Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:44:
[...]
Het is hetzelfde advies dat relevant is voor mensen die een windfall krijgen.
Stel jij koopt bij de kringloop een vaas van 2 euro en komt er thuis achter dat het een 16de eeuws stuk antiek is wat op een veiling waarschijnlijk 50k oplevert. Veel mensen zullen zich dan afvragen, moet ik dat verkopen? Het heeft immers maar 2 euro gekost.
Veel betere vraag is, als je 50k had, zou je die vaas dan kopen? Zo niet, dan kun je dus beter verkopen.
Realistische vraag voor mensen die Pokemonkaarten op zolder vinden bijvoorbeeld.
Dat principe zou je ook met speculatieve investeringen moeten aanhouden.
En dat is meteen het probleem met je vergelijking: Een 16e eeuws antiek heeft waarde en houd waarde. Idem voor die pokemonkaart.
Een shitcoin heeft in 99,9% geen enkele waarde. Ik zou nooit 10K in een shitcoin stoppen. Onder die logica zou ik dus al direct na aankoop al moeten verkopen ;-) of in ieder geval bij bijvoorbeeld 1000 euro. Want dat zou ik er dus niet instoppen.
Appels/Peren.
Voor mij is het vrij simpel:
- Is het geld dat je niet kunt missen, omdat het een potje is voor reparatie auto of wasmachine of whatever? NIET INVESTEREN
- Is het geld dat je over hebt, maar zou je het toch wel erg jammer vinden als het weg is, of is het spaargeld naar iets dat je graag wilt? (een nieuwe auto, verduurzaming van je huis), dan een "veilige" investering zoals aandelen, BTC/ETH. Dan is de klap minder groot en het risico lager.
- Is het "fuck it" geld? DAN shitcoins.
Voor die vaas dus:
Levert dat no1 voor je op? ja verkopen
Krijg je er no2 geld voor? Dan bepalen of je denkt dat je de kans op verkopen houd en of je dit een mooi bedrag vind
Krijg je er no3 geld voor? HODL zolang het goed voelt
Daar komt nog bij: als je bij een shitcoin 10 euro inlegt, en het is 30 euro waard en je haalt je inleg er uit... als het vanaf dat punt x100 gaat heb je dus 10+20x100=2010 euro
Haal je je inleg er níét uit, heb je dus 30x100=3000 euro. OF je stapt eerder uit voor 2000 euro
Een rugpull is een perfecte manier om dat te toetsen. Als je boos bent en je baalt enorm dat je X inleg kwijt bent... Dan heb je er teveel op ingelegd.