@
D-Ed Ik ben ook een Macbook gebruiker i.c.m. een Studio Display.
Altijd ook minimaal 16GB gehad.
Eerst was dat een M1 Air, toen die uitkwam was dat echt een fantastische machine maar het design was natuurlijk wel gedateerd maar verder echt een top machine die ik ongelofelijk veel mensen heb aangeraden.
Toen ben ik overgestapt naar de 14" Pro, wederom een fantastisch apparaat en ik was vooral erg blij met de terugkomst van zaken als HDMI en het SD Card Slot. Het scherm was vooral voor fotografie echt om van te smullen. Ik gebruik veel Photoshop, Capture one en Davinci Resolve voor video bewerking. Het probleem was echter dat ik 90% van de tijd dat scherm niet eens zag omdat hij aangesloten was op mijn Studio Display en het gewicht vond ik echt super vervelend voor de keren dat ik hem toch een keer mee wilde nemen.
Toen de overstap gemaakt naar de M2 Air. Qua performance op papier natuurlijk een downgrade maar ik was gewoon heel erg gecharmeerd van het design, het lichte gewicht en de praktijk performance was voor mij niet heel veel slechter.
Op een gegeven moment begon ik echter tegen een opslag te kort aanlopen en ik had geen zin meer om steeds met externe SSD's te moeten werken.
Toen zag ik een paar maanden terug een 14" M1 Max met maar liefst 64GB en 2 TB SSD nieuw in de aanbieding dus zodoende ben ik weer terug bij de Macbook Pro beland. Vooral de 64GB is echt flinke overkill maar ik moet zeggen dat ik het verschil in de praktijk wel echt merk. Alles voelt gewoon veel responsiever maar dit is natuurlijk echt typisch zo'n gevalletje dat als je niet beter weet, dan denk je dat alles gewoon prima is.
Mocht gewicht dus voor jou ook een ding zijn, dan zou ik lekker voor een Air gaan, maar als de prijs echt heel dicht in de buurt liggen dan zou ik zeker een Pro aanraden, dan weet je ook sowieso dat je gewoon het beste in huis haalt zonder concessies.