Acties:
  • +1 Henk 'm!
RickvN schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:27:
Ik lees er hier weinig over, maar ik merk dat mijn MBP soms echt verschrikkelijk traag kan zijn met enkel een beetje browsen. Als ik de Mac herstart vind ik niet dat die nu langere tijd weer echt sneller is.... Er draait weinig op de achtergrond, net even 'activiteitenweergave'. gecheckt en dan is er inactief > 90% van CPU. Als ik type of in andere programma's zit merk ik er minder van. Enig idee wat deze vertraging in scrollen veroorzaakt?
Welke browser gebruik je? Toevallig ook een zooi ad blockers of heb je wellicht Privé Doorgifte aan staan?

https://support.apple.com/nl-nl/HT212614

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 27-11-2022 13:09 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zijn er hier meer mensen die merken dat hun scherm heel losjes scharniert? Mijne klapt bij opstaan met laptop vrij snel achterover en al vanaf een graag of 30 automatisch dicht.

Dat ben ik met andere MacBooks niet gewend. Heb het even met iemand anders vergeleken en daar werkt het scharnier een stuk “strakker”.

Het gaat in mijn geval om de 14” variant.

[ Voor 6% gewijzigd door ViNyL op 29-11-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ViNyL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:57:
Zijn er hier meer mensen die merken dat hun scherm heel losjes scharniert? Mijne klapt bij opstaan met laptop vrij snel achterover en al vanaf een graag of 30 automatisch dicht.

Dat ben ik met andere MacBooks niet gewend. Heb het even met iemand anders vergeleken en daar werkt het scharnier een stuk “strakker”.

Heb ik geen last van met mijn 14" variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 19:56

Reneger

Wie? IK?

Geen last van... Ik zou bij een apple store langs gaan of aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Misschien dan toch maar even aankloppen bij in dit geval de MM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
peter-rm schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:44:
[...]

wat mij minder bevalt aan de behuizing zijn de ventilatiessleuven aan de zijkant links en rechtsonder. Ik heb het idee dat daar makkelijk stof etc in kan gaan zitten.

verder een prima apparaat

ik heb als vervanging van mijn MBpro (early 2011) afgelopen week ook maar een nieuwe bij de MM gehaald.
Ze zijn vrij smal, dus ik denk dat dat wel meevalt. Voordeel van deze plaatsing is ook dat het beter is schoon te houden dan bij de oude locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 20:54
Ik probeer de gegevens van mijn Macbook 15 inch 2015 over te zetten naar de MBP 14", maar de migratieassistent stopt elke keer op hetzelfde moment. Afgelopen nacht maar de hele nacht laten lopen, maar was vanochtend nog steeds even ver. Dit is met een thunderbolt kabel en zou dus super snel moeten gaan (50MB/s). Ook al met Wifi direct geprobeerd. En ook al Apps niet aangevinkt en dus alleen gebruikers data. Lijkt fout te gaan ergens in die gebruikers data.

Ik heb nu dus maar een clean install op de MBP 14" gedaan om hem even helemaal leeg te hebben, maar wat raden jullie aan:
1. Handmatig de benodigde bestanden overzetten. Vervolgens alles op de nieuwe macbook handmatig instellen en installeren?
2. Iets anders? Maar wat dan?

*heb ook al geprobeerde de oude macbook via "target disk mode" als bron te gebruiken, maar dan wordt die niet gevonden in de migratie assistent.

[ Voor 9% gewijzigd door gabn88 op 29-11-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:15

De scharnieren zitten losser dan andere modellen heb ik het gevoel. Bij de 13” pro van mijn vrouw moet ik meer kracht gebruiken om het scherm open en dicht te klappen dan bij mijn 14” waarbij het - naar mijn gevoel - veel te soepel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gabn88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:36:

1. Handmatig de benodigde bestanden overzetten. Vervolgens alles op de nieuwe macbook handmatig instellen en installeren?
2. Iets anders? Maar wat dan?

*heb ook al geprobeerde de oude macbook via "target disk mode" als bron te gebruiken, maar dan wordt die niet gevonden in de migratie assistent.
Ja gewoon sowieso 1.

Frisse installatie + native M1 versies van de software.
Daarna TimeMacine aansluiten mounten en via Finder alles handmatig kopieren/plakken/terugzetten.

Zo bespaar je ook al snel tientallen GB aan rotzooi.

Wat standaard al in iCloud zit wordt overgenomen als je inlogt met je AppleID, dus dan gaat het vaak alleen nog maar om je eigen documenten, foto's, muziek etc. Zo spannend is dat helemaal niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 29-11-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
Greatsword schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:44:
[...]

Ja gewoon sowieso 1.

Frisse installatie, native M1 versies van de software.
Daarna mounten en alles handmatig kopieren/plakken/terugzetten.

Zo bespaar je ook al snel tientallen GB aan rotzooi.

Wat standaard al in iCloud zit wordt overgenomen als je inlogt met je AppleID, dus dan gaat het vaak alleen nog maar om je eigen documenten, foto's, muziek etc. Zo spannend is dat helemaal niet meer.
Ga ik dat doen. Ik heb wel echt veel programma's van vs code, tot een hele zooi aan homebrew, verschillende python versies, verschillende databases, enz. Best een gedoe dus om dat weer helemaal goed te krijgen. En dan nog de wachtwoorden/instellingen, enz. Had gehoopt dat het wat makkelijker zou zijn, maar helaas :+

Trouwens, scharnier is inderdaad een stuk losser dan van mijn vorige macbook pro 2015. Vooral open klappen.

[ Voor 6% gewijzigd door gabn88 op 29-11-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 09:41
Y451N schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:43:
[...]

De scharnieren zitten losser dan andere modellen heb ik het gevoel. Bij de 13” pro van mijn vrouw moet ik meer kracht gebruiken om het scherm open en dicht te klappen dan bij mijn 14” waarbij het - naar mijn gevoel - veel te soepel gaat.
Hier bij. mijn 14" geen last van, zou ook niet zo moeten zijn. Zou inderdaad even contact opnemen met Apple
Scharnier gaat wel iets soepeler dan de 13" pro van hiervoor, maar niet zoals beschreven wordt dat hij bij 30 graden dichtvalt oid

[ Voor 12% gewijzigd door double_V op 29-11-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:52
mijn 14" ,vorige week gehaald bij MM, heeft ook een stroeve deksel schanier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gabn88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:48:
[...]

Ga ik dat doen. Ik heb wel echt veel programma's van vs code, tot een hele zooi aan homebrew, verschillende python versies, verschillende databases, enz. Best een gedoe dus om dat weer helemaal goed te krijgen. En dan nog de wachtwoorden/instellingen, enz. Had gehoopt dat het wat makkelijker zou zijn, maar helaas :+
Ik werk al jaren op de volgende manier:

Alles van Apple staat in iCloud (bij een nieuwe Mac o.i.d. is het dus gekoppeld aan je AppleID, kwestie van inloggen en alles wordt automatisch opnieuw gedownload)

Al mijn andere belangrijke data/bestanden staat op de Synolgy NAS i.c.m Synology Drive om het synchroon te houden (soort van dropbox)
ook daar is het dus een kwestie van het programma downloaden/aanmelden en dan haalt hij alles weer voor me binnen.

Het enige wat ik dus altijd moet doen is even de nieuwste versies van de programma's downloaden, installeren en configureren. Ben je inderdaad even zoet mee, maar dat voorkomt in de praktijk vaak wel heel veel gedoe en mogelijke complicaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
double_V schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:50:
[...]

Hier bij. mijn 14" geen last van, zou ook niet zo moeten zijn. Zou inderdaad even contact opnemen met Apple
Scharnier gaat wel iets soepeler dan de 13" pro van hiervoor, maar niet zoals beschreven wordt dat hij bij 30 graden dichtvalt oid
Net even de hardcover eraf gehaald en dan is het probleem er niet. Had niet verwacht dat die paar grammen extra dat veroorzaken. Bij mijn vorige laptops nooit problemen mee gehad.

edit:

Even gewogen en de cover voor de klep is 125 gram.

[ Voor 6% gewijzigd door ViNyL op 29-11-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
125 gram? Ik kan me goed voorstellen dat dat problemen geeft. Ik betwijfel ook of het verstandig is om zo'n ding te gebruiken, aangezien die dingen schijnbaar nog weleens problemen willen geven bij het goed dichtklappen van de laptop, plus dat er allerlei zooi onder kan gaan zitten die krassen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Ja het is een gewoonte omdat ik hem graag netjes wil houden. Dat lukt goed met zo’n cover maar als het ontwerp verandert, zoals nu mss de scharnieren, dan is het inderdaad niet heel handig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-09 00:30
Zo, vandaag mijn 16" (base model) opgehaald. Zelfs de laagste specs zijn zwaar overkill voor mij (base model Air zou al voldoende capabel zijn), maar ik vind de andere schermen te klein dus here we are.

Ik heb hem nog niet gebruikt trouwens, dit bericht typ ik op mijn mid-2010 macbook pro 15" (die het op zich nog redelijk doet, behalve in een hele warme ruimte in de zomer en afgezien van een bekend GPU probleem).

Hierboven las ik dat handmatig bestanden overzetten de beste optie is, dat was ik sowieso van plan. Maar wat is de snelste manier?

Geen enkele (voor dit doel bruikbare) poort van de twee macbooks komt overeen.

Dus ik gok ethernetkabel (met UTP-thunderbolt adapter die ik zou moeten aanschaffen)? Of is AirDrop al stabiel en snel genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Externe SSD gebruiken? (Handmatig) terugzetten uit net gemaakte backup? (Die heb je hoop ik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
Externe SSD heb ik niet, externe HDD wel (net zo oud als mijn oude mac), en een externe behuizing voor een HDD (geen idee of daar een SSD in kan eigenlijk). Maar is een kabel in die setup niet sowieso langzamer dan ethernet?

Time Machine heb ik ooit uitgeschakeld; ik weet niet meer precies waarom (volgens mij omdat ik de backup op mijn externe HDD wilde en die niet constant gekoppeld was). Laatste handmatige backup is waarschijnlijk een jaar of 5 geleden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:52
ik heb gewoon de optie kopieren van mijn oude mbpro (13" early 2010) gebruikt. over het (wifi)netwerk, liep feilloos.
kreeg alleen de melding dat een aantal 32bits progjes niet meer werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
Wifi lijkt me ook wel prima eigenlijk ja.

Ik zat nog even verder te zoeken en bekabeld kan ik:
- een ethernetkabel in een thunderbolt naar gigabit-ethernet adapter prikken.

Of de SSD uit mijn oude macbook halen en die vervolgens:
- in mijn externe HDD behuizing schuiven, en dan de USB-A kabel daarvan in een USB-C naar USB-A adapter prikken. Niet optimaal qua snelheid natuurlijk.
- los aansluiten met een USB-C naar SATA adapter (bijv. uitvoering: Ewent EW7075 USB-C 3.1 Gen1 to 2.5 inch SATA Adapter Cable for SS...). Deze adapter heeft hierna dan weinig nut meer voor me, tenzij ik de (interne) SSD extern blijf gebruiken, maar dan kan ik mijn oude macbook niet meer gebruiken (overweeg ik voor iTunes i.c.m. versterker en speakers (allemaal "vintage" en dus bekabeld).

Geen van bovenstaande adapters heb ik, dus als ik er toch eentje aan moet schaffen dan wordt het waarschijnlijk thunderbolt naar gigabit-ethernet.

Dank voor het duwen in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
Apra schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:51:
Wifi lijkt me ook wel prima eigenlijk ja.

Ik zat nog even verder te zoeken en bekabeld kan ik:
- een ethernetkabel in een thunderbolt naar gigabit-ethernet adapter prikken.

Of de SSD uit mijn oude macbook halen en die vervolgens:
- in mijn externe HDD behuizing schuiven, en dan de USB-A kabel daarvan in een USB-C naar USB-A adapter prikken. Niet optimaal qua snelheid natuurlijk.
- los aansluiten met een USB-C naar SATA adapter (bijv. uitvoering: Ewent EW7075 USB-C 3.1 Gen1 to 2.5 inch SATA Adapter Cable for SS...). Deze adapter heeft hierna dan weinig nut meer voor me, tenzij ik de (interne) SSD extern blijf gebruiken, maar dan kan ik mijn oude macbook niet meer gebruiken (overweeg ik voor iTunes i.c.m. versterker en speakers (allemaal "vintage" en dus bekabeld).

Geen van bovenstaande adapters heb ik, dus als ik er toch eentje aan moet schaffen dan wordt het waarschijnlijk thunderbolt naar gigabit-ethernet.

Dank voor het duwen in de goede richting.
Ik weet dat het totaal wat anders is, maar ik gebruik nu cyberduck SFTP via een draadloze verbinding en voor het eenmalig overzetten vind ik het snel genoeg. Ik zet nu alleen de bestanden over die ik nodig heb, en laat de oude laptop als externe schijf aangesloten via het netwerk. Gaat natuurlijk niet werken als je veel onderweg bent, maar ik vind het ideaal want dan ben je snel up and running en ik kopieer pas iets wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
Mijn scherm "flitst" (+/- elke seconde) na het slapen van de Macbook 14 M1 als die aangesloten blijft via de HDMI. Doe ik de HDMI stekker eruit en weer erin blijft die "flitsen" maar wel duidelijk veel minder vaak (1x per 5 minuten). Is dit een bekend probleem? Is er iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gabn88 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:33:
Mijn scherm "flitst" (+/- elke seconde) na het slapen van de Macbook 14 M1 als die aangesloten blijft via de HDMI. Doe ik de HDMI stekker eruit en weer erin blijft die "flitsen" maar wel duidelijk veel minder vaak (1x per 5 minuten). Is dit een bekend probleem? Is er iets aan te doen?
Al een andere HDMI kabel geprobeerd en heb je de monitor rechtstreeks aangesloten of via een hub o.i.d.?

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 30-11-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
Greatsword schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:39:
[...]

Al een andere HDMI kabel geprobeerd en heb je de monitor rechtstreeks aangesloten of via een hub o.i.d.?
Rechtstreeks. Kabel is dezelfde als bij de vorige macbook en scherm ook. Maar ik moet zeggen dat het na het opnieuw aansluiten nog maar 2 keer is voorgekomen (sinds de vorige post). En daarna niet meer. Wel vreemd, hoop dat het niet standaard wordt dat na de slaapmodus de stekker er eerst uit en weer in moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gabn88 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:33:
Ik zou is een andere HDMI kabel proberen. Wel eentje die officieel de specs heeft die jij ook nodig hebt. Klinkt alsof je HDMI kabel niet voldoet aan de specs en af en toe een bitje weg valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gabn88
Okay, dit raadt je nooit. Ik had vanochtend na sleep hetzelfde probleem, constant flikkerend scherm. Dus ik verplaats mijn iphone, welke via een nieuwe USB C - lightning kabel opgeladen wordt en het probleem werd ineens minder. Die kabel lag over de HDMI kabel. Dus de iphone oplaadkabel de andere kant uit gelegd en nu is het geen probleem meer. Oepsie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
gabn88 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:35:
Okay, dit raadt je nooit. Ik had vanochtend na sleep hetzelfde probleem, constant flikkerend scherm. Dus ik verplaats mijn iphone, welke via een nieuwe USB C - lightning kabel opgeladen wordt en het probleem werd ineens minder. Die kabel lag over de HDMI kabel. Dus de iphone oplaadkabel de andere kant uit gelegd en nu is het geen probleem meer. Oepsie.
Dan heb je een cheap HDMI kabel zonder afscherming, zoals hier ook werd gesuggereerd als oorzaak. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

stormfly schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:36:
[...]

Dan heb je een cheap HDMI kabel zonder afscherming, zoals hier ook werd gesuggereerd als oorzaak. 8)
Inderdaad. Advies is om alsnog de kabel dus te vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:46
Vanochtend mezelf 3x sukkel genoemd, vanochtend in mn tas een flesje water opengesprongen en ja hoor mn 4 maanden jonge MacBook Pro onder het water. |:(

Inmiddels uitgezet en gelegd te drogen...iemand nog tips? Nadeel is dat de laptop zelf steeds weer automatisch aan ging. Nu niet meer....

Nog een andere vraag voor plan B als hij echt 'overleden' is:
Ik heb (gelukkig) een kostbaarheden buitenshuis verzekering bij centraal beheer. https://www.centraalbehee...en-buitenshuisverzekering

Weet iemand zo of dit gedekt is (bij unive staat bij ook als je kopje water omstoot en over de laptop komt dit gedekt is). In de voorwaarden en op deze site kan ik het zo niet vinden (ook niet dat het bv uitgesloten is...dus dan zou je zeggen dat ik goed zit).

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Wil ze nog even niet bellen, want dan kun je dit soort dingen beter eerst zeker weten is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommodoreAmiga
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:02
okio schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:29:
Vanochtend mezelf 3x sukkel genoemd, vanochtend in mn tas een flesje water opengesprongen en ja hoor mn 4 maanden jonge MacBook Pro onder het water. |:(

Inmiddels uitgezet en gelegd te drogen...iemand nog tips? Nadeel is dat de laptop zelf steeds weer automatisch aan ging. Nu niet meer....

Ik heb (gelukkig) een kostbaarheden buitenshuis verzekering bij centraal beheer. https://www.centraalbehee...en-buitenshuisverzekering

Weet iemand zo of dit gedekt is (bij unive staat bij ook als je kopje water omstoot en over de laptop komt dit gedekt is). In de voorwaarden en op deze site kan ik het zo niet vinden (ook niet dat het bv uitgesloten is...dus dan zou je zeggen dat ik goed zit).

Wil ze nog even niet bellen, want dan kun je dit soort dingen beter eerst zeker weten is mijn ervaring.
Vervelend, komt hopelijk allemaal wel goed. Misschien door een schadeloosstelling door de verzekeraar.

De verzekeraar kan het op 2 manieren interpreteren. Vergoeden omdat het voldoet aan:

"Centraal Beheer Verzekeringsvoorwaarden Centraal Beheer Woonverzekering December 2022
5. Voor welke schade bent u verzekerd? En voor welke
niet?
5.1. Waar moet de gebeurtenis aan voldoen?
De gebeurtenis voldoet aan de volgende voorwaarden:
De oorzaak van de schade gebeurt onverwachts.
Het gebeurt tijdens de looptijd van de verzekering.
De oorzaak van de schade is verzekerd volgens deze voorwaarden.
1 oorzaak voor meer gebeurtenissen geldt als 1 gebeurtenis.–
Bijvoorbeeld: uw tas wordt hardhandig gestolen waardoor u valt en waarbij u uw bril beschadigt.–
5.2. Voor welke schade bent u verzekerd? En voor welke niet?
Uw persoonlijke bezittingen zijn verzekerd voor schade die ontstaat door:
beschadiging;
verlies of
diefstal."

Niet vergoeden omdat:

"Centraal Beheer Verzekeringsvoorwaarden Centraal Beheer Woonverzekering December 2022
Gebeurtenis Wat is niet verzekerd?
Verzekerde neemt niet de
normale voorzichtigheid in
acht
Schade die ontstaat doordat verzekerde niet de normale voorzichtigheid in acht
neemt, is niet verzekerd. Onder normale voorzichtigheid verstaan wij dat
verzekerde in redelijkheid betere maatregelen had moeten nemen om schade te
voorkomen. Hieraan is bijvoorbeeld niet voldaan als:
• Verzekerde een koffer laat staan en daar niet bij blijft.
• Verzekerde een rugtas over de leuning van zijn stoel hangt en daar niet op let."

Afhankelijk hoe lang je een polis hebt en wellicht hoeveel polissen je hebt lopen kan een verzekeraar hier wat coulanter mee omgaan. Ik zou zeggen. Open kaart spelen en voorleggen bij verzekeraar.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
*snip* geen V&A op het forum

[ Voor 84% gewijzigd door Daedalus op 05-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

okio schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:29:

Deze vraag kun je beter in Persoonlijke financiën, studie en loopbaan stellen. Dit is meer 'ervaringen met verzekeringen' dan 'ervaringen met de MacBook Pro 14" en 16"' ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
Ik ben iemand die prefereert om met een US qwerty toetsenbord layout te typen. Weet iemand waar ik een laptop met deze layout kan bestellen behalve bij apple zelf? Bij apple betaal je hierdoor 300 euro meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardappelnoot schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:42:
Ik ben iemand die prefereert om met een US qwerty toetsenbord layout te typen. Weet iemand waar ik een laptop met deze layout kan bestellen behalve bij apple zelf? Bij apple betaal je hierdoor 300 euro meer..
Is hier ook al meerdere keren besproken als je de zoekfunctie gebruikt.

Custom Builds en kortingen gaan niet echt samen. De vraag is dus of dat toetsenbord je dus honderden euros waard is.

Je kan eventueel nog een extern US toetsenbord aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
Greatsword schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:50:
[...]

Is hier ook al meerdere keren besproken als je de zoekfunctie gebruikt.

Custom Builds en kortingen gaan niet echt samen. De vraag is dus of dat toetsenbord je dus honderden euros waard is.

Je kan eventueel nog een extern US toetsenbord aanschaffen ;)
Excuseer!
Ik zal dan wel wachten tot er een nieuwe macbook op de markt komt, dan zijn de prijzen overal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardappelnoot schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
[...]

Excuseer!
Ik zal dan wel wachten tot er een nieuwe macbook op de markt komt, dan zijn de prijzen overal gelijk.
Apple zelf is standaard al een stuk duurder dan de gemiddelde webshop en hou er rekening mee dat bij de volgende MacBook Pro (M2 Pro/Max) je nog eens 10-20% erbij mag rekenen voor de koers en inflatie correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

Aardappelnoot schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
[...]

Excuseer!
Laat ik beginnen dat ik het ook liever heb, maar ik heb sinds een jaar een tweede macbook met standaard nl layout. Ik zit nog steeds mis met de enter, maar je hebt key binding tools ervoor ik tik blind dus nog steeds mis maar wordt wel als een enter geregisteerd dus kan er mee leven...Dit zou eventueel ook nog werken voor linker shift...

Misschien dat je hier wat aan hebt?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Aardappelnoot schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:42:
Een aantal jaar terug had ik een 2017 Mac bij MacVoorMinder aangeschaft, dat was met US key. Geen idee of ze dat nu nog steeds doen, maar je zou het eens kunnen vragen.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:17
MysticX schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 02:14:
[...]

Een aantal jaar terug had ik een 2017 Mac bij MacVoorMinder aangeschaft, dat was met US key. Geen idee of ze dat nu nog steeds doen, maar je zou het eens kunnen vragen.
Yes, sir. Alle modellen hebben daar nog een US toetsenbordindeling (QWERTY ANSI). Of je nu kiest voor een M1 of M2 Air of een M1 Pro 14 of 16 inch etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ben ik hier nu de enige die geen enkel probleem heeft met de Europese layouts? Voordeel daarvan is ook dat je dan makkelijker kunt schakelen naar een layout behorend bij een andere Europese taal. (Dat kan handig zijn als je tekens nodig hebt die niet op elke indeling voorkomen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Commendatore schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:15:
Ben ik hier nu de enige die geen enkel probleem heeft met de Europese layouts?
Nou, denk eerder dat het 90% ISO is en 10% ANSI maar we gaan het zien ;)

Poll: Wat voor Toetsenbord Layout heb je in je Mac
ISO (Hoge Enter)
ANSI (Platte Enter
Anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405093&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ9h0fWI5ssI4nK5ilAtQJu2mRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSvEklhj2K5rnilp9FNgeBeP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 11-12-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:57
Pfff. Nog geen 4 maanden geleden is mijn scherm vervangen. Nu is het weer raak. Putjes in het scherm die ik er niet uit krijg. Het is geen viezigheid. Ik maak het scherm schoon met het Pro Display XDR doekje en heb niets tussen mijn toetsenbord, zoals Apple aanbeveelt.

Het toetsenbord en chassis wordt altijd schoongemaakt voordat ik de laptop dichtklap. Snap hier helemaal niks van. Morgen Apple bellen. Heb wel AppleCare, maar dit lijkt me een garantiedingetje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zl3ASBC4vjamuHN7iMFDynPpOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwuCfgXEPgIKBRggy0N8dvdk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Heb je hem misschien een keer per ongeluk vervoerd in een tas met zand erin, gecombineerd met veel druk op de behuizing? Ik zie namelijk meerdere mensen waarbij dit herhaaldelijk optreedt, terwijl anderen nergens last van hebben. Dan moeten er haast wel omgevingsfactoren meespelen.

Op welk deel van het scherm zitten ze trouwens?

(En neem dit alsjeblieft niet op als persoonlijke kritiek. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit komt, zodat anderen en ikzelf dit kunnen voorkomen bij hun laptops.)

[ Voor 27% gewijzigd door Commendatore op 12-12-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:44
Dennisweb schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:03:
Pfff. Nog geen 4 maanden geleden is mijn scherm vervangen. Nu is het weer raak. Putjes in het scherm die ik er niet uit krijg. Het is geen viezigheid. Ik maak het scherm schoon met het Pro Display XDR doekje en heb niets tussen mijn toetsenbord, zoals Apple aanbeveelt.

Het toetsenbord en chassis wordt altijd schoongemaakt voordat ik de laptop dichtklap. Snap hier helemaal niks van. Morgen Apple bellen. Heb wel AppleCare, maar dit lijkt me een garantiedingetje. [Afbeelding]
Onder je toetsen zit waarschijnlijk zand, of andere harde micro stukjes (broodkruimels, of wat dan ook) die los komen als je de laptop vervoert. en dan komt het tussen de toetsen en het scherm.

Je kunt het oplossen door de laptop dicht te doen met een microvezeldoek er tussen. Zo doe ik het al een jaar met mijn macbook pro 2021 en gaat prima!

Heb ik geleerd met mijn oude macbook pro uit 2015, had het zelfde probleem. Zit toch altijd wel wat onder je toetsenbord, en dat komt los en tussen je scherm,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
moonlander schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:13:
[...]

Onder je toetsen zit waarschijnlijk zand, of andere harde micro stukjes (broodkruimels, of wat dan ook) die los komen als je de laptop vervoert. en dan komt het tussen de toetsen en het scherm.

Je kunt het oplossen door de laptop dicht te doen met een microvezeldoek er tussen. Zo doe ik het al een jaar met mijn macbook pro 2021 en gaat prima!

Heb ik geleerd met mijn oude macbook pro uit 2015, had het zelfde probleem. Zit toch altijd wel wat onder je toetsenbord, en dat komt los en tussen je scherm,.
Mijn MacBook Pro gaat niet mee naar het strand, wordt altijd binnen gebruikt. Ik eet niet boven mijn MacBook Pro en was netjes mijn handen. Ik kan de ‘putjes’ ook niet voelen; het lijkt aan de binnenkant van de glasplaat te zitten.

Verder zegt Apple zelf dat je niets tussen het toetsenbord en het scherm moet leggen omdat de glasplaat daar te dun voor is en er dan schade door de grote druk op het scherm kan staan. Eigenlijk heb ik dus precies gedaan wat Apple wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Die stippeltjes op je scherm heb ik af en toe ook, maar dan maak ik het scherm schoon met een microvezel doekje met klein beetje water erop. Heb je dat al eens geprobeerd?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
moonlander schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:13:
[...]

Broodkruimels kunnen dit eigenlijk niet veroorzaken. Mijn vermoeden is echt iets van zand tussen de toetsen inderdaad. Dat verklaart ook waarom sommigen dit herhaaldelijk hebben en anderen nooit. (Dat zand komt waarschijnlijk niet allemaal in één keer los.)

Ik heb trouwens wat rond zitten zoeken en ik ben ook berichten tegengekomen over dit euvel bij de 16" Intel MBP en nog een paar andere modellen. De maar heel beperkte ruimte tussen topcase en scherm in dichtgeklapte toestand zou het risico op dit soort schade weleens wat groter kunnen maken. Daarom zou ik er zelf ook nooit een doekje tussen doen, hoe dun ook, want dat verkleint de ruimte nog meer, plus risico op ongelijke druk op het scherm met alle risico's van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Zitten de spikkels in dichtgeklapte toestand eigenlijk boven het toetsenbord of boven de palm rest of het trackpad? Dat maakt ook nog wel wat uit voor de mogelijke oorzaak namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
MysticX schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:32:
Die stippeltjes op je scherm heb ik af en toe ook, maar dan maak ik het scherm schoon met een microvezel doekje met klein beetje water erop. Heb je dat al eens geprobeerd?
Yep! Dan wordt het oppervlak mooi schoon en zie je de putjes nog beter zitten. Lijkt wel of het aan de andere kant van de glasplaat zit.

De spikkels zitten trouwens zowel links als rechts. Beide aan de kanten waar de speakers zitten. @Commendatore

Ik wil er best een screen protector op plakken na reparatie. Maar of dat veel uithaalt als het wel aan de binnenkant zit…? Ik weet het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisweb op 12-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:30:
[...]

Yep! Dan wordt het oppervlak mooi schoon en zie je de putjes nog beter zitten. Lijkt wel of het aan de andere kant van de glasplaat zit.

De spikkels zitten trouwens zowel links als rechts. Beide aan de kanten waar de speakers zitten. @Commendatore

Ik wil er best een screen protector op plakken na reparatie. Maar of dat veel uithaalt als het wel aan de binnenkant zit…? Ik weet het niet.
Dan lijkt het mij een garantiekwestie, het scherm is ook wel zeer gevoelig hiervoor. Gelukkig nog niet meegemaakt op mijn eigen laptop en die heeft al genoeg kruimels gezien :+

Ben persoonlijk geen fan van screenprotectors op laptop schermen, maar je zou het kunnen proberen.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
MysticX schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:44:
[...]

Dan lijkt het mij een garantiekwestie, het scherm is ook wel zeer gevoelig hiervoor. Gelukkig nog niet meegemaakt op mijn eigen laptop en die heeft al genoeg kruimels gezien :+

Ben persoonlijk geen fan van screenprotectors op laptop schermen, maar je zou het kunnen proberen.
Ik vrees het ook. Het scherm is nog maar drie maanden oud, namelijk. 15 september is hij al eens vervangen omdat een familielid ‘m per ongeluk van tafel had gegooid (in een hoes gelukkig, maar toch een deuk in het scherm). Dus ik denk gewoon ongeluk en een fout onderdeel. Kan gebeuren. Als Apple het oplost, ben ik ook weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ok, bij de eerste keer ging het dus om een ander probleem? En zitten die putjes alleen boven de speaker, of ook boven het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Commendatore schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:50:
Ok, bij de eerste keer ging het dus om een ander probleem? En zitten die putjes alleen boven de speaker, of ook boven het toetsenbord?
Zitten boven de speakers. De eerste keer had ik hetzelfde probleem, maar minder extreem. Apple noemde dat zelf 'exploded pixels' en stelde dat ik daar niets aan man doen.

De tweede keer werd het scherm gerepareerd vanwege een ongelukje (zelf betaald onder Apple Care). Dit wordt de derde keer. Zojuist nogeens goed schoongemaakt. Ik zie een hele groep links t.h.v de speaker. En rechts een paar sporadische puntjes. Er valt voor mij geen conclusie aan te verbinden. Had ik wel graag gewild want dan weet ik waar ik in het vervolg op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:44
Het kan ook zijn dat er iets tegen je scherm drukt waardoor de toetsen je scherm aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Dat veroorzaakt geen schade boven de speakers.

[ Voor 12% gewijzigd door Commendatore op 13-12-2022 10:17 ]

• Mett
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 12:29
Ik vind het toch wel een beetje eng waar @Dennisweb nu tegenaan loopt. Ik wil dezelfde MacBook aanschaffen voor thuis/werk gebruik, maar nu ik lees op o.a. reddit dat het scherm makkelijk en op dezelfde maten beschadigd kan raken onder 'normaal' gebruik. Zelf gebruik ik mijn spullen vrij netjes, maar om nou elke keer voordat ik de MacBook dichtklap een uitbundige anti-stof/kruimel routine te doorlopen vind ik toch een beetje te ver gaan. Het zou maar net gebeuren dat er een kruimeltje tussen het scherm en toetsenbord beland waardoor ik later naar een gat in mijn scherm staar wat mij uitermate zou irriteren.

Zou een screenprotector hier voldoende bescherming tegen bieden of is het toch verstandiger om dit model links te laten liggen door mijn schichtige kijk hierop?

• Dennisweb
In ieder geval is hij nu in Ostrava, maar ben een beetje bezorgd. Ik krijg deze melding:

“Uw reparatie is in de wacht gezet.
15 december 2022:
Onze technici hebben uw reparatie in de wacht gezet omdat we meer informatie nodig hebben.”

Apple gebeld. Hebben geen idee waarom die melding er staat en ze gaan ervan uit dat ‘ie gewoon gerepareerd wordt.

@Mett Ik wacht de diagnose af. Als de schade van binnenuit komt, zal een screen protector niet helpen. Anders overweeg ik toch maar zo’n ding, al heb ik dat met al mijn vorige MacBooks nooit nodig gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisweb op 15-12-2022 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mett schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:22:
Ik vind het toch wel een beetje eng waar @Dennisweb nu tegenaan loopt. Ik wil dezelfde MacBook aanschaffen voor thuis/werk gebruik, maar nu ik lees op o.a. reddit dat het scherm makkelijk en op dezelfde maten beschadigd kan raken onder 'normaal' gebruik. Zelf gebruik ik mijn spullen vrij netjes, maar om nou elke keer voordat ik de MacBook dichtklap een uitbundige anti-stof/kruimel routine te doorlopen vind ik toch een beetje te ver gaan. Het zou maar net gebeuren dat er een kruimeltje tussen het scherm en toetsenbord beland waardoor ik later naar een gat in mijn scherm staar wat mij uitermate zou irriteren.

Zou een screenprotector hier voldoende bescherming tegen bieden of is het toch verstandiger om dit model links te laten liggen door mijn schichtige kijk hierop?
Niet zo aanstellen. Op heel Tweakers zijn er volgens mij 2 gevalletjes geweest en die zijn uiteindelijk ook allemaal netjes opgelost.

Dit is sinds lange tijd 1 van de beste Macbooks die je maar kan kopen, paar jaar terug waren er nog veel speciale service programma's vanuit Apple voor de slechte toetsenborden, coating etc.

In heb zelf inmiddels ook al meerdere van deze 14" Macbooks gehad en in mijn directe omgeving ken ik zeker 15 man die er dagelijks zonder problemen mee werken.

Zorg dus dat je bij een betrouwbare winkel koopt waar je ook in het 2de jaar makkelijk bij kan aankloppen voor service.

Verwijderd

Mett schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:22:

Ik heb een MBP 14” al iets langer dan een jaar. Heeft diverse malen onder de stofwolken gelegen. Uiteraard ga ik er zuinig mee om maar het is uiteindelijk een gebruiksvoorwerp. Gisteren er bijvoorbeeld mee op een bouwplaats geweest. Scherm open doen en typen met vieze vingers ontkom je dan niet aan.
Er zit nog geen krasje of deukje in. Heb eerder het idee dat dit de meest degelijke Macbook in jaren is. De butterfly generatie was gewoon meuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2022 17:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
Hier dezelfde mening en ervaring als @Greatsword en @Verwijderd. Dagelijkse gebruiker van de 14", gaat overal mee naartoe, ga er netjes mee om en gebruik verder geen bescherming naast af en toe een dbrand.com sticker op de deksel.

AdGuard Home

• Commendatore
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:45:
[...]

In heb zelf inmiddels ook al meerdere van deze 14" Macbooks gehad en in mijn directe omgeving ken ik zeker 15 man die er dagelijks zonder problemen mee werken.
Ik weet niet of het voor iedereen vertrouwen wekt als je zegt dat je er in net iets meer dan een jaar tijd meerdere gehad hebt. :+

(Zonder context.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Commendatore schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:52:
[...]

Ik weet niet of het voor iedereen vertrouwen wekt als je zegt dat je er in net iets meer dan een jaar tijd meerdere gehad hebt. :+

(Zonder context.)
Touché ;)

Koop/verkoop veel. Modellen geprobeerd met meer Cores, Opslag, andere toetsenbord layout etc.
Er was dus zeker niets mis mee, maar meer om te experimenteren en vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
Vandaag goed nieuws: MacBook is gerepareerd onder garantie. Heb een nieuw scherm gekregen en maandag is hij weer terug. :)

Edit: nog steeds geen MacBook. UPS heeft de levering weer uitgesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennisweb op 19-12-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Hopelijk heb je dit keer dan meer geluk. Zodra je hem terug hebt zou ik, om herhaling te voorkomen, wel even controleren of er echt geen rotzooi bij de speakers of in het toetsenbord te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:04

JoepW

iRacer & Home Assistant

Even een vraagje over de capaciteit afname van de accu van mijn MB Pro M1 16" 2021.

Na 78 cycles en een jaar gebruik met geoptimaliseerd laden aan rapporteert Apple bij batterij conditie dat de maximum capaciteit 93% is. CoconutBattery rapporteert zelfs 90,1%.

Ik vind 10% minder capaciteit na een jaar wel veel of heb ik dat mis?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JoepW schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:29:
Even een vraagje over de capaciteit afname van de accu van mijn MB Pro M1 16" 2021.

Na 78 cycles en een jaar gebruik met geoptimaliseerd laden aan rapporteert Apple bij batterij conditie dat de maximum capaciteit 93% is. CoconutBattery rapporteert zelfs 90,1%.

Zelfs MacBooks met +350 cycles doen het nog prima en pas als hij dan veel korter mee gaat zou ik eventueel de accu laten vervangen.

Lijkt me niks waar ik me zorgen over zou maken, neem aan dat je daar in de praktijk ook niks van merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Greatsword schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:38:
[...]

Zelfs MacBooks met +350 cycles doen het nog prima en pas als hij dan veel korter mee gaat zou ik eventueel de accu laten vervangen.

Lijkt me niks waar ik me zorgen over zou maken, neem aan dat je daar in de praktijk ook niks van merkt?
Idd merk ik er niks van. Maar het verbaasde me gewoon. Als jij denkt dat dit normaal is dan kijk ik er voorlopig niet meer naar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:15
JoepW schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:29:

Ik zit ook op 93% met 98 cycles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laten we er alsjeblieft geen accu cycle topic van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPdOO1AmE1l-sJBN1061-wdOFvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dv3epHTr7QPaVBjJi8JjsBX1.png?f=fotoalbum_large

FWIW, hierbij mijn Coconut log. MBP M1 Pro 14" 2021.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Greatsword schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:03:
Laten we er alsjeblieft geen accu cycle topic van maken ;)
Helemaal mee eens! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Volgens mij is het verder wel normaal. De laatste keer dat ik keek was de capaciteit iets van 94%, vorig jaar november gekocht. Ik besteed er niet al te veel aandacht aan. Als de batterij onverhoopt volgend jaar op 80% staat, kan ik ‘m altijd nog laten vervangen. We zien wel. Het enige wat jammer is, is dat bij verkoop mensen op Marktplaats er zo obsessief mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:57:
Volgens mij is het verder wel normaal. De laatste keer dat ik keek was de capaciteit iets van 94%, vorig jaar november gekocht. Ik besteed er niet al te veel aandacht aan. Als de batterij onverhoopt volgend jaar op 80% staat, kan ik ‘m altijd nog laten vervangen. We zien wel. Het enige wat jammer is, is dat bij verkoop mensen op Marktplaats er zo obsessief mee bezig zijn.
Hoe is je scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Edit: MacBook Pro net binnen. Weer een nieuw scherm onder garantie gekregen. Heb meteen daarna de MacBook nog een keer goed schoon gemaakt. Op de behuizing van de MacBook Pro zat wat troep dat ik niet thuis kan brengen. Waarschijnlijk bij de reparatie gebeurd. Dat heb ik meteen verwijderd. :)

Het lijkt erop dat het idd een defect aan het scherm van binnenuit was. Daar kan ik denk ik niet al te veel aan doen. De lagen van het scherm zijn nou eenmaal erg dun.

Edit: Dit is waarom ik geen keyboard cover of andere dingen tussen het beeldscherm en het toetsenbord wil plaatsen. https://support.apple.com/en-us/HT203671

[ Voor 72% gewijzigd door Dennisweb op 21-12-2022 18:05 ]

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
Het is waarschijnlijk al gezegd, maar ik vind het toch heel jammer dat de toetsen van het toetsenbord zo "afgaan". Is dat iets dat ik kan aankaarten onder garantie?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
A1AD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:27:
Het is waarschijnlijk al gezegd, maar ik vind het toch heel jammer dat de toetsen van het toetsenbord zo "afgaan". Is dat iets dat ik kan aankaarten onder garantie?
Hoe krijg je dat (zo snel) voor elkaar? En wat zegt de winkel waar je hem gekocht hebt?

• A1AD
Greatsword schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:48:
[...]
Hoe krijg je dat (zo snel) voor elkaar? En wat zegt de winkel waar je hem gekocht hebt?
Ik heb hem vanaf de "start" in mijn bezit, de eerste beschikbare modellen in België. Het is mijn dagelijkse werkmachine. Zowel voor het werk als voor de hobby.
Greatsword schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:48:
[...]
En wat zegt de winkel waar je hem gekocht hebt?
Dat vroeg ik me dus af. Is er hier al iemand met deze problematiek naar de winkel gegaan?

[ Voor 3% gewijzigd door A1AD op 22-12-2022 19:13 ]

• Commendatore
  • Niet online
‘Afgaan’ als in slijtende opdrukken? Gebruik je handcrème of iets dergelijks?

• A1AD
Commendatore schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:12:
‘Afgaan’ als in slijtende opdrukken? Gebruik je handcrème of iets dergelijks?
Ja, doffe plekken op de toetsen welke het meeste gebruikt worden. Nee geen handcrème :-)
Ik vind het echt jammer, voor de rest zo een prachtig ding.

• Commendatore
  • Niet online
Meestal zijn het zuren of oplosmiddelen die dit veroorzaken. Is dit de eerste keer dat je zoiets hebt of had je bij eerdere toetsenborden/laptops ook al relatief veel slijtage? Sommige mensen hebben namelijk ook gewoon een wat zuurdere huid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Commendatore schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:24:
Meestal zijn het zuren of oplosmiddelen die dit veroorzaken. Is dit de eerste keer dat je zoiets hebt of had je bij eerdere toetsenborden/laptops ook al relatief veel slijtage? Sommige mensen hebben namelijk ook gewoon een wat zuurdere huid.
Ik herken dit zeker wel. Mijn toetsenbord van de MacBook Pro heeft ook veel glimmende toetsen. Inderdaad heb ik wat dermatologische problemen. Maar als tekstschrijver gebruik ik het toetsenbord bovengemiddeld veel. Dat is precies de reden waarom ik geen fan ben van zwarte toetsen. De witte toetsen van mijn Magic Keyboard hebben er veel minder last van.

Het is normaal, er is niks aan te doen en het is ‘comestische schade door normaal gebruik.’ Dus gewoon een kwestie van accepteren dat het slijt. Je kunt wel zo’n siliconen keyboard cover gebruiken. Heb ik in het verleden ook gedaan. Het typt absoluut ruk en ik raad aan om te accepteren dat de MacBook een gebruiksapparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 15:01
Ik wilde parallels installeren maar ben een beetje geschrokken van de prijs (100 voor parallels +150 voor windows).

Zijn er geen goedkopere opties mbt virtualisatie toolings of de benodigde windows license?
Ik heb het dus niet over de illegale weg maar alternatieve virtualisatie toolings of goedkopere windows resellers dan microsoft etc.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bossie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:54:
Ik wilde parallels installeren maar ben een beetje geschrokken van de prijs (100 voor parallels +150 voor windows).

Zijn er geen goedkopere opties mbt virtualisatie toolings of de benodigde windows license?
Ik heb het dus niet over de illegale weg maar alternatieve virtualisatie toolings of goedkopere windows resellers dan microsoft etc.
VMware of UTM wellicht, maar kijk ook eens in Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 02-01-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben jaren VMWare Fusion-gebruiker geweest, maar vind UTM inmiddels een prima oplossing voor zowel ARM64 Windows 11 als ARM64 Debian Linux. VMWare Fusion 13 heb ik geprobeerd, maar UTM werkt met QEMU als hypervisor eigenlijk meer seamless dan VMWare. Ik ga daar dus echt geen geld meer aan uitgeven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Exirion schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Ik ben jaren VMWare Fusion-gebruiker geweest, maar vind UTM inmiddels een prima oplossing voor zowel ARM64 Windows 11 als ARM64 Debian Linux. VMWare Fusion 13 heb ik geprobeerd, maar UTM werkt met QEMU als hypervisor eigenlijk meer seamless dan VMWare. Ik ga daar dus echt geen geld meer aan uitgeven.
Ik wil het eigenlijk gebruiken voor een paar simpele games, al het andere werkt prima op MacOS en daarop was mijn koopbeslissing op gebaseerd. Ik lees dat UTM hiervoor zeer beperkt is.

Kan altijd even een trial windows doen om te testen, zonder parallels is het in ieder geval minder prijzig.
Mocht ik wel parallels voor dit nodig hebben, dan pak ik liever een tweede hands surface uit vraag en aanbod :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@Bossie Ja, voor accelerated graphics kom je voorlopig bedrogen uit. Volgens mij is dat bij de betaalde oplossingen nog niet beter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Exirion schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:46:
@Bossie Ja, voor accelerated graphics kom je voorlopig bedrogen uit. Volgens mij is dat bij de betaalde oplossingen nog niet beter.
duidelijk, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Moet ik toch op terugkomen. Ik heb House Of Da Vinci 2 gespeeld en 3 is net uit, maar alleen voor Windows. Op mijn notebook met AMD Ryzen 9 en RTX3050Ti loopt het wel ok, maar onvergelijkbaar met deel 2 op MacOS en een hoop lawaai van de fans.

Proef op de som genomen met Parallels 18 en Windows 11 ARM. Daarin Steam geinstalleerd en de game zonder problemen geinstalleerd. Over stabiliteit kan ik nog niks zeggen, maar de framerate is hoger en de fan van de MBP (M1 Pro) blijft een stuk stiller. Al met al een betere ervaring dan onder Windows :P

YMMV, maar Parallels met Windows 11 ARM en Steam is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Exirion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Moet ik toch op terugkomen. Ik heb House Of Da Vinci 2 gespeeld en 3 is net uit, maar alleen voor Windows. Op mijn notebook met AMD Ryzen 9 en RTX3050Ti loopt het wel ok, maar onvergelijkbaar met deel 2 op MacOS en een hoop lawaai van de fans.

Proef op de som genomen met Parallels 18 en Windows 11 ARM. Daarin Steam geinstalleerd en de game zonder problemen geinstalleerd. Over stabiliteit kan ik nog niks zeggen, maar de framerate is hoger en de fan van de MBP (M1 Pro) blijft een stuk stiller. Al met al een betere ervaring dan onder Windows :P

YMMV, maar Parallels met Windows 11 ARM en Steam is het proberen waard.
Ik had een razer blade 14 (5900HX, 3070) maar ik heb dezelfde ervaringen met de games die ik eerst in windows speelde en nu in MacOs. De Macbook pro blijft gewoon stil/koel met minimaal gelijkwaardige fps (het scherm maakt overigens een bizar groot verschil).

Mijn Parallels trial is al verlopen, maar welke tool ik ook ga gebruiken er moet sowieso een Windows 11 ARM license komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-09 11:43
Bossie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:34:
Mijn Parallels trial is al verlopen, maar welke tool ik ook ga gebruiken er moet sowieso een Windows 11 ARM license komen.
Ik draai een niet gekochte Windows 11 ARM versie onder Parallels. Dat ding is niet gecracked en gewoon via officiële Microsoft kanaal gedownload. Het werkt prima. Enige wat je krijgt is in je scherm iets staan dat je nog een licentie nodig hebt.
(Aan dat laatste is ook wel wat aan te doen, maar dan ben je aan het sleutelen in de registry.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
PrimusIP schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Ik draai een niet gekochte Windows 11 ARM versie onder Parallels. Dat ding is niet gecracked en gewoon via officiële Microsoft kanaal gedownload. Het werkt prima. Enige wat je krijgt is in je scherm iets staan dat je nog een licentie nodig hebt.
(Aan dat laatste is ook wel wat aan te doen, maar dan ben je aan het sleutelen in de registry.)
Via de setup van parallels neem ik aan, echter kan je dat niet eindig blijven gebruiken neem ik aan.

Edit: blijkbaar wel lees ik, dat had ik niet verwacht van Microsoft :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bossie op 03-01-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:58
Bossie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:54:

Ik kan Parallels ondanks de prijs warm aanbevelen. Het is volgens mij de enige die de Apple Metal API gebruikt voor graphics. Bij een nieuwe release van macOS hebben ze day 1 support en stellen eigenlijk nooit teleur met rappe bug fixes en performance improvements.

Zelf ben ik ook een tijdje zoekende geweest naar de beste tool, zeker ook vanwege de prijs.

VirtualBox, VMWare Fusion en UTM zijn mooi, maar werkt gewoon net niet lekker. Dat mag je denk ik ook niet verwachten omdat deze gratis worden aangeboden.

Ik heb nu Parallels op een MacBook Pro M1 en wanneer ik Windows 11 ARM gebruik dan merk eigenlijk niet dat ik in een virtuele omgeving zit. Uiteindelijk dus toch maar de knoop doorgehakt en 99 euro betaald voor een licentie.

Nog steeds geen spijt van gehad :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:08
Nou vandaag de MacBook Pro 14 binnen gekregen. Dit is mijn eerste ervaring met MacOS en ik moet zeggen dat het best lekker werkt.

Op een paar vreemde dingen na. Er zit Touch ID op maar ik krijg het inloggen zonder wachtwoord maar niet voor elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyRiqRwzCplP1bJBhcczx19L8WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsL5KlBJnS4hyVC2QsPtuhEI.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee?

We gebruiken op werk Citrix, maar die cliënt sloopt mijn hele Mac. Ik kom in een loop dat ik niet meer kan deinstalleren maar wel continu meldingen krijg van schadelijke bestanden.

Dus de eerste keer opnieuw instellen van de MacBook is al een feit 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:20:
Nou vandaag de MacBook Pro 14 binnen gekregen. Dit is mijn eerste ervaring met MacOS en ik moet zeggen dat het best lekker werkt.

Op een paar vreemde dingen na. Er zit Touch ID op maar ik krijg het inloggen zonder wachtwoord maar niet voor elkaar:

[Afbeelding]

Iemand enig idee?

We gebruiken op werk Citrix, maar die cliënt sloopt mijn hele Mac. Ik kom in een loop dat ik niet meer kan deinstalleren maar wel continu meldingen krijg van schadelijke bestanden.

Dus de eerste keer opnieuw instellen van de MacBook is al een feit 🤣
Bij een herstart van je Macbook moet je eerst weer een keer je wachtwoord invullen. Daarna kan je gewoon weer TouchID gebruiken als hij in sluimer of iets gaat.

Je Macbook hoef je dus ook niet elke dag af te sluiten, gewoon dichtklappen is voldoende.

Citrix is hier al een paar keer besproken en voorbij gekomen, waarschijnlijk zit daar je antwoord al tussen.
[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie

Novadecasa in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 03-01-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Greatsword schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Bij een herstart van je Macbook moet je eerst weer een keer je wachtwoord invullen. Daarna kan je gewoon weer TouchID gebruiken als hij in sluimer of iets gaat.
Volgens mij daarna (zonder reboot) één keer per veertien dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Greatsword schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Je Macbook hoef je dus ook niet elke dag af te sluiten, gewoon dichtklappen is voldoende.

Citrix is hier al een paar keer besproken en voorbij gekomen, waarschijnlijk zit daar je antwoord al tussen.
[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie

Novadecasa in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"
Top, dank je wel! Ik had zelf ook wel even de zoekfunctie kunnen gebruiken 😅

Maar inloggen met Touch ID kan dus niet? Ik ben met mijn Windows laptop gewend om alleen de vinger neer te leggen en dan wordt de betreffende user ingelogd. Weer moeten typen voelt toch als een stapje terug. Maar ja, het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Maar inloggen met Touch ID kan dus niet? Ik ben met mijn Windows laptop gewend om alleen de vinger neer te leggen en dan wordt de betreffende user ingelogd. Weer moeten typen voelt toch als een stapje terug. Maar ja, het is wat het is.
Daarom gewoon niet uitzetten, nergens voor nodig (het is geen Windows laptop he die helemaal leeg loopt of 12 updates wilt gaan doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Greatsword schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Daarom gewoon niet uitzetten, nergens voor nodig (het is geen Windows laptop he die helemaal leeg loopt of 12 updates wilt gaan doen ;)
Haha, check!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Ik kan Parallels ondanks de prijs warm aanbevelen. Het is volgens mij de enige die de Apple Metal API gebruikt voor graphics. Bij een nieuwe release van macOS hebben ze day 1 support en stellen eigenlijk nooit teleur met rappe bug fixes en performance improvements.

Zelf ben ik ook een tijdje zoekende geweest naar de beste tool, zeker ook vanwege de prijs.

VirtualBox, VMWare Fusion en UTM zijn mooi, maar werkt gewoon net niet lekker. Dat mag je denk ik ook niet verwachten omdat deze gratis worden aangeboden.

Ik heb nu Parallels op een MacBook Pro M1 en wanneer ik Windows 11 ARM gebruik dan merk eigenlijk niet dat ik in een virtuele omgeving zit. Uiteindelijk dus toch maar de knoop doorgehakt en 99 euro betaald voor een licentie.

Nog steeds geen spijt van gehad :)
Ik heb het inmiddels alweer draaien en het loopt idd prima, kon blijkbaar ook gewoon een tweede trial period doen.

Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9