• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
Fleighe schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:34:
Ik verwacht komende week mijn doe het zelf installatie af te ronden van een vwl55/6 buitenunit + vwz AI controller + VRC720 thermostaat. Daarna eea lektesten en dan wordt het tijd spanning op het systeem te zetten. Hebben jullie nog tips waar op te letten bij de eerste inbedrijfstelling? :D
Succes, laat ons weten hoe het is gegaan en ik ben benieuwd naar je installatie schema.

Bij mij is vandaag ook de VWL 75/7.1 (pro) geleverd met VWZ AI + VRC 720 (die moet zonder buffervat op mijn vloerverwarming) maar ik kan tot zo ver geen schema vinden dus het wordt even goed zoeken en lezen. (is er iemand die toevallig de zelfde setup heeft en hier een schema van kan delen?)

Eerst maar even bezig met de voorbereiding van de plek waar hij komt te staan :)

  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
pc_slopert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:58:
In de thermostaat zie ik dat er een error was. Nu net in de VWZ AI zie ik ook dezelfde storing. F520 Fout sensor temp. afgifte systeem aanvoer. Hoe los je dat op?
[Afbeelding][Afbeelding]
In de handleiding staat simpelweg:
Cause: The sensor is not connected or the sensor input has short-circuited

Remedy:
– Check and, if required, replace the sensor
– Replace the cable harness
Als ik het goed begrijp, gaat dat om de interne aanvoertemperatuursensor. De weerstand van de temperatuurvoeler zou ca. 10 kOhm moeten zijn bij 25 graden. Ik vrees dat je (of iemand anders) die door moet meten.

  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
De sensor zit in de wp unit of is die op de vwz ai aangesloten?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
pc_slopert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:52:
De sensor zit in de wp unit of is die op de vwz ai aangesloten?
Ik begrijp hem als: de temperatuursensors in de buitenunit zelf. Hij staat in de handleiding midden tussen andere sensoren intern in de buitenunit. Maar zeker weten doe ik niet.

Heb je ook een externe sensor aangesloten op de VWZ AI dan? Zo niet: dan moet het wel de interne sensor zijn.

  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Nee dat niet maar ik meen dat er wel een optie is voor een sensor op de aanvoer

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Vandaag even zelf in de Arotherm gekeken. Snap nu wel dat de sensor problemen geeft want daar is water overheen gegaan (foto). En is best wat verweerd door de kalk. Voor nu eerst maar even wat schoon gemaakt en de sensor op een schoon stukje buis gezet. Kijken of het nu wel weer wil werken. Lijkt dat de sensor wel weer iets meet. Nu ook koelen aangezet om te testen in plaats van de verwarming hoger.... Al warm genoeg zo :) . Kijken wat dat gaat doen. Zie nu nog niet veel gebeuren.

Hoe kom ik van dat natte gedoe af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8Dt8DACLhZQVwlDQ8R11uGQlZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYiszmZeYuoN0oYn7wfjchZ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG75_HcJVDjCAfP9jN53L4d_Op8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzHcRHzZdWVFE4g8ODjkBSO1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZBcJQeLf1W0yagKZkQEQk7TrEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFcQCuSVqMo6WgUzRSypjJWI.jpg?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:41
pc_slopert schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:53:
Vandaag even zelf in de Arotherm gekeken. Snap nu wel dat de sensor problemen geeft want daar is water overheen gegaan (foto). En is best wat verweerd door de kalk. Voor nu eerst maar even wat schoon gemaakt en de sensor op een schoon stukje buis gezet. Kijken of het nu wel weer wil werken. Lijkt dat de sensor wel weer iets meet. Nu ook koelen aangezet om te testen in plaats van de verwarming hoger.... Al warm genoeg zo :) . Kijken wat dat gaat doen. Zie nu nog niet veel gebeuren.

Hoe kom ik van dat natte gedoe af?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je automatische ontluchter lekt, denk ik. Staat hij nog open? Heb je geen (traag) drukverlies?

  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Hoe krijg je die dicht, zit helemaal ingepakt? Heb wel drukverlies maar dacht dat ergens anders in het systeem was (overstort ventiel op een vulkraan)...

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pc_slopert schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:15:
Hoe krijg je die dicht, zit helemaal ingepakt? Heb wel drukverlies maar dacht dat ergens anders in het systeem was (overstort ventiel op een vulkraan)...
Heb ik hier niet ooit gelezen dat die dingen eigenlijk vervangen moeten worden?
Bekend euvel volgens mij bij Vaillant.

;)

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hemaworstje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Heb ik hier niet ooit gelezen dat die dingen eigenlijk vervangen moeten worden?
Bekend euvel volgens mij bij Vaillant.

;)
Vaak een stukje vuil in de ontluchter. Even door blazen kan een oplossing zijn.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Hemaworstje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Heb ik hier niet ooit gelezen dat die dingen eigenlijk vervangen moeten worden?
Bekend euvel volgens mij bij Vaillant.

;)
In de handleiding staat dat je hem moet sluiten bij het eerste onderhoud. Zie pagina 176. Er staan echter weinig details hoé je hem moet sluiten.

  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Ja, zou handig zijn om te weten hoe je hem sluit. Kan ik dan gelijk doen nu.

Ga morgen de ntc sensor vervangen. Helaas wel een uur rijden om die op te halen. Opsturen duurt enkele dagen en dat gaat de "baas in huis" niet fijn vinden.

Vaillant NTC-voeler warmtapwater 103429

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dat was toch een kwestie van de bovenkant dichtdraaien? Ik meen me dat te herinneren van eerdere plaatjes maar heb het zelf nooit gedaan. En ik heb zelf heel traag drukverlies, waarbij ik die ontluchter verdenk.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hemaworstje schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Heb ik hier niet ooit gelezen dat die dingen eigenlijk vervangen moeten worden?
Bekend euvel volgens mij bij Vaillant.

;)
Ik kan me dat eigenlijk niet herinneren, alleen dichtdraaien.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:15
pc_slopert schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:53:
Vandaag even zelf in de Arotherm gekeken. Snap nu wel dat de sensor problemen geeft want daar is water overheen gegaan (foto). En is best wat verweerd door de kalk. Voor nu eerst maar even wat schoon gemaakt en de sensor op een schoon stukje buis gezet. Kijken of het nu wel weer wil werken. Lijkt dat de sensor wel weer iets meet. Nu ook koelen aangezet om te testen in plaats van de verwarming hoger.... Al warm genoeg zo :) . Kijken wat dat gaat doen. Zie nu nog niet veel gebeuren.

Hoe kom ik van dat natte gedoe af?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hoe oud is de WP?

Met dit soort dingen laat ik gewoon Vaillant langskomen, kunnen ze leren van hun eigen spul. ;)

  • Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:05
Hoort er niet een rood nippeltje daar bovenin te zitten waar nu het water uit druipt? En is het dan niet zo dat als je die dichtdraait de ontluchter gesloten is?

  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Heb al eens een keer eerder gekeken en geen rood nippeltje gezien in die ontluchter. Wel handig dat hij dicht is als ik een nieuwe sensor er onder plaats. Wil wel dat die wat langer mee gaat.
De WP is circa 2 jaar oud.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:41
pc_slopert schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:04:
Heb al eens een keer eerder gekeken en geen rood nippeltje gezien in die ontluchter. Wel handig dat hij dicht is als ik een nieuwe sensor er onder plaats. Wil wel dat die wat langer mee gaat.
De WP is circa 2 jaar oud.
Ik denk dat het rood dopje hier te zien is: YouTube: Innenleben einer Wärmepumpe - Vaillant Arotherm Plus

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:03

Seafarer

XXX

pc_slopert schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:09:
Ja, zou handig zijn om te weten hoe je hem sluit. Kan ik dan gelijk doen nu.

Ga morgen de ntc sensor vervangen. Helaas wel een uur rijden om die op te halen. Opsturen duurt enkele dagen en dat gaat de "baas in huis" niet fijn vinden.

Vaillant NTC-voeler warmtapwater 103429
Je kunt de sensor eens inspuiten met WD40. Dat lost de kalk op of zorgt ervoor dat je het makkelijk kunt verwijderen. Voorts verdrijft WD40 ook vocht.
80% kans dat het weer werkt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Ik zag net dat ik in dec 2024 al een foto heb gepost over de ontluchter en daar zie ik ook geen rood dopje. Toen was het al wel wat nat onder in de WP maar nog niet zoals nu. Dus dat kan de boosdoener zijn... Waar haal ik zo'n dopje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LubLOgGOCFNAxrMj0-bTEFXDFQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7F8C4cJhD6xUK6jXHEVCn7Q.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:05
pc_slopert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:51:
Ik zag net dat ik in dec 2024 al een foto heb gepost over de ontluchter en daar zie ik ook geen rood dopje. Toen was het al wel wat nat onder in de WP maar nog niet zoals nu. Dus dat kan de boosdoener zijn... Waar haal ik zo'n dopje?

[Afbeelding]
Exploded view: https://www.emax-haustechnik.de/shop/images/products/media/2541506_Technisches_Datenblatt__dat-de.pdf

Vaillant nummer 0020278074

lijkt uiteindelijk dit te zijn: https://rbm.eu/download/775/_en-GB_CT0791.0_03%20Valvola%20automatica%20serie%20miniluft_en-GB.pdf Edit: nee, andere aansluiting onderaan

  • pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:41
Ja ik had die inmiddels ook gezien bij de warme onderdelen winkel :) . Heb zelf een dopje geprint is nu mooi dicht. Alleen de verkeerde sensor gehad (of zelf gekozen..) past niet op deze buis. Hopelijk morgen dan wel de de goede sensor in huis. Gelukkig kunnen we met dit weer koud douchen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_7HMrwvG9AaNU0Hs6RlyZ_sxnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ3xlJfBJHl3iBJB6dH7y4BH.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
pc_slopert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:23:
Ja ik had die inmiddels ook gezien bij de warme onderdelen winkel :) . Heb zelf een dopje geprint is nu mooi dicht. Alleen de verkeerde sensor gehad (of zelf gekozen..) past niet op deze buis. Hopelijk morgen dan wel de de goede sensor in huis. Gelukkig kunnen we met dit weer koud douchen...
[Afbeelding]
Je kan het vat laten opwarmen in noodbedrijf met het warmte element, het element zit in je binnenunit als goed is en staat los van de WP, het element hoort aanwezig te zijn als je WP ook SWW doet.

Ja ik weet het hier op Tweakers zijn warmte elementen vloeken in de kerk maar dat ding is er juist voor deze situatie,s incidenteel laten opwarmen zorgt niet direct voor een torenhoge energierekening.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2026 14:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Je kan het vat laten opwarmen in noodbedrijf met het warmte element, het element zit in je binnenunit als goed is en staat los van de WP, het element hoort aanwezig te zijn als je WP ook SWW doet.

Ja ik weet het hier op Tweakers zijn warmte elementen vloeken in de kerk maar dat ding is er juist voor deze situatie,s incidenteel laten opwarmen zorgt niet direct voor een torenhoge energierekening.
Bij de nieuwe R290 modellen is een BUH niet meer verplicht.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:57
Heeft iemand ervaring met een goede installateur in de regio Arnhem/Nijmegen?

  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06
Thiazzz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:18:
Heeft iemand ervaring met een goede installateur in de regio Arnhem/Nijmegen?
Ja daar heb ik mogelijk ook interesse in!

  • heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:42
@Tieske88 @Thiazzz Ik ben werkzaam in regio Nijmegen/Arnhem. Of ik goed ben mag een ander oordelen, ik heb recentelijk nog een flink aantal foto’s van mijn installaties geplaatst hier. Bij interesse kun je een bericht sturen.

  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Vandaag wordt onze Arotherm Pro 7.1 geplaatst en nu vroeg ik mij af hoe kan ik het onderhoud het beste regelen? Direct via Vailliant of hoe hebben jullie dit gedaan en welke kosten zijn hier mee gemoeid?

  • Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
Welk onderhoud?

  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Geen idee, maar geen onderhoud lijkt me ook onwaarschijnlijk?

  • strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Veel meer dan je vuilfilter openschroeven en de bladeren van je buitenunit af poetsen hoeft er ook niet te gebeuren... Het systeem op druk houden (bijvullen) kun je zelf ook.

Hier stond een dode link.


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
strandbal schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:28:
Veel meer dan je vuilfilter openschroeven en de bladeren van je buitenunit af poetsen hoeft er ook niet te gebeuren... Het systeem op druk houden (bijvullen) kun je zelf ook.
Het is wel iets meer dan beetje poetsen, maar je kan grotendeels zelf inderdaad.

- Vuilfilter, CV druk, Controle op lekkage ook in de buitenunit, condensbak/afvoer schoon, Verdamper controlleren op vuil.

- Koudemiddelcircuit maar dat kan enkel een gecertificeerde installateur, vraag me af of dat uberhaupt een reguliere installateur ooit naar kijkt.
- Installatie uitlezen aantal draaiuren met start/stops vergelijken als de installatie niet teveel pendelt, parameters bijstellen indien nodig.

- Veiligheidskleppen controleren etc, ook je inlaatcombinatie testen als je die hebt(SWW).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2026 10:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:57:
Vandaag wordt onze Arotherm Pro 7.1 geplaatst en nu vroeg ik mij af hoe kan ik het onderhoud het beste regelen? Direct via Vailliant of hoe hebben jullie dit gedaan en welke kosten zijn hier mee gemoeid?
Vaillant kan jouw installateur ook ontzorgen met een onderhoudscontract. Het is maar de vraag of je dat wilt:

Ken je onze onderhoudscontracten al? Daarmee heb jij zelf geen omkijken meer naar onderhoud, terwijl je je klant toch complete service biedt.

Wij regelen planning, onderhoud en reparaties — Je klant is verzekerd van tweejaarlijks onderhoud door Vaillant experts, tot het einde van de levensduur van zijn toestel. Of het nu gaat om een Vaillant cv-ketel, warmtepomp of hybride systeem — wij zorgen dat alles blijft draaien zoals het hoort.
Waarom een onderhoudscontract?
Met een Vaillant onderhoudscontract kies je voor gemak en zekerheid voor je klant:

Tweejaarlijks onderhoud door fabriekseigen monteurs

Originele Vaillant onderdelen

Duidelijke, vaste kosten

Extra ondersteuning (afhankelijk van het type contract)

Er is altijd een contract dat past bij de wensen van je klant en de leeftijd van zijn toestel. Dit is inbegrepen per contractvorm:

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Thanks all, ik lees ook dat Vailliant eenmalige onderhoudsbeurten aanbied voor 390 euro.

Dit misschien 1x per 2 jaar laten doen? Uit de reacties hierboven maak ik op dat weinig een onderhoudscontract hebben. Voor CV is dit wellicht wat gangbaarder als voor een warmtepomp.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:24:
Thanks all, ik lees ook dat Vailliant eenmalige onderhoudsbeurten aanbied voor 390 euro.

Dit misschien 1x per 2 jaar laten doen? Uit de reacties hierboven maak ik op dat weinig een onderhoudscontract hebben. Voor CV is dit wellicht wat gangbaarder als voor een warmtepomp.
Een van de belangrijkste voordelen van Vaillant is hun landelijke servicedienst. Dat ontbreekt bij veel aanbieders en ben je volledig afhankelijk van jouw installateur/leverancier.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Jeroennus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:24:
Thanks all, ik lees ook dat Vailliant eenmalige onderhoudsbeurten aanbied voor 390 euro.

Dit misschien 1x per 2 jaar laten doen? Uit de reacties hierboven maak ik op dat weinig een onderhoudscontract hebben. Voor CV is dit wellicht wat gangbaarder als voor een warmtepomp.
De Essential Care contract kost € 363, eens per 2 jaar onderhoud.
Eenmalig onderhoud € 390,83

Ben zelf ook niet van abonnementen, mja.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2026 12:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Helaas geen succes met mijn installatie vandaag. De monteur de installatie nog niet in bedrijf. De driewegklep blijft tikken en hij vermoed dat het een verkeerde is? Daarnaast foutmeldcode 100 in stand-by en f 821 ..VL temperatuursensor ongeldig. Dus mochten jullie wellicht suggesties hebben dan hoor ik het graag

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:54:
Helaas geen succes met mijn installatie vandaag. De monteur de installatie nog niet in bedrijf. De driewegklep blijft tikken en hij vermoed dat het een verkeerde is? Daarnaast foutmeldcode 100 in stand-by en f 821 ..VL temperatuursensor ongeldig. Dus mochten jullie wellicht suggesties hebben dan hoor ik het graag
Merk en type klep?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
De Honneywell 6013

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Een externe Honeywell driewegklep die je op een Vaillant aroTHERM warmtepomp aansluit, moet het type VC4013 zijn.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Dankje @Carboy54, wwet iemand wat het installatieschema moet zijn voor een full electric? Is dat 8?

  • Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:49
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:07:
[...]

De Essential Care contract kost € 363, eens per 2 jaar onderhoud.
Eenmalig onderhoud € 390,83

Ben zelf ook niet van abonnementen, mja.
Dit zijn jaarlijkse abonnements prijzen die je noemt toch?

  • heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:42
Jeroennus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:31:
Dankje @Carboy54, wwet iemand wat het installatieschema moet zijn voor een full electric? Is dat 8?
Klopt, 8. Als je de stappen invult kom je hier ook op uit.

  • heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:42
Jannibal23 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Dit zijn jaarlijkse abonnements prijzen die je noemt toch?
Klopt, prijzen per jaar

  • TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:36

TOA

Dag allen, ik wilde met deze hittegolf de koeling functie activeren van onze Unitower Pure VWL 108/7.2 IS met Sensocomfort VRC 720/2 kamerthermostaat. De dauwpuntbeveiliging staat op (met 2K offset), en de minimale aanvoertemperatuur staat op 22 graden. Vermits het dauwpunt 21 graden is, is de aanvoertemperatuur nu dus 23 graden. Echter, na een uurtje koeling staat de koperen aanvoerleiding tussen binnenunit en verdeler nat van de condens. En nu dat ik er goed in detail op sta te kijken, zie ik ook hier en daar groene vlekjes en puntjes.

Is dit allemaal een probleem?

Bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door TOA op 21-06-2026 21:37 ]


  • azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:40
pc_slopert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:23:
Ja ik had die inmiddels ook gezien bij de warme onderdelen winkel :) . Heb zelf een dopje geprint is nu mooi dicht. Alleen de verkeerde sensor gehad (of zelf gekozen..) past niet op deze buis. Hopelijk morgen dan wel de de goede sensor in huis. Gelukkig kunnen we met dit weer koud douchen...
[Afbeelding]
Heb je het dopje ook ergens beschikbaar gemaakt voor andere mensen waar het ontbreekt? :)

  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:19

Mipatje

Petrolhead

Jeroennus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:57:
Vandaag wordt onze Arotherm Pro 7.1 geplaatst en nu vroeg ik mij af hoe kan ik het onderhoud het beste regelen? Direct via Vailliant of hoe hebben jullie dit gedaan en welke kosten zijn hier mee gemoeid?
Ik heb een AroTherm plus 125/6.
Het onderhoud door Vaillant laten doen. Zou iedere 2 jaar moeten gebeuren. Monteur heeft het volgende gedaan. Buitenkant met een sopje schoongemaakt, open gemaakt en de lamellen ingespoten met een lamellen reiniger. Met de waterstraal zonder druk doorgespoeld. De zaak weer dicht gemaakt en gevraagd of alles goed functioneerde. Toen was het klaar. Is een gesloten systeem het werkt of het werkt niet.
Rekening was € 411,40 zegge vierhonderdelf euro en veertig eurocent.
Koop een airco lamellen cleaner en doe het zelf.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:21
Bij mij was het ook zo met 125/6. Ook heeft de monteur de filter met magneet erin voor MEH97 schoongemaakt. Verder niks. Alles voor 180 euro. Hij komt elke jaar terug.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:15
Mipatje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Ik heb een AroTherm plus 125/6.
Het onderhoud door Vaillant laten doen. Zou iedere 2 jaar moeten gebeuren. Monteur heeft het volgende gedaan. Buitenkant met een sopje schoongemaakt, open gemaakt en de lamellen ingespoten met een lamellen reiniger. Met de waterstraal zonder druk doorgespoeld. De zaak weer dicht gemaakt en gevraagd of alles goed functioneerde. Toen was het klaar. Is een gesloten systeem het werkt of het werkt niet.
Rekening was € 411,40 zegge vierhonderdelf euro en veertig eurocent.
Koop een airco lamellen cleaner en doe het zelf.
Naar mijn weten is het pluspunt van Vaillant het contract, dus voorrang op (garantie)onderdelen en response en aanrijdtijd, Ook is een contract minder duur dan een eenmalig onderhoud. Tussen de 185 en 235 per jaar waarbij dan eens per 2 jaar onderhoud wordt gedaan, maar in principe betaal je voor de paraatheid en service achter de hand. Kwestie van wat je wil inderdaad, mensen die zelf niet handig zijn of in de koude periode snel geholpen willen worden is dit een mooie oplossing.

  • Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:25
Technician- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Naar mijn weten is het pluspunt van Vaillant het contract, dus voorrang op (garantie)onderdelen en response en aanrijdtijd, Ook is een contract minder duur dan een eenmalig onderhoud. Tussen de 185 en 235 per jaar waarbij dan eens per 2 jaar onderhoud wordt gedaan, maar in principe betaal je voor de paraatheid en service achter de hand. Kwestie van wat je wil inderdaad, mensen die zelf niet handig zijn of in de koude periode snel geholpen willen worden is dit een mooie oplossing.
Maar facturatie gaat via de eigen installateur toch en die heeft daar bij ons helaas geen zin in

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden


  • Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Naar mijn weten is het pluspunt van Vaillant het contract, dus voorrang op (garantie)onderdelen en response en aanrijdtijd,
Gevoelsmatig heb ik daar toch moeite mee. Je moet dus betalen voor iets wat je ook zelf kunt om vooraan in de rij te staan. En als je geen abonnement hebt om een sopje over de unit te halen, de lamellen schoon te maken en te kijken of er lekkagesporen zijn wordt je als straf achteraan in de wachtrij geplaatst.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin


  • roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:41
TOA schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:21:
Dag allen, ik wilde met deze hittegolf de koeling functie activeren van onze Unitower Pure VWL 108/7.2 IS met Sensocomfort VRC 720/2 kamerthermostaat. De dauwpuntbeveiliging staat op (met 2K offset), en de minimale aanvoertemperatuur staat op 22 graden. Vermits het dauwpunt 21 graden is, is de aanvoertemperatuur nu dus 23 graden. Echter, na een uurtje koeling staat de koperen aanvoerleiding tussen binnenunit en verdeler nat van de condens. En nu dat ik er goed in detail op sta te kijken, zie ik ook hier en daar groene vlekjes en puntjes.

Is dit allemaal een probleem?

Bedankt alvast!
Dauwpuntbewaking is gebaseerd op de temperatuur/vochtigheid in de ruimte waar je kamerthermostaat hangt. Misschien is die anders in de ruimte waar je buizen lopen en condenseert daardoor je buis? Eventueel kan je buisisolatie aanbrengen?

  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mjier schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Gevoelsmatig heb ik daar toch moeite mee. Je moet dus betalen voor iets wat je ook zelf kunt om vooraan in de rij te staan. En als je geen abonnement hebt om een sopje over de unit te halen, de lamellen schoon te maken en te kijken of er lekkagesporen zijn wordt je als straf achteraan in de wachtrij geplaatst.
Dat is zoals ik het lees min of meer een aanname van de mensen waar je op reageert.
Ik heb geen onderhoudscontract. Stel de MTBF is 5 jaar dan is dat zo (zal dan meestal ook niks groots zijn maar een fan, relais of 3-wegklep), maar dan heb je wel al 1000 euro betaald om (bij wijze van) 3 uur eerder geholpen te worden. Verder zijn de onderdelen er... of niet, is mijn logica.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze bij de uniTower de magnesiumstaaf eruit halen om te controleren/reinigen. Daar zal dan vast ook wel extra voor gerekend worden aangezien je daar 15-20min mee bezig bent. Dat doe ik naast de overige taakjes dan ook zelf maar zal het gemiddelde huishouden niet zelf gaan doen. Of je dit dan aan een lokale Vaillant installateur gunt of Vaillant Nederland B.V. (de grote stapel) moet ieder voor zich bepalen.

----------------
Mijn schoonmoeder betaald dus wel iedere jaar tegen de 300,- voor een onderhoudsbeurt aan haar LG ThermaV. Buiten 1 installateur bij haar in de buurt wil niemand een LG aanraken en dat geeft dan onrust. Snap ik. Maar als de unit na 'onderhoud' nog steeds even scheef staat als voorheen (waardoor de fanlagers hoorbaar slijten) en er nog steeds even veel hondenharen in de condensor hangen.. Soms heb ik dan het idee dat mensen graag rust tussen de oren willen hebben ten koste van hun portemonnee, zonder rationeel stil te staan bij wat ze dan eigenlijk kopen. Is ook wel een beetje Nederlands denk ik.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • epTa
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:13
Ik ben aan het kijken naar een Vaillant warmtepomp, en na enkele offertes te hebben opgevraagd, inclusief een schouw, twijfel ik tussen de installatie van een 5kW Pro (55/7.1) en de 5kW Plus (55/8.1). Scheelt €1150 tussen de twee opties (€13.685 pro, €14.836 plus, na subsidie).

Kijkend in de Tsjechische documenten moduleert de plus wat lager, en is stiller, maar de pro kan meer koelen, ietsje hogere COP in sommige gevallen, en heeft een grotere cv watertemperatuur range (10-70, ipv 20-70), misschien weet iemand waarom en of dat uitmaakt?

Gezien mijn geringe verbruik (600m3) zou zelfs de 3.5kW passen, maar die lijkt identiek aan de 55 en komt geloof ik pas in de herfst uit.

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

epTa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:18:
Ik ben aan het kijken naar een Vaillant warmtepomp, en na enkele offertes te hebben opgevraagd, inclusief een schouw, twijfel ik tussen de installatie van een 5kW Pro (55/7.1) en de 5kW Plus (55/8.1). Scheelt €1150 tussen de twee opties (€13.685 pro, €14.836 plus, na subsidie).

Kijkend in de Tsjechische documenten moduleert de plus wat lager, en is stiller, maar de pro kan meer koelen, ietsje hogere COP in sommige gevallen, en heeft een grotere cv watertemperatuur range (10-70, ipv 20-70), misschien weet iemand waarom en of dat uitmaakt?

Gezien mijn geringe verbruik (600m3) zou zelfs de 3.5kW passen, maar die lijkt identiek aan de 55 en komt geloof ik pas in de herfst uit.
Als je al aan een 3.5kW genoeg zou hebben dan zou ik voor de versie gaan die het verst terug kan moduleren. Tsja, dat is dan de plus.

Van klussen krijg je grijze haren


  • Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:03
Koelen vwl75/6

Hallo,

Ik heb een vwl75/6 met boven en beneden in totaal 22 groepen van zo’n 65 meter hoh 10cm

Nieuwbouw woning

Koelen werkt super huis 21 graden boven wat meer maar ook geen zonnewering buiten .

Maar ik zie dat ie dag en nacht runs maakt van 45 min aan en dan 45 min uit achter elkaar door.


Aanvoer is 17-18 terug iets hoger 21 -22

hoe kan ik dit aanpakken? Om langere runs te maken? Omdat dit altijd hetzelfde is zal het een instelling zijn? Of kan ik iets instellen in de vwl 195?

In de woonkamer kamer hangt een Sensocomfort 720

  • heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:42
Vandelek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:52:
Koelen vwl75/6

hoe kan ik dit aanpakken? Om langere runs te maken? Omdat dit altijd hetzelfde is zal het een instelling zijn? Of kan ik iets instellen in de vwl 195?
je runs zijn niks mis mee. Boven de 10 minuten per run is het minimale voor een redelijke levensduur. Kijk ook naar je verhouding start/stops en draaiuren per jaar.

Je vvw oppervlakte zal rond de 143m2 zijn x 20w koelvermogen per m1 is dus 2,86kw koelvermogen van je vloer. Dat is minder dan de 75/6 aan minimaal vermogen koelvermogen heeft. Dit zou kunnen verklaren dat je “kortere” runs hebt.

  • heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:42
epTa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:18:
Ik ben aan het kijken naar een Vaillant warmtepomp, en na enkele offertes te hebben opgevraagd, inclusief een schouw, twijfel ik tussen de installatie van een 5kW Pro (55/7.1) en de 5kW Plus (55/8.1). Scheelt €1150 tussen de twee opties (€13.685 pro, €14.836 plus, na subsidie).
Vanmiddag beide gezien en geluisterd bij Vaillant en ben zeer aangenaam verrast door de Pro. Bouwkwaliteit is ietsjes minder, wat met name resulteert in iets meer geluid +4dba tov de Plus (niet extra afgeveerde compressor, geen dubbel gescheiden warmtewisselaar, geen flexibele overgang aanvoer/retour) Nog steeds een super kwaliteit en beter dan de b-merken. En 5 jaar garantie en de goede service van Vaillant. Het mooie is (maar niet voor jou van belang) dat hij een 30 kilo lichter is en de 75/7.1 net zo groot is als de 55/8.1! Je kunt echt prima ook voor de pro kiezen als die +4dba niet uitmaakt. Maakt geld niet uit kies dan voor de plus, net wat betere bouwwijze en afzonderlijke onderdelen.

  • Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:03
heszol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:44:
[...]

je runs zijn niks mis mee. Boven de 10 minuten per run is het minimale voor een redelijke levensduur. Kijk ook naar je verhouding start/stops en draaiuren per jaar.

Je vvw oppervlakte zal rond de 143m2 zijn x 20w koelvermogen per m1 is dus 2,86kw koelvermogen van je vloer. Dat is minder dan de 75/6 aan minimaal vermogen koelvermogen heeft. Dit zou kunnen verklaren dat je “kortere” runs hebt.
Oké opzich koelt het prima maar ik dacht misschien kan ik hem via instellingen anderhalf uur oid laten draaien en dan een uur uit bijv.


Verwarmen gaat overigens prima, lange runs van 4 u en met beetje koude soms wel meer dan 24u. Op minimaal.


Dus start stops zit goed. Qua warmen

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
TOA schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:21:
Dag allen, ik wilde met deze hittegolf de koeling functie activeren van onze Unitower Pure VWL 108/7.2 IS met Sensocomfort VRC 720/2 kamerthermostaat. De dauwpuntbeveiliging staat op (met 2K offset), en de minimale aanvoertemperatuur staat op 22 graden. Vermits het dauwpunt 21 graden is, is de aanvoertemperatuur nu dus 23 graden. Echter, na een uurtje koeling staat de koperen aanvoerleiding tussen binnenunit en verdeler nat van de condens. En nu dat ik er goed in detail op sta te kijken, zie ik ook hier en daar groene vlekjes en puntjes.

Is dit allemaal een probleem?

Bedankt alvast!
Dat is heel normaal bij koperen leiding, voornamelijk de aanvoerleiding moet je dampdicht isoleren met bijvoorbeeld armaflex, je kan ook boven dauwpunt blijven maar dan is koeling waardeloos.


Wil je boven dauwpunt blijven zet offset op 4k bijvoorbeeld, nog condens? dan 5k...

De verdeler dient van kunstof te zijn, rvs of staal is koeling wel heel beperkt, bijna zo goed als waardeloos.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2026 21:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:36

TOA

mr_evil08 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Dat is heel normaal bij koperen leiding, voornamelijk de aanvoerleiding moet je dampdicht isoleren met bijvoorbeeld armaflex, je kan ook boven dauwpunt blijven maar dan is koeling waardeloos.


Wil je boven dauwpunt blijven zet offset op 4k bijvoorbeeld, nog condens? dan 5k...

De verdeler dient van kunstof te zijn, rvs of staal is koeling wel heel beperkt, bijna zo goed als waardeloos.
Ja ik dacht nog te zeggen: het is niet enkel de aanvoerleiding maar ook de verdeler zelf die condens had, en deze is in rvs vermoed ik. Dus eigenlijk is de conclusie: mijn setup is gewoon niet geschikt voor koeling ?

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:15
Mjier schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Gevoelsmatig heb ik daar toch moeite mee. Je moet dus betalen voor iets wat je ook zelf kunt om vooraan in de rij te staan. En als je geen abonnement hebt om een sopje over de unit te halen, de lamellen schoon te maken en te kijken of er lekkagesporen zijn wordt je als straf achteraan in de wachtrij geplaatst.
Heel makkelijk, dan neem je geen contract.


Ik zie het anders, Vaillant heeft een servicenetwerk opgetuigd, dat zijn veel bussen, mensen, teamleiders e.d. daarvoor Vragen ze een fee, en dan kun je kiezen of je daarvan gebruik wil maken. Doe je dat niet zal je zelf ook storingen moeten oplossen. Onderdelen worden nl altijd vlot geleverd.


Veel andere merken hebben niks. En kan zelfs de Nl importeur wegvallen waardoor zelfs onderdelen leveringen lastig worden.

En als je als installateur op vakantie bent en je kunt niemand bij je klant krijgen op dat moment en Vaillant staat er wel, dan is dat prettig ook al kost je dat €250,-

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 23-06-2026 07:22 ]


  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Vandelek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Oké opzich koelt het prima maar ik dacht misschien kan ik hem via instellingen anderhalf uur oid laten draaien en dan een uur uit bijv.


Verwarmen gaat overigens prima, lange runs van 4 u en met beetje koude soms wel meer dan 24u. Op minimaal.


Dus start stops zit goed. Qua warmen
Je geeft aan dat het 21 graden is binnen. Wat is de ingestelde doeltemperatuur bij het koelen (op de thermostaat)? Zou de thermostaat niet gewoon stoppen met koelen omdat de doeltemperatuur is bereikt?

Runs van drie kwartier aan, drie kwartier uit zijn overigens helemaal prima.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 23-06-2026 07:39 ]


  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
TOA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Ja ik dacht nog te zeggen: het is niet enkel de aanvoerleiding maar ook de verdeler zelf die condens had, en deze is in rvs vermoed ik. Dus eigenlijk is de conclusie: mijn setup is gewoon niet geschikt voor koeling ?
Je kan de rvs verdeler natuurlijk ook "gewoon" inpakken in dampdichte isolatie. Dat is wat gepruts, je krijgt vrij veel naden die je moet lijmen, maar t werkt wel.

Tijdens deze vochtige dagen is het dauwpunt vrij hoog, en als je een relatief hoge koeltemperatuur instelt, heeft de warmtepomp vrij gauw overshoot (/undershoot). Dan krijg je meteen condens op ongeïsoleerde leidingen. De vloer zelf is er veel minder gevoelig voor, omdat die zoveel massa heeft dat die slechts langzaam afkoelt. Met geïsoleerde leidingen kan je dus best wat winnen.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
En ook met wat druppels op je RVS verdeler werkt je vloerkoeling gewoon hoor. Niet te druk om maken, is het te warm voor :+

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vandelek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:52:
hoe kan ik dit aanpakken? Om langere runs te maken?
Je kunt instellen dat het koelen pas start als de energie integraal de -100 graden bereikt heeft. Standaard is dit -60 graden. Hierdoor mag de warmteschuld (in dit geval koudeschuld) wat meer oplopen, waardoor de warmtepomp iets langer zal voordat het uitschakelpunt (0 graden) bereikt is. volgens mij is dit een instelling op de binnenunit (ik regel dit zelf via Ebusd).

Maar goed, het effect zal niet mega-groot zijn... Het minimale koelvermogen wat je warmtepomp levert is nu eenmaal groter dan benodigd is. Op een gegeven moment zal de integraalregeling ingrijpen en de run stoppen.
mr_evil08 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:10:
[...]
De verdeler dient van kunstof te zijn, rvs of staal is koeling wel heel beperkt, bijna zo goed als waardeloos.
Oprechte vraag, maar waarom? Het is de watertemp. die bepaald hoe koel het wordt, niet het materiaal waar een verdeler van gemaakt is. Dat het ene materiaal wat beter over condens kan staat daar los (en persoonlijk denk ik dat het met RVS wel wat losloopt)..

In het verlengde daarvan, ik heb nu keurig dauwpuntbewaking aanstaan. Zijn er mensen die ervaring hebben met uitschakelen daarvan en enkel te regelen met het beperken van de minimale aanvoertemp?

[ Voor 31% gewijzigd door Question Mark op 23-06-2026 08:42 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
TOA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Ja ik dacht nog te zeggen: het is niet enkel de aanvoerleiding maar ook de verdeler zelf die condens had, en deze is in rvs vermoed ik. Dus eigenlijk is de conclusie: mijn setup is gewoon niet geschikt voor koeling ?
Klopt, het koper moet je dampdicht isoleren en je verdeler moet kunstof zijn wil je echt koelen, boven dauwpunt blijven van de aanvoerleiding zorgt dat vloerkoeling waardeloos zal zijn.

Staar je niet blind want blijft topkoeling, +/- 3 graden daalt de kamertemperatuur, het voelt een stuk aangenamer maar zeker geen airco.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2026 09:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
Question Mark schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Je kunt instellen dat het koelen pas start als de energie integraal de -100 graden bereikt heeft. Standaard is dit -60 graden. Hierdoor mag de warmteschuld (in dit geval koudeschuld) wat meer oplopen, waardoor de warmtepomp iets langer zal voordat het uitschakelpunt (0 graden) bereikt is. volgens mij is dit een instelling op de binnenunit (ik regel dit zelf via Ebusd).

Maar goed, het effect zal niet mega-groot zijn... Het minimale koelvermogen wat je warmtepomp levert is nu eenmaal groter dan benodigd is. Op een gegeven moment zal de integraalregeling ingrijpen en de run stoppen.


[...]

Oprechte vraag, maar waarom? Het is de watertemp. die bepaald hoe koel het wordt, niet het materiaal waar een verdeler van gemaakt is. Dat het ene materiaal wat beter over condens kan staat daar los (en persoonlijk denk ik dat het met RVS wel wat losloopt)..

In het verlengde daarvan, ik heb nu keurig dauwpuntbewaking aanstaan. Zijn er mensen die ervaring hebben met uitschakelen daarvan en enkel te regelen met het beperken van de minimale aanvoertemp?
Hier wel ervaring met het uitschakelen van de dauwpuntbewaking. Zodra het dauwpunt 17 a 18+ graden is schakel ik het vvw circuit uit en koel ik enkel condenserend (7 graden Ta) met fancoils.

Niet-condenserend koelen zonder dauwpuntbewaking lijkt me erg lastig. Het dauwpunt is te variabel om telkens met de hand bij te stellen. Soms lijkt min. 18 graden veilig, maar de afgelopen dagen kwam het dauwpunt soms al boven de 19 graden. Dan krijg je zonder bewaking toch weer wat condens. Overigens krijg ik bij zo’n hoog dauwpunt het minimale koelvermogen ook niet meer weg.

Deze ochtend was het dauwpunt hier weer 13 graden. Dan kun je echt los met niet-condenserend koelen. _/-\o_

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

NL-Kasper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Overigens krijg ik bij zo’n hoog dauwpunt het minimale koelvermogen ook niet meer weg.
Precies, en daar zit mijn uitdaging ook. Ik heb nu relatief korte runs, een relatief hoog stroomverbruik en het effect is te laag om echt de kamer wat te koelen. De aanvoertemp is iets naar beneden schroeven zou dan een goede oplossing zijn.

Ik kan natuurlijk eens de volgende testen doen:
  • Dauwpunt offset verlagen van 2K naar 1K of zelfs naar 0
  • Dauwpuntbewaking uit, en minimale aanvoertemp geautomatiseerd via Home Assistant mee laten bewegen rond het dauwpunt (bv. continue 1K onder het dauwpunt houden).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
In mijn situatie werkte het uiteindelijk om de afgifte te vergroten (extra vvw) en bij hoog dauwpunt condenserend te koelen, dus de Ta te verlagen onder dauwpunt. Dan wordt ook de luchtvochtigheid in huis minder, waardoor het dauwpunt ook weer zakt.

Misschien had je dit al geprobeerd, maar wat ook nog kan om wat langere runs te krijgen:
  • Continue fluisterbedrijf inschakelen (60% reductie). Je compressor draait dan max. 40%. Mijn ervaring is dat dit ervoor zorgt dat de overshoot (of is het undershoot :)) minder is en je dus langer binnen de Energie-integraal blijft.
  • Ta bijstellen met Ebus. Dus bij koeling beginnen met een hoge aanvoertemp. (bijv. 19 of 20), en dan telkens deze iets verlagen zodra je bij de actuele aanvoertemp. in de buurt komt. Pas als je het dauwpunt nadert kun je stoppen met verlagen. Is een beetje hetzelfde idee als vorig punt, maar dan forceer je dus eigenlijk de compressor om op minimaal vermogen te starten en te blijven. Hiervoor moet dan inderdaad de bewaking wel worden uitgezet.

[ Voor 9% gewijzigd door NL-Kasper op 23-06-2026 10:46 ]


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Niet condenserend koelen is dit jaar lastiger vanwege al die onweersbuien etc, dauwpuntbewaking zet CV aanvoer op 19c waardoor niet meer effectief is.

Boven de singlesplit 3,5kwh airco aangezet en in 2 uur staat de aanvoer weer op 12c waardoor het huis weer gekoeld wordt, de airco kan niet het volledige huis koelen maar wel zorgen dat de luchtvochtigheid enorm daalt zodat CV koeling weer kan meedoen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2026 10:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:59
Zelf heb ik de dauwpunt delta op 1K gezet. En dat werkt deze zomer tot nu toe best goed.

Gisterenmiddag en avond (12:15-22:15) en dus uren lang met een Ta van ca 16 graden de vloer gekoeld. Geen condens op de vloer en verdeler (kunststof) gehad. Afgelopen weekend werd de vloer wel een tikje vochtig na een vergelijkbare periode koelen. Dan zet ik de koeling een paar uur uit. Sowieso heb ik bij vele uren achter elkaar koelen dat de WP (75/6) dan wat gaat pendelen. Op zich maakt me dat niet zo heel veel uit zo lang het niet te gek wordt: ik hanteer ca 40 minuten als minimale draaitijd in koelbedrijf. Als dat korter wordt zet ik hem een paar uur uit. Gedurende de nacht heb ik de koelmodus nog niet aan gehad.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:15
Question Mark schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Je kunt instellen dat het koelen pas start als de energie integraal de -100 graden bereikt heeft. Standaard is dit -60 graden. Hierdoor mag de warmteschuld (in dit geval koudeschuld) wat meer oplopen, waardoor de warmtepomp iets langer zal voordat het uitschakelpunt (0 graden) bereikt is. volgens mij is dit een instelling op de binnenunit (ik regel dit zelf via Ebusd).

Maar goed, het effect zal niet mega-groot zijn... Het minimale koelvermogen wat je warmtepomp levert is nu eenmaal groter dan benodigd is. Op een gegeven moment zal de integraalregeling ingrijpen en de run stoppen.


[...]

Oprechte vraag, maar waarom? Het is de watertemp. die bepaald hoe koel het wordt, niet het materiaal waar een verdeler van gemaakt is. Dat het ene materiaal wat beter over condens kan staat daar los (en persoonlijk denk ik dat het met RVS wel wat losloopt)..

In het verlengde daarvan, ik heb nu keurig dauwpuntbewaking aanstaan. Zijn er mensen die ervaring hebben met uitschakelen daarvan en enkel te regelen met het beperken van de minimale aanvoertemp?
In de kunstof verdelers zitten luchtkamers wat dus daadwerkelijk ook isoleert en dauw veel minder snel optreedt. Op de vaak bronzen wartelmoeren dan weer niet.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:15
Franciesco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:07:
Zelf heb ik de dauwpunt delta op 1K gezet. En dat werkt deze zomer tot nu toe best goed.

Gisterenmiddag en avond (12:15-22:15) en dus uren lang met een Ta van ca 16 graden de vloer gekoeld. Geen condens op de vloer en verdeler (kunststof) gehad. Afgelopen weekend werd de vloer wel een tikje vochtig na een vergelijkbare periode koelen. Dan zet ik de koeling een paar uur uit. Sowieso heb ik bij vele uren achter elkaar koelen dat de WP (75/6) dan wat gaat pendelen. Op zich maakt me dat niet zo heel veel uit zo lang het niet te gek wordt: ik hanteer ca 40 minuten als minimale draaitijd in koelbedrijf. Als dat korter wordt zet ik hem een paar uur uit. Gedurende de nacht heb ik de koelmodus nog niet aan gehad.
Dan koel je dus sowieso in tijdsblokken. Dat is denk ik wel beter omdat je de vloer de tijd geeft om weer warmte te accumuleren

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:59
Klopt.

Dit is eventueel ook via een tijdschema in te programmeren. Maar vooralsnog kies ik voor de handmatige methode omdat ik niet zo duidelijk heb wanneer ik tegen te veel pendelen en/of condensatie aan ga lopen. Want ondanks dat ik de WP nu 4 winters heb, heb ik hem nog maar erg beperkt ingezet voor koeling.

  • Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
Zucht.... kom hier even mijn frustratie uiten.

Nu hoopte ik ook te koelen deze zomer, maar kwam er een maand geleden achter dat ik de functie niet heb in de app. Via de thermostaat instellingen kan ik "koelen mogelijk" wel aanzetten (wat standaard uit stond). Via Zone 1 kan ik dit ook overzetten op koelen en dan op handmatig of tijdschema instellen. Maar er gebeurt niets, wat ik ook probeer.

Bovendien springt de instelling "koelen mogelijk" automatisch na een tijdje weer terug op nee.

De warmtepomp (Arotherm Split Plus 7kW) werd in september geïnstalleerd, en ik heb toen de nodige foutmeldingen en koude douches gehad. Een sensor bleek niet correct, en de Vaillant monteur vertelde mij dat de installateur de verkeerde binnenunit had geplaatst die helemaal niet bij deze buitenunit paste. De installateur stelde voor om de unit pas te vervangen als ik weer foutmeldingen had, uiteraard heb ik aangegeven de juiste unit te willen en niet te wachten. Dat is uiteindelijk ook gebeurd en het loopt allemaal prima, qua verwarmen dan.

In mijn herinnering had ik de koelfunctie bij de vorige (verkeerde) unit wel in de app staan.

Nu is het vakantieperiode bij de installateur en wacht ik al twee weken totdat ze het komen inplannen, plus de twee weken daarvoor dat ze het telefonisch probeerden op te lossen. Vaillant eist bovendien dat de installateur eerst ter plaatse komt voordat zij zelf langskomen.

Ik sta dus op het punt een mail te schrijven met mijn ongenoegen over het lange wachten.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? En dan niet het prutswerk
Ik lees ook dat er een zogenaamde coding resistor geplaatst moet worden om koeling te activeren (door Vaillant zelf)?

  • Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:18
de coding resistor is exact de afstand van een atx power connector psu 24 pin en de ohm (4) weerstand is ook gekend (heb hem ooit gevraagd staat in dit topic vermeld ;))

@Plint
gevonden:
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

en moest je hem gewoon willen kopen; https://www.solyd.be/nl/v...elfunctie-0020269259.html
installatie handleiding
https://asset.eezybridge....-866b-22776c886bb6/248629

[ Voor 53% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-06-2026 14:47 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600


  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
@Plint Bij de Arotherm Plus /6 serie moet je eerst de "Koelmodus" op "Actief" zetten op de VWZ AI of andere binnenunit. Anders gaat de WP niet op de compressor koelen. Heb je dat misschien ook bij de Split Plus? Is denk ik het controleren waard.

Die codeerweerstand is volgens mij alleen nodig als je de WP gekocht hebt in landen waar koelen standaard was uitgeschakeld, omdat je anders minder subsidie zou kunnen krijgen, zoals België.

[ Voor 28% gewijzigd door marcop23 op 23-06-2026 15:06 ]


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Plint schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:27:
Zucht.... kom hier even mijn frustratie uiten.

Nu hoopte ik ook te koelen deze zomer, maar kwam er een maand geleden achter dat ik de functie niet heb in de app. Via de thermostaat instellingen kan ik "koelen mogelijk" wel aanzetten (wat standaard uit stond). Via Zone 1 kan ik dit ook overzetten op koelen en dan op handmatig of tijdschema instellen. Maar er gebeurt niets, wat ik ook probeer.

Bovendien springt de instelling "koelen mogelijk" automatisch na een tijdje weer terug op nee.

De warmtepomp (Arotherm Split Plus 7kW) werd in september geïnstalleerd, en ik heb toen de nodige foutmeldingen en koude douches gehad. Een sensor bleek niet correct, en de Vaillant monteur vertelde mij dat de installateur de verkeerde binnenunit had geplaatst die helemaal niet bij deze buitenunit paste. De installateur stelde voor om de unit pas te vervangen als ik weer foutmeldingen had, uiteraard heb ik aangegeven de juiste unit te willen en niet te wachten. Dat is uiteindelijk ook gebeurd en het loopt allemaal prima, qua verwarmen dan.

In mijn herinnering had ik de koelfunctie bij de vorige (verkeerde) unit wel in de app staan.

Nu is het vakantieperiode bij de installateur en wacht ik al twee weken totdat ze het komen inplannen, plus de twee weken daarvoor dat ze het telefonisch probeerden op te lossen. Vaillant eist bovendien dat de installateur eerst ter plaatse komt voordat zij zelf langskomen.

Ik sta dus op het punt een mail te schrijven met mijn ongenoegen over het lange wachten.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? En dan niet het prutswerk
Ik lees ook dat er een zogenaamde coding resistor geplaatst moet worden om koeling te activeren (door Vaillant zelf)?
Pak even de handleiding van de binnenunit erbij, via installateursmenu parameter Koeltechnologie = Ja zetten, deze staat default op Nee.

Kost minder tijd dan installateurs laten komen, letop dat dauwpuntbewaking daarna aan staat in de kamer thermostaat anders kan het een zwembad in huis worden.

Die coding resistor ofwel koelsleutel hebben de Belgen last van i.v.m subsidie geneuzel, dat komt niet voor in Nederland volgensmij.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
@Icekiller2k6 Thanks! Zij moeten dit natuurlijk gewoon fixen. Maar het kan dus best een mogelijk oplossing zijn. Ik had dit ook gemeld aan de installateur, maar die wist van niks.

@marcop23 & @mr_evil08 : Ik heb inmiddels aardig wat menu en instellingen gezien en doorgklikt, ook met stappenplan van installateur.

Sowieso heb ik niet veel opties in de binnenunit en lijkt het meeste via thermostaat? REGELING: door regelaar Ik heb dus ook geen optie Koeltechniek.

Dit zijn de opties:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ndw5yT7-OvBQDpwMiTY28mspuDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uu9rWzrsU68I451f45DWWTAo.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 208 209 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic