Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
pimsaint schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:44:
(nog) Niet gezien op de frontpage, dus ik gooi het hier ook maar even in de groep:
Microsoft Teams for Apple Silicon is eindelijk opgedoken.

Zeker de moeite waard voor eenieder die hier iedere dag mee moet dealen.
Thanks, dat werd idd tijd.
Het opstarten gaat in ieder geval al sneller, even aankijken hoe de app zich door de dag heen gedraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@bulletproof93 @kramon we hebben een speciaal topic voor sleeves e.d.

Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 11:06
pimsaint schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:44:
(nog) Niet gezien op de frontpage, dus ik gooi het hier ook maar even in de groep:
Microsoft Teams for Apple Silicon is eindelijk opgedoken.

Zeker de moeite waard voor eenieder die hier iedere dag mee moet dealen.
Ik had ‘m vanochtend meteen geïnstalleerd en kreeg tijdens een Teams-meeting van een collega de mededeling dat het beeld van mijn webcam er ineens grijs/paars uit zag. Uiteindelijk zagen mijn collega’s er op mijn scherm ook zo uit, dus ik denk dat ze daar nog wat bugs hebben op te lossen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben zelf wel fan van dbramante1928. Heb 5 jaar geleden een sleeve met rits voor m'n MBP 2016 gekocht en die bevalt zo goed dat ik 'm nu voor m'n Windows notebook gebruik. Aangezien ik ook een MBP M1 Pro 14" heb, heb ik precies dezelfde bijbesteld. Mooie stof, degelijke rits, synthetisch bont aan de binnenkant dus geen krassen. Voor m'n vriendin heb ik een leren uitvoering gekocht (Skagen Pro) waar haar 13" MBP M1 precies in past. Hoe het met de pasvorm zit met recentere modellen weet ik niet, maar de kwaliteit is top.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:17

JoepW

iRacer & Home Assistant

BleuZ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:46:
[...]

Ik had ‘m vanochtend meteen geïnstalleerd en kreeg tijdens een Teams-meeting van een collega de mededeling dat het beeld van mijn webcam er ineens grijs/paars uit zag. Uiteindelijk zagen mijn collega’s er op mijn scherm ook zo uit, dus ik denk dat ze daar nog wat bugs hebben op te lossen :/
Ik heb ‘m vandaag gebruikt op mij MB 16”. Meeting ging prima inclusief gebruik van camera.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 19:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Discussies over sleeves mogen gewoon in Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
Ik heb inmiddels een Spigen GLAS.tR screenprotector voor mijn 14-inch MacBook Pro binnengekregen en geïnstalleerd; ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er van vind. Installatie ging aardig gemakkelijk en de weerspiegeling valt m.i. reuze mee, maar ik gebruik op mijn Watch, iPad en iPhone eenzelfde screenprotector dus wat dat betreft ben ik daar ook aan gewend. De kleurweergave blijft ook goed, en op het eerste zicht zou je nog niet eens zien dat er een screen protector op zit. De screen protector lijkt even dik te zijn als de rubberen randjes om het scherm heen, dus laptop gaat ook gewoon dicht zoals ‘ie zou moeten zonder kieren o.i.d.

Wat me wel iets stoort is een soort van regenboogvorming op de screenprotector als je ‘m schoonveegt met iets teveel druk. Omdat de lijmlaag van de screenprotector om de rand van het scherm zit en niet op het display zelf, betekent dit dat er in feite een soort luchtbubbel tussen het display en het glas van de protector zit. Als je wat druk uitoefent, bijvoorbeeld om een vlekje weg te vegen, krijg je al gauw een soort regenboogeffect. Het valt alleen op als je het scherm van een hoek bekijkt, maar ik ben benieuwd of dat zich uiteindelijk weer herstelt. Het ziet er in ieder geval niet erg netjes uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mlTl2Gg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NH6GpBc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FIkbubt.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XkHiwki.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xXcOkV8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T1kwFOh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yLJa1pD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lyr6l5p.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
BleuZ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:34:
Ik heb inmiddels een Spigen GLAS.tR screenprotector voor mijn 14-inch MacBook Pro binnengekregen en geïnstalleerd; ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er van vind. Installatie ging aardig gemakkelijk en de weerspiegeling valt m.i. reuze mee, maar ik gebruik op mijn Watch, iPad en iPhone eenzelfde screenprotector dus wat dat betreft ben ik daar ook aan gewend. De kleurweergave blijft ook goed, en op het eerste zicht zou je nog niet eens zien dat er een screen protector op zit. De screen protector lijkt even dik te zijn als de rubberen randjes om het scherm heen, dus laptop gaat ook gewoon dicht zoals ‘ie zou moeten zonder kieren o.i.d.

Wat me wel iets stoort is een soort van regenboogvorming op de screenprotector als je ‘m schoonveegt met iets teveel druk. Omdat de lijmlaag van de screenprotector om de rand van het scherm zit en niet op het display zelf, betekent dit dat er in feite een soort luchtbubbel tussen het display en het glas van de protector zit. Als je wat druk uitoefent, bijvoorbeeld om een vlekje weg te vegen, krijg je al gauw een soort regenboogeffect. Het valt alleen op als je het scherm van een hoek bekijkt, maar ik ben benieuwd of dat zich uiteindelijk weer herstelt. Het ziet er in ieder geval niet erg netjes uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je klinkt niet tevreden, dus lijkt me zo klaar als een klontje.

Maar even serieus: waarom een screenprotector op het scherm van een (non-touch) laptop?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
Redondo1982 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:27:
[...]

Maar even serieus: waarom een screenprotector op het scherm van een (non-touch) laptop?
Zoals ik eerder ook al zei: omdat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat de antireflectieve coating op het display slijtvast is. En met een laptop die evenveel kost als een modaal maandsalaris zou ik het jammer vinden als het beeldscherm er over een paar jaar niet meer netjes uitziet.

Maar goed, met die screenprotector doet ‘t dat ook niet, dus er is in dit geval denk ik geen ideale oplossing. Ik ga voorzichtig met m’n spullen om, dus ik hoop dat dat voldoende gaat zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door BleuZ op 27-04-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
BleuZ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:07:
[...]

Zoals ik eerder ook al zei: omdat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat de antireflectieve coating op het display slijtvast is. En met een laptop die evenveel kost als een modaal maandsalaris zou ik het jammer vinden als het beeldscherm er over een paar jaar niet meer netjes uitziet.

Maar goed, met die screenprotector doet ‘t dat ook niet, dus er is in dit geval denk ik geen ideale oplossing. Ik ga voorzichtig met m’n spullen om, dus ik hoop dat dat voldoende gaat zijn :)
Het kan dat het misschien niet slijtvast is, maar het scherm heeft toch niet te lijden aan invloeden verder? Alleen een doekje mbt het schoonmaken, maar dit heb je zelf in de hand.

En het is inderdaad een dure laptop, maar de prijs is niet alleen het beeldscherm. Het is ook de unibody en de componenten.

Ik verwacht dat er nagenoeg geen slijtage zal optreden bij normaal gebruik, althans aan de buitenzijde. Zeker niet als je ook nog eens voorzichtig bent op je spullen, zoals je zelf zegt. En dat blijkt ook wel, want je pakt zelfs het display in met een screenprotector. Ik vind het overigens een goede zaak hoor dat je voorzichtig bent, dus no offence. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:02
Ik heb het idee dat 2 toetsen kruimels oid onder de toetsen hebben (macbook pro 2021 max 16 inch)

Kan ik dit zelf fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:05
TweakerVincent schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:37:
Ik heb het idee dat 2 toetsen kruimels oid onder de toetsen hebben (macbook pro 2021 max 16 inch)

Kan ik dit zelf fixen?
Stofzuigen? Perslucht? Op de kop houden en rammelen? :P
Ik ga er af en toe met een doekje overheen, en als er vuil onder zit pak ik een luchtspuit van de compressor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:40:
[...]

Stofzuigen? Perslucht? Op de kop houden en rammelen? :P
Ik ga er af en toe met een doekje overheen, en als er vuil onder zit pak ik een luchtspuit van de compressor :)
was bang dat ik wat sloopte maar kan dus gewoon? Ding is nogal duur :D dus dit is normaal?

en ook niet tof, boxen van macbook kraken af en toe. Wat is dat nou weer? Zelfde probleem als oudere macbooks?

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerVincent op 27-04-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TweakerVincent schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:41:
[...]

was bang dat ik wat sloopte maar kan dus gewoon? Ding is nogal duur :D dus dit is normaal?

en ook niet tof, boxen van macbook kraken af en toe. Wat is dat nou weer? Zelfde probleem als oudere macbooks?
Je moet natuurlijk het niet lomp doen, maar met beleid gaat het echt niet stuk.

Krakende speakers geen last van. Je zou de onderkant er is af kunnen halen en kijken of er vuil in zit oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:45:
[...]

Je moet natuurlijk het niet lomp doen, maar met beleid gaat het echt niet stuk.

Krakende speakers geen last van. Je zou de onderkant er is af kunnen halen en kijken of er vuil in zit oid
de speakers lijken na een reboot gefixt te zijn. wss dus toch software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
De krakende speakers zie ik vaker langskomen, ook op Reddit en zo. Ik heb er zelf ook nog geen last van gehad maar dat schijnt wel een dingetje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Bij mij hielp het om een .plist te verwijderen, staat ook hier beschreven: https://www.reddit.com/r/...rs_crackling_and_popping/

Bij m'n vorige Macbook had ik hetzelfde probleem en had ik dit ook zo opgelost, en bij m'n nieuwe nu dus ook.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BleuZ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:30:
De krakende speakers zie ik vaker langskomen, ook op Reddit en zo. Ik heb er zelf ook nog geen last van gehad maar dat schijnt wel een dingetje te zijn.
Jup ik heb dat ook. Met name onder load. Jammer.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:09
Hi,

Iemand hier die zijn macbook gebruikt in combinatie met Blender (3d software) en wat hier de eventuele ervaring mee is?

Ik ben namelijk aan het oriënteren naar 1 van de nieuwe macbook varianten en vroeg mij af of iemand hier een van deze macbooks gebruikt in combinatie met Blender. En hoe de ervaringen hier mee zijn (presteert de Macbook goed ja of nee)

Gebruik nu zelf een M1 air en de render tijden zijn echt om te huilen zo lang… en wil liever niet switchen naar een windows PC..

[ Voor 32% gewijzigd door Rotinomm op 29-04-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Rotinomm schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:45:
Hi,

Iemand hier die zijn macbook gebruikt in combinatie met Blender (3d software) en wat hier de eventuele ervaring mee is? Gebruik nu zelf een M1 air en de render tijden zijn echt om te huilen zo lang… en wil liever niet switchen naar een windows PC..
Ik denk dat je daarvoor in het verkeerde topic zit :) Dit gaat niet over Blender software, maar ook niet over de M1 Air. Denk dat je beter in een ander topic je vraag kunt stellen of een eigen topic kunt openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Tux3.14 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je daarvoor in het verkeerde topic zit :) Dit gaat niet over Blender software, maar ook niet over de M1 Air. Denk dat je beter in een ander topic je vraag kunt stellen of een eigen topic kunt openen.
Dan heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd, ik ben namelijk aan het oriënteren naar 1 van de nieuwe macbook varianten en vroeg mij af of iemand hier een van deze macbooks gebruikt in combinatie met Blender. En hoe de ervaringen hier mee zijn (presteert de Macbook goed ja of nee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen ervaring met Blender, maar zo te zien hebben ze wel Apple Silicon support en sinds versie 3.1 ook GPU support via Metal. Gebruik je versie 3.1 al?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Orion84 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:41:
Geen ervaring met Blender, maar zo te zien hebben ze wel Apple Silicon support en sinds versie 3.1 ook GPU support via Metal. Gebruik je versie 3.1 al?
Yes die heb ik, alleen is het nog steeds vrij traag.

Dus dacht dat wellicht een Macbook met M1 Max/ultra wellicht beter zou presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:45

amphora

Websites & Fotografie

Rotinomm schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:53:
[...]

Yes die heb ik, alleen is het nog steeds vrij traag.

Dus dacht dat wellicht een Macbook met M1 Max/ultra wellicht beter zou presteren.
Een M1 Pro zal in theorie 2x sneller zijn en de max 4x, als je nu de 7 GPU core M1 hebt zelfs nog meer. Volgens mij zijn er genoeg benchmarks online te vinden die dit kunnen bevestigen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Nou, wie had dat verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

BleuZ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:46:
[...]

Datzelfde met de kleuren heb ik ook. Dus toch maar weer even terug naar de versie met rosetta gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:10
JoepW schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:17:
[...]

Datzelfde met de kleuren heb ik ook. Dus toch maar weer even terug naar de versie met rosetta gegaan.
Same hier. Wat is die Rosetta versie traag haha…

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

JoepW schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:17:
[...]

Je kunt hier de laatste exploration builds vinden van Teams voor de M1. Zijn niet bedoeld als daily driver uiteraard en bevatten bugs maar de builds worden in elk geval elke paar dagen bijgewerkt: https://github.com/ItzLev...blob/master/defconfig#L17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

kazuka schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Je kunt hier de laatste exploration builds vinden van Teams voor de M1. Zijn niet bedoeld als daily driver uiteraard en bevatten bugs maar de builds worden in elk geval elke paar dagen bijgewerkt: https://github.com/ItzLev...blob/master/defconfig#L17
Dank voor de tip, maar ik wacht toch maar even op de officiele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:05
MacBook Pro zojuist ter reparatie naar Ostrava (Tsjechië) gestuurd. Er zit een raar puntje in het scherm. Heb even ingezoomd, maar het doet mij denken aan de melted / exploded pixels die ik een paar jaar geleden ook had.

Het wordt hoe dan ook geen duur grapje. Er zit Apple Care op. :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvidX_78PVm5ygV1VI4WLOI7PAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwmhaVxDjwevXHnyUBbvLPQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En nog maar eentje alhoewel het grotendeels over MacOS gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bingley1970
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-03 16:29
Dennisweb schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:55:
MacBook Pro zojuist ter reparatie naar Ostrava (Tsjechië) gestuurd. Er zit een raar puntje in het scherm. Heb even ingezoomd, maar het doet mij denken aan de melted / exploded pixels die ik een paar jaar geleden ook had.

Het wordt hoe dan ook geen duur grapje. Er zit Apple Care op. :) [Afbeelding]
Zonder Apple Care zou het toch ook geen duur grapje moeten zijn? Hoop dat ie snel weer retour is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Bingley1970 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Zonder Apple Care zou het toch ook geen duur grapje moeten zijn? Hoop dat ie snel weer retour is.
Zonder Apple Care kost het vervangen van het scherm zo’n 1100 EUR (incl. arbeidsuren) als het wel buiten garantie is dacht ik. Als Apple oordeelt dat het toch mijn schuld is (maar dat denk ik niet), kost het me max. 99 EUR.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 05-05-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ondanks dat ik mijn Macbook 14" heb terug gestuurd, ben ik nog wel steeds benieuwd hoe het in ene keer komt dat ik dubbele agenda-items had. Ik ben ook een Windows-gebruiker al m'n hele leven en wilde MacOS een kans geven. Ondanks dat ik hem teruggestuurd heb is MacOS nog niet helemaal afgeschreven, alleen had niet veel tijd om mezelf erin te verdiepen. Die tijd komt nog wel en dan zal ik het vast wel weer eens proberen, maar een issue als dubbele agenda-items na setup van MacOS vind ik wel zwaar irritant. Dit kost je veel tijd om allemaal recht te breien naast je leerproces binnenin MacOS haha.

Weet iemand hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen? Wel beetje MacOS vraagje dus wel beetje op het randje in dit topic... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 06-05-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 10:45

Quakie

quakelen

@Redondo1982 ergens te weinig info, maar eerste vermoeden is dat je onder internet accounts meerdere agenda's hebt geselecteerd. Dus bijv die van apple maar ook die van hotmail.

Als je dat op een andere manier synct kan je dubbele zien.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Quakie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:08:
@Redondo1982 ergens te weinig info, maar eerste vermoeden is dat je onder internet accounts meerdere agenda's hebt geselecteerd. Dus bijv die van apple maar ook die van hotmail.

Als je dat op een andere manier synct kan je dubbele zien.
Dat zou kunnen inderdaad! Was in paniek en alles handmatig verwijderd, want het ging ook om vele gedeelde agenda’s en die mensen zagen nu ook alles dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:42

3DDude

I void warranty's

https://mac.getutm.app - is gratis tenzij je via de appstore download.

De ontwikkelingen gaan door, kan iemand mij vertellen of x86 inmiddels wel een beetje / redelijk werkt?
Of werkt dat maar half?

In addition, lower performance emulation is available to run x86/x64 on Apple Silicon as well as ARM64 on Intel.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:28
UTM werkt best fijn. Ik draai ARM64 versie van Ubuntu en Kali. Geen ervaring met X86 VM's op M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 14:31

RoyK

Hobby tekenaar

Ik vind het soms maar lastig. Ik werk thuis op een PC omdat vijf jaar geleden Apple gewoon geen interessante computers had staan. Nu heb weer interesse om over te gaan naar een mac. Misschien een mini m2 met 32gb.

Afgelopen week heb ik buiten de deur gewerkt bij een studio en de hele dag op mijn Macbook gewerkt. Ik ergerde me suf aan het geforceerde fullscreen gedoe en dat de menubar verdwijnt. Dingen die pas naar boven komen drijven als je tegen de klok aan het werk ben. Het heeft me aan het twijfelen gebracht. Natuurlijk is het gewoon leren om op een andere manier te werken want MacOS is niet Windows, en andersom. Er is een andere visie. Maar dat uitte wel in een lokale oorlog aan mijn kant haha

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Ja dat is het hè, het is allemaal gewenning.

Ik heb de voorkeur voor MacOS, maar ik kan ook prima uit de voeten met Windows. Tussendoor wat met Linux spelen en dan is het weer zoeken geblazen…

Heel veel dingen, zoals de verdwijnende menubar, zijn ook gewoon in te stellen dat deze zichtbaar blijft.
Dat moet je wel net maar weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoyK schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Ik ergerde me suf aan het geforceerde fullscreen gedoe en dat de menubar verdwijnt. Dingen die pas naar boven komen drijven als je tegen de klok aan het werk ben. Het heeft me aan het twijfelen gebracht.
Gebruik zelf echt nooit fullscreen apps tenzij ik een film kijk. Gebruik uiteraard wel gewoon Spaces, dus daar heb ik in iedere Space gewoon 1 of 2 programma’s draaien.

Dat in combinatie met Bettertouchtool voor o.a. Window Snapping werkt voor mij het fijnst.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 07-05-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Greatsword schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Gebruik zelf echt nooit fullscreen apps tenzij ik een film kijk. Gebruik uiteraard wel gewoon Spaces, dus daar heb ik in iedere Space gewoon 1 of 2 programma’s draaien.

Dat in combinatie met Bettertouchtool voor o.a. Window Snapping werkt voor mij het fijnst.
In Photoshop of Illustrator gaat dat vanzelf, tenzij ik de option ingedrukt houdt tijdens fullscreen optie. Niet een manier van werken waar ik nou warm voor loopt. Zover ik weet is er geen optie in de instellingen om fullscreen gewoon uit te kunnen zetten. Maargoed, dat is een OS discussie die hier wat minder goed past denk ik haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
kazuka schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik heb 'm net geïnstalleerd en heb maandagochtend om 9 uur een online vergadering dus ik ben benieuwd hoe men mij dan gaat zien, hahaha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BleuZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:35:
[...]

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik heb 'm net geïnstalleerd en heb maandagochtend om 9 uur een online vergadering dus ik ben benieuwd hoe men mij dan gaat zien, hahaha :)
Zie ook Microsoft Teams voor M1 Macbook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 22:18

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

RoyK schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:14:
[...]

In Photoshop of Illustrator gaat dat vanzelf, tenzij ik de option ingedrukt houdt tijdens fullscreen optie. Niet een manier van werken waar ik nou warm voor loopt. Zover ik weet is er geen optie in de instellingen om fullscreen gewoon uit te kunnen zetten. Maargoed, dat is een OS discussie die hier wat minder goed past denk ik haha
Photoshop die standaard fullscreen gaat waarbij MacOS menubalk verdwijnt?
Dat heb ik nooit met Adobe apps. Menubalk blijft gewoon zichtbaar.

Geforceerd fullscreen heeft ook niet mijn voorkeur. Ik gebruik groene knopje nooit (of met OPTION), maar dubbelklik vaak op bovenste rand van app. Dan maximaliseert het venster (bij meeste apps) maar gaat niet fullscreen (in aparte space).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

kaassouffle schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Photoshop die standaard fullscreen gaat waarbij MacOS menubalk verdwijnt?
Dat heb ik nooit met Adobe apps. Menubalk blijft gewoon zichtbaar.

Geforceerd fullscreen heeft ook niet mijn voorkeur. Ik gebruik groene knopje nooit (of met OPTION), maar dubbelklik vaak op bovenste rand van app. Dan maximaliseert het venster (bij meeste apps) maar gaat niet fullscreen (in aparte space).
Ik doel op de bar onderin, de menubar bovenin blijft uiteraard staan. Ik moest veel switchen tussen de finder, teams, signal en Illustrator. Toen later op de dag de deadline wel heel strak begon te staan kreeg ik wel echt even ruzie met MacOS door steeds het verdwijnen van de bar onderin. Dat vind ik in Windows een stuk prettiger werken met een plat balkje met de openstaande tools / locaties. In Windows mis ik de tabladen wat in Finder waanzinnig lekker werkt. Gewoon 1 finder met daarin alles open, ipv diverse locaties verspreid over je schermen in "deze computer'. Mijn Macbook is te oud om de bar onderin te laten staan. De optie is niet aanwezig om hem niet te laten verdwijnen. Best raar dat die optie er standaard niet inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
De bar onderin? Je bedoelt het dock? Die zou moeten kunnen blijven staan, ook op een oudere Mac, even de instellingen veranderen hiervoor. Als je veel moet schakelen tussen programma's dan werkt CMD-TAB ook fijn en/of F3 / app exposé (even aanzetten bij de opties van je touchpad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Archer_VC10 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:24:
De bar onderin? Je bedoelt het dock? Die zou moeten kunnen blijven staan, ook op een oudere Mac, even de instellingen veranderen hiervoor. Als je veel moet schakelen tussen programma's dan werkt CMD-TAB ook fijn en/of F3 / app exposé (even aanzetten bij de opties van je touchpad).
Pricies... het is gewoon een andere workflow / visie die je moet toepassen. Zo zitten al die OS'n vol met handige productiviteit trucjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Archer_VC10 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:24:
Mocht je de 'alt-tab' van Windows missen, dan kun je via de command line met homebrew ook 'AltTab' installeren. Ik kan het iedereen adviseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:28
Werkt dat echt anders dan command tab?

Ik moest er in begin ook wel aan wennen, ik ben met Windows opgegroeid. Maar ik kan het iedereen aanraden macos eigen manier van besturen onder de knie te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:01
In het begin is het even wennen maar dat is het dan ook wel.

Echt leuk wordt het wanneer je via remote desktop op macOS een Windows machine gaat besturen, dan moet je even "schakelen". ;) En ook dat went.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
PrimusIP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:57:
Werkt dat echt anders dan command tab?

Ik moest er in begin ook wel aan wennen, ik ben met Windows opgegroeid. Maar ik kan het iedereen aanraden macos eigen manier van besturen onder de knie te krijgen.
Jep. Command+tab laat enkel geopende applicaties zien. AltTab laat via option+tab geopende vensters zien, werkt net wat fijner vind ik. Overigens kun je met AltTab ook command+tab gebruiken (kun je instellen).
Ben het verder met je eens hoor, MacOS onder de knie krijgen is zeker verstandig. Maar heb wel AltTab en BetterSnapTool er bij naast om deze 2 pluspunten van Windows/Linux naar MacOS te brengen. Voor de rest vind ik MacOS perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 10:45

Quakie

quakelen

En, je kunt een tweede sneltoets combinatie instellen voor geopende vensters van het actieve programma.

Dus stel je hebt 5 safari vensters zie je die alleen...(dit kan ook met expose uiteraard, maar nu in 1 )

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Heeft iemand ervaring met het laten repareren van een MacBook Pro door Apple? Mijn apparaat is aangekomen in Ostrava, Tsjechië. Er is een diagnose uitgevoerd, maar nu blijkt het scherm niet op voorraad te zijn. Deze is besteld mogelijk vanuit China, waar op dit moment zeer strenge lockdowns gelden en er amper nog gewerkt wordt.

Ik zou de MacBook Pro binnen 7 werkdagen terug moeten krijgen (inclusief verzendtijd). Maar als ik zo lees dat MacBooks steeds verder vertraagd worden qua levertijd, denk ik dat het eerder 7 weken dan 7 werkdagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Dennisweb schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:09:
Heeft iemand ervaring met het laten repareren van een MacBook Pro door Apple? Mijn apparaat is aangekomen in Ostrava, Tsjechië. Er is een diagnose uitgevoerd, maar nu blijkt het scherm niet op voorraad te zijn. Deze is besteld mogelijk vanuit China, waar op dit moment zeer strenge lockdowns gelden en er amper nog gewerkt wordt.

Ik zou de MacBook Pro binnen 7 werkdagen terug moeten krijgen (inclusief verzendtijd). Maar als ik zo lees dat MacBooks steeds verder vertraagd worden qua levertijd, denk ik dat het eerder 7 weken dan 7 werkdagen wordt.
Gelukkig geen ervaringen mee. Nog nooit defecte Apple apparaten gehad :P
Hoe lang ben je de Macbook al kwijt? Het klopt inderdaad dat in China her en der Lockdowns zijn, maar niet in het gehele land.
Overgins hebben alle Macbook dezelfde schermen (los van het formaat uiteraard), dus het lijkt me logischer dat bestellingen tussen de fabrikant in China en Apple in Tsjechie met pallets vol geleverd worden.
Trouwens wel een aanname dat schermen ook daadwerkelijk uit China komt. Als ze daar eventueel gefabriceerd worden wil nog niet zeggen dat ze daar ook opgeslagen worden. Ook binnen Europa heeft Samsung en LG fabrieken staan waar schermen van de band rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20
Zijn hier gebruikers die een vergelijkbaar issue hebben (gehad) met Teams op Mac? Issue bestaat met zowel oude als nieuwe M1(arm) versies. Clean install van Teams etc uitgevoerd, complete reset van Mac idem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bXPyE2GgM3jMq5U15SH2r6D0JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WWUxQwIRX7zRrtyMt6FYlwBA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Tux3.14 Dat is goed om te horen. :) Ik dacht dat alleen Quantum alle onderdelen maakt. Ik ben ‘m nog maar net kwijt, maar het zou wel zuur zijn als ‘ie pas eind juli gemaakt kan worden. Zag net een rapport op MacRumours dat er enorme vertragingen zijn. Dan houd ik mijn hart natuurlijk wel vast.

Maar wie weet, misschien hebben ze wat reserve-onderdelen liggen.

Edit: lees nu berichten van vorige week dat er een enorm chiptekort is en dat er te weinig mensen in de fabriek zijn om reparaties op te volgen. Plus corona is weer helemaal terug. Sommigen wachten al weken op reparatie, maar hebben ‘m nog niet terug. Ik houd het hart vast.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennisweb op 10-05-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gapert86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 08:51
mr.DJ95 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:43:
Zijn hier gebruikers die een vergelijkbaar issue hebben (gehad) met Teams op Mac? Issue bestaat met zowel oude als nieuwe M1(arm) versies. Clean install van Teams etc uitgevoerd, complete reset van Mac idem.

[Afbeelding]
Regelmatig heb ik dit!
Uitloggen, afsluiten, opnieuw inloggen en dat soms meerdere malen achter elkaar helpt. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Whoew, opeens een mailtje van Apple. De MacBook Pro komt weer gerepareerd terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Dennisweb schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:21:
Whoew, opeens een mailtje van Apple. De MacBook Pro komt weer gerepareerd terug!
Valt allemaal wel mee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Tux3.14 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:41:
[...]

Valt allemaal wel mee dus :)
Ja, scheelt een hoop. Misschien dat het ook komt doordat ik Apple Care heb. Je betaalt niet voor niets bijna 400 euro..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
Dennisweb schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Ja, scheelt een hoop. Misschien dat het ook komt doordat ik Apple Care heb. Je betaalt niet voor niets bijna 400 euro..
True that. Een hoop geld vind ik. Mag je haast wel next business day support voor verwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Tux3.14 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:48:
[...]

True that. Een hoop geld vind ik. Mag je haast wel next business day support voor verwachten :P
Maar toch niet. De reparatie is volgens Apple voltooid. Maar DHL zegt dat Apple geen ophaalverzoek heeft gedaan. DHL zegt dat dat gebeurd is omdat het product toch niet gerepareerd is. We gaan het vanzelf zien.

DHL = Duurt Heel Lang en al sinds jaar en dag sowieso het slechtste postbedrijf van Europa. Wijzen altijd naar een ander. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Dennisweb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Maar toch niet. De reparatie is volgens Apple voltooid. Maar DHL zegt dat Apple geen ophaalverzoek heeft gedaan. DHL zegt dat dat gebeurd is omdat het product toch niet gerepareerd is. We gaan het vanzelf zien.

DHL = Duurt Heel Lang en al sinds jaar en dag sowieso het slechtste postbedrijf van Europa. Wijzen altijd naar een ander. :)
DHL is een bedrijf vol verassingen. Heb wel vaker gezien dat ze aangaven dat er nog geen order was oid, maar wel de volgende dag gewoon op de stoep stonden. Wat dat betreft doet PostNL het veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Tux3.14 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:28:
[...]

DHL is een bedrijf vol verassingen. Heb wel vaker gezien dat ze aangaven dat er nog geen order was oid, maar wel de volgende dag gewoon op de stoep stonden. Wat dat betreft doet PostNL het veel beter.
Ben ik met je eens. Ik vind het altijd heel bijzonder hoe DHL bij dit soort verklaringen komt. Hoe kunnen zij nou zien of de reparatie van je MacBook voltooid is of niet? Soms heb ik weleens het idee dat ze gewoon maar wat zeggen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Ben ik met je eens. Ik vind het altijd heel bijzonder hoe DHL bij dit soort verklaringen komt. Hoe kunnen zij nou zien of de reparatie van je MacBook voltooid is of niet? Soms heb ik weleens het idee dat ze gewoon maar wat zeggen. 8)7
Eens! En hier gebeurt het vrijwel elke keer dat de DHL pakketjes gewoon buiten voor onze voordeur achterlaat. In weer en wind en iedereen kan het pakketje meenemen. Bizarre manier van werken :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Dennisweb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:49:
[...]

DHL en Apple hebben onderling ongetwijfeld API's (of iets vergelijkbaar) aan elkaar gekoppeld waarmee ze elkaars statussen kunnen zien. Iets soortgelijks zie je soms ook wel is bij bol.com dat ze de status van PostNL pakketjes kunnen zien die hun verstuurd hebben. Wellicht dat DHL dan ook de status van jou Macbook kan zien. Maar inderdaad, zou me niks verbazen dat ze gewoon wat roepen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Zonnetje83 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Eens! En hier gebeurt het vrijwel elke keer dat de DHL pakketjes gewoon buiten voor onze voordeur achterlaat. In weer en wind en iedereen kan het pakketje meenemen. Bizarre manier van werken :O
Nou, inderdaad. Ik heb het maar aan Apple gevraagd, en het antwoord is nog leuker. Apple heeft mijn MacBook gerepareerd, maar hij wordt nog niet verzonden. Het schijnt dat ze in het reparatiecentrum eerst wachten totdat ze een pallet aan reparaties naar Nederland vol hebben. Dan pas verzenden ze hem weer. In de mail staat dat het twee werkdagen zou duren, maar dat werd wel door Apple ontkracht. Het zou gerust pas volgende week weer worden, afhankelijk van hoeveel reparaties naar Nederland er al op de pallet liggen.

Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik dit verhaal óók niet heel geloofwaardig vind. Het klinkt wel logisch om kosten te besparen en een minder grote afdruk op het klimaat te zetten, maar toch... Dit is een beetje niet-Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Nou, inderdaad. Ik heb het maar aan Apple gevraagd, en het antwoord is nog leuker. Apple heeft mijn MacBook gerepareerd, maar hij wordt nog niet verzonden. Het schijnt dat ze in het reparatiecentrum eerst wachten totdat ze een pallet aan reparaties naar Nederland vol hebben. Dan pas verzenden ze hem weer. In de mail staat dat het twee werkdagen zou duren, maar dat werd wel door Apple ontkracht. Het zou gerust pas volgende week weer worden, afhankelijk van hoeveel reparaties naar Nederland er al op de pallet liggen.

Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik dit verhaal óók niet heel geloofwaardig vind. Het klinkt wel logisch om kosten te besparen en een minder grote afdruk op het klimaat te zetten, maar toch... Dit is een beetje niet-Apple.
Wat een bizar verhaal zeg. Vervelend voor je; zeker omdat iedereen (zoals altijd...) iets anders roept. Ik hoop dat hij snel weer (gerepareerd) terug is bij je en dat het dan goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Zonnetje83 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Wat een bizar verhaal zeg. Vervelend voor je; zeker omdat iedereen (zoals altijd...) iets anders roept. Ik hoop dat hij snel weer (gerepareerd) terug is bij je en dat het dan goed is!
Haha, ja, het lijkt mij ook een heel sterk verhaal. Ik denk dat 'ie er morgen of vrijdag vast wel is. Het is heel raar dat DHL de schuld geeft aan Apple en Apple vervolgens met dit verhaal komt. Nu bestel ik ook vaak wat online en mist DHL wel vaker pakketjes qua afhalen. Mijn ervaring is dat het meestal dan de volgende dag komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd een stuk logischer.

We gaan het zien. Ik vind wel dat het reparatieproces qua duidelijkheid iets beter kan. Qua snelheid is het oké, maar in het proces zijn ook een aantal stappen zoals 'wordt gerepareerd' overgeslagen. Waardoor je nu dit soort dingen krijgt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Wat voor schoonmaakdoekjes raden jullie aan om jullie schermen te poetsen?

Ik heb een iMac en een Macbook (dus glanzend) en matte externe monitoren.

Ik vind het doekje van Apple van 20 euro echt veels te gortig haha. Maar ik wil wel een doekje wat heel zacht is en geen krassen veroorzaakt in het scherm en makkelijk de vlekken wegpoetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:06:

Ik vind het doekje van Apple van 20 euro echt veels te gortig haha. Maar ik wil wel een doekje wat heel zacht is en geen krassen veroorzaakt in het scherm en makkelijk de vlekken wegpoetst.
Is hier al een paar besproken. Gebruik zelf al jaren deze.

https://www.ah.nl/product...icrovezeldoekjes-voordeel

En voor de buitenkant, bureau etc.

https://www.ah.nl/product...ygienische-doekjes-oceaan

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14

Met de zoekfunctie kom je een heel eind.
Het is al 1000 keer besproken en tevens de meest saaie discussie ook :N [/frustrated]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja sure, ik begrijp je frustratie, maar ik vraag het liever toch nog even voor de zekerheid. Is toch best een dure machine en wil er absoluut geen kras of schade in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:11:
Ja sure, ik begrijp je frustratie, maar ik vraag het liever toch nog even voor de zekerheid. Is toch best een dure machine en wil er absoluut geen kras of schade in maken.
Daar werkt de zoekmachine niet anders van. Antwoorden blijven hetzelfde die je vind.
En trust me, schade en krassen krijg je wel. Het is een product wat je jaren gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het is een gebruiksartikel, krassen komen er toch wel op. Het is goed om geen schuurspons of agressieve reinigingsmiddelen te gebruiken. Een microvezeldoekje is wat je nodig hebt. Waarom Apple voor een doekje Eur 25 in rekening brengt is mij een raadsel en ik ben zo te zien niet de enige.

Ik zie ze trouwens ook heel goedkoop bij Zeem-an.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankHe op 12-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dennisweb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Haha, ja, het lijkt mij ook een heel sterk verhaal. Ik denk dat 'ie er morgen of vrijdag vast wel is. Het is heel raar dat DHL de schuld geeft aan Apple en Apple vervolgens met dit verhaal komt. Nu bestel ik ook vaak wat online en mist DHL wel vaker pakketjes qua afhalen. Mijn ervaring is dat het meestal dan de volgende dag komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd een stuk logischer.

We gaan het zien. Ik vind wel dat het reparatieproces qua duidelijkheid iets beter kan. Qua snelheid is het oké, maar in het proces zijn ook een aantal stappen zoals 'wordt gerepareerd' overgeslagen. Waardoor je nu dit soort dingen krijgt. |:(
Mijn ervaring is wederom weer juist. De MacBook Pro is vannacht in Leipzig verwerkt en ligt nu in Amsterdam. Ik verwacht hem vanavond in de avondlevering weer terug te hebben.

Overigens heb ik het Apple Poetsdoekje van 25 euro inmiddels ook binnen. Misschien dat het scherm dan wat langer meegaat. Ik snap dat dat veel geld is voor een lapje stof, maar met een laptop van dik 3800 euro vind ik die 25 euro wel meevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dennisweb schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Overigens heb ik het Apple Poetsdoekje van 25 euro inmiddels ook binnen. Misschien dat het scherm dan wat langer meegaat. Ik snap dat dat veel geld is voor een lapje stof, maar met een laptop van dik 3800 euro vind ik die 25 euro wel meevallen. :)
In 2015 kreeg ik het doekje er nog gratis bij. Poetst overigens nog steeds prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
Mensen, stop met het kopen van dure doeken. Slaat nergens op.

Ja, ik kan het weten. Kom uit die wereld.

Héél simpel:
Glasdoek kopen, klamvochtig maken (met mengsel water/schoonmaakazijn) en klaar is Kees.

[ Voor 9% gewijzigd door Redondo1982 op 12-05-2022 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Kunnen we een apart draadje maken met "Laat je oplichten met te dure doekjes". Pffff. :P :9

[ Voor 5% gewijzigd door JoepW op 12-05-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Redondo1982 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:54:
Mensen, stop met het kopen van dure doeken. Slaat nergens op.

Ja, ik kan het weten. Kom uit die wereld.

Héél simpel:
Glasdoek kopen, klamvochtig maken (met mengsel water/schoonmaakazijn) en klaar is Kees.
Schoonmaakazijn (verdunt of niet) is toch hartstikke zuur?
Ik zou dat niet durven te gebruiken voor mijn MacBook, laat staan het beeldscherm.

Ik zou lekker aanhouden wat Apple aangeeft, dan weten we zeker dat we niks stuk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
RnB schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Schoonmaakazijn (verdunt of niet) is toch hartstikke zuur?
Ik zou dat niet durven te gebruiken voor mijn MacBook, laat staan het beeldscherm.

Ik zou lekker aanhouden wat Apple aangeeft, dan weten we zeker dat we niks stuk maken.
Uiteraard aanlengen. Kleine scheutje in je emmer of sprayflacon. Kan nul kwaad en doet goed zijn werk.

Als je je er niet goed bij voelt, niet doen zeg ik altijd. Alleen ik doe het al héél lang zo en dit geeft nul problemen. Wel met zeem of droge doek afnemen.

Ter info:
Kom uit schoonmaakwereld ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 11:59
sorry, hoort hier niet thuis maar als je dan een 14" MacBook aanschaft mag dit product zeker niet missen....

YouTube: Unboxing Apple's Most EXCLUSIVE Product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Ik ben vandaag op een vervelende manier erachter gekomen hoe bugged de SD kaart lezer van mijn 14” MacBook Pro is.

Ik dacht ff snel mijn navigatiekaarten te updaten, maar keer op keer crashte mijn hele OS tijdens het kopiëren van de kaarten naar de SD kaart.
Nu is de kaart niet van topkwaliteit, maar de kopieeractie gaat dus prima met een externe SD kaart lezer.

Ik had verwacht dat de problemen met de SD kaart lezer met de Monterey updates opgelost zou zijn, maar niks is minder waar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
De MacBook Pro is weer terug van reparatie en ook gewoon vandaag geleverd, ondanks alle rare beweringen vanuit DHL en Apple.

Wat me opviel was dat er een papiertje bijzat met wat er vervangen is. Daar staat op dat niet alleen het display is vervangen, maar ook een sensor omdat uit tests was gebleken dat de MacBook Pro niet meer in slaapstand wilde gaan. :? Ik heb dat zelf nooit gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:21
swiebert schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:19:
sorry, hoort hier niet thuis maar als je dan een 14" MacBook aanschaft mag dit product zeker niet missen....

YouTube: Unboxing Apple's Most EXCLUSIVE Product...
Inderdaad een must have :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarolV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-06 19:13
Ik zie bij schijfhulpprogamma van mijn MacBook Pro. Staan opstartmentopname kan dit kwaad ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARiR8_5oY7wF-bf98W-Rx3p9WNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuqIvVBpxGbDVTd69xYHw1Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb MacOS Montery heb dit sinds ik de MacBook naar factory reset heb moeten doen omdat Time `machine geen updates. maakte;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
CarolV schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:11:
Ik zie bij schijfhulpprogamma van mijn MacBook Pro. Staan opstartmentopname kan dit kwaad ?
Nee, ik denk het niet, ik zie precies hetzelfde op mijn MacBook Pro als ik het boompje links uitklap en datzelfde ding daar aanklik. Ik heb nog nooit een factory reset gedaan van mijn MacBook Pro. Waarom denk je dat dit iets is wat misschien niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
Staat er bij mij ook tussen. Waarom zou dit een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarolV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-06 19:13
jj71 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Nee, ik denk het niet, ik zie precies hetzelfde op mijn MacBook Pro als ik het boompje links uitklap en datzelfde ding daar aanklik. Ik heb nog nooit een factory reset gedaan van mijn MacBook Pro. Waarom denk je dat dit iets is wat misschien niet goed is?
Ben namelijk pas overgestapt naar MacOS zodoende;)
Weet daardoor niet of het kwaad kan of niet;)
Kan dus geen kwaad gelukkig(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 18:05

iMars

Full time prutser

WhatsappHack schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:02:
Iemand hier die toevallig weet of de MBP 2021 werkt met een Belkin Thunderbolt 3 dock? Ik zou het zonde vinden om die weg te moeten doen gezien alles werkt en ik gebruik toch maar één monitor.
Ik had deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.belkin.com/resources/img/overview/f4u109/BEL-F4U0109-03_MorePorts_820x461.jpg
Maar wat een onding is dat. Na 3/4 jaar irritatie heeft de fabrikant voorgesteld om ‘m om te ruilen voor een nieuwe. Na twee maanden krijg ik een mailtje dat ze niet kunnen leveren en dat ik store credit krijg (heel leuk, maar ze hebben niks anders }:| )

Mijn setup:
In 2019 de MBP 13” met 2x pricewatch: LG 27UL650-W Grijs, Wit via de pricewatch: Belkin Thunderbol 3-dock - Plus

Sinds eind 2021 geüpgrade naar 14” MBP M1 Pro, zelfde setup daaraan. Problemen had ik met beide MBP setups.

Ik had de volgende issues in willekeurige volgorde
  • Bijna elke dag komt mijn Mac niet uit slaap (werk in clamshell). Laptop open klappen ging laptop aan, maar schermen niet. Oplossing, unpluggen en opnieuw inpluggen
  • Soms werd m’n Mac wel wakker, maar beide schermen in mirror mode (Mac zag maar 1 monitor). Oplossing repluggen.
  • Soms werd de netwerk adapter maar herkent als 100base-T
Nu ik wacht op m’n vervanging (welke nu een store credit is geworden), werk ik al een tijdje met elk monitor via usbc->hdmi kabel en geen bedraad netwerk, maar WiFi (niet klagen, is UniFi 6 pro).

Maar ik ben nu op een punt dat ik gewoon een goede oplossing wil. Ik zit zelfs te kijken naar een enkele 8K monitor (pricewatch: Dell UltraSharp UP3218K Zilver) ipv 2x 4K 27” of een enkele 5K 34” monitor (pricewatch: LG 34WK95U Zilver, Zwart)

Zat te kijken naar de Caldigit TS4, maar die heeft maar 1 DisplayPort, en moet ik weer met verloop kabels werken, wat ik voor dat geld niet wil…

Of mijn beide 27” vervangen voor andere 27” 4K met Thunderbolt aansluiting.

Men dit is frustrerend. Iemand anders ervaring met een goede Thunderbolt Dock waar ik gewoon twee monitoren via DisplayPort aan kan sluiten zonder issues?
Hemingr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:38:
Voor wie dit later leest:

De Thinkpad Hybrid USB-C dock werkt perfect NADAT je de DisplayLink driver/utils hebt geinstalleerd. _/-\o_
Eventjes gebruikt, maar protected streams zoals Netflix werkt daarmee niet. Zwart beeld en alleen geluid. DisplayLink werkt dmv beeld sharing en dat mag met Netflix niet.

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 17-05-2022 22:29 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 12:44
Voor dit ding gebruik je geen DisplayLink, het heeft de kracht zelf aan boord om meerdere schermen aan te sturen en DisplayLink kent inderdaad nadelen zoals DRM issues. DisplayLink voor de goedkopere M1 is dan wel weer top en de enige manier om meerdere schermen aan te sturen.

Ik gebruik zelf OWC Thunderbolt 4 Dock, die met 96 watt laden. Stuur er 2 Dell super ultra wide schermen mee aan (5.120 x 1.440) wel via Thunderbolt aansluiting, maar USB C naar DisplayPort werkt ook prima. Kijk goed uit dat je de juiste koopt bij je favoriete kabelshop.

P.s. ik zeg niet dat jouw schermen er top mee werken. Dit is bij Mac helaas ook erg afhankelijk van de gebruikte schermen.

[ Voor 10% gewijzigd door XiniX88 op 17-05-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Ik merk dat met de dockingstations die op dit moment een max van 100w aanleveren dat de videokaart van de Mac 14" 16C GPU niet volledig benut word. Ik ben dan genoodzaakt naast de Dock de stroomkabel erin te stoppen.

Ter illustratie onderstaande de GPU gebruik in Energy tijdens een spelletje om de GPU te laten werken. Zit dus met smart te wachten op de nieuwe docks die tot 300w PD kunnen hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmy0hj0dvhVuxTclwhLX8wQHbZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QW0ESkx50RAWXJ7kGddXngOF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 12:44
Wat probeer je te tonen in dat screenshot? Mocht het de energy impact zijn, dit is een relatief nummer maar is niet in watt.

De standaard lader is ook 96 watt, vraag me dan ook af of je batterij ook echt leeg loopt. P.s. de basic lader is maar 67 watt en zou al voldoende moeten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:29

Een hydrofiele doek. Is eigenlijk voor kleine kindjes bedoeld maar die doeken zijn briljant. Elke ouder in dit topic zal ze herkennen :) Gewoon met een droge doek rustig over je beeldscherm wrijven en binnen no-time is die weer zo goed als nieuw. Je hoeft daarvoor niet per se naar de Prenatal, ook een Hema verkoopt deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dvdheiden schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:13:
[...]

Een hydrofiele doek. Is eigenlijk voor kleine kindjes bedoeld maar die doeken zijn briljant. Elke ouder in dit topic zal ze herkennen :) Gewoon met een droge doek rustig over je beeldscherm wrijven en binnen no-time is die weer zo goed als nieuw. Je hoeft daarvoor niet per se naar de Prenatal, ook een Hema verkoopt deze.
Dankjewel man! Ga ik ook proberen heb nu de microvezeldoekjes die zijn superzacht. Zolang ik geen vlekken op mijn schermen heb ben ik blij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:04

Hemingr

Gekke henkie

iMars schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Ik had deze:
[Afbeelding]
Maar wat een onding is dat. Na 3/4 jaar irritatie heeft de fabrikant voorgesteld om ‘m om te ruilen voor een nieuwe. Na twee maanden krijg ik een mailtje dat ze niet kunnen leveren en dat ik store credit krijg (heel leuk, maar ze hebben niks anders }:| )

Mijn setup:
In 2019 de MBP 13” met 2x pricewatch: LG 27UL650-W Grijs, Wit via de pricewatch: Belkin Thunderbol 3-dock - Plus

Sinds eind 2021 geüpgrade naar 14” MBP M1 Pro, zelfde setup daaraan. Problemen had ik met beide MBP setups.

Ik had de volgende issues in willekeurige volgorde
  • Bijna elke dag komt mijn Mac niet uit slaap (werk in clamshell). Laptop open klappen ging laptop aan, maar schermen niet. Oplossing, unpluggen en opnieuw inpluggen
  • Soms werd m’n Mac wel wakker, maar beide schermen in mirror mode (Mac zag maar 1 monitor). Oplossing repluggen.
  • Soms werd de netwerk adapter maar herkent als 100base-T
Nu ik wacht op m’n vervanging (welke nu een store credit is geworden), werk ik al een tijdje met elk monitor via usbc->hdmi kabel en geen bedraad netwerk, maar WiFi (niet klagen, is UniFi 6 pro).

Maar ik ben nu op een punt dat ik gewoon een goede oplossing wil. Ik zit zelfs te kijken naar een enkele 8K monitor (pricewatch: Dell UltraSharp UP3218K Zilver) ipv 2x 4K 27” of een enkele 5K 34” monitor (pricewatch: LG 34WK95U Zilver, Zwart)

Zat te kijken naar de Caldigit TS4, maar die heeft maar 1 DisplayPort, en moet ik weer met verloop kabels werken, wat ik voor dat geld niet wil…

Of mijn beide 27” vervangen voor andere 27” 4K met Thunderbolt aansluiting.

Men dit is frustrerend. Iemand anders ervaring met een goede Thunderbolt Dock waar ik gewoon twee monitoren via DisplayPort aan kan sluiten zonder issues?

[...]

Eventjes gebruikt, maar protected streams zoals Netflix werkt daarmee niet. Zwart beeld en alleen geluid. DisplayLink werkt dmv beeld sharing en dat mag met Netflix niet.
Het rare was bij mij, Netflix e.d. werkte voor een periode prima. En ineens, midstream, stopte het.

Inmiddels werk ik met een Dell U3223QE die een ingebouwd dock heeft en dat gaat prima Zit zelfs ethernet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
dvdheiden schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:13:
[...]

offtopic:
Tip van de eeuw! Sinds kort een kleine, dus we hebben de doeken in overvloed. Net geprobeerd mijn bril en mijn display ermee schoon te maken en het resultaat is fantastisch. 8)

Ik probeer al sinds ik de 14" met M1 Pro heb wat leuke games te spelen. Ik heb gehannest met Steam. CrossOver en Windows 11 onder Parallels, maar er zitten steeds haken en ogen aan.
Parallels werkt misschien nog het beste, maar ook weer niet met alle games, omdat deze niet willen opstarten.
Nu heb ik een vierde optie, die vanwege een leuke actie van een van mijn favoriete games (Borderlands 3), in mijn vizier is gekomen: Epic Games Launcher.

Ik moet zeggen, BL3 draait fantastisch. Op native resolutie en een resolution scaling van 50%, alles op Medium, draait ie lekker op 60fps. Geen gestotter, gewoon steady en smooth.

Andere games die ik als referentie heb en veel minder soepel draaien zijn: Borderlands 2 via Steam op MacOS (stotterig 60fps), Fallout New Vegas via CrossOver (regelmatig een geheel zwart scherm, dus niet aan te raden) en via Parallels (draait een stotterig 60fps), Fallout 4 via CrossOver (start niet) en via Parallels (start niet), GTA IV (stotterig 60fps) en GTA V (alleen maar stotter).

Conclusie: de gpu in de M1 Pro is zeer potent, alleen is de optimalisatie van de software ver te zoeken, waardoor de chip niet efficient wordt gebruikt.

En niet te vergeten, mocht je ook een ontzettende fan van Borderlands zijn, kijk zeker even op Epic Game Launcher voor de actie. :)

[ Voor 50% gewijzigd door RnB op 19-05-2022 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 09:54
Dennisweb schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Zonder Apple Care kost het vervangen van het scherm zo’n 1100 EUR (incl. arbeidsuren) als het wel buiten garantie is dacht ik. Als Apple oordeelt dat het toch mijn schuld is (maar dat denk ik niet), kost het me max. 99 EUR.
Vergeet niet het bedrag wat je betaald hebt aan apple care!
Pagina: 1 ... 24 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9