wisselen jullie eens per 300? 400? 500? cycles van batterij?

Die van mij staat namelijk gemiddeld zo'n 6/7+ uur per dag aan, en met een volle charge doe ik ongeveer 4,5/5 uurtjes. Dit was in het begin geloof ik echt een uurtje of 6/7, en ja dan heb ik wel de hele dag pycharm, webstorm en veels teveel safari tabs draaiende maar daar blijft het dan ook bij.

Probeer ook om hem zoveel mogelijik in low power mode te houden, zie ik misschien nog iets over het hoofd waardoor mijn batterij prestaties niet helemaal optimaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kuzomu Ik hang mijn MacBook altijd zoveel mogelijk aan het stroom, hierdoor heb ik altijd hele lage cycles, zelfs na een jaar gebruik.

Heb zelf nog nooit een accu hoeven laten vervangen omdat de prestaties altijd wel redelijk blijven.

Zou me pas zorgen maken als je een melding krijgt of als de prestaties echt onacceptabel worden.

Elke 300-400 cycles accu vervangen zou ik niet adviseren want dan wordt het een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:16
Kuzomu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 04:50:
Ik was benieuwd hoe het zat met jullie batterij prestaties met de Macbook M1 Pro. Ik heb die van mij sinds begin april 2022, inmiddels 208 cycles erop zitten :o. Begin wel te merken dat de batterij prestaties achteruit gaan, hoewel Apple de battery health aangeeft op 93%. Aangezien dit mijn 1e macbook is was ik wel benieuwd hoe jullie hierin staan, wisselen jullie eens per 300? 400? 500? cycles van batterij?

Die van mij staat namelijk gemiddeld zo'n 6/7+ uur per dag aan, en met een volle charge doe ik ongeveer 4,5/5 uurtjes. Dit was in het begin geloof ik echt een uurtje of 6/7, en ja dan heb ik wel de hele dag pycharm, webstorm en veels teveel safari tabs draaiende maar daar blijft het dan ook bij.

Probeer ook om hem zoveel mogelijik in low power mode te houden, zie ik misschien nog iets over het hoofd waardoor mijn batterij prestaties niet helemaal optimaal zijn?
Ik denk dat zoveel mogelijk aan de lader het beste is. Maar op zich hoef je er niet zoveel zorgen over te maken

mijn werklaptop: vanaf november in gebruik, 5 dagen per week, meestal aan de lader, 22 cycli, 100% capaciteit. Ik laat 'm af en toe leeggaan, weet eigenlijk niet of dat goed is.
Privé: vanaf augustus, elke dag in gebruik, ik laat 'm altijd leeggaan totdat het OS gaat klagen, 33 cycli, 99% capaciteit.

[ Voor 26% gewijzigd door Kalentum op 20-01-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit topic staat verder vol met ervaringen dus gebruik ook eens de zoek functie zou ik zeggen op accu, battery of cycle 😏

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Zie ik nu goed dat de M2 pro's 500 euro zijn gestegen in prijs tov de M1 pro's? Snel gezien voor grofweg dezelfde spec (16GB, 512GB opslag, cpu upgrade uiteraard)

Die spagaat in hun aanbod en de eindeloze discussies over de relatief betere value van de 14inch pro tov de air M2 zijn zo ook wel verleden tijd. Daar is door youtubers oneindig veel filmpjes aan gewijd.

Ipv de macbook air M2 realistischer in de markt te zetten, kan je inderdaad ook de M2 pro's een stuk duuurder maken. Zo kan het ook natuurlijk :) Zo neem je die discussie weg, creeer je terug differentatie in specs en prijzen.

Uiteindelijk ziet apple ook wel dat de elasticiteit op hun prijzen enorm is. De consument betaalt het toch wel. 2000, 2500 euro, zelfs meer als het moet. Als je al op dat soort bedragen zit, in het luxe segment waar niet op een paar honderd euro gekeken wordt, kan je vragen wat de cosument er voor wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Amos_x schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:34:
Zie ik nu goed dat de M2 pro's 500 euro zijn gestegen in prijs tov de M1 pro's? Snel gezien voor grofweg dezelfde spec (16GB, 512GB opslag, cpu upgrade uiteraard)

Die spagaat in hun aanbod en de eindeloze discussies over de relatief betere value van de 14inch pro tov de air M2 zijn zo ook wel verleden tijd. Daar is door youtubers oneindig veel filmpjes aan gewijd.

Ipv de macbook air M2 realistischer in de markt te zetten, kan je inderdaad ook de M2 pro's een stuk duuurder maken. Zo kan het ook natuurlijk :) Zo neem je die discussie weg, creeer je terug differentatie in specs en prijzen.

Uiteindelijk ziet apple ook wel dat de elasticiteit op hun prijzen enorm is. De consument betaalt het toch wel. 2000, 2500 euro, zelfs meer als het moet. Als je al op dat soort bedragen zit, in het luxe segment waar niet op een paar honderd euro gekeken wordt, kan je vragen wat de cosument er voor wil betalen.
Je bent wel kampioen 'open deuren intrappen', dit is hier al zo vaak gezegd, voor gewaarschuwd en voorspeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Nee, dat zie je niet goed. De instap 14" M1 Pro was bij introductie 2249,-. De instap 14" M2 Pro is nu 2449,-
Dus dat is 'maar' €200 duurder.
Je moet de introductieprijzen natuurlijk niet vergelijken met de aanbiedingsprijzen van retailers 1,5 jaar later.

Dan nog is er inderdaad een prijsstijging, maar dat viel ook wel te verwachten. En nog geen 10% stijging valt me eigenlijk nog wel mee. Ik was bang voor een hogere stijging.

En nee, daarmee probeer ik niet Apple te verdedigen ofzo. Het blijft belachelijk veel geld en de upgrades zijn al helemaal belachelijk duur en compleet uit verhouding, maargoed dat kennen we van Apple en is eigenlijk nooit anders geweest. Maar je kan moeilijk verbaasd zijn over de hoogte van de prijzen van deze nieuwe MacBooks, dit is gewoon precies wat te verwachten viel.

[ Voor 21% gewijzigd door Hathi op 20-01-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 15:05

Fab1Man

Live life to the fullest

Het is wel van de zotte dat ze de prijs in dollars hetzelfde houden of zelfs goedkoper maken en alles in euro’s in prijs verhogen. Inflatie en btw is een veelgehoord argument maar dat gaat ook niet helemaal meer op vind ik. De value for money is hard achteruit aan het gaan in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:18
Fab1Man schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:09:
Het is wel van de zotte dat ze de prijs in dollars hetzelfde houden of zelfs goedkoper maken en alles in euro’s in prijs verhogen. Inflatie en btw is een veelgehoord argument maar dat gaat ook niet helemaal meer op vind ik. De value for money is hard achteruit aan het gaan in Europa.
Schrijf Tim Crook een brief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34

Ik heb 2 weken geleden de 16" M1 max gekocht (32GB/1TB). Ik kan deze nog retour sturen.
Echter heb ik hem wel met een korting gekocht (3400,-)

Dus als ik dezelfde specs qua geheugen een ssd wil ben ik wel 4k+ kwijt. Dat is voor mij wel echt te veel en ik weet niet of de m2 dat waard is.

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je vergeet nog 1 aspect in de prijs, de dollarkoers. Die is nu een beetje aan het terug kabbelen, maar tov 2 jaar geleden is die ongeveer 15 procent gedaald ofzo? Gezien Apple een Amerikaans bedrijf is, wat alles in dollars uitrekend, uitdrukt, en het als basisvaluta heeft, betekend dit dat ze daarmee ook 15 procent minder voor dezelfde laptop krijgen als de europrijs hetzelfde blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@Redondo1982 @Hathi Mijn excuses heren. De prijzen opvolgen van apple producten is nu niet iets waar ik me dagelijks of hobbymatig mee inlaat. Ik zag de nieuwe M2 producten toevallig in m'n youtube ads voorbij komen. Goede filmpjes steeds wel.
Ik heb wel alvorens te posten snel eens de M1 pro prijzen opgezocht in de pricewatch hier, en zag met een snelle blik 1999 staan. In mijn gedachten herinner ik me verkeerd dat de 14" pro nog net onder de 2000 zat.

Bedankt voor de correctie, inderdaad het was 2299. Dus 10%.

Ik heb me verder ook niet uitgesproken over de prijsstelling of daar een mening over geformuleerd, goed of slecht. Apple is een autonoom bedrijf, laptops zijn luxe producten, en daar mogen ze voor vragen wat ze willen. Ik heb daar helemaal niets van te vinden. Ze kunnen het vragen, want ze verkopen elke laptop die ze maken. Apple verkoopt sinds "apple silicon" steeds meer laptops, en de andere laptopboeren gaan elk trimester achteruit.

Dus ze doen wel iets goed! En uiteindelijk heeft apple echt wel de markt opgeschud. Misschien niet op absolute performance, maar wel op performance/watt en verbruik. Daar staan ze op eenzame hoogte. Geen enkele andere chip komt daar nog maar in de buurt. x86 blijft maar aanmodderen met chips die de batterij leegtrekken in 1 tot max. 3 uur op hoge performance.

Apple heeft daar top werk geleverd (*), en vind (in mijn mening terecht) dat het daarvoor buiten proportie mag beloond worden.

Vrije markt dus.

(*) hardware engineering, maar ook software (rosetta) en hun reusachtige hoeveelheid developers in een jaar tijd even hun software laten aanpassen. Om die tanker om te draaien naar ARM zou windows misschien wel 10 jaar nodig hebben. De greep die apple heeft op hun platform en developers heeft niemand anders in de industrie. Goed of slecht, kan je over debatteren, maar bij dit soort transities is het wel een voordeel. Meedraaien of gelost worden!

[ Voor 16% gewijzigd door Amos_x op 20-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:13
Maar kijk ik dan zo scheel of heb ik geluk met de prijsstijging?
was nl aan het wachten op mijn configuratie die ik zou willen 14" (10-16 32gb 1tb)

m1 pro 10-16 32gb 1tb was 3204 euro als ik mij niet vergis
m2 pro 10-16 32gb 1tb is 3139 euro

deze is dus zelfs iets goedkoper, of zie ik iets cruciaals over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Om nog even terug te komen op die battery health: bij mij staat die na een half jaar nog op honderd procent, maar dat is bij acht cycli, dus niet heel erg representatief. (Apple geeft trouwens een levensduur van duizend cycli aan voordat de accu naar verwachting naar tachtig procent capaciteit zakt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:00
Ervaringen na de eerste maand met een M1 Pro 14-inch, 2021 zijn goed. Mijn vorige was een 2015 dual core Intel machine en daarvan begon ik wel te merken dat die moeite had met hedendaagse zaken als virtual machines, video conference en dergelijke.

Van een iets wat krappe 8 GB werkgeheugen toen naar een nu bijzonder ruime 32 GB, met het oog op de toekomst. Het probleem waar ik nu echter wel tegenaan loop is dat virtual machines op de M1 processor wat meer tijd vragen om netjes in te richten. ARM-versies van bestuurssystemen verzamelen en proberen of het allemaal wil werken. Uiteindelijk komen we er wel.

Het scherm is mooi helder en met 14-inch ten opzichte van de vorige 13-inch gaat er een stuk meer informatie op het scherm maar de machine blijft binnen dezelfde vormfactor. Draagbaarheid is in mijn geval een belangrijk punt. Een extern scherm aansluiten is een fluitje van een cent en het omschakelen verloopt vlotjes. Mijn 2015 machine had daar nog wel eens problemen mee en bleef maar heen en weer schakelen. Daar heb ik nu geen last van.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 20-01-2023 19:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:44
Commendatore schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:25:
Om nog even terug te komen op die battery health: bij mij staat die na een half jaar nog op honderd procent, maar dat is bij acht cycli, dus niet heel erg representatief. (Apple geeft trouwens een levensduur van duizend cycli aan voordat de accu naar verwachting naar tachtig procent capaciteit zakt.)
Mijn Macbook M1 Pro 16" is precies 1 jaar oud. 22 cycles en nog 97% battery health, altijd op stroom gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online

Alhoewel er vast wel een extra winstmarge voor Apple op zal zitten (en alhoewel de componenten voor hen vast ook duurder zijn geworden, dat is overal zo), denk ik dat de koersval usd <> euro een aardig gedeelte van het verschilbedrag voor z'n rekening zal nemen.

De euro is de afgelopen tijd (o.a. door de oorlog in Oekraïne , etc etc) flink in waarde gedaald.

Ik praat het dus niet goed, maar er zullen bergen mensen zijn die melden dat Apple zich rijk rekent, wat enige nuance kan gebruiken. Hoe dan ook, het was altijd al duur speelgoed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
je vergeet wel even dat inflatie en het feit dat de euro / dollar koers heel anders is nu dan een paar jaar terug, niet door Apple komt. Alles, alles wordt duurder daardoor.

Daarmee zeg ik niet dat Apple niets fout doet, noch dat ze heilig zijn. Maar dat een verkoopprijs stijgt, betekend niet dat die verhoging zo 1-op-1 in hun spaarpot gaat.

En wat ik nergens hoor, is dat wederom: alles, alles in prijs stijgt. Dus de hardware die Apple elders inkoopt, salarissen etc. etc. Nou kan Apple met de marges die ze maken best de prijzen gelijk houden, ook al is hun cost of sales hoger. Maar dat is a) niet des-ondernemers en b) niet realistisch. Iedere onderneming berekent dat door, totdat het moment komt dat de sales teruglopen.

Je zegt 'de value for money is hard achteruit aan het gaan in Europa'. Dat vind ik ook, maar de vraag is dus waardoor dat komt. En dankzij bijv. de oorlog in Oekraïne en die ellendige corona periode zijn de prijzen overal omhoog gegaan, niet alleen de gas- en energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Als dat zo zou zijn, dan waren de prijzen in Amerika ook wel omhoog gegaan.. In het algemeen zijn er nu heel veel bedrijven die onder noem van " alles is duurder geworden " hun prijzen verhogen om hun winstmarge te behouden.
Niet elke bedrijf rekent het door. Er zijn ook Amerikaanse bedrijven die niet zo te werk gaan. Die verwerken hun valuta impact in hun maandelijkse rapportage... kortom mocht euro zwakker staan dan dollar moet je lokaal 1) zorgen voor meer omzet 2) kosten besparen 3) accepteren dat deel van winst verdampt is door exchange rate.... Andersom werkt het ook mee, dat Amerikaanse bedrijven extra winst pakken omdat euro zo sterk stond..

Maar goed, heel offtopic.

Ik zelf werk altijd met een max bedrag. 2250 euro of 2450 euro voor een laptop zijn geen bedragen die ik prive ervoor uit wilt uit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Quakie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:13:
Als dat zo zou zijn, dan waren de prijzen in Amerika ook wel omhoog gegaan.. In het algemeen zijn er nu heel veel bedrijven die onder noem van " alles is duurder geworden " hun prijzen verhogen om hun winstmarge te behouden.
Niet elke bedrijf rekent het door. Er zijn ook Amerikaanse bedrijven die niet zo te werk gaan. Die verwerken hun valuta impact in hun maandelijkse rapportage... kortom mocht euro zwakker staan dan dollar moet je lokaal 1) zorgen voor meer omzet 2) kosten besparen 3) accepteren dat deel van winst verdampt is door exchange rate.... Andersom werkt het ook mee, dat Amerikaanse bedrijven extra winst pakken omdat euro zo sterk stond..

Maar goed, heel offtopic.

Ik zelf werk altijd met een max bedrag. 2250 euro of 2450 euro voor een laptop zijn geen bedragen die ik prive ervoor uit wilt uit geven.
Iedereen werkt toch met max bedragen? Je vindt iets het waard of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Precies... ging mij er meer om dat of 2250 of 2450 dan geen verschil maakt. Voor geen goud dat ik zoveel geld uit geef voor een prive laptop. Hoeveel jaar ik er ook mee doe.. maar iedereen maakt zijn eigen overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Commendatore schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:25:
Ik kijk net even bij de mijne (14 inch basic configuratie) van september 2022.
Moet ik me zorgen maken?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us8g4KQNfHqHwUk6MS-cQu2R8g0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9YYvccSzpZro0RR3KjgayhUM.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door bakkie1985 op 22-01-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 17:06
Okay... misschien tijd voor een nieuw topic... batterij degradatie Macbook 2021....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdJsjj0kvxEth8F0K5mvD7HbJMA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bFEqEXDbOo4WfnCgz0g1IASq.gif?f=fotoalbum_large

Maak me nog geen zorgen :-) Laat Al Dente de accu beheren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
MacOS is prima in staat dat zelf te regelen zonder allerlei losse tooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Commendatore schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:58:
MacOS is prima in staat dat zelf te regelen zonder allerlei losse tooltjes.
Volgens mij laadt hij altijd meteen tot 100% en is dit niet instelbaar toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 09:41
bakkie1985 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Volgens mij probeert de MBP smart te laden, dwz dat hij tot 80% laadt en probeert te voorspellen wanneer hij doorlaadt tot 100%. Zelfde als bij iOS devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:05

_AN

bakkie1985 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Geoptimaliseerd laden bestaat ook in macOS:
Geoptimaliseerd opladen: Deze optie helpt om de batterij minder te belasten en de levensduur ervan te verlengen door je dagelijkse oplaadroutine te leren. Het opladen van de batterij wordt vertraagd bij een batterijniveau van 80% wanneer het apparaat waarschijnlijk lange tijd op een stopcontact aangesloten blijft; de bedoeling is dat de batterij wordt opgeladen voordat je het apparaat loskoppelt. Open Systeeminstellingen, klik op 'Batterij' in de navigatiekolom, klik op de informatieknop naast 'Batterijconditie' en schakel 'Geoptimaliseerd opladen' in.
Bron: https://support.apple.com...book-pro/apdbc13fd966/mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
En als je hem continu aan de stroom laat, dan trekt hij de accu op een bepaald moment leeg tot plusminus tachtig procent en probeert hem ergens rond dat niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 20:09
Bij mij werkt dat slimme laden niet meer. Van januari tot en met medio einde zomer bleef mijn MBP M1pro netjes op 80%, hij hangt altijd aan de lader.
Nadat ik de MacBook één keer heb meegenomen en in de trein een film heb gekeken, wat overigens maar paar procent batterij heeft gekost, laad hij hem daarna altijd op tot 100%. En houd hem dus niet op meer op 80%.

Op internet las ik veel zelfde klachten, ook rond dezelfde periode, misschien heeft het met een update in september te maken. Ook Apple kon mij niet helpen hoe ik mij MacBook op 80% kan houden.

Uiteindelijk heb ik het opgegeven en hebben we in december met een eindejaar korting Al Dente aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
don spike schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:39:
Bij mij werkt dat slimme laden niet meer. Van januari tot en met medio einde zomer bleef mijn MBP M1pro netjes op 80%, hij hangt altijd aan de lader.
Nadat ik de MacBook één keer heb meegenomen en in de trein een film heb gekeken, wat overigens maar paar procent batterij heeft gekost, laad hij hem daarna altijd op tot 100%. En houd hem dus niet op meer op 80%.

Op internet las ik veel zelfde klachten, ook rond dezelfde periode, misschien heeft het met een update in september te maken. Ook Apple kon mij niet helpen hoe ik mij MacBook op 80% kan houden.

Uiteindelijk heb ik het opgegeven en hebben we in december met een eindejaar korting Al Dente aangeschaft.
Hangt hier grotendeels aan de lader en heb die hele functie uitgezet. Merkte juist dat ik hierdoor meer laadcycli op mijn Mac kreeg dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Greatsword schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Hangt hier grotendeels aan de lader en heb die hele functie uitgezet. Merkte juist dat ik hierdoor meer laadcycli op mijn Mac kreeg dan voorheen.
Ik gebruik de originele standaard bijgeleverde Apple lader de MacSafe3.

Bij mij liep de laad cycles juist op toen hij weigerde om op 80% te blijven.

Blijft de MacBook Pro (M1pro) bij iemand wel netjes op 80% ?

Bij mij dus eerste half jaar prima. Met een keertje laptop buiten de deur meegenomen te hebben weigerde hij dat daarna voor maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Voor Intel MacBooks is er nog het onvolprezen Charge Limiter op GitHub.

Werkt uitstekend om hem lekker op 80% te houden, weet niet of het ook een versie heeft voor de M.x
https://github.com/godly-devotion/charge-limiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
don spike schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:39:

Haal je hem tussendoor regelmatig van de stroom? Dat heeft namelijk wel invloed, heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Commendatore schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Haal je hem tussendoor regelmatig van de stroom? Dat heeft namelijk wel invloed, heb ik gemerkt.
Hij hangt gewoon continu aan de stroom. En blijft altijd op zijn plek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

Exirion

Gadgetfetisjist

FWIW, dit is mijn MBP M1 Pro 14" met 12.6 erop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/x1uVeV7xaMuKRIFtPPNxeGAj.png

Ik snap ook niet echt waarom ie niet consequent vasthoudt aan die 80%, maar er lijkt toch wel iets van controle op te zitten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 17:06
dan is dat al dente toch wellicht een uitkomst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Waarom zou je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Hoi allen!

Hoop dat dit het juiste topic is :)

Vanuit mijn werkgever (web-development) is het tijd om een nieuwe Macbook uit te kiezen. Mijn huidige model komt uit 2018 en voldoet (naast accuduur) verder nog prima. Mijn werkgever laat aan mij de keus, maar zelf ben ik een beetje aan het twijfelen.

Voor context de specificaties van mijn huidige model
CPU: Intel core i7 6-core 2,6Ghz
GPU : Radeon Pro 560X 4 GB / Intel UHD Graphics 630 1536 MB
Memory : 16GB 2400Mhz
SSD: 512GB

Ik werk op zowel het laptopscherm als op een extern scherm van 3440 x 1440

Het enige waar ik af en toe tegen aan loop is dat mijn RAM volloopt wanneer ik aan grotere projecten of constant tussen projecten wissel, een groot Sketch of Figma bestand open heb en vaak meerdere browsers met meerdere tabs open heb.

Waar ik tussen twijfel is het volgende: een "oudere" M1 macbook pro met 32GB, of een huidige M2 macbook pro met 16GB ram (beiden 16 inch overigens).

Wat is wijsheid, ook voor de langere termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JaapN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:05:

Het enige waar ik af en toe tegen aan loop is dat mijn RAM volloopt wanneer ik aan grotere projecten of constant tussen projecten wissel, een groot Sketch of Figma bestand open heb en vaak meerdere browsers met meerdere tabs open heb.

Waar ik tussen twijfel is het volgende: een "oudere" M1 macbook pro met 32GB, of een huidige M2 macbook pro met 16GB ram (beiden 16 inch overigens).

M1 Pro met 32GB lijk je op de langere termijn voor jouw type werk meer baat bij te hebben dan een iets snellere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenthex
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 17:13
JaapN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:05:
Hoi allen!

Hoop dat dit het juiste topic is :)

Vanuit mijn werkgever (web-development) is het tijd om een nieuwe Macbook uit te kiezen. Mijn huidige model komt uit 2018 en voldoet (naast accuduur) verder nog prima. Mijn werkgever laat aan mij de keus, maar zelf ben ik een beetje aan het twijfelen.

Sowieso de M1 met 32 GB RAM, ga je op lange termijn veel meer aan hebben met jouw profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
@Jenthex en @Greatsword Thanks voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 16:13
Helaas is mijn huidige MacBook Pro 2016 te traag geworden voor mijn werkzaamheden. Nu ben ik op zoek naar een MacBook 16 inch. Twijfel alleen tussen 16 of 32 gb werkgeheugen en een Pro of Max chip. Ik gebruik hem dagelijks voor programmeren, web design en kleine promo filmpjes. Is het verstandig om voor de afgeprijsde M1 Pro of Max te gaan? Of is een m2 pro of Max het extra geld waard? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:44
@Remtronica ik zou voor 32G geheugen en 1T opslag gaan. je doet geen continu zwaar videoediting dus de (m1)pro volstaat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Remtronica schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:22:
Helaas is mijn huidige MacBook Pro 2016 te traag geworden voor mijn werkzaamheden. Nu ben ik op zoek naar een MacBook 16 inch. Twijfel alleen tussen 16 of 32 gb werkgeheugen en een Pro of Max chip. Ik gebruik hem dagelijks voor programmeren, web design en kleine promo filmpjes. Is het verstandig om voor de afgeprijsde M1 Pro of Max te gaan? Of is een m2 pro of Max het extra geld waard? Alvast bedankt.
Kan je het geld missen van de upgrades? Zo ja, dan altijd doen als je twijfelt. Wat maakt die paar honderd extra nou uit als je daardoor zorgeloos kan werken? Als je werkt moet je goed materiaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remtronica schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:22:
Wat zijn je huidige specs en wat is/gaat er precies traag?
Waarom twijfel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 16:13
Bedankt voor de reacties. Zat ook aan 32 gb te denken en waarschijnlijk 1 a 2 tb opslag. Mijn huidige MacBook is een i5 met maar 8 gb werkgeheugen en 256gb ssd. Ik twijfel, omdat xcode en dergelijk erg traag zijn geworden. Bij het builden van een project in Xcode kan ik momenteel beter een bakje koffie gaan drinken ;).

Daarnaast heb ik de opslag al snel vol en bijvoorbeeld Xcode updaten met nieuwe simulators neemt veel ssd opslag in. Bovendien heb je voor een kleine update al minstens 40gb vrije ruimte nodig.

Helaas zie ik dat tussen een MacBook van 16gb en 1tb al snel een verschil zit van bijna 1000 euro vergeleken met een MacBook van 32gb 1tb. Daarnaast wordt het verschil nog groter tussen een M1 Pro en m2 pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jenthex
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 17:13
Remtronica schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:38:
Bedankt voor de reacties. Zat ook aan 32 gb te denken en waarschijnlijk 1 a 2 tb opslag. Mijn huidige MacBook is een i5 met maar 8 gb werkgeheugen en 256gb ssd. Ik twijfel, omdat xcode en dergelijk erg traag zijn geworden. Bij het builden van een project in Xcode kan ik momenteel beter een bakje koffie gaan drinken ;).

Daarnaast heb ik de opslag al snel vol en bijvoorbeeld Xcode updaten met nieuwe simulators neemt veel ssd opslag in. Bovendien heb je voor een kleine update al minstens 40gb vrije ruimte nodig.

Helaas zie ik dat tussen een MacBook van 16gb en 1tb al snel een verschil zit van bijna 1000 euro vergeleken met een MacBook van 32gb 1tb. Daarnaast wordt het verschil nog groter tussen een M1 Pro en m2 pro.
Sowieso gaan voor een M1 Pro model, gaat al een gigantisch verschil zijn met wat je nu hebt en de M2 Pro is het gewoon niet waard door het prijsverschil. Ik zou in jouw plaats voor een 2021 M1 Pro met 16 GB RAM en 1TB SSD gaan, dan is het betaalbaar en zou meer dan voldoende moeten zijn voor jouw doeleinden. Tip: de refurbished store van Apple is momenteel wel interessant en dat zijn eigenlijk zo goed als nieuwe modellen die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-09 00:30
Kan het automatisch opstarten bij openen van de M1 MBP '21 helemaal niet meer worden uitgeschakeld?

Google leert me dat de M1 MBP zelf de boel reset bij het opstarten waardoor een terminal command dat ik vond geen oplossing meer biedt. Misschien weten jullie meer dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Waarom wil je dat, buiten eventueel voor het schoonmaken van het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
Inderdaad schoonmaak. En verder is het persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Apra schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:47:
Inderdaad schoonmaak. En verder is het persoonlijke voorkeur.
https://folivora.ai/keyboardcleantool/

Van de makers van BetterTouchTool

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 01-02-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
Kek tooltje. Al kan ik de MBP ook gewoon helemaal uitschakelen alvorens hem schoon te maken natuurlijk.

Enfin, er is nog geen antwoord op mijn vraag gepost; is het niet mogelijk om dat automatisch opstarten bij openen uit te schakelen?
Pagina: 1 ... 32 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9