Dilemma CV-ketel 14 jaar oud: vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik heb recent een woning gekocht uit 1950 met een CV ketel uit 2007 (Remeha Avanta 28c CW4). Ik twijfel een beetje of het slim is om de CV ketel te vervangen. Meestal wordt een levensduur van 12-15 jaar opgegeven en uiteindelijk heb ik weinig zin in storingen, maar ook weinig zin in een hoge energierekening doordat de ketel minder efficiënt gaat werken.

Wat me nu vooral tegenhoudt is een gebrek aan informatie. Verkopers van CV ketels zeggen dat een oudere CV tot wel 25% minder efficiënt kan zijn. Maar ik kan nergens onafhankelijke informatie vinden die dit onderbouwt. Daarnaast is dit een zgn. 'HR 107' ketel. Een nieuwe Remeha ketel heeft datzelfde rendement, dus als de huidige ketel nog optimaal functioneert ga ik er eigenlijk niet op vooruit. Dus ik vraag me af of een CV ketel door ouderdom echt zoveel efficiëntie kan verliezen.

Isolatie van de woning is overigens matig. Waar mogelijk gaan we isoleren, maar bijv. vloerisolatie en dakisolatie is niet mogelijk omdat het te onbereikbaar is om isolatiemateriaal aan te brengen. Vermoedelijk zal ook na isolatie de woning nog niet zo geschikt zijn voor een warmtepomp. En het is nog onduidelijk of hier een warmtenet komt.

Wat zouden jullie doen? Gewoon doorgaan met deze CV en die blijven onderhouden, of toch investeren in een nieuwe?

Wat ruist er door het struikgewas

Beste antwoord (via Cybje op 25-05-2021 14:18)

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:28
Voor het rendement hoef je het tegenwoordig niet meer te doen.

"Vroeger" leverde het vervangen na 15 jaar inderdaad een enorme stap in efficiëntie op, maar dat is tegenwoordig niet meer. Je zult er iets op vooruit gaan, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een nieuwe.

Of je de onzekerheid wil hebben dat hij mogelijk een keer kapot gaat is vooral aan jou, voel je je niet prettig bij de wetenschap dat hij al "zo oud" is dan is vervangen voor je gevoel alsnog de beste optie.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 20:46
Als je toch al gaat verbouwen zou ik de ketel meenemen. Als je er in trekt en voorlopig niks gaat doen zou ik het lekker zo laten. Dat kijk ja na een jaar naar je verbruik, en naar de storingsgevoeligheid v/d ketel en dan kan je altijd nog besluiten een nieuwe te plaatsen. If it ain't broke, don't fix it! Is ook nog eens beter voor het milieu ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:28
Voor het rendement hoef je het tegenwoordig niet meer te doen.

"Vroeger" leverde het vervangen na 15 jaar inderdaad een enorme stap in efficiëntie op, maar dat is tegenwoordig niet meer. Je zult er iets op vooruit gaan, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een nieuwe.

Of je de onzekerheid wil hebben dat hij mogelijk een keer kapot gaat is vooral aan jou, voel je je niet prettig bij de wetenschap dat hij al "zo oud" is dan is vervangen voor je gevoel alsnog de beste optie.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Kwa efficiëntie ga je niets winnen. Ik zou hem laten hangen, maar wel budget reserveren voor de (aankomende) vervanging.

Als je dingen gaat renoveren: kijk ook eens naar het afgiftesysteem, de radiatoren en de buizen. Dat heeft potentieel meer effect op het rendement van de ketel dan de ketel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:34

AvK

Ready Set Go

Heeft de ketel netjes zijn onderhouds beurten gehad? Zo ja dan kan die waarschijnlijk nog wel een paar jaar mee. Anders een onderhoud laten uitvoeren en de monteur vragen naar de staat en of hij nog problemen voorziet. Zij kennen de zwakke plekken.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Luapper schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:56:
Als je toch al gaat verbouwen zou ik de ketel meenemen. Als je er in trekt en voorlopig niks gaat doen zou ik het lekker zo laten. Dat kijk ja na een jaar naar je verbruik, en naar de storingsgevoeligheid v/d ketel en dan kan je altijd nog besluiten een nieuwe te plaatsen. If it ain't broke, don't fix it! Is ook nog eens beter voor het milieu ;)
Dat laatste is idd voor mij ook een reden om geen vervanging te doen, het is gewoon slecht voor het milieu om dingen weg te gooien die nog prima functioneren.
AvK schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:00:
Heeft de ketel netjes zijn onderhouds beurten gehad? Zo ja dan kan die waarschijnlijk nog wel een paar jaar mee. Anders een onderhoud laten uitvoeren en de monteur vragen naar de staat en of hij nog problemen voorziet. Zij kennen de zwakke plekken.
Ja, het ding is helemaal volgeplakt met onderhoudsstickers 8)

M.b.t. verbouwen: de woning is best netjes, maar heeft hier en daar wat aandacht nodig. Dus door de gehele woning heen gaan we verbeteringen doen, maar niet echt een grote verbouwing. Denk dus aan dingen als isoleren, inductiekookplaat, kozijnen hebben aandacht nodig, et cetera. Dus CV ketel meenemen is niet direct logisch, maar kan wel. Wat mij betreft moet het dan vooral een financieel en milieu voordeel hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Cybje op 25-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:50
Je kunt dezelfde ketel nog steeds krijgen en hij is voor ongeveer duizend euro vervangen.
Die duizend euro kan je nu uitgeven, of gewoon nog even wachten.

Bij mij was de warmtewisselaar helaas lek geraakt bij onderhoud door mijzelf. (~15 jaar oud)
(cv drukverlies, veel water uit condensuitvoer)
De ketel en vat waren in een ochtendje vervangen voor een nieuwe variant. Die is lekker stil!
Dit model hadden ze zelfs op voorraad omdat zij zoveel in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Het verschil zal wellicht de circulatiepomp zijn, zal nog een oud model zijn die ~100W verbruikt ipv een moderne die ~25W verbruikt; maar dat is niet meteen een reden om te vervangen.
Als een lokale CVboer dat merk heeft, kan ie zo de ketel vervangen, aansluitingen zitten op zelfde plek, dus zou gewoon wachten tot ie sneuvelt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:00
Cybje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:53:
Vermoedelijk zal ook na isolatie de woning nog niet zo geschikt zijn voor een warmtepomp.
Vind je het leuk om dit eens nader te onderzoeken, want er zijn genoeg tweakers mét atypische huizen en een WP die je daar volop over kunnen adviseren? Een nieuw topic openen in duurzaamheid en die vraag opwerpen en je krijgt binnen no-time volop respons :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:32
Mijn CV is ongeveer net zo oud. Maar sinds ik hier woon (3 jaar) is de monteur nu al 4x langsgeweest voor allerhande problemen (lek, expansievat vervangen etc). En nu zakt weer de waterdruk onverklaarbaar dus ik ga nu wel eens kijken voor vervanging want ik ben er wel klaar mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Vind je het leuk om dit eens nader te onderzoeken, want er zijn genoeg tweakers mét atypische huizen en een WP die je daar volop over kunnen adviseren? Een nieuw topic openen in duurzaamheid en die vraag opwerpen en je krijgt binnen no-time volop respons :)
Ja absoluut, maar ik wil eerst even afwachten wat de gemeente gaat doen qua plannen voor een warmtenet. Als ik het goed heb zouden die plannen dit jaar bekend moeten worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cybje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ja absoluut, maar ik wil eerst even afwachten wat de gemeente gaat doen qua plannen voor een warmtenet. Als ik het goed heb zouden die plannen dit jaar bekend moeten worden gemaakt.
Ik hoop wel dat je een warmtenet krijgt zonder vendor-lockin en met reële prijzen. De angst voor het omgekeerde heeft mij doen besluiten niet op collectieve voorzieningen te wachten. En elk jaar eerder een WP levert me een extra jaar TVT op.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 25-05-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Ik hoop wel dat je een warmtenet krijgt zonder vendor-lockin en met reële prijzen. De angst voor het omgekeerde heeft mij doen besluiten niet op collectieve voorzieningen te wachten. En elk jaar eerder een WP levert me een extra jaar TVT op.
Da's mijn angst ook, na ervaring met stadsverwarming in Rotterdam, blokverwarming in Enschede en het Vattenfall warmtenet in Diemen. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar ik kom bijna altijd in woningen terecht zonder CV ketel. Tot nu dus 8)

Vattenfall was nog het gunstigst trouwens. Vastrecht was wat hoog (zo'n 40 euro per maand), maar aan de andere kant hoef je geen CV ketel te kopen en onderhouden, dus dat scheelt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cybje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Da's mijn angst ook, na ervaring met stadsverwarming in Rotterdam, blokverwarming in Enschede en het Vattenfall warmtenet in Diemen. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar ik kom bijna altijd in woningen terecht zonder CV ketel. Tot nu dus 8)

Vattenfall was nog het gunstigst trouwens. Vastrecht was wat hoog (zo'n 40 euro per maand), maar aan de andere kant hoef je geen CV ketel te kopen en onderhouden, dus dat scheelt iets.
Gauw verkennen dan of een WP zin heeft, kan je hem gelijk aanschaffen zodra je angst bevestigd wordt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lekker laten hangen. Mijn Remeha ketel uit 2000 begint nu een beetje te lekken dus die ga ik binnenkort laten vervangen. Ik had 3 jaar geleden al voorgenomen om hem te vervangen bij problemen maar dat ding wil maar niet kapot gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:27

hbsJR

All rounder

Wat zegt je bouwkundige keuring? Bij mijn huis had ik een Vaillant, VHR-C uit 2002 . De keurmeester gaf aan dat dit een ketel was die helaas op springen stond. Ook merkte ik dat hij niet meer werkte zoals het hoorde. Vandaar dat ik de mijne toen heb vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Lekker laten hangen nog ff. Zo lang die meegaat, gaat die mee.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik had dezefde ketel uit 2006. Gelukkig laten hangen maar wel bij de tweejaarlijkste onderhoudsbeurt gevraagd of ie nog goed was en veilig was. Dat werd steeds bevestigd.
Nu blij want is nu vervangen door een WP. Als ik hem wel had laten vervangen bij aanschaf huis had ik nu een giga afschrijving gehad of wellicht het WP traject niet eens in gegaan.

Dus zo lang mogelijk laten hangen en kijken hoe de ontwikkelingen gaan en geluk hebben dat ie het niet op kerstavond het begeeft werkte hier prima ;) (geen garanties).

Overigens had ons ding volgens de papieren na ~5 jaar al een flinke revisie gekregen. Leeftijd zegt niet alles.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik heb vorig jaar m'n ketel uit 1997 laten vervangen.
Daar heb ik dus 23 jaar mee gedaan.
In het jaar ervoor kwam er voor het eerst een dure reparatie (ong. €300).
Die heb ik laten doen* en besloten na een jaar te vervangen.
Nu hang de nieuwe ketel er een jaar, en merk ik ook duidelijk verschil in verbruik.

* Vorige installateur was een baggerbedrijf. Ik had geen onderhoudscontract, toen ik een storing had kwam er wel een monteur. Die vond het probleem en had twee voorstellen: Repareren (€300) of vervangen (€3000#).
Defecte onderdeel terugzetten was geen optie.
Toen dus gekozen voor reparatie, en besloten daar geen zaken meer mee te doen.

# Belgisch bedrijf dat nog werkt zoals in de jaren '80 en denkt dat internet nog niet bestaat.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Thanks voor alle antwoorden :) Volgens mij heeft iedereen aardig hetzelfde voorstel: gewoon de huidige CV blijven gebruiken.

Dus dat ga ik doen en ik blijf 'm onderhouden. En ik probeer ondertussen de woning te isoleren waar mogelijk en wacht even af wat de plannen van de gemeente zijn (en anders dus inderdaad een warmtepomp doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cybje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:20:
Thanks voor alle antwoorden :) Volgens mij heeft iedereen aardig hetzelfde voorstel: gewoon de huidige CV blijven gebruiken.
Omdat de WP route nog niet verkend is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Omdat de WP route nog niet verkend is ;)
Dat gaat ook nog wel gebeuren. En dat zal eerder gebeuren als de ketel niet wordt vervangen, want een (vrijwel) nieuwe CV ketel vervangen is ook zonde. Maar andere dingen hebben nu hogere prio. We wonen hier ook nog maar net een paar weekjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:13
Cybje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:33:
[...]

Dat gaat ook nog wel gebeuren. En dat zal eerder gebeuren als de ketel niet wordt vervangen, want een (vrijwel) nieuwe CV ketel vervangen is ook zonde. Maar andere dingen hebben nu hogere prio. We wonen hier ook nog maar net een paar weekjes ;)
Ik zou zelf zorgen dat er beneden (in de kruipruimte bijvoorbeeld) een aansluiting komt op de verdeler van de verwarming.
En een aansluiting voor het warm water.

Zodat wanneer de cv eruit gaat je op zolder kan afdoppen en de warmtepomp in de tuin kan aansluiten op de aansluitingen in de kruipruimte.
Scheelt breekwerk over een paar jaar.

Heb dat zelf in de kelder zitten, zodat ik er een pellet-cv kon plaatsen mocht het gas eruit gaan. (maar dat is niet milieu en buren vriendelijk meer)
Maar een warmtepomp kan er natuurlijk ook aan. :)

Nieuw keteltje is 1200 euro, dus wanneer die stuk gaat kan het altijd nog.
Alleen dan moet je mogelijk wel wachten op een installateur die het druk heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 25-05-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
@Cybje ik ken een aantal mensen met een avanta hebben of hebben gehad. helaas heeft de avanta inmiddels wel wat problemenen. zoals een lekkende aansluting bij de warmtewisselaar a 200 euro een ventilator die er mee kapt etc. en of een lekke wisselaar zelf somige zijn uiteindelijk vervangen door een intergas hr 28. en de andere is vervangen voor een nieuwe avanta. al dan niet gedeeltelijk gesponsoord door remeha. het zijn geen slechte ketels. ik zou ze zo weer oplaten hangen. maar het is wel een middenklasse ketel.

werkt hij nu goed lekker laten hangen en tijdig zijn onderhoud geven.
maar als er wat mis gaat dan heb je 3 problemen achter elkaar a 500 euro.

vraagje zit de sensor er al in ? ook dat is tegenwoordig een eis bij remeha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Ook ik heb in mijn woning een nu nog 16-jarige Nefit ketel hangen, wordt jaarlijks gekeurd maar omdat er op dit moment budget voor vrij gemaakt is hebben wij toch besloten om een nieuwe te laten installeren. Alle verhalen dat de ketel nog jaren mee zou kunnen gaan daar doen wij zelf weinig mee. Als je het zo gaat bekijken hoef je uit eindelijk niets te vervangen tot dat het stuk is of iets dergelijks.

Als je het geld hebt, zou ik hem lekker vervangen om gewoon (iets, alles kan stuk..) zeker te zijn voor in de nabije toekomst.

Wij krijgen dan ook zeer binnenkort een Remeha Tzerra Ace CW4.

[ Voor 5% gewijzigd door BBTM op 25-05-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 20:57
Ik heb een soortgelijk dingetje.
Ik heb momenteel een 13 jaar oude Remeha Avanta 28c hangen welke continue pendelt omdat hij z’n minimale vermogen niet kwijt kan wanneer niet alle radiatoren open staan.

Ik heb alles waterzijdig afgeregeld met Danfoss dynamic valves icm Tado ventielen om zoneregeling te bewerkstelligen. Alles staat ingeregeld om een retourtemp van 45 graden op de ketel te hebben zodat hij in maximaal HR bereik draait.
Nu de ketel wat ouder word zit ik eraan te denken om hem te vervangen voor een intergas Extreme 30 welke iets minder max vermogen levert, maar wel een veel lager minimum vermogen kan leveren (3.8 vs 6 Kw). Ik verwacht dat de ketel dan gewoon continue op laag vermogen brand in plaats van steeds aan- en uitslaat. Ik verwacht dat dit, icm een sowieso nieuwere / moderne ketel een lager gasverbruik op zal leveren.

Wat is jullie verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Van de winter begon onze Avanta water te verliezen, ik moest 'm dagelijks bijvullen om de druk boven de 1 bar te houden. Dus inmiddels is hij vervangen door een Tzerra Ace 24c. Ben bij Remeha gebleven omdat die makkelijker te vervangen was, vrij goedkoop was en perfect in het kastje past.

Maar ik merk wel dat hij vaak pendelt. Het is een kleine woning van 85m2, matig geïsoleerd, maar we verwarmen praktisch nooit de gehele woning. Dus zelfs met de kleinste Remeha is het minimale vermogen echt te hoog. Ter indicatie, we hebben mei 2021 tot mei 2022 in totaal 990m3 gas verbruikt (koken doen we elektrisch).

Ik heb wel vergeleken met de Intergas en die was wat duurder. Het is lastig inschatten hoeveel gas het scheelt, maar zelf had ik niet de verwachting die meerprijs eruit te halen binnen een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Dat pendelen is dus ook wat mij tegenstaat. Ik verwacht dat de Xtreme 30 dit niet zal doen omdat die een veel lager minimaal vermogen heeft. Ik kan me zo voorstellen dat dit pendelen, los van extra slijtage in de ketel, ook een aardig negatief effect heeft op het gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Pendelen heeft zeker een negatief effect. Ik zie bij mij overigens ook dat ik de CV op 60 graden heb staan, maar dat hij regelmatig over de 70 uitkomt op minimumvermogen. Daardoor is de retourtemperatuur soms ook vrij hoog (rond de 55).

Als het flink koud is gaat het prima, maar regelmatig wordt alleen de keuken en het halletje verwarmd en als het dan niet heel koud is krijg je dus dit effect (en pendelen).

De vraag is alleen wanneer je dan de meerprijs van een duurdere CV eruit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Das inderdaad de schinken-frage, maar ook niet het belangrijkste. Ik heb voorheen al eens een Avanta gehad welke er na 14 jaar mee stopte. M'n huidige ketel kan dus nog een jaar of twee mee, misschien langer, maar als ie er mee stopt is het sowieso op een moment waarop het niet uitkomt (zoals wanneer ik voor een paar weken in het buitenland zit terwijl het buiten lekker koud ie en er twee pubers willen douchen...).
Verder is m'n huidige ketel weer aan onderhoud toe, en dat kan ik dan mooi uitsparen.
Verder valt m'n verbruik erg mee (+/- 950 m3 voor een eensgezinswoning van 130 m3 uit 1999) maar ik wil zien of dat nog verder terug kan.
Alternatieve route zou mogelijk een hybride WP zijn, maar zou niet weten waar de buitenunit geplaatst zou kunnen worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sebmar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:04:
Das inderdaad de schinken-frage, maar ook niet het belangrijkste. Ik heb voorheen al eens een Avanta gehad welke er na 14 jaar mee stopte. M'n huidige ketel kan dus nog een jaar of twee mee, misschien langer, maar als ie er mee stopt is het sowieso op een moment waarop het niet uitkomt (zoals wanneer ik voor een paar weken in het buitenland zit terwijl het buiten lekker koud ie en er twee pubers willen douchen...).
Verder is m'n huidige ketel weer aan onderhoud toe, en dat kan ik dan mooi uitsparen.
Verder valt m'n verbruik erg mee (+/- 950 m3 voor een eensgezinswoning van 130 m3 uit 1999) maar ik wil zien of dat nog verder terug kan.
Alternatieve route zou mogelijk een hybride WP zijn, maar zou niet weten waar de buitenunit geplaatst zou kunnen worden..
We zitten in een transitietijd die in een versnelling zit door de prijzen en economische oorlogsvoering met Rusland. Dus als je denkt dat je toestel het nog twee jaar doet zou ik persoonlijk niets vervangen. Sowieso moet je elke twee jaar wel een onderhoud doen dus je spaart niets uit. Ik heb mijn toestel vorig jaar laten vervangen (de oude was kapot dus het moest wel anders had ik gewacht. De gemeente heeft het nu ook over een warmtenet dat ze willen aanleggen, maar heeft ook nog geen details).

Er zijn heel veel rijtjeshuizen en ook oudere woningen die aan een warmtepomp moeten (of iets anders) de komende jaren en er is afgelopen twee jaar al veel veranderd (ook al is het een oude techniek). Ik verwacht nog wel grote veranderingen (zoals makkelijker gebruik kunnen maken van overcapaciteit van zonnepanelen of stroom afnemen op momenten dat het goedkoop is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1