Ik heb een betaalrekening bij de Openbank en ik loop tegen een probleem. Ik wil graag een deposito afsluiten bij een bank waarbij je in een noodgeval de deposito vroegtijdig kan beëindigen (ik heb een buffer op een direkt opvraagbare spaarrekening staan). De banken waar je dat kan, zijn vaak de banken waar je een Nederlands IBAN-nummer moet hebben. Aangezien het niet onder het kopje IBAN-discriminatie valt, kan je hier niet zoveel aan doen. Maar weten jullie Nederlandse banken die wel een Spaans IBAN-nummer accepteren?
Geen antwoord op je vraag, maar:smily01 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:48:
(…) Aangezien het niet onder het kopje IBAN-discriminatie valt, kan je hier niet zoveel aan doen. (…)
Valt dit er echt niet onder?
Ik weet dat veel financiële instellingen nog een NL IBAN verwachten. Mij is niet duidelijk of hier nu nog een wettelijke basis voor is en/of er uitzonderingen in de wetgeving zijn.
Mogelijke redenen voor die uitzonderingen zijn m.i. wel heel dun gezien hoe de markt er nu uit ziet en de EU deze juist open en transparant en EU breed maakt, we hebben het hier over banken met licentie die aan dezelfde EU regels moeten voldoen.
De enige reden die ik kan bedenken is de afgeleide identificatie die de NL (groot)banken je min of meer opleggen.
https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/smily01 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:48:
Ik heb een betaalrekening bij de Openbank en ik loop tegen een probleem. Ik wil graag een deposito afsluiten bij een bank waarbij je in een noodgeval de deposito vroegtijdig kan beëindigen (ik heb een buffer op een direkt opvraagbare spaarrekening staan). De banken waar je dat kan, zijn vaak de banken waar je een Nederlands IBAN-nummer moet hebben. Aangezien het niet onder het kopje IBAN-discriminatie valt, kan je hier niet zoveel aan doen. Maar weten jullie Nederlandse banken die wel een Spaans IBAN-nummer accepteren?
Ik zou dit gewoon aankaarten bij de partij waar je een deposito wil openen en ondertussen ook een melding maken hiervan. Heb dit laatst ook gedaan bij OV-chipkaart. Dat is notabene een onderneming waar de staat (indirect) volledig aandeelhouder is en werd buitenlandse IBAN niet geaccepteerd.Wat is IBAN-discriminatie?
Er is sprake van IBAN-discriminatie als uw betaalrekeningnummer geweigerd wordt omdat deze afkomstig is uit een ander Europees land. Dit kan in strijd zijn met de wet- en regelgeving: het is namelijk verplicht om rekeningnummers uit alle landen van EER te accepteren. Het Meldpunt is sinds 2014 actief om IBAN-discriminatie aan te pakken en klachten op te lossen.
[ Voor 10% gewijzigd door Elandenmelk op 10-01-2023 11:44 ]
Toevallig tegen hetzelfde aangelopen:smily01 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:48:
Ik heb alleen een N26 (betaal)rekening en ik wil een spaarrekening openen. Alle banken die een klein beetje rente geven vragen een NL-iban (en die heb ik dus niet).
Ik wilde dus ook gaan uitzoeken of dat onder iban-discriminatie valt.
Wellicht heeft een ander dit al eerder gedaan.
Ik heb een spaarrekening bij nationale nederlanden die gekoppeld is aan mijn Duitse IBAN. Het is geen deposito, maar ik zou niet verwachten dat dat anders werkt.
Ik kom al enkele jaren in de diverse topics m.b.t. de fintechs, en ben tot nu toe nog niemand tegen gekomen die eenduidig kan aangeven wat de huidige regelgeving is m.b.t. acceptatie van buitenlandse IBAN's door financiële instellingen.Vette73 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:30:
[...]
Toevallig tegen hetzelfde aangelopen:
Ik heb alleen een N26 (betaal)rekening en ik wil een spaarrekening openen. Alle banken die een klein beetje rente geven vragen een NL-iban (en die heb ik dus niet).
Ik wilde dus ook gaan uitzoeken of dat onder iban-discriminatie valt.
Wellicht heeft een ander dit al eerder gedaan.
Het is wel duidelijk dat de plaatselijke sportclub, telecomboer, of energieleverancier niet mag discrimineren maar financiële instellingen lijken een uitzondering te zijn.
Tot vrij recent was meestal het advies om nog een NL bankrekening aan te houden en waar mogelijk een klacht in te dienen bij de DNB, maar vervolgens hoorde je over de uitkomst van dat laatste niet veel meer over.
Wat niet echt helpt is dat de discussie over IBAN-discriminatie in verschillende topics speelt (er is geen centraal topic daarover voor zover mij bekend) en het vooralsnog relatief weinig mensen echt raakt doordat het algemene publiek (nog) niet echt geïnteresseerd is in een neobank/fintech, laat staan volledig overstappen.
bedankt voor jullie reacties! Op de website van de Nederlandse Bank https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/ onder de vraag "Vallen betalingen van een spaarrekening naar een vaste tegenrekening onder het verbod op IBAN-discriminatie?" vind je het antwoord. Het is geen IBAN-discriminatie.
Ongetwijfeld is er al over geschreven maar heb niet het hele topic doorgenomen.
Zie op de website van bunq het volgende: 1,31% rente, maandelijks uitbetaald.
Dus als ik nu 5000 euro op een bunq rekening zet, staat er volgende maand 5065 euro op en de maand daarna 5130? Lijkt me te mooi om waar te zijn toch?
Hoe moet ik dit duiden?
Dus als ik nu 5000 euro op een bunq rekening zet, staat er volgende maand 5065 euro op en de maand daarna 5130? Lijkt me te mooi om waar te zijn toch?
Hoe moet ik dit duiden?
Nee, het niet is 1,31% per maand.
Ongeveer 1/12 van die 1,31% krijg je per maand
Ongeveer 1/12 van die 1,31% krijg je per maand
Let me google that for youpeakrever schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:57:
Ongetwijfeld is er al over geschreven maar heb niet het hele topic doorgenomen.
Hoe moet ik dit duiden?
https://www.geld.nl/spare...je%20per%20maand%20krijgt.
Hier staat het met een rekenvoorbeeld uitgelegd.
Dank hiervoor. Ik begrijp het alleen niet:smily01 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:11:
bedankt voor jullie reacties! Op de website van de Nederlandse Bank https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/ onder de vraag "Vallen betalingen van een spaarrekening naar een vaste tegenrekening onder het verbod op IBAN-discriminatie?" vind je het antwoord. Het is geen IBAN-discriminatie.
- Ik woon en werk in NL en ik heb een NL-nationaliteit
- Het enige 'rare' is dat ik een DE-iban (N26) heb
Gevolg is dat ik geen spaarrekening kan openen. In DE stelt men als eis dat ik in DE moet wonen en in NL stelt men als eis dat ik een NL-iban moet hebben.
Is dit nu iban-discriminatie in NL of nationaliteits-discriminatie in DE?
@Vette73 Geen van beide. IBAN discriminatie is niet van toepassing op bankproducten.
Als men in DE wil dat je in DE woont heeft dat niets met je nationaliteit, maar met je woonplaats te maken.
Maar dat laatste is wel een beetje een technisch puntje want in het kader van het bestrijden van witwassen, fraude etc mogen financiële instellingen allerlei extra eisen stellen die een gewone winkel niet mag.
Dus de supermarkt om de hoek mag niet eisen dat jij betaalt met een Nederlandse betaalkaart of dat je bewijst dat je binnen 5 kilometer woont. Een bank mag dat in principe wel, als ze maar kunnen aantonen dat het nodig is in het kader van de bestrijding van witwassen, fraude etc.
Openbank heeft zelf trouwens ook spaarrekening, maar daar krijg je vast minder rente op dan elders. Ik dacht dat N26 ook zoiets had, maar dat is blijkbaar onlangs afgeschaft. Bij bunq kan je ook een gratis sparrekening openen dacht ik.
Op zich kan je dus nog wel 'ergens' een spaarrekening openen. Maar als je per se een of andere rekening bij die specifieke bank wil (want: meeste opbrengst) dan moet je dus wel kunnen voldoen aan de eisen die zij stellen.
Maar wellicht is dit meer een vraag voor een "waar krijg ik de meeste rente tegen welke voorwaarden" topic. Wellicht Het spaartopic - Deel 3 maar dat topic ken ik verder ook niet.
Als men in DE wil dat je in DE woont heeft dat niets met je nationaliteit, maar met je woonplaats te maken.
Maar dat laatste is wel een beetje een technisch puntje want in het kader van het bestrijden van witwassen, fraude etc mogen financiële instellingen allerlei extra eisen stellen die een gewone winkel niet mag.
Dus de supermarkt om de hoek mag niet eisen dat jij betaalt met een Nederlandse betaalkaart of dat je bewijst dat je binnen 5 kilometer woont. Een bank mag dat in principe wel, als ze maar kunnen aantonen dat het nodig is in het kader van de bestrijding van witwassen, fraude etc.
Openbank heeft zelf trouwens ook spaarrekening, maar daar krijg je vast minder rente op dan elders. Ik dacht dat N26 ook zoiets had, maar dat is blijkbaar onlangs afgeschaft. Bij bunq kan je ook een gratis sparrekening openen dacht ik.
Op zich kan je dus nog wel 'ergens' een spaarrekening openen. Maar als je per se een of andere rekening bij die specifieke bank wil (want: meeste opbrengst) dan moet je dus wel kunnen voldoen aan de eisen die zij stellen.
Maar wellicht is dit meer een vraag voor een "waar krijg ik de meeste rente tegen welke voorwaarden" topic. Wellicht Het spaartopic - Deel 3 maar dat topic ken ik verder ook niet.
Even en vraag hier over gratis banken in Europa. Ik ben op zoek naar een gratis bank in België. Ik kom uit op Argenta en Keytrade bank. Heeft iemand ervaring met bankieren van jullie met een of beide banken?
Mijn partner heeft Argenta, dat werkt geloof ik wel prima. Hebben ook gewoon kantoren
Monese heeft ook een BE ibanDatisraar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:39:
Even en vraag hier over gratis banken in Europa. Ik ben op zoek naar een gratis bank in België. Ik kom uit op Argenta en Keytrade bank. Heeft iemand ervaring met bankieren van jullie met een of beide banken?
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Kan je vanuit NL dan bij Monese aanvragen? Nederland staat niet in het lijstje. Veel andere landen wel.
Is ook geen Belgische bank met Max. 100.000€ garantie stelsel dacht ik ?
[ Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 11-01-2023 16:14 ]
Op zich had ik deze conclusie ook al getrokken, maar dat verandert niet dat ik het vreemd vind.JeroenE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:19:
@Vette73 Geen van beide. IBAN discriminatie is niet van toepassing op bankproducten.
In het kader van 'bestrijding van terrorisme en witwassen' begrijp ik niet wat de locatie van de tegenrekening ertoe doet.
Ik begrijp dat een spaarbank (net zoals elke bank) mijn identiteit en woonadres moet controleren/vaststellen. Aangenomen dat N26 dat bij mij ook goed en correct heeft gedaan zou het er niet toe moeten doen dat ik een tegenrekening met een DE-iban heb.
Of is het zo dat de spaarbank waar ik een rekening wil openen bij de bank van mijn tegenrekening dezelfde Vette73 is als de Vette73 die de spaarrekening probeert te openen?
In het kort dus: Ik snap dat een spaarbank eisen mag stellen, maar ik begrijp nog steeds niet wat, in dat kader, het probleem is van een buitenlandse iban.
@Vette73 Ik ken (gelukkig) die regels niet allemaal. Ik kan me goed voorstellen dat Nederlandse banken onderling hebben afgesproken om de persoonsgegevens van rekeninghouders uit te wisselen als een bankrekening (ook) wordt gebruikt voor de identificatie van een persoon. Maar het is natuurlijk maar de vraag of dat ook kan/mag als het een buitenlandse bank is.
Tenzij je een hele unieke naam hebt is alleen de tenaamstelling van een bankrekening natuurlijk niet genoeg om je identiteit vast te stellen, dus het moet wel om meer persoonsgegevens gaan dan de naam alleen. Zelfs een geboortedatum erbij is niet uniek, dus je moet ook gegevens uitwisselen zoals een BSN.
Tenzij je een hele unieke naam hebt is alleen de tenaamstelling van een bankrekening natuurlijk niet genoeg om je identiteit vast te stellen, dus het moet wel om meer persoonsgegevens gaan dan de naam alleen. Zelfs een geboortedatum erbij is niet uniek, dus je moet ook gegevens uitwisselen zoals een BSN.
Monese heeft een e-money licentie:Datisraar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:04:
[...]
Is ook geen Belgische bank met Max. 100.000€ garantie stelsel dacht ik ?
https://monese.com/gb/en/blog/keep-money-safeMonese accounts are e-money accounts, and they’re provided by our long-term partner PrePay Solutions (PPS), who is authorised and regulated by the FCA and the National Bank of Belgium (NBB) to issue e-money and provide payment services. As your account is provided by PPS, they’re also responsible for protecting your money.
At Monese, your money is protected through a process known as “safeguarding”.
Safeguarding means your money is kept separate from any money owned by Monese or PPS and it’s placed into a secure account with an authorised bank, or covered through an insurance policy or similar guarantee. We never lend your money to anyone and it’s always available to you, on demand.
There’s also no upper limit per customer or account for safeguarding. This means that all the money within your Monese account is protected.
Yaha!
Zoals ik het begrijp is een (centrale) bankgarantie flink steviger dan de garanties onder een e-money licentie. Vroega tenminste. Is dit veranderd?Fettel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:20:
[...]
Monese heeft een e-money licentie:
[...]
https://monese.com/gb/en/blog/keep-money-safe
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat een instantie onder toezicht valt van een nationale bank of een toezichthouder wil niet zeggen dat die nationale bank garant staat. Het toezicht is meestal beperkt tot het voorkomen van witwassen en financiering van terrorisme. Als de bank of verzekeringsmaatschappij waar je geld beheerd wordt omvalt, of Monese valt om en schuldeisers weten toch bij het gestalde geld te komen, ben je je geld kwijt en kun je bij niemand klagen.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Dit zegt het Franse beschermingsfonds (FDGR) er over (via Google translate):
De financiële instelling waar Monese (of een andere fintechspeler) je tegoed heeft geparkeerd zou er dus voor garant moeten staan. Maar indien die derde partij ook failliet zou gaan, dan zou het depositogarantiestelsel tot €100.000 toch nog in werking treden - als het om een volledige afgeschermde rekening gaat.
https://www.garantiedesde...tion-de-mon-etablissementHet geld van de klant wordt echter beschermd, hetzij door een speciale verzekering die door de instelling is afgesloten, hetzij door een tegoedrekening die is geopend bij een bank waarin deze fondsen zijn geïsoleerd. In geval van faillissement van de betalingsinstelling worden de fondsen van klanten beschermd door deze systemen (zie artikel L.522-17 van het Monetair en Financieel Wetboek). De FGDR grijpt niet in.
De FDGR zou alleen ingrijpen als de bank waarbij de betaalinstelling een afschermingsrekening had geopend, failliet zou gaan. In dit geval zou de depositogarantie van de FGDR van toepassing zijn op de volledige afgeschermde rekening, tot een limiet van € 100.000 voor elk van de klanten van de Electronischgeldinstelling.
De financiële instelling waar Monese (of een andere fintechspeler) je tegoed heeft geparkeerd zou er dus voor garant moeten staan. Maar indien die derde partij ook failliet zou gaan, dan zou het depositogarantiestelsel tot €100.000 toch nog in werking treden - als het om een volledige afgeschermde rekening gaat.
Yaha!
Ik sluit me aan bij @Vette73 dat het merkwaardig is dat een buitenlandse IBAN een probleem zou zijn voor een financiële instelling, aannemende dat je de bankrekening aanhoudt bij een EU-bank die onder toezicht staat, die voor zover ik weet te maken heeft met dezelfde regels als alle EU banken.JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:32:
@Vette73 Ik ken (gelukkig) die regels niet allemaal. Ik kan me goed voorstellen dat Nederlandse banken onderling hebben afgesproken om de persoonsgegevens van rekeninghouders uit te wisselen als een bankrekening (ook) wordt gebruikt voor de identificatie van een persoon. Maar het is natuurlijk maar de vraag of dat ook kan/mag als het een buitenlandse bank is.
Ze zullen zeker willen zijn dat jij bent wie je zegt dat je bent en dat je bankrekening ook van jou is. Dat kan prima via een 'kopie id' en kopie bankafschrift, of desnoods een verificatiebetaling (dat laatste dus niet een iDeal betaling! maar dat je ze bv machtigt voor een automatische incasso op je rekening met in de omschrijving een unieke code; zoals PayPal het ook doet) .
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de achterliggende redenen zijn waarom er überhaupt uitzonderingen opgenomen zijn. Is dat inderdaad omwille van risico's op witwassen en terrorisme? Of zijn er andere goede redenen?
En regels kunnen uiteraard aangepast worden, als deze niet (meer) passen.
@Wally2002 Ja, maar die regels zijn dus ook dat je je klant goed moet kennen en weten wat er speelt. Dat is natuurlijk een lastiger verhaal als je een klant hebt die 1500 km verderop woont. Bovendien heb je dan als bank ook ineens te maken met andere fiscale wetgeving etc. Het is maar de vraag of die ene (lokale?) bank in Portugal alle ins en outs kent van de Nederlandse wetgeving en ook zin heeft om zijn handen daar aan te branden als blijkt dat ze wat verkeerd doen. Volgens mij zijn ze dit ook aan het harmoniseren, zodat ook Openbank aan de Nederlandse fiscus doorgeeft welke rekening je hebt etc.
Er kan natuurlijk een andere goede reden zijn die ik ook niet weet. Maar het zal geen toeval zijn dat zo'n beetje alle "grootbanken" dit niet willen. Juist de kleinere "fintech" spelers als N26 of Openbank zijn juist uitzonderingen omdat je daar wel als Nederlander die in Nederland woont een bankrekening kan open. Maar ook daar kan je volgens mij geen spaarrekening openen waarbij de tegenrekening dan bij een andere bank zit. Nog afgezien dat 1 specifieke tegenrekening ook achterhaald is. Waarom zou je bij het opnemen niet gewoon een bankrekening mogen opgeven?
Aan de andere kant zou het ook gek zijn als banken wel verplicht zijn om andere bankrekeningen te accepteren voor hun producten. Dan zou je kunnen krijgen dat je bij ING Nederland een bankpas aanvraagt, maar dan wil dat alles wat je er mee betaald van je Spaanse Santander bankrekening wordt afgeschreven.
Er kan natuurlijk een andere goede reden zijn die ik ook niet weet. Maar het zal geen toeval zijn dat zo'n beetje alle "grootbanken" dit niet willen. Juist de kleinere "fintech" spelers als N26 of Openbank zijn juist uitzonderingen omdat je daar wel als Nederlander die in Nederland woont een bankrekening kan open. Maar ook daar kan je volgens mij geen spaarrekening openen waarbij de tegenrekening dan bij een andere bank zit. Nog afgezien dat 1 specifieke tegenrekening ook achterhaald is. Waarom zou je bij het opnemen niet gewoon een bankrekening mogen opgeven?
Aan de andere kant zou het ook gek zijn als banken wel verplicht zijn om andere bankrekeningen te accepteren voor hun producten. Dan zou je kunnen krijgen dat je bij ING Nederland een bankpas aanvraagt, maar dan wil dat alles wat je er mee betaald van je Spaanse Santander bankrekening wordt afgeschreven.
Heb je je hier nog verder in verdiept? Paar jaar geleden ook naar deze 2 gekeken voor BE, maar om een echte fysieke bankpas te krijgen moest je toen in Belgie wonen geloof ik. En bij Argenta langskomen op kantoor. KBC had toen ook nog een gratis rekening trouwens en is daarna wel meer en meer kosten gaan rekenen en heeft toen ook maandelijkse pakketten geintroduceerd tegen betaling (soort ING met oranje pakket, basis pakket, royaalpakket e.d.)Datisraar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:39:
Weet niet of dat allemaal inmiddels al veranderd is en het dus voor NL-ers nu wel mogelijk is incl. bankpas (met naast maestro ook bancontact of wat hebben ze daar ook al weer als 2e "netwerk" op de pinpas)?
[ Voor 10% gewijzigd door michael4500 op 12-01-2023 17:16 ]
als we zo graag als 1 EU markt willen opereren moet en mag afstand geen punt zijn. En in de praktijk is de afstand ook geen punt, je kunt prima online een rekening openen zowel bij banken uit je thuisstaat als andere EU staten. Bankfilialen worden gesloten. En worst case, als een bank mij toch fysiek wil zien, en ik graag daar een product wil afnemen en het fysieke bezoek ervoor over heb, moet dat ook geen probleem zijn. Mits ik maar niet geweigerd wordt omdat ik toevallig geen betaalrekening heb uit de lidstaat waar ik de rekening wil openen.JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
@Wally2002 Ja, maar die regels zijn dus ook dat je je klant goed moet kennen en weten wat er speelt. Dat is natuurlijk een lastiger verhaal als je een klant hebt die 1500 km verderop woont.
Het gaat idd om harmonisatie. Dat gaat denk ik breder dan alleen fiscale regels (inderdaad geven banken e.e.a. aan de fiscus door, maar in principe ben je zelf verantwoordelijk om e.e.a. netjes aan te geven - ik ben geen fiscalist). Banken kunnen hun licentie in de thuisstaat al in de hele EU 'paspoorten'.Bovendien heb je dan als bank ook ineens te maken met andere fiscale wetgeving etc. Het is maar de vraag of die ene (lokale?) bank in Portugal alle ins en outs kent van de Nederlandse wetgeving en ook zin heeft om zijn handen daar aan te branden als blijkt dat ze wat verkeerd doen.
Volgens mij zijn ze dit ook aan het harmoniseren, zodat ook Openbank aan de Nederlandse fiscus doorgeeft welke rekening je hebt etc.
Goed punt, ik neem aan dat bij totstandkoming van de wetgeving in het verleden er best wel overleg is tussen wetgever en bankensector en de grootbanken zullen ongetwijfeld hun belangen daarin behartigen. Nieuwe concurrenten zijn dan niet perse in hun belang.Er kan natuurlijk een andere goede reden zijn die ik ook niet weet. Maar het zal geen toeval zijn dat zo'n beetje alle "grootbanken" dit niet willen. Juist de kleinere "fintech" spelers als N26 of Openbank zijn juist uitzonderingen omdat je daar wel als Nederlander die in Nederland woont een bankrekening kan open. Maar ook daar kan je volgens mij geen spaarrekening openen waarbij de tegenrekening dan bij een andere bank zit. Nog afgezien dat 1 specifieke tegenrekening ook achterhaald is. Waarom zou je bij het opnemen niet gewoon een bankrekening mogen opgeven?
dit laatste kan ik niet volgen. Er is m.i. onderscheid tussen een betaalrekening (waar je een pas voor hebt, en waar je betalingen mee kunt verrichten (via direct debit, online en fysiek) en betalingen op kunt ontvangen) en tussen een spaarrekening (waar er geen andere transacties plaatsvinden anders dan rente en stortingen en opnames van en naar de gekoppelde tegenrekening).Aan de andere kant zou het ook gek zijn als banken wel verplicht zijn om andere bankrekeningen te accepteren voor hun producten. Dan zou je kunnen krijgen dat je bij ING Nederland een bankpas aanvraagt, maar dan wil dat alles wat je er mee betaald van je Spaanse Santander bankrekening wordt afgeschreven.
Tenzij je bedoeld dat je verplicht wordt om een betaalproduct af te nemen, terwijl je alleen geïnteresseerd bent in het spaarproduct van een bank.
'Mijn' probleem is juist niet dat ik 1500km verderop woon, maar als Nederlander in NL een NL-spaarrekrening wil openen met (in mijn geval een Duitse) buitenlandse iban als tegenrekening.JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:42:
@Wally2002 Ja, maar die regels zijn dus ook dat je je klant goed moet kennen en weten wat er speelt. Dat is natuurlijk een lastiger verhaal als je een klant hebt die 1500 km verderop woont. Bovendien heb je dan als bank ook ineens te maken met andere fiscale wetgeving etc. Het is maar de vraag of die ene (lokale?) bank in Portugal alle ins en outs kent van de Nederlandse wetgeving en ook zin heeft om zijn handen daar aan te branden als blijkt dat ze wat verkeerd doen. Volgens mij zijn ze dit ook aan het harmoniseren, zodat ook Openbank aan de Nederlandse fiscus doorgeeft welke rekening je hebt etc.
Zelf vind ik dat als iban-discriminatie aanvoelen, maar dat is, in het geval van van financiële instellingen, blijkbaar toegestaan.
Ik probeer alleen nog de reden hiervan te begrijpen.
Jazeker! Om een Belgische rekening te openen:michael4500 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:10:
[...]
Heb je je hier nog verder in verdiept? Paar jaar geleden ook naar deze 2 gekeken voor BE, maar om een echte fysieke bankpas te krijgen moest je toen in Belgie wonen geloof ik. En bij Argenta langskomen op kantoor. KBC had toen ook nog een gratis rekening trouwens en is daarna wel meer en meer kosten gaan rekenen en heeft toen ook maandelijkse pakketten geintroduceerd tegen betaling (soort ING met oranje pakket, basis pakket, royaalpakket e.d.)
Weet niet of dat allemaal inmiddels al veranderd is en het dus voor NL-ers nu wel mogelijk is incl. bankpas (met naast maestro ook bancontact of wat hebben ze daar ook al weer als 2e "netwerk" op de pinpas)?
Argenta: gratis, maar je moet inderdaad een van de kantoren bezoeken en kun je als Nederlander een rekening openen met bankpas.
Keytrade: online aan te vragen maar weet niet of het lukt, en je moet in België wonen voor een bankpas
Monese: accepteert (momenteel) geen aanvragen als je in Nederland online een rekening aanvraagt.
KBC: kan alleen als je in België woont of Belgische werkgever hebt
Raisin website:
Waarom staat deze bank niet in het lijstje met gratis banken trouwens? Wordt vaak over gepraat hier namelijk.
Ze hebben het druk zeg.Mogelijk enkele werkdagen vertraging in rekeningopening
Geachte klant, geïnteresseerde,
Vanwege het zeer hoge aantal aanvragen ondervindt u mogelijk een aantal werkdagen vertraging in de opening/bevestiging van uw Raisin-rekening (Raisin Bank) en/of uw deposito bij CKV Spaarbank.
Wij werken hard om de achterstand zo spoedig mogelijk weg te werken. Onze excuses voor het ongemak en we danken u voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Waarom staat deze bank niet in het lijstje met gratis banken trouwens? Wordt vaak over gepraat hier namelijk.
@dutchnltweaker: Omdat dit topic vooral over banken met gratis betaalrekeningen gaat? Raisin gaat over spaarproducten (spaarrekeningen, deposito's).
@Weicool: Ik weet niet goed wat ik van deze zzp rekening van de Rabobank moet denken, maar in principe is het een 'gratis' rekening:
Verwacht niet dat er veel animo voor zal zijn in ZZP-land, bij Knab ben je namelijk uiteindelijk goedkoper uit: https://www.knab.nl/zakelijk
https://www.rabobank.nl/b...-openen/rabo-zzp-rekeningVoor je zakelijke rekening wil je ongetwijfeld je kosten laag houden. Daarom betaal je bij ons als zzp’er alleen voor wat je gebruikt.
Flexibele zakelijke rekening zonder vaste kosten
Maandelijks opzegbaar, je zit nergens aan vast
Startersvoordeel: eerste 6 maanden alle Eurobetalingen gratis
Vanaf € 0,00 per maand
Verwacht niet dat er veel animo voor zal zijn in ZZP-land, bij Knab ben je namelijk uiteindelijk goedkoper uit: https://www.knab.nl/zakelijk
[ Voor 12% gewijzigd door U123456 op 29-01-2023 18:13 ]
Maar alleen 'gratis' als je 'm niet gebruikt. Dan heb je er ook niet veel aan. Je betaalt voor elk gebruik, bv. per transactie (zowel bij als af) 39 cent, en voor elke geldopname 1,25. Alles uiteraard ex BTW, want je moet ook nog ondernemer zijn.U123456 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:20:
@Weicool: Ik weet niet goed wat ik van deze zzp rekening van de Rabobank moet denken, maar in principe is het een 'gratis' rekening:
[...]
https://www.rabobank.nl/b...-openen/rabo-zzp-rekening
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
IBAN Zichtbaar bij inkomende transactiesxabre16v schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:22:
Domme vraag misschien maar waar staat "IZ" voor in de tabelletjes op openingspost?
Thanks. Bij Revolut is dit overigens wel zichtbaar als je het afschrift (pdf) van de transactie download. Beetje omslachtig maar is op deze manier wel zichtbaar.Weicool schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:34:
[...]
IBAN Zichtbaar bij inkomende transacties
Ik heb inmiddels mijn overzicht van gratis banken voor opnemen en betalen van vreemde valuta geupdate met Openbank:
Jazco2nd in "Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2"
In het kort ben je hiervoor vrijwel altijd met Openbank het beste af. Zeker als je cash gaat pinnen.
Als je geen cash nodig hebt in het buitenland, is OpenBank Travel van €8/mnd niet per se nodig, dan is N26 een optie (gratis betalen tot 5000 per dag).
Als je heel erg veel geld per dag gaat uitgeven is de combi Openbank+N26 een optie.
Verder kan je met Openbank zonder tussenkomst van Google betalen met je telefoon in vreemde valuta (alleen op Android dankzij directe NFC toegang).
Verder heb je wellicht meer voordelen bij Openbank dankzij hoge rente op spaarrekening en iets beter gevoel voor sommigen dat het gewoon een product van een grote bank is (Santander) ipv een startup/scaleup.
In het kort ben je hiervoor vrijwel altijd met Openbank het beste af. Zeker als je cash gaat pinnen.
Als je geen cash nodig hebt in het buitenland, is OpenBank Travel van €8/mnd niet per se nodig, dan is N26 een optie (gratis betalen tot 5000 per dag).
Als je heel erg veel geld per dag gaat uitgeven is de combi Openbank+N26 een optie.
Verder kan je met Openbank zonder tussenkomst van Google betalen met je telefoon in vreemde valuta (alleen op Android dankzij directe NFC toegang).
Verder heb je wellicht meer voordelen bij Openbank dankzij hoge rente op spaarrekening en iets beter gevoel voor sommigen dat het gewoon een product van een grote bank is (Santander) ipv een startup/scaleup.
Moet zeggen dat N26 en revolut ik het meeste gebruikt heb in het buitenland. Openbank minder, maar dat komt omdat ik het gevoel had dat openbank zonder die travel addon minder voordelig is. Die koers opslag bij het pinnen van cash met N26 valt niet tegen.Jazco2nd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:44:
Ik heb inmiddels mijn overzicht van gratis banken voor opnemen en betalen van vreemde valuta geupdate met Openbank:
@dutchnltweaker voor mij zelfde N26 en Revolut sinds 2014/2015, alleen voor buitenland. Mijn Openbank aanvraag loopt nog. In elk geval fijn als je cash nodig hebt dat je nu met 1 pas klaar bent en niet telkens de verschillende limieten en opslagen in het achterhoofd hoeft te houden.
Limiet valt wel mee toch, n26 heeft altijd een x percentage over elke andere valuta die je cash uit de automaat wil halen. Dat gaat soms aan de einde van de streep maar om ongeveer 10 a 20 cent max van de huidige wisselkoers.Jazco2nd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:13:
@dutchnltweaker voor mij zelfde N26 en Revolut sinds 2014/2015, alleen voor buitenland. Mijn Openbank aanvraag loopt nog. In elk geval fijn als je cash nodig hebt dat je nu met 1 pas klaar bent en niet telkens de verschillende limieten en opslagen in het achterhoofd hoeft te houden.
@dutchnltweaker
Huh ??
Als ik (het equivalent van) €1000 cash opneem bij N26 kost mij dat 17 euro. Dat valt niet mee hoor. Je betaald namelijk altijd 1.7%. Dit heb ik trouwens op een Caribisch eiland gedaan vorig jaar.. dat is dan praktisch even duur als cash opnemen met je ING Maestro bankpasje..
En Revolut is tot het equivalent van 200 euro gratis. Dus eerst Revolut tot 200.. daarna N26 etc. <-- gedoe.
Of gewoon Openbank gebruiken. Klaar. Die neemt zelfs de ATM-eigen kosten voor rekening. Als ik in 3 weken vakantie equivalent van 1000 euro cash nodig heb (in veel landen is cash vrij belangrijk), kan ik dus prima Openbank Travel voor een maandje nemen voor die €8.
Huh ??
Als ik (het equivalent van) €1000 cash opneem bij N26 kost mij dat 17 euro. Dat valt niet mee hoor. Je betaald namelijk altijd 1.7%. Dit heb ik trouwens op een Caribisch eiland gedaan vorig jaar.. dat is dan praktisch even duur als cash opnemen met je ING Maestro bankpasje..
En Revolut is tot het equivalent van 200 euro gratis. Dus eerst Revolut tot 200.. daarna N26 etc. <-- gedoe.
Of gewoon Openbank gebruiken. Klaar. Die neemt zelfs de ATM-eigen kosten voor rekening. Als ik in 3 weken vakantie equivalent van 1000 euro cash nodig heb (in veel landen is cash vrij belangrijk), kan ik dus prima Openbank Travel voor een maandje nemen voor die €8.
Hmm iemand ervaring met Yoursafe (https://www.yoursafe.com/) ? Zag met betalen via iDEAL ineens die naam er tussen staan. Bieden een gratis betaalrekening aan met een NL IBAN en dus zo te zien iDeal-ondersteuning. Debitcard kost eenmalig €29,50 als ik zo is op de site kijk.
Een tijdje terug ook gezien en even op de website gekeken. Toen leken ze zich nog vooral te richten op vluchtelingen geloof ik, om zo een NL IBAN te kunnen krijgen. Website lijkt nu aangepast. Straks even uitgebreider op desktop bekijken, al zal ik niet snel ING opzeggen na mijn ervaring met Moneyou.VHware schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:42:
Zag met betalen via iDEAL ineens die naam er tussen staan.
Die € 29,50 geldt per jaar (Yoursafe Debit Card annual fee). En als ik naar de overige kosten kijk, word ik er verder ook nog niet heel vrolijk van: https://www.yoursafe.com/en/price-chart.html.VHware schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:42:
Hmm iemand ervaring met Yoursafe (https://www.yoursafe.com/) ? Zag met betalen via iDEAL ineens die naam er tussen staan. Bieden een gratis betaalrekening aan met een NL IBAN en dus zo te zien iDeal-ondersteuning. Debitcard kost eenmalig €29,50 als ik zo is op de site kijk.
Ik zie het ja. NevermindTexMex schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:55:
[...]
Die € 29,50 geldt per jaar (Yoursafe Debit Card annual fee). En als ik naar de overige kosten kijk, word ik er verder ook nog niet heel vrolijk van: https://www.yoursafe.com/en/price-chart.html.
Kan je wellicht ook de debitcard niet aanvragen en wel de rekening openen?
Ik zou zeggen, probeer het uitdirk_mec schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:05:
Kan je wellicht ook de debitcard niet aanvragen en wel de rekening openen?
Nee dank je. Ik word niet vrolijk van de price list
Vergeet Europabank niet.Datisraar schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Jazeker! Om een Belgische rekening te openen:
Argenta: gratis, maar je moet inderdaad een van de kantoren bezoeken en kun je als Nederlander een rekening openen met bankpas.
Keytrade: online aan te vragen maar weet niet of het lukt, en je moet in België wonen voor een bankpas
Monese: accepteert (momenteel) geen aanvragen als je in Nederland online een rekening aanvraagt.
Gratis betaalrekening, gratis visa (geen maandelijkse kosten)
Je moet ook eenmalig naar het kantoor gaan maar daarna kan alles online.
@Asterion Dat is in België, maar ook voor niet-Belgen te openen?
https://www.europabank.be/nl/rekeningen-en-kaarten
[ Voor 5% gewijzigd door U123456 op 06-03-2023 20:18 ]
Vermoedelijk wel.U123456 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:17:
@Asterion Dat is in België, maar ook voor niet-Belgen te openen?
Mijn situatie is wel lichtjes anders. Ik heb daar een Visa kaart aangevraagd toen ik nog in België woonde.
Nu ik in Nederland woon kan ik online geen betaal- of spaarrekening openen maar het kantoor kan dit wel.
Bedankt nog voor de info! (Beetje late reactie van mij, niet veel op tweakers/het forum gezeten recent, vandaar).Datisraar schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Een bank die als fictief persoon "Ivanna B. Spanked" heeft neemt zichzelf ook niet heel serieusVHware schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:42:

Juist
Ze richten zich dan ook op wat shady business, in het filmpje op hun site kun je Ivanna zelfs zien.. een dame van lichte zeden..
Online ondernemers met een hoger risicoprofiel lijken inderdaad 1 van de doelgroepen te zijn:
https://www.yoursafe.com/en/index.htmlStart accepting credit cards for your website or online services. Yoursafe operates various solutions, even if your website is considered high-risk by VISA and Mastercard. Adult? No problem.
Correctie, de kaart kost jaarlijks die 29 euro..Jeldert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Een bank die als fictief persoon "Ivanna B. Spanked" heeft neemt zichzelf ook niet heel serieus![]()
[Afbeelding]
Datisraar schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Kan dit aan de TS toegevoegd worden? @WeicoolAsterion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:13:
[...]
Vergeet Europabank niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Contract opgenomen, helaas niet mogelijk om als Nederlander woonachtig in Nederland een rekening te openenAsterion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:13:
[...]
Vergeet Europabank niet.
@Munkie Hmm, wel jammer natuurlijk!
Zijn er zeker niet naast als ik ze even bekijk.
Vergeet de kosten ook niet!VHware schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:42:
Zijn er zeker niet naast als ik ze even bekijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Asterion op 08-03-2023 16:19 ]
Ik zag deze tussen de deelnemende banken van Google Pay staan:
https://www.joompay.com/
Het gaat hier om de fintech-dochter van de online marktplaats Joom.com. Het bedrijf opereert met een Luxemburgse e-money licentie.
https://www.joompay.com/
Het gaat hier om de fintech-dochter van de online marktplaats Joom.com. Het bedrijf opereert met een Luxemburgse e-money licentie.
Yaha!
@Fettel: Veel kosteloze features, wel betalen bij Joompay voor o.a.:
https://joompay.com/v2/our-feesPlastic card delivery for any new card order €5
Outgoing Bank Transfer 3 transfers per month free, then €1 each
Fysieke kaart ontvangen kost bij de meeste fintech-partijen wel enkele Euro's.U123456 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:39:
@Fettel: Veel kosteloze features, wel betalen bij Joompay voor o.a.:
[...]
https://joompay.com/v2/our-fees
Verder lijkt Joompay de zoveelste p2p-betaalapp te zijn. Met als extra toevoeging cashback op aankopen bij o.a. Joom.com, Amazon, Zara, Nike, Asos, Hello Fresh, Lego en AliExpress. De app zou 250.000 gebruikers hebben in voornamelijk Frankrijk, Duitsland en Spanje.
Er is sprake van een Luxemburgse IBAN rekening, maar verdere informatie is daarover amper te vinden. Ik vond enkel dat IBAN's beginnende met LU63 (Banque internationale à Luxembourg) of LU87 (Spuerkeess) worden gebruikt in de app. Bij die traditionele banken worden de tegoeden wellicht geparkeerd.
Edit: aangepast op basis van nieuwe informatie.
[ Voor 14% gewijzigd door Fettel op 15-03-2023 09:09 ]
Yaha!
Heb gisteren een gratis rekening bij Joom geopend:
Blijkt dat de Deense Banking Circle er achter zit, met diverse Europese vestigingen o.a. in Luxemburg en niet zoals hierboven gemeld Spuerkeess. Als je vanaf Revolut naar Joom overboekt zie je ook het logo van Banking Circle. Sinds 2019 heeft Banking Circle een bankvergunning in Luxemburg en werkt voor bedrijven als Joom. Dus denk dat Joom wel safe is.
Wat opvalt:
- Rekening is binnen 5 minuten geopend.
- inderdaad direct een Luxemburgse IBAN verkrijgen. (Als je in Nederland woont en werkt en geen link hebt met het land, is het anders vrijwel onmogelijk een LU rekening bij een bank te openen)
- Inkomende Instant Payment werkt nog niet voor 100% op de Joom rekening, via bijvoorbeeld Rabobank en Revolut en worden nog niet direct binnen 10 seconden bijgeboekt, maar binnen 10 minuten, hoewel Rabobank en Revolut aangaven dat het via IP overgemaakt is. Edit: wordt soms 1 dag later in de nacht bijgeboekt op je Joom rekening en in ieder geval door de weeks, bij de meeste banken binnen 10 minuten.
- uitgaande overboekingen vanaf Joom worden via Instant Payment - als de ontvangende bank meewerkt - overgeboekt.
- Cash back mogelijk bij sommige bedrijven.
- Debet Visa kaart is snel besteld en inmiddels binnen 1 week binnen. Kan betalen met Google Pay en Apple Pay.
- Support via chat aanwezig.
Tot zover de bevindingen.
Blijkt dat de Deense Banking Circle er achter zit, met diverse Europese vestigingen o.a. in Luxemburg en niet zoals hierboven gemeld Spuerkeess. Als je vanaf Revolut naar Joom overboekt zie je ook het logo van Banking Circle. Sinds 2019 heeft Banking Circle een bankvergunning in Luxemburg en werkt voor bedrijven als Joom. Dus denk dat Joom wel safe is.
Wat opvalt:
- Rekening is binnen 5 minuten geopend.
- inderdaad direct een Luxemburgse IBAN verkrijgen. (Als je in Nederland woont en werkt en geen link hebt met het land, is het anders vrijwel onmogelijk een LU rekening bij een bank te openen)
- Inkomende Instant Payment werkt nog niet voor 100% op de Joom rekening, via bijvoorbeeld Rabobank en Revolut en worden nog niet direct binnen 10 seconden bijgeboekt, maar binnen 10 minuten, hoewel Rabobank en Revolut aangaven dat het via IP overgemaakt is. Edit: wordt soms 1 dag later in de nacht bijgeboekt op je Joom rekening en in ieder geval door de weeks, bij de meeste banken binnen 10 minuten.
- uitgaande overboekingen vanaf Joom worden via Instant Payment - als de ontvangende bank meewerkt - overgeboekt.
- Cash back mogelijk bij sommige bedrijven.
- Debet Visa kaart is snel besteld en inmiddels binnen 1 week binnen. Kan betalen met Google Pay en Apple Pay.
- Support via chat aanwezig.
Tot zover de bevindingen.
[ Voor 68% gewijzigd door Datisraar op 26-03-2023 18:03 ]
Prostitutie is legaal maar Nederlandse banken weigeren mee te werken.xabre16v schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:02:
Ze richten zich dan ook op wat shady business, in het filmpje op hun site kun je Ivanna zelfs zien.. een dame van lichte zeden..
Daarmee veroorzaak je juist "shady business" en kun je niet pinnen op de Wallen.
Deze (Nederlandse) BV springt niet alleen op het gat in de markt dat banken hebben achtergelaten door legale sekswerkers en legale wietkwekers uit voorzorg (of uit "ideologie") te behandelen als criminelen, maar ook op de behoefte aan anonimiteit vanwege het steeds intoleranter worden van de maatschappij en het doxen door activisten (of eerwraak van je familie) als die er achter komen dat je het "verkeerde" werk of een "verkeerde" mening hebt of aan een "verkeerde" organisatie doneert (zoals te zien in het promofilmpje).Jeldert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Een bank die als fictief persoon "Ivanna B. Spanked" heeft neemt zichzelf ook niet heel serieus![]()
[Afbeelding]
De "Ivanna B. Spanked" is dan ook geen fictieve klant, maar duidelijk een nep-personage om te laten zien dat je betaalkaart en betalingen niet op je echte naam komen te staan. Er is een groeiende behoefte aan dat soort dienstverlening die je voorheen voornamelijk in de VS en in Canada zag, zoals MySudo Virtual Cards of Privacy.com.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Op welke naam komen ze dan te staan? Zie je die nepnaam dan ook op je jaaroverzicht?Sando schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:44:
[...]
De "Ivanna B. Spanked" is dan ook geen fictieve klant, maar duidelijk een nep-personage om te laten zien dat je betaalkaart en betalingen niet op je echte naam komen te staan.
Vraag, wat is het voordeel of use case van betaalrekeningen zonder depositogarantie? Zoals een Wise, Bankera, verse?
Wise vooral voor de mogelijkheid bv van USD te kunnen ontvangen of versturen alsof je in de VS zit. Zelfde geldt voor Australische Dollars alsof je een Australisch bankaccount hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door VHware op 05-04-2023 16:53 ]
Is dat de enige voordeel of zijn er meer dingen om het erbij te hebben?VHware schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:52:
Wise vooral voor de mogelijkheid bv van USD te kunnen ontvangen of versturen alsof je in de VS zit. Zelfde geldt voor Australische Dollars alsof je een Australisch bankaccount hebt.
Je kunt bij Wise daadwerkelijk geld in andere valuta dan Eur op de rekening hebben. Bij betalingen in die valuta heb je dan niet dat er gewisseld moet worden. Verder zijn de wisselkoersen zelf vaak wel veel interessanter dan van bv de Nederlandse banken.dutchnltweaker schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:46:
[...]
Is dat de enige voordeel of zijn er meer dingen om het erbij te hebben?
tnx.VHware schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:04:
[...]
Je kunt bij Wise daadwerkelijk geld in andere valuta dan Eur op de rekening hebben. Bij betalingen in die valuta heb je dan niet dat er gewisseld moet worden. Verder zijn de wisselkoersen zelf vaak wel veel interessanter dan van bv de Nederlandse banken.
Is er een grote verschil met een wise en of revolut bt?
Hoe kan zo’n BV ooit aan de anti witwas richtlijn voldoen?
Sando schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Deze (Nederlandse) BV springt niet alleen op het gat in de markt dat banken hebben achtergelaten door legale sekswerkers en legale wietkwekers uit voorzorg (of uit "ideologie") te behandelen als criminelen, maar ook op de behoefte aan anonimiteit vanwege het steeds intoleranter worden van de maatschappij en het doxen door activisten (of eerwraak van je familie) als die er achter komen dat je het "verkeerde" werk of een "verkeerde" mening hebt of aan een "verkeerde" organisatie doneert (zoals te zien in het promofilmpje).
De "Ivanna B. Spanked" is dan ook geen fictieve klant, maar duidelijk een nep-personage om te laten zien dat je betaalkaart en betalingen niet op je echte naam komen te staan. Er is een groeiende behoefte aan dat soort dienstverlening die je voorheen voornamelijk in de VS en in Canada zag, zoals MySudo Virtual Cards of Privacy.com.
Ik zou ze eens eerst zelf moeten uitproberen, kijken of alles klopt en reviewen: welke zou ik het eerste zelf moeten uitproberen?
Brent schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:23:
[...]
[...]
Kan dit aan de TS toegevoegd worden? @Weicool
Ideologie staat niet in de richtlijn. Dat is een keuze van de banken zelf.Weicool schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:12:
Hoe kan zo’n BV ooit aan de anti witwas richtlijn voldoen?
Voor exploitanten is het dus onmogelijk om een zakelijke Nederlandse rekening te openen. Ze zullen dus een buitenlandse rekening moeten hebben, of met deze BV moeten werken.Bij de ASN Bank, SNS Bank en Triodos Bank worden investeringen en beleggingen in sekswerk expliciet geweigerd. (...) Bij Triodos Bank wordt alles dat met pornografie te maken heeft geweigerd. Van de veertien banken die in Nederland een zakelijke rekening aanbieden, zegt enkel de online bank Knab expliciet dat sekswerkers welkom zijn. Dit geldt overigens niet voor exploitanten: zij worden [wel] door Knab geweigerd.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Voor degenen die hier de gratis Revolut en Wise bank rekening hebben; ik heb al een paar jaar Revolut voor ‘erbij’, maar onlangs ook bij gratis Wise een IBAN geopend om te kijken hoe dat bevalt. Hierboven zijn al wat verschillen aangegeven, maar wat vinden jullie van support van beide banken?
Ik zie het al bij Wise: die zijn in het weekend niet bereikbaar, bij Revolut via de chat wel.
Ik zie het al bij Wise: die zijn in het weekend niet bereikbaar, bij Revolut via de chat wel.
[ Voor 44% gewijzigd door Datisraar op 08-04-2023 12:57 ]
Ik wil graag gebruik maken van een gratis bank voor mijn 'vaste lasten rekening'. Ik ga er dus geen boodschappen etc van doen. Bij welke bank kan ik zonder problemen de wegenbelasting, hypotheek, gemeentebelastingen etc vanaf laten schrijven? Je krijgt namelijk wel een buitenlandse IBAN en ik wil wel een automatische incasso willen doen. Welke raden jullie aan?
Ideal is alleen bij revolut als ik het juist heb?
wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderCP op 18-04-2023 14:11 ]
Elke bank met een IBAN zou daarvoor moeten werken, want is wetgeving. En ja, alleen Revolut heeft iDeal ondersteuning.AlexanderCP schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:10:
Ik wil graag gebruik maken van een gratis bank voor mijn 'vaste lasten rekening'. Ik ga er dus geen boodschappen etc van doen. Bij welke bank kan ik zonder problemen de wegenbelasting, hypotheek, gemeentebelastingen etc vanaf laten schrijven? Je krijgt namelijk wel een buitenlandse IBAN en ik wil wel een automatische incasso willen doen. Welke raden jullie aan?
Verwijderd
Revolut werkt voortreffelijk bij mij echt gebruik ik hem sporadisch, ik zet er alleen geld op als ik hem ga gebruiken. OpenBank vindt ik bizar slecht en duurt dagen > ING en geen ideal.
Voor wat je wilt m.b.t. de vaste lasten werkt in principe elke gratis bank, want je krijgt een EU IBAN nummer.AlexanderCP schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:10:
Daarvan moeten bedrijven, zoals hiervoor ook gemeld, automatisch vanaf schrijven en men mag niet discrimineren op IBAN.
Als ze dat toch doen, maakt het eigenlijk ook niet welke gratis bank aangezien ze allemaal een buitenlandse IBAN hebben (zie topic start).
Overigens heb ik het beeld dat het bij belastingen (rijk, gemeente, waterschap) wel goed zit qua IBAN acceptatie. Aangezien ze ook een voorbeeldfunctie hebben is de kans groot dat ze hun zaakjes voor elkaar hebben. Idem voor grote bedrijven die veel klanten hebben en dus ook de nodige klanten met een buitenlandse IBAN.
Persoonlijk zou ik wel voor een bank met depositogarantiestelsel gaan. Van de 4 gratis banken (zie opening post) heb ik zelf N26, Revolut en Vivid.
Ik zou wegblijven bij Vivid (het gratis product heeft als ondersteuning alleen een chatbot, alleen bij calamiteiten kun je een nr bellen; bovendien rommelde het bij hun onderliggende bank Solaris in de afgelopen periode en de productvoorwaarden worden om de haverklap aangepast).
N26 heeft prima basisfunctionaliteit die al jaren min of meer hetzelfde is. Lekker stabiel. Wel waren ze te hard aan het groeien in 2021 waardoor ze onder verscherpt toezicht zijn komen te staan van BaFin en was er boete opgelegd. Vorig jaar hebben ze ook in Italië extra maatregelen moeten treffen in het kader van witwassen.
Ik zie dat ze de afgelopen periode veel nieuwe bestuurders en andere sleutelfiguren hebben.
Revolut is m.i. de beste gratis bank: prima app en veel functionaliteit, vooral ook met vreemde valuta. Ik gebruik deze zelf ook voor het grootste deel van mijn vaste lasten (alhoewel ik nog steeds een Legacy bank heb ivm hypotheek). iDeal en instant payments maken het plaatje compleet.
Dankjulliewel. Ik ga dan voorlopig voor Revolut, voornamelijk door Ideal.is het wel zo dat je niet kan zien van wie je geld ontvangt? Ik las daar zoiets over?
Ik ga voor m'n vaste lasten komende week dan overal m'n rekeningnummer proberen te wijzigen
Ik ga voor m'n vaste lasten komende week dan overal m'n rekeningnummer proberen te wijzigen
Mij viel op dat plutus niet meer via Litouwen of het Verenigd Koninkrijk loopt, maar via een Nederlandse IBAN van Modulr, die vorig jaar een Nederlandse EMI vergunning heeft gekregen van de Nederlandse Bank: https://www.modulrfinance.com/about-modulr#meet-the-team
Weet iemand waarom dat beter is in Nederland dan in Litouwen?
Weet iemand waarom dat beter is in Nederland dan in Litouwen?
[ Voor 21% gewijzigd door Weicool op 21-04-2023 19:43 ]
Het is wat verstopt maar je kunt wel zien van welk IBAN je geld ontvangen hebt in Revolut.AlexanderCP schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:38:
Dankjulliewel. Ik ga dan voorlopig voor Revolut, voornamelijk door Ideal.is het wel zo dat je niet kan zien van wie je geld ontvangt? Ik las daar zoiets over?
Transactie openen > bij Afschrift kiezen voor Downloaden. Daar zie je de naam en IBAN van de persoon die geld aan jou heeft overgemaakt.
Over Revolut gesproken, wat denken jullie over de spaarrentes van 2,14% voor de Eurorekening en 3,54% voor de dollarrekening inclusief deposito garantie bij revolut
[ Voor 4% gewijzigd door Weicool op 22-04-2023 21:22 ]
Waar zou dit in de app te vinden zijn?Weicool schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:21:
Over Revolut gesproken, wat denken jullie over de spaarrentes van 2,14% voor de Eurorekening en 3,54% voor de dollarrekening inclusief deposito garantie bij revolut
Niet beschikbaar in Nederland, of is er iets nieuws waar Revolut mij nog niet over geïnformeerd heeft.Weicool schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:21:
In Nederland word er geen rente gegeven over je spaargeld, zou uiteraard later dit jaar kunnen veranderen. Enige producten waar rendement op kan zitten zijn aandelen, crypto en edelmetalen.
Volgens mij krijg je deze rente percentages alleen bij metal. Gratis alleen een hele lage rente. Alleen zie ik dit niet in de app.
Niet zozeer de nationaliteit zal relevant zijn, maar het land waar hij/zij woont.Youtl schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:57:
[...]
Bij Vaults krijg ik dit niet te zien, sta je ingeschreven als Nederlander bij Revolut?
Ben gewoon Nederlands en woon er ook. Ook nooit mail gehad dat ik rente zou krijgen op de vaults. Ook nooit gezien terwijl ik meerdere vaults en ook in Euro's, ponden en dollarsWally2002 schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:12:
[...]
Niet zozeer de nationaliteit zal relevant zijn, maar het land waar hij/zij woont.
Idem hier.glatuin schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:56:
[...]
Ben gewoon Nederlands en woon er ook. Ook nooit mail gehad dat ik rente zou krijgen op de vaults. Ook nooit gezien terwijl ik meerdere vaults en ook in Euro's, ponden en dollars
Denk dat @Weicool elders woont, of Revolut is zaken aan het testen.
Hopelijk reageert hij hier nog.
Vaults met rente is geloof ik ook in Europa geïntroduceerd. Kan ook zijn dat ik in een testgroep zit, had eerder dit jaar ook de uitnodiging voor Revolut Ultra ontvangen.Wally2002 schreef op maandag 24 april 2023 @ 04:23:
[...]
Idem hier.
Denk dat @Weicool elders woont, of Revolut is zaken aan het testen.
Hopelijk reageert hij hier nog.
@Weicool Het punt is dat de rente opties bij de vault hier dus niet zichtbaar is, en op de Nederlandse Revolut site ook niet wordt genoemd.
Ik heb het standaard account.
Waar woon je (of niet)?
Wat ook zou kunnen is dat spaarrekeningen (nog) niet in NL aangeboden mogen worden.
Ik heb het standaard account.
Waar woon je (of niet)?
Wat ook zou kunnen is dat spaarrekeningen (nog) niet in NL aangeboden mogen worden.
Hoelang duren overschrijvingen van en naar revolut? Bv vanaf ING
Ik zie op de site dat het tot 1 werkdag kan duren. Dat betekent dat er in het weekend geen betalingsverkeer is. Wat is jullie ervaring?
Ik zie op de site dat het tot 1 werkdag kan duren. Dat betekent dat er in het weekend geen betalingsverkeer is. Wat is jullie ervaring?
[ Voor 52% gewijzigd door AlexanderCP op 24-04-2023 14:46 ]
Mijn ervaring met banken welke nog geen IP hebben met Revolut het volgende; voor 12:00 uur 's middags dezelfde dag nog. Na 12:00 uur de volgende dag.
ASN (Volksbank) van en naar Revolut is bij mij sinds een paar maanden altijd instant. ING zal op termijn wel volgen.AlexanderCP schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:41:
Hoelang duren overschrijvingen van en naar revolut? Bv vanaf ING
Ik hebb een paar keer gehad dat het niet instant was via ING, dat ligt volgens mij meer aan ING dan aan Revolut, maar als ik het via applepay doe is het instant..... doe er je voordeel mee :-)kwon schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:10:
[...]
ASN (Volksbank) van en naar Revolut is bij mij sinds een paar maanden altijd instant. ING zal op termijn wel volgen.