Welke CV-ketel is aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:38
Goedendag Tweakers.

wij zijn "eindelijk" beland in de situatie dat we op jacht kunnen naar een CV ketel (eigendom). Maar waar moeten wij allemaal opletten en welke merken zijn aan te raden etc?

Op dit moment hebben wij al uitgezocht dat we een CW5 nodig hebben, dit ivm een regen/stortdouche in de vernieuwde badkamer en omdat we beneden gelijktijdig warmwater willen gebruiken.

Ik had al gekeken op de website van de consumentenbond, echter moet je daar betalen om reviews te lezen. Volgens de website van warmgarant kunnen wij kiezen uit het volgende:
Intergas HRE 36/30 A OF Intergas Xtreme 36

Collega van mij heeft juist een Remeha Tzerra ACE 39C CW5 gekocht en is daar erg tevreden over

Energie label van de woning is een B en is volledig geïsoleerd. Wij gaan de dubbel glas vervangen voor HR++. Daarnaast komt er ook nog vloerverwarming op de complete benedenverdieping en op de overige verdiepingen maken we gebruik van radiotoren.

Welke raden jullie aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon een paar offertes laten maken, installateurs hebben meestal ook een voorkeur voor een bepaald merk.

Ik heb zelf een paar maanden terug een Bosch laten plaatsen. Ik denk dat dit wel goed is, zelfs merken als Vaillant waar je slechte dingen over hoort. Je moet gewoon niet voor de goedkoopste modellen gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-04 21:43
Zelf hier een Nefit woon klein dus ik hem een instap model werkt al aantal jaren perfect, die verkopers/installateurs kunnen prima advies geven.

Collega heeft er een van Intergas (volgens mij NL bedrijf) en is daar erg blij mee.

Is het wel zo dat 80% van alle binnenzijde en onderdelen Bosch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Ik heb zelf de Intergas HRE 36/30 A sinds een paar maand.

https://www.intergas-verw...products/hre/hre-36-30-a/

Vervanging van een 16/17 jaar oude ketel dus ik ben er sowieso positief op, alleen al om de stille werking. Kreeg deze aangeboden in een offerte, nog wel rondgekeken naar andere ketels maar ook de rest van de reacties die ik op het internet kon vinden waren er positief over. Kan helaas nog niets zeggen over de langdurigheid.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Aanvullend: wij willen zone regeling voor zolder en de slaapkamers. Zolder gaat kantoor worden.

We zaten te denken aan Tado totdat ik las dat Honeywell beter werkt met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:45
Hier ook een intergas 36/30 gebruiker, oude was 16 jaar dus voor deze gegaan let wel op als je vloerverwarming hebt of wilt komt er extra pomp omdat intergas geen standaard pomp levert
Gekocht warmgarant.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Ik hoor tegenwoordig weinig mensen met CV problemen en zie ook weer niet zoveel topics op tweakers voorbij komen. Is de techniek inmiddels niet zover geëvolueerd dat er niet echt slechte ketels meer op de markt zijn?

Kan je niet beter de vraag stellen: Welke CV ketels zijn minder goed? Ik gok zo dat dat een vrij korte lijst is en dan hoef je alleen nog maar te kijken naar welke functionaliteit je wil en bel je de dichtstbijzijnde installateurs.
Marzman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:33:
Vaillant waar je slechte dingen over hoort.
oh ja, de plaatselijke Nefit boer had altijd de slogan 'Vaillant huis in de brand' :P

[ Voor 21% gewijzigd door leecher op 06-08-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
leecher schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:45:
Ik hoor tegenwoordig weinig mensen met CV problemen en zie ook weer niet zoveel topics op tweakers voorbij komen. Is de techniek inmiddels niet zover geëvolueerd dat er niet echt slechte ketels meer op de markt zijn?

Kan je niet beter de vraag stellen: Welke CV ketels zijn minder goed? Ik gok zo dat dat een vrij korte lijst is en dan hoef je alleen nog maar te kijken naar welke functionaliteit je wil en bel je de dichtstbijzijnde installateurs.
Bij mij speelt mee dat ik totaal geen ervaring heb in de CV wereld. Ik heb wel een aantal wensen waaraan mijn CV aan zou moeten voldoen. Maar omdat je zoveel keuze hebt, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Onze eisen zijn bijv:
- Werken met vloerverwarming i.c.m. radiotoren
- Bestuurbaar met Tado of Honeywell ivm Zone-regeling
- Mogelijkheid koppeling met Home Assistent (al gaat dit denk ik via Tado/Honeywell)
- CW5
- Overweg kunnen met een waterontharder (geen idee of dit relevant is, maar we gaan een waterontharder plaatsen)

[ Voor 5% gewijzigd door Jboy1991 op 06-08-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
@Jboy1991

Ik gooide voor de grap 'Vaillant huis in de brand' door Google en krijg een hele lijst met rampzalige problemen bij verschillende merken, o.a. Nefit met slechte pakkingen, halve terugroepacties en andere ellende. Misschien toch wel een goede vraag wat nu eigenlijk een goede ketel is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gelijktijdig water tappen met regendouche zal je met CW5 ook nog tegenvallen, aangezien de beperkende factor meestal waterdruk is.

Als je moet kiezen tussen een HRE-A en een Xtreme zou ik voor die laatste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
_JGC_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:55:
Gelijktijdig water tappen met regendouche zal je met CW5 ook nog tegenvallen, aangezien de beperkende factor meestal waterdruk is.

Als je moet kiezen tussen een HRE-A en een Xtreme zou ik voor die laatste gaan.
Ik moet nergens uitkiezen, dit was enkel een vergelijking die een website mij aanbood. Zit dus niet vast aan contracten etc.

CV wil ik ook niet op Lease, dus kan nog alle kanten op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
In mijn vorige huis (nieuwbouw 2012) en huidige (nieuwbouw 2017) heb ik een intergas ketel. Beide keren bevielen deze erg goed. Wat ik van de monteur begrepen heb, zijn de intergasketels robuust en relatief eenvoudige ketels. Dit maakt ze makkelijk te onderhouden en loop je ook niet snel tegen onverwachte hoge kosten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jboy1991 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Ik moet nergens uitkiezen, dit was enkel een vergelijking die een website mij aanbood. Zit dus niet vast aan contracten etc.

CV wil ik ook niet op Lease, dus kan nog alle kanten op :D
Die Xtreme kan verder terug moduleren dan de HRE-A. Als jij straks vloerverwarming wilt en je huis goed isoleert wil je liefst een zo laag mogelijk vermogen zodat je ketel continu stookt ipv met pieken en dalen. De Xtreme is een van de weinige ketels die dat verenigt met CW5.

Kijk bij de keuze van vloerverwarming naar een verdeler die met lage temperaturen kan werken. Meeste pompverdelers willen 65 graden aanvoer, je ketel presteert beter op lagere temperatuur. Enige reden voor een hoge temperatuur verdeler is omdat je radiatoren boven mogelijk te weinig doen met lage temperatuur.

Overigens, als je dan alles toch aanpakt, al gekeken naar een warmtepomp ipv een ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
_JGC_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:50:
[...]

Die Xtreme kan verder terug moduleren dan de HRE-A. Als jij straks vloerverwarming wilt en je huis goed isoleert wil je liefst een zo laag mogelijk vermogen zodat je ketel continu stookt ipv met pieken en dalen. De Xtreme is een van de weinige ketels die dat verenigt met CW5.

Kijk bij de keuze van vloerverwarming naar een verdeler die met lage temperaturen kan werken. Meeste pompverdelers willen 65 graden aanvoer, je ketel presteert beter op lagere temperatuur. Enige reden voor een hoge temperatuur verdeler is omdat je radiatoren boven mogelijk te weinig doen met lage temperatuur.

Overigens, als je dan alles toch aanpakt, al gekeken naar een warmtepomp ipv een ketel?
Waterpomp is voor ons op dit moment een stap te ver qua financiering. En de werking is na mijn idee nog te onzeker, hoor er te veel verschillende verhalen over.

In onze vloerenofferte is het volgende aangegeven qua vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5lU_oDmGFZPvlWoVumuhkbsYko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D5peB4sA5Fjmoqx3jagLq30I.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jboy1991 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:53:
[...]

Waterpomp is voor ons op dit moment een stap te ver qua financiering. En de werking is na mijn idee nog te onzeker, hoor er te veel verschillende verhalen over.

In onze vloerenofferte is het volgende aangegeven qua vloerverwarming:
[Afbeelding]
Die optimizer is een pompschakelaar. Verdeler zelf staat niet genoemd, ook niet hoeveel groepen. 10cm hoh is prima.
Robot heeft verdelers met instelbare mengverhouding zodat je ook op lagere temperaturen kunt stoken en evt later met dezelfde verdeler ook een warmtepomp kunt gebruiken.

Wat warmtepompen betreft, het is vooral de installatie branche die er nog nieuw mee is, de apparaten zelf zijn wel volwassen. Hybride wil je al helemaal niet want dan kom je terecht bij de regeling en op dat vlak zijn er maar weinig installateurs die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
_JGC_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Die optimizer is een pompschakelaar. Verdeler zelf staat niet genoemd, ook niet hoeveel groepen. 10cm hoh is prima.
Robot heeft verdelers met instelbare mengverhouding zodat je ook op lagere temperaturen kunt stoken en evt later met dezelfde verdeler ook een warmtepomp kunt gebruiken.

Wat warmtepompen betreft, het is vooral de installatie branche die er nog nieuw mee is, de apparaten zelf zijn wel volwassen. Hybride wil je al helemaal niet want dan kom je terecht bij de regeling en op dat vlak zijn er maar weinig installateurs die dat kunnen.
Groepen gaat 6 zijn had de verkoper het over. Verkoper gaf aan dat ze de installatie op 20 graden standaard instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49
leecher schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:45:

oh ja, de plaatselijke Nefit boer had altijd de slogan 'Vaillant huis in de brand' :P
Mwah, het is geen schering en inslag nee, maar:
AGPO Ferroli (2019/2020)

Google maar eens voor filmpjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wilke schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Mwah, het is geen schering en inslag nee, maar:
AGPO Ferroli (2019/2020)

Google maar eens voor filmpjes :X
jaren 90 tot 2008 gaat het om, en een fabrikant die denkt met leugens weg te komen.

Die ketels kom je vooral tegen in projectbouw omdat ze een paar tientjes goedkoper waren dan een AWB of Intergas (wat dus nogal oploopt als je een offerte opvraagt voor 50 woningen). Dat voordeel ben je direct kwijt bij het eerste onderhoud want nagenoeg elk servicebedrijf rekent een toeslag voor die ketels vanwege toepassing van kit ipv simpele droge pakkingen.

Ferolli heeft hierdoor inmiddels de naam en voor de "liever een winterjas dan een intergas" mensen maken Remeha en Nefit tegenwoordig ook betaalbare projectketels, dus Ferolli kom je in het wild steeds minder tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:27

mb1

Heb je een mogelijkheid voor een douche WTW?
Ik lees dat je woning nu al energieklasse B bezit een dat je nog wil na isoleren.
De CV ketel is dan al snel te groot en het onderste modulatie bereik wat @_JGC_ ook al aangeeft is dan zeker iets om op te letten.
Met een douche WTW win je "gratis" een CW klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
mb1 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:30:
Heb je een mogelijkheid voor een douche WTW?
Ik lees dat je woning nu al energieklasse B bezit een dat je nog wil na isoleren.
De CV ketel is dan al snel te groot en het onderste modulatie bereik wat @_JGC_ ook al aangeeft is dan zeker iets om op te letten.
Met een douche WTW win je "gratis" een CW klasse!
We gaan de badkamer compleet verbouwen. Het is dus een mogelijkheid. Echter ken ik het systeem niet en moet ik mij er dus eerst in gaan verdiepen. Wat k ff snel heb gevonden is dat je dus gebruikt water hergebruikt ? (Nogal een smerig idee?) of zie ik dit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Jboy1991 dit zie je inderdaad niet goed, het afvoerwater verwarmt het koude toevoer water naar je thermostaat kraan en/of ketel. "Hergebruikt" de warmte uit je douche afvoer.

Tevens misschien niet de beste oplossing om een regendouche te nemen. Er zijn waterbesparende regendouche koppen, welke een stuk minder water gebruiken. Bv een niebla of methven. Deze geven de ervaring van een regendouche maar gebruiken minder gas en water. Tevens handig als je van het gas al gaat/moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Intergas Xtreme 36 zou ik nemen vanwege het ruime modulatiebereik en hoge rendement op tapwater.

Nog een ongevraagde tip: Neem een vloerverwarmingsverdeler die je later kan ombouwen naar pomploos voor een warmtepomp. Of doe het meteen als je de radiatoren boven toch niet nodig hebt :) Stuk goedkopere verdeler:
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html
(Ik verwarm boven niet, of met een elektrische kachel. Radiatoren zitten er voor de sier c.q. muurvulling bij mij :P)

En denk na of het handig is om een vloerverwarmingsverdeler te nemen met een of twee extra groepen, die je later nodig kan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 06-08-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Jboy1991 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

Bij mij speelt mee dat ik totaal geen ervaring heb in de CV wereld. Ik heb wel een aantal wensen waaraan mijn CV aan zou moeten voldoen. Maar omdat je zoveel keuze hebt, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Onze eisen zijn bijv:
- Werken met vloerverwarming i.c.m. radiotoren
- Bestuurbaar met Tado of Honeywell ivm Zone-regeling
- Mogelijkheid koppeling met Home Assistent (al gaat dit denk ik via Tado/Honeywell)
- CW5
- Overweg kunnen met een waterontharder (geen idee of dit relevant is, maar we gaan een waterontharder plaatsen)
In principe kan je elke ketel aansturen met Tado / Honeywell home / andere fabrikanten.
Als je een waterontharder neemt laat dan een vulkraan installeren voor de ontkalker voor het vullen van de cv.
De meeste fabrikanten raden vullen met ontkalkt / behandeld water af.

Goede of slechte ketel, elke fabrikant heeft wel zijn voor en nadelen, in de praktijk ontloopt het elkaar niet veel.
Als de installateur een bepaald merk aandraagt heeft hij daar het meest ervaring mee en dat is dan weer handig bij onderhoud / storing en voorradige onderdelen.
_JGC_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:18:
[...]

jaren 90 tot 2008 gaat het om, en een fabrikant die denkt met leugens weg te komen.

Die ketels kom je vooral tegen in projectbouw omdat ze een paar tientjes goedkoper waren dan een AWB of Intergas (wat dus nogal oploopt als je een offerte opvraagt voor 50 woningen). Dat voordeel ben je direct kwijt bij het eerste onderhoud want nagenoeg elk servicebedrijf rekent een toeslag voor die ketels vanwege toepassing van kit ipv simpele droge pakkingen.

Ferolli heeft hierdoor inmiddels de naam en voor de "liever een winterjas dan een intergas" mensen maken Remeha en Nefit tegenwoordig ook betaalbare projectketels, dus Ferolli kom je in het wild steeds minder tegen.
Niet helemaal waar, Ferroli levert onderhoudsets met pakkingen en een instructie om de hoeken van de branderpakking te sealen met hittebestendige kit.
https://www.ferroliservic...onderhoudsvoorschrift.pdf

Revieuws van ketels op de consumentenbond zegt ook niets, je hoort altijd alleen de slechte verhalen.
Het aangehaalde Agpo / Ferroli rampenketel verhaal bijvoorbeeld, ik heb er nog 2 in onderhoud, nog nooit een storing gehad buiten regulier onderhoud. Dat het een brak ontwerp heeft ja dat zeker!
Ketels zijn net auto´s, de een rijdt 20 jaar zonder problemen en de ander is blij dat hij na 10 jaar weg kan.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
edsandje schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

In principe kan je elke ketel aansturen met Tado / Honeywell home / andere fabrikanten.
Als je een waterontharder neemt laat dan een vulkraan installeren voor de ontkalker voor het vullen van de cv.
De meeste fabrikanten raden vullen met ontkalkt / behandeld water af.

Goede of slechte ketel, elke fabrikant heeft wel zijn voor en nadelen, in de praktijk ontloopt het elkaar niet veel.
Als de installateur een bepaald merk aandraagt heeft hij daar het meest ervaring mee en dat is dan weer handig bij onderhoud / storing en voorradige onderdelen.
[...]

Niet helemaal waar, Ferroli levert onderhoudsets met pakkingen en een instructie om de hoeken van de branderpakking te sealen met hittebestendige kit.
https://www.ferroliservic...onderhoudsvoorschrift.pdf

Revieuws van ketels op de consumentenbond zegt ook niets, je hoort altijd alleen de slechte verhalen.
Het aangehaalde Agpo / Ferroli rampenketel verhaal bijvoorbeeld, ik heb er nog 2 in onderhoud, nog nooit een storing gehad buiten regulier onderhoud. Dat het een brak ontwerp heeft ja dat zeker!
Ketels zijn net auto´s, de een rijdt 20 jaar zonder problemen en de ander is blij dat hij na 10 jaar weg kan.
toon volledige bericht
Hmm dat is vreemd. Ik lees juist overal dat cv ketels langer meegaat ivm geen kalk meer

Maar je bedoeld dus een kraantje direct na de watermeter (voor de ontharder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja dat bedoel ik inderdaad.
Uit de Nefit Proline installatie handleiding:
5.2 Waterkwaliteit
Ongeschikt of vervuild cv- en leidingwater kan leiden tot storingen in het
cv-toestel door o.a. slibvorming, corrosie of verkalking. Neem voor meer
informatie over waterkwaliteit contact op met de fabrikant.
▶ Controleer de cv-installatie op vervuiling van het cv-water.
▶ Spoel de cv-installatie indien nodig.
Cv-installatie (vul- en bijvulwater)
▶ Gebruik geen grondwater.
▶ Gebruik uitsluitend onbehandeld leidingwater.
▶ Pas geen waterontharding toe.
▶ Gebruik geen chemische toevoegmiddelen anders dan in paragraaf
“Waterbehandeling” vermeld.
▶ Controleer of de pH-waarde van het cv-water ligt tussen de waarden
die in de technische specificaties staan.
Indien de pH-waarde buiten de specificaties ligt:
▶ Neem contact op met de fabrikant.
toon volledige bericht
Niet elke ketel fabrikant schrijft dit voor, dus als je weet welke ketel je neemt even in de installatie instructie kijken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42
Je hebt een prima geïsoleerd huis, met vloerverwarming. Als je de ruimte hebt voor een buitenunit is het eeuwig zonde om in deze situatie een nieuwe CV-ketel te kopen. Je gaat dan weer voor 20 jaar lang gas verbruiken en CO2 uitstoten, terwijl je prima had kunnen overstappen op duurzame verwarming.

Zoals een andere Tweaker zei: warmtepompen zijn al best volwassen, het is de installatiesector die er nog niet zoveel ervaring mee heeft. Maar check de verschillende warmtepomp-topics op Tweakers: daar vind je genoeg ervaringen en aanbevelingen voor goede installateurs met kennis van zaken.

Je geeft aan dat een warmtepomp qua financiering geen optie is. Er is de ISDE-subsidie voor warmtepompen die je op de aankoop al 2000-3000€ laat besparen, en het deel dat niet vergoed wordt kun je betalen met een Energiebespaarlening. Voordelige lening aan lage rente.
Kijk niet enkel naar de eenmalige installatiekosten: een warmtepomp is een investering die zich door de gasbesparing maand na maand terugverdient. En vergis je niet, de gasprijs is flink gestegen de laatste tijd, maar dat is niet vergeleken met de stijging van de gasprijs die ons tegen 2030 of later te wachten staat.

De ISDE-subsidie kun je overigens ook aanvragen voor isolerende beglazing, als je genoeg vierkante meter glas laat vervangen: 15m² voor een vrijstaande woning, 12m² voor een hoekwoning/2-onder-1-kap, 10m² voor een tussenwoning en 8m² voor een etagewoning.

Als je ook je kozijnen laat vervangen door kozijnen met tripel/HR+++ -glas krijg je een flinke subsidie (100€ per m² ipv 25€ per m² voor HR++, die betekent dat de kosten voor HR+++ glas ongeveer even hoog als voor HR++ glas liggen.

Check ook je transitievisie warmte van je gemeente, als die al beschikbaar is. Daarin zie je wat de plannen van je gemeente zijn mbt het aardgasvrij maken van je wijk. Wellicht is de gemeente van plan om je wijk binnen een aantal jaar aan te sluiten op een warmtenet, dan heeft het weinig zin om een nieuwe ketel te kopen.

Als je inderdaad binnen een aantal jaar bv. op een warmtenet wordt aangesloten dan hebben zowel een warmtepomp als een nieuwe cv-ketel geen zin. Je kan dan overwegen om een CV te huren om die periode te overbruggen. Op moment dat de overstapt gebeurt kun je de huur dan opzeggen.
EDIT in 2023: warmtenet vermijden als je kan ;) warmtepomp is goedkoper. Een ketel huren kun je ook via de Consumentenbond.

Ook erg goede tip van de douche-WTW, als je de ruimte hebt om het te verwezenlijken (je moet de ruimte hebben om onder de douche een speciale afvoerpijp van +-2m kwijt te kunnen in een koof. Je mag het overigens niet afsluiten: de koof moet open kunnen). Dat geeft een flinke besparing op je gasverbruik voor het douchen.

Ik kan je overigens het ebook Paris Proof Plan van Lars Boelen sterk aanbevelen als gids over hoe je de stap naar duurzaam en comfortabel wonen kan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 31-03-2023 10:45 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@marvel27 Ik zou een eigen warmtepomp verkiezen boven een warmtenet. Die laatste zal op alle mogelijke manieren duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
marvel27 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:33:
Je hebt een prima geïsoleerd huis, met vloerverwarming. Als je de ruimte hebt voor een buitenunit is het eeuwig zonde om in deze situatie een nieuwe CV-ketel te kopen. Je gaat dan weer voor 20 jaar lang gas verbruiken en CO2 uitstoten, terwijl je prima had kunnen overstappen op duurzame verwarming.

Zoals een andere Tweaker zei: warmtepompen zijn al best volwassen, het is de installatiesector die er nog niet zoveel ervaring mee heeft. Maar check de verschillende warmtepomp-topics op Tweakers: daar vind je genoeg ervaringen en aanbevelingen voor goede installateurs met kennis van zaken.

Je geeft aan dat een warmtepomp qua financiering geen optie is. Er is de ISDE-subsidie voor warmtepompen die je op de aankoop al 1000-2000€ laat besparen, en het deel dat niet vergoed wordt kun je betalen met een Energiebespaarlening. Voordelige lening aan lage rente.
Kijk niet enkel naar de eenmalige installatiekosten: een warmtepomp is een investering die zich door de gasbesparing maand na maand terugverdient. En vergis je niet, de gasprijs is flink gestegen de laatste tijd, maar dat is niet vergeleken met de stijging van de gasprijs die ons tegen 2030 of later te wachten staat.

De ISDE-subsidie kun je overigens ook aanvragen voor isolerende beglazing, als je genoeg vierkante meter glas laat vervangen: 15m² voor een vrijstaande woning, 12m² voor een hoekwoning/2-onder-1-kap, 10m² voor een tussenwoning en 8m² voor een etagewoning.

Als je ook je kozijnen laat vervangen door kozijnen met tripel/HR+++ -glas krijg je een flinke subsidie (100€ per m² ipv 25€ per m² voor HR++, die betekent dat de kosten voor HR+++ glas ongeveer even hoog als voor HR++ glas liggen.

Check ook je transitievisie warmte van je gemeente, als die al beschikbaar is. Daarin zie je wat de plannen van je gemeente zijn mbt het aardgasvrij maken van je wijk. Wellicht is de gemeente van plan om je wijk binnen een aantal jaar aan te sluiten op een warmtenet, dan heeft het weinig zin om een nieuwe ketel te kopen.

Als je inderdaad binnen een aantal jaar bv. op een warmtenet wordt aangesloten dan hebben zowel een warmtepomp als een nieuwe cv-ketel geen zin. Je kan dan overwegen om een CV te huren om die periode te overbruggen. Op moment dat de overstapt gebeurt kun je de huur dan opzeggen.

Ook erg goede tip van de douche-WTW, als je de ruimte hebt om het te verwezenlijken (je moet de ruimte hebben om onder de douche een speciale afvoerpijp van +-2m kwijt te kunnen in een koof. Je mag het overigens niet afsluiten: de koof moet open kunnen). Dat geeft een flinke besparing op je gasverbruik voor het douchen.

Ik kan je overigens het ebook Paris Proof Plan van Lars Boelen sterk aanbevelen als gids over hoe je de stap naar duurzaam en comfortabel wonen kan maken.
toon volledige bericht
Ik snap je punten mbt warmtepomp. De ruimte is er in de achtertuin. Echter zijn wij starters en hebben geen 50k op de spaarrekening staan

De woning heeft nu energielabel B. We gaan dus vloerverwarming installeren op de beneden verdieping. Boven en zolder blijven radiotoren.

Een warmte pomp is nog redelijk onbekend bij mij. Ook zie ik dat assen nog geen definitieve warmte transitie. Wel dat nieuwbouwhuizen vanaf 2018 gasloos vrij moeten zijn.

We gaan alle ramen vervangen voor hr++ zit nu dubbel glas in waarvan 3 lek zijn

We zitten aan investering al op 34k. Dat lijkt ons voor nu wel genoeg (warmte pompen kosten rond de 25-35k las ik al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Jboy1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

We zitten aan investering al op 34k. Dat lijkt ons voor nu wel genoeg (warmte pompen kosten rond de 25-35k las ik al)
Beetje normale WP kan al met 10k en moeilijk leiding tracé geplaatst worden. Daar gaat nog de subsidie vanaf. (Was bij mij wel het geval voor een all in one inclusief 190L boiler, 2,5 jaar geleden.)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Check Milieucentraal, oneindige bron van informatie met betrekking tot verduurzamen, inclusief hoe je een gepsrek met een installateur moet aanpakken (de checklists onderaan de artikels)

Warmtepompen
verwarmen op lage temperatuur

Het feit dat je op de bovenverdieping geen vloerverwarming hebt is geen probleem: je kan gemakkelijk de bestaande radiatoren vervangen door radiatoren op lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

marvel27 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:12:
Check Milieucentraal, oneindige bron van informatie met betrekking tot verduurzamen, inclusief hoe je een gepsrek met een installateur moet aanpakken (de checklists onderaan de artikels)

Warmtepompen
verwarmen op lage temperatuur

Het feit dat je op de bovenverdieping geen vloerverwarming hebt is geen probleem: je kan gemakkelijk de bestaande radiatoren vervangen door radiatoren op lage temperatuur.
Dat is zeker een mooie bron. Maar ook zonder vloerverwarming op de begane grond kan ik je uit ervaring (en zeker na afgelopen februari) vertellen dat het nog steeds haalbaar is. Mijn tussenwoning uit 1979 trekt het prima en niemand (ook met thuiswerken) zit er koud bij in de winter.

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb een huis van 1978 met de radiatoren uit die tijd, ontworpen op enkel glas. Inmiddels alles HR+ of beter, dak geïsoleerd en vloer geïsoleerd. Speciale LTV radiatoren overbodig, op de slaapkamer zijn de radiatoren geknepen op de helft van het vermogen anders leg je het af. Ketel stookt op 43 graden maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Waarom vervang je de huidige cv-ketel trouwens? Is die al defect of nadert ze gewoon het einde van de verwachtte levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
stuffer schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:14:
[...]

Dat is zeker een mooie bron. Maar ook zonder vloerverwarming op de begane grond kan ik je uit ervaring (en zeker na afgelopen februari) vertellen dat het nog steeds haalbaar is. Mijn tussenwoning uit 1979 trekt het prima en niemand (ook met thuiswerken) zit er koud bij in de winter.
Zelfde ligging? Zelfde aantal ramen?

Er zijn zoveel variabelen dat je dit nergens 1:1 kan overnemen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Vorkie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Zelfde ligging? Zelfde aantal ramen?

Er zijn zoveel variabelen dat je dit nergens 1:1 kan overnemen….
Klopt, er wordt naar mijn inziens wel eens krampachtig over gedaan dat het zonder vvw niet kan. En ook hier is niet alles bv HR++ maar bv nog een schuifpui met "normaal" dubbelglas.

Wat ik er mee wil zeggen is dat (zoals ook al hierboven aangegeven) de installatie branche niet echt volwassen is. De betere even buiten schot gelaten.
De verschillende verkrijgbare warmtepompen vaak wel.

En dat een beetje installatie (zonder het zelf te doen) echt geen 25/35K hoeft te kosten.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
marvel27 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:35:
Waarom vervang je de huidige cv-ketel trouwens? Is die al defect of nadert ze gewoon het einde van de verwachtte levensduur?
Levensduur is indd aan het einde. We kunnen het nu meefinancieren in de hypotheek.

Ook is het een cw4 en ons werd aangeraden om cw5 te nemen ivm regendouch/stortdouche

Taxateur is al geweest en die heeft geen warmtepomp meegenomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Jboy1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

Levensduur is indd aan het einde. We kunnen het nu meefinancieren in de hypotheek.

Ook is het een cw4 en ons werd aangeraden om cw5 te nemen ivm regendouch/stortdouche

Taxateur of installateur?

Je zal eens voor je zelf moeten berekenen wat de kosten van een nieuwe ketel zijn en wat het (met je verbruik) je dit aan gas zal gaan kosten de aankomende jaren.

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken en ken je huis niet maar wellicht dat het loont.

In mijn geval had ik het idee 2,5 jaar geleden en weet nu zeker dat mijn gemeente op een hoog temperatuur warmtenet gaat inzetten waar de rekening duidelijk bij de inwoners ligt.

Met andere woorden, wij gaan er ook dan nog op vooruit.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Jboy1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, geen ruimte in het bouwdepot voor een warmtepomp. Maar dat hoeft geen probleem te zijn: met de Energiebespaarlening kun je prima extra financiering regelen voor verduurzamende maatregelen zoals een warmtepomp. De enige catch is dat je er 2 moet laten uitvoeren. Nummer 2 kan dan bv. zonnepanelen zijn, of zelfs maar een energieadvies van een paar 100€.
Om je een idee te geven: als je via de energiebespaarlening 15.000€ leent voor een warmtepomp van 10.000€ kost, en zonnepanelen van 5000€, en je kiest voor een looptijd van 15 jaar (rente is 1.71%), dan betaal je per maand 94€ bruto. Je krijgt een deeltje terug via de hypotheekrenteaftrek: je netto maandbedrag is 87€. Je zonnepanelen wekken al 50€ per maand op, en je bespaart erg veel aan energiekosten voor gas via de warmtepomp.

Doro deze lening betaal je een extra bedrag per maand, maar onderaan de streep verdien je er per maand hoogstwaarschijnlijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
We gaan ons morgen toch maar iets meer verdiepen in een warmtepomp. Wat we willen voorkomen is dat je na een douchebeurt geen warmwater meer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Dan heb je een flink buffervat nodig, daar moet je maar net de ruimte voor hebben :)

Ikzelf ben nog niet zover, ik heb een Remeha Avanta (zo'n beetje de goedkoopste ketel die er bestaat) en die doet het al 15 jaar prima! Dus daar ben ik zeer tevreden over.

Daarnaast heb ik vorig jaar Honeywell Evohome geinstalleerd. Was een beetje gedoe omdat ik nog geen thermostatische radiatorkranen had, dus de cv moest leeg en de buizen los. Maar wat ben ik blij met dat systeem! Ik denk qua huis de beste aanschaf ever. Zo ontzettend handig dat je elke kamer apart kunt verwarmen. Kinderen blij, want veel comfortabeler. Ik blij, want aanzienlijke besparing aan gas. Ik heb het zo ingeregeld (via Homekit) dat de radiatoren van m'n kinderen weer worden uitgezet als ze het pand verlaten. Als er niemand thuis is gaat ook de verwarming in de woonkamer, hal en wc op de lage stand. Ge-ni-aal!

En alles uit te lezen in Domoticz zodat ik mooie grafiekjes kan maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
PhilipsFan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:26:
Dan heb je een flink buffervat nodig, daar moet je maar net de ruimte voor hebben :)
Boilervat bedoel je, dat is voor sanitair warm water. Een buffervat is voor de CV en zorgt dat zo'n warmtepomp niet om de paar minuten aan en uit moet slaan (wat inefficiënt is en de levensduur bekort). Die bevat bepaald geen water dat je wilt drinken.

Er is een mooi topic over: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jboy1991 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:55:
We gaan ons morgen toch maar iets meer verdiepen in een warmtepomp. Wat we willen voorkomen is dat je na een douchebeurt geen warmwater meer hebt.
Een doorstroomverwarmer is het sleutelwoord. Dan heb je bijna altijd voldoende aan de (kleinere) boiler, maar als je extreem veel verbruikt heb je dankzij een doorstroomverwarmer toch onbeperkt warmwater.

Of een grote boiler.

CV-ketel is het makkelijkste, want dat ken je. Echter zou ik een warmtepomp nemen, ik heb er zelf ook eentje ;) (met 80 liter warmwater)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
je geeft aan benden vloer verwarming te instaleren. ​en daar waarschijnlijk ook nog een zone regeling wilt hebben. mag ik je erop wijzen dat er verschillende vloerverwaming verdelers zijn. en niet alles past bij de
zomaar bij de radiatoren. de eerste vraag is dan ook welke temperatuur zijn je radiatoren berekend.
bij 90/70, dan ben je eigenlijk verplicht om voor een wth verdeler met u bocht te gaan, zijn je radiatoren berekend bij 75/60 wat ook regelmatig voorkomt. dan kan je gaan voor thermion of voor robot verdeler.

https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45-
of deze https://www.robotclimate....rdeler-4-groeps-wilo-para

een robot verdeler met extra inregelregelventiel kan ook maar dan heb je maar 2 inregel ventielen.
en dan kan je de thermomoteren plaatsen op de plaats van de knoppen zetten. je wilt waarschijnlijk een volledig systeem met doorschakeling. dan kom je ongeveer hierop uit. (honywell blok is net wat anders.)
foto is puur als voorbleedt. gepikt van een andere topic/tweaker,
https://tweakers.net/i/5Q...yhZ.jpg?f=fotoalbum_large

wil je de beneden verdieping opdelen in zones wat zeer goed kan kan bij de voorgestelde verdelers.
is het wel raadzaam om gewoon de keuze alvast te maken voor verdeler a robot of b thermion.
biede zijn goede cv verdelers voor 75/60 graden. met beveilings klep en een pomp, bij thermion.
heb je ruimte voor inrgelkranen. bij robot kan je kiezen voor een extra inregelmogenlijkheid.
wat is het verschil ? robot kan uiteindelijk met een lagere ketel temp werken. die doet bij 55 graden
en 50 graden ook nog. en bij robot kan je weer minder goed je zones inregelen. je hebt geen inregeventiel meer. voor je zones. die offer je op. maar door de doorschakeling naar je ketel en je zone indeling
ga je daar geen last van krijgen. die kans acht ik zeer aannemlijk klein. verwaarloosbaar.

het zit eigenlijk allebei wel een beetje in dezelfde richting/verhaal, ga je je radiatoren vervangen omdat je bijv rond de 50 graden wilt stoken. dan adviseer ik je om een robot verdeler te nemen vanwege datdeze op een lagere tempuur kan werken. meestal zijn de radiateren berkendt op 75/60 graden. wat eigenlijk alleen gebruiken als het buiten vriest dat het kraak 5 dagen achtereen min 10, bijv, wil je dan op 55 graden stoken.
omdat je dan onder je condenstie punt zit. dan mogen je radiatoren wel een factor groter. https://www.renewable-ene...son-correctiefactoren.pdf

woonkamer 1 zone ?
ook kan je de woonkamer als 1 zone maken. is weer wat goedkoper, als je op het geldt moet letten.
keuze is dan het lieftse een zone regelklep met draaloze thermostaat. en die kan je verbinden met je evohome. zelf de fimjpes daarvan kan ik naar je sturen. er zijn diverse mensen die dit systeem hebben.
nadeel is wel weer je verliest je mulerende aansturing. je moet dan 2 keer een aan uit ketel regeling bestellen. 1 keer voor je cv ketel en 1 keer voor je vloerwarmings unit, en deze thermiische klep
moet voor je temperatuurknop. ik heb daar helaas geen voorbeeldtje van. dat is voor later.
de linksken van het plaatsen van de thermische moter en linken aan de evehome zijn hier onder.

boven en bendeden vloer verwarming dan kan je zelfs al gaan voor een verdeler zonder pomp en of klep,
en waarbij de aanvoer en retout gescheiden zijn. dan kan je cv kan op 40 graden. en je kan dan een hoop zones maken. zowel benden als boven dan is eigenlijk wel het mooiste. inrgelkranen erbij ?
dan kom je uit bij deze verdeler. dit is puur een voorbeldt/ het type aan te duiden. https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45- maar een compacte verzie mag ook maar dan verlies je wel je inregelkranen

deze verdeler is ook bruikbaar bij warmte pompen. boven kan je evntueel vloerverwaring laten infrezen.
zodat je niet zoveel hoogte verschil hebt. er moet/kan soms wel een laagje extra overheen. als men de slangen niet vast zet bijv. ja ik heb het ooit een keer gezien sleuven dicht gezet met egline. slangen boven.
mijn advies is altijd slangen en buizen in vloeer infreest vast zetten voor dat je de sleuven vult. met tegel lijm of dit https://www.verfwinkel.nl...iCopS1qUxQmxoCioEQAvD_BwE

en zet even een mangneet filter in cv instalieite als je je kijkglaasjes schoon wilt houden.
bij een wartepomp weet ik niet of dat een vuifilter nodig is. soms is alles van koper, dan niet.

alle opties kwa verdeler. heb ik ongeveer wel gehad. advies kijk even welke temp
je huidige raiaotoren berkendt zijn. 1978 is net koffie dik kijken. helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 08-08-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
Jboy1991 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:15:
Aanvullend: wij willen zone regeling voor zolder en de slaapkamers. Zolder gaat kantoor worden.

We zaten te denken aan Tado totdat ik las dat Honeywell beter werkt met vloerverwarming?
Airco voor 't kantoor geen fijnere optie? Koelen in de zomer en seperaat verwarmen in de winter :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@miciel TS heeft geen jaartallen genoemd, die 1978 kwam van mij (en is idd berekend op 90/70 maar draait op 38-43 aanvoer met paar graden lagere retour).
Ik ben van mening dat een 1978 huis qua verwarmingsinstallatie makkelijker om te bouwen is naar LTV dan een jaren 90 huis met net-niet isolatie en bijbehorende installatie. Waar je bij dat huis uit 78 met een paar standaard maatregelen je warmteverlies met factor 5 terugbrengt en dus kunt verwarmen met 40 graden aanvoer, is dat bij het jaren 90 huis niet zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
_JGC_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:51:
@miciel TS heeft geen jaartallen genoemd, die 1978 kwam van mij (en is idd berekend op 90/70 maar draait op 38-43 aanvoer met paar graden lagere retour).
Ik ben van mening dat een 1978 huis qua verwarmingsinstallatie makkelijker om te bouwen is naar LTV dan een jaren 90 huis met net-niet isolatie en bijbehorende installatie. Waar je bij dat huis uit 78 met een paar standaard maatregelen je warmteverlies met factor 5 terugbrengt en dus kunt verwarmen met 40 graden aanvoer, is dat bij het jaren 90 huis niet zo eenvoudig.
het enige wat ts zou kunnen doen is omschakelen naar 75/60. dat is altijd wel simpel te bereiken.
als hij daar nog niet op zit, maar je hebt inderdaad wel een punt helemaal ombouwen naar 55/40 graden
dan moet echt wel veel overhoop halen. grotere radiatoren. en die moeten dan maar net passen. en leidingen moeten het aankunnen. gevel isolatie toevoegen. bij een jaren 90 woning kan soms wel of niet. dan kan je beter wat meer geldt steken in een goed in te regelen systeem en eventueel een kleine slag groter. maar 55/40 graden verhaal, dat wordt lastig te berieken in een jaren 90 woning. dat klopt.

(maar dit gaat om de winter temperaturen. meestal draait in een normaal woonhuis op 55 graden.
voorjaar najaar. en swinters ja dan gaat hij soms wat hoger. net wat de muldurende thermosaat vraagt.)

het 40 graden verhaal geldt alleen als ts beneden en boven vloerverwarming neemt met een verdeler zonder klep en en of pomp. waarbij dus de aanvoer en retour gescheiden zijn. (en dus zonder raditoren.)
maar de bovenverdieping moet inderdaad wel geschikt zijn voor vloerverwarming. ik snap wat je bedoelt.
(en het verlies naar ondere maakt niet uit bij infrezen op de eerste verdieping. /maar als je inderdaad nare muren hebt is een radiator beter, en plafond/zolder isoleren dat is altijd wel te doen. maar dat lost het probleem van die muren niet op. dan heb je meer aan een radiator. die veel warmte kan afgeven.

edit :
beneden gaat bij ts toch alles op de schop vermoedt ik. maar het zou na aanleiding van jouw rectie
geen kwaad kunnen om benden wat kleine radiaotren extra te plaatsen. bij de ramen. de vloer levert
97 watt op per m2. en voor 2 kub boven elkaar heb je eigenlijk 150 wat nodig. en voor 2,4 180 watt,
maar meestal doen we alleen vloerverwarming. hoh 10 centimer zonder radiatoren. hoe vaak komen we ermee weg ? vaak. maar ik moet wel toegeven dat het helemaal afhankelijk is van wat de chef en de bewoner willen en hoeveel vermogen de woning echt nodig heeft. maar het wordt altijd voor mij bedacht. ;)

maar het zou voor ts geen kwaad kunnen om voor benenden even een goede bereking te maken van
welk vermogen hij nodig heeft wat de vloerverwarming draagt en wat hij laat verzorgen door de raiaotren.
de raiotoren zou hij ook nog een apparte zone kunnen geven enkel kunnen laten draaien als het nodig is.

[ Voor 34% gewijzigd door miciel op 08-08-2021 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
Hier jaren '30 huis, 125m2, goed geisoleerd, maar geen LTV en geen vvw. Gaat prima met mijn 5kW WP. Dat is voor L/W het kleinste model volgens mij. Totale installatie kostte 3,5k

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Even de situatie van het huis:
Het is een huis van 1996 met een energie label B. Het huis is volledig geïsoleerd en heeft op dit moment dubbel glas. Wij willen dit ook aanpakken en HR++ glas in laten zetten.

Ik lees op internet wel een aantal nadelen mbt warmtepompen
- Overlast qua geluid
- Te weinig warm water (regelmatig een koude douche)
- Huis niet warm te krijgen (ondanks goed geïsoleerd)

Ik vraag mij daarom af of het niet te vroeg is voor een warmte pomp. De kosten liegen er namelijk niet om en wij willen niet met een koude douche zitten of straks in de winter in de kou.

De gemeente waarin wij komen te wonen heeft nog geen transitie geplaatst over de wijk waarin wij komen te wonen.

Ook is het rendement op zonnenpanelen behoorlijk laag. Het dak is namelijk noord westen gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
CurlyMo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:23:
Hier jaren '30 huis, 125m2, goed geisoleerd, maar geen LTV en geen vvw. Gaat prima met mijn 5kW WP. Dat is voor L/W het kleinste model volgens mij. Totale installatie kostte 3,5k
Wow, kun je uitleggen wat voor installatie je hebt dan? En hoe het zo goedkoop is gelukt? Geen SWW neem ik dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wilke schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Wow, kun je uitleggen wat voor installatie je hebt dan? En hoe het zo goedkoop is gelukt? Geen SWW neem ik dan aan?
Jawel, volledig van het gas af. Kijk zoals eerder is aangegeven eens in de verschillende WP topics. Dan zie je dat ik lang niet de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Jboy1991 Huis niet warm te krijgen is als je met extreme nachtverlaging en verwarming uit overdag gaat werken. Met 5KW krijg jij niet in een uurtje je huis van 15 naar 20 gestookt (met cv is dat ook een uitdaging, maar dan kan er 20KW doorheen). Jij gebruikt vloerverwarming straks, dan wil je sowieso niet teveel variëren in temperatuur (hooguit graadje lager 's nachts).
Warm water zal je een boilervat voor moeten hebben die groot genoeg is, of een elektrische doorstromer.

Wat lawaai betreft hangt af van de opstelling. Ik zou dat ding bij mij niet aan de zijgevel hangen, galmt daar nogal ivm 2/1 kap. Achterkant kan ie prima hangen, gaat het geluid van de huizen af naar 20 meter achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Jboy1991 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:33:

Ik lees op internet wel een aantal nadelen mbt warmtepompen
- Overlast qua geluid
- Te weinig warm water (regelmatig een koude douche)
- Huis niet warm te krijgen (ondanks goed geïsoleerd)

Ik vraag mij daarom af of het niet te vroeg is voor een warmte pomp. De kosten liegen er namelijk niet om en wij willen niet met een koude douche zitten of straks in de winter in de kou.

De gemeente waarin wij komen te wonen heeft nog geen transitie geplaatst over de wijk waarin wij komen te wonen.
Waar ik wat kan vertellen uit mijn situatie:

Overlast hebben mijn buren niet (gevraagd). buitenunit staat achter in de tuin. Hoor je hem als je door de brandgang loopt? Ja. het ventilator geluid kan je zacht horen. Hoor je het binnen? Nee. Mijn buren en wij slapen aan de achterkant met altijd (behalve bij -20) een raam open.

Te weinig warm water? Nee. We hebben een 190L vat maar meer was wel lekkerder geweest omdat ie dan niet zo vaak hoefde te verwarmen. Maar we kunnen prima in bad en daarna douchen. De WP zal wel het boilervat nogmaal moeten bijverwarmen. (gezin van 3).

Huis is altijd warm. veel constanter en warmer dan toen we op gas stookte. Komt natuurlijk ook omdat de nachtverlaging minimaal is.

Als het goed is komt elke gemeente voor het einde van het jaar met de transitievisie. Ik heb die van mijn gemeente al in concept doorgelezen.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 15:43
Ik heb hier 4 jaar terug de Remeha Tzerra m39c plus (voorganger van de ACE) gehangen en die is lekker compact en krachtig.

Je kan eventueel de Tzerra Ace ook nog combineren tot hybride warmtepompsysteem :)

https://www.remeha.nl/product/tzerra-ace
https://www.remeha.nl/product/elga-ace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Ruudje88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:24:
Ik heb hier 4 jaar terug de Remeha Tzerra m39c plus (voorganger van de ACE) gehangen en die is lekker compact en krachtig.

Je kan eventueel de Tzerra Ace ook nog combineren tot hybride warmtepompsysteem :)

https://www.remeha.nl/product/tzerra-ace
https://www.remeha.nl/product/elga-ace
tzeraa is zeker een leuke ketel icm met een warmtepomp

maar er zit wel een nadeel aan. tzera bestaat uit 5 a 6 componenten met onderdelen.
er zijn dus geen losse onderdelen. je printplaat stuk ? ook nieuwe ventilor brander etc.
het scheelt veel tijd voor de montuers. maar je voelt het wel in je portomonee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 06:21
Mijn installateur was juist niet heel enthousiast over de Tzerra Ace. Omdat hij zo compact is zit je inderdaad met onderdelen en onderhoud zou lastiger zijn. Wij hebben de Calenta Ace, deze is iets groter maar alsnog redelijk compact naar mijn mening. Erg tevreden mee :). Ook evt te combineren met warmtepomp als je dat (later) zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MitchellHearth schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:36:
Mijn installateur was juist niet heel enthousiast over de Tzerra Ace. Omdat hij zo compact is zit je inderdaad met onderdelen en onderhoud zou lastiger zijn. Wij hebben de Calenta Ace, deze is iets groter maar alsnog redelijk compact naar mijn mening. Erg tevreden mee :). Ook evt te combineren met warmtepomp als je dat (later) zou willen.
ja de calenta ace is inderdaad het luxe paardje van remeha. die heeft wel weer losse onderdelen.
en we hebben ook nog de avanta ace. die zit net tussen de calenta en de tzerra in.
avanta heeft zich ruim bewezen. maar na 10 jaar kan je hem gewoon afschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

MitchellHearth schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:36:
Ook evt te combineren met warmtepomp als je dat (later) zou willen.
Een hybride. Ik zou het zonde vinden. De €200,- netbeheerskosten aan de gasmeter lopen ook gewoon jaarlijks door.

Pak dan door.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
miciel schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

tzeraa is zeker een leuke ketel icm met een warmtepomp

maar er zit wel een nadeel aan. tzera bestaat uit 5 a 6 componenten met onderdelen.
er zijn dus geen losse onderdelen. je printplaat stuk ? ook nieuwe ventilor brander etc.
het scheelt veel tijd voor de montuers. maar je voelt het wel in je portomonee.
Als ik de onderdelenlijst uit de service handleiding bekijk zijn er nogal wat losse onderdelen. Wat die modules betreft is dat vooral positief, want vaak moet je alsnog veel losse onderdelen extra vervangen als iets stuk gaat. Remeha werkt vnml met service kits en voor reparaties dus die modules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 06:21
stuffer schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Een hybride. Ik zou het zonde vinden. De €200,- netbeheerskosten aan de gasmeter lopen ook gewoon jaarlijks door.

Pak dan door.
Eens! Ik bedoelde het ook niet als advies :P Meer als: je hebt wel de mogelijkheid mocht je nog niet volledig van het gas af willen/kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Ook hier een (tot nu toe) tevreden Intergas gebruiker. Ik heb de Xtreme 36 laten plaatsen. Hiervoor een Nefit topline gehad. De Intergas presteert een stuk beter in de zin van zuinigheid, veel sneller en meer warm water. Wel maakt de Intergas iets meer lawaai. Nog een voordeel van de Intergas is dat deze ver terug kan moduleren wat in je voordeel is met vloerverwarming.

Qua prijs is het handig meerdere installateurs aan te schrijven. Daar zaten bij ons behoorlijke prijsverschillen in (tot 600 euro).

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075354

[ Voor 10% gewijzigd door raze88 op 10-08-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
_JGC_ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Als ik de onderdelenlijst uit de service handleiding bekijk zijn er nogal wat losse onderdelen. Wat die modules betreft is dat vooral positief, want vaak moet je alsnog veel losse onderdelen extra vervangen als iets stuk gaat. Remeha werkt vnml met service kits en voor reparaties dus die modules.
terechte correctie. ik wist niet dat men ook losse onderdelen levert. maar de moldules dus wel en die zijn soms best duur. https://www.warmteservice...CkBHLXLRT9jhoCKtoQAvD_BwE maar deze hang je er binnen 30 minten of sneller in. als men al die onderdelen uit elkaar moet gaan halen om bijv de ventiltor te vervangen. dan ben weer meer tijd kwijt dat klopt. (en de rest overleeft het meestal toch niet of gaat later kapot.) ik snap dat er ook mensen zien die er erg positief over zijn. maar je hebt ook mensen die het te duur vinden.
(en de avanta en calanta hebben maklijker te herstellen onderdelen. ipv helemaal ingebouwt)
ik begrijp de strategie van remeha nu wel wat beter. ze hebben er gewoon wel overnagedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 10-08-2021 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
miciel schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

terechte correctie. ik wist niet dat men ook losse onderdelen levert. maar de moldules dus wel en die zijn soms best duur. https://www.warmteservice...CkBHLXLRT9jhoCKtoQAvD_BwE maar deze hang je er binnen 30 minten of sneller in. als men al die onderdelen uit elkaar moet gaan halen om bijv de ventiltor te vervangen. dan ben weer meer tijd kwijt dat klopt. (en de rest overleeft het meestal toch niet of gaat later kapot.) ik snap dat er ook mensen zien die er erg positief over zijn. maar je hebt ook mensen die het te duur vinden.
(en de avanta en calanta hebben maklijker te herstellen onderdelen. ipv helemaal ingebouwt)
ik begrijp de strategie van remeha nu wel wat beter. ze hebben er gewoon wel overnagedacht.
Mooi dat je een renewed module linkt, die zijn niet eens zo heel erg duur eigenlijk:
https://www.remeha.nl/ins...upport/onderdelen/renewed

Retourpremie van 20 euro eraf, BTW erover, zit je voor renewed op 195 euro incl BTW. Dat is niet zo gek veel duurder dan alleen een gasblok+ontsteekunit vervangen bij een Intergas ketel. Als dat kapotte gasblok met dat geplof de ventilator heeft beschadigd ben je bij Intergas nog eens 150 euro verder. Eigenlijk krijg je met die modules bij Remeha best veel onderdelen voor weinig (zeker renewed) en is de installatie ook minder werk.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:50
Heb net mijn Remeha Calenta C5 laten repareren, de hydro block was kapot en dat kwam vaker voor zei de monteur, ik aan het googelen en ja hoor scheer en inslag, Remeha maakt ze van kunststof en die gaan kapot, inmiddels de vervanger is van messing, laat je installateur de pomp opsturen voor garantie.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
CurlyMo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:23:
Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt? Wij hebben een jaren 30 huis, redelijke isolatie 140m2 (stoken wel alleen beneden). Kregen advies van installatie bedrijven dat hydride of wp niet rendabel is zonder vvw. Wp installateur gebeld en die geeft aan dat we op gemiddeld 20-25k moeten rekenen. Daarom waren we voorlopig afgehaakt en wilden voor nu cv vervangen.

Ben dus benieuwd naar jouw situatie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
raze88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:54:
Ook hier een (tot nu toe) tevreden Intergas gebruiker. Ik heb de Xtreme 36 laten plaatsen. Hiervoor een Nefit topline gehad. De Intergas presteert een stuk beter in de zin van zuinigheid, veel sneller en meer warm water. Wel maakt de Intergas iets meer lawaai. Nog een voordeel van de Intergas is dat deze ver terug kan moduleren wat in je voordeel is met vloerverwarming.

Qua prijs is het handig meerdere installateurs aan te schrijven. Daar zaten bij ons behoorlijke prijsverschillen in (tot 600 euro).

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075354
Kun je iets meer lawaai omschrijven? Is dit altijd, bij tapwater of cv? Aantal keer per uur? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
tvdo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:09:
[...]
Wat moet ik er meer over vertellen? Ga eens in de WP topics rondneuzen en lees deze alvast door Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Installateurs hebben vaker ongelijk dan gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
tvdo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Kun je iets meer lawaai omschrijven? Is dit altijd, bij tapwater of cv? Aantal keer per uur? Thanks!
Je hoort de ketel optoeren wanneer je een warm water kraan aan zet. De Nefit was hiermee wat stiller maar leverde ook minder vermogen. Ik kan mij hier totaal niet aan storen. Met de c.v. heb ik hem volgens mij nog nooit gehoord (niet dat ik herinner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tvdo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt? Wij hebben een jaren 30 huis, redelijke isolatie 140m2 (stoken wel alleen beneden). Kregen advies van installatie bedrijven dat hydride of wp niet rendabel is zonder vvw. Wp installateur gebeld en die geeft aan dat we op gemiddeld 20-25k moeten rekenen. Daarom waren we voorlopig afgehaakt en wilden voor nu cv vervangen.

Het hele feit dat hybride als niet rendabel wordt gezien omdat er geen vloerverwarming is zegt genoeg je instalateur snapt het niet. hybride is juist voor de situatie waneer er te weinig afgifte is. maar beter is het om gewoon te zorgen dat je voldoende afgifte hebt en dan kan ook jij gewoon met een wp verwarmen.
financieel is lastig omdat er momenteel met een vork wordt geschreven en er materialen slecht leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
Dank voor jullie reacties!

Gisteren knoop doorgehakt en Xtreme 36 besteld, in combinatie met Chronotherm Touch Modulation. Iemand ervaring met deze combinatie?
Pagina: 1