Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Rivanov schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:39:
Merk dat de laatste tijd m'n 14" MacBook Pro met M1 Pro wat warm wordt aan de onderzijde. En dan doe ik weinig bijzonders. De fans hoor ik ook niet..

Iemand anders ook last van toevallig? Draai macOS 12.5.1
Ik heb hier ook last van en de batterij is ook sneller leeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Net gebeld met Apple Support. Blijkt dat je in België geen Apple Care + kan afsluiten.

Ze bieden Apple Care Protection Plan aan voor 249 euro - 3 jaar.

Nu vroeg ik me af of die ACPP nuttig is of niet? Natuurlijk is deze laptop in aanschaf duur en wil ik goed beschermd zijn. Nu begrijp ik dat schade door huisdieren of kinderen bvb. niet onder dit plan valt.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Matey schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:49:
Net gebeld met Apple Support. Blijkt dat je in België geen Apple Care + kan afsluiten.

Ze bieden Apple Care Protection Plan aan voor 249 euro - 3 jaar.

Nu vroeg ik me af of die ACPP nuttig is of niet? Natuurlijk is deze laptop in aanschaf duur en wil ik goed beschermd zijn. Nu begrijp ik dat schade door huisdieren of kinderen bvb. niet onder dit plan valt.

Iemand ervaring?
Ik heb het zelf nooit afgesloten. Maar nou moet ik ook eerlijk vertellen dat een Apple product bij mij ook nog nooit is stuk gegaan.
Op de barst in mijn iPhone 6S destijds na, maar die had ik ook al 4,5 jaar in gebruik.

Zie het als een soort verzekering. Mocht het stuk gaan om wat voor reden dan ook, dan ben je blij dat je het hebt. Mocht het niet stuk gaan, tjah dan kan het over 3 jaar voelen als weg gegooid geld.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:16
Gisteren mijn MacBook Pro naar Tsjechië ter reparatie gestuurd. Vanmorgen ontvangen door het reparatiecentrum. Vanmiddag bericht dat hij al gerepareerd is en weer retour wordt gestuurd. Morgen krijg ik de MacBook Pro al weer terug.

Kosten: 99 euro dankzij Apple Care+. Het was immers een 'eigen schuld'. Dus voor mij was het heel nuttig. MacBook kostte ook 3849, dus dan is 99 EUR een vette meevaller.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
Dennisweb schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:01:
Gisteren mijn MacBook Pro naar Tsjechië ter reparatie gestuurd. Vanmorgen ontvangen door het reparatiecentrum. Vanmiddag bericht dat hij al gerepareerd is en weer retour wordt gestuurd. Morgen krijg ik de MacBook Pro al weer terug.

Kosten: 99 euro dankzij Apple Care+. Het was immers een 'eigen schuld'. Dus voor mij was het heel nuttig. MacBook kostte ook 3849, dus dan is 99 EUR een vette meevaller.
Toch prettig op zo'n bedrag iets risico af te kopen!

AdGuard Home

• Dennisweb
crypt0rr schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:38:
[...]

Toch prettig op zo'n bedrag iets risico af te kopen!
Exactly! Reparatie van zo'n duur apparaat kost al gauw bijna 1000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Onder een nieuwsartikel heb ik het hier ook al over gehad. Maar AppleCare is gewoon een verzekering. En de kosten/baten van een verzekering moet je nooit over 1 product verrekenen maar over alle producten.

Een rekenvoorbeeld:
Ik heb de afgelopen 15 jaar:
3 MacBooks gehad
2 iPads
5 iPhones
1 aTV
1 aWatch
3 iPods gehad.

Even grofweg kosten van AppleCare: 250€ voor de Macs, iPads en iPhones. 100€ voor de kleinere producten. Dat zou in totaal ongeveer 3000€ geweest zijn aan verzekeringskosten. Voor dat bedrag hadden makkelijk een paar apparaten kunnen sneuvelen en dan had ik gewoon een nieuwe gekocht en had ik ze echt allemaal wel een keer kunnen laten repareren.

Ook als je de kosten terugrekent is het echt buitensporig. Een 16” Pro verzeker je voor 399€, dat is 16€ per maand. Voor flink minder heb ik mijn hele huis of inboedel verzekerd. En nu we daar toch op zitten, veel apparatuur is -binnen kaders- ook al verzekerd in die inboedel of aansprakelijkheid van anderen.

Ik snap dat men het een fijn gevoel kan vinden, maar financieel ben je beter af met de centen in je zak.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Dennisweb schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:41:
[...]

Exactly! Reparatie van zo'n duur apparaat kost al gauw bijna 1000 euro.
Vertel mij wat, haha. Dit was garantiewerk, toetsenbord vertoonde kuren. Zonder Care+ was dit uiteraard ook onder garantie gevallen, maar even ter indicatie van de kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf5lgOf8G13-ELc0D_2pg2PtDbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hpIYnupgJmBQBC9Uarr7YNAD.png?f=user_large

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
SirLenncelot schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:58:
Onder een nieuwsartikel heb ik het hier ook al over gehad. Maar AppleCare is gewoon een verzekering. En de kosten/baten van een verzekering moet je nooit over 1 product verrekenen maar over alle producten.

Een rekenvoorbeeld:
Ik heb de afgelopen 15 jaar:
3 MacBooks gehad
2 iPads
5 iPhones
1 aTV
1 aWatch
3 iPods gehad.

Even grofweg kosten van AppleCare: 250€ voor de Macs, iPads en iPhones. 100€ voor de kleinere producten. Dat zou in totaal ongeveer 3000€ geweest zijn aan verzekeringskosten. Voor dat bedrag hadden makkelijk een paar apparaten kunnen sneuvelen en dan had ik gewoon een nieuwe gekocht en had ik ze echt allemaal wel een keer kunnen laten repareren.

Ook als je de kosten terugrekent is het echt buitensporig. Een 16” Pro verzeker je voor 399€, dat is 16€ per maand. Voor flink minder heb ik mijn hele huis of inboedel verzekerd. En nu we daar toch op zitten, veel apparatuur is -binnen kaders- ook al verzekerd in die inboedel of aansprakelijkheid van anderen.

Ik snap dat men het een fijn gevoel kan vinden, maar financieel ben je beter af met de centen in je zak.
Tja, je hebt ergens gelijk. Maar voor m'n dagelijkse werkpaard wil ik niet wachten op een inboedelverzekering welke eerst een offerte wilt / goedkeuring moet geven oid. Het moet gewoon een paar dagen later in orde zijn.

AdGuard Home

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Zo. Heb een jaar een Lenovo Legion gehad na mijn vorige MacBook Pro omdat ik voor mijn werk regelmatig windows nodig heb. ARM windows was tot voorkomt geen optie, maar met de ARM ondersteuning voor Windows en Visual Studio (preview vanaf 17.3.2) heb ik de sprong maar gewaagd en een 14" MacBook Pro 32GB/1TB aangeschaft.

Wat een verademing zeg. Geen geluid, geen hitte, hele dag batterij, supervlot in osx en windows. Hier ga ik weer eens echt van genieten. En als iemand nog een Lenovo Legion met Ryzen 7 en Geforce 3070 wil, ik heb er één over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 17:04
__fred__ schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:33:
Zo. Heb een jaar een Lenovo Legion gehad na mijn vorige MacBook Pro omdat ik voor mijn werk regelmatig windows nodig heb. ARM windows was tot voorkomt geen optie, maar met de ARM ondersteuning voor Windows en Visual Studio (preview vanaf 17.3.2) heb ik de sprong maar gewaagd en een 14" MacBook Pro 32GB/1TB aangeschaft.

Wat een verademing zeg. Geen geluid, geen hitte, hele dag batterij, supervlot in osx en windows. Hier ga ik weer eens echt van genieten. En als iemand nog een Lenovo Legion met Ryzen 7 en Geforce 3070 wil, ik heb er één over.
Hoe draai je windows? Parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
tony-stark schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:30:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar, want ik neig steeds meer naar mijn MB als main computer.

[ Voor 13% gewijzigd door Redondo1982 op 23-09-2022 10:31 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:23

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

crypt0rr schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:08:
[...]

Tja, je hebt ergens gelijk. Maar voor m'n dagelijkse werkpaard wil ik niet wachten op een inboedelverzekering welke eerst een offerte wilt / goedkeuring moet geven oid. Het moet gewoon een paar dagen later in orde zijn.
Ben je ZZP-er? Dan kun je je daar ook tegen verzekeren. Dat is dan zeker goedkoper dan AppleCare, vooral ook omdat zo'n continuïteitsverzekering ook alle andere zaken dekt die je voor je bedrijf nodig hebt (behalve je auto). Je zal de reparatie wel moeten voorschieten, maar onder de streep scheelt het wel veel geld.

Bij ING heb je dat al, inclusief verzekering tegen inkomstenderving door downtime, voor €15,50 incl btw per maand. Dan is er dus veel meer gedekt dan AppleCare doet ook.

uitgaande van de afschrijvingstijd van je laptop op 5 jaar, kun je bij AppleCare ook alleen de eerste drie verzekeren. Dat doet men dan voor €399 in de btw, oftewel 16 euro per maand. En dat is dan alleen je laptop; je iPhone, printer, beeldscherm, bureaustoel en al je non-Apple software vallen daar niet onder.

AppleCare is niet zo interessant als het lijkt. In ieder geval niet voor een ZZP-er.

[ Voor 19% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-09-2022 10:53 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:51:
[...]

Ben je ZZP-er? Dan kun je je daar ook tegen verzekeren. Dat is dan zeker goedkoper dan AppleCare, vooral ook omdat zo'n continuïteitsverzekering ook alle andere zaken dekt die je voor je bedrijf nodig hebt (behalve je auto). Je zal de reparatie wel moeten voorschieten, maar onder de streep scheelt het wel veel geld.

Bij ING heb je dat al, inclusief verzekering tegen inkomstenderving door downtime, voor €15,50 incl btw per maand. Dan is er dus veel meer gedekt dan AppleCare doet ook.

uitgaande van de afschrijvingstijd van je laptop op 5 jaar, kun je bij AppleCare ook alleen de eerste drie verzekeren. Dat doet men dan voor €399 in de btw, oftewel 16 euro per maand. En dat is dan alleen je laptop; je iPhone, printer, beeldscherm, bureaustoel en al je non-Apple software vallen daar niet onder.

AppleCare is niet zo interessant als het lijkt. In ieder geval niet voor een ZZP-er.
Nee, geen ZZP-er.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:08
[...]

€ 399 / 36 = € 11,08 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
orillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:40:
[...]

€ 399 / 36 = € 11,08 🤓
€ 299 / 36 = € 8,31

In mijn geval, 14”. Dikke prima aldus mijn blik op het verhaal.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
tony-stark schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:30:
[...]

Inderdaad Parallels. Dat werkt echt boven verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 19:42
Ik ga vandaag het instapmodel 14 inch ophalen, puur omdat dit genoeg is voor mijn gebruik.
Ik kom van een Mid 2014 dus het gaat echt een hele grote stap zijn in het gebruik, zin in!

Ik wil de mac eigenlijk instellen met een schone lei. Ik gebruik time machine op mijn huidige en wil eigenlijk niet alle ''rotzooi'' op een nieuwe mac plaatsen. Al mijn persoonlijke en zakelijke data gebruik ik vanaf mijn NAS en Onedrive.
De software ga ik allemaal los opnieuw installeren.

Nu reizen er 2 (belangrijke) vragen: als ik mijn nieuwe macbook als nieuw ga installeren met mijn uiteraard bestaande apple id, neemt hij dan de wachtwoorden mee? m.a.w. kan ik zonder een zoekslag alles installeren en inloggen? En: Neemt hij mijn favorietenbalken e.d. mee vanuit Safari?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crypt0rr
bakkie1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:27:
Ik ga vandaag het instapmodel 14 inch ophalen, puur omdat dit genoeg is voor mijn gebruik.
Ik kom van een Mid 2014 dus het gaat echt een hele grote stap zijn in het gebruik, zin in!

Ik wil de mac eigenlijk instellen met een schone lei. Ik gebruik time machine op mijn huidige en wil eigenlijk niet alle ''rotzooi'' op een nieuwe mac plaatsen. Al mijn persoonlijke en zakelijke data gebruik ik vanaf mijn NAS en Onedrive.
De software ga ik allemaal los opnieuw installeren.

Nu reizen er 2 (belangrijke) vragen: als ik mijn nieuwe macbook als nieuw ga installeren met mijn uiteraard bestaande apple id, neemt hij dan de wachtwoorden mee? m.a.w. kan ik zonder een zoekslag alles installeren en inloggen? En: Neemt hij mijn favorietenbalken e.d. mee vanuit Safari?
Ja en ja, mits je gebruikt maakt van Sleutelhanger via iCloud en je voor Safari de iCloud synchronisatie optie ook aan hebt staan in je iCloud settings.

Het handige van TimeMachine; je kan ook individuele zaken terughalen wanneer je schone installatie geslaagd is, bijvoorbeeld 1 programma of 1 bestand.

Inderdaad een zeer merkbare upgrade, veel plezier alvast.

AdGuard Home

• Redondo1982
  • Nu online
crypt0rr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:57:
[...]

Ja en ja, mits je gebruikt maakt van Sleutelhanger via iCloud en je voor Safari de iCloud synchronisatie optie ook aan hebt staan in je iCloud settings.

Het handige van TimeMachine; je kan ook individuele zaken terughalen wanneer je schone installatie geslaagd is, bijvoorbeeld 1 programma of 1 bestand.

Pas sinds kort over naar MacOS met de 14” MB Pro, maar ik worstel nog een beetje met Time Machine. Waar ga ik het op backuppen? Weer een losse schijf zie ik niet zitten, dus waarom kan je niet direct naar de cloud backuppen denk ik dan. Echt een gemiste kans van Apple, bijv iCloud Backup ofzo. Dit is nu wel een MacOS vraagje dus niet helemaal juiste topic, alleen nu was het vers haha. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik niet beter een alternatief kan gebruiken.

• crypt0rr
Redondo1982 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:47:
[...]

Pas sinds kort over naar MacOS met de 14” MB Pro, maar ik worstel nog een beetje met Time Machine. Waar ga ik het op backuppen? Weer een losse schijf zie ik niet zitten, dus waarom kan je niet direct naar de cloud backuppen denk ik dan. Echt een gemiste kans van Apple, bijv iCloud Backup ofzo. Dit is nu wel een MacOS vraagje dus niet helemaal juiste topic, alleen nu was het vers haha. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik niet beter een alternatief kan gebruiken.
Zou inderdaad wel een interessant concept zijn, naar iCloud een TimeMachine backup kunnen maken.

Ik heb zelf een externe disk aan m’n beeldscherm gekoppeld, dus wanneer m’n MacBook aan de externe displays koppel (dagelijks) worden automatisch backups uitgevoerd. Daarnaast draait er ook nog een Synology mee als tweede locatie.

AdGuard Home

• Redondo1982
  • Nu online
crypt0rr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:15:
[...]

Zou inderdaad wel een interessant concept zijn, naar iCloud een TimeMachine backup kunnen maken.

Ik heb zelf een externe disk aan m’n beeldscherm gekoppeld, dus wanneer m’n MacBook aan de externe displays koppel (dagelijks) worden automatisch backups uitgevoerd. Daarnaast draait er ook nog een Synology mee als tweede locatie.
Ja, een hd aan m’n scherm ook aan gedacht. Die Nas staat ook op dezelde locatie? Of backup je de nas ook weer naar de cloud indien die op zelfde locatie staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
Redondo1982 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:54:
[...]

Ja, een hd aan m’n scherm ook aan gedacht. Die Nas staat ook op dezelde locatie? Of backup je de nas ook weer naar de cloud indien die op zelfde locatie staat?
Synology repliceert naar aan fysiek andere locatie.

AdGuard Home

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 19:42
crypt0rr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:57:
[...]

Ik maak hier inderdaad gebruik van. De installatie van losse software was zo gepiept. Eerste indruk zonder ook maar iets te hebben gedaan: WOW wat een machine! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
bakkie1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:37:
[...]

Ik maak hier inderdaad gebruik van. De installatie van losse software was zo gepiept. Eerste indruk zonder ook maar iets te hebben gedaan: WOW wat een machine! :D
Haha, die reactie snap ik! :+

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:04
Ik heb weer hetzelfde probleem als met de intel MacBooks. Een van de toetsen is slecht in te drukken. En daarom ben ik straks m'n MacBook met AppleCare weer een paar dagen kwijt.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19

JB

Cédric roelt!

@dangerpaki mooi beestje! Ik ben inmiddels ook in het bezit van een 16" (wel "maar" de M1 Pro) en zoek een goede USB-C naar LAN adapter. Dacht dat ik deze wel even kon bestellen bij Apple maar lijkt niet beschikbaar :? Ik heb een gat mbt de laatste modellen (MacBook Pro uit 2015), maar wellicht is een andere combi incl ethernet nog handiger?

Heb nu alleen de USB-C Digital AV Multiport Adapter erbij :)

edit:
Ah! Ik vind nu deze; USB-C en Thunderbolt 3 accessoires even grasduinen

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 04-10-2022 11:22 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb last van een 'exploded pixel' op mijn MBP M1. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61hEIWoMCPtDp0rH3NazIVHDlxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwUqI1t0O9YhLjmuoWTFIXR4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb AppleCare+ maar het lijkt me dat dit sowieso onder garantie opgelost moet worden. Heeft iemand enig idee of ze dit bij de Apple Store ter plekke kunnen doen? Ik heb weinig zin om een vorige MBP in te richten voor hooguit een paar dagen.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
gday schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:26:

[Afbeelding]

Ik heb AppleCare+ maar het lijkt me dat dit sowieso onder garantie opgelost moet worden. Heeft iemand enig idee of ze dit bij de Apple Store ter plekke kunnen doen? Ik heb weinig zin om een vorige MBP in te richten voor hooguit een paar dagen.
Jezus, dit gebeurd Apple wel vaak hoor. @Dennisweb had dit ook al volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Redondo1982 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Jezus, dit gebeurd Apple wel vaak hoor. @Dennisweb had dit ook al volgens mij.
Ja, dit is ook mijn tweede MBP waarbij dit gebeurt. Ik had het ook al eens met een mid 2014-model volgens mij, maar die was toen al uit garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
gday schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Ja, dit is ook mijn tweede MBP waarbij dit gebeurt. Ik had het ook al eens met een mid 2014-model volgens mij, maar die was toen al uit garantie.
En toen? Apple coulant geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Redondo1982 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

En toen? Apple coulant geweest?
Niets mee gedaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb

[Afbeelding]

Yep, ik heb dit ook gehad. Ben vaker bij de Apple Store voor reparaties geweest, maar het werd nooit binnen één dag gefikst. Het scherm werd door exploded pixels wel onder garantie vervangen, maar ik moest de MacBook opsturen naar Tsjechië. Dan ben je hem wel een weekje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat is een 'exploded pixel' precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Commendatore schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:39:
Wat is een 'exploded pixel' precies?
Het zijn pixels die door de dunne glasplaat op een of andere manier te warm worden en dan een gaatje in het scherm branden. Dat gaatje zie je vaak zitten tijdens het gebruik op witte achtergronden. Het is niet zo dat er letterlijk een maankrater in je scherm zit. Vaak is het een groepje pixels onder de coating van het scherm. Die coating raakt meebeschadigd, waardoor je het een beetje kunt voelen. Deze MacBook heeft MiniLED en daardoor zijn die exploded pixels ook mogelijk. Niet alle pixels lichten individueel op, maar een 'segment' van het scherm raakt in één klap beschadigd. Daardoor zie je dat sneller zitten.

Exploded pixels zijn ook niet nieuw. Het Retina-scherm uit 2012 had er ook last van.

https://discussions.apple.com/thread/4441333

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Hm, zoiets heb ik nog nooit gezien, bij geen enkel scherm. Het zou wel interessant zijn om te weten welke factoren zoiets kunnen triggeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr

[Afbeelding]

Dat zal achterlaten / opsturen worden, uitgaande van 1 van de 3 Apple Stores in NL, helaas.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04
crypt0rr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:36:
[...]

Synology repliceert naar aan fysiek andere locatie.
En wat als je alles weggooit? Repliceert ie dat ook?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
DiedX schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:02:
[...]

En wat als je alles weggooit? Repliceert ie dat ook?
Retentie van een maand. Dus niet direct. Belangrijkste zaken staan nog op een offline backup.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier nog mensen die echt wachten op een M2 Pro?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Greatsword schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:49:
Even over nagedacht, maar ik wilde nu een Macbook hebben om MacOS onder de knie te krijgen en ik kon hem kopen voor € 2299,- voor de 14”, 10core en 1 TB. Dat vond ik zo’n goede prijs dat ik de M2 voor lief neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redondo1982 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Even over nagedacht, maar ik wilde nu een Macbook hebben om MacOS onder de knie te krijgen en ik kon hem kopen voor € 2299,- voor de 14”, 10core en 1 TB. Dat vond ik zo’n goede prijs dat ik de M2 voor lief neem.
Ja precies, qua performance zal het waarschijnlijk allemaal niet zo spannend worden en grote kans dat het alleen maar duurder zal worden ook.

Het enige wat me eigenlijk tegen staat van de laptop is het gewicht en de zwarte laag onder het toetsenbord maar verder echt een top machine, misschien zelfs voor veel mensen wel overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Greatsword schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

Ja precies, qua performance zal het waarschijnlijk allemaal niet zo spannend worden en grote kans dat het alleen maar duurder zal worden ook.

Het enige wat me eigenlijk tegen staat van de laptop is het gewicht en de zwarte laag onder het toetsenbord maar verder echt een top machine, misschien zelfs voor veel mensen wel overkill.
Gewicht heb ik nog niet veel problemen mee, maar ik weet wel dat het overkill voor mij zal zijn. Alleen liever teveel performance dan te weinig. Als ik dan toch geld uitgeef dan maar goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ik heb de mijne inmiddels een paar maanden en mijn eerste gedachte toen ik het ding uitpakte was 'oh, die is veel dunner en lichter dan ik verwachtte.' Als je sommige verhalen op internet leest, lijkt het alsof het een enorm zwaar, log ding is, maar dat valt naar mijn idee eigenlijk heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:50:
Ik heb de mijne inmiddels een paar maanden en mijn eerste gedachte toen ik het ding uitpakte was 'oh, die is veel dunner en lichter dan ik verwachtte.' Als je sommige verhalen op internet leest, lijkt het alsof het een enorm zwaar, log ding is, maar dat valt naar mijn idee eigenlijk heel erg mee.
Ook al was ie een halve of 1 kilo zwaarder. Men is niks meer gewend tegenwoordig :P
Liever dat ie wat zwaarder aanvoelt en daardoor degelijk is, dan een laptop met weinig gewicht en gewoon goedkoop aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Greatsword schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:49:
Yes. Ik.
Althans, ik weet dat ik binnen nu en een jaar een nieuwe macbook ga kopen. Logischerwijs wordt dat dan een M2 Pro of Max. Afhankelijk van de prijzen/performance.

Laptop zal voor 90% gebruikt worden voor video editing, after effects, raw foto processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Tux3.14 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Ook al was ie een halve of 1 kilo zwaarder. Men is niks meer gewend tegenwoordig :P
Liever dat ie wat zwaarder aanvoelt en daardoor degelijk is, dan een laptop met weinig gewicht en gewoon goedkoop aanvoelt.
Die degelijkheid valt anders aardig tegen lees ik zo nu en dan haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

JB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:20:
@dangerpaki mooi beestje! Ik ben inmiddels ook in het bezit van een 16" (wel "maar" de M1 Pro) en zoek een goede USB-C naar LAN adapter.
Heb deze in gebruik: https://a.aliexpress.com/_EJpiKSF Trekt de 1000Mb netjes vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGras
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 17:02
Hey, ik denk dat ik een dooie pixel heb. Valt dit onder de standaard garantie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNCC6hq5HntX-4yrQtxTVoVK0IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGK7GyWx8GDCh7xdE0heuxRq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Onderstaand een issue dat mij tegenvalt van de nieuwe MBP 14 2021. Ben wel enthousiast over de laptop, kwaliteit van bouw en scherm- en geluidskwaliteit. Maar onderstaande geeft mij jeuk...

Situatie: MBP 14 2021 met 32G RAM-geheugen. Microsoft Office 2021 Home & Business (Mac). Wanneer ik een Office applicatie start, laten we Word nemen, duurt het erg lang voor ik het eerste scherm krijg waar ik een bestand kan selecteren of kan gaan starten met navigeren naar de locatie waar het bestand is opgeslagen. Nu weet ik dat 'erg lang' subjectief is. Mijn referentie is mijn laptop met Windows 10 uit 2012, met daarop Office Prof. Plus 2019. Als ik daar Word start, duurt het echt minder dan drie seconden en dan kan ik al ergens op klikken.

Dit is mij al opgevallen vanaf het eerste begin dat ik met de MBP werk (nog niet zo lang) en had gehoopt dat het in de toekomst sneller zou gaan, omdat macOS 'leert' van mijn gebruik.
Is dit iets dat algemeen herkend wordt? Ben ik een uitzondering? Wanneer ik hier op Google krijg ik voornamelijk issues uit het verleden die dit beschrijven, niet met de recente hard- en software die ik gebruik.

Hopelijk is het ergens een vinkje aan of uit zetten dat maakt dat ik na het klikken op Word of Excel snel kan starten met bewerken. Hoor graag van jullie ervaringen en mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
GEi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:59:
Onderstaand een issue dat mij tegenvalt van de nieuwe MBP 14 2021. Ben wel enthousiast over de laptop, kwaliteit van bouw en scherm- en geluidskwaliteit. Maar onderstaande geeft mij jeuk...

Situatie: MBP 14 2021 met 32G RAM-geheugen. Microsoft Office 2021 Home & Business (Mac). Wanneer ik een Office applicatie start, laten we Word nemen, duurt het erg lang voor ik het eerste scherm krijg waar ik een bestand kan selecteren of kan gaan starten met navigeren naar de locatie waar het bestand is opgeslagen. Nu weet ik dat 'erg lang' subjectief is. Mijn referentie is mijn laptop met Windows 10 uit 2012, met daarop Office Prof. Plus 2019. Als ik daar Word start, duurt het echt minder dan drie seconden en dan kan ik al ergens op klikken.

Dit is mij al opgevallen vanaf het eerste begin dat ik met de MBP werk (nog niet zo lang) en had gehoopt dat het in de toekomst sneller zou gaan, omdat macOS 'leert' van mijn gebruik.
Is dit iets dat algemeen herkend wordt? Ben ik een uitzondering? Wanneer ik hier op Google krijg ik voornamelijk issues uit het verleden die dit beschrijven, niet met de recente hard- en software die ik gebruik.

Hopelijk is het ergens een vinkje aan of uit zetten dat maakt dat ik na het klikken op Word of Excel snel kan starten met bewerken. Hoor graag van jullie ervaringen en mogelijke oplossing.
Vreemd ik heb de AirM2 en daar kan ik ook in 3 seconden tikken, de meeste tijd kost het bewegen van de muis naar "nieuw leeg document openen".

Is het een MacOS backup of een verse installatie (gezien je van windows komt mogelijk het laatste)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
FGras schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:36:

[Afbeelding]
Gewoon claimen. Dode pixels is iets van 15 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

Vreemd ik heb de AirM2 en daar kan ik ook in 3 seconden tikken, de meeste tijd kost het bewegen van de muis naar "nieuw leeg document openen".

Is het een MacOS backup of een verse installatie (gezien je van windows komt mogelijk het laatste)?
Heb jij niet een andere versie van Office, bijvoorbeeld het Office365 pakket? Dat is tegenwoordig een iets andere versie.

Los van dat, applicaties opstarten op een Mac is altijd wel vrij 'langzaam'. Het duurt vaak een seconde of 3 a 5. Afhankelijk van wat je opstart.
Daarna is het een kwestie van de applicatie open laten, tenzij je weet dat je hem een langere tijd niet meer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrozijn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 21:12

Kan het zijn dat je de Intel variant van Office gebruikt ipv de native variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
FGras schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:36:

[Afbeelding]
Met m'n iPad Pro dit zelfde euvel gehad, afspraak gemaakt en werd geswapt. Dus gok dat ze niet zo moelijk zullen doen, al zal de replacement van het scherm niet even wachten zijn, hou daar rekening mee.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

JoepW

iRacer & Home Assistant

Met mijn MB Pro 16" met 32 mb kost het 1 a 2 seconden om Word (MS 365 versie 1.65) te starten.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Tux3.14 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
Heb jij niet een andere versie van Office, bijvoorbeeld het Office365 pakket? Dat is tegenwoordig een iets andere versie.
2019

Ondersteuning voor Microsoft 365, Office 2021 en Office 2019 voor Apple silicon

[ Voor 33% gewijzigd door stormfly op 11-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dank jullie wel voor het snelle meedenken.
Ik heb nu anderhalf maand geleden de laptop vanaf nieuw geïnstalleerd. Heb overwogen TimeMachine in te zetten, maar heb alles handmatig overgenomen van mijn vorige MBA uit 2017. Office ook schoon geïnstalleerd. Microsoft laten kiezen welke versie, en dat is de 'M1-versie' geworden; dus dat is wel goed gegaan.
Op de MBA 2017 was Office verschrikkelijk traag, dus in verwachtte wel een significant verschil. Dat is er ook, maar vergeleken met de laptop met Windows denk ik dat het beter had kunnen / moeten zijn. Maar Tux3.14 noemt ook het wat trage starten de eerste keer. Misschien hoort het dan ook wel zo.
Mochten er nog nieuwe inzichten zijn dan hoor ik die graag. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
GEi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:15:
Dank jullie wel voor het snelle meedenken.
Ik heb nu anderhalf maand geleden de laptop vanaf nieuw geïnstalleerd. Heb overwogen TimeMachine in te zetten, maar heb alles handmatig overgenomen van mijn vorige MBA uit 2017. Office ook schoon geïnstalleerd. Microsoft laten kiezen welke versie, en dat is de 'M1-versie' geworden; dus dat is wel goed gegaan.
Op de MBA 2017 was Office verschrikkelijk traag, dus in verwachtte wel een significant verschil. Dat is er ook, maar vergeleken met de laptop met Windows denk ik dat het beter had kunnen / moeten zijn. Maar Tux3.14 noemt ook het wat trage starten de eerste keer. Misschien hoort het dan ook wel zo.
Mochten er nog nieuwe inzichten zijn dan hoor ik die graag. Alvast bedankt.
Naar mijn beleving (M1 16 inch, office 365) starten vrijwel alle Microsoft apps traag op, maar alleen als ze niet nog actief in het geheugen aanwezig zijn. M.a.w.: laten we zeggen dat ik de macbook echt van uit naar naar opstart.

Dan de eerste keer Word opstarten duurt best flink wat seconden. Als ik hem daarna d.m.v. het rode kruisje sluit (NIET dmv CMD+Q), dan blijft word in het geheugen staan. Is dat het geval, dan start Word daarna binnen 1 seconde. Sluit ik hem wel met CMD+Q, dan duurt het weer enkele seconden.

Edit: niet helemaal waar, als ik CMD+Q gebruik en daarna word opnieuw aanklik, dan start hij ook weer binnen 1 seconde. Pas als je de macbook opnieuw opstart of het memory management mogelijk word uit het geheugen mikt, zal het weer langer duren. My bad.

Dat is m.i. precies de reden waarom Apple ervoor kiest om het geheugen 'zo vol' te laten. Veel personen die van windows komen schrikken daarom, maar je kunt beter veelgebruikte apps in het geheugen laten staan, dat bevordert de opstart tijd en anders is dat geheugen er toch maar voor niets. En het verbruikt amper meer stroom.

Neemt niet weg dat ik de gehele Microsoft office suite traag op vind starten (de 1e keer). Vele andere apps zijn veel sneller en ook ik had verwacht dat de M1-versie daar duidelijk korter(e) metten mee zou maken, maar ....

[ Voor 12% gewijzigd door Zonnetje83 op 11-10-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Zonnetje83 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

<KNIP>

Dan de eerste keer Word opstarten duurt best flink wat seconden. Als ik hem daarna d.m.v. het rode kruisje sluit (NIET dmv CMD+Q), dan blijft word in het geheugen staan. Is dat het geval, dan start Word daarna binnen 1 seconde. Sluit ik hem wel met CMD+Q, dan duurt het weer enkele seconden.

Edit: niet helemaal waar, als ik CMD+Q gebruik en daarna word opnieuw aanklik, dan start hij ook weer binnen 1 seconde. Pas als je de macbook opnieuw opstart of het memory management mogelijk word uit het geheugen mikt, zal het weer langer duren. My bad.

<KNIP>
Dank je wel. Ik zal er mee moeten leren leven denk ik.
Vaak doe ik inderdaad programma's helemaal afsluiten, dat was ik gewoon vanuit Windows. Ik zal mij aanleren dat dat niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Bij mij ook het geval, Office 365 apps traag met opstarten. Ik zit maar te wachten tot er wat komt, maar dat is blijkbaar normaal. Misschien maar wat Windows gewoontes loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:05
GEi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Dank je wel. Ik zal er mee moeten leren leven denk ik.
Vaak doe ik inderdaad programma's helemaal afsluiten, dat was ik gewoon vanuit Windows. Ik zal mij aanleren dat dat niet hoeft.
Afsluiten als in CMD + Q, zodat het puntje onder de dock weggaat, kan je gewoon doen hoor.

Word start hier eigenlijk best snel op, ongeveer zo snel als in deze video op 8:33. Ik sluit dan wel nooit mijn MBP14 helemaal af en doe 'm eigenlijk altijd gewoon dicht of zet 'm in slaap. :)

Misschien vergezocht maar je gebruikt niet toevallig Rosetta om Word te draaien (Use Office for Mac powered by Apple silicon)? Dit kan je ook zien in Activity Monitor onder kolom 'Kind'.

[ Voor 20% gewijzigd door Fuwor op 11-10-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Fuwor schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:19:
[...]
Word start hier eigenlijk best snel op, ongeveer zo snel als in deze video op 8:33. Ik sluit dan wel nooit mijn MBP14 helemaal af en doe 'm eigenlijk altijd gewoon dicht of zet 'm in slaap. :)
Dat is wel erg rap. Zo had ik mij het voorgesteld. Moet dus wel kunnen. Ik zal mij aanleren Word en Excel sowieso nooit meer af te sluiten ;) .
Misschien vergezocht maar je gebruikt niet toevallig Rosetta om Word te draaien (Use Office for Mac powered by Apple silicon)? Dit kan je ook zien in Activity Monitor onder kolom 'Kind'.
Nee, geen Rosetta gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Fuwor schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Afsluiten als in CMD + Q, zodat het puntje onder de dock weggaat, kan je gewoon doen hoor.

Ik zou apps idd wel gewoon écht afsluiten. Zo veel geheugen hebben de Macs niet, dus van alles en nog wat open laten kan ook voor vertraging zorgen.
Ff getest, als ik Excel of Word open kost dat 1 tot 2 seconden. Valt wel mee?

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kamerplant schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Ik zou apps idd wel gewoon écht afsluiten. Zo veel geheugen hebben de Macs niet, dus van alles en nog wat open laten kan ook voor vertraging zorgen.
We hebben juist minimaal 16GB zodat we daar niet al te druk om hoeven te maken toch. MacOS is slim genoeg om geheugen toe te wijzen wanneer dat wel en niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

En swappen naar SSD als dat nodig is. Sluit zelfs zelden apps af.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
kamerplant schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Ff getest, als ik Excel of Word open kost dat 1 tot 2 seconden. Valt wel mee?
Ik houd ze altijd open, tot dat de Mac weer is een herstart nodig heeft. Vaak eens in de 30 dagen of met een update oid.
In de Macbooks zitten snelle SSD's, dus die dingen swappen ook enorm snel als dat nodig is. En heb altijd wel iets van 20+ apps open staan, inclusief het hele MS Office pakket omdat ik daar dagelijks mee werk. En dan staan er ook nog wel CPU/memory intensieve excel sheets tussen die open staan.
Ik heb trouwens een 16GB Macbook Pro M1Pro en een iMac 2017 32GB, waar dat altijd zonder moeite gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-08 15:58
Hey all, ik zit nog met m'n 16" uit 2019 en wil inmiddels weer upgraden. Ik vroeg me af of jullie de upgrades naar 32 GB werkgeheugen en 2 TB opslag het waard vinden om te overwegen?

Ik wacht nog tot medio of eind november (Black Friday) o.i.d. om te kijken of de 14" met 16 GB/1 TB onder de 2300 dropt of niet (kreeg vanmiddag een spookmelding van 2150, maar dat zal wel een foutje van de Pricewatch zijn geweest). Het liefst zou ik voor de upgrades gaan, maar als dat 3k+ wordt lijkt het mij het niet zo waard (of er moet een 0% rente regeling met betalen in termijnen zijn). Sinds na de 15" mid-2010 niet een MacBook Pro gehad waar ik niet binnen een jaar al iets te klagen over heb gehad, dus zonder goede deal voelt het niet als een goede investering.

Klachten over mijn reacties kunnen naar /dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Blizz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:03:
Hey all, ik zit nog met m'n 16" uit 2019 en wil inmiddels weer upgraden. Ik vroeg me af of jullie de upgrades naar 32 GB werkgeheugen en 2 TB opslag het waard vinden om te overwegen?

Ik wacht nog tot medio of eind november (Black Friday) o.i.d. om te kijken of de 14" met 16 GB/1 TB onder de 2300 dropt of niet (kreeg vanmiddag een spookmelding van 2150, maar dat zal wel een foutje van de Pricewatch zijn geweest). Het liefst zou ik voor de upgrades gaan, maar als dat 3k+ wordt lijkt het mij het niet zo waard (of er moet een 0% rente regeling met betalen in termijnen zijn). Sinds na de 15" mid-2010 niet een MacBook Pro gehad waar ik niet binnen een jaar al iets te klagen over heb gehad, dus zonder goede deal voelt het niet als een goede investering.
Voor een beetje internetten zou ik niet de upgrades nemen 😜
Waarvoor ga je hem gebruiken? Zonder dat te weten kunnen we je niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizz
orillion schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Voor een beetje internetten zou ik niet de upgrades nemen 😜
Waarvoor ga je hem gebruiken? Zonder dat te weten kunnen we je niet adviseren.
Goed punt natuurlijk :+
Waar ik het nu of in de toekomst voor wil gebruiken: software dev, video encoding (ffmpeg/handbrake), VMs draaien, gaming, met gebruik van een 4k-monitor.

Ik kan nu al niet een filmpje kijken op een 4k-monitor zonder dat de computer uiteindelijk gaat laggen, dus dingen zoals zware VMs draaien of gamen op een monitor doe ik nu eigenlijk ook al niet en daar kan ik dus niet zoveel over zeggen. Het idee is dat de Mac gewoon langer dan 3 jaar meegaat zonder issue, maar daarom vraag ik me af of Macs met 32 GB het ook echt benutten. Een YouTuber kon z'n Mac eind vorig jaar (denk ik) niet zover krijgen om meer dan 17 GB te gebruiken door verschillende video-exports tegelijk met een Xcode build te runnen, maar we zijn weer wat updates verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blizz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:03:

Ik wacht nog tot medio of eind november (Black Friday) o.i.d. om te kijken of de 14" met 16 GB/1 TB onder de 2300 dropt of niet (kreeg vanmiddag een spookmelding van 2150, maar dat zal wel een foutje van de Pricewatch zijn geweest). Het liefst zou ik voor de upgrades gaan, maar als dat 3k+ wordt lijkt het mij het niet zo waard
De mooiste prijzen vind je toch echt op V&A of Marktplaats.

Werk je nu ook al met 32GB op je 16" of niet? 2TB is wel behoorlijk wat opslag en daar zou je natuurljk eventueel op kunnen besparen middels een externe SSD zoals een Samsung T7.
Blizz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

Waar ik het nu of in de toekomst voor wil gebruiken: software dev, video encoding (ffmpeg/handbrake), VMs draaien, gaming, met gebruik van een 4k-monitor.

Het idee is dat de Mac gewoon langer dan 3 jaar meegaat zonder issue, maar daarom vraag ik me af of Macs met 32 GB het ook echt benutten.
Deze Mac gaat zonder problemen wel een jaar of 5 mee en al helemaal als je voor bijvoorbeeld 32GB gaat, maar dat is wel echt heel veel power. Is natuurlijk ook maar net hoeveel RAM je wilt toekennen aan je VM's e.d. en hoeveel je er tegelijkertijd draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizz
Greatsword schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:30:
[...]

De mooiste prijzen vind je toch echt op V&A of Marktplaats.

Werk je nu ook al met 32GB op je 16" of niet? 2TB is wel behoorlijk wat opslag en daar zou je natuurljk eventueel op kunnen besparen middels een externe SSD zoals een Samsung T7.

[...]

Deze Mac gaat zonder problemen wel een jaar of 5 mee en al helemaal als je voor bijvoorbeeld 32GB gaat, maar dat is wel echt heel veel power. Is natuurlijk ook maar net hoeveel RAM je wilt toekennen aan je VM's e.d. en hoeveel je er tegelijkertijd draait.
Dat klopt, ik neem er alleen denk ik ook AppleCare+ bij aangezien ik Apple sinds de 2016 niet zo vertrouw zoals voorheen, om dezelfde reden koop ik ook liever nieuw.

Ik werk nu met 16 GB en 1 TB. Er wordt aardig swap gebruikt (wie kan er de meeste pagina's open/geminimaliseerd houden in de browser?), maar 1 TB is wat krap sinds ik van iCloud Photos en Messages in the Cloud ben afgestapt toen Apple begon met content scannen. Ik heb nu twee externe HD's die ik voor Time Machine gebruik (en elke keer dat ik ze nodig heb is er natuurlijk 1 gecorrumpeerd), twee T7s om als mirrored extern te gebruiken tikt ook weer aan. Maar 2 TB is inderdaad een beetje ruim, ook ruim qua kosten met de marges die Apple hanteert.

Ergens hangt dan wel de vraag of over 4 jaar 16 GB nog steeds voldoende is, maar in principe geloof ik dat ook wel; de CPU en hitte waren eerder het probleem bij de Intel-machines en dat lost de M1/M1 Pro al met gemak op natuurlijk. :9 Dan is dezelfde configuratie misschien wel voldoende toekomstbestendig. Hmm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blizz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Dat klopt, ik neem er alleen denk ik ook AppleCare+ bij aangezien ik Apple sinds de 2016 niet zo vertrouw zoals voorheen, om dezelfde reden koop ik ook liever nieuw.

Ik werk nu met 16 GB en 1 TB. Er wordt aardig swap gebruikt (wie kan er de meeste pagina's open/geminimaliseerd houden in de browser?), maar 1 TB is wat krap sinds ik van iCloud Photos en Messages in the Cloud ben afgestapt toen Apple begon met content scannen. Ik heb nu twee externe HD's die ik voor Time Machine gebruik (en elke keer dat ik ze nodig heb is er natuurlijk 1 gecorrumpeerd), twee T7s om als mirrored extern te gebruiken tikt ook weer aan. Maar 2 TB is inderdaad een beetje ruim, ook ruim qua kosten met de marges die Apple hanteert.

Ergens hangt dan wel de vraag of over 4 jaar 16 GB nog steeds voldoende is, maar in principe geloof ik dat ook wel; de CPU en hitte waren eerder het probleem bij de Intel-machines en dat lost de M1/M1 Pro al met gemak op natuurlijk. :9 Dan is dezelfde configuratie misschien wel voldoende toekomstbestendig. Hmm.
Betreft Apple Care ieder zijn ding natuurlijk. Heb het zelf nog nooit nodig gehad. Heb een goede inboedel/apparatuur verzekering en als er wel wat was met Apple producten was daar altijd wel een gratis service programma voor.

Heb zelf ook 16GB en 1TB aan opslag, zat te twijfelen over 2 TB maar die kosten krijg je eigenlijk ook nooit meer terug bij eventuele verkoop, dus een Externe SSD is voor mij dan een prima oplossing als ik het echt even nodig heb.

Gelukkig zijn die Intel temperaturen inderdaad voorbij, alhoewel nu de winter aanbreekt dat wel eens fijn was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:57
[...]

Ik heb even gekeken, maar geldt niet voor mobiele telefoons. Ik heb voor mobiele telefoons zelf nog niks beters gevonden dan Apple care. Voor laptops en al het andere is zo’n verzekering dan wel weer interessanter dan Apple care.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 15:01

scorpie

Supra Addict

Ik word helemaal gek van het verspringen van windows bij het opnieuw aansluiten van dezelfde externe monitor. Ik arrange m'n windows hoe ik ermee wil werken, haal monitor los en loop met laptop weg, kom later terug en sluit dezelfde monitor aan en flop, windows zijn weer random versprongen. Ik sleep de windows naar de juiste monitor, en daar verspringen ze weer naar de op die monitor ingestelde grootte.. Is dit een instelling ofzo? Ik kan het nergens vinden in elk geval, maar het werkt vreselijk frustrerend.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@scorpie Heb je hier al gekeken en wat zaken aan/uit geklikt? Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/wYI6I.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 15:01

scorpie

Supra Addict

Greatsword schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:34:
@scorpie Heb je hier al gekeken en wat zaken aan/uit geklikt? [Afbeelding]
Ik meen me te herinneren dat ik een soortgelijke optie heb gezien en heb geprobeerd, maar na nogmaals te kijken stond die optie nu uit. Ik heb em aangezet, en ga straks even testen als ik me weer ga verplaatsen met de laptop, thanks! :)

edit: Oh ja, nu weet ik het weer. Dat vinkje zorgt er alleen maar voor dat de volgorde van Spaces (andere desktops) wordt gepind op laatst gebruik. Dus toch niet wat ik zoek, het gaat mij echt om de applicatie vensters.

[ Voor 19% gewijzigd door scorpie op 18-10-2022 13:11 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze is inmiddels ook te bestellen:

Belkin iPhone-houder met MagSafe voor Mac‑notebooks

https://store.apple.com/nl/xc/product/HQ642ZM/A

Voor het Studio Display moet hij later ook nog uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DigtOGr_24c5NSY7KT8qeQvgg8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naDWkUh4D0jF0UJ1xl4zkfKO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 18-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:23

Blaz0r

:)

Ik was eigenlijk een beetje op de M2 update aan het wachten (waarschijnlijk over een paar weken). Maar gezien wat er met de prijzen is gebeurd bij de iPhone 14 release en de nieuwe iPads vandaag, denk ik er toch aan om alsnog een 16 inch (M1pro, 16/32GB, 1TB) aan te schaffen. Als ik het met de huidige laagste prijs vergelijk gok ik dat het zo'n 1000 euro gaat schelen.

Wat me eigenlijk het meeste tegen houdt is dat al de modellen met scherpe prijs de ISO toetsenbord indeling hebben. Die linker shift gaat me (zeker in het begin) echt tegen staan. Echt jammer dat Apple zo ongeveer het enige bedrijf is dat standaard "Nederlandse" toetsenborden uitlevert.

Ik heb de meeste winkels via de pricewatch bekeken, weet iemand toevallig nog een winkel waar ze "custom" configuraties leveren voor vergelijkbare prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:29
Hier nu ook een 16" M1 max met 32 GB geheugen, 32 Grafische Cores en 1 TB schijf.

Ook ik was aan het wachten voor de M2 en het liefste 2TB schijf, echter had Amazon een hele interessante deal (3125, t.o.v. de 3849 van apple). Daarnaast verwacht ik dat de M2 (veel) duurder word, gezien de prijzen bij de air's. En voor dit verschil in prijs kun je best leuke oplossingen voor die extra 1 TB verzinnen.

Al met al heel blij met de machine. Voelt voor mij echt als thuiskomen na een rondzwerving vanaf een 17" macbook pro late 2011 (gebruikt tot +/- 2015, iets met een grafische kaart), naar een windows gaming machine, naar een macbook air m1 in 2020 (iets met corona en weinig inkomsten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Blaz0r schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:08:
Ik was eigenlijk een beetje op de M2 update aan het wachten (waarschijnlijk over een paar weken). Maar gezien wat er met de prijzen is gebeurd bij de iPhone 14 release en de nieuwe iPads vandaag, denk ik er toch aan om alsnog een 16 inch (M1pro, 16/32GB, 1TB) aan te schaffen. Als ik het met de huidige laagste prijs vergelijk gok ik dat het zo'n 1000 euro gaat schelen.

Wat me eigenlijk het meeste tegen houdt is dat al de modellen met scherpe prijs de ISO toetsenbord indeling hebben. Die linker shift gaat me (zeker in het begin) echt tegen staan. Echt jammer dat Apple zo ongeveer het enige bedrijf is dat standaard "Nederlandse" toetsenborden uitlevert.

Ik heb de meeste winkels via de pricewatch bekeken, weet iemand toevallig nog een winkel waar ze "custom" configuraties leveren voor vergelijkbare prijzen?
Ik zit met hetzelfde dilemma. Zelfs retailers die ook custom orders kunnen maken voeren de adviesprijs door zodra je het US toetsenbord wil.
Amac in ieder geval. Het verschil is meer dan €400!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:00
Greatsword schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:51:

[Afbeelding]
Ik wacht ook op de externe monitor variant. Dan kan ik de iPhone als front facing camera gebruiken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH2Mr-8LpcYGWEvfmI7BaANBAvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElMkbUWWAHLsykm5FWjK3pot.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion

Logitech MX Mechanical Mini is in NL ook alleen maar in die uitvoering te krijgen. Volgens mij zin er wel meer bedrijven “eigenwijs”.

Ik heb uiteindelijk gewoon een MacBook 14” gekocht met die toetsenbord indeling voor €1949. Scheelt zoveel met de adviesprijs, ik was het na een week of twee gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
orillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Logitech MX Mechanical Mini is in NL ook alleen maar in die uitvoering te krijgen. Volgens mij zin er wel meer bedrijven “eigenwijs”.

Ik heb uiteindelijk gewoon een MacBook 14” gekocht met die toetsenbord indeling voor €1949. Scheelt zoveel met de adviesprijs, ik was het na een week of twee gewend.
Klopt, ik heb ook een MB 14” 1TB gekocht voor € 2299,- en dat scheelt teveel. Ik was het NL toetsenbord al gewend, maar voor de desktop heb ik wel US. MX Keys toetsenbord heb ik gekocht op Amazon US. Dat kan vast ook met de mechanical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Ferrox1 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:45:
Hier nu ook een 16" M1 max met 32 GB geheugen, 32 Grafische Cores en 1 TB schijf.

Ook ik was aan het wachten voor de M2 en het liefste 2TB schijf, echter had Amazon een hele interessante deal (3125, t.o.v. de 3849 van apple). Daarnaast verwacht ik dat de M2 (veel) duurder word, gezien de prijzen bij de air's. En voor dit verschil in prijs kun je best leuke oplossingen voor die extra 1 TB verzinnen.

Al met al heel blij met de machine. Voelt voor mij echt als thuiskomen na een rondzwerving vanaf een 17" macbook pro late 2011 (gebruikt tot +/- 2015, iets met een grafische kaart), naar een windows gaming machine, naar een macbook air m1 in 2020 (iets met corona en weinig inkomsten).
De huidige Pro kopen lijkt inderdaad de beste move. Wachten op de nieuwe zal weinig verschil brengen in performance, maar wel in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09
Greatsword schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:51:

[Afbeelding]
Wow, Apple-prijzen. 35 euro voor een stukje plastic en aluminium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Rivanov schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Ik wacht ook op de externe monitor variant. Dan kan ik de iPhone als front facing camera gebruiken. :)

[Afbeelding]
3D printer? https://www.printables.com/social/167712-schwa/about

[ Voor 47% gewijzigd door Greatsword op 19-10-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Belkin producten zijn sowieso wel aan de prijs. Maar toegeven; de kwaliteit is ook wel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:57

Zou de M1 niet goedkoper worden zodra de M2 beschikbaar is? Of zal het gewoon niet meer geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
gabn88 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Zou de M1 niet goedkoper worden zodra de M2 beschikbaar is? Of zal het gewoon niet meer geleverd worden?
De M1 Air werd volgens mij duurder bij Apple zelf toen de M2 versie kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:23

Blaz0r

:)

[...]

Als ze nog leverbaar blijven dan zal de prijs omhoog gaan, kijk maar naar wat de prijzen van de iPads gisteren hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Aangezien de verschillen echt minimaal zullen zijn zou het heel raar zijn als ze deze nog in de lineup zouden laten.

Bij de Air kan je nog spreken van en Re-design waarvoor je dan een premium kan betalen.

Ik verwacht dus dat huidige M1 er uit gaan, de M2 ervoor in de plaatst komt met een stijging van c.a. 19%.
Met andere woorden nu nog snel 1 bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 19:40
Ja precies of je kunt gokken op een mooie Black Friday deal met M1 Pro's eind volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ook niet, maar net gevraagd of https://threedee.nl/ het voor me kon printen en voor 6,50 was het een no brainer, dus gelijk maar 2 besteld (1 voor de Macbook en 1 voor het Studio Display)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
De prijzen voor refurbished modellen bij de officiële US Apple store zijn inmiddels met 15% omlaag gegaan.
Dit kan een teken zijn dat de nieuwe modellen er aan komen maar het blijft natuurlijk speculeren.
https://www.reddit.com/r/..._2021_macbook_pro_prices/

Gezien de prijsstijgingen van alle andere Apple producten heb ik in ieder geval nog snel een 14" MacBook Pro besteld. Mocht het volgende week toch meevallen met de prijsstijging of de M2 toch overtuigen kan ik mijn bestelling altijd nog annuleren.

Blijft spijtig dat ik de korting misloop doordat ik het US toetsenbord nergens te krijgen is.
Coolblue had in het verleden wel het US toetsenbord maar daar zijn ze mee gestopt een hele tijd geleden.

[ Voor 17% gewijzigd door ismael86 op 19-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Greatsword schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Ik ook niet, maar net gevraagd of https://threedee.nl/ het voor me kon printen en voor 6,50 was het een no brainer, dus gelijk maar 2 besteld (1 voor de Macbook en 1 voor het Studio Display)
Wauw. Welke heb jij laten printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rivanov Ze zijn binnen en passen perfect.

MBP, Studio Display en MBP zonder benodigde MagSafe, enige nadeel van die laatste is dat hij bij mij niet past met een Spigen Case er omheen, dus die moet je er dan steeds afhalen.

Nu maar aan de slag met de RC Beta ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A-gr5nusx-i3rKTJVJteaNfLU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUjSG4K3sQWyShKJV5apZSO0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Greatsword schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:22:
@Rivanov Ze zijn binnen en passen perfect.

MBP, Studio Display en MBP zonder benodigde MagSafe, enige nadeel van die laatste is dat hij bij mij niet past met een Spigen Case er omheen, dus die moet je er dan steeds afhalen.

Nu maar aan de slag met de RC Beta ;)

[Afbeelding]
Zou dit je scherm kunnen beschadigen? Of zit er een binnenvoering in?

Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9