Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

Exirion

Gadgetfetisjist

RnB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:21:
En 12.3 geeft me meer stabiliteit dan de vorigev versies, dat ik de update alleen maar kan aanraden.
Wat is er voor jou verbeterd?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:23
@Exirion 12.2 en 12.2.1 hadden zoveel kleine bugs, dat mijn 14" MacBook Pro als een achteruitgang voelde t.o.v. mijn vorige 13" M1 MacBook Pro.

Ik kan me niet alle bugs meer herinneren, maar denk aan Bluetooth connectie issues, stotteringen in de GUI na sleep, externe monitor die niet lekker aan springt na slaap, externe drives die niet wilden unmounten, Safari issues (No Space Left issue nam de boventoon) en nog wel meer van dat soort kleine irritaties.

Sinds 12.3 heb ik eindelijk een lekker gevoel bij mijn 14" MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 17:21
Quakie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:19:
Dan zou ik ook gelijk de Backup functie van drive gebruiken.
Is dat hetzelfde als Synology Drive (gebruik ik op de moment op mijn Windows desktop ook al, maar dat is enkel voor mijn persoonlijke data, niet voor OS en apps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:22

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik gebruik Synology Drive voor data en MacOS doe ik met TimeMachine (heb alle data folders bij TM uitgesloten) ook naar de NAS.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 09:32
JoepW schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:49:
Ik gebruik Synology Drive voor data en MacOS doe ik met TimeMachine (heb alle data folders bij TM uitgesloten) ook naar de NAS.
Ik doe hetzelfde. Echter TM naar de NAS is buggy vind ik.
De backup functie zou ik kunnen gebruiken vanuit de Synology NAS echter TM heeft als voordeel dat het makkelijk is bij terugzetten tijdens het opnieuw inrichten van een MacBook.

[ Voor 23% gewijzigd door Fred13 op 31-03-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56
Ik heb zelf ook een tijdje TimeMachine naar een Synology NAS gebruikt. Totaal geen issues mee gehad.
Moet er wel bij vertellen dat ik dit vanaf mijn iMac deed (dus bedraad netwerk). Op een gegeven moment zag ik het voordeel er niet meer echt van in, en sindsdien gebruik ik alleen nog maar Synology Drive.
Als ik echt moet herinstalleren zou ik ook wel weer vanaf scratch willen beginnen met het installeren van al mijn tools, het is een dag werk, maar ik loop dan niet het risico dat je ook weer oude meuk meeneemt vanaf een TM back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:45

Quakie

quakelen

DorkoTheBeast schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Is dat hetzelfde als Synology Drive (gebruik ik op de moment op mijn Windows desktop ook al, maar dat is enkel voor mijn persoonlijke data, niet voor OS en apps?
Synology Drive heeft een backup functie en een sync optie. Je zou beide kunnen gebruiken.

Ik heb timemachine niet vaak nodig gehad, maar die paar keer dat ik het gebruik heb (sinds lancering) kwam er vaak toch een error in beeld. Dit was ook gewoon in combinatie met een time capsule (officieel dus).

Het wordt wel een beetje offtopic maar ik gebruik een Synology sinds 2006 (ja ben zo oud) en werkelijk waar nog nooit enig probleem gehad met het restoren. Mijn data verhuist tussen schijven, en NAS apparaten. Zit geloof ik nu aan mijn vijfde Synology.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 05:11

_AN

MenN schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:20:
Tis ook een heel gek probleem, want beide schermen doen het, maar ze laten het zelfde zien. Maar de Mac detecteert er maar 1.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
macOS ondersteunt geen DisplayPort Multi-Stream Transport. Ik neem aan dat deze schermen doorgelusd zijn via een DisplayPort kabel? Helaas gaat dit niet werken. Ik heb hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik hoop dat deze vraag hier past, wil er geen compleet nieuw topic aan wijden ;)

Bij mijn macbook, 14" slechts enkele maanden oud, is het scherm 'bevroren'. Na uitzetten en opnieuw opstarten blijft het scherm geheel zwart. Nu heb ik de macbook even aan een tweede scherm gehangen, en dat scherm gaat wel gewoon aan en kan ik ook 'naartoe muizen'. Ofwel, hij lijkt goed op te starten maar het scherm blijft zwart.

Graag zou ik in ieder geval even bij mijn bestanden willen voor ik een garantie-traject in ga. Dat zou kunnen als het scherm op 'mirror' komt te staan ipv als extra scherm. Maar omdat ik daarvoor moet inloggen en in de menuutjes moet lukt dat nu niet (want zie niets op mijn macbook). Weet iemand of daar trucjes voor zijn? Ik zal toch niet de eerste zijn die dit ervaart (kapot scherm en via tweede scherm verder willen kunnen) denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 09:37
Valorian schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:04:
Ik hoop dat deze vraag hier past, wil er geen compleet nieuw topic aan wijden ;)

Bij mijn macbook, 14" slechts enkele maanden oud, is het scherm 'bevroren'. Na uitzetten en opnieuw opstarten blijft het scherm geheel zwart. Nu heb ik de macbook even aan een tweede scherm gehangen, en dat scherm gaat wel gewoon aan en kan ik ook 'naartoe muizen'. Ofwel, hij lijkt goed op te starten maar het scherm blijft zwart.

Graag zou ik in ieder geval even bij mijn bestanden willen voor ik een garantie-traject in ga. Dat zou kunnen als het scherm op 'mirror' komt te staan ipv als extra scherm. Maar omdat ik daarvoor moet inloggen en in de menuutjes moet lukt dat nu niet (want zie niets op mijn macbook). Weet iemand of daar trucjes voor zijn? Ik zal toch niet de eerste zijn die dit ervaart (kapot scherm en via tweede scherm verder willen kunnen) denk ik?
Als je je MacBook dichtklapt zou je externe monitor gewoon je hoofdscherm moeten worden. Of werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03
Sluw schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:16:
[...]

Als je je MacBook dichtklapt zou je externe monitor gewoon je hoofdscherm moeten worden. Of werkt dat niet?
Ah, thanks dat werkt inderdaad gewoon 8)7. Blijft mind-boggling hoe dat scherm nu ineens niet meer werkt, net nieuwe MacBook. Van werk, maar blijft toch ellendig want de levertijd op dit ding was al astronomisch ...

[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 01-04-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Valorian schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:42:
[...]

Ah, thanks dat werkt inderdaad gewoon 8)7. Blijft mind-boggling hoe dat scherm nu ineens niet meer werkt, net nieuwe MacBook. Van werk, maar blijft toch ellendig want de levertijd op dit ding was al astronomisch ...
balen zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Vandaag de nieuwste macOS 12.3.1 geïnstalleerd. Zijn een hoop bug fixes bv bluetooth en monitor problemen worden aangepast volgens de omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Fred13 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:08:
Vandaag de nieuwste macOS 12.3.1 geïnstalleerd. Zijn een hoop bug fixes bv bluetooth en monitor problemen worden aangepast volgens de omschrijving.
Lijkt het inderdaad op: https://macandegg.com/202...ay-fix-and-other-updates/

Ik ga ook maar eens updaten nu.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Nieuwe versie draaien prima, geen problemen gevonden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Laatst online: 06-06 17:21
Heb ondertussen mijn Macbook... Wat een scherm...
Een hele gewenning van Windows naar MacOs! Vooral omdat ik als IT'er dagelijks met Windows moet werken.
Er is een issue dat me wel erg dwars zit en dat is zoomen in office(excel,...) en Chrome. Op Windows is het een gewoonte om dit te kunnen doen met control + muis scrollwheel. Is er een mogeljkheid om ook te doen op de Mac (eventueel met een app?). Kan dit niet terugvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:47
DorkoTheBeast schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:01:
Heb ondertussen mijn Macbook... Wat een scherm...
Een hele gewenning van Windows naar MacOs! Vooral omdat ik als IT'er dagelijks met Windows moet werken.
Er is een issue dat me wel erg dwars zit en dat is zoomen in office(excel,...) en Chrome. Op Windows is het een gewoonte om dit te kunnen doen met control + muis scrollwheel. Is er een mogeljkheid om ook te doen op de Mac (eventueel met een app?). Kan dit niet terugvinden
Twee vingers tegelijk op je trackpad en ze van elkaar afbewegen (inzoomen) of naar elkaar toebewegen (uitzoomen).

https://support.apple.com/en-us/HT204895

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In office apps werkt dat gewoon nog steeds door Ctrl + scroll (bijv. middels 2 vingers omhoog/omlaag op je trackpad). Text zoom in browsers is Command + plus/min

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Goeie indruk hier en hij werkt echt fijner nu :)

- Scrollen met externe trackpad gaf regelmatig hick-ups waarna er met grote sprongen werd gescrolld
- Bij login-scherm waren Bluetooth keyboard en muis niet bruikbaar dus inloggen met MBP trackpad en keyboard
- Te vaak problemen met wakker worden uit sleep en een extern scherm dat niet wel aan ging maar geen beeld gaf

Issue 1 en 2 zijn sowieso opgelost en nummer 3 lijkt in ieder geval een stuk beter.

Hij scrollt nu op 120/144Hz echt volledig soepel zonder haken en ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 12:02
Ik volg het topic nu al een tijdje en ben voor mezelf langzaamaan een lijstje met specificaties aan het maken. Mijn huidige machine is een MacBookPro 12.1 uit (early) 2015 die het in beginsel nog prima doet maar toch op de nominatie staat om dit jaar vervangen te worden. Werkgeheugen is momenteel 8 GB en dat mag wel wat meer gaan worden. De SSD heb ik een keer geüpgraded naar een 2 TB Aura Pro X2 van OWC waarvan ik ongeveer de helft in gebruik heb.

Ik doe voornamelijk softwareontwikkeling en maak af en toe muziek waardoor mijn machine als DAW zal functioneren. Verder een gebruikelijke consumptie aan YouTube video's van voornamelijk technische vloggers. De huidige machine kan het aan maar soms merkt je dat de Intel CPU er wel wat moeite mee heeft.

Als ik zo'n beetje rondkijk dan kom ik op een M1 Pro 10-core CPU, ben nog aan het uitzoeken of een upgrade van 14-core naar 16-core GPU zinnig is of niet. Ik sta ook open voor de 8-core CPU met 14-core GPU. Tips zijn welkom.

De M1 Max klinkt heel aanlokkelijk maar ik denk dat de dubbele bandbreedte van het werkgeheugen in mijn situatie geen wezenlijk verschil gaat maken.

16 GB werkgeheugen lijkt de beste keuze, 32 GB ga ik niet nodig hebben. Vooralsnog heb ik de 2 TB SSD op mijn lijstje staan. Van veel mensen hoor ik dat de 1 TB SSD als te krap aanvoelt en dat is ook mijn ervaring, vandaar de 2 TB.

Waar ik nu echter een beetje bang voor ben is dat dit een niet heel erg courante configuratie is. Overal waar ik kijk zie ik hooguit 1 TB SSD aangeboden worden waaruit ik opmaak dat 2 TB als behoorlijk speciaal te boek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

FrankHe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:36:
Ik doe voornamelijk softwareontwikkeling en maak af en toe muziek waardoor mijn machine als DAW zal functioneren.

...

16 GB werkgeheugen lijkt de beste keuze, 32 GB ga ik niet nodig hebben. Vooralsnog heb ik de 2 TB SSD op mijn lijstje staan. Van veel mensen hoor ik dat de 1 TB SSD als te krap aanvoelt en dat is ook mijn ervaring, vandaar de 2 TB.

Waar ik nu echter een beetje bang voor ben is dat dit een niet heel erg courante configuratie is. Overal waar ik kijk zie ik hooguit 1 TB SSD aangeboden worden waaruit ik opmaak dat 2 TB als behoorlijk speciaal te boek staat.
Software development is een nogal breed begrip. Voor welke platformen wil je ontwikkelen en om wat voor soort software gaat het? Voorheen gebruikte ik een MBP voor macOS/Linux/Windows maar dat gaat met de M1 niet meer. Aangezien je voor veel Windows development simpelweg Windows nodig hebt, heb ik nu een Windows notebook naast een M1 Pro. Die laatste is vooral voor iOS en macOS development.

Wat muziek aangaat, wat voor software gebruik je? Reason bijvoorbeeld heeft nog altijd geen werk gemaakt van native M1 support. Officieel wordt alles ondersteund dankzij Rosetta, maar in de praktijk gaat dat niet probleemloos. Crashende VST plugin's, harde tikken in het geluid ondanks lage CPU load, dat soort dingen. Wees je dus bewust van de beperkingen die je in ieder geval voorlopig hebt met een ARM-based MBP.

Verder is het logisch dat 16GB RAM in combinatie een 2TB SSD niet zo courant lijkt. Ik zocht bijvoorbeeld eigenlijk een 64GB MBP, maar die was alleen met 512GB ergens in voorraad. Verklaarbaar, want iemand die 64GB RAM nodig heeft, zal er minstens 2TB storage bij willen. Mensen die aan 16GB zat hebben, zijn grotendeels gebruikers die met max 1TB storage prima uitkomen. Ik zou in jouw situatie echt nooit voor 16GB kiezen als je wederom x jaren met die machine wil doen. Minstens 32GB nemen, en inderdaad dan 2TB storage erbij. Coolblue heeft genoeg interessante configuraties in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Exirion schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:34:
[...]

Software development is een nogal breed begrip. Voor welke platformen wil je ontwikkelen en om wat voor soort software gaat het? Voorheen gebruikte ik een MBP voor macOS/Linux/Windows maar dat gaat met de M1 niet meer. Aangezien je voor veel Windows development simpelweg Windows nodig hebt, heb ik nu een Windows notebook naast een M1 Pro. Die laatste is vooral voor iOS en macOS development.

Wat muziek aangaat, wat voor software gebruik je? Reason bijvoorbeeld heeft nog altijd geen werk gemaakt van native M1 support. Officieel wordt alles ondersteund dankzij Rosetta, maar in de praktijk gaat dat niet probleemloos. Crashende VST plugin's, harde tikken in het geluid ondanks lage CPU load, dat soort dingen. Wees je dus bewust van de beperkingen die je in ieder geval voorlopig hebt met een ARM-based MBP.

Verder is het logisch dat 16GB RAM in combinatie een 2TB SSD niet zo courant lijkt. Ik zocht bijvoorbeeld eigenlijk een 64GB MBP, maar die was alleen met 512GB ergens in voorraad. Verklaarbaar, want iemand die 64GB RAM nodig heeft, zal er minstens 2TB storage bij willen. Mensen die aan 16GB zat hebben, zijn grotendeels gebruikers die met max 1TB storage prima uitkomen. Ik zou in jouw situatie echt nooit voor 16GB kiezen als je wederom x jaren met die machine wil doen. Minstens 32GB nemen, en inderdaad dan 2TB storage erbij. Coolblue heeft genoeg interessante configuraties in voorraad.
Hartelijk dank voor het antwoord.

De softwareontwikkeling die ik doe ligt op het gebied van web, op dit moment voornamelijk LAMP, en dat is gelukkig niet heel erg kritisch. Dat gaat momenteel prima op een 8 GB Intel-machine al zou ik wel iets meer werkgeheugen willen hebben om enkele Linux VM's fatsoenlijk te kunnen draaien. Node JS en dergelijke is een uitdaging op een Intel-Mac.

De DAW-software die ik gebruik is gelukkig geschikt voor Apple M1 silicon.

Wat betreft de 16 GB versus 32 GB werkgeheugen had ik inderdaad de 32 GB op mijn lijst staan maar vanwege de ervaringen van anderen denk ik dat het verantwoord is om voor 16 GB te kiezen. De SSD blijkt dusdanig snel dat swap-to-disk in de praktijk geen noemenswaardige performance lijkt te kosten. Dat is althans de conclusie die ik tot nu toe meerdere keren heb gezien. Benieuwd of mensen daarin nog andere ervaringen hebben.

Het extra geld steek ik in dat geval liever in de 2 TB SSD. De 32 GB houd ik nog wel in het achterhoofd maar met een beduidend lagere prioriteit dan ik deze voorheen heb gegeven.

Van de combinatie 64 GB met 512 GB SSD begrijp ik niets, de inkoper van die winkel heeft het denk ik niet helemaal begrepen. Benieuwd of een 16 GB met 2 TB met enig fatsoen te krijgen zal zijn, in de Pricewatch kwam ik het in ieder geval niet direct tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:22:
[...]
..
Van de combinatie 64 GB met 512 GB SSD begrijp ik niets, de inkoper van die winkel heeft het denk ik niet helemaal begrepen. ..
Dat is een geschikte setup voor mensen die een mooi NAS-systeem erachter willen hangen en daar tevreden over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 09:50
Vraagje voor de gebruikers van de nieuwe snelle M1 gebruikers: Ik weet zo ongeveer wel wat de laptops kunnen, maar ik heb nog nergens kunnen vinden of ze kunnen wat ik zou willen.

Ik monteer video's met FCPx op een 2019 16" Intel, en ik film met een Panasonic GH5. Ik film gewoon in de normale H264 stand (4k of HD en meestal in 8-bit) en ik wil in principe NIET proxies aanmaken. 4k 8bit timeline qua snelheid prima, maar in 10bit begint het systeem te haperen. Multicam 8bit ook maar net aan.

Is er iemand met ervaring met deze combinatie met de M1 Pro Macbooks? Dus monteren in FCPx met H264 bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
RoRoNL schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:20:
[...]

Dat is een geschikte setup voor mensen die een mooi NAS-systeem erachter willen hangen en daar tevreden over zijn.
Dan nog begrijp ik de combi 64 GB geheugen met 512 GB SSD niet.

Mijn tweede reden om voor een grotere SSD te kiezen is de levensduur, hoe meer vrije ruimte er beschikbaar is hoe minder hard een SSD zal slijten.

De eerste reden is omdat ik nog wel eens in het buitenland ben vind ik het fijn om veel bestanden lokaal op mijn laptop te hebben. Vanwege de soms grote afstand en/of de af en toe niet geweldige lokale infrastructuur duurt het gewoon te lang om bestanden van de NAS op te halen.

In mijn situatie is er ook een NAS aanwezig, een Synology doosje, en ik gebruik een realtime synchronisatie (Synology Drive) voor een onmiddellijke backup van mijn bestanden. De NAS maakt snapshots en de bestanden worden ook vier maal daags off-site gebracht (C2 Storage - Advanced Plan).

De sync van laptop naar NAS is niet tijdkritisch, als die iets langzamer is met het verzenden van bestanden dan ervaar ik daar hinder van.

Er is een periode geweest dat ik onderweg was met externe opslag aan mijn laptop maar die tijd heb ik achter me gelaten. Je merkt gewoon dat het omslachtig is en ik voelde een hogere drempel om 'even' de laptop open te klappen en iets te doen vanwege het feit dat er meer handelingen nodig zijn.

Een andere reden voor mij om te kiezen voor het 14-inch model, je klapt deze gemakkelijker open. Het grotere scherm van een 16-inch model is natuurlijk geweldig maar de afmeting maakt dat je soms twee keer nadenkt of je de laptop mee neem en of niet. Bij mijn huidige 13-inch model stel ik mezelf deze vraag veel minder vaak of eigenlijk bijna nooit.

De betere koeling van het 16-inch model is een pluspunt maar dat weegt in mijn geval niet op tegen de probabiliteit van het 14-inch model. Voor anderen valt deze keuze wellicht anders uit.

Wat betreft CPU overweeg ik nu de 10-core CPU met 14-core GPU. Heb nog niet helemaal duidelijk of de upgrade naar 16-core GPU hier echt een verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@FrankHe Ik begrijp je overwegingen goed en herken het ook, toch is het natuurlijk een persoonlijk standpunt.

Op de schaal waarop Apple opereert, loont het waarschijnlijk om deze configuratie aan te bieden simpelweg omdat er voldoende vraag naar is. Heel veel succes met jouw keuze, het is een prachtig werkpaard waar je jaren plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@RoRoNL Dank! De aanschaf zal vermoedelijk later dit jaar gaan plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:09
Ik lees in dit topic eigenlijk vrij weinig mensen die gaan voor het Engels - VS (Ansi) toetsenbord i.t.t. het Nederlandse toetsenbord? Ik heb het liefst altijd een Engels - VS toetsenbord vanwege de langer enter/shift toetsen en dit is voor mij ook altijd de reden geweest om de MacBook direct via Apple aan te schaffen. Hoe zit dit bij jullie? CoolBlue, Bol.com en Amazon hebben allemaal mooie deals waarbij je de 10 core CPU en 16-core GPU + 1TB config hebt voor 2329,-. Helaas kun je bij deze winkels nooit de toetsenbordconfiguratie aanpassen. Iemand ervaringen met andere shops waar je dit wel kunt tegen dezelfde prijzen? Apple + studentenkorting biedt de MacBook Pro 14 (10-core CPU/16-core GPU, + 1TB) aan voor 2584,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb het gevoel dat er juist veel over de ANSI toetsenbord word/werd gepraat.

Ik ben daardoor ook getriggerd om voor een ANSI layout te gaan, ten koste van alle "kortingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
mprkooij schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:24:
Ik lees in dit topic eigenlijk vrij weinig mensen die gaan voor het Engels - VS (Ansi) toetsenbord i.t.t. het Nederlandse toetsenbord? Ik heb het liefst altijd een Engels - VS toetsenbord vanwege de langer enter/shift toetsen en dit is voor mij ook altijd de reden geweest om de MacBook direct via Apple aan te schaffen. Hoe zit dit bij jullie? CoolBlue, Bol.com en Amazon hebben allemaal mooie deals waarbij je de 10 core CPU en 16-core GPU + 1TB config hebt voor 2329,-. Helaas kun je bij deze winkels nooit de toetsenbordconfiguratie aanpassen. Iemand ervaringen met andere shops waar je dit wel kunt tegen dezelfde prijzen? Apple + studentenkorting biedt de MacBook Pro 14 (10-core CPU/16-core GPU, + 1TB) aan voor 2584,-
Meerdere Mac(book)s gehad. Ik heb altijd de NL versie, nooit problemen gehad met de enter toets :)
Zolang de toetsenbord een US-International indeling heeft vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Echt per persoon verschillend. Ik heb nu beide toetsenborden in huis en voor geen goud dat ik een standaard nl toetsenbord wil. Als je blind tikt kan het lang duren voordat je er aan went. Ik ben er in 2011 niet aan gewend. En nu ook niet. Zit continue mis. Ik laat dus kortingen liggen en bestel via Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Is zo'n engels (vs) toetsenbord niet vervelend omdat de enter knop zo klein is? Of is dat weer iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
De Enter knop is bij de VS versie liggend en bij de NL versie staand. De \ zit bij NL links van de Enter. Ik kies altijd voor VS toetsenborden. Als het niet anders kan stel ik met Karabiner Elements de \ in als Enter en wissel ik de ~ en de § om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Dat bedoelde ik ook (klein = liggend).
Maar dat ervaren jullie dus niet als een gemis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Dacide zoveel verschil in grootte zit er niet in. En wij ervaren het juist wel als een gemis.
Bij een NL toetsenbord tik je blind vaak op de \ ipv enter. En de linker shift is enorm klein tov VS, maar voor mij minder impact vol.

@m_a_rnix gelijk Karabiner elements geïnstalleerd en \ als enter ingesteld.. Is dat tenminste gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik was jaren lang altijd "moeilijk" de US layout versie aan het bestellen omdat ik altijd verkeerd op die enter drukte bij een EU/NL layout.
Maar op een gegeven moment had ik een extern toetsenbord op meerdere werkplekken met een EU enter.
Toen klikte ik dus heel vaak op de \ ipv enter, maar het went wel na een tijdje.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt om toch op alle systemen te gaan voor de EU-enter, puur omdat je, als je de 'kleine' enter gewend bent, ook op de US layout precies de enter aanraakt ipv een andere toets.
Het is juist het vasthouden aan de US layout dat voor de "problemen" zorgt.

Bijkomend voordeel is dat je gewoon je spullen voortaan in de winkel kan halen en als er aanbiedingen zijn je deze gewoon kan mee pikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Prive bestel ik ook altijd US layout. Tot ik zakelijk een MBP kreeg met NL layout. Het is even wennen maar daarna ook prima. Al blijf ik wel de voorkeur voor US layout houden, maar als het echt veel geld scheelt dan zou ik ook NL overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Dacide schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:25:
Dat bedoelde ik ook (klein = liggend).
Maar dat ervaren jullie dus niet als een gemis?
Klein = smal kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:09
MacBook Pro 14", 512GB, 16GB RAM, 10‑core CPU, 16‑core GPU en 16‑core NE (Engels VS toetsenbord) besteld :9
Levertijd staat wel op 25 mei / 9 juni. Ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door mprkooij op 13-04-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
mprkooij schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:24:
Ik heb ook liever een US keyboard (ANSI) ipv een NL/Dutch. Vooral voor de brede liggende Enter toets ipv smalle staande Enter. Hier kan je de verschillen zien: https://www.apple.com/nl/shop/product/MK2A3N/A/

Het is een persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar hier thuis hebben we oa MBP’s met US keyboard en 1 M1 Air met Dutch keyboard. Als ik voor de gein daar op typ, mis ik de Enter toets steeds.

Het nieuwe scherm is geweldig. Eerst dacht ik dat de MBP slecht beeld gaf op een Ultrawide 1440p monitor, maar nadat ik een 4k monitor heb gehaald besef ik dat het beeld op de MBP zo goed is, dat ik nu pas het verschil zie.

Een grappig iets waar ik per toeval achter kwam: de randen vd MBP zijn magnetisch. Is dat de reden dat de MBP zo mooi dicht klapt en op z’n plek blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
twkr18526 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:52:
[...]

Een grappig iets waar ik per toeval achter kwam: de randen vd MBP zijn magnetisch. Is dat de reden dat de MBP zo mooi dicht klapt en op z’n plek blijft?
Ja, volgens mij is dit om de display netjes dicht te houden. Werkt prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 17:56

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb vandaag mijn 14” M1 ontvangen. Hebben jullie ook problemen met de rechter klik in Safari? Er lijkt een flinke vertraging te zitten als in seconden. Zou bijna zeggen dat het 10-20 seconden is genoeg dat je vervelend moet wachten. Behoorlijke tegenvaller ik heb het probleem bij mijn oude 2019 MBP 15” inch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
alienfruit schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:31:
Ik heb vandaag mijn 14” M1 ontvangen. Hebben jullie ook problemen met de rechter klik in Safari? Er lijkt een flinke vertraging te zitten als in seconden. Zou bijna zeggen dat het 10-20 seconden is genoeg dat je vervelend moet wachten. Behoorlijke tegenvaller ik heb het probleem bij mijn oude 2019 MBP 15” inch niet.
Geen last van. Probeer Safari is te booten zonder plugins zoals adblockers en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 17:56

alienfruit

the alien you never expected

Oh, die heb ik nog niet geïnstalleerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wat is de max temp die de cpu's mogen halen? 16 inch MAX ?

Nu in de zon is het aardig warm, maar volgens mij gaat het prima. Nu tussen de 55-65 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TweakerVincent schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:10:
Wat is de max temp die de cpu's mogen halen? 16 inch MAX ?

Nu in de zon is het aardig warm, maar volgens mij gaat het prima. Nu tussen de 55-65 graden
Dat zijn normale temperaturen. De Intel generatie Macbooks zaten soms zo op 90+ en dan gingen ze op lagere kloksnelheden draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:11:
[...]

Dat zijn normale temperaturen. De Intel generatie Macbooks zaten soms zo op 90+ en dan gingen ze op lagere kloksnelheden draaien.
wanneer gaat de max trothellen (of hoe je dat ook schrijft :P) ? wat zijn wel hoge temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 13:02
TweakerVincent schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:37:
[...]

wanneer gaat de max trothellen (of hoe je dat ook schrijft :P) ? wat zijn wel hoge temps?
Ik ben altijd een Windows / Intel / AMD computer persoon geweest maar heb sinds kort m'n eerste Apple laptop (Macbook Pro M1 Max, 64GB, 1TB) en ben er erg blij mee. Wat mij betreft de beste laptop die ik ooit heb gekocht.
Qua temperatuur heb ik deze nog niet boven de 55 graden gekregen (met normaal gebruik). Over het algemeen hangt deze rond de 40-44 graden, afhankelijk van wat ik doe.
Wat voor het meeste cpu gebruik (en dus een hogere temperatuur) zorgt is Youtube videos afspelen in Mozilla Firefox. De cpu springt geregelt boven de 60% en heb 'm ook wel eens op 200-300% gezien dus echt efficient is firefox niet echt (alleen bij afspelen van Youtube videos dan) maar het is wel mijn favoriete browser dus ik zal deze ook gewoon blijven gebruiken.
In al mijn tijd dat ik de laptop heb, heb ik de fans niet 1x aan horen gaan. Daarbij moet ik wel aanmerken dat ik nog niet veel spannends gedaan heb met het apparaat. Wil deze gaan gebruiken voor muziek productie en software ontwikkeling maar tot op heden ben ik meer bezig geweest ben met basis zaken en het inrichten van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dvdmeer schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:48:
[...]

Ik ben altijd een Windows / Intel / AMD computer persoon geweest maar heb sinds kort m'n eerste Apple laptop (Macbook Pro M1 Max, 64GB, 1TB) en ben er erg blij mee. Wat mij betreft de beste laptop die ik ooit heb gekocht.
Qua temperatuur heb ik deze nog niet boven de 55 graden gekregen (met normaal gebruik). Over het algemeen hangt deze rond de 40-44 graden, afhankelijk van wat ik doe.
Wat voor het meeste cpu gebruik (en dus een hogere temperatuur) zorgt is Youtube videos afspelen in Mozilla Firefox. De cpu springt geregelt boven de 60% en heb 'm ook wel eens op 200-300% gezien dus echt efficient is firefox niet echt (alleen bij afspelen van Youtube videos dan) maar het is wel mijn favoriete browser dus ik zal deze ook gewoon blijven gebruiken.
In al mijn tijd dat ik de laptop heb, heb ik de fans niet 1x aan horen gaan. Daarbij moet ik wel aanmerken dat ik nog niet veel spannends gedaan heb met het apparaat. Wil deze gaan gebruiken voor muziek productie en software ontwikkeling maar tot op heden ben ik meer bezig geweest ben met basis zaken en het inrichten van de laptop.
Nu in de zon merk ik wel dat hij een stuk warmer wordt. Vandaar mijn vraag :) Mijn iphone 13 pro ging natuurlijk weer down omdat het te warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TweakerVincent schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:21:
[...]

Nu in de zon merk ik wel dat hij een stuk warmer wordt. Vandaar mijn vraag :) Mijn iphone 13 pro ging natuurlijk weer down omdat het te warm was.
Heb je dat ding vol in de zon ofzo? :P
Mijn iPhone is maar 1 keer uitgevallen vol in de zon met 35 graden en workload. Verder nog nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:33:
[...]

Heb je dat ding vol in de zon ofzo? :P
Mijn iPhone is maar 1 keer uitgevallen vol in de zon met 35 graden en workload. Verder nog nooit.
oh zo vaak, ook andere iphones vroeger. Ja gewoon op de loungeset vol in de zon.

Daarom mijn vraag over macbook pro max 16 inch wat de max temp is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TweakerVincent schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:48:
[...]

oh zo vaak, ook andere iphones vroeger. Ja gewoon op de loungeset vol in de zon.

Daarom mijn vraag over macbook pro max 16 inch wat de max temp is :)
Ongetwijfeld hoog. Als ik die dingen vol in de zon zie branden op 'DJ sets' bij festivals dan verwacht ik wel dat ze tegen wat warmte kunnen.
Maar ik ben meer een schaduw mens, dus nog nooit geprobeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 13:15
Zaterdag knoop door gehakt en besloten de Macbook Pro M1 Pro 16” 16Gb 1Tb bij Coolblue te kopen en af te halen in hun filiaal in Amsterdam zuid.

Thuis aangekomen, gretig de Macbook uitgepakt en tot mijn schrik ontdekte ik een klein pitje / kratertje op de bovenkant van de Macbook (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYM3_j_gv_MNz2cqULZsXwCmmWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbY13It5kKA6glfpejH2KP32.jpg?f=fotoalbum_large

Na het ontdekken de Macbook meteen weer ingepakt en terug gegaan naar Coolblue, prima geholpen daar en de vent achter de servicebalie was het er mee eens en ruilde zonder aarzelen de Macbook om voor een nieuwe.

Thuis aangekomen, ondanks het toch al grondig inspecteren in de winkel, ontdekte ik toch weer een QC issue. (Zie foto’s)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ogh3Bpp2x8AjzU1ml4QHLfzsHEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oALHEXflQ6l3n4SIKoQsw8S5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-K7OrNMEFNgc98uu5R87ajedTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEXJtinchtt8GVvqHpd6XKJj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiGl23_vLvr2uk3krnyFXfFyOz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap0pKkff00u1o4jrMLPz4ZCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsK4536lyAytRjLUgZw7oChs5i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMOFPeDo5ILrfOGNfqz2TosJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ook deze Macbook is weer retour gegaan en heb ik mijn geld terug gekregen. Ik heb er overigens eerst een nachtje over geslapen alvorens te retourneren. Hoopte dat ik mezelf een zeikerd zou vinden en ik er gewoon mee moest leren leven. Echter, zonder succes dus…

Meer mensen met QC issues de laatste met Apple? Ben ik een zeikerd? Benieuwd naar jullie mening!
👍🏽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB
@Furrr Ik vind je zeker geen zeikerd en goed dat je het apparaat terug hebt gestuurd op basis van je gevoel.

Ik zit er zelf ook zo in, als het niet goed voelt, dan doen we het niet.

De afgeschaafde usb-c aansluitingen zouden mij trouwens niets doen, dus ik zou het apparaat zeker gehouden hebben, maar dat is natuurlijk mijn eigen gevoel en niet die van jou. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RnB schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:32:
@Furrr

De afgeschaafde usb-c aansluitingen zouden mij trouwens niets doen, dus ik zou het apparaat zeker gehouden hebben, maar dat is natuurlijk mijn eigen gevoel en niet die van jou. :)
Waarom zou je zoiets accepteren als je bijna 3000,- van zuurverdiende geld daar aan uitgeeft 8)7

Als je het ooit wilt verkopen zit je eigenlijk gelijk al met schade/gebruikerssporen.

@Furrr Waren het soms tweedekansjes?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RnB
Omdat de retournering en wachten op een nieuwe mij dat niet waard zou zijn.

En als een potentiële koper in de toekomst valt over de kleine schaafjes, klopt er wel een andere potentiële koper aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
RnB schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:42:
Omdat de retournering en wachten op een nieuwe mij dat niet waard zou zijn.

En als een potentiële koper in de toekomst valt over de kleine schaafjes, klopt er wel een andere potentiële koper aan. :)
Ergens wel eens hiermee. Echter, waar trek je de grens?
Een nieuw product behoort in ongeschonden staat afgeleverd te worden. En het gewicht van deze mening gaat lineair mee met de prijs van betreffende product. Het is dan aan mij om er krassen in te maken.

Maar ik snap je verder volkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Furrr op 21-04-2022 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Furrr schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:00:

Meer mensen met QC issues de laatste met Apple? Ben ik een zeikerd? Benieuwd naar jullie mening!
👍🏽
Hier geen issues, maar ik had m denk ook teruggebracht (of een deel geld terug proberen te krijgen iig).

Voor die hoeveelheid geld moet ie helemaal in perfecte staat zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RnB schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:32:
Als ik een dergelijk bedrag aan een computer uitgeef dan verwacht ik wat ik van Apple gewend ben: perfectie. Het lijkt wel alsof hij 2 keer een geretourneerd exemplaar heeft gekregen. Dit heb ik nog nooit bij Apple meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik zou het ook niet accepteren en hem terugbrengen, maar dat zouden 9 van de 10 mensen doen neem ik aan. @Furrr Je bent dus zeker geen zeikerd vind ik. Zelfs bij de goedkoopste laptop zou dit niet mogen. Dit vind ik voor alle nieuwe producten gelden.

[ Voor 43% gewijzigd door syltheboy op 18-04-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Mijn 16" M1 Max uit december 2021 altijd voorzien van Radtech tussen scherm en toetsenbord, en toch ineens een lichte kras op het scherm. Nog nooit meegemaakt, en deze keer geen AppleCare+ aangeschaft.

Morgen maar 's navragen wat de kosten voor reparatie zijn...

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:36

flexje

got-father

Hoe maken jullie je schermpies schoon?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
flexje schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:20:
Is heel veel over geschreven in dit topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tux3.14
KarlHungus schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:27:
Mijn 16" M1 Max uit december 2021 altijd voorzien van Radtech tussen scherm en toetsenbord, en toch ineens een lichte kras op het scherm. Nog nooit meegemaakt, en deze keer geen AppleCare+ aangeschaft.

Morgen maar 's navragen wat de kosten voor reparatie zijn...
Mijn ervaring is dat die doekjes tussen scherm en tobo meer kwaad doen dan goed. Ruimte is al zo minimaal… Een zandkorrel of een kruimel van een koekje in een doekje kan dan al funest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:31
flexje schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:20:
Microvezel doekje, dat werkt altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 22:52
TweakerVincent schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:46:
[...]

Is heel veel over geschreven in dit topic
Wellicht is het handig om de tips te pinnen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:11
Tux3.14 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:51:
[...]

Mijn ervaring is dat die doekjes tussen scherm en tobo meer kwaad doen dan goed. Ruimte is al zo minimaal… Een zandkorrel of een kruimel van een koekje in een doekje kan dan al funest zijn.
Ik heb deze voor al mijn MacBooks gebruikt.

https://www.isaver-shop.de/isaver3.html

Gaat prima. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
Negaiido schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:48:
[...]

Wellicht is het handig om de tips te pinnen o.i.d.
Wellicht een goed idee. Maar men kan ook gewoon de zoekfunctie gaan gebruiken… :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Dennisweb schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb deze voor al mijn MacBooks gebruikt.

https://www.isaver-shop.de/isaver3.html

Gaat prima. :)
Oh, dat zal ongetwijfeld hoor dat het ook wel goed kan gaan. Ik zie zelf het voordeel er niet van in. Dicht geklapt zijn normaliter zowel het scherm als tobo beschermt. Het scherm is ook ietsjes 'gezonken' vergeleken met de rand van het scherm. In normale situaties zou die het toetsenbord niet mogen aanraken.
Soms zie ik alsnog wel is dat mensen toetsenbord afdrukken hebben op hun scherm, maar dat verbaast mij niks met een te volle tas wat zo'n Macbook plat drukt :P

Toegeven dat ik met Apple apparatuur ook wel wat zuiniger ben dan de gemiddelde Windows laptops, maar dr gaat hooguit een sleeve om mijn Macbook voordat ie in mijn rugzak gaat. Airpods Max hebben ook een mooi tasje, maar de rest zoals de adapter etc. gaat er gewoon los in :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furrr
Bedankt voor de reacties.

Het ziet niet mee 😅 ondertussen een 3e Macbook Pro 16” besteld bij Bol.com en heeft de bezorgende partij de bestelling zoek gemaakt. Krijg nu mn geld terug van Bol en heb ondertussen opnieuw bij Coolblue een 4e besteld!! 😂 Any way, hopen op het beste maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
*snip* aankoopadvies over touch-schermen is offtopic hier. Je kunt daarvoor beter een nieuw topic maken.

[ Voor 83% gewijzigd door Daedalus op 19-04-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Tux3.14 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:51:
[...]

Bij mijn 2015 MacBook Pro 13 inch leg ik altijd en A4-vel tussen toetsenbord en scherm. Hierdoor heb ik nooit meer een vuil scherm met zichtbare afdrukken van toetsen. Om de zoveel tijd vernieuw ik het A4-tje. Gewoon regulier 80 grams papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:31
FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:10:
[...]

Bij mijn 2015 MacBook Pro 13 inch leg ik altijd en A4-vel tussen toetsenbord en scherm. Hierdoor heb ik nooit meer een vuil scherm met zichtbare afdrukken van toetsen. Om de zoveel tijd vernieuw ik het A4-tje. Gewoon regulier 80 grams papier.
Simpel maar effectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 06:23

Bartaz

Likes cookies!

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe macbook (woohoo) en specs heb ik al helemaal rond. Echter vraag ik me af welke kleur beter is als we praten over oneffenheden en stof waarnemen; Zilver of spacegray?
In dit topic lees ik ervaringen over kruimels die goed opvallen op het zwarte toetsenbord (logisch). Waar ik vooral naar benieuwd ben is of de spacegray bezitters vinden dat stof en krasjes hinderlijk opvallen op de behuizing?

Nu bezit ik al lang een zilveren versie waarbij stof en krasjes matig tot niet opvallen. Wel ben ik gecharmeerd van de spacegray versie. Hoe ervaren de spacegray bezitters stof en krassen op de behuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Bartaz schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:22:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe macbook (woohoo) en specs heb ik al helemaal rond. Echter vraag ik me af welke kleur beter is als we praten over oneffenheden en stof waarnemen; Zilver of spacegray?
In dit topic lees ik ervaringen over kruimels die goed opvallen op het zwarte toetsenbord (logisch). Waar ik vooral naar benieuwd ben is of de spacegray bezitters vinden dat stof en krasjes hinderlijk opvallen op de behuizing?

Nu bezit ik al lang een zilveren versie waarbij stof en krasjes matig tot niet opvallen. Wel ben ik gecharmeerd van de spacegray versie. Hoe ervaren de spacegray bezitters stof en krassen op de behuizing?
Ik bezit zelf de spacegray Macbook Pro 14". Nu een maand of 5. Er zitten een paar minimale krasjes aan de onderkant, maar dat komt puur omdat hij af en toe op een tafel staat met een grof blad :P Verder geen kras te bekennen.
Stof valt mij niet echt op, maar eens in de 2 weken gaat er wel een doekje overheen. Mijn iMac welke zilver is van kleur, zie ik stof na verloop van tijd wel wat beter op. Maar ook daar gaat regelmatig een doekje overheen en dan is het weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Bartaz Zilver voor mij. 2x spacegrijs gehad maar daar zag ik ook sneller vingerafdrukken e.d.op.

Het zwarte toetsenbord is sowieso irritant ivm stof, wat mij betreft is dat een stap terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
  • Laatst online: 06-06 15:56
Ik switch altijd tussen zilver of spacegrijs, en heb zowel de nieuwe 14 en 16 inch nu gehad in spacegrijs. Maar toch gekozen voor een 14 inch zilver voor nu. De zilveren is toch wel het mooist, zeker met het contrast met het toetsenbord.

Ook zie je wel weer dat de zilveren modellen steeds meer populariteit beginnen te winnen. Als in: mensen switchen nu vaker weer van een Space Gray model terug naar een zilveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik ben van spacegrijs (13" MBP 2017) naar zilver (14" MBP 2021) gegaan. Voor die tijd had ik zilver (15" MBP 2011) en goud (12" MB 2015). Eigenlijk vind ik elke kleur wel mooi. Goud vond ik wel een speciale kleur voor een MacBook. Zilver is echt een klassieker en dat vind ik wel wat hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 20-04-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:11
Ik had altijd spacegrijs, totdat mijn 16” MacBook Pro M1 Max een rare vlek in het scherm had. De laptop zat nog binnen de retourtermijn van Coolblue. Er was geen vervanging mogelijk, dus kreeg ik mijn geld terug.

Bij de Apple Store was er wel een zilveren model beschikbaar. Die heb ik gereserveerd en opgehaald. Heel eerlijk gezegd vind ik het zilveren model ook wel wat hebben. Ik ben er enorm blij mee en een keertje wat anders is niet gek. Doet me denken aan de MacBook die ik in 2010-2012 had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Ik heb sinds november 2021 een MBP 16" Pro in space-gray. Nog geen krasjes of andere tekenen van slijtage. Ik vind dit een mooie kleur. Het zilvere model is ook mooi maar ik vind het zwarte toetsenbord dan wel erg contrasterend.
Natuurlijk is het wel zo dat eventuele krasjes eerder zichtbaar zullen zijn op de space-gray variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Had een paar jaar terug trouwens een Poll gemaakt en toen bleek Spacegrey toch veruit de populairste kleur te zijn.

Greatsword in "[MacBook Pro 2019/2020] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb ook gekozen voor zilver omdat ik dat beter vind passen bij de lompere vorm en grotere logo. Die van mijn collega is wel spacegrey en vind ik minder goed passen.

Mijn 2018 MBP is uiteraard wel spacegrey, past beter bij de vorm van het apparaat.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m_a_rnix
De MagSafe adapter is ook zilver. Ook bij het Space Gray model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 06:23

Bartaz

Likes cookies!

m_a_rnix schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:46:
De MagSafe adapter is ook zilver. Ook bij het Space Gray model.
Bedankt voor al jullie ervaringen en feedback op de kleur van de MBP. Vooral omdat de magsafe ook zilver is, toch voor de zilveren versie gegaan. Bedankt voor die tip!

Gelijk een 3-jarige verzekering voor schade en eventuele hardware defecten bij Coolblue afgesloten. Goedkoper dan Applecare. Misschien wel duurder wanneer er daadwerkelijk schade is met eigen risico (EDIT: niet bij fabrieksfouten gelukkig), maar de basisverzekering scheelt wel een berg met Applecare. Fingers crossed dat het niet nodig gaat zijn.

Morgen wordt 'ie al geleverd. Gaat een mooie vervanging zijn van m'n MBP i7 uit 2010 (ja echt, daar werkte ik tot vandaag nog op 😂).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goyb
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-03 09:02
Op het moment ben ik in de markt voor een nieuwe laptop en ben bij de MacBook pro m1 pro met 32gb uitgekomen. Nu heb ik weinig ervaring met het kopen van Apple producten en vraag ik mij af wat het verschil is tussen het kopen via de officiële Apple site en Coolblue.
Ik heb het geprobeerd te vinden maar zonder succes.

Waarom kan Coolblue direct leveren maar moet je bij Apple wachten tot Juni? Zit er verschil tussen support oid?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@goyb Grootste verschil zit hem eigenlijk bij aanspreekpunt na het 1ste jaar fabrieksgarantie.

Koop je bij Apple, dan kan je eigenlijk altijd rechtstreeks bij hun terecht. Koop je via Coolblue dan kan het zijn dat ze je eerst doorverwijzen naar Coolblue.

Mochten er echter speciale service programma’s zijn voor je MacBook dan wordt er meestal niet moeilijk gedaan. https://support.apple.com/nl-nl/service-programs

In principe is het natuurlijk gewoon hoeveel ze nog op voorraad hebben en Apple zelf kan vaak meerdere modellen leveren met custom builds, waar een Coolblue vaak maar een paar standaard modellen heeft qua specs, toetsenbord lay-out etc.

Stel dat je hem na een jaar verkoopt, dan zou ik hem zelf tweedehands eerder kopen als hij rechtstreeks bij Apple is gekocht.

Voordeel van Coolblue is natuurlijk weer dat je hem vaak wat goedkoper kan kopen i.c.m bijvoorbeeld CashBackXL, Wissel etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 23-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@goyb Ik koop m’n Apple spullen al jaren bij Coolblue. Nooit te maken gehad met technische problemen, maar de afhandeling daarvan is bij Coolblue in het algemeen altijd goed. Net als jij kon ik een Pro 32GB met 2TB storage in januari ineens ‘s avonds bestellen bij Coolblue en daarna was ie ook meteen uitverkocht. Je kunt gewoon mazzel hebben met wat ze binnen krijgen. Dat het bij tweedehands verkoop een pluspunt zou zijn dat iets direct bij Apple gekocht is vind ik echt onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Exirion schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:13:
@goyb Ik koop m’n Apple spullen al jaren bij Coolblue. Nooit te maken gehad met technische problemen, maar de afhandeling daarvan is bij Coolblue in het algemeen altijd goed. Net als jij kon ik een Pro 32GB met 2TB storage in januari ineens ‘s avonds bestellen bij Coolblue en daarna was ie ook meteen uitverkocht. Je kunt gewoon mazzel hebben met wat ze binnen krijgen. Dat het bij tweedehands verkoop een pluspunt zou zijn dat iets direct bij Apple gekocht is vind ik echt onzin.
Dat, plus dat garantie afhandeling bij Coolblue en Apple geen verschil maakt. Zowel Coolblue als de ‘Apple Store’ moet ‘m ook gewoon RMA aanmelden en dan gaat ie richting de reparatie afdeling van Apple.
Bovendien heeft Coolblue prima aftersales support, wat niks onder doet dan van Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 11:06
Het is hier kortgeleden al eens besproken, maar mijn vorige MacBook Pro (13-inch, Mid 2018) had na vier paar jaar gebruik toch last van de antireflectieve coating die door contact met het toetsenbord ietsjes was afgesleten. Dat wil ik met mijn nieuwe 14-inch voorkomen, en ik zag dat Spigen ook glazen screenprotectors voor de nieuwe MacBook Pro’s heeft uitgebracht.

Ik weet dat de spiegeling met zo’n protector het effect van de antireflectieve coating sowieso teniet doet, maar wat extra bescherming is misschien toch wel fijn. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
BleuZ schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:58:
Het is hier kortgeleden al eens besproken, maar mijn vorige MacBook Pro (13-inch, Mid 2018) had na vier paar jaar gebruik toch last van de antireflectieve coating die door contact met het toetsenbord ietsjes was afgesleten. Dat wil ik met mijn nieuwe 14-inch voorkomen, en ik zag dat Spigen ook glazen screenprotectors voor de nieuwe MacBook Pro’s heeft uitgebracht.

Ik weet dat de spiegeling met zo’n protector het effect van de antireflectieve coating sowieso teniet doet, maar wat extra bescherming is misschien toch wel fijn. Wat vinden jullie?
interessant! Toevallig 2 matte portable monitoren gekocht, werkt een anti reflectielaag voor de mac? Of dus normaal niet nodig omdat hij dit al heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BleuZ
TweakerVincent schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:54:
[...]

interessant! Toevallig 2 matte portable monitoren gekocht, werkt een anti reflectielaag voor de mac? Of dus normaal niet nodig omdat hij dit al heeft?
Vanaf de MacBook Pro met Retina-beeldscherm (Mid 2012) gebruikt Apple antireflective coatings op de MacBook Pro’s inderdaad. Op de iPad Air 2 hebben ze die ook gebruikt, en in vergelijking met de originele Air kun je het verschil op deze foto goed zien:

Afbeeldingslocatie: https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2014/10/ipad-glare-compare.jpg

Het werkt goed, alleen gebeurt het vooral met de MacBooks wel eens dat die coating slijt door contact met huidvet op het chassis en toetsenbord, en dan krijg je van zulke vlekken:

Afbeeldingslocatie: https://www.cultofmac.com/wp-content/uploads/2017/11/MacBook-Pro-reflective-coating.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
BleuZ schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:56:
[...]

Vanaf de MacBook Pro met Retina-beeldscherm (Mid 2012) gebruikt Apple antireflective coatings op de MacBook Pro’s inderdaad. Op de iPad Air 2 hebben ze die ook gebruikt, en in vergelijking met de originele Air kun je het verschil op deze foto goed zien:

[Afbeelding]

Het werkt goed, alleen gebeurt het vooral met de MacBooks wel eens dat die coating slijt door contact met huidvet op het chassis en toetsenbord, en dan krijg je van zulke vlekken:

[Afbeelding]
thanks voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
BleuZ schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]
Je kon het scherm gratis laten vervangen als de coating los liet. Ik weet niet of deze terugroepactie nog loopt? Mijn 2015 model MacBook Pro heeft in der tijd een nieuw scherm gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
FrankHe schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:37:
[...]

Je kon het scherm gratis laten vervangen als de coating los liet. Ik weet niet of deze terugroepactie nog loopt? Mijn 2015 model MacBook Pro heeft in der tijd een nieuw scherm gekregen.
Dat was bij mijn MacBook (12-inch, 2016) ook nog het geval en voor bepaalde MacBook Pro’s uit 2016 of 2017 misschien ook nog, maar volgens deze MacRumors post geldt het reparatieprogramma niet voor MacBooks vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:33
Ik zoek een sleeve voor mijn 16 inch die heel dun is en perfect past. Hij moet net in mijn tas passen maar alles wat ik heb geprobeerd is of te dik of hij zit er nog los in.

Iemand een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
bulletproof93 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:23:
Ik zoek een sleeve voor mijn 16 inch die heel dun is en perfect past. Hij moet net in mijn tas passen maar alles wat ik heb geprobeerd is of te dik of hij zit er nog los in.

Iemand een aanrader?
Niet echt een aanrader in de vorm van een product. Maar met mijn Macbook ben ik gewoon een keer naar de MM geweest en toen gekeken wat het beste paste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Tux3.14 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:48:
[...]

Niet echt een aanrader in de vorm van een product. Maar met mijn Macbook ben ik gewoon een keer naar de MM geweest en toen gekeken wat het beste paste :P
Ah naar de winkel gaan, dat kan ook nog natuurlijk haha. Doe ik dat ook even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:05
(nog) Niet gezien op de frontpage, dus ik gooi het hier ook maar even in de groep:
Microsoft Teams for Apple Silicon is eindelijk opgedoken.

Zeker de moeite waard voor eenieder die hier iedere dag mee moet dealen.

[ Voor 5% gewijzigd door pimsaint op 26-04-2022 08:52 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 16:04
bulletproof93 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:59:
[...]

Ah naar de winkel gaan, dat kan ook nog natuurlijk haha. Doe ik dat ook even.
Ben zelf wel fan van Decoded:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpO_H4a2jPQggVWRxxL51p1u1KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBcNgTV3XnBsBrPLHjhy2eeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoundZN0S4DM58Kbb9-zgMDfhGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QfjeZxaSBTG0pXnGgjSOgeD.jpg?f=fotoalbum_large

Met de decoded-sleeve eromheen schuif ik 'm nog makkelijk in m'n Thule rugzak.

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
kramon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:46:
[...]

Ben zelf wel fan van Decoded:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met de decoded-sleeve eromheen schuif ik 'm nog makkelijk in m'n Thule rugzak.
Ah die ziet er straks uit. Thanks!
Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9