• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:07
@mr_evil08 Voor mijn systeem kan ik de minimale flow niet aanbevelen,
behalve dat de circulatiepomp dan i.p.v. 35 W maar 7 W verbruikt geen zichtbare voordelen,
misschien nog dat je minder stromingsgeluid hebt (afhankelijk van de installatie.)
Het effect van de lagere flow op de defrosts is wel duidelijk
- aanvoer gaat sterker omlaag en de defrost duurt langer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
dunklefaser schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:28:
@mr_evil08 Voor mijn systeem kan ik de minimale flow niet aanbevelen,
behalve dat de circulatiepomp dan i.p.v. 35 W maar 7 W verbruikt geen zichtbare voordelen,
misschien nog dat je minder stromingsgeluid hebt (afhankelijk van de installatie.)
Het effect van de lagere flow op de defrosts is wel duidelijk
- aanvoer gaat sterker omlaag en de defrost duurt langer.
De Arotherm Plus 55/6 heeft handmatig minimaal 50% circulatiepomp, met deltaP verlagen is 45% mogelijk, ik moest flowmeters indraaien om op 560 l/h te komen terwijl de circulatiepomp nog steeds op 50% staat.

Specificaties zijn: minimaal 400, max 860 l/h CV debiet.
560 l/h valt binnen de specs.

Tijdens defrost, de aanvoer daalt maar stijgt ook snel waardoor de warmtepomp minder snel gaat opschalen.
Ik heb het een tijd geobserveerd, de modulatiebereik kijkt hoofdzakelijk naar actueel warmtepomp aanvoertemperatuur en vergelijkt het met de thermostaat vraag aanvoertemperatuur.

Defrosts 5 seconden langer? ik hou het niet bij met een stopwatch, niet merkbaar in elk geval want in 4 minuten is het klaar.

Ik heb het gedrag bijgehouden wat het doet met start gedrag, koude start:
CV watertemperatuur in de thermostaat vastgezet om goed te vergelijken.

860 l/h
Tijd watts CV temp
14:00 565 17.5c
14:05 778 19.5c
14:10 1242 23c
14:14 2283 23c
14:15 2106 23,5c
14:25 1782 27,5c

560 l/h
14:00 565 17.5c
14:14 1378 28,5
14:15 1336 28,5
14:25 935 32,0

* De waardes komen van de sysvoeler, warmtepomp zelf registreerd nog eens +2c.
(het is lastig vergelijken want het waren geen 2 exact vergelijkbare dagen, het verschil is duidelijk zichtbaar kwa modulatiegedrag).

(Ik verwarm "hoog" m.b.t aanvoertemperaturen).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2026 12:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Toon123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-02 10:45
Hoi allemaal, ik heb sinds twee weken een vaillant arotherm plus 35/6 hybridewarmtepomp draaien. Nu was ik benieuwd naar de gemiddelde COP dusver.

Als ik ga kijken op mijn thermostaat->informatie-> energiegegevens en dan reken met (milieuopbrengst+verbruik)/verbruik kom ik uit op een COP van 3,4 (197+82)/82. Als ik dit vergelijk met de specsheet A2W35 COP=3,9 vind ik dit aan de lage kant. Zeker gezien het niet zo koud is geweest de afgelopen dagen.

Het bivalentiepunt staat ingesteld op 1graad en de aanvoertemp max op 40graden. Is het normaal dat mijn COP lager uitvalt als verwacht?

Alvast bedankt

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:25
@Toon123 Hier al vaak besproken. Cijfers kloppen vaak niet. Ik tel er hier ruwweg 0,5 bij op en dan klopt het ongeveer bij mijn 55/6.

• mr_evil08
Toon123 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:41:
Hoi allemaal, ik heb sinds twee weken een vaillant arotherm plus 35/6 hybridewarmtepomp draaien. Nu was ik benieuwd naar de gemiddelde COP dusver.

Als ik ga kijken op mijn thermostaat->informatie-> energiegegevens en dan reken met (milieuopbrengst+verbruik)/verbruik kom ik uit op een COP van 3,4 (197+82)/82. Als ik dit vergelijk met de specsheet A2W35 COP=3,9 vind ik dit aan de lage kant. Zeker gezien het niet zo koud is geweest de afgelopen dagen.

Het bivalentiepunt staat ingesteld op 1graad en de aanvoertemp max op 40graden. Is het normaal dat mijn COP lager uitvalt als verwacht?

Alvast bedankt
Kijk in de installateursmenu>Sensor info, zoek naar buitenunit actueel aanvoertemperatuur en retourtemperatuur sensoren.
Vergelijk de sensoren met de vloerverwarmingsverdeler, of sysvoeler gezien je hybride hebt(letop kan 2c afwijken dat is normaal, afhankelijk van montage).

De actueel luchtvochtigheid buiten heeft invloed op de COP terwijl de buitentemperaturen vergelijkbaar zijn
Voorbeeld hier:
7 Feb: 4,7
8 Feb: 4,39

Hier klopt de Valliant app prima, bij anderen weer minder.

En wacht tot de periode voorbij is.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2026 12:54 ]

• Toon123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-02 10:45
MotorBeast schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:16:
@Toon123 Hier al vaak besproken. Cijfers kloppen vaak niet. Ik tel er hier ruwweg 0,5 bij op en dan klopt het ongeveer bij mijn 55/6.
Hoe weet je dat het wel klopt als je er 0,5 bijtelt? Heb je dit dan op een andere manier kunnen meten. Is de milieuwinst dan de boosdoener of het energieverbruik?

• MotorBeast
Toon123 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Hoe weet je dat het wel klopt als je er 0,5 bijtelt? Heb je dit dan op een andere manier kunnen meten. Is de milieuwinst dan de boosdoener of het energieverbruik?
Rekenvoorbeeldje van @ervh

Regio Lelystad hier. Even snel gerekend kom ik met gemiddeld 9,5 kWh per m3 dus op 16150/3386=4,77

17-22 nov -> 118 graaddagen.
Warmtebehoefte: 118*4,77 =562,86
Ik heb verbruikt tot nu toe tussen 17-23 nov: 133 kWh
Maakt een COP van 562,86/133=4,232

Als ik dat hier doe met mijn cijfers scheelt het 0,5 te weinig op de Cop die app laat zien. Stroomverbruik klopt hier als een bus want heb ook Homewizard. Warmteopbrengst wordt te laag gemeten blijkbaar. Stroomverbruik ligt bij mij ook in lijn met gasverbruik historisch. Maal 2,5 met radiatoren.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-02-2026 15:11 ]

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Rekenvoorbeeldje van @ervh

Regio Lelystad hier. Even snel gerekend kom ik met gemiddeld 9,5 kWh per m3 dus op 16150/3386=4,77

17-22 nov -> 118 graaddagen.
Warmtebehoefte: 118*4,77 =562,86
Ik heb verbruikt tot nu toe tussen 17-23 nov: 133 kWh
Maakt een COP van 562,86/133=4,232

Als ik dat hier doe met mijn cijfers scheelt het 0,5 te weinig op de Cop die app laat zien. Stroomverbruik klopt hier als een bus want heb ook Homewizard. Warmteopbrengst wordt te laag gemeten blijkbaar. Stroomverbruik ligt bij mij ook in lijn met gasverbruik historisch. Maal 2,5 met radiatoren.
Dat is geen betrouwbaar vergelijking/meting.
Zeker met radiatoren kan 8-9kwh per m3 gas rekenen realistischer zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2026 16:03 ]

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Dat is geen betrouwbaar vergelijking/meting.
Zeker met radiatoren kan 8-9kwh per m3 gas rekenen realistischer zijn.
Ik maak me maar niet meer druk over de Cop cijfers. 7 graden buiten, 21 beneden en unit draait hier op zo'n 630W op radiatoren. Met L/L was dat met dit weer zo'n 400W. Rest van het huis is ook nu op temperatuur, wc, badkamer en boven 19 graden dus die restant 230W wordt nuttig besteed. Ik geloof het wel. Of het nu Cop 3,5 of 4 of 4,5 is. Ik meet het gewoon af aan stroomverbruik. Opgelost.

Wel leuk voor al die installateurs die Vaillant plaatsen en klanten mogen uitleggen dat er geen bal van klopt van de Cop cijfers in de app. :N

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:57
Vraagje wat is de minimale systeemtemperatuur wil de vailant wp nog goed een defrost kunnen uitvoeren,ik zelf heb een LG WP daar moet de watertemp. minimaal 15gr zijn anders start de compressor niet meer op dat is met de software zo geregeld? ...is dat bij een vailant wp ook zo?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:31
kazemo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:13:
Vraagje wat is de minimale systeemtemperatuur wil de vailant wp nog goed een defrost kunnen uitvoeren,ik zelf heb een LG WP daar moet de watertemp. minimaal 15gr zijn anders start de compressor niet meer op dat is met de software zo geregeld? ...is dat bij een vailant wp ook zo?
Tip: Koop een Mitsubishi >:) , dan krijg je er zo'n mooi grafiekje bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZwfji5YzExTG9qVskY-_MI1F08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VyPfAenXRvLeEJ24nfAIt1uU.png?f=user_large
Minimale watertemperatuur (voor o.a. defrosts) is afhankelijk van de flow.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 09-02-2026 17:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Ik maak me maar niet meer druk over de Cop cijfers. 7 graden buiten, 21 beneden en unit draait hier op zo'n 630W op radiatoren. Met L/L was dat met dit weer zo'n 400W. Rest van het huis is ook nu op temperatuur, wc, badkamer en boven 19 graden dus die restant 230W wordt nuttig besteed. Ik geloof het wel. Of het nu Cop 3,5 of 4 of 4,5 is. Ik meet het gewoon af aan stroomverbruik. Opgelost.

Wel leuk voor al die installateurs die Vaillant plaatsen en klanten mogen uitleggen dat er geen bal van klopt van de Cop cijfers in de app. :N
Moah, die cijfers zijn redelijk accuraat en fabrikanten zullen vast een foutmarge inbouwen waardoor ze het naar beneden afronden, natuurlijk zijn er altijd gevallen waar het niet klopt, ook hier op het forum zie je de verschillen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2026 18:09 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:02
MotorBeast schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Eens je clip-on temp sensoren omwisselen.
Meet die ws 0.5 te hoog :9

• dunklefaser
Er wordt weer ontzettend veel gespeculeerd hier - lijkt wel Beursplein 5 of Wallstreet.
Misschien in toekomst in COP aka "ENERGIE-EFFICIËNTIE" beleggen?
Dan heb ik altijd een top resultaat - vandaag: 7,91, eergisteren zelfs 10,06

@Andrehj Om achter de getoonde wetmatigheid te komen hoef je natuurlijk geen Mitsubishi te kopen,
een beetje middelbare school natuurkunde kan helpen (of in het extreme geval een kapotte warmtewisselaar)
@mr_evil08 Uit het plaatje wordt waarschijnlijk ook duidelijk waarom bij mijn systeem met
een aanvoer in het begin (2024) van soms ca. 16-17 °C tijdens een defrost een hogere flow beter (=veiliger) is.
De flow is nu natuurlijk hoger dan 750 l/h. en de retour blijft altijd boven de 20 °C.
Sommige warmtepompen m.n. Daikin schakelen bij een retour < 25 °C tijdens een defrost (bijna) altijd het elektrische element aan - volgens mij eigenlijk onnodig.
Bij mij is de aanvoer op dit moment (21 uur) maar 25,85 °C (constant) - kamertemp. 19,9 °C
Vanochtend 24,90 °C (19,6°C kamertemp. bij de thermostaat - buiten ca. 3,5 °C/grijs)

[ Voor 89% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2026 15:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:24:
[...]

Eens je clip-on temp sensoren omwisselen.
Meet die ws 0.5 te hoog :9
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt? Waar zitten die dingen? Zou niet eens weten waar de unit de meetgegevens vandaan haalt. Ik vermoed uit de binnenunit. Vreemde is dat de display van de binnenunit ook een afwijkende waarde aangeeft tov de app. Nu niet gecheckt maar de laatste keer een hogere warmteopbrengst.

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet wat je daarmee bedoelt? Waar zitten die dingen? Zou niet eens weten waar de unit de meetgegevens vandaan haalt. Ik vermoed uit de binnenunit. Vreemde is dat de display van de binnenunit ook een afwijkende waarde aangeeft tov de app. Nu niet gecheckt maar de laatste keer een hogere warmteopbrengst.
Kom er maar niet aan. :P

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:54
Echt, die app… zorgt voor meer stress dan goed is voor een mens :+

Ik heb al weken niet meer naar de COP gekeken. Omstandigheden hetzelfde, verbruik ook, dan zal die COP ook wel hetzelfde zijn. En het huis is warm.

Okee, niet Tweakerwaardig, sorry…!

• dunklefaser
@Gramser Ik heb wel vandaag op de vraag "Hoe gaat het met ons" (en de app)
deze voorbereide lijst met enkele aanvullingen ingevuld. Waarschijnlijk gebeurt er weer niet zo veel mee.
Ik maak me er iig niet te veel stress mee - ze doen maar watt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:39
kazemo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:13:
In de handleiding van de VWZ AI staat het volgende, bij de storingscodes:
S.284 De-icing flow temperature too low
If the flow temperature is below 5 °C, the heat pump is restarted. If the flow temperature is still not sufficient after three unsuccessful restarts, the heat pump is switched off and the fault message F.741 is displayed. ► Check whether sufficient thermal energy is available from the building circuit.
Blijkbaar is het 5 graden.

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:03:
Er wordt weer ontzettend veel gespeculeerd hier - lijkt wel Beursplein 5 of Wallstreet.
Misschien in toekomst in COP aka "ENERGIE-EFFICIËNTIE" beleggen?
Dan heb ik altijd een top resultaat - vandaag: 7,91, eergisteren zelfs 10,06

@Andrehj Om achter de getoonde wetmatigheid te komen hoef je natuurlijk geen Mitsubishi te kopen,
een beetje middelbare school natuurkunde kan helpen (of in het extreme geval een kapotte warmtewisselaar)
@mr_evil08 Uit het plaatje wordt waarschijnlijk ook duidelijk waarom bij mijn systeem met
een aanvoer in het begin (2024) van soms ca. 16-17 °C tijdens een defrost een hogere flow beter (=veiliger) is.
De flow is nu natuurlijk hoger dan 750 l/h. en de retour blijft altijd boven de 20 °C.
Sommige warmtepompen m.n. Daikin schakelen bij een retour < 25 °C tijdens een defrost (bijna) altijd het elektrische element aan - volgens mij eigenlijk onnodig.
Bij mij is de aanvoer op dit moment (21 uur) maar 25,85 °C (constant) - kamertemp. 19,9 °C
Vanochtend 24,90 °C (19,6°C kamertemp. bij de thermostaat - buiten 3,5 °C)
Ik zie het volgt bij defrost (heb een kleine 26L seriebuffer in de retour, was eigenlijk onzin achteraf maar goed zit er nu eenmaal tussen, ).
0:00
Aanvoer: 32 °C
Retour: 28 °C
3:58 (klaar)
Aanvoer: 24 °C
5:55
Aanvoer: 32 °C
* De retourtemp zakt nauwelijks/niet.
* De vloerverwarmingsverdeler geeft hetzelfde aan.
Ik heb het CV debiet omlaag gebracht, de aanvoer/retour leidingen zijn ruim bemeten.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2026 11:32 ]

• dunklefaser
@Gramser Het (voorlopige) antwoord van de Vaillant support was veelzegend (of ook niet):
Het kan dooien - of het kan vriezen (of allebeide).
Beste heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw feedback.
Wij vernemen graag van klanten wat ze van de myVAILLANT app vinden en wat er in hun ogen verbeterd zou kunnen worden.
Wij zullen uw opmerkingen dan ook doorgeven aan de ontwikkelaars van de myVAILLANT app.
Het kan zijn dat de ontwikkelaars van de app uw aanbevelingen overnemen.
De kans bestaat ook dat de ontwikkelaars uw aanbevelingen niet overnemen.

Met vriendelijke groet,
Vaillant App Support

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2026 20:19 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:54
Hahahaha! “Het kan zijn dat we er wat mee doen. Het kan ook zijn dat we er niets mee doen. U kunt ervan op aan dat we u niet op de hoogte houden.”

:+

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:39

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:18:
@Gramser Het (voorlopige) antwoord van de Vaillant support was veelzegend (of ook niet):
Het kan dooien - of het kan vriezen (of allebeide).

[...]
Dit is een standaard antwoord, werkelijk ieder bedrijf geeft zoiets als antwoord. (Zou ik/wij ook doen) Er had net zo goed "Mybedrijf" kunnen staan.
Men kan niet op ieder verzoek te diep ingaan daar is eenvoudig weg geen tijd voor maar mocht het iets serieus zijn dan komen ze er echt wel op terug.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:32
Hippe Lip schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:49:

Verder hoeft die boiler niet leeg als je aan de warmwaterleiding gaat werken. Die zit aan de bovenkant, dus als je er aan de onderkant een paar liter uit laat lopen dan loopt dat drinkwatercircuit aan de bovenkant niet meer over.
En dat circuit is natuurlijk helemaal gescheiden van het CV-watercircuit. Daar hoef je dus helemaal nix aan te doen.
Veel dank. En hoe werk ik het best aan de invoer (koudwater aan de onderkant)? Mijn installateur heeft geen veiligheidsgroep geplaatst. Moet ik de boiler eerst helemaal leeg laten lopen?

Ik heb de uniSTOR RW 300/3 BR. Bij voorbaat dank voor de hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X72y-Cnb_lcAKRnYIWWu4vBBXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uC89W93hV6iNgg7qWdaKmezA.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@ben2513
Zo te zien heeft je installateur geen aftap (of vul-) kraan aan de onderkant geïnstalleerd. Dat noem ik eigenlijk een installatiefout, aangezien je koudwaterleiding verder omhoog gaat. Je zit dus met een ‘zak’ onderin die je nu onmogelijk leeg kunt krijgen. Er had rechts van de boiler in het horizontale deel van de leiding een T moeten zitten met een goeie kraan (zoals een vulkraan) waarop je een slang aan kunt sluiten om leeg te laten lopen.
Of achter de boiler een T in plaats van die bocht en dan de kraan aan de linker kant. Wat er handiger is voor je.

Als je dit probleem niet meer aan je installateur voor kunt leggen, dan zul je het zelf moeten doen. Je kunt de leiding doorsnijden, maar dan moet je 200 liter met de dweil opvangen. :henk

Als alternatief denk ik aan een vries-sok (of hoe zo’n ding ook heet) die ook gebruikt wordt als je in een flatgebouw een radiator wilt vervangen. Dat is een manchet die om de leiding heen gaat en die dan bevriest. Doe dat op twee plekken in die horizontale buis en monteer er dan een T met kraan tussen. Voor die vriesdingesen heb je wel een installateur nodig helaas.

Of mss heeft iemand anders hier een slimme oplossing?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:05

ErikVers

e-Duurzaam

ben2513 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:11:
[...]

Veel dank. En hoe werk ik het best aan de invoer (koudwater aan de onderkant)? Mijn installateur heeft geen veiligheidsgroep geplaatst. Moet ik de boiler eerst helemaal leeg laten lopen?

Ik heb de uniSTOR RW 300/3 BR. Bij voorbaat dank voor de hulp.

[Afbeelding]
Je geeft aan “geen veiligheidsgroep” hoe raakt jouw boiler dan zijn druk kwijt? Verplicht douchen tijdens “opladen” boiler? 😉

[Edit: is natuurlijk als grap bedoeld want een inlaatcombinatie is verplicht met een boiler. Geplaatst zonder afsluiters tussen inlaatcombinatie en boiler. Mocht in ruimte zijn zonder riool afvoer dan kun je een 8bar overwegen in die ruimte en dan iets eerder in de aanvoer leiding een 6bar te plaatsen die wel bij een riool afvoer uitkomt. Zo voldoe je aan de regels en voorkom je gedoe met airco condens afvoer pompjes. (Of een speciaal geschikt voor SWW expansievat plaatsen) ]

Het is niet heel fijn zonder t-stuk maar als je eerst de druk eraf haalt via warme kraan die hoogste punt in woning zit open zetten met inlaatcombi (die neem ik gewoon wel zit) dicht, daarna warme kraan weer dicht dan kun je onderste van de boiler de wartel los draaien voorzichtig zodat wanneer begint te lekken met bak eronder laat vacuüm zuigen.

Het is niet zo dat je hele tank leeg moet . Ideaal is het niet maar het kan wel. Zodra niks meer onderuit komt kan wartel eraf en eventueel tuinslang erop, kraan warm boven weer open en dan loopt je boiler leeg.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 11-02-2026 10:40 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Technician-
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:42:
@ben2513
Zo te zien heeft je installateur geen aftap (of vul-) kraan aan de onderkant geïnstalleerd. Dat noem ik eigenlijk een installatiefout, aangezien je koudwaterleiding verder omhoog gaat. Je zit dus met een ‘zak’ onderin die je nu onmogelijk leeg kunt krijgen. Er had rechts van de boiler in het horizontale deel van de leiding een T moeten zitten met een goeie kraan (zoals een vulkraan) waarop je een slang aan kunt sluiten om leeg te laten lopen.
Of achter de boiler een T in plaats van die bocht en dan de kraan aan de linker kant. Wat er handiger is voor je.

Als je dit probleem niet meer aan je installateur voor kunt leggen, dan zul je het zelf moeten doen. Je kunt de leiding doorsnijden, maar dan moet je 200 liter met de dweil opvangen. :henk

Als alternatief denk ik aan een vries-sok (of hoe zo’n ding ook heet) die ook gebruikt wordt als je in een flatgebouw een radiator wilt vervangen. Dat is een manchet die om de leiding heen gaat en die dan bevriest. Doe dat op twee plekken in die horizontale buis en monteer er dan een T met kraan tussen. Voor die vriesdingesen heb je wel een installateur nodig helaas.

Zo werkt dat niet.
Als je de WW dicht laat en snel werkt dan komt er nauwelijks water uit door vacuumwerking.
(Maar oh wee als iemand een kraan openzet)

• kazemo
ErikVers schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:46:
[...]

Je geeft aan “geen veiligheidsgroep” hoe raakt jouw boiler dan zijn druk kwijt? Verplicht douchen tijdens “opladen” boiler? 😉

Het is niet heel fijn zonder t-stuk maar als je eerst de druk eraf haalt via warme kraan die hoogste punt in woning zit open zetten met inlaatcombi (die neem ik gewoon wel zit) dicht, daarna warme kraan weer dicht dan kun je onderste van de boiler de wartel los draaien voorzichtig zodat wanneer begint te lekken met bak eronder laat vacuüm zuigen.

Het is niet zo dat je hele tank leeg moet . Ideaal is het niet maar het kan wel. Zodra niks meer onderuit komt kan wartel eraf en eventueel tuinslang erop, kraan warm boven weer open en dan loopt je boiler leeg.
Boiler hoeft niet helemaal leeg inlaatcombinatie hoger plaatsen in de toevoer koudwater leiding naar de boiler(hoef niet perse onderaan)......deze bijv. heeft ook een afsluiter
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

• Andrehj
Als je niet bang bent voor wat knutselwerk:
  1. Inlaatcombinatie dicht zetten.
  2. Met een luchtcompressor + drukregelaar ergens in huis luchtdruk op de WW-leiding zetten (druk iets hoger als de openingsdruk van je inlaatcombinatie).
Zo druk je het vat via de inlaatcombinatie leeg.

Mocht er geen inlaatcombinatie zijn (wat mij erg sterk lijkt, dan druk je immers bij het opwarmen van het vat steeds warm water terug je koudwaterleidingen in, wat tegen elke regel van waterleidingbedrijven is!), dan kun je hetzelfde doen, maar dan doe je ook de hoofdkraan dicht en ergens een koudwaterkraan open. Dan druk je het vat via de koudwaterleiding leeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2026 10:30 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
ErikVers schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:46:
Zonder "veiligheidsgroep" (wij noemen dat een inlaatcombinatie) druk je bij het opwarmen van het vat het overschot aan warm water terug de koudwaterleiding in. Dat dit tegen alle regels van drinkwaterbedrijven is moge duidelijk zijn.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Zonder "veiligheidsgroep" (wij noemen dat een inlaatcombinatie) druk je bij het opwarmen van het vat het overschot aan warm water terug de koudwaterleiding in. Dat dit tegen alle regels van drinkwaterbedrijven is moge duidelijk zijn.
Uiteraard en geen enkele twijfel over. Wij is ook ikzelf 😜 Bij voorkeur 6 ipv 8 bar ivm grote piek van hogere druk bij openen warmwaterkraan. Vind zelf altijd heel irritant als die druk binnen paar seconden zo terugvalt naar de standaard +\- 4 bar.

Ik citeer enkel iemand zijn post. Vandaar tussen “ geplaatst. Mag hopen dat er wel gewoon een 6 of 8 bar inlaatcombinatie (zonder afsluiters tussen inlaatcombi en boiler) zit.

Dacht geef meneer wat tips om toch boiler leeg te maken. Maar we gaan aardig van Vaillant als topic af. Had beter moeten weten en de vraag naar grote L/W topic moeten door verwijzen.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 11-02-2026 10:31 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

kazemo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Boiler hoeft niet helemaal leeg inlaatcombinatie hoger plaatsen in de toevoer koudwater leiding naar de boiler(hoef niet perse onderaan)......deze bijv. heeft ook een afsluiter
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200
Ik volg niet helemaal vanwaar deze quote?
Was wellicht voor de oorspronkelijke vraagsteller bedoeld?

Ps Ik heb de duco uit je link altijd op voorraad liggen en inderdaad in 6bar DN15 🫡

• kazemo
ErikVers schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Ik volg niet helemaal vanwaar deze quote?
Was wellicht voor de oorspronkelijke vraagsteller bedoeld?

Ps Ik heb de duco uit je link altijd op voorraad liggen en inderdaad in 6bar DN15 🫡
Sorry was voor @ben2513 bedoeld die gaf aan installateur heeft geen veiligheidsgroep geplaatst (lees inlaat combinatie) en dat mag zo niet

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
Weet iemand hier wat status Heating_Compressor_blocked , daarna kreeg hij deze status na 10 minuten:

status eating_Compressor_blocked -> changed to Heating_Compressor_shutdown

Water-Escape

• dunklefaser
water_escape schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:16:
Weet iemand hier wat status Heating_Compressor_blocked , daarna kreeg hij deze status na 10 minuten:

Educated guess (niet meer) - tijdens modus "uitgebreid" overschrijding van de grenswaarde
en misschien even later nog wat meer - compressor helemaal uit (en de circulatiepomp ook?)
Gebeurt hier vandaag vaker - geen wonder bij 10,1 °C buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 11-02-2026 19:20 ]

• ben2513
@ben2513
Ik heb gisteren de extra isolatie verwijderd en toen kwam op een verticale leiding nog een vulkraan en een inlaatcombinatie ter voorschijn. Dankzij laatste kan ik dus fijn werken aan de leiding, ook al is de afstand tussen inlaatcombinatie en boiler zeker zo'n 1.5m leiding. Niet ideal voor hoe ik de nieuwe leidingen wilde leggen, maar prima te doen.

Bedankt voor de tips allen, ik heb weer wat geleerd. :)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• ben2513
ben2513 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Ik heb de boiler na de sww-run aan de zijkanten geïsoleerd afgelopen woensdag, gisteren nog de bovenkant. Zie foto's. Het werd woensdagnacht 5 graden en de dagen daarvoor was dit voldoende om de volgende dag weer een nieuwe run te moeten doen. Donderdag was echter geen run nodig, want de boiler zat 's ochtends nog op 44 graden (na 2x douchen). Ik heb hem op 48 graden ingesteld met 7 graden offset. Net even gekeken en hij zit nu op 37 graden (weer na 2x douchen, dus vandaag wordt hij weer opgewarmd.

Dit is wel inclusief sww-gebruik (dagelijks twee mensen douchen, en mijn vrouw doucht heel warm + lang).

n = 1 en goed gemeten heb ik het ook niet, maar er is wel merkbaar verschil nu. Gisteren voordat ik de bovenkant isoleerde kon ik de warmte ook echt voelen tussen boiler en glaswol. Dus voor mij een plusje, en dit alles voor €36 (Knauf Naturoll 032 2700x580x120mm Rd:3.75). Een no-brainer als je de ruimte hebt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gisteren heb ik de isolatie weer verwijderd, omdat ik de hele ruimte waar hij in staat ga isoleren en van verwarming ga voorzien. Ik kan me goed voorstellen dat ik de isolatie later weer terugplaats hoor, of in ieder geval deels.

De buitenkant van de folie was gewoon koud, en naarmate dieper ik door de glaswol naar de boiler ging, werd het warmer (haha, uiteraard). Maar er zat dus echt een hoop warmte tussen boiler en isolatie, dus wow. Ik zou het zeker iedereen aanraden.

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:43
water_escape schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:16:

Ik ben hier ook al eens in het status verloop gedoken, mijn vermoedens zijn:

Compressor active 》 compressor blocked 》 shutdown: Ta wordt te hoog op minimaal vermogen
Compressor active 》shutdown : Ta wordt te hoog op minimaal vermogen, maar slaat blocked over (wellicht ivm ebus update frequentie?)

Compressor active 》 heating overrun 》 standby: natuurlijk gedrag, omdat setpoint wordt behaald. Graadminuten regeling actief
Compressor active 》 stand-by, maar slaat overrun over (wellicht ivm ebus update frequentie?)

Compressor blocked en shutdown klinkt vrij dramatisch en heeft bij mij te maken met een te lage afgifte capaciteit als buiten temperaturen te hoog worden. Kan dat kwaad? Ik behaal uiteindelijk wel het gewenste setpoint tijdens het 'pendelen'.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-02 06:37
Vanmorgen voor het eerst deze winter plotseling 0 bar in mijn cv leidingen. Ik vermoed dat de vorstklep vannacht is opengegaan. De kamerthermostaat gaf geen warmte vraag dus de arotherm plus 55/6 stond niet te verwarmen. Maar dan moet de warmtepomp toch wel het water regelmatig rondpompen zodat de vorstklep niet te koud wordt? Hoe kan dit dan toch zijn misgegaan? En is er een instelling waarmee ik dit kan voorkomen? Of kan ik te kleppen misschien toch een beetje met isolatie inpakken?

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-02 06:37
Proton_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:56:
@gebruiker001 de circulatiepomp wordt regelmatig aangeschopt, dus het water zou boven de vorstkleptriggertemperatuur moeten blijven.
Afgelopen nacht is toch de vorstklep open gegaan, zo lijkt. Het systeem stond plotseling op 0 bar. Wat bepaald of de circulatiepomp aanslaat? Misschien dat de vorstklep sneller afkoelt dan de buitenunit, waardoor de circulatiepomp nog niet het signaal krijgt om aan te gaan?

We gaan nu een week op vakantie en ik wil het systeem instellen op afwezig. Maar wel lekker als dan de vorstklep niet open gaat zodat we wel in een warm huis thuis komen.

• mr_evil08
gebruiker001 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Afgelopen nacht is toch de vorstklep open gegaan, zo lijkt. Het systeem stond plotseling op 0 bar. Wat bepaald of de circulatiepomp aanslaat? Misschien dat de vorstklep sneller afkoelt dan de buitenunit, waardoor de circulatiepomp nog niet het signaal krijgt om aan te gaan?

We gaan nu een week op vakantie en ik wil het systeem instellen op afwezig. Maar wel lekker als dan de vorstklep niet open gaat zodat we wel in een warm huis thuis komen.
Ja eens in de 5 minuten bij 4-7 graden water, als het CV water teveel afkoelt gaat zelfs de warmtepomp starten ondanks geen vraag vanuit de thermostaat.

Op de thermostaat zit ook de optie als de buitentemperaturen beneden 4c komt de warmtepomp gaat verwarmen naar nachttemperatuur maar dat staat uit bij mij.

Mogelijk dat de klep in volle wind hangt?
Zo koud was het niet afgelopen nacht waardoor CV water ver kon afkoelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2026 11:29 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Eens in de 5 minuten? Waarschijnlijk bedoel je eens in de 30 minuten gaat de circulatiepomp automatisch draaien bij lage buitentemperaturen waarbij de compressor niet actief is?

• Gerdan
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18-02 09:27
Hallo,

Nieuw op het forum omdat ik de aanschaf van een aerotherm plus vwl 75/6.
Echter de plaats waar de monobloc buitenunit kan komen is op een plat dak boven een slaapkamer.
Het plat dak is echter een houten roostering (gevuld met cellulosevlokken) met OSB plaat boven, daarboven nog 4cm rotswol (drukvast) en dan de EPDM.
De warmtepomp zou op zogenaamde Bigfoots komen, rechtstreeks op de EPDM.

Ik heb schrik dat de plaatsing van de warmtepomp boven de slaapkamer eventueel voor trillingen (en resonantie) zou kunnen zorgen op het plat dak.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande opstelling? Maak ik me al dan niet terecht zorgen?

• Technician-
gebruiker001 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Kan als die “in de wind” hangen, die vorstkleppen.
Beste is dan een automatische vulling erop zetten. Dan heb je ook bij stroomuitval meer zekerheid.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gerdan Je kunt de gok wagen, maar een grindbedje in de tuin is een meer zekere keuze.
Mocht het niet anders kunnen, dan kom je met een frame zoals populair in
Trillingen warmtepomp dempen waarschijnlijk wel weg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Gerdan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:30:
[...]
Heeft iemand ervaring met bovenstaande opstelling? Maak ik me al dan niet terecht zorgen?
Ja, ik heb daar ervaring mee. Als je een paar grote dikke betontegels neemt onder de bigfoots, of eventueel onder veren, gaat het waarschijnlijk goed. Let wel op bij de dakdoorvoer: deze kan als de kam van een viool werken, waarbij een flexibele ribbelbuis de snaar vormt en het houten dak met de slaapkamer eronder de klankkast...
Dat heb ik uiteindelijk ontkoppeld door een flexibele aansluitslang tussen aroTHERM en ribbelbuis op te nemen.

Heat Geek Getraind

• MotorBeast
Gerdan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:30:
Hallo,

Nieuw op het forum omdat ik de aanschaf van een aerotherm plus vwl 75/6.
Echter de plaats waar de monobloc buitenunit kan komen is op een plat dak boven een slaapkamer.
Het plat dak is echter een houten roostering (gevuld met cellulosevlokken) met OSB plaat boven, daarboven nog 4cm rotswol (drukvast) en dan de EPDM.
De warmtepomp zou op zogenaamde Bigfoots komen, rechtstreeks op de EPDM.

Ik heb schrik dat de plaatsing van de warmtepomp boven de slaapkamer eventueel voor trillingen (en resonantie) zou kunnen zorgen op het plat dak.

Ik zou het niet doen. Ik heb een 55/6 op een plat dak van de hal. Pir op het dak en EPDM. Daar bovenop betontegels, bigfoots en veren onder de WP. Bij vorst hoor ik hem in de hal echt minimaal. Maaaaaar ik heb ook door een fout eerst een 65/6 gehad (is eigenlijk een 75/6 met softwarematige aanpassing) en dit was echt fors meer geluid (grotere compressor). Dan komt hij bij jou boven een slaapkamer. Dat is geen slaapkamer meer na plaatsing WP vrees ik.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Weer even hier mijn oor te luisteren leggen. Ik ben van plan om de nieuwe versie van het VWL 75/6 plus monoblock (de VWL 75/8.1) te laten installeren.
Is er inmiddels wat meer bekend over prijs en wat zijn de indrukken?

• Technician-
JPS schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:27:
Weer even hier mijn oor te luisteren leggen. Ik ben van plan om de nieuwe versie van het VWL 75/6 plus monoblock (de VWL 75/8.1) te laten installeren.
Is er inmiddels wat meer bekend over prijs en wat zijn de indrukken?
Is nog niet uit in NL.
De prijzen zijn goed

• bartdb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:21
Hallo Allemaal,

Ik hoop dat er iemand is die mij op de goede weg kan helpen. Na een wat moeizame start van mijn opstelling (Vaillant 105/5met een 127/5binnenunit, VRC720f, VR71, VR 940f)( WP config 8, FM5 config 3 ) vanwege een niet goed functionerend elektronische expansieventiel draait de warmtepomp nu goed. Maar helaas heb ik nog een uitdaging met de aansturing. Mijn Huis is verdeeld in twee zones. Zone 1 is beneden met twee vloerverwarming verdelers en twee laag temperatuur radiatoren. Zone 1 heeft de systeem thermostaat toegewezen gekregen, zone twee is boven met nog twee vloerverwarming verdelers. Deze hebben naregeling op de verdelers met thermostaten in elke kamer (merk Mohlenhoff), De master regelaar geeft bij warmtevraag van een van de kamers via bedrading naar de ingang S7 op de VR71 (Zone 2 ingang) een signaal aan het systeem. Nu ben ik eigenwijs geweest want aangezien ik alleen maar vloerverwarming heb, heb ik geen VDM10's gebruikt maar gebruik ik alleen per zone/circuit een pomp en klep, die beide aangestuurd worden (voor zone 1 door de R1 uitgang op de VR71, Zone 2 op de R2) . Alleen reageert het systeem nu alleen nog maar op warmte vraag van zone 2. Zodra ik warmte vraag voor zone 1 , zie ik kortstondig even in de app de indicatie dat er warmte gevraagd wordt voor zone 1 en dit valt bijna direct weer weg. Vanochtend was dus ook zone 2 warm en zone 1 koud. Ik heb toen handmatig de pomp en klep van zone 1 geactiveerd waardoor er warm water stroomde naar zone 1 (en wegnam bij circuit 2) . Ik hoop dit weekend verder te duiken in de berichten op de eBUS maar tot nu toen kan ik nog geen logica vinden waarom zone 1 niet reageert op de door de systeem thermostaat gemeten temperatuur en dus warmtevraag. Maar wellicht heb ik een domme configuratie fout gemaakt? Dus mocht iemand een helder idee of suggesties hebben dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 0% gewijzigd door bartdb op 13-02-2026 23:37 . Reden: typefout ]

• JPS
  • Niet online

JPS

Technician- schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:29:
[...]

Is nog niet uit in NL.
De prijzen zijn goed
Nee eind van het kwartaal begreep ik? Prijzen dus in lijn met de oude serie monoblocks?
Met 'indrukken' bedoelde ik meer de verschillen in technische specs/functies tov van de oude serie dus hoor graag als die er zijn.

• Technician-
JPS schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Nee eind van het kwartaal begreep ik? Prijzen dus in lijn met de oude serie monoblocks?
Met 'indrukken' bedoelde ik meer de verschillen in technische specs/functies tov van de oude serie dus hoor graag als die er zijn.
Je kunt ze al pre-orderen nu, uitlevering maart/april. Prijzen liggen daar op of onder. Maar de Pro is niet de nieuwe Plus.

Erikvers heeft een paar posten hierboven alles over de nieuwe lijn onder elkaar gezet.

• JPS
  • Niet online

JPS

Top ik had de mooie vergelijking van @ErikVers even gemist, dank!
Het minimale vermogen van 3 naar onder de 2kW @ A7/W35 is inderdaad een hele goede verbetering!

• frikip
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-02 14:07
atimmerman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:17:
[...]

@Arkor Inderdaad factor 10 fout. Je moet kwh prijs in ct invoeren.
Hier gasprijs € 1,32 per m3 , (132/9,76) = 13,52 ct ingevoerd 14

Wanneer ik me begin te ergeren aan het aantal defrosts verlaag ik de gasprijs. Zo kan ik prima overschakelen naar alleen CV bedrijf of hybride
Ik zit het forum door te zoeken en door te lezen over het instellen van de Trivai functie.
Maar nu ben ik een beetje in de war. Hoe moet ik nu de gasprijzen instellen. Soms lees ik in centen, ander stukken lees ik dat het delen is door 10.

Voor nu heb ik ingesteld Trivai
Tarief bijverwarming (CV/Gas) op 12 -> Ik betaal gemiddeld nu 1,20 voor een kuub gas
stroomtarieftype: enkel tarief
Enkel tarief: 25

Mijn cv spingt in deze tijd eigenlijk met deze instellingen niet bij.
Nu vraag ik mij af of ik het wel goed heb ingesteld. Omdat ik ook lees' in te vullen als hele centen' moet ik dan 120 instellen?

Dank voor de reactie!

• MotorBeast
@frikip Ik zou gewoon zolang mogelijk op stroom draaien. Alles boven ruwweg Cop 2 is goedkoper dan gas (even zelf doorrekenen met je tarieven). Verder als je onder de 500m3 blijft krijg je ook nog korting op je vastrecht. En dit jaar met salderen en zonnepanelen verbrassen die stroom als je die hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 18-02-2026 12:41 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

De eerste info in Nederland van de nieuwe Pro en Plus modellen nu beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdcUpaF5KncKUSiqU_f4n8ia3SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VebXkvzqouBn6dEC1O7m30jZ.png?f=fotoalbum_large

Geen aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig Dankzij uniek SafeGuard-patent geen veiligheidszone, ventilatiesysteem of muurdoorvoer vereist. Vanaf april leverbaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:09
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:17:
De eerste info in Nederland van de nieuwe Pro en Plus modellen nu beschikbaar:

[Afbeelding]

Geen aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig Dankzij uniek SafeGuard-patent geen veiligheidszone, ventilatiesysteem of muurdoorvoer vereist. Vanaf april leverbaar.
Misschien heb ik het gemist (dan is een link naar een website of post ook voldoende), maar wat is nu het grote verschil tussen Pro en Plus? Wat zijn de key points om voor Pro of juist voor Plus te kiezen?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

nairolf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Misschien heb ik het gemist (dan is een link naar een website of post ook voldoende), maar wat is nu het grote verschil tussen Pro en Plus? Wat zijn de key points om voor Pro of juist voor Plus te kiezen?
Dat staat weliswaar zeer summier in de getoonde afbeelding toch? Verdere info volgt binnenkort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdcUpaF5KncKUSiqU_f4n8ia3SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VebXkvzqouBn6dEC1O7m30jZ.png?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:09
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Dat staat weliswaar zeer summier in de getoonde afbeelding toch? Verdere info volgt binnenkort:

[Afbeelding]
Ja precies, zeer summier. Ik had de hoop dat je wellicht wat meer info had die je kon delen :). Maar dan wacht ik nog even!

Weet je toevallig al iets van prijzen die jullie vanuit jullie bedrijf gaan hanteren?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

nairolf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Ja precies, zeer summier. Ik had de hoop dat je wellicht wat meer info had die je kon delen :). Maar dan wacht ik nog even!

Weet je toevallig al iets van prijzen die jullie vanuit jullie bedrijf gaan hanteren?
Jazeker stuur even een mail met welk vermogen. Prijzen zijn inmiddels bekend.

• MotorBeast
@Carboy54 Ben al 2 winters verder met stoken maar anders was ik echt blij geweest met dit ding als ik nu nog wat zocht. Ben nu op zoek naar iemand die mijn unit in mat zwart kan wrappen. Heb zwarte alu kozijnen in mijn woning en ding staat vol in het zicht op plat dak. En ze hebben nu een mooi laag minimum vermogen wat ik heb begrepen. Is er ook een inruilmarkt net zoals met auto's? :D

• MotorBeast
nairolf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Is dat niet split en mono?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:46
R290 split met dan een vermogen tot 11 kW? Denk het niet

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mono of hydrosplit (water) kan bij beide afhankelijk van de binnenunit die je kiest. Ook is een tower mogelijk incl. boiler.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:55:
@Carboy54 Ben al 2 winters verder met stoken maar anders was ik echt blij geweest met dit ding als ik nu nog wat zocht. Ben nu op zoek naar iemand die mijn unit in mat zwart kan wrappen. Heb zwarte alu kozijnen in mijn woning en ding staat vol in het zicht op plat dak. En ze hebben nu een mooi laag minimum vermogen wat ik heb begrepen. Is er ook een inruilmarkt net zoals met auto's? :D
Dat kan jazeker dat gebeurd vaker. Ook is er een markt voor op Marktplaats.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:27

Mipatje

Petrolhead

MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:40:
@frikip Ik zou gewoon zolang mogelijk op stroom draaien. Alles boven ruwweg Cop 2 is goedkoper dan gas (even zelf doorrekenen met je tarieven). Verder als je onder de 500m3 blijft krijg je ook nog korting op je vastrecht. En dit jaar met salderen en zonnepanelen verbrassen die stroom als je die hebt.
Ik gebruik maar 250 kuub per jaar maar heb zeker geen korting op vastrecht kun je me aangeven waar je deze informatie vandaan hebt.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• MotorBeast
Mipatje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Ik gebruik maar 250 kuub per jaar maar heb zeker geen korting op vastrecht kun je me aangeven waar je deze informatie vandaan hebt.
Kijk even bij capaciteitstarief en je eigen netbeheerder en je afrekening https://www.consuwijzer.n...ttarief#capaciteitstarief

Ik zat daar al jaren op onder de 500m3 met verwarmen met L/L en had de korting.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
[...]

Dat doen ze automatisch. Had ik ook.

Water-Escape

• mr_evil08
[...]

Gebeurd automatisch na een jaar, kan zijn dat je de eerste jaar nog volle bak betaald aan vastrecht(onder 500m3).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:27

Mipatje

Petrolhead

mr_evil08 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Gebeurd automatisch na een jaar, kan zijn dat je de eerste jaar nog volle bak betaald aan vastrecht(onder 500m3).
Ik zie wel dat mijn netbeheerkosten rond de 160€ per jaar zijn. Ik denk dat het dit is wat er hier bedoeld wordt.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic