• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:26
Wij hebben toen helaas veel te weinig groepen laten plaatsen op "zolder" (4m nok met hoge wanden dus gewone verblijfsruimte), omdat ik blind ben meegegaan in het advies van onze aannemer. Daarom is het daar altijd best kouder dan op de begane grond en eerste verdieping. Momenteel een verschil van 3.5/4 graden maar dat wordt wat beter zodra de wp niet meer uitslaat, dan zien wij rond de 3 graden verschil. Wij hebben al van alles geprobeerd, maar beter inregelen doet echt niets meer.

Ik weet dat dit niet heel efficiënt is, maar ik dacht eraan een doorstroomverwarmer op de invoer te plaatsen om de watertemperatuur een enkele grad of twee te verhogen, wanneer wij het echt nodig hebben.

Wat denken jullie hierover? De retour zal dan niet warmer zijn dan op de andere verdiepingen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-12 17:17
Ik heb het idee dat de warmte opbrengst cijfers van de sensoren in de buitenunit komen.

Bij mij geeft de sensor structueel 1-2c aanvoertemperatuur te hoog en retourtemp ook ter vergelijking met de sensoren binnen.

Mogelijk heeft de positie van de buitenunit invloed, hier staat die beschut bij anderen met grote afwijkingen wellicht in de volle noorderwind?

Je kan het zelf nakijken via installateursmenu, de aan en retourtemp zijn adhoc uitleesbaar en vergelijk ze met de binnenvoelers als je die binnen hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2025 16:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-12 21:01
Gramser schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:59:
Ik ben zo blij dat ik apploos ben. De stress…! :+
Met afregelen stooklijn toch wel fijn dat je precies tot op tiende graad kunt aflezen ipv halve graad thermostaat zodat op uitgebreid hij net niet afslaat. Vakantie? Op afstand weer aanzetten WP.

Cop hier opgelost. Plusminus 0,6 erbij optellen. :D Uiteindelijk gaat het toch om netto verbruik.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]

Met afregelen stooklijn toch wel fijn dat je precies tot op tiende graad kunt aflezen ipv halve graad thermostaat zodat op uitgebreid hij net niet afslaat. Vakantie? Op afstand weer aanzetten WP.

Cop hier opgelost. Plusminus 0,6 erbij optellen. :D Uiteindelijk gaat het toch om netto verbruik.
De mening deel ik niet
Mijn arotherm heeft een kwh meter die ik een keer in de week noteer. Verder is het echt place and forget. Ik kijk er nooit naar. De eerste 2 weken heb ik de stooklijn uitgevogeld en uiteindelijk op uitgebreid. Draait nu ruim 3 jaar. Jaarverbruik 2700 kwh in een vrijstaandhuis uit 96 met radiatoren.
Nee dat apparaat kan het heel goed zelf en heeft mijn aandacht niet nodig.

snameroc

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:25
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]

Ach, als je het niet hebt gehad weet je waarschijnlijk niet wat je mist. Maar het zal vast wel handig zijn!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-12 21:01
snameroc schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:10:
[...]

De mening deel ik niet
Mijn arotherm heeft een kwh meter die ik een keer in de week noteer. Verder is het echt place and forget. Ik kijk er nooit naar. De eerste 2 weken heb ik de stooklijn uitgevogeld en uiteindelijk op uitgebreid. Draait nu ruim 3 jaar. Jaarverbruik 2700 kwh in een vrijstaandhuis uit 96 met radiatoren.
Nee dat apparaat kan het heel goed zelf en heeft mijn aandacht niet nodig.
Even vraagje. Heb jij hem op adaptief staan? Ik blijf maar het probleem hebben dat de stooklijn bij mij lineair een probleem is. Hij zou meer in een kromming moeten lopen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:21
ben2513 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:18:
Wij hebben toen helaas veel te weinig groepen laten plaatsen op "zolder" (4m nok met hoge wanden dus gewone verblijfsruimte), omdat ik blind ben meegegaan in het advies van onze aannemer. Daarom is het daar altijd best kouder dan op de begane grond en eerste verdieping. Momenteel een verschil van 3.5/4 graden maar dat wordt wat beter zodra de wp niet meer uitslaat, dan zien wij rond de 3 graden verschil. Wij hebben al van alles geprobeerd, maar beter inregelen doet echt niets meer.

Ik weet dat dit niet heel efficiënt is, maar ik dacht eraan een doorstroomverwarmer op de invoer te plaatsen om de watertemperatuur een enkele grad of twee te verhogen, wanneer wij het echt nodig hebben.

Wat denken jullie hierover? De retour zal dan niet warmer zijn dan op de andere verdiepingen.
Kun je de afgifte op zolder niet vergroten door bv het circuit uit te breiden met wandverwarming? Ik dacht te lezen dan er ook een stuk wand is.
Of indien gewenst lokaal bijverwarmen met een elektrisch kacheltje of ir paneel? Dat zal sneller effect hebben indien de temp niet continue hoger hoeft te zijn.
Of een airco toevoegen waar je meteen ook wat aan hebt tijdens de zomer?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:44:
[...]

Even vraagje. Heb jij hem op adaptief staan? Ik blijf maar het probleem hebben dat de stooklijn bij mij lineair een probleem is. Hij zou meer in een kromming moeten lopen.
Nee dat staat uit bij mij. Ik heb wel met geprobeerd maar beviel niet zo goed.

snameroc

Pagina: 1 ... 185 186 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic