Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:45
moonlander schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Vergeet niet het bedrag wat je betaald hebt aan apple care!
Nou, ik kan je geruststellen: ik heb niks betaald. Het is vervangen onder garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:37
Dennisweb schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Nou, ik kan je geruststellen: ik heb niks betaald. Het is vervangen onder garantie. :)
Hij bedoeld de afname van de verzekering Apple Care bij de aankoop van je product. Die kosten flink geld, dus dat ben je gegarandeerd kwijt.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Redondo1982 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Hij bedoeld de afname van de verzekering Apple Care bij de aankoop van je product. Die kosten flink geld, dus dat ben je gegarandeerd kwijt.
Oh, zo. Ja, maar de ervaring leert dat het techniek is en dat het stuk kan. Ik heb nu 12 jaar MacBooks en er was altijd wel wat mee, dus ik sluit altijd Apple Care af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisweb schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:51:
[...]

Oh, zo. Ja, maar de ervaring leert dat het techniek is en dat het stuk kan. Ik heb nu 12 jaar MacBooks en er was altijd wel wat mee, dus ik sluit altijd Apple Care af.
Hier ook denk een jaar of 12 en af en toe wel eens wat gehad maar gelukkig altijd gratis gerepareerd onder de normale garantie of een service programma van Apple.

Verder ook gewoon een inboedel en apparatuur verzekering en daar gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken.

Het is maar net wat je zelf het prettigst vind;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Greatsword schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Hier ook denk een jaar of 12 en af en toe wel eens wat gehad maar gelukkig altijd gratis gerepareerd onder de normale garantie of een service programma van Apple.

Verder ook gewoon een inboedel en apparatuur verzekering en daar gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken.

Het is maar net wat je zelf het prettigst vind;)
Inderdaad. Ik vind AC prettiger. En als ik mijn spullen voor het verlopen van AC al verkocht heb, vraag ik het terug bij Apple.

Verder ga ik het ook niet aan andere Tweakers verantwoorden. Die discussie hebben we nu wel gehad. Zelfs zo vaak, dat er een apart topic voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Dennisweb schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:31:
[...]

Inderdaad. Ik vind AC prettiger. En als ik mijn spullen voor het verlopen van AC al verkocht heb, vraag ik het terug bij Apple.

Verder ga ik het ook niet aan andere Tweakers verantwoorden. Die discussie hebben we nu wel gehad. Zelfs zo vaak, dat er een apart topic voor is.
Waarom zou je? Gewoon nemen als je je daar prettig bij voelt. Ik zou het zelf nooit voor aan laptop nemen op dit moment, maar ik heb het bijv. wel weer voor mijn AW. Al zo vaak dat ding gestoten, maar eigenlijk nooit echt stuk. Ben er best netjes op, maar ja sport er wel mee. Voetbaltraining, zwemmen, hardlopen en fitness dus kan best een keer verkeerd aflopen.

Maw iedereen is anders en daar ben ik heel blij mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:54

ddZ

Ik mag mij ook melden: gisteren een 14" opgehaald, M1 Pro 10/ 16/ 16, 512 GB Space Grey :Y)

Fantastische machine, helemaal als je bedenkt dat ik van een base model MacBook Air uit 2015 kom.
Nu nog een relatief betaalbare Dock zien te vinden, gezien een hoop randapparatuur niet gaat passen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ddZ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:00:
Ik mag mij ook melden: gisteren een 14" opgehaald, M1 Pro 10/ 16/ 16, 512 GB Space Grey :Y)

Fantastische machine, helemaal als je bedenkt dat ik van een base model MacBook Air uit 2015 kom.
Nu nog een relatief betaalbare Dock zien te vinden, gezien een hoop randapparatuur niet gaat passen..
Dat zijn de betere upgrades, voor docks e.d.

USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 16:47
Ik heb sinds een aantal dagen nu ook eindelijk een MBPr 16", 10/16, 16Gb / 1TB, ik vond het wel tijd om mee te gaan in het M1 tijdperk. Mijn 8 jaar oude 17" Windows bak was niet meer mobiel met een defect toetsenbord en een instabiele grafische kaart/drivers. Het ding kon ook geen 4k youtube aan en mocht niet meer mee naar Windows 11.
Nu weer volop rekenkracht voor de komende jaren, het heerlijke macOS en de integtratie met de rest van mijn Apple spul. Unlocken met de Watch, syncen met mijn foto's / iCloud, genieten van het scherm, toetsenbord, speakers :)

Het enige dat wel echt handig was aan de Acer was het halverwege upgraden met meer geheugen en SSD's; na het swappen van dvd drive met een ssd zat er 3 TB in.. Nu maar eens kijken naar een NAS oplossing voor de grote bestanden

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Geronimous schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:45:
Ik heb sinds een aantal dagen nu ook eindelijk een MBPr 16", 10/16, 16Gb / 1TB, ik vond het wel tijd om mee te gaan in het M1 tijdperk. Mijn 8 jaar oude 17" Windows bak was niet meer mobiel met een defect toetsenbord en een instabiele grafische kaart/drivers. Het ding kon ook geen 4k youtube aan en mocht niet meer mee naar Windows 11.
Nu weer volop rekenkracht voor de komende jaren, het heerlijke macOS en de integtratie met de rest van mijn Apple spul. Unlocken met de Watch, syncen met mijn foto's / iCloud, genieten van het scherm, toetsenbord, speakers :)

Het enige dat wel echt handig was aan de Acer was het halverwege upgraden met meer geheugen en SSD's; na het swappen van dvd drive met een ssd zat er 3 TB in.. Nu maar eens kijken naar een NAS oplossing voor de grote bestanden
Hoe ging de aanpassing? Of was je al
MacOS uit een eerder tijdperk gewend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
Redondo1982 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Hoe ging de aanpassing? Of was je al
MacOS uit een eerder tijdperk gewend?
Ik ken macOS door en door gelukkig, ik heb een aantal jaar als AC Senior en Instructor gewerkt. Het indirect werken voor Apple via een vendor site was niet top: het betaalde barslecht en je werd er kinderachtig behandeld. Maar Instructor worden heeft me wel de unieke ervaring opgeleverd om een week in Cork in het EMEA HQ opgeleid te worden door Apple zelf. De rondleiding in dat complex was indrukwekkend, erg gaaf.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geronimous schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:45: Nu maar eens kijken naar een NAS oplossing voor de grote bestanden
Zelf goede ervaringen met Synology’s voor al mij multimedia e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Na bijna 30 jaar Windows ook maar eens aan de Mac. Sinds gisteren een 14” Pro als vervanging voor een 3 jaar oude 15” XPS i7. Mac is lekker vlot. Geweldig scherm. Sommige dingen gaan net even anders, maar went redelijk snel. Vooral de sneltoetsen nog even leren. Dat er dan nog een Windows toetsenbord aan de dock hangt helpt dan nog niet echt. Daar morgen maar eens even wat toetsen op remappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 18:00

RoyK

Hobby tekenaar

pjlgt schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:34:
Na bijna 30 jaar Windows ook maar eens aan de Mac. Sinds gisteren een 14” Pro als vervanging voor een 3 jaar oude 15” XPS i7. Mac is lekker vlot. Geweldig scherm. Sommige dingen gaan net even anders, maar went redelijk snel. Vooral de sneltoetsen nog even leren. Dat er dan nog een Windows toetsenbord aan de dock hangt helpt dan nog niet echt. Daar morgen maar eens even wat toetsen op remappen.
Leuk! Let erop dat dingen gewoon een andere flow of mindset hebben. Mijn advies: probeer niet de windows manier toe te passen in MacOS, maar de manier van werken uit te proberen die pas binnen de flow. Klinkt een beetje zweverig.. denk ik haha. Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel, toch? :P

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Sinds een weekje mijn M1 Max binnen en wat een fijne machine is het vergeleken met mijn oude 16 inch 'Intel' model. Heb er twee maanden op moeten wachten..

Waar ik mij bij de oude 'Intel' modellen het meest aan stoorde, was het geluid van de fans (die bij de 2016+ modellen nog harder gingen tegenover de oude <2015 modellen) en natuurlijk de warmteproductie. Een simpele YouTube filmpje was al genoeg om de Mac op te laten stijgen en nu sluit ik gewoon 4K monitoren aan en meerdere VM's (Win11 + Ubuntu) in gebruik en hij is nog geen een keer aangeslagen, laat staan dat hij warm wordt..

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 13:44
MysticX schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:30:
Sinds een weekje mijn M1 Max binnen en wat een fijne machine is het vergeleken met mijn oude 16 inch 'Intel' model. Heb er twee maanden op moeten wachten..

Waar ik mij bij de oude 'Intel' modellen het meest aan stoorde, was het geluid van de fans (die bij de 2016+ modellen nog harder gingen tegenover de oude <2015 modellen) en natuurlijk de warmteproductie. Een simpele YouTube filmpje was al genoeg om de Mac op te laten stijgen en nu sluit ik gewoon 4K monitoren aan en meerdere VM's (Win11 + Ubuntu) in gebruik en hij is nog geen een keer aangeslagen, laat staan dat hij warm wordt..
Ongelofelijk hè?! Ik heb dezelfde weg als jou afgelegd en zelfs tot 3x toe mijn Intel 16” teruggestuurd vanwege de fan noise. Uiteindelijk geld teruggekregen, uitstapje naar een ThinkPad gedaan en nu weer heel blij met mijn M1 Max 16”, waarbij ze volgens mij vergeten zijn fans te installeren, want ik heb ze nog nooit gehoord. :D

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
kramon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Ongelofelijk hè?! Ik heb dezelfde weg als jou afgelegd en zelfs tot 3x toe mijn Intel 16” teruggestuurd vanwege de fan noise. Uiteindelijk geld teruggekregen, uitstapje naar een ThinkPad gedaan en nu weer heel blij met mijn M1 Max 16”, waarbij ze volgens mij vergeten zijn fans te installeren, want ik heb ze nog nooit gehoord. :D
Inderdaad niet te geloven. Ik heb trouwens ook mijn Intel een paar keer moeten terugsturen om vervolgens deze als vervanging te krijgen. :D

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:30
MysticX schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:46:
[...]

Inderdaad niet te geloven. Ik heb trouwens ook mijn Intel een paar keer moeten terugsturen om vervolgens deze als vervanging te krijgen. :D
Haha lekker specs! Ik heb de max 64/2tb nog niemand gezien die 8tb heeft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MysticX 8TB, Holy Shit!

Waarom zo veel opslag? Heb jij je hele film en serie bibliotheek in 4K er op staan of iets 😏

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 01-06-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:50:
@MysticX 8TB, Holy Shit!

Waarom zo veel opslag? Heb jij je hele film en serie bibliotheek in 4K er op staan of iets 😏
Haha, ik heb 8TB helemaal niet nodig, maar mijn oude Intel was ook een maximaal geconfigureerde CTO model, begin vorig jaar overgenomen van een medetweaker :P

Had nog wel getwijfeld om deze te verkopen, maar ik zou dan ook weer teveel mislopen om een iets mindere configuratie aan te schaffen.

Ben wel goed uitgerust voor de komende 5+ jaren :P

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MysticX schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Haha, ik heb 8TB helemaal niet nodig, maar mijn oude Intel was ook een maximaal geconfigureerde CTO model, begin vorig jaar overgenomen van een medetweaker :P

Had nog wel getwijfeld om deze te verkopen, maar ik zou dan ook weer teveel mislopen om een iets mindere configuratie aan te schaffen.

Ben wel goed uitgerust voor de komende 5+ jaren :P
Top service van Apple, dat zijn inderdaad de leukere swaps ;)

Zelf ooit een 27" iMac uit 2011 ter reparatie weggebracht, bij ophalen bleken er krassen op de behuizing te zitten en zodoende een gloednieuwe 27" 5K iMac gekregen omdat de behuizing van die oude modellen niet meer leverbaar was oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Top service van Apple, dat zijn inderdaad de leukere swaps ;)

Zelf ooit een 27" iMac uit 2011 ter reparatie weggebracht, bij ophalen bleken er krassen op de behuizing te zitten en zodoende een gloednieuwe 27" 5K iMac gekregen omdat de behuizing van die oude modellen niet meer leverbaar was oOo
Ja, dat is wel zeker goede service en natuurlijk een dikke upgrade :D Bij mij werd er in ieder geval geen vragen gesteld, de issue was immers al duidelijk.

Overigens heb ik ook nog ter compensatie een Magic KeyBoard met TouchID ontvangen (de zwarte numpad variant met de gewenste layout) + een MagSafe kabel voor de langere wachttijd. Wellicht handig voor degene hier die ook lang hebben gewacht, bedoel, 2 maanden is niet niks.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Dennisweb schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:55:
MacBook Pro zojuist ter reparatie naar Ostrava (Tsjechië) gestuurd. Er zit een raar puntje in het scherm. Heb even ingezoomd, maar het doet mij denken aan de melted / exploded pixels die ik een paar jaar geleden ook had.

Het wordt hoe dan ook geen duur grapje. Er zit Apple Care op. :) [Afbeelding]
Ai, ik wist helemaal niet dat dat een ding was. Ik zag en voelde onlangs ook zo'n verhoogde donkere pixel op m'n oude MBP uit 2018. Helaas inmiddels buiten garantie dus, en het is niet storend genoeg om daar ~€1000,- voor neer te leggen.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
gday schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Ai, ik wist helemaal niet dat dat een ding was. Ik zag en voelde onlangs ook zo'n verhoogde donkere pixel op m'n oude MBP uit 2018. Helaas inmiddels buiten garantie dus, en het is niet storend genoeg om daar ~€1000,- voor neer te leggen.
Snap ik. Ik had precies hetzelfde. Het is ook geen 'ding' dat vaak voorkomt, hoor. Maar het kan gebeuren. Ik zou 'm in dit geval ook niet laten repareren als het buiten garantie was. Bij mij is dat nooit een probleem; ik doe bijna nooit 3 jaar met een MacBook Pro. Ik vervang ze altijd vlak voordat Apple Care is afgelopen. Dat is gewoon mijn voorkeur, heb ik niet echt een goede reden voor. Maar ja, zakelijk aftrekken he... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Dennisweb schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Snap ik. Ik had precies hetzelfde. Het is ook geen 'ding' dat vaak voorkomt, hoor. Maar het kan gebeuren. Ik zou 'm in dit geval ook niet laten repareren als het buiten garantie was. Bij mij is dat nooit een probleem; ik doe bijna nooit 3 jaar met een MacBook Pro. Ik vervang ze altijd vlak voordat Apple Care is afgelopen. Dat is gewoon mijn voorkeur, heb ik niet echt een goede reden voor. Maar ja, zakelijk aftrekken he... O-)
Ja, ik trek ze ook zakelijk af dus er zat nu ook maar 2 jaar tussen m’n MBP uit augustus 2019 (laatste met butterfly) en m’n M1 Pro van november ‘21 maar ik gooi de oude niet weg, zeg maar. Die krijgen nog wel een plek ergens in m’n workflow. Ik was alleen te laat om AppleCare+ af te sluiten bij die uit 2019 omdat ik het domweg vergeten was :F, dus ik heb dat nu gewoon weer netjes meteen bij de bestelling afgesloten.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 11:00
Sinds 1 week een gelukkige eigenaar van een MacBook Pro M1Pro 8/14-core/16GB/SDD van 1TB. Echt een enorm verschil t.o.v. mijn oude MacBook Pro Retina 15" van mid-2012. Alleen al de upgrade van OS X Catalina naar macOS Monterey natuurlijk, maar daarnaast ook het scherm en vooral de speakers ben ik van onder de indruk.
Ik heb absoluut een overpowered machine gekocht want meer dan in de toekomst een incidentele video bewerken zal het wel niet worden... maar kan hier waarschijnlijk wel weer een aantal jaren mee vooruit.
Eerste project: Photos updaten met alle (m.n. vakantiefoto's) van 2013 t/m 2022, de oude laptop had daarvoor te weinig opslag.

Enige waar ik nog niet uit ben is een in de toekomst aan te schaffen monitor. Er zijn in de pricewatch echt maar schrikbarend weinig aantrekkelijke monitoren met een PPI ~220 (en slechts 1 met PPI 180).

Ik probeer nu een 32" Samsung M7 scherm (geleend van m'n vader die hem toch niet gebruikt), maar daarop is de interface @1080p ook niet optimaal in mijn ogen... Ik vrees dat het afwachten wordt tot er wat meer keuze in dit soort monitoren komt.
Eerst maar eens genieten van de nieuwe laptop en snelheid!

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 11:49
Aangezien ik bijna geen Pro werk meer doe was mijn hoop gevestigd op de nieuwe MacBook Air. Als ik de nieuwe Air upgrade naar 16GB geheugen en 512GB opslag zit ik helaas al op het prijsniveau van de 14-inch MBP. Dus nu ga ik toch maar weer deze MBP in de gaten houden. Als er dit jaar een leuke aanbieding is en hij zakt onder de 2k lijkt dit hem toch te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
DBreda schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:22:
Aangezien ik bijna geen Pro werk meer doe was mijn hoop gevestigd op de nieuwe MacBook Air. Als ik de nieuwe Air upgrade naar 16GB geheugen en 512GB opslag zit ik helaas al op het prijsniveau van de 14-inch MBP. Dus nu ga ik toch maar weer deze MBP in de gaten houden. Als er dit jaar een leuke aanbieding is en hij zakt onder de 2k lijkt dit hem toch te gaan worden.
Ben je helaas net te laat, was in de aanbieding bij MM voor € 1888,-. Was wel base model.

Overigens geheel eens met je stelling. Macbook Air slaat nergens op qua prijsstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door Redondo1982 op 07-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 11:49
Redondo1982 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:51:
[...]

Ben je helaas net te laat, was in de aanbieding bij MM voor € 1888,-. Was wel base model.

Overigens geheel eens met je stelling. Macbook Air slaat nergens op qua prijsstelling.
Ik zag die €1888 inderdaad in de pricewatch, zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 20:53
Kan je nagaan wat de nieuwe MBP's moeten gaan kosten volgend jaar... Allemaal inflatie en verslechtering van de euro positie. De dollar prijzen lijken een stuk redelijker...

Anyway. Gisteren eindelijk een MBP 14" opgehaald. Sinds de launch al een beetje met een schuin oog aan het kijken. 10core cpu, 16core gpu, 32gb ram en 500gb opslag. Lekker vlot en toch eigenlijk best wel een upgrade t.o.v. de M1 Air die nu naar mijn vriendin gaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 15:20
Hoe regelen jullie de back-up van je MacBook? Ik merk dat mijn bij elkaar geraapte Linux timemachine hack vaak nog te wensen overlaat en om hiervoor speciaal een Synology te kopen gaat me weer wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:55
Al mijn belangrijke bestanden staan in iCloud.
En al die bestanden back up ik één keer in de week naar een externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:38
mr.DJ95 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:15:
Hoe regelen jullie de back-up van je MacBook? Ik merk dat mijn bij elkaar geraapte Linux timemachine hack vaak nog te wensen overlaat en om hiervoor speciaal een Synology te kopen gaat me weer wat ver.
Ik draai eens in de zoveel keer een time machine. Daarnaast staan al mijn documenten op externe HDD en in een encrypted file in iCloud.
Ik heb geen NAS, voor bij me thuis beetje overkill.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimusIP op 12-06-2022 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik al jaren geen TimeMachine meer maar juist wel mijn Synology NAS. Die doet uiteraard nog voor meerdere zaken dienst, zoals media server, opslag van films en series, docker, etc.

Op de Mac zelf staan dus:
  • De Applicaties (opnieuw te downloaden/installeren)
  • Apple Music en Photos Librarys (Backup door middel van iCloud/ Apple One abonnement)
Alle andere belangrijke data staat bij mij in:
  • Mac/User/SynologyDrive/Documenten
  • Mac/User/SynologyDrive/Foto's
  • Mac/User/SynologyDrive/ enz
Bovenstaande mappen worden in realtime gesynchroniseerd met de NAS. Ik heb dit zo voor meerdere mensen ingeregeld en elke dag wordt er van die mappen ook nog een een Backup naar de Synology Cloud geschreven in het geval van brand, diefstal etc.

Als ik dus een nieuwe Mac heb, is het een kwestie van inloggen met mijn AppleID, apps downloaden/installeren, Synology Drive weer configureren en ik kan gelijk aan de slag.

Werkt echt als en trein en echt ideaal als je echt overal met je telefoon of via de browser gewoon even bij kan als het moet om te bestanden te zien/delen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Greatsword schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Ik gebruik al jaren geen TimeMachine meer maar juist wel mijn Synology NAS. Die doet uiteraard nog voor meerdere zaken dienst, zoals media server, opslag van films en series, docker, etc.

Op de Mac zelf staan dus:
  • De Applicaties (opnieuw te downloaden/installeren)
  • Apple Music en Photos Librarys (Backup door middel van iCloud/ Apple One abonnement)
Alle andere belangrijke data staat bij mij in:
  • Mac/User/SynologyDrive/Documenten
  • Mac/User/SynologyDrive/Foto's
  • Mac/User/SynologyDrive/ enz
Bovenstaande mappen worden in realtime gesynchroniseerd met de NAS. Ik heb dit zo voor meerdere mensen ingeregeld en elke dag wordt er van die mappen ook nog een een Backup naar de Synology Cloud geschreven in het geval van brand, diefstal etc.

Als ik dus een nieuwe Mac heb, is het een kwestie van inloggen met mijn AppleID, apps downloaden/installeren, Synology Drive weer configureren en ik kan gelijk aan de slag.

Werkt echt als en trein en echt ideaal als je echt overal met je telefoon of via de browser gewoon even bij kan als het moet om te bestanden te zien/delen etc.
Same, had tm maar dit werkt veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:14

Quakie

quakelen

@Greatsword Technisch gezien is iCloud geen backup. Het is een sync. Stel dat je per ongeluk mapje verwijderd en je hebt het niet door is het weg weg.
Helaas werkt Synology drive qua Sync niet juist op de photos bibliotheek wegens rechten en etc.

Ik werk min of meer op zelfde manier maar gebruik Synology photos op iOS apparaat wat automatisch een backup maakt. Zodoende heb ik een kopie van het origineel.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 13:43

4POX

Everybody is wired

Quakie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:18:
@Greatsword Technisch gezien is iCloud geen backup. Het is een sync. Stel dat je per ongeluk mapje verwijderd en je hebt het niet door is het weg weg.
Apple is vrij gesloten. Wat gebeurt er als er iets fouts gaat en zoveel online is jouw data onbereikbaar, maar hierdoor word je lokale data ook verwijderd. Kan dat gebeuren? Geen idee. Apple is heel gesloten. Wat ik wel weet is dat icloud niet geencrypted is. Ik gebruik icloud. Maar ik vertrouw Apple niet om het als een backup te gebruiken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik ben al een paar jaar gebruiker van Backblaze, 7 dollar per maand met 30 dagen retentie.
Backupt al je gebruikers bestanden die je niet wilt missen bij een crash. En eventuele losse USB harde schijven ook zolang ze maar minimaal iedere 28/30 dagen aan je laptop hangen.
Applicatie draait zonder problemen op de achtergrond mee.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:31

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb echt alleen lokaal. Synology drive voor bestanden en timemachine (naar de sunology) voor alle systeem bestanden, instellingen en programma’s.
De synology bewaard 30 dagen verwijderde bestanden. Daarnaast draai ik een tweede nas in een apart ‘gebouw’ op mijn erf, die een ‘cluser’ vormt met de eerste.
iCloud gebruik ik enkel om apple apparaten te syncen.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De meeste apps syncen tegenwoordig met een cloud. Installeren en inloggen is dan genoeg. Ik gebruik zoveel mogelijk de Apple apps. Al mijn data (qua werk en grote bestanden) staat op een NAS met replicatie. Alle code in GitHub. Eigenlijk heb ik lokaal niks kritisch meer. Ik backup het nog wel via Time Machine naar m'n NAS, kan nog wel eens van pas komen maar echt nodig is het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:54

ddZ

Zelf gekozen voor een combinatie van lokaal en cloud, zodat ik altijd toegang heb tot mijn data.

Vorig jaar een Synology NAS gekocht en het ziet er bij mij als volgt uit:
  • Documenten, media etc. in de Dropbox map op de laptop (het gratis account)
  • CloudSync tussen de NAS, Dropbox en Stack in twee richtingen
  • Backup van aantal mappen van de laptop naar de NAS met Synology Drive (dit met komst nieuwe laptop pas ingesteld)
  • Foto's staan op de NAS, maak gebruik van Synology Foto's, inclusief de bijbehorende app op de iPhone voor backup van dit toestel
  • Volledige backup van de NAS naar C2 Storage met Hyper Backup
  • Time Machine naar een Samsung T7 schijfje
Maar verder tevreden hoe het nu staat, op het laatste punt na hoef ik nergens meer om te denken :)

Sinds twee weken een MBP 14" in huis & deze als nieuw geïnstalleerd (dus niet een Time Machine backup teruggezet) en kon in mum van tijd mijn ding weer doen :)
Enigste wat ik nog wil oppakken is een offside backup, maar dat komt nog wel..

[ Voor 26% gewijzigd door ddZ op 12-06-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:22
ddZ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:08:
Zelf gekozen voor een combinatie van lokaal en cloud, zodat ik altijd toegang heb tot mijn data.

Vorig jaar een Synology NAS gekocht en het ziet er bij mij als volgt uit:
  • Documenten, media etc. in de Dropbox map op de laptop (het gratis account)
  • CloudSync tussen de NAS, Dropbox en Stack in twee richtingen
  • Backup van aantal mappen van de laptop naar de NAS met Synology Drive (dit met komst nieuwe laptop pas ingesteld)
  • Foto's staan op de NAS, maak gebruik van Synology Foto's, inclusief de bijbehorende app op de iPhone voor backup van dit toestel
  • Volledige backup van de NAS naar C2 Storage met Hyper Backup
  • Time Machine naar een Samsung T7 schijfje
Maar verder tevreden hoe het nu staat, op het laatste punt na hoef ik nergens meer om te denken :)

Sinds twee weken een MBP 14" in huis & deze als nieuw geïnstalleerd (dus niet een Time Machine backup teruggezet) en kon in mum van tijd mijn ding weer doen :)
Enigste wat ik nog wil oppakken is een offside backup, maar dat komt nog wel..
Hier een vergelijkbare setup.

Van de MacBook trek ik af en toe een clone naar een externe SSD middels Carbon Copy Cloner. Voordeel van deze methode is dat het een opstartbare schijf is, USB inprikken en opstarten van de externe schijf en je kunt meteen weer verder.

Sync van User directory op de MacBook naar NAS middels Synology Drive met 32 versies en intelliversioning ingeschakeld op My Drive (home). NAS maakt meerdere keren per dag een snapshot van de homes (home) share. Vier maal per dag zet Hyper backup data naar Synology C2 Storage. Periodiek maak ik van de NAS een backup op een USB-schijf.

Dat is de huidige situatie op mijn 13 inch 2015 model en deze ga ik later dit jaar ook voortzetten op de nieuw aan te schaffen 14 inch. De externe schijf waarvan je het systeem kunt opstarten heeft mij al een keer heel erg geholpen en dit beproefde concept ga ik handhaven.

Dus volledig zonder zaken als Dropbox, iCloud en Apple Time Machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:38
4POX schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:10:
Wat ik wel weet is dat icloud niet geencrypted is. Ik gebruik icloud. Maar ik vertrouw Apple niet om het als een backup te gebruiken.
Daarom dat ik iCloud wel gebruik als een documenten backup, maar ik die documenten in een encrypted container staan. Ik gebruik daarvoor VeraCrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGras
  • Laatst online: 12-02 17:02
Ik heb m net binnen van een grote webshop maar het plastic zit er niet meer om en er zitten vette vingerafdrukken op het scherm. Oftewel tweedehands. Het werkt verder prima. Is dit normaal?

Ik heb ook een technische vraag. Ik probeer m via een USB C naar thunderbolt en thunderbolt naar displayport aan mijn externe beeldscherm te koppelen. Maar het werkt niet. Dit hoort te kunnen toch?

[ Voor 34% gewijzigd door FGras op 25-06-2022 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:31

JoepW

iRacer & Home Assistant

FGras schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:39:
Ik heb m net binnen van een grote webshop maar het plastic zit er niet meer om en er zitten vette vingerafdrukken op het scherm. Oftewel tweedehands. Het werkt verder prima. Is dit normaal?
Volgens mij weet je het antwoord ook wel zelf: absoluut onacceptabel lijkt mij. Dan hadden ze ‘m aan moeten bieden als ‘tweede kansje’ of zo.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
InfinityEye schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:36:
Sinds 1 week een gelukkige eigenaar van een MacBook Pro M1Pro 8/14-core/16GB/SDD van 1TB. Echt een enorm verschil t.o.v. mijn oude MacBook Pro Retina 15" van mid-2012. Alleen al de upgrade van OS X Catalina naar macOS Monterey natuurlijk, maar daarnaast ook het scherm en vooral de speakers ben ik van onder de indruk.
Ik heb absoluut een overpowered machine gekocht want meer dan in de toekomst een incidentele video bewerken zal het wel niet worden... maar kan hier waarschijnlijk wel weer een aantal jaren mee vooruit.
Eerste project: Photos updaten met alle (m.n. vakantiefoto's) van 2013 t/m 2022, de oude laptop had daarvoor te weinig opslag.

Enige waar ik nog niet uit ben is een in de toekomst aan te schaffen monitor. Er zijn in de pricewatch echt maar schrikbarend weinig aantrekkelijke monitoren met een PPI ~220 (en slechts 1 met PPI 180).

Ik probeer nu een 32" Samsung M7 scherm (geleend van m'n vader die hem toch niet gebruikt), maar daarop is de interface @1080p ook niet optimaal in mijn ogen... Ik vrees dat het afwachten wordt tot er wat meer keuze in dit soort monitoren komt.
Eerst maar eens genieten van de nieuwe laptop en snelheid!
Huawei MateView al gezien? Echt een super ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 12:34
FGras schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:39:

Ik heb ook een technische vraag. Ik probeer m via een USB C naar thunderbolt en thunderbolt naar displayport aan mijn externe beeldscherm te koppelen. Maar het werkt niet. Dit hoort te kunnen toch?
Wat je denk ik nodig hebt is een Type C naar displayport kabel. En verder zou ik het zeker niet normaal vinden als er vingerafdrukken opzitten. Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt maar ik zou zeker wat korting willen hebben als het systeem verder naar behoren werkt. Maar als hij al een tijd gebruikt is (check batterij cyclus) dan zou ik hem omruilen.

Je zou ook nog kunnen zien hoelang geleden hij voor het eerst is geactiveerd als dat het geval was. Je hebt namelijk 60 dagen de kans om AppleCare te kopen na activatie. De dagen dat dit nog kan zijn te zien via links boven op appeltje > about this Mac > support. Hier zie je tevens de datum waarop je limited support van Apple verloopt (jaar na activatie)

[ Voor 5% gewijzigd door jwtje op 25-06-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGras
jwtje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Wat je denk ik nodig hebt is een Type C naar displayport kabel. En verder zou ik het zeker niet normaal vinden als er vingerafdrukken opzitten. Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt maar ik zou zeker wat korting willen hebben als het systeem verder naar behoren werkt. Maar als hij al een tijd gebruikt is (check batterij cyclus) dan zou ik hem omruilen.

Je zou ook nog kunnen zien hoelang geleden hij voor het eerst is geactiveerd als dat het geval was. Je hebt namelijk 60 dagen de kans om AppleCare te kopen na activatie. De dagen dat dit nog kan zijn te zien via links boven op appeltje > about this Mac > support. Hier zie je tevens de datum waarop je limited support van Apple verloopt (jaar na activatie)
Thanks, het apparaat kan nog 4 dagen apple care aanvragen. Oftewel, het is al 56 dagen gebruikt. Dus sinds 30 april. Coverage is tot 28 april 2023. Dat is nogal wat... De batterij is nog 100%. Bedankt voor de kabel tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
FGras schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Thanks, het apparaat kan nog 4 dagen apple care aanvragen. Oftewel, het is al 56 dagen gebruikt. Dus sinds 30 april. Coverage is tot 28 april 2023. Dat is nogal wat... De batterij is nog 100%. Bedankt voor de kabel tip.
Zoals @jwtje ook adviseert, retourneren en omruilen voor een geheel nieuwe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FGras
JoepW schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Volgens mij weet je het antwoord ook wel zelf: absoluut onacceptabel lijkt mij. Dan hadden ze ‘m aan moeten bieden als ‘tweede kansje’ of zo.
jwtje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:53:
[...]

En verder zou ik het zeker niet normaal vinden als er vingerafdrukken opzitten. Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt maar ik zou zeker wat korting willen hebben als het systeem verder naar behoren werkt. Maar als hij al een tijd gebruikt is (check batterij cyclus) dan zou ik hem omruilen.
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:16:
[...]
Zoals @jwtje ook adviseert, retourneren en omruilen voor een geheel nieuwe.
Nou, ik heb Wehkamp gebeld. De klantenservice vond het zelf ook niet normaal hoe het product is afgeleverd. Maar ze kunnen slechts tot 100.- korting bieden. Dat vind ik wat weinig voor een tweedehands Macbook van 2750 euro. Dus het gaat retour. Gedoe allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
FGras schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:07:
[...]

[...]

[...]

Nou, ik heb Wehkamp gebeld. De klantenservice vond het zelf ook niet normaal hoe het product is afgeleverd. Maar ze kunnen slechts tot 100.- korting bieden. Dat vind ik wat weinig voor een tweedehands Macbook van 2750 euro. Dus het gaat retour. Gedoe allemaal.
Heel verstandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ook met korting zou ik zoiets niet accepteren. Als een product als nieuw verkocht wordt, dient het ook daadwerkelijk nieuw en ongebruikt te zijn. Of het ding dan verder goed werkt speelt eigenlijk geen rol meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Commendatore schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:57:
Ook met korting zou ik zoiets niet accepteren. Als een product als nieuw verkocht wordt, dient het ook daadwerkelijk nieuw en ongebruikt te zijn. Of het ding dan verder goed werkt speelt eigenlijk geen rol meer.
Mee eens.

@FGras Als ze niet meeveren met een voor jou acceptabele korting, terugsturen op basis van "Wet Koop of Afstand" (WKOA) (ik neem aan dat je Nederlander bent) en tegelijk een fikse klacht indienen. Je krijgt dan binnen twee weken je geld terug en je koopt een nieuwe (desnoods elders om te voorkomen dat je je eigen teruggestuurde MBP weer toegestuurd krijgt).

Overigens hoef je bij retourneren op basis van WKOA geen winkeltegoed te accepteren; gewoon geld op je bankrekening en niets minder.

In je klacht geef je aan dat de machine gebruikt is door een eerdere klant van de webshop vóórdat jij hem ontving en je daar niet alleen niet mee akkoord gaat, maar ook meteen alle schade, gebruikssporen en andere door het gebruik van het apparaat ontstane slijtage of schade van de hand wijst: dit is zoals jij het product hebt ontvangen vanuit de webshop en je stuurt het dus ook in die staat weer terug.

[ Voor 20% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-06-2022 00:36 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
balen, 16 inch macbook heeft mini beschadiging aan het scherm. Ik denk doordat er op het toetsenbord ergens wat gelegen heeft en hij dichtgeklapt is op die korrel oid.

Niks aan te doen zeker? Ik heb Applecare, maar wil hem liever niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:20:
balen, 16 inch macbook heeft mini beschadiging aan het scherm. Ik denk doordat er op het toetsenbord ergens wat gelegen heeft en hij dichtgeklapt is op die korrel oid.

Volgens mij had @Dennisweb laatst ook een probleem, maar was hem wel even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Greatsword schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Volgens mij had @Dennisweb laatst ook een probleem, maar was hem wel even kwijt.
Ja idd. Ik las het ergens in dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
TweakerVincent schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Ja idd. Ik las het ergens in dit topic
Klopt, @Greatsword, dat was ik. Was @TweakerVincent niet die Tweaker die een heel dure MacBook Pro had gekocht? Dan zou ik hem absoluut laten repareren! Dat is overigens niet zo lastig. Zeker als je Apple Care hebt, gaat het heel snel. Bel even met Apple en vraag even naar de doorlooptijd. Bij mij was dat 7 werkdagen. Ik heb 'm op donderdag ingeleverd bij een UPS punt. Op vrijdag werd hij verzonden naar Ostrava, Tsjechië.

Maandag daar aangekomen en meteen in onderzoek gegaan. Dezelfde dag zijn de onderdelen besteld en dinsdagavond kreeg ik een mailtje dat hij al gerepareerd was. Woensdag is 'ie verzonden en donderdag was hij alweer terug bij mij thuis. Al met al heeft het nog geen week geduurd. Dik tevreden. Ik zou het zeker doen. Melted pixels zijn sowieso niet je schuld, dus buiten wat ongemak voor een weekje heb je verder geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
TweakerVincent schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:20:

Klinkt als "accidental damage", dus je levert 1 van je 2 'incdenten' in en betaald het eigen risico van € 99, als je het gefixt wilt hebben.

heb je anders foto van de schade?

[ Voor 3% gewijzigd door Geronimous op 28-06-2022 00:06 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Geronimous schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:04:
[...]

Klinkt als "accidental damage", dus je levert 1 van je 2 'incdenten' in en betaald het eigen risico van € 99, als je het gefixt wilt hebben.

heb je anders foto van de schade?
Eh. Nee, dat is lang niet altijd zo. Bij mij is het gewoon omder garantie gefikst. Er is niks met mijn Apple Care gebeurd en ik heb er ook niets voor betaald. Wel benieuwd of hij dezelfde schade heeft als ik had. Kan maar zo een melted pixel zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dennisweb schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:01:
[...]

Klopt, @Greatsword, dat was ik. Was @TweakerVincent niet die Tweaker die een heel dure MacBook Pro had gekocht? Dan zou ik hem absoluut laten repareren! Dat is overigens niet zo lastig. Zeker als je Apple Care hebt, gaat het heel snel. Bel even met Apple en vraag even naar de doorlooptijd. Bij mij was dat 7 werkdagen. Ik heb 'm op donderdag ingeleverd bij een UPS punt. Op vrijdag werd hij verzonden naar Ostrava, Tsjechië.

Maandag daar aangekomen en meteen in onderzoek gegaan. Dezelfde dag zijn de onderdelen besteld en dinsdagavond kreeg ik een mailtje dat hij al gerepareerd was. Woensdag is 'ie verzonden en donderdag was hij alweer terug bij mij thuis. Al met al heeft het nog geen week geduurd. Dik tevreden. Ik zou het zeker doen. Melted pixels zijn sowieso niet je schuld, dus buiten wat ongemak voor een weekje heb je verder geen probleem. :)
Super! Ja heb totaal 5300 euro betaald inc applecare. Ik zal vanavond een foto maken.

Behoud je al je data/settings etc? Lijkt mij wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
Dennisweb schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:13:
[...]

Eh. Nee, dat is lang niet altijd zo. Bij mij is het gewoon omder garantie gefikst. Er is niks met mijn Apple Care gebeurd en ik heb er ook niets voor betaald. Wel benieuwd of hij dezelfde schade heeft als ik had. Kan maar zo een melted pixel zijn. :)
Nee ok, als het een melted pixel is niet, maar wel als er iets tussen het toetsenbord en scherm heeft gezeten,

Overigens altijd wel een backup maken, je weet maar nooit...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
TweakerVincent schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:31:
[...]

Super! Ja heb totaal 5300 euro betaald inc applecare. Ik zal vanavond een foto maken.

Bij mij is van tevoren gewaarschuwd zeker een back-up te maken. Want de MacBook Pro zou volledig leeg terug komen. Uiteindelijk stonden al mijn bestanden en programma’s er nog op, maar dat is denk ik een uitzondering op de regel. Dus zeker even een back-up maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:31:
[...]

Geronimous schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Overigens altijd wel een backup maken, je weet maar nooit...
Dennisweb schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Bij mij is van tevoren gewaarschuwd zeker een back-up te maken. Want de MacBook Pro zou volledig leeg terug komen. Uiteindelijk stonden al mijn bestanden en programma’s er nog op, maar dat is denk ik een uitzondering op de regel. Dus zeker even een back-up maken!
Inderdaad altijd een Backup maken, sterker nog, als ik hem inlever zet ik er vaak zelfs een schone installatie op i.v.m. privacy en veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Greatsword schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:34:
[...]

Inderdaad altijd een Backup maken, sterker nog, als ik hem inlever zet ik er vaak zelfs een schone installatie op i.v.m. privacy en veiligheid.
Met FileVault ingeschakeld is de hele schijf versleuteld en zou het niet nodig moeten zijn om deze te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrankHe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:57:
[...]

Met FileVault ingeschakeld is de hele schijf versleuteld en zou het niet nodig moeten zijn om deze te wissen.
Heb wel eens meegemaakt dat ze vroegen om Find my Mac uit te schakelen en ook hadden ze het wachtwoord weleens nodig van het gebruikersaccount om zaken te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Greatsword schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Heb wel eens meegemaakt dat ze vroegen om Find my Mac uit te schakelen en ook hadden ze het wachtwoord weleens nodig van het gebruikersaccount om zaken te reproduceren.
Dat is dan geen standaard service call om hardware te repareren / vervangen. Normaal gesproken moet een service engineer vanaf USB kunnen booten en op die manier een diagnose kunnen draaien. Maar er zijn dus gevallen waarbij dit niet volstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Greatsword schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Mij is inderdaad verteld om Find My Mac uit te schakelen. Die instructie staat overigens óók in het kitje dat je krijgt om je MacBook op te sturen. Als je je MacBook door Apple laat repareren, krijg je een doos met daarin bescherming om je MacBook in te plaatsen. Daar zit ook een boekje bij over backups maken en Find My Mac uitschakelen. Er staat zelfs bij dat ze hem anders niet repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hierbij de foto's, lastig goed in beeld te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQGCxuctFg6A6gaFVZgm8fC38B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNrkXBFYUKFAtotrmDl6XWj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1i2U7OR_up3eYZ_noA27ecRUp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MWwKwui3HSYMOAM5Jv2qL2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPyN7uqXL_WSE2jrzO3PL_-wS94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V4Pam200dr0TJ8VmXVkwMaH.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik dan toch zo'n doekje nodig hebben voor op het toetsenbord als hij dicht gaat? Ik gebruik verder alleen microvezel doekjes.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 28-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
Is dat niet gewoon vuil wat je dr af kunt krijgen met je nagel oid? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Dat ziet er zo inderdaad meer uit als vuil.

Mij valt trouwens ook op dat het verpakkingsmateriaal dat Apple momenteel gebruikt zelf al best wel wat hardnekkige vlekken achter wil laten, vooral op aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Commendatore schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:55:
Dat ziet er zo inderdaad meer uit als vuil.

Mij valt trouwens ook op dat het verpakkingsmateriaal dat Apple momenteel gebruikt zelf al best wel wat hardnekkige vlekken achter wil laten, vooral op aluminium.
Net geprobeerd eraf te halen, maar het wordt alleen maar erger. Lijkt alsof ik nu meer gesloopt heb :'(. Als ik glasschade heb, valt dat dan onder applecare?

Ik lees dat ik 2 keer applecare mag gebruiken, neem aan dat dit dan gewoon 99 euro gaat kosten en als 1e melding telt?

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 28-06-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Ik zou dr gewoon is met een nagel er over heen gaan on het er af te pulken. Daarna even sprayen en schoonvegen met een doekje.

Ik kijk er niet vreemd van op als het dan gewoon weg is. Heb zo vaak van dit soort plekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Dit klinkt alsof je het met het krabben uitgesmeerd hebt eigenlijk, dat wijst er voor mij alleen maar meer op dat het vuil is. Het glas zal namelijk niet zo kwetsbaar zijn dat je het met je nagel weg kunt krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
TweakerVincent schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:15:
Hierbij de foto's, lastig goed in beeld te krijgen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou ik dan toch zo'n doekje nodig hebben voor op het toetsenbord als hij dicht gaat? Ik gebruik verder alleen microvezel doekjes.
Heb net hetzelfde. Jammer genoeg doen ze in België niet aan AppleCare :,(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Commendatore schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:12:
Dit klinkt alsof je het met het krabben uitgesmeerd hebt eigenlijk, dat wijst er voor mij alleen maar meer op dat het vuil is. Het glas zal namelijk niet zo kwetsbaar zijn dat je het met je nagel weg kunt krabben.
Krabben heeft het erger gemaakt. Alsof ik een stukje glas over het scherm heb geduwd. Niet best dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
crazyheinz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Heb net hetzelfde. Jammer genoeg doen ze in België niet aan AppleCare :,(
Balen voor je. Weet je hoe dit gekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
zat redelijk aangedrukt in mijn rugzak en het toetsenbord zal niet 100 procent proper geweest zijn. Maar dat is niet mijn ergste probleem met deze laptop, heeft een heel slechte batterijduur. Ik geraak er maar 4 uur ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:07:
[...]

Krabben heeft het erger gemaakt. Alsof ik een stukje glas over het scherm heb geduwd. Niet best dit.
Kun je misschien eens een foto plaatsen met het scherm uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Commendatore schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Kun je misschien eens een foto plaatsen met het scherm uit?
? Scherm eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Uit, niet eruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
:D

hier nog wat foto's. het is onmogelijk met een zwarte achtergrond het helder te krijgen. Ik ben bang dat ik krasjes heb em dus dat putje. Alsof er glas in stak oid. Ik wil hem liever niet kwijt voor reparatie.

Hoe gaat dat? Stel ik maak een complete backup, kan ik dan instant echt alles 100% terugkrijgen (dus settings instellingen alles), of ben ik weer een dag kwjt aan het fine tunen? ( heb aardig wat tweaks enzo)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPQE9hzt30lBmAm3GXloysL1kwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXflB4hoE0j3DNTIBsSDyNWY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpykkzVx1F2ON2fWsD_t6H8_SRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wiQC2B5QVUFIX1IaaWfkRqe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:14

Quakie

quakelen

Neem aan dat je praat over stuk voor yesterday en stuk ernaast?

Dit ziet er voor mij niet uit als viezigheid....

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Dit ziet er inderdaad anders uit. Alsof er zand of iets dergelijks tussen heeft gezeten. Laptop buiten gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Commendatore schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:53:
Dit ziet er inderdaad anders uit. Alsof er zand of iets dergelijks tussen heeft gezeten. Laptop buiten gebruikt?
Ja en vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
TweakerVincent schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:10:
[...]

:D

hier nog wat foto's. het is onmogelijk met een zwarte achtergrond het helder te krijgen. Ik ben bang dat ik krasjes heb em dus dat putje. Alsof er glas in stak oid. Ik wil hem liever niet kwijt voor reparatie.

Hoe gaat dat? Stel ik maak een complete backup, kan ik dan instant echt alles 100% terugkrijgen (dus settings instellingen alles), of ben ik weer een dag kwjt aan het fine tunen? ( heb aardig wat tweaks enzo)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb zelf geen Macbook, maar met de mobile devices van Apple is backup uitermate goed geregeld. Ik verwacht daarom geen problemen met een Macbook.

Wel balen, maar is dit het gevolg van het verwijderen van het stukje vuil?

Gelukkig heb je AC+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Backups op MacOS werken anders dan op iOS/iPadOS. Er wordt niet standaard een backup naar iCloud gemaakt. Dus tenzij er al een up-to-date Time Machine-backup hebt, moet je dat nog wel even doen voordat je hem opstuurt. De instellingen gaan dan ook mee. Er worden wel wat instellingen via iCloud gesynchroniseerd, maar dat is vrij beperkt.

@Redondo1982 Voor mij ziet het er eerder uit alsof er wat zand en/of één of meerdere kleine steentjes tussen zijn blijven zitten toen de laptop dichtgeklapt werd. Zeker die grotere beschadiging is vrijwel zeker geen poetsschade. Er zit in dichtgeklapte toestand maar heel weinig ruimte tussen het scherm en de rest van de laptop, dus dit kan vrij snel misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Commendatore schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:14:
Backups op MacOS werken anders dan op iOS/iPadOS. Er wordt niet standaard een backup naar iCloud gemaakt. Dus tenzij er al een up-to-date Time Machine-backup hebt, moet je dat nog wel even doen voordat je hem opstuurt. De instellingen gaan dan ook mee. Er worden wel wat instellingen via iCloud gesynchroniseerd, maar dat is vrij beperkt.

@Redondo1982 Voor mij ziet het er eerder uit alsof er wat zand en/of één of meerdere kleine steentjes tussen zijn blijven zitten toen de laptop dichtgeklapt werd. Zeker die grotere beschadiging is vrijwel zeker geen poetsschade. Er zit in dichtgeklapte toestand maar heel weinig ruimte tussen het scherm en de rest van de laptop, dus dit kan vrij snel misgaan.
Klopt die grote schade had ik al. Ik mag 2 keer een incident p jaar hebben, 99 e risico. Is dat een kalender jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
TweakerVincent schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Klopt die grote schade had ik al. Ik mag 2 keer een incident p jaar hebben, 99 e risico. Is dat een kalender jaar?
Of het een kalenderjaar is weet ik niet, maar je hebt 2 incidenten per jaar, dus 6 maximaal in de drie jaar tijd dat Apple Care loopt. Edit: het is per 12 maanden vanaf het moment dat je Apple Care hebt afgesloten.

Overigens heb ik je foto's bekeken en het ziet er inderdaad niet uit als een melted pixel. Dat ziet er meer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvidX_78PVm5ygV1VI4WLOI7PAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwmhaVxDjwevXHnyUBbvLPQQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 29-06-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dank all voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Euhm, volgens mij is het gewoon vuil. Bovendien kan de toplaag wel tegen een stoot. Zou dr gewoon is met een nagel over krabben, of desnoods eerst met spray + doekje er overheen gaan. Zou dr niet al te bang voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:06:
Euhm, volgens mij is het gewoon vuil. Bovendien kan de toplaag wel tegen een stoot. Zou dr gewoon is met een nagel over krabben, of desnoods eerst met spray + doekje er overheen gaan. Zou dr niet al te bang voor zijn.
Ik ga morgen even maar de amac, benieuwd wat zij er van vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik heb op mijn MacBook twee Thunderbolt 2 harde schijven aangesloten via een Thundebolt 2 naar een Thunderbolt 3 adapter. En op 1 van die harde schijven zit een Thunderbolt 2 naar Ethernet adapter. Die heb ik ondertussen 9 jaar of zo. En vandaag kwam ik erachter dat die kapot is gegaan. Krijg geen verbinding ermee.

Nu heb ik twee beeldschermen aangesloten op mijn MacBook, beiden via USB-C. Het zijn LG schermen
Eentje is dit model: pricewatch: LG 27UP850-W Zwart
En de ander dit model:https://tweakers.net/pricewatch/1149021/lg-27uk850-w-zilver.html

Beiden zijn ze aangesloten met een OWC Thunderbolt 4 kabel en het voordeel daarmee is dat ik ook de USB-A poorten kan gebruiken achterop het scherm.

Nu heb ik niet veel zin om nog in thunderbolt 2 adapters te investeren en een duur dock vind ik ook niets. Is het aan te raden om een USB naar Ethernet adapter te gebruiken en deze op het scherm aan te sluiten?

https://www.allekabels.nl...werkadapter-omvormer.html

Zoiets?

En ik heb thuis een 50Mbit lijn en geen gigabit dus ik heb ook geen hoge verwachtingen, alleen betrouwbaar bekabeld internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kort vraagje. Ik heb sinds kort (vandaag :P) een macbook pro m1 met Montery. Ik heb een reset gedaan en in recovery wipe van de disk. Echter zonder er bij stil te staan APFS zonder encryptie gekozen.

Ik heb nu dit gevonden:
https://support.apple.com...th-encryption-mh40593/mac

De vraag is nu simpel: als ik dat doe, is het resultaat dan hetzelfde als wanneer ik de disk wipe en herinstallatie doe op APFS encrypted?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 12:34
InflatableMouse schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:04:
Kort vraagje. Ik heb sinds kort (vandaag :P) een macbook pro m1 met Montery. Ik heb een reset gedaan en in recovery wipe van de disk. Echter zonder er bij stil te staan APFS zonder encryptie gekozen.

Ik heb nu dit gevonden:
https://support.apple.com...th-encryption-mh40593/mac

De vraag is nu simpel: als ik dat doe, is het resultaat dan hetzelfde als wanneer ik de disk wipe en herinstallatie doe op APFS encrypted?
Kan je niet gewoon Filevault inschakelen? System Preferences > Securtiy & Privacy > Filevault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

jwtje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Kan je niet gewoon Filevault inschakelen? System Preferences > Securtiy & Privacy > Filevault
Ik heb daar over gelezen, hoe het werkt etc, op apple support maar ik snap niet wat het verschil is. Met een vault denk ik aan een aparte lokatie op disk waar je bestanden in kan zetten, maar het lijkt de hele disk (ook?) te kunnen encrypten.

Daarnaast zie ik dat als ik in Finder de disk "Macintosh HD" selecteer, ik niet de optie heb om te encrypten. Dat lijkt dus niet meer mogelijk, alleen dus blijkbaar na een wipe en herinstallatie.

Ik begrijp ook nog niet zo goed hoe het zit met die T2 chip, die zat blijkbaar wel in oudere modellen maar niet meer in de macbook pro M1. Zit daar dan een andere/betere in of is dat er helemaal uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
InflatableMouse schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb daar over gelezen, hoe het werkt etc, op apple support maar ik snap niet wat het verschil is. Met een vault denk ik aan een aparte lokatie op disk waar je bestanden in kan zetten, maar het lijkt de hele disk (ook?) te kunnen encrypten.

Daarnaast zie ik dat als ik in Finder de disk "Macintosh HD" selecteer, ik niet de optie heb om te encrypten. Dat lijkt dus niet meer mogelijk, alleen dus blijkbaar na een wipe en herinstallatie.

Ik begrijp ook nog niet zo goed hoe het zit met die T2 chip, die zat blijkbaar wel in oudere modellen maar niet meer in de macbook pro M1. Zit daar dan een andere/betere in of is dat er helemaal uit?
Voor de Macbook Pro M1 zit je in het verkeerde topic :+ Geintje.

Betreft de T2 chip, die is inderdaad weg. Echter, de functionaliteiten daarvan zitten nu in de M1 chip. De T2 chip zat ook enkel bij Intel based Mac devices, omdat de Intel CPU's de functionaliteit van de T2 niet heeft.

Met Filevault word je hele disc encrypted, niet enkel een stukje. Dus je hoeft je Mac niet helemaal opnieuw te installeren en dan een partitie aan te maken welke encrypted is. Voor performance maakt het ook niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35
Een van de USB C poorten van de Macbook pro 16" M1 is kapot. Geen video, opladen, of USB c stick werkt er meer op.

Hoe lang duurt tegenwoordig een reparatie procedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:52:
Een van de USB C poorten van de Macbook pro 16" M1 is kapot. Geen video, opladen, of USB c stick werkt er meer op.

Hoe lang duurt tegenwoordig een reparatie procedure?
Heb je toevallig ook al geprobeerd om de USB kabel om te draaien. Zou eigenlijk met USB-C geen verschil moeten maken, maar ik heb dit ooit bij een andere Macbook gehad en toen werkte het wel. (Uiteraard daarna als nog laten fixen door Apple via de standaard garantie)

Was 2 jaar terug, duurde toen volgens 4 werkdagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 03-07-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Greatsword Ik had dat probleem ook bij m’n 12” MacBook 2015, maar ik heb dit niet laten fixen. Het was al vanaf het begin dat ik hem had. Nieuw gekocht via iBood destijds.

[ Voor 53% gewijzigd door syltheboy op 03-07-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 16:42
Hallo vraagje ,
loont het nog om op dit moment te upgraden van een m1 air 256 8gb ram naar een m1 pro /Max 14inch.

Of is wachten voor een m2 pro / Max een betere optie ?

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Pagina: 1 ... 25 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9