Dat klopt grotendeels, alleen als Revolut ooit omvalt moet je voor je centjes bij de Litouwse centrale bank zijn, c.q daar aankloppen en niet bij de DNB.dutchnltweaker schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Dat klopt toch ook? Valt onder het Europees depositogarantie stelsel.
Anoniem: 981489
Heb me reactie aangepast zodat duidelijker is waar ik op reageer.dutchnltweaker schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Dat klopt toch ook? Valt onder het Europees depositogarantie stelsel.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 981489 op 05-10-2022 19:30 ]
Mijn grootste probleem met Revolut (maar ook N26) is de zeer agressieve manier waarmee ze met je persoonlijke data omgaan. Ze verkopen het en loggen veel. Ik wil niet zeggen dat het niet redelijk is (de basisdienst is immers gratis) maar ik voel me daar niet helemaal lekker bij als het gaat om gebruik als primaire rekening. Je financiën zijn immers een dagboek van hoe je in het leven staat. Openbank is vergelijkbaar met de traditionele Nederlandse banken als het om privacy beleid gaat.
Heb je een bron van wat ze doen?balken07 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:18:
Mijn grootste probleem met Revolut (maar ook N26) is de zeer agressieve manier waarmee ze met je persoonlijke data omgaan. Ze verkopen het en loggen veel. Ik wil niet zeggen dat het niet redelijk is (de basisdienst is immers gratis) maar ik voel me daar niet helemaal lekker bij als het gaat om gebruik als primaire rekening. Je financiën zijn immers een dagboek van hoe je in het leven staat. Openbank is vergelijkbaar met de traditionele Nederlandse banken als het om privacy beleid gaat.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
https://www.consumentenbo...st-jonge-banken-slordiger
Bovenstaande link is vervolg op onderstaande link.
https://www.consumentenbo...anken-slordig-met-privacy
Zijn wel 2 artikelen uit 2020, hoe relevant zijn die nog? Want misschien zijn er in die 2 kaar al wat dingen veranderd?balken07 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
https://www.consumentenbo...st-jonge-banken-slordiger
Bovenstaande link is vervolg op onderstaande link.
https://www.consumentenbo...anken-slordig-met-privacy
Dan zou dat wel genoemd zijn inmiddels. Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat er een ander beleid gevoerd zou worden, aangezien er geld mee verdiend wordt. Het basisproduct is immers gratis.dutchnltweaker schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Zijn wel 2 artikelen uit 2020, hoe relevant zijn die nog? Want misschien zijn er in die 2 kaar al wat dingen veranderd?
Net als bij Meta; alles wat gratis is niet gratis; je bent als consument het product. En dat is dus ook bij de gratis Neo banken accounts, er moet op de een of andere manier aan ons verdiend worden en begrijp ik - hoewel verre van leuk- wel . Voor mij o.a. een reden om N26 en Revolut niet als hoofdrekening te gebruiken. Wat wel belangrijk is dat iedereen dit weet, zodat iedereen een keuze kan maken deze Neo banken veel, weinig of niet te gebruiken.balken07 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:20:
[...]
Dan zou dat wel genoemd zijn inmiddels. Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat er een ander beleid gevoerd zou worden, aangezien er geld mee verdiend wordt. Het basisproduct is immers gratis.
Mijn conclusie is dat de ideale bank niet bestaat. Elke bank heeft leuke opties maar geen heeft alles.
Revolut staat bij mijn bovenaan. Hier vind ik het jammer dat je maar 1 IBAN kunt hebben en niet een tweede die je vervolgens kan delen met iemand.
Voordelen zijn ideal betalingen en de instand payments.
Nadeel is weer dat ik al regelmatig gehad heb dat betalingen van abonnementen via Revolut geweigerd worden.
Bij Vivid zou dit wel kunnen maar deze optie is al maanden buiten werking. Vivid vond ik heel aantrekkelijk vanwege de cashbacks maar deze zijn inmiddels tot een dieptepunt gedaald. Vivid kent ook geen aankoopverzekering op de creditkaart zelfs niet bij prime lidmaatschap
N26 werkt prima maar is wel heel basic en ligt toch wel behoorlijk onder vuur met witwassen. Ook weinig vernieuwingen.
Openbank heb ik in begin fase gehad maar de app vond ik van zo'n droevig niveau dat ik die er maar uitgegooid heb.
Bunq qua mogelijkheden heel goed maar daar zijn de prijzen omhoog geschoten. Nu wil ik best 2,99 p/m betalen maar de extra's die je dan krijgt zijn zo basic dat ik dat het betalen niet waard vind.
Overall is voor mij Revolut nog het best werkend.
Revolut staat bij mijn bovenaan. Hier vind ik het jammer dat je maar 1 IBAN kunt hebben en niet een tweede die je vervolgens kan delen met iemand.
Voordelen zijn ideal betalingen en de instand payments.
Nadeel is weer dat ik al regelmatig gehad heb dat betalingen van abonnementen via Revolut geweigerd worden.
Bij Vivid zou dit wel kunnen maar deze optie is al maanden buiten werking. Vivid vond ik heel aantrekkelijk vanwege de cashbacks maar deze zijn inmiddels tot een dieptepunt gedaald. Vivid kent ook geen aankoopverzekering op de creditkaart zelfs niet bij prime lidmaatschap
N26 werkt prima maar is wel heel basic en ligt toch wel behoorlijk onder vuur met witwassen. Ook weinig vernieuwingen.
Openbank heb ik in begin fase gehad maar de app vond ik van zo'n droevig niveau dat ik die er maar uitgegooid heb.
Bunq qua mogelijkheden heel goed maar daar zijn de prijzen omhoog geschoten. Nu wil ik best 2,99 p/m betalen maar de extra's die je dan krijgt zijn zo basic dat ik dat het betalen niet waard vind.
Overall is voor mij Revolut nog het best werkend.
Ben van plan om van Revolut mijn primaire bank te maken. Heb nog Openbank en N26. Dan gaat de Rabo eruit. Ik zie dat er bij Revolut geen mogelijkheid is om incasso's te Whitelisten net als bij de Rabo. Maestro kaart gaat er toch uit dus die ga ik niet missen. Jammer dat niet meer banken pinnen zonder pas aanbieden zoals de ABN Amro. Dan kan dat plastic kaartje ook weg. Hoe doen mensen het eigenlijk met contant geld? Volgens mij kan je via WU contant geld naar buitenlandse banken sturen? Of (gratis?) via Paysafecash (beperkt aantal punten) en dan naar Monese. Monese kan je dan weer niet in NL openen.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Heb het ook een tijdje zonder NL bankrekening gedaan, maar houd er rekening mee dat je tegen wat problemen gaat aanlopen. Storten/opnemen bij spaar- en beleggingsrekeningen is veelal alleen met een NL bankrekening mogelijk en identificeren via iDIN kan ook niet zonder (al doen daar ook weer niet álle banken aan mee).Hyena schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 02:24:
Ben van plan om van Revolut mijn primaire bank te maken. Heb nog Openbank en N26. Dan gaat de Rabo eruit. Ik zie dat er bij Revolut geen mogelijkheid is om incasso's te Whitelisten net als bij de Rabo. Maestro kaart gaat er toch uit dus die ga ik niet missen. Jammer dat niet meer banken pinnen zonder pas aanbieden zoals de ABN Amro. Dan kan dat plastic kaartje ook weg. Hoe doen mensen het eigenlijk met contant geld? Volgens mij kan je via WU contant geld naar buitenlandse banken sturen? Of (gratis?) via Paysafecash (beperkt aantal punten) en dan naar Monese. Monese kan je dan weer niet in NL openen.
Niet alleen bij spaar- en beleggingsrekeningen maar ook andere financiële producten zoals creditcards.budjepaul schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Heb het ook een tijdje zonder NL bankrekening gedaan, maar houd er rekening mee dat je tegen wat problemen gaat aanlopen. Storten/opnemen bij spaar- en beleggingsrekeningen is veelal alleen met een NL bankrekening mogelijk en identificeren via iDIN kan ook niet zonder (al doen daar ook weer niet álle banken aan mee).
@Hyena ook bij andere bedrijven kun je tegen problemen aanlopen. Van klein ongemak zoals contact op moeten nemen met een helpdesk omdat het online formulier geen buitenlandse IBANs slikt tot het handmatig moeten overmaken omdat de software van de administratie het niet ondersteund. Gelukkig zijn de meeste bedrijven wel zover dat ze zich aan de wet houden en niet aan IBAN discriminatie doen.
Tenslotte is of was Revolut soms uitgesloten in het rijtje banken bij een iDeal betaling. Rabobank omnikassa bijvoorbeeld. Tikkie is ook berucht, maar daar verscheen laatst wel revolut toen ik op die manier een betaling deed.
Voor spaarrekeningen zijn er ook alternatieven zoals Nexo met hogere rentes, maar zonder depositogarantie. Voor prepaid creditcards ('debitcards') kun je ook bij Nexo terecht. Voor beleggingen kun je gewoon bij Revolut terecht, en zijn er alternatieven zoals BUX en Trading212. Voor een creditcard kun je bijvoorbeeld een Euroclix ICS mastercard creditcard of American Express creditcard aanvragen.Wally2002 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:30:
[...]
Niet alleen bij spaar- en beleggingsrekeningen maar ook andere financiële producten zoals creditcards.
[ Voor 4% gewijzigd door Weicool op 29-10-2022 19:04 ]
Ja en daarmee vervalt het dus als realistisch alternatief voor het gewone sparen. Het is namelijk niet hetzelfde want zoals je zegt, je hebt 0,0 garantie. Zie Celsius, waarbij je blij mag zijn als je straks pennies on the dollar terugkrijgt als je daarin zat. Nog los van het feit dat we dan jaren verder zijn. Daaronder zitten ook mensen die al hun life savings daarin hadden gestopt, hoe dom ook.Weicool schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:00:
[...]
Voor spaarrekeningen zijn er ook alternatieven zoals Nexo met hogere rentes, maar zonder depositogarantie.
Snap de aantrekkingskracht van gratis banken en ze dienen ook zeker handige doelen, zoals als boodschappenrekening. En als er straks een mogelijkheid komt met NL IBANs, is het helemaal top. Maar op dit moment is in ieder geval minimaal één Nederlandse bankrekening hebben, erg handig.
Werkt dit met een niet-NL IBAN? Ik heb het zelf niet geprobeerd maar had begrepen dat men een NL IBAN wil zien bij aanvraag.Weicool schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:00:
[...]
Voor een creditcard kun je bijvoorbeeld een Euroclix ICS mastercard creditcard of American Express creditcard aanvragen.
Bij mij is het uiteindelijk bij alle organisaties die ik wilde gelukt om mijn LT IBAN te laten instellen, behalve 1 bedrijf: ANWB Parkeren uitgevoerd door Yellowbrick. Ze zeggen dat hun systeem het niet ondersteunt een buitenlandse IBAN. Ik geloof persoonlijk niet dat er technische beperkingen zijn, maar het zal wel vanuit gemak zijn, geen handwerk hoeven doen. Ze bieden overigens ook betalen via CC aan en dan werkt het alsnog. Misschien alleen waar duurder voor ze dan een incasso geweest was.Wally2002 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:30:
[...]
Niet alleen bij spaar- en beleggingsrekeningen maar ook andere financiële producten zoals creditcards.
@Hyena ook bij andere bedrijven kun je tegen problemen aanlopen. Van klein ongemak zoals contact op moeten nemen met een helpdesk omdat het online formulier geen buitenlandse IBANs slikt tot het handmatig moeten overmaken omdat de software van de administratie het niet ondersteund. Gelukkig zijn de meeste bedrijven wel zover dat ze zich aan de wet houden en niet aan IBAN discriminatie doen.
Tenslotte is of was Revolut soms uitgesloten in het rijtje banken bij een iDeal betaling. Rabobank omnikassa bijvoorbeeld. Tikkie is ook berucht, maar daar verscheen laatst wel revolut toen ik op die manier een betaling deed.
Eens, maar... N26 hoeft niet gratis te zijn natuurlijk. En ik ben bang dat als je een betaalde optie hebt, de app net zo hard blijft communiceren als wanneer je de gratis optie hebt. In die zin spoort het mij ook niet aan om dan wél te betalen.Datisraar schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Net als bij Meta; alles wat gratis is niet gratis; je bent als consument het product. En dat is dus ook bij de gratis Neo banken accounts, er moet op de een of andere manier aan ons verdiend worden en begrijp ik - hoewel verre van leuk- wel . Voor mij o.a. een reden om N26 en Revolut niet als hoofdrekening te gebruiken. Wat wel belangrijk is dat iedereen dit weet, zodat iedereen een keuze kan maken deze Neo banken veel, weinig of niet te gebruiken.
Daarnaast is er bij banken natuurlijk juist een andere (goede) manier om geld te verdienen, van elke transactie FX etc. iets percentage afsnoepen.
Gewoon een mailtje sturen dat het IBAN-discriminatie is met deze link erbij: https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/Hugo__Boss schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:49:
[...]
Bij mij is het uiteindelijk bij alle organisaties die ik wilde gelukt om mijn LT IBAN te laten instellen, behalve 1 bedrijf: ANWB Parkeren uitgevoerd door Yellowbrick. Ze zeggen dat hun systeem het niet ondersteunt een buitenlandse IBAN. Ik geloof persoonlijk niet dat er technische beperkingen zijn, maar het zal wel vanuit gemak zijn, geen handwerk hoeven doen. Ze bieden overigens ook betalen via CC aan en dan werkt het alsnog. Misschien alleen waar duurder voor ze dan een incasso geweest was.
Je kan het vervolgens via de website van de DNB rapporteren. Bovendien heeft Wise in samenwerking met een hoop andere financiële instellingen deze website opgezet: https://www.acceptmyiban.org/
Heb het laatst ook gedaan bij Translink voor het vernieuwen van OV-chipkaart. Kon daar geen buitenlandse IBAN opgeven om het saldo van de oude OV-chipkaart op terug te laten storten.
Off-topic: Was bij Translink nog wel meer loos trouwens, bijv. iDEAL als enige betaalmethode beschikbaar voor de kosten van je nieuwe OV-chipkaart & ze vroegen echt een bak persoongegevens die totaal irrelevant waren (want je kan alleen een nieuwe OV-chipkaart aanvragen als je al ingelogd staat).
Heb over deze drie punten een klacht bij Translink ingediend en de kosten van de nieuwe OV-chipkaart teruggekregen.
Ik ben het er zeker niet mee oneens, maar in defense of: er zijn andere redenen voor banken hun diensten in NL gratis aan te bieden. De belangrijkste is misschien wel dat Nederland zeer trouwe afbetalers zijn. Een risico dat iets anders ligt in sommige anderen landen. Ook dat moet een bank afdekken, en dat kan hier goedkoper dan op sommige andere plekken. Daarnaast zijn er allerlei andere diensten, zoals de spaarrekening, beleggen waarop verdient kan worden.Datisraar schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Net als bij Meta; alles wat gratis is niet gratis; je bent als consument het product. En dat is dus ook bij de gratis Neo banken accounts, er moet op de een of andere manier aan ons verdiend worden en begrijp ik - hoewel verre van leuk- wel . Voor mij o.a. een reden om N26 en Revolut niet als hoofdrekening te gebruiken. Wat wel belangrijk is dat iedereen dit weet, zodat iedereen een keuze kan maken deze Neo banken veel, weinig of niet te gebruiken.
We zouden eens moeten zien hoe een resultatenrekening van een N26/Openbank/Revolut eruit ziet om het fijne te weten.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hier dus totaal niet, net getest omdat ik op een van die banken meer geld moet hebben. Ing app geeft aan binnen 1 werkdag. Dus Instant geldt dus niet voor het weekend..Napsju schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:35:
Zojuist merke ik op dat overboekingen vanuit ING NL nu vrijwel allemaal instant gaan.De andere kant op met wisselend succes. N26 wil daar zelfs €0,99 voor hebben. Laat maar.
- ING NL > Revolut LT IBAN
- ING NL > OpenBank ES IBAN
- ING NL > DKB DE IBAN
- ING NL > N26 DE IBAN
Er is een verschil tussen wat de app aan geeft en de realiteit. ABN geeft naar Revolut of Bunq ook nog 1 werkdag terwijl dat al een hele tijd instant is
Heb net gecheckt, Vivid, Revolut, Openbank en zelfs N26 hebben na een paar uur nog steeds niks binnen.SAVAGE3 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:58:
Er is een verschil tussen wat de app aan geeft en de realiteit. ABN geeft naar Revolut of Bunq ook nog 1 werkdag terwijl dat al een hele tijd instant is
Update: krijg revolut en vivid nu binnen na 14 uur... Maakt het toch uit of het weekend is of niet met instant payment. Of is het random, de ene gebruiker wel en de ander niet?
Op N26 en openbank nog steeds niks.
Op N26 en openbank nog steeds niks.
Ik heb hier laatst met ING contact over opgenomen, naar Openbank verzenden lukte niet eens. Kreeg foutmeldingen in de app. Volgens de klantenservice hebben ze problemen met het verwerken van instant payments naar andere SEPA-landen.dutchnltweaker schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:34:
[...]
Hier dus totaal niet, net getest omdat ik op een van die banken meer geld moet hebben. Ing app geeft aan binnen 1 werkdag. Dus Instant geldt dus niet voor het weekend..
Ben benieuwd, heb van ing naar openbank geld verzonden voor een hoog bedrag. Nog niks binnen. 2 maanden geleden laatst gebruikt en was toen prima.. Dus ligt bij ING doe hun dingen niet in orde heeft?Elandenmelk schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:48:
[...]
Ik heb hier laatst met ING contact over opgenomen, naar Openbank verzenden lukte niet eens. Kreeg foutmeldingen in de app. Volgens de klantenservice hebben ze problemen met het verwerken van instant payments naar andere SEPA-landen.
Update: Na 18 uur heb ik mijn overschrijving binnen op openbank, vanuit ing.
Anoniem: 1420638
Dat is wel aardig lang moet ik zeggen, zijn er plannen bij OpenBank dat iemand weet voor instant payments? ik krijg daar geen info vannuit OpenBank zelf.
Ik doe mee met een actie dat je geld krijgt als je een bedrag inlegt op de spaarrekening. Van de Rabobank naar mijn Openbank is echt instant. Het scherm van de Rabobank is nog niet over gesprongen of ik zie al een pop up van de Openbank app. Ik ben al klant sinds ze gratis de doorlopende reisverzekering op de kaart weggaven. Heb eerder een bedrag overgemaakt, toen duurde het 3 dagen. Heb toen even met de helpdesk gebeld en die bevestigde dat het geld onderweg was.Anoniem: 1420638 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:01:
Dat is wel aardig lang moet ik zeggen, zijn er plannen bij OpenBank dat iemand weet voor instant payments? ik krijg daar geen info vannuit OpenBank zelf.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Ik ben ook een van de eerste die de voordelen heeft op mijn rekening. Heb OpenBank alleen nog niet echt geprobeerd. Ben alleen benieuwd of het mogelijk is om alles over te zetten op hen en of mijn werkgever eraan mee werktHyena schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:19:
[...]
Ik doe mee met een actie dat je geld krijgt als je een bedrag inlegt op de spaarrekening. Van de Rabobank naar mijn Openbank is echt instant. Het scherm van de Rabobank is nog niet over gesprongen of ik zie al een pop up van de Openbank app. Ik ben al klant sinds ze gratis de doorlopende reisverzekering op de kaart weggaven. Heb eerder een bedrag overgemaakt, toen duurde het 3 dagen. Heb toen even met de helpdesk gebeld en die bevestigde dat het geld onderweg was.
Nuri sluit binnenkort de deuren, volgens een e-mail die ik van hen ontving in oktober 2022:
Nuri is getting ready to close its doors and it’s time for you to withdraw your funds and assets.
For the smoothest transition, we recommend transferring your remaining balance to a different bank account or crypto wallet as soon as possible.
Koffieboer in "Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2"ivanwmc schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:14:
Nuri sluit binnenkort de deuren, volgens een e-mail die ik van hen ontving in oktober 2022:
[...]
Edit: @Weicool Of andere TS. Nuri mag dus uit het lijstje, je kan er ook geen account meer openen.
[ Voor 14% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-11-2022 23:31 ]
Hoe bevalt de reisverzekering? Geeft deze voldoende dekking zodat ik mijn normale doorlopende reisverzekering kan opzeggen en Openbank neem.Hyena schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:19:
[...]
Ik doe mee met een actie dat je geld krijgt als je een bedrag inlegt op de spaarrekening. Van de Rabobank naar mijn Openbank is echt instant. Het scherm van de Rabobank is nog niet over gesprongen of ik zie al een pop up van de Openbank app. Ik ben al klant sinds ze gratis de doorlopende reisverzekering op de kaart weggaven. Heb eerder een bedrag overgemaakt, toen duurde het 3 dagen. Heb toen even met de helpdesk gebeld en die bevestigde dat het geld onderweg was.
Qua kosten valt dat tegen elkaar weg en heb je toch de voordelen van geen opslagen in betalingen in vreemde valuta op vakantie.
Oke. Nuri verwijdert.Koffieboer in "Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2"
Edit: @Weicool Of andere TS. Nuri mag dus uit het lijstje, je kan er ook geen account meer openen.
De reisverzekering is eigenlijk een waardeloze scam: niet alleen zou je alles via OpenBank moeten betalen volgens voorwaarden, maar ze geven gewoon geen enkel gehoor, niet telefonisch en niet via de e-mail, als je een claim indient!Cormo schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:46:
[...]
Hoe bevalt de reisverzekering? Geeft deze voldoende dekking zodat ik mijn normale doorlopende reisverzekering kan opzeggen en Openbank neem.
Qua kosten valt dat tegen elkaar weg en heb je toch de voordelen van geen opslagen in betalingen in vreemde valuta op vakantie.
Spreek je uit ervaring of heb je dit ergens gehoord? Want qua reizen zoals vliegtuig of bus moet gewoon betaald zijn met een pas maar niet per de maestro pas.Weicool schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:08:
[...]
De reisverzekering is eigenlijk een waardeloze scam: niet alleen zou je alles via OpenBank moeten betalen volgende voorwaarden, maar ze geven geen enkel gehoor, niet telefonisch en niet via de e-mail, als je een claim indient!
https://www.openbank.nl/a...R42_verzekeringspolis.pdf
:strip_exif()/f/image/ixHiL6mk8Bh3HqnWfFrSHiLh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door TheSander562 op 13-11-2022 20:22 . Reden: Link toegevoegd van polis ]
Ik spreek uit ervaring. Zurich Insurance Ireland is volgens de kritische Google recensies dan ook zo’n bedrijf waarop mensen maanden wachten op antwoord of waar ze gewoon nooit antwoord geven en mensen uiteindelijk opgeven, want niemand heeft zin in een dure rechtszaak.TheSander562 schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:19:
[...]
Spreek je uit ervaring of heb je dit ergens gehoord? Want qua reizen zoals vliegtuig of bus moet gewoon betaald zijn met een pas maar niet per de maestro pas.
https://www.openbank.nl/a...R42_verzekeringspolis.pdf
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Weicool op 13-11-2022 20:56 ]
Heb ff voor mn komende reis de non-euro kosten op een rijtje gezet van de gratis opties die ik heb. Wellicht handig voor anderen.
Gewist per april 2023.
Gewist per april 2023.
[ Voor 145% gewijzigd door Jazco2nd op 27-04-2023 23:12 ]
@Jazco2nd Geen idee waar je naartoe gaat. Begin dit jaar ben ik naar Vietnam op vakantie geweest en 90% betaald met NFC -> Curve->Plutus. En ik zat in afgelegen gebieden, waarbij je in de "lokale" supermarkt gewoon met NFC betaald en 3% plutus rewards krijgt. Taxi via Grab(Curve). Heb 1x cash gepint in 3 weken tijd.
Vietnam is wat dat betreft zeker moderner dan Indiaenermax schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:41:
@Jazco2nd Geen idee waar je naartoe gaat. Begin dit jaar ben ik naar Vietnam op vakantie geweest en 90% betaald met NFC -> Curve->Plutus. En ik zat in afgelegen gebieden, waarbij je in de "lokale" supermarkt gewoon met NFC betaald en 3% plutus rewards krijgt. Taxi via Grab(Curve). Heb 1x cash gepint in 3 weken tijd.
Daarnaast is er dus een bestedingslimiet tot €1000/mnd (daarna ga je dus bij elke besteding de fee betalen) vind ik vrij laag. Dan is het prettig om andere opties te hebben zoals tot 5K besteden via N26.
Maar je schrijft steeds dat je met Curve via NFC betaald. Dat klopt niet. Curve ondersteund helemaal geen NFC. Je betaald dus met Google Pay verwacht ik. Curve communiceert helemaal niet met je NFC chip.
Het klinkt leuk, maar ik begrijp niet waarom mensen zo makkelijk een 3e partij, middle man toevoegen aan hun financiële procesverwerking, je aanvalsoppervlak daarmee ook nog eens vergroten. Terwijl je bank (in dit geval Curve) net zo goed wel ondersteuning voor de NFC chip kan toevoegen op Android.
[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 28-11-2022 09:00 ]
Openbank ook als optie bekeken? Volgens mij is die € 7,99 die je gewoon weer uit kan zetten elke maand erg voordelig als je een (langere) tijd in een non-euro land bent.Jazco2nd schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:31:
Heb ff voor mn komende reis de non-euro kosten op een rijtje gezet van de opties die ik heb. Wellicht handig voor anderen.
Met de * geef ik een volgorde aan.
Bijvoorbeeld: bij aankomst de limieten van Revolut en Curve opnemen (ivm ATM eigen kosten wil je zo min mogelijk opnames doen), vervolgens hoef je niet met die kaarten rond te lopen (sowieso niet als je geen opname gaat doen die dag). Verder met N26 en als je meer nodig hebt, daarna ING Maestro (mits je een ATM vind die het ondersteund).
Voor betalingen: eerst N26 want hoogste limiet en je wil met zo min mogelijk kaarten rondlopen.
Als je niet veel gaat betalen in 1 maand (<1000) kan je ivm de dure vervangende N26 kaart beter met Curve rondlopen voor betalingen.
Opnemen vreemde valuta:
*Revolut: max £200/mnd en max 5x, daarna 2%
*Curve: max €200/mnd, daarna 2% of €2, weekends +1.5%
**N26: max €1000/dag, €2500/wk, altijd %1.7
***ING pinpas: €3.50 + 1.4%
ICS Euroclix: 4% + 2% koersopslag
Betalen vreemde valuta:
**Revolut: max £1000/mnd, daarna 0.5%. weekends +1%
**Curve: max €1000/mnd, daarna 2%, weekends +1.5%
*N26: max €5000/dag, €20.000/mnd, geen fee
ING pinpas: 1.4%
ICS Euroclix: 2%
Exchange in app:
Revolut: max £1000/mnd, daarna 0.5%. weekends +1%
Kaart kwijt:
Revolut: €5.99 + €7.99 verzendkosten - onbekende korting
Curve: €4.99
N26: €10
ING pinpas: €4.50
ICS Euroclix: €7.50
Bronnen:
Revolut geld opnemen: https://help.revolut.com/...what-are-the-usage-limits
Revolut betalen:
https://help.revolut.com/...-for-making-card-payments
Revolut geld wisselen: https://help.revolut.com/...anging-foreign-currencies
Curve: https://www.curve.com/subscriptions/
N26: zie app en https://docs.n26.com/lega...3account-pricelist-en.pdf
Wel mooi overzichtje, waarvoor hulde!
Je hebt het over aanvalsoppervlak dus neem aan dat je bepaalde bedreiging/scenario voor je ziet. Kun je die duiden? Ik heb altijd begrepen dat in ieder geval bij Apple Pay je door de extra laag ook een pseudonimisering hebt en je kaart nr niet gedeeld wordt met de merchant. Plus geen noodzaak tot invoeren PIN die ook niet afgekeken kan worden.Jazco2nd schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:57:
[...]
Het klinkt leuk, maar ik begrijp niet waarom mensen zo makkelijk een 3e partij, middle man toevoegen aan hun financiële procesverwerking, je aanvalsoppervlak daarmee ook nog eens vergroten. Terwijl je bank (in dit geval Curve) net zo goed wel ondersteuning voor de NFC chip kan toevoegen op Android.
Je hebt erover dat je zo min mogelijk met kaarten wil betalen in India. Is dat vanwege (gebrek aan) acceptatie, of andere risico’s?
@Wally2002 jij hebt het over geheimhouding van informatie voor een merchant. Dat heeft vrij weinig met beveiliging te maken. Net zoiets dat encryptie niet per se een methode is om data tegen aanvallers te beveiligen (die encrypten gewoon je versleutelde data en eisen geld op, meeste aanvallers hebben totaal geen interesse in je werkelijke data).
Het simpelere feit dat je onnodig een 3e partij toevoegd met een complete infra erachter is per definitie vergroten van aanvalsoppervlak. Nu is er nog een partij met je data. Volstrekt onnodig, want je NFC chip kan rechtstreeks worden aangesproken (niet bij Apple, tenzij de EU dit gaat afdwingen, wat nu wel speelt). Het is misschien voor sommigen een principe kwestie maar voor mij gewoon onbegrijpelijk (tenzij kennisgebrek of mega-gemak is het gewoon waard voor velen).
Verder loop ik inderdaad graag met zo min mogelijk pasjes over straat zodat ik niet meerdere kwijt ben als ik word gerold.
Het simpelere feit dat je onnodig een 3e partij toevoegd met een complete infra erachter is per definitie vergroten van aanvalsoppervlak. Nu is er nog een partij met je data. Volstrekt onnodig, want je NFC chip kan rechtstreeks worden aangesproken (niet bij Apple, tenzij de EU dit gaat afdwingen, wat nu wel speelt). Het is misschien voor sommigen een principe kwestie maar voor mij gewoon onbegrijpelijk (tenzij kennisgebrek of mega-gemak is het gewoon waard voor velen).
Verder loop ik inderdaad graag met zo min mogelijk pasjes over straat zodat ik niet meerdere kwijt ben als ik word gerold.
[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 28-11-2022 09:42 ]
Thanks voor de tip maar heb hier al erg veel tijd aan besteed dus als iemand anders Openbank wil toevoegen, graag. Voor mijn reis ga ik hun pas nooit op tijd ontvangen.Elandenmelk schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:28:
[...]
Openbank ook als optie bekeken? Volgens mij is die € 7,99 die je gewoon weer uit kan zetten elke maand erg voordelig als je een (langere) tijd in een non-euro land bent.
Wel mooi overzichtje, waarvoor hulde!
@Jazco2nd ik probeer erachter te komen of jij bepaalde risico’s ziet bij kaartbetalingen die ik nog niet scherp heb.
Ik begrijp nu dat jij het risico vooral ziet in:
- Partijen die je betaal data hebben
- diefstal van pasjes
Ik dacht dat je ook risico’s zag bij de kaartbetalingen zelf , doordat je het over cash hebt. (Cash heeft op zichzelf ook risico’s natuurlijk).
Ik kan dan skimming bedenken maar is dat nog een issue met EMV standaard met chipbetalingen?
Curve is ook een partij die inzicht heeft in je transacties.
Als je als bedreiging het afkijken van je pin en rollen van je kaart ziet is een contactloze betaling via een device m.i. Een mooie oplossing.
het is dus maar net welke bedreiging je voor je ziet en wil voorkomen.
Ik begrijp nu dat jij het risico vooral ziet in:
- Partijen die je betaal data hebben
- diefstal van pasjes
Ik dacht dat je ook risico’s zag bij de kaartbetalingen zelf , doordat je het over cash hebt. (Cash heeft op zichzelf ook risico’s natuurlijk).
Ik kan dan skimming bedenken maar is dat nog een issue met EMV standaard met chipbetalingen?
Curve is ook een partij die inzicht heeft in je transacties.
Als je als bedreiging het afkijken van je pin en rollen van je kaart ziet is een contactloze betaling via een device m.i. Een mooie oplossing.
het is dus maar net welke bedreiging je voor je ziet en wil voorkomen.
Mooi overzicht wel wil ik aantekenen dat het de gratisch versies zijn.Jazco2nd schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:31:
Heb ff voor mn komende reis de non-euro kosten op een rijtje gezet van de opties die ik heb. Wellicht handig voor anderen.
Bijvoorbeeld: bij aankomst de limieten van Revolut en Curve opnemen (ivm ATM eigen kosten wil je zo min mogelijk opnames doen), vervolgens hoef je niet met die kaarten rond te lopen (sowieso niet als je geen opname gaat doen die dag). Verder met N26 en als je meer nodig hebt, daarna ING Maestro (mits je een ATM vind die het ondersteund).
Voor betalingen: eerst N26 want hoogste limiet en je wil met zo min mogelijk kaarten rondlopen.
Als je niet veel gaat betalen in 1 maand (<1000) kan je ivm de dure vervangende N26 kaart beter met Curve rondlopen voor betalingen.
Opnemen vreemde valuta:
Betalen vreemde valuta:
Exchange in app:
Kaart kwijt:
Bronnen:
Revolut betalen:
Ik heb afgelopen weekend revolut metal genomen ook vanwege de autohuurverzekering en reisverzekering.
Die waren allebei uitgebreider en goedkoper dan dat allemaal apart af te nemen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Weer een gratis bank minder, Vanaf januari 2023 gaat Vivid €3,90 vragen indien een kaart niet is gebruikt die maand. Ik heb per direct mijn account opgeheven.
Het overzicht in het start topic wordt steeds kleiner zo.
Is nog steeds gratis, alleen moet je wel een betaling doen. Wat was de reden van iedereen om een rekening bij vivid te hebben?glatuin schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:01:
Weer een gratis bank minder, Vanaf januari 2023 gaat Vivid €3,90 vragen indien een kaart niet is gebruikt die maand. Ik heb per direct mijn account opgeheven.
Ja, de kaalslag is begonnen. En de clubjes op de licentie van Solarisbank komen daar blijkbaar niet goed uit.glatuin schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:01:
[ Voor 18% gewijzigd door TexMex op 28-11-2022 16:45 ]
Ze hadden aanvankelijk een mooi cashback-systeem. Dat was hun grote pluspunt. Maar omdat veel mensen het juist ook alleen maar daarom gebruikte, was dat op termijn natuurlijk niet echt houdbaar.dutchnltweaker schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:08:
[...]
Is nog steeds gratis, alleen moet je wel een betaling doen. Wat was de reden van iedereen om een rekening bij vivid te hebben?
Geld is niet meer gratis voor banken, dus lastiger te financieren en zo'n fintech moet veel geld lenen in de eerste jaren van het bestaan.TexMex schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:10:
[...]
Ze hadden aanvankelijk een mooi cashback-systeem. Dat was hun grote pluspunt. Maar omdat veel mensen het juist ook alleen maar daarom gebruikte, was dat op termijn natuurlijk niet echt houdbaar.
Revolut lijkt de grote winnaar van de fintechs.
Ja nu wel spijt dat ik de metal aanbieding niet gedaan heb, ik merk in gebruik in buitenland dat ik daar het meeste op leun en daarna pas N26.glatuin schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:14:
[...]
Geld is niet meer gratis voor banken, dus lastiger te financieren en zo'n fintech moet veel geld lenen in de eerste jaren van het bestaan.
Revolut lijkt de grote winnaar van de fintechs.
Wat zijn jullie top 3 gratis banken?
Bij Vivid moet je nu 1 betaling per maand doen anders kost het 3,90 euro.
Lees eens een paar berichten terugdirk_mec schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:33:
Bij Vivid moet je nu 1 betaling per maand doen anders kost het 3,90 euro.
1 kaart betaling per maand, dus bij een maandelijkse abonnement van tenminste 1 eurocent per maand via de kaart of minstens 1000 euro op de rekening hebben staan: https://help.vivid.money/...-new-terms-and-conditionsglatuin schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:01:
Interessant overzichtje. Nu is het natuurlijk al snel zo dat je de betaalde versie (You) van de N26 kaart er al snel uit hebt tijdens een reis/vakantie. Bij een equivalent van ca.700 euro ATM gebruik én je kunt al beter voor de betaalde kaart van 9,90 gaan waar helemaal geen ATM limiet en koersopslag op zit. Máár dit is natuurlijk het gratis banken topicJazco2nd schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:31:
Heb ff voor mn komende reis de non-euro kosten op een rijtje gezet van de gratis opties die ik heb. Wellicht handig voor anderen.
Opnemen vreemde valuta:
Betalen vreemde valuta:
Exchange in app:
Kaart kwijt:
Bronnen:
Revolut betalen:
Bij mij:dutchnltweaker schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:05:
[...]
Ja nu wel spijt dat ik de metal aanbieding niet gedaan heb, ik merk in gebruik in buitenland dat ik daar het meeste op leun en daarna pas N26.
Wat zijn jullie top 3 gratis banken?
1. Revolut
2. Open Bank
3. N26
1. N26 - dit is mijn hoofdrekening. Met name vanwege goede koersen bij valuta omrekeningen, en omdat de app veel inzichtelijker is dan die van openbank of Revolut. En de snelheid van overboeken.
2. Openbank, alleen vanwege rente op spaargeld. De app vind ik erg onoverzichtelijk, teveel reclame, en met de creditcard die erbij zit kan ik niks online. Zal aan mij liggen, maar ik kan de ccv niet vinden
3 Revolut - sinds kort, alleen omdat ze ook idealbetalingen mogelijk maken. Maar weer geen tikkie.
2. Openbank, alleen vanwege rente op spaargeld. De app vind ik erg onoverzichtelijk, teveel reclame, en met de creditcard die erbij zit kan ik niks online. Zal aan mij liggen, maar ik kan de ccv niet vinden
3 Revolut - sinds kort, alleen omdat ze ook idealbetalingen mogelijk maken. Maar weer geen tikkie.
2. Pas selecteren in de app en dan de 3 puntjes rechts bovenaan. Bij Openbank heet het CVV.Jan-Remco schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:55:
1. N26 - dit is mijn hoofdrekening. Met name vanwege goede koersen bij valuta omrekeningen, en omdat de app veel inzichtelijker is dan die van openbank of Revolut. En de snelheid van overboeken.
Op de maestro kaart weer cvc (met leeg vakje) en op de debit mastercard staat hij juist wel op het pasje maar dan zonder afkorting....Nuevocasa schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:13:
[...]
2. Pas selecteren in de app en dan de 3 puntjes rechts bovenaan. Bij Openbank het het CVV.
1. N26: overboekings tijd valt tegen. Instant Payment bij gratis rekening kost 0,99€ per keer. Revolut is wel instant.Jan-Remco schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:55:
N26 blijft mijn favoriet en is mijn standaard betaalrekening, maar zo te zien ben ik in de minderheid 
Revolut gebruik ik ook nog vrij regelmatig voor iDEAL betaalverzoeken of betere wisselkoersen. ING voor de vaste lasten en back-up wanneer betaling via N26 of Revolut echt niet mogelijk is, of teveel gedoe is om het voor elkaar te krijgen.
Revolut gebruik ik ook nog vrij regelmatig voor iDEAL betaalverzoeken of betere wisselkoersen. ING voor de vaste lasten en back-up wanneer betaling via N26 of Revolut echt niet mogelijk is, of teveel gedoe is om het voor elkaar te krijgen.
Excuus, ik heb niet goed gelezen.dutchnltweaker schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:43:
[...]
Lees eens een paar berichten terug.
Ik ben meest fan van Revolut. Qua functies is die voor mij meest compleet.
N26 is heel basic met lange verwerking van betalingen.
Openbank heb ik in begin gehad maar ergerde me aan de app en slechte Nederlandse vertalingen.
Vivid vond ik heel fijn maar het feit dat ze maandelijks de voorwaarden wijzigen belooft weinig goeds voor de toekomst.
Bunq ooit gehad maar is inmiddels alleen nog betaald.
Revolut heeft voor mij alles, ideal is natuurlijk prettig, automatisch sparen. 1 nadeel is dat ze maar 1 euro Iban afgeven waardoor je geen tweede kunt delen met je partner. Kan wel via vault maar dat is erg omslachtig
N26 is heel basic met lange verwerking van betalingen.
Openbank heb ik in begin gehad maar ergerde me aan de app en slechte Nederlandse vertalingen.
Vivid vond ik heel fijn maar het feit dat ze maandelijks de voorwaarden wijzigen belooft weinig goeds voor de toekomst.
Bunq ooit gehad maar is inmiddels alleen nog betaald.
Revolut heeft voor mij alles, ideal is natuurlijk prettig, automatisch sparen. 1 nadeel is dat ze maar 1 euro Iban afgeven waardoor je geen tweede kunt delen met je partner. Kan wel via vault maar dat is erg omslachtig
Voor mij hetzelfde.Datisraar schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:22:
[...]
Bij mij:
1. Revolut
2. Open Bank
3. N26
1. Revolut: Fijne app en snel. iDeal uiteraard een grote plus, maar werkt lang niet altijd goed.
2. Openbank: Compleet en traditioneler aanbod. Voelt het meest als een echte bank aan (for the good and the bad). App wat omslachtig (lees: Spaans). De website vind ik wel een stuk fijner. Die travel benefits elke maand aan en uit kunnen zetten is onderscheidend (bij Revolut of N26, is het gelijk andere betaalpas met doorlopend abonnement). Klantenservice erg fijn, goede beschikbaarheid en alles in het Nederlands.
De vertalingen zijn ook flink verbeterd. Af en toe slaan ze nog steeds net de plank mis, maar amper tot geen fouten meer.pgaberndt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:53:
3. N26: Erg basic, het is een soort Revolut light zonder dat de app per se fijner is.
4. Bunq: een hoop overbodige nice-to-have's. Prijzig en vervolgens in de tarieven amper onderscheidend van traditionele banken. Gebrek aan fatsoenlijke klantenservice is belachelijk gezien het bedrag dat je elke maand aftikt. Vooral dat er zolang alleen maar een "community" was (die bijna sektarisch aan doet). Ik heb begrepen dat de klantenservice wel wat verbeterd is, maar de voorbeelden in het bunq-topic vind ik nog steeds mager. Bij bunq kom ik nooit meer terug.
---
Zoals iemand al opmerkte lijkt de "kaalslag" te beginnen. Ik denk dat Revolut die gaat winnen, Openbank het langste gaat volhouden (grote geld van Santander groep erachter, kan geen financieringsronde van Revolut tegenop).
N26 minder vertrouwen in, ook vanwege problemen met de Duitse toezichthouder (daarom heeft N26 ook klantenstop / wachtlijsten). Als ze in dit stadium al op kosten worden gejaagd door een toezichthouder, is het nog maar de vraag of ze die overhead op de korte en middellange termijn kunnen dragen.
En tsja, bunq... Ze hebben vooral een hippe oprichter die denkt dat hij Steve Jobs is. De media is gek op hem, waarbij zjin selfmade man & refugee een (terechte) rol speelt. Maar hij zegt heus niet altijd even zinnige dingen, met vaak slappe argumenten. Tijdje terug nog besproken door wat mensen in het spaartopic. Je prikt zo door zijn verhaal heen.
[ Voor 4% gewijzigd door Elandenmelk op 29-12-2022 10:14 ]
En niet te vergeten:Elandenmelk schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:16:
2. Openbank: Compleet en traditioneler aanbod. Voelt het meest als een echte bank aan
- kosteloos een Maestro pas, vooralsnog nodig bij bijv. AH en Hema.
- relatief goede rente op de spaarrekening.
Wat is het voordeel van het aan en uitzetten van die reisvoordeel? haar je daar de kosten uit ten opzichte van revolut? in wat is het beter?Elandenmelk schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:16:
[...]
Voor mij hetzelfde.
1. Revolut: Fijne app en snel. iDeal uiteraard een grote plus, maar werkt lang niet altijd goed.
2. Openbank: Compleet en traditioneler aanbod. Voelt het meest als een echte bank aan (for the good and the bad). App wat omslachtig (lees: Spaans). De website vind ik wel een stuk fijner. Die travel benefits elke maand aan en uit kunnen zetten is onderscheidend (bij Revolut of N26, is het gelijk andere pas met doorlopend abonnement). Klantenservice erg fijn, goede beschikbaarheid en alles in het Nederlands.
[...]
De vertalingen zijn ook flink verbeterd. Af en toe slaan ze nog steeds net de plank mis, maar amper tot geen fouten meer.
3. N26: Erg basic, het is een soort Revolut light zonder dat de app per se fijner is.
4. Bunq: een hoop overbodige "nice to have's". Prijzig en vervolgens in de tarieven amper onderscheidend van traditionele banken. Gebrek aan fatsoenlijke klantenservice is belachelijk gezien het bedrag dat je elke maand aftikt. Vooral dat er zolang alleen maar een "community" was (die bijna sektarisch aan doet). Ik heb begrepen dat de klantenservice wel wat verbeterd is, maar de voorbeelden in het bunq-topic vind ik nog steeds mager. Bij bunq kom ik nooit meer terug.
Zoals iemand al opmerkte lijkt de "kaalslag" te beginnen. Ik denk dat Revolut die gaat winnen, Openbank het langste gaat volhouden (grote geld van Santander groep erachter, kan geen financieringsronde van Revolut tegenop).
N26 minder vertrouwen in, ook vanwege problemen met de Duitse toezichthouder (daarom heeft N26 ook klantenstop / wachtlijsten). Als ze in dit stadium al op kosten worden gejaagd door een toezichthouder, is het nog maar de vraag of ze die overhead op de korte en middellange termijn kunnen dragen.
En tsja, bunq... Ze hebben vooral een hippe oprichter die denkt dat hij Steve Jobs is. De media is gek op hem, waarbij zjin selfmade man & refugee een (terechte) rol speelt. Maar hij zegt heus niet altijd even zinnige dingen, met vaak slappe argumenten. Tijdje terug nog besproken door wat mensen in het spaartopic. Je prikt zo door zijn verhaal heen.
Geen commisies bij betalingen in vreemde valuta, 5x wereldwijd kosteloos contant geld opnemen (daarna kosten van de geldautomaat, maar vrijstelling commissies voor de valuta is nog steeds geldig). Zonder die reisvoordelen geldt dat het contant opnemen sowieso gratis is bij alle Santander automaten (maar dat zal wel vooral in Brazilië en VK handig zijn).dutchnltweaker schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:36:
[...]
Wat is het voordeel van het aan en uitzetten van die reisvoordeel? haar je daar de kosten uit ten opzichte van revolut? in wat is het beter?
Je hebt ook nog de reisverzekering. Die vertrouw ik eerlijk gezegd bij geen van deze drie banken, zo'n verzekering die je "erbij krijgt". De een zal ongetwijfeld op A meer dekken, de ander op B en de laatste in geval van C.
Nu gebruikt Openbank de wisselkoers van Mastercard, dat is niet de beste maar ook zeker geen slechte (en die gebruikt N26 overigens ook voor pasbetalingen, die gebruiken Wise alleen voor overboekingen).
Grootste voordeel is dus kostenbesparing voor een eenmalige betaling, die de maand daarop niet terug hoeft te komen. Is met de pas die je al hebt (aan/uit knop in de app).
Alleen met een tripje naar Polen of Kroätie heb ik hier echt al wat kosten mee bespaard.
https://www.openbank.nl/r42-exclusieve-reisvoordelen
Het klopt dat je bij Revolut en N26 sowieso geen kosten hebt voor niet-euro betalingen, maar de opties voor contant krijgen zijn beter bij Openabnk. Wat je zeker buiten Europa vaak heel goed kan gebeuren.
[ Voor 29% gewijzigd door Elandenmelk op 01-12-2022 09:00 ]
Wat is voor jullie het voordeel van ideal? (Ik bedoel dan voor de consument)
Ik zie er echt 0 voordeel in.
Ik gebruik het daarom ook nooit.
Betaal online altijd via credit/debit card.
En in winkel met maestro card van N26 of Openbank.
Bovendien zijn wisselkoersen in buitenland gunstiger met Openbank en N26.
Genoeg webwinkels gezien waar je alleen met ideal of bankoverschrijving kunt betalen. dan is het handig om ideal te hebben.appie39 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:10:
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het bekende tikkie/ betaalverzoeken werkt met iDeal bij alle Nederlandse banken. Betaal zelf verder ook zo veel mogelijk met CC. Maar heel soms kan alleen iDeal of is dat goedkoper.appie39 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:10:
Ideal is inderdaad ideaal voor webwinkel aankopen, o.a. daarom heb ik uiteindelijk voor de combi KBAB & Revolut gekozen
@Nuevocasa Alleen tikkie zie ik als mogelijk voordeel, maar dat is met vrienden/bekenden.
Dus niet iets waar ik bij een bedrijf mee zou betalen.
@de Peer Bij een webwinkel waar ik niet met credit / debit card zou kunnen betalen, zou ik nooit bestellen…. Maar dat is natuurlijk persoonlijk
@mso Wat is er dan ideaal aan ideal? Voor mij als consument dan.
@de Peer Bij een webwinkel waar ik niet met credit / debit card zou kunnen betalen, zou ik nooit bestellen…. Maar dat is natuurlijk persoonlijk
Bij online m'n paspoort verlengen kon ik alleen maar met iDeal betalen. Het komt niet vaak voor, maar soms heb je geen keuze.appie39 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:24:
@Nuevocasa Alleen tikkie zie ik als mogelijk voordeel, maar dat is met vrienden/bekenden.
Vroeger moest je via bankoverschrijving webshops nog betalen, ten opzichte van dat is iDeal natuurlijk een enorme verbetering.
[ Voor 9% gewijzigd door Nuevocasa op 30-11-2022 13:37 ]
vaak genoeg dat er simpelweg geen keuze is. dan zou ik dus serieus tegen problemen aanlopen.appie39 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:24:
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
@appie39 soms is op een webwinkel via iDeal voordeliger, soms geen alternatief. Ik gebruik het voor bijv. de middelbare school (kluishuur, schoolgeld), lokale snackbar, een favoriet eethuisje, Picnic, de PostNL-app, maar vooral de reeds genoemde betaalverzoeken.de Peer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:13:
Genoeg webwinkels gezien waar je alleen met ideal of bankoverschrijving kunt betalen. dan is het handig om ideal te hebben.
Kortom: Onmisbaar, nee. Onhandig, zeker wel!
De meeste Nederlandse banken lijken nu zowel hun eigen Instant Payments systeem (voorheen Equens, nu Worldline) alsook dat van de ECB (TIPS) te ondersteunen.(Bron: Betaalvereniging: deelnemende banken)
Zou iDEAL in de nabije toekomst overbodig kunnen worden?
Zou iDEAL in de nabije toekomst overbodig kunnen worden?
N26 Vraagt om een TaxID bij het aanvragen van een account, iemand idee waar ik dit kan vinden?
BSNAnoniem: 1420638 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:41:
N26 Vraagt om een TaxID bij het aanvragen van een account, iemand idee waar ik dit kan vinden?
En vervolgens moet je alsnog zelf je rekening opgeven bij de Belastingaangifte. Dus ik weet niet of ze er echt wat mee doen.
Ik vind het niet kunnen dat de nederlandse overheid zo de nederlandse banken voortrekt. RDW heeft er ook een handje van. Klagen bij https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/ lost vaak wat op, maar niet als het de overheid of een afgeleide taak ervan betreft.Nuevocasa schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:33:
[...]
Bij online m'n paspoort verlengen kon ik alleen maar met iDeal betalen. Het komt niet vaak voor, maar soms heb je geen keuze.
Bij mij staat voor N26 automatisch het rekeningnummer op de belasting aangifte na het invullen van het BSN, maar het saldo op 1 januari moet altijd handmatig ingevuld worden. Hoe zit dat bij jullie?
Denk dat het niet eens bewust is per se. Laten we eerlijk zijn, 99% van de inwoners hier zal 'gewoon' een Nederlandse bankrekening hebben. Buitenlandse fintechs zijn een niche, en de groep welke uitsluitend zulke banken gebruikt, zal al helemaal klein zijn.Jan-Remco schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:04:
[...]
Ik vind het niet kunnen dat de nederlandse overheid zo de nederlandse banken voortrekt. RDW heeft er ook een handje van. Klagen bij https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/ lost vaak wat op, maar niet als het de overheid of een afgeleide taak ervan betreft.
Bij mij ook. In het eerste jaar dat ik die rekening had, moest ik hem helemaal zelf opvoeren.Weicool schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:32:
[...]
Bij mij staat voor N26 automatisch het rekeningnummer op de belasting aangifte na het invullen van het BSN, maar het saldo op 1 januari moet altijd handmatig ingevuld worden. Hoe zit dat bij jullie?
Iemand een idee welke exchange rates zowel Revolut als N26 gebruiken (mastercard/interbank)?
Ik weet dat in het weekend N26 goedkoper is maar hoe zit dat doordeweeks?
Ik weet dat in het weekend N26 goedkoper is maar hoe zit dat doordeweeks?
N26 gebruikt Mastercard exchange rate. Bank overschrijvingen naar andere valuta gaat via Wise (TransferWise).
Bron: https://support.n26.com/e...-exchange-rate-will-i-get
&
https://n26.com/en-eu/foreign-currency-exchange
Bron: https://support.n26.com/e...-exchange-rate-will-i-get
&
https://n26.com/en-eu/foreign-currency-exchange
[ Voor 46% gewijzigd door LongBowNL op 04-12-2022 10:06 . Reden: bronnen toegevoegd ]
En revolut?LongBowNL schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:25:
N26 gebruikt Mastercard exchange rate. Bank overschrijvingen naar andere valuta gaat via Wise (TransferWise).
Google is your friend: https://community.revolut...ge-rates-really-work/3380
Wel uit 2016, maar klopt vast nog wel.
EDIT
Klopt dus niet, zie hieronder
[ Voor 6% gewijzigd door LongBowNL op 04-12-2022 15:31 ]
Nee, klopt niet meer. Ten eerste gebruikt Revolut nu meerdere bronnen om de exchange rate te bepalen, en er komt mogelijk ook een fee bij, afhankelijk van valuta en tijdstip.LongBowNL schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:09:
[...]
Google is your friend: https://community.revolut...ge-rates-really-work/3380
Wel uit 2016, maar klopt vast nog wel.
Zeker in de wereld van de fintechs is informatie van een jaar oud vaak al achterhaald.
Je kunt beter verwijzen naar de actuele fees zoals Revolut die publiceert (link voor standard product).
Via de Revolut site vindt je dit onder 'Legal Agreements' helemaal onderaan de pagina (wel zorgen dat ie op juiste land staat).
Daarin staat:
Whenever you make a money currency exchange using Revolut, we use our simple and transparent pricing formula of rate + fee (if one applies) = total cost.
We use the real exchange rate for money currency exchanges. The “real” rate can mean different things to different people (and can be given different names, like the “interbank” rate). But the truth is money currencies are exchanged by many different players on many different markets and there’s no one rate to rule them all. Here at Revolut, the real exchange rate means the buy and sell rates we have determined based on the foreign exchange market data feeds we consume from a range of different independent sources. This is a variable exchange rate (which means it is constantly changing). We think you’ll really like it.
The fee we charge (if one applies) is a single fee for money currency conversions. This is a variable fee, which means it changes depending on the parameters of your exchange (like what you are exchanging and when). You can see what this fee is, and how it is made up, in the app. It covers the following things:
Exchanging an uncommon currency. This covers the costs and risks to us of dealing in less common or restricted currencies.
Exchanging when the market is closed. This covers the uncertainty of making an exchange while the market is closed (which is why our fee can be smaller during business hours).
Dank je. Dat is dus zo vaag als het maar zijn kan. Ik ga straks een hoop NZD uitgeven dus die fees maken voor mij wel uit.Wally2002 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:19:
[...]
Nee, klopt niet meer. Ten eerste gebruikt Revolut nu meerdere bronnen om de exchange rate te bepalen, en er komt mogelijk ook een fee bij, afhankelijk van valuta en tijdstip.
Zeker in de wereld van de fintechs is informatie van een jaar oud vaak al achterhaald.
Je kunt beter verwijzen naar de actuele fees zoals Revolut die publiceert (link voor standard product).
Via de Revolut site vindt je dit onder 'Legal Agreements' helemaal onderaan de pagina (wel zorgen dat ie op juiste land staat).
Daarin staat:
[...]
Ik snap je punt, ben zelf ook nog even verder aan het zoeken of in ieder geval de fees te achterhalen zijn.icecreamfarmer schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:12:
[...]
Dank je. Dat is dus zo vaag als het maar zijn kan. Ik ga straks een hoop NZD uitgeven dus die fees maken voor mij wel uit.
Als je Revolut hebt kun je natuurlijk in de app de wisselkoers en fees zien, maar als je nog aan het overwegen bent welke (neo)bank of fintech het beste voor jouw situatie is, wordt het wel erg lastig.
Het voordeel van Revolut is wel dat je potjes met verschillende valuta kunt aanhouden, en dus kunt wisselen als de fees lager zijn (dus niet in het weekend).
Door aankoop van buitenlandse valuta over een langere periode uit te smeren, zou je bovendien ook de fees voor boven de 1000 euro/maand limiet (ma-vr )kunnen vermijden.
Je hebt overal uiteindelijk fees. Maar dat is ook niet gek een gratis dienst moet toch ergens hun geld uit halen natuurlijkicecreamfarmer schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:12:
[...]
Dank je. Dat is dus zo vaag als het maar zijn kan. Ik ga straks een hoop NZD uitgeven dus die fees maken voor mij wel uit.
Bij revolut heb je wel de beste koers van alle gratis banken tot nu toe. Daarna komt N26 en curve.
Let wel op, bij revolut en veel andere banken ook geldt een weekend toeslag. Dit is meestal niet veel maar toch. Bij revolut kan je gratis 200 Euro of hetzelfde in andere valuta uit een atm halen. Boven dat bedrag betaal je 2% aan transactie kosten. Ohja en je kan terwaarde van 1000 Euro andere valuta uitgeven zonder extra kosten. Daarna betaal je 0.5% aan vergoeding per transactie.
Voor NZD, die kan je ook inkopen op je account. Zodat je in het weekend geen fees hebt.
Of je moet premium nemen en dat heb je altijd onbeperkt omwisselen per maand voor 7,99 per maand + 400 euro kostenlols Geld opnemen ipv 200 Euro.
Bij N26 betaal je geen exchange of Bänke fee maar gewoon de mastercard wisselkoers
https://support.n26.com/e...-exchange-rate-will-i-get
https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html
In de eurozone gratis 3 keer Geld opnemen daarna 2 Euro fee per opname. Wereldwijde opname betaal je 1.7% fee over elke Geld opname.
Als ik N26 check is het verschil 2 cent dat je meer betaalt. Huidige koers is 1 euro = nzd 1,6429 volgens internet (gebruik zelf de currency app). Revolut geeft je 1,6413 maar daar komt nu dus weekend fee bij dus 1,62 koers. N26 Mastercard exchange rate 1 euro voor
1,6667 nzd.
Dus Revolut heeft de gunstigste wisselkoers, maar na 1000 euro betaal je een fee van 0,5%. N26 heeft onbeperkte wisselkoers maar heeft de Mastercard exchange rate waarbij die soms wat hoger is. Je moet voor jezelf kijken wat handiger is, al met al beide banken zijn goedkoper dan een Nederlandse bank.
[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 04-12-2022 14:23 ]
Wat zijn jullie ervaringen met Revolut?
Ik maak er nu een tijdje gebruik van maar ik stuit toch op vreemde dingen.
- limiet contact loos betalen, ze cancelen de transactie wanneer je boven je limiet zit. Als je geen internet hebt op je telefoon (bijv. Buitenland) dan weet je de reden niet en probeer je het nog een keer. Wat resulteerde in blokkeren van mijn pas.
- betalingen op vakantie (Oeganda) worden geweigerd, kon mijn passen niet gebruiken daar.
- hotel geboekt buitenland (zuid Afrika) via creditcard (booking.com), hotel probeert te innen en Revolut cancelt de transactie en bevriest mijn kaart.
- top up van een aardig bedrag via iDeal werd gecanceld en heb maanden moeten wachten op de refund.
Ik wil Revolut graag gebruiken vanwege de lage fees in het buitenland en credit cards, maar ze maken het wel erg lastig en wat dat betreft kun je niet op ze vertrouwen.
Ik maak er nu een tijdje gebruik van maar ik stuit toch op vreemde dingen.
- limiet contact loos betalen, ze cancelen de transactie wanneer je boven je limiet zit. Als je geen internet hebt op je telefoon (bijv. Buitenland) dan weet je de reden niet en probeer je het nog een keer. Wat resulteerde in blokkeren van mijn pas.
- betalingen op vakantie (Oeganda) worden geweigerd, kon mijn passen niet gebruiken daar.
- hotel geboekt buitenland (zuid Afrika) via creditcard (booking.com), hotel probeert te innen en Revolut cancelt de transactie en bevriest mijn kaart.
- top up van een aardig bedrag via iDeal werd gecanceld en heb maanden moeten wachten op de refund.
Ik wil Revolut graag gebruiken vanwege de lage fees in het buitenland en credit cards, maar ze maken het wel erg lastig en wat dat betreft kun je niet op ze vertrouwen.
Hier eigenlijk nooit echt gekke dingen meegemaakt, maar het hangt gezien jouw voorbeelden denk ik ook wel af wat je uitgavenpatroon is, waar, en de reden die Resoluut aangeeft waarom een transactie mislukt.Cormo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:47:
Wat zijn jullie ervaringen met Revolut?
Het lijkt me logisch dat transacties geen doorgang vinden als je boven de limiet komt. Gaf de betaalterminal nog een specifieke melding?- limiet contact loos betalen, ze cancelen de transactie wanneer je boven je limiet zit. Als je geen internet hebt op je telefoon (bijv. Buitenland) dan weet je de reden niet en probeer je het nog een keer. Wat resulteerde in blokkeren van mijn pas.
Het blokkeren is niet handig inderdaad, ben benieuwd hoe dat bij de grootbanken gaat. Misschien triggerde het toch een anti-fraude regel.
Is dat wellicht inherent aan het land en niet Revolut specifiek?- betalingen op vakantie (Oeganda) worden geweigerd, kon mijn passen niet gebruiken daar.
Lijkt me hier ook om anti-fraude te gaan? Wat zei Revolut?- hotel geboekt buitenland (zuid Afrika) via creditcard (booking.com), hotel probeert te innen en Revolut cancelt de transactie en bevriest mijn kaart.
Snap je punt, maar er gaan soms wel eens dingen mis, en Revolut wil je ook beschermen tegen misbruik. De belangrijkste vraag is dan ook hoe Revolut hier mee omgaat qua contact met de klantenservice. Die refund geeft dan niet echt vertrouwen nee.- top up van een aardig bedrag via iDeal werd gecanceld en heb maanden moeten wachten op de refund.
Thnx voor je reactie. En ik begrijp dat het allemaal een reden heeft.Wally2002 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:53:
[...]
Hier eigenlijk nooit echt gekke dingen meegemaakt, maar het hangt gezien jouw voorbeelden denk ik ook wel af wat je uitgavenpatroon is, waar, en de reden die Resoluut aangeeft waarom een transactie mislukt.
[...]
Het lijkt me logisch dat transacties geen doorgang vinden als je boven de limiet komt. Gaf de betaalterminal nog een specifieke melding?
Het blokkeren is niet handig inderdaad, ben benieuwd hoe dat bij de grootbanken gaat. Misschien triggerde het toch een anti-fraude regel.
[...]
Is dat wellicht inherent aan het land en niet Revolut specifiek?
[...]
Lijkt me hier ook om anti-fraude te gaan? Wat zei Revolut?
[...]
Snap je punt, maar er gaan soms wel eens dingen mis, en Revolut wil je ook beschermen tegen misbruik. De belangrijkste vraag is dan ook hoe Revolut hier mee omgaat qua contact met de klantenservice. Die refund geeft dan niet echt vertrouwen nee.
Maar het neemt niet weg dat de gebruikerservaring slecht is en voor mij niet betrouwbaar. En dan doe ik geen gekke dingen, behalve wat betalingen op vakantie.
Ik denk dat de perfecte bank er dus niet is. Elke heeft wel zijn voor en tegens. Mijn zoektocht gaat verder. Heb nu Bunq maar zie daar de meerwaarde niet van voor het geld wat je ervoor betaald. Alhoewel ik daar nooit gezeik mee hebt gehad. Misschien OpenBank eens proberen..
[ Voor 9% gewijzigd door Cormo op 14-12-2022 12:17 ]
Vraag me af of er nog wel gratis banken komen..
Er blijven er maar 3 over: revolut, N26 en Openbank.
Even een ervaring rijker, ING naar Openbank, Vivid en N26 zijn niet instant. Duurt een paar uur op zijn best voordat het geld over is. ING naar revolut gaat sneller doordat je met ideal kan betalen en met Google pay heb je ook instant doordat je van een andere Mastercard gelijk zo kan betalen. Overschrijven op normale manier is ook traag.
Vivid is nog steeds gratis alleen krijg je een boete bij inactief gebruik.dutchnltweaker schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:31:
Vraag me af of er nog wel gratis banken komen..
1000+ op je rekening hebben is ook al voldoende om die 'boete' te voorkomen.dirk_mec schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:51:
[...]
Vivid is nog steeds gratis alleen krijg je een boete bij inactief gebruik.
Ja alleen daar gebruikte ik het te weinig voor. Voor de rest als je de top up functies wil gebruiken die sneller gaan kost dat vanaf nu geld, dit was gratis voor alle klanten. Bankoverschrijving duurt best lang (getest).dirk_mec schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:51:
[...]
Vivid is nog steeds gratis alleen krijg je een boete bij inactief gebruik.
Tja liever niet zove geld op een niet main rekening.Freakster86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:03:
[...]
1000+ op je rekening hebben is ook al voldoende om die 'boete' te voorkomen.