Top! De snelgids van de nieuwe plus is inmiddels ook beschikbaar. Hopelijk valt het allemaal wat mee met de levertijd, dan kan de gasaansluiting dit jaar nog weg 🙂MotorBeast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:39:
Voor diegene die wat meer info zoeken dan doorsnee hier zoeken https://www.myvaillantpro.nl/inloggen?callback=%2F Ze hebben de link hiernaartoe weggehaald van de algemene site voor particulieren. We mogen niet te slim worden van Vaillant.
Ja echt wel.everb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:37:
[...]
Is de Plus ook in praktijk stiller dan de Pro, of zijn het vooral 'papieren' dB's? (vraag ik voor een vriend)
De plus, 100%Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:41:
Ok - stomme vraag als het geld niet 'uitmaakt' is dan de plus of de pro beter...?
Er is vandaag een adviseur langs geweest die vermelde dat de Valliant aroTHERM geen remote managment heeft voor de installateur aka geen "cloud" heeft. En daarmee niet hun voorkeur had. Samen met hun voorkeur voor monoblock systemen .Zodat vernieuwen wp geen binnen werkzaamheden heeft.
Er is een myValliant connect en wifi en remote naar je app en een connectie tot HA. Ik neem aan dat dit ook een installateurs omgeving heeft. Dus welke nuance moet ik nu uit zn opmerking halen?
Er is een myValliant connect en wifi en remote naar je app en een connectie tot HA. Ik neem aan dat dit ook een installateurs omgeving heeft. Dus welke nuance moet ik nu uit zn opmerking halen?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
@copykat Je kan installateur gewoon toestemming geven remote in je systeem te kunnen. Onzin dus. Overigens heb ik mijn installateur er weer af gegooid. Die bleef aanklooien met mijn stooklijn. Heb uiteindelijk zelf de boel goed ingeregeld.
Tataaaa: https://www.myvaillantpro...rkoop/monitoring-diagnose
Laat me raden. Willen je een WeHeat verkopen?
[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2026 19:58 ]
Je hebt als klant idd online toegang tot de pomp, de klant beslist ook of de installateur mee kan kijken.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik vond hier nog wat info over hoe de FSF op de Pro nou werkt. De ventilator wordt gewoon altijd op een laag pitje aangezet om zo eventuele lekkend propaan snel te verspreiden/verdunnen in de omgeving. Geschat gebruik 15kWh per jaar. Dat verklaart hoe het werkt, want de handleiding was nogal cryptisch.
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=JK_I9YEp8Gk
Dan rest mij eigenlijk alleen nog de vraag/keuze tussen de 55 of 75/7.1A. Kan iemand misschien nog iets zeggen over de low load graadminuten regeling en het pendelgedrag wat daaruit volgt (aantal cycles per dag)? Oudere modellen met behoorlijk hogere minimum vermogens werken blijkbaar ook, dus misschien is de 2.21kW van de 75 prima werkbaar (Huis is ongeveer 195watt/graad delta T).
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=JK_I9YEp8Gk
Dan rest mij eigenlijk alleen nog de vraag/keuze tussen de 55 of 75/7.1A. Kan iemand misschien nog iets zeggen over de low load graadminuten regeling en het pendelgedrag wat daaruit volgt (aantal cycles per dag)? Oudere modellen met behoorlijk hogere minimum vermogens werken blijkbaar ook, dus misschien is de 2.21kW van de 75 prima werkbaar (Huis is ongeveer 195watt/graad delta T).
@floyo255 Beetje flauw maar heb je zelf al gezocht? Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Daar zijn pagina's vol over geschreven.
Daar zijn pagina's vol over geschreven.
Ik heb een offerte gekregen voor een vaillant warmtepomp (75/8.1), met de bijbehorende hydraulische module als binnendeel. In de hydraulische module zit een BUH. Nu zit in het losse boilervat dat geoffreerd is een eigen verwarmingselement. Is dit nodig? Ik dacht dat de BUH uit de hydraulische module wellicht als verwarmingselement voor het SWW gebruikt kon worden, mocht de WP het opwarmen (of de legionella run) op eigen kracht niet redden.
Ja ik krijg 3 offertes, WH(p60 want BB past niet bij mij) , Pana, en een pilot merk. Iets uit scandinavië met een cop van 7.MotorBeast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:58:
@copykat Je kan installateur gewoon toestemming geven remote in je systeem te kunnen. Onzin dus. Overigens heb ik mijn installateur er weer af gegooid. Die bleef aanklooien met mijn stooklijn. Heb uiteindelijk zelf de boel goed ingeregeld.
Van de vier merken die ze deden stond valliant onder op in zijn ogen...( misschien omdat je als klant kon bepalen of de installateur er bij kan komen.)
Vraag gewoon om ook een valliant offerte te doen als die andere binnen komen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Bepaal gewoon wat je zelf wil (Vaillant natuurlijkcopykat schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:16:
[...]
Ja ik krijg 3 offertes, WH(p60 want BB past niet bij mij) , Pana, en een pilot merk. Iets uit scandinavië met een cop van 7.
Van de vier merken die ze deden stond valliant onder op in zijn ogen...( misschien omdat je als klant kon bepalen of de installateur er bij kan komen.)
Vraag gewoon om ook een valliant offerte te doen als die andere binnen komen.
Heeft er nog iemand meer data over het minimum koel vermogen van de 55/8.1? In de' voorlopige ' brochure staat dat het bereik (A35/W18) tussen 2,67-7,94 kW ligt. Het minimale bereik hiervan voelt alsof het een beetje aan de hoge kant ligt.
Ja uit eindelijk wel. Sta open voor eigen inbreng maar uiteindelijk is t ik betaal ik bepaal. * copykat vind dit offerte traject met huisbezoeken wel leerzaam. Als in toch anders dan via internet je keuze maken en dan bestellen bij leverancier/installateur naar keuze. ( bepalen wat je nodig hebt , kaf van de koren scheiden, kwaliteit vs prijs enz. Is toch iets ingewikkelder dan zeg een nieuw entertainment systeem voor je huiskamer uitzoeken. 😊)MotorBeast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:29:
[...]
Bepaal gewoon wat je zelf wil (Vaillant natuurlijk) en zoek daar een installateur bij met kennis en zonder onzinverhalen. WeHeat zal wel een goede incentive actie hebben voor de installateur als ze zulke onzin verkondigen. En Cop 7? Hoe dan?
Ik denk deze wp:
YouTube: Fairland COP7 R290 ATW Heat Pump - The Future of AI Heat Pump
Als de offertes binnen zijn ga ik de specs eens tegen een Valliant leggen van alle drie de merken. Mijn voorkeuren zijn: moet aan de muur kunnen. Dus niet te zwaar. R290. Monoblock. Koppelbaar aan HomeAssistent en of homewizzard. ( mag eigen cloud en app hebben en remote gemanaged worden zolang die maar in de servers van EU staan.) 250/300l wss, buffervat (LT radiatoren) stil in bedrijf. Goede garantie en service contacten. (Geen gelul met na 5 jaar is de bv "omgevallen" en mag je gaan leuren met je WP om iemand anders te vinden die t wil doen.)
Dat FL wp verhaal klonk redelijk. Als in mocht je t niks vinden kon je na een jaar de wpmerk van keuze alsnog laten plaatsen.(wacht de offerte af om t goed door t lezen.)
Heb de tijd gelukkig.
Een eigen BUH in een SWW-vat (dat noem je een dompelelement) heeft voordelen, mits het onderin zit:torvodlor schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:10:
Ik heb een offerte gekregen voor een vaillant warmtepomp (75/8.1), met de bijbehorende hydraulische module als binnendeel. In de hydraulische module zit een BUH. Nu zit in het losse boilervat dat geoffreerd is een eigen verwarmingselement. Is dit nodig? Ik dacht dat de BUH uit de hydraulische module wellicht als verwarmingselement voor het SWW gebruikt kon worden, mocht de WP het opwarmen (of de legionella run) op eigen kracht niet redden.
- Legionellacyclus kunnen uitvoeren zonder dat je alle leidingen en de binnenunit zo ver moet verhitten, daardoor minder warmteverliezen, en minder onnodige opwarming van je woning (belangrijk in de zomer).
- Bij uitval van je WP (besturing stuk?) kun je buitenom nog warm water maken met het dompelelement in je SWW-vat.
- Je kunt dit combineren met een slimme aansturing om vanaf 2027 met vaak waardeloze PV-stroom je SWW te verwarmen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Stoker dank voor de foto's en info. Voor mij als leek zou je beter een van de twee de naam 'extra silent' kunnen geven.
Weet iemand welke kabel getrokken moet worden om een bedraden buiten temperatuur meter aan te sluiten? Voor de thermostaat heb ik een 4x0.8mm thermostaatkabel getrokken, kan zo een ook naar de sensor toe? Lijkt mij 'te dun' voor de wartels van de buiten temperatuur sensor, maar ik baseer mij op wat foto's en geen idee wat de juiste is. De installateur was niet zo happig op info verstrekken omdat die liever de wifi variant ophangt.
Weet iemand welke kabel getrokken moet worden om een bedraden buiten temperatuur meter aan te sluiten? Voor de thermostaat heb ik een 4x0.8mm thermostaatkabel getrokken, kan zo een ook naar de sensor toe? Lijkt mij 'te dun' voor de wartels van de buiten temperatuur sensor, maar ik baseer mij op wat foto's en geen idee wat de juiste is. De installateur was niet zo happig op info verstrekken omdat die liever de wifi variant ophangt.
Kabelsecties voor warmtepompen Vaillant:Piemol schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:03:
@Stoker dank voor de foto's en info. Voor mij als leek zou je beter een van de twee de naam 'extra silent' kunnen geven.
https://www.vaillant.be/d...ies-wp-v01-18-2688242.pdf
[ Voor 11% gewijzigd door roofburner op 06-05-2026 19:33 ]
Wat zijn vaten die nou zoiets bieden? dat dat dompelement ook echt onderin zit?Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:20:
[...]
Een eigen BUH in een SWW-vat (dat noem je een dompelelement) heeft voordelen, mits het onderin zit:
- Legionellacyclus kunnen uitvoeren zonder dat je alle leidingen en de binnenunit zo ver moet verhitten, daardoor minder warmteverliezen, en minder onnodige opwarming van je woning (belangrijk in de zomer).
- Bij uitval van je WP (besturing stuk?) kun je buitenom nog warm water maken met het dompelelement in je SWW-vat.
- Je kunt dit combineren met een slimme aansturing om vanaf 2027 met vaak waardeloze PV-stroom je SWW te verwarmen.
O.a. de nieuwe variant van de djg boilers zoals gerebrand door Intergas als wpsae 200 of 200L AWHP (https://www.intergas-verwarming.nl/app/uploads/2024/11/88008300-Installatievoorschrift-Xylinders.pdf)M4inDC schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
[...]
Wat zijn vaten die nou zoiets bieden? dat dat dompelement ook echt onderin zit?
Daarbij zit het element relatief ver onderin.
Nexus heeft zekers tanks met mogelijkheid tot elektrische weerstand helemaal onderaan.M4inDC schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
[...]
Wat zijn vaten die nou zoiets bieden? dat dat dompelement ook echt onderin zit?
Oso Delta Geocoil 200-250-300 l, eveneens RVS en heating element ook onderin ...
copykat schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:12:
[...]
Ja uit eindelijk wel. Sta open voor eigen inbreng maar uiteindelijk is t ik betaal ik bepaal. * copykat vind dit offerte traject met huisbezoeken wel leerzaam.
Ik denk deze wp:
YouTube: Fairland COP7 R290 ATW Heat Pump - The Future of AI Heat Pump
Besef je wel dat wat jij leuk vindt, de installateur erg veel tijd kost. Ik ben installateur en wil tegen een eerlijke prijs een goed product leveren. Helaas maken consumenten zoals jij het moeilijk dit te doen. Huisbezoeken zijn erg kostbaar en zou je alleen moeten doen als je ook voor die installateur kiest. Niet op een gratis manier jezelf zo wegwijs maken in de warmtepomp wereld. Op basis van bepaalde informatie uitvragen bij de installateur kun je al veel kennis op doen over zijn kunde (wel of geen buffervat, dan wel in serie of parallel, hoeveelheid kw, open verdeler vvw, merk ABC kwaliteit).stil in bedrijf. Goede garantie en service contacten. (Geen gelul met na 5 jaar is de bv "omgevallen" en mag je gaan leuren met je WP om iemand anders te vinden die t wil doen.)
Hoe kun je hier Vaillant overwegen en aankomen met een product van Fairland, volgens mij Chinees? Dit is een goedkope zwembad warmtepomp producent. Heb hem zelf vroeger gehad.
Je eisen lijstje laat duidelijk de voorkeur voor Vaillant zien, maar ben benieuwd of je bereidt bent om 14k te betalen incl subsidie.
1 ja ik besef dat.heszol schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:13:
[...]
[...]
Besef je wel dat wat jij leuk vindt, de installateur erg veel tijd kost. Ik ben installateur en wil tegen een eerlijke prijs een goed product leveren. Helaas maken consumenten zoals jij het moeilijk dit te doen. Huisbezoeken zijn erg kostbaar en zou je alleen moeten doen als je ook voor die installateur kiest. Niet op een gratis manier jezelf zo wegwijs maken in de warmtepomp wereld. Op basis van bepaalde informatie uitvragen bij de installateur kun je al veel kennis op doen over zijn kunde (wel of geen buffervat, dan wel in serie of parallel, hoeveelheid kw, open verdeler vvw, merk ABC kwaliteit).
Hoe kun je hier Vaillant overwegen en aankomen met een product van Fairland, volgens mij Chinees? Dit is een goedkope zwembad warmtepomp producent. Heb hem zelf vroeger gehad.
Je eisen lijstje laat duidelijk de voorkeur voor Vaillant zien, maar ben benieuwd of je bereidt bent om 14k te betalen incl subsidie.
2 ik vraag niet om een bezoek ik heb gevraagd om informatie. Duidelijk aangegeven dat ik in de orienterende fase zit en pas eind 26 begin 27 de installatie plan dus ik was open en direct in waar ik stond.
Ze willen zelf langs komen om hun verhaal tedoen. Wat míj ook tijd kost als in vrijedag opnemen. Dat is ook kosten voor mij.( prima want ik moet informatie opdoen over wat welk merk bied (inclusief bits and pieces) en voor hoeveel geld.)
3 als ik een bedrijf contact over een Valliant arotherm (omdat ik voornamelijk "homebranded chineseparts geasembleerd" voorgeschoteld kreeg en geen enkel mij bekent merk van warmtepompen dacht ik ik zoek een langer bestaand installatie bedrijf die de merken die die we kennen als warmtepomp daikin, panasonic Valliant..) en ze willen (zelf) langskomen voor een gesprek en tot mn verbazing krijg ik van de merken die ze doen een weheat en panasonic en fairland aangeboden maar géén valliant omdat die blijkbaar voor hun geen remote beheer heeft... (herhaal zijn woorden.) Dan kan je dat niet op mij afschuiven dat ik offertes krijg van 3 merken. (Behalve van de gene waar mn interesse naar uitging...)
4 Alleen langskomen als je met ze in zee wilt? Prima, stuur me dan een concept op op basis van een vragenlijst. Wat kunnen we voor je betekenen? Wat bieden wij.
Aangezien ik nog nooit een warmtepomp heb gehad of een installateur van die apparaten gesproken heb voordat ik besloot te kijken of het iets is dat ik wil hebben staan installateurs van wp's niet in mn shortlist.
Ps website's als slimster hebben van die wij verbinden bedrijven met jou .... zijn blijkbaar altijd eager om langs te komen.
Wat voor mij leerzaam was is de commerciele kant van verkopende personen. Ik krijg de indruk dat je niet geadviseerd word naar wat je nodig hebt en uitleg prijs vs kwaliteit van verschillende mogelijkheden zodat je tot een keuze kan komen maar meer waar heb ik zelf t meeste aan. ( provisie winst ease of montage enz.)
Dit laatst bedrijf was nog t meest flexibel omdat ze meerdere merken doen. En boden aan verschillende offertes te maken. En stabiel overkomen als in ze zullen ook na 10 jaar nog aanwezig zijn. Verkoper is in dienst vh bedrijf en niet op freelance basis.
Kans is groot dat ik met ze in zee ga. Met welk merk en zo. Is fijn tunen. ( ook hier heb ik duidelijk mijn positie gegeven.)
Fairland is voor mij gelijk aan elk ander merk in de lijst van aanbiedingen.
Vetum? Weheat? Quatt? Allemaal opgestaan toen wp's interresant waren als verkoop product in een markt die nieuw is. Ik de printer wereld had je allemaal dealers die rebrande en of cover coloring deden om een eigen merk te verkopen met onderhuids een "regulier merk" als je wist wat t onderhuidse merk was kon je de kwaliteit bepalen. ( dus als je in de brance werkzaam was herkende je dat. Een gemiddelde koper niet. Beetje t zelfde wat nu met WP units gebeurd.)
Edit: ik heb ook niet gevraagd om die nieuwe merken te pitchen die komen op tafel in t gesprek als "dit verkopen wij" .
Goed dat jij er zo in staat maar helaas is mijn ervaring dat het merendeel van de installateurs totaal geen kaas gegeten heeft van de materie en je een oor willen aan naaien. Ik heb hier een offerte gehad van jawel ..... 25 mille voor een Vaillant setup. Verder heb ik pas na 9 installateurs (of te duur of geen kennis) een dacht ik goede gevonden en ben tot de dag van vandaag bezig met rechtsbijstand en een bekende Tweaker bezig de rotzooi te herstellen die hij achterliet. Dus dat iemand installateurs laat langskomen is volkomen terecht. Het zou zo moeten zijn dat iedere klant zonder inlezen op Tweakers gewoon kan vertrouwen op een goed advies zonder het moeten uitvragen en gelijk een normale prijs krijgt. Dat jij zo bent....top. Helaas zit de wereld anders in elkaar. En weer on topic.heszol schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:13:
[...]
[...]
Besef je wel dat wat jij leuk vindt, de installateur erg veel tijd kost. Ik ben installateur en wil tegen een eerlijke prijs een goed product leveren. Helaas maken consumenten zoals jij het moeilijk dit te doen. Huisbezoeken zijn erg kostbaar en zou je alleen moeten doen als je ook voor die installateur kiest. Niet op een gratis manier jezelf zo wegwijs maken in de warmtepomp wereld. Op basis van bepaalde informatie uitvragen bij de installateur kun je al veel kennis op doen over zijn kunde (wel of geen buffervat, dan wel in serie of parallel, hoeveelheid kw, open verdeler vvw, merk ABC kwaliteit).
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic