• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 08:51

pc_slopert

460graden warm

Deze week de OSO Delta Geocoil 300l aansluiten op de Vaillant 75/8 plus (wat een mooi apparaat vergeleken met de 75.6 plus in het grijs, die ik zelf heb :).
Ik heb nog wat vragen over het schema en wat het beste te gebruiken om aan te sluiten.

Het schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsYd7TAve4HDaManWUo7alHZDl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvmnSWZ6tJLUQSfTLZyhk6Yd.png?f=fotoalbum_large

@Technician- en anderen:

Wat is de functie van optie D ? En hoe is dat aangesloten?
Hoe het beste vanaf 32mm meer-lagen buis aansluiten? Met flex rvs of gewoon star rechtstreeks met een verloop naar de 3/4 Bi (of evt. nog stukje koper of rvs buis er tussen)?

En eigenlijk hetzelfde voor de water leiding (aanvoer en aftap). Die is in het bestaande systeem 15mm koper kan dat deels ook met flex rvs en de rest er voor met koper buis?

Wat betreft optie A daar heeft men het over een anode? Bij RVS is dat toch niet nodig dacht ik? Of is dit bedoeld voor situaties met hoge Duitse Hardheid graad? I.v.m veel kalk afzetting?

Het element zal met stekker wel aangesloten worden maar in eerste instantie niet mee-lopen. Evt. later schakelen met VWZ AI en of HA.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
pc_slopert schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:44:
Deze week de OSO Delta Geocoil 300l aansluiten op de Vaillant 75/8 plus (wat een mooi apparaat vergeleken met de 75.6 plus in het grijs, die ik zelf heb :).
Ik heb nog wat vragen over het schema en wat het beste te gebruiken om aan te sluiten.

Het schema:
[Afbeelding]

@Technician- en anderen:

Wat is de functie van optie D ? En hoe is dat aangesloten?
Hoe het beste vanaf 32mm meer-lagen buis aansluiten? Met flex rvs of gewoon star rechtstreeks met een verloop naar de 3/4 Bi (of evt. nog stukje koper of rvs buis er tussen)?

En eigenlijk hetzelfde voor de water leiding (aanvoer en aftap). Die is in het bestaande systeem 15mm koper kan dat deels ook met flex rvs en de rest er voor met koper buis?

Wat betreft optie A daar heeft men het over een anode? Bij RVS is dat toch niet nodig dacht ik? Of is dit bedoeld voor situaties met hoge Duitse Hardheid graad? I.v.m veel kalk afzetting?

Het element zal met stekker wel aangesloten worden maar in eerste instantie niet mee-lopen. Evt. later schakelen met VWZ AI en of HA.
D= niet nodig. Voor tapwater circulatie in villa’s
A = niet nodig.
Wel een overstort 8 bar toepassen en de bestaande 10bar in het vat zal dan niet overstorten. Je kan er een afvoer aanzetten voor de zekerheid

Aansluiten spiraal, in principe kan je dit ook best met 22mm cv of koperbuis doen, dat is in de praktijk dik zat voor goede flow SWW bedrijf, of 28mm. Zie mijn eerdere posts met foto.
Ik pak voor de bovenste cv een T stuk 1” met 1”x3/4” naar de boiler.
Boven een 1 x 1/2 voor ontluchter en onder een 1” x 28mm koppeling (of 22mm)

Adviseur FixClima

• Jesto
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-10 23:34
aj_prof schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:03:
Heeft iemand suggesties voor goede Vaillant-installateurs in Amsterdam/Amstelland regio?
Slim van het gas af, in Weesp

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 19:37
Het is al eens vaker voorbij gekomen, de buffervaten.

Wat is nog de toegevoegde waarde van een 45 liter buffervat wanneer je 115m2 vloerverwarming hebt liggen met een open verdeler (dus geen thermostaten op de vloerverwarming).

Totale lengte van de vloerverwarmingsleidingen is 1114 meter met een vermogen van meer dan 8000 watt en ligt het in een dikke zandcement dekvloer. Als ik snel reken gaat er 225 liter aan water in de vloer.

Volgens mij doet een 45 liter buffervat dan niet zo veel meer in vergelijking met de opgeslagen warmte in de vloer en een buffervat kost wel weer installatie ruimte en 600-700 euro extra.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 08:51

pc_slopert

460graden warm

Technician- schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:15:
[...]

D= niet nodig. Voor tapwater circulatie in villa’s
A = niet nodig.
Wel een overstort 8 bar toepassen en de bestaande 10bar in het vat zal dan niet overstorten. Je kan er een afvoer aanzetten voor de zekerheid

Aansluiten spiraal, in principe kan je dit ook best met 22mm cv of koperbuis doen, dat is in de praktijk dik zat voor goede flow SWW bedrijf, of 28mm. Zie mijn eerdere posts met foto.
Ik pak voor de bovenste cv een T stuk 1” met 1”x3/4” naar de boiler.
Boven een 1 x 1/2 voor ontluchter en onder een 1” x 28mm koppeling (of 22mm)
kun je nog even een linkje geven naar die foto's? Ik heb ze al wel eens gezien maar kan ze echt niet meer terugvinden.... :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• robertoz1982
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:10

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:40
Iemand toevallig ervaring met het vervangen van de orginele trillingsdempers van een arotherm plus 75/6?

Heb het gevoel dat ze hun werk niet goed doen op vol vermogen. Hij hangt boven onze garage aan grote wand beugels.

Zie wel een setjes van die gekleurde trillingsdempers voorbij komen. Iemand hier ervaring mee?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:01:
Iemand toevallig ervaring met het vervangen van de orginele trillingsdempers van een arotherm plus 75/6?

Heb het gevoel dat ze hun werk niet goed doen op vol vermogen. Hij hangt boven onze garage aan grote wand beugels.

Zie wel een setjes van die gekleurde trillingsdempers voorbij komen. Iemand hier ervaring mee?
Die gekleurde dempers zijn vaak aan de compressor zijde te zwak. Welke zitten er nu onder?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

Heb je al eens de fluisterstand aangezet?
Ik heb zo'n zelfde soort situatie en de fluisterstand met 30% minder vermogen ingesteld,dit
maakte best verschil.
Uiteindelijk niks aan de dempers gedaan,bevalt prima.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik overcapaciteit heb.
Mogelijk heb jij het volle vermogen nodig.

;)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:50
Hemaworstje schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:19:
[...]

Heb je al eens de fluisterstand aangezet?
Ik heb zo'n zelfde soort situatie en de fluisterstand met 30% minder vermogen ingesteld,dit
maakte best verschil.
Uiteindelijk niks aan de dempers gedaan,bevalt prima.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik overcapaciteit heb.
Mogelijk heb jij het volle vermogen nodig.

;)
De fluisterstand doet niks als de warmtepomp al op lager vermogen draait, de ventilator wordt met 10% geknepen maar dat is een ander geluid(niet tegen resonatie).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:55:
[...]

De fluisterstand doet niks als de warmtepomp al op lager vermogen draait, de ventilator wordt met 10% geknepen maar dat is een ander geluid(niet tegen resonatie).
Het is enkel hartje winter als het ijskoud is en hij hard moet werken dat we resoneren horen binnen. Het is niet extreem maar als je het eenmaal weet hoor je het beter zeg maar.

Wanneer wordt Fluisterbedrijf aanbevolen? Heb hem daar nog nooit op gezet. Vanaf vandaag de Wp weer aangezet aangezien later deze week de temperaturen zakken.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:52
Giem schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:34:

Wat is nog de toegevoegde waarde van een 45 liter buffervat wanneer je 115m2 vloerverwarming hebt liggen met een open verdeler (dus geen thermostaten op de vloerverwarming).

Totale lengte van de vloerverwarmingsleidingen is 1114 meter met een vermogen van meer dan 8000 watt en ligt het in een dikke zandcement dekvloer. Als ik snel reken gaat er 225 liter aan water in de vloer.

Volgens mij doet een 45 liter buffervat dan niet zo veel meer in vergelijking met de opgeslagen warmte in de vloer en een buffervat kost wel weer installatie ruimte en 600-700 euro extra.
Kort: geen toegevoegde waarde, tenzij een negatieve voor je geldbeugel 😁

• Jansen1987
Carboy54 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:40:
[...]

Die gekleurde dempers zijn vaak aan de compressor zijde te zwak. Welke zitten er nu onder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2pdE7W0odvEd7EPl0rR5-T5IUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2ZAaXHWHwsrWErhUG7avUq1.jpg?f=fotoalbum_large deze zitten er nu onder.

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:01:
[...]

Het is enkel hartje winter als het ijskoud is en hij hard moet werken dat we resoneren horen binnen. Het is niet extreem maar als je het eenmaal weet hoor je het beter zeg maar.

Wanneer wordt Fluisterbedrijf aanbevolen? Heb hem daar nog nooit op gezet. Vanaf vandaag de Wp weer aangezet aangezien later deze week de temperaturen zakken.
Misschien te strak afgebeugeld?
Of de flex tussen pomp en installatie te star?
Kan zomaar iets onschuldig zijn.
Probeer de fluisterstand eens en kijk wat de resultaten zijn.

Succes.

;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:12
Die worden steeds harder… met temperatuur en ouderdom.

Heb je het trillingen dempen topic gezien?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jansen1987
Ronald schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:39:
[...]

Die worden steeds harder… met temperatuur en ouderdom.

Heb je het trillingen dempen topic gezien?
Nog niet gezien maar had gehoopt hier iemand treffen met dezelfde situatie. Heb je een tip voor betere dempers?

• roofburner
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:45:
[...]

Nog niet gezien maar had gehoopt hier iemand treffen met dezelfde situatie. Heb je een tip voor betere dempers?
Trillingen airco of warmtepomp dempen

• Ronald
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:45:
[...]

Er kan meer nodig zijn, maar dat staat beschreven in dat topic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Niet met een 75/6, maar wel met een 55/6. Heb je de lengte van de trillingsdempers opgemeten?
Volgens Vaillant moeten ze vervangen worden als ze meer dan 10% ingedrukt zijn. Nieuw zijn ze onbelast 45mm hoog.

Onder de compressor zaten ze bij ons precies op die waarde en heb ik ze daarom vervangen.
Weet nog niet of/wat het uitmaakt, omdat ik het een paar weken geleden heb gedaan en de WP nog niet nodig is geweest.

• Jansen1987
gns1l schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:11:
[...]

Niet met een 75/6, maar wel met een 55/6. Heb je de lengte van de trillingsdempers opgemeten?
Volgens Vaillant moeten ze vervangen worden als ze meer dan 10% ingedrukt zijn. Nieuw zijn ze onbelast 45mm hoog.

Onder de compressor zaten ze bij ons precies op die waarde en heb ik ze daarom vervangen.
Weet nog niet of/wat het uitmaakt, omdat ik het een paar weken geleden heb gedaan en de WP nog niet nodig is geweest.
Ze zijn volgens mij dan nog de orginele hoogte. Voor welke rubbers heb je ze vervangen? Ze zitten hier pas 1 jaar eronder maar heb het idee dat die veer belaste dempers beter zijn

• mr_evil08
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:01:
[...]

Voor lawaai in de nacht maar in feite begrens je de WP als het vermogen nodig is op dat moment.

Ik schakel CV bedrijf pas in als het huis werkelijk is afgekoeld, ik heb een "snel" afgiftesysteem(wel vloerverwarming maar de snelle versie droogbouw met aluminium profielen) en een convector ter ondersteuning maar die hoeft niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2026 16:28 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Geen idee hoe groot ze zijn. Kijk bij Technirub naar exemplaren van 4x3 of iets dergelijks met 8 mm bouten.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:49
@Jansen1987 Ik heb trilling dempers met veren erin. Die had ik ook al voor de airco. Was ik tevreden over dus die ook voor de WP. Of ze het ook bij de WP goed doen - te vroeg - maar ze hebben een 'lichte' en een 'zware' kant. Vaak is het 1/3e 2/3e gewicht links rechts (waarbij 2/3e aan compressor kant).

Ik heb ze op BOL.com gekocht maar je kunt ze bij meerdere shops kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3pj_usCGIU7YluITL7BaLlwtmM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NxakDRNdctJCPTvZJV6vMz64.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Websphinxie op 06-10-2026 18:07 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

• Websphinxie
Giem schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:34:

Hier min of meer hetzelfde met dezelfde gedachten. Weinig nut. Er zit bovendien zoveel massa ik de vloer dat die ontdooi cyclus gevoed kan uit de vloer. Buffer kan altijd nog. Wordt mijns inziens uit een soort gemak/up sell/verzekering verkocht maar de concrete meerwaarde is mij nog niet duidelijk genoeg.

• Jansen1987
Websphinxie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:01:
@Jansen1987 Ik heb trilling dempers met veren erin. Die had ik ook al voor de airco. Was ik tevreden over dus die ook voor de WP. Of ze het ook bij de WP goed doen - te vroeg - maar ze hebben een 'lichte' en een 'zware' kant. Vaak is het 1/3e 2/3e gewicht links rechts (waarbij 2/3e aan compressor kant).

[Afbeelding]
Ga ook voor zo’n setje kijken. Zal niet makkelijk worden om ze erop te zetten. Wp weegt zo’n 135 kilo. Moet de zwaardere veren hebben denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHNyArQWDpONmmffKbrJl8_0tMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rm5qtvKwUm90CT052Lweztyn.png?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Nu online
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:57:
[...]

Ga ook voor zo’n setje kijken. Zal niet makkelijk worden om ze erop te zetten. Wp weegt zo’n 135 kilo. Moet de zwaardere veren hebben denk ik. [Afbeelding]
Misschien kan iemand me nog verassen maar aan muurbeugels krijg je de Vaillant niet stil.
Welke typen veren, dempers dan ook.

Adviseur FixClima

• Technician-
  • Nu online
pc_slopert schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:59:
[...]

kun je nog even een linkje geven naar die foto's? Ik heb ze al wel eens gezien maar kan ze echt niet meer terugvinden.... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG4uMMtN2CsfgiP16uIXyx3199Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvaoh0cwLdWbZULkqd92T8Es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMcudNT-EiBtqhvlGv52oAkqyDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK5E7DqJ5KK9EPjyrI7eLVKm.jpg?f=fotoalbum_large

Adviseur FixClima

• Jansen1987
Technician- schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:22:
[...]

Misschien kan iemand me nog verassen maar aan muurbeugels krijg je de Vaillant niet stil.
Welke typen veren, dempers dan ook.
Want? Als hij met betere veren/dempers minder trilling doorlaat naar de beugels is er toch minder resonantie. Brengt 100% zeker verbetering ten opzichte van de oude dempers.

• Websphinxie
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:26:
[...]

Want? Als hij met betere veren/dempers minder trilling doorlaat naar de beugels is er toch minder resonantie. Brengt 100% zeker verbetering ten opzichte van de oude dempers.
Volgens mij ligt het vooral aan het onderbreken van de frequentie. Je hebt twee verschillende 'weerstanden' nodig die elkaar opvangen of eigenlijk onderbreken. Een enkele, 'massieve' rubbervoet trilt door het rubber alsnog op het frame. Een gescheiden rubbervoet met daarop een trillingsveer zou al frequenties kunnen/moeten breken. Zoals het setje wat ik en Jansen tonen. Je kunt de pomp makkelijk oplichten/kantelen. Gaat maar om een paar centimeter. Je hebt inderdaad de zwaardere set nodig en goed kijken welke weerstand/kleur dus waar moet.

• Websphinxie
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb de airco (55kg) overigens ook aan een muurbeugel. Werkt prima met die dempers. WP is inderdaad zwaarder maar zou in principe hetzelfde resultaat moeten geven. Onze WP staat op rubber bigfoots van 100cm elk op het platte dak. Dus qua gewicht goed verdeeld en bovendien is de pro een poepie lichter dan de plus.

• roofburner
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:57:
[...]

Ga ook voor zo’n setje kijken. Zal niet makkelijk worden om ze erop te zetten. Wp weegt zo’n 135 kilo. Moet de zwaardere veren hebben denk ik. [Afbeelding]
Let op: deze veren gaan dichtvriezen t.g.v. defrostwater/regen/sneeuw/... en verliezen op dat moment hun functie. Staat vele malen vermeld in de link die ik hierboven doorgaf.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:40
roofburner schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:14:
[...]

Let op: deze veren gaan dichtvriezen t.g.v. defrostwater/regen/sneeuw/... en verliezen op dat moment hun functie. Staat vele malen vermeld in de link die ik hierboven doorgaf.
KLOPT .. veren zonder rubber ... (waar dan ook )

• Websphinxie
X21r schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:19:
[...]

Klaarblijkelijk. Zelf nog nooit last van gehad.

Kun je niet een 'paraplu' maken waardoor het (smelt)water niet in de veren komt/achterblijft.

• mr_evil08
Websphinxie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:05:
[...]

Hier min of meer hetzelfde met dezelfde gedachten. Weinig nut. Er zit bovendien zoveel massa ik de vloer dat die ontdooi cyclus gevoed kan uit de vloer. Buffer kan altijd nog. Wordt mijns inziens uit een soort gemak/up sell/verzekering verkocht maar de concrete meerwaarde is mij nog niet duidelijk genoeg.
Ontdooi cyclus heeft niks met massa te maken, het gaat om waterinhoud(in algemeen heeft vloerverwarming veel waterinhoud).

Een warmtepomp trekt binnen 5 minuten je CV "leeg" daar kan massa niet op reageren.

Te weinig energie in water dan kunnen paar dingen gebeuren, of je warmtepomp vriest kapot of gaat in storing of het hulp element gaat continue aan bij ontdooi cyclus.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2026 09:05 ]

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:46
Websphinxie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:01:

[Afbeelding]
Ik vraag me af in hoeverre het daadwerkelijk onwil is en niet gewoon onkunde. Vanuit het Bouwbesluit moet je zoneregeling hebben en de gemiddelde project woning zal in dat geval wel een buffervat nodig hebben.

W installateurs zullen veelal one trick ponys zijn die bij voorkeur iedere installatie volgens hetzelfde principe installeren zodat ze achteraf zo min mogelijk gezeik hebben.

Maargoed via Vaillant offerte aangevraagd met de opmerking dat ik zonder buffervat wilde. Gelukkig hebben ze mij gelijk gekoppeld aan een partij die daar achter staat. Nu nog een offerte krijgen..

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:42
mr_evil08 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:03:
[...]

Ontdooi cyclus heeft niks met massa te maken, het gaat om waterinhoud(in algemeen heeft vloerverwarming veel waterinhoud).

Een warmtepomp trekt binnen 5 minuten je CV "leeg" daar kan massa niet op reageren.

Te weinig energie in water dan kunnen paar dingen gebeuren, of je warmtepomp vriest kapot of gaat in storing of het hulp element gaat continue aan bij ontdooi cyclus.
Uiteraard heeft ontdooicyclus ook met massa te maken. Een warmtepomp in ontdooicyclus haalt warmte uit het water. Het water dat circuleert in een vloer haalt op zijn beurt weer een deel van de warmte uit de vloer als het water kouder wordt dan de vloer. Als vuistregel zou je kunnen aannemen dat het afgekoelde water er met een delta T van vijf graden hoger uitkomt dan het er in ging…

Met een voldoende grote vloerverwarming stelt de vraag zich overigens zelfs niet: het volume water zal op zich al voldoende energie bevatten voor de ontdooicyclus. Een ontdooicyclus duurt overigens vaak niet veel langer dan één/twee keer het water circuleren

• Scientific
Isniedood schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:09:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre het daadwerkelijk onwil is en niet gewoon onkunde. Vanuit het Bouwbesluit moet je zoneregeling hebben en de gemiddelde project woning zal in dat geval wel een buffervat nodig hebben.

W installateurs zullen veelal one trick ponys zijn die bij voorkeur iedere installatie volgens hetzelfde principe installeren zodat ze achteraf zo min mogelijk gezeik hebben.

Maargoed via Vaillant offerte aangevraagd met de opmerking dat ik zonder buffervat wilde. Gelukkig hebben ze mij gelijk gekoppeld aan een partij die daar achter staat. Nu nog een offerte krijgen..
Dat men in Nederland verplicht een zoneregeling moet hebben is ongelukkig. Ik kan het begrijpen wanneer het om een oude, niet zo goed geïsoleerde en geventileerde woning gaat. Maar voor nieuwbouw woningen met een sterk isolerende schil en WTW die alle ruimtes ventileert is zonneregeling van weinig nut - en vanuit kostenperspectief en vaak ook vanuit het perspectief van rendement van de warmtepomp zelfs negatief.

In België hoeft een zonneregeling gelukkig niet, daar heeft men begrepen dat flexibiliteit in de regelgeving op dit vlak zou moeten kunnen leiden tot betere in plaats van slechtere installaties.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:40
Websphinxie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:21:
[...]

Klaarblijkelijk. Zelf nog nooit last van gehad.

Kun je niet een 'paraplu' maken waardoor het (smelt)water niet in de veren komt/achterblijft.
Zonder een lange discussie te voeren.( zie topic Trillingen airco of warmtepomp dempen )
Zelfs bij vochtig weer ( mist / defrost) trek rubber water aan en zal minder flexibel worden.
Trilling demp je door veer en massa .. wel veer geen massa is dus zeer slechte/geen demping)
Dat sommige "veren" werken bij sommige betekend niet dat dat dat een goede oplossing is voor iemand die al last heeft. O+

• Swaen66
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-10 23:06
Heeft iemand bufferladen via het PV-contact werkend zonder warmtevraag van de kamerzones?

Mijn installatie: aroTHERM plus 125/6, uniTOWER, VRC720 + VR70/VR92, 1000 liter buffer en twee radiatorzones. Systeemschema 8, FM3-configuratie 1.

ME staat op Fotovoltaïek, bufferoffset +10 K. FB–0 wordt aantoonbaar als open/dicht herkend. Toch blijft de WP zonder zonevraag standby; beide circuits vragen 0 °C. Met zonevraag start hij wel. Binnentemperatuurcompensatie uitschakelen helpt niet.

Mis ik een instelling, of vereist deze PV-functie altijd bestaande verwarmingsvraag?

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25
Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken voor onze warmtepomp. De warmtevraag bij -10 is +/- 9kW uit de (heatbox) berekening van de installateur. Mijn oog is daarbij gevallen op 2 warmtepompen (installateur komt met een Nibe S2125-12 + binnenunit) waarbij ik zelf ook kijk naar de Vaillant arotherm plus 105/8.1 met een unitower binnenmodule. Een 10kW warmtepomp dus. Een model kleiner in deze serie wordt een 7kW die dan tekort komt op de koude dagen (en de 10kW is het kleinste model dat 400V aansluiting heeft). Ik vind daarbij de volgende referentievermogens (minimaal + nominaal).

A2W35: 4,76 kW/5,82 kW
A7W35: 4,61 kW/5,69 kW
A-7W35: onbekend/10,58 kW

Ik ben wat bang voor dat het minimale vermogen dat de machine kan terugmoduleren te hoog ligt en daarmee veel gaat pendelen. Is dit te voorkomen, of is dit model kortweg niet geschikt voor de woning? Het lijkt me een mooie machine samen met de unitower. Waar zou ik nog naar kunnen kijken om dit beter te onderzoeken? Ter referentie, het afgiftesysteem is 135m2 vloerverwarming (max 80m leidingen, 16mm, pomploze composiet verdeler). Dank voor jullie adviezen!

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10:44
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:35:
Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken voor onze warmtepomp. De warmtevraag bij -10 is +/- 9kW uit de (heatbox) berekening van de installateur. Mijn oog is daarbij gevallen op 2 warmtepompen (installateur komt met een Nibe S2125-12 + binnenunit) waarbij ik zelf ook kijk naar de Vaillant arotherm plus 105/8.1 met een unitower binnenmodule. Een 10kW warmtepomp dus. Een model kleiner in deze serie wordt een 7kW die dan tekort komt op de koude dagen (en de 10kW is het kleinste model dat 400V aansluiting heeft). Ik vind daarbij de volgende referentievermogens (minimaal + nominaal).

A2W35: 4,76 kW/5,82 kW
A7W35: 4,61 kW/5,69 kW
A-7W35: onbekend/10,58 kW

Ik ben wat bang voor dat het minimale vermogen dat de machine kan terugmoduleren te hoog ligt en daarmee veel gaat pendelen. Is dit te voorkomen, of is dit model kortweg niet geschikt voor de woning? Het lijkt me een mooie machine samen met de unitower. Waar zou ik nog naar kunnen kijken om dit beter te onderzoeken? Ter referentie, het afgiftesysteem is 135m2 vloerverwarming (max 80m leidingen, 16mm, pomploze composiet verdeler). Dank voor jullie adviezen!
De Typeaanduiding van Nibe is anders dan bij Vaillant. De S2125-12 is een warmtepomp van +/- 7kW. Deze is beter te vergelijken met een aroTHERM plus 75.

De VWL 105 vindt ik persoonlijk te groot voor het afgiftevermogen dat je hebt en zou zelf voor een arotherm 75 gaan. Bij extreme kou zal het backup element bijspringen.

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25
Faston schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:11:
[...]

De Typeaanduiding van Nibe is anders dan bij Vaillant. De S2125-12 is een warmtepomp van +/- 7kW. Deze is beter te vergelijken met een aroTHERM plus 75.

De VWL 105 vindt ik persoonlijk te groot voor het afgiftevermogen dat je hebt en zou zelf voor een arotherm 75 gaan. Bij extreme kou zal het backup element bijspringen.
Dank voor het scherpmaken op die typeaanduiding van de nibe. Het is lastig dit soms uit de beschrijving te halen wat het ontwerp vermogen dan wel is. Ik zie daar bv (voor de S2125-12) een vermogen van A-7/W35 8.2 kW en A7/W35 9.9 kW. Daaruit concludeer ik eigenlijk dat deze dan te klein zou zijn voor het transmissieverlies van 9 kW bij -10C (oost Nederland)? :S

Het is jammer dat die 75 niet in 400V aansluiting beschikbaar is. In hoeverre kan het backup element nog ondersteunen, ik kan niet terug vinden hoeveel kW deze dan op de meest koude conditie kan leveren. Is licht onder dimensioneren in dit geval dus gunstiger?

[ Voor 21% gewijzigd door Laurences op 07-10-2026 14:24 ]

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 19:37
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:16:
[...]

Dank voor het scherpmaken op die typeaanduiding van de nibe. Het is lastig dit soms uit de beschrijving te halen wat het ontwerp vermogen dan wel is. Ik zie daar bv (voor de S2125-12) een vermogen van A-7/W35 8.2 kW en A7/W35 9.9 kW. Daaruit concludeer ik eigenlijk dat deze dan te klein zou zijn voor het transmissieverlies van 9 kW bij -10C (oost Nederland)? :S

Het is jammer dat die 75 niet in 400V aansluiting beschikbaar is. In hoeverre kan het backup element nog ondersteunen, ik kan niet terug vinden hoeveel kW deze dan op de meest koude conditie kan leveren. Is licht onder dimensioneren in dit geval dus gunstiger?
Als je de hydraulische VWZ MEH 97/7 module neemt kan die tot 9kw bij verwarmen.

• Faston
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:16:
[...]

Backup element is in te stellen tot 9kW, je komt dus echt niet in de kou te zitten.

In dit geval zou ik het warmtepompsysteem dimensioneren op basis van de woning en het afgiftesysteem. Vloerververwarming kan met een watertemperatuur van 30 graden en een binnentemperatuur van 20 graden circa 65watt/m2 afgeven. 135m2 x 65 watt/m2 = 8775 Watt.

Denk dat je daarmee wel een goed uitgangspunt hebt voor de warmteafgifte. Een arotherm 75 sluit hier mooi bij aan en kan het vermogen goed kwijt. Voor een lucht/water warmtepomp kun je rekenen met een beta factor van 0,8 a 0,9.

9kW uit de warmteverlies met een betafactor komt ook rondt de 7 kW uit.

Doordat een 7kW warmtepomp een laag minimaal vermogen heeft kan deze in de rest van het jaar netjes terug moduleren en wordt pendelen voorkomen. De VWL 105 kan zijn vermogen niet goed kwijt en gaat doordoor pendelen.

Daarnaast is een warmteverliesberekening een theoretisch verhaal en geeft een goede indicatie. Het huidige gasverbruik is een praktijk waarde en goed om te vergelijken met de warmteverliesberekening.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:

Er is een reden waarom de 75 niet beschikbaar is in 400V. Het is namelijk totaal onnodig om zo’n laag vermogen van de wp op 3 fases aan te sluiten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij de start van mijn eigen zoektocht er ook vanuit ging dat 3-fase beter is maar dat blijkt echt niet zo te zijn. Elke 25A fase kan makkelijk het vermogen van de 75 aan.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Scientific
Warmteverliesberekeningen gaan uit van een worst case situatie: -10 graden, geen zonnestralen, geen andere warmtebronnen, een onmiddellijke warmtevraag.

In de praktijk wordt het nog héél zelden -10 graden (een paar keer per decennium), en is dat meestal maar voor een paar uur (er zijn maar héél weinig ijsdagen meer - dagen dat het een etmaal vriest - gemiddeld zo'n 3 tot 5 dagen per jaar in het oosten/noorden van Nederland).

Bij strenge vorst is het bijna altijd zonnig - dat scheelt qua warmteverlies, vooral als de zon kan binnenschijnen. Vaak zijn er andere warmtebronnen in huis (koken, afwasmachine, droogkast met warmtepomp,...), zelfs 4 personen in huis is al vlug een halve kilowatt.

Als je een grote oppervlakte vloerverwarming hebt en een grote thermische massa, dan is dat ook ideaal om de "pieken" op te vangen - je zal het niet zo snel merken als de warmtepomp even een paar uur zou tekort komen.

En er is natuurlijk ook het back-up element, maar dat zou maar een "solution of last resort" mogen zijn.

• Ronald
En toch moet je -10 aanhouden. Want anders kom je tekort bij defrostmageddon (Graad of 2 en mist / 100% RH). Dat is in Nederland helemaal niet zeldzaam...

Met 135m² vloer gaat een 105/8.1 nooit pendelen. Pendelen gebeurd alleen als het minimum vermogen te hoog is voor de open afgifte. Bij een graad of 6 buiten is het minimum vermogen ook gewoon nodig voor de woning...

@Laurences Je kunt ook voor de Pro 115/7.1 gaan. Die moduleert dieper, is goedkoper en veel kleiner, maar is minder stil.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:43
Ronald schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:40:
En toch moet je -10 aanhouden. Want anders kom je tekort bij defrostmageddon (Graad of 2 en mist / 100% RH). Dat is in Nederland helemaal niet zeldzaam...

Met 135m² vloer gaat een 105/8.1 nooit pendelen. Pendelen gebeurd alleen als het minimum vermogen te hoog is voor de open afgifte. Bij een graad of 6 buiten is het minimum vermogen ook gewoon nodig voor de woning...

@Laurences Je kunt ook voor de Pro 115/7.1 gaan. Die moduleert dieper, is goedkoper en veel kleiner, maar is minder stil.
Dit hebben we afgelopen januari volgens mij gehad, defrostmageddon ! WP redde het, maar was aan het stampen niet vaak zo gezien.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Websphinxie
mr_evil08 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen (of nou ja, jij mij 🙃). Massa is niet zozeer een vervanger voor een buffervat maar fungeert min of meer hetzelfde. Massa van de vloer (die 20/30cm dikke plak beton die een bepaalde energie vasthoudt) zorgt dat tijdens een ontdooicyclus energie aan het water kan worden toegevoegd zonder dat dat kritisch wordt. De bijvoorbeeld 3/4/5 graden die ontstaat door de omgedraaide dT. De massa van de vloer zal zorgen dat het koudere water wordt verwarmd. Precies eigenlijk wat de theorie achter een buffervat is. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat een buffervat nou precies dat issue oplost omdat WPs over het algemeen meer dan die veelal 50 liter buffervat consumeren per ontdooicyclus.

• Faston
Arotherm pro 75 7.1 de verbinding tussen binnendeel en buitendeel met een leidingtraject van circa 5 meter aanvoer en 5 meter retour (10 meter in totaal) met 4 bochten gaat dit nog op MLB 26mm?

32mm is wel beter natuurlijk maar lastig aan te brengen.

• Websphinxie
Isniedood schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:09:
[...]

Wij hebben zoneregeling gehad. Ben er helemaal klaar mee. Dat kan ook gelegen hebben aan onze mengverdeler maar wat een gekloot...ding ligt in de voortuin - wie interesse heeft mag 'm ophalen 😆🫣 Telkens een beetje warmte in die zone, dan weer die zone, dan weer alles uit, dan weer alles aan. De Honeywell Evohome setup heeft ook niet meegeholpen maar bij ons komt het er niet meer in. Ik heb 11 groepen en die zijn nu aangesloten op een open verdeler. Of alles aan met de juiste flow, of alles uit. We gaan het meemaken - maar/en ik heb goede hoop.

Theoretisch komt dit in ieder geval veel logischer over. Vooral omdat bij ons binnen altijd alles open staat en alle vertrekken met elkaar verbonden zijn. De woonkamer/keuken/gang (met uitzondering voor de badkamer op de 1e verdieping met 4m2 groep, nou, dat geloof ik wel. Die regel ik netjes waterzijdig in).

• Websphinxie
Faston schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:23:
Arotherm pro 75 8.1 de verbinding tussen binnendeel en buitendeel met een leidingtraject van circa 5 meter aanvoer en 5 meter retour (10 meter in totaal) met 4 bochten gaat dit nog op MLB 26mm?

Ik heb 32mm gebruikt met binnen 3 meter MLB 32mm en vanaf WP via dak 2 meter flexibele leiding. Met een isolatie mantel. Allemaal 1 1/4" en pers.

Bedoel je een arotherm pro of plus? De 8.1a is volgens mij plus. Maar dat waarschijnlijk terzijde.

[ Voor 9% gewijzigd door Websphinxie op 07-10-2026 17:34 ]

• Faston
Websphinxie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:32:
[...]

Ik heb 32mm gebruikt met binnen 3 meter MLB 32mm en vanaf WP via dak 2 meter flexibele leiding. Met een isolatie mantel. Allemaal 1 1/4" en pers.
32mm en 1 1/4 aansluitingen is super natuurlijk.

Zat op internet te kijken en zie toch veel installaties uitgevoerd worden (vooral Weheat) met 26mm MLB. Volgens mij zit je met 7 kW net op het randje van de capaciteit van 26mm.

Maar ben wel benieuwd naar de praktijk ervaring.

• Websphinxie
Faston schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:36:
[...]

32mm en 1 1/4 aansluitingen is super natuurlijk.

Zat op internet te kijken en zie toch veel installaties uitgevoerd worden (vooral Weheat) met 26mm MLB. Volgens mij zit je met 7 kW net op het randje van de capaciteit van 26mm.

Maar ben wel benieuwd naar de praktijk ervaring.
Wat zou je bezwaar zijn om 32mm te gebruiken? Buigen? Ik zou daar een buig tang voor gebruiken. Lenen of 130 euro kopen op amazon.

• mr_evil08
Websphinxie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:20:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen (of nou ja, jij mij 🙃). Massa is niet zozeer een vervanger voor een buffervat maar fungeert min of meer hetzelfde. Massa van de vloer (die 20/30cm dikke plak beton die een bepaalde energie vasthoudt) zorgt dat tijdens een ontdooicyclus energie aan het water kan worden toegevoegd zonder dat dat kritisch wordt. De bijvoorbeeld 3/4/5 graden die ontstaat door de omgedraaide dT. De massa van de vloer zal zorgen dat het koudere water wordt verwarmd. Precies eigenlijk wat de theorie achter een buffervat is. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat een buffervat nou precies dat issue oplost omdat WPs over het algemeen meer dan die veelal 50 liter buffervat consumeren per ontdooicyclus.
Nee het gaat om de waterinhoud want massa van je afgiftesysteem kan niet zo snel reageren, daar is een berekening van om aan te tonen maar kan hem nu niet raadplegen op mobiel.

Niet voor niks staan het aantal liters benodigd in de handleiding beschreven.

Reden dat vloerverwarming bijna nooit een buffervat nodig heeft komt voort uit de waterinhoud want bij 10m2 zit je al op 11 liters(hoh 10 en 16mm).

En dat werkt met mijn droogbouw systeem weinig anders dan "nat"bouw.

Droogbouw heeft minder waterinhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2026 18:09 ]

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:06
Arotherm pro 75 7.1 de verbinding tussen binnendeel en buitendeel met een leidingtraject van circa 5 meter aanvoer en 5 meter retour (10 meter in totaal) met 4 bochten gaat dit nog op MLB 26mm?

Ik kan als zelf installerende amateur zeggen dat het buigen van 32mm MLCP prima te doen is met een buigtool, wat vooruitdenken en geduld.

De 32x110 grondleiding vond ik veel rottiger.
edit:
verkeerde quote

[ Voor 34% gewijzigd door everb op 07-10-2026 18:37 ]

• Scientific
mr_evil08 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:07:
[...]

Nee het gaat om de waterinhoud want massa van je afgiftesysteem kan niet zo snel reageren, daar is een berekening van om aan te tonen maar kan hem nu niet raadplegen op mobiel.

Niet voor niks staan het aantal liters benodigd in de handleiding beschreven.

Reden dat vloerverwarming bijna nooit een buffervat nodig heeft komt voort uit de waterinhoud want bij 10m2 zit je al op 11 liters(hoh 10 en 16mm).

En dat werkt met mijn droogbouw systeem weinig anders dan "nat"bouw.

Droogbouw heeft minder waterinhoud.
Ja, toon toch maar even die berekening om dat aan te tonen.

Stel dat je water een TA van 35 graden heeft, en een TR van 30 graden wanneer de defrost begint. Dan is je vloer gemiddeld 32.5 graden. Het spreekt vanzelf dat die vloer van 32.5 graden flink wat energie zal overdragen op het water dat aan veel lagere temperatuur uit de defrost komt, als die door een buis stroomt die tientallen meters lang (tot 100m lang!) door die vloermassa stroomt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18

Wat voor bochten? Gebogen of 4x2 knietjes?

Met gebogen bochtjes moet het prima lukken. Vooral de koppelingen hebben wat extra weerstand. Bij 1200 L/h zit je op een stroomsnelheid in de buis zelf van 1 m/s. Dat is ietsje hoog als je absoluut zeker wil zijn dat je geen geluid hebt. Ook zal de pomp een tikje harder moeten werken. Maar pompvermogen heeft de WP zat.

• Technician-
  • Nu online
X21r schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:19:
[...]

Die veren zijn zonder rubber, het kunstof wat je ziet is een kap over de veren

Adviseur FixClima

• Websphinxie
Technician- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:04:
[...]

Die veren zijn zonder rubber, het kunstof wat je ziet is een kap over de veren
Laat gaan joh. Semantische discussie. Die veren werken voor mij in ieder geval prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Websphinxie op 08-10-2026 07:30 ]

• mr_evil08
Scientific schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

Ja, toon toch maar even die berekening om dat aan te tonen.

Stel dat je water een TA van 35 graden heeft, en een TR van 30 graden wanneer de defrost begint. Dan is je vloer gemiddeld 32.5 graden. Het spreekt vanzelf dat die vloer van 32.5 graden flink wat energie zal overdragen op het water dat aan veel lagere temperatuur uit de defrost komt, als die door een buis stroomt die tientallen meters lang (tot 100m lang!) door die vloermassa stroomt.
Dat komt omdat er voldoende waterinhoud aanwezig is, zoals gezegt je vloerverwarming moet wel extreem klein zijn (bezemkast) wil dat niet aanwezig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2026 09:20 ]

• Technician-
  • Nu online
Websphinxie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:30:
[...]

Laat gaan joh. Semantische discussie. Die veren werken voor mij in ieder geval prima.
Dat lees ik nou al vaker, terwijl als je die veren in de handen hebt je duidelijk ziet dat dat niet zo is.
Dan zeg je dus maar wat.

Adviseur FixClima

• Scientific
mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:20:
[...]

Dat komt omdat er voldoende waterinhoud aanwezig is, zoals gezegt je vloerverwarming moet wel extreem klein zijn (bezemkast) wil dat niet aanwezig zijn.
Waar is de berekening waar je naar verwees?

Bij vloerverwarming heb je beide: de warmte uit het water en de warmte uit de vloer. De warmteoverdrachtscoefficiënt van de vloeropbouw zal al gauw iets van een 8W/m2K zijn. Doe dat maal 100m2 en neem een delta T van maar vijf graden en je hebt een vermogen van 4kW. In de praktijk zal de delta T ongetwijfeld hoger zijn dan vijf graden want in plaats van de vloer te verwarmen met water van temperatuur TR dat je hebt verwarmd tot TA, ga je plots TR water afkoelen tot een temperatuur TA die lager ligt dan TR.

In 100m2 vloerverwarming heb je al gauw 4kWh opgeslagen per graad. Dus het is ook niet zo dat je vloer snel kouder zal worden...

• mr_evil08
Scientific schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:41:
[...]

Waar is de berekening waar je naar verwees?

Bij vloerverwarming heb je beide: de warmte uit het water en de warmte uit de vloer. De warmteoverdrachtscoefficiënt van de vloeropbouw zal al gauw iets van een 8W/m2K zijn. Doe dat maal 100m2 en neem een delta T van maar vijf graden en je hebt een vermogen van 4kW. In de praktijk zal de delta T ongetwijfeld hoger zijn dan vijf graden want in plaats van de vloer te verwarmen met water van temperatuur TR dat je hebt verwarmd tot TA, ga je plots TR water afkoelen tot een temperatuur TA die lager ligt dan TR.

In 100m2 vloerverwarming heb je al gauw 4kWh opgeslagen per graad. Dus het is ook niet zo dat je vloer snel kouder zal worden...
Bij 100m2 vloerverwarming is er al voldoende waterinhoud aanwezig, we gaan hier niet uitkomen.

Feit is dat waterinhoud bepaalt en niet massa.

• Scientific
mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:25:
[...]

Bij 100m2 vloerverwarming is er al voldoende waterinhoud aanwezig, we gaan hier niet uitkomen.

Feit is dat waterinhoud bepaalt en niet massa.
De fabrikanten specificeren een minimale waterinhoud. Maar bij vloerverwarming doet die er de facto niet toe - daar zijn we het over eens. Maar dat de vloermassa veel meer energie bevat dan het water zelf, dat kan je niet ontkennen. En dat het water die indien nodig vrij snel kan onttrekken van de massa van de vloer, ook niet. En zeker niet met cijfers :)
Pagina: 1 ... 220 221 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic