Nieuwe CV ketel advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-04 12:01
Hi Tweakers!

Sinds 2 jaar woon ik in een nieuw huis en denk eraan om de 21 oude CV ketel te vervangen (Nefit EcomLine HR) voor een nieuwe. Ik heb het idee dat deze nu vrij veel verbruikt en we niet ineens in de winter een kapotte ketel hebben.

Ik heb onlangs een offerte aangevraagd bij een aanbieder in de regio. Wil graag weten of de ketel die wordt aangeboden geschikt is en of de prijs enigszins in lijn ligt met andere aanbieders.

Huis en gebruik:
- Hoekwoning uit 1968
- 128m2
- Energielabel D (evt spouwmuur isolatie willen we nog overwegen mocht het veel in gas schelen)
- Badkamer met bad (douche in bad). Evt verbouwing in de toekomst met optie regendouche.
- Vloerverwarming begane grond
- Geen thermostatische kranen.

Hoofdvraag:
- Verstandig nu een nieuwe ketel aan te schaffen, of toch jaarlijks onderhoud en wachten tot deze kapot is? Ga ik er veel mee besparen?
- Wat vinden jullie van onderstaande offerte?
- Advies radiatorkranen wel/niet?

Offerte aanbieder: €2656,= incl BTW
- Nefit Trendline II HRC30 CW5 Hoog Rendement combi-toestel (CW4 ook voldoende?)
- Alle nodige aansluiten naar het toestel + nieuwe dakdoorvoer + expansievat + vuilmagneetfilter
- Incl demontage en afvoeren
- Kamerthermostaat Bosch Easy Control slimme thermostaat (is dit wat, iemand ervaring mee, wat is een beter alternatief?)

Extra: Vervangen radiatorkranen 6x voor €460,= incl.
- We hebben geen thermostatische kranen in huis. Ik kan geen enkele ruimte apart verwarmen. De verwarming moet overal open staan, anders gaat de ketel op error. Kan soms de bovenverdieping niet goed verwarmen als het beneden warm genoeg is, óf het wordt juist te heet omdat de benedenverdieping te koud is. Gaat dit ook besparen op de gasrekening, of is dit alleen comfort?

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eens voor Intergas HRE 36/30 CW5.(Vermogen verwarming tot 465 M3)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
er zijn 356 alternatieven. waar gaan beginnen ?
1 nefit met bosch kamer thermostaat geen idee.
2 remeha calenta/avanta met een normale thermostaat. prima./zie punt 4.
3 intergas cw 4 ketel is ook erg lekker en goedkoper. prima zie punt 4.

4 ga aub voor een zoneregeling. verdiep je daarin. dat is meer wat jij zoekt.
en geen kamer thermostaat icm met thermostaat knoppen. werkt maar half.
zone regeling van hoonywell evehome of tado zijn tegenwoordig erg populair

5 per ruimte stoken. is wel wat duurder. dan enkel de beneden verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

hoezo moeten alle radiatoren open staan anders gaat de ketel op "error"?? Bij een normaal CV systeem met 1 sensor, gaat de CV ketel enkel verwarmen indien de ingestelde temperatuur hoger is dan de uitgelezen temperatuur, normaliter op een centrale plek in de woonkamer.

Zet je dan een radiator open op de slaapkamer, dan wordt de slaapkamer ook warm.
Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat de CV ketel in de fout schiet als het warme water slechts door enkele radiatoren gebruikt wordt.

Maar ik heb hier eigenlijk nooit iets boven open staan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wij hebben hier ook een ecomline hangen van 22 jaar oud, de installateur blijft jaarlijks aangeven dat het een onverwoestbare ketel is die nog jaren mee kan. Er schijnt een erg goed aluminium blok in te zitten. Tot nu toe alleen een 3 weg klep vervangen en een sensor.
Je kunt ook eens kijken wat je installateur adviseert tijdens de volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:43
En kijk ook eens naar tweede hands ketels. Er zijn genoeg tweakers waaronder ik die een WP hebben aangeschaft en om die reden de (in mijn geval 12 jaar) oude ketel weg doen. Als ik hoor dat die dingen de 22 jaar moeten kunnen halen, dan kan je voor een laag bedrag weer 10 jaar verder.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Moeilijk te beoordelen of het een redelijke prijs is, hoeveel werk is het, waar hangt de ketel, hoeveelheid materiaal die nodig is.
Wat is nu je gasverbruik op jaarbasis?

Je huidige ketel is al afgeschreven, als deze zonder mankementen met jaarlijks onderhoud nog een paar jaar kan draaien is dat het goedkoopste.
Met een nieuwe ketel ga je niet zoveel besparen dat deze zich ¨terugverdiend¨

Als je tot vervanging overgaat laat dan ook de radiatorkranen vervangen voor instelbare, dan kan de installatie goed ingeregeld worden.

Ketel en thermostaat is niks mis mee maar wat wil je?
Een simpele thermostaat zonder programma of een ¨slimme¨ die je op afstand kan bedienen?

De kranen vervangen is comfort maar levert ook besparing op omdat je kan inregelen.
Hackus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:02:
Kijk eens voor Intergas HRE 36/30 CW5.(Vermogen verwarming tot 465 M3)
Waarom?
CurlyMo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:30:
En kijk ook eens naar tweede hands ketels. Er zijn genoeg tweakers waaronder ik die een WP hebben aangeschaft en om die reden de (in mijn geval 12 jaar) oude ketel weg doen. Als ik hoor dat die dingen de 22 jaar moeten kunnen halen, dan kan je voor een laag bedrag weer 10 jaar verder.
Lijkt mij niet verstandig, welke installateur wil een 2e hands ketel ophangen?
Je kent de historie van zo een ketel niet en als deze lang heeft stil gestaan kan je wel de nodige problemen verwachten.
Dus ga maar niet uit van een laag bedrag, de installatie kosten zijn hetzelfde en je zal ook de rookgas moeten vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Huidige ketel heeft een boiler neem ik aan? Die zuipen net even wat meer gas door stilstandsverlies. Daarentegen heb je het comfort van heel snel warm tapwater, wat een modern doorstroomtoestel niet kan leveren.

Qua verwarmen zijn de verschillen klein. Grootste verschil zit in stroomverbruik, scheelt zo 80W als ketel in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Arts schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:56:
Ik heb het idee dat deze nu vrij veel verbruikt
Waarop is dat idee gebaseerd?

Heb je verbruikscijfers bv?

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 08-07-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsz09
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 21:45
Wij hebben dezelfde cv ketel begin dit jaar laten vervangen. Deze ketels zouden inderdaad nog wel even meekunnen maar omdat er een ketel in zit die hij warm houdt verbruikt dit meer gas dan een doorstroom model.
Wij hebben nu een Remehe Tzerra Ace CW5 laten plaatsen voor 1900 euro.

Doe er je voordeel mee

[ Voor 3% gewijzigd door nielsz09 op 09-07-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Arts schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:56:
- Kamerthermostaat Bosch Easy Control slimme thermostaat (is dit wat, iemand ervaring mee, wat is een beter alternatief?)
Nefit = Bosch. Werkt prima samen.

Eventueel kan andere kamerthermostaat ook, maar dan moet er een conversie-doosje tussen die de EMS communicatie (Nefit/Bosch) omzet naar OpenTherm bijv. Maar ik denk niet dat je daar echt wat mee wint.

Je kan ook Bosch thermostaatkranen monteren, dan kan je via de app de temperatuur per ruimte instellen. Volgens mij stuurt hij dan ook zelfs warmtevragen naar de ketel. Werkt alleen niet goed icm vloerverwarming, last time I checked waren ze daar wel mee bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door WeetIkHetNou op 09-07-2021 11:28 ]

Pagina: 1