• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 19:18
Ik heb een betaalrekening bij de Openbank en ik loop tegen een probleem. Ik wil graag een deposito afsluiten bij een bank waarbij je in een noodgeval de deposito vroegtijdig kan beëindigen (ik heb een buffer op een direkt opvraagbare spaarrekening staan). De banken waar je dat kan, zijn vaak de banken waar je een Nederlands IBAN-nummer moet hebben. Aangezien het niet onder het kopje IBAN-discriminatie valt, kan je hier niet zoveel aan doen. Maar weten jullie Nederlandse banken die wel een Spaans IBAN-nummer accepteren?

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45
smily01 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:48:
(…) Aangezien het niet onder het kopje IBAN-discriminatie valt, kan je hier niet zoveel aan doen. (…)
Geen antwoord op je vraag, maar:

Valt dit er echt niet onder?
Ik weet dat veel financiële instellingen nog een NL IBAN verwachten. Mij is niet duidelijk of hier nu nog een wettelijke basis voor is en/of er uitzonderingen in de wetgeving zijn.
Mogelijke redenen voor die uitzonderingen zijn m.i. wel heel dun gezien hoe de markt er nu uit ziet en de EU deze juist open en transparant en EU breed maakt, we hebben het hier over banken met licentie die aan dezelfde EU regels moeten voldoen.
De enige reden die ik kan bedenken is de afgeleide identificatie die de NL (groot)banken je min of meer opleggen.

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01 18:26
Ik heb een betaalrekening bij de Openbank en ik loop tegen een probleem. Ik wil graag een deposito afsluiten bij een bank waarbij je in een noodgeval de deposito vroegtijdig kan beëindigen (ik heb een buffer op een direkt opvraagbare spaarrekening staan). De banken waar je dat kan, zijn vaak de banken waar je een Nederlands IBAN-nummer moet hebben. Aangezien het niet onder het kopje IBAN-discriminatie valt, kan je hier niet zoveel aan doen. Maar weten jullie Nederlandse banken die wel een Spaans IBAN-nummer accepteren?
https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/
Wat is IBAN-discriminatie?
Er is sprake van IBAN-discriminatie als uw betaalrekeningnummer geweigerd wordt omdat deze afkomstig is uit een ander Europees land. Dit kan in strijd zijn met de wet- en regelgeving: het is namelijk verplicht om rekeningnummers uit alle landen van EER te accepteren. Het Meldpunt is sinds 2014 actief om IBAN-discriminatie aan te pakken en klachten op te lossen.
Ik zou dit gewoon aankaarten bij de partij waar je een deposito wil openen en ondertussen ook een melding maken hiervan. Heb dit laatst ook gedaan bij OV-chipkaart. Dat is notabene een onderneming waar de staat (indirect) volledig aandeelhouder is en werd buitenlandse IBAN niet geaccepteerd. :+

[Voor 10% gewijzigd door Elandenmelk op 10-01-2023 11:44]

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-01 15:07
Toevallig tegen hetzelfde aangelopen:
Ik heb alleen een N26 (betaal)rekening en ik wil een spaarrekening openen. Alle banken die een klein beetje rente geven vragen een NL-iban (en die heb ik dus niet).

Ik wilde dus ook gaan uitzoeken of dat onder iban-discriminatie valt.
Wellicht heeft een ander dit al eerder gedaan.

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-01 20:08
Ik heb een spaarrekening bij nationale nederlanden die gekoppeld is aan mijn Duitse IBAN. Het is geen deposito, maar ik zou niet verwachten dat dat anders werkt.

• Wally2002
Vette73 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Toevallig tegen hetzelfde aangelopen:
Ik heb alleen een N26 (betaal)rekening en ik wil een spaarrekening openen. Alle banken die een klein beetje rente geven vragen een NL-iban (en die heb ik dus niet).

Ik wilde dus ook gaan uitzoeken of dat onder iban-discriminatie valt.
Wellicht heeft een ander dit al eerder gedaan.
Ik kom al enkele jaren in de diverse topics m.b.t. de fintechs, en ben tot nu toe nog niemand tegen gekomen die eenduidig kan aangeven wat de huidige regelgeving is m.b.t. acceptatie van buitenlandse IBAN's door financiële instellingen.
Het is wel duidelijk dat de plaatselijke sportclub, telecomboer, of energieleverancier niet mag discrimineren maar financiële instellingen lijken een uitzondering te zijn.

Tot vrij recent was meestal het advies om nog een NL bankrekening aan te houden en waar mogelijk een klacht in te dienen bij de DNB, maar vervolgens hoorde je over de uitkomst van dat laatste niet veel meer over.

Wat niet echt helpt is dat de discussie over IBAN-discriminatie in verschillende topics speelt (er is geen centraal topic daarover voor zover mij bekend) en het vooralsnog relatief weinig mensen echt raakt doordat het algemene publiek (nog) niet echt geïnteresseerd is in een neobank/fintech, laat staan volledig overstappen.

• smily01
  • Laatst online: 24-01 19:18
bedankt voor jullie reacties! Op de website van de Nederlandse Bank https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/ onder de vraag "Vallen betalingen van een spaarrekening naar een vaste tegenrekening onder het verbod op IBAN-discriminatie?" vind je het antwoord. Het is geen IBAN-discriminatie.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Wally2002 @smily01 Voor zover ik weet is dat de uitzondering voor "geldtransfer" zoals in artikel 1, lid 2e staat vermeld in 260/2012.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:50
Ongetwijfeld is er al over geschreven maar heb niet het hele topic doorgenomen.

Zie op de website van bunq het volgende: 1,31% rente, maandelijks uitbetaald.
Dus als ik nu 5000 euro op een bunq rekening zet, staat er volgende maand 5065 euro op en de maand daarna 5130? Lijkt me te mooi om waar te zijn toch?
Hoe moet ik dit duiden?

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-01 07:38
Nee, het niet is 1,31% per maand.

Ongeveer 1/12 van die 1,31% krijg je per maand

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
peakrever schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:57:
Ongetwijfeld is er al over geschreven maar heb niet het hele topic doorgenomen.

Zie op de website van bunq het volgende: 1,31% rente, maandelijks uitbetaald.
Dus als ik nu 5000 euro op een bunq rekening zet, staat er volgende maand 5065 euro op en de maand daarna 5130? Lijkt me te mooi om waar te zijn toch?
Hoe moet ik dit duiden?
Let me google that for you :)

https://www.geld.nl/spare...je%20per%20maand%20krijgt.

Hier staat het met een rekenvoorbeeld uitgelegd.

• Vette73
smily01 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:11:
bedankt voor jullie reacties! Op de website van de Nederlandse Bank https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/ onder de vraag "Vallen betalingen van een spaarrekening naar een vaste tegenrekening onder het verbod op IBAN-discriminatie?" vind je het antwoord. Het is geen IBAN-discriminatie.
Dank hiervoor. Ik begrijp het alleen niet:
- Ik woon en werk in NL en ik heb een NL-nationaliteit
- Het enige 'rare' is dat ik een DE-iban (N26) heb

Gevolg is dat ik geen spaarrekening kan openen. In DE stelt men als eis dat ik in DE moet wonen en in NL stelt men als eis dat ik een NL-iban moet hebben.
Is dit nu iban-discriminatie in NL of nationaliteits-discriminatie in DE?

• JeroenE
  • Niet online
@Vette73 Geen van beide. IBAN discriminatie is niet van toepassing op bankproducten.

Als men in DE wil dat je in DE woont heeft dat niets met je nationaliteit, maar met je woonplaats te maken.

Maar dat laatste is wel een beetje een technisch puntje want in het kader van het bestrijden van witwassen, fraude etc mogen financiële instellingen allerlei extra eisen stellen die een gewone winkel niet mag.

Dus de supermarkt om de hoek mag niet eisen dat jij betaalt met een Nederlandse betaalkaart of dat je bewijst dat je binnen 5 kilometer woont. Een bank mag dat in principe wel, als ze maar kunnen aantonen dat het nodig is in het kader van de bestrijding van witwassen, fraude etc.

Openbank heeft zelf trouwens ook spaarrekening, maar daar krijg je vast minder rente op dan elders. Ik dacht dat N26 ook zoiets had, maar dat is blijkbaar onlangs afgeschaft. Bij bunq kan je ook een gratis sparrekening openen dacht ik.

Op zich kan je dus nog wel 'ergens' een spaarrekening openen. Maar als je per se een of andere rekening bij die specifieke bank wil (want: meeste opbrengst) dan moet je dus wel kunnen voldoen aan de eisen die zij stellen.

Maar wellicht is dit meer een vraag voor een "waar krijg ik de meeste rente tegen welke voorwaarden" topic. Wellicht Het spaartopic - Deel 3 maar dat topic ken ik verder ook niet.

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Bij Openbank ligt de rente hoger dan de meeste NL grootbanken.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:38
Even en vraag hier over gratis banken in Europa. Ik ben op zoek naar een gratis bank in België. Ik kom uit op Argenta en Keytrade bank. Heeft iemand ervaring met bankieren van jullie met een of beide banken?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Mijn partner heeft Argenta, dat werkt geloof ik wel prima. Hebben ook gewoon kantoren

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 19:42
Datisraar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:39:
Even en vraag hier over gratis banken in Europa. Ik ben op zoek naar een gratis bank in België. Ik kom uit op Argenta en Keytrade bank. Heeft iemand ervaring met bankieren van jullie met een of beide banken?
Monese heeft ook een BE iban

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• Datisraar
birdibird schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Monese heeft ook een BE iban
Kan je vanuit NL dan bij Monese aanvragen? Nederland staat niet in het lijstje. Veel andere landen wel.
Is ook geen Belgische bank met Max. 100.000€ garantie stelsel dacht ik ?

[Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 11-01-2023 16:14]

• Vette73
JeroenE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:19:
@Vette73 Geen van beide. IBAN discriminatie is niet van toepassing op bankproducten.

Als men in DE wil dat je in DE woont heeft dat niets met je nationaliteit, maar met je woonplaats te maken.

Maar dat laatste is wel een beetje een technisch puntje want in het kader van het bestrijden van witwassen, fraude etc mogen financiële instellingen allerlei extra eisen stellen die een gewone winkel niet mag.

Op zich kan je dus nog wel 'ergens' een spaarrekening openen. Maar als je per se een of andere rekening bij die specifieke bank wil (want: meeste opbrengst) dan moet je dus wel kunnen voldoen aan de eisen die zij stellen.
Op zich had ik deze conclusie ook al getrokken, maar dat verandert niet dat ik het vreemd vind.
In het kader van 'bestrijding van terrorisme en witwassen' begrijp ik niet wat de locatie van de tegenrekening ertoe doet.

Ik begrijp dat een spaarbank (net zoals elke bank) mijn identiteit en woonadres moet controleren/vaststellen. Aangenomen dat N26 dat bij mij ook goed en correct heeft gedaan zou het er niet toe moeten doen dat ik een tegenrekening met een DE-iban heb.
Of is het zo dat de spaarbank waar ik een rekening wil openen bij de bank van mijn tegenrekening dezelfde Vette73 is als de Vette73 die de spaarrekening probeert te openen?

In het kort dus: Ik snap dat een spaarbank eisen mag stellen, maar ik begrijp nog steeds niet wat, in dat kader, het probleem is van een buitenlandse iban.

• JeroenE
  • Niet online
@Vette73 Ik ken (gelukkig) die regels niet allemaal. Ik kan me goed voorstellen dat Nederlandse banken onderling hebben afgesproken om de persoonsgegevens van rekeninghouders uit te wisselen als een bankrekening (ook) wordt gebruikt voor de identificatie van een persoon. Maar het is natuurlijk maar de vraag of dat ook kan/mag als het een buitenlandse bank is.

Tenzij je een hele unieke naam hebt is alleen de tenaamstelling van een bankrekening natuurlijk niet genoeg om je identiteit vast te stellen, dus het moet wel om meer persoonsgegevens gaan dan de naam alleen. Zelfs een geboortedatum erbij is niet uniek, dus je moet ook gegevens uitwisselen zoals een BSN.

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Datisraar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:04:
[...]
Is ook geen Belgische bank met Max. 100.000€ garantie stelsel dacht ik ?
Monese heeft een e-money licentie:
Monese accounts are e-money accounts, and they’re provided by our long-term partner PrePay Solutions (PPS), who is authorised and regulated by the FCA and the National Bank of Belgium (NBB) to issue e-money and provide payment services. As your account is provided by PPS, they’re also responsible for protecting your money.

At Monese, your money is protected through a process known as “safeguarding”.

Safeguarding means your money is kept separate from any money owned by Monese or PPS and it’s placed into a secure account with an authorised bank, or covered through an insurance policy or similar guarantee. We never lend your money to anyone and it’s always available to you, on demand.

There’s also no upper limit per customer or account for safeguarding. This means that all the money within your Monese account is protected.
https://monese.com/gb/en/blog/keep-money-safe

Yaha!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18
Zoals ik het begrijp is een (centrale) bankgarantie flink steviger dan de garanties onder een e-money licentie. Vroega tenminste. Is dit veranderd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:13
Dat een instantie onder toezicht valt van een nationale bank of een toezichthouder wil niet zeggen dat die nationale bank garant staat. Het toezicht is meestal beperkt tot het voorkomen van witwassen en financiering van terrorisme. Als de bank of verzekeringsmaatschappij waar je geld beheerd wordt omvalt, of Monese valt om en schuldeisers weten toch bij het gestalde geld te komen, ben je je geld kwijt en kun je bij niemand klagen.

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Dit zegt het Franse beschermingsfonds (FDGR) er over (via Google translate):
Het geld van de klant wordt echter beschermd, hetzij door een speciale verzekering die door de instelling is afgesloten, hetzij door een tegoedrekening die is geopend bij een bank waarin deze fondsen zijn geïsoleerd. In geval van faillissement van de betalingsinstelling worden de fondsen van klanten beschermd door deze systemen (zie artikel L.522-17 van het Monetair en Financieel Wetboek). De FGDR grijpt niet in.

De FDGR zou alleen ingrijpen als de bank waarbij de betaalinstelling een afschermingsrekening had geopend, failliet zou gaan. In dit geval zou de depositogarantie van de FGDR van toepassing zijn op de volledige afgeschermde rekening, tot een limiet van € 100.000 voor elk van de klanten van de Electronischgeldinstelling.
https://www.garantiedesde...tion-de-mon-etablissement

De financiële instelling waar Monese (of een andere fintechspeler) je tegoed heeft geparkeerd zou er dus voor garant moeten staan. Maar indien die derde partij ook failliet zou gaan, dan zou het depositogarantiestelsel tot €100.000 toch nog in werking treden - als het om een volledige afgeschermde rekening gaat.

Yaha!

• Wally2002
JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:32:
@Vette73 Ik ken (gelukkig) die regels niet allemaal. Ik kan me goed voorstellen dat Nederlandse banken onderling hebben afgesproken om de persoonsgegevens van rekeninghouders uit te wisselen als een bankrekening (ook) wordt gebruikt voor de identificatie van een persoon. Maar het is natuurlijk maar de vraag of dat ook kan/mag als het een buitenlandse bank is.

Tenzij je een hele unieke naam hebt is alleen de tenaamstelling van een bankrekening natuurlijk niet genoeg om je identiteit vast te stellen, dus het moet wel om meer persoonsgegevens gaan dan de naam alleen. Zelfs een geboortedatum erbij is niet uniek, dus je moet ook gegevens uitwisselen zoals een BSN.
Ik sluit me aan bij @Vette73 dat het merkwaardig is dat een buitenlandse IBAN een probleem zou zijn voor een financiële instelling, aannemende dat je de bankrekening aanhoudt bij een EU-bank die onder toezicht staat, die voor zover ik weet te maken heeft met dezelfde regels als alle EU banken.

Ze zullen zeker willen zijn dat jij bent wie je zegt dat je bent en dat je bankrekening ook van jou is. Dat kan prima via een 'kopie id' en kopie bankafschrift, of desnoods een verificatiebetaling (dat laatste dus niet een iDeal betaling! maar dat je ze bv machtigt voor een automatische incasso op je rekening met in de omschrijving een unieke code; zoals PayPal het ook doet) .

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de achterliggende redenen zijn waarom er überhaupt uitzonderingen opgenomen zijn. Is dat inderdaad omwille van risico's op witwassen en terrorisme? Of zijn er andere goede redenen?
En regels kunnen uiteraard aangepast worden, als deze niet (meer) passen.

• JeroenE
  • Niet online
@Wally2002 Ja, maar die regels zijn dus ook dat je je klant goed moet kennen en weten wat er speelt. Dat is natuurlijk een lastiger verhaal als je een klant hebt die 1500 km verderop woont. Bovendien heb je dan als bank ook ineens te maken met andere fiscale wetgeving etc. Het is maar de vraag of die ene (lokale?) bank in Portugal alle ins en outs kent van de Nederlandse wetgeving en ook zin heeft om zijn handen daar aan te branden als blijkt dat ze wat verkeerd doen. Volgens mij zijn ze dit ook aan het harmoniseren, zodat ook Openbank aan de Nederlandse fiscus doorgeeft welke rekening je hebt etc.

Er kan natuurlijk een andere goede reden zijn die ik ook niet weet. Maar het zal geen toeval zijn dat zo'n beetje alle "grootbanken" dit niet willen. Juist de kleinere "fintech" spelers als N26 of Openbank zijn juist uitzonderingen omdat je daar wel als Nederlander die in Nederland woont een bankrekening kan open. Maar ook daar kan je volgens mij geen spaarrekening openen waarbij de tegenrekening dan bij een andere bank zit. Nog afgezien dat 1 specifieke tegenrekening ook achterhaald is. Waarom zou je bij het opnemen niet gewoon een bankrekening mogen opgeven?

Aan de andere kant zou het ook gek zijn als banken wel verplicht zijn om andere bankrekeningen te accepteren voor hun producten. Dan zou je kunnen krijgen dat je bij ING Nederland een bankpas aanvraagt, maar dan wil dat alles wat je er mee betaald van je Spaanse Santander bankrekening wordt afgeschreven.

• michael4500
  • Registratie: Oktober 2016
  • Niet online
Datisraar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:39:
Heb je je hier nog verder in verdiept? Paar jaar geleden ook naar deze 2 gekeken voor BE, maar om een echte fysieke bankpas te krijgen moest je toen in Belgie wonen geloof ik. En bij Argenta langskomen op kantoor. KBC had toen ook nog een gratis rekening trouwens en is daarna wel meer en meer kosten gaan rekenen en heeft toen ook maandelijkse pakketten geintroduceerd tegen betaling (soort ING met oranje pakket, basis pakket, royaalpakket e.d.)

Weet niet of dat allemaal inmiddels al veranderd is en het dus voor NL-ers nu wel mogelijk is incl. bankpas (met naast maestro ook bancontact of wat hebben ze daar ook al weer als 2e "netwerk" op de pinpas)?

[Voor 10% gewijzigd door michael4500 op 12-01-2023 17:16]

• Wally2002
JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
@Wally2002 Ja, maar die regels zijn dus ook dat je je klant goed moet kennen en weten wat er speelt. Dat is natuurlijk een lastiger verhaal als je een klant hebt die 1500 km verderop woont.
als we zo graag als 1 EU markt willen opereren moet en mag afstand geen punt zijn. En in de praktijk is de afstand ook geen punt, je kunt prima online een rekening openen zowel bij banken uit je thuisstaat als andere EU staten. Bankfilialen worden gesloten. En worst case, als een bank mij toch fysiek wil zien, en ik graag daar een product wil afnemen en het fysieke bezoek ervoor over heb, moet dat ook geen probleem zijn. Mits ik maar niet geweigerd wordt omdat ik toevallig geen betaalrekening heb uit de lidstaat waar ik de rekening wil openen.
Bovendien heb je dan als bank ook ineens te maken met andere fiscale wetgeving etc. Het is maar de vraag of die ene (lokale?) bank in Portugal alle ins en outs kent van de Nederlandse wetgeving en ook zin heeft om zijn handen daar aan te branden als blijkt dat ze wat verkeerd doen.
Volgens mij zijn ze dit ook aan het harmoniseren, zodat ook Openbank aan de Nederlandse fiscus doorgeeft welke rekening je hebt etc.
Het gaat idd om harmonisatie. Dat gaat denk ik breder dan alleen fiscale regels (inderdaad geven banken e.e.a. aan de fiscus door, maar in principe ben je zelf verantwoordelijk om e.e.a. netjes aan te geven - ik ben geen fiscalist). Banken kunnen hun licentie in de thuisstaat al in de hele EU 'paspoorten'.
Er kan natuurlijk een andere goede reden zijn die ik ook niet weet. Maar het zal geen toeval zijn dat zo'n beetje alle "grootbanken" dit niet willen. Juist de kleinere "fintech" spelers als N26 of Openbank zijn juist uitzonderingen omdat je daar wel als Nederlander die in Nederland woont een bankrekening kan open. Maar ook daar kan je volgens mij geen spaarrekening openen waarbij de tegenrekening dan bij een andere bank zit. Nog afgezien dat 1 specifieke tegenrekening ook achterhaald is. Waarom zou je bij het opnemen niet gewoon een bankrekening mogen opgeven?
Goed punt, ik neem aan dat bij totstandkoming van de wetgeving in het verleden er best wel overleg is tussen wetgever en bankensector en de grootbanken zullen ongetwijfeld hun belangen daarin behartigen. Nieuwe concurrenten zijn dan niet perse in hun belang.
Aan de andere kant zou het ook gek zijn als banken wel verplicht zijn om andere bankrekeningen te accepteren voor hun producten. Dan zou je kunnen krijgen dat je bij ING Nederland een bankpas aanvraagt, maar dan wil dat alles wat je er mee betaald van je Spaanse Santander bankrekening wordt afgeschreven.
dit laatste kan ik niet volgen. Er is m.i. onderscheid tussen een betaalrekening (waar je een pas voor hebt, en waar je betalingen mee kunt verrichten (via direct debit, online en fysiek) en betalingen op kunt ontvangen) en tussen een spaarrekening (waar er geen andere transacties plaatsvinden anders dan rente en stortingen en opnames van en naar de gekoppelde tegenrekening).
Tenzij je bedoeld dat je verplicht wordt om een betaalproduct af te nemen, terwijl je alleen geïnteresseerd bent in het spaarproduct van een bank.

• Vette73
JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
@Wally2002 Ja, maar die regels zijn dus ook dat je je klant goed moet kennen en weten wat er speelt. Dat is natuurlijk een lastiger verhaal als je een klant hebt die 1500 km verderop woont. Bovendien heb je dan als bank ook ineens te maken met andere fiscale wetgeving etc. Het is maar de vraag of die ene (lokale?) bank in Portugal alle ins en outs kent van de Nederlandse wetgeving en ook zin heeft om zijn handen daar aan te branden als blijkt dat ze wat verkeerd doen. Volgens mij zijn ze dit ook aan het harmoniseren, zodat ook Openbank aan de Nederlandse fiscus doorgeeft welke rekening je hebt etc.
'Mijn' probleem is juist niet dat ik 1500km verderop woon, maar als Nederlander in NL een NL-spaarrekrening wil openen met (in mijn geval een Duitse) buitenlandse iban als tegenrekening.

Zelf vind ik dat als iban-discriminatie aanvoelen, maar dat is, in het geval van van financiële instellingen, blijkbaar toegestaan.
Ik probeer alleen nog de reden hiervan te begrijpen.

• Datisraar
michael4500 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Heb je je hier nog verder in verdiept? Paar jaar geleden ook naar deze 2 gekeken voor BE, maar om een echte fysieke bankpas te krijgen moest je toen in Belgie wonen geloof ik. En bij Argenta langskomen op kantoor. KBC had toen ook nog een gratis rekening trouwens en is daarna wel meer en meer kosten gaan rekenen en heeft toen ook maandelijkse pakketten geintroduceerd tegen betaling (soort ING met oranje pakket, basis pakket, royaalpakket e.d.)

Weet niet of dat allemaal inmiddels al veranderd is en het dus voor NL-ers nu wel mogelijk is incl. bankpas (met naast maestro ook bancontact of wat hebben ze daar ook al weer als 2e "netwerk" op de pinpas)?
Jazeker! Om een Belgische rekening te openen:

Argenta: gratis, maar je moet inderdaad een van de kantoren bezoeken en kun je als Nederlander een rekening openen met bankpas.
Keytrade: online aan te vragen maar weet niet of het lukt, en je moet in België wonen voor een bankpas
Monese: accepteert (momenteel) geen aanvragen als je in Nederland online een rekening aanvraagt.
KBC: kan alleen als je in België woont of Belgische werkgever hebt

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 21:39
Raisin website:
Mogelijk enkele werkdagen vertraging in rekeningopening

Geachte klant, geïnteresseerde,

Vanwege het zeer hoge aantal aanvragen ondervindt u mogelijk een aantal werkdagen vertraging in de opening/bevestiging van uw Raisin-rekening (Raisin Bank) en/of uw deposito bij CKV Spaarbank.

Wij werken hard om de achterstand zo spoedig mogelijk weg te werken. Onze excuses voor het ongemak en we danken u voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Uw Raisin team
Ze hebben het druk zeg.
Waarom staat deze bank niet in het lijstje met gratis banken trouwens? Wordt vaak over gepraat hier namelijk.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:02
@dutchnltweaker: Omdat dit topic vooral over banken met gratis betaalrekeningen gaat? Raisin gaat over spaarproducten (spaarrekeningen, deposito's).
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee