Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:54
@bob-nwk
Ik ga niet betwijfelen dat je 10h per dag werkt, al is het veel.
1,5 jaar zijn een dikke 300 werkdagen.
970 uur op 300 werkdagen betekent zo’n 3-3,5 uur per dag.
Nu ken ik je werk niet, maar je zit toch wel eens in een meeting of je reist naar een klant, of een gesprek aan de koffiemachine etc. Dat zijn waarschijnlijk allemaal momenten waarop je laptop even in rust gaat, en niet meegeteld worden.

Een cycle count van 200 vind ik dan weer wel vrij veel. Je houdt je laptop waarschijnlijk niet zo heel dikwijls lang aan de stroom.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bob-nwk schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:10:

Kan iemand hier wat zinnigs over roepen?
Ik denk dat je je hier veel te veel bezig houdt met de accu. Gebruik hem gewoon zoals jij wilt en mocht je in de praktijk merken dat de batterij echt niet meer mee kan dan je hem altijd nog laten vervangen.

Ik ken mensen met met 400-500 cycles en die kunnen ook nog zonder problemen werken.

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_TUlOVMnjZVhVbu_gBkHb3ZCB8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pw1JKd6IbrsEtiToeQYP0qtq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 24-03-2024 11:44 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:39:
@bob-nwk

Een cycle count van 200 vind ik dan weer wel vrij veel. Je houdt je laptop waarschijnlijk niet zo heel dikwijls lang aan de stroom.
Dit soort dingen gebeurt ook juist als je geoptimaliseerd laden aanzet. Ik had er 1 die eigenlijk alleen in clamshell mode stond en dus altijd aan de lader hing maar toch had die binnen no time veel meer cycles dan ik gewend was.

Bij mijn andere heb ik dat dus bewust uitgezet en daar zitten nu volgens mij minder dan 20 cycles op na een jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 21:07
Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:39:
@bob-nwk
Ik ga niet betwijfelen dat je 10h per dag werkt, al is het veel.
1,5 jaar zijn een dikke 300 werkdagen.
970 uur op 300 werkdagen betekent zo’n 3-3,5 uur per dag.
Nu ken ik je werk niet, maar je zit toch wel eens in een meeting of je reist naar een klant, of een gesprek aan de koffiemachine etc. Dat zijn waarschijnlijk allemaal momenten waarop je laptop even in rust gaat, en niet meegeteld worden.
Goed punt. En wellicht is 8-10 uur per dag inderdaad wat aan de hoge kant bij nader inzien. Echter ben ik er wel redelijk van overtuigd dat 3-3,5 uur per dag te weinig is. Ik draaide ongeveer 50-60 uur per week en
meetings waren grotendeels via Teams. s' avonds na werk zit je toch ook al gauw weer 2 uur achter dat ding.
Klopt, maar voor zover mij bekend zou dat niet uit moeten maken voor de cycli count. Deze zou een 100% ontlading en lading moeten rekenen als 1 count. Ongeacht of dat nou in 1 keer gebeurd of in meerdere beurten. Ik heb bijvoorbeeld ook een MacBook Air hier die ik een stuk minder gebruik. Deze staat nu na ongeveer 8 maanden op 28 cycli (met een degradatie van slechts 0.8% btw) die ik zeer zeker veel vaker heb ingeplugd.
Ik denk dat je je hier veel te veel bezig houdt met de accu. Gebruik hem gewoon zoals jij wilt en mocht je in de praktijk merken dat de batterij echt niet meer mee kan dan je hem altijd nog laten vervangen.
Dank voor je suggestie en fijn dat een accu replacement niet duur is, maar dit heeft toch helemaal niets met mijn vraag te maken.. Ik ben meer op zoek naar een vergelijking met andere ervaringen.
Dit soort dingen gebeurt ook juist als je geoptimaliseerd laden aanzet.
Geoptimaliseerd laden staat uit (zodat AlDente dit beheer kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Coco fluctueert best veel gedurende de maanden. Het kan zo zijn dat het 89 a 90% is. Is dat veel/weinig naar anderhalf jaar goed gebruik?
Wat zegt Mac is onder extra info / voeding?
Kan ook wat % schelen dus wat is waarheid.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
bob-nwk schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:10:
Ik heb een vraagje over ervaringen van anderen m.b.t. batterij degradatie.

Ik bezit een Macbook Pro 16 inch met M1 Pro, ongeveer 1,5 jaar geleden aangeschaft. Erg veel gebruikt, ik heb hier maanden lang dagelijks mee gewerkt (ik ben IT consultant). Vanaf het begin af aan al AlDente gebruikt, en zo geconfigureerd dat de batterij nooit hoger dan 90% werd geladen. Periodiek (eens in de 2 a 3 weken) liet ik deze eens tot 100% laden maar altijd op tijdstippen dat hij direct werd ontladen werd. Batterij heeft dus nooit voor langere perioden met 100% lading stil gelegen. Ik zorgde er ook voor dat de lading nooit onder de 15% kwam (is misschien 3 keer gebeurd in al die tijd). Kortom, altijd bewust hiermee omgegaan.

Ik draai geen zware applicaties, ik heb de fans bijvoorbeeld nog helemaal nooit horen draaien.

Volgens Coconut batterij is mijn battery health nu 86,4%, na 220 laad cycli:
[Afbeelding]

Deze begon bij aanschaf op 100% (wat logisch klinkt, maar ik weet uit ervaring dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Mijn iPhone bijvoorbeeld stond op 104% direct na aanschaf).

Al heb ik erg veel gebruikt gemaakt van de laptop (ik denk toch wel gemiddeld zo'n 8 uur per dag aangezien ik lange tijd hier al mijn werk op heb gedaan, sinds een aantal maanden gebruik ik deze enkel prive), is de degradatie voor mijn gevoel te hoog.

Ik heb ook een poging gedaan de totale gebruikshistorie te kunnen inzien maar hier ben ik slechts deels in geslaagd. Terminal met "ac" commando geeft "310.03" wat waarschijnlijk het aantal uren sinds de laatste reboot of OS upgrade weergeeft.
Ik heb ook een tooltje genaamd Drive DX gebruikt en die geeft het volgende aan:
[Afbeelding]
971 uur in 1,5 jaar lijkt me wat aan de lage kant aangezien ik er maanden lang dagelijks mee heb gewerkt (zo'n 10 uur per dag), daarnaast geeft deze ook aan andere cycli count aan (189 vs 220).

Kan iemand hier wat zinnigs over roepen?
toon volledige bericht
Over dat laatste sowieso wel: dat zijn power cycles van de SSD, geen accucycli. Dit gaat dus om het aantal keer dat de SSD aan- en uitgeweest is.

Voor de slijtage aan je accu kan ik weinig vergelijkingsmateriaal geven: ik zit na meer dan anderhalf jaar nog maar op negentien cycli. Hij geeft ook nog honderd procent aan, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is, aangezien ik hem maar heel zelden op accu gebruik.

Dat is zonder AlDente en met optimized charging aan trouwens.

[ Voor 87% gewijzigd door Commendatore op 24-03-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Is het verstandiger de macbook dus aan stroom te houden al die tijd? Ik neem aan dat hij op dat moment niks met de accu doet? Of maakt het niet uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:54
TweakerVincent schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:41:
Is het verstandiger de macbook dus aan stroom te houden al die tijd? Ik neem aan dat hij op dat moment niks met de accu doet? Of maakt het niet uit?
Je zal alleszins minder cycles krijgen met de laptop aan de stroom.
Dat zou de slijtage of veroudering moeten vertragen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:07
johnrensink schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:15:
Voor iedereen die dit forum volgt: de 14” MacBook Pro M1 Max | 10-Core | 32-Core | 64 GB | 1 TB is vandaag voor slechts € 2.699,- te koop bij iBOOD: https://www.ibood.com/nl/...-m1-max-64-gb-1-tb/976318

Een MacBook van 2023 met vergelijkbare specs kost minstens meer dan € 1.000,- meer.
Maar dan is de 16" MacBook Pro M1 Max met 64Gb en 8Tb toch veel aantrekkelijker voor € 2.602,- (nieuw) ? Mits weer leverbaar uiteraard.
https://www.mediamarkt.nl...-m1-max-8-tb-1715602.html

Even de vraag waarmee je die 8Tb gaat vullen. Het gaat wel snel met benchmarks > 5Gb/s voor read/write.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik begon tegen de opslag limiet aan te lopen met mijn 1TB configuratie en zodoende deze aanbieding tegengekomen.

Qua prijs/kwaliteit verhouding echt fantastisch als je minimaal 16/GB en 1TB zoekt want dan krijg je de M1 Max Chip en extra RAM er bijna gratis bij ;)

https://www.amac.nl/macbo...64gb-2tb-usb-c-96w-silver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrDwokJjlAFinEGIAhiqwHATzcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToZbqkfInp79F2fiQ9VzcVdR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 05-04-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:34
Greatsword schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:39:
Ik begon tegen de opslag limiet aan te lopen met mijn 1TB configuratie en zodoende deze aanbieding tegengekomen.

Qua prijs/kwaliteit verhouding echt fantastisch als je minimaal 16/GB en 1TB zoekt want dan krijg je de M1 Max Chip en extra RAM er bijna gratis bij ;)

https://www.amac.nl/macbo...64gb-2tb-usb-c-96w-silver

[Afbeelding]
Kon de verleiding niet aan en heb deze week er één aangeschaft _/-\o_ . Het was voor mij alweer een paar jaar terug dat ik een macbook had gehad wel weer ff wennen.

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Die moeten al wel een flinke tijd ergens op de plank hebben gelegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:32
Ik mag me hier ook weer melden :) M1 Pro verkocht, vervolgens een M3 Air gekocht. Kan helaas niet meer wennen aan het 60hz scherm en vond de speakers van de Pro toch een stukkie beter. Gelukkig was Apple coulant en mocht ik hem buiten de retourperiode nog retourneren. Zit alleen nog te twijfelen tussen zilver en zwart... keuzes....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
mprkooij schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:05:
Ik mag me hier ook weer melden :) M1 Pro verkocht, vervolgens een M3 Air gekocht. Kan helaas niet meer wennen aan het 60hz scherm en vond de speakers van de Pro toch een stukkie beter. Gelukkig was Apple coulant en mocht ik hem buiten de retourperiode nog retourneren. Zit alleen nog te twijfelen tussen zilver en zwart... keuzes....
Had ooit een zwarte Surface Laptop. Werd gek van de vingerafdrukken. Ik lees hetzelfde in alle reviews van de MacBook. M3 schijnt een iets andere coating te hebben. Maar nog altijd vlekken.
Hartstikke mooi dat zwart. Maar ik blijf bij grijs. Heb de donker grijze M1. Ook stijlvol.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:07
Commendatore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:38:
Ik heb er vandaag een gehaald, begin van de week besteld en ja er zat wel wat stof op de verpakking! Oftewel mogelijk sinds introductie op voorraad gelegen. Wel de 8Tb versie (16 inch), vast geen hardloper.

Lang met een mid 2014 128Gb gedaan maar altijd gedoe met externe devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Ik zit dan altijd aan de batterij te denken qua impact omdat ie tijdje leeg ligt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
SilverMane schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:34:
[...]

Kon de verleiding niet aan en heb deze week er één aangeschaft _/-\o_ . Het was voor mij alweer een paar jaar terug dat ik een macbook had gehad wel weer ff wennen.
Mooie aanbieding. Hetzelfde bedrag als wat het basismodel toen kostte. Ik heb na ruim 2 jaar nog steeds plezier van deze laptop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Commendatore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:38:
Haha, ja inderdaad. Ze werden ook gewoon nog met originele MacOS 11 Big Sur geleverd en we zijn inmiddels bij MacOS 14 Sonoma. Gelijk dus maar een schone installatie gedaan ;)
mv_ak schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:36:
[...]

Ik heb er vandaag een gehaald, begin van de week besteld en ja er zat wel wat stof op de verpakking! Oftewel mogelijk sinds introductie op voorraad gelegen. Wel de 8Tb versie (16 inch), vast geen hardloper.
Gefeliciteerd met je aankoop, het feit dat 8TB in zo’n laptop kan is aan de ene kant echt bizar maar aan de andere kant voor mij helaas nog veel te weinig om ook echt mijn volledige media server er op kwijt te kunnen dus voorlopig zal ik daar gewoon mijn Synology NAS voor blijven gebruiken. Stiekem uiteraard wel jaloers op je configuratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:45:, ja inderdaad. Ze werden ook gewoon nog met originele MacOS 11 Big Sur geleverd en we zijn inmiddels bij MacOS 14 Sonoma. Gelijk dus maar een schone installatie gedaan ;)
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de conditie van de accu. Die kon namelijk ook weleens wat achteruit zijn gegaan, zeker als die compleet leeggelopen is en zo een tijdje heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Commendatore schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:16:
[...]

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de conditie van de accu. Die kon namelijk ook weleens wat achteruit zijn gegaan, zeker als die compleet leeggelopen is en zo een tijdje heeft gelegen.
Dat was toevallig 1 van de dingen die ik als eerste controleerde, toen ik het scherm openklapte ging hij namelijk niet aan omdat hij helemaal leeg was.

Moest hem dus echt even aan de lader hangen maar eenmaal aan stonden er slechts 3 cycles op de teller en de accu zelf was nog 100% qua capaciteit volgens systeemoverzicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron555
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 22:09
Commendatore schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb gister de knoop doorgehakt en een MBPro 16 zilver, M1 max met 64GB en 4TB opgehaald in de AMAC winkel.
Op de verpakking een sticker met erop EOL en een sticker met AMAC, de specs en een datum van 19-03-2024

Met het aanzetten zag ik dat de battery nog 13% geladen was. Condition Normal. Capaciteit 100%
Blij mee :)

Edit:
Cycle count staat op 2. Heb hem de afgelopen 2 dagen redelijk aangehad (inrichten met sw) wel continu aan de stroom adapter.

[ Voor 9% gewijzigd door Ron555 op 07-04-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Het is alleen wel de vraag of dat percentage meteen actueel is. Ik zou het even een aantal cycli afwachten, waarbij ik me over het exemplaar van @Ron555 nog het minst zorgen maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:34
Commendatore schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:20:
Het is alleen wel de vraag of dat percentage meteen actueel is. Ik zou het even een aantal cycli afwachten, waarbij ik me over het exemplaar van @Ron555 nog het minst zorgen maak.
Waarom zou je zorgen maken over de capaciteit van een laptop van iemand anders? 8)7

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9