polthemol schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:40:
[...]
Het 'regeringsverantwoordelijkheid nemen' is gewoon een luchtkasteel, wat politiek geneuzel. Het is geen 'ding'. Zelfs als grootste partij heb je geen plicht om een regering te vormen, dat staat nergens vast gelegd. Het is echter wel een zelfgemaakte eremedaille: 'nou ja, we hebben het misschien niet zo goed gedaan in de verkiezingen MAAR! we nemen wel onze verantwoordelijkheden' (copyright CDA momenteel).
En dit is in mijn ogen precies wat er mis gaat en waardoor (het vormen van) de regering absoluut geen recht doet aan een stukje democratie.
Het volk stemt, dat is democratie, daar komt uit:
- Partij 1, t/m 4 zijn de grootste en vertegenwoordigen de meerderheid van het volk (en de meerderheid in de regering).
Dan moeten in mijn ogen die partijen samen aan de slag om doormiddel van polderen bepaalde zaken gedaan te krijgen. Nu is het een beetje van:
- Partij 1 t/m 4 zijn de grootstte, maar partij 1 weigert gewoon met partij 2 en 3 te gaan regeren, dus kijkt naar wat hen het beste past uit de overige partijen, om maar een meerderheid te kunnen vormen.
Natuurlijk helpt de versnippering hier ook niet bij, maar het is gewoon voor de grootste partijen kijken of ze met partijen 'die ze wel lief vinden' hun eigen zin door kunnen draven. M.a.w, op basis van 15 a 20% denken ze 100% van het volk te gaan vertegenwoordigen? In mijn ogen niet, met name de langzittende mensen zitten daar voor hunzelf, niet voor het land, niet om het volk te vertegenwoordigen. Macht corrumpeert en macht smaakt naar meer in deze, ze doen er alles voor om vooral die macht te behouden, niet om het voor 'ons' beter te maken.
Dit alles wordt meer en meer duidelijk doordat men gewoon liegt, maar dan het zogenaamd 'vergeten is' (geen actieve herinneringen), bepaalde zaken te pas en te onpas toepast, naar gelang het hun uitkomt (gevalletje Keizer), en mensen die juist tegen het model en de manier van werken aanschoppen (Omtzigt) weg werken, zodat ze toch weer op dezelfde voet door denken te kunnen gaan.
**Knuppel in het hoenderhok**
[
Voor 9% gewijzigd door
jbdeiman op 27-09-2021 09:08
]