Nieuwe CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Dag allemaal,

cv afgekeurd
Na mijn onderwerp over een lekkage in de badkamer Scheur in douche gedeelte, lekkage aan de andere kant :-( is nu ook onze 23 jaar oude cv ketel (AWB Thermomaster 2HR 238.02WT) afgekeurd, ivm rookgassen in de kast van de ketel zelf. De leeftijd van het beestje en vervangende onderdelen leidt naar een nieuwe cv ketel.

Offerte
Ik heb een offerte van de lokale toko liggen van 2100,- voor een nieuwe cv + installatie + afvoer + vervangen bestaande rookgasafvoer.

Ge-offreerde cv ketel is een "Intergas HRE36/30 CW5 combitoestel met energiezuinige A-label pomp in gesloten uitvoering". Ik kan verder niet heel veel vinden over dit type toestel, consumentenbond heeft 'm niet getest.

Situatie
Op de benedenverdieping hebben we een vloerverwarming uit 1997. Dat is een vloerverwarming als bijverwarming met 3 radiatoren. De monteur ter plaatse was enthousiast over de vloerverwarming, was geschikt voor lage temperaturen (dikte slag, 24mm? + type slang). Ik moet nog kijken hoe het zit met de isolatie onder vloer, ik dacht dat er een dik pak piepschuim onder zit.

We verstoken op jaarbasis 1000 m3 gas. Geen modulerende thermostaat zelfs. Inductie koken + heet waterkraan. Ook een bad, wordt op regelmatige basis gebruikt.

Stoken & verbeteringen
Normaal stoken we alleen op de benedenverbieping, op 20.5 en is het de volgende ochtend 18.5 of iets warmer (vannacht was een koude nacht). Duurt wel 1.5-2 uur voordat we dan weer op 20.5 zitten. Radiatoren worden zelden gloeiend heet, zijn wel ontlucht.

De voordeur staat krom en daar moet isolatieband tussen en ik vermoed dat bij de nieuwe keuken er geen terugslagklep geplaatst is. Ik voel koude uit de afzuigkap vallen. Dus redelijk geisoleerd, met nog wat te verbeteren.

Toekomst
Ik wil binnen 2 jaar +- 15 zonnepanelen in een oost/west opstelling plaatsen. Plus het liefst een warmtepomp. Volgens de monteur was de warmtepomp (een Elga) er zo bij te plaatsen.

Voorstel van de monteur was om te proberen of de vloerverwarming met 30 graden en alle radiatoren dicht de benedenverdieping warm kan houden, om een lage temperatuur voor de warmtepomp na te bootsen. Als dat niet werkt ook de radiatoren er bij te doen, maar is minder efficient. CV aanvoer vanwege een buffervat is 60 graden.

Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPpiy5u0J3-ERj90I8TWEI4xViE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4lIYXeCZuEJb1XcxRAlfC9O.jpg?f=fotoalbum_medium

Detail pomp + pompschakelaar (ik dacht een Tercal 11E...).
Bovenste leiding is aanvoer, leiding er onder is afvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHosl43jqVr9OqJQiY1_n-ee3ag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnvJgdT8QmuCLqWYfAiAsUi6.jpg?f=fotoalbum_medium

Detail van...?
Bovenste is aanvoer, onderste is afvoer. Ik vermoed dat rood/blauw ook een hint daarover geven ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTmhRCXMANus-5UvyZgOothx81w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsP8lGBVYosFyWBdpQpD2yDW.jpg?f=fotoalbum_medium

Vragen:
  1. Schappelijke prijs offerte? Lijkt een gangbare prijs
  2. Die cv ketel, iemand bekend mee?
  3. Meerprijs van een magnetische vuilafscheider is 150,-. Is dat... nuttig?
  4. Ik dacht altijd dat een vloerverwarming een warmtewisselaar had, waardoor het cv circuit en vloerverwarmingscircuit van elkaar gescheiden was? Maar volgens de monteur is dat bij mij niet het geval. Is voor lage temperatuur juist fijn. Ok?
  5. Ik tel 4 slangen die weggaan van de pomp, en vervolgens 5 slagen bij het laatste plaatje? Ligt er dan ergens een splitsing in de vloer in het beton?
Nog algemene suggesties? Nu kan ik nog keuzes maken, straks met een nieuwe cv gaat ie hopelijk weer 23 jaar mee :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom nog investeren in een CV ketel en niet direct volledig all-electric gaan als ik vragen mag ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
kijk eens bij warmteservice . nl naar een awb
ik weet de kwaliteit niet van de huidige modellen, maar die van mij was 17 jaar, toen ik hem heb weggedaan omdat ik van de waakvlam afwilde.
Mankeerde verder nog niets aan.
Voor de handige doe hetzelver is 2100 niet goedkoop.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
Wij hebben onlangs ook deze intergas laten plaatsen incl vuil afscheider en 2 weg klep icm vloerverwarming is dat nodig. Deze zit standaard niet in de ketel.

Via een bekende online cv leverancier was het iets voordeliger dan bovengenoemde prijs icm slimmer thermostaat en rookafvoer.

Enorm blij met de ketel en maakt snel warm water! volgens de monteur ook 1 van de betere ketels van dit moment.

[ Voor 0% gewijzigd door Passie-m op 25-01-2021 12:03 . Reden: Tekstfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Ik vind het best veel. Je kunt ook eens kijken naar een Remeha (met Gaslos garantie).
Je kunt hier ook prijzen incl installatie vinden: https://www.warmtebeheer.nl/combi-deals/
Heb ik een jaar geleden ook besteld incl installatie. Ze zijn niet duur.
Andere verkopers hanteren vaak ook een hogere verkoopprijs om je te verleiden een onderhoudscontract erbij te nemen. De prijs met contract is dan lager. Zoals Veenstra.

Ik heb ook een vuilafscheider erbij. Huidige CV's zijn er wat gevoeliger voor heb ik mij laten vertellen.

[ Voor 35% gewijzigd door jobr op 25-01-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Move naar 'Wonen & Verbouwen'. DED is meer voor het naderhand tweaken/inregelen van je installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Wij hebben niet dit specifieke model, maar de HR 36/30 CW5 vanwege 2 badkamers en 1 met bad. Heb hem al 12 jaar in gebruik. Er zijn enkele kleine onderdelen vorige jaar vervangen en heb 1 x pj onderhoudt sinds het begin.

Verwarmd ons huis met gemak. 5 slaapkamers, 2 badkamers, gang en overloop. 165M2 met radiatoren. Ik heb de CV temp op 67gr gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Motrax schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:32:
Vragen:
  1. Schappelijke prijs offerte? Lijkt een gangbare prijs
  2. Die cv ketel, iemand bekend mee?
  3. Meerprijs van een magnetische vuilafscheider is 150,-. Is dat... nuttig?
  4. Ik dacht altijd dat een vloerverwarming een warmtewisselaar had, waardoor het cv circuit en vloerverwarmingscircuit van elkaar gescheiden was? Maar volgens de monteur is dat bij mij niet het geval. Is voor lage temperatuur juist fijn. Ok?
  5. Ik tel 4 slangen die weggaan van de pomp, en vervolgens 5 slagen bij het laatste plaatje? Ligt er dan ergens een splitsing in de vloer in het beton?
Nog algemene suggesties? Nu kan ik nog keuzes maken, straks met een nieuwe cv gaat ie hopelijk weer 23 jaar mee :P
1 Lijkt mij een redelijke prijs.
2 Intergas is wel bekend de Kombi Kompakt/ HR Eco / Xtreme gaat al jaren mee.
3 Ja, de nieuwe energiezuinige pompen zijn slecht bestand tegen vuil.
4 Ja, niks mis mee.
5 De verdeler met pomp is van je vloerverwarming, de verdeler met de rode/blauwe slangen is van je radiatoren.

Je hebt nu een CW 4 ketel, er wordt een CW 5 geoffreerd, heb je dat extra warm water nodig?
Er is een bad, ervaar je nu dat het te lang duurt dan is CW 5 de betere keuze. (mits het leidingwerk dit aankan)

[ Voor 0% gewijzigd door edsandje op 25-01-2021 20:11 . Reden: typo ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:07:
[mbr]Move naar 'Wonen & Verbouwen'. DED is meer voor het naderhand tweaken/inregelen van je installatie.[/mbr]
Tnx, ik zat al te twijfelen :)

@jobr , @Vuiltje , @Passie-m
Algemene consensus is dus best aan de prijs nog. Ik ben geen doe het zelver, dus dat laat ik graag aan iemand anders over. Ik heb online inclusief installatie en vervanging rookgasafvoer een prijs gezien van 1600,-. Dat is best een verschil. Ik vraag 2 offertes op en dan leg ik het voor bij de lokale toko. Als ze niks aan de prijs kunnen doen wordt het interessant.
revolution-nl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:43:
Waarom nog investeren in een CV ketel en niet direct volledig all-electric gaan als ik vragen mag ?
Goed punt. Ouder huis, om nu rucksichlos van vol gas naar gasloos te gaan vind ik een te grote stap. Dat zou in 1x boiler (of doorstromer?), zonnepanelen, l/w zijn. Daarnaast niet teveel budget nog.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Passie-m schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:01:
Wij hebben onlangs ook deze intergas laten plaatsen incl vuil afscheider en 2 weg klep icm vloerverwarming is dat nodig. Deze zit standaard niet in de ketel.

Via een bekende online cv leverancier was het iets voordeliger dan bovengenoemde prijs icm slimmer thermostaat en rookafvoer.

Enorm blij met de ketel en maakt snel warm water! volgens de monteur ook 1 van de betere ketels van dit moment.
Goed punt over de vloerverwarming, dat zat er niet specifiek bij! Misschien dat ze een simpele terugslag klep in gedachten hadden a la 4,-, maar ik heb ook een elektrische gezien voor 100,-.
edsandje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:10:
5 De verdeler met pomp is van je vloerverwarming, de verdeler met de rode/blauwe slangen is van je radiatoren.

Je hebt nu een CW 4 ketel, er wordt een CW 5 geoffreerd, heb je dat extra warm water nodig?
Er is een bad, ervaar je nu dat het te lang duurt dan is CW 5 de betere keuze. (mits het leidingwerk dit aankan)
Tnx voor de antwoorden! Dat van de radiatoren is logisch... ik heb er 3 in de woonkamer, 1 in de gang en 1 in de berging, zal vast iets doorgelust tussen zitten. Nooit aan gedacht, beetje een "duh" moment hier.

Het bad vult redelijk snel hier. Beetje voorbereiding op wanneer er een nieuwe badkamer komt, mijn vrouw kennende moet er dan een regendouche in. Ik wil dan een douche wtw :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
e of het vloerverwarming verhaal ook gaat werken is wel even de vraag. meestal als er radiatoren zijn word het gelegd als midden of bij verwarming. hoh 15 of hoh 20. eigenlijk moet je hem dan gewoon met je cv meelaten draaien. en er een bypass klep tussen zetten. de vloerverwamring als 2de zone werkt niet altijd.
daar zijn ook weer veel klachten over en mensen welke het terug hebben laten bouwen.

kwa badkamer moet je inderdaad een regendouche en een wtw combineren.
dan heb je net wat meer warm water.
Pagina: 1