Batilan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Volgens mij gooi je toch een paar dingen door elkaar. OHPCF is één van de mogelijke toepassingen binnen de
EEBUS standaard (dus niet ebus). Hoewel intern de Vaillant gateway ebus zal gebruiken om de warmtepomp aan te sturen is dat slechts een implementatie detail. Extern ondersteund de gateway wel EEBUS aansturing. Er zijn er bij mijn weten geen standaarden die de interactie tussen OHPCF en ebus beschrijven. Sterker nog:
Vaillant lijkt richting modbus te bewegen. Maar volgens mij is de precieze strategie van Vaillant m.b.t. modbus en ebus nog niet expliciet duidelijk.
Volgens mij beweegt het hele EEBUS/OHPCF initiatief langzaam in vergelijking met de moderne HEMS oplossingen. Ik begrijp dat het een behoorlijk complexe standaard is met een complexe protocol architectuur en strenge beveiligings eisen en hoge certificeringskosten. Ook is er geen vrij verkrijgbare SDK begrijp ik (wèl commercieel).
Er is (daardoor) volgens mij nog weinig open source software die OHPCF implementeerd, wèl zijn HEMS oplossingen die de EEBUS implementatie basis als SHIP en SPINE implementeren (bijvoorbeeld EVCC, maar EVCC gebruikt meestal gewoon ebus en dus niet EEBUS voor aansturing van een Vaillant WP). Wellicht zit het er allemaal aan te komen de komende jaren, ik zou er nog niet op wachten en het nog niet opnemen in mijn eisen lijstje.
Ik ben overigens geen expert op dit gebied, maar probeer een beetje te volgen hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Mocht er iemand zijn met echte EEBUS/OHPCF kennis, dan wordt ik graag terecht gewezen

Je hebt helemaal gelijk m.b.t. het OHPCF protocol. Belangrijkste punt wat ik wilde maken was het feit dat externe interfacing belangrijk is om de WP integraal op te kunnen opnemen (ook door externe oplossingen) in een EMS. Bij voorkeur lokaal.
Persoonlijk zit ik overigens niet te wachten op dit soort (OHPCF) interfacing, om het simpele feit dat iedereen het er wel over eens is dat efficiency met een WP behaald wordt door deze zo laag en lang mogelijk te laten pruttelen (al dan niet met buffervat

). Hoewel dit soort technologieën vast en zeker iets met Energie Management gaan doen, zal dit vaak zijn weerslag gaan hebben op comfort. Jouw WP leverancier, of nog erger, jouw netbeheerder die beslist dat het nu wel een tandje (lees: graadje) lager mag...
Ik geloof eigenlijk alleen in de dynamische aansturing van SWW (via EBUS), maar die logica overstijgt de mechanische stopcontact tijdschakelaar uit 1989 niet heel veel, behalve dat we het nu "Slimme" aansturing gaan noemen...
Op dit moment (meest courante types) wordt modbus door Vaillant uitsluitend nog intern gebruikt voor de technische aansturing van de buitenunit, dus tussen de MEH en VWL. Externe interface is nog steeds EBUS, vooralsnog genoeg om volledige controle over de installatie te hebben.
Commercieel heeft overigens Victron de intentie uitgesproken om OHPCF in de toekomst te ondersteunen, ook een bekende in het EVCC project.
Zoals ik zei: Exiting Times are Ahead...