De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.123 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Op meta-niveau en als koude afstandelijke analyse is hier geen spelt tussen te krijgen. Maar of dat besef er binnen de D66 als collectief ook is? Dat betwijfel ik. Ten sterkte. Ik denk dat er echt wel de wil is bij de D66 om een progressieve partij te zijn.

Maar zoals ik weet dat ik dat koekje moet laten liggen om af te vallen (en dat wil ik echt wel), is de verleiding van dat koekje is soms echt te groot. De koude analyse van een afstand kan zijn dat ik niet wil afvallen, maar het feit is eerder dat de omgeving het verrekte moeilijk maakt om af te vallen. En als dan iemand de koekjes en chocolade maar op de tafel blijft zetten, ga ik zeker voor de bijl. Dat terwijl mijn intentie toch echt anders was.

Dus in zoverre geef ik Kaag nog het voordeel van de twijfel en geloof ik niet dat ze ons 6 maanden heeft voorgelogen en voortdurend iets vertelt heeft dat ze eigenlijk niet wil. Maar dat de prijs te hoog zou zijn en haar hele verhaal feitelijk kansloos was, dat was bij voorbaat helder. Voor mij in elk geval, maar ben een beetje cynisch aangelegd.

(En ja, natuurlijk zijn er mensen binnen D66 die dit weten en zien. Zoals ik ook een stemmetje in me heb dat zegt dat ik dat koekje niet moet pakken).
Ik ga nu iets zeggen wat hard is, ik hoop dat het niet verkeerd overkomt. Zo ja, laat het weten want het is echt niet de bedoeling.

Politiek, machtspolitiek, gaat puur om gedragseffecten. It’s about your behaviour.

De crux is niet dat Kaag voor zit te liegen. Wel dat wij ons zelf voor zitten te liegen. In reactie op. Het is een biasrespons. Niet van het koekje. Wel van de onderbuik die weet dat er geen koekje komt, dan maar de kruimel. Binnen condities van inertie en onzekerheid.

Je kan het niet wegen als separate partijen. Het is één verbinding. Wat was de absolute prioriteit voor VVD/D66/CDA toen al dit begon? Wat stond er op dat papiertje van … Ollongren (!) - hebben zij (!) een verbinding? Hebben de tegenstanders een verbinding. Zoals wij.

“Wij”, versus.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:37:
Semi-offtopic: Roemer volgt Remkes op in Limburg, heeft het goed gedaan als waarnemend burgervader in Heerlen en Alkmaar. Lijkt me een geschikte kandidaat, wel benieuwd of hij z'n salaris deze keer mag houden.
Ja, dat is een goed idee, iemand die altijd vertrouwen geeft en pas achteraf gaat kijken op een plek als Limburg _/-\o_

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:42:
[...]
Iemand al een idee wat Den Haan daar aan tafel deed, snap haar aanwezigheid nog steeds niet.
Op 7 september jl is de motie van Rutte aangenomen over het aanwijzen van Remkes als informateur (met als opdracht uitvoering te geven aan het advies in het verslag van Hamer en daarbij rekening houdend met de geschetste overwegingen in het verslag van Hamer).

Voor de motie stemden toen:
VVD
D66
CDA
ChristenUnie
Groep Van Haga
JA21
SGP
Volt
Fractie Den Haan

Dit schreef Remkes in de uitnodiging gericht aan deze fracties:
(…) de fracties van alle partijen uit het brede en constructieve midden daartoe hun verantwoordelijkheid moeten nemen (…)
En GL had expliciet aangegeven niet zonder de PvdA te formeren, dus dat is denk ik de reden geweest om ook de PvdA uit te nodigen afgelopen woensdag.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:18
Number10 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:53:
Voor de motie stemden toen:
VVD
D66
CDA
ChristenUnie
Groep Van Haga
JA21
SGP
Volt
Fractie Den Haan
Dan hadden Van Haga en JA21 dus ook uitgenodigd moeten worden...
Alleen Den Haan is niet logisch.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:54:
[...]
Ik heb de overweging van Remkes met opzet toegevoegd.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
Cyberpope schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Dat kan natuurliijk, maar D66 is alleen in de val gelopen die VVD en CDA vakkundig gezet hadden. Je kunt D66 verwijten dat ze in de val gelopen zijn, maar om dan te zeggen dan kies ik maar voor degene die de val gezet heeft vind ik dan wel een beetje raar. Als de VVD de grootste wordt kom er zeker geen veranderen. Met D66 had je het kansje nog gehad, maar ze zijn niet in staat gebleken om uit de val te stappen.
Maar dat zijn weer verwijzingen naar excuses, alsof D66 geen zelfstandig opererend orgaan is.

Ik word al jaren onpasselijk van de acties van vvd, en ook denk ik dat vvd natuurlijk en uitdrukkelijk D66 en wie dan ook waar het ook kan een loer zal draaien. Maar vvd doet dat wel met jaloersmakend PR waar D66 gewoon een politieke partij onwaardig zit te kleuteren. Anders kan ik het niet noemen. Hoe haal je het in je hoofd om publiekelijk de formateur onderuit te halen? Maar ook het publieke gedraai rondom CU, rondom GL en PvdA. Publiekelijk Rutte aan de schandpaal nagelen (meerder keren), en dan ineens die keutel intrekken. Etc. Etc.

Met mijn schets zou ik moeten kiezen tussen vvd of d66 bedoel ik meer het evidente amateurisme en onwaardig gedrag van d66. Van vvd weet je dag in dag uit dat ze dezelfde lijn volgen. Bij d66 verandert dat veel te vaak. Daarnaast heeft dat de formatie zo lang uitgetrokken. Ook dat verwijt ik d66, niet vvd die altijd hun standpunt heeft duidelijk gemaakt. Verder volg ik daarom ook niet het standpunt dat ze in de val zijn gelokt. Kaag had gelijk na afserveren GL en PvdA kunnen zeggen goed dan doen wij niet meer mee, zoek maar een paar andere partijen. Dat had ze in juni al kunnen doen. Maar nee, d66 bleef draaien en wringen tot gisteren de ultieme kronkel om maar uit alle macht op dat pluche te blijven zitten. We gaan zondag zien hoe dat in de peilingen komt, en de likkebaardende cda en vvd - die nu bloed geroken hebben, de formatie doorgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Rene44 op 01-10-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
Op 7 september jl is de motie van Rutte aangenomen over het aanwijzen van Remkes als informateur (met als opdracht uitvoering te geven aan het advies in het verslag van Hamer en daarbij rekening houdend met de geschetste overwegingen in het verslag van Hamer).
Naar de letter zou er overigens met de VVD/D66/CDA/CU geen meerderheidskabinet zijn, want in de Eerste Kamer liggen de stemverhoudingen nog steeds anders.

Er is dus steeds medewerking nodig van GL, PvdA, JA21 of een samenraapsel van kleinere fracties om alles door de EK te krijgen.

Omdat ik vermoed dat D66 en JA21 elkaars tegenpolen zijn op veel beleidsterreinen, denk ik dat de formatie niet om GL/PvdA heen kan en ze dus strategisch moeten vasthouden aan elkaar want in de EK zijn ze samen groter dan de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:54:
[...]

En Eerdmans heeft ook recent in de pers aangegeven zelf mogelijkheden te zien om iets te kunnen betekenen danwel een bijdrage te kunnen leveren. Dus daarom helemaal onbegrijpelijk (voor zover het al niet was) om JA21 niet uit te nodigen. Die nr 2 van JA21 vind ik overigens wel een toevoeging aan de 2e kamer met haar medische kennis. De nr 3 daarentegen...... zou ik snel een positie elders voor vinden als Eerdmans slim is.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:55:
Ik heb de overweging van Remkes met opzet toegevoegd.
Dat je Van Haga niet uitnodigt snap ik wel, maar Eerdmans met 7 Senatoren is minstens zo 'midden' als de SGP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Rene44 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Maar dat zijn weer verwijzingen naar excuses, alsof D66 geen zelfstandig opererend orgaan is.
Ik snap het, maar je kan dit niet langer beoordelen als individuele partijen. Er ligt een machtspolitieke verbinding, waarbinnen D66 functioneert. Verbinding en rol daarbinnen zijn prima te reconstrueren op een tijdlijn van handelingen.

Lijnen van D66 veranderen louter nog in beeldvorming. Positioneren en effect zijn consistent onveranderd. Daarmee ligt er verschil tussen wat men zegt, en wat men doet. De vraag is dan ook: waar oriënteren we ons op? Wat men zegt, of wat men doet. De keuze schept een gedragseffect.

Geen excuses, maar oorzaken, invloeden. Verbinding. Een die er al langer is dan de demissionaire periode.

De prangende vraag is dit: waar heeft het keuzepunt voor verbinding gelegen. Daar is onduidelijkheid over. De tijdspanne, die is meer toetsbaar - de periode van perikelen Pechtold en zijn vertrek. Maar het blijft onduidelijk waar het keuzepunt lag.

[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 01-10-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Dat je Van Haga niet uitnodigt snap ik wel, maar Eerdmans met 7 Senatoren is minstens zo 'midden' als de SGP...
Het was signaal van Remkes: nu volgen, of we zetten door met normaliseren van aan de laars lappen van de tolerantie paradox beginnende met voor laatste verdeel & heers toepassing.

Zonder de toevoeging van uitspraak Remkes door @Number10 om perspectief compleet te houden is het een héél ander plaatje voor observatie …

[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 01-10-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:22
J21 midden? ehhhhh waskebeurt? Eerdmans kan redelijk overkomen, maar zijn politiek is mijlen verwijderd van het midden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:50

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
HvdBent schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:47:
J21 midden? ehhhhh waskebeurt? Eerdmans kan redelijk overkomen, maar zijn politiek is mijlen verwijderd van het midden
zijn politiek is verkapt VVD hoor :) Nogal anti-europa/EU (VVD is geen fan daarvan, i kgeloof dat we de EU meer zien als een systeem waar we aan wat hefbomen kunnen hangen om wat voordeeltjes te scoren en nadelen zoals bv. controle op belastingparadijs Nederland tegen te gaan).

Immigratie heeft VVD weinig mee op (zie Afghanistan-drama), wat snijden op sociale voorzieningen, enz. De lijn is flinterdun.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:15
Het voornaamste probleem met Eerdmans is dat het een grote populist is die zijn ziel met alle liefde aan de duivel verkoopt, zolang het maar in het eigen belang is. En dat geldt voor een aantal van die JA21 matties natuurlijk net zo goed. Op Haga na is het wel de laatste fractievoorzitter van wie je auto zou kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:56

nwagenaar

God, root. What's the differen

Cyberpope schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
Dat kan natuurliijk, maar D66 is alleen in de val gelopen die VVD en CDA vakkundig gezet hadden. Je kunt D66 verwijten dat ze in de val gelopen zijn, maar om dan te zeggen dan kies ik maar voor degene die de val gezet heeft vind ik dan wel een beetje raar. Als de VVD de grootste wordt kom er zeker geen veranderen. Met D66 had je het kansje nog gehad, maar ze zijn niet in staat gebleken om uit de val te stappen.
Nou... D66 is in de val gelopen van een val die zij zelf hebben opgezet wat vervolgens zo in hun eigen gezicht is ontploft waardoor ze geen keuze hadden dan om door te gaan met dezelfde partijen als voorheen. CDA was al cannon fodder vanwege het Omtzigt-debacle en zaten al tussen de 8 tot 10 zetels in de min, VVD hoefde alleen maar lekker achter te leunen en te wachten.

Als D66 (en Kaag) geen politieke stommiteiten hadden begaan tijdens de (1e) formatie en alles wat er daarna is gebeurd (Documentaire, beloftes omtrent CU, etc, etc), dan waren zij als lachende 3e uit alles gekomen, hadden ze bij een herverkiezing wellicht redelijk kunnen scoren en hadden ze die daadwerkelijke progressieve formatie kunnen realiseren met GL en PVDA al dan niet met de nieuwe partij van Omtzigt.

Echter D66 (en Kaag) hebben fout op politieke fout gemaakt als gevolg van hun knullig handelen; het gedraai heeft er voor gezorgd dat zelfs de VVD en Rutte als meer verantwoordelijk en vertrouwelijk wordt gezien. Zodanig dat als ze nu verkiezingen gaan houden dat zowel D66 (5 zetels) als het CDA (9 zetels) enorm moet inleveren.

Dus ja, de enige manier om hier verandering in te brengen is te proberen om om mee te doen met een nieuw kabinet. En natuurlijk wordt de nieuwe val dat ze bij een bom gaan leggen onder een bepaald kabinetbesluit dat tegen de normen en waarden van D66 in gaan oid (dikke kans met CU en/of CDA als scapegoat), alsnog te gaan voor (vervroegde) verkiezingen en aan te tonen van "zie je, we hebben het geprobeerd!"
polthemol schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

zijn politiek is verkapt VVD hoor :) Nogal anti-europa/EU (VVD is geen fan daarvan, i kgeloof dat we de EU meer zien als een systeem waar we aan wat hefbomen kunnen hangen om wat voordeeltjes te scoren en nadelen zoals bv. controle op belastingparadijs Nederland tegen te gaan).

Immigratie heeft VVD weinig mee op (zie Afghanistan-drama), wat snijden op sociale voorzieningen, enz. De lijn is flinterdun.
Als dat zo is, dan zijn PVV alsmede de FvD en BVN ook verkapte VVD'ers omdat ze toevallig rechts zijn...

Ik als VVD'er distantieer mij toch echt van deze partijen; ze zijn wellicht rechts maar de acties van JA21, FvD en BVN vallen duidelijk onder alt-right en die staan mijlen ver uit elkaar van de VVD als het gaat om de daadwerkelijke oplossingen.

[ Voor 17% gewijzigd door nwagenaar op 01-10-2021 14:02 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
HvdBent schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:47:
Als de SGP in de ogen van Remkes 'midden' is dan is JA21 dat ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:59:
[...]

Laten we dan afspreken dat we Remkes maar niet als maatstaf nemen. Die man is in dienst van de VVD dus sowieso is alles wat hij uitspreekt natuurlijk gewoon ten dienste van diezelfde VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
[...]
Lees het nu nog eens @hoevenpe. Er staan twee bijvoeglijk naamwoorden voor 'midden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 06:50

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

'brede en constructieve'. Zolang er een kans is dat je bruikbaar bent voor enkele punten en je niet aan de totale buitenpalen zit, valt je daaronder. In essentie: alles wat 'de burger' als extreem ervaart, valt erbuiten. Gezien hoe hard de doelpalen al zijn verschoven door wat nieuwe partijen zoals FvD, is het ook niet zo heel zeker dat het 'brede midden' een heel prettige plek is

@nwagenaar leuk dat je je daar niet in kunt vinden, maar de stemlijsten zeggen helaas anders. Hun agenda's zeggen anders. De facto stemmen ze VVD. De PVV trouwens ook. Dat ze heirvoor nichegroepen stemmers optrommelen is niet zo heel relevant, wat ze effectief doen in de tweede kamer is wat telt.

En als we het hebben over de oplossingen van de VVD: ik denk dat veel van hun oplossingen vanuit wetenschappelijk gebied ook onder behoorlijk alt-right vallen. Laten we het eens hebben over de klimaat of milieuaanpak of hoe het zit met de onderdanen die toeslagen nodig hebben en een buitenlandse achternaam hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 01-10-2021 14:06 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:01:
Lees het nu nog eens @hoevenpe. Er staan twee bijvoeglijk naamwoorden voor 'midden'.
Wat je er ook van vindt, ze kwamen tijdens de politieke beschouwingen op mij redelijk constructief over. Kritisch maar met een hoop voorstellen is meegestemd, het was Eerdmans die als eerste over energiearmoede begon.

Als Van der Staaij en Den Haan volgens de definitie van Remkes bij het 'brede constructieve midden' dan is het opvallend dat juist deze partij buiten de boot valt. Notabene de partij die Rutte in maart als eerste kansrijke coalitiepartner genoemd heeft, men durfde het imo niet aan dat SGP en JA21 af en toe een baan op de tennisclub van Kaag zouden huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Als Van der Staaij en Den Haan volgens de definitie van Remkes bij het 'brede constructieve midden' dan is het opvallend dat juist deze partij buiten de boot valt. Notabene de partij die Rutte in maart als eerste kansrijke coalitiepartner genoemd heeft, men durfde het imo niet aan dat SGP en JA21 af en toe een baan op de tennisclub van Kaag zouden huren.
Je hecht volgens mij iets teveel waarde aan de typeringen van Remkes. GL en PvdA moest hij uitnodigen omdat die bij de oorspronkelijke "zes" hoorden. De anderen zag hij wellicht als stemvee om eventuele voorstellen van VVD/CDA/D66/CU door de kamer te loodsen. Want daar was het natuurlijk allemaal om te doen: dat kabinet in de steigers zetten

Waar hebben we het over: de SP is meer midden dan de SGP en die zat er ook niet bij. Dat was helemaal het criterium niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Wat jij of ik vinden doet toch helemaal niet ter zake? Veel interessanter is het om te weten waarom ze niet zijn uitgenodigd.

Dat een partij genoemd wordt zegt in ieder geval niks als er wordt onderhandeld met anderen. Laten we eens aannemen dat die criteria in de brief een rol speelden, dan zeg je dus in essentie dat jouw politieke inschatting beter is dan die van Remkes. Of ik begrijp ik je verkeerd?
D-e-n schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:23:
[...]
SP is meer midden dan de SGP en die zat er ook niet bij. Dat was helemaal het criterium niet.
De SP heeft tegengestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
nwagenaar schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Nou... D66 is in de val gelopen van een val die zij zelf hebben opgezet wat vervolgens zo in hun eigen gezicht is ontploft waardoor ze geen keuze hadden dan om door te gaan met dezelfde partijen als voorheen. CDA was al cannon fodder vanwege het Omtzigt-debacle en zaten al tussen de 8 tot 10 zetels in de min, VVD hoefde alleen maar lekker achter te leunen en te wachten.

Als D66 (en Kaag) geen politieke stommiteiten hadden begaan tijdens de (1e) formatie en alles wat er daarna is gebeurd (Documentaire, beloftes omtrent CU, etc, etc), dan waren zij als lachende 3e uit alles gekomen, hadden ze bij een herverkiezing wellicht redelijk kunnen scoren en hadden ze die daadwerkelijke progressieve formatie kunnen realiseren met GL en PVDA al dan niet met de nieuwe partij van Omtzigt.

Echter D66 (en Kaag) hebben fout op politieke fout gemaakt als gevolg van hun knullig handelen; het gedraai heeft er voor gezorgd dat zelfs de VVD en Rutte als meer verantwoordelijk en vertrouwelijk wordt gezien. Zodanig dat als ze nu verkiezingen gaan houden dat zowel D66 (5 zetels) als het CDA (9 zetels) enorm moet inleveren.

Dus ja, de enige manier om hier verandering in te brengen is te proberen om om mee te doen met een nieuw kabinet. En natuurlijk wordt de nieuwe val dat ze bij een bom gaan leggen onder een bepaald kabinetbesluit dat tegen de normen en waarden van D66 in gaan oid (dikke kans met CU en/of CDA als scapegoat), alsnog te gaan voor (vervroegde) verkiezingen en aan te tonen van "zie je, we hebben het geprobeerd!"
Als we uitgaan van wat gezegd en in beeld gebracht wordt, dan klopt dit.
Kijken we echter iets verder, naar handeling, opbouw en patroon van handeling, dan klopt het niet.

Waar bankieren we op? Wat iemand zegt, of wat iemand doet.

Is D66 echt in de val gelopen? Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

Is D66 politie pootje gelicht door waar men nu bij aansluit? Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

Wringt het nu bij een Kaag, of bij onze eigen bias? Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

Links- of rechtsom, het handelen van D66 in beleid en positioneren is consistent, ten gunste van machtspolitieke verbinding. Het is enkel beeldvorming en messaging wat dit maskeert.

De kritieke vraag is niet “worden ze afgerekend en gaat het terug naar regeren is halveren”, dat is inmiddels een vraag die conditioneel is aan gedragseffecten.

De vraag is dit: bankiert de burger op wat men zegt, of toetst die wat men doet én wat het gedragseffect is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Zou hij het nu wel volhouden?
Minister Blok wil echt geen post in het volgende kabinet. "Ik heb negen jaar minister mogen zijn en vond het bijzonder en een eer. Maar het is ook mooi als er weer een einde aan komt."

...

Na de vorige kabinetsperiode zei hij dat hij vastbesloten was om iets anders te gaan doen. Hij zou geen minister meer worden, ook niet als de VVD hem dat dringend zou vragen. Nog geen half jaar later maakte hij toch deel uit van het kabinet-Rutte III.
https://nos.nl/artikel/23...geen-minister-meer-worden

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Virtuozzo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Is dat zo?

Het is de moeite waard om bij de vlaggetjes van lokale politiek goed te kijken naar achtergrond en netwerk van kandidaten.

Er ligt een opmerkelijk breed patroon van kandidaten varianten conservatisme die uit de landelijke vlaggetjes komen dan wel er direct door betaald worden. Dit patroon is veel groter dan het fenomeen van ontkoppeling nationale/lokale politiek.

Serieus, het is bijna grappig om te zien hoe ontzettend veel lokale politieke vlaggetjes gewoon (van) VVD zijn. Binnen VNG lijsten van Wethouders is het niet eens meer een muntje opgooien, maar zoeken naar uitzonderingen.
Dan begrijpen we elkaar niet wat dit is exact wat ik bedoel. Er lijken lokalen partijen te zijn (dus geen label), maar als je kijkt waar ze landelijk lid van zijn is het heel helder. En bijna elke politicus van een lokale partij is ondertussen ook lid van een landelijke partij. (de verhoudingen ken ik niet, dus als jij stelt dat het veel VVD is, geloof ik je op je woord).

Maar de gemiddelde kiezer weet dat niet en kijkt er ook niet naar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Wat je er ook van vindt, ze kwamen tijdens de politieke beschouwingen op mij redelijk constructief over. Kritisch maar met een hoop voorstellen is meegestemd, het was Eerdmans die als eerste over energiearmoede begon.
Eerdmans is VVD, opportunist, populist. Ga nou niet mee met iemand die precies conform de school talking points overneemt met preemptive timing. Inmiddels mag je het best wel herkennen 8)
Ik denk dat je het hier gewoon niet ziet omdat je geen eigen directe ervaring hebt met de verschillende politieke scholen.

Alles wat je doet is signaal. Remkes is van de machtspolitieke school. Elk signaal is dus gericht op gedragseffect én er is altijd een duale focus bij. Altijd binnen kaders van gebruik van anderen. Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

Hij heeft hier in zijn selectie, deselecting en linguïstiek keer keuze signaal gegeven naar niet-machtspolitieke actoren.

Comply, or we will escalate, because we can get away with anything - be it selection or deselection, there will be no more tolerance paradox. Because selection/deselection is now *that* easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Dan begrijpen we elkaar niet wat dit is exact wat ik bedoel. Er lijken lokalen partijen te zijn (dus geen label), maar als je kijkt waar ze landelijk lid van zijn is het heel helder. En bijna elke politicus van een lokale partij is ondertussen ook lid van een landelijke partij. (de verhoudingen ken ik niet, dus als jij stelt dat het veel VVD is, geloof ik je op je woord).

Maar de gemiddelde kiezer weet dat niet en kijkt er ook niet naar.
Ah, dan heb ik het gemist, excuses. Inderdaad, er is een klein patroon van ontkoppelen lokaal/nationaal, wat volgt op effecten decentralisering (ingezet door VVD voor beleid) en een groter patroon van valse vlaggen lokaal (ingezet door VVD voor bestuur - zonder afgerekend te kunnen worden op én voor nationaal beleid -> effect lokaal).

VNG heeft halverwege vorig jaar een onderzoek gestart, in navolging van een aantal studies binnen academia, echter waar dat laatste publiceert heeft een VNG er van afgezien voor publieke toegang. In ieder geval vooralsnog. En dat is bijzonder spijtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:24:
Dat een partij genoemd wordt zegt in ieder geval niks als er wordt onderhandeld met anderen. Laten we eens aannemen dat die criteria in de brief een rol speelden, dan zeg je dus in essentie dat jouw politieke inschatting beter is dan die van Remkes. Of ik begrijp ik je verkeerd?
Remkes heeft imo geen politieke inschatting gemaakt van de grenzen van het 'brede midden', als JA21 daar niet toe behoort dan de SGP en ex-50Plus ook niet. Eerdmans is praktisch VVD, je zou kunnen stellen dat Rutte dan ook thuis had moeten blijven...

Door met de huidige vier was altijd al het doel, het motorblok heeft Remkes 'gebruikt' om een doorbraak te forceren. PvdA en GroenLinks kregen drie smaken lidmaatschap aangeboden, optie 3 (volwaardig meedoen) was alleen voor één van beide beschikbaar. Zou GroenLinks of PvdA happen dan was de zondebok binnen, houden ze elkaar vast dan was CU onder het mom van 'het land moet toch geregeerd worden' noodzakelijk.

Wat men niet kon gebruiken was de combinatie SGP/JA21 die voor optie 1 of 2 koos, met 6 zetels in de kamer en 9 in de Senaat een ruime meerderheid. Dat scenario moest voorkomen worden, daar zou Kaag niet mee kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:46:
Ik denk dat je het hier gewoon niet ziet omdat je geen eigen directe ervaring hebt met de verschillende politieke scholen.
Nee gelukkig niet, de politiek zou niets voor mij zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Nee gelukkig niet, de politiek zou niets voor mij zijn... :)
Politiek is normaal voor ieder mens. Eerste gedragslijn is altijd die van politiek gedrag.

De politiek, tja, dan is het al snel anders.

We moeten gewoon in het achterhoofd houden dat het bij de politiek altijd eerst om macht gaat. Pas daarna komt de toetsing van belang (collectief / selectief) en conformiteit (tolerantie paradox plus al die lessen bestuurskunde e.d.).

We gaan af op wat in essentie maskeren van het macht zoeken is. Verstandig is het niet.

Dat wil niet zeggen dat “de politiek” de facto fout is. Macht kan gebruikt worden ten goede, zonder veel problemen of drempels, maar daar komen die volgende toetsing bij.

We moeten gewoon ophouden er mee om te gaan alsof marketing echt is, accepteren dat alles gezegd wordt voor macht, niet afgaan op wat gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Deze bakens zijn in het voorjaar al verzet, dus dit gaat geen effect hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Deze bakens zijn in het voorjaar al verzet, dus dit gaat geen effect hebben.
Is dat zo? Kan ik me niet herinneren :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Remkes heeft imo geen politieke inschatting gemaakt van de grenzen van het 'brede midden', als JA21 daar niet toe behoort dan de SGP en ex-50Plus ook niet. Eerdmans is praktisch VVD, je zou kunnen stellen dat Rutte dan ook thuis had moeten blijven...
JA21 is geen midden, dat is radicaal-rechts. Eerdmans begon bij CDA -> VVD -> LPF -> ÉenNL -> Leefbaar -> FvD -> JA21.

CDA was destijds nog enigszins christendemocratisch, maar na zijn fractiemedewerkerschap onder Opstelten (VVD) maakte hij de draai naar rechts-populistisch en na zijn aansluiting bij FvD kunnen we definitief stellen dat hij rechts-radicaal is. Ik twijfel soms om hem rechtsextreem te noemen gezien zijn opportunistische en dubieuze verleden bij FvD en de nr.2 Annabel Nanninga die wel als extreemrechts te bestempelen valt.

SGP heb ik enkele dagen geleden nog een lange post over gemaakt. Ik kwalificeer SGP zijnde religieus fundamentalistisch. Overigens zit CU daar niet heel ver achter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:39
Het kan toch niet lang meer duren voordat de eerste bewindspersoon die op leugens wordt betrapt niet eens meer de moeite neemt om de schijn op te houden, en alleen nog maar, gapend, verveeld, met de voeten op het bureau en de ogen op het mobieltje, richting de Kamer mompelt "ehm, ja, was ik vergeten, ofzo, je weet wel, boeien".

:r

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Nieuw leiderschap...
'D66 wilde WOB-verzoek documentaire Sigrid Kaag weigeren'

Vandaag krijgt die docu-gate een staartje. Uit nieuwe stukken via de Wet openbaarheid van Bestuur (Wob) blijkt dat D66 zich verzette tegen het openbaar maken van enkele stukken. Het zou gaan over delen waaruit blijkt dat D66 de makers van de documentaire onder druk heeft proberen te zetten om delen van de documentaire te wijzigen.

Vanuit de D66-fractie is daarover gemaild met het ministerie van Buitenlandse Zaken, schrijft weblog GeenStijl die de stukken heeft. Buitenlandse zaken is daar uiteindelijk niet mee akkoord gegaan.

D66 dreigde ’de nodige middelen’ in te zetten om openbaarmaking te voorkomen. Ook de stukken waarin dat wordt bepleit, wilde D66 onder de pet houden, schrijven Telegraaf en Geenstijl. Wie vanuit D66 de mails heeft gestuurd, is niet bekend omdat de naam is weggelakt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06:57

NMH

Moderator General Chat
migchiell schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:43:
Het kan toch niet lang meer duren voordat de eerste bewindspersoon die op leugens wordt betrapt niet eens meer de moeite neemt om de schijn op te houden, en alleen nog maar, gapend, verveeld, met de voeten op het bureau en de ogen op het mobieltje, richting de Kamer mompelt "ehm, ja, was ik vergeten, ofzo, je weet wel, boeien".

Jouw omschrijving deed me meteen denken aan het iconische beeld van Rees-Mogg die tijdens een debat onderuitgezakt in het Britse lagerhuis ligt:

Afbeeldingslocatie: https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2019/09/04/09/rees-mogg-lying-down.jpg?width=990&auto=webp&quality=75
Bron: https://www.independent.c...ed-miliband-a9091156.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Verderop staat genoemd dat er zou zijn gevraagd om delen weg te lakken die niet weggelakt hoefden te worden. Dat heeft m.i. gelijkenis met de memo in het toeslagenschandaal waar oorspronkelijk ook is gelakt en enkel omdat de memo bij de ondervragingscommissie een hoofdrol kreeg, later ongelakt is vrijgegeven:
Number10 in "Parlementaire mini-enquête "Toeslagenfraude""

Ik zou zeggen: vergelijk de versies en beoordeel zelf of het lakken terecht was.

Overigens komt de staatssecretaris van financiën (toeslagen) straks bij Nieuwsuur een toelichting geven op het onderzoek naar deze memo. Geïnteresseerden kunnen een blik werpen op p. 27 van bijlage 2:
https://www.rijksoverheid...-appendices-paginas-1-301

Daar staat op één pagina samengevat hoe de memo door de organisatie is gegaan en hoeveel mensen dat op die manier heeft bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
migchiell schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Zou wel een top actie zijn.
Gevolgd door een 'we hebben toch een meerderheid dus kom maar op met je motietje voor de vorm'.

Met het niveau van veel kamervragen is het niet eens gek ook.

[ Voor 0% gewijzigd door sambalbaj op 02-10-2021 15:31 . Reden: zo -> zou ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
NMH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:52:
Jouw omschrijving deed me meteen denken aan het iconische beeld van Rees-Mogg die tijdens een debat onderuitgezakt in het Britse lagerhuis ligt
Online shoppen tijdens een bepalend formatie overleg komt aardig in de buurt. "Blij mee!"
Kaag bestelde kussens tijdens formatiegesprekken en daar kan ze zelf wel om lachen

Kaag heeft vier volwassen kinderen - Janna, Makram, Innas en Adam - en die hebben nu nieuwe hoofdkussens voor op hun slaapkamer. Het gaat om zogeheten Cinderella Orthoflex hoofdkussens die worden geprezen om hun ‘uitgebalanceerde stevigheid’ en ‘optimale ondersteuning aan hoofd en nek bij iedere slaaphouding’. Ze kosten tussen de 60 en 80 euro per stuk.

,,Deze week in een korte pauze van mijn drukke baan deze kussens voor de slaapkamer van de kinderen besteld. Blij mee!”, zegt Kaag op Twitter nadat ze op een opmerkelijk moment de aanschaf deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 23:11

ManiacsHouse

Scheisse!

hoevenpe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Online shoppen tijdens een bepalend formatie overleg komt aardig in de buurt. "Blij mee!"

[...]
"...van mijn drukke baan..." Nou lekker druk, je bent in een half jaar tijd geen reet opgeschoten... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
[...]

[...]
Vind het eerlijk gezegd niet zo erg dat ze ook even tijd nam om normaal mens/ouder te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Basekid schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

Vind het eerlijk gezegd niet zo erg dat ze ook even tijd nam om normaal mens/ouder te zijn.
Je weet dat haar kinderen allang volwassen zijn? :+ Dat maakt het eigenlijk alleen maar triester. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
@Basekid maar wel dom om het op Twitter te gooien!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het wroeten in het privéleven van Kaag is wel apart. Wat weten we van Rutte of Wilders qua privéleven? Ondanks decennia politiek vrijwel niets, dus waarom die maatstaf dan wel bij Kaag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Delerium schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:12:
Het wroeten in het privéleven van Kaag is wel apart. Wat weten we van Rutte of Wilders qua privéleven? Ondanks decennia politiek vrijwel niets, dus waarom die maatstaf dan wel bij Kaag?
Was het niet Kaag zelf die graag een inkijkje gaf in haar privéleven met die geweldige fop-docu van haar? Om maar niet te beginnen welke fratsen zij uitgehaald heeft omtrent haar huwelijk dat haar letterlijk haar baan had gekost in het verleden.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Delerium schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:12:
Wilders is getrouwd. Toch? En die wordt echt al jaren afgeschermd. Rutte niet. Die fietste heerlijk tussen de burgers en geeft daar lekker showtje mee... Maar... Vreemde vind ik eigenlijk. Nooit maar 1 foto gezien dat hij ergens vertrekt bij zijn huis ofzo. Maar Rutte weten we dat hij een moeder had die recent is overleden. Verder weten we dus niet of hij een vriendin heeft of wellicht toch homo is. Over de man is bijna niks bekend m.b.t. privé. Eigenlijk best heel erg vreemd.
Maar ja wie wil er met zo'n man überhaupt samenwonen? Eh schat ik heb er echt totaal geen herinnering aan dat we vanmorgen lekker hebben liggen... Hè? Ik met de buurvrouw? Weet ik niks van. Geen herinnering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
NMH schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Jouw omschrijving deed me meteen denken aan het iconische beeld van Rees-Mogg die tijdens een debat onderuitgezakt in het Britse lagerhuis ligt:

[Afbeelding]
Bron: https://www.independent.c...ed-miliband-a9091156.html
Zo kort geleden nog maar, en ik weet nog dat ik toen dacht, gelukkig gebeurt zoiets in Nederland niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[...]
Kom kom, het was in haar pauze.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:41:
[...]

Kom kom, het was in haar pauze.
Ik hoop voor die kinderen dat die kussens niet net zo nieuw zijn als haar leiderschap;)

Maar maakt het werkelijk uit wat een kabinetslid/kamerlid doet in privé tijd? Mag jullie werkgever dat van jullie allemaal weten en vervolgens op basis daar van bepalen of jullie wel geschikt zijn?

Ik snap het wel, want we zoeken naar houvast om te beoordelen of een politicus wel of niet intenties heeft die in overeenstemming zijn met wat wij wensen. Het echte probleem is niet wat die politicus in vrije tijd doet, maar het feit dat er zoveel A zeggen en B doen en eigenlijk alleen partijbelang/zichzelf dienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ManiacsHouse schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:10:
[...]

Wilders is getrouwd. Toch? En die wordt echt al jaren afgeschermd. Rutte niet. Die fietste heerlijk tussen de burgers en geeft daar lekker showtje mee... Maar... Vreemde vind ik eigenlijk. Nooit maar 1 foto gezien dat hij ergens vertrekt bij zijn huis ofzo. Maar Rutte weten we dat hij een moeder had die recent is overleden. Verder weten we dus niet of hij een vriendin heeft of wellicht toch homo is. Over de man is bijna niks bekend m.b.t. privé. Eigenlijk best heel erg vreemd.
Maar ja wie wil er met zo'n man überhaupt samenwonen? Eh schat ik heb er echt totaal geen herinnering aan dat we vanmorgen lekker hebben liggen... Hè? Ik met de buurvrouw? Weet ik niks van. Geen herinnering aan.
Boeit het wat? Laat die man lekker met rust in z'n weinige privé tijd. Al hangt ie elk weekend in latex tussen de touwen. Couldn't care less.

@actie kaag; dat heeft ze m.i. expres gedaan. Er was gezeik over ontstaan op basis van wat geruchten. En nu heeft ze er een geintje over gemaakt. Prima toch.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2021 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Ik snap het, maar je kan dit niet langer beoordelen als individuele partijen. Er ligt een machtspolitieke verbinding, waarbinnen D66 functioneert. Verbinding en rol daarbinnen zijn prima te reconstrueren op een tijdlijn van handelingen.

Lijnen van D66 veranderen louter nog in beeldvorming. Positioneren en effect zijn consistent onveranderd. Daarmee ligt er verschil tussen wat men zegt, en wat men doet. De vraag is dan ook: waar oriënteren we ons op? Wat men zegt, of wat men doet. De keuze schept een gedragseffect.

Geen excuses, maar oorzaken, invloeden. Verbinding. Een die er al langer is dan de demissionaire periode.

De prangende vraag is dit: waar heeft het keuzepunt voor verbinding gelegen. Daar is onduidelijkheid over. De tijdspanne, die is meer toetsbaar - de periode van perikelen Pechtold en zijn vertrek. Maar het blijft onduidelijk waar het keuzepunt lag.
Ik begrijp wat je zegt maar jan en hermien holboog hebben geen boodschap aan het diepere verhaal. Die gaan de kieshokjes in en krijgen keuze uit kreten als vvd: ‘wij doen wat het beste voor ondernemend nl is, (en nemen integriteit niet zo nauw)’, of d66: ‘nieuw leiderschap, transparantie. Jesus is waarachtig opgestaan’.

Die lezen nu in de krant artikelen die louter over d66 en hun gesodemieter gaan. Dat 3 beleidsmedewerkers geadviseerd hebben Remkes persoonlijk aan te vallen. Wob-verzoeken traineert. De beeldvorming van d66 en hun usp is met de grond gelijk gelijk gemaakt door hun eigen acties. Niet door Rutte, Klaver of Hoekstra, door d66 zelf.

Mijn belang is dat Rutte vertrekt. Hij vertrekt alleen als er een alternatief is. D66 bewijst in de beeldvorming het niet te zijn en zal daarop afgerekend worden in nieuwe verkiezingen. Dé reden waarom D66 CU nu ineens toch maar omarmd. Ga me nou niet vertellen dat die beeldvorming, de huidige peilingen geen factor zijn, dat het niets met individuele partijen te maken heeft want voor jan en hermien en sigrid kaag is dat wel degelijk zo. Daarom heet het verkiezing: je kiest partij a of partij b. Dat partij a en b stiekum verbonden zijn is secundair.

Op dit moment, voor mij als PvdD stemmer, als ik strategisch zou moeten kiezen tussen Kaag naar Scholz, Biden, Brussel, of Rutte, dan kies ik voor Rutte. Ik heb schoon genoeg van dat labiele paarse smaldeel.

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 02-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
Rene44 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:32:
[...]

Ik begrijp wat je zegt maar jan en hermien holboog hebben geen boodschap aan het diepere verhaal. Die gaan de kieshokjes in en krijgen keuze uit kreten als vvd: ‘wij doen wat het beste voor ondernemend nl is, (en nemen integriteit niet zo nauw)’, of d66: ‘nieuw leiderschap, transparantie. Jesus is waarachtig opgestaan’.

Die lezen nu in de krant artikelen die louter over d66 en hun gesodemieter gaan. Dat 3 beleidsmedewerkers geadviseerd hebben Remkes persoonlijk aan te vallen. Wob-verzoeken traineert. De beeldvorming van d66 en hun usp is met de grond gelijk gelijk gemaakt door hun eigen acties. Niet door Rutte, Klaver of Hoekstra, door d66 zelf.

Mijn belang is dat Rutte vertrekt. Hij vertrekt alleen als er een alternatief is. D66 bewijst in de beeldvorming het niet te zijn en zal daarop afgerekend worden in nieuwe verkiezingen. Dé reden waarom D66 CU nu ineens toch maar omarmd. Ga me nou niet vertellen dat die beeldvorming, de huidige peilingen geen factor zijn, dat het niets met individuele partijen te maken heeft want voor jan en hermien en sigrid kaag is dat wel degelijk zo. Daarom heet het verkiezing: je kiest partij a of partij b. Dat partij a en b stiekum verbonden zijn is secundair.

Op dit moment, voor mij als PvdD stemmer, als ik strategisch zou moeten kiezen tussen Kaag naar Scholz, Biden, Brussel, of Rutte, dan kies ik voor Rutte. Ik heb schoon genoeg van dat labiele paarse smaldeel.
Ik snap je niet, je wilt dat Rutte vertrekt, maar zou wel op hem stemmen? Notabene als PvdD stemmer? Die man is de antithesis van waar die partij voor staat...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene44
Basekid schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Ik snap je niet, je wilt dat Rutte vertrekt, maar zou wel op hem stemmen? Notabene als PvdD stemmer? Die man is de antithesis van waar die partij voor staat...
Ik heb op PvdD gestemd niet zozeer vanwege hun program, maar omdat ze staatsrechtelijk de juiste dingen doen en zeggen. Ik vind het 1 van de meest integere partijen in de 2e kamer. Ik deel niets met SGP maar ook zij zijn erg sterk in staatsrechtelijke kwesties.

Zoals ik al in een aantal posts eerder opmerkte betrapte ik mezelf donderdag op de gedachte dat als ik zou moeten kiezen tussen Rutte, die ik veracht, en Kaag, ik voor Rutte zou kiezen. Dat is hoe laag mijn indruk op dit moment van haar en D66 als geheel is. En dat gevoel groeit met de dag en de bijna dagelijkse nieuwe blunders en/of opzettelijke persoonlijke aanvallen. Ik trek dat erg slecht. Ik moet er niet aan denken dat dit ooit NL zou moeten vertegenwoordigen als mp en leidende partij.

[ Voor 4% gewijzigd door Rene44 op 02-10-2021 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Rene44 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:20:
[...]. Ik trek dat erg slecht. Ik moet er niet aan denken dat dit ooit NL zou moeten vertegenwoordigen als mp en leidende partij.
Vergis je niet in hoeverre media hitjobs doen voor eigen gewin. Kaag afbranden is modus operatie voor niet alleen de Telegraaf. Rutte overleefd voornamelijk omdat de media vaak de aandacht ergens anders opzet.

PvdD wordt trouwens vrij weinig belicht terwijl ze zeer sterk, consistent en inhoudelijk in de kamer opereren. Flapdrol Baudet krijgt daarentegen gewoon ruim baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
@Rene44

Nu ja, als gedragseffect begrijp ik het. Dit is verklaarbaar. De hobbel zit hem bij de stap van respons emotie / overtuiging naar functionele analyse. En dat is een flinke hobbel, want dan rolt uit de bus dat er geen functioneel verschil is tussen D66 en tegenwoordige VVD.

Maar ook dat is verklaarbaar: machtspolitieke verbinding.

Pur sang heb je een grotere respons nu versus D66 vanuit cumulatieve frustratie met tegenwoordige VVD omdat in plaats van een collectieve correctie middels D66 (als grootste potentieel, vanuit electoraal opgebouwd bereik daarvan) die partij juist dezelfde gedragslijnen volgt. Waarmee er dus nul potentieel is voor correctie.

Deze respons wordt verder versterkt, maar ook gekanaliseerd met een boogje, via media. Effectief is het ten gunste van machtspolitiek.

Dan knalt inderdaad menig gedragseffect zoals eerder besproken in het topic er in. En die is de facto contraproductief, maar goed, dan komen we weer uit bij die hobbel voor functionele analyse én het - inderdaad - collectief afnemend potentieel ten gunste van correcties.

Nogmaals, I get it. Ik zie het binnen kennissenkring ook. Met name onder de hoger opgeleiden. De meest breed aanwezige impuls is er een vanuit cultureel conformisme: hiërarchie volgen en kruimel zoeken ter compensatie. Waarmee wederom ook de correlatie normaliseren / decriminaliseren op tafel komt van grensoverschrijdend gedrag (bestuurscultuur). We doen er goed aan om in het achterhoofd te houden dat daar een omslagpunt bij is: when everyone’s guilty, no one is. En dan weten we hoe dat eindigt in de geschiedenisboekjes.

De mechanismen om à la Hongarije de burger af te rekenen zijn reeds geïntroduceerd, de Kwestie Nieuwe Beleidsfundamenten. You’re all bad by default, and without position or power once selected.

Het verloopt vrijwel volledig zoals de groei van bereik machtspolitiek binnen post-Atwater sociale geografie in de VS. De kleine verschillen zitten in Britse analoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 02-10-2021 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Rene44 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:20:
[...]
Ik heb op PvdD gestemd niet zozeer vanwege hun program, maar omdat ze staatsrechtelijk de juiste dingen doen en zeggen. Ik vind het 1 van de meest integere partijen in de 2e kamer. Ik deel niets met SGP maar ook zij zijn erg sterk in staatsrechtelijke kwesties.

En dat gevoel groeit met de dag en de bijna dagelijkse nieuwe blunders en/of opzettelijke persoonlijke aanvallen. Ik trek dat erg slecht. Ik moet er niet aan denken dat dit ooit NL zou moeten vertegenwoordigen als mp en leidende partij.
Ik heb ook PvdD gestemd, niet omdat ik een stereotype kiezer ala dierenknuffelende vegan ben maar omdat men doorheeft dat het kapitalistisch verdienmodel gevolgen heeft voor de leefbaarheid op aarde door opwarming etc etc. Jouw gevoel tav Kaag heb ik nu met Rutte. Maargoed 22% van de kiezers vindt alles wat Rutte doet of nalaat te doen helemaal oké. Toch mag die straks wederom het land vertegenwoordigers simpelweg omdat de VVD als geen ander goed is in perceptie, machtspolitiek en marketing.

Het is duidelijk waarneembaar hoe de gehele media meegaat in de spin vanuit VVD/CDA nu D66 enkel aangeeft te willen onderhandelen over een nieuw kabinet met oude samenstelling dat dit Kaag en cs verzwakt. D66 slaagt er nog niet in om die mediabrede analyse af te weren, men versterkt het onbedoeld door eigen acties (wob verzoek afraden, Remkes bekritiseren etc)

En het leeuwendeel van de bevolking slikt het voor zoete koek. Men stelt geen vraagtekens meer bij krantenartikelen. Elke bubbel heeft zijn eigen gekleurde kijk op zaken tegenwoordig. Van verzuiling vanuit geloofsopvatting vroeger naar verbubbeling tegenwoordig met dank aan social media. Waarom wordt het narratief niet in twijfel getrokken maar zo gemakkelijk meegegaan in de perceptie van degene die het zo laat spinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ondertussen heeft RTL66 ook de handen van Kaag af getrokken lijkt het: https://www.rtlnieuws.nl/...aag-verkiezingen-formatie

Niet bepaald een milde column van Heymans, die voorheen nog behoorlijk mild was over Kaag en kritisch over Rutte. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 19:57
Bart-Willem schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:05:
Ondertussen heeft RTL66 ook de handen van Kaag af getrokken lijkt het: https://www.rtlnieuws.nl/...aag-verkiezingen-formatie
Onder alle kiezers geniet de D66-leider nog maar 23 procent vertrouwen, net iets meer dan Sylvana Simons en Thierry Baudet die onderaan staan.

Wauw :') volledig eens met de column overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77

Niet bepaald een milde column van Heymans, die voorheen nog behoorlijk mild was over Kaag en kritisch over Rutte. :P
Inderdaad. En bovenal wat hij ook schrijft. D66 heeft geen enkele politieke vriend meer over. Sterker nog, niemand (zelfs haar innige collega linkse politieke vrienden) wil samen met D66/Kaag gezien worden. Toch zeer knap hoe Kaag dit de afgelopen half jaar incident na incident voor elkaar heeft gekregen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 20:29
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Onder alle kiezers geniet de D66-leider nog maar 23 procent vertrouwen, net iets meer dan Sylvana Simons en Thierry Baudet die onderaan staan.

Wauw :') volledig eens met de column overigens.
En het ondertussen raar vinden dat deze partij niet op nieuwe verkiezingen zit te wachten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Daarom heb ik eigenlijk juist wél zin in nieuwe verkiezingen. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Bart-Willem schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:25:
Daarom heb ik eigenlijk juist wél zin in nieuwe verkiezingen. :+
Het is alleen zo dat je met de SP, BBB, JA21, PVDA, GL, D66, CDA allemaal partijen krijgt met leden die als fractie in een bestelbusje passen.
Dan hebben we helemaal voorlopig geen nieuw kabinet. Kaag krijgt tzt vanzelf wel de rekening, daar zorgt ze zelf ook wel voor. Eerste rekening is over 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Had eigenlijk even gemist waar Baudet en Ouwehand elkaar nadrukkelijk de hand gaven aangaande de huidige corona maatregelen. Zag de PvdD voorvrouw aardig prominent in die QR-code discussie.

En Wouke van Scherrenburg is wel heel erg aan de pil van drion toe met haar rare verdediging van dat poeder van die levensbeëindiging club waar ze blijkbaar lid van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
sambalbaj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:38:
Had eigenlijk even gemist waar Baudet en Ouwehand elkaar nadrukkelijk de hand gaven aangaande de huidige corona maatregelen. Zag de PvdD voorvrouw aardig prominent in die QR-code discussie.

En Wouke van Scherrenburg is wel heel erg aan de pil van drion toe met haar rare verdediging van dat poeder van die levensbeëindiging club waar ze blijkbaar lid van is.
En het ongefundeerde gerant hoeft hier dus niet.

[ Voor 24% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-10-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Scherpe column :)

Precies wat datgene Kaag verkeerd heeft gedaan en daardoor nu een draai moet maken om maar geen nieuwe verkiezingen te krijgen.
Kaag heeft er in het openbaar geen afstand van genomen. Kennelijk valt dit gedrag ook onder de door haar bepleite nieuwe bestuursstijl. De arrogantie van Kaag, in de afgelopen maanden wijd en zijd verspreid, heeft de fractie van D66 geen goed gedaan. Er is weinig meer over van die onder Pechtold serieuze partij, die als oppositiepartij het kabinet voluit steunde als het landsbelang erom vroeg.
Nu is zij het mikpunt van spot terwijl het VVD en CDA hun poot altijd stijf hielden en rustig wachten hoe zij haar eigen glazen ingooide.

Tweakers Discord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Als Ouwehand corrupt is heb je daar vast wel bewijzen voor? Dat is nogal een beschuldiging zo zonder onderbouwing.

[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-10-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
tweakduke schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:44:
Precies wat datgene Kaag verkeerd heeft gedaan en daardoor nu een draai moet maken om maar geen nieuwe verkiezingen te krijgen.
Iets soortgelijks merkte Geert Wilders afgelopen week scherp op. Soms moet je het met hem eens zijn, beetje als een stilstaande klok twee keer per dag :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
Ik zie niet hoe je aantijgingen volgen uit het artikel dat je linkt.

In het artikel wordt benoemd dat een van de eigenaren van Waku Waku ook lijstduwer is van de PvdD.

Tsja, dat er een overlap is tussen activistische veganisten en leden van PvdD mag geen verrassing heten, lijkt me. Maar waarom maakt dat Ouwehand corrupt en hypocriet?

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:05
Bean77 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Inderdaad. En bovenal wat hij ook schrijft. D66 heeft geen enkele politieke vriend meer over. Sterker nog, niemand (zelfs haar innige collega linkse politieke vrienden) wil samen met D66/Kaag gezien worden. Toch zeer knap hoe Kaag dit de afgelopen half jaar incident na incident voor elkaar heeft gekregen.
... Dit is gewoon "nieuw leiderschap". Dan hoef je geen vrienden meer te hebben, blijkbaar.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mekkieboek schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Iets soortgelijks merkte Geert Wilders afgelopen week scherp op. Soms moet je het met hem eens zijn, beetje als een stilstaande klok twee keer per dag :)
Ja het politieke spel is iets wat Wilders wel beheerst. Helaas verstoord hij ook vaak debatten met zijn discussietechniek.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36

Roozzz

Plus ultra

Graag niet zo hierop reageren.

[ Voor 91% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-10-2021 22:56 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
sambalbaj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:38:
Ouwehand is voor mij ook behoorlijk door de mand gevallen met haar steun aan de Waku Waku antivaxxers.

De eigenaar van Waku Waku is tevens lijstduwer van PvdD, jammer want had haar en de partij steeds hoger zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ouwehand is voor mij ook behoorlijk door de mand gevallen met haar steun aan de Waku Waku antivaxxers.

De eigenaar van Waku Waku is tevens lijstduwer van PvdD, jammer want had haar en de partij steeds hoger zitten.
corrupt zoals hierboven gesteld gaat inderdaad te ver.
Maar dat dit soort acties de schijn tegen hebben en er al snel gesproken wordt over belangenverstrengeling of cliëntelisme is niet gek. Integer lijkt het in ieder geval niet en daarmee wel een deukje in het imago van Ouwehand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
sambalbaj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:18:
corrupt zoals hierboven gesteld gaat inderdaad te ver.
Vermeende belangenverstrengeling vind ik nog tot daar aan toe, corruptie is het inderdaad evenmin.

De groep die daar demonstreert stond eerder op met museumplein en bij het Binnenhof, die dagen de ME uit en zijn totaal van het padje af. Daar moet je als serieus politicus niet geassocieerd mee willen worden, dat is de troebele vijver waar Baudet in aan het vissen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Omdat ze een fundamenteler debat wilde? Omdat ze burgelijke ongehoorzaamheid aanmoedigd? Het is een manier om zaken voor het voetlicht te brengen. Het zet meer in beweging dan al die keyboard-warriors op Twitter voor elkaar krijgen. En wie zegt dat de mensen achter Waku Waku antivaxxers zijn? Wat is uberhaupt een antivaxxer? Weer een label om het leven makkelijker behapbaar te maken? Links, rechts, nazi, wappie, woke, snowflake.

Ik kan dit toch niet anders zien als stemming makerij en afleiding. In elk bericht over dat restaurant wordt er vooral bij vermeld dat er ook extreemrechts voor de deur staat, zonder duidelijk te maken hoe dat relevant is. Ik vind een restaurant in Utrecht wat een bewuste keuze (een zeldzaamheid tegenwoordig) minder erg als wat de vier partijen nu aan bekokstoven zijn. Ik denk dat we iets meer zorgelijke zaken hebben om op te lossen dan stemmingmakerij over een restaurant.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Als Ouwehand corrupt is heb je daar vast wel bewijzen voor? Dat is nogal een beschuldiging zo zonder onderbouwing.
Proef de woorden zoals je wilt. Ik vind het toch wel heel erg duister dat zij openlijk op twitter en in de media oproept tot een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid (anarchie?). En dat daarna blijkt dat het betreffende restaurant diepe wortelen heeft binnen de partij van Ouwehand en personen zelfs lijstduwer zijn. Dan is er een heel dun lijntje mbt gunsten, vriendendiensten etc. Hopelijk duikt een geenstijl er op in het kader van waarheidsvinding maar eens te onderzoeken hoe de financiering loopt.
En het is hypocriet omdat ze in de 2e kamer anderen de les leest en ze langs een meetlat legt van het morele kompas. Het is overduidelijk zichtbaar geworden dat ook een Ouwehand onderdeel uitmaakt van de 'oude' politiek en precies doet wat ze anderen verwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bean77 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

Proef de woorden zoals je wilt.
Ah, dat was precies je bedoeling nietwaar? Vandaar het gebrek aan onderbouwing/bewijs voor je beschuldiging.

Om @Roozzz te citeren:
Roozzz schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ga ergens anders trollen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:56:
[...]

Ah, dat was precies je bedoeling nietwaar? Vandaar het gebrek aan onderbouwing/bewijs voor je beschuldiging.

Om @Roozzz te citeren:

[...]

:)
Een rookgordijn om te verhullen dat er vreemde zaken aan de gang zijn bij pvdd? Een partijleider die oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid bij een restaurant waar linkse en rechts extremisten staan. Ze houdt een aansteker bij een ontvlambaar mengsel. En vervolgens bekritiseerd zij de politie die moest opdraven, mede door haar oproep. Alles ingegeven door een conflict van belangenverstrengeling binnen de eigen partij. Belanghebbende lijstduwers lijken dus daadwerkelijk invloed te hebben op de toon van de politieke partij en waar ze hun focus op richten.
En bovenal juist dit alles bij een Ouwehand. Zij die anderen juist de maat neemt op politieke correctheid.

Hoe wil jij deze acties van Ouwehand dan duiden?

edit: Bij een fvd had ik niet opgekeken, maar juist Ouwehand verbaasd mij zeer.

[ Voor 4% gewijzigd door Bean77 op 02-10-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Ploumen kondigt vanaf de Politieke Ledenraad verdere samenwerking aan met GroenLinks.

Woonbegroting wordt in de EK door de PvdA aangegrepen om de verhuurdersheffing af te schaffen. Naar ik vermoed zal GL dezelfde lijn gaan volgen. M.a.w. deze fracties lijken lijnrecht in de oppositie te gaan, waarmee ze volgens mij hun profiel wel beter herkenbaar maken.

Dat wordt dus nog een interessante situatie, want de beoogde 'doorstart' coalitie heeft dus geen meerderheid in de EK.

Overigens was het ook de PvdA die in het verleden als coalitiepartij voor die verhuurdersheffing heeft gestemd, hoewel een PvdA senator dat toen dreigde te blokkeren (maar dat uiteindelijk niet deed):
https://eenvandaag.avrotr...er-de-verhuurdersheffing/
https://eenvandaag.avrotr...d-met-verhuurdersheffing/

Link naar de video van de ledenraad op de website hieronder, dit punt vanaf ca. 3:18:00 (aan het einde dus):
https://www.pvda.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:14:
[...]
Zij die anderen juist de maat neemt op politieke correctheid.
Even los van die hele PvdD discussie snap ik niet zo goed wat je nu precies met al je reacties wilt bereiken? Als ik je goed begrijp en dat probeer samen te vatten lijk je je af te zetten tegen allerlei progressieve partijen, zoals D66, PvdD, PvdA, GL, SP. Klopt dat?

Waarom @Bean77? Wat is er zo onlogisch aan hun standpunten wat je blijkbaar bij anderen wel vindt? Ik vermoed namelijk dat je belangen bij een van bovenstaande partijen het beste worden vertegenwoordigd, maar dat zie jij als ik het goed begrijp uit je reacties dus anders. Maar misschien begrijp ik je ook helemaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Delerium schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Vergis je niet in hoeverre media hitjobs doen voor eigen gewin. Kaag afbranden is modus operatie voor niet alleen de Telegraaf. Rutte overleefd voornamelijk omdat de media vaak de aandacht ergens anders opzet.

PvdD wordt trouwens vrij weinig belicht terwijl ze zeer sterk, consistent en inhoudelijk in de kamer opereren. Flapdrol Baudet krijgt daarentegen gewoon ruim baan.
Joosie200 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Ik heb ook PvdD gestemd, niet omdat ik een stereotype kiezer ala dierenknuffelende vegan ben maar omdat men doorheeft dat het kapitalistisch verdienmodel gevolgen heeft voor de leefbaarheid op aarde door opwarming etc etc. Jouw gevoel tav Kaag heb ik nu met Rutte. Maargoed 22% van de kiezers vindt alles wat Rutte doet of nalaat te doen helemaal oké. Toch mag die straks wederom het land vertegenwoordigers simpelweg omdat de VVD als geen ander goed is in perceptie, machtspolitiek en marketing.

Het is duidelijk waarneembaar hoe de gehele media meegaat in de spin vanuit VVD/CDA nu D66 enkel aangeeft te willen onderhandelen over een nieuw kabinet met oude samenstelling dat dit Kaag en cs verzwakt. D66 slaagt er nog niet in om die mediabrede analyse af te weren, men versterkt het onbedoeld door eigen acties (wob verzoek afraden, Remkes bekritiseren etc)

En het leeuwendeel van de bevolking slikt het voor zoete koek. Men stelt geen vraagtekens meer bij krantenartikelen. Elke bubbel heeft zijn eigen gekleurde kijk op zaken tegenwoordig. Van verzuiling vanuit geloofsopvatting vroeger naar verbubbeling tegenwoordig met dank aan social media. Waarom wordt het narratief niet in twijfel getrokken maar zo gemakkelijk meegegaan in de perceptie van degene die het zo laat spinnen.
Is het wellicht geen toeval dat die Remkes bash oa van ex-telegraaf journo thans D66 persvoorlichter Daan Bonenkamp kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Number10 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:01:
[...]

Even los van die hele PvdD discussie snap ik niet zo goed wat je nu precies met al je reacties wilt bereiken? Als ik je goed begrijp en dat probeer samen te vatten lijk je je af te zetten tegen allerlei progressieve partijen, zoals D66, PvdD, PvdA, GL, SP. Klopt dat?

Waarom @Bean77? Wat is er zo onlogisch aan hun standpunten wat je blijkbaar bij anderen wel vindt? Ik vermoed namelijk dat je belangen bij een van bovenstaande partijen het beste worden vertegenwoordigd, maar dat zie jij als ik het goed begrijp uit je reacties dus anders. Maar misschien begrijp ik je ook helemaal verkeerd.
Je maakt een denkfout door te stellen dat de partijen die jij noemt allemaal progressief zijn. Ze zijn echter wel allemaal linkse partijen en ik ben een wat rechts georiënteerde stemmer. Dus ja ik ben het meestal niet zo eens met de opvattingen van linkse partijen. Van mij mag het kabinet ook de nodige flinke hervormingen doorvoeren op gebied van belastingdienst of het pensioenstelsel. Kerncentrales ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:46:
[...]
Je maakt een denkfout door te stellen dat de partijen die jij noemt allemaal progressief zijn. (…)
Volgens onderstaande schema is dat toch echt het geval:
Wikipedia: Politiek spectrum
(…) Ze zijn echter wel allemaal linkse partijen en ik ben een wat rechts georiënteerde stemmer. Dus ja ik ben het meestal niet zo eens met de opvattingen van linkse partijen. (…)
Die alternatieven zijn dus overwegend conservatief volgens hetzelfde schema.
(…) Van mij mag het kabinet ook de nodige flinke hervormingen doorvoeren op gebied van belastingdienst of het pensioenstelsel. Kerncentrales ook prima.
Welke hervormingen?

Ontegenzeggelijke zijn de genoemde partijen tegen kernenergie, maar de meest liberale van dat rijtje heeft daar ook goede argumenten voor (en sluit een ander toekomstig standpunt over kernenergie niet uit):
https://d66.nl/kernenergie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:18

Lordy79

Vastberaden

Number10 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:24:
[...]
Omdat ik vermoed dat D66 en JA21 elkaars tegenpolen zijn op veel beleidsterreinen, denk ik dat de formatie niet om GL/PvdA heen kan en ze dus strategisch moeten vasthouden aan elkaar want in de EK zijn ze samen groter dan de VVD.
Kom kom. De begroting 2022 is er al door. SGP stemt met de coalitie mee en economisch gezien de ja21/fvd ook wel.
Voor de wat meer heikele zaken kun je dan wachten tot er een nieuwe 1e kamer is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:57:
Op Haga na is het wel de laatste fractievoorzitter van wie je auto zou kopen.
Er gaan geruchten dat Segers ook roestige auto's verkoopt die na een aantal maanden toch veel waard blijken te zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Lordy79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

De gaan geruchten dat Segers ook roestige auto's verkoopt die na een aantal maanden toch veel waard blijken te zijn...
Je bedoelt dat de roestige auto dit keer nog eventjes door de APK is gekomen. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

https://www.gelderlander....e-vluchtelingen~aac9de92/
Volgende staatssecretaris exit? Of valt dit ook wel weer mee? Etc enz :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Rene44 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:32:
[...]

Mijn belang is dat Rutte vertrekt. Hij vertrekt alleen als er een alternatief is.
Waarom is er geen alternatief? Er zijn talloze bestuurders die prima de rol van MP zouden kunnen vervullen, binnen en buiten de VVD. De VVD wil echter geen alternatief en de andere partijen hebben niet genoeg zetels.

Rutte als onvervangbare MP is pure marketing, door de VVD prima gebruikt als middel om kiezers te werven.. Maar kom op: het is geen rocket science wat hij doet. Rutte is niet meer dan een omhoog gevallen HR manager met een studie geschiedenis, die toevallig helemaal gek is van het politieke spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
D-e-n schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Waarom is er geen alternatief? Er zijn talloze bestuurders die prima de rol van MP zouden kunnen vervullen, binnen en buiten de VVD. De VVD wil echter geen alternatief en de andere partijen hebben niet genoeg zetels.

Rutte als onvervangbare MP is pure marketing, door de VVD prima gebruikt als middel om kiezers te werven.. Maar kom op: het is geen rocket science wat hij doet. Rutte is niet meer dan een omhoog gevallen HR manager met een studie geschiedenis, die toevallig helemaal gek is van het politieke spelletje.
Nee ik bedoelde ook niet dat het aan gebrek aan talent ligt, ik doelde meer op het feit dat op dit moment althans na de laatste verkiezingen alleen D66 als 2e optie voor leveren mp is, fotmatietechnisch. Motie van wantrouwen had mogelijk momentum nog meer kunnen duwen. Maar nee, D66 heeft al haar glazen ingegooid. Ik denk dat mijn frustratie daar begonnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05:01
Bart-Willem schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Je bedoelt dat de roestige auto dit keer nog eventjes door de APK is gekomen. :+
Als het alternatief is dat je moet lopen, pak je toch graag die Toyota Starlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Rene44 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Nee ik bedoelde ook niet dat het aan gebrek aan talent ligt, ik doelde meer op het feit dat op dit moment althans na de laatste verkiezingen alleen D66 als 2e optie voor leveren mp is, fotmatietechnisch. Motie van wantrouwen had mogelijk momentum nog meer kunnen duwen. Maar nee, D66 heeft al haar glazen ingegooid. Ik denk dat mijn frustratie daar begonnen is.
Ok, maar de VVD was en is veruit de grootste. Als niet VVD stemmer kun je daar dus voor de rest niks mee. De situatie met Kaag was niet zoals destijds met Samson die echt maar op 't nippertje verloor.

Sowieso is dit de zwakte van het Nederlandse systeem. We doen alsof we de MP kiezen maar feitelijk kiezen we de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:26:
[...].

Rutte als onvervangbare MP is pure marketing
Als inwoner van Israël zie ik enorme gelijkenissen met Benyamin Netanyahu... Die was volgens velen ook onvervangbaar maar het land is nog steeds niet ingestort na een half jaar Bennett...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05:01
D-e-n schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Sowieso is dit de zwakte van het Nederlandse systeem. We doen alsof we de MP kiezen maar feitelijk kiezen we de kamer.
Helemaal mee eens. Waar die hype over de MP vandaan is gekomen weet ik niet, maar het slaat staatsrechtelijk gezien nergens op.

Voor de internationale politiek maakt het wellicht een verschil wie MP is. Ik heb niet de indruk dat dat nou een belangrijk thema is geweest altijd. Voor het nationale politiek is de rol van de MP vooral pispaaltje als het misgaat. Ohja, en in een crises moet de MP kunnen speechen want onze koning is daar minder goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeKever schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Helemaal mee eens. Waar die hype over de MP vandaan is gekomen weet ik niet, maar het slaat staatsrechtelijk gezien nergens op.
Aangezien de Europese Raad uiteindelijk alles voor het zeggen heeft in de EU (laat je niet foppen door de commissie of t europarlement) en aangezien de echt belangrijke zaken allang in Brussel worden besloten, is het nogal een verschil om daar een VVDer of pak-m-beet Geert Wilders naar toe te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Lordy79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Aangezien de Europese Raad uiteindelijk alles voor het zeggen heeft in de EU (laat je niet foppen door de commissie of t europarlement) en aangezien de echt belangrijke zaken allang in Brussel worden besloten, is het nogal een verschil om daar een VVDer of pak-m-beet Geert Wilders naar toe te sturen.
Toevallig luisterde ik gisteren naar een interessante discussie bij De Balie: Tegenmacht: de blinde vlek rond Brussel over Nederland in de EU, rol van journalisme, rol van lobbygroepen.
Ik begrijp dat het vormen van coalities van groot belang is om regelgeving erdoor te krijgen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat niet iedereen geschikt is bij het vormen van coalities, zeker over meerdere landen met soms tegenstrijdige belangen.

Wat ik zo hoor heeft Nederland recent een nogal twijfelachtige rol gehad. B.v. tegendraads pushen om regelgeving erdoor te krijgen om 'Uber' te faciliteren. Maar ook die preek van Hoekstra bij het begin vd Corona periode lijkt me geen handige strategie om toekomstige coalities te vormen voor zaken die voor Nederland belangrijk kunnen zijn.

offtopic:
Mij is duidelijk geworden dat ik inderdaad veel te weinig weet over hoe het eraan toegaat in de EU. Het is ook zwaar onderbelicht in 'de media'. Maar dat terzijde.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

mekkieboek schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Toevallig luisterde ik gisteren naar een interessante discussie bij De Balie: Tegenmacht: de blinde vlek rond Brussel over Nederland in de EU, rol van journalisme, rol van lobbygroepen.
Ik begrijp dat het vormen van coalities van groot belang is om regelgeving erdoor te krijgen.
Met je laatste opmerking die ik niet quote, namelijk dat het onderbelicht wordt in de media, daar ben ik het helemaal over eens. Er zou eigenlijk een wekelijks politiek journaal moeten worden gemaakt met hetgeen er in de EU beslist is e.d.
Een stuk relevanter dan de borrels van Remkes of de kussentjes van Kaag.

En inderdaad, de EU is een groot lobbyverhaal en landen vormen coalities. Rutte loopt ook dáár natuurlijk al 10 jaar mee en dat heeft ongetwijfeld voordelen. Bovendien weten we hoe'n gladjanus het is in de NL politiek en dat 'talent' zet hij vast ook in in EU besprekingen.
Neemt niet weg dat een ander het niet kan. Kaag lijkt me ongeschikt na de ravage die ze gecreëerd in een half jaar tijd.
Edith Schippers zou ik geschikt vinden. Maar zou ze willen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Lordy79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:16:
Er zou eigenlijk een wekelijks politiek journaal moeten worden gemaakt met hetgeen er in de EU beslist is e.d.
Inderdaad zoiets. En niet alleen het wat maar ook het hoe de besluiten tot stand zijn gekomen. Mijn vermoeden is dat heel veel mensen daar nauwelijks een beeld van hebben of van het belang daarvan. Moet je wel nadenken over de vorm, hoe voorkom je dat de goegemeente wegzapt naar boer zoekt geneuzel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 21-09 18:18
Lordy79 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:16:
Edith Schippers zou ik geschikt vinden. Maar zou ze willen?
Kun je me in herinnering brengen wat de (haagse) hoogtepunten van Schippers waren ?
En hoe zij, in ieder geval binnenlands, anders is dan Rutte, bijvb in de verhouding en het inlichten van de kamer ?

Kortom ongeacht of zij wil, zouden wij haar wel moeten willen ?

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 02-10-2021 22:37 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona