Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:57
Donstil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Ja ik ook toen mijn IPad Pro M1 binnen kwam in april ;)

Hoef geen devices meer met lcd, dat is klaar.
Deel je mening, hier is het ook klaar met LCD.

Daarnaast ben ik fan van Vivid, gebruik het met regelmaat in een te goed verlicht kantoor of bij werken in de buitenlucht.

[ Voor 23% gewijzigd door crypt0rr op 27-07-2022 21:12 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crypt0rr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:10:
[...]

Daarnaast ben ik fan van Vivid, gebruik het met regelmaat in een te goed verlicht kantoor of bij werken in de buitenlucht.
Hier zou ik zelf niet aan beginnen.

Note that while we believe Vivid is safe to use, we can not be held responsible for any damage that occurs to your display as a result of using this software.”

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Greatsword schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:50:
[...]

Hier zou ik zelf niet aan beginnen.

Note that while we believe Vivid is safe to use, we can not be held responsible for any damage that occurs to your display as a result of using this software.”
Uiteraard moeten ze dit om legal reasons opschrijven. Apple heeft diverse maatregelen ingebakken om te zorgen dat het scherm geen schade kan oplopen, bijvoorbeeld wanneer scherm te warm zou worden dan dimt deze automatisch terug. Kortom, maak me geen zorgen, en als er iets is dan zien we dat dan wel weer. Ding levert meer op als ik kan werken wanneer het moet :9

[ Voor 10% gewijzigd door crypt0rr op 27-07-2022 22:42 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Donstil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Ja ik ook toen mijn IPad Pro M1 binnen kwam in april ;)

Hoef geen devices meer met lcd, dat is klaar.
Dan moet je geen Apple producten kopen. Want die gebruiken allemaal nog LCD, ook jou iPad Pro met M1 chip. Op een paar iPhone modellen na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tux3.14 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Dan moet je geen Apple producten kopen. Want die gebruiken allemaal nog LCD, ook jou iPad Pro met M1 chip. Op een paar iPhone modellen na dan.
Ja I know, ik doelde meer op LCD zoals dat vroeger toegepast werd met de belichting enz.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
Alleen is de verhouding van de prijs hier juist andersom. Mijn MBP 14” was juist ruim 100 euro goedkoper dan de air M2 met 16/512.

Voor mij is het ook wel duidelijk dat er veel aandacht in het ontwerp van M1Pro machines is gestoken. De M2 machines daarentegen zijn voor mijn gevoel met een andere invalshoek in de markt gezet. De M2 air mocht duidelijk niet te goed zijn.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

@Tupolev Wat is er niet goed aan nieuwe air?

Apple heeft gewoon door gezet met lancering van het product ipv wachten op markt.
Hier en daar lees je dat de M2 eigenlijk op kleinere n3 gebakken moest worden maar dat tsmc vertraging heeft vandaar nog op n5 met kleine aanpassingen vandaar 2nd gen. Zijn diverse videos te vinden waarin air throttled maar nog steeds presteert. Het is niet zoals onder intel dat gelijk performance echt helemaal instort.
SSD instapper van 256GB met een enkele nand schijnt ook te komen dat de 128GB niet te leveren is. Hier had Apple wel door mogen pakken en 512GB als standaard mogen neerzetten. In praktijk ga je zelden het verschil in snelheid missen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Quakie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:07:

Apple heeft gewoon door gezet met lancering van het product ipv wachten op markt.
Hier en daar lees je dat de M2 eigenlijk op kleinere n3 gebakken moest worden maar dat tsmc vertraging heeft vandaar nog op n5 met kleine aanpassingen vandaar 2nd gen. Zijn diverse videos te vinden waarin air throttled maar nog steeds presteert. Het is niet zoals onder intel dat gelijk performance echt helemaal instort.
SSD instapper van 256GB met een enkele nand schijnt ook te komen dat de 128GB niet te leveren is. Hier had Apple wel door mogen pakken en 512GB als standaard mogen neerzetten. In praktijk ga je zelden het verschil in snelheid missen.
Daarnaast throttled de Air M2 ook pas echt na een minuut of 6 / 7 bij full load. Althans dat zie ik terug komen in de meeste reviews.
Met andere woorden, in de praktijk heb je daar alleen last van als je bijvoorbeeld een video gaat renderen. Voor de rest niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Zou Apple binnenkort nog met een 12 inch MBP kunnen komen? Dat zou echt top zijn met alle functies van de 14 inch, maar dan net iets compacter. 14 inch is namelijk net te groot (en te zwaar) voor onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Quakie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:07:
Het scherm, althans niet zo goed als dat van de MBP’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noslen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:08:
Zou Apple binnenkort nog met een 12 inch MBP kunnen komen? Dat zou echt top zijn met alle functies van de 14 inch, maar dan net iets compacter. 14 inch is namelijk net te groot (en te zwaar) voor onderweg.
Nee, als hij überhaupt al komt...

https://www.macrumors.com/guide/12-inch-macbook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:29
Tux3.14 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:00:
Betreft die plop geluiden, hoor je die alleen als je de oplader er aan hebt hangen? Zo ja met USB-C of Magsafe? Of ook gewoon enkel op accu en zonder rand apparatuur er op aangesloten?
Wellicht vergezocht, misschien dat een externe bron (zoals het stroomnet) dat veroorzaakt. Ik heb de plopjes nog niet gehad en werk vooral op de accu.
Neen, ook op de accu :). Ik merk wel dat het volume wat harder moet staan om het te veroorzaken (+-40%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik heb een nieuwe macbook pro 14 inch besteld en vandaag ontvangen.
Ben ik hem aan het instellen en ineens valt mij het toetsenbord op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhsVPZJ27lcl-oDE9x36kCZI6eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WcmD9TOwrRx5stZBylTkCnt.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik nou gek??
Het eerste wat mij opviel was de Z en Y die op de verkeerde plek zitten.
Als ik de Y indruk komt de Z op beeld en andersom dus die zitten echt verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:29
ComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:03:
Het eerste wat mij opviel was de Z en Y die op de verkeerde plek zitten.
Waar besteld? Duitsland toevallig?
Je hebt een model met een QWERTZ toetsenbord namelijk, ipv QWERTY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Hathi schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

Waar besteld? Duitsland toevallig?
Je hebt een model met een QWERTZ toetsenbord namelijk, ipv QWERTY.
Ja na wat zoeken ben ik daar ook achter nu.
Gewoon besteld in Nederland bij een grote webshop.
Maar hij gaat gewoon retour er staat namelijk nergens dat het een qwertz toetsenbord heeft.

Hij is ook al even oud volgens mij bij ondersteuning staat beperkte garantie tot 5 april 2023 hij was wel geseald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Die ü, ö en ä rechts van van de p en l zijn ook wel bijzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:30

Fab1Man

Live life to the fullest

Dit is inderdaad gewoon het Duitse toetsenbord en met de beperkte garantie tot april betekend dat dus ook dat ie op 23 april 2022 voor het eerst online is geweest en toen door iemand geactiveerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
ComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Ja na wat zoeken ben ik daar ook achter nu.
Gewoon besteld in Nederland bij een grote webshop.
Maar hij gaat gewoon retour er staat namelijk nergens dat het een qwertz toetsenbord heeft.

Hij is ook al even oud volgens mij bij ondersteuning staat beperkte garantie tot 5 april 2023 hij was wel geseald.
Zat de Macbook Pro geseald in de verpakking?

Je kan eens kijken bij 'About this Mac' > System report > Power daar kan je het aantal power cycles zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Pierre_nr1 op 02-08-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Je kan eens kijken bij 'About this Mac' > System report > Power daar kan je het aantal power cycles zien.
Dat wilt helaas niet veel zeggen. Ik heb nieuwe M1 Macbooks gehad die toch al een paar Cycles er op hadden zitten. (Garantie e.d. waren uiteraard wel volledig in tact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Greatsword schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Dat wilt helaas niet veel zeggen. Ik heb nieuwe M1 Macbooks gehad die toch al een paar Cycles er op hadden zitten. (Garantie e.d. waren uiteraard wel volledig in tact)
2 of 3 cycles zou kunnen, maar als het er meer zijn kan je de aankoop niet als 'nieuw' bestempelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ComTech
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Zat de Macbook Pro geseald in de verpakking?

De doos was nog geseald met plastic, accu was wel erg leeg dus ik denk dat hij al even in het magazijn lag.
Inmiddels heb ik hem gereset en gauw weer in de doos gedaan om te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
ComTech schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:34:
[...]

De doos was nog geseald met plastic, accu was wel erg leeg dus ik denk dat hij al even in het magazijn lag.
Inmiddels heb ik hem gereset en gauw weer in de doos gedaan om te retourneren.
Je hebt gelijk, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Kreeg een pricewatch melding van de 27" iMac. DIe is gezakt naar slechts 1399 euro.

Ben metname geinteresseerd vanwege het scherm, is dit te gebruiken als externe monitor voor de 14" MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SquareOne schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:
Kreeg een pricewatch melding van de 27" iMac. DIe is gezakt naar slechts 1399 euro.

Ben metname geinteresseerd vanwege het scherm, is dit te gebruiken als externe monitor voor de 14" MBP?
Een iMac is geen Monitor.

Work around is eventueel via Airplay etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Greatsword schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Een iMac is geen Monitor.

Work around is eventueel via Airplay etc.
Dat is me te omslachtig en zal vast ook vertraging in zitten.
Het schijnt dat het ooit wel kon met iMac in 'Target Display Mode'.

Maar in 2020 modellen blijkbaar niet mogelijk als ik naar dit overzicht kijk:
https://support.apple.com...came%20with%20your%20iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SquareOne schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is me te omslachtig en zal vast ook vertraging in zitten.
Het schijnt dat het ooit wel kon met iMac in 'Target Display Mode'.

Maar in 2020 modellen blijkbaar niet mogelijk als ik naar dit overzicht kijk:
https://support.apple.com...came%20with%20your%20iMac.
Klopt, alleen bij oudere modellen en ook oudere OS versies.

Zie eventueel:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53

amphora

Websites & Fotografie

SquareOne schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:

Als je een 5k scherm wil en niet de hoofdprijs wil betalen voor de nieuwe studio displays is dit je enige alternatief: https://www.amac.nl/lg-ultrafine-5k-usb-c-monitor-27-inch

Ik ben zelf eigenlijk ook op zoek naar wat nieuws. Heb zelf de ultrafine 5k (de oude versie, niet de revisie van 2019) en doet wat het moet doen maar sinds nieuwe MacBook wil ik ook echte HDR in externe monitor maar dat is alleen in 4K schermen te krijgen of in een 6K apple xdr pro scherm (van 6k, gaat dus niet gebeuren). Nadeel van een 4K scherm vind ik weer dat de scaling 1.5x is ipv 2x en dat heeft nadelen qua performance en scherpte in sommige Edge case gevallen. Ook niet ideaal...

[ Voor 33% gewijzigd door amphora op 03-08-2022 11:39 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:58
@amphora Houd er ook rekening mee dat 8 van de 10 "HDR" monitoren, geen echte HDR kunnen weergeven. Daar ben ik zelf ingetrapt bij mijn vorige Dell monitor, zou DisplayHDR certified zijn, maar kon nog geen 400 nits weergeven. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45
Donstil schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:19:
[...]

Het scherm, althans niet zo goed als dat van de MBP’s
Idd, het scherm in de macbook pro 14/16 is voor mij alleen genoeg reden om de Airs links te laten liggen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
* Kalentum meldt zich

Sinds gisteren weer een eigenaar van een Mac. Ik heb een paar jaar een iMac (2011) gehad, die weggedaan, toen een Windows desktop gekocht. Die desktop is een beetje de allround familie pc en daarnaast gebruik ik doe voor wat hobbymatig software side projects. Maar ik merkte dat ik vaak ook wel eventjes op de bank voor de tv iets wilde doen en dat gaat met een desktop lastig, dus pakte ik mijn werk MacBook erbij... maar dat ding is behoorlijk dichtgetimmerd en beveiligd, en mag eigenlijk niet voor privé doeleinden gebruikt worden.

Dus de knoop doorgehakt en een MacBook Pro 14" M1 Pro 16/512 gekocht, 2000 euro bij bol. Heb nog wel even getwijfeld over een MacBook Air maar na onder andere dit topic doorgelezen te hebben toch maar voor de MacBook Pro gekozen. En dan hopen dat ik er 5 jaar mee kan doen. Vast wel, het zijn solide apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 08-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds ik mijn Apple Studio Display heb gebruik ik mijn 14" eigenlijk voor 95% in clamshell mode.

Dat is natuurlijk zonde van het mooi MiniLED scherm. Misschien wordt het dus toch weer een switch naar een Mini of Air met 16/512 als ik ze voor een leuke prijs kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34

Bob Popcorn

Plop!

Iemand ervaring met een 3rd party oplader (Anker/Ugreen, dat soort) en welke dan precies? :) Het gaat vooral om thin/light reizen, dus fast charge etc is voor mij niet echt een voorwaarde. Zo lang die maar oplaadt :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:02
Bob Popcorn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:16:
Iemand ervaring met een 3rd party oplader (Anker/Ugreen, dat soort) en welke dan precies? :) Het gaat vooral om thin/light reizen, dus fast charge etc is voor mij niet echt een voorwaarde. Zo lang die maar oplaadt :)
Anker oplader, 120W. Werkt prima.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Hier een 65watt Anker lader met 1 usb C uitgaan. Is eigenlijk het enige wat ik meeneem naast wat kabels (Garmin, IPhone en usb-c) en mijn Logitech muis.
Greatsword schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:38:
Sinds ik mijn Apple Studio Display heb gebruik ik mijn 14" eigenlijk voor 95% in clamshell mode.

Dat is natuurlijk zonde van het mooi MiniLED scherm. Misschien wordt het dus toch weer een switch naar een Mini of Air met 16/512 als ik ze voor een leuke prijs kan vinden ;)
Herkenbaar, hangt hier 4 van de 5 werkdagen aan een 38inch ultrawide van Alienware in clamshell. Heb zelfs een losse microfoon en webcam aangeschaft. Hier blijft die MacBook lekker omdat je dan die ene dag (of 5%) toch vrij bent om hem mee te nemen naar kantoor, vrienden of de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Hoe warm word een M1-Pro 14” tijdens een potje gamen ?

Kun je deze prima op schoot houden tijdens een potje CIV/wow of is het vergelijkbaar met de voorgaande modellen van intel na 30 minuten?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen_HD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-06 22:54
Bossie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:49:
Hoe warm word een M1-Pro 14” tijdens een potje gamen ?

Kun je deze prima op schoot houden tijdens een potje CIV/wow of is het vergelijkbaar met de voorgaande modellen van intel na 30 minuten?
Als ik World of Warcraft in native resolutie (alles maxed out) speel op mijn MacBook Pro 16" (M1 Max) gaat hij tot /- maximum 70-72 graden.

World of Tanks (Rosetta emulatie) blijft de temperatuur hangen op +-62 graden.

Radeon HD7970, Core™ i5-3570K, 120G-SSD, Fatal1ty Z77 Performance, 1TB HD103SJ, 8 GB DDR3-1600 Kit, Mugen 2-cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Jeroen_HD schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Als ik World of Warcraft in native resolutie (alles maxed out) speel op mijn MacBook Pro 16" (M1 Max) gaat hij tot /- maximum 70-72 graden.

World of Tanks (Rosetta emulatie) blijft de temperatuur hangen op +-62 graden.
Dat klinkt als een groot verschil met mijn vorige intel macbooks die na een tijdje veranderden in een oven met stofzuiger functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Net gelanceerd ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Die zijn alleen maar beschikbaar voor US pluggen, en die met EU pluggen zijn super onhandig gebouwd. De plug daarvan zit een kwartslag gedraaid waardoor hij enorm veel plek inneemt in je tas. Daarnaast vind ik hem ook vrij duur.

Ik heb deze genomen: https://www.kamera-expres...-pd-usb-c-charger-90w-zwa

Alleen dan via Bol voor 42 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09
Ik heb deze, bij Bol.com (externe verkoper) iets goedkoper, en als je een paar weken langer kunt wachten bij Aliexpress rond een tientje goedkoper te krijgen.
Laadt mijn Macbook net zo snel op als de officiele Apple 67W lader (50% in een half uur), voor een stuk minder geld en volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Of-Aaargh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb deze, bij Bol.com (externe verkoper) iets goedkoper, en als je een paar weken langer kunt wachten bij Aliexpress rond een tientje goedkoper te krijgen.
Laadt mijn Macbook net zo snel op als de officiele Apple 67W lader (50% in een half uur), voor een stuk minder geld en volume.
Ook die is de revue gepasseerd, nu heb ik een 90w voor minder geld van een vergelijkbaar merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Bob Popcorn Er is een speciaal topic voor USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Paar weken geleden een Macbook pro 14 inch besteld, kreeg toen ééntje geleverd met een duits toetsenbord qwertz.
Retour gedaan geld terug gevraagd omdat ik eerst op vakantie ging.

Inmiddels opnieuw besteld €50 goedkoper ook nog :)
Heb nog wel zitten twijfelen om voor de nieuwe M2 air te gaan maar die is dan gewoon duurder met 16 gig ram en 512 gig opslag.

Heb een timemachine backup teruggezet en dat ging allemaal verrassend goed de meeste programma's staan erop.

éen ding vind ik wel gek als ik bij over deze mac bij ondersteuning kijk zie ik alleen een apple logo en de rest blijft leeg.
Normaal zie je hier toch beperkte garantie en kun je ook apple care+ aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:30
ComTech schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:08:

éen ding vind ik wel gek als ik bij over deze mac bij ondersteuning kijk zie ik alleen een apple logo en de rest blijft leeg.
Normaal zie je hier toch beperkte garantie en kun je ook apple care+ aanschaffen?
Dat heb ik op meerdere MacBooks gezien, ook wel eens met Apple ondersteuning over gechat.
Ondersteuning etc is gewoon van toepassing. Moest toen update doen, hielp niet.
Na verloop van tijd was het wel weer zichtbaar zonder daar bewust iets voor gedaan te hebben.
Dus niet al te druk om maken
ComTech schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:08:

Heb een timemachine backup teruggezet en dat ging allemaal verrassend goed de meeste programma's staan erop.

Bij een nieuwe machine begin ik altijd weer helemaal lekker fris. Was die TimeMachine backup ook al van een M1 apparaat?

Anders heb je onbewust mogelijk veel oude software draaien die misschien ook al native bestaat.

Die bug had ik ook bij een andere. Misschien dus toch even voor een schone installatie gaan.
Als je het serienummer opzoekt via https://checkcoverage.apple.com/nl/ zie je waarschijnlijk wel gewoon alles goed staan.

• ComTech
Greatsword schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Bij een nieuwe machine begin ik altijd weer helemaal lekker fris. Was die TimeMachine backup ook al van een M1 apparaat?

Anders heb je onbewust mogelijk veel oude software draaien die misschien ook al native bestaat.

Die bug had ik ook bij een andere. Misschien dus toch even voor een schone installatie gaan.
Als je het serienummer opzoekt via https://checkcoverage.apple.com/nl/ zie je waarschijnlijk wel gewoon alles goed staan.
Ik kom van een Macbook Air M1 mijn eerste MAC gekocht om te beginnen en nu de stap omhoog omdat het wel bevalt.
Heel veel software heb ik niet, misschien dat ik hem toch binnenkort maar eens volledig fris installeer maar dat is iets voor een regenachtige zondag ;)

• jd89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-01-2024
Zullen wij nog een M2 14”&16” update zien dit jaar? Heb nu zoveel gesnuffel, maar de rumors blijven 🥹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
jd89 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:43:
Zullen wij nog een M2 14”&16” update zien dit jaar? Heb nu zoveel gesnuffel, maar de rumors blijven 🥹
Toevallig was vandaag het gerucht dat de M2 Pro chips pas eind dit jaar in productie gaan.
Mocht dat kloppen dan zie ik die refresh niet meer gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 19-08-2022 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een MBP 16" gratis gekregen, is wel een 2019 model en ik vond nergens een topic voor deze.
Op zich een leuk toestel met i7, 1TB en 32GB RAM maar ik zag dat de batterij maar 85% capaciteit meer had, is het aangeraden om deze te laten vervangen of kan die wel nog wat verder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:19:
Ik heb een MBP 16" gratis gekregen, is wel een 2019 model en ik vond nergens een topic voor deze.
Op zich een leuk toestel met i7, 1TB en 32GB RAM maar ik zag dat de batterij maar 85% capaciteit meer had, is het aangeraden om deze te laten vervangen of kan die wel nog wat verder?
Dat moet je zelf weten. Nieuwe batterij zal snel 300€+ zijn, en als je de laptop meestal thuis gebruikt boeit het weinig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Als de batterijduur voor jou prima is dan hoef je ‘m niet te vervangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alstublieft.

[MacBook Pro 16"] Ervaringen & Discussie

Niet druk om maken, gewoon kijken hoeveel last je daar daadwerkelijk van in de praktijk hebt.
Hang hem gewoon aan de lader waar mogelijk, dan bespaar je ook weer wat cycles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:03
Tommie12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Dat moet je zelf weten. Nieuwe batterij zal snel 300€+ zijn, en als je de laptop meestal thuis gebruikt boeit het weinig.
Als je het bij Apple laat doen dan ben je 229 euro kwijt. Dus als je inderdaad vaak onderweg gaat zijn met dat ding en je wil graag wat meer acculading hebben dan is het best een goede deal. Zeker omdat je 'm gratis hebt gekregen natuurlijk ;)

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dank aan allen :)

Die kost valt uiteraard mee gezien het toestel me niks kost. Dan laat ik het nog voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Als je deze persoon bekijkt, test hij veel laders en dan komt Anker er best wel middelmatig uit. Ben zelf eigenlijk best wel een Anker "fan" YouTube: YouTube Vooral Baseus, ik kende het merk niet, lijkt toch de betere keuze.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 10:06
winwiz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Als je deze persoon bekijkt, test hij veel laders en dan komt Anker er best wel middelmatig uit. Ben zelf eigenlijk best wel een Anker "fan" YouTube: YouTube Vooral Baseus, ik kende het merk niet, lijkt toch de betere keuze.
Thanks! Leuk, interessant kanaal. Hij test genoeg verschillende adapters. Echter wat ik mis, is de check hoe veilig die adapters zijn. Bij een merk als Ugreen vraag ik mij dat serieus af. De prijzen zijn vaak laag, maar hoe veilig is om het om zo'n ding daadwerkelijk te gebruiken? Wordt hij niet te warm, en heb je geen brandgevaar? Ik krijg daar weinig beeld/gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
GertJan2012 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Thanks! Leuk, interessant kanaal. Hij test genoeg verschillende adapters. Echter wat ik mis, is de check hoe veilig die adapters zijn. Bij een merk als Ugreen vraag ik mij dat serieus af. De prijzen zijn vaak laag, maar hoe veilig is om het om zo'n ding daadwerkelijk te gebruiken? Wordt hij niet te warm, en heb je geen brandgevaar? Ik krijg daar weinig beeld/gevoel bij.
Bij diverse testen zie ik toch een Flir gebruikt worden en hij laat bijna altijd zien of het aan de VS of Canadese veiligheidsvoorwaarden voldoet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie ineens behoorlijk wat MacBook Pro's in V&A verschijnen waardoor ze voor veel mensen een stuk betaalbaarder zijn geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Ik ben ook toegetreden tot de club.

Zilver M1 pro, 10/16 met 1tb opgepikt voor 2299 hier in BE. Ik ben al even dit topic en de pricewatch aan het volgen. So far, so good!

Wat een prachtig scherm!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09
Ik heb even de 14 inch Macbook Pro (basismodel) geprobeerd, maar ik kon na de overgang van een 2020 Macbook Air niet wennen aan het gewicht en de dikte van de Macbook Pro. Mijn handen konden ook niet comfortabel rusten op de palmrest, en de onderkant prikte in mijn polsen. Ook vind ik het irritant dat bij de Pro het gedeelte onder het toetsenbord zwart is geverfd. Ik kan niet blind typen, en ik had doordat de achtergrond dezelfde kleur heeft als de toetsen minder visuele ondersteuning bij het typen.
Dus ondanks het fantastische scherm en luidsprekers, en de extra HDMI- en Thunderbolt-poorten aan de rechterkant, na een werkweek toch maar overgestapt op een M2 Macbook Air. 250 euro goedkoper bij hetzelfde RAM en SSD, en ik merk qua prestatie en batterijduur geen verschil (kantoortijgerwerk, dus Office met grote Word- en Excel-bestanden, Teams, Outlook, Edge browser met tientallen tabs open; en daarnaast thuisgebruik met veel mediaconsumptie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_HD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-06 22:54
Matey schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:27:
Ik ben ook toegetreden tot de club.

Zilver M1 pro, 10/16 met 1tb opgepikt voor 2299 hier in BE. Ik ben al even dit topic en de pricewatch aan het volgen. So far, so good!

Wat een prachtig scherm!!
Hier ook, M1 Max (10/32) 16" en wauw wat een scherm en wat een speakers!

Radeon HD7970, Core™ i5-3570K, 120G-SSD, Fatal1ty Z77 Performance, 1TB HD103SJ, 8 GB DDR3-1600 Kit, Mugen 2-cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
Of-Aaargh schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:23:
Ik heb even de 14 inch Macbook Pro (basismodel) geprobeerd, maar ik kon na de overgang van een 2020 Macbook Air niet wennen aan het gewicht en de dikte van de Macbook Pro. Mijn handen konden ook niet comfortabel rusten op de palmrest, en de onderkant prikte in mijn polsen. Ook vind ik het irritant dat bij de Pro het gedeelte onder het toetsenbord zwart is geverfd. Ik kan niet blind typen, en ik had doordat de achtergrond dezelfde kleur heeft als de toetsen minder visuele ondersteuning bij het typen.
Dus ondanks het fantastische scherm en luidsprekers, en de extra HDMI- en Thunderbolt-poorten aan de rechterkant, na een werkweek toch maar overgestapt op een M2 Macbook Air. 250 euro goedkoper bij hetzelfde RAM en SSD, en ik merk qua prestatie en batterijduur geen verschil (kantoortijgerwerk, dus Office met grote Word- en Excel-bestanden, Teams, Outlook, Edge browser met tientallen tabs open; en daarnaast thuisgebruik met veel mediaconsumptie).
Als dat alles is wat je doet met die machine dan vind ik die 14” ook best wel een overkill eerlijk gezegd. Ik doe dat alles zonder probleem met een M1 air met 8gb ram. En heb na meer dan een jaar nog steeds niet het gevoel dat ik hem zwaar laat werken. Dus die m2 air zou prima kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PrimusIP schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Als dat alles is wat je doet met die machine dan vind ik die 14” ook best wel een overkill eerlijk gezegd. Ik doe dat alles zonder probleem met een M1 air met 8gb ram. En heb na meer dan een jaar nog steeds niet het gevoel dat ik hem zwaar laat werken. Dus die m2 air zou prima kunnen lijkt me.
Als je al die zaken tegelijkertijd open hebt staan en daadwerkelijk tientallen tabbladen in je browser open hebt staan merk je echt wel lag tussen het switchen, tabblad overzicht etc.

Voor de meeste mensen is 8GB prima maar voor dit soort multi task werk zou ik ook 16GB adviseren tenzij je steeds alles afsluit als je “echt aan het werk gaat”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Greatsword schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Als je al die zaken tegelijkertijd open hebt staan en daadwerkelijk tientallen tabbladen in je browser open hebt staan merk je echt wel lag tussen het switchen, tabblad overzicht etc.

Voor de meeste mensen is 8GB prima maar voor dit soort multi task werk zou ik ook 16GB adviseren tenzij je steeds alles afsluit als je “echt aan het werk gaat”
Zelf geen last van onder Safari. Twintig tabbladen (wel enorm onoverzichtelijk trouwens), draai ondertussen Citrix. Geen performance issues.

Wederom, baseer me op wat ik in die post las. Als je 5K wil video editten is dat een ander verhaal. Hoewel ik moet zeggen dat er ook mensen zijn die dat doen en het wel te doen is, duurt alleen wat langer enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:19
Liquid Retina XDR-display
14,2‑inch (diagonaal) Liquid Retina XDR-display, resolutie van 3024 x 1964 bij 254 pixels per inch*
XDR (Extreme Dynamic Range)
Contrastverhouding 1.000.000:1
XDR-helderheid: 1000 nits constant full‑screen, 1600 nits piek (HDR)
SDR-helderheid: 500 nits

Is het nu zo dat normaal browsen hij 500 nits kiest buiten? Of is 1000 de default?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

@stormfly 500 nits... er is een app geloof ik die hem op 1000 Nits zet ongeacht SDR of XDR materiaal.

Uiteraard op eigen risico :)

@stormfly kon het niet los laten.
https://www.getvivid.app/

Dit is de app.

[ Voor 24% gewijzigd door Quakie op 24-08-2022 14:18 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 66l8R9FaSaiKF
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09-2022
Longtime lurker. Begin deze week ter vervanging van mijn MacBook Pro 15" late 2018 een 16" MacBook Pro M1 Pro (10/16, 16GB/512G) aangeschaft.

Wanneer ik 'm op zichzelf gebruik: geweldig. Snel, snappy, oprecht fantastisch. Wanneer ik hem zowel op kantoor als thuis aangesloten op twee externe schermen (2x AOC Q2790PQE - 1x via HDMI > HDMI + 1x USBC > Displayport via Apple USBC dongle) gebruik, verre van fantastisch. Laggy en frustrerend. Niet applicatie en belasting specifiek, de overvall experience.

Na een vrijdagavond aan googlen, een berg aan issues en ervaring ontdekt te hebben bij deze voor Tweakers een algemene vraag; Zijn er hier meer mensen die dit probleem in breedst vergelijkbare zin ervaren? Dwz, een verminderde 'snappyness' / minder dan bevredigende performance icm het gebruik van twee externe displays?

Het gaat me om de 'gut feeling', niet de specifieke individuele use cases / exacte details. Something's up en ik ben ben benieuwd of ik alleen ben. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Misschien de gebruikte scaling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
Iemand die dit bekend voorkomt;

Ik heb dat enkele toetsen zich alleen laten registreren als ik in normaal tempo aan het typen ben, anders komen deze niet te voorschijn. Gebeurt bij de U M J, alleen als ik de lower case gebruik, bij CAPS werkt het prima. Iemand enig idee?

Edit: lol, kom net een random iets tegen waarbij ze zeggen, druk even op F6. Done en fixed.

[ Voor 26% gewijzigd door crypt0rr op 27-08-2022 16:04 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
crypt0rr schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:01:
Iemand die dit bekend voorkomt;

Ik heb dat enkele toetsen zich alleen laten registreren als ik in normaal tempo aan het typen ben, anders komen deze niet te voorschijn. Gebeurt bij de U M J, alleen als ik de lower case gebruik, bij CAPS werkt het prima. Iemand enig idee?

Edit: lol, kom net een random iets tegen waarbij ze zeggen, druk even op F6. Done en fixed.
Hm, ander raar iets nu aan de hand.

Als ik het woord ‘admin’ rustig typ komt er ‘admin’ te staan. Typ ik echter vlotter hetzelfde woord komt er ‘adcmin’ te staan. Om mijzelf uit te sluiten heb ik iemand anders hetzelfde op mn laptop laten proberen, zelfde resultaat. ‘Repeated keys’ functie staat reeds uit.

Iemand een idee haha..?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
crypt0rr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Als ik het woord ‘admin’ rustig typ komt er ‘admin’ te staan. Typ ik echter vlotter hetzelfde woord komt er ‘adcmin’ te staan. Om mijzelf uit te sluiten heb ik iemand anders hetzelfde op mn laptop laten proberen, zelfde resultaat. ‘Repeated keys’ functie staat reeds uit.

Iemand een idee haha..?
Klinkt als een defect, zit je nog in de 14dagen termijn van je online aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
stormfly schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Klinkt als een defect, zit je nog in de 14dagen termijn van je online aankoop?
Nee, is bijna 7 maanden oud. Zit naast de basis garantie ook Care+ op.

Ergens voelt het als software, waarom werkt alles perfect als ik gewoon ‘normale’ snelheid typ. Maar versneld treed dit op.

Moet nog even testen of dit in Safe mode ook speelt, straks even doen

[ Voor 8% gewijzigd door crypt0rr op 28-08-2022 09:38 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
[...]

Iemand een idee haha..?
Heb je dit euvel in meerdere programma’s? Bijvoorbeeld Word, maar ook in de Terminal bijvoorbeeld? Gebeurd het ook als je een extern toetsenbord er aan hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37

JoepW

iRacer & Home Assistant

[...]

Iemand een idee haha..?
De C zit vlak onder de D. Dus of je raakt deze of de C maakt heel snel contact. Lijkt mij een hardware probleem.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Tux3.14 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Heb je dit euvel in meerdere programma’s? Bijvoorbeeld Word, maar ook in de Terminal bijvoorbeeld? Gebeurd het ook als je een extern toetsenbord er aan hangt?
Yes, meerdere programma's. Zojuist ook even getest in safe mode, dus zonder extensies / programmatuur welke laad. Probleem daar ook aanwezig.

Het rare is dat als ik snel typ, het niet voorkomt met andere woorden die met een D zijn. Dus ik snap waar je vandaan komt @JoepW, maar ik heb het alleen met het woord 'admin' momenteel. Extern keyboard reflecteert het probleem niet, dus dat wijst weer naar hardware.

- administrator
- deur
- daag
- doelbewust

Paar probeersels ^ Allemaal zonder problemen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door crypt0rr op 28-08-2022 10:24 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
admin
admin
admin
admin

:+

Ik heb het probleem niet. Zal dus inderdaad wel is een hardware failure kunnen zijn. Wel zuur trouwens.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Wil je even mijn gebruikersnaam en wachtwoord weghalen aub? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Iemand een idee haha..?
https://support.apple.com/nl-nl/HT205662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
crypt0rr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Reeds gedaan, geen resultaat.
Bijzonder, heb een nieuwe gevonden waar dit gebeurd. Als 'ocd' typ, dan wordt het 'ocdm' 8)7 Uiteraard alleen als vlot typ, rustig no issues.

[ Voor 8% gewijzigd door crypt0rr op 28-08-2022 12:13 ]

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37

JoepW

iRacer & Home Assistant

crypt0rr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:12:
[...]

Bijzonder, heb een nieuwe gevonden waar dit gebeurd. Als 'ocd' typ, dan wordt het 'ocdm' 8)7 Uiteraard alleen als vlot typ, rustig no issues.
Ik zie maar 2 mogelijkheden:
1) Je leert beter typen. 8) :+ :D
2) Je schakelt Apple in voor garantie :Y

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
JoepW schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Ik zie maar 2 mogelijkheden:
1) Je leert beter typen. 8) :+ :D
2) Je schakelt Apple in voor garantie :Y
1) Tja, zoals gezegd werkt het prima op een extern toetsenbord (tevens Apple)
2) Dat is inderdaad een optie, probeer alleen eerst even alles te testen wat binnen mijn bereik valt

AdGuard Home

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik draai nog steeds met macOS 12.3.1 en heb vanwege nieuwe issues met externe displays in 12.4 geen update gedaan. Inmiddels is er versie 12.5.1. Zijn er mensen die hier problemen mee ervaren. Zijn er opvallende dingen juist opgelost?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:58
@Exirion Draai jij 12.3.1 naar volle tevredenheid?
12.5.1 is niet perfect, maar als ik terug denk aan de begintijd van mijn 14" MBP, zijn we echt van ver gekomen. Man man man, wat waren de eerste versies buggy. Dat deed echt af aan mijn nieuwe 14" MBP.

Problemen waar ik zelf tegenaan loop, komen alleen voor als mijn MBP langer dan 3 dagen geen reboot heeft gehad:

- Stotterende UI
- Apps die vastlopen
- Processen die 100% van de E-cores gebruiken
- Optie om met twee vingers te swipen voor back en forward is ineens disabled

Na een reboot draait het allemaal weer perfect. :)
Exirion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:23:
Ik draai nog steeds met macOS 12.3.1 en heb vanwege nieuwe issues met externe displays in 12.4 geen update gedaan. Inmiddels is er versie 12.5.1. Zijn er mensen die hier problemen mee ervaren. Zijn er opvallende dingen juist opgelost?
Geen problemen hier i.c.m een Apple Studio Display op 12.5.1

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

@RnB Ja, het werkt stabiel. Het enige is dat het scherm soms uit blijft na een (lange) sleep, maar meestal gaat het goed. Verder is Safari met veel bookmarks een ramp. Hij staat soms 10 seconden te beachballen als ik m'n bookmarks wil zien. Dat was op mijn vorige Macs echt nooit zo; was gewoon instant response.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:38
Toch maar weer een Macbook Pro 14” gekocht, omdat ik geïnteresseerd blijf in een Mac. Paar maanden geleden al één gekocht en weer teruggestuurd. Kon er niet aan wennen door tijdsdruk. Nu kan ik rustig naast Windows de tijd nemen om MacOS eigen te maken. Voor de rest heb ik alle mobile devices van Apple en ben groot fan, maar lifetime Windows user hier. Nu toch maar weer de knoop doorgehakt. Dus is ook echt een aankoop voor erbij en dan koop ik graag altijd het beste (lees: waar genoeg power in zit en wat het mooist eruit ziet; scherm).

Dus ik ga mezelf maar even inlezen in het MacOS topic, want er is behoorlijk wat werk te verrichten als de Macbook morgen binnen komt.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Redondo1982 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:18:
[…]maar lifetime Windows user hier.
Volgens mij de meesten hier. Ik iig ben ook met Windows opgegroeid. Sinds Windows 3.11 t/m windows 10. Privé en professioneel.

Maar zo ingewikkeld is overstappen niet. Ik heb mezelf Linux eigen gemaakt en later ook macOS. Die laatste is overigens makkelijker en m.I. Gebruikersvriendelijker dan zowel Windows als Linux. Ik heb geen ervaring met server toepassingen met macos, maar voor de rest kan ik er tegenwoordig meer mee overweg dan Windows. Iig op gebied van de CLI.
Als je er even toe zet is macos vrij makkelijk te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:38
PrimusIP schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:05:
[...]

Volgens mij de meesten hier. Ik iig ben ook met Windows opgegroeid. Sinds Windows 3.11 t/m windows 10. Privé en professioneel.

Maar zo ingewikkeld is overstappen niet. Ik heb mezelf Linux eigen gemaakt en later ook macOS. Die laatste is overigens makkelijker en m.I. Gebruikersvriendelijker dan zowel Windows als Linux. Ik heb geen ervaring met server toepassingen met macos, maar voor de rest kan ik er tegenwoordig meer mee overweg dan Windows. Iig op gebied van de CLI.
Als je er even toe zet is macos vrij makkelijk te leren.
Het is sowieso makkelijk om allerlei OS onder de knie te hebben. Jij ook nog Linux erbij dus dat is helemaal top!

Ik heb wel een dingetje gehad de vorige keer met de Macbook. Na de eerste installatie had ik allemaal dubbele agenda-items in mijn iCloud agenda's. Nu heb ik iets gevonden op internet, dus hopelijk werkt dit. Ik vermoed namelijk dat ik het straks weer heb, zodra de Macbook geleverd is. Ik gebruik wel iCloud voor Windows met een invoegtoepassing in Outlook, dus ik vermoed dat het probleem daar zit.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
66l8R9FaSaiKF schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:05:
Longtime lurker. Begin deze week ter vervanging van mijn MacBook Pro 15" late 2018 een 16" MacBook Pro M1 Pro (10/16, 16GB/512G) aangeschaft.

Wanneer ik 'm op zichzelf gebruik: geweldig. Snel, snappy, oprecht fantastisch. Wanneer ik hem zowel op kantoor als thuis aangesloten op twee externe schermen (2x AOC Q2790PQE - 1x via HDMI > HDMI + 1x USBC > Displayport via Apple USBC dongle) gebruik, verre van fantastisch. Laggy en frustrerend. Niet applicatie en belasting specifiek, de overvall experience.

Na een vrijdagavond aan googlen, een berg aan issues en ervaring ontdekt te hebben bij deze voor Tweakers een algemene vraag; Zijn er hier meer mensen die dit probleem in breedst vergelijkbare zin ervaren? Dwz, een verminderde 'snappyness' / minder dan bevredigende performance icm het gebruik van twee externe displays?

Het gaat me om de 'gut feeling', niet de specifieke individuele use cases / exacte details. Something's up en ik ben ben benieuwd of ik alleen ben. Dank!
Apart!
Ik gebruik m'n MacBook Pro M1 Pro 16" regelmatig met een 4K monitor via USB-C, en regelmatig met twee low res monitoren met een hub. Met scaling, dat gaat gewoon helemaal goed. Op m'n oude MacBook Pro 15" 2015 niet wegens scaling.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:16
Het scherm van mijn MacBook is voor de tweede keer in een jaar aan vervanging toe. Eerste keer was er een stukje coating weg, nu heb ik opeens een rare blauwe vlek in mijn scherm zitten. Ik gebruik Apple Polishing Cloth en heb zoals Apple adviseert niets tussen het scherm en toetsenbord zitten. Net te laat voor de 90 schermgarantie van de vorige reparatie.

Morgen Apple maar weer bellen. Zal hem wel weer een paar weken kwijt zijn. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Dennisweb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:06:
Het scherm van mijn MacBook is voor de tweede keer in een jaar aan vervanging toe. Eerste keer was er een stukje coating weg, nu heb ik opeens een rare blauwe vlek in mijn scherm zitten. Ik gebruik Apple Polishing Cloth en heb zoals Apple adviseert niets tussen het scherm en toetsenbord zitten. Net te laat voor de 90 schermgarantie van de vorige reparatie.

Morgen Apple maar weer bellen. Zal hem wel weer een paar weken kwijt zijn. ;w
Maar wat doe je met dat ding? Ik heb een M1 air sinds april 2021 of zo en nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:33
Merk dat de laatste tijd m'n 14" MacBook Pro met M1 Pro wat warm wordt aan de onderzijde. En dan doe ik weinig bijzonders. De fans hoor ik ook niet..

Iemand anders ook last van toevallig? Draai macOS 12.5.1

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
PrimusIP schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:29:
[...]

Maar wat doe je met dat ding? Ik heb een M1 air sinds april 2021 of zo en nooit problemen.
Teksten schrijven. Coden. Surfen. Niets bijzonders. Onthoud wel dat je M1 Air geen OLED-scherm heeft en de MacBook Pro een relatief dun OLED-scherm heeft. Valt dus niet te vergelijken.

Edit: kijk op de behuizing, zit er een deuk in de topcase, precies waar de blauwe vlek zit. Krijg net te horen dat iemand in huis hem heeft laten vallen met de hoes eromheen (die zijn dus niks waard). Gelukkig heb ik AppleCare+ en kan het voor 99 euro gerepareerd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisweb op 09-09-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:09:
[...]

Teksten schrijven. Coden. Surfen. Niets bijzonders. Onthoud wel dat je M1 Air geen OLED-scherm heeft en de MacBook Pro een relatief dun OLED-scherm heeft. Valt dus niet te vergelijken.

Edit: kijk op de behuizing, zit er een deuk in de topcase, precies waar de blauwe vlek zit. Krijg net te horen dat iemand in huis hem heeft laten vallen met de hoes eromheen (die zijn dus niks waard). Gelukkig heb ik AppleCare+ en kan het voor 99 euro gerepareerd worden.
De Macbook Pro heeft geen OLED scherm. Gewoon een LCD met miniled backlight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Tux3.14 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:55:
[...]

De Macbook Pro heeft geen OLED scherm. Gewoon een LCD met miniled backlight.
Touché. Je hebt gelijk.

Morgen belt Apple mij. Ik zal gewoon eerlijk aangeven wat er gebeurd is. De kosten vallen mee en hopelijk is 'ie snel weer klaar. Gelukkig heb ik nog een Mac Studio. :)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:56
Hoe is jullie ervaring met meerdere gezinsleden en één MacBook Pro?

Is echt alles erop gericht dat iedereen een eigen MacBook heeft? Of kun je met meerdere users inloggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53

amphora

Websites & Fotografie

Tweak_ers schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:42:
Hoe is jullie ervaring met meerdere gezinsleden en één MacBook Pro?

Is echt alles erop gericht dat iedereen een eigen MacBook heeft? Of kun je met meerdere users inloggen?
Net als op Windows heeft macos al sinds ik me kan herinneren accounts en iedereen eigen desktop/apps/documenten

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Heeft zelfs de hele UNIX structuur nog. Je kunt zelfs system users maken. Maar voor familie gebruik kan die het prima allemaal. Heel makkelijk ook en je kunt ook instellen of iemand alle rechten heeft of juist niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crypt0rr
crypt0rr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Yes, meerdere programma's. Zojuist ook even getest in safe mode, dus zonder extensies / programmatuur welke laad. Probleem daar ook aanwezig.

Het rare is dat als ik snel typ, het niet voorkomt met andere woorden die met een D zijn. Dus ik snap waar je vandaan komt @JoepW, maar ik heb het alleen met het woord 'admin' momenteel. Extern keyboard reflecteert het probleem niet, dus dat wijst weer naar hardware.

- administrator
- deur
- daag
- doelbewust

Paar probeersels ^ Allemaal zonder problemen 8)7
Na het 'gedoe' MacBook ingeleverd bij Apple. Topcase is vervangen (toetsenbord + batterij) en hiermee is het probleem opgelost. Duurde 3 dagen, dus dikke prima :9

AdGuard Home

Pagina: 1 ... 27 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9