Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
Kidjuh schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:57:
[...]

In de Coolblue winkel probleem gereproduceerd en direct een nieuwe meegekregen. Gebruik een adblocker en 5-tal extensies (geen actieve JS scriptjes o.i.d., extensies werken op oproep (datalayers / pixel checker / GTM)). Helft van aantal extensies die ik actief gebruikte op Air.

[Afbeelding]

Had hem toen gekocht voor €1950,- (1TB), de upgrade naar 16gb ram is meteen €600 erbij helaas. Ik ga hem nog eens helemaal strippen en alle mogelijke blockers door chrome eruit halen!

Edit: Upgraden naar 16gb RAM is niet mogelijk toch?
Al het geheugen is bij alle apple silicon M series CPU's is geïntegreerd als unified geheugen. Zit dus oo de chip. Gehuegen upgraden kan dus niet.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:26
Drials schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:17:
Zijn er hier mensen met er m3 pro MacBook waarbij het scrollen in Safari niet vloeiend loopt? Ook goed te zien op tweakers waar avatars van gebruikers niet direct verdwijnen uit oude positie bij snel scrollen…
Ik heb wel ergens gelezen dat die bug vaker voorkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoGfeP0eUe-ZyXRK6prBOrpqdtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPZembm8nSjgD2EEYLtnCM3e.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zei laatst dat ik op mijn handen moest zitten. Dat is dus mooi mislukt. Ik moest de zwarte M3 Max echt hebben.

Overigens nu pas een Ubiquiti U6 Enterprise van een Tweaker overgenomen. En da’s toch wel heel lekker hoor, met 950 Mbps downloaden en uploaden. Het is zoals altijd een fantastische laptop en zelfs zwaardere programma’s als Xcode vliegen. Zeer tevreden en totaal geen spijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

inderdaad mooi,.. stiekum gehoopt dat M3 air ook in space black beschikbaar zou komen.. Instant buy.. totaal niet nodig, maar toch aha

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als mac-noob een paar vragen. Werk nu professioneel op een Windows laptop, maar is aan vervanging toe. Kan weer voor een Windows-based x86 laptop gaan, maar Macbook pro M3 pro zou ook kunnen. Het apparaat en scherm zijn obvious van veel betere build-quality dan tegenhangers van HP of Lenovo. (alternatieven zijn o.a. HP Elitebook, Firefly, Thinkpad T14 en wat Dell rommel).
Ik gebruik intensief Teams, Outlook, browser-based applictaties, PowerPoint, Excel. (Mac alternatieven zijn geen optie ivm samenwerking en formats)

Deze applicaties zijn voor Mac beschikbaar, maar ik lees aardig wat beperkingen (o.a. in Outlook/Powerpoint bv keyboard shortcuts op de quick access toolbar).

Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door wimpie op 08-03-2024 13:33 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Voor dat werk zou een M3 Air ook volstaan, net iets fijnere form factor wellicht. Ik heb zelf de 14" M3 Pro en al het MS office gebruik werkt ook nog prima op mijn M1 mini met 8GB.
In basis werkt MS office redelijk vergelijkbaar maar de meer power user acties die zijn anders of ontbreken op de Mac versie. Ik heb er zelf vooral last van bij Excel waar ik veel diepere functies gewend ben die simpelweg niet werken op OSX. Daar is prima om heen te werken maar dat betekent over het algemeen wat extra handelingen. Je zou voor jezelf een vergelijk moeten maken om in te schatten wat de impact is.
Hardware technisch kun je op laptop gebied nauwelijks iets beters wensen dan MacBooks, maar het OS is wel wennen. Bestandsbeheer (Windows verkenner) en multitasking vind ik beter bij Windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:24
Als iemand nog twijfels heeft m.b.t. 18gb m3 pro vs 36gb m3 pro. Ik heb beide configuraties (werk, privé). En moet zeggen dat ik geen enkele verschil merk in performance. Ik heb twee systemen voor het apple ecosysteem (telefoon, EarPods, etc) maar de werkomgeving fysiek gescheiden wil houden. Op de werk laptop geen icloud sync, photos, mail etc. Maar copy paste met iPhone, AirDrop iPhone, EarPods voor geluid kan ik dan wel gebruiken.

Specs: 1. 11/14 CPU/GPU 18GB 1TB - 2. 12/18 CPU/GPU 36GB 2TB.

Ik had nummer 2 eerste gekocht, maar het base model (+1TB upgrade) had in alle gevallen niks uitgemaakt.

Enkele programma's die ik gebruik:
- Final Cut
- Chrome (15+ tabs)
- Outlook
- Teams
- Figma
- Sketch
- Office
- Apple Music
- developer tool voor basic python scripting
- af en toe een VM met windows (arm), Linux
- Aantal utility zaken zoals BetterSnapTool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-05 16:30
Harrie-Handbak schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:37:
Als iemand nog twijfels heeft m.b.t. 18gb m3 pro vs 36gb m3 pro. Ik heb beide configuraties (werk, privé). En moet zeggen dat ik geen enkele verschil merk in performance. Ik heb twee systemen voor het apple ecosysteem (telefoon, EarPods, etc) maar de werkomgeving fysiek gescheiden wil houden. Op de werk laptop geen icloud sync, photos, mail etc. Maar copy paste met iPhone, AirDrop iPhone, EarPods voor geluid kan ik dan wel gebruiken.

Specs: 1. 11/14 CPU/GPU 18GB 1TB - 2. 12/18 CPU/GPU 36GB 2TB.

Ik had nummer 2 eerste gekocht, maar het base model (+1TB upgrade) had in alle gevallen niks uitgemaakt.

Enkele programma's die ik gebruik:
- Final Cut
- Chrome (15+ tabs)
- Outlook
- Teams
- Figma
- Sketch
- Office
- Apple Music
- developer tool voor basic python scripting
- af en toe een VM met windows (arm), Linux
- Aantal utility zaken zoals BetterSnapTool
toon volledige bericht
Ik heb ook beide versies (prive/werk) en ik zie wel degelijk een belangrijk verschil. Namelijk dat het 18gb model veel aan het memory swappen is op de SSD. Zelfs met alleen safari (10 tabs) zie ik dat al gebeuren. Niet meteen, wel na een dag gebruik. Dat gebeurt niet op mijn 36gb model. En zoals men weet is memory swappen funest voor de SSD.

Eerlijk gezegd vrij teleurstellend, had ik dat geweten dan had ik privé ook de 36gb versie gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Bij het builden van React Native apps in Xcode valt het wel echt te merken, hoor. De M3 Max is flink sneller dan mijn M1 Max Mac Studio. Ik en mijn geduld… :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
Memory swaps op SSD levert geen merkbare degradatie binnen de lifecycle van een laptop hoor. Dat was een broodje aap verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
DiscoNootje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb ook beide versies (prive/werk) en ik zie wel degelijk een belangrijk verschil. Namelijk dat het 18gb model veel aan het memory swappen is op de SSD. Zelfs met alleen safari (10 tabs) zie ik dat al gebeuren. Niet meteen, wel na een dag gebruik. Dat gebeurt niet op mijn 36gb model. En zoals men weet is memory swappen funest voor de SSD.

Eerlijk gezegd vrij teleurstellend, had ik dat geweten dan had ik privé ook de 36gb versie gekocht.
Dat is jouw ervaring, in mijn workflow zoals beschreven zie ik geen memory swab. Zeker niet met safari 10 tabs open. Voor werk gebruik ik ook 15+ chrome tabs en ook geen swab. Wil niet zeggen dan het niet kan, maar wellicht gebruik je het voor andere doeleinden. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:44

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb de vervanger van mijn MacBook Pro uit 2016 besteld. 16”, Space Black, M3 Max, 64GB, 2TB. Rip uit mijn lijf. Maar als ie weer 8 jaar meegaat.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Mog schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:29:
Ik heb de vervanger van mijn MacBook Pro uit 2016 besteld. 16”, Space Black, M3 Max, 64GB, 2TB. Rip uit mijn lijf. Maar als ie weer 8 jaar meegaat.
Beest van een Machine, veel plezier alvast ermee. Wel benieuwd waarvoor je dit soort specs nodig hebt en gebruikt in de praktijk ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Greatsword schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Beest van een Machine, veel plezier alvast ermee. Wel benieuwd waarvoor je dit soort specs nodig hebt en gebruikt in de praktijk ;)
Totaal niet nodig. Ik zit nu tijdelijk op een Air M1, 8GB, 256GB en die voldoet prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Mog schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:29:
[...]

Totaal niet nodig. Ik zit nu tijdelijk op een Air M1, 8GB, 256GB en die voldoet prima.
Hahahah, prachtig verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

:P

Ik overdrijf een beetje. Ik ben een designer en gebruik de Adobe Creative Suite en Figma veel. Als hobby fotografeer ik (vandaar de 2TB, want ik wil veel lokaal hebben staan) en ik vind het ook tof om met Blender te spelen. Bovendien werk ik 2x per week op locatie waar ik geen extern scherm heb, vandaar de 16".

Als het moet kan ik dit prima op een Air M1 doen. Dus ik heb het niet nodig, maar het is wel chill. Een cadeautje aan mezelf waar ik lang mee ga doen.

Screenshot van mijn M1 memory pressure op een willekeurig moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1T5KBlHBYYsvjPrczvpQbkz8XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytPSxZkkNGx6wJGRVDN5vv3Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mog op 22-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:56
Mog schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:45:
[...]

:P

Ik overdrijf een beetje. Ik ben een designer en gebruik de Adobe Creative Suite en Figma veel. Als hobby fotografeer ik (vandaar de 2TB, want ik wil veel lokaal hebben staan) en ik vind het ook tof om met Blender te spelen. Bovendien werk ik 2x per week op locatie waar ik geen extern scherm heb, vandaar de 16".

Als het moet kan ik dit prima op een Air M1 doen. Dus ik heb het niet nodig, maar het is wel chill. Een cadeautje aan mezelf waar ik lang mee ga doen.

Screenshot van mijn M1 memory pressure op een willekeurig moment:
[Afbeelding]
Reden waarom ik nu weer 'gewoon' een MacBook Air M1 in gebruik heb. Ik draai er eigenlijk helemaal niks serieus op :P Werk vanuit thuis remote via een client. Dus beetje YouTube, een heel simpel spelletje en browsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05 16:01
Na mijn test met een Mac Refurbished M2 Pro (die ik heb teruggestuurd, kan je nalezen in de andere thread) ging ik nog even bij mijn MacBook Air M2 blijven..

Maar het hart wil wat het wil, en nu zit ik dit bericht te typen op mijn M3 Pro 18/512. Heb deze gekocht bij MM België voor €170 minder dan de officiële Apple prijs, gloednieuw in de doos.

Dit was nu echt de laatste keer dat ik geswitcht ben, ik ga mijzelf verplichten deze toch minimum 3 jaar (maar liever 5 of langer) te gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-05 13:06
glycerine00 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:43:
Na mijn test met een Mac Refurbished M2 Pro (die ik heb teruggestuurd, kan je nalezen in de andere thread) ging ik nog even bij mijn MacBook Air M2 blijven..

Maar het hart wil wat het wil, en nu zit ik dit bericht te typen op mijn M3 Pro 18/512. Heb deze gekocht bij MM België voor €170 minder dan de officiële Apple prijs, gloednieuw in de doos.

Dit was nu echt de laatste keer dat ik geswitcht ben, ik ga mijzelf verplichten deze toch minimum 3 jaar (maar liever 5 of langer) te gebruiken O-)
Heb je dan geen Azerty gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05 16:01
PrettigGestoord schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Heb je dan geen Azerty gekregen?
Ja ik had Azerty gekregen, ik was gewoon niet zeker over de batterij. Met deze heb ik dat probleem niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:06
Zonet is mijn M3 Pro Space Black aangekomen van Upgreatest. Ik was in twijfel op voorhand over het kleur, maar wat ontzettend mooi is het op de Macbook! Overigens "open box" gekocht en echt niets, maar dan ook niets aan te zien. Gekregen toetsenbord is overigens Engels (VS), wat nog een extra pluspunt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Flying schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:58:
Zonet is mijn M3 Pro Space Black aangekomen van Upgreatest. Ik was in twijfel op voorhand over het kleur, maar wat ontzettend mooi is het op de Macbook! Overigens "open box" gekocht en echt niets, maar dan ook niets aan te zien. Gekregen toetsenbord is overigens Engels (VS), wat nog een extra pluspunt is!
Spaceblack bedoel je, denk ik? Midnight is alleen voor de Air beschikbaar. Ik heb mijn M3 Max Spacezwaet ook van Upgreatest. Prima service, snel verzonden, netjes geleverd. En het spaar je toch een paar honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Shopreviews van bekende tweakers zijn altijd wel fijn dus plaats een review zou ik zeggen ;) https://tweakers.net/shopreview/9361/upgreatest/shopreviews/

[ Voor 33% gewijzigd door Greatsword op 27-03-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb mijn 16" MacBook Pro M3 Max binnen. Wat een apparaat. Dat scherm is zo groot vergeleken met mijn M1 Air en zelfs met mijn 15" MacBook Pro uit 2015/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En qua gewicht ? vergelijkbaar met je MBP 15 inch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Spaceblack bedoel je, denk ik? Midnight is alleen voor de Air beschikbaar. Ik heb mijn M3 Max Spacezwaet ook van Upgreatest. Prima service, snel verzonden, netjes geleverd. En het spaar je toch een paar honderd euro.
Flying schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:58:
Ik moet ook een v.s. Keyboard en zie dat er ze nog eentje hebben. Best wel interessant om die 300,- korting te pakken. Was er ook niets aan het keyboard te zien? Dat vind ik altijd de eerste plek waar een MacBook Pro gebruik sporen gaat vertonen (glimmende toetsen etc).

Weten jullie toevallig of er nog Apple Care af te sluiten is op deze “open box” modellen?

Edit: Overigens wel balen dat Apple geen 15” Mini-Led MacBook Air verkoopt. Ik heb alle power van de Pro’s eigenlijk niet nodig maar wil wel minimaal 120hz en Mini-led. Maar goed dat zal voor meer mensen gelden en dat zal dan ook wel de reden zijn dat ze ons lekker willen upsellen naar een 16” pro :P

[ Voor 30% gewijzigd door Donstil op 01-04-2024 00:06 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgoenfeter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-05 11:55
Ik heb zelf een MacBook Pro m2 14 inch aangeschaft via upgreatest. Ook met US keyboard, de laptop zag er daadwerkelijk als nieuw uit. Heb even gekeken, maar zo te zien kan ik geen apple care meer afsluiten. Nu is mijn laptop uiteraard ietsje ouder dan een m3, dus wellicht dat het daarbij nog wel kan.

V.w.b. je laatste punt. Juist, dat zou een ideale combi zijn inderdaad. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Donstil schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:00:
[...]

[...]

Ik moet ook een v.s. Keyboard en zie dat er ze nog eentje hebben. Best wel interessant om die 300,- korting te pakken. Was er ook niets aan het keyboard te zien? Dat vind ik altijd de eerste plek waar een MacBook Pro gebruik sporen gaat vertonen (glimmende toetsen etc).

Weten jullie toevallig of er nog Apple Care af te sluiten is op deze “open box” modellen?

Edit: Overigens wel balen dat Apple geen 15” Mini-Led MacBook Air verkoopt. Ik heb alle power van de Pro’s eigenlijk niet nodig maar wil wel minimaal 120hz en Mini-led. Maar goed dat zal voor meer mensen gelden en dat zal dan ook wel de reden zijn dat ze ons lekker willen upsellen naar een 16” pro :P
Op het toetsenbord was er niets te zien. Het ding zag er volledig ongebruikt uit. Geen idee of ik nog Applecare kan afsluiten, ik heb dat nog nooit aangeschaft voor een toestel. De winkel geeft zelf 2 jaar garantie en dat is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik had gisteren even een bericht achtergelaten bij Upgreatest en vanmorgen al antwoord.
Hoi Don,

Meestal niet. De meeste komen van Apple vandaag, maar daar liggen ze te lang op de plank, voordat we ze ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Martijn van Tillo
Even bedenken dus wat ik wil, op zich vind ik Apple care erop wel een lekkere zekerheid maar aan de andere kant heb ik het ook nog nooit nodig gehad met laptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Als het enige indicatie is, die van mij is eerst geregistreerd in november. Lag dus best al een tijd op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
Ik twijfel om mijn Apple MacBook Pro 2015 editie te vervangen voor een nieuwe MacBook pro. Voornaamste activiteiten zijn Photoshop, Lightroom en wat video editing. Nu twijfel ik tussen de M1 Max, M2 Max en M3 Pro uitvoeringen waarbij ik nu neig naar de M1 Max uitvoering. Daarvan heeft Amac nu wel een leuke deal voor. M2 Max nu even niet, maar daarvan komen vast wel weer nieuwe acties voorbij.

Ondanks dat de M3 Pro in bijna alle CPU testen +/- 20% beter is vraag ik mij af of ik er in de praktijk wel iets van ga merken. Behalve voor AI toepassingen, maar ik ga geen AI modellen bouwen.

Zouden jullie ook voor de M1 Max gaan? Natuurlijk is de M3 Pro meer future proof, maar ook een stuk duurder.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Strider schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:54:
Ik twijfel om mijn Apple MacBook Pro 2015 editie te vervangen voor een nieuwe MacBook pro. Voornaamste activiteiten zijn Photoshop, Lightroom en wat video editing. Nu twijfel ik tussen de M1 Max, M2 Max en M3 Pro uitvoeringen waarbij ik nu neig naar de M1 Max uitvoering. Daarvan heeft Amac nu wel een leuke deal voor. M2 Max nu even niet, maar daarvan komen vast wel weer nieuwe acties voorbij.

Ondanks dat de M3 Pro in bijna alle CPU testen +/- 20% beter is vraag ik mij af of ik er in de praktijk wel iets van ga merken. Behalve voor AI toepassingen, maar ik ga geen AI modellen bouwen.

Zouden jullie ook voor de M1 Max gaan? Natuurlijk is de M3 Pro meer future proof, maar ook een stuk duurder.
Die M1 Max is inderdaad wel een hele goede deal, zelf ook moeite om die aanbieding te weerstaan.

Die 64GB zal overkill zijn maar de M1 Max en 2TB zijn wel erg nice, merk dat 1TB steeds krapper begint te worden en de hele tijd van de NAS of externe SSD werken is ook niet fijn/ideaal.

Aangezien je nu van een 2015 model komt zal het sowieso een wereld van verschil zijn. De vraag is dan natuurlijk ook wat je bereid bent om uit te geven en welke specs je minimaal wilt hebben. Jouw type werk doe ik ook en ik doe dat momenteel op 16GB / 1TB op een M1 Pro en M2 Air.

Zie ook de video van Artisright, daar zie je dat de praktijkverschillen tussen de onderlinge chips vaak echt een kwestie van seconden zijn en alleen bij Batch Export van 1000 stuks een paar minuten verschilt. Het is dus maar net waar je de meeste waarde aan hecht.

Qua prioriteit adviseert hij trouwens RAM, SSD, CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrDwokJjlAFinEGIAhiqwHATzcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToZbqkfInp79F2fiQ9VzcVdR.jpg?f=fotoalbum_large

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Apple M3 Gen Pro Photography Buyers Guide / All M3 Chip Compare!

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 01-04-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
@Donstil Mijn MacBook Pro M3 Max van Upgreatest was geen open box model. Het was een nieuw model, inclusief de originele bruine omdoos van Apple. Ik heb er wel zo’n 300 of 400 euro (weet even de Apple-prijs niet meer) korting gehad.

Omdat het een nieuwe was, kon ik er gewoon Apple Care op afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:31:
@Donstil Mijn MacBook Pro M3 Max van Upgreatest was geen open box model. Het was een nieuw model, inclusief de originele bruine omdoos van Apple. Ik heb er wel zo’n 300 of 400 euro (weet even de Apple-prijs niet meer) korting gehad.

Omdat het een nieuwe was, kon ik er gewoon Apple Care op afsluiten.
Ooh echt dat is helemaal een goeie deal! Die hebben ze nu niet helaas. Het is nu €2799 (Apple) en €2779 (Upgreatest) of €2499 “open box”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Hebben mensen ervaring met gespreid betalen via somashome.nl of in 3 keer via Klarna bij Paradigit?

instagram - linkedin

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WouterL
M.E.Amrani schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:50:
Hebben mensen ervaring met gespreid betalen via somashome.nl of in 3 keer via Klarna bij Paradigit?
Gewoon niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Bedankt! Echter, kun je je antwoord wat toelichten? Dacht altijd dat Paradigit betrouwbaar was.

instagram - linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0ww
  • Laatst online: 21:05

sn0ww

Goet is niet goed.

M.E.Amrani schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Bedankt! Echter, kun je je antwoord wat toelichten? Dacht altijd dat Paradigit betrouwbaar was.
Paradigit is zeer betrouwbaar ook in combinatie met Klarna.

..........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
M.E.Amrani schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Niet zo zeer paradigit als partij, maar een duur product kopen op afbetaling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@M.E.Amrani voor ervaringen met kopen op afbetaling kun je beter in Persoonlijke financiën, studie en loopbaan kijken. Dit heeft niks met de MacBook Pro (M3) te maken en is hier offtopic.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
Zit in de spagaat. In september ga ik starten aan een opleiding en mijn MacBook Pro M1 2020 is aan vervanging toe (vind ik :+).

Met al die geruchten over AI-toepassingen in iOS en macOS klinkt het heel logisch om te wachten op de M4-varianten. Maar ja, dikke kans dat de nieuwe modellen weer in prijs omhoog gaan en wellicht krijg ik dan ook minder terug voor mijn huidige Pro.

Het wordt sowieso een 16-inch omdat ik na al die jaren weer een beetje klaar ben met dat kleine scherm. Handig als je veel onderweg bent en aan je dock hangt, maar zit er toch regelmatig mee op de bank of aan de keukentafel.

Dilemma's, dilemma's (en een luxeprobleem)... :X

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Gr4mpyC3t Ik verwacht eerlijk gezegd geen prijsstijging als er alleen maar een andere chip in zit. Bij de recente iPads kwam dat door het OLED scherm en nieuw design.

Je M1 is al grotendeels afgeschreven dus de prijsdaling bij verkoop binnen nu of een paar maanden zal echt niet significant zijn, schat 50 Max 100 verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 02-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Greatsword schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:57:
@Gr4mpyC3t Ik verwacht eerlijk gezegd geen prijsstijging als er alleen maar een andere chip in zit. Bij de recente iPads kwam dat door het OLED scherm en nieuw design.

Je M1 is al grotendeels afgeschreven dus de prijsdaling bij verkoop binnen nu of een paar maanden zal echt niet significant zijn, schat 50 Max 100 verschil.
Daar hoop ik in ieder geval wel op. Normaal gesproken ben ik niet zo van het wachten en het allerlaatste willen. Maar toch heeft Apple me weer in de houdgreep met die geruchten over AI-toepassingen en dat ze daardoor ook de M4 sneller uitbrengen dan dat iedereen had verwacht.

M.b.t. de afschrijving heb je ook zeker wel een punt. Conclusie blijft vooralsnog dat ik het wel even aanzie wat de M4-chips ons gaan brengen in de Macs. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Gr4mpyC3t dat is niet enige reden van de m4 lancering. De iPads zitten niet op jaarlijkse update plan. De m3 is gemaakt op een aparte dure n3 proces. De m4 op nieuwe goede n3 proces waar elke klant opgezet gaat worden. Nadeel was dat soc indeling niet 1 op 1 overgezet kon worden dus m4 is opnieuw opgebouwd. Goede gelegenheid om op zwakkere onderdelen te focussen.

Verwachting is dus een snelle overstap op m4 variant. Dus binnen nu en jaar geen m3 meer. Kans is wel dat m2 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hoe zit dat eigenlijk met M4 en de recent gevonden beveiligingsproblemen bij Apple Silicon? Zijn die hier volledig opgelost?

Alles voor M3 zou ik zelf niet meer kopen om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 08:58

page404

Website says no

Ik zit nu toch wel een beetje in dubio. Was eigenlijk van plan nog een klein beetje de zakelijke kas te spekken voordat ik een nieuwe 14" Pro ga halen, maar bij Coolblue wordt er nu flink korting gegeven op een aantal modellen.
Apple MacBook Pro 14" (2023) M3 Max (14 core CPU/30 core GPU) 36GB/2TB Spacezwart is nu 4099€. Het lijkt er ook op dat de voorraden aan het afnemen zijn. Ga ik nu doorpakken of wacht ik toch tot na de zomer?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
page404 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:06:
Ik zit nu toch wel een beetje in dubio. Was eigenlijk van plan nog een klein beetje de zakelijke kas te spekken voordat ik een nieuwe 14" Pro ga halen, maar bij Coolblue wordt er nu flink korting gegeven op een aantal modellen.
Apple MacBook Pro 14" (2023) M3 Max (14 core CPU/30 core GPU) 36GB/2TB Spacezwart is nu 4099€. Het lijkt er ook op dat de voorraden aan het afnemen zijn. Ga ik nu doorpakken of wacht ik toch tot na de zomer?
Van de duurdere configuraties zijn er sowieso altijd minder, 10% korting vind ik persoonlijk niet heel denderend maar als jij het een goede deal vind en zakelijk kan afschrijven prima toch.

Heb laatst bij Amac een M1 Max met 64GB en 2TB voor 2220,- gehaald, dat was echt een deal die ik niet aan me voorbij kon laten gaan, is dus maar net wat je belangrijk vind en hoeveel performance je nodig hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinozo
Ik dacht dat die Max chip snel ging throttlen in de 14’’. De M4 lijkt minder heet te worden in flinterdunne iPad dus ik zou nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Greatsword schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Van de duurdere configuraties zijn er sowieso altijd minder, 10% korting vind ik persoonlijk niet heel denderend maar als jij het een goede deal vind en zakelijk kan afschrijven prima toch.

Heb laatst bij Amac een M1 Max met 64GB en 2TB voor 2220,- gehaald, dat was echt een deal die ik niet aan me voorbij kon laten gaan, is dus maar net wat je belangrijk vind en hoeveel performance je nodig hebt ;)
Ik zoek sowieso boven de 2700 ex BTW (ca 3300 incl BTW) aangezien ik dan naast de BTW teruggave ook investeringsaftrek heb. 4100 bruto wordt dan 1900 netto of misschien nog wel minder.
Dan is het wel interessant om een lekker dikke bak te kopen ;) Heb ik het echt nodig? Weet ik niet, ik wil gewoon de komende 5 jaar geen bottlenecks hebben. Niks rationeels aan :*)
@Spinozo dat is mijn tweede overweging. Ga ik wachten op de M4 of is het verschil te minimaal. Mijn huidig 16" 2019 doet het op zich prima maar ik vind hem te lomp en ik merk dat die Intel modellen gewoon een stuk minder snappy zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
page404 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Ga ik wachten op de M4 of is het verschil te minimaal. Mijn huidig 16" 2019 doet het op zich prima maar ik vind hem te lomp en ik merk dat die Intel modellen gewoon een stuk minder snappy zijn.
T.o.v. de Intel modellen zal het sowieso een wereld van verschil zijn. In dat geval zou ik gewoon de knoop doorhakken en voor een M3 Pro/Max gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Greatsword schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:50:
[...]

T.o.v. de Intel modellen zal het sowieso een wereld van verschil zijn. In dat geval zou ik gewoon de knoop doorhakken en voor een M3 Pro/Max gaan.
Het is de M3 Max / 2TB /36GB / 14 core geworden. Beste prijs was toch bij Coolblue.
Had niemand me kunnen vertellen dat die migration assistent gewoon 4 uur nodig heeft? Dan had ik gewoon een backup terug gezet 😋 kan dus nog niet veel zeggen over de prestaties…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
page404 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Het is de M3 Max / 2TB /36GB / 14 core geworden. Beste prijs was toch bij Coolblue.
Had niemand me kunnen vertellen dat die migration assistent gewoon 4 uur nodig heeft? Dan had ik gewoon een backup terug gezet 😋 kan dus nog niet veel zeggen over de prestaties…
Gefeliciteerd, ik doe bij nieuwe Mac's en MacOS Releases altijd een schone installatie i.c.m. iCloud en Synology Drive. Dan staat er ook niet al te veel meuk op en in jouw geval heb je waarschijnlijk ook nog veel oude programma's e.d. geïnstalleerd staan waarvan inmiddels al lang native Apple Silicon versies van zijn, dus dan ben je alsnog aan het updaten/herinstalleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Greatsword schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Gefeliciteerd, ik doe bij nieuwe Mac's en MacOS Releases altijd een schone installatie i.c.m. iCloud en Synology Drive. Dan staat er ook niet al te veel meuk op en in jouw geval heb je waarschijnlijk ook nog veel oude programma's e.d. geïnstalleerd staan waarvan inmiddels al lang native Apple Silicon versies van zijn, dus dan ben je alsnog aan het updaten/herinstalleren ;)
Ja daar kom ik dus ook net achter :+ nouja, ik ben de komende week vrij dus op het gemakje een en ander fixen. En Baldur's Gate 3 downloaden O-)
En op welke resolutie zetten jullie het beeldscherm? Standaard stond op 1512x982 maar dat is wel erg schraal.Ik ga nu eens met 1920x1200 proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door page404 op 16-06-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
Strider schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:54:

M3 Pro gebruikt ook minder vermogen en gaat dus langer op een accu mee en wordt ook veel minder warm.

Zeker als je voor een 14' gaat is een pro CPU perfect qua thermisch ontwerp. een MAX zal altijd ergens throtelen op den duur, dat beestje past beter in een 16'.

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 17-06-2024 17:39 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar een vervanging van mijn “MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)”. Deze is redelijk op zijn einde. OS wordt al niet meer ondersteund, waardoor mijn MS Office 365 Apps al niet meer ondersteund worden.

Tijd voor een andere dus:
Nu gebruik ik voornamelijk mijn laptop, voor surfen, RDP, Citrix, SSH en Office in het dagelijks gebruikt. Games doe ik op mijn Windows desktop, maar ik kijk wel graag video’s als ik op vakantie ben. Niet een heavy user dus, die video/foto bewerkingen doet.
Meestal blijft de laptop ook gewoon in huis, maar ik gebruik wel meerdere monitoren (3 * 24 FHD, of 2 * 27” 2.5K), of werk in de tuin zonder een specifieke monitor.

Nu zit ik te kijken naar de 15AIR of de 14 Pro. De Air heeft als voordeel wat groter beeld, 14, betere speakers. Maar nu is bij ibood de 16 in de aanbieding, wel een M2, maar ik heb niet specifiek een M3 nodig. En ISO keyboard, wat een eigenschap of klein nadeel is.
Air is wel aanzienlijk lichter en groter beeldscherm, maar de 14 is beter beeldscherm hogere resolutie, beter geluid en betere monitor aansluiting mogelijkheden.
Maar nu komt de 16” bij ibood voorbij, die groter beeldscherm heeft, en meer geheugen.

Wat is nu wijsheid. Iemand enig advies? Prijs zit allemaal ongeveer in dezelfde regio van de Pro. Maar ik kan nu de 16” pro kopen voor de prijs van ongeveer de 14” Pro. Wat het wel een aantrekkelijk maakt. En de 16’ komt redelijk met mijn oude laptop overeen met de grote.

Wat is nu wijsheid…. 14 Pro ,15 Air of deze 16” nemen?
Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:58
Rolfie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:11:
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar een vervanging van mijn “MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)”. Deze is redelijk op zijn einde. OS wordt al niet meer ondersteund, waardoor mijn MS Office 365 Apps al niet meer ondersteund worden.

Nu gebruik ik voornamelijk mijn laptop, voor surfen, RDP, Citrix, SSH en Office in het dagelijks gebruikt. Games doe ik op mijn Windows desktop, maar ik kijk wel graag video’s als ik op vakantie ben. Niet een heavy user dus, die video/foto bewerkingen doet.
Meestal blijft de laptop ook gewoon in huis, maar ik gebruik wel meerdere monitoren (3 * 24 FHD, of 2 * 27” 2.5K), of werk in de tuin zonder een specifieke monitor.

Nu zit ik te kijken naar de 15AIR of de 14 Pro. De Air heeft als voordeel wat groter beeld, 14, betere speakers. Maar nu is bij ibood de 16 in de aanbieding, wel een M2, maar ik heb niet specifiek een M3 nodig. En ISO keyboard, wat een eigenschap of klein nadeel is.
Air is wel aanzienlijk lichter en groter beeldscherm, maar de 14 is beter beeldscherm hogere resolutie, beter geluid en betere monitor aansluiting mogelijkheden.
Maar nu komt de 16” bij ibood voorbij, die groter beeldscherm heeft, en meer geheugen.

Wat is nu wijsheid. Iemand enig advies? Prijs zit allemaal ongeveer in dezelfde regio van de Pro. Maar ik kan nu de 16” pro kopen voor de prijs van ongeveer de 14” Pro. Wat het wel een aantrekkelijk maakt. En de 16’ komt redelijk met mijn oude laptop overeen met de grote.

Iemand advies?
toon volledige bericht
Volgens mij ga je per definitie gehannes krijgen met meerdere externe displays, de air biedt 2 externe displays als het scherm dicht is, de pro volgens mij max 1, tenzij je de CPU upgrade. Hoe het met de 16" versie van iBood zit weet ik niet.

maar ik neig in jouw geval naar de Air, omdat je daar "goed" mee uit de voeten lijkt te kunnen en het prijsverschil dusdanig groot is t.o.v. de andere opties.

zie ook: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 18:46
Rolfie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:11:

Iemand advies?
toon volledige bericht
Als je geen directe noodzaak hebt om iets aan te schaffen zou ik wachten op de M4 in de MacBooks. Tot die tijd kan je met de Opencore Legacy Patcher ( https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ ) je OS upgraden naar Sonoma waardoor zo'n beetje alles weer ondersteund wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Ik ben trouwens net de ibood versie besteld. Mijn huidige laptop heeft de nodige issues met Office 365 laatste versie, snagit werkt niet meer goed. Hij staat nu ook continue te blazen met alle chrome tabbladen open. Accu is verre van goed (ook door de vele tabbladen denk ik). En ik gebruik deze gewoon dagelijks meerdere uren.

Wel veel geld moet ik zeggen, maar mijn huidige van 11 jaar geleden was ook deze prijs, en hij doet het nog steeds.
En ik gebruik heb echt veel. Als deze ook weer 10 jaar mee gaat, is de prijs goed te overzien.

Ik kan hem altijd nog terug sturen, mocht die toch niet bevallen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rolfie op 21-06-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
tritimee schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Volgens mij ga je per definitie gehannes krijgen met meerdere externe displays, de air biedt 2 externe displays als het scherm dicht is, de pro volgens mij max 1, tenzij je de CPU upgrade. Hoe het met de 16" versie van iBood zit weet ik niet.

maar ik neig in jouw geval naar de Air, omdat je daar "goed" mee uit de voeten lijkt te kunnen en het prijsverschil dusdanig groot is t.o.v. de andere opties.

zie ook: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs/
Het prijs verschil valt mee, als ik de 16GB/512GB opslag neem. Dat is maar (nog steeds) 340 euro (als ik heb bij Apple bestel), maar heb ik wel meer geheugen, groter beeldscherm en resolutie, betere monitor ondersteuning.

De ibood versie ondersteund 2 monitoren + de display, want het is de M2 pro versie. Nog niet ideaal, 3 monitoren, maar met een Displaylink kan ik daarmee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Intercity schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Als je geen directe noodzaak hebt om iets aan te schaffen zou ik wachten op de M4 in de MacBooks. Tot die tijd kan je met de Opencore Legacy Patcher ( https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ ) je OS upgraden naar Sonoma waardoor zo'n beetje alles weer ondersteund wordt :)
De Air 15" zou nu ook voldoen, M4 heb ik niet nodig. En nu ga ik eigenlijk voor de M2.

Ik dacht dat mijn model wat problemen gehad met de legacy patcher. Maar daar twijfel ik nu toch ook aan.

Ik kan mijn huidige een resetten en daarna via deze upgraden, kijken of dan alles werkt.
Maar ik wil ook geen gezeur. Hij moet het wel doen.

Eventueel kan ik mijn "MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)" voor vakanties gebruiken. Want om mijn peperdure laptop mee nemen, is ook wat risico vol. Deze is afgeschreven.....

Wel bedankt voor het mee denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Rolfie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:47:
[...]

De Air 15" zou nu ook voldoen, M4 heb ik niet nodig. En nu ga ik eigenlijk voor de M2.

Ik dacht dat mijn model wat problemen gehad met de legacy patcher. Maar daar twijfel ik nu toch ook aan.

Ik kan mijn huidige een resetten en daarna via deze upgraden, kijken of dan alles werkt.
Maar ik wil ook geen gezeur. Hij moet het wel doen.

Eventueel kan ik mijn "MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)" voor vakanties gebruiken. Want om mijn peperdure laptop mee nemen, is ook wat risico vol. Deze is afgeschreven.....

Wel bedankt voor het mee denken...
Als je in de situatie zit dat je pronto een MacBook nodig hebt dan heb je prima keuze gemaakt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:59
Nu een maand onderweg met een 14-inch M3 Pro (wat een geweldige machine) en ik vraag me af wat best practices zijn om hem schoon te maken?

Ik las uiteraard https://support.apple.com/nl-nl/103258. Zijn er misschien bepaalde doekjes in de winkels die ik het best kan gebruiken of maakt het allemaal niks uit?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
De microvezeldoekjes die ook gebruikt worden voor lenzen en brillen zijn prima. Eventueel een beetje vochtig maken met water of brilspray en poetsen maar. In het geval van water wel het scherm zo snel mogelijk droog maken, anders gaat het vlekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0ww
  • Laatst online: 21:05

sn0ww

Goet is niet goed.

ericafterdark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:46:
Nu een maand onderweg met een 14-inch M3 Pro (wat een geweldige machine) en ik vraag me af wat best practices zijn om hem schoon te maken?

Ik las uiteraard https://support.apple.com/nl-nl/103258. Zijn er misschien bepaalde doekjes in de winkels die ik het best kan gebruiken of maakt het allemaal niks uit?
https://www.sbsupply.nl/whoosh

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 15-07-2024 11:42 . Reden: referral ]

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ook niet onverstandig trouwens: voordat je het scherm echt gaat schoonmaken het eerst even 'schoonblazen' met zo'n opticablaasbalgje. Dat verlaagt het risico op krassen door bijvoorbeeld een verdwaald zandkorreltje.

(En het is een hele handige manier om dat ene irritante stofje van het scherm te verwijderen. Daarom heb ik eigenlijk altijd zo'n ding bij de hand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 11:11
Leuke aanbieding op Amazon en mediamarkt.

MacBook Pro m3 14 inch 18gb/528GB voor 2199 voor de liefhebbers!

Net me eigen M1 Pro overleden. Dus een leuke vervanging voor die prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-monkey4
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 12:34
Rokz schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:45:

Dank voor de tip! Mag ik vragen hoe je M1 Pro is komen te overleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 11:11
Crazy-monkey4 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Dank voor de tip! Mag ik vragen hoe je M1 Pro is komen te overleden?
Zelf laten vallen; scherm kapot.

Nieuw scherm 850 euro, dus besloten om die aan me externe scherm te hangen zodat ik een “vaste” computer heb.

Wordt heel veel zakelijk gebruikt, en was al een tijdje opzoek naar een Mac mini. Dus prima oplossing zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
*snip* niet op de man

[ Voor 95% gewijzigd door Daedalus op 27-07-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 22:09
Rokz schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:45:

Ik kwam hem ook tegen in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn oude (nog werkende) beestje. Het enige waar ik over twijfel is of ik niet op de M4 pro moet wachten. Geen idee of dat zo'n wereld van verschil zal maken.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
DrJamez schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:43:
[...]

Ik kwam hem ook tegen in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn oude (nog werkende) beestje. Het enige waar ik over twijfel is of ik niet op de M4 pro moet wachten. Geen idee of dat zo'n wereld van verschil zal maken.
Met elke upgrade zijn ze beter. (Of, ja, mits de hardware ook een upgrade heeft, Apple heeft er soms ook een handje van om een ding een nieuw kleurtje te geven en dat dan als nieuw te verkopen, zoals hun homepod mini.)
Het nadeel is dat je dan dus wel eerst een tijdje dus niet een nieuwe machine hebt. Plus als die nieuwe M4 pro uitkomt kan het zijn dat er iets is wat je tegenvalt (bijv. prijs, prestaties, etc.) en dat het zelfde verhaal weer op gaat, maar dan met de M5 pro.

Zelf 'probeer' ik meestal te wachten tot mijn huidige machine dingen niet (meer) kan, of dat het vervelend begint te worden (bijvoorbeeld, te traag, of software die niet meer werkt, gebrek aan opslagcapaciteit). Of zoals de laatste keer dat mijn vrouw heel urgent vervanging moest hebben en dat voor mij een excuus was dan mijn oude te geven en een nieuwe voor mezelf te kopen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
macOS Sonoma 14.6 Adds Dual External Display Support to M3 14-Inch MacBook Pro

https://www.macrumors.com...4-6-dual-display-support/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Greatsword schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:00:
macOS Sonoma 14.6 Adds Dual External Display Support to M3 14-Inch MacBook Pro

https://www.macrumors.com...4-6-dual-display-support/
Kan ik EINDELIJK twee schermen aansluiten! Zonder gekheid, ik had het nog niet geprobeerd. Net wel geprobeerd te koppelen aan mijn Dell's met MST (Thunderbolt Multi-Stream Transport) en dat levert nog steeds alleen een gedupliceerd beeldscherm op beide schermen op. Heb ik niks aan dus.
Overigens nu anderhalve maand met de Macbook Pro 14" (M3 Max met 36GB, 30 cores GPU en 2TB opslag) aan de slag en zoals verwacht is de performance meer dan genoeg. Ik denk dat ik er wel even mee vooruit kan.
Vooral het beeldscherm wat 2x zo helder is als de 2019 16" is echt een verbetering. Denk niet dat ik het schermformaat ga missen.
Helaas heb ik echt een fukup gedaan met de migratie want ik ben lang bezig geweeset om Python aan de praat te krijgen. Nu wel gelukt. Alleen Jupyter Notebook blijft bokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
page404 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Kan ik EINDELIJK twee schermen aansluiten! Zonder gekheid, ik had het nog niet geprobeerd. Net wel geprobeerd te koppelen aan mijn Dell's met MST (Thunderbolt Multi-Stream Transport) en dat levert nog steeds alleen een gedupliceerd beeldscherm op beide schermen op. Heb ik niks aan dus.
Overigens nu anderhalve maand met de Macbook Pro 14" (M3 Max met 36GB, 30 cores GPU en 2TB opslag) aan de slag en zoals verwacht is de performance meer dan genoeg. Ik denk dat ik er wel even mee vooruit kan.
Vooral het beeldscherm wat 2x zo helder is als de 2019 16" is echt een verbetering. Denk niet dat ik het schermformaat ga missen.
Helaas heb ik echt een fukup gedaan met de migratie want ik ben lang bezig geweeset om Python aan de praat te krijgen. Nu wel gelukt. Alleen Jupyter Notebook blijft bokken.
Ik heb hier ook twee Dell's. Echter ondersteund MacOS geen MST, al een hele tijd een wens van de community. Snelle google had je dat antwoord ook gegeven LINK

Zelf heb ik twee usb-c kabels (thunderbolt 3) aangesloten en die passen prima in mijn 14 inch m3 pro. Houd ik zelfs nog een poort over voor externe data oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Harrie-Handbak schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:03:
[...]

Ik heb hier ook twee Dell's. Echter ondersteund MacOS geen MST, al een hele tijd een wens van de community. Snelle google had je dat antwoord ook gegeven LINK

Zelf heb ik twee usb-c kabels (thunderbolt 3) aangesloten en die passen prima in mijn 14 inch m3 pro. Houd ik zelfs nog een poort over voor externe data oid.
Het probleem was me wel bekend hoor. Maar na de post van Greatsword had ik even hoop dat ze daar ondersteuning voor hadden toegevoegd. Ik gebruik eigenlijk zelden twee schermen op de MacBook dus voor nu doe ik geen moeite om de twee kabels aan te sluiten maar dat is zo geregeld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mijn vrouw gebruikt de Air M1 nu zo'n vier jaar. 16GB ram en 512GB SSD.

Ze gebruikt hem voor grafisch design, meest gebruikte programma's zijn Indesign en Illustrator. 80% van de tijd hangt de Macbook aan de Studio Display.

Ik hield altijd wel de ontwikkelingen in de gaten maar sinds een jaar of twee ben ik wat aan het 'afkicken' en ben met andere hobby's bezig ;)

Maar goed, de Air begint wat trager te worden, haar beeldscherm en Wifi vallen soms spontaan uit. Normaal gesproken duik ik daar altijd meteen in maar ivm mijn baan heb ik daar niet de tijd en/of geduld meer voor. Ze gebruikt hem iedere dag.

Ik lonk nu naar een 14‑inch MacBook Pro M3 (zelfde ram en opslag als huidige air) maar zelf vind ze de nieuwe Air ook wel mooi. Wat kan ik haar adviseren tegenwoordig? Ze koopt hem zakelijk. Bij upgreatest staat deze MBP voor €2069,- te koop (inc btw).

Edit: Het alternatief vergeten te plaatsen..: De MacBook Air 13 inch M3 10-core 16 GB en 512 GB.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Ed op 01-08-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
D-Ed schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:03:
Mijn vrouw gebruikt de Air M1 nu zo'n vier jaar. 16GB ram en 512GB SSD.

Ze gebruikt hem voor grafisch design, meest gebruikte programma's zijn Indesign en Illustrator. 80% van de tijd hangt de Macbook aan de Studio Display.

Ik hield altijd wel de ontwikkelingen in de gaten maar sinds een jaar of twee ben ik wat aan het 'afkicken' en ben met andere hobby's bezig ;)

Maar goed, de Air begint wat trager te worden, haar beeldscherm en Wifi vallen soms spontaan uit. Normaal gesproken duik ik daar altijd meteen in maar ivm mijn baan heb ik daar niet de tijd en/of geduld meer voor. Ze gebruikt hem iedere dag.

Ik lonk nu naar een 14‑inch MacBook Pro M3 (zelfde ram en opslag als huidige air) maar zelf vind ze de nieuwe Air ook wel mooi. Wat kan ik haar adviseren tegenwoordig? Ze koopt hem zakelijk. Bij upgreatest staat deze MBP voor €2069,- te koop (inc btw).
De huidige prijzen heb ik niet scherp, maar ik weet dat een MacBook Air al snel minder interessant wordt qua prijs als je de 16GB-versie neemt. Dan zit je inderdaad al sneller in het vaarwater van een 14-inch MacBook Pro M3. Maar ook die komt standaard met 8GB en 16GB lijkt wel het minimale voor haar werkzaamheden.

Is het voor haar belangrijk om naast de Studio Display ook op de MacBook zelf een goed scherm te hebben? Dan is de MacBook Pro aan te raden. De Air is op dat gebied minder ‘goed’. Voor de rest ontloopt het elkaar niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

De huidige prijzen heb ik niet scherp, maar ik weet dat een MacBook Air al snel minder interessant wordt qua prijs als je de 16GB-versie neemt. Dan zit je inderdaad al sneller in het vaarwater van een 14-inch MacBook Pro M3. Maar ook die komt standaard met 8GB en 16GB lijkt wel het minimale voor haar werkzaamheden.

Is het voor haar belangrijk om naast de Studio Display ook op de MacBook zelf een goed scherm te hebben? Dan is de MacBook Pro aan te raden. De Air is op dat gebied minder ‘goed’.
Thx. 16GB is inderdaad gewenst en minimaal 512GB ssd.

Het scherm van de Air is altijd 'goed genoeg' geweest omdat het uiteindelijke afronden van haar werk altijd via de Studio Display wordt gedaan. Maar de Pro heeft natuurlijk een veel mooier scherm dus dat zien we zeker als een plus.

Volgens mij is de Air iets van €1700,- dus scheelt in de btw nog wel een vier a vijfhonderd Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
D-Ed schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Thx. 16GB is inderdaad gewenst en minimaal 512GB ssd.

Het scherm van de Air is altijd 'goed genoeg' geweest omdat het uiteindelijke afronden van haar werk altijd via de Studio Display wordt gedaan. Maar de Pro heeft natuurlijk een veel mooier scherm dus dat zien we zeker als een plus.

Volgens mij is de Air iets van €1700,- dus scheelt in de btw nog wel een vier a vijfhonderd Euro.
Ja, precies. Volgens mij heeft de Air ook nog standaard 256GB SSD. Vergeet die upgrade ook niet mee te rekenen in de prijs.

Denk dat je de opties al scherp genoeg voor ogen hebt. Dan is het nog een kwestie van persoonlijke voorkeur om de juiste keuze te maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Ja, precies. Volgens mij heeft de Air ook nog standaard 256GB SSD. Vergeet die upgrade ook niet mee te rekenen in de prijs.

Denk dat je de opties al scherp genoeg voor ogen hebt. Dan is het nog een kwestie van persoonlijke voorkeur om de juiste keuze te maken. :)
Haha inderdaad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@D-Ed Ik ben ook een Macbook gebruiker i.c.m. een Studio Display.

Altijd ook minimaal 16GB gehad.

Eerst was dat een M1 Air, toen die uitkwam was dat echt een fantastische machine maar het design was natuurlijk wel gedateerd maar verder echt een top machine die ik ongelofelijk veel mensen heb aangeraden.

Toen ben ik overgestapt naar de 14" Pro, wederom een fantastisch apparaat en ik was vooral erg blij met de terugkomst van zaken als HDMI en het SD Card Slot. Het scherm was vooral voor fotografie echt om van te smullen. Ik gebruik veel Photoshop, Capture one en Davinci Resolve voor video bewerking. Het probleem was echter dat ik 90% van de tijd dat scherm niet eens zag omdat hij aangesloten was op mijn Studio Display en het gewicht vond ik echt super vervelend voor de keren dat ik hem toch een keer mee wilde nemen.

Toen de overstap gemaakt naar de M2 Air. Qua performance op papier natuurlijk een downgrade maar ik was gewoon heel erg gecharmeerd van het design, het lichte gewicht en de praktijk performance was voor mij niet heel veel slechter.

Op een gegeven moment begon ik echter tegen een opslag te kort aanlopen en ik had geen zin meer om steeds met externe SSD's te moeten werken.

Toen zag ik een paar maanden terug een 14" M1 Max met maar liefst 64GB en 2 TB SSD nieuw in de aanbieding dus zodoende ben ik weer terug bij de Macbook Pro beland. Vooral de 64GB is echt flinke overkill maar ik moet zeggen dat ik het verschil in de praktijk wel echt merk. Alles voelt gewoon veel responsiever maar dit is natuurlijk echt typisch zo'n gevalletje dat als je niet beter weet, dan denk je dat alles gewoon prima is.

Mocht gewicht dus voor jou ook een ding zijn, dan zou ik lekker voor een Air gaan, maar als de prijs echt heel dicht in de buurt liggen dan zou ik zeker een Pro aanraden, dan weet je ook sowieso dat je gewoon het beste in huis haalt zonder concessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:22:
@D-Ed Ik ben ook een Macbook gebruiker i.c.m. een Studio Display.

Altijd ook minimaal 16GB gehad.

Eerst was dat een M1 Air, toen die uitkwam was dat echt een fantastische machine maar het design was natuurlijk wel gedateerd maar verder echt een top machine die ik ongelofelijk veel mensen heb aangeraden.

Toen ben ik overgestapt naar de 14" Pro, wederom een fantastisch apparaat en ik was vooral erg blij met de terugkomst van zaken als HDMI en het SD Card Slot. Het scherm was vooral voor fotografie echt om van te smullen. Ik gebruik veel Photoshop, Capture one en Davinci Resolve voor video bewerking. Het probleem was echter dat ik 90% van de tijd dat scherm niet eens zag omdat hij aangesloten was op mijn Studio Display en het gewicht vond ik echt super vervelend voor de keren dat ik hem toch een keer mee wilde nemen.

Toen de overstap gemaakt naar de M2 Air. Qua performance op papier natuurlijk een downgrade maar ik was gewoon heel erg gecharmeerd van het design, het lichte gewicht en de praktijk performance was voor mij niet heel veel slechter.

Op een gegeven moment begon ik echter tegen een opslag te kort aanlopen en ik had geen zin meer om steeds met externe SSD's te moeten werken.

Toen zag ik een paar maanden terug een 14" M1 Max met maar liefst 64GB en 2 TB SSD nieuw in de aanbieding dus zodoende ben ik weer terug bij de Macbook Pro beland. Vooral de 64GB is echt flinke overkill maar ik moet zeggen dat ik het verschil in de praktijk wel echt merk. Alles voelt gewoon veel responsiever maar dit is natuurlijk echt typisch zo'n gevalletje dat als je niet beter weet, dan denk je dat alles gewoon prima is.

Mocht gewicht dus voor jou ook een ding zijn, dan zou ik lekker voor een Air gaan, maar als de prijs echt heel dicht in de buurt liggen dan zou ik zeker een Pro aanraden, dan weet je ook sowieso dat je gewoon het beste in huis haalt zonder concessies.
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide toelichting! Hier gebruiken we twee Airs M1 (ik heb zelf de instapper met 8GB en 256ssd). Ze is inderdaad af en toe onderweg naar haar klanten maar hoeft niets te presenteren of iets dergelijks is puur om af en toe wat te werken als ze onderweg is.

Volgens mij is de Air M3 16GB en 512ssd ruim voldoende voor haar gebruik. Haar printwerk is niet zo uitgebreid en zijn niet al te grote bestanden dus dat scheelt.

Afijn, we gaan het nog eens goed bekijken. Nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb een M1 air met 8GB en 512GB. Toen die uit kwam vond ik 8GB wel wat mager, maar ik kon er toen wel mee leven (voor wat meer ram zou kosten qua prijs). De SSD moest wel groter. Te weinig schijfruimte is toch wel enorm vervelend. Maar wat ik nog in begin 2021 vond "kunnen" vind ik nu te weinig als ik een nieuwe zou kopen. Anno 2024 is 16GB wat mij betreft echt het minimum en vind ik het schandalig dat Apple nog steeds 8GB aanbied (en dan met die idiote kosten voor een upgrade).
M1 airs zijn zulke goede machines dat ik nog steeds geen behoefte heb hem te vervangen. Dat is ook prima, ik vind dat dit segment machines toch wel minimaal vijf jaar vooruit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
PrimusIP schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:08:
Ik heb een M1 air met 8GB en 512GB. Toen die uit kwam vond ik 8GB wel wat mager, maar ik kon er toen wel mee leven (voor wat meer ram zou kosten qua prijs). De SSD moest wel groter. Te weinig schijfruimte is toch wel enorm vervelend. Maar wat ik nog in begin 2021 vond "kunnen" vind ik nu te weinig als ik een nieuwe zou kopen. Anno 2024 is 16GB wat mij betreft echt het minimum en vind ik het schandalig dat Apple nog steeds 8GB aanbied (en dan met die idiote kosten voor een upgrade).
M1 airs zijn zulke goede machines dat ik nog steeds geen behoefte heb hem te vervangen. Dat is ook prima, ik vind dat dit segment machines toch wel minimaal vijf jaar vooruit moeten kunnen.
Vier jaar hier nu dus.. Flink balen want voor de rest bevalt de Air fantastisch. Hangt nu aan de Studio Display dus prima.

Krijg de diagnostische weergave jammer genoeg niet geactiveerd om te checken wat er met scherm van de Air mis is.. Duik ik het weekend wel eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

PrimusIP schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:08:
Hier wordt een M1 Air in huis gebruikt voor allerhande verschillende taken, de basis uitvoering. Eigenlijk voldoet het ding perfect. Het was een upgrade van een oude 2015 13" MacBook Pro die zo ongelofelijk langzaam was geworden met Monterey dat het onwerkbaar was geworden, zelfs voor simpele filmpjes kijken in Safari.

Ik ben het met je eens dat een laptop boven de €1000 met 8GB bijna een misdrijf zou moeten zijn, maar de manier waarop geheugen werkt in macOS zorgt ervoor dat het nog best goed gaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
nelizmastr schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Hier wordt een M1 Air in huis gebruikt voor allerhande verschillende taken, de basis uitvoering. Eigenlijk voldoet het ding perfect. Het was een upgrade van een oude 2015 13" MacBook Pro die zo ongelofelijk langzaam was geworden met Monterey dat het onwerkbaar was geworden, zelfs voor simpele filmpjes kijken in Safari.

Ik ben het met je eens dat een laptop boven de €1000 met 8GB bijna een misdrijf zou moeten zijn, maar de manier waarop geheugen werkt in macOS zorgt ervoor dat het nog best goed gaat.
Ik kan ook nog alles met mijn 8gb, inclusief VM’s (Linux en win11), Docker, Xcode, Photoshop en alle dingen die normale mensen doen zoals een browser met +10 tabbladen, Office, etc. Maar dat memory swap gedoe helpt daar mee. Enige wat niet werkt is geheugen intensieve Windows games draaien zoals Cyberpunk.
Dus voor nu prima ding. Maar als ik nu een laptop zou kopen zou ik hem ook kopen met idee dat hij nog alles over 5 jaar heel soepel doet. Dan voelt 16gb wel het echte minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kickje.

Mijn MacBook Pro uit 2019 ligt op sterven. Ik zit nu te kijken naar een MacBook Pro 14 inch in het zwart met de basic-instellingen (dus al die opties die je erbij kan kopen hoef ik niet). Ik ben een simpele gebruiker zonder de poespas er omheen.

Ik las dat Apple dit kwartaal een nieuw model met de M4 Pro‑chip gaat uitbrengen (volgende maand?) maar dat er verder geen verschillen zijn, klopt dat?
Is voor een simpele gebruiker als ik dan wel de moeite waard om daarop te wachten (als dit ding het uithoudt)?

[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 24-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:22

_AN

Schijnt zelfs op korte termijn al te komen (gerucht). Ik zou nog even geduld hebben.

https://www.iculture.nl/nieuws/macbook-pro-m4-verwachtingen/

[ Voor 27% gewijzigd door _AN op 24-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Wispe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:
Kickje.

Mijn MacBook Pro uit 2019 ligt op sterven. Ik zit nu te kijken naar een MacBook Pro 14 inch in het zwart met de basic-instellingen (dus al die opties die je erbij kan kopen hoef ik niet). Ik ben een simpele gebruiker zonder de poespas er omheen.

Ik las dat Apple dit kwartaal een nieuw model met de M4 Pro‑chip gaat uitbrengen (volgende maand?) maar dat er verder geen verschillen zijn, klopt dat?
Is voor een simpele gebruiker als ik dan wel de moeite waard om daarop te wachten (als dit ding het uithoudt)?
Er zijn wel degelijk verschillen volgens de geruchten. https://www.macrumors.com...-pro-supply-chain-report/

De huidige M3 chip in de MacBook Pro heeft slechts 8GB RAM, de verwachting is dat de nieuw M4 in de Pro 16GB heeft. Daarnaast mogelijk een extra Thunderbolt poort.

Je schrijft niks over je gebruik dus geen idee wat beter bij je past. Misschien is een MacBook Air zelfs wel goed genoeg voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 20:04

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik zou nu even wachten op de nieuwe, die komen vrijwel zeker volgende week en dan kijken wat de beste keus is, de M3 air, M3 pro (met korting omdat oud model) of M4 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
Mijn MBP van 2016 is aan vervanging toe, hopelijk een mooie deal op de "oudere m3". Ben erg benieuwd of de amac met iets gaat promoten. Zie geen meerwaarde voor nu in de m4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRzr
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:33
De eerste pricedrops van de M3 Macbook Pro's komen binnenrollen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
TheRzr schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:08:
De eerste pricedrops van de M3 Macbook Pro's komen binnenrollen :D
Inderdaad ; https://nl.pepper.com/aan...b-512gb-spacezwart-329164 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h47qQ_J8xE9oOFHn1caZ19GueqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFr0ptSRZCCH1xaZyCkGJIz4.png?f=fotoalbum_large

PW ; uitvoering: Apple MacBook Pro 2023 14" M3 Pro 11 Core, 14‑core GPU, 18GB ram,...

[ Voor 55% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-11-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Voor de niet zoveel eisende gebruiker is deze nu tov een ge-upgrade Macbook Air 15" eigenlijk NU ook wel goed geprijsd @ €1440.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyTRoIRj9PxnjHaVnJ96DDubYoU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gzJCEeAwN5z2dmf2b5vNyKlM.png?f=user_large

Dit ; uitvoering: Apple MacBook Pro 2023 14" M3 8 Core, 10‑core GPU, 8GB ram, 512GB...

Veel beter scherm dan de Air 15". Betere speakers. Meer aansluitingen. Geen thermal throtte-ling.

[ Voor 7% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 06-11-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:27:
Voor de niet zoveel eisende gebruiker is deze nu tov een ge-upgrade Macbook Air 15" eigenlijk NU ook wel goed geprijsd @ €1440.

[Afbeelding]

Dit ; uitvoering: Apple MacBook Pro 2023 14" M3 8 Core, 10‑core GPU, 8GB ram, 512GB...

Veel beter scherm dan de Air 15". Betere speakers. Meer aansluitingen. Geen thermal throtte-ling.
Terminal throtteling voor de niet zo veel eisende gebruiker op een MacBook Air?

De MacBook Air throttelt alleen als je herhaaldelijk 4K-exports van video’s aan het maken bent.

Ben het gedeeltelijk met je eens over de rest. Maar het voelt een beetje krom om een Mac te kopen met 8GB RAM nu 16GB de standaard is bij Apple.

De 8GB-club zal de komende twee jaar achtergelaten worden door Apple (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:54:
[...]

Terminal throtteling voor de niet zo veel eisende gebruiker op een MacBook Air?

De MacBook Air throttelt alleen als je herhaaldelijk 4K-exports van video’s aan het maken bent.

Ben het gedeeltelijk met je eens over de rest. Maar het voelt een beetje krom om een Mac te kopen met 8GB RAM nu 16GB de standaard is bij Apple.

De 8GB-club zal de komende twee jaar achtergelaten worden door Apple (denk ik).
I hear you....maar ik ben geen power user op de evt. aan te kopen Apple laptop.
Het wordt een ding voor erbij...Trein...Vakantie....Stedentrip....dus Gmail...facebook...Youtube...Surfen...Netflix...HBOmax...maybe een keer een kort GoPro filmpje wat inkorten.
Wel zou ik het fijn vinden om via een lange HDMI kabel de Apple op b.v een hotel TV te kunnen aansluiten.

Als ik het goed begrijp doet ook het instapmodel MacBook Pro 14" ( M3 & 8GB ) nu 2 externe schermen ondersteunen ; https://support.apple.com/en-us/117373

Ik zit in het volgende dillema v.w.b keuze ;
1 ) MacBook Air 15,3" ( M3 / 16GB / 256GB ) nieuw voor €1549
2 ) MacBook Pro 14,2" ( M3 / 8GB / 512GB ) nieuw voor €1440
3 ) MacBook Air 13,6" ( M3 / 16GB / 512 GB ) nieuwstaat voor €1349

[ Voor 10% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 08-11-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 23:17
Ik heb een 14-inch MacBook Pro M3 Max, en laatst sloeg de schrik me om het hart. Na het opstarten was op een groot gedeelte van het scherm alleen een zwarte vlek zichtbaar. Ik had voor zover ik weet niets geks gedaan. Even opnieuw opgestart en het probleem was weer weg, en is daarna ook niet meer teruggekomen.

Garantie is voor mij een lastig verhaal, aangezien de MacBook een cadeau is geweest van een vorige werkgever. Dus ik hoop maar dat het probleem niet meer terugkomt.

Overigens is dit veruit de beste laptop die ik ooit in mijn bezit heb gehad. De batterijduur is echt indrukwekkend. Bij normaal gebruik (beetje administratie doen, beetje browsen en Youtube kijken) gaat hij gewoon dagen mee zonder op te laden. Bij wat intensiever gebruik (bijvoorbeeld ontwikkelwerk met veel applicaties open) gaat het wel wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:48
Renzmeister schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:37:
Ik heb een 14-inch MacBook Pro M3 Max, en laatst sloeg de schrik me om het hart. Na het opstarten was op een groot gedeelte van het scherm alleen een zwarte vlek zichtbaar. Ik had voor zover ik weet niets geks gedaan. Even opnieuw opgestart en het probleem was weer weg, en is daarna ook niet meer teruggekomen.

Garantie is voor mij een lastig verhaal, aangezien de MacBook een cadeau is geweest van een vorige werkgever. Dus ik hoop maar dat het probleem niet meer terugkomt.

Overigens is dit veruit de beste laptop die ik ooit in mijn bezit heb gehad. De batterijduur is echt indrukwekkend. Bij normaal gebruik (beetje administratie doen, beetje browsen en Youtube kijken) gaat hij gewoon dagen mee zonder op te laden. Bij wat intensiever gebruik (bijvoorbeeld ontwikkelwerk met veel applicaties open) gaat het wel wat sneller.
ik had het gisteren precies hetzelfde. maar ik zag de muis cursor nog wel. toen ook maar opnieuw opgestart.
Pagina: 1 2 3 Laatste