enomiss schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:49:
[...]
Volgens mij werkt het in de praktijk niet zo. Een stablecoin valt of staat met het zijn van een stablecoin. Het probleem wat ik eerder voorzie is dat je op een gegeven moment geen USD meer krijgt voor je USDT. Ik verwacht dan dat USDT 'gelockt wordt in cryptocyberspace' en dat het virtueel dezelfde waarde als USD blijft behouden, en dat je er nog steeds crypto mee kan kopen. Tijdelijk eenrichtingsverkeer dus (exchanges kunnen dit regelen), totdat de problemen zijn opgelost of mensen via een andere weg ontsnapt zijn: USDT>BTC>BUSD>USD of zelfs USDT>BUSD>USD.
En wie zou dat moeten betalen?
Het zit zo: Tether
zegt dat ze voor elke USDT een dollar hebben. Eigenlijk net als dat de bank zegt dat ze een euro hebben voor elke euro op je bankafschrift.
En zolang er meer in kas is bij Tether dan er gevraagd wordt is dat geen probleem. En heeft niemand redenen om eraan te twijfelen.
Maar zodra mensen wél gaan twijfelen aan Tether en men USDT in gaat ruilen voor dollars (de facto een Tether-bankrun) en op een gegeven moment blijkt dat er geen dollars meer zijn (want verdwenen in dubieuze Chinese aandelen of whatever), dan is USDT opeens niets meer waard (er staat namelijk niets meer tegenover).
Dat betekent ook dat niemand USDT meer wil hebben en er dus ook geen uitwegen meer zijn.
Ik geloof dat dat wel een verschil is met bijv BUSD, Binance is daar open in en dat wordt ge-audit dat Binance inderdaad assets hebben die tegenover uitgegeven BUSD staan.
Nb. Als ik het allemaal goed begrepen heb. Someone correct me if I'm wrong
[
Voor 9% gewijzigd door
anandus op 20-09-2021 09:58
]