• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:36:
Ik dacht ff dat ik het grote L/W topic was beland met alle "gas is op dat moment goedkoper" en "co2/kWh" statements :-) Viel me nog mee dat niet iemand nog weer een lans ging breken voor een waterstof ketel.......

Die ronde hebben we hier toch wel gehad, er is één route en dat is vooruit. We gaan van het gas af, door een warmtepomp met nog eens lagere maandlasten ook :-)

Als het kan all electric en als je denkt dat het niet kan: dan alsnog all electric :-)
Misschien in jouw geval... daarom checkte ik het in dit topic, maar via een lening en/of via m'n hypotheek ga ik meer betalen dan m'n huidige maandlasten bij elkaar, uiteindelijk heb ik het na 10 a 12 jaar er wel uit maar geen idee of ik hier dan nog woon (of wil wonen), dus zo gek is die discussie/vraag niet toch?

Zie kostenonderbouwing hier: ArcticWolf in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

voor gas betaal ik nu incl. vastrecht: 117 euro/pm bij 1,36 euro/m3
voor een lening van 12k bij het warmtefonds betaal ik voor 12k: 120 euro/pm en dan komt er nog de meerkosten voor het extra elektriciteitsverbruik bij... dus ik weet niet waar je die lagere maandlasten vandaan haalt... }:O

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:08

ErikVers

e-Duurzaam

Wokschotel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:20:
De VWL 115/7.1 A lijkt voor mij mooi op tijd te komen. Los van de gegevens die nog niet bekend zijn: weet iemand (misschien @ErikVers ) hoe het opgenomen vermogen over de 3 fases wordt verdeeld? Of is er geen 'standaard' verdeling? Ik ben bezig met een aantal aanpassingen aan de meterkast en wil de aansluiting voor de WP hier meteen in meenemen.
De specs zijn inderdaad heel interessant. Zelfs in wandelgang want ongeloofwaardige getallen al voorbij zien komen ik wacht dus even tot ik ze op papier zet met delen :-)

Om terug te komen op je vraag:
Normaal zou ik zeggen dat verbruik van de unit gewoon netjes verdeeld wordt over de fases maar aangezien dit een nieuw product is kan het zijn dat ze ergens toch een andere strategie kiezen.

Zo is een Pana M binnenunit 3 fase aangesloten maar kun je ervoor kiezen maar 1 fase te belasten. Dat heeft uiteraard enkel een print en wat software + het elememt (3-6-9kW) dus ik verwacht niet dat dit met de 115/7 zal gebeuren, zou dus voor nu gewoon uitgaan van gelijke verdeling.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Misschien in jouw geval... daarom checkte ik het in dit topic, maar via een lening en/of via m'n hypotheek ga ik meer betalen dan m'n huidige maandlasten bij elkaar, uiteindelijk heb ik het na 10 a 12 jaar er wel uit maar geen idee of ik hier dan nog woon (of wil wonen), dus zo gek is die discussie/vraag niet toch?

Zie kostenonderbouwing hier: ArcticWolf in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

voor gas betaal ik nu incl. vastrecht: 117 euro/pm bij 1,36 euro/m3
voor een lening van 12k bij het warmtefonds betaal ik voor 12k: 120 euro/pm en dan komt er nog de meerkosten voor het extra elektriciteitsverbruik bij... dus ik weet niet waar je die lagere maandlasten vandaan haalt... }:O
Niet enkel in mijn geval, dan had ik dat er wel bij gezet :-)

Een warmtepomp is altijd beter voor het milieu en ook nog eens veel goedkoper in verbruik. Ja het is een investering, maar de eerste keer is 1.5-2 x zo hoog ivm diverse aanpassingen dan die of 20 jaar. Dan hoef je enkel de unit te vervangen.

Voor wat meer inzicht en mij een hoop tik werk te besparen: zie www.warmtepompofgas.nl van een medetweaker.
Mocht je hier verder over willen sparren kan dat beter in het grote L/W topic.

Ik zal zo nog even naar je gelinkte bericht kijken.
Edit: al gelezen: TVT heb je van 9 jaar (niet nagerekend ik geloof je :-) maar dat is dus een top deal voor een product wat in potentie 20+ jaar mee kan en waarbij je dan enkel een unit van paar duizend euro hoeft te vervangen na die x jaren.
Dan heb je niet opnieuw deze gehele investering.

PS, TVT zegt alleen hoe snel het is terug verdiend. Ik kijk liever naar ROI dat geeft mooi weer hoeveel het oplevert over de gehele levensduur. Dat is ook mooi terug te zien in gestuurde link.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 21:31 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:16
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:36:
Ik dacht ff dat ik het grote L/W topic was beland met alle "gas is op dat moment goedkoper" en "co2/kWh" statements :-) Viel me nog mee dat niet iemand nog weer een lans ging breken voor een waterstof ketel.......

Die ronde hebben we hier toch wel gehad, er is één route en dat is vooruit. We gaan van het gas af, door een warmtepomp met nog eens lagere maandlasten ook :-)

Als het kan all electric en als je denkt dat het niet kan: dan alsnog all electric :-)
Als je wil genieten kijk maar even op Facebook met name de openbare groepen.

De waterstof ketels blijven naast de warmtepompen, hier en daar zijn er projecten in het land, maar of dat werkelijk groot gaat worden is nu nog te vroeg voor.

De warmtepomp zal blijven bestaan.
En dan heb je de warmtenet nog(hopelijk komt daar geen doorbraak in).

De warmtepomp heeft zich inmiddels bewezen, aanschaf/korte termijn denken is het probleem bij mensen, draait vanzelf wel bij.

De weerstand wordt al steeds minder afgelopen jaren.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 26-03-2026 19:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Niet enkel in mijn geval, dan had ik dat er wel bij gezet :-)

Een warmtepomp is altijd beter voor het milieu en ook nog eens veel goedkoper in verbruik. Ja het is een investering, maar de eerste keer is 2-3 x zo hoog ivm diverse aanpassingen dan die of 20 jaar. Dan hoef je enkel de unit te vervangen.

Voor wat meer inzicht en mij een hoop tik werk te besparen: zie warmtepompofgas.nl van een medetweaker.
Mocht je hier verder over willen sparren kan dat beter in het grote L/W topic.

Ik zal zo nog even naar je gelinkte bericht kijken.
Edit: al gelezen: TVT heb je van 9 jaar (niet nagerekend ik geloof je :-) maar dat is dus een top deal voor een product wat in potentie 20+ jaar mee kan en waarbij je dan enkel een unit van paar duizend euro hoeft te vervangen na die x jaren.
Dan heb je niet opnieuw deze gehele investering.

PS, TVT zegt alleen hoe snel het is terug verdiend. Ik kijk liever naar ROI dat geeft mooi weer hoeveel het oplevert over de gehele levensduur. Dat is ook mooi terug te zien in gestuurde link.
Ja echter de subsidie ging niet door omdat die 11k enkel gold als ik het zelf zou installeren... ik verwacht dat de investeringskosten bij installatie door een monteur wel omhoog gaan dus de ROI zal eerder 11 jaar zijn dan 9 jaar ;) (al gaat er dan wel weer subsidie af) dat kwam inderdaad ook uit die tool warmtepompofgas.nl.

Ik probeer nu een installateur te vinden die alles kan regelen, PV, nieuwe meterkast, graafwerk, warmtepomp en daarna maar eens naar de hypotheek adviseur/verstrekker... maar qua maandlast ga ik er netto op achteruit, verder ben ik echt niet beroerd om geld te investeren in het milieu. Zolang ik m'n benzine slurpende Alfa Romeo maar mag houden (heb verder nog een paard die op gras loopt als reserve vervoersmiddel) :P

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Ja echter de subsidie ging niet door omdat die 11k enkel gold als ik het zelf zou installeren... ik verwacht dat de investeringskosten bij installatie door een monteur wel omhoog gaan dus de ROI zal eerder 11 jaar zijn dan 9 jaar ;) (al gaat er dan wel weer subsidie af) dat kwam inderdaad ook uit die tool warmtepompofgas.nl.

Ik probeer nu een installateur te vinden die alles kan regelen, PV, nieuwe meterkast, graafwerk, warmtepomp en daarna maar eens naar de hypotheek adviseur/verstrekker... maar qua maandlast ga ik er netto op achteruit, verder ben ik echt niet beroerd om geld te investeren in het milieu. Zolang ik m'n benzine slurpende Alfa Romeo maar mag houden (heb verder nog een paard die op gras loopt als reserve vervoersmiddel) :P
Ok maar ik kan nog niet geloven dat je maandlasten door investeren in een warmtepomp hoger worden ook al ga je het via je hypotheek financieren. Al gekeken op gedeelde site? Rendement is iets van 15% op je investering, mag hopen dat je rente tarief lager is :-)

Zullen we weer naar Vaillant gaan als onderwerp? Ik heb geen seconde twijfel dat een warmtepomp beter voor het milieu is en fors zal renderen financieel.

Mocht je dat nog wel hebben:
Onderstaande is met een lening met 3,76% rente. De hypotheek rente op je verduurzaming is in de meeste gevallen aftrekbaar en dan zal je uiteraard nog voordeliger uitkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lbZRcV_GqjkuaVKFo8qqi3JJZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHFSEGnH0c5qp2UISvRqWDAQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 19:38 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mr_evil08 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Als je wil genieten kijk maar even op Facebook met name de openbare groepen.

De waterstof ketels blijven naast de warmtepompen, hier en daar zijn er projecten in het land, maar of dat werkelijk groot gaat worden is nu nog te vroeg voor.

De warmtepomp zal blijven bestaan.
En dan heb je de warmtenet nog(hopelijk komt daar geen doorbraak in).
Daar blijf ik mooi weg, hoop dat we hier ons iets proberen in te lezen of de vraag stellen in plaats van roepen :-)

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Ok maar ik kan nog niet geloven dat je maandlasten door investeren in een warmtepomp hoger worden ook al ga je het via je hypotheek financieren. Al gekeken op gedeelde site? Rendement is iets van 15% op je investering, mag hopen dat je rente tarief lager is :-)

Zullen we weer naar Vaillant gaan als onderwerp? Ik heb geen seconde twijfel dat een warmtepomp beter voor het milieu is en fors zal renderen financieel.
De leningkosten zijn helaas zo hoog (over 10 jaar gezien), bij warmtefonds is de rente ca. 3,76%... dus als je 14k leent dan tikt dat nogal aan qua maandlast.
Verder is m'n hypotheekrente 1,6% 20 jaar vast (nauwelijks HRA), dat kan ik nooit evenaren als ik m'n hypotheek openbreek al zit er wel een bouwdepot mogelijkheid in (voor zover ik kan zien), maar ook die zal geen 1,6% zijn in deze tijd...

En het zal vast renderen, maar ik verbruik nu ca. 700m3 per jaar dus heel groot is die rendement winst niet, als het nou 1000m3+ was geweest had ik het meteen gedaan...
Linksom of rechtsom ga ik er op maandlast altijd op achteruit. En ja ik wil een warmtepomp maar ik moet het wel ergens van kunnen betalen }:O

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:37:
[...]

De leningkosten zijn helaas zo hoog (over 10 jaar gezien), bij warmtefonds is de rente ca. 3,76%... dus als je 14k leent dan tikt dat nogal aan qua maandlast.
Verder is m'n hypotheekrente 1,6% 20 jaar vast (nauwelijks HRA), dat kan ik nooit evenaren als ik m'n hypotheek openbreek al zit er wel een bouwdepot mogelijkheid in (voor zover ik kan zien), maar ook die zal geen 1,6% zijn in deze tijd...

En het zal vast renderen, maar ik verbruik nu ca. 700m3 per jaar dus heel groot is die rendement winst niet, als het nou 1000m3+ was geweest had ik het meteen gedaan...
Linksom of rechtsom ga ik er op maandlast altijd op achteruit. En ja ik wil een warmtepomp maar ik moet het wel ergens van kunnen betalen }:O
Heb je al op de site gekeken?
Even snelle vergelijking gedaan: met 700m3 en een lening met rente is obv 15 jaar nog steeds all electric 4.000 / 5.000 euro goedkoper...
Sorry ik begrijp niet waarom je stelt dat het duurder zal zijn.

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Heb je al op de site gekeken?
Even snelle vergelijking gedaan: met 700m3 en een lening met rente is obv 15 jaar nog steeds all electric 4.000 / 5.000 euro goedkoper...
Sorry ik begrijp niet waarom je stelt dat het duurder zal zijn.
Ik reken met 10 jaar, niet met 15 jaar |:( ik verwacht hier over 5 jaar niet eens meer te wonen en ben op zoek naar een manier om dit project te financieren zonder (veel) eigen geld erin te investeren. Dus voor mij kost het ALTIJD meer geld dan wat ik nu betaal... snap je?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ArcticWolf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Ik reken met 10 jaar, niet met 15 jaar |:( ik verwacht hier over 5 jaar niet eens meer te wonen en ben op zoek naar een manier om dit project te financieren zonder (veel) eigen geld erin te investeren. Dus voor mij kost het ALTIJD meer geld dan wat ik nu betaal... snap je?
Ik denk dat het niet eerlijk is om een product wat zo lang mee kan (en waar ook investeringen inzitten die meer met de woning dan de warmtepomp te maken te hebben) dan zelf de termijn waarover je het wilt beoordelen financieel, zo in te korten.

Wel snap ik nu waarom je stelt dat “duurder is per maand”. Dat komt omdat je de horizon waarin je het wil beoordelen zelf instelt op globaal de helft(!!) van economische levensduur product en ook korter dan de tvt 😉 tja niks is goedkoper als je het minder lang wil inzien dan de berekende tvt dat is een wetmatigheid.

Leuk detail; zelfs binnen horizon van tien jaar durf ik de rekensom wel aan want ik weet vrij zeker dat je woning meer waard is met dan zonder een all electric warmtepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 20:09 ]

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
Deze zomer wil ik eindelijk een warmtepomp laten installeren. Ik ben nog met de laatste aanpassingen in mijn woning bezig om deze gereed te maken (plaatsen van LTV radiatoren).

Nu heb ik altijd in gedachte gehad om een Vaillant Arotherm plus VWL 55/6 te laten plaatsen, maar twijfel nu of dit wel gaat lukken.

Mijn idee was om de buitenunit aan te sluiten bij de CV leiding langs de verdeler van mijn vloerverwarming op de begane grond. Het SWW vat komt op zolder te staan waar de CV leiding naartoe loopt om hem te verwarmen.

Nu twijfel ik of dit gaat werken omdat ik in de brochure een tekening zag staan dat de buitenunit eerst op een hydraulisch station wordt aangesloten, waarna de CV en SWW een eigen circuit heeft. Er is geen ruimte in de buurt van mijn vloerverwarmings verdeler voor het hydraulisch station.

Weet iemand of de opstelling die ik voor ogen had niet gaat werken met deze warmtepomp?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

shivo13 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:55:
Deze zomer wil ik eindelijk een warmtepomp laten installeren. Ik ben nog met de laatste aanpassingen in mijn woning bezig om deze gereed te maken (plaatsen van LTV radiatoren).

Nu heb ik altijd in gedachte gehad om een Vaillant Arotherm plus VWL 55/6 te laten plaatsen, maar twijfel nu of dit wel gaat lukken.

Mijn idee was om de buitenunit aan te sluiten bij de CV leiding langs de verdeler van mijn vloerverwarming op de begane grond. Het SWW vat komt op zolder te staan waar de CV leiding naartoe loopt om hem te verwarmen.

Nu twijfel ik of dit gaat werken omdat ik in de brochure een tekening zag staan dat de buitenunit eerst op een hydraulisch station wordt aangesloten, waarna de CV en SWW een eigen circuit heeft. Er is geen ruimte in de buurt van mijn vloerverwarmings verdeler voor het hydraulisch station.

Weet iemand of de opstelling die ik voor ogen had niet gaat werken met deze warmtepomp?
Je kan de unit ook aansluiten zonder hydraulische binnennunit ze noemen dit vaak de hybride opstelling maar kan ook voor all electric (binnen voorwaardes bevestigd door Vaillant). Maar heb je wel de mogelijkheid om (via een drie weg klep) een warme cv leiding aanvoer en retour naar een boiler te voeden? Je wil namelijk niet dat je afgifte boven steeds mee opwarmt tijdens een tapwater run.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:38

Wokschotel

Op 6 wielen

ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:15:
[...]

De specs zijn inderdaad heel interessant. Zelfs in wandelgang want ongeloofwaardige getallen al voorbij zien komen ik wacht dus even tot ik ze op papier zet met delen :-)

Om terug te komen op je vraag:
Normaal zou ik zeggen dat verbruik van de unit gewoon netjes verdeeld wordt over de fases maar aangezien dit een nieuw product is kan het zijn dat ze ergens toch een andere strategie kiezen.

Zo is een Pana M binnenunit 3 fase aangesloten maar kun je ervoor kiezen maar 1 fase te belasten. Dat heeft uiteraard enkel een print en wat software + het elememt (3-6-9kW) dus ik verwacht niet dat dit met de 115/7 zal gebeuren, zou dus voor nu gewoon uitgaan van gelijke verdeling.
Thanks! En aanvullende vraag: weet jij al iets over het minimum vermogen? Ik zie dat op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens de gegevens van de VWL 115/7.1 A zijn aangevuld maar het minimum vermogen staat daar (nog) niet bij.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wokschotel schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Thanks! En aanvullende vraag: weet jij al iets over het minimum vermogen? Ik zie dat op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens de gegevens van de VWL 115/7.1 A zijn aangevuld maar het minimum vermogen staat daar (nog) niet bij.
Ja, zie mijn eerdere bericht. Ik weet iets, maar dat is vanuit de wandelgangen en dusdanig dat ik het eerste op papier wil zien voordat ik het onder mijn naam hier deel.

Ik snap je nieuwsgierigheid; dus draai de vraag even om wat is jouw afgifte?

Edit 08:10:
Ik zie dat het bereik inmiddels is aangevuld en het er echt staat voor de 115/7.1 (A7W35)
minimaal 2.52kW en dat is ongelofelijk laag voor een 3 fase warmtepomp die 11kW bij -7 kan leveren. Op papier staat het iig, nu wil ik het nog in de praktijk zien :-)

Ik heb gelijk een update gedaan van mijn all electric warmtepomp vergelijk Hier kun je zelf een overzicht genereren en in onderstaande afbeelding zie je vooral waarom ik het zo opvallende waarde vindt (zie verschil in minimaal vermogen bij de 3 onderste 3-fase toestellen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGeYfXxyr22RndtX1NJEjMdADoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjsEkrLyOPhDT3aCm3XdcgYb.png?f=fotoalbum_large

Bron verantwoording Vaillant.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeMYw-mvRKN7v6J0ilQE_hM1GqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AFPCbjkYnhfq5kCPOuphLDS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door ErikVers op 27-03-2026 08:33 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 11:50
Dit is dan weer jammer van een WP. Verwarming staat uit, maar met een koud nachtje (0 graden) gaat hij zelf dingen doen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NfT9ApI7d0k92oswYkS-B7OR2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKowi4dkxsuktWDfYPVvYWQx.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tja, nadeel van een monoblock vooral ;)

Hier stond een dode link.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:41
Blijkbaar was het koud genoeg om dingen te mogen doen ;)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

water_escape schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:37:
Dit is dan weer jammer van een WP. Verwarming staat uit, maar met een koud nachtje (0 graden) gaat hij zelf dingen doen helaas.

[Afbeelding]
De dips zijn defrost en geen stops neem ik aan?
Kun je niet je "vorst vertragingstijd" in uren wat verder oprekken?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 27-03-2026 08:55 ]

• water_escape
ErikVers schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:49:
[...]

De dips zijn defrost en geen stops neem ik aan? Waar kan ik die instelling vinden?
Kun je niet je "vorst vertragingstijd" in uren wat verder oprekken?
De pieken zijn defrosts denk ik, want de WP staat helemaal uit.
Ik zie dit in de logs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Cusj4mIFVjxef_cU2xxZCQILg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OiWiOa7sTlUQ21ciuFLODVuU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc44zF1LpkzFF9xRA1e3TRZlHTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v56mlri3w3D6yTt6u0syCfpJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwATiiE5LpygC33QgXqVpMsH-bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6u1sUNIOKR2cjUuZC0SCqq1b.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

water_escape schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Waar kan ik die instelling vinden?
Die instelling kun je vinden in je handleiding of de controller. Let wel op zijn niet voor niks installateurs instellingen en heeft te maken met leiding isolatie en woning hoe ver je die kan oprekken.

Zie ook in dit topic voldoende pagina’s vol onder zoekwoord “vorstbeveiliging”
Of een bericht zoals dit Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 105% gewijzigd door ErikVers op 27-03-2026 09:33 ]

• mr_evil08
water_escape schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:37:

[Afbeelding]
Hier was het 0,2kwh tussen 5 en 6, één run geen zaagtand zoals bij jou.
Volkomen normaal dit is vorstbeveiliging, CV water teveel afgekoeld dan gaat de warmtepomp starten als het niet meer lukt met de circulatiepomp.

Je hebt ook zaken als carterverwarming wat aan kan gaan, bedoelt als bescherming voor de warmtepomp zelf mocht de bewoner hem inschakelen tijdens vorst geen schade oploopt.

Vorstbeveiliging grijpt niet altijd in bij 0 graden het is een combinatie van factoren.
En je hebt nog een functionaliteit in de thermostaat (temp beneden 4 graden) maar als je de circuit/zone uit hebt staan zal die niet ingrijpen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2026 09:59 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:56
strandbal schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:40:
Tja, nadeel van een monoblock vooral ;)
Mijn monoblock (75/6) doet dit niet hoor, dus dit is geen "nadeel van een monoblock", maar iets gerelateerd aan de instellingen vermoed ik.

Alleen de circulatiepomp gaat eke 30 minuten even aan als het koud is, maar dat is volledig normaal en verbuikt slechts kortstondig ca 29Watt.

• mr_evil08
Franciesco schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Mijn monoblock (75/6) doet dit niet hoor, dus dit is geen "nadeel van een monoblock", maar iets gerelateerd aan de instellingen vermoed ik.

Alleen de circulatiepomp gaat eke 30 minuten even aan als het koud is, maar dat is volledig normaal en verbuikt slechts kortstondig ca 29Watt.
Doen ze allemaal als het water maar koud genoeg wordt, is onderdeel van vorstbeveiliging, huizen met veel massa/CV water zal het minder snel gebeuren dan kan de circulatiepomp het wel af, of met tapwater erbij heb je nooit zoveel stilstand.

De warmtepomp heeft hier dan wel +/- 8-10 uur uit gestaan.

[ Voor 108% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2026 15:54 ]

• shivo13
ErikVers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Je kan de unit ook aansluiten zonder hydraulische binnennunit ze noemen dit vaak de hybride opstelling maar kan ook voor all electric (binnen voorwaardes bevestigd door Vaillant). Maar heb je wel de mogelijkheid om (via een drie weg klep) een warme cv leiding aanvoer en retour naar een boiler te voeden? Je wil namelijk niet dat je afgifte boven steeds mee opwarmt tijdens een tapwater run.
Nu je dat zegt, ik denk dat het niet gaat lukken met de drie weg klep. In kan op geen enkele manier mijn SWW vat op deze manier opwarmen zonder dat een deel van mijn CV open blijft staan. Onderstaand is hoe mijn CV circuit eruit zou als ik de warmtepomp bij de vloerverwarming aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2Y87RrCMMnaWIbc4FFoYGLSMHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avpnTPyEyOlYIpq7ArTA5e9P.png?f=fotoalbum_large

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:23
shivo13 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Nu je dat zegt, ik denk dat het niet gaat lukken met de drie weg klep. In kan op geen enkele manier mijn SWW vat op deze manier opwarmen zonder dat een deel van mijn CV open blijft staan. Onderstaand is hoe mijn CV circuit eruit zou als ik de warmtepomp bij de vloerverwarming aansluit.

[Afbeelding]
Precies, het ligt dus niet zozeer aan het merk of soort warmtepomp, maar aan het feit dat het leidingwerk gesplitst wordt met een driewegklep zodat je warmtepomp met CV danwel boiler verbonden is.

Als je bereid bent om een experiment aan te gaan kun je mijn voorbeeld volgen en meerdere kleppen gebruiken. In principe is het niet heel bijzonder, maar installateurs kennen het niet en willen het vaak niet.

Vergeet niet dat je in dat geval sowieso wel kabeltjes moet trekken om (aansturings)stroom naar de elektrische kleppen te krijgen.

Zie: martijnst in "Inpassen warmtepomp in tussenwoning 1993"

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:43
shivo13 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:52:
[...]

[Afbeelding]
Het is heel makkelijk, je moet gewoon invoeden op de plek waar de boiler komt, daar zit al vaak de cv ketel dus de transportleidingen ook.
Daarom doen wij vaak de Plus Split, die je altijd wel goed kunt bereiken met de koelleidingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 27-03-2026 18:25 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:56
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Doen ze allemaal als het water maar koud genoeg wordt, is onderdeel van vorstbeveiliging, huizen met veel massa/CV water zal het minder snel gebeuren dan kan de circulatiepomp het wel af, of met tapwater erbij heb je nooit zoveel stilstand.

De warmtepomp heeft hier dan wel +/- 8-10 uur uit gestaan.
In de 4 jaar tijd dat ik mijn WP heb, heb ik dat nog nooit gezien. Ook niet als de WP al vele uren uit staat en het koud is buiten. Ik heb wel voornamelijk vloerverwarming, dus wellicht komt het daardoor.
Vanaf welke aanvoertemperatuur zie jij dat?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:38

Wokschotel

Op 6 wielen

ErikVers schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:46:
[...]
Ja, zie mijn eerdere bericht. Ik weet iets, maar dat is vanuit de wandelgangen en dusdanig dat ik het eerste op papier wil zien voordat ik het onder mijn naam hier deel.

Ik snap je nieuwsgierigheid; dus draai de vraag even om wat is jouw afgifte?

Edit 08:10:
Ik zie dat het bereik inmiddels is aangevuld en het er echt staat voor de 115/7.1 (A7W35)
minimaal 2.52kW en dat is ongelofelijk laag voor een 3 fase warmtepomp die 11kW bij -7 kan leveren. Op papier staat het iig, nu wil ik het nog in de praktijk zien :-)
Dat is mooi laag. Ik heb een afgifte van 12 groepen vloerverwarming/rond de 90m2 (staan altijd open) en stuk of 7 radiatoren (waarvan 2 altijd open en de rest vaak dicht). Ik denk dat de inhoud van de vloerverwarming icm het lage minimum vermogen (op papier ;) ;) ) een buffervat overbodig maken.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• water_escape
Franciesco schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:20:
[...]

In de 4 jaar tijd dat ik mijn WP heb, heb ik dat nog nooit gezien. Ook niet als de WP al vele uren uit staat en het koud is buiten. Ik heb wel voornamelijk vloerverwarming, dus wellicht komt het daardoor.
let op, er was bij mij geen aanvoer / retour.
De verwarming staat uit, als 3 weken. Omdat het niet meer koud is. Alleen vannacht was het buiten wel koud. 0 graden, toen ging hij zo doen.

De retour zakte naar 12-14 graden. toen ging hij aan lijkt het. Toen het weer 4 graden was buiten stopte hij.

Water-Escape

• shivo13
martijnst schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Precies, het ligt dus niet zozeer aan het merk of soort warmtepomp, maar aan het feit dat het leidingwerk gesplitst wordt met een driewegklep zodat je warmtepomp met CV danwel boiler verbonden is.

Als je bereid bent om een experiment aan te gaan kun je mijn voorbeeld volgen en meerdere kleppen gebruiken. In principe is het niet heel bijzonder, maar installateurs kennen het niet en willen het vaak niet.

Vergeet niet dat je in dat geval sowieso wel kabeltjes moet trekken om (aansturings)stroom naar de elektrische kleppen te krijgen.

Zie: martijnst in "Inpassen warmtepomp in tussenwoning 1993"
Ik heb even jouw topic doorgelezen en jouw situatie is erg vergelijkbaar met die van mij. Ik zou 2 driewegkleppen of 1 driewegklep + afsluitklep kunnen gebruiken. Als ik het goed begrijp moet ik van beide kleppen de kabels naar de controller trekken, toch? Hoe zitten deze kleppen uiteindenlijk aangesloten op de controller? Ik zie maar een aansluiting voor gemotoriseerde verdeelklep op de VWZ AI.

• martijnst
shivo13 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Ik heb even jouw topic doorgelezen en jouw situatie is erg vergelijkbaar met die van mij. Ik zou 2 driewegkleppen of 1 driewegklep + afsluitklep kunnen gebruiken. Als ik het goed begrijp moet ik van beide kleppen de kabels naar de controller trekken, toch? Hoe zitten deze kleppen uiteindenlijk aangesloten op de controller? Ik zie maar een aansluiting voor gemotoriseerde verdeelklep op de VWZ AI.
Meerdere kleppen moet inderdaad op dezelfde aansluiting, namelijk in parallel. Dat betekent niet dat ze allemaal volledig aparte leidingen nodig hebben die je allemaal onder 1 stel schroefjes hoeft te proppen bij de controller.

Bij mij zit nu dicht bij de controller 1 klep aangesloten, met daarbij een aftakking naar boven. Bovenaan de trap een splitsing om bij de twee andere kleppen te komen. Aftakken doe je met bijvoorbeeld wago-klemmetjes.

Dit is allemaal drie-aderig 0,75mm2 (standaardsnoer). Bij mij loopt daarnaast een dun kabeltje mee naar boven voor de boilersensor, en die heb jij wellicht ook nodig.

Het idee was om relais te gebruiken voor het geval de kleppen elkaar zouden beïnvloeden, maar dit is vooralsnog niet nodig gebleken. Met relais wordt het wel wat meer een kabelzooitje.

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-04 14:03
ArcticWolf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Ik zit bij Hypotrust voor m'n hypotheek en daar staat:

[...]

Mijn hypotheek is vanaf 2020 dus helaas... en de korting op de rente is zo minimaal in mijn geval dat het openbreken van m'n rentevast periode alleen maar in het nadeel van de resterende tijd gaat zijn (ik ben dan vele malen duurder uit dan het zo laten). Volgens mij is m'n energielabel nu al B of hoger, ik kan alleen (zolang ik op gas zit) nooit hoger dan A krijgen.

Heb er wel aan gedacht om een deel uit m'n hypotheek te halen als bouwfonds, dat kan en dan krijg je dus een separaat lening deel binnen de hypotheek maar het is mij nog onbekend wanneer zoiets enigszins interessant is (na aftrek van de afsluitkosten en notaris kosten...).
Dat heeft de Rabo dan beter georganiseerd. Energie label door hun betaald en daarna nog korting. dat de hypotheek al liep maakt niet uit. heb nu nog 16 jaar 1,12 % :) :)
Kreeg wel een licht sacherijnige reactie dat mijn huis uit 1939 A+++ is. en ze daarmee geen extra diensten kunnen verkopen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Kusterse schreef op zondag 29 maart 2026 @ 00:54:
[...]

Dat heeft de Rabo dan beter georganiseerd. Energie label door hun betaald en daarna nog korting. dat de hypotheek al liep maakt niet uit. heb nu nog 16 jaar 1,12 % :) :)
Kreeg wel een licht sacherijnige reactie dat mijn huis uit 1939 A+++ is. en ze daarmee geen extra diensten kunnen verkopen.
Ik kan het allicht eens vragen wat er mogelijk is, de zomer komt er gelukkig aan dus heb een paar maanden tot de volgende winter ;)

• Yvezzz
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:42
Heb dit nu ook voor (zomeruur), werd dit opgelost?

[ Voor 6% gewijzigd door Yvezzz op 29-03-2026 18:20 ]

• Yvezzz
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:42
K.123 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Ik zit met hetzelfde issue, maar dan in de wintertijd.

Heb je dit inmiddels opgelost en zo ja hoe?

@busscherski wellicht jij anders een idee? _/-\o_
Heb zelfde probleem (zomeruur) had je een oplossing gevonden?

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
Ik las elders in dit topic over drukverlies in het systeem. Ik heb een Arotherm VWL 75/6 A in hybride opstelling.
Maandelijks moet ik water bij vullen. In die post van eind 2024 lees ik dit als mogelijke oorzaak.
Installatiehandleiding (11.4.4): "Sluit de ontluchtingsklep bij het eerste onderhoud".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUPOwmQVzgzIdK-_hQXg1GELq5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQjiBuyZS2wKc8oWriSGnc5O.png?f=fotoalbum_large
Ik wil dat checken. Maar moet ik die in de buitenunit vinden? Of in de hydrolysche unit? Want daarin zit ook een ontluchter weet ik inmiddels.
Kan ik daar in de buitenunit dan makkelijk bij?

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Eerst de bovenplaat van de buitenunit verwijderen en dan de rechter zijplaat omhoog schuiven.

Zoeken op ontluchter in dit topic geeft:
Een foto van het binnenwerk (de ontluchter zie je ingepakt op de tweede foto)
Uit dit bericht :
De ontluchter (1) heeft aan de voorkant bovenaan een rode? ronde knop die je dicht moet draaien.
Je kunt er vanaf de zijkant van de WP bij, maar je moet even voelen aan de voorkant van de ontluchter waar het gat in de isolatie zit om de knop te vinden.

Succes

• mr_evil08
Franciesco schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Er is een VR71‑module aanwezig die invloed heeft op de vorstbeveiliging: de circulatiepomp draait daardoor minder vaak. Deze module is ertussen gezet om de gasketel eventueel nog voor CV‑bedrijf te kunnen gebruiken.

Waarschijnlijk start het systeem rond 15°C CV‑watertemperatuur, omdat de warmtepomp daaronder geen defrost meer kan uitvoeren; er is geen elektrisch naverwarmer aanwezig.

In theorie kan de warmtepomp ondersteuning vragen van de gasketel, maar dat werkt momenteel niet en moet nog onderzocht worden. Daardoor is er feitelijk geen back‑up.

De warmtepomp draait één korte cyclus op laag vermogen en schakelt daarna uren uit, waardoor de woonkamer niet voldoende opwarmt.

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:12
In de handleiding van de arotherm plus monoblocks staat:
Voor de elektrische beveiliging moeten trage zekeringen met
karakteristiek C worden gebruikt.

Voor de bescherming van personen moeten voor de installa-
tieplaats voorgeschreven, voor alle stromen gevoelige aard-
lekschakelaars type B worden gebruikt. De activering moet
kortstondig vertraagd zijn en geschikt voor toepassing van
ondulators (afschakelkarakteristiek > 1 kHz).
Mag ik vragen hoe de meeste tweakers dit opgelost hebben? Aardlekschakelaars type b zijn behoorlijk duur. (bijv een Schneider A9Z51240 is 270euro)
En een aardlekautomaat met type b lekstroomdetectie en type c afschakelkarakteristiek kan ik niet eens vinden. :? Iemand de gouden tip?

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-04 15:20
Een aardlekstroom voor 40A enkel fase is duur omdat er weinig verkocht is en er weinig toepassing is. Veel nemen dan een 3-fase aansluiting / apparaat. Dan zijn er veel automaten die goedkoop zijn. Je kunt ook overschakelen naar een 3-fase Arotherm.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Fleighe Eigenlijk accepteert iedereen het beveiligingsniveau dat een type A aardlekschakelaar geeft.
Je hele huis hangt vol met schakelende netvoedingen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mr_evil08
Fleighe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
In de handleiding van de arotherm plus monoblocks staat:

[...]

Mag ik vragen hoe de meeste tweakers dit opgelost hebben? Aardlekschakelaars type b zijn behoorlijk duur. (bijv een Schneider A9Z51240 is 270euro)
En een aardlekautomaat met type b lekstroomdetectie en type c afschakelkarakteristiek kan ik niet eens vinden. :? Iemand de gouden tip?
Het gaat om de automaat en niet de aardlekautomaat dat komt door de startspanning de automaat kan laten trippen, je kan dit aanpassing in de installateursmenu voor de Arotherm Plus 55/6 bijvoorbeeld op 13A zetten i.p.v 16A, de warmtepomp kan nog steeds op vollast draaien maar zal bij de eerste x seconden zich inhouden.

Volgens NEN1010 mag zelfs het apparaat die niet toegankelijk is en zonder stekker ook zonder aardlekschakelaar.

@Proton_ En dat is precies de reden waar de 4 eindgroepen per aardlekschakelaar norm vandaan komt(eindgroepen zijn zaken met stopcontact).

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 30-03-2026 22:15 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De type C afschakelkarakteristiek snap ik ook niet voor een compressor achter een VFD met PFC. Die laatste gaat eerder in rook op dan de automaat bij 5 seconden 5*Inom.

@mr_evil08 onder de 0.01 sec reactie zit er geen verschil in B, C en D karakteristiek. Dat is de kortsluitbeveiliging, niet de thermische beveiliging.

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 30-03-2026 18:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Technician-
Proton_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:19:
De type C afschakelkarakteristiek snap ik ook niet voor een compressor achter een VFD. Die laatste gaat eerder in rook op dan de automaat bij 5 seconden 5*Inom.
Terwijl Vaillant een stroombegrenzing op netjes 16A ingebouwd heeft zitten.
Nergens voor nodig type C en klasse A.
Ook Daikin schrijft vreemde dingen als 25A Ckar afzekeren op een WP 6KW die max 14A doet.
Heel gek allemaal.

• Fleighe
De automaat type c is wel te vinden, nodig of niet. Het ging me meer om de aardlek met type b.
mr_evil08 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Volgens NEN1010 mag zelfs het apparaat die niet toegankelijk is en zonder stekker ook zonder aardlekschakelaar.
serieus? Lijkt me desondanks toch wel een goed idee hem achter een goede aardlek te hangen.

Zal er nog eens over nadenken. In de tijd van de vorige bewoners zijn er zonnepanelen geïnstalleerd met een B-merk type b aardlek, misschien kan ik die vervangen door een A-merk, warmtepomp erbij op en heb ik twee vliegen in één klap. :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Fleighe het weglaten van een aardlekschakelaar kan alleen in specifieke gevallen die we vanaf hier niet kunnen beoordelen (aardingsstelsel, aardspreidingsweerstand etc).

• mr_evil08
Proton_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:19:
De type C afschakelkarakteristiek snap ik ook niet voor een compressor achter een VFD met PFC. Die laatste gaat eerder in rook op dan de automaat bij 5 seconden 5*Inom.

@mr_evil08 onder de 0.01 sec reactie zit er geen verschil in B, C en D karakteristiek. Dat is de kortsluitbeveiliging, niet de thermische beveiliging.
Mja en toch staat het duidelijk in de fabrikanthandleiding een C i.p.v B, zal niet voor niks zijn.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-04 22:28
disregard

[ Voor 96% gewijzigd door thys op 31-03-2026 10:51 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-04 14:03
Kusterse schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Dank je wel.
Had de kap elke keer tegen de muur gezet.(precies verkeerd om)
Tekening nooit gezien dus.

Conclusie nu.
Voedingsspanning komt aan op de omvormer.
PWM signaal ook (mijn multimeter leest ook PWM %)
Er komt geen spanning uit de omvormer. ook Homewizzard realtime geen vermogen.
Conclusie omvormer defect.
Hoewel ik vind dat Vaillant dit kostenloos zou moeten oplossen ga ik niet die discussie voeren over een factuur die waarschijnlijk een veelvoud is van de prijs van een losse omvormer.
Mijn broer heeft Airco bedrijf en een Wasco account.
Hij besteld er een....
Fingers crossed...
Intussen heb ik een nieuwe omvormer.
Toch nog wat levertijd om dat we dachten dat het goedkoper kon.
Na inbouw liep de compressor meteen aan.
Toch snel na drie jaar de regelaar kapot.

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12
Heeft er iemand nog een goede tip voor een installateur in de omgeving van Amsterdam? Heb een aantal aanvragen uitstaan maar nog niet echt tevreden met de kwaliteit van de reacties momenteel.. Gaat om installatie van all electric warmtepomp van Vaillant (type in overleg) tijdens grote verbouwing in het najaar. Tips worden gewaardeerd:)!

• koevlaas2
  • Laatst online: 05-04 10:17
Bobermo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:06:
Heeft er iemand nog een goede tip voor een installateur in de omgeving van Amsterdam? Heb een aantal aanvragen uitstaan maar nog niet echt tevreden met de kwaliteit van de reacties momenteel.. Gaat om installatie van all electric warmtepomp van Vaillant (type in overleg) tijdens grote verbouwing in het najaar. Tips worden gewaardeerd:)!
Ik ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:37
Weet iemand of er al installateurs zijn die offertes kunnen/willen uitbrengen op basis van de nieuwe Vaillant modellen? Heb onlangs een aantal installateurs in regio Den Haag erover gevraagd, maar 0 reactie.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:16
torvodlor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:41:
Weet iemand of er al installateurs zijn die offertes kunnen/willen uitbrengen op basis van de nieuwe Vaillant modellen? Heb onlangs een aantal installateurs in regio Den Haag erover gevraagd, maar 0 reactie.
Ik heb hopelijk volgende week contact met een installateur, die moet eerst nog langskomen gok ik voor deze een offerte kan uitbrengen. De voorlopige inschatting die ik kreeg van de adviseur (hier ook actief, dus wellicht leest hij dit :P ) was incl. 300L RVS boiler, montage en installatie 14,7K voor subsidie voor een 7kW unit. Alleen de binnen/buitenunit stond ~8600 euro voor.

• torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:37
Santee schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:57:
[...]

Ik heb hopelijk volgende week contact met een installateur, die moet eerst nog langskomen gok ik voor deze een offerte kan uitbrengen. De voorlopige inschatting die ik kreeg van de adviseur (hier ook actief, dus wellicht leest hij dit :P ) was incl. 300L RVS boiler, montage en installatie 14,7K voor subsidie voor een 7kW unit. Alleen de binnen/buitenunit stond ~8600 euro voor.
En dat is dan dus obv de 75/8.1? Welke regio?

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
torvodlor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:41:
Ik denk dat de belangrijkste reden drukte zal zijn. Het loopt momenteel storm bij veel installateurs hoor ik.

• Santee
  • Laatst online: 21:16
torvodlor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:47:
[...]

En dat is dan dus obv de 75/8.1? Welke regio?
Ja de 75/8.1 is 7kW als ik het goed heb. Regio Gelderland/Overijssel.

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:00
Ik heb bijna mijn eerste seizoen met de arotherm plus 55/6 achter de rug. Dat is goed bevallen. Alleen met de echt vochtige dagen (vooral met sneeuw) heeft hij nog hulp nodig gehad van de cv. Dat gaat om slechts een paar m3 gas. Tot -2 a -3 lukt het hem bijna altijd alleen. Ons huis heeft bij -10 een warmteverlies van ca. 7,5kW. All electric met de 55/6 is op papier dus geen goed idee. Als ik een beetje reken zou hij het in ca. 93% van de tijd alleen af moeten kunnen. Stel dat ik de ketel weg zou doen (17 jaar oud) en een wp boiler neem voor sww. Dan zou 7% door een buh bijgestookt moeten worden, ongeveer 1000 kwh, die kost me nu ca. €225,-. Met gas ca. 100m3 (ruim aangehouden), kost dat €130,-. Dan zou ik voor slechts €95,- extra per jaar aan energiekosten de cv-ketel eruit kunnen doen. Op papier klinkt dat niet gek.

Overstappen naar een 75/6 kan ook, dan zou ik zo'n 600kwh minder verstoken (een buh blijft dan wel nodig, een 105 zou echt teveel pendelen hier), dus een voordeel van ca. €135,- per jaar t.o.v. de 55/6. Daar kan ik hem niet voor omwisselen.

Ik vraag me af of mijn aannames nu juist zijn of dat ik nog zaken over het hoofd zie.

En waarom dan niet meteen voor de 75/6 gegaan? Ik kon deze 55/6 spotgoedkoop aanschaffen en had niet zo'n vertrouwen in m'n afgifte, maar dat blijkt allemaal nogal mee te vallen. Bovendien is het echt veel comfortabeler in huis.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:50
@shoof Ik zou nog een beetje meer "rekenen". De laatste m³ gas zijn relatief de duurste
(ook voor warm water). - Heb je de vaste kosten voor gas meegenomen? -
Mijn schatting: ca. € 450,- per jaar zonder dat je een m³ gas hebt verbrand.
Gas wordt de komende maanden waarschijnlijk niet goedkoper - is mijn indruk.
Je kan een beetje spelen met de parameters op "warmtepompofgas.nl"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
marvel27 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat de belangrijkste reden drukte zal zijn. Het loopt momenteel storm bij veel installateurs hoor ik.
De aanvragen vanuit het warmtefonds nemen sterk toe.
Nu.nl reageerders worden er niet warm van haha, geen enkele positieve ervaring. :D
https://www.nu.nl/uitgeli...energieprijzen.html#nujij

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 03-04-2026 20:04 ]

• Technician-
Bobermo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:06:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaY8H2LxU-INg1v9sAz0FoAbkpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JF2auTqAjde8hIlKn1diNY6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDYs0IamIB1Kx3rDdqvwDngT2nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kayKEsGa723116UMwUbxC2ES.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag in Amsterdam opgeleverd, 3 hoog op smalle stijle trapjes, pff gesloopt :P
(Niet mijn regio dus sla over)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:41
Job well done 👌🏻

• dunklefaser
@Technician- Welke split hangt daar aan de muur?
Interessant dat het 50 l vat in de retour alleen voor de 7 groeps vloerverwarming gebruikt wordt, of zie ik dit verkeerd?
Wat zit er op de beneden verdiepingen aan systeem volume?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:00
dunklefaser schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:03:
@shoof Ik zou nog een beetje meer "rekenen". De laatste m³ gas zijn relatief de duurste
(ook voor warm water). - Heb je de vaste kosten voor gas meegenomen? -
Mijn schatting: ca. € 450,- per jaar zonder dat je een m³ gas hebt verbrand.
Gas wordt de komende maanden waarschijnlijk niet goedkoper - is mijn indruk.
Je kan een beetje spelen met de parameters op "warmtepompofgas.nl"
Ik heb echt puur de verbruikskosten voor verwarming berekend. Sww en vaste kosten niet meegenomen. SWW zal ook iets goedkoper zijn (ca. 250 euro) en ik kan een deel 'gratis' opwekken met de zonnestroom die volgend jaar nog letterlijk 1ct waard is. En inderdaad vaste kosten lopen ook hard op (ca. 400 euro). En ik heb nu ook nog een service abonnement voor de ketel van ca. 150 euro

Maar ik vroeg me vooral af of mijn inschatting van het extra verbruik realistisch is en of het gek zou zijn om met een 55/6 in mijn situatie toch full electric te gaan. Dus accepteren dat de buh een deel van het werk gaat doen...

• dunklefaser
@shoof Wat jouw zgn. inschatting betreft: Ik zie geen inschatting van wat dan ook - helaas.
Om te beginnen?
Warm water met een (oudere) cv-ketel = ca. 65% rendement (bij laag verbruik nog minder)
Dus met de genoemde 100 m³ gas is dit zeker geen 1000 kWh aan warmte (BUH) - zie ook hier voor een plaatje

[ Voor 78% gewijzigd door dunklefaser op 04-04-2026 10:14 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
shoof schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:27:
Stel dat ik de ketel weg zou doen (17 jaar oud) en een wp boiler neem voor sww. Dan zou 7% door een buh bijgestookt moeten worden, ongeveer 1000 kwh, die kost me nu ca. €225,-. Met gas ca. 100m3 (ruim aangehouden), kost dat €130,-. Dan zou ik voor slechts €95,- extra per jaar aan energiekosten de cv-ketel eruit kunnen doen. Op papier klinkt dat niet gek.
Voor het elektriciteitsnet is het heel vervelend als er veel mensen zijn die zo afhankelijk zijn van een back-up element: heel af en toe komt er dan een enorme gelijktijdige verbruikspiek, waar het lokale elektriciteitsnet net op gedimensioneerd moet worden. Maar goed: daar betaal je zelf niet voor.

Je hebt wel gelijk: als je van een hybride af komt, is het vaak financieel voordelig om een flinke BUH (/ elektrische cv ketel) te nemen om full electric te gaan. Jouw berekening zou prima kunnen kloppen. 100 m3 gas vervang je vrij makkelijk door 1000 kWh stroom.

• Fleighe
@shoof Eventueel nog bijverwarmen met een airco?

• heszol
  • Laatst online: 22:44
dunklefaser schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:25:
@Technician-
Interessant dat het 50 l vat in de retour alleen voor de 7 groeps vloerverwarming gebruikt wordt, of zie ik dit verkeerd?
Ik ben ook wel benieuwd naar je redenen om een buffervat in serie met vvw te gebruiken? Is t een 10,5/12,5 kw Arotherm?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag in Amsterdam opgeleverd, 3 hoog op smalle stijle trapjes, pff gesloopt :P
(Niet mijn regio dus sla over)
Erg netjes, maareh, had dit niet op het halve oppervlak gekund? Het expansievat ergens onder de seriële buffer, en dan de binnenunit en het SWW-vat een meter naar links. Of de buffer in de hoek, binnenunit er strak naast en dan het SWW-vat ervoor. Dat had hier veel ruimte (ca 1 m²) bespaard. Volgens het internet is de prijs per m² in Amsterdam inmiddels opgelopen tot zo'n € 8000, waardoor deze installatie dus ca 8000 euro te duur is geworden...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Daar komt vast een wasmachine en misschien ook nog wel een droger te staan.

• Technician-
JPS schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:59:
Daar komt vast een wasmachine en misschien ook nog wel een droger te staan.
Dat klopt, nu kan daar de WM en droger voor, en klant wou dat zo.
Had ook wel zonder buffer gekund en veel compacter idd. Zit droogbouw vloerverwarming in waarvan verdiepingen worden uitgezet of apart gebruikt, daarom wat meer inhoud op een seriebuffer. En idd is de installatie nog wat aangepast door mij gister, aftappers geplaatst boilerinlaat, en cv laagste stukken en T stuk veranderd.
Nu kun je dus wel op een droogbouwvloer verdieping draaien met iets meer massa in de installatie.
Zit ook een multisplit Daikin Perfera in op de hoogste verdieping voor koeling en verwarming.

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:18
Ik vroeg me af is het eigenlijk wel interessant om te wachten op de nieuwe Plus versie? De nieuwe versie is marginaal beter maar wel 25% duurder. (prijzen van warmteservice en heima24). De PRO versie is vergelijkbaar in prijs als de oude PLUS maar echt wel echt minder in spec.

• martijnst
omweersbui schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:00:
Ik vroeg me af is het eigenlijk wel interessant om te wachten op de nieuwe Plus versie? De nieuwe versie is marginaal beter maar wel 25% duurder. (prijzen van warmteservice en heima24). De PRO versie is vergelijkbaar in prijs als de oude PLUS maar echt wel echt minder in spec.
Dat zijn goede redenen om de "oude" te kiezen. De nieuwe passen makkelijker omdat er minder beperkingen zijn op waar je ze mag zetten. En ze moduleren verder terug, wat de aansturing makkelijker maakt en ook enig efficiëntie-voordeel geeft. Maar 25% is erg veel.

Disclaimer: bij mij staat net 2 weken een "oude" te pruttelen ;-)

• Technician-
omweersbui schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:00:
Dat vraag ik me ook af en vind de huidige plus ook soms mooier, zwart is ook zo zwart en past niet overal.

• heszol
  • Laatst online: 22:44
Technician- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:42:
[...]

Had ook wel zonder buffer gekund en veel compacter idd. Zit droogbouw vloerverwarming in waarvan verdiepingen worden uitgezet of apart gebruikt, daarom wat meer inhoud op een seriebuffer.
Duidelijk verhaal, dank je voor de uitleg en altijd leuk om de installatie plaatjes te zien van anderen. Waarbij ik moet zeggen dat ik wel meer fan ben van koper leidingwerk. Ziet er toch kwalitatiever uit, maar zal wel een kostenoverweging zijn.
Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic