• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:40
@Wotse sCOP is een discussie puntje staat ook als je het opent in de app. Er is gewoon wat discussie hoe correct deze is. Pak dat het 5,0 zou zijn (dus stuk lager wat als jij hier zegt) dan is dat nog steeds een zeer mooie sCOP.
Hier was het in een gerenoveerde bungalow 4,67 sCOP 2025 (in de app), maar dat is bij de schoonouders die niet echt willen luisteren ivm niet zomaar afzetten van de warmtepomp.

sCOP voor warmwater is 3.3 btw, en staat ingesteld op 55c - en redelijk veel warm water verbruik.

Side note - ik ben voor mezelf aan het zien naar de nieuwe arotherm, maar zou ivm ruimte de unitower willen, het jammere is dat deze geen RVS vat heeft.. weet iemand of deze feitelijk te veranderen is?

[ Voor 16% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-02-2026 08:48 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:22
Wotse schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Dat is inderdaad wat ie zelf aangeeft. Klopt dat niet? Het was 5,7 zie ik nu overigens. Ik heb geen andere manier om dit te meten. Het is wel een heel simpel systeem zonder buffervaten of extra regelingen, lage temperatuur en verder heel traag (veel massa). Hij maakt 1 start/stop per 3 uur gemiddeld om de boel op 19 graden te houden. Redelijk optimaal dus denk ik.
Voor wat meer real(time) vergelijkingsmateriaal kan ik emoncms.org
cq. heatpumpmonitor.org (TOP of the SCOPs) aanbevelen.

Enkele aroTHERM's van tweakers (externe meters natuurlijk)
https://emoncms.org/app/v...30c51ec6559d9aae092cb77f9 tweaker @hood aroTHERM 55/6
https://emoncms.org/app/v...5f20758c288a692ff7eeae107 tweaker @Nt tnt aroTHERM 55

Of nog een aroTHERM 55/6 op heatpumpmonitor.org (Enschede)

Als je hier zoekt, bijvoorbeeld met "emoncms" vind je misschien nog wat meer.

Waarom ik sceptisch ben bij een sCOP (SPF) van 5,9?
Voor een uitleg met praktijkvoorbeelden o.a. Vaillant, Viessmann, Samsung, Mitsubishi (en theoretische achtergrondinfo): "% of ideal Carnot COP"

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2026 12:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:46
Ik zit op een sCOP van 5.37 voor verwarmen. Onafhankelijk gemeten met Kamstrups en kWh-meters.

De getalletjes die Vaillant rapporteert zou ik met een schepje zout nemen, en 5.9 is wel heel hoog, onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 26-02-2026 11:55 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Ik heb werkelijk geen idee wat mijn sCOP is. Mijn huis wordt warm en het verbruik is te overzien. Zo richting de wintermaanden hou ik het allemaal wel weer eens bij maar ik let meer op het rustig draaien met weinig starts, op een zo laag mogelijke modulatie. COP is bij mij een gevolg en niet een doel op zich. Daar lijk ik soms alleen in te staan - het zij zo.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:56
Ik had gisteren voor verwarmen een extreem slechte Cop van 1,45 met een standby verbruik van 0,3kWh. Hartstikke blij mee. *O* Tot nu toe vandaag een Cop van 0,13 en 0,1kWh verbruik. Top man zo'n lage Cop. Eens met @Gramser

• dunklefaser
@MotorBeast Met jouw dag COP cijfers kan en wil ik niet concurreren.
Ik heb meer vertrouwen in de metingen van @Isdatzo wat de SCOP aangaat
en de SCOP is dat wat uiteindelijk telt (voor mij dan)..
@Gramser Comfort is uiteraard de top prioriteit (vooral van mijn vrouw),
alles andere is quasi bijzaak, ook de (betere) (s)COP :Y .

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 27-02-2026 19:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
MotorBeast schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:10:
Ik had gisteren voor verwarmen een extreem slechte Cop van 1,45 met een standby verbruik van 0,3kWh. Hartstikke blij mee. *O* Tot nu toe vandaag een Cop van 0,13 en 0,1kWh verbruik. Top man zo'n lage Cop. Eens met @Gramser
COP van 0,13 is wel een heeeel luide circulatiepomp ;)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-03 11:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Icekiller2k6 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:25:
@Wotse sCOP is een discussie puntje staat ook als je het opent in de app. Er is gewoon wat discussie hoe correct deze is. Pak dat het 5,0 zou zijn (dus stuk lager wat als jij hier zegt) dan is dat nog steeds een zeer mooie sCOP.
Hier was het in een gerenoveerde bungalow 4,67 sCOP 2025 (in de app), maar dat is bij de schoonouders die niet echt willen luisteren ivm niet zomaar afzetten van de warmtepomp.

sCOP voor warmwater is 3.3 btw, en staat ingesteld op 55c - en redelijk veel warm water verbruik.

Side note - ik ben voor mezelf aan het zien naar de nieuwe arotherm, maar zou ivm ruimte de unitower willen, het jammere is dat deze geen RVS vat heeft.. weet iemand of deze feitelijk te veranderen is?
De UniTOWER heeft een magnesium anode die je elk jaar moet controleren. Ik heb hem nu 2 jaar en denk dat de anode op 85% zit. Je kunt er een elektrische inzetten, maar dat is ook niet mega goedkoop. Het controleren van dat ding duurt een uur ongeveer, echt een prettig klusje is het niet vind ik, past allemaal maar net.

Ik ben voornemens een huis binnen de familie over te nemen, dat zal over enkele jaren zijn. Maar dat geeft tijd alles al voor te bereiden en ik ben er wel over uit dat ik het weer aan ga het huis gasloos te maken en dat het weer een Vaillant gaat worden, de nieuwe AroTHERM Plus dan. Alleen ben ik nog niet helemaal uit de warmteverliesberekening en dus welk formaat. Maar buiten dat ga ik geen uniTower meer nemen, maar een los 300l vat met de MIH unit. Die 190 liter is echt wel genoeg voor een gezin met een douche maar als je een bad wil en uiteindelijk pubers hebt of zo..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:44
Kuusj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:25:
[...]

De UniTOWER heeft een magnesium anode die je elk jaar moet controleren. Ik heb hem nu 2 jaar en denk dat de anode op 85% zit. Je kunt er een elektrische inzetten, maar dat is ook niet mega goedkoop. Het controleren van dat ding duurt een uur ongeveer, echt een prettig klusje is het niet vind ik, past allemaal maar net.

Ik ben voornemens een huis binnen de familie over te nemen, dat zal over enkele jaren zijn. Maar dat geeft tijd alles al voor te bereiden en ik ben er wel over uit dat ik het weer aan ga het huis gasloos te maken en dat het weer een Vaillant gaat worden, de nieuwe AroTHERM Plus dan. Alleen ben ik nog niet helemaal uit de warmteverliesberekening en dus welk formaat. Maar buiten dat ga ik geen uniTower meer nemen, maar een los 300l vat met de MIH unit. Die 190 liter is echt wel genoeg voor een gezin met een douche maar als je een bad wil en uiteindelijk pubers hebt of zo..
Ik heb ook een Unitower. Die is binnen het uur warm. Dus 3 x keer een bad vullen + nadouchen lukt in de avond. Maar ik heb wel een Arotherm 125/6.

• dunklefaser
@aj_vdw "Auf die Dauer hilft nur Power!" - Ik heb geen Unitower i.c.m. een aroTHERM 125/6, gelukkig.
Ik zou niet weten waar ik met het minimale verwarmingsvermogen (voor cv) heen moet.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:08

ErikVers

e-Duurzaam

Kuusj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Interessant en helemaal eens wat betreft voorkeur voor rvs.

Wat betreft groter, dat is mooier gezien meer overdag “laden” maar met een 180 / 190 liter met voldoende vermogen WP om weer snel op te laden zou comfort gelijk moeten zijn.

Ik vroeg mij af waarom je volgende keer voor hydraulische unit zou gaan en niet enkel de VWZ AI “binnen print” zou plaatsen?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

aj_vdw schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb ook een Unitower. Die is binnen het uur warm. Dus 3 x keer een bad vullen + nadouchen lukt in de avond. Maar ik heb wel een Arotherm 125/6.
Dat

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:49

RpW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n__6oi3ihOk0NRRBxOxbg5u_xck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaB2on9ILnNNaquuLZkK3g9W.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier enig idee of deze Itho daalderop boiler te combineren is met de hydraulische module VWZMEH97/7MB3 voor een Vaillant aroTHERM plus VWL75/8.1 nieuwe model 2026? Ik vind dit wel een mooie strakke vierkante boiler. Of het principe warmtewisselaar beter werkt als een traditionele spiraal, geen idee?

• BjornHero
  • Laatst online: 22:05
RpW schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[Afbeelding]

Heeft iemand hier enig idee of deze Itho daalderop boiler te combineren is met de hydraulische module VWZMEH97/7MB3 voor een Vaillant aroTHERM plus VWL75/8.1 nieuwe model 2026? Ik vind dit wel een mooie strakke vierkante boiler. Of het principe warmtewisselaar beter werkt als een traditionele spiraal, geen idee?
Tuurlijk lukt dat met een beetje huisvlijt.
Je moet de temperatuur sensor wisselen voor een Vaillant sensor en de pomp van de wisselaar aansluiten zodat ie geschakeld wordt met de 3w klep en klaar.

We installeren wel eens de liggende vaten van Itho met wisselaar, de staande vermijd ik meestal.

Redenen;
Complexer (kan meer kapot)
Meer installatietijd
Duurder

De meeste klanten kiezen toch met de portemonnee…

Qua efficiëntie kan ik er weinig over zeggen.

De liggende presteren een stuk beter dan liggende boilers met spiraal maar dat is ook geen vergelijk om verticale vaten te beoordelen (gelaagdheid werkt beter in verticale vaten).

2050vandaag, waarom wachten?

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:49

RpW

BjornHero schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Tuurlijk lukt dat met een beetje huisvlijt.
Je moet de temperatuur sensor wisselen voor een Vaillant sensor en de pomp van de wisselaar aansluiten zodat ie geschakeld wordt met de 3w klep en klaar.

We installeren wel eens de liggende vaten van Itho met wisselaar, de staande vermijd ik meestal.

Redenen;
Complexer (kan meer kapot)
Meer installatietijd
Duurder

De meeste klanten kiezen toch met de portemonnee…

Qua efficiëntie kan ik er weinig over zeggen.

De liggende presteren een stuk beter dan liggende boilers met spiraal maar dat is ook geen vergelijk om verticale vaten te beoordelen (gelaagdheid werkt beter in verticale vaten).
Dank voor uw antwoord, ik ga er eens over nadenken welke boiler het moet gaan worden..... het meest belangrijk vind ik dat het een RVS is. Helaas is de vaillant unitower niet van RVS, anders had ik die gekozen

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:20
RpW schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Dank voor uw antwoord, ik ga er eens over nadenken welke boiler het moet gaan worden..... het meest belangrijk vind ik dat het een RVS is. Helaas is de vaillant unitower niet van RVS, anders had ik die gekozen
Vind ik ook jammer dat Duitsers altijd gaan voor gememaileerde stalen vaten.
Ik combineer altijd een MEH binnendeel met een OSO RVS DGC boiler met grote spiraal en dat is in mijn ogen DE combinatie. Licht, sterk, efficiënt en heel duurzaam.

Het binnendeel met BUH, ontluchter, expansievat, vuilafscheider, sensoren en driewegklep is uiteindelijk niet duurder en beter dan een losse AI plus print. Want in bepaalde situaties is de BUH onontkoombaar (storingen, opstarten na uitval, bescherming vorst)

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 01-03-2026 11:01 ]

• MotorBeast
RpW schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Kan er geen electrische anode in die Unitower? Ik heb een 300 liter Vaillant boiler met dat ding. Geen omkijken meer naar wbt anode verwisselen. Wilde eerst ook een RVS boiler maar ben nu toch wel blij met mijn boiler. Ding is ook top geisoleerd. Ook niet geheel onbelangrijk. Warmteverlies is minimaal.

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:44
MotorBeast schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Kan er geen electrische anode in die Unitower? Ik heb een 300 liter Vaillant boiler met dat ding. Geen omkijken meer naar wbt anode verwisselen. Wilde eerst ook een RVS boiler maar ben nu toch wel blij met mijn boiler. Ding is ook top geisoleerd. Ook niet geheel onbelangrijk. Warmteverlies is minimaal.
Er kan een elektrische anode in. De mijne was goedkoper dan de magnesium versie.

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Type met electrische anode is maar liefst €700 duurder (inkoop) dan dezelfde met magnesium elektrode. De grotere vaten van Vaillant 500L plus zijn ook rvs en van Oso trouwens

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-03 10:06
Ik heb een vaillant arotherm icm een boiler en vloerverwarming. Nu merk ik dat al een 2 weken de boiler temperatuur steeds naar 60 graden gaat. Als ik in de app zie dan zie ik de temperatuur ook effectief op 60 staan en de operation mode op manual. Als ik dit verander naar een andere waarde en time controlled gaat het iets nadien terug naar 60 en manual. Iemand een idee hoe dit komt?

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:24
Als je tegen de achterkant van de Vaillant 125/6 aankijkt, dan zitten de afvoer en de aanvoer aansluiting van en naar het afgifte systeem, in mijn situatie het buffervat, linksonder. Is de aanvoerleiding richting het buffervat dan de linker of de rechter leiding?

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Is er ergens een lijst met Vaillant-erkende installateurs? Ik zoek een leverancier op de Utrechtse Heuvelrug en heb de offertemodule op de site ingevuld (nog zonder reactie, maar gister gedaan), maar heb liever iets te kiezen.

• joep meloen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 07:39
Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:53:
Is er ergens een lijst met Vaillant-erkende installateurs? Ik zoek een leverancier op de Utrechtse Heuvelrug en heb de offertemodule op de site ingevuld (nog zonder reactie, maar gister gedaan), maar heb liever iets te kiezen.
Het zou inderdaad fijn zijn een lijst te hebben met bij voorkeur een Heat Geek getrainde Vaillant-erkende installateur in de regio Bommelerwaard.

Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Arkor schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:42:
Als je tegen de achterkant van de Vaillant 125/6 aankijkt, dan zitten de afvoer en de aanvoer aansluiting van en naar het afgifte systeem, in mijn situatie het buffervat, linksonder. Is de aanvoerleiding richting het buffervat dan de linker of de rechter leiding?
Zie het figuur bij paragraaf 3.4.2 van de handleiding :)

Vanaf achteren gezien zit de aanvoer rechts.

• Kuusj

Kuusj

ErikVers schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Interessant en helemaal eens wat betreft voorkeur voor rvs.

Wat betreft groter, dat is mooier gezien meer overdag “laden” maar met een 180 / 190 liter met voldoende vermogen WP om weer snel op te laden zou comfort gelijk moeten zijn.

Ik vroeg mij af waarom je volgende keer voor hydraulische unit zou gaan en niet enkel de VWZ AI “binnen print” zou plaatsen?
Tja voornamelijk voor de BUH. Ik weet het ook nog niet zeker. De Unitower is natuurlijk wel geweldig voor zijn gemak. Qua kosten maakt het volgens mij niet vreselijk veel uit of je de Unitower (~3100,-) neemt of een los vat (ik neem eens iets, Atlantic Mileo Inox+, 1500,-) met MEH (1450,-). Eerlijkheidshalve zou ik dan wel een elektrische anode moeten meerekenen bij de Unitower (~250,-).

Stel je pakt een vat zoals @Technician- aanhaalt zit je tegen de 2500,- voor het vat, in ieder geval voor mij als consument (edit: blijkbaar dus goedkoper te krijgen). Die heeft dan natuurlijk wel een INOX vat en 3,1m2 oppervlak voor de warmtewisselaar ipv 1,3 voor de unitower. Dat zul je in combinatie met betere isolatie echt wel terugzien in COP. Ik vraag me wel af of de 1000,- extra tov het random vat van Atlantic wat ik eerder noemde met 3,6m2 oppervlak het dan waard is. Lijkt me dat je daar elke WP aan kunt knuppelen.

Maarja, misschien moet ik tegen die tijd wat professioneel advies inwinnen ;)

• Technician-
Kuusj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Tja voornamelijk voor de BUH. Ik weet het ook nog niet zeker. De Unitower is natuurlijk wel geweldig voor zijn gemak. Qua kosten maakt het volgens mij niet vreselijk veel uit of je de Unitower (~3100,-) neemt of een los vat (ik neem eens iets, Atlantic Mileo Inox+, 1500,-) met MEH (1450,-). Eerlijkheidshalve zou ik dan wel een elektrische anode moeten meerekenen bij de Unitower (~250,-).

Stel je pakt een vat zoals @Technician- aanhaalt zit je tegen de 2500,- voor het vat, in ieder geval voor mij als consument. Die heeft dan natuurlijk wel een INOX vat en 3,1m2 oppervlak voor de warmtewisselaar ipv 1,3 voor de unitower. Dat zul je in combinatie met betere isolatie echt wel terugzien in COP. Ik vraag me wel af of de 1000,- extra tov het random vat van Atlantic wat ik eerder noemde met 3,6m2 oppervlak het dan waard is. Lijkt me dat je daar elke WP aan kunt knuppelen.

Die Oso vaten zijn helemaal niet zo duur hoor.

• Kuusj

Kuusj

Technician- schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Die Oso vaten zijn helemaal niet zo duur hoor.
Dan kijk ik waarschijnlijk verkeerd ;)

• Technician-
Kuusj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Dan kijk ik waarschijnlijk verkeerd ;)
Wil je het zelf doen allemaal dan?
Als je bv bij warmteservice zo’n vat aanvraagt krijg je een goede prijs, weet ik van anderen.
Staan niet op de website overigens.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
joep meloen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:31:
Het zou inderdaad fijn zijn een lijst te hebben met bij voorkeur een Heat Geek getrainde Vaillant-erkende installateur in de regio Bommelerwaard.
Bij heatgeek.nl kun je doorverwezen worden naar installateurs in de buurt. Even checken of de doorverwijzing(en) die je krijgt ook Vaillant plaatsen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kuusj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Stel je pakt een vat zoals @Technician- aanhaalt zit je tegen de 2500,- voor het vat, in ieder geval voor mij als consument (edit: blijkbaar dus goedkoper te krijgen). Die heeft dan natuurlijk wel een INOX vat en 3,1m2 oppervlak voor de warmtewisselaar ipv 1,3 voor de unitower. Dat zul je in combinatie met betere isolatie echt wel terugzien in COP. Ik vraag me wel af of de 1000,- extra tov het random vat van Atlantic wat ik eerder noemde met 3,6m2 oppervlak het dan waard is. Lijkt me dat je daar elke WP aan kunt knuppelen.

Ik snap je overwegingen en inderdaad sommige zaken wat afwijkend (staal versus rvs) om te vergelijken.

In nederland zijn wij eraan gewend om all electric altijd met backup uit te voeren. In engeland gebruiken ze niet eens de hydraulische module en gaan al die “vaillant heat geek sets” zonder backup element de woning in. Nu vriest het daar gemiddeld minder hard maar geeft toch te denken 👍

Ps dan is uiteraard het goed vooraf dimensioneren extra belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 02-03-2026 22:49 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:53:
https://www.vaillant.nl/c...dress=3971&items=nlleadwp

Postcode even aanpassen indien nodig :)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:24
marcop23 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Zie het figuur bij paragraaf 3.4.2 van de handleiding :)

Vanaf achteren gezien zit de aanvoer rechts.
Bedankt!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 22:23
Ik ga een tussenwand plaatsen voor onze boiler. Begrijp ik het goed dat alleen de onderste opening belangrijk is voor onderhoud, en boven enkel een thermometer is? Dan zal ik daar namelijk een klein raampje/mdf met magneten inbouwen en de thermometer gewoon ontoegankelijk laten.

De tussenwand gaat maar ietsjes breder worden dan de boiler, dus naar de achterkant kun je altijd.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vONECYiWa4mBg_mRI4NQJUij0AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odqa89anUhRCLkxf7bpFf4xW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 03-03-2026 12:32 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Technician-
ben2513 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:31:
Ik ga een tussenwand plaatsen voor onze boiler. Begrijp ik het goed dat alleen de onderste opening belangrijk is voor onderhoud, en boven enkel een thermometer is? Dan zal ik daar namelijk een klein raampje/mdf met magneten inbouwen en de thermometer gewoon ontoegankelijk laten.

De tussenwand gaat maar ietsjes breder worden dan de boiler, dus naar de achterkant kun je altijd.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Kun je de hele plaat niet beter van hout en afneembaar maken, bv met gekleurde torx of schroeven met dopjes.
Als de boiler er dan een keer helemaal uit moet ben je niet op slopershoogte.

• MotorBeast
Technician- schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Kun je de hele plaat niet beter van hout en afneembaar maken, bv met gekleurde torx of schroeven met dopjes.
Als de boiler er dan een keer helemaal uit moet ben je niet op slopershoogte.
Of een plaat aan de voorkant met magneetplaatjes aan de achterkant. Werkt super. Zie je er helemaal niets van.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 22:23
MotorBeast schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:43:
[...]

Of een plaat aan de voorkant met magneetplaatjes aan de achterkant. Werkt super. Zie je er helemaal niets van.
Ja precies dit was ik van plan hoor. Maar de hele muur? Ik denk wel dat ik gewoon voor een serviceluikje ga. Bedankt voor jullie tips (ook @Technician- )

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Technician-
ben2513 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Ja precies dit was ik van plan hoor. Maar de hele muur? Ik denk wel dat ik gewoon voor een serviceluikje ga. Bedankt voor jullie tips (ook @Technician- )
Nou als dit de problemen bij Vaillant zijn dan teken ik ervoor haha.
Als ik kijk bij de Itho gebruikers hoe hard de pagina’s gaan met kapotte schermpjes en BUHs… ;)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikVers schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:08:
[...]

11.5kW met cop (ongeveer) 2.5 zou wat mij betreft teveel A geven voor 230V neem aan dat hij wel straks geschikt is voor de nederlandse markt als ik pagina 34 mag geloven rechterkant halverwege van de pagina uit Vaillant catalogus 400V 👍

Waar zag jij 230V? Want dat zou uitdagend zijn voor nl markt. (>20A) Zag wasco ook 230V communiceren dus dat is wel verwarrend met de brochure.

[Afbeelding]

Helaas is de gepubliceerde data van de pro nog beperkt zoals het minimale vermogen en het maximaal geluidsvermogen (lwA max) ontbreekt nog van de pro (115/7.1) Dat zou een beter inzicht geven of deze unit de hoge verwachtingen kan waarmaken.

3-3 de Vaillant training po en Plus 2026, hoop dan een goed geïnformeerde trainer te ontmoeten die niet begint te zuchten van alle vragen die ik meestal graag stel.
Ik zal mezelf maar even quoten 8)7

Bij deze het vermoeden bevestigd de 115/7.1 pro is een 400V (drie fase) machine.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikVers schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:00:
Intro
Zeer gewaardeerde mede tweakers!
Omdat ik naast Panasonic mij ook steeds meer heb ingelezen in Vaillant en op de VSK beurs extra enthousiast ben geworden: Vandaag mijn vrije zaterdagmorgen gestoken in het updaten van de data van
Aanvullend op mijn eerdere post van de vergelijking tussen de oude en nieuwe modellen, vandaag bij de "upgrade training" geweest van Vaillant.
Een korte samenvatting van de belangrijkste punten aanvullend aan mijn eerdere bericht:
-VRC720/3 (draadloos of bedraad) nog steeds verplicht (tot nadere order<sssst>) ondanks soortgelijke controller al in alle binnen delen zit.
-Nieuwe veiligheidszones ook zonder FSF aan: geeft mogelijkheden "10cm boven peil" om al opening e.d. wel te hebben aan rechterkant, zie instal handleiding ter verduidelijking
-All electric met enkel VWZ AI kan, advies is all e met hydraulische binnenunit te plaatsen ivm ondergrens water temp. Oftewel dan echt goed dimensioneren en pas eventueel element toe in boiler. Uiteraard dan los de benodigde appendages plaatsen.
-Zonder buffer kan ook volgens fabrikant (wisten wij natuurlijk al) wel uiteraard met voorwaarden voldoende cv water en flow
-Let op laat bij inbedrijfstelling ontluchtingsprogramma aflopen (15 minuten) leuke is namelijk dat indien nodig de sensoren (water temp) worden gekalibreerd. Dat is natuurlijk goed voor de performance en voor je rapportages!

Dat waren wel de belangrijkste punten.

Klik hier voor een video waarbij de aroTHERM pro 75/7.1 op 50% draait. Met veel geklets eromheen. Ik heb ook een video zonder omgevingsgeluid, daar lijkt hij heel erg aanwezig en zal ik dus niet plaatsen want geeft een verkeerde indruk. Denk dat juiste conclusie is dat hij geluidstechnisch vrijwel gelijk is aan de oude plus, voor de puristen onder ons wellicht net een fractie achter de komma luider. Data zal het uit moeten wijzen. De “oude” plus ernaast ook aan gehad maar die kregen we niet naar zelfde modulatiebereik dus moet het doen met de observatie van de aanwezige andere vaillant installateurs.

Geluid opnemen is natuurlijk altijd waardeloos maar het geeft een indruk. Was een vrij lastige plek met veel harde materialen. Hij was hoorbaar maar zeker ook niet storend aanwezig. (Op 75% modulatiebereik) Lucht verplaatsing vrijwel niet te horen. Enkel wat hoger compressor gezoem. Paar hz hoger dan ik gewend ben van een ander merk en verwacht daarmee op enkel meters afstand vrijwel niet hoorbaar. Nu stond ik er natuurlijk weer met mijn neus bovenop 🙈

Hieronder nog wat afbeeldingen vooral die met verschil gemaakte keuzes afmetingen en gewicht versus prestaties en geluid in de driehoek vond ik een mooi inzicht geven.

En de opengeschroefde unit gaf een zeer goede indruk maar dat zal jullie hier weinig verbazen van ons Duitse vrienden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzUqpXGbAkyMgJ6By7qxQAaZazI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RagtqAX4YgRfUgvEocHqMuqF.jpg?f=fotoalbum_large

plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJIqmEu-rLfJAfvLNFIcdmmoDXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRKDmSF495yjTwh18I3uvh6q.jpg?f=fotoalbum_large

pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVJYn8Ql_4suecH3SWIuqGjTHcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAE2cLhNmMtTLM7aNSxXILIK.jpg?f=fotoalbum_large

product keuzes pro versus plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J-d5qqRqOkdKU6E3br0HrERCnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoIyOBBxyYLfKM0CfPt236la.jpg?f=fotoalbum_large

Pro achterin en op voorgrond de plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO20AjHs5_Z4qe9dVLvOitwis4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcaXdVTZx3RJrLB1Qn2pRiyV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2026 22:19 ]

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-03 11:26

TOA

Dag allen, hier ben ik weer met een vraag die hopelijk beantwoord kan worden!
Het gaat over de waterdruk in mijn "uniTOWER pure VWL 108/7.2 IS". Ik lees op verschillende plaatsen een verschillende druk, ook al is er slechts 1 druksensor (PT600) in het systeem. Rechts onderaan het display op de binnenunit lees ik een iets lagere waarde (0.1 bar minder) vergeleken met de waarde op het display van de kamerthermostaat (Sensocomfort VRC 720/2). Ik ging vervolgens terug eens kijken op de binnenunit, in het installateursmenu, waar ik onder de diagnosecode "D.061" ('Afgiftecircuit waterdruk') ook deze iets hogere waarde vond (zelfde als die op kamerthermostaat). Iemand een idee? Ik denk aan verschillende afrondingsmethodes (beiden zijn weergegeven tot 1 cijfer na de komma, maar is dat afgerond naar beneden of naar boven, of gewoonweg afgekapt na eerste decimale cijfer?), of verschillende meetmethodes (bijvoorbeeld instantaan vs tijd-gemiddeld), al denk ik dat we dat laatste al kunnen uitsluiten.
Maar heeft iemand dit al eens uitgezocht? graag uw mening! bedankt!
Tom

[ Voor 4% gewijzigd door TOA op 04-03-2026 10:33 ]

• MotorBeast
@ErikVers Zijn die covers ook los te bestellen? Baal als een stekker dat ik nu zo'n witte unit heb. Ben al bezig een bedrijf te zoeken die dat ding van mij kan wrappen.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:59
MotorBeast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:16:
@ErikVers Zijn die covers ook los te bestellen? Baal als een stekker dat ik nu zo'n witte unit heb. Ben al bezig een bedrijf te zoeken die dat ding van mij kan wrappen.
haha same. Wit is gewoon in vele gevallen lelijk en oogt goedkoop.
Zelf denk ik eraan om nog een ombouw te timmeren,

• BjornHero
Gisteren was ik ook, net zoals Erik, bij Vaillant.

Zover ik weet zijn alle onderdelen bij Vaillant (als installateur) los te bestellen.
Soms iets meer gedoe, zelden goedkoop maar allemaal leverbaar.

Het omzetten van omkasting is echter geen 1-2 tje zoals het wellicht lijkt.

De oude cover hangt over de warmtepomp, de nieuwe sluit nauw aan.

Ophanging van fan etc is heel anders met andere brackets etc.

Long story short;
Niet aan beginnen, je bent veel geld kwijt aan de kappen en ze waarschijnlijk allemaal aan het nabewerken.

Wrappen lijkt mij een stuk voordeliger, makkelijker en netter.

Je huidige verkopen en een nieuwe plaatsen lijkt mij zelfs nog voordeliger..

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01
Januari 2025 is bij mijn ouders een vaillant arotherm plus VWL105/6 warntepomp geinstalleerd, samen met een LG 270l warmtepompboiler.

Sinds vorige week geeft de warmtepomp elke nacht rond 04:00 uur de volgende foutmelding:
F.818 Fout omvormer: netspanning
- Verkeerde netspanning voor hetbedrijf van de omvormer
- Uitschakeling door energiebedrijf

Resetten van de binnenunit lost het probleem op. Overdag geen enkele storingsmelding meer.

Uiteraard gaan we de installateur bellen. Maar wellicht heeft iemand al een idee waardoor de storing wordt veroorzaakt? Ik vermoed dat Enexis hier (mede) debet aan is, maar ik heb geen bewijzen hiervoor.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Haha snap je vraag maar dat is zoals @BjornHero al aangaf geen optie. Wrappen ofiets dergelijks is dan een logischere route. Of er aan wennen 😉

Leuk weetje is dat ze iets van 30 varianten, kleuren hebben getest voordat ze hierop uitkwamen. Dus niet enkel deze kleur maar ook structuur. Moet zeggen dat uitstraling goed is gelukt.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 04-03-2026 14:53 ]

• Technician-
Das heel makkelijk.
2 torx is de bovenolaat eraf.
Daaronder de torx voor de staande platen.
Allemaal loshalen, ontvetten, scotchbrite erover, ontvetten.
En dan bij Crop 2K lak in spuitbussen kopen en in een stofvrije ruimte spuiten.
Weer monteren.
Het kunstof eerst met een kunststof primer behandelen.

Leuk klusje als de zon schijnt :9

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 04-03-2026 15:29 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Ik ben blij te lezen dat bij deze nieuwe serie het nog steeds mogelijk blijft de WP met slechts een VWZ-AI aan te sluiten. Dat geeft hoop voor als ik de mijne een keer moet vervangen, dat is dan een “straight swap”.

En het kan in mijn geval ook gewoon, met een houtkachel als BUH.

• Technician-
Hier en daar lees ik weleens op Tweakers (en hoor elders) dat Vaillant wat duurder is dan de populaire monoblocs maar dacht, is dat ook zo?
Daarom vergeleek ik even prijzen op warmteservice.

Itho Amber 95
Vermogen A-7/W35 : 6,3 KW
Max geluidsvermogen: 62 dBA
Geen flowmeting, dus energiemeting, dus delta T of flowsturing, geen BUH.
Wel incl besturingsprint
Prijs warmteservice: € 4635,-

Arotherm VWL 55/6
Vermogen A-7/W35: 5,4KW
Max geluidsvermogen: 58 dBA
Prijs warmteservice: € 4569,-
Prijs print AI+ : € 280,-

Arotherm VWL 75/6
Vermogen A-7/W35: 7,0 KW
Prijs: € 5089,- (hogere subsidie)
Prijs print AI+ : € 280,-

Amber 120
Vermogen A-7/W35: 7,3KW
Max geluidsvermogen: 63 dBA
Prijs: € 5485,-

Bij elk type komt nog een thermostaat en natuurlijk allerlei aasluitspul.
Maar met de Amber of de Vaillant met AI+ kun je exact dezelfde installaties maken (zelfde opzet)

En zoals je ziet is de Vaillant zo goed als even duur, en is 5 dBA stiller!

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 04-03-2026 19:25 ]

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:36
Weten jullie ook of de /6 serie in productie blijft nu de nieuwe plus modellen er zijn? Ik overweeg een Vaillant te diy'en en de prijsstijging is fors, vooral als je de veilige zone en verbeterde geluid niet perse nodig hebt. Dan blijft alleen een grotere modulatierange over.

De Pro range is dan weer wat slechter dan de /6 maar voor dezelfde prijs? Of zie ik dat verkeerd?

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-03 21:28
Vraag(en) over wel of niet kopen van de hydraulische module:

-> - ik wil condenserend gaan koelen met fancoils, nog iets waar ik rekening mee moet houden met die MEH? hebben andere dit ook gedaan icm daarmee? krijg ik geen condens in/op het apparaat als ik de aan/afvoer netjes met armaflex isoleer?
-> met een OSO Hotwater Delta 200L met heater in het vet, heb ik op zich de BUH in de MEH niet nodig
-> dus met een expansievat, 3-wegklep, en een VWZ AI Plus kan ik de MEH weglaten lijkt me? (100m2 VVW aanwezig ook)
-> of is er naast het gemak van plaatsen (ook lekker om alles in 1 kast te hebben) nog een ander voordeel?

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Das heel makkelijk.
2 torx is de bovenolaat eraf.
Daaronder de torx voor de staande platen.
Allemaal loshalen, ontvetten, scotchbrite erover, ontvetten.
En dan bij Crop 2K lak in spuitbussen kopen en in een stofvrije ruimte spuiten.
Weer monteren.
Het kunstof eerst met een kunststof primer behandelen.

Leuk klusje als de zon schijnt :9
Opgelost. Heb een autospuiter gevonden die die de platen met de kwaliteit van autolak voor me in matzwart gaat spuiten. Lijkt me verstandiger dan zelf met spuitbussen in de weer gaan. Weet ik zeker dat het strak gedaan wordt en tegen alle weersomstandigheden bestand is.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Opgelost. Heb een autospuiter gevonden die die de platen met de kwaliteit van autolak voor me in matzwart gaat spuiten. Lijkt me verstandiger dan zelf met spuitbussen in de weer gaan. Weet ik zeker dat het strak gedaan wordt en tegen alle weersomstandigheden bestand is.
Wat ben je daarvoor kwijt als ik vragen mag?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• MotorBeast
Speedfight schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Wat ben je daarvoor kwijt als ik vragen mag?
Tussen de €250,- en max €300,-. Zelf demonteren en aanleveren. Max 1 dag ben ik ze kwijt. Wacht even tot stookseizoen voorbij is. Boiler even opstoken naar max en dan pak ik de unit even in met dekzeil. Zal wel foto plaatsen als het af is.

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-03 19:07
TOA schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:08:
Dag allen, hier ben ik weer met een vraag die hopelijk beantwoord kan worden!
Het gaat over de waterdruk in mijn "uniTOWER pure VWL 108/7.2 IS". Ik lees op verschillende plaatsen een verschillende druk, ook al is er slechts 1 druksensor (PT600) in het systeem. Rechts onderaan het display op de binnenunit lees ik een iets lagere waarde (0.1 bar minder) vergeleken met de waarde op het display van de kamerthermostaat (Sensocomfort VRC 720/2). Ik ging vervolgens terug eens kijken op de binnenunit, in het installateursmenu, waar ik onder de diagnosecode "D.061" ('Afgiftecircuit waterdruk') ook deze iets hogere waarde vond (zelfde als die op kamerthermostaat). Iemand een idee? Ik denk aan verschillende afrondingsmethodes (beiden zijn weergegeven tot 1 cijfer na de komma, maar is dat afgerond naar beneden of naar boven, of gewoonweg afgekapt na eerste decimale cijfer?), of verschillende meetmethodes (bijvoorbeeld instantaan vs tijd-gemiddeld), al denk ik dat we dat laatste al kunnen uitsluiten.
Maar heeft iemand dit al eens uitgezocht? graag uw mening! bedankt!
Tom
Hier heb ik het exact hetzelfde al sinds het begin. Ik negeer het verder.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ter info, van de Vaillant aroTHERM pro is meer data beschikbaar. (@Ronald thanks voor de publicatie tip)

Nieuw;
-Geluid lwa_max dag en nacht alle pro modellen
-Maximaal vermogen A-7W35 van de 115/7.1
-scop cijfers

Ontbrekend nog;
-Definitieve subsidie bedragen pro modellen
-Minimale vermogen (xx.x kW bij A7W35) van de 115/7.1

Vermoeden van eerste persoonlijke praktijk geluidservaring bij Vaillant wordt in de data bevestigd. Hij is niet fluisterstil, de pro is gewoon stil. (Ik ben zeer kritisch) Vergelijkbaar met de Aquarea L. Ik had de dag na de “training” een opstart van 9L en kon hiermee mijn vergelijk redelijk maken.

Wel een sterke prijs kwaliteits verhouding en de 115/7.1 is wat mij betreft een echte toevoeging voor >7kW (A-7) zonder een zware/grote unit te hoeven adviseren.

https://e-duurzaam.nl/all-electric-warmtepomp-vergelijken/

Benieuwd naar jullie inzichten hierop 👍

[ Voor 36% gewijzigd door ErikVers op 07-03-2026 12:20 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-03 22:10
Beste tweakers,

Hallo ik heb een Arotherm VWL 75/6 mono block.
Deze is 3 jaar geleden geïnstalleerd en heeft altijd zonder ook maar 1 probleem gedraaid

Afgelopen dinsdag kwam ik thuis en was de zekering in de meterkast uitgevallen van de buiten-unit.
Na opnieuw inschakelen starte alles netjes op maar de warmtepomp zelf deed het niet meer.
Bij bijvoorbeeld warmwater vraag kwam netjes het kraantje symbool. De fan draait aan en stopt weer. geen foutmelding.

Monteur hier geweest die zei circulatie pomp defect. Heb nu een identieke in Duitsland besteld en ingebouwd. Resultaat hetzelfde.

Nu heb ik intussen weer warm water met de back-up heaters.
En inmiddels ook een fout melding blijkt dat deze pas na 3 x de gehele blokkeer tijd van 30 minuten word gegenereerd.

Onderstaande foutmelding heb ik. Bij zoeken vindt ik geen enkele hit.
Zal hoop ik niet vaak voorkomen dan

F.753 Communicatie met de frequentieomvormer onderbroken.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn..

Alvast super bedankt voor het meedenken.

• MotorBeast
Gisteren eens even gekeken hoelang het duurt op de stand Eco voor SWW van 17 graden naar 55 graden 300 liter. Het was buiten zo'n 16 graden. Starten om 13.30 en klaar om 16.55 uur. Bijna 3,5 uur dus en dat bij deze temperaturen buiten. Eco is dus hier een absolute no go als het buiten echt koud is en de verwarming echt aan het werk moet zijn. En dan zeker niet met defrost weer. Op Normaal heeft hij met koud weer er zo'n 1,5 uur voor nodig. In verbruik scheelt het tegen vandaag op Normaal 0,75kWh en het is nu buiten rond de 12 graden. Marginale winst dus.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-03 14:24
Kusterse schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:27:
Beste tweakers,

Deze is 3 jaar geleden geïnstalleerd en heeft altijd zonder ook maar 1 probleem gedraaid

Afgelopen dinsdag kwam ik thuis en was de zekering in de meterkast uitgevallen van de buiten-unit.
Na opnieuw inschakelen starte alles netjes op maar de warmtepomp zelf deed het niet meer.
Bij bijvoorbeeld warmwater vraag kwam netjes het kraantje symbool. De fan draait aan en stopt weer. geen foutmelding.

Monteur hier geweest die zei circulatie pomp defect. Heb nu een identieke in Duitsland besteld en ingebouwd. Resultaat hetzelfde.

En inmiddels ook een fout melding blijkt dat deze pas na 3 x de gehele blokkeer tijd van 30 minuten word gegenereerd.

https://www.schramm.de/684-892-vaillant-f753/
zegt:
Wenn Ihre Vaillant-Wärmepumpe plötzlich den Fehlercode F.753 anzeigt, bedeutet das: Die Kommunikation zwischen der Steuerungseinheit (HMU) und dem Frequenzumrichter (Inverter) ist unterbrochen. Dieser Fehler betrifft häufig Vaillant aroTHERM Wärmepumpen und sollte ernst genommen werden – denn ohne die korrekte Kommunikation zwischen diesen Bauteilen kann das Heizsystem nicht ordnungsgemäß arbeiten.

In diesem Artikel erfahren Sie, was der Vaillant-Fehler F.753 bedeutet, welche Ursachen infrage kommen und warum die Behebung ausschließlich durch einen Fachbetrieb erfolgen sollte.
Was bedeutet der Vaillant-Fehlercode F.753?

Der Fehlercode F.753 signalisiert, dass die Wärmepumpe keine Datenverbindung mehr zwischen der zentralen Steuereinheit (HMU) und dem Frequenzumrichter (Inverter) herstellen kann.
Der Inverter regelt die Drehzahl des Verdichters und damit die Leistungsabgabe der Wärmepumpe. Wenn diese Kommunikation ausfällt, kann das Gerät die Heizleistung nicht mehr korrekt anpassen – aus Sicherheitsgründen schaltet das System dann ab.

Mit anderen Worten: Der Fehler F.753 zeigt ein Kommunikationsproblem zwischen Elektronik und Leistungsteil an, das verschiedene Ursachen haben kann.
Häufige Ursachen für den F.753-Fehler

In der Praxis kommen mehrere Gründe für den Vaillant-Fehler F.753 infrage:

Fehlerhafte Sperrzeit im Konfigurationsmenü:
Eine falsche Einstellung kann die Kommunikation zwischen Steuerung und Inverter blockieren.

Unzureichende Netzspannung:
Spannungsschwankungen oder eine instabile Stromversorgung führen häufig zu Kommunikationsabbrüchen zwischen den Komponenten.

Fehlerhafte Steckverbindung:
Eine lose oder beschädigte Verbindung zwischen Inverter (Umrichter) und HMU-Leiterplatte kann die Signalübertragung unterbrechen.

Defekter Inverter:
Wenn der Frequenzumrichter selbst beschädigt ist, kann keine Kommunikation mehr stattfinden – ein Austausch ist dann meist erforderlich.

Da diese Ursachen sowohl elektronische als auch kältetechnische Bereiche betreffen, sollte die Diagnose ausschließlich durch geschultes Fachpersonal erfolgen.
Bei welchen Vaillant-Modellen tritt der Fehler F.753 häufig auf?

Der Fehler F.753 wird überwiegend bei Vaillant aroTHERM Wärmepumpen beobachtet.
Diese Geräte arbeiten mit dem Kältemittel R290 (Propan), das besonders umweltfreundlich, aber brennbar ist.
Deshalb gelten für Arbeiten an diesen Anlagen strenge Sicherheitsvorschriften – schon das Öffnen der Außeneinheit darf nur durch Fachkräfte mit kältetechnischer Schulung durchgeführt werden.

Bei jeder Wartung oder Reparatur muss außerdem ein R290-geeigneter Leckagedetektor verwendet werden.
Wie kann man den Fehler beheben?

Auch wenn die Ursachen auf den ersten Blick simpel erscheinen, ist der Fehler F.753 kein Fall für den Heimwerker.
Schon kleine Eingriffe an der Elektronik oder den Kältemittelverbindungen können zu erheblichen Sicherheitsrisiken und Folgeschäden führen.

Die Reparatur sollte daher ausschließlich von einem autorisierten Heizungsfachbetrieb oder dem Vaillant Werkskundendienst durchgeführt werden.
Diese Experten verfügen über:

die notwendige Fachkunde für Arbeiten an R290-Kältekreisläufen,

das spezialisierte Prüf- und Messwerkzeug,

und den direkten Zugriff auf Original-Vaillant-Ersatzteile.

So wird die Störung nicht nur behoben, sondern die Anlage auch nachhaltig und sicher wieder in Betrieb genommen.

Wenn Sie in München oder Umgebung wohnen, wenden Sie sich gerne an uns von der Hans Schramm GmbH.
Als langjähriger Vaillant-Partner verfügen wir über umfangreiche Erfahrung mit aroTHERM Wärmepumpen und sorgen für eine schnelle, sichere und fachgerechte Reparatur Ihres Heizsystems.
Präventive Maßnahmen gegen F.753-Fehler

Damit es gar nicht erst zu einem Kommunikationsfehler wie F.753 kommt, empfehlen sich folgende präventive Schritte:

Regelmäßige Wartung:
Lassen Sie Ihre Wärmepumpe einmal jährlich von einem Vaillant-Fachpartner überprüfen.

Stabile Stromversorgung:
Achten Sie auf eine konstante Netzspannung und vermeiden Sie Mehrfachsteckdosen oder instabile Leitungen.

Sichtprüfung der Anschlüsse:
Bei Wartungen sollten Steckverbindungen und Kabelverläufe geprüft und gegebenenfalls gesichert werden.

Installation nach Herstellerangaben:
Eine korrekte Erdung, saubere Verkabelung und exakte Montage nach Vaillant-Vorgaben beugen vielen Fehlern vor.

Mit diesen Maßnahmen bleibt Ihre Vaillant-Wärmepumpe effizient, sicher und langlebig im Betrieb.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Kusterse
BarryH schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:30:
[...]

https://www.schramm.de/684-892-vaillant-f753/
zegt:
Wenn Ihre Vaillant-Wärmepumpe plötzlich den Fehlercode F.753 anzeigt, bedeutet das: Die Kommunikation zwischen der Steuerungseinheit (HMU) und dem Frequenzumrichter (Inverter) ist unterbrochen. Dieser Fehler betrifft häufig Vaillant aroTHERM Wärmepumpen und sollte ernst genommen werden – denn ohne die korrekte Kommunikation zwischen diesen Bauteilen kann das Heizsystem nicht ordnungsgemäß arbeiten.

In diesem Artikel erfahren Sie, was der Vaillant-Fehler F.753 bedeutet, welche Ursachen infrage kommen und warum die Behebung ausschließlich durch einen Fachbetrieb erfolgen sollte.
Was bedeutet der Vaillant-Fehlercode F.753?

Der Fehlercode F.753 signalisiert, dass die Wärmepumpe keine Datenverbindung mehr zwischen der zentralen Steuereinheit (HMU) und dem Frequenzumrichter (Inverter) herstellen kann.
Der Inverter regelt die Drehzahl des Verdichters und damit die Leistungsabgabe der Wärmepumpe. Wenn diese Kommunikation ausfällt, kann das Gerät die Heizleistung nicht mehr korrekt anpassen – aus Sicherheitsgründen schaltet das System dann ab.

Mit anderen Worten: Der Fehler F.753 zeigt ein Kommunikationsproblem zwischen Elektronik und Leistungsteil an, das verschiedene Ursachen haben kann.
Häufige Ursachen für den F.753-Fehler

In der Praxis kommen mehrere Gründe für den Vaillant-Fehler F.753 infrage:

Fehlerhafte Sperrzeit im Konfigurationsmenü:
Eine falsche Einstellung kann die Kommunikation zwischen Steuerung und Inverter blockieren.

Unzureichende Netzspannung:
Spannungsschwankungen oder eine instabile Stromversorgung führen häufig zu Kommunikationsabbrüchen zwischen den Komponenten.

Fehlerhafte Steckverbindung:
Eine lose oder beschädigte Verbindung zwischen Inverter (Umrichter) und HMU-Leiterplatte kann die Signalübertragung unterbrechen.

Defekter Inverter:
Wenn der Frequenzumrichter selbst beschädigt ist, kann keine Kommunikation mehr stattfinden – ein Austausch ist dann meist erforderlich.

Da diese Ursachen sowohl elektronische als auch kältetechnische Bereiche betreffen, sollte die Diagnose ausschließlich durch geschultes Fachpersonal erfolgen.
Bei welchen Vaillant-Modellen tritt der Fehler F.753 häufig auf?

Der Fehler F.753 wird überwiegend bei Vaillant aroTHERM Wärmepumpen beobachtet.
Diese Geräte arbeiten mit dem Kältemittel R290 (Propan), das besonders umweltfreundlich, aber brennbar ist.
Deshalb gelten für Arbeiten an diesen Anlagen strenge Sicherheitsvorschriften – schon das Öffnen der Außeneinheit darf nur durch Fachkräfte mit kältetechnischer Schulung durchgeführt werden.

Bei jeder Wartung oder Reparatur muss außerdem ein R290-geeigneter Leckagedetektor verwendet werden.
Wie kann man den Fehler beheben?

Auch wenn die Ursachen auf den ersten Blick simpel erscheinen, ist der Fehler F.753 kein Fall für den Heimwerker.
Schon kleine Eingriffe an der Elektronik oder den Kältemittelverbindungen können zu erheblichen Sicherheitsrisiken und Folgeschäden führen.

Die Reparatur sollte daher ausschließlich von einem autorisierten Heizungsfachbetrieb oder dem Vaillant Werkskundendienst durchgeführt werden.
Diese Experten verfügen über:

die notwendige Fachkunde für Arbeiten an R290-Kältekreisläufen,

das spezialisierte Prüf- und Messwerkzeug,

und den direkten Zugriff auf Original-Vaillant-Ersatzteile.

So wird die Störung nicht nur behoben, sondern die Anlage auch nachhaltig und sicher wieder in Betrieb genommen.

Wenn Sie in München oder Umgebung wohnen, wenden Sie sich gerne an uns von der Hans Schramm GmbH.
Als langjähriger Vaillant-Partner verfügen wir über umfangreiche Erfahrung mit aroTHERM Wärmepumpen und sorgen für eine schnelle, sichere und fachgerechte Reparatur Ihres Heizsystems.
Präventive Maßnahmen gegen F.753-Fehler

Damit es gar nicht erst zu einem Kommunikationsfehler wie F.753 kommt, empfehlen sich folgende präventive Schritte:

Regelmäßige Wartung:
Lassen Sie Ihre Wärmepumpe einmal jährlich von einem Vaillant-Fachpartner überprüfen.

Stabile Stromversorgung:
Achten Sie auf eine konstante Netzspannung und vermeiden Sie Mehrfachsteckdosen oder instabile Leitungen.

Sichtprüfung der Anschlüsse:
Bei Wartungen sollten Steckverbindungen und Kabelverläufe geprüft und gegebenenfalls gesichert werden.

Installation nach Herstellerangaben:
Eine korrekte Erdung, saubere Verkabelung und exakte Montage nach Vaillant-Vorgaben beugen vielen Fehlern vor.

Mit diesen Maßnahmen bleibt Ihre Vaillant-Wärmepumpe effizient, sicher und langlebig im Betrieb.
Dat klinkt als bijzonder slecht nieuws.
Samen met het uivallen van de zekering zal vast de inverter kappot zijn.
Losse conectoren heb ik niet gevonden.

Die omvormer is een duur grapje denk ik.
Ik kan er ook geen vinden op welke web-shop dan ook.

Nieuwe omvormer zonder te weten waarom deze kapot gegaan is.
Heeft iemand toevallig het hele elektro schema van een arotherm?
Ik ben zelf behoorlijk elektrotechnisch onderlegd.

misschien is er ergens nog een zekering gesneuveld of iets anders simpels.
Heeft er hier nog iemand hier eens problemen met die omvormer gehad?
Spannings problemen sluit ik eigenlijk uit.
Dat houd Home wizzard vrij goed bij. Daar was niks vreemds te zien.

Als ik naar home wizzard data kijk is ie gewoon midden in een warmwater run uitgevallen.
Geen bizar hoog vermogen op moment van uitval.

Dank voor je reactie alvast.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-03 15:12
Kusterse schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Als ik naar home wizzard data kijk is ie gewoon midden in een warmwater run uitgevallen.

Ik zou via de installateur een ticket inschieten bij Valliant.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
Kusterse schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Je kan je toch gewoon beroepen op garantie? Zelfs als de fabrieksgarantie is verlopen heb je nog garantie. https://www.consuwijzer.n...ratie-geld-terug/garantie

• Technician-
Kusterse schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:27:
Beste tweakers,

Wat denk je van je installateur inschakelen?

Grootste verdachte is de inverterprint art 0010047828 prijs €600 ex BTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjzzgbE_1bzMc8Ebpr_z-rawT4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9OUSB2w8ZjJMfEG5nKvKiXX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 07-03-2026 21:03 ]

• Kusterse
Technician- schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Wat denk je van je installateur inschakelen?

Grootste verdachte is de inverterprint art 0010047828 prijs €600 ex BTW.

[Afbeelding]
Installateur (met best grote naam) heb ik ingeschakeld.
Die zijn geweest en hebben nagenoeg elke print als mogelijke verdachte aangewezen. en kwamen uiteindelijk met defekte circulatie pomp.
Die heb ik nu vervangen voor 300 Euro en geen steek verder.

Nu is het wel zo dat er pas nu een duidelijke melding op het scherm staat.
We hadden de installatie uitgezet omdat deze het toch niet deed.

Blijkbaar zijn er eerst drie pogingen met een half uur blokkeer tijd voordat er een melding komt.
Dat de installatie in de blokkeer tijd zat heeft f-----a ook gemist.
Kan ze wel weer laten komen maar ja.
ik had niet het idee dat ze meer kunnen dan ik zelf en dat is gokken wat er vervangen moet worden.
Dat is geen storing zoeken maar een nieuw apparaat bouwen.

Waar kan ik die print bestellen? Ik krijg hem nergens gevonden.

Dank alvast voor de reactie

• Technician-
Kusterse schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Installateur (met best grote naam) heb ik ingeschakeld.
Die zijn geweest en hebben nagenoeg elke print als mogelijke verdachte aangewezen. en kwamen uiteindelijk met defekte circulatie pomp.
Die heb ik nu vervangen voor 300 Euro en geen steek verder.

Nu is het wel zo dat er pas nu een duidelijke melding op het scherm staat.
We hadden de installatie uitgezet omdat deze het toch niet deed.

Blijkbaar zijn er eerst drie pogingen met een half uur blokkeer tijd voordat er een melding komt.
Dat de installatie in de blokkeer tijd zat heeft f-----a ook gemist.
Kan ze wel weer laten komen maar ja.
ik had niet het idee dat ze meer kunnen dan ik zelf en dat is gokken wat er vervangen moet worden.
Dat is geen storing zoeken maar een nieuw apparaat bouwen.

Waar kan ik die print bestellen? Ik krijg hem nergens gevonden.

Dank alvast voor de reactie
Die installateur maakt normaliter een ticket aan voor Vaillant, die komen direct met de juiste print.

Er is een service procedure voor waarbij je eerst meet aan de compressor (die kan ook vast zitten) en dan pas de inverter vervangt.

Maar als je heel handig bent elektrotechnisch zoals je zegt kan je de print misschien wel repareren.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 08-03-2026 11:04 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinds vanochtend opeens dat de aardlek er uit klapt als de WP (75/6) draait. De andere 2 groepen op diezelfde aardlek al geëlimineerd, buitenunit een visuele inspectie gegeven, want ik heb in dit topic wel eens foto's gezien van slakken op de printplaat etc. Maar niets geks kunnen ontdekken.
Ik kan een hoop zelf, maar nu vrees ik dat (na bijna 4 jaar probleemloos draaien) er toch een monteur langs moet. Wellicht iets van een intern onderdeel met een lekstroom. Of zoals hierboven, die inverterprint.

Inmiddels is hij weer opgestart, even kijken hoe lang het goed gaat, hij draait nu op flink vermogen om de achterstand qua temperatuur weer in te halen :P
Vanochtend was het na een paar minuten opnieuw mis, nu lijkt het langer goed te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 08-03-2026 11:27 ]

• Kusterse
Technician- schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Die installateur maakt normaliter een ticket aan voor Vaillant, die komen direct met de juiste print.

Er is een service procedure voor waarbij je eerst meet aan de compressor (die kan ook vast zitten) en dan pas de inverter vervangt.

Maar als je heel handig bent elektrotechnisch zoals je zegt kan je de print misschien wel repareren.
Ik ben geen electronica specialist. Maar wel electro technisch onderlegd. Ik werk op een helpdesk van een machinefabriek met 24/7 support.

De inverter heb ik er al uit gehaald en van binnen bekeken. Alles is ingegoten dus dat maakt eventuele reparatie wel lastig/niet te doen.
Gaat de inverter ook kapot als de compressor vastzit?

Ik heb met je artikel nummer deze print nu op een Duitse webshop gevonden voor 800 euro inclusief BTW.
Ik verwacht een prijs verdubbelaar als Vaillant moet komen.

Gaat de fan ook via de inverter print?
Die doet het iig nog wel in test modus.

Groet

• Technician-
Kusterse schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Ik ben geen electronica specialist. Maar wel electro technisch onderlegd. Ik werk op een helpdesk van een machinefabriek met 24/7 support.

De inverter heb ik er al uit gehaald en van binnen bekeken. Alles is ingegoten dus dat maakt eventuele reparatie wel lastig/niet te doen.
Gaat de inverter ook kapot als de compressor vastzit?

Ik heb met je artikel nummer deze print nu op een Duitse webshop gevonden voor 800 euro inclusief BTW.
Ik verwacht een prijs verdubbelaar als Vaillant moet komen.

Gaat de fan ook via de inverter print?
Die doet het iig nog wel in test modus.

Groet
Heb je destijds 5 jaar OGP bijgekocht?
Dan zijn alle onderdelen 5 jaar gegarandeerd in garantie.
Je kan ook Vaillant inschakelen voor een eerste analyse en prijsbepaling en het gooien op degelijk product blabla.
Kans is groot dat het toch coulance/garantie is hoor.
Maar iets houdt je tegen lijkt wel.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De fan zit direct op klem x214, en gaat aan via een laagspannings pwm signaal, die wel vanaf de inverterprint komt.

• Kusterse
Technician- schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Heb je destijds 5 jaar OGP bijgekocht?
Dan zijn alle onderdelen 5 jaar gegarandeerd in garantie.
Je kan ook Vaillant inschakelen voor een eerste analyse en prijsbepaling en het gooien op degelijk product blabla.
Kans is groot dat het toch coulance/garantie is hoor.
Maar iets houdt je tegen lijkt wel.
Iets houd me idd tegen.
Dat is de onkunde van een bedrijf waarvan ik dacht dat het professioneel is.

Ik heb F——-a ingeschakeld en aangegeven dat ik graag wil dat ze het oplossen.
De monteur die dan komt heeft geen idee van de opbouw van de warmtepomp en noemt de inverter een bijvoorbeeld een heater….
Heeft geen idee hoe storing te zoeken op deze installatie. Ze gaven aan dat de water pomp kapot was en ik heb toen gevraagd dit te repareren.
Antwoord: meneer dat is zonde van u geld. Daarbij gaven ze nog aan niet te weten welke pomp er inzat. Of een aanbieding te doen voor reparatie.
Op geen enkele manier nemen ze eigenaarschap van dit probleem.

Nu kan ik ze wel weer inschakelen ik heb tenslotte daar een onderhoudscontract. Maar als er dan weer een monteur komt die gaat lopen gokken wat er mis is dan kan ik dat zelf ook wel.
De eerste 300€ heb ik daar nu ook al mee weggegooid.
Extra garantie heb ik niet gekocht. (Is mij ook nooit aangeboden)

Als er een monteur komt dan is dat idd een Vaillant monteur Geen idee wat daarvan dan de kosten zijn en of ik daar bij F——a. op aan kan sturen.
Kan ik misschien beter eerst nog voor 600€ de inverter gokken.

• MotorBeast
@Kusterse Je hebt mijn link niet gelezen? Je hoeft helemaal geen extra garantie te kopen. Als het mij destijds met een tv van 4 jaar oud lukte lukt het jou ook met een WP. Als je zelf gaat rommelen heb je in ieder geval geen poot meer om op te staan.

• Technician-
Kusterse schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Iets houd me idd tegen.
Dat is de onkunde van een bedrijf waarvan ik dacht dat het professioneel is.

Ik heb F——-a ingeschakeld en aangegeven dat ik graag wil dat ze het oplossen.
De monteur die dan komt heeft geen idee van de opbouw van de warmtepomp en noemt de inverter een bijvoorbeeld een heater….
Heeft geen idee hoe storing te zoeken op deze installatie. Ze gaven aan dat de water pomp kapot was en ik heb toen gevraagd dit te repareren.
Antwoord: meneer dat is zonde van u geld. Daarbij gaven ze nog aan niet te weten welke pomp er inzat. Of een aanbieding te doen voor reparatie.
Op geen enkele manier nemen ze eigenaarschap van dit probleem.

Nu kan ik ze wel weer inschakelen ik heb tenslotte daar een onderhoudscontract. Maar als er dan weer een monteur komt die gaat lopen gokken wat er mis is dan kan ik dat zelf ook wel.
De eerste 300€ heb ik daar nu ook al mee weggegooid.
Extra garantie heb ik niet gekocht. (Is mij ook nooit aangeboden)

Als er een monteur komt dan is dat idd een Vaillant monteur Geen idee wat daarvan dan de kosten zijn en of ik daar bij F——a. op aan kan sturen.
Kan ik misschien beter eerst nog voor 600€ de inverter gokken.
Dan zou ik even per mail eisen dat Feenstra Vaillant inschakelt, die hebben daarmee gewoon dealerschap, en die een indicatie laten maken.

• Kusterse
MotorBeast schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:20:
@Kusterse Je hebt mijn link niet gelezen? Je hoeft helemaal geen extra garantie te kopen. Als het mij destijds met een tv van 4 jaar oud lukte lukt het jou ook met een WP. Als je zelf gaat rommelen heb je in ieder geval geen poot meer om op te staan.
Eens…
Maar dan begrijp ik niet dat F——a daar niet zelf al op inzet. Neem toch aan dat ik niet de eerste en enige ben waar net buiten de garantie iets misgaat.
Ik ga ze morgen nog maar eens bellen en zien hoe ver ik er mee kom. Ik vind ook dat deze schade eigenlijk voor rekening Vaillant is.

• BjornHero
Kusterse schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Eens…
Maar dan begrijp ik niet dat F——a daar niet zelf al op inzet. Neem toch aan dat ik niet de eerste en enige ben waar net buiten de garantie iets misgaat.
Ik ga ze morgen nog maar eens bellen en zien hoe ver ik er mee kom. Ik vind ook dat deze schade eigenlijk voor rekening Vaillant is.
Ik heb een keer bij een klant dezelfde foutmelding gehad.

Ging destijds om een 3 fase machine waarvan 1 fase was losgeschoten (nadat de beste man een tussenmeter had geplaatst…).

Dus wellicht handig om even te kijken of de fase of nul van je inverter wel is aangesloten…?

Anderzijds, de verwachting van een eindklant mag en moet zeker zijn dat de installerende en/of onderhoudende partij kundig en capabel is.

Zelf hebben we (helaas?) veel klanten van grotere partijen na zulk soort incidenten over genomen…

Een installateur die zich hard maakt voor een klant en een keer tegen importeur / fabrikant roept “conformiteit, verwachting, bedrijfsfilosofie” maakt toch wel vaak het verschil tussen alles moeten betalen en veel onder coulance krijgen..

• Kusterse
BjornHero schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb een keer bij een klant dezelfde foutmelding gehad.

Ging destijds om een 3 fase machine waarvan 1 fase was losgeschoten (nadat de beste man een tussenmeter had geplaatst…).

Dus wellicht handig om even te kijken of de fase of nul van je inverter wel is aangesloten…?

Anderzijds, de verwachting van een eindklant mag en moet zeker zijn dat de installerende en/of onderhoudende partij kundig en capabel is.

Zelf hebben we (helaas?) veel klanten van grotere partijen na zulk soort incidenten over genomen…

Een installateur die zich hard maakt voor een klant en een keer tegen importeur / fabrikant roept “conformiteit, verwachting, bedrijfsfilosofie” maakt toch wel vaak het verschil tussen alles moeten betalen en veel onder coulance krijgen..
Mijn warmtepomp is een 1 fase.
Die komt zeker bij het apparaat aan.
De thermostaat gaat aan (voeding komt van warmte pomp)
De ventilator start ook.
Ik weet niet of de voeding naar de inverter nog geschakeld wordt. Er zitten nog verschillende relais op een van de prints. Zonder eka tekening van de unit is dat wel nog puzzelen

Dank je wel voor je reactie

• BjornHero
Kusterse schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:05:
[...]

Mijn warmtepomp is een 1 fase.
Die komt zeker bij het apparaat aan.
De thermostaat gaat aan (voeding komt van warmte pomp)
De ventilator start ook.
Ik weet niet of de voeding naar de inverter nog geschakeld wordt. Er zitten nog verschillende relais op een van de prints. Zonder eka tekening van de unit is dat wel nog puzzelen

Dank je wel voor je reactie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYvLa7jMXW9CNuIjuaBg7620nB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdQ0DZljutckBodGlJJ0O0us.jpg?f=fotoalbum_large

Al eens naar de zekering op de printplaat gekeken?

Nr 18a.

Eventueel even een isoltieweerstandmeting op de compressor, kost niks, zorgt wel voor rust.

• Kusterse
BjornHero schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:45:
[...]

[Afbeelding]

Al eens naar de zekering op de printplaat gekeken?

Nr 18a.

Eventueel even een isoltieweerstandmeting op de compressor, kost niks, zorgt wel voor rust.
De zekering heb ik gecontroleerd en is in takt.
Verder nog even de voedings spanning naar de inverter gecontroleerd.
Op enig moment in de opstart cyclus wordt die bijgeschakeld door het grijze relais op de voedings-pcb.
Dat ziet er normaal uit wat mij betreft.

Ik heb met een multimeter de compressor gemeten.
Weerstand naar aarde was oneindig.
Weerstand tussen iedere fase naar de compressor 1,15 Ohm en was gelijk op alle drie.

Hoewel ik een 1 fase warmtepomp heb denk ik dat de inverter er toch 3 van maakt naar de compressor toe.
Eigenlijk allemaal niets vreemds.
Mogelijk dus een defecte inverter

Ik ga even nadenken hoe verder.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op de binnenkant van het deksel staat een schema, daar staat inderdaad dat de compressor met U,W,V en PE is aangesloten. Dus 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Wl4kv3LaDDXWcoVDes4aXIWEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0dRfaSq6U5Er6rlvuY3UPOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had gisteren dus issues met de aardlek, maar een dag verder en alles draait okee. Ben benieuwd of alles nu okee blijft.

• ahbart
  • Laatst online: 21:45
Is er een storing in de myvaillant app?
Of zit er nu weer een fout in mijn systeem?
Op het eerste scherm staat een buitentemp van 0 en verder geen info. Via home assistant lijkt het wel te kloppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_LgvlPfCgcoJGYNTCHmkkpswdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Co8wZw8W9fT0VGO3wgbw5WmV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 105% gewijzigd door ahbart op 09-03-2026 18:15 ]

• Kusterse
ahbart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:07:
Is er een storing in de myvaillant app?
Of zit er nu weer een fout in mijn systeem?
Op het eerste scherm staat een buitentemp van 0 en verder geen info. Via home assistant lijkt het wel te kloppen
Mijn app werkt zelfs met defecte warmtepomp

• mr_evil08
Functioneert gewoon.

• ahbart
Wat kan dit dan zijn? Lampje op de 940f is blauw.
Hmm. ebus probleempje. Ik pak hem in het ebus topic op.

[ Voor 37% gewijzigd door ahbart op 09-03-2026 19:23 ]

• mr_evil08
ahbart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:24:
Wat kan dit dan zijn? Lampje op de 940f is blauw.
Hmm. ebus probleempje. Ik pak hem in het ebus topic op.
Wis de cache, herinstalleren van de app.
af/aanmelden.

Check of mobiel nog werkelijk internet heeft.
Als laatste de gateway even spanningsloos maken zodat het gaat her-verbinden met de cloud.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2026 19:27 ]

• dunklefaser
@ahbart Wat hierboven staat helpt altijd - vooral als er geen probleem is.
Het continu brandende blauwe lampje signaleert: (WiFi) Verbindingsstatus o.k.
(tenminste bij mijn VR 940f)

• ahbart
@mr_evil08 @dunklefaser Het probleem trad op op zowel een android als een iphone.
Ik had vanmiddag geprobeerd om een ebus adapter aan te sluiten. Maar dat heb ik niet goed gedaan. Waarschijnlijk kon de 940f geen ebus verbinding krijgen met de andere aparaten, maar had hij wel wifi/internet.
Zie: link

• Kusterse
_ferry_ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:28:
Op de binnenkant van het deksel staat een schema, daar staat inderdaad dat de compressor met U,W,V en PE is aangesloten. Dus 3 fase.
[Afbeelding]

Ik had gisteren dus issues met de aardlek, maar een dag verder en alles draait okee. Ben benieuwd of alles nu okee blijft.
Dank je wel.
Had de kap elke keer tegen de muur gezet.(precies verkeerd om)
Tekening nooit gezien dus.

Conclusie nu.
Voedingsspanning komt aan op de omvormer.
PWM signaal ook (mijn multimeter leest ook PWM %)
Er komt geen spanning uit de omvormer. ook Homewizzard realtime geen vermogen.
Conclusie omvormer defect.
Hoewel ik vind dat Vaillant dit kostenloos zou moeten oplossen ga ik niet die discussie voeren over een factuur die waarschijnlijk een veelvoud is van de prijs van een losse omvormer.
Mijn broer heeft Airco bedrijf en een Wasco account.
Hij besteld er een....
Fingers crossed...

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
Houd ons op de hoogte. Je zult echt niet de laatste zijn met een kapotte inverter.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1 ... 200 201 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic