• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-08 11:52

RpW

dunklefaser schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:39:
@RpW
[...]

Wie staat er nog in de kinderschoenen? De kennis over warmtepomptechniek?
Bij jouw twee pijpfitters misschien.

Je hebt blijkbaar niet genoeg en op de juiste plekken gezocht. Hier op tweakers is iig meer dan voldoende kennis & ervaring beschikbaar.
Als je geen tijd wil of kan investeren is vermoedelijk de HR-ketel de makkelijkste, maar over 10 jaar waarschijnlijk de duurste oplossing.
O ja natuurlijk, nu ligt het aan mij, deze volgens uw zeggen "pijpfitters" zijn officieel erkende Vaillant dealers.

Wellicht is hier een moderator die de reacties een beetje in de gaten zou willen houden, ik ben niet heel tevreden maar ik vind deze reactie wel heel ernstig buiten proportioneel van deze dunklefase......

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-08 18:56
RpW schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

O ja natuurlijk, nu ligt het aan mij, deze volgens uw zeggen "pijpfitters" zijn officieel erkende Vaillant dealers.

Wellicht is hier een moderator die de reacties een beetje in de gaten zou willen houden, ik ben niet heel tevreden maar ik vind deze reactie wel heel ernstig buiten proportioneel van deze dunklefase......
Vraag gewoon de Vaillant dealers de warmtepomp te installeren zoals het moet, dwz zonder buffer, in een direct circuit met de vloerverwarming. Buizen leggen en zo zullen ze wel kunnen - dat is niet anders dan bij een CV-installatie.

Vaillant zelf zet in zijn installatieschema's met warmtepompen ook nog altijd een buffervat - voor wie er één zou willen. De ganse wereld weet inmiddels dat dit zelden of nooit nuttig is. Maar blijkbaar voelen veel CV-mannen zich daar beter bij, als ze een buffervat kunnen installeren.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:48

Carboy54

Duurzaamheid coach

Scientific schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:10:
[...]

Vraag gewoon de Vaillant dealers de warmtepomp te installeren zoals het moet, dwz zonder buffer, in een direct circuit met de vloerverwarming. Buizen leggen en zo zullen ze wel kunnen - dat is niet anders dan bij een CV-installatie.

Vaillant zelf zet in zijn installatieschema's met warmtepompen ook nog altijd een buffervat - voor wie er één zou willen. De ganse wereld weet inmiddels dat dit zelden of nooit nuttig is. Maar blijkbaar voelen veel CV-mannen zich daar beter bij, als ze een buffervat kunnen installeren.
In de meeste gevallen is een parallel buffervat zoiets als de cv op 80 graden. Dat noemen wij hufterproof de klant belt niet dat het te koud is in huis. Dat het veel energie kost daar zitten ze niet mee. Zonder buffervat kost het inregelen wat meer tijd van de installateur en van de klant maar heb je in de regel een beter, efficiënter en goedkoper systeem.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:33
Scientific schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:10:
[...]

Dat Vaillant een buffer systeem in zijn systeem opneemt is niet omdat mensen dit willen lijkt mij. Zij zien dit als prima combinatie. Wat er ook over gezegd wordt het is geen religie..

• Scientific
Jeroennus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:57:
[...]

Dat Vaillant een buffer systeem in zijn systeem opneemt is niet omdat mensen dit willen lijkt mij. Zij zien dit als prima combinatie. Wat er ook over gezegd wordt het is geen religie..
Een buffer stelt de installateur gerust, en hij zorgt voor meer inkomsten voor de installateur en voor Vaillant. Prima voor hen dus, dat klopt.

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:33
Zij kennen hun systeem toch echt het beste denk ik..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
@Jeroennus , @Scientific Waarschijnlijk reeds bekend bij jullie en veel warmtepomp-tweakers - dit onderwerp komt in de diverse wp-topics namelijk regelmatig terug: "De zin en onzin van buffers bij warmtepompen"
Een goede en vooral begrijpelijke uitleg. Er zijn nog wat uitgebreidere (en ingewikkeldere) verhalen te vinden. Een andere langere! video van "Renewable Heating Hub".

Ook de wp-branche in NL ziet de inzet van buffervaten ondertussen wat genuanceerder,
maar niet elke dealer/installateur/monteur weet wanneer welk buffervat zinnig of onzinnig is.
Dat het rendement van een warmtepomp met een parallel buffervat (bijna) altijd lager is wordt meestal niet aan de klant verteld.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2026 18:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Scientific
dunklefaser schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:33:
@Jeroennus , @Scientific Waarschijnlijk reeds bekend bij jullie en veel warmtepomp-tweakers - dit onderwerp komt in de diverse wp-topics namelijk regelmatig terug: "De zin en onzin van buffers bij warmtepompen"
Een goede en vooral begrijpelijke uitleg. Er zijn nog wat uitgebreidere (en ingewikkeldere) verhalen te vinden. Een andere langere! video van "Renewable Heating Hub".

Ook de wp-branche in NL ziet de inzet van buffervaten ondertussen wat genuanceerder,
maar niet elke dealer/installateur/monteur weet wanneer welk buffervat zinnig of onzinnig is.
Dat het rendement van een warmtepomp met een parallel buffervat (bijna) altijd lager is wordt meestal niet aan de klant verteld.
Ik vind je te voorzichtig in je stellingname. De branche "ziet het genuanceerder" betekent dat ze het nog niet begrepen hebben. De nuance is niet "dat het soms eventueel zonder buffer kan".
Een buffervat is gewoonweg bijna nooit zinnig, in een volledig elektrische set-up. Dat er uitzonderlijke situaties zijn (met name bij zeer kleine water-inhoud) waar een buffervat toch nuttig kan zijn, dat is de enige nuance...

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
Ik heb nog geen parallel buffervat geïnstalleerd. Alleen maar open (zonder pomp) vvw verdelers en een enkele seriële opstelling bij alleen maar radiatoren. Het is wel elke keer een lange discussie bij veel klanten hoe het kan dat bijna ALLE andere offertes die zij ontvangen hebben een parallel buffervat voorschrijven. Ik vind het echt schrijnend hoe weinig installateurs echt moeite stoppen in een efficiënt ontwerp van een installatie.

In de bron van die vorige post hebben ze het over het goedkoper kunnen maken van installaties. Daar ben ik het niet mee eens. Want zonder een parallel buffervat neem je een ‘risico’, dat je met goede kennis, aandacht voor het afgifte circuit en het vaak vervangen van de verdeler kan ondervangen. Dit kost ook tijd en geld. De uiteindelijke winst zit hem in de hogere efficiëntie bij het verlagen van de aanvoertemperatuur.

Daarnaast komen mensen met het verhaal van thermische opslag in een buffervat om stroomafname van het net te beperken met zonnepanelen. Ook dat is een kul verhaal. Een 50L buffervat kan met 50 graden verhoging (wat al niet gebeurt in een parallel buffervat, maar goed even voor de berekening) 2,9kwh warmte opslaan. Afhankelijk van je warmteverlies is dit een beperkte opslag van 15min tot een uur gebufferde warmteafgifte. Los nog van de mismatch van opwekking pv panelen en vraag naar warmte gedurende het jaar.

Vvw verwarming (of koeling) is hierbij een betere thermische buffer. Een gemiddeld huis met 75m2 vvw oppervlakte (15cm massa) kan 6,2kwh warmte of koelte opslaan per graad verhoging of verlaging. Slim aansturen van de kamertemperatuur bij overtollige pv opwekking of een lage/hoge energieprijs (dynamisch) kan winst opleveren. Ik hoop dat dit in de toekomst beter aangestuurd kan worden. Vaillant heeft hierin al wat stappen gezet en er komt meer aan (EnergyPlus), maar het moet echt gebruikersvriendelijk zijn. Ik kan geen HA aansturing uitleggen aan veel klanten.

• dunklefaser
@heszol De integratie van warmtepompen c.q. de aansturing in energiemanagement systemen
staat nog in de kinderschoenen. Er zijn kansen maar er is ook het grote gevaar dat er (te) veel incompatibele & onrijpe oplossingen in de markt worden gezet. En juist dat helpt het hele idee waarschijnlijk om zeep.

Buffers:
Als ik bijvoorbeeld met "warmtepomp buffer" zoek krijg ik bijna uitsluitend treffers met voordelen van een buffervat te zien, soms lees je ook zoiets als "Een buffervat is eigenlijk onmisbaar in een warmtepomp installatie" of "Buffervat en warmtepomp: een combinatie die loont" en
"Warmtepomp met Buffervat [6x Voordelen + Weetjes]".
Zelfs een vraag "Een buffervat plaatsen bij een warmtepomp installatie?" wordt (te) snel positief in het voordeel van een buffervat beantwoord - o.a. met "Anti-pendel buffervat" (misschien ook een "kul-verhaal"?).

Voor de meeste consumenten is het dan duidelijk - en niemand klaagt bijvoorbeeld over 10% meer stroomverbruik bij gebrek aan een referentie.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mr. Heat Geek Patrick Schimmel pretendeerde jarenlang dat een buffer een must was. Inmiddels maakt hij filmpjes van juist niet. Niets zo veranderlijk als een mens. Voortschrijdend inzicht heet dat 🤗 blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-08-2026 09:17 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:33
Carboy54 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:16:
Mr. Heat Geek Patrick Schimmel pretendeerde jarenlang dat een buffer een must was. Inmiddels maakt hij filmpjes van juist niet. Niets zo veranderlijk als een mens. Voortschrijdend inzicht heet dat 🤗 blijkbaar.
De offerte die ik heb ontvangen van Schimmel was ondanks 100M² vloerverwarming toch inclusief een buffervat. Een partij die ik via Vailant kreeg wilde ook perse een buffervat installeren. Na wat discussie wilden ze eerst wel zonder buffervat installeren, maar dat zou geen lagere prijs opleveren. Uiteindelijk wilden ze helemaal niet installeren zonder buffervat.
Dus ik snap na mijn eigen ervaringen de reacties hier erg goed. Het is lastig om een partij te vinden die betrouwbaar is en de installatie wil doen zonder buffervat.
De onwetende consument heeft daar geen last van.

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Het helpt ook niet mee dat WP fabrikanten steevast buffervaten opnemen in hun installatieschema’s.

Dat veroorzaakt ruis. Installateurs willen ook zekerheid over garantie en discussies met WP fabrikanten vermijden.

[ Voor 8% gewijzigd door NL-Kasper op 04-08-2026 10:35 ]

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 11:25
Ik kreeg van een andere Heat Geek installateur ook een 20L serieel buffervat aangeboden. Ik heb er zelfs nog naar gevraagd waarom en het kwam er op neer dat het een extra veiligheidsmarge was die pendelen moest voorkomen.

Ik ben met een andere partij in zee gegaan, zonder buffervat. Ik doe het gros van de installatie zelf, dus mocht het nodig zijn kan ik altijd nog zelf een buffervat toevoegen.

• mr_evil08
  • Laatst online: 06-08 21:28
SebastiaanPs schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Nee hoor, gewoon de installateur die het 4-pijps buffervat adviseert links laten liggen (want is echt niet nodig met 100 m2 vvw wat altijd open staat) en de installateur kiezen die geen buffervat of alleen een buffervat in de retour adviseert. Als je vloerverwarming in zandcement hebt dan is een buffervat in de retour niet nodig, omdat het water en vooral het zandcement een enorme thermische buffer is voor defrosts. Als je droogbouw vvw hebt dan moet je even de waterinhoud berekenen, of dat voldoet.
Dat is niet waar, je moet ten alle tijden het minimaal CV inhoud behalen of je droogbouw, zandcement/natbouw of radiatoren hebt, de minimale liters staat gespecificeerd in het instructieboekje van de fabrikant.

Tijdens de-frost is CV inhoud belangrijk want in 5 minuten wordt je CV "leeggetrokken" daar kan massa niet tegenop.

Massa is voor als de warmtepomp stopt de vloer langer warm blijft(gelijkmatiger warmte) maar bij een goed gedemotioneerde warmtepomp speelt dit probleem bijna niet.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2026 11:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03:00
NL-Kasper schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:31:
Het helpt ook niet mee dat WP fabrikanten steevast buffervaten opnemen in hun installatieschema’s.

Dat veroorzaakt ruis. Installateurs willen ook zekerheid over garantie en discussies met WP fabrikanten vermijden.
Is wel een goeie vraag voor de tweakersdag misschien, om eens te vragen waarom ze dit doen?

• Woutertt
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Dat is niet waar, je moet ten alle tijden het minimaal CV inhoud behalen of je droogbouw, zandcement/natbouw of radiatoren hebt, de minimale liters staat gespecificeerd in het instructieboekje van de fabrikant.

Tijdens de-frost is CV inhoud belangrijk want in 5 minuten wordt je CV "leeggetrokken" daar kan massa niet tegenop.

Massa is voor als de warmtepomp stopt de vloer langer warm blijft(gelijkmatiger warmte) maar bij een goed gedemotioneerde warmtepomp speelt dit probleem bijna niet.
Als je een MEH hebt met BUH dan kan je systeemvolume volgens de handleiding naar 0 liter (?):

3.11 Ontdooimodus
Storingsvrij bedrijf in cv- en koelmodus is zonder extra toevoer van water (bijv. buffer) mogelijk. De minimale doorstroming moet zijn gewaarborgd (bijv. met een bypass). Bij buitentemperaturen onder 5 °C kan in CV-functie aan de lamellen van de verdamper bevriezen en kan zich rijp vormen. De rijp wordt automatisch herkend en met bepaalde intervallen automatisch ontdooid. De ontdooiing gebeurt met een koudecircuitomkering tijdens het bedrijf van de warmtepomp. De hiervoor benodigde warmte-energie wordt aan de CV-installatie ontnomen. Een correcte ontdooimodus wordt alleen mogelijk gemaakt als een minimumhoeveelheid CV-water in de CV-installatie circuleert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG8QW4UA8DPbI4h9ZCz7iSJ_sek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/00ISHtanNyDsQeSteWzTCM2q.png?f=user_large

In dat geval en als je gebruikt maakt van dat vermogen kun je dus zeker zonder buffer werken zover ik het hier lees.

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 11:25
Dit argument over thermische opslag in je zandcement kreeg ik ook, maar leek mij ook onwaarschijnlijk voor een ontdooicyclus aangezien het lang duurt om die warmte weer aan de vloer te onttrekken, te lang om fatsoenlijk mee te kunnen ontdooien.

Ik heb het nog even nagezocht, voor een VWL 55/8.1 is er minimaal 20 liter nodig in het systeem (of minder als je elektrische hulpverwarming hebt). Met vloerverwarming zit je al snel boven die 20L.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGdTwx6QBXxi_3WbjyQU-ExWs7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ii3T4hXt6dMqID5iMuWDGaS0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door GHengeveld op 04-08-2026 11:25 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:40
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Als je 100 m2 vloerverwarming hebt met 16x2 slangen en 10 cm hoh afstand, dan is de waterinhoud van alleen de vvw al 113 liter. Als je daar 0,5 kWh thermisch aan onttrekt (typisch voor een defrost), dan koelt het water slechts 3,8 graden af. Meer dan voldoende buffer dus en dan reken ik een aanvullend bufferende werking van zandcement niet eens mee.

Dus in die zin heeft de vraagsteller de massa niet eens nodig - hij gaf aan dat de 100 m2 vvw permanent open staat. Een buffervat is dus niet nodig: niet om het minimumvermogen kwijt te kunnen en niet om de systeeminhoud te vergroten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• dunklefaser
@SebastiaanPs Afhankelijk van de flow kan de daling van de watertemperatuur tijdens een defrost ook veel groter zijn. Bijvoorbeeld ongeveer 10 K bij een flow van ca. 750 l/h zoals je in het voorbeeld kan zien. De ca. 0,4 - 0,5 kWh aan energie voor een defrost kan ik bevestigen - nog een voorbeeld van de aanvoer- & retourtemperaturen tijdens een defrost.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 04-08-2026 12:18 ]

• mr_evil08
Woutertt schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Als je een MEH hebt met BUH dan kan je systeemvolume volgens de handleiding naar 0 liter (?):

3.11 Ontdooimodus
Storingsvrij bedrijf in cv- en koelmodus is zonder extra toevoer van water (bijv. buffer) mogelijk. De minimale doorstroming moet zijn gewaarborgd (bijv. met een bypass). Bij buitentemperaturen onder 5 °C kan in CV-functie aan de lamellen van de verdamper bevriezen en kan zich rijp vormen. De rijp wordt automatisch herkend en met bepaalde intervallen automatisch ontdooid. De ontdooiing gebeurt met een koudecircuitomkering tijdens het bedrijf van de warmtepomp. De hiervoor benodigde warmte-energie wordt aan de CV-installatie ontnomen. Een correcte ontdooimodus wordt alleen mogelijk gemaakt als een minimumhoeveelheid CV-water in de CV-installatie circuleert:
[Afbeelding]

In dat geval en als je gebruikt maakt van dat vermogen kun je dus zeker zonder buffer werken zover ik het hier lees.
Dat klopt met ingeschakelde warmte element mag je kleiner CV inhoud aanhouden.
Denk wel aan onze kwakelwinters in NL -2 tot 4 graden buitentemperatuur zijn vrezelijk voor een warmtepomp en deze komen gemiddeld vaak voor.

Liever -10 dan rond 0 kwakkelen.
Een klein serie buffertje is niet het einde van de wereld, zeker als je hem plaatst binnen de isolatieschil is het in feite geen verlies, hier hangt een kleintje van 26l omdat het anders echt niet mogelijk was.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2026 12:03 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Woutertt schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Is wel een goeie vraag voor de tweakersdag misschien, om eens te vragen waarom ze dit doen?
Conservatief ook wel denk ik. Net als dat ze lang op hybride opstellingen bleven sturen of een unit pakten die >2kW zwaarder was dan nodig, omdat een WP zonder ketel de boel vast niet goed warm zou kunnen krijgen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:18
NL-Kasper schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:31:

Niet alleen dat, het is bij garantiekwesties voor de fabrikant gewoon soms lastig, dan kan men zeggen, niet geïnstalleerd volgens installatievoorschriften.

En ja dat gebeurt. Een seriebuffer kan ook geen kwaad verder. Er wordt wel heel snel gezegd is nooit nodig. Maar er zijn installaties, zeker bij een mix met ltv radiatoren waar een deel van de massa stroom snel terugkomt (ook na inregelen) en een extra 50l watermassa de regeling gewoon rustiger maakt.

Bij grote vloervelden in cementdekvloer vind ik het ook onzin.

Nog een opmerking, je hebt minimale waterinhoud voor defrost. Oké. Maar je kunt ook gewoon extra water toevoegen en niet de minimale inhoud aanhouden maar gewoon veel meer zodat eea bij defrost een hogere Ta aanhoudt na defrost (meer bufferinhoud toevoegen) Fabrikanten doen heel veel aan research en defecte warmtepompen worden altijd onderzocht en teruggekoppeld hun backoffice in Duitsland, zij zullen vast cijfers hebben dat grote waterinhoud minder uitval oplevert, cijfers die wij als Tweakers niet kunnen beoordelen.

Ps de waterinhoud is nog veel gevoeliger wanneer koelbedrijf wordt gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 04-08-2026 13:01 ]

• dunklefaser
Vooral hogere gevoeligheid voor (te lage) flow i.v.m. hoog koelvermogen bij condenserend koelen is mijn vermoeden. Als je met ca. 12 °C retour bij de warmtewisselaar aankomt en het koelvermogen is iets van 6 kW heb je theoretisch een flow van ca. 1040 l/h nodig voor een deltaT van 5 K - gebruikelijk voor fancoils. Bij te lage flow heb je kans dat de warmtewisselaar aan het einde invriest.

• NL-Kasper
  • Laatst online: 22:53
Technician- schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Niet alleen dat, het is bij garantiekwesties voor de fabrikant gewoon soms lastig, dan kan men zeggen, niet geïnstalleerd volgens installatievoorschriften.

En ja dat gebeurt. Een seriebuffer kan ook geen kwaad verder. Er wordt wel heel snel gezegd is nooit nodig. Maar er zijn installaties, zeker bij een mix met ltv radiatoren waar een deel van de massa stroom snel terugkomt (ook na inregelen) en een extra 50l watermassa de regeling gewoon rustiger maakt.

Bij grote vloervelden in cementdekvloer vind ik het ook onzin.

Nog een opmerking, je hebt minimale waterinhoud voor defrost. Oké. Maar je kunt ook gewoon extra water toevoegen en niet de minimale inhoud aanhouden maar gewoon veel meer zodat eea bij defrost een hogere Ta aanhoudt na defrost (meer bufferinhoud toevoegen) Fabrikanten doen heel veel aan research en defecte warmtepompen worden altijd onderzocht en teruggekoppeld hun backoffice in Duitsland, zij zullen vast cijfers hebben dat grote waterinhoud minder uitval oplevert, cijfers die wij als Tweakers niet kunnen beoordelen.

Ps de waterinhoud is nog veel gevoeliger wanneer koelbedrijf wordt gebruikt.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met die installatievoorschriften. Ze zouden eigenlijk 2 varianten van de schema’s moeten tonen, één met en één zonder buffer met bij die laatste de minimale vereisten die nodig zijn om zonder te kunnen draaien. Kan me ook herinneren dat er ooit in 1 van de Vaillant installatiebundels een schema bestond met directe groep (zonder buffervat).

Ben het eens dat een (serie)buffer in sommige gevallen zeker noodzakelijk is. Parallelbuffer eigenlijk alleen als het leidingwerk dermate nauw is dat de WP in storing schiet vanwege flowproblemen of bij volledige naregeling of hybride. Maar dan zou ik eerlijk gezegd eerst prioriteit geven aan het verbeteren van de afgifte.

Kun je toelichten waarom de waterinhoud bij koelen nog belangrijker is? Bedoel je doordat bij koelen het minimale vermogen van de WP vaak hoger ligt dan bij verwarmen? In principe zou je met voldoende flow en voldoende constante afgifte geen problemen moeten ondervinden.

Ik draai tegenwoordig bij condenserend koelen ook met alleen 6 fancoils open, zonder buffer. Tot nu toe geen storingen of andere gekke dingen gezien. Maar goed, ik ken de installatie natuurlijk zelf goed en heb dus ook de zekerheid dat er altijd voldoende flow is.

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-08 11:52

RpW

denuz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

De offerte die ik heb ontvangen van Schimmel was ondanks 100M² vloerverwarming toch inclusief een buffervat. Een partij die ik via Vailant kreeg wilde ook perse een buffervat installeren. Na wat discussie wilden ze eerst wel zonder buffervat installeren, maar dat zou geen lagere prijs opleveren. Uiteindelijk wilden ze helemaal niet installeren zonder buffervat.
Dus ik snap na mijn eigen ervaringen de reacties hier erg goed. Het is lastig om een partij te vinden die betrouwbaar is en de installatie wil doen zonder buffervat.
Fijn dat ik niet de enige ben en dat u feitelijk hetzelfde heeft gehad als ik..... gedeelde smart is halve smart :-) soms wou ik dat ik een onwetende consument was, dan was het een stuk makkelijker......

• mr_evil08
denuz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Welke type gingen ze neerzetten?

Een Arotherm 125/6 ? Ja dan begrijp ik een buffervat wel.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dag allen,

Vandaag komt mijn loodgieter langs om mijn water eindelijk aan te leggen naar de garage toe. Daarna komt hij met mij de boiler aansluiten en persen op de MEH binnenunit. Volgens mij zou daarna het systeem live kunnen gaan. Ik heb al aan een boel gedacht maar hebben jullie nog tips voor het "go live" moment? De setup betreft het volgende:
  • Vaillant VR720 thermostaat in de woonkamer
  • Vaillant MEH 97/6 unit (expantievat, 3-wegklep etc. etc.)
  • Vaillant AroTherm 75/6
  • Kunststof vloerverwarming-verdeler voor de woonkamer voor warmte afgifte
  • Buitenvoeler
  • 300 liter Panasonic boiler met temperatuur sensor gekoppeld aan de Vaillant MEH 97/6 voor sanitair water
Mijn idee is om:
  • Eerst alle kogelkranen in het traject te controleren gezien ik niet ergens een bypass heb geïnstalleerd. Alles moet open staan.
  • Het circuit vullen tot 1,5 bar en controleren op lekkages. Hiervoor de drukmeter in de MEH gebruiken (tevens het hoogste punt in de installatie, deze zou een automatische ontluchter moeten hebben(?) )
  • Ook bij de vloerverwarming verdeler ontluchten
  • Stroom op de MEH 97/6 zetten (dit zou indirect ook spanning op het ebus circuit moeten zetten waardoor de VR720 ook aan gaat.)
  • Stroom op de Arotherm 75/6 zetten, werkschakelaar omhalen.
  • De "wixard" van de MEH 97/6 doorlopen. Die zou mij door het proces moeten begeleiden.
Niet alleen zal dan de warmtepomp zijn eerste doop krijgen: ook alle sanitair warm water leidingen die wij de afgelopen maanden hebben gelegd moeten worden gecontroleerd dat deze echt waterdicht zijn geperst / aangelegd etc. Kortom ook daar een controle voordat de boiler wordt gevuld met of alles dicht zit of ergens een kraantje op zit.

Bij eventuele foutcodes kan ik terugvallen op de monteur welke mij de onderdelen heeft geleverd. Echter wil ik geen domme fouten begaan waardoor ik straks een pomp van de buitenunit te vroeg aan slinger zonder dat het volledige circuit is gevuld.

Vooralsnog volg ik handleidingen en o.a. de instructies met filmpjes (YouTube: How to aroTHERM plus - Installatie warmtepomp) maar ik denk dat jullie met wat ervaring vast nog iets weten wat ik mogelijk vergeet.

Alvast bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door Yariva op 05-08-2026 10:02 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-08 18:08
Wat een uitkomst is de koelfunctie/airco op dit apparaat zeg. Scheelt wel dat ik op de 1e verdieping en zolder ook vloerverwarmingsbuizen heb liggen maar het word heerlijk koel binnen (22 binnen vs 36 buiten). 3 jaar geleden niet eens zo bij stilgestaan.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:58
DoMoFo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 01:42:
[...]

De gateway (myVaillant Connect) en de thermostaat (sensoComfort) zijn EBUS devices op zichzelf, dus daar kun je een extra EBUS adapter aan koppelen (via de MEH bijvoorbeeld). Die adapter zul je extra moeten aanschaffen, hier is overigens al een topic voor met uitgebreide details: Verwarming uitlezen met ebusd

Los van de open interface (EBUS) wordt er ook een open standaard ontwikkeld m.b.t. het aansturen van Warmtepompen: Optimization of Self Consumption by Heat Pump Compressor Flexibility (OHPCF). En die standaard kan dan weer gebruikt worden i.c.m....., inderdaad, EBUS 8) .

Vaillant (maar ook Nibe) werkt actief mee aan de ondersteuning van OHPCF, de komende jaren wordt Energie Management de "Differentiator" voor de thuismarkt. Jouw WarmtePomp & SWW zijn hier (een belangrijk) onderdeel van, maar de uitdaging is veel breder en Warmtepomp & SWW overstijgend.

Oplossingen in Home Assistant kunnen hier een rol spelen, of meer professionele Energie Management systemen als Victron VRM. Die laatste heeft uiteraard afhankelijkheid van een Victron systeem, maar het integraal Energie Management dat zij bieden ligt lichtjaren voor op alles wat er in de markt te krijgen is, qua open standaarden, functionaliteit & flexibiliteit. Ook zij gaan ondersteuning bieden voor OHPCF over EBUS en ook nog eens 100% Made in Holland...

[Afbeelding]
Volgens mij gooi je toch een paar dingen door elkaar. OHPCF is één van de mogelijke toepassingen binnen de EEBUS standaard (dus niet ebus). Hoewel intern de Vaillant gateway ebus zal gebruiken om de warmtepomp aan te sturen is dat slechts een implementatie detail. Extern ondersteund de gateway wel EEBUS aansturing. Er zijn er bij mijn weten geen standaarden die de interactie tussen OHPCF en ebus beschrijven. Sterker nog: Vaillant lijkt richting modbus te bewegen. Maar volgens mij is de precieze strategie van Vaillant m.b.t. modbus en ebus nog niet expliciet duidelijk.

Volgens mij beweegt het hele EEBUS/OHPCF initiatief langzaam in vergelijking met de moderne HEMS oplossingen. Ik begrijp dat het een behoorlijk complexe standaard is met een complexe protocol architectuur en strenge beveiligings eisen en hoge certificeringskosten. Ook is er geen vrij verkrijgbare SDK begrijp ik (wèl commercieel).

Er is (daardoor) volgens mij nog weinig open source software die OHPCF implementeerd, wèl zijn HEMS oplossingen die de EEBUS implementatie basis als SHIP en SPINE implementeren (bijvoorbeeld EVCC, maar EVCC gebruikt meestal gewoon ebus en dus niet EEBUS voor aansturing van een Vaillant WP). Wellicht zit het er allemaal aan te komen de komende jaren, ik zou er nog niet op wachten en het nog niet opnemen in mijn eisen lijstje.

Ik ben overigens geen expert op dit gebied, maar probeer een beetje te volgen hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Mocht er iemand zijn met echte EEBUS/OHPCF kennis, dan wordt ik graag terecht gewezen :)

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:30
Yariva schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:55:
Dag allen,

Vandaag komt mijn loodgieter langs om mijn water eindelijk aan te leggen naar de garage toe. Daarna komt hij met mij de boiler aansluiten en persen op de MEH binnenunit. Volgens mij zou daarna het systeem live kunnen gaan. Ik heb al aan een boel gedacht maar hebben jullie nog tips voor het "go live" moment? De setup betreft het volgende:
  • Vaillant VR720 thermostaat in de woonkamer
  • Vaillant MEH 97/6 unit (expantievat, 3-wegklep etc. etc.)
  • Vaillant AroTherm 75/6
  • Kunststof vloerverwarming-verdeler voor de woonkamer voor warmte afgifte
  • Buitenvoeler
  • 300 liter Panasonic boiler met temperatuur sensor gekoppeld aan de Vaillant MEH 97/6 voor sanitair water
Mijn idee is om:
  • Eerst alle kogelkranen in het traject te controleren gezien ik niet ergens een bypass heb geïnstalleerd. Alles moet open staan.
  • Het circuit vullen tot 1,5 bar en controleren op lekkages. Hiervoor de drukmeter in de MEH gebruiken (tevens het hoogste punt in de installatie, deze zou een automatische ontluchter moeten hebben(?) )
  • Ook bij de vloerverwarming verdeler ontluchten
  • Stroom op de MEH 97/6 zetten (dit zou indirect ook spanning op het ebus circuit moeten zetten waardoor de VR720 ook aan gaat.)
  • Stroom op de Arotherm 75/6 zetten, werkschakelaar omhalen.
  • De "wixard" van de MEH 97/6 doorlopen. Die zou mij door het proces moeten begeleiden.
Niet alleen zal dan de warmtepomp zijn eerste doop krijgen: ook alle sanitair warm water leidingen die wij de afgelopen maanden hebben gelegd moeten worden gecontroleerd dat deze echt waterdicht zijn geperst / aangelegd etc. Kortom ook daar een controle voordat de boiler wordt gevuld met of alles dicht zit of ergens een kraantje op zit.

Bij eventuele foutcodes kan ik terugvallen op de monteur welke mij de onderdelen heeft geleverd. Echter wil ik geen domme fouten begaan waardoor ik straks een pomp van de buitenunit te vroeg aan slinger zonder dat het volledige circuit is gevuld.

Vooralsnog volg ik handleidingen en o.a. de instructies met filmpjes (YouTube: How to aroTHERM plus - Installatie warmtepomp) maar ik denk dat jullie met wat ervaring vast nog iets weten wat ik mogelijk vergeet.

Alvast bedankt!
Denk dat je een redelijk eind op weg bent. Ik heb zelf de buitenunit tegelijk met de controller onder spanning gezet. Geen idee of je anders vreemd gedrag krijgt. Bij de wizard zit een ontluchtingsprogramma, die werkt mooi voor de laatste restjes lucht en om te checken dat er flow is. Driewegklep aanwezig? Even goed controleren dat dat goed gaat. edit: nm, MEH dus dat zal wel loslopen

• Technician-
Yariva schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:55:
Dag allen,

Vandaag komt mijn loodgieter langs om mijn water eindelijk aan te leggen naar de garage toe.
Tip. Deel het in secties.

Eerst koudwater tot de boiler.

Dan boiler vullen, warmwater kraan openen. Is dat alles dicht. Dan cv circuit vullen. Is deze dicht, gebruik dan de Vaillant afsluiters onder de Meh. Daar kun je op beiden een slang aansluiten.

Op aanvoer een slang naar wasmachine kraan op retour een slang naar afvoer. En dan water doorspoelen, vrij lang tot er geen lucht meer uitkomt. Dit scheelt heel veel ontluchtwerk.

En vooraf wel je vloerverwarming vullen en doorspoelen, zelfde methode. Een slang op aanvoer en retour, afsluiters dicht, en dan groep voor groep doorspoelen tot geen lucht/bubbels, groep 1, dan dicht en groep 2 enz.

• nonesuch
  • Laatst online: 07-08 09:05
Vorige week zag ik een Arotherm Plus installatie met boiler. De driewegklep zat hier in de retour. Volgens de installateur omdat "het retourwater kouder is" en daardoor de klep een langer leven zou hebben.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? 3wegklep in de aanvoer of in de retour?

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
Ik heb nou thuis ook geëxperimenteerd met een fancoil. Een 3,5kw Vaillant plafond fancoil zonder buffervat op een 55/6. Constante runs, geen pendelgedrag. De kamerthermostaat stuurt de 55/6 aan, de fancoil fan staat continu aan op halve kracht. Zo kan de wp altijd zijn vermogen kwijt als er vraag is.

Ik heb wel de minimale aanvoer temp moeten verhogen voor koelen naar 10 ipv 7 graden. Vanwege de beperkte water inhoud schoot hij bij 7 graden onder zijn minimale temp van 5graden, hierdoor ging de wp in storing. Bij 10 geen last meer van gehad.

Bij verwarmen gaat er automatisch een driewegklep weer naar de vvw en krijgt de fancoil geen flow meer.

• dunklefaser
@heszol Heb je misschien ook de flow en de aanvoer- en de retourtemperatuur, dit i.v.m. het actuele koelvermogen?
Ventilator "halve kracht" = helft van het vermogen? Vermoedelijk niet.

• mr_evil08
jellybrah schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:06:
Wat een uitkomst is de koelfunctie/airco op dit apparaat zeg. Scheelt wel dat ik op de 1e verdieping en zolder ook vloerverwarmingsbuizen heb liggen maar het word heerlijk koel binnen (22 binnen vs 36 buiten). 3 jaar geleden niet eens zo bij stilgestaan.
Voor de lezers die buitentemperatuur zegt helemaal niks omdat het gaat om een zeer korte periode de massa in huis niet opwarmd, niet koelen was het nu 25-26 graden binnen geweest.

Niet condenserend koelen haalt +/- 3-4 graden eraf.
Dus geen 14 graden kamertemperatuur terug koelen, zo werkt het niet.

Dit jaar zijn het korte periode,s warmte, bij langdurig gemiddeld hoger temperaturen loopt het binnen echt wel op.

Ik heb ook niet condenserend koelen, het is heerlijk maar zeker geen airco.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2026 14:39 ]

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
Tja, zonder actief koelen heb ik de woonkamer op 23 graden weten te houden.

• jellybrah
  • Laatst online: 07-08 18:08
mr_evil08 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Voor de lezers die buitentemperatuur zegt helemaal niks omdat het gaat om een zeer korte periode de massa in huis niet opwarmd, niet koelen was het nu 25-26 graden binnen geweest.

Dit jaar zijn het korte periode, bij langdurig gemiddeld hoger temperaturen loopt het binnen echt wel op.

Ik heb ook niet condenserend koelen, het is heerlijk dat wel maar zeker geen airco.
Dat begrijp ik uiteraard (hoe het werkt) Tijdens de laatste langdurige periodes bleef het binnen overigens wel gewoon 23... ;) het is nooit daarboven gekomen, dus de combo werkt prima. Bij niet koelen word het wel 28.

• Scientific
mr_evil08 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Dit jaar zijn het korte periode,s warmte, bij langdurig gemiddeld hoger temperaturen loopt het binnen echt wel op.

Ik heb ook niet condenserend koelen, het is heerlijk maar zeker geen airco.
Of het bij langdurig hogere temperaturen oploopt, hangt af van de warmte die de woning binnenkomt en het opnamevermogen van de vloer (er even van uitgaand dat de wamtepomp geen beperking is). Het is zeker wel mogelijk om een goed geïsoleerde woning (waar de directe instraling van de zon beperkt blijft - want niets kan daar tegenop) tijdens langdurige hittegolven rond de 23 graden te houden.

Bovendien is het aangenamer dan airco want je hebt geen koude luchtstromen en de temperatuur blijft constanter omdat je een grote massa afkoelt, in plaats van de lucht.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYUJZTQgFpLUHCBWWCJQgiFKVXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3VJuha0FumXH23Ly0TpbIOA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdJ0PojLgYco603E1-tqJDrfQow=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xjn1LyXIjHNwo05JRQe45nIL.jpg?f=user_large

• Isdatzo
Ik ben nu precies niks wijzer dan voor het zien van deze plaatjes.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-08 09:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Isdatzo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Ik gok automatisch aansturen WP op basis zonneopbrengst. En het voordeel van Vaillant zou dan moeten zijn dat dit met iedere omvormer kan.

Ben wel nog benieuwd of dit dat een extra module vereist en wat dit kost, of dat het maandelijks iets kost etc.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• Stoker
  • Laatst online: 06-08 14:36

Stoker

Warmtepomponline

Ik heb deze informatie opgevraagd voor de Tweakersdag, dus tis een preview:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDqH96GNjMe68Ja2WaBDRY2aHS0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A31hwWuJJhvAlr0DmhNKovyB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x32nn00uC7YTTt2XtAqj0yTgSw4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fHib1gVFj8WqBgIsqks7eS26.png?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Isdatzo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Geduld is een schone zaak en augustus is nog niet voorbij!

• dunklefaser
@Carboy54 , @Stoker @Isdatzo Ik vrees dat we de komende weken & maanden nog veel
incompatibele, deels halfgare EMS systemen van o.a. warmtepomp producenten zullen zien die met nog veel meer marketing geweld gepresenteerd worden. Niemand wil de boot missen.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 05-08-2026 17:31 ]

• Isdatzo
Nou, ik heb mijn best gedaan om te doorgronden wat dat "EnergyPLUS" nou precies behelst: https://www.vaillant.nl/a...laars/slim-energiebeheer/

Tot mijn spijt (maar niet tot mijn verbazing) moet ik concluderen dat het blijft bij een hoop wollige woorden waarmee exact niks gezegd wordt. Gelukkig heb ik al IsdatzoPLUSULTRA draaien hier in huis.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Isdatzo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:46:
Nou, ik heb mijn best gedaan om te doorgronden wat dat "EnergyPLUS" nou precies behelst: https://www.vaillant.nl/a...laars/slim-energiebeheer/

Tot mijn spijt (maar niet tot mijn verbazing) moet ik concluderen dat het blijft bij een hoop wollige woorden waarmee exact niks gezegd wordt. Gelukkig heb ik al IsdatzoPLUSULTRA draaien hier in huis.
De tijd zal het leren en dit staat nog in de kinderschoenen. Het is de vraag in hoeverre de overheid jouw IsdatzoPLUS~ULTRA vanaf 2028 gaat waarderen met een hogere subsidie ten opzichte van standaard slimme warmtepompen. Ik vrees van niet.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:19:
@Carboy54 , @Stoker @Isdatzo Ik vrees dat we de komende weken & maanden nog veel
incompatibele, deels halfgare EMS systemen van o.a. warmtepomp producenten zullen zien die met nog veel meer marketing geweld gepresenteerd worden. Niemand wil de boot missen.
Ik denk dat dit ook het kaf van het koren gaat scheiden. Veel warmtepompen uit het verre oosten zullen op korte termijn geen interne ems gaan ontwikkelen en zullen niet meer in aanmerking komen voor subsidie of een deel daarvan.

• Woutertt
Klinkt interessant, benauwd hoe ze zonder extra hardware of installatie bepalen of er PV overschot is of niet. Of is het enkel op basis van forecast/ data van energieleveranciers?

• dunklefaser
@Carboy54 De subsidiesituatie bij warmtepompen over 2-3 jaar had ik eigenlijk nog niet eens op het scherm. Ik zie de hele ontwikkeling van EMS ook veel breder als de warmtepompen op zich
en ben geen voorstander van een specifieke subsidie i.c.m. een bepaald product.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:41:
@Carboy54 De subsidiesituatie bij warmtepompen over 2-3 jaar had ik eigenlijk nog niet eens op het scherm. Ik zie de hele ontwikkeling van EMS ook veel breder als de warmtepompen op zich
en ben geen voorstander van een specifieke subsidie i.c.m. een bepaald product.
Dat is al aangekondigd door de politiek. Subsidie gaat flink naar beneden en slimme warmtepompen krijgen een extra opslag. @Woutertt P1 meter wellicht of forecast geen idee. Zijn zeker ook goede vragen voor de Tweakersdag bij Vaillant.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2026 18:47 ]

• dunklefaser
Ik ben benieuwd hoe open de EMS van de warmtepompen (ook van Vaillant) zich presenteren.
Het doel moet zijn dat het EMS verschillende producten (warmtepompen, omvormers, batterijopslag, dynamische stroomaanbieders etc. ...) met elkaar kan laten praten.
En dat zonder een studie voor de gebruiker van te maken.
Zonder een stevig sturende hand van de overheid zal dit niet gebeuren, dus ik ben en blijf voorlopig sceptisch.

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-08 11:41
Stoker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:55:
[Afbeelding][Afbeelding]
"Heel 2027 gratis te gebruiken" En daarna dus niet meer... Heel jammer dit. Ik ben juist van mijn plan om een Weheat warmtepomp aan te schaffen afgestapt met hun intruductie van een abbonement voor het 'extra efficient laten werken'. Ik wil geen abbonementen voor producten waar ik grof geld voor betaal. Nu misschien maar weer schakelen... :|

Ik snap overigens dat de warmtepomp ook zonder gewoon blijft werken, maar verbeterde prestaties achter een betaalmuur vind ik gewoon verschikkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Disconnection op 05-08-2026 19:13 ]

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-08 12:35
Batilan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:31:
[...]

Volgens mij gooi je toch een paar dingen door elkaar. OHPCF is één van de mogelijke toepassingen binnen de EEBUS standaard (dus niet ebus). Hoewel intern de Vaillant gateway ebus zal gebruiken om de warmtepomp aan te sturen is dat slechts een implementatie detail. Extern ondersteund de gateway wel EEBUS aansturing. Er zijn er bij mijn weten geen standaarden die de interactie tussen OHPCF en ebus beschrijven. Sterker nog: Vaillant lijkt richting modbus te bewegen. Maar volgens mij is de precieze strategie van Vaillant m.b.t. modbus en ebus nog niet expliciet duidelijk.

Volgens mij beweegt het hele EEBUS/OHPCF initiatief langzaam in vergelijking met de moderne HEMS oplossingen. Ik begrijp dat het een behoorlijk complexe standaard is met een complexe protocol architectuur en strenge beveiligings eisen en hoge certificeringskosten. Ook is er geen vrij verkrijgbare SDK begrijp ik (wèl commercieel).

Er is (daardoor) volgens mij nog weinig open source software die OHPCF implementeerd, wèl zijn HEMS oplossingen die de EEBUS implementatie basis als SHIP en SPINE implementeren (bijvoorbeeld EVCC, maar EVCC gebruikt meestal gewoon ebus en dus niet EEBUS voor aansturing van een Vaillant WP). Wellicht zit het er allemaal aan te komen de komende jaren, ik zou er nog niet op wachten en het nog niet opnemen in mijn eisen lijstje.

Ik ben overigens geen expert op dit gebied, maar probeer een beetje te volgen hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Mocht er iemand zijn met echte EEBUS/OHPCF kennis, dan wordt ik graag terecht gewezen :)
Je hebt helemaal gelijk m.b.t. het OHPCF protocol. Belangrijkste punt wat ik wilde maken was het feit dat externe interfacing belangrijk is om de WP integraal op te kunnen opnemen (ook door externe oplossingen) in een EMS. Bij voorkeur lokaal.

Persoonlijk zit ik overigens niet te wachten op dit soort (OHPCF) interfacing, om het simpele feit dat iedereen het er wel over eens is dat efficiency met een WP behaald wordt door deze zo laag en lang mogelijk te laten pruttelen (al dan niet met buffervat :+ :*) ). Hoewel dit soort technologieën vast en zeker iets met Energie Management gaan doen, zal dit vaak zijn weerslag gaan hebben op comfort. Jouw WP leverancier, of nog erger, jouw netbeheerder die beslist dat het nu wel een tandje (lees: graadje) lager mag...

Ik geloof eigenlijk alleen in de dynamische aansturing van SWW (via EBUS), maar die logica overstijgt de mechanische stopcontact tijdschakelaar uit 1989 niet heel veel, behalve dat we het nu "Slimme" aansturing gaan noemen...

Op dit moment (meest courante types) wordt modbus door Vaillant uitsluitend nog intern gebruikt voor de technische aansturing van de buitenunit, dus tussen de MEH en VWL. Externe interface is nog steeds EBUS, vooralsnog genoeg om volledige controle over de installatie te hebben.

Commercieel heeft overigens Victron de intentie uitgesproken om OHPCF in de toekomst te ondersteunen, ook een bekende in het EVCC project.

Zoals ik zei: Exiting Times are Ahead...

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50
Heeft iemand al eens een sniffer gezet op de modbus aansturing naar de WP? Biedt misschien ook wel kansen zoals OpenQuatt en OpenAmber

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 06:59

GigaTexel_BE

AMD MP²

Stoker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:55:
[Afbeelding][Afbeelding]
Alweer een abonnement om anno 2026 basisfunctionalteit van een peperduur toestel te mogen gebruiken.

Siesteem Spekkies!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 18:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

thys schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:27:
Heeft iemand al eens een sniffer gezet op de modbus aansturing naar de WP? Biedt misschien ook wel kansen zoals OpenQuatt en OpenAmber
Bedoel je dit? Verwarming uitlezen met ebusd

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50
Nee. Ebusd is een interface met de sturing van Vaillant (VZW, VRC, etc). De genoemde projecten zijn een opensource vervanging van deze sturing, en interfacen rechtstreeks met de warmtepomp.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 18:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

thys schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Nee. Ebusd is een interface met de sturing van Vaillant (VZW, VRC, etc). De genoemde projecten zijn een opensource vervanging van deze sturing, en interfacen rechtstreeks met de warmtepomp.
Maar met Ebusd kun je bijvoorbeeld via HomeAssistant relatief eenvoudig je warmtepomp aansturen, zoals veel Tweakers al doen. Zo verhoog ik tijdelijk bij negatieve stroomprijzen de watertemperatuur van mijn boiler, en er zijn Tweakers die op "gunstige momenten" extra warmte in hun vloer stoppen.

Voor Home Assistant is er bijvoorbeeld de "Day Ahead Optimizer" die dit nog verder automatiseerd.
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Day Ahead Optimizer (DAO) is een softwareoplossing die helpt bij het optimaliseren van energieverbruik en -opslag op basis van dynamische energieprijzen. DAO verzamelt gegevens van energiemarkten zoals Entsoe, Tibber en NordPool, evenals weersvoorspellingen, en gebruikt geavanceerde algoritmen om de inzet van batterijen, warmtepompen, (warmtepomp)boilers en elektrische voertuigen te optimaliseren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Technician-
Question Mark schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Maar met Ebusd kun je bijvoorbeeld via HomeAssistant relatief eenvoudig je warmtepomp aansturen, zoals veel Tweakers al doen. Zo verhoog ik tijdelijk bij negatieve stroomprijzen de watertemperatuur van mijn boiler, en er zijn Tweakers die op "gunstige momenten" extra warmte in hun vloer stoppen.

Voor Home Assistant is er bijvoorbeeld de "Day Ahead Optimizer" die dit nog verder automatiseerd.
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

[...]
Wat Tweakers doen is al heel goed.

Dat gaan fabrikanten met hun intelligentie en AI software niet voor elkaar krijgen.

Omdat men hun eigen situatie kent

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-08 17:58

pc_slopert

460graden warm

Ik heb mijn topic uitgebreid voor een volgend stap in het project. Oude radiatoren boven vervangen voor iets anders. Graag jullie input over aanschaf Jaga Strada Hybrid. Dan met name over de keuze voor de juiste watt en afmetingen? Zie daar door de bomen het bos nog niet echt :) Thanks.
pc_slopert in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"

Is er nog een ander topic waar deze vraag ook past?

PS. Ik weet dat er ook zelfbouw mogelijk is, sterker nog ik heb nog drie pakketten met ventilatoren en aansturing van de "heatbooster" liggen (ook voor een liefhebber beschikbaar pm maar) . Maar we kiezen nu liever een complete oplossing all in one.. De heatboosters werkte overigens prima op onze oude radiatoren beneden (t22).

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic