• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

BjornHero schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:01:
[...]

1x zonder buh (Vwz-ai)

1x met meh (met buh)

Deukje is inderdaad een ding, 6 stuks binnen nu, allemaal zo’n stom deukje daar.

daaraan merk je wel het verschil tussen de pro en de plus, opbouw van de omkasting en dikte materiaal.
Zonder BUH wel het probleempje dat onder de 13 graden watertemperatuur de unit niet wil opstarten volgens de TD.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Dat zeiden ze ook bij de oude plus, nooit last van gehad, als ik in de logs terug kijk zie ik bij een klant die in de winter vaak een paar maanden weg is dat ie ook gewoon met 8C water startte..

Bij de nieuwe plus (paar in Duitsland geïnstalleerd) zelfde verhaal.

Daarbij is het ook zo dat de arotherm onder de 4-5C buiten water gaat circuleren, wordt dat te koud springt de WP aan…

Dit heeft @water_escape duidelijk gemerkt afgelopen winter.

Op die manier zou je enkel “problemen” hebben met een zulke installatie bij een opstart van een nieuwbouw in de winter… en eerlijk, dan forceer je hem gewoon, klein deel van circuit open en de dag erna het volgende deel. En als dat echt niet lukt even een mobiele verwarming erop of (indien mogelijk) vullen met warm water mocht het nodig zijn…

Maargoed, het is een minimaal risico wat we -indien we de keuze maken in afspraak met de klant- wel benoemen en beschrijven.

Heb je er andere ervaringen mee?

2050vandaag, waarom wachten?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BjornHero schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:25:
Dat zeiden ze ook bij de oude plus, nooit last van gehad, als ik in de logs terug kijk zie ik bij een klant die in de winter vaak een paar maanden weg is dat ie ook gewoon met 8C water startte..

Daarbij is het ook zo dat de arotherm onder de 4-5C buiten water gaat circuleren, wordt dat te koud springt de WP aan…

Op die manier zou je enkel “problemen” hebben met een zulke installatie bij een opstart van een nieuwbouw in de winter… en eerlijk, dan forceer je hem gewoon, klein deel van circuit open en de dag erna het volgende deel. En als dat echt niet lukt even een mobiele verwarming erop of (indien mogelijk) vullen met warm water mocht het nodig zijn…

Maargoed, het is een minimaal risico wat we -indien we de keuze maken in afspraak met de klant- wel benoemen en beschrijven.

Of even de sensor faken 🤗

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BjornHero schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:01:
[...]

1x zonder buh (Vwz-ai)

1x met meh (met buh)

Deukje is inderdaad een ding, 6 stuks binnen nu, allemaal zo’n stom deukje daar.

daaraan merk je wel het verschil tussen de pro en de plus, opbouw van de omkasting en dikte materiaal.
En de dubbele demping van de compressor met een gescheiden ophanging wat ook de unit extra stil maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtEAa936BCAf60gHp5CzT1-m7y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YiPBq9DxhWTF6UyZQAYi8pN.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Gaat Vaillant die deukjes nog fixen dan?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
BjornHero schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:25:

De oude plus doet dat idd.
Enkel als het echt koud is buiten, warmt CV water op tot +/- 25c en gaat dan weer uit.

Gebeurd hier soms rond 6u in de ochtend als het buiten -5 is, draait vervolgens +/- 20 minuten en dan weer uit de rest van de dag.

Zo rond 8c kan wel kloppen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2026 18:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Aaldert
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-06 09:49
Heeft iemand een afbeelding van een Vaillant Arotherm wamtepomp met buffervat en een mengmodule vr71

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
BjornHero schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Eigenlijk zie ik vooral dat de lijn van de oude plus is doorgezet en verbeterd.

Tops;

Mooier modulatiebereik, kleurstelling, servicebaarheid (ventilatoren eruit pakken is maar 1 stekker en je schuift de hele module eruit).

De single fan units hebben natuurlijk geen scroll compressor en daardoor iets meer trillingen via leidingen , niet meer bij de nieuwe dan de oude is mijn ervaring.

Deze week 2 pro’s in bedrijf gesteld in NL.

1 op de klassieke tweaker manier (Vwz-ai en direct op het circuit)

Hierbij krijg ik een info melding dat de boilersensor geen juiste waarde aangeeft, geen fout, enkel informatieve melding. —> even uitzoeken hoe dat verholpen kan worden, lijkt een bugje gezien er geen boiler aanwezig is (en dus geen sensor).

En met binnendeel maar ook direct op het circuit (geen buffers).

De lak/verf van de units heeft trouwens een beetje structuur —> m’n stickers zitten er niet zo netjes op… nieuwe stickers besteld :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de behuizing beschadigd in die hoek of lijkt dat maar zo?
Edit: Oh ik had even door moeten lezen. Ze komen zo van de fabriek af? 8)7 Lekkere QC door Vaillant?

test

• Gramser
  • Nu online
Santee schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Is de behuizing beschadigd in die hoek of lijkt dat maar zo?
Edit: Oh ik had even door moeten lezen. Ze komen zo van de fabriek af? 8)7 Lekkere QC door Vaillant?
Ik zou als klant er niet blij mee zijn - en mijn installateur vragen om een nieuwe, denk ik. Het is niet zomaar iets wat je even koopt.

• Santee
  • Laatst online: 18:38
Gramser schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Ik zou als klant er niet blij mee zijn - en mijn installateur vragen om een nieuwe, denk ik. Het is niet zomaar iets wat je even koopt.
Dat is precies het pijnpunt. Ik ben zelf ook wel een beetje een perfectionist. Het realistische brein zegt: Dit maakt niks uit. Maar je betaalt er flink voor en verwacht dan ook een netjes eindproduct, zeker bij een producent als Vaillant die toch wel bekend staat om kwaliteit. Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet opgevallen is als ze zo van de productielijn zijn gekomen. Wellicht heeft het toch meer te maken qua vervoer, wellicht niet de juiste bescherming bij transport oid.

test

• Gramser
  • Nu online
… maar dat maakt voor de klant niet uit. “Graag een oplossing”, zeg ik dan tegen mijn installateur.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:19
Is er een van het transport met de blinde harses met een lepel ingeramd. Zit puur in het paneel wat vervangbaar is zie ik. Daar is Vaillant normaal heel scherp in dat vlot op te lossen. Zo heb ik een Vaillant eigen monteur weleens binnen een dag langsgehad met een nieuw onderdeel.

Transport, het wordt soms al erger, ik had er laatst een die was een heel binnendeel kwijtgeraakt…hoe dan??

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 08-06-2026 12:33 ]

• BjornHero
  • Nu online
Voor iedereen die zich zorgen maakte over het deukje;

Er komen nieuwe zijplaten mijn kant op die weer bij de klant gemonteerd worden..

2 klanten hadden het zelf nog geeneens gezien hoorde ik vandaag.. (van de 3).

• Gramser
  • Nu online
Zulke klanten zijn er ook, moet ik mezelf vaker voorhouden :+

Goed bezig!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:12
Ik ben voornemens om de aroTHERM Plus 6 kW aan te schaffen, en die op het platte dak van mijn stenen schuurtje te plaatsen. Op dat dak ligt momenteel een houten dekbeschot met bitumen dakbedekking. Het schuurtje staat direct tegen het huis van de buren aan; zijn er mensen die een unit in een vergelijkbare positie hebben neergezet en ervaring hebben met trilgeluiden die worden doorgegeven?

En zijn er goede tips of ervaringen om dit te mitigeren, of kan ik bijvoorbeeld het beste het hele dak vernieuwen/verstevigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQLSIHgvoj1IgLlGTqk26vjArdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnH9Gz6TiYF9hWp3kMAr0RgV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Leetness op 09-06-2026 12:59 ]

• naamloos246
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Na 800 forum-pagina’s doorploeteren is het tijd om de verzamelde informatie eens langs de 'ballotagecommissie' (jullie) te leggen. Ik ben van plan om het systeem zelf te installeren, maar mijn grootste hoofdpijndossier is de keuze tussen de vernieuwde aroTHERM plus 5kW of 7kW. (VWL 55/8.1 A 230V of VWL 75/8.1 A 230V)

Onze gegevens:
  • Gasverbruik 2025: 822 m³
  • Schatting 2026 (mindergas.nl): 950 m³
wij verwarmen beneden met 65m2 vloerverwarming, boven 2 slaapkamers met radiatoren. Badkamer elektrische vloerverwarming (staat nooit aan) en een elektrische handkoekradiator. Cv-aanvoer staat ingesteld op 42 °C

Sinds de gezinsuitbreiding in september zijn wij vaker thuis, wat het verbruik opdrijft. Ik reken daarom voor de zekerheid met de 950 m³. Voor het SWW willen we een 300L boilervat, verwarmd door de warmtepomp. Gezien het bad, de regendouche en eventuele toekomstige gezinsuitbreiding is dat de basis. Om kosten te drukken wil ik gaan voor een opstelling van losse componenten aangestuurd door de VWZ AI 7. (een BUH is dus niet standaard aanwezig)

Over de laatste 365 dagen bedroeg ons verbruik 0,376 m³/graaddag.

Berekeningen:

Methode 1 (Koevlaas): 950 * 8 / 1650 = 4,6 kW

Methode 2 (Graaddagen): Uitgaande van een ΔT van 30 °C (van 20 °C binnen naar -10 °C buiten):
(950 * 8,8 kWh/m³) / 2392 graaddagen * 22 uur = 0,1589 kW/graaddag.
30 * 0,1589 = 4,77 kW

(Hierbij gerekend met een stookgrens/binnentemperatuur van 17 °C. De thermostaat stond op 19 °C met een nachtverlaging naar 16, maar het was boven toch fris, dus ik ga het afgiftesysteem sowieso nog optimaliseren).

Verduurzaming:
We vervangen dit jaar 23 m² aan kozijnen door kunstof kozijnen met triple glas (nu dubbel). Daarnaast verbouwen we de zolder, waarbij het dak direct extra wordt geïsoleerd, vloerisolatie met pif zit ook nog in het verschiet maar dat project moet nog maar even wachten.

De vraag:
Denken jullie dat deze verduurzaming de 5kW-pomp de logische keuze maakt, of blijft de 7kW-versie de veiligere optie?
wanneer boven het afgiftesysteem beter is gaat daar natuurlijk weer meer energie naartoe.
We hebben ook nog een open haard die sporadisch kan bijspringen als het moet.
Een praktisch voordeel van de 5kW is dat deze 20 cm lager is, wat esthetisch en qua plaatsing beter uitkomt, maar als 7kW echt nodig is, is dat geen breekpunt. Wat is jullie wijsheid?

[ Voor 3% gewijzigd door naamloos246 op 09-06-2026 13:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:52
@naamloos246 zou probleemloos met de 55/8.1 moeten kunnen. Is ook iets stiller in de geluidsberekening.

Met de vervanging van dat glas ga je ook nog 0,5-1kW winnen bij -10

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:30
naamloos246 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:32:
Na 800 forum-pagina’s doorploeteren is het tijd om de verzamelde informatie eens langs de 'ballotagecommissie' (jullie) te leggen. Ik ben van plan om het systeem zelf te installeren, maar mijn grootste hoofdpijndossier is de keuze tussen de vernieuwde aroTHERM plus 5kW of 7kW. (VWL 55/8.1 A 230V of VWL 75/8.1 A 230V)

Onze gegevens:
  • Gasverbruik 2025: 822 m³
  • Schatting 2026 (mindergas.nl): 950 m³
wij verwarmen beneden met 65m2 vloerverwarming, boven 2 slaapkamers met radiatoren. Badkamer elektrische vloerverwarming (staat nooit aan) en een elektrische handkoekradiator. Cv-aanvoer staat ingesteld op 42 °C

Sinds de gezinsuitbreiding in september zijn wij vaker thuis, wat het verbruik opdrijft. Ik reken daarom voor de zekerheid met de 950 m³. Voor het SWW willen we een 300L boilervat, verwarmd door de warmtepomp. Gezien het bad, de regendouche en eventuele toekomstige gezinsuitbreiding is dat de basis. Om kosten te drukken wil ik gaan voor een opstelling van losse componenten aangestuurd door de VWZ AI 7. (een BUH is dus niet standaard aanwezig)

Over de laatste 365 dagen bedroeg ons verbruik 0,376 m³/graaddag.

Berekeningen:

Methode 1 (Koevlaas): 950 * 8 / 1650 = 4,6 kW

Methode 2 (Graaddagen): Uitgaande van een ΔT van 30 °C (van 20 °C binnen naar -10 °C buiten):
(950 * 8,8 kWh/m³) / 2392 graaddagen * 22 uur = 0,1589 kW/graaddag.
30 * 0,1589 = 4,77 kW

(Hierbij gerekend met een stookgrens/binnentemperatuur van 17 °C. De thermostaat stond op 19 °C met een nachtverlaging naar 16, maar het was boven toch fris, dus ik ga het afgiftesysteem sowieso nog optimaliseren).

Verduurzaming:
We vervangen dit jaar 23 m² aan kozijnen door kunstof kozijnen met triple glas (nu dubbel). Daarnaast verbouwen we de zolder, waarbij het dak direct extra wordt geïsoleerd, vloerisolatie met pif zit ook nog in het verschiet maar dat project moet nog maar even wachten.

De vraag:
Denken jullie dat deze verduurzaming de 5kW-pomp de logische keuze maakt, of blijft de 7kW-versie de veiligere optie?
wanneer boven het afgiftesysteem beter is gaat daar natuurlijk weer meer energie naartoe.
We hebben ook nog een open haard die sporadisch kan bijspringen als het moet.
Een praktisch voordeel van de 5kW is dat deze 20 cm lager is, wat esthetisch en qua plaatsing beter uitkomt, maar als 7kW echt nodig is, is dat geen breekpunt. Wat is jullie wijsheid?
Even de check op de koude dagen deze winter doen. Bv 11 januari

Of ons geruststellen dat je weinig zoninstraling hebt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@naamloos246 Mijn ervaring met een historisch gasverbruik van ca. 950 m³ (ca. 850 cv + ca. 100 m³ sww)
huidig stookregime 19,5 -20,0 °C en een stookgrens van ca. 15 °C => ca. 2700 ggd

Mijn Arotherm pure 65/7.2 split wp (ca. 4,7 kW bij -7°C/35°C als ik me niet vergis)
trekt het prima met een aanvoertemperatuur van 26 °C bij 10°C en ca. 31 °C bij - 5 /- 6°C (ca. 36°C bij -10°C als het zo koud zou worden).

sCOP van 5,1-5,2 in het afgelopen stookseizoen

Belangrijke opmerking: warm water maakt een aparte warmtepompboiler

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2026 14:15 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• naamloos246
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Even de check op de koude dagen deze winter doen. Bv 11 januari

Of ons geruststellen dat je weinig zoninstraling hebt
11 januari hebben we 9.23 m3 gestookt (hoogste piek afgelopen winter).
We hebben een schuifpui op het zuiden dus in de woonkamer wil dit inderdaad wel meehelpen Vermoedelijk wordt dit weer minder met trippel glas.

• Ronald
@naamloos246 dat is minder dan 4kW gemiddeld over etmaal. Met triple win je meer op verlies dan dat je verminderd op instraling.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
naamloos246 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:18:
[...]

11 januari hebben we 9.23 m3 gestookt (hoogste piek afgelopen winter).
We hebben een schuifpui op het zuiden dus in de woonkamer wil dit inderdaad wel meehelpen Vermoedelijk wordt dit weer minder met trippel glas.
11 januari was het (bij ons) -3 buiten daggemiddeld.

STEL dat dat bij jullie ook zo was (kijk op weerstatistieken.nl): dan had je 20 graden verschil tussen binnen en buiten.

Ontwerp standaard is 20 binnen en -10 buiten, dus 30 graden verschil:

In die situatie 1,5 keer zoveel warmteverlies, dus 1,5*9,23 = 13,85 m3 gas

bij 42 graden aanvoer EN aanname ketel die niet pendelt? haal je 9kWh warmte uit 1m3 gas. Dus 124,65 kWh warmte

->> weet je of je ketel wel/ niet pendelt: kan die zn minimale vermogen in je vloerverwarming kwijt?

STEL: geen defrosts bij -10 en tapwater/defrosts 4 uur: dan 124/20 =6,2 kW

de 23m2 triple is van U=2,9 maar U= 0.8 (aanname warm edge en GOED kozijn icm Ug=0.6), dus 2,1 watt per graad minder warmteverlies. Dus 23m2*30graden*2,1 watt = 1,45kW minder warmteverlies bij -10

dat 24 uur: 35kWh per 24 uur minder

dus 124-35 = ca 90.

90kWh/20 = 4,5kW vermogen nodig

:)

ps. met deze beslissing moet je 15 of meer jaar comfortabel wonen . Dus ik zou nog een paar koude dagen narekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 09-06-2026 16:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:09
Leetness schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
Ik ben voornemens om de aroTHERM Plus 6 kW aan te schaffen, en die op het platte dak van mijn stenen schuurtje te plaatsen. Op dat dak ligt momenteel een houten dekbeschot met bitumen dakbedekking. Het schuurtje staat direct tegen het huis van de buren aan; zijn er mensen die een unit in een vergelijkbare positie hebben neergezet en ervaring hebben met trilgeluiden die worden doorgegeven?

En zijn er goede tips of ervaringen om dit te mitigeren, of kan ik bijvoorbeeld het beste het hele dak vernieuwen/verstevigen?

[Afbeelding]
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85419288#85419288

• naamloos246
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:20:
[...]

11 januari was het (bij ons) -3 buiten daggemiddeld.

STEL dat dat bij jullie ook zo was (kijk op weerstatistieken.nl): dan had je 20 graden verschil tussen binnen en buiten.

Ontwerp standaard is 20 binnen en -10 buiten, dus 30 graden verschil:

In die situatie 1,5 keer zoveel warmteverlies, dus 1,5*9,23 = 13,85 m3 gas

bij 42 graden aanvoer EN aanname ketel die niet pendelt? haal je 9kWh warmte uit 1m3 gas. Dus 124,65 kWh warmte

->> weet je of je ketel wel/ niet pendelt: kan die zn minimale vermogen in je vloerverwarming kwijt?

STEL: geen defrosts bij -10 en tapwater/defrosts 4 uur: dan 124/20 =6,2 kW

de 23m2 triple is van U=2,9 maar U= 0.8 (aanname warm edge en GOED kozijn icm Ug=0.6), dus 2,1 watt per graad minder warmteverlies. Dus 23m2*30graden*2,1 watt = 1,45kW minder warmteverlies bij -10

dat 24 uur: 35kWh per 24 uur minder

dus 124-35 = ca 90.

90kWh/20 = 4,5kW vermogen nodig

:)

ps. met deze beslissing moet je 15 of meer jaar comfortabel wonen . Dus ik zou nog een paar koude dagen narekenen.
De ketel pendelt helaas wel nog wat. Het is een oude ketel uit 2007 (of 2004, weet ik even niet meer), geen HR model. Vermogen staat op 9kW maar kan helaas niet lager. Dit was het gedrag op 11 januari. gemiddelde dagtemperatuur hier -3.3 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfdz6HICqaJ5DS4W9fo26LHaZjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhE9MsEgTsouLkWxvCusOv3x.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
naamloos246 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:10:
[...]

De ketel pendelt helaas wel nog wat. Het is een oude ketel uit 2007 (of 2004, weet ik even niet meer), geen HR model. Vermogen staat op 9kW maar kan helaas niet lager. Dit was het gedrag op 11 januari. gemiddelde dagtemperatuur hier -3.3 graden.[Afbeelding]
dan kan je het sommetje met 8kWh/m3 gas (dus -12% vermogen nodig)

en ik zie aan de korte piekjes in de nacht dat er een soort SWW comfortprogramma aan staat. Als dat uit kan spaart dat zo 80m3 gas! Kijk maar eens of je die piekjes in de zomermaanden ook hebt.

Je kan ook nog even naar gasverbruik per maand kijken. Dan heb je meer beeld bij het SWW/tapwater deel

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 09-06-2026 17:31 ]

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:22
@naamloos246

Ik stond voor dezelfde keuze en heb de 75/8.1 gekozen. Iets andere situatie, maar wellicht kan je nog wat inspiratie halen uit 'mijn' topic.

Warmtepomp setup - expert input gevraagd

• naamloos246
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:20:
[...]

dan kan je het sommetje met 8kWh/m3 gas (dus -12% vermogen nodig)

en ik zie aan de korte piekjes in de nacht dat er een soort SWW comfortprogramma aan staat. Als dat uit kan spaart dat zo 80m3 gas! Kijk maar eens of je die piekjes in de zomermaanden ook hebt.

Je kan ook nog even naar gasverbruik per maand kijken. Dan heb je meer beeld bij het SWW/tapwater deel
Dat is inderdaad het comfort programma, die stond bewust aan, na de winter hebben we hem weer uit gezet.

De warmtepomp verzorgd straks ook het SWW dus dat gasverbruik moet ik ook mee nemen in het vermogen van de warmtepomp

• BertBar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
Zag zojuist de subsidie bedragen op de RVO site staan:

https://www.rvo.nl/subsid...r=DESC&page=0&facet1=5565

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:19
Poah de Pro 115/7.1 is echt gesubsidieerd op 11kW en heeft €3700,- subsidie.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:22
Wat ik even niet goed kan vinden, zijn de vermogens die Vaillant publiceert de maximale vermogens of de “gemiddelde verbruiks” vermogens? Dus moet je daar nog de factor 75/80% vanaf halen voor defrost-tijd en daarna regeneren van de afgesnoepte warmte, of is dat echt het gemiddelde vermogen gedurende X uur?

• heszol
  • Laatst online: 20:42
Is deze al voorbijgekomen hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnJJLTqBTGmoqOVxkznEfWTglJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO9mGhuLgZJAHIBoUoIqSQiO.jpg?f=fotoalbum_large

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:07
nairolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:50:
Wat ik even niet goed kan vinden, zijn de vermogens die Vaillant publiceert de maximale vermogens of de “gemiddelde verbruiks” vermogens? Dus moet je daar nog de factor 75/80% vanaf halen voor defrost-tijd en daarna regeneren van de afgesnoepte warmte, of is dat echt het gemiddelde vermogen gedurende X uur?
Hier kun je mooie praktijktests zien van het min/max vermogen:
https://heatpumpmonitor.org/heatpump

Zoek een testje rond het vriespunt en je hebt je inzicht

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:14
Heeft er iemand hier de snelgids van de Arotherm Plus 75/8.1 toevallig?

Ik ben opzoek naar de curves mbt de max en min afgifte bij verschillende buitentemperaturen en cv temperaturen. Op de website van Vaillant zie ik door de bomen het bos niet meer..

• torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:28
Er moet voor de installatie van een warmtepomp bij mij thuis best wel wat breek- en herstelwerk gebeuren om het leiding- en kabelwerk enigszins netjes van de tuin naar de zolder te krijgen. De installateurs willen allemaal de makkelijkste route doen: langs de gevel. Dat wil ik niet, o.a. omdat ik dat lelijk vind. Ik wil de leidingen zoveel mogelijk onder de vloer en door wat bestaande koven van de tuin naar zolder. Daar moet dus wat voor gesloopt en ook weer hersteld worden. Ik wil dit los door een aannemer laten doen. Als ik het goed heb moet ik voor een Vaillant 75/8.1 inclusief de bijbehorende hydraulische module dan het volgende laten aanleggen:
  • 2x 32/3 meerlagenbuis, waar kan zoveel mogelijk geisoleerd
  • 1x ebus kabel (volgens mij is dit een 'gewone' 2 draadskabel)
  • 2x YMvK kabel, 3x 2.5mm, geschikt voor 16A (1 voor binnenunit, en 1 voor buitenunit)
Klopt dit?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

@torvodlor Waarom neem je dan geen monoblock van vaillant en een losse warmtepompboiler op zolder?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• torvodlor
silverball schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:03:
@torvodlor Waarom neem je dan geen monoblock van vaillant en een losse warmtepompboiler op zolder?
Ik wil geen losse warmtepompboiler in huis vanwege het geluid.

• Ronald
Technician- schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Poah de Pro 115/7.1 is echt gesubsidieerd op 11kW en heeft €3700,- subsidie.
Dat komt omdat het ding ook echt 11kW kan maken als het er om gaat hè... in tegenstelling tot veel andere merken doen Vaillants hun typeplaatje recht aan.

• roofburner
torvodlor schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:58:
Er moet voor de installatie van een warmtepomp bij mij thuis best wel wat breek- en herstelwerk gebeuren om het leiding- en kabelwerk enigszins netjes van de tuin naar de zolder te krijgen. De installateurs willen allemaal de makkelijkste route doen: langs de gevel. Dat wil ik niet, o.a. omdat ik dat lelijk vind. Ik wil de leidingen zoveel mogelijk onder de vloer en door wat bestaande koven van de tuin naar zolder. Daar moet dus wat voor gesloopt en ook weer hersteld worden. Ik wil dit los door een aannemer laten doen. Als ik het goed heb moet ik voor een Vaillant 75/8.1 inclusief de bijbehorende hydraulische module dan het volgende laten aanleggen:
  • 2x YMvK kabel, 3x 2.5mm, geschikt voor 16A (1 voor binnenunit, en 1 voor buitenunit)
Klopt dit?
Zou je geen EIB kabel gebruiken voor je eBUS?

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:27
Bobermo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:34:
Heeft er iemand hier de snelgids van de Arotherm Plus 75/8.1 toevallig?

Ik ben opzoek naar de curves mbt de max en min afgifte bij verschillende buitentemperaturen en cv temperaturen. Op de website van Vaillant zie ik door de bomen het bos niet meer..
Zal de Nederlandse wel over het hoofd zien maar hier heb je een Tsjechische waar de curves wel vanaf te lezen zijn :+

https://www.vaillant.cz/product-highlights/arotherm-plus-2026/stavebni-pripravenost.pdf

• Fleighe
Klopt dit?
Let op dat je de ebus kabel ook wil laten aftakken naar de thermostaat en de Connect gateway (als je die erbij neemt). Plus nog een kabel voor de buiten temperatuurvoeler, 3aderig.

• Fleighe
roofburner schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Zou je geen EIB kabel gebruiken voor je eBUS?
De Vaillant handleiding stelt gewoon VMVL kabel voor, is EIB dan beter/slechter? Ben er zelf niet zo bekend mee.

• Ronald
EIB is volgens mij voor KNX en mogelijk andere busprotocollen… ebus vraagt wat mij bijstaat inderdaad domweg VMVL, ofwel huistuinenkeukensnoer

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
Leetness schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:

[Afbeelding]
Ik heb het zo aangepakt: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Inmiddels heb ik veren onder de WP, en achteraf had ik het frame stijver moeten laten maken (dikker staal, groter profiel). Nu geeft de WP toch wat trillingen door aan de schuur, maar dat had (zoals ik nu begrijp) beter ontkoppeld geweest als het frame zelf stijver geweest was. Nu is de doorbuiging ca. 1-2 cm bij het gewicht van de WP (120 kg).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
Ronald schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
EIB is volgens mij voor KNX en mogelijk andere busprotocollen… ebus vraagt wat mij bijstaat inderdaad domweg VMVL, ofwel huistuinenkeukensnoer
Let op: de Arotherm Plus x/8.1 schijnt Modbus te gebruiken, geen ebus. Baudrate: geen flauw idee. Het zou me echter niet verbazen als de baudrate hoger is geworden dan in het ebus-tijdperk, en dat Vaillant tegenwoordig getwiste kabel aanraadt voor de Modbuskabels.

Ik kan alleen jammer genoeg geen installatiehandleiding vinden van de Arotherm Plus /8.1.

Edit:
Heb je deze toevallig opgeslagen? De link geeft nu een 404.

[ Voor 23% gewijzigd door marcop23 op 10-06-2026 21:34 ]

• BjornHero
  • Nu online
Klopt dit?
Nee.

leidingwerk: afhankelijk van drukverlies systeem en systeemopbouw / schema.

Veelgebruikt is inderdaad MLB32

Ebus: is er met de plus /8.1 nog enkel voor de thermostaat en internetmodule.

Hierbij gebruik je Modbus, MAAR volgens specificaties van Vaillant mag die ook over een simpele 2*0,8 thermostaatdraad of vmvl draad.

buitenvoeler? Wij gebruiken standaard 3*0,75 stuurstroomkabel (die gebruiken we ook voor ebus en modbus, gewoon om de hoeveelheid verschillende kabels te beperken..)

buitendeel:Ymvk 3g2,5

Binnendeel liever met ymvk5g2,5 (dan kun je de buh met meer dan 2kw gebruiken).

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:57
marcop23 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:32:
Edit:

[...]

Nieuwe link:

aroTHERM Plus /8.1 installatiehandleiding

• Ronald
marcop23 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Let op: de Arotherm Plus x/8.1 schijnt Modbus te gebruiken, geen ebus. Baudrate: geen flauw idee. Het zou me echter niet verbazen als de baudrate hoger is geworden dan in het ebus-tijdperk, en dat Vaillant tegenwoordig getwiste kabel aanraadt voor de Modbuskabels.

Ik kan alleen jammer genoeg geen installatiehandleiding vinden van de Arotherm Plus /8.1.

Edit:

[...]

Ik heb gelezen dat de 8.1 modbus gebruikt naar de buitenunit, maar kan ook de handleiding niet meer vinden. Dat is LI2YCY-kabel, maar meestal werkt ethernet. Vergelijkbaar maar net iets afwijkende impedantie.

Als je zoekt naar LI2YCY kun je het voor nette prijs vinden... als je zoekt naar modbus krijg je de hoofdprijs.

[edit] Het klopt dus: VWZ AI 7 (of de units met backup of sww vat) naar buitenunit is modbus, Naar de sensocomfort is eBus.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 10-06-2026 22:45 ]

• roofburner
Ronald schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Ik heb gelezen dat de 8.1 modbus gebruikt naar de buitenunit, maar kan ook de handleiding niet meer vinden. Dat is LI2YCY-kabel, maar meestal werkt ethernet. Vergelijkbaar maar net iets afwijkende impedantie.

Als je zoekt naar LI2YCY kun je het voor nette prijs vinden... als je zoekt naar modbus krijg je de hoofdprijs.

[edit] Het klopt dus: VWZ AI 7 (of de units met backup of sww vat) naar buitenunit is modbus, Naar de sensocomfort is eBus.
Wat ik me dan afvraag: wanneer je de nieuwe /8.1 units wil integreren in Home Assistant oid, dient dit nog steeds via ebus of via modbus? Of beide (om alle data te hebben)?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17

Seafarer

XXX

Klopt dit?
Als een koof geopend wordt dan zou ik er meteen 4 X 19mm pvc electra pijp inleggen. Dan kun je later er altijd nog een kabel doortrekken of zonnepanelen, bekabeld internet enzenz. Kost misschien 25 euro?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Leetness
Zijn er hier al medetweakers die een nieuwe Pro of Plus geïnstalleerd hebben, of een offerte hebben lopen? Ik heb nu een aantal offertes uitstaan en ik twijfel een beetje of ik de Vaillants deze meerprijs (t.o.v. "B-merken" zoals Batavia of andere Solareast modellen) waard vind.

Wat ik tot nu toe heb ontvangen (standaard complete installatie, 300L boilervat)

- €13.700 voor de Plus 55/8.1 (na subsidie)
- €12.800 voor de Pro 55/7.1 (na subsidie)
- €9.000 voor een Thervio (Solareast whitelabel) 6 kW

Als iemand hier suggesties voor heeft zijn die welkom. Ik neig persoonlijk iets meer richting de Plus gezien de geringe meerprijs, maar kan dit behalve de geluidsproductie en iets hogere COP nog niet voldoende onderbouwen

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
Leetness schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:
Zijn er hier al medetweakers die een nieuwe Pro of Plus geïnstalleerd hebben, of een offerte hebben lopen? Ik heb nu een aantal offertes uitstaan en ik twijfel een beetje of ik de Vaillants deze meerprijs (t.o.v. "B-merken" zoals Batavia of andere Solareast modellen) waard vind.

Wat ik tot nu toe heb ontvangen (standaard complete installatie, 300L boilervat)

Als iemand hier suggesties voor heeft zijn die welkom. Ik neig persoonlijk iets meer richting de Plus gezien de geringe meerprijs, maar kan dit behalve de geluidsproductie en iets hogere COP nog niet voldoende onderbouwen
Volgende week wordt de Pro met 300l + 50 liter boiler geïnstalleerd en ik herken mij in het bedrag van de Pro hierboven (ook fijn om te zien ;-))

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:03

Heb je ook een meer gedetailleerde prijsopgave (een 55/8.1 kost bvb ongeveer 5000€, zonder subsidie..., waar gaan die andere 10.000+€ dan heen..)?

• BarryH

Als je voor een solareast of batavia kiest ben je wel een sadomasochist: niemand te vinden om je te helpen als het ding gek doet.

Als je dan zo min mogelijk geld wil uitgeven kan je beter dewarmte of quatt overwegen. Of toch goed met een panasonic 7J (ook heel betaalbaar)

• Leetness
Scientific schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Heb je ook een meer gedetailleerde prijsopgave (een 55/8.1 kost bvb ongeveer 5000€, zonder subsidie..., waar gaan die andere 10.000+€ dan heen..)?
Uiteraard :) Ik ben benieuwd of dit jullie inziens redelijk is, dan kan ik de knoop doorhakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thLKiIgSFtEa9gwg6BGmUufWh5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9lSmp1ybZznr88la6jW0cxt.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Duitse zeer stille degelijkheid met 5 jaar garantie versus Chinese OEM herkomst met vaak onjuiste geluids gegevens. Beide zijn niet te vergelijken. De Plus is een topper in dit segment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtEAa936BCAf60gHp5CzT1-m7y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YiPBq9DxhWTF6UyZQAYi8pN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 11-06-2026 14:18 ]

• Fleighe
Leetness schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Uiteraard :) Ik ben benieuwd of dit jullie inziens redelijk is, dan kan ik de knoop doorhakken.

[Afbeelding]
Lijkt me niet extreem duur of goedkoop. Maar nooit onverstandig om meerdere offertes te hebben. Ik zou zelf nog wel willen weten welk merk/type boilervat ze willen leveren. (en de elektra voorbereiding heeft naar mijn weten toch echt een alamat+kabel voor de buitenunit en een kabel+alamat voor de backupheater nodig)

En wat BarryH zegt mbt die Chinese warmtepomp.

• naamloos246
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:16:
[...]

De Plus is een topper in dit segment.

[Afbeelding]
Helemaal mee eens, alleen is deze foto van de pro als ik me niet vergis ;)

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
Ik heb een vergelijkbare offerte met Weheat boilervat. Ik ben er maar vanuit gegaan dat dit een OK combi is?

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:34
Ik zie dat er nu verschillende VWZ AI's te koop zijn.

Werken beide met de arotherm pro 75/7.1 ? of alleen de nieuwste (ziet er ook wat moderner uit), ik heb al een VRC 720 binnen en deze hoop ik binnenkort te kunnen installeren als de buiten unit binnen komt.

Arotherm 75/71 + VWZ AI ( 7 of 8 ?? ) + VRC 720

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017

Wat dacht jij, ik vergelijk een Dacia met een Volvo. Hee de Dacia is veel goedkoper. Echt? :z

Ik heb de oude Plus en echt er is niets maar dan ook niets op aan te merken (ja de oude heeft witte kleur 8) ). En ik ben echt een kritische consument. Ik heb er zelfs nog iets meer voor betaald maar dat zegt helemaal niets @Scientific want dat is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid werk (leidingwerk, boiler met kraan naar zolder etc). Ik zeg Plus en je bent voor jaren onder de pannen. €1000,- meer is over 15 jaar gebruik per maand €5,50 per maand en heb je topmachine met een topregeling.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-06-2026 16:21 ]

• naamloos246
  • Nu online
[mesage=85463118,noline]Leetness schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:15[/message]:
[...]

[Afbeelding]
Hier een offerte die wij hebben ontvangen voor de vwl 55/8.1, dit was nog voordat de subsidie bedragen bekend waren dus die klopt hier niet.
voor de pro kregen wij ook onderstaande offerte maar dan €3492,50 Ex. voor de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtABxHllOtSrgiEizc4SpUP9_PE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/soUUgG7lJHvwsgoVtuhNo5co.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door naamloos246 op 11-06-2026 17:22 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

naamloos246 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Helemaal mee eens, alleen is deze foto van de pro als ik me niet vergis ;)
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben 😄. Ik zie de dubbele ophanging van de compressor ook niet dus Pro. Overigens Pro en Plus ik had de benaming omgedraaid als ik Vaillant was. Pro zegt meer dan Plus

• Eijsbeer
  • Nu online
naamloos246 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Hier een offerte die wij hebben ontvangen voor de vwl 55/8.1, dit was nog voordat de subsidie bedragen bekend waren dus die klopt hier niet.
voor de pro kregen wij ook onderstaande offerte maar dan €3492,50 Ex. voor de buitenunit.

[Afbeelding]
Ik zou ze vragen om het plastic en karton te laten liggen 😂

• Graveblobsop
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:13
Bedankt voor het delen, dit geeft mij ook een wat beter inzicht, ik ga toch maar even op zoek naar een andere installateur.

De offertes die jullie delen zijn toch wel hele andere bedragen dan de €20.500 die ik te horen kreeg. Dit was voor een 75/8.1 met vrij standaard installatie.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:22
Carboy54 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben 😄. Ik zie de dubbele ophanging van de compressor ook niet dus Pro. Overigens Pro en Plus ik had de benaming omgedraaid als ik Vaillant was. Pro zegt meer dan Plus
Was ook te zien aan de warmtewisselaar ;), die was bij de Pro al de nieuwe zonder luchtkanalen, en dus kleiner. Bij de Plus was dat nog degene met luchtkanalen voor R290-veiligheid.

Qua naamgeving kan ik er nog soort van inkomen: Pro(fessioneel) heeft vaak heel andere eisen dan consumenten: function over form, en in dit geval dus meer performance uit een kleinere behuizing (t.o.v. Plus) ten koste van het geluid (form).

Neemt niet weg dat het verwarrend is, zeker ook omdat ze visueel erg op elkaar lijken.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Ik vind de Plus wel een Pro. :+

• torvodlor
Leetness schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]
@Leetness, komt de installateur toevallig uit Zoetermeer? De kopjes en prijzen lijken wel heel erg op die uit mijn offerte 😃

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

torvodlor schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:16:
[...]

@Leetness, komt de installateur toevallig uit Zoetermeer? De kopjes en prijzen lijken wel heel erg op die uit mijn offerte 😃
Gateaway is standaard bij hydraulische module 🤫

• MotorBeast
Carboy54 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Gateaway is standaard bij hydraulische module 🤫
Sinds wanneer? Die moest ik er apart bij bestellen. Was zelfs de eerste bij mijn installateur die de gateway wilde hebben. Hij vond het onzin.

• roofburner
naamloos246 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie dat je vloerverwarming hebt. Vermoedelijk is je systeeminhoud groot genoeg om zonder buffervat te werken?

• Stoker
  • Laatst online: 20:37

Stoker

Warmtepomponline

Gateway is een losse module, klopt. Maar deze wordt bij de unitower en Meh97 standaard geleverd. AI komt hij er los bij, en dus ook de offerte.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Kuusj
  • Laatst online: 20:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Stoker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:36:
Gateway is een losse module, klopt. Maar deze wordt bij de unitower en Meh97 standaard geleverd. AI komt hij er los bij, en dus ook de offerte.
Dat moet dan bij de nieuwe uniTower zijn neem ik aan? Want bij mij (190/6) zat hij er toch echt niet bij.
Overigens lekker verwarrend dat twee Tweakers in dit topic nagenoeg dezelfde PF hebben :7

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• MotorBeast
Stoker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:36:
Bij jou misschien maar bij mijn installateur toch echt niet. Hij wist niet eens dat als ik hem toestemming zou geven hij mee kon kijken in de data. :?
Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic