Toon posts:

Cv-ketel CW4 of CW5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mona1985
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-03-2021
Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw. Na zoeken op Google kwam ik een aantal topics tegen mbt mijn vraag maar nog niet voldoende antwoord voor mij.

Wij gaan een nieuwe cv-ketel plaatsen. Wij hebben een woning die gelijk staat aan half vrijstaand. Aan één zijde volledig vast aan de buren en andere kant een klein stukje. De inhoud van de woning is 500 m3 en bouwjaar 1977. De woning is middelmatig geïsoleerd.

Wij hebben nu een gewone douche. Dit gaat veranderen, maar wanneer is nog niet bekend. Mogelijk willen wij dan een regendouche. Nu begrijp ik dat dit verschil kan maken voor de soort ketel die men kiest. Of we op twee plekken warm water kunnen hebben, maakt ons niet uit. We hebben een bad, maar gebruiken deze vrijwel niet.

Nu lees ik wisselende ervaringen. De een zegt voor een regendouche altijd CW5. De verkoper zegt jullie hebben voldoende aan cw4. Voor een regendouche zou CW5 beter zijn.

Wat is jullie mening hierover? En ik las ook dat een CW5 ketel meer verbruikt in rust dan een cw4? Hoofdreden van vervanging is de leeftijd (18 jaar) en daarom het verbruik.

Ik zie graag jullie reacties. Alvast bedankt.

Alle reacties

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Het ligt er ook aan welk type regendouche je wil. Veel regendouches hebben genoeg aan een cw4 ketel.

• Mona1985
Ja dat weten wij inderdaad nog niet. We willen een nieuwe doucheset en het is niet zeker of dat een regendouche wordt. Op termijn een andere badkamer. Maar dat gaat de komende drie jaar niet gebeuren.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 19:49
CW4 icm een DWTW (je gaat toch de badkamer verbouwen) moet iedere regendouche lukken, voor de verwarming van het huis heb je zoveel vermogen niet nodig.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik weet niet of iedere CW5 ketel altijd meer verbruikt dan iedere CW4 ketel. Er zijn verschillende CW5 ketels die relatief zuinig zijn. Daarbij is het van belang dat je een inschatting maakt van het benodigde vermogen (vermogen radiatoren optellen) en dan kijkt of je een CW4 of CW5 ketel nodig hebt. Volgens mij zijn de meeste regendouches prima compatibel met CW4.

• Mona1985
wmeester schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:35:
CW4 icm een DWTW (je gaat toch de badkamer verbouwen) moet iedere regendouche lukken, voor de verwarming van het huis heb je zoveel vermogen niet nodig.
Wat is een DWTW?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
Douche Warmte TerugWin :)

[Voor 6% gewijzigd door posttoast op 16-03-2021 13:38]

omniscale.nl

• Mona1985
XeNeRgY schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:36:
Ik weet niet of iedere CW5 ketel altijd meer verbruikt dan iedere CW4 ketel. Er zijn verschillende CW5 ketels die relatief zuinig zijn. Daarbij is het van belang dat je een inschatting maakt van het benodigde vermogen (vermogen radiatoren optellen) en dan kijkt of je een CW4 of CW5 ketel nodig hebt. Volgens mij zijn de meeste regendouches prima compatibel met CW4.
Sorry ik heb wat dit soort zaken echt inzicht van niks haha... Hoe weet ik het vermogen?
Wij hebben nu ook een cw4 hangen zag ik net. En nu hebben we zo'n douchepaneel. Alleen daarop zit zoveel kalk (huis recent gekocht) dat ik hem daarom wil vervangen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:54
Wat zijn de plannen met betrekking tot kinderen in de komende 15 jaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mona1985
President schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:42:
Wat zijn de plannen met betrekking tot kinderen in de komende 15 jaar?
Die zijn afwezig ;)
Hebben geen kinderen en willen we ook niet namelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-03 17:07

FreakNL

Well do ya punk?

Vermogen kun je gewoon vinden.

Ik heb zelf voor een vergelijkbare keuze gestaan en heb voor CW5 gekozen omdat het het prijsverschil miniem was en de CW5 variant net zo ver kon terug moduleren.

Intergas Xtreme 30 CW4
Nom. belasting onderwaarde kW 3,60 - 20,00
Nom. belasting bovenwaarde kW 4,00 - 22,20

Intergas Xtreme 36 CW5
Nom. belasting onderwaarde kW 3,60 - 32,70
Nom. belasting bovenwaarde kW 4,00 - 36,30

Bij deze ketel maakt het dus weinig uit welke variant je pakt.

Bij andere merken kan het wel verschillen en kun je in theorie een "overbemeten" ketel ophangen..

[Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 16-03-2021 13:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 19:04

Sen

<-->

Eigenlijk is het heel simpel als je denkt ik heb liever gemoedsrust voor 100 euro neem dan een cw5 als je denkt ja misschien is hij iets onzuiniger(marginaal) en bij doorverkoop denken mensen wat een grote ketel etc kies dan cw4

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mona1985 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Wij hebben nu een gewone douche. Dit gaat veranderen, maar wanneer is nog niet bekend. Mogelijk willen wij dan een regendouche. Nu begrijp ik dat dit verschil kan maken voor de soort ketel die men kiest. Of we op twee plekken warm water kunnen hebben, maakt ons niet uit. We hebben een bad, maar gebruiken deze vrijwel niet.
[...]
Ketel maar ook leidingwerk in de badkamer aangezien zo'n ding (afhankelijk van het model) veel water nodig heeft. Met een te lichte ketel heb je misschien niet genoeg warm water maar met te dunne leidingen heb je uberhaupt niet genoeg wateraanvoer.
Een regendouche klinkt leuk maar verdoet echt veel water, bezint eer ge begint.

🖥️ | 🚗

• Mona1985
MadMarky schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Ketel maar ook leidingwerk in de badkamer aangezien zo'n ding (afhankelijk van het model) veel water nodig heeft. Met een te lichte ketel heb je misschien niet genoeg warm water maar met te dunne leidingen heb je uberhaupt niet genoeg wateraanvoer.
Een regendouche klinkt leuk maar verdoet echt veel water, bezint eer ge begint.
Ervaring ermee begrijp ik?

Wij hebben ook nog geen idee wat precies. En milieutechnisch is het niet de beste keuze ook. Dat is het lastige. Over iets nadenken wat je uiteindelijk wellicht niet gaat doen :S

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-03 17:07

FreakNL

Well do ya punk?

MBT een regendouche:
Aanvoer is een ding, maar ook afvoer.. Niet handig als je badkamer binnen 2 minuten volstaat. Als je in de badkuip douched is het minder relevant.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-03 14:11
Hier wat meer info:
https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/

Wij gaan ook onze badkamer laten doen en ik ga er zeker een DWTW in laten zetten.

• Mona1985
Saint2Saint schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:55:
[...]

Hier wat meer info:
https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/

Wij gaan ook onze badkamer laten doen en ik ga er zeker een DWTW in laten zetten.
OH dat is een mooi systeem. Zeker iers voor bij de verbouwing. Maar goed, dat duurt nog even. First things first haha

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik zou een CW5 nemen, als je de keuze maakt onder een regendouche te gaan staan kun je dat toch het beste comfortabel doen, lijkt me. Ik woon alleen en heb een CW4 ketel. CW3 is volgens mijn monteur alleen geschikt voor mensen die een boiler gewend zijn en max 5 minuten douchen.. met 5 minuten onder een regendouche krijg je de shampoo niet uit je haar ;)

• Mike2k
  • Laatst online: 27-03 13:03

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Frieda schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:23:
ik zou een CW5 nemen, als je de keuze maakt onder een regendouche te gaan staan kun je dat toch het beste comfortabel doen, lijkt me. Ik woon alleen en heb een CW4 ketel. CW3 is volgens mijn monteur alleen geschikt voor mensen die een boiler gewend zijn en max 5 minuten douchen.. met 5 minuten onder een regendouche krijg je de shampoo niet uit je haar ;)
De hoeveelheid personen is niet zo relevant voor een CW4 of 5, tenzij je ineens meer douches gaat ophangen.

Het gaat tenslotte om de hoeveelheid warm water die je nodig hebt op een bepaald moment en dat veranderd niet zozeer naarmate er meer personen in een huis wonen. Er wordt dan alleen vaker warm water gebruikt...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Frieda
  • Niet online
Mike2k schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:28:
[...]

De hoeveelheid personen is niet zo relevant voor een CW4 of 5, tenzij je ineens meer douches gaat ophangen.

Het gaat tenslotte om de hoeveelheid warm water die je nodig hebt op een bepaald moment en dat veranderd niet zozeer naarmate er meer personen in een huis wonen. Er wordt dan alleen vaker warm water gebruikt...
als iemand de warme kraan vol open zet in de keuken is het toch fijn als je waterdruk niet verandert. als de TS of diens partner altijd een voorkeur heeft voor heet douchen ga je het verschil wel merken, zeker met een regendouche!

• Mona1985
Dat geloof ik wel. Alleen is het de vraag of we überhaupt een regendouche gaan nemen. We lieten het vallen bij de installateur en toen gaf hij dit aan. Ik las online echter ook her en der dat een regendouche niet per definitie een 5 nodig heeft. En aangezien ik echt een niet-weter ben op dat gebied, wilde ik hier mijn licht eens opsteken.

• Mike2k

Mike2k

Frieda schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:32:
[...]

als iemand de warme kraan vol open zet in de keuken is het toch fijn als je waterdruk niet verandert. als de TS of diens partner altijd een voorkeur heeft voor heet douchen ga je het verschil wel merken, zeker met een regendouche!
Gaat het dan om de CW 4/5 of om het feit dat de aanvoerleiding dan niet voldoende water kan aanvoeren ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-03 14:15
FreakNL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:45:
Ik heb zelf voor een vergelijkbare keuze gestaan en heb voor CW5 gekozen omdat het het prijsverschil miniem was en de CW5 variant net zo ver kon terug moduleren.

Intergas Xtreme 30 CW4
Nom. belasting onderwaarde kW 3,60 - 20,00
Nom. belasting bovenwaarde kW 4,00 - 22,20

Intergas Xtreme 36 CW5
Nom. belasting onderwaarde kW 3,60 - 32,70
Nom. belasting bovenwaarde kW 4,00 - 36,30

Bij deze ketel maakt het dus weinig uit welke variant je pakt.
Dit dus. Hierop ook onze keuze gebaseerd. En nooit zorgen dat het toch op enig moment een keer te weinig gaat zijn.

• Frieda
  • Niet online
Mike2k schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Gaat het dan om de CW 4/5 of om het feit dat de aanvoerleiding dan niet voldoende water kan aanvoeren ?
dat hangt van de woning af, een CW5 zal altijd meer warm water kunnen aanvoeren dan een CW4 maar de leidingen beperken dat natuurlijk wel. hoe dat bij de ts zit weet ik niet :)

• Mona1985
En ik weet dat ook just. Bij ons gaat het om de Nefit Trendline CW4 of 5.
Prijsverschil is minimaal. Exclusief BTW 100 euro.

Onze twijfel zit met name in de 'overbelasting' omdat ik her en der dingen lees als:
- groter verbruik in rust;
- groter verbruik als je een ketel aanschaft met meer vermogen dan je nodig hebt.

• teacher
  • Laatst online: 21:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hier regendouche met CW4. Gaat prima.

Dingen om over na te denken: Als je de badkamer gaat verbouwen, dan is dat ook het moment om na te denken over verwarmen zonder gas, of door middel van een DWTW je gasverbruik drastisch te verminderen. Tot die tijd zou ik het óf uitzingen met de huidige ketel, óf een nette gebruikte / heeeele goedkope ketel ophangen. Nu voor een nagelnieuwe ketel gaan belemmert dan je keuze "want de ketel is net nieuw!". :)

Dan nog even cijfertjes:
zowel een CW4 als CW5 zelfs een cw3 levert bij 40 graden 10 liter water per minuut
(https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/cw-waarde/) en een cw4 doet dat ook.

Een mooie nieuwe regendouche (smartactive 310) is gemaximeerd op 9.5 liter:
https://cdn.cloud.grohe.c...Connect-Leaflet_nl_NL.pdf

Persoonlijk zou ik liever een lichtere ketel doen met DWTW, want voor het verwarmen van je huis zal je aan plm 15kW genoeg hebben, en als het huis warm is aan plm 5/6kW. Grote/zware ketels kunnen minder makkelijk terugmoduleren naar een lager vermogen, dus gaat je ketel "pendelen" (starten, even draaien, stoppen, starten, even draaien... etc).

oh, en installateurs willen nog wel eens in 1980 leven in hun hoofd, toen regendouches idd dik 20 liter per minuut deden. Datzelfde geldt dus voor allerlei energiezuinige maatregelen. Lees je in, vergelijk, want deze kennis is niet wijdverbreid.

[Voor 10% gewijzigd door teacher op 17-03-2021 23:23]

Wise enough to play the fool

• Mona1985
teacher schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:02:

Dingen om over na te denken: Als je de badkamer gaat verbouwen, dan is dat ook het moment om na te denken over verwarmen zonder gas, of door middel van een DWTW je gasverbruik drastisch te verminderen. Tot die tijd zou ik het óf uitzingen met de huidige ketel, óf een nette gebruikte / heeeele goedkope ketel ophangen. Nu voor een nagelnieuwe ketel gaan belemmert dan je keuze "want de ketel is net nieuw!". :)

Dan nog even cijfertjes:
zowel een CW4 als CW5 levert bij 40 graden 10 liter water per minuut
(https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/cw-waarde/)

Persoonlijk zou ik liever een lichtere ketel doen met DWTW, want voor het verwarmen van je huis zal je aan plm 15kW genoeg hebben, en als het huis warm is aan plm 5/6kW. Grote/zware ketels kunnen minder makkelijk terugmoduleren naar een lager vermogen, dus gaat je ketel "pendelen" (starten, even draaien, stoppen, starten, even draaien... etc).
Het verbouwen is allemaal koffiedik kijken. Ik wil binnen drie jaar. Mijn partner vijf jaar. Dus daar begint het al ;)

Dat pendelen wat je zegt, doet onze huidige ketel. Althans, dat meen ik regelmatig te horen.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mona1985 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:44:

Onze twijfel zit met name in de 'overbelasting' omdat ik her en der dingen lees als:
- groter verbruik als je een ketel aanschaft met meer vermogen dan je nodig hebt.
Je zou dus moeten vergelijken wat het minimale vermogen is van de CW4 en CW5. De Intergas Xtreme heeft dat goed op orde, maar wellicht zit er bij de Nefit wel een aantal kW verschil in.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als de huidige ketel echt aan zijn eind is: hang een goedkoop AWB of intergas keteltje op en calculeer in dat deze niet zijn 15 jaar vol gaat maken.

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:46

JanB

Het ken rotter !!!

Mona1985 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:44:

Wij hadden 4 jaar geleden dezelfde keuze, de HRC 25 CW4, of de HRC30 CW5. Staat mij bij dat beiden op hetzelfde lage vermogen konden stoken, dus dat je daarin geen verlies had. Wij zijn voor de HRC30 CW5 gegaan, voor die 100 euro had ik liever wat overcapaciteit.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• Mike2k

Mike2k

teacher schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:02:

Dan nog even cijfertjes:
zowel een CW4 als CW5 levert bij 40 graden 10 liter water per minuut
(https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/cw-waarde/)

oh, en installateurs willen nog wel eens in 1980 leven in hun hoofd, toen regendouches idd dik 20 liter per minuut deden. Datzelfde geldt dus voor allerlei energiezuinige maatregelen. Lees je in, vergelijk, want deze kennis is niet wijdverbreid.
Huh? In het overzicht op die pagina staat duidelijk dat een CW4 10liter levert en een CW5 17...

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kuchkuch... ik keek naar cw3 en cw4... :$

In my defence: ik had honger... :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee