Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:55
Beste Tweakers,

Waarschijnlijk het zoveelste topic over ketels. Ik heb er een aantal doorgelezen en kom niet veel verder en moet op korte termijn toch een keuze maken mocht ik weer warm water willen hebben.

Zondag is onze 14 jaar oude Nefit ketel defect gegaan (hydroblok lek met een flinke schade als gevolg). Deze willen wij liever niet meer laten herstellen. Nu wordt als vervanger een Nefit Trentline HRC30 cw5 aangeboden een een Intergas Xtreme36.

Het merk Intergas zegt mijn niet heel veel maar lees er veel goede zaken over maar voelt een beetje als een budget merk voor mij. Ook lees ik dat Nefit niet meer de Nefit van vroeger is i.v.m. overname door Bosch en lees veel over problemen met flowsensoren, druksensoren en de 3-weg klep welke defect raken. Hierdoor twijfel ik enorm. Ook heb ik naar alternatieven gekeken als Atag en Remeha. Deze vallen voor mij af. Vooraf aan dit zou ik zo weer voor een Nefit kiezen.

Welke ketel adviseren jullie: Nefit of Intergas en waarom?

punt om mee te nemen is dat er een grote verbouwing aankomt waar vloerverwarming op beneden verdiepen en badkamer geplaatst wordt. Ook staat een regendouche (15l/min) op de planning.

Poll: Nefit Trentline of Intergas Xtrme
Nefit
Intergas
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403678&layout=2&sort=prc

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
Het word een beetje ik van wc-eend adviseer wc eend :p

Met onze Intergas nooit problemen gehad, maar belangrijker is dat ik laatst een onderhoudsmonteur over de vloer had om de ketel voor het eerst in 8 jaar onderhoud te geven (ja ik weet het, ik was laat). Er mankeerde helemaal niets aan, alleen een sifon achtig iets wat smerig was.

Belangrijker is dat deze monteur bij mij aangaf dat ze vrijwel nooit problemen zagen bij Intergas ketels. Monteur was niet verbonden aan Intergas, dus een promo praatje was het niet.

Ik weet dat Intergas ook geen gebruik maakt van een 3-weg klep maar van een warmtewisselaar. De 3-weg klep is een onderdeel wat toch wel storingsgevoelig is, bij Intergas heb je hier dus geen last van.

Hier overigens een soortgelijk topic:
Advies nieuwe CV

Ook hier zie je, buiten mij, veel mensen zeggen dat de monteurs die ze over de vloer hadden erg goede ervaringen met Intergas hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Devian op 08-06-2021 13:08 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Geen ervaringen met andere ketels en mijn mening is n=1, maar meer kan ik je niet geven 🙂

Hier hebben we een intergas kombi kompakt hr 28 hangen sinds 2009. Enige extra kosten die we gehad hebben naast onderhoud was het (preventief) vervangen van de ontsteker van enkele tientjes. En zelfs dat zou je onder onderhoud mogen scharen denk ik.

Wat mij betreft is er dus niks mis met intergas. Ik begreep ook dat ze vrij eenvoudig zijn opgebouwd en dat is in dit geval goed. Kan er ook weinig kapot.

Edit: exact wat @Devian zegt dus 🙂

[ Voor 4% gewijzigd door Blackouts op 08-06-2021 13:06 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
4 intergassen meegemaakt in 3 verschillende woningen ; de nieuwste telg nu in bezit (xtreme 36). Bij 1 was er een sensor vervangen, maar die was ook alweer 14 jaar oud.
De Nefit bij mijn zus al van binnen vervangen door een storing aan de printplaat.
Daarentegen, de Nefit bij mijn moeder werkt na 15 jaar nog steeds, alleen de ventilator is een keer vervangen.

Dus tja :)

Die xtreme 36, hou rekening mee dat warm water pakken niet geruisloos gaat :) (nadeel van snel warm water krijgen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:40
Devian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:05:
[...]
Ik weet dat Intergas ook geen gebruik maakt van een 3-weg klep maar van een warmtewisselaar. De 3-weg klep is een onderdeel wat toch wel storingsgevoelig is, bij Intergas heb je hier dus geen last van.
[...]
Dit dus! In mijn vorige huis heb ik lang een Vaillant ketel gehad waar die 3-weg klep zo vaak kapot ging dat ik zelf maar een voorraadje op marktplaats gekocht had. Toen ik die ketel heb laten vervangen expres een Intergas gekozen omdat die niet zo'n klep hadden.

In mijn huidige huis hing een > 20 jaar oud bakbeest, die heb ik een 1,5 jaar geleden vervangen door een Intergas Xtreme36. Ook weer erg tevreden mee. Enige dat misschien een beetje tegenvalt: hij is niet fluisterstil en ik had verwacht dat het verbruik een enorme duik zou nemen t.o.v. die hele oude ketel, maar dat scheelde helemaal niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Tja, het blijft een beetje loterijwerk soms he, onze intergas (2011) in dit huis had dit jaar een kapotte ventilator (a 275 euro herstel), in het oude huis hing een Nefit (2006) welke nooit wat heeft gehad..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Wat Devian zegt. Het is ook niet voor niks dat woning coöperaties vaak kiezen voor Intergas omdat die zeer weinig storingen geven en simpel te onderhouden zijn.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
raze88 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:00:
Ook heb ik naar alternatieven gekeken als Atag en Remeha. Deze vallen voor mij af.
Misschien een beetje offtopic, maar hoezo vallen deze af?
Niet om je van gedachten te veranderen, maar ik moet tzt ook nog een ketel vervangen. En Atag stond nog wel bij mij op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Intergas HRE 36/30 CW5.(Vermogen verwarming tot 465 M3)
Xtreme 36(Vermogen verwarming tot 560 M3) is een stuk duurder, en ook goed. of je dat wilt of nodig heb t is je eigen keuze

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stiggy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:14:
[...]
In mijn huidige huis hing een > 20 jaar oud bakbeest, die heb ik een 1,5 jaar geleden vervangen door een Intergas Xtreme36. Ook weer erg tevreden mee. Enige dat misschien een beetje tegenvalt: hij is niet fluisterstil en ik had verwacht dat het verbruik een enorme duik zou nemen t.o.v. die hele oude ketel, maar dat scheelde helemaal niet zo veel.
Ik heb sinds begin dit jaar een Xtreme36, maar ik vind hem behoorlijk stil.

Ja, als iemand gaat douchen dan hoor ik de ketel (mijn werkplek is 3 meter naast de ketel), maar niks storends. Tijdens het normale verwarmen hoor ik hem amper.

Voordeel van de Xtreme36 is dat hij ook ver terug kan moduleren waardoor hij extreem zuinig kan zijn. Stukje meerprijs kan je daarmee terugverdienen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 20:02
Ik zou dezelfde keuze hebben. Remeha hoor ik vaak kortere levendsuur dan gemiddeld van. Atag geen ervaring maar in de keuken eerlijk gezegd een B merk en daar ga ik dan toch op af.

Ik ben eigenlijk van de Nefit, heb ik nu ook, maar Intergas timmert behoorlijk aan de weg, plus deze zijn heel klein. Misschien dat ik nu wel Intergas zou nemen als ik eraan toe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Hackus schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:23:
Intergas HRE 36/30 CW5.(Vermogen verwarming tot 465 M3)
Xtreme 36(Vermogen verwarming tot 560 M3) is een stuk duurder, en ook goed. of je dat wilt of nodig heb t is je eigen keuze
Tussen de installatie van deze 2 zit voor mij 200 euro. Dit geeft mij wel de optie een regendouche te kiezen en de xtreme kan tot een lager vermogen terug regelen wat hopelijk in het verbruik weer terugverdient wordt (3.6kWh tov 7.2kWh). De 36/30 is in eerste instantie geoffereerd. Zijn er redenen om de HRE boven de xtreme te verkiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

raze88 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Tussen de installatie van deze 2 zit voor mij 200 euro. Dit geeft mij wel de optie een regendouche te kiezen en de xtreme kan tot een lager vermogen terug regelen wat hopelijk in het verbruik weer terugverdient wordt (3.6kWh tov 7.2kWh). De 36/30 is in eerste instantie geoffereerd. Zijn er redenen om de HRE boven de xtreme te verkiezen?
Betrouwbaar, werkt simpel(er) en levert ook 15L warm water per minuut. Hoe ingewikkelder(luxer, meer opties)
Hoe meer er kans is op een defect.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:02
Laatst onze 19 jaar oude nefit ketel laten vervangen nadat er een klein onderdeeltje defect was. Met als gedachte meer water voor een regendouche en een stukje zuiniger. Gekozen voor een intergas hre36/30 cw5.
Helaas tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van, waterdruk is minder geworden en qua kosten scheelt het niet zoveel als gehoopt. Betreft een ouder huis waar volgens de berekeningen CW3 voldoende zou moeten zijn. Dan kies je voor CW5 met als gedachte overcapaciteit kan geen kwaad en dan heb je dit. Niet om je af te schrikken hij werkt verder prima en heeft nooit storingen of defecten maar kan naar mijn mening nog niet op tegen de oude nefits.

edit: Ik weet dat de oude nefit een boiler heeft en de nieuwe intergas niet maar toch had ik er meer van verwacht. :|

[ Voor 8% gewijzigd door JDV808 op 08-06-2021 14:04 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
timberleek schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Misschien een beetje offtopic, maar hoezo vallen deze af?
Niet om je van gedachten te veranderen, maar ik moet tzt ook nog een ketel vervangen. En Atag stond nog wel bij mij op de lijst.
Remeha gebaseerd op meerdere monteurs die er voor waarschuwen en via via iemand die dichter bij het vuur zit om de Tzerra Ace over te slaan. Atag vanuit vroeger slechte ervaring mee. Was meer kapot dan functioneel.
Daarnaast om gezien het ongemak van geen warm water hebben sneller een keus te kunnen maken. Eerste keuze ging naar Nefit voordat ik de ervaringen tegen kwam. Nijg nu sterk naar de Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Stiggy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Dit dus! In mijn vorige huis heb ik lang een Vaillant ketel gehad waar die 3-weg klep zo vaak kapot ging dat ik zelf maar een voorraadje op marktplaats gekocht had. Toen ik die ketel heb laten vervangen expres een Intergas gekozen omdat die niet zo'n klep hadden.

Dat fluister stil maakt niet heel veel uit. Hangt op de zolder in een aparte ketelruimte. De Nefit was erg stil maar gaf een brom welke op de beneden verdieping hoorbaar was. Erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:29
Ik heb twee keer een remeha avanta gehad, met de tweede veel problemen waaronder kapotte software A 300 euro. Na de twee jaar dus remeha gaf geen thuis voor de garantie. Niet weer voor mij iig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier een Intergas HRE 36/30 CW5 van 3 maand oud. Vorige (28/24) was 13 jaar oud en de warmtewisselaar was doormidden.

Let wel dat je het tapcomfort uitzet. Dit scheelt zo'n paar liter per uur aan gas wat ik zo nog weet. Omgerekend was het toch zo'n 40-50 kub gas per jaar (!!!).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
JDV808 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:03:
Laatst onze 19 jaar oude nefit ketel laten vervangen nadat er een klein onderdeeltje defect was. Met als gedachte meer water voor een regendouche en een stukje zuiniger. Gekozen voor een intergas hre36/30 cw5.
Helaas tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van, waterdruk is minder geworden en qua kosten scheelt het niet zoveel als gehoopt. Betreft een ouder huis waar volgens de berekeningen CW3 voldoende zou moeten zijn. Dan kies je voor CW5 met als gedachte overcapaciteit kan geen kwaad en dan heb je dit. Niet om je af te schrikken hij werkt verder prima en heeft nooit storingen of defecten maar kan naar mijn mening nog niet op tegen de oude nefits.

edit: Ik weet dat de oude nefit een boiler heeft en de nieuwe intergas niet maar toch had ik er meer van verwacht. :|
Dit lijkt mij eerder door de installateur komen dan door de ketel? Als hij ergens een koppeling geplaatst heeft met een mindere diameter aan de binnenkant dan is dat de bottleneck voor je waterdruk...

Wij hebben hier een regendouche met een CW3 Intergas...dat gaat eigenlijk goed, voor mij helemaal...alleen op het moment dat je hem qua warmte over de beveiliging heen doet (vrouwen) dan merk je dat de druk wegzakt...maarja...dit is een CW 3 :)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:02
Devian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:20:
[...]

Dit lijkt mij eerder door de installateur komen dan door de ketel? Als hij ergens een koppeling geplaatst heeft met een mindere diameter aan de binnenkant dan is dat de bottleneck voor je waterdruk...

Wij hebben hier een regendouche met een CW3 Intergas...dat gaat eigenlijk goed, voor mij helemaal...alleen op het moment dat je hem qua warmte over de beveiliging heen doet (vrouwen) dan merk je dat de druk wegzakt...maarja...dit is een CW 3 :)
Dit dacht ik ook ja maar helaas meerdere monteurs bij geweest van verschillende partijen. Ook intergas zelf heeft ernaar gekeken. Maar zonder succes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• raze88
De keuze is gevallen op de Intergas mede door dit topic. Net akkoord gegeven. Alle dank voor de bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:44

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb afgelopen weekend ook voor een Intergas HRE 36/30 gekozen. Mijn 13 jaar oude Vaillant had zoveel kapot dat repareren niet meer loonde. In mijn vorig huis heb ik destijds ook dezelfde ketel laten plaatsen en in 6,5 jaar tijd echt nooit enig probleem mee gehad en altijd snel warm water en verwarmingen. De CV monteur die mijn oude Vaillant had nagekeken raadde ook al Intergas aan en van mijn zus die bij een woningstichting werkt, hoorde ik ook al dat ze daar goede ervaringen met Intergas hadden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
water na de wijn ja de tzerra is niet perfect. eerste editie was zonder display.
de tweede editie was beter maar de onderdlen zijn duur in verhouding.
hij bestaat uit meerdere mudlues onderdelen zijn niet los verkrijgbaar.

beter is de avanta. maar ook die heeft zo zijn problemen.
lekke wisselaar kapoote ventilor lekke aansluiting in de ketel etc.

beide zijn budget ketels. (de calenta is wat beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vooropgesteld dat echte slechte ketels niet meer bestaan.
Het is maar wat je zoekt en ervaringen zijn en je moet een beetje geluk hebben.
Zo heeft ieder zijn voorkeur en wel een voorbeeld. (roken is slecht voor je maar ome Arie is er 100 mee geworden |:( )

Ik plaats veel Nefit, met de Trendline toch wel regelmatig sensors, met de Proline weinig tot geen storingen.
Intergas heb ik een aantal van in onderhoud, weinig problemen, soms een tapwatersensor.
Vrij basic, onderdelen kosten relatief weinig.
Remeha heb ik ook in onderhoud, beetje wat @miciel zegt. Tzerra Ace is op het moment niet echt een aanrader, de oude Tzerra was beter.
Service van Remeha en ook Nefit zijn wel goed, laatst een Calenta die 6 jaar geen onderhoud had gehad (wel ieder jaar een stikker) daar heeft Remeha kosteloos de wisselaar vervangen.
AvK schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:18:
Wat Devian zegt. Het is ook niet voor niks dat woning coöperaties vaak kiezen voor Intergas omdat die zeer weinig storingen geven en simpel te onderhouden zijn.
Dat gaat vaak ook om de centjes, iedere fabrikant wil graag de installateur ondersteunen als hij een paar honderd ketels kan slijten.
Voor een voormalig werkgever diverse projecten gedraaid, dan werd Nefit gestrikt voor een project en een paar maanden later werden er bij het volgende project Agpo´s (nu Ferroli) weggehangen. Eigenlijk elk merk wel een keer voorbij zien komen behalve Atag.
fredkroket schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Voordeel van de Xtreme36 is dat hij ook ver terug kan moduleren waardoor hij extreem zuinig kan zijn. Stukje meerprijs kan je daarmee terugverdienen :).
Dat werkt nog niet helemaal lekker, is recent nog besproken in het cv bespaar topic.
Schijnt nog op een software update te wachten.

Als klanten vragen wat heb je zelf? Een Nefit Smartline uit 2002.
Die krijgt niet altijd op tijd zijn tlc maar heeft maar 1x echt koud gestaan met een kapotte gloeiplug. _/-\o_

De consument is beter geïnformeerd dan vroeger, ik vraag of ze voorkeur hebben en wat ze willen plaats ik.
Heb je geen voorkeur dan een Nefit Proline, wil je cw6 dan een trendline met oplaadboiler of als je echt geld wil uitgeven een 9000i.

Ik zie dat je voor de Intergas hebt gekozen,als je een ¨slimme¨ thermostaat wil neem dan niet die van Intergas, die is nogal matig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Je zegt het zelf al. Intergas, weinig problemen, goed te onderhouden voor weinig geld. :+

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
edsandje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:34:

Ik zie dat je voor de Intergas hebt gekozen,als je een ¨slimme¨ thermostaat wil neem dan niet die van Intergas, die is nogal matig.
Slimme thermostaat is reeds aanwezig. Dit is de nest thermostaat. Ik ga er vanuit dat deze volledig zal functioneren op het opentherm protocol. Mocht dit niet werken dan kom ik over de combi Honeywell en intergas goede verhalen tegel.

Keuze is inderdaad op de intergas gevallen. Dit door de ervaringen van een aantal installateurs en de overtuigende poll en reacties hier op tweakjes. Nefit wordt niet afgeraden maar de ervaringen met de intergas zouden beter zijn en onderhoud was makkelijker. Voor mij speelt ook de laag last mee al had ik nog niet gevonden dat er problemen mee zijn. Hopen dus dat de nieuwe firmware ergens dit jaar nog uitkomt zodat die er in een volgende service beurt in kan.

Ik hoop dat ik een goede keuze gemaakt heb maar de tijd zal het leren. Voor nu nog een aantal dagen van het koude water genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vergeet software updates. Dat zit gewoon hardcoded in de branderautomaat en kan niet aangepast worden zonder de branderautomaat te vervangen.
Zo doet Intergas dat al jaren bij de HR, HRE, HRE-A en HREco, waarom zou dat bij de Xtreme dan anders zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
_JGC_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:09:
Vergeet software updates. Dat zit gewoon hardcoded in de branderautomaat en kan niet aangepast worden zonder de branderautomaat te vervangen.
Zo doet Intergas dat al jaren bij de HR, HRE, HRE-A en HREco, waarom zou dat bij de Xtreme dan anders zijn...
https://gathering.tweaker...message/67528180#67528180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:03
Zojuist met veel interesse dit topic doorgelopen omdat ik mijn Nefit (2000) voor de winter wil vervangen vanwege het hoge gasverbruik van de laatste tijd met name veroorzaakt door de boiler.

De huidige Nefit heeft gedurende deze periode van ruim 20 jaar alleen een keer (na 10 jaar) de boiler kapot gehad, doorgeroest! Was een dure reparatie van bijna 1000,-

Ik heb laatst wat onderzoek zitten doen en kwam uit op Nefit en Vailliant.
Intergas beschouw ik, misschien wel onterecht na lezen van dit topic, als een soort B-merk.

Wat ik mij nu afvraag, waarom wordt hier niet gesproken over Vailliant, is die bij voorbaat al afgevallen?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Joop_Klepzeiker Intergas maakt tegenwoordig hele leuke ketels, de tijd van de knallende ketels met storingen hebben ze al even achter zich gelaten. Ik heb zelf een maandagochtend model van 2010, is 4 jaar later een nieuw gasblok en brander ingekomen en sindsdien gewoon elke 15-20 maanden standaard onderhoud zonder complicaties.

Vaillant is op zich ook prima, kunnen ook vrij laag moduleren. Nadeel aan vaillant is driewegkleppen die nog wel eens kapot gaan en het feit dat je een extra module moet kopen voor Opentherm.

Het is dat Intergas een patent heeft op dat dubbele wisselaar concept, maar zodra dat patent verloopt gok ik dat een aantal fabrikanten die driewegklep ook vaarwel zeggen.

Thermostaten van Intergas (honeywell met een extra gateway) zijn niet zo hele denderend, ik heb zelf een Remeha iSense op mijn Intergas ketel, werkt stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik weet dat mijn loodgieter vrijwel alleen maar Intergas ketels doet. Dit omdat ze heel probleemloos zijn (nee, geen wij van WC Eend), andere merken zijn ook gewoon veelal goed.

Punt is dat je altijd een minder exemplaar kunt treffen óf dat er toch een probleem ontstaat door net iets minder onderhoud. Mijn oude huis had een nieuwe Vaillant ketel uit 2008 en daarvan maakte de pomp dermate veel lawaai (medio 2020) dat er mogelijk een nieuwe pomp in moest. En dat is mijn eigen schuld waarschijnlijk (aantal jaar geen onderhoud \ aandacht aan gegeven).

Een voorbeeld hierin ook is een vuilafscheider; ik heb die laten plaatsen zodat het vuil uit de leidingen niet in de ketel terecht komt. Dit hoeft uiteraard niet, maar het kan (let op, kan) ervoor zorgen dat je ketel net dat jaartje langer mee gaat of net die ene storing in de 7 jaar niet heeft. Over het effect zijn veel discussies, maar als ik zie dat bij het onderhoud er gewoon een berg zooi opgevangen is door die afscheider, dan weet ik in ieder geval zeker dat datgeen dat eruit gehaald is in ieder geval niet in cv-ketel, leidingen, radiatoren of thermostaatkranen is gaan zitten.

Ik had een Remeha (Quinta 35C dacht ik) van een bepaalde serie en die waren ook gewoon goed, had hij weinig storingswerkzaamheden aan. Maar, als het dan een storing was, was het vaak wel weer gelijk een storing die in de papieren liep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie hier dat de xtreme36 terug moduleerde naar 12% (tijdens het douchen was dit). Dus is die firmware niet iets voor een oudere revisie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbCUfgB59un_1ADwZwgG0U9FKZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oM5ciHOB3nZ2mnNw03lzHxxU.png?f=user_large

Ter info; dit lees ik uit met een rooted Toon en dan een custom module Boilerstatus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
fredkroket schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:44:
Ik weet dat mijn loodgieter vrijwel alleen maar Intergas ketels doet. Dit omdat ze heel probleemloos zijn (nee, geen wij van WC Eend), andere merken zijn ook gewoon veelal goed.

Punt is dat je altijd een minder exemplaar kunt treffen óf dat er toch een probleem ontstaat door net iets minder onderhoud. Mijn oude huis had een nieuwe Vaillant ketel uit 2008 en daarvan maakte de pomp dermate veel lawaai (medio 2020) dat er mogelijk een nieuwe pomp in moest. En dat is mijn eigen schuld waarschijnlijk (aantal jaar geen onderhoud \ aandacht aan gegeven).

Een voorbeeld hierin ook is een vuilafscheider; ik heb die laten plaatsen zodat het vuil uit de leidingen niet in de ketel terecht komt. Dit hoeft uiteraard niet, maar het kan (let op, kan) ervoor zorgen dat je ketel net dat jaartje langer mee gaat of net die ene storing in de 7 jaar niet heeft. Over het effect zijn veel discussies, maar als ik zie dat bij het onderhoud er gewoon een berg zooi opgevangen is door die afscheider, dan weet ik in ieder geval zeker dat datgeen dat eruit gehaald is in ieder geval niet in cv-ketel, leidingen, radiatoren of thermostaatkranen is gaan zitten.

Ik had een Remeha (Quinta 35C dacht ik) van een bepaalde serie en die waren ook gewoon goed, had hij weinig storingswerkzaamheden aan. Maar, als het dan een storing was, was het vaak wel weer gelijk een storing die in de papieren liep.
Dit beantwoord meteen mijn twijfel over de afscheider die geadviseerd is. Gewoon plaatsen dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
raze88 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Dit beantwoord meteen mijn twijfel over de afscheider die geadviseerd is. Gewoon plaatsen dus :)
Nu maar hopen dat ik je niet voorlieg, zo te zien heb je nu door mij al een Xtreme36 inclusief vuilafscheider :). Ik heb als thermostaat een Tado :9 , misschien ook interessant voor je :D .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vuilafscheider is idd aan te raden in bestaande installaties waar vervolgens een nieuwe pomp in wordt geplaatst. Bij oude ketels boeide het geen zak, maar bij nieuwe ketels is de pomp magnetisch en verzamelt die alle rotzooi uit je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
fredkroket schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Nu maar hopen dat ik je niet voorlieg, zo te zien heb je nu door mij al een Xtreme36 inclusief vuilafscheider :). Ik heb als thermostaat een Tado :9 , misschien ook interessant voor je :D .
Helaas. Die heb ik al :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaknietuitjoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 17:17
Ik heb ook een Intergas, een Kombi Kompakt 28/24 uit 2009. Vorig jaar verhuisd en destijds een monteur voor onderhoudsbeurt langs laten komen. Informeerde bij de monteur terloops of het zinnig is om de ketel in de komende jaren preventief te vervangen, maar die adviseerde van niet. 'Nee hoor, deze gaat nog jaren mee'. Inmiddels begint de ketel wel zeer hard te 'zoemen' bij een warmwatervraag (douche/kraan) dus twijfel nu weer. Weer een seizoen laten meedraaien of gewoon weer een onderhoudsbeurt? Installateur heeft ook een Honeywell Evohome geplaatst trouwens.

Hoe doen nieuwere ketels het overigens qua zuinigheid ten opzichte van ketels van pakweg 10+ jaar terug? Mag je erop rekenen dat het gasverbruik met een factor x terugloopt of valt dat nog wel mee? Afgelopen 12 maanden overigens nog geen 700m³ verbruikt, dus verwacht geen hele grote besparingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@maaknietuitjoh HR of HRE? Alhoewel de laatste HRs ook prima schijnen te zijn. Qua gasverbruik bespaar je nauwelijks, stroomverbruik is wel een stuk lager vanwege de pomp.

Bij jouw ketel is elke 2 jaar service wel aan te raden, zeker bij een HR, aangezien die een vrij kleine opening in de wisselaar hebben die makkelijk verstopt. Als daar water blijft staan vreet je wisselaar weg en gaat ie lekken.

En niet denken "ik verbruik maar 700 kuub dus zoveel doet de ketel niet", want op lage vermogens heb je veel meer condens dan op hoge vermogens, met een veelvoud aan gruis als resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaknietuitjoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 17:17
@_JGC_ Het is een HR. Gezien het bouwjaar 2009 ging ik wel uit van een jaarlijkse servicebeurt. Vorig jaar september is de monteur langs geweest, ik denk dat ik hem binnenkort weer eens optrommel gezien het hevige gerommel bij warmwatervraag.

Ik bedoelde trouwens niet dat ik verwachtte dat de ketel weinig onderhoud nodig heeft vanwege het beperkte verbruik, maar meer zoiets van: een besparing in absolute getallen zal meevallen. Stel: 10% minder verbruik bij een nieuwe ketel (ik roep maar even wat). Dat levert mij dus een jaarlijkse besparing van 70m³ x €0,80 = €56 op. Verbruikt een moderne ketel al zo'n 20% minder, dan wordt het al interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@maaknietuitjoh Qua gasverbruik zit er nauwelijks vooruitgang meer in CV ketels. Minimale modulatieniveau wordt wel steeds lager bij nieuwere ketels, verder heeft Intergas met de Xtreme een 2e wisselaar toegevoegd om meer restwarmte uit de rookgassen te halen, maar verwacht daar ook geen vele procenten van.

Meeste voordeel haal je uit lage temperatuur verwarming. Ik kan sinds vorig jaar langdurig op 45 graden de boel opstoken, is me afgelopen winter in de koude periode ook gelukt, terwijl ik het jaar daarvoor nog 53 graden nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Ik heb altijd Intergas gehad. Nooit problemen en ook nooit onderhoud laten uitvoeren. Vorige was van 2008 en heb ik vorige maand vervangen door een Intergas Kompakt HRE 24 HR Soloketel. Was combi hiervoor maar tapwater zit nu op een warmtepompboiler.

De Inergas van 2008 is werkend eraf gehaald en het enige onderhoud wat ik zelf 1 keer heb gehad is de waterafvoer onder de douche spoelen. Komt zwarte drap in. Bizarre dingen dat ze zo betrouwbaar en onderhoudsvrij(vind ik zelf :9) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Anoniem: 378762 Als je die dingen elke 2 jaar even leeghaalt gaan ze veel langer mee en is je rendement ook beter. Verder wordt onder meer je ventilatorpakking hard na verloop van tijd en gaat ie een gas/lucht mengsel lekken waardoor de afstelling niet meer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
raze88 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:40:
De keuze is gevallen op de Intergas mede door dit topic. Net akkoord gegeven. Alle dank voor de bijdrage!
Inmiddels heb je hem nu ruim een jaar in gebruik... Hoe bevalt de Intergas Xtreme?

Sta nu een beetje voor dezelfde keuze, heb een bijna 20 jaar (maar werkt verder nog probleemloos 8) ) oude Nefit Ecomline en neig op het moment naar een Extreme 36 CW5 ipv van bv Nefit Trendline CW5 als vervanging..

Na verbouwing zijn we op de benedenverdieping van combi radiatoren en vloerverwarming als bij verwarming nu beneden volledig over op enkel vloerverwarming over. (nieuw laten aanleggen in vloer)
1ste en 2e verdieping nog wel radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
Tot op heden geen problemen met de ketel gehad en gasverbruik is flink lager dan de jaren ervoor. Tot op heden nog geen spijt gehad van de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 21:19

Freakie1NL

Grote Baas

Mmm hier helaas niet geheel blij met de Intergas.
Het bespaart gas ten opzichte van onze bij de bouw geplaatste Agpo (gadver).

Alleen na 2,5 jaar al direct een defect, weet ook dat onze CV alleen de winter draait wegens zonneboiler.
Alles zag er ook nog z.g.a.n uit.

Helaas was Intergas onverbiddelijk met haar garantie termijn. Gekocht via installateur dus daar als consument mijn verdere afhandeling geregeld, maar als een merk zo strak in haar garantie termijnen zit doet mij dat wel altijd een wenkbrouw fronsen. Genoeg ervaringen dat het ook zeker anders kan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:55
Hier hangt ook een Intergas Xtreme 36. In januari een jaar. Minder gas verbruik (bijgehouden op mindergas.nl) per graaddag. Comfort met douchen lijkt niet onder te doen voor de Daalderop combifort 32/80+ die we eerst hadden.
Vooral de (zeer) lage aanvoertemp en lage modulatie grens (ondergrens was toen de laagste in de cw5 ketels verkrijgbaar).
Alleen dat het rookgas kanaal niet uit aluminium mocht bestaan was een kleine verrassing. Denk daar aan bij het vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
raze88 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:45:
Tot op heden geen problemen met de ketel gehad en gasverbruik is flink lager dan de jaren ervoor. Tot op heden nog geen spijt gehad van de keuze.
Bedankt voor de update en qua geluid van de ketel maakt veel lawaai of valt mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
noteboeki schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor de update en qua geluid van de ketel maakt veel lawaai of valt mee?
De ketel is stil, de kap isoleert goed.
Maar je vroeg het officieel niet aan mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 09:11
Ik vind de Xtreme 36 niet superstil. Bij het verwarmen hoor ik de ketel goed in het huis (hangt op niet afgesloten ruimte op zolder), met een lichte irritante hoge toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
noteboeki schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Ketel is niet heel stil. Bij mij hangt hij op zolder in een aparte ruimte. Op de eerste verdieping hoor ik hem wel maar niet meer als de Nefit die er hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
MarcoC schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:37:
Ik vind de Xtreme 36 niet superstil. Bij het verwarmen hoor ik de ketel goed in het huis (hangt op niet afgesloten ruimte op zolder), met een lichte irritante hoge toon.
Superstil is onze oude Ecomline ook niet echt, zeker bij warmwater vraag hoor je deze best wel.
Zolang de Intergas vergelijkbaar is en gezien de leeftijd van onze huidige ketel (19jr) verwacht ik eigenlijk dat de Xtreme 36 mogelijk zelfs wat stiller zal zijn.

Cv hangt op zolder en naast de kamer van onze zoon en aangezien we vloerverwarming hebben laat ik eigenlijk de thermostaat 24/7 gelijk staan.
hij zal dus op willekeurige tijden aanslaan en ook in de nacht vandaar dat ik hoop dat het geluid zal meevallen..
tcw82 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

De ketel is stil, de kap isoleert goed.
Maar je vroeg het officieel niet aan mij...
Evengoed bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
raze88 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Ketel is niet heel stil. Bij mij hangt hij op zolder in een aparte ruimte. Op de eerste verdieping hoor ik hem wel maar niet meer als de Nefit die er hing.
Klinkt goed, bedankt.

Nu nog een partij vinden die op korte termijn kan leveren/installeren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Als de ketel op de 30graden aanvoerstand pruttelt hoor je hem eigenlijk niet (je ziet dat de vlam aan is aan de vlam op de voorkant, maar horen...? nee geloof het niet) als hij aanspringt (bijvoorbeeld voor warmwatervraag) gaat hij even loeien en dan snel afregelen.

Ik heb overigens een filmpje van john visser gebruikt om de ketel "zo laag mogelijk" te zetten vandaar uit ga ik hem eventueel opregelen als er koudeklachten komen.
https://www.youtube.com/watch?v=8Hv2Cq5zGBI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45

Badderbeest

De enige echte

Ik zou de Intergas Extreme nemen. Die is de laatste jaren (vóórdat alles gasloos moest) in zo'n beetje iedere nieuwbouwwoning verwerkt omdat die de beste papieren had om de EPC-berekening zo gunstig mogelijk te laten zijn (lees: dan had je vaak 1 PV-paneeltje minder nodig om de woning vaan de wet te laten voldoen) Dat gegeven maakt het nog het meest langdurig interessant om er nog langdurig onderdelen voor beschikbaar te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Badderbeest op 10-10-2022 16:52 ]

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Badderbeest Onderdelen is geen issue met Intergas, dat spul is lange tijd nog verkrijgbaar en soms zelfs backwards compatible.

Xtreme heeft vnml als voordeel dat ie zelfs in de CW5 uitvoering heel ver terug kan moduleren met een beetje recente software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 21:32
maaknietuitjoh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:12:
Ik heb ook een Intergas, een Kombi Kompakt 28/24 uit 2009. Vorig jaar verhuisd en destijds een monteur voor onderhoudsbeurt langs laten komen. Informeerde bij de monteur terloops of het zinnig is om de ketel in de komende jaren preventief te vervangen, maar die adviseerde van niet. 'Nee hoor, deze gaat nog jaren mee'. Inmiddels begint de ketel wel zeer hard te 'zoemen' bij een warmwatervraag (douche/kraan) dus twijfel nu weer. Weer een seizoen laten meedraaien of gewoon weer een onderhoudsbeurt? Installateur heeft ook een Honeywell Evohome geplaatst trouwens.

Hoe doen nieuwere ketels het overigens qua zuinigheid ten opzichte van ketels van pakweg 10+ jaar terug? Mag je erop rekenen dat het gasverbruik met een factor x terugloopt of valt dat nog wel mee? Afgelopen 12 maanden overigens nog geen 700m³ verbruikt, dus verwacht geen hele grote besparingen.
Gasverbruik blijft (nagenoeg) hetzelfde. Alleen electrisch (pomp en standby) kan wat naar beneden.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

_JGC_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:02:
@Badderbeest Onderdelen is geen issue met Intergas, dat spul is lange tijd nog verkrijgbaar en soms zelfs backwards compatible.

Xtreme heeft vnml als voordeel dat ie zelfs in de CW5 uitvoering heel ver terug kan moduleren met een beetje recente software.
Je leest niet goed. Maar de gasketel is op z'n retour. Dus kun je maar beter een van de meest gangbare ketels hebben.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

De gasketel is helemaal niet op zijn retour.
Zeker niet nu stroom 50% duurder is en gas 'slechts' 30%.
Vandaag zijn de gasprijzen op hetzelfde nivo als 3 maanden geleden.
Het is allemaal ongewis maar je zal maar een stroom vretende warmtepomp hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Badderbeest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Je leest niet goed. Maar de gasketel is op z'n retour. Dus kun je maar beter een van de meest gangbare ketels hebben.
Het is vooral hybride wat de klok slaat, en laat Intergas daar nu net een HRE-A op een Daikin warmtepomp voor hebben.

Maargoed, de eind jaren 90 HR Kombi's kan je nog steeds onderdelen voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

AvK schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:35:
De gasketel is helemaal niet op zijn retour.
Zeker niet nu stroom 50% duurder is en gas 'slechts' 30%.
Vandaag zijn de gasprijzen op hetzelfde nivo als 3 maanden geleden.
Het is allemaal ongewis maar je zal maar een stroom vretende warmtepomp hebben nu.
Ik lees net dat de gasketelmarkt gaat groeien.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Hier hangt een Xtreme 30. Is voor ons gezin van vier prima. Op aanraden van installateur. Hadden hiervoor een Vaillant. Voordeel van Intergas is dat ze relatief simpel zijn qua techniek.
Net een eerste onderhoudsbeurt laten doen na twee jaar. Was nog helemaal schoon van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:42
noteboeki schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Klinkt goed, bedankt.

Nu nog een partij vinden die op korte termijn kan leveren/installeren :X
Wat is korte termijn?

Hier hebben we ook voor de Xtreme-36 gekozen. Op 19-9 ingeschreven voor de collectieve inkoop via de Consumentenbond (en effectief kom je dan bij Warmgarant uit). Die wilde als eerste een stuk of vijf foto's zien van de huidige opstelling, ruimte, rookgasafvoer, schoorsteen enzo, om in te schatten of het daadwerkelijk makkelijk te installeren is. Bij ons werd n.a.v. de foto's de rekening nog €106 hoger. Ook werd nog geprobeerd ons om te praten naar een Intergas HRE 36/30 A.

Daarna bleef het een weekje stil - en vorige week woensdag heb ik maar eens gebeld om een datum af te spreken. Als het goed is wordt de ketel hier 4 november geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
MarcoC schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:37:
Dit probleem had ik ook met mijn Xtreme 36, Intergas gebeld en hebben de pomp vervangen + een terugslag klep eruit gehaald (volgens de monteur was die alleen nodig als de ketel laag, lees kelder, in het circuit zit), nu hoor ik hem helemaal niet meer. Ff bellen doet dus wonderen.

Ook omdat ze nu allemaal modulerend zijn scheelt een boel herrie vergeleken met mijn vorige aan-uit valliant, geen tikkende/knallende buizen meer en veeeeel stillere pomp.

edit: verkeerde quote

[ Voor 16% gewijzigd door JJ16v op 11-10-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
vanaalten schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Wat is korte termijn?

Hier hebben we ook voor de Xtreme-36 gekozen. Op 19-9 ingeschreven voor de collectieve inkoop via de Consumentenbond (en effectief kom je dan bij Warmgarant uit). Die wilde als eerste een stuk of vijf foto's zien van de huidige opstelling, ruimte, rookgasafvoer, schoorsteen enzo, om in te schatten of het daadwerkelijk makkelijk te installeren is. Bij ons werd n.a.v. de foto's de rekening nog €106 hoger. Ook werd nog geprobeerd ons om te praten naar een Intergas HRE 36/30 A.

Daarna bleef het een weekje stil - en vorige week woensdag heb ik maar eens gebeld om een datum af te spreken. Als het goed is wordt de ketel hier 4 november geinstalleerd.
Zou mooi zijn om binnen nu en 4 weken een nieuwe Cv te hebben als dat lukt :)
Had al even zitten kijken bij Warmgarant (niet via consumentenbond) en dat ziet er prijstechnisch best interessant uit vergeleken met aanbiedingen van lokale partijen...
Beoordelingen voor deze partij lijken ook in wel orde, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:35
JJ16v schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Dit probleem had ik ook met mijn Xtreme 36, Intergas gebeld en hebben de pomp vervangen + een terugslag klep eruit gehaald (volgens de monteur was die alleen nodig als de ketel laag, lees kelder, in het circuit zit), nu hoor ik hem helemaal niet meer. Ff bellen doet dus wonderen.

Ook omdat ze nu allemaal modulerend zijn scheelt een boel herrie vergeleken met mijn vorige aan-uit valliant, geen tikkende/knallende buizen meer en veeeeel stillere pomp.

edit: verkeerde quote
Die terugslagkleppen worden ook gebruikt voor gezamenlijke rookgasafvoer systemen, in dat geval voorkomt de terugslagklep dat er vervuilde rookgassen uit de schoorsteen terug kan komen het toestel of de ruimte in. Dus in geval je in een appartementencomplex woont dan kan zo'n terugslagklep er zeker niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
noteboeki schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Had al even zitten kijken bij Warmgarant (niet via consumentenbond) en dat ziet er prijstechnisch best interessant uit vergeleken met aanbiedingen van lokale partijen...
Ook door warmtegarant laten doen, geïnstalleerd na 1 week (juni dit jaar). zeer tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
Insert12 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Die terugslagkleppen worden ook gebruikt voor gezamenlijke rookgasafvoer systemen, in dat geval voorkomt de terugslagklep dat er vervuilde rookgassen uit de schoorsteen terug kan komen het toestel of de ruimte in. Dus in geval je in een appartementencomplex woont dan kan zo'n terugslagklep er zeker niet uit.
was een terugslag klep in het verwarmingscircuit, net onder de pomp volgens mij.
monteur zei dat die nodig is als de ketel lager dan het verwarmingscircuit zit waardoor water in de leiding een beetje verwarmt wordt door bv de comfort stand en daar door gaat stromen terwijl er geen warmte vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:35
JJ16v schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

was een terugslag klep in het verwarmingscircuit, net onder de pomp volgens mij.
monteur zei dat die nodig is als de ketel lager dan het verwarmingscircuit zit waardoor water in de leiding een beetje verwarmt wordt door bv de comfort stand en daar door gaat stromen terwijl er geen warmte vraag is.
Ah ik zie hem inderdaad in de documentatie van Intergas. Er zit in de retour een terugslagklep verwerkt, die zal er vast uitgehaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
noteboeki schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

JJ16v schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Ook door warmtegarant laten doen, geïnstalleerd na 1 week (juni dit jaar). zeer tevreden over
Bij ons gaat het via die collectieve inkoop via Warmgarant maar de uiteindelijke installatie wordt door een (door Warmgarant) ingeschakelde lokale installateur gedaan. Dus uiteindelijk is het wel afhankelijk van hoe goed die lokale installateur is (al is Warmgarant natuurlijk wel het aanspreekpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
vanaalten schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:11:
Bij ons gaat het via die collectieve inkoop via Warmgarant maar de uiteindelijke installatie wordt door een (door Warmgarant) ingeschakelde lokale installateur gedaan. Dus uiteindelijk is het wel afhankelijk van hoe goed die lokale installateur is (al is Warmgarant natuurlijk wel het aanspreekpunt).
Inderdaad dit hebben ze bij ons ook gedaan, installateur was ok, warmtegarant reageerde goed op het piep geluid en stuurde zonder mopperen een monteur langs, al was die van Intergas zelf, dus ze zullen het wel doorgezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
vanaalten schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

[...]

Inmiddels ook een offerte ontvangen van Warmgarant waarbij er een Concentrische adapter erbij word aangeboden.

Iemand enig idee waar deze voor is?
Ik zie deze namelijk niet terugkomen bij andere aanbiedingen.

Verder zit er een 2 weg klep bij (i.v.m. met vloerverwarming), nieuwe dak doorvoer en vuil/luchtafscheider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
noteboeki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

Inmiddels ook een offerte ontvangen van Warmgarant waarbij er een Concentrische adapter erbij word aangeboden.

Iemand enig idee waar deze voor is?
Ik zie deze namelijk niet terugkomen bij andere aanbiedingen.

Verder zit er een 2 weg klep bij (i.v.m. met vloerverwarming), nieuwe dak doorvoer en vuil/luchtafscheider.
Standaard is 2 pijpen, bij concentrisch wordt dat omgezet naar pijp-in-pijp. Vind dat persoonlijk mooier, maar is vooral veiliger.

Weet niet wat voor 2 weg klep er komt, maar de nieuwe versie van de Xtreme heeft een terugslagklep ingebouwd, heb je geen extra klep meer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
_JGC_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

Standaard is 2 pijpen, bij concentrisch wordt dat omgezet naar pijp-in-pijp. Vind dat persoonlijk mooier, maar is vooral veiliger.

Weet niet wat voor 2 weg klep er komt, maar de nieuwe versie van de Xtreme heeft een terugslagklep ingebouwd, heb je geen extra klep meer voor nodig.
Ok helder bedankt. heb nu 2 pijpen als ik het zo bekijk, zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMADg_U3aV7jkGq2qHX6FCUyQJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lfeTweiJmlQJ4h5sUmln50tV.jpg?f=user_large

vwb de 2 weg klep schijnt het een 230v versie te zijn (zie foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd46EDXkV22rbBujF5fJ0JHdwDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3eRaahkyM3ZW4ECciNzzbOnP.jpg?f=user_largeandere hadden het over een terugslagklepje ergens inbouwen :?

Dit lees ik erover in het installatie voorschrift.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voL-c6BCjCYrmg1o_gWCoQk3acA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BIDzxGS0XIbCStoojJ4834Ea.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door noteboeki op 14-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
noteboeki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Ok helder bedankt. heb nu 2 pijpen als ik het zo bekijk, zie foto.
[Afbeelding]

vwb de 2 weg klep schijnt het een 230v versie te zijn (zie foto) [Afbeelding]andere hadden het over een terugslagklepje ergens inbouwen :?

Dit lees ik erover in het installatie voorschrift.
[Afbeelding]
het terugslagklepje is eigenlijk meer een pijpje.
https://www.warmteservice...s-met-keerklep/p/13953420
Dat in de ketel geschoven (kan) worden. De nieuwere ketels hebben dat al gemonteerd af fabriek.

De zoneregelklep de je toont kan je voor 2 doeleinden gebruiken.

Je kan er een HT/LT (hoge / lage temp) zone mee creeren, denk bijvoorbeeld aan vloerverwarming op de bgg, radiatoren op de 1e verdieping. Dan wil je die radiatoren liever warmer water geven, dan zet je deze, gestuurd vanaf een van de contacten op de printplaat open of dicht. Zo heb ik hem in gebruik.

Een alternatief kan zijn dat je de vloerverwarming met een HT verdeler wilt 'ontkoppelen" van de rest omdat hij niet hydraulisch neutraal is. Dan kan je deze klep gebruiken om de verdeler "af te koppelen" (de klep gaat dan dicht als er geen warmte vraag is om vreemde stromingen door de vvw pomp te voorkomen.
Dit kan bij deze ketels ontstaan omdat er geen echte drie weg klep in zit. Die verzorgt de keuze van de warmte stroming, naar de douche of naar het CV deel. ECHTER, de terugslagklep doet diezelfde functie als de gestuurde klep, dit is dan ook meer van toepassing voor oudere versie waar die terugslagklep niet in zit.

Dan is er nog een andere manier van dit contact in de ketel gebruiken, je kunt met dit contact ook je vvw (meng)pomp aansturen. Dus als je warmte vraag hebt, stuurt de ketel de pomp aan, een beetje zoals een "pompschakelaar" dat conventioneel doet.

[ Voor 33% gewijzigd door tcw82 op 14-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
tcw82 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

het terugslagklepje is eigenlijk meer een pijpje.
https://www.warmteservice...s-met-keerklep/p/13953420
Dat in de ketel geschoven (kan) worden. De nieuwere ketels hebben dat al gemonteerd af fabriek.

De zoneregelklep de je toont kan je voor 2 doeleinden gebruiken.

Je kan er een HT/LT (hoge / lage temp) zone mee creeren, denk bijvoorbeeld aan vloerverwarming op de bgg, radiatoren op de 1e verdieping. Dan wil je die radiatoren liever warmer water geven, dan zet je deze, gestuurd vanaf een van de contacten op de printplaat open of dicht. Zo heb ik hem in gebruik.

Een alternatief kan zijn dat je de vloerverwarming met een HT verdeler wilt 'ontkoppelen" van de rest omdat hij niet hydraulisch neutraal is. Dan kan je deze klep gebruiken om de verdeler "af te koppelen" (de klep gaat dan dicht als er geen warmte vraag is om vreemde stromingen door de vvw pomp te voorkomen.
Dit kan bij deze ketels ontstaan omdat er geen echte drie weg klep in zit. Die verzorgt de keuze van de warmte stroming, naar de douche of naar het CV deel. ECHTER, de terugslagklep doet diezelfde functie als de gestuurde klep, dit is dan ook meer van toepassing voor oudere versie waar die terugslagklep niet in zit.

Dan is er nog een andere manier van dit contact in de ketel gebruiken, je kunt met dit contact ook je vvw (meng)pomp aansturen. Dus als je warmte vraag hebt, stuurt de ketel de pomp aan, een beetje zoals een "pompschakelaar" dat conventioneel doet.
Bedankt voor de informatie.
We hebben beneden vloerverwarming (geen idee of deze hydraulisch neuraal is :? ) en 1ste en 2e verdieping radiatoren en zou wel mooi zijn al we deze afzonderlijk kunnen aansturen aangezien de thermostaat beneden hangt en naar ik verwacht deze niet regelmatig en zwaar aan zal slaan zodat we boven ook een aangename temperatuur zullen krijgen...

in dit geval dus al ik het zo goed begrijp is de 230v 2-weg klep wel wenselijk/noodzakelijk?
Dit is trouwens onze vloerverwarming en denk dat rechts dan de pomp is?.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcrbmqXHI8Qm16_L7fjmg7NAUhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c74r21NXKYm8XVnHEWUhlnta.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik ken dat model niet. (Ken er maar een zeer beperkt aantal, mogelijk is er iemand anders die hem herkent en weet wat of dit is.). De pomp is inderdaad rechts.

De bovenste balk is de warme balk denk ik?
De pompt trekt kouder water uit de retour (onderste balk) en mengt dit bij in de bovenste balk om zo tot vvw veilige temperatuur te komen. Als je deze vvw zonder modificeren op lage temperatuur aanvoer aansluit komt de vloer niet op temp.
Bij lt aanvoer zal de pomp als het ware dicht gezet moeten worden. (Zodat hij geen water meer kan rondpompen)

Als je een ht/lt zone wilt, heb je een 2e thermostaat nodig. Mag een OpenTherm of een aan/uit thermostaat zijn.

Wij hebben hier gekozen voor de gateway van Intergas en een tweede Intergas comfort Touch.
Helaas kun je maar 1 thermostaat via je smartphone bedienen. (Dat wisten wij niet voor we de gateway en tweede thermostaat bestelde. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
tcw82 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:56:
Ik ken dat model niet. (Ken er maar een zeer beperkt aantal, mogelijk is er iemand anders die hem herkent en weet wat of dit is.). De pomp is inderdaad rechts.

De bovenste balk is de warme balk denk ik?
De pompt trekt kouder water uit de retour (onderste balk) en mengt dit bij in de bovenste balk om zo tot vvw veilige temperatuur te komen. Als je deze vvw zonder modificeren op lage temperatuur aanvoer aansluit komt de vloer niet op temp.
Bij lt aanvoer zal de pomp als het ware dicht gezet moeten worden. (Zodat hij geen water meer kan rondpompen)

Als je een ht/lt zone wilt, heb je een 2e thermostaat nodig. Mag een OpenTherm of een aan/uit thermostaat zijn.

Wij hebben hier gekozen voor de gateway van Intergas en een tweede Intergas comfort Touch.
Helaas kun je maar 1 thermostaat via je smartphone bedienen. (Dat wisten wij niet voor we de gateway en tweede thermostaat bestelde. )
Ik vermoed ook dat de bovenste inderdaad de warmte toevoer is aangezien het onderste klokje aangeeft welke temperatuur er daadwerkelijk de vloer ingaat.

Zit er aan te denken om wellicht op termijn naar de Honeywell Evo met slimme thermostaten te gaan om zodoende bepaalde ruimtes apart te kunnen aansturen.
Denk dus dat de 230v 2-weg klep sowieso geen overbodige luxe in bij de aanschaf van de Xtreme 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
noteboeki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Ik vermoed ook dat de bovenste inderdaad de warmte toevoer is aangezien het onderste klokje aangeeft welke temperatuur er daadwerkelijk de vloer ingaat.

Zit er aan te denken om wellicht op termijn naar de Honeywell Evo met slimme thermostaten te gaan om zodoende bepaalde ruimtes apart te kunnen aansturen.
Denk dus dat de 230v 2-weg klep sowieso geen overbodige luxe in bij de aanschaf van de Xtreme 36.
Als de verdeler een hoge temperatuur verdeler is en je vind het niet erg als de beneden verdieping leidend is in je verwarming boven. Is het niet nodig.
Wil je apart de ruimtes kunnen bedienen (ruimte 1 is dan de vloer verwarming,ruimte twee is dan alle andere.) Dan is de klep en een eventueel tweede thermostaat wel nodig.
(Wij deden dit eerst handmatig. We sloten de vloerverwarming verdeler handmatig af van de aanvoer, zette de thermostaat op 24 en als de ruimte waar we dan waren op temperatuur was, deden we de klep weer open en de thermostaat naar dezelfde stand als de ruimte. ).
Dat doet de ketel nu zelf.
Dus, hoe heet wordt je water nu? (Weet je de instellingen van de ketel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
noteboeki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

We zitten nu wel iemand anders zijn topic te misbruiken.... O-) _O- . Als je meer vragen kan je ook wel direct aan me sturen.
Of hier Natuurlijk, misschien wordt dit wel een soort vergaarbak dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
tcw82 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Als de verdeler een hoge temperatuur verdeler is en je vind het niet erg als de beneden verdieping leidend is in je verwarming boven. Is het niet nodig.
Wil je apart de ruimtes kunnen bedienen (ruimte 1 is dan de vloer verwarming,ruimte twee is dan alle andere.) Dan is de klep en een eventueel tweede thermostaat wel nodig.
(Wij deden dit eerst handmatig. We sloten de vloerverwarming verdeler handmatig af van de aanvoer, zette de thermostaat op 24 en als de ruimte waar we dan waren op temperatuur was, deden we de klep weer open en de thermostaat naar dezelfde stand als de ruimte. ).
Dat doet de ketel nu zelf.
Dus, hoe heet wordt je water nu? (Weet je de instellingen van de ketel?)
Nee weet ik allemaal nog niet, ga maandag de opdracht tot levering en installatie in gang zetten en Laat voor de zekerheid maar gewoon de 230v 2-weg klep plaatsen.
Belangrijkste nu voor mij is iig voor de winter de oude Nefit Ecomline eruit en nieuwe Ketel erin..
tcw82 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

We zitten nu wel iemand anders zijn topic te misbruiken.... O-) _O- . Als je meer vragen kan je ook wel direct aan me sturen.
Of hier Natuurlijk, misschien wordt dit wel een soort vergaarbak dan.
Topic was beetje slapend en houden het nu weer beetje actief met wellicht ook voor andere goede info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noteboeki
Bestelling inmiddels geplaatst en maandag a.s. komen ze de Intergas Xtreme al installeren.
Na wat onderzoek ook maar gekozen voor een concentrische aansluiting nu we toch de boel gaan vernieuwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 15:01
vanaalten schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Wat is korte termijn?

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een vrijstaande woning 498m3, ik had ook om een offerte bij Warmgarant aangevraagd voor de Xtreme36 en kwamen terug met een HRE 36/30 met als reden dat de Xtreme36 je energielabel van de woning minimaal B moet zijn en bij voorkeur vloerverwarming moet hebben.

De nieuwe woning heeft op dit moment energielabel D maar ik heb al een afspraak gemaakt om spouwmuurisolatie en eventueel vloerisolatie uit te voeren.

Wat denken jullie hiervan? Xtreme36 of toch de HRE36/30?

Alvast bedankt!

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik vind dat een raar verhaal. Bel anders zelf even met Intergas, ze hebben een hele goede Helpdesk ook voor particulieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Nosfera7u schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een vrijstaande woning 498m3, ik had ook om een offerte bij Warmgarant aangevraagd voor de Xtreme36 en kwamen terug met een HRE 36/30 met als reden dat de Xtreme36 je energielabel van de woning minimaal B moet zijn en bij voorkeur vloerverwarming moet hebben.

De nieuwe woning heeft op dit moment energielabel D maar ik heb al een afspraak gemaakt om spouwmuurisolatie en eventueel vloerisolatie uit te voeren.

Dat verhaal kreeg ik per mail dus ook. Dat voelde voor mij als "er zit meer marge op de HRE36/30, laten we die maar verkopen". Wat de doorslag gaf was dat ze aangaven dat de Xtreme36 hoger is en een grotere inbouwafmeting heeft dan onze huidige ketel, met allerlei nare consequenties van dien. Terwijl ik ze nooit het type heb verteld van de huidige ketel. En de Xtreme36, na wat opzoeken en meten, lager, ondieper en smaller is dan de huidige ketel. Ofwel, dat deel is stierenpoep - en dan wantrouw ik de rest van hun schrijven ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
Nosfera7u schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Alvast bedankt!
De Xtreme schijnt i.v.m. met het ver terug kunnen moduleren wel heel interessant te zijn i.c.m. vloerverwarming.
Indien geen vloerverwarming maar enkel radiatoren of dan de HRE36/30 een betere keuze zou zijn geen idee. wellicht even voorleggen aan Intergas zelf idd.

Ik heb trouwens uiteindelijk niet voor Warmgarant gekozen maar voor Feiken, deze konden de aanbieding matchen en gaf me persoonlijk een iets beter gevoel.
Is afgelopen maandag naar volle tevredenheid geinstalleerd en draait als een zonnetje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 03-06 21:32
Zijn er hier nog ervaringen mbt geluid van de Intergas Xrtreme 36? Ik lees wisselende berichten over geluid bij aanslaan...

Mijn huidige HRE 28/24 hoor ik nauwelijks. Maar de Xtreme 36 kan terugregelen naar 4kW ipv 8kW.....

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:11
S0epkip schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:41:
Zijn er hier nog ervaringen mbt geluid van de Intergas Xrtreme 36? Ik lees wisselende berichten over geluid bij aanslaan...

Mijn huidige HRE 28/24 hoor ik nauwelijks. Maar de Xtreme 36 kan terugregelen naar 4kW ipv 8kW.....
Hier ben ik ook benieuwd naar... Wij gaan in november een uitbouw realiseren en op de gehele begane grond vloerverwarming (en omg dat is een klus, omdat er al een oude vloervewarming ligt moet de hele dekvloer eraf, dan isolerende folie, vloerverwarming, nieuwe dekvloer en dan tegels...).

De huidige ketel is een Remeha Quinta 35c die het al 18 jaar prima doet (wel wat van de bekende issues).

Ik twijfel ook tussen de Xtreme36 en een Nefit Trendline II. En of het verstandig is om nu de ketel te vervangen, of juist na de aanleg van de vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:14

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb de xTreme36 maar die hoor ik nauwelijks…. hangt wel op een gunstige plek (zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:11
FreakNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:43:
Ik heb de xTreme36 maar die hoor ik nauwelijks…. hangt wel op een gunstige plek (zolder).
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hier ook een vloerverwarmingsgebruiker, intergas xtreme 36 en die staat (via vermogen) teruggeregeld naar een aanvoer van 30 graden (met soms pieken naar 40 als hij even uit is geweest (als we langer dan een paar dagen uit huis gaan gaat de temp lager).

Ik werk(thuis) in een kamer waarin een hokje is waarin de ketel hangt, je hoort hem wel aanslaan daar. Ik slaap 2 meter verder (andere kamer) en daar hoor ik niks.

Hieronder een plaatje van ons gas verbruik op 17 november vorig jaar, blijkbaar een relatief koude dag, waarbij we waarschijnlijk een ovenschotel oid hebben gegeten, de oven houdt dan vanaf 17:30 de woonkamer warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ag5vjbA0kY3i4uqz1-GETekqI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXsaYv7OujdISLgN0Algj4WN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
Ik lees ergens dat de xtreme 36 om de 10-15 min op vol vermogen blaast (ventilator Max vermogen), ervaren en horen jullie dit ook?

De cv is bij ons in de bijkeuken geplaatst op begane grond, niet in een apart hokje maar wel met deur tussen bijkeuken en keuken/woonkamer. Nu hebben we een hele stille cv die we willen vervangen ivm levensduur, maar met name verhalen over geluid doen me twijfelen aan de intergas xtreme…

Alternatief zou de Vaillant ecotec cw4 of 5 zijn die ook redelijk ver kan terugmoduleren, maar lees daar weinig ervaringen over.

Kan iemand hier iets over zeggen?

[ Voor 16% gewijzigd door tvdo op 24-03-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
tvdo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:20:
Ik lees ergens dat de xtreme 36 om de 10-15 min op vol vermogen blaast (ventilator Max vermogen), ervaren en horen jullie dit ook?

De cv is bij ons in de bijkeuken geplaatst op begane grond, niet in een apart hokje maar wel met deur tussen bijkeuken en keuken/woonkamer. Nu hebben we een hele stille cv die we willen vervangen ivm levensduur, maar met name verhalen over geluid doen me twijfelen aan de intergas xtreme…

Alternatief zou de Vaillant ecotec cw4 of 5 zijn die ook redelijk ver kan terugmoduleren, maar lees daar weinig ervaringen over.

Zit er nu al meerdere uren naast (ruimte naast mij) en heb hem nog niet gehoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Als je twijfelt kan je ook de 'gewone' Intergas HRE uitvoering doen. Die is muisstil en ook heel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online

Ik ken alleen de HRE, en die ontsteekt idd met flink wat vermogen. Elke 10 minuten opnieuw inschakelen is iets wat je thermostaat regelt. Mijn HRE loopt gewoon lange tijd zonder onderbreking om de ruimte op temperatuur te brengen, daarna is het elke 15 minuten kort bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82

Ik herken dat zeker niet, dat ie zou loeien.
Bij het starten gaat hij even blazen. Maar dat is volgens mij een normale gang van zaken. Je bent welkom om hier te komen luisteren. (Haarlemmermeer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Omdat ik op zoek was naar reviews over Intergas kwam ik dit draadje tegen. Gezien de positieve ervaringen zal het inderdaad wel Intergas worden.

Overigens, denk overigens ook aan de z.g. 'tapdrempel': hoeveelheid water dat je moet tappen voor warm water.

Als je niet veel warm water nodig hebt (b.v. wanneer je niet zo'n warme douche neemt, of je hebt maar een klein beetje warm water nodig om iets af te wassen, of je haren te wassen) en je krijgt dan koud water, omdat je te weinig afneemt. Je moet dan eerst de kraan verder opendraaien en wachten totdat je weer warm water krijgt.
Resultaat : verspilling van water. Tenzij je het in een emmertje opvangt, dat soort gedoe.
Hoge tapdrempel betekent dus dat je de kraan, soms onnodig,ver moet opendraaien.

De oude Vaillants hadden een tapdrempel van 1,5 l/min, net als de nieuwe Intergas apparaten.
Dat is eigenlijk al enigszins aan de hoge kant.
Nefit (Nefit TrendLine II HRC25 - CW4) heeft een tapdrempel van 1,0 l/min.
Remeha (Remeha Tzerra Ace-Matic 35C) 1,2 l/min.
De nieuwe Vaillants (b.v. Vaillant HR-ketel EcoTEC plus VHR 30/36CS/1-5, CW5) heeft een tapdrempel van 2,0 l/min.

[ Voor 5% gewijzigd door tww62 op 03-02-2024 12:37 . Reden: Aanpassing van een zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:29
@tww62
Bedankt voor de info nooit geweten, wat de tapdrempel in hield .
bij mijn nieuwe eco tec plus cw3, staat die standaard op 1,5 l/min, maar kan evt wijzigen naar 2.5 l/.min
maar als ik het goed heb, staat ie dus op de juiste instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:14
Hier nu ook in de run voor een nieuwe ketel. Nijg sterk naar intergas, om inderdaad de 3 weg klep maar ook materiaal van de brander etc.

Moet wel zeggen dat wij een Nefit ecomline hebben uit 2000, en dat ding blijft maar gaan. Ik heb in 2012 de 3 weg klep vervangen, en de pomp van een sloopketel en er is sinds 2010 geen monteur meer langs geweest.
Ik stofzuig de brander om de 4 jaar ofzo, thts it.

Vervang heb nu omdat ik snel druk in systeem verlies en 24 jaar gewoon lang is, dat icm verbouw woning.

Dus ben benieuwd of er nog nieuwe ontwikkelingen of ervaringen zijn.
Mbt de tapdrempel, dat zal ik eens navragen, goed om te weten.
Nu komt er in de keuken geen warm water aansluiting, maar mbt wastafels..

Installateur hier heeft bosch-nefit gekozen, doet dan ook geen ander merk.
Wordt voor de ketel dan mischien uitwijken naar een andere installateur.

[ Voor 8% gewijzigd door martinus83 op 07-03-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
info33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:02:
@tww62
Bedankt voor de info nooit geweten, wat de tapdrempel in hield .
bij mijn nieuwe eco tec plus cw3, staat die standaard op 1,5 l/min, maar kan evt wijzigen naar 2.5 l/.min
maar als ik het goed heb, staat ie dus op de juiste instelling.
Je zit er 20 naast _O- _O-
Pagina: 1