Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Voorwoord

Allereerst van harte welkom in het MacBook Pro (M3) topic! Dit topic is bedoeld voor alle modellen van de M3 Line up in zowel de 14-inch als de 16-inch uitvoering.

Nieuwe Kleur

Space Black

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqD9vV13zl4WSex_Ihq3Dw_gIb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFsHS8oWuawI28tJFOL6quqb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRBdJo47FbKlLzAvL2CXvPlF5GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHb6JsxqDqbVl00PQcqP97sK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxxHawBf5xiA9TD1YOrTNvn8EpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEzhXqRaYjxt3Q4uMj5lWhfk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg10XZGzT3N-R6uwBk2PDu3bCw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7zRNPDUvgfsMV4tqMmKl4ET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0pe9EMoED2Oy9HrH3mCaUfz5zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buypmK5rOoHPkfPWWqbFJB8N.jpg?f=fotoalbum_large

SPECS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msAyLzowtXlzUSvsSEyTNRcrpVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YJFiFWQUxYcltbltrorVBYN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjgIcLdflxGK4egkbTNvbhevDMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XT8aTYZNyqwsgVVT2g2zLRwy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUhutR9HDJF_1ecmgr47r8l9qGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1auZMrqZGVEp1E0QPLFGJ2th.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FYzgT1Gb6KZBMuVtD2-7gNjmeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yg2mUbCJY97EeAmhv9zPBzBA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd2aQ6elc97glpGxdOaxM1e8MV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6KcgR5g3pR3jA7kHtGJoHJEh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Greatsword op 31-10-2023 02:18 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Dus indirect mooie prijs verhoging als je 12cpu m3 pro vergelijkt met vorige model 2,819 euro.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Quakie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 02:03:
Dus indirect mooie prijs verhoging als je 12cpu m3 pro vergelijkt met vorige model 2,819 euro.
RAM is nu ook standaard 18GB i.p.v. 16 bij de Pro's.

Vind zelf dat er tegenwoordig te veel configuraties zijn waardoor het alleen maar lastiger kiezen is.
Zie hier weer zo'n voorbeeld.

Waarom nu weer 3 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKf1HhhQS04lHWxjr9TFdFzzEe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfriVtC9Bq56nlzyPQ6YBZ27.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-04 20:03

duderuud

Sliden is koel

Basismodel M3 Pro besteld met 96W charger. Toch maar gekozen voor US English toetsenbord, mijn huidige M1 Pro heeft het standaard NL toetsenbord wat eigenlijk gewoon ruk is, zeker als je andere systemen overneemt met RDP of Citrix Xendesktop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUOvh9nGE16QQW5zm4nnsUk5Ghc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uf5aDUwOKk33W3KpB922PRVB.png?f=fotoalbum_large

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

knip iets over btw

[ Voor 87% gewijzigd door r5d op 31-10-2023 07:11 . Reden: Verkeerde berekening ]

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:41
Ben ik de enige die gehoopt had op een OLED scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

r5d schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 02:52:
Ligt het aan mij of berekend de Nederlandse Apple Store het BTW bedrag verkeerd. Macbook M3 Max van 4899 euro geeft een BTW bedrag weer van 850,24 euro. Oftewel rond de 17% ipv 21%.
Dat zou wel frappant zijn.

Een vergissing van de bank in uw voordeel, ga verder naar start? <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 02:13:
[...]

RAM is nu ook standaard 18GB i.p.v. 16 bij de Pro's.
als ik kijk op de site van Apple zie ik toch echt het base/standaard model met slechts 8Gb RAM.
En dat voor een Macbook ''''Pro''''...

edit; ah je hebt het over de naam Pro in de chip, niet de Macbook zelf. My bad! :+

[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 31-10-2023 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-04 18:21
Net wakker, en meteen de basismodel M3 Max besteld. Wat een prijzen joh, maar goed. Mijn 2019 i5 model was aan vervanging toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
_Bailey_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 04:05:
[...]

als ik kijk op de site van Apple zie ik toch echt het base/standaard model met slechts 8Gb RAM.
En dat voor een Macbook ''''Pro''''...

edit; ah je hebt het over de naam Pro in de chip, niet de Macbook zelf. My bad! :+
8gb voor een laptop van 2k :9 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:57
hier net de 14 inch M3Pro besteld voor 2549, spaceblack.

ik wou eigenlijk voor de instapmodel M3 gaan met minimaal 16gb. Maar dan kom je al bijna uit op 2300.
Dan lijkt het interessanter om de M3Pro met 18gb te bestellen (klein prijsverschil).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jammer dat geruchten niet kloppen. 12GB zou de m3 krijgen ipv 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-04 10:09
Zou er nu echt zo veel snelheidsverschil zitten tussen de m2 pro en een M3?

Net voor de aankondiging van het event een m2 pro 16/512 besteld… nog even in dubio (retourneren of houden). 2269 voor betaald (en een giftcard van 150 gekregen)..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 08:25
2000+ euro voor 8 GB RAM geheugen, ze zijn er nu toch een beetje mee aan het lachen hoor

Ik heb altijd graag de Apple tax betaald maar dit slaat naar mijn mening nergens op

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Lothiriel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:04:
2000+ euro voor 8 GB RAM geheugen, ze zijn er nu toch een beetje mee aan het lachen hoor

Ik heb altijd graag de Apple tax betaald maar dit slaat naar mijn mening nergens op
Nee vrij bizar te noemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:55
Het is natuurlijk vrij logisch en dat weet Apple maar al te goed dat niemand 8GB RAM gaat kiezen. Dus als je voor een M3 gaat, en 8GB RAM ziet denk je: "Hmmm... misschien toch maar de upgrade naar 16GB.". Daarna komt de volgende gedachte opspelen: "Hmmm... het verschil tussen de M3 met 16GB en de M3 Pro met 18GB is maar 200-300 euro... dan heb ik een veel krachtigere CPU/GPU en nog 2GB ram meer!! Doen.." :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik zit nog op een Intel-based 13,3" MacBook Pro (i7 2.3ghz, 32GB, 1TB) en vind dit een mooi moment om te upgraden. Ik heb een 14" M3Pro (12CPU/18GPU, 36GB, 4TB) besteld. Man wat zijn die opslag upgrades duur. 8)7

De zwarte kleur is gaaf, maar ben uiteindelijk toch voor de standaard zilveren kleur gegaan omdat het dan een eenheid is met de Studio Display.

Kan ik hopelijk weer heel wat jaartjes vooruit :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rebunted op 31-10-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Vrij opmerkelijk hoe de m3 pro alleen wordt vergeleken met de M1 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-04 00:21
Oh nee, nog een single 512GB SSD chip in "het echte" basis model?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-04 12:34
Mooi toestel en eigenlijk z'n 2.000 EUR wel waard als je ziet wat je er allemaal mee kunt en hoe lang de levensduur is, maar inderdaad dan zit je nog altijd met 8GB ram, niet te geloven.

Ik heb als consument (niet-professionele gebruiker) wel steeds meer moeite met kiezen welk product het beste bij mij past. Twee jaar geleden was een M1 MBP 13" voor mij de echte 'sweet spot'. Denk dat ik er toen een 1.300-1.400 EUR voor betaald heb, na een beetje korting. Tegenwoordig lijk je echt steeds meer 'gedwongen' om voor een dure configuratie te gaan, toch zeker als je de gemoedsrust wil dat je binnen 5 jaar nog altijd een degelijk toestel hebt. Met de iMac is dat eigenlijk hetzelfde verhaal.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Darks schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:37:
Mooi toestel en eigenlijk z'n 2.000 EUR wel waard als je ziet wat je er allemaal mee kunt en hoe lang de levensduur is, maar inderdaad dan zit je nog altijd met 8GB ram, niet te geloven.

Ik heb als consument (niet-professionele gebruiker) wel steeds meer moeite met kiezen welk product het beste bij mij past. Twee jaar geleden was een M1 MBP 13" voor mij de echte 'sweet spot'. Denk dat ik er toen een 1.300-1.400 EUR voor betaald heb, na een beetje korting. Tegenwoordig lijk je echt steeds meer 'gedwongen' om voor een dure configuratie te gaan, toch zeker als je de gemoedsrust wil dat je binnen 5 jaar nog altijd een degelijk toestel hebt. Met de iMac is dat eigenlijk hetzelfde verhaal.
Wat ik vooral daarin raar vind is dat als je twee schermen wilt gebruiken of wat meer opslag wilt, je direct aangewezen bent op de M3Pro chip. Dat moet gewoon een kunstmatige beperking zijn, want de Intel's konden bijvoorbeeld wel met gemak 2 schermen aansturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rebunted op 31-10-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Rebunted schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Wat ik vooral daarin raar vind is dat als je twee schermen wilt gebruiken of wat meer opslag wilt, je direct aangewezen bent op de M3Pro chip. Dat moet gewoon een kunstmatige beperking zijn, want de Intel's konden bijvoorbeeld wel met gemak 2 schermen aansturen.
Ja dat lijkt nogal een anti consument dingetje te zijn.

Dat gezegd hebbende; zwart is een fraai kleurtje

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 31-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Rebunted schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb eerder de indruk dat het komt door de manier waarop de bouwblokken in de SoC bij elkaar 'gecopy/paste' wordt. De basis is de GPU in de M3 inclusief één video output. In de Pro gaat alles keer twee en in de Max keer vier en kun je dus respectievelijk twee en vier displays aansluiten. Het bespaart kosten en differentieert SoCs over een andere as dan alleen cpu-performance wat bij x86 gebruikelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 31-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Lothiriel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:04:

Ik vind 8 GB ook weinig, zou het zelf niet bestellen. Toch zie ik regelmatig reviews en tests op YouTube langskomen waarin ze claimen dat het voor de gemiddelde gebruiker prima is, mede omdat die M-chips zo efficiënt werken. Zijn niet mijn woorden maar heel internet gaat weer los op een getalletje en de prijzen. In iPhone's heeft ook altijd minder RAM gezeten dan in Android telefoons, toch heb ik daar nooit wat van gemerkt, eerder het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 07:31

4POX

Everybody is wired

WouterL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Ja dat lijkt nogal een anti consument dingetje te zijn.

Dat gezegd hebbende; zwart is een fraai kleurtje
In mijn favouriete podcast werd dit een keer behandeld. Het verhaal is dat het oppervlakte op de silicon die voor video output vrij groot is. Op een kleine chip is alleen maar plek voor twee van die units.
Tom schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Ik vind 8 GB ook weinig, zou het zelf niet bestellen. Toch zie ik regelmatig reviews en tests op YouTube langskomen waarin ze claimen dat het voor de gemiddelde gebruiker prima is, mede omdat die M-chips zo efficiënt werken. Zijn niet mijn woorden maar heel internet gaat weer los op een getalletje en de prijzen. In iPhone's heeft ook altijd minder RAM gezeten dan in Android telefoons, toch heb ik daar nooit wat van gemerkt, eerder het tegenovergestelde.
Wat is de definitie van pro? 8GB is weinig. Maar je hebt ook zat kenniswerkers die de computer alleen gebruiken voor communicatie. Die sturen de hele dag e-mail en maken calls. Daar is de 8GB prima toereikend. Maar ja. Die kunnen ook een AIR pakken.

In principe betaal je nu een bak geld voor voor een XDR scherm en een fan.

[ Voor 51% gewijzigd door 4POX op 31-10-2023 09:36 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor een doorsnee consument is 8GB in een Mac ook gewoon prima. Beetje browsen, emails tikken en wat slides in elkaar zetten zal prima gaan. De penalty van swappen naar disk is onvergelijkbaar met vroegere tijden nu ssd's zo snel zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Femme schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:43:
Voor een doorsnee consument is 8GB in een Mac ook gewoon prima. Beetje browsen, emails tikken en wat slides in elkaar zetten zal prima gaan. De penalty van swappen naar disk is onvergelijkbaar met vroegere tijden nu ssd's zo snel zijn.
Maar die koopt dan ook geen M3 MBP, daarin is 8GB gewoon een aanfluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:27
Het gaat er niet zo zeer om voor wie 8 gb (on)voldoende is maar het woordje 'PRO' en de bijhorende prijs mag je toch wel meer dan 8 gb verwachten. Ze verdienen het meest aan upselling maar de bare minimum voor een pro model zou toch wel 16 gb moeten zijn

[ Voor 28% gewijzigd door thisisjazz op 31-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterL
Femme schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:43:
De 'doorsnee consument' zou geen 2000 euro tegen de plinten moeten klotsen voor een 'beetje browsen en emails tikken'..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

De prijzen bij Apple liggen inderdaad hoog. Het is algemeen bekend dat je elders betere specificaties voor minder geld krijgt. Dat weet Apple, dat weten hun kopers. Tijd dat we die gespeelde verontwaardiging eens achter ons laten :P

Mensen die voor 8 GB kiezen zullen in de meeste gevallen ook met een Air uit de voeten kunnen. Geef je wel zo'n bedrag eraan uit, dan koop je een uitstekende laptop die snel is, een goede bouwkwaliteit heeft, een lange accuduur, goede ondersteuning, meerdere poorten, een prachtig beeldscherm en jarenlang mee gaat. Ook in een professionele omgeving zijn er situaties waarin 8 GB genoeg is: projectleiders, consultants, management enz. kunnen er prima mee uit de voeten. Niet iedere Pro-gebruiker is een developer of filmmaker. En voor veel mensen is 500 euro meer uitgeven aan een laptop echt niet wereldschokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Tom schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:46:
De prijzen bij Apple liggen inderdaad hoog. Het is algemeen bekend dat je elders betere specificaties voor minder geld krijgt. Dat weet Apple, dat weten hun kopers. Tijd dat we die gespeelde verontwaardiging eens achter ons laten :P

Mensen die voor 8 GB kiezen zullen in de meeste gevallen ook met een Air uit de voeten kunnen. Geef je wel zo'n bedrag eraan uit, dan koop je een uitstekende laptop die snel is, een goede bouwkwaliteit heeft, een lange accuduur, goede ondersteuning, meerdere poorten, een prachtig beeldscherm en jarenlang mee gaat. Ook in een professionele omgeving zijn er situaties waarin 8 GB genoeg is: projectleiders, consultants, management enz. kunnen er prima mee uit de voeten. Niet iedere Pro-gebruiker is een developer of filmmaker. En voor veel mensen is 500 euro meer uitgeven aan een laptop echt niet wereldschokkend.
Dit is hoe apple zijn kopers graag ziet denken. Laten we doen alsof het normaal is om 8gb in een basis configuratie te stoppen voor 2000 euro. :+

Zonder gekheid natuurlijk, ik heb zelf ook allemaal Apple spul in huis, maar dit is toch recht lullen wat krom is? Laten we wel wezen: dit is ongetwijfeld, met een zeer grote marge, de duurste laptop die met 8gb in 2023 is gereleased.

De 8gb macbook pro 2023 is gewoon een bezopen SKU. Maar goed, iedereen weet dat dit ding gereleased is om mensen te pushen naar de m3 pro. En tja, dan heb je mensen die dit ding gaan vergelijken met de m2 pro 13 inch. Dan lijkt dit bijna een goede deal :+ Maar men vergeet dan even dat dit ding op zichzelf al een belachelijke propositie was.

Op het kekke kleurtje na ben je waarschijnlijk een stuk voordeliger uit als je straks een m2 of m1 macbook kan vinden voor een mooie prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door WouterL op 31-10-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Op YouTube staan veel video's (op basis van vorige generatie producten) waarin de basisconfiguratie is getest. Daar zitten allerhande nuances in die ik niet in deze post ga tikken, maar de algemene tendens is dat voor veel mensen die upgrade naar meer geheugen niet nodig is, omdat die M-chips efficiënt werken en de SSD's tegenwoordig zo snel zijn. Daarin werd duidelijk dat 8 GB met Apple Silicon niet vergelijkbaar is met 8 GB op het oude Intel-platform.

Nogmaals, ik vind 8 GB ook weinig klinken (puur kijkende naar het getal en de prijzen die ze ervoor vragen). In een Pro-laptop zou ik ook meer verwachten. Maar als mensen die het getest hebben zeggen dat het in de praktijk niet zo'n probleem hoeft te zijn geloof ik dat ook. Dat ik anno 2023 gewoon vloeiend Photoshop-bestanden met tig layers op een 5 jaar oude iPad kan openen en bewerken had ik vijftien jaar geleden ook niet geloofd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Tom schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:05:
Op YouTube staan veel video's (op basis van vorige generatie producten) waarin de basisconfiguratie is getest. Daar zitten allerhande nuances in die ik niet in deze post ga tikken, maar de algemene tendens is dat voor veel mensen die upgrade naar meer geheugen niet nodig is, omdat die M-chips efficiënt werken en de SSD's tegenwoordig zo snel zijn. Daarin werd duidelijk dat 8 GB met Apple Silicon niet vergelijkbaar is met 8 GB op het oude Intel-platform.

Nogmaals, ik vind 8 GB ook weinig klinken (puur kijkende naar het getal en de prijzen die ze ervoor vragen). In een Pro-laptop zou ik ook meer verwachten. Maar als mensen die het getest hebben zeggen dat het in de praktijk niet zo'n probleem hoeft te zijn geloof ik dat ook. Dat ik anno 2023 gewoon vloeiend Photoshop-bestanden met tig layers op een 5 jaar oude iPad kan openen en bewerken had ik vijftien jaar geleden ook niet geloofd :)
Je lijkt even voorbij te gaan aan het feit dat je al die dingen ook probleemloos op een macbook air m1 met 8gb kan doen. Het is echt te bizar voor woorden hoeveel mensen deze SKU verdedigen. En ja, dan zie ik apple ook nog wel 8GB SKUS in de toekomst releasen. Want Word en browsen gaat er toch prima op? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik ben toevallig een standaard gebruiker

Ik had een M1 16GB/256GB Air en heb nu een M2 8GB/512GB Air.

Ik merkte het gelijk dat mijn nieuwe air een stuk minder responsive is dan mijn oude M1. Hier en daar vertragingen of kleine happeringen zoals bij mission control.. Ik heb meestal mail, cal, photos, berichten, spotify, safari en andere browser open (Orion met low power mode dus hij suspend alle tabs). Niet zo extreem dus. Safari houdt bijv super weinig tabs open. Bij mijn M1 air waren alle websites gewoon nog actief. Nu 1 a 2.

Met 1 en 2 grote apps heb je er geen last van, maar ik wil hem gewoon zo gebruiken en ik neem het dus voor lief... Het belemmert mij niet, en ik denk dat mensen het niet door hebben als dit hun eerste M versie is... Het is niet zo erg dat ik gelijk zeg dat in mijn volgende 16GB moet zitten. SWAP is ergens tussen 2 en 4GB..

Er zijn trouwens nog meer verschillen met basis 14 inch. Hij is nu lichter en even zwaar als een Air 15 inch. Ook is er 1 thunderbolt aansluiting minder, en 1 fan minder... uiteraard zal dat allemaal niet uitmaken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
WouterL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Je lijkt even voorbij te gaan aan het feit dat je al die dingen ook probleemloos op een macbook air m1 met 8gb kan doen. Het is echt te bizar voor woorden hoeveel mensen deze SKU verdedigen. En ja, dan zie ik apple ook nog wel 8GB SKUS in de toekomst releasen. Want Word en browsen gaat er toch prima op? :+
ruim €2000 voor een Macbook '''Pro'''' met 8Gb RAM en dan komen met álleen '''voor de meeste consumenten is 8 Gb RAM genoeg'', dan is het Apple dus weer gelukt.
Men vindt het dus blijkbaar dikke prima, ruim € 2000 voor een machine met 8Gb RAM.

Ik zie niet in waarom Apple met de release van de M4 chip teruggaat naar een base model met een 60Hz scherm en 8Gb RAM voor ruim €2000.
Kun je evt upgraden van 8Gb naar 16Gb RAM én een ProMotion 120Hz slechts voor slechts €529

[ Voor 13% gewijzigd door _Bailey_ op 31-10-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
_Bailey_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

ruim €2000 voor een Macbook '''Pro'''' met 8Gb RAM en dan komen met álleen '''voor de meeste consumenten is 8 Gb RAM genoeg'', dan is het Apple dus weer gelukt.
Men vindt het dus blijkbaar dikke prima, ruim € 2000 voor een machine met 8Gb RAM.

Ik zie niet in waarom Apple met de release van de M4 chip teruggaat naar een base model met een 60Hz scherm en 8Gb RAM voor ruim €2000.
Kun je evt upgraden van 8Gb naar 16Gb RAM én een ProMotion 120Hz slechts voor slechts €529
“Maar het werkt toch?” “Apple ram werkt anders”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tom schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:05:
Daarin werd duidelijk dat 8 GB met Apple Silicon niet vergelijkbaar is met 8 GB op het oude Intel-platform.
Je mist het punt volledig…. Startpunt Air met 8GB is prima, Pro niet.

En het echte pijnpunt is natuurlijk €200 voor elke 8GB terwijl iedereen weet dat we over enkele euro’s inkoop praten.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 31-10-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:57

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-04 00:21
Grappig, laptops zijn al jaren gewoon zwart. Apple maakt hem zwart en het is opeens wereld schokkend.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mooie kleur die space black. Een titanium MacBook Pro zou ook top zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-04 18:08
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Maar die koopt dan ook geen M3 MBP, daarin is 8GB gewoon een aanfluiting.
Maar is dat zo? Ik zie veel MacBook Pro’s in mijn studie computer science and artificial intelligence, terwijl 99.9999% van al deze gebruikers ook gewoon een Air kunnen gebruiken. Want de meeste programma’s werken nog op een i3-2000 serie of de cloud. Ook als men laptops/tablets van de zaak krijgt, kiest er een deel voor de pro, want ja de baas betaalt het toch, ook al doen ze voornamelijk Office. Zelf ook schuldig aan hoor, en geupgrade naar 16gb paar jaar geleden. Omdat de pro zo professioneel klinkt, terwijl ze het net zo goed een MacBook XXL Triple Elite of MacBook WFH Edition hadden kunnen noemen, maar dan is het minder prestigieus.

Er zijn zat mensen met “budget” te veel die daarvan ook maximaal willen profiteren. Maar ook hier op het forum: mensen die een volledig uitgekitte MBP halen, ipv een €2500 nu, en €2500 over anderhalf jaar voor betere performance anyway. Dat is ook puur gemak en “show-off”.

Blijf het er wel mee eens dat voor 2.5k wel 16gb in mag.

[ Voor 3% gewijzigd door BiaggioLuciano op 31-10-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-04 19:07
Het is 100% waar dat 8GB voor veruit de meeste mensen genoeg is. Maar voor die mensen is een Macbook Air ook genoeg.

Zodra je het hebt over Macbook PRO's, en je schuift er zulke chips in, dan slaat 8GB natuurlijk eigenlijk nergens meer op. Maar dit is tegelijkertijd wel vooral beeldvorming. Want die macbook pro modellen met 8Gb zijn ook gewoon prima machines die zelfs voor de meeste "professionals" gewoon jaren en jaren mee gaan.

Voor mijzelf is 8Gb denk ik ook gewoon voldoende. Ik kan nu ook alles wat ik wil doen op mijn 6 jaar oude intel Macbook pro met 8Gb geheugen. Ik ben ondertussen wel langzaamaan in de markt voor een nieuwe, maar ik twijfel zelfs tussen een air of een pro, en dan ook nog tussen 8 of 16 GB. Doordat je overal hoort "8gb kan echt niet meer" ben ik dat gaan geloven. Maar is dat wel echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
A1AD schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:44:
Grappig, laptops zijn al jaren gewoon zwart. Apple maakt hem zwart en het is opeens wereld schokkend.
Nee, het is alleen Applewereld-schokkend. Omdat veel mensen nostalgische herinneringen hebben aan de oude zwarte macbook en al jaren wilden dat Apple weer eens een zwarte laptop maakt. Want ja, er waren veel zwarte laptops, maar al een jaar of 15 ofzo geen zwarte APPLE laptops. Snappie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darks
Als je een objectieve reden hebt om 16 Gb ram (of meer) te kopen in je Macbook (videobewerking, of andere veeleisende toepassingen) is het vrij makkelijk.

De grote discussie is eerder weer voor het 'gevoel', 'future proof' zijn. In mijn geval is het vooral dat laatste. Apple producten gaan jaren mee, en dan wil je ze ook voorbereiden op hun lange leven. Ooit heerste deze discussie toen er een 4Gb en 8Gb MBA te koop was. Ik kocht 10 jaar geleden de 8Gb variant. Had ik die nodig, voor wat ik er mee deed? Neen. Maar toen het toestel eenmaal 5, 6, 7 jaar oud was bleek het wel super leuk dat hij nog prima overweg kon met veel taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Darks schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:30:
Als je een objectieve reden hebt om 16 Gb ram (of meer) te kopen in je Macbook (videobewerking, of andere veeleisende toepassingen) is het vrij makkelijk.
Dit is denk ik ook inderdaad waar de schoen wringt: Apple mikt met de Pro heel erg op de fotograaf, de video-professional, en ook een beetje op de App- en game-developers. En voor die mensen is het niet meer dan logisch om minimaal 16GB in een laptop te hebben. Daarom is het vreemd dat ze die 8GB optie aan blijven bieden. Want daar zit je doelgroep niet op te wachten. Dus dat is gek en lijkt heel karig.

Maar aan de andere kant zijn er ook heel veel andere "professionals", of mensen die zichzelf in ieder geval zo zien. Zij die met een air net geen genoegen nemen, maar ook weer niet het beste en duurste hoeven. Die mensen worden met een 8GB 14" macbook pro gewoon op hun wenken bediend. Apple zou wel gek zijn om die laptops niet te verkopen, dan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BiaggioLuciano schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Maar is dat zo? Ik zie veel MacBook Pro’s in mijn studie computer science and artificial intelligence, terwijl 99.9999% van al deze gebruikers ook gewoon een Air kunnen gebruiken.
Dus ze kunnen beter een Air kopen, maar omdat ze een “domme” keuze maken voor een Pro is het dan wel weer goed dat er voor deze mensen een net zo foute keuze van 8GB is voor dit model :-).

Het is gewoon een vreemde combo en alleen bedacht om de vanaf prijs wat te drukken. Nu zie je ook niet zo snel dat de 14” MBP in zijn basis config gewoon weer €100 duurder is geworden. Ondanks dat er nu het enigszins vreemde aantal van 18GB inzit ipv 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 18:32
Het is ook een beetje zoals een auto een emotionele aankoop.

Je hebt ook geen BMW 7-serie nodig om bij de klanten langs te kunnen. Dat gaat ook prima met een Suzuki Alto, vooral als je jezelf en je laptop verplaatst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
1Mark schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:24:
Het is ook een beetje zoals een auto een emotionele aankoop.

Je hebt ook geen BMW 7-serie nodig om bij de klanten langs te kunnen. Dat gaat ook prima met een Suzuki Alto, vooral als je jezelf en je laptop verplaatst...
Ik vind het eigenlijk meer alsof je een BMW 7-series koopt met plastic velgen (de 8gb) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
WouterL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Ik vind het eigenlijk meer alsof je een BMW 7-series koopt met plastic velgen (de 8gb) :+
haha ik zat ook al te zoeken naar een manier om de scheve vergelijking recht te trekken. Jouw poging is niet onaardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ze wilde perse die oude Macbook Pro met touchbar "upgraden" en die hadden ze gewoon helemaal uit de lineup moeten halen en dan was er ook niet zoveel discussie geweest over 8GB/M3.

M1,2,3,etc in de Air vanaf 8GB en Pro/Max vanaf 16GB in de Macbook Pro's en dan is het probleem opgelost.

Ook al die extra upgrades zijn veel te complex, vroeger had je bijvoorbeeld i5, i7, i9 lekker simpel.
Nu heb je M3, Pro, Max maar zelfs van die specifeke chips heb je ook nog eens een upgrades 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Greatsword schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:36:
Ze wilde perse die oude Macbook Pro met touchbar "upgraden" en die hadden ze gewoon helemaal uit de lineup moeten halen en dan was er ook niet zoveel discussie geweest over 8GB/M3.
Die is toch helemaal weg nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ja de instap 14" Pro met 8GB heeft die dus vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:33
syltheboy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:03:
Mooie kleur die space black. Een titanium MacBook Pro zou ook top zijn.
Dat zou een instant buy zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Greatsword schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Ja de instap 14" Pro met 8GB heeft die dus vervangen.
Ah, zo. Ja zo zou je t kunnen zien, inderdaad. Een MacBook net-niet-pro eigenlijk. Of net-wel-pro, net van welke kant je kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Prullenbak84 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Ah, zo. Ja zo zou je t kunnen zien, inderdaad. Een MacBook net-niet-pro eigenlijk. Of net-wel-pro, net van welke kant je kijkt.
Het idee was op zich wel dikke prima. Alleen zo’n 500 euro te prijzig. Enige hoop is dat ie het als de 13 m2 pro uiteindelijk voor spotprijzen op te pikken is. Heb er eerder toen voor een m2 pro 1100 nieuw betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r5d
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Had graag gezien dat de M3 Max met 14 cores meer RAM opties had. Het is nu 36GB of meteen 96GB. Wil je 48 of 64 dan moet je naar de 16 cores variant.

Aangezien je zoiets voor jaren koopt toch de M3 Max met 48GB besteld. Gebruik nu een 2018 i7 MBP met 32GB dus op alle fronten wel een upgrade denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
r5d schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:53:
Had graag gezien dat de M3 Max met 14 cores meer RAM opties had. Het is nu 36GB of meteen 96GB. Wil je 48 of 64 dan moet je naar de 16 cores variant.

Aangezien je zoiets voor jaren koopt toch de M3 Max met 48GB besteld. Gebruik nu een 2018 i7 MBP met 32GB dus op alle fronten wel een upgrade denk ik.
Mooie upgrade, waar ga je hem voornamelijk voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
r5d schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:53:

Ook vreemd dat de memory bandwith verschillend is tussen deze 2 configuraties. 300GB/s vs 400 GB/s. Dat hebben de Pro versies niet dacht ik. Knap staaltje upselling vanuit Apple.

Ik had zelf ook de 14 core variant in bestelling staan, maar net geannuleerd en gekozen voor de 16 core. Als je toch ‘all out’ gaat, dan maar goed doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Silversin schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Ook vreemd dat de memory bandwith verschillend is tussen deze 2 configuraties. 300GB/s vs 400 GB/s. Dat hebben de Pro versier niet dacht ik. Knap staaltje upselling vanuit Apple.
Allemaal een gevolg van het fabricage proces…. Vond deze wel aardig: YouTube: Apple M3 Deep Dive: The Details Most Skipped Over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Greatsword schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Mooie upgrade, waar ga je hem voornamelijk voor gebruiken?
Software development en (te) veel docker containers ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik ben voor een zilveren M3 Pro gegaan want ik ben fan van de efficiency cores en battery life. Ik vind 5 performance cores eigenlijk 3 teveel. Qua RAM getwijfeld om naar 36GB te gaan voor future proofing maar mijn Mac mini M1 met 8GB komt eigenlijk zelden in de problemen. Nu voor 2TB SSD gegaan zodat mijn fotobibliotheek lokaal kan staan. Ik kom van een 15” MacBook Pro uit 2016 met i7/16GB/1TB dus over de hele linie een upgrade. Ik denk dat de M3 Pro een mooie balans tussen power en efficiency is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik heb niet echt haast. Ergens volgende maand wel eens een keuze maken. Eerst maar eens bij een winkel de Airs en de 14” pro nog eens goed vergelijken qua vorm, gewicht en grootte. (Al zag ik bij CoolBlue een aardige aanbieding voor de 16gb/512gb MacBook Air…voor een goeie 1600 euro toch best verleidelijk ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-04 08:40
Jammer, ze verkopen geen spacegrey meer bij de 14 inch m3 pro, vond ik mooiste kleur. Zwart en zilver vind ik minder. Aangezien ik de laptop een tien jaar zou houden wilt het oog ook wat. Deze generatie ga ik weer moeten skippen.
Ik zou zo een m1 pro kopen moest die ergens nog nieuw te koop zijn met een US qwerty toetsenbord, helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door Aardappelnoot op 01-11-2023 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Als je vaak met een external display werkt, heb je dan ook baat aan extra ram?

Ik heb thuis een m1 mini en een m1 MBP, beiden hebben 8 Gb ram. Ik gebruik ze op hetzelfde scherm (4K 27” LG), op dezelfde resolutie (evenredig geschaalde 1080p look).

Ik ben wat aan het experimenteren geweest met activiteitenmonitor, en het lijkt dat de geheugendruk over het algemeen lager blijft bij de Mac mini. Er is ook amper swap. De MacBook heeft gemiddeld 1 Gb in swap en zit nu en dan in het oranje. Aantal apps open is vergelijkbaar en de MacBook is gesloten (clamshell).

Ik overweeg om beide toestellen misschien te vervangen door een 14” MBP m3, maar die zou dan veel aan het externe scherm hangen, bijna dagelijks. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
Aansturen van de externe display gaat via de GPU die hetzelfde unified memory gebruikt. Je zou wel identieke resultaten verwachten tussen de MBP en Mini. Is de MBP dichtgeklapt of moet hij ook nog het ingebouwde scherm aansturen?

Die MBP heeft wel een Touch Bar hè. Dat wordt een collectors item.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:08
Ik ben zelf vooral wel benieuwd naar de benchmarks van de M3 Pro chip vs de M2 Pro chip. De M3 pro chip heeft minder transistors, minder performance cores, minder GPU cores en minder geheugenbandbreedte dan de M2 pro chip.
Of zouden ze er op mikken dat die qua snelheid gelijk is aan de M2 Pro, maar minder energie verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 16-04 10:09
Hathi schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:34:
Ik ben zelf vooral wel benieuwd naar de benchmarks van de M3 Pro chip vs de M2 Pro chip. De M3 pro chip heeft minder transistors, minder performance cores, minder GPU cores en minder geheugenbandbreedte dan de M2 pro chip.
Of zouden ze er op mikken dat die qua snelheid gelijk is aan de M2 Pro, maar minder energie verbruikt?
ook wel benieuwd naar. zeker omdat ik net voordat het apple event werd aangekondigd een macbook pro met M2 pro in gebruik heb genomen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 14:06
Ik had verwacht dat de mini ook de upgrade naar M3 zou maken. Jammer aangezien ik helemaal niets heb aan een MBP voor enkel desktop gebruik.

Even de performance testen afwachten dan maar. Als het verschil met een M2 pro niet erg groot is, en daar lijkt het wel op aangezien Apple enkel wil vergelijken met de M1 chip, dan zou de mini met een M2 Pro alsnog geen slechte deal kunnen zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door jos707 op 01-11-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hpsmart
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 16:58
Hathi schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:34:
De M3 is toch 20% sneller dan de M2… als we de benchmarks geloven (https://www.macrumors.com...3-chip-benchmark-results/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Hpsmart schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:22:
[...]

De M3 is toch 20% sneller dan de M2… als we de benchmarks geloven (https://www.macrumors.com...3-chip-benchmark-results/).
Dat is de normale m3. niet de m3 pro vergeleken met de m2 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koentjuh1987 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:27:
[...]
ook wel benieuwd naar. zeker omdat ik net voordat het apple event werd aangekondigd een macbook pro met M2 pro in gebruik heb genomen..
Ik heb mijn net aangeschafte M2 Pro ook maar gewoon in gebruik genomen, verwacht amper verschillen met de M3. Die paar procenten in een benchmark kunnen niet echt boeien.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 01-11-2023 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
En van de M3 Max lijkt er nu ook wat bekend te zijn, nu de M3 Pro nog..
https://www.macrumors.com...x-chip-benchmark-results/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40
Voor de mensen die voor een zwarte gaan: in een van de Hans-On video's wordt gesproken over de coating.
Alleen de bovenkant (scherm) heeft deze laag gekregen om vingerprints te voorkomen.

Het gedeelte waar je palmen op rusten heeft deze coating niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Hathi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:10:
En van de M3 Max lijkt er nu ook wat bekend te zijn, nu de M3 Pro nog..
https://www.macrumors.com...x-chip-benchmark-results/
Indrukwekkend, M2 Ultra performance in een laptopjasje.

Dit is trouwens wel de ‘higher end’ M3 Max. Ik verwacht dat de basis versie dichter bij de M2 Max zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Laatst online: 07:00
Iemand tips m.b.t. de hoeveelheid RAM geheugen? Ik bezit nu een Dell XPS 13 (9300, 16GB). Een goede 3 jaar in gebruik maar ik ben wel een beetje klaar met de kwaliteit van Windows. Batterij duur die tegen valt, slaapmodus die eens per week niet goed werkt en je batterij leeg trekt en gewoon ronduit traag terwijl de hardware zwaar genoeg is.

Ik wil nu de overstap maken naar een MacBook Pro 14" met een M3 Pro (sowieso i.v.m. aansluiten van 2 externe monitoren). Maar, 18 of 36GB? Ik vind de meerprijs van 460 euro buitenproportioneel... Maar vast lopen op het geheugen wat niet uitbreidbaar is?

Ik heb continu Chrome open staan (met +- 10 tabbladen), Word en/of Excel, dat is uiteraard niet spannend. Maar ik werk ook geregel met Photoshop en Indesign. Daar loop ik nu wel echt stuk op en wordt echt extreem traag. Alvast dank voor de tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
FabianNL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:38:
Iemand tips m.b.t. de hoeveelheid RAM geheugen? Ik bezit nu een Dell XPS 13 (9300, 16GB). Een goede 3 jaar in gebruik maar ik ben wel een beetje klaar met de kwaliteit van Windows. Batterij duur die tegen valt, slaapmodus die eens per week niet goed werkt en je batterij leeg trekt en gewoon ronduit traag terwijl de hardware zwaar genoeg is.

Ik wil nu de overstap maken naar een MacBook Pro 14" met een M3 Pro (sowieso i.v.m. aansluiten van 2 externe monitoren). Maar, 18 of 36GB? Ik vind de meerprijs van 460 euro buitenproportioneel... Maar vast lopen op het geheugen wat niet uitbreidbaar is?

Ik heb continu Chrome open staan (met +- 10 tabbladen), Word en/of Excel, dat is uiteraard niet spannend. Maar ik werk ook geregel met Photoshop en Indesign. Daar loop ik nu wel echt stuk op en wordt echt extreem traag. Alvast dank voor de tips :)
Ik Photoshop en Capture One zonder problemen en zit op 16GB RAM, werk veel met RAW's, PSD en TIFF van meer dan 1GB en tientallen layers.

De M3 Pro heeft zelfs 18GB dus dat lijkt me een prima keuze.

Op de achtergrond heb ik dan vaak ook nog 5-10 andere dingen draaien.

Ik zou het kanaal van ArtisRight op Youtube in de gaten houden, die doet altijd veel testen op het gebied van fotografie e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
Silversin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:47:
[...]

Indrukwekkend, M2 Ultra performance in een laptopjasje.

Dit is trouwens wel de ‘higher end’ M3 Max. Ik verwacht dat de basis versie dichter bij de M2 Max zit.
Dat verwacht ik niet. De “instap” M3 Max heeft nog steeds 10 performance cores tegenover 8 in de M2 Max. En die cores zijn ook allemaal 20% sneller. De efficiency cores zijn ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 08:01
Ik zit in dubio… 2 weken geleden de 16” M2 Pro besteld. Deze vond ik toch te zwaar en heb hem terug gestuurd. Nu de 14” M3 Pro (12cpu/18gpu/18GB) besteld maar begin na veel lezen in te zien dat de M3 Pro op sommige punten gelijk, maar op sommige punten wellicht minder is dan de M2 Pro. Nu kan je met veel zoeken voor een vergelijkbare prijs de 14” M2 Max (12/30/32) vinden. Is dit niet een veel betere deal? RT etc is leuk, maar ik zal er waarschijnlijk niet vaak mee gamen. What to do?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
Hemmik schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:04:
Ik zit in dubio… 2 weken geleden de 16” M2 Pro besteld. Deze vond ik toch te zwaar en heb hem terug gestuurd. Nu de 14” M3 Pro (12cpu/18gpu/18GB) besteld maar begin na veel lezen in te zien dat de M3 Pro op sommige punten gelijk, maar op sommige punten wellicht minder is dan de M2 Pro. Nu kan je met veel zoeken voor een vergelijkbare prijs de 14” M2 Max (12/30/32) vinden. Is dit niet een veel betere deal? RT etc is leuk, maar ik zal er waarschijnlijk niet vaak mee gamen. What to do?!
Wat ga je ermee doen? Zou persoonlijk even de benchmarks afwachten, is nog moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickcoenen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-02 13:10
Ik blijf nog een aantal jaar op mijn m2pro zitten met 1tb ssd.
De m3pro valt me ook erg tegen eerlijk gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinozo
https://forums.macrumors....benchmark-result.2409903/

Toch iets sneller dan de M2 maar zal vooral meer efficiënt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Uurtje langer op de batterij..

Ik vind het geen gekke gedachten van Apple, ipv alleen verschil in GPU kracht, is er nu ook verschil in CPU tussen Pro en Max. De echte Pro's weten wel of hun workflow CPU of GPU kracht vereist.
Voor een groot gedeelte is het ook een moetje van apple omdat het fabricage proces nog niet optimaal is.
Dit is duidelijk te zien aan de gekke combinaties CPU en Geheugen.. Ook het feit dat er vele opties zijn waar Apple het normaal gesproken het wat simpeler houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Spinozo schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:15:
https://forums.macrumors....benchmark-result.2409903/

Toch iets sneller dan de M2 maar zal vooral meer efficiënt zijn.
Als ik dit zo lees wat betreft de M3 Pro
[…]
The result shows the M3 Pro has a single-core score of 3,035 and a multi-core score of 15,173. If these scores are accurate, the M3 Pro is up to 14% faster than the M2 Pro in terms of single-core performance, but only up to 6% faster in terms of multi-core performance for the most demanding tasks and workflows.
[…]
Ben ik niet bepaald direct overtuigd om M3 Pro aankoop te doen, ontkom er toch niet aan om toch even te aan te kijken wat M2 Pro van januari gaat doen.

Op dit moment lijkt puur op “PKs” de M2 Pro betere deal, met vergelijkbare config:

M3 Pro 14 core / 1TB / 36Gb vanaf €4249: categorie: Laptops

M2 Pro 12 core / 1TB / 32Gb vanaf €3755: categorie: Laptops

Dat is toch op dit moment al +/- 11% goedkoper (€500). Denk toch even specifieke benchmarks per model afwachten, vooral met huidige prijsdaling van 10% al op M2 Pro en vooral mogelijk als Black Friday nog verdere prijsdaling doorzet? Met 15/20% (als €1000 is) lijkt het prijsverschil die 6% performance het niet direct waard.

offtopic:
Toendertijd in 2019 zelfde afweging gemaakt tussen i7 en i9, daarbij toen ook gekozen voor economischere i7 omdat op papier i9 sneller was dan i7 maar door thermal engineering vaak toch niet uit haalt. Hou nog even goed in de gaten in hoeverre de verminderde memory bandwidth op M3 Pro en minder performance cores in nieuwe benchmarks nog wel zichtbaar gaat zijn. De verbeterde efficiency is voor mijn altijd ingeplugde laptop niet echt een unique selling point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Anoniem: 156329 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:54:

[...]

Ben ik niet bepaald direct overtuigd om M3 Pro aankoop te doen, ontkom er toch niet aan om toch even te aan te kijken wat M2 Pro van januari gaat doen.

Op dit moment lijkt puur op “PKs” de M2 Pro betere deal, met vergelijkbare config:

M3 Pro 14 core / 1TB / 36Gb vanaf €4249: categorie: Laptops

M2 Pro 12 core / 1TB / 32Gb vanaf €3755: categorie: Laptops

Dat is toch op dit moment al +/- 11% goedkoper (€500). Denk toch even specifieke benchmarks per model afwachten, vooral met huidige prijsdaling van 10% al op M2 Pro en vooral mogelijk als Black Friday nog verdere prijsdaling doorzet? Met 15/20% (als €1000 is) lijkt het prijsverschil die 6% performance het niet direct waard.
Al gekeken naar de beschikbaarheid? De M2 MacBook Pro's lijken nog maar beperkt beschikbaar te zijn met hier en daar wat voorraad van een specifieke configuratie leert een snelle scan bij Azerty (jouw link), bol.com. Mediamarkt, Coolblue, Amac. Op een restpartij na heb je straks geen keuze denk ik zo en is het een M3 Pro of niks. Nou ja M1 MB Air of M2 MB Air of M3 MBP of M3 Max MBP dan.

Laten we wel wezen dat het geen schande is om een M3 Pro te kopen. Net als dat een M3 of een M3 Max kopen dat ook niet is. Net als de M1 en M2 zal de M3 generatie op zichzelf ook weer een steengoede chip zijn. Vooral als je nog een Intel MacBook bezit. Ik snap wel dat als je al een M chip MacBook bezit dat upgraden minder aantrekkelijk is, tenzij je de sprong gaat maken van de Pro naar Max ofzo of dat je meer geheugen en opslag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mensen, vergeet black friday niet. Apple geeft dan vaak een cadeaubon bij aanschaf van een Macbook. Kan de pijn misschien verzachten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 08:01
Ronwiel schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:35:
Mensen, vergeet black friday niet. Apple geeft dan vaak een cadeaubon bij aanschaf van een Macbook. Kan de pijn misschien verzachten ;).
Vraag me wel af of deze MacBooks meedoen in de actie. Was in 2021 in ieder geval niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:55
Wanneer komen de reviews online? Vandaag 15:00? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 19:48
mprkooij schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:22:
Ik hoop het. Zit hier nog met een MBP Mid 2015 en wil op korte termijn een keuze maken voor vervanging. Voor een 16" moet je al voor een Pro gaan. Toch wel leuk om voor de langere termijn goed te zitten, door naar een Max. En zo stuiter ik op en neer tussen wat ik nodig heb of denk te hebben. Kan zo het verschil van een maand leven zijn in geld... :o

Het vervelende van die configurator is dat als je een beetje leuke specs insteld, de stap naar een zwaardere tier kleiner wordt. Alsof ze het er om doen. O-)

MacOS heb ik nodig voor het bouwen op verschillen platformen. Ik zou het liefst voor een all-in-one laptop gaan waar ik ook op kan gamen. Geen dikke PC uprade meer nodig en veel zuiniger. Het is mooi om te zien wat er nu al mogelijk is met Crossover en de native kracht van bv een M1 Max. De M3 met shader en RT support is een mooie toevoeging, maar om gelijk zo hoog in te gaan zetten :/

ik realiseer me dat game support erg beperkt is en nog niet breed gedragen wordt onder de grote ontwikkelaars. Ook nanite in UE 5 laat nog op zicht wachten. Het zou een dure gok kunnen worden om voor een M3 Max te gaan. Aan de andere kant zie ik ook een kans om wat bij te dragen door te testen met bv Crossover. Het moet ergens beginnen en vandaan komen.

iemand die hier ook mee worstelt?

[ Voor 15% gewijzigd door Xion op 06-11-2023 14:34 ]

Nieuwe M3 Macbook of iMac kopen? Check: Apple M3 Prijs Overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Xion schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:27:
[...]

..

Het vervelende van die configurator is dat als je een beetje leuke specs insteld, de stap naar een zwaardere tier kleiner wordt. Alsof ze het er om doen. O-)

..
Ze doen het er om ;)

Lijkt mij dat gaming één van de weinige reden is die het rechtvaardigt om ook effectief het zwaardere model aan te stippen in de configurator omdat je dan ook een veel betere GPU krijgt. Bij alle andere use cases lijkt mij het rendement dat je terugkrijgt voor de flinke som dat je moet neerleggen minimaal.

Ik heb wat reviews zitten kijken van de M2 en M2 Pro en daar lijkt dat bij normaal gebruik met 16GB RAM je niets tekort komt, incl Photoshop of video bewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Laatst online: 07:00
mprkooij schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:22:
Er lijken er nu inderdaad meerdere online te staan, The Verge bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:59
Ik zie enkel reviews verschijnen van de M3 Max en M3 versies. Geen M3 Pro…dat zegt genoeg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hpsmart
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 16:58
Safaci schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:06:
Ik zie enkel reviews verschijnen van de M3 Max en M3 versies. Geen M3 Pro…dat zegt genoeg. :P
Dat denk ik dus ook… al is de M3 Max echt wel een stuk sneller dan diens voorganger (en bijna on par met de M2 *Ultra*. De link hiernaar is eerder gedeeld). Echter ben ik benieuwd naar de M3 Pro, dus ik wacht nog even de reviews af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 19:48
*pikachu face*
Lijkt mij dat gaming één van de weinige reden is die het rechtvaardigt om ook effectief het zwaardere model aan te stippen in de configurator omdat je dan ook een veel betere GPU krijgt. Bij alle andere use cases lijkt mij het rendement dat je terugkrijgt voor de flinke som dat je moet neerleggen minimaal.

Ik heb wat reviews zitten kijken van de M2 en M2 Pro en daar lijkt dat bij normaal gebruik met 16GB RAM je niets tekort komt, incl Photoshop of video bewerking.
Mee eens, ik stuiter nog even verder.

Hier een Max benchmark: YouTube: M3 Max MacBook Pro 14 & 16 - First Review! [ft. Benchmarks]

Nieuwe M3 Macbook of iMac kopen? Check: Apple M3 Prijs Overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
Apple heeft de reviewers alleen de basic 14inch M3 versie en een M3 max versie gegeven zo te zien. Dus even wachten tot ze ook echt uitgeleverd gaan worden en we niet afhankelijk zijn van de door Apple uitgekozen reviewers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GgpaMKKRkdj1cXr_LrqE2DRsuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNG8U2HI0RI03LXvfdqXh4Cm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7SKHUjDMVy1W_9S_Pll-wp-GqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERqQkmt73u9Cm5bFGeQXH5Bm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGU3mMpGIsKUB_zWcXQ6lBf29cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XV7feBZpqceWG8kpPYneYxIz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVaTBo7wfmw4ZLSUsOTka1w3bcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUGaE2q25AbCVW1dYBOImV1Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bH2z3R6CAD_2gsLagq5xMEvcVaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q5xcCxGG3hkLTjXPud0U6ES3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-B805w_5i1gSaay0AUd_I1lsaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojEPjD7cHzzEAdXmjGgSkx5U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 06-11-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

[ Voor 68% gewijzigd door Greatsword op 06-11-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Hathi schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:25:
Apple heeft de reviewers alleen de basic 14inch M3 versie en een M3 max versie gegeven zo te zien. Dus even wachten tot ze ook echt uitgeleverd gaan worden en we niet afhankelijk zijn van de door Apple uitgekozen reviewers
Ik wacht op de review van MKBHD, naar mijn idee ligt zijn oordeel meestal vrij dicht bij de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Ik bedoelde niet per se dat de door Apple uitgekozen reviewers bevooroordeeld zijn, maar meer dat Apple nu bepaalt welke modellen als eerste de aandacht krijgen en dat blijken de 16 inch M3 Max en 14 inch M3 te zijn. De M3 Pro zit daar dus nog niet bij.
Pagina: 1 2 3 Laatste