Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Melvin15397 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
Ik heb ze er wel tussen zitten. Ik heb ze na de RVS ribbelbuis gemonteerd:
[Afbeelding]
Verlies je niet veel warmte bij die ongeisoleerde vorstkleppen? Of heb je er nog iets om heen gebouwd om dat te verkleinen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41
Franciesco schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:14:
[...]

Verlies je niet veel warmte bij die ongeisoleerde vorstkleppen? Of heb je er nog iets om heen gebouwd om dat te verkleinen?
Een beetje warmteverlies is inherent aan gebruikt van vorstkleppen. Wellicht dat ik de moeren van de aansluitingen nog ga isoleren. De rest niet. Ook het afschermen van de vorstkleppen zou ik niet doen, omdat dit een goede werking in de weg kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:32
Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:15:
Dat is inderdaad een veelgehoord argument om het wel te doen. Aan jou om de inschatting te maken hoe groot de kans is dat dat gebeurt.
Ik heb in de kelder twee afsluiters met aflaat nippels.
Mocht het echt mis gaan (en de backup stroom voorziening ook niet werken straks) dan kan ik de afsluiters dichtzetten en de WP leeg laten lopen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Melvin15397 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Een beetje warmteverlies is inherent aan gebruikt van vorstkleppen. Wellicht dat ik de moeren van de aansluitingen nog ga isoleren. De rest niet. Ook het afschermen van de vorstkleppen zou ik niet doen, omdat dit een goede werking in de weg kan staan.
Inpakken van de vorstkleppen kan inderdaad niet. Tenminste, zo heb ik de handleiding die ik hierboven aanhaalde geinterpreteerd. Maar een soort van geisoleerd huis die open is aan de onderkant er om heen zetten kan wellicht wel. Al zat dat in jouw geval misschien lastig zijn omdat er weinig ruimte lijkt te zijn.
Sowieso moet die klep op de koudste plek blijven zitten en dat is zonder isolatie geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

GigaTexel_BE

AMD MP²

Franciesco schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Inpakken van de vorstkleppen kan inderdaad niet. Tenminste, zo heb ik de handleiding die ik hierboven aanhaalde geinterpreteerd. Maar een soort van geisoleerd huis die open is aan de onderkant er om heen zetten kan wellicht wel. Al zat dat in jouw geval misschien lastig zijn omdat er weinig ruimte lijkt te zijn.
Sowieso moet die klep op de koudste plek blijven zitten en dat is zonder isolatie geen probleem :+
Even snel gerekend met Q=h⋅A⋅ΔT

Stel dat de temperatuur van het water 35°C is, de omgevingstemperatuur 5°C, contactoppervlak 0,015 m², warmteoverdrachtcoëfficient10 W/m²·K, dan is het thermisch verlies ongeveer 4,5W

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:59

Seafarer

XXX

GigaTexel_BE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Even snel gerekend met Q=h⋅A⋅ΔT

Stel dat de temperatuur van het water 35°C is, de omgevingstemperatuur 5°C, contactoppervlak 0,015 m², warmteoverdrachtcoëfficient10 W/m²·K, dan is het thermisch verlies ongeveer 4,5W
Per klep? Dus maal 2?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

GigaTexel_BE

AMD MP²

klopt
vrij verwaarloosbaar dus

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

GigaTexel_BE schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

klopt
vrij verwaarloosbaar dus
Inderdaad. Ik bedenk me nu dat de vorst kleppen dan NIET in de lucht stroom van de buitenunit moeten hangen. Want dan zal het toch best oplopen. Maar erg spannend zal het niet worden met zo'n klein oppervlak.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1000
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-10 14:52
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWCvPkuR1FfWZMUG3VxdDyBc-h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jycvK9QpATDMPshTKfRt8Jn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@joris1000: Uit de topicstart:
"Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc
Dit zijn de units met /6 in de naam.
Monoblocks leveren direct warm verwarmingswater uit de buitenunit. Een binnenunit is dus niet strikt noodzakelijk, maar bevat wel alle onderdelen voorgemonteerd die je meestal toch nodig hebt voor een compleet systeem.
Zonder binnenunit is een VWZ AI Plus (artikelnummer 0010031645) noodzakelijk, let op: de niet-plus versie ziet er hetzelfde uit maar werkt niet."

Lijkt me duidelijk. Ik begrijp niet naar welke discussies over wel of geen plus je verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:10
joris1000 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen [Afbeelding]
Check ook hydraulisch, en vlg mij zorgt stille modus ervoor dat modulatie meer werkt zoals normaal en niet alleen beperken van vermogen, dus dat kan kloppen.
Mijn cup of thea, er is een verbetering van flow en delta T nodig.

Nou moet ik toegeven dat Vaillant geen ster is in breed moduleren en lange runs bij tussenseizoen. Daarvoor is de gekozen minimale compressor frequentie gewoonweg te hoog.

Denk dat je daarom in elk hydraulisch voorstel van Vaillant ook een buffervat ziet opgenomen zowel serieel of parallel, hun 100L schrijven ze meestal voor als minimum. Keuze tussen heel breed moduleren of langere standtijd compressoren vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 19-10-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Technician-
Betreffende modulatiebereik - minimale compressorfrequentie, minimaal vermogen etc.
Zijn er een grotere verschillen tussen de verschillende modellen d.w.z. tussen split, pure, split plus, plus?
Wij weten dat vaak een compressormodel bij 2 warmtepompen in dezelfde reeks wordt gebruikt waarbij het maximum vermogen bij het kleinere model beperkt wordt. Het minimum vermogen blijft dan hetzelfde.

Met een buffervat van 100 l kan je volgens mij de looptijd van de compressor niet significant verhogen.
Ik heb het 100 l vat van Vaillant ook geweigerd (om verschillende reden) en heb voor de defrosts een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit in de retour hangen. (AroTHERM pure 65/7.2)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@joris1000 je bent niet de eerste die met VF1 raar regelgedrag krijgt.
Anderen hebben betere resultaten met die sensor eenvoudig losgehaald, zoek maar in dit topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:53
@joris1000 zie mijn (uiteindelijk opgeloste) problemen met de VF1 sensor Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen". Wellicht geeft het voor jou een zoekrichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:10
dunklefaser schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:51:
@Technician-
Betreffende modulatiebereik - minimale compressorfrequentie, minimaal vermogen etc.
Zijn er een grotere verschillen tussen de verschillende modellen d.w.z. tussen split, pure, split plus, plus?
Wij weten dat vaak een compressormodel bij 2 warmtepompen in dezelfde reeks wordt gebruikt waarbij het maximum vermogen bij het kleinere model beperkt wordt. Het minimum vermogen blijft dan hetzelfde.

Met een buffervat van 100 l kan je volgens mij de looptijd van de compressor niet significant verhogen.
Ik heb het 100 l vat van Vaillant ook geweigerd (om verschillende reden) en heb voor de defrosts een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit in de retour hangen. (AroTHERM pure 65/7.2)
De pure gaat verder terug qua compressor frequentie dan de Vaillant “eigen” toestellen zie ik in de monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
joris1000 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus.
, met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren).
Ik heb ook een hybride installatie, en ik heb wel eens problemen gehad die er op leken.
Ik heb twee verschillende sensoren, een in het buffervat, en de andere op de uitgaande leiding naar de circulatiepomp gemonteerd. Bij mij ontstonden de problemen als deze laatste sensor niet goed was gemonteerd, en daarom een veel te lage temperatuur doorgaf. Daarom werd de WP zelf gevraagd maar een heel hoge temperatuur te maken. Dit stopte pas als de temperatuur in het buffervat boven een bepaald punt zat.
Edit: mogelijk onjuiste info weggehaald

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 19-10-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

De pure gaat verder terug qua compressor frequentie dan de Vaillant “eigen” toestellen zie ik in de monitoring.
Lijkt te kloppen - als het met het opgenomen vermogen van de buitenunit correspondeert.
Wat ik hier zag was een minimum van ca. 0,22 kW (fluisterbedrijf).

P.S.: Op dit moment doet de wp niets meer - stookgrens bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 20-10-2025 14:27 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic