Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:08
Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Het tegenovergestelde zal gaan gebeuren. Laadfiles zullen gemeengoed worden in vakantielanden. AC-laden op bestemming is nu vaak al een behoorlijke uitdaging. Het aandeel brandstofwagens zal nog zeker 20 jaar zodanig zijn dat benzine verkopen nog rendabel genoeg is. Ik snap het wensdenken van de ev rijder, maar de werkelijkheid zal anders zijn.

Daarnaast hoeven we niet denigrerend te doen met krachttermen als `fossielen`.
Ik vraag het mij toch ten zeerste af. Je ziet nu ook in Noorwegen dat verschillende tankstations volledig zijn omgebouwd naar laadstations.

De mensen die het eerste over stappen naar elektrisch zijn zakelijke rijders, die rijden gemiddeld meer kilometers en zijn makkelijker in het tanken langs de snelweg. De transitie met vrachtwagens is ook al op gang aan het komen. Als die twee groepen grotendeels over zijn op elektrisch, wie tankt er dan nog langs de snelwegen? En aangezien tankstations worden vergund per 15 jaar zal al ruim voordat de laatste auto daar wil tanken de tankstation eigenaar niet meer bereid zijn te bieden op een vergunning. Je gaat immers niet vastleggen dat je 15 jaar lang benzine blijft verkopen als je denkt nog slechts 5 jaar dat winstgevend te kunnen doen.

En in de steden waar de ruimte beperkt is verwacht ik dat tankstations op een gegeven moment meer geld kunnen verdienen door die ruimte te gebruiken voor wat laadpalen, dan voor benzinepompen.

En dan is het net domino’s. Hoe meer tankstations verdwijnen of veranderen in laadstations, hoe moeilijker het wordt om te blijven rijden met een benzine auto en hoe onaantrekkelijker het is om nog een tankstation te hebben.

Wat je over 20 of 30 jaar overhoudt is een beetje het idee wat je nu hebt met waterstofstations. Ze zijn er en je kunt er tanken, maar je moet wat meer zoeken naar waar het kan. Het zal dan denk ik grotendeels onbemand zijn in het buitengebied. En de mensen die er tanken hebben vooral oldtimers en andere bijzondere auto’s die ze vrijwel alleen nog gebruiken voor zondagsritjes. Of het zijn de vastgeroeste benzinerijders die nog liever 20km omrijden, de steden niet meer in kunnen en de hogere kosten accepteren, dan dat ze overstappen naar een elektrische auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Myquandro schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ik vraag het mij toch ten zeerste af. Je ziet nu ook in Noorwegen dat verschillende tankstations volledig zijn omgebouwd naar laadstations.

De mensen die het eerste over stappen naar elektrisch zijn zakelijke rijders, die rijden gemiddeld meer kilometers en zijn makkelijker in het tanken langs de snelweg. De transitie met vrachtwagens is ook al op gang aan het komen. Als die twee groepen grotendeels over zijn op elektrisch, wie tankt er dan nog langs de snelwegen? En aangezien tankstations worden vergund per 15 jaar zal al ruim voordat de laatste auto daar wil tanken de tankstation eigenaar niet meer bereid zijn te bieden op een vergunning. Je gaat immers niet vastleggen dat je 15 jaar lang benzine blijft verkopen als je denkt nog slechts 5 jaar dat winstgevend te kunnen doen.

En in de steden waar de ruimte beperkt is verwacht ik dat tankstations op een gegeven moment meer geld kunnen verdienen door die ruimte te gebruiken voor wat laadpalen, dan voor benzinepompen.

En dan is het net domino’s. Hoe meer tankstations verdwijnen of veranderen in laadstations, hoe moeilijker het wordt om te blijven rijden met een benzine auto en hoe onaantrekkelijker het is om nog een tankstation te hebben.

Wat je over 20 of 30 jaar overhoudt is een beetje het idee wat je nu hebt met waterstofstations. Ze zijn er en je kunt er tanken, maar je moet wat meer zoeken naar waar het kan. Het zal dan denk ik grotendeels onbemand zijn in het buitengebied. En de mensen die er tanken hebben vooral oldtimers en andere bijzondere auto’s die ze vrijwel alleen nog gebruiken voor zondagsritjes. Of het zijn de vastgeroeste benzinerijders die nog liever 20km omrijden, de steden niet meer in kunnen en de hogere kosten accepteren, dan dat ze overstappen naar een elektrische auto.
Leuk betoog vol met wensdenken, maar nergens op gebaseerd. Het aandeel nieuwe elektrische auto’s is in Europa nog geen 10%. Al die nieuwe brandstofauto’s zullen nog makkelijk 15 a 20 jaar in overvloed aanwezig zijn op het wegennet en voldoende vraag hebben naar brandstof om dit rendabel te houden. Vergeet niet dat een EV voor het overgrote deel van de bevolking onbetaalbaar zal blijven.

Nee, ik snap het wensdenken als EV-rijder, maar de verkoopcijfers in Europa laten heel wat anders zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Ik vind het trouwens niet denigrerend: zelf ben ik van mening dat net als in Oostenrijk, mensen met een benzineauto langzamer maximaal mogen rijden dan iemand met een EV: de uitstoot van zo'n benzineauto is namelijk immens bij hoge snelheden. Daarom komt er ook niets van die plannen van de PVV terecht, om de maximum snelheid overdag weer naar 130km/u te krijgen.

Dat kan helemaal niet, want dan wordt er teveel CO2 uitgestoten.
De CO2-uitstoot van het Nederlandse stroomnet is al dagenlang rond de 400 gram per kWh. Dat is 80 gram co2 per km uit de EV. Een benzinewagen stoot 120 gram CO2 per km uit. Alleen je ziet het niet lokaal. Maar dat betekent niet dat het er niet is. Typisch voorbeeld van denigrerend doen naar mensen zonder EV en denken dat je met je EV co2 vrij rijdt en dus wel harder mag rijden dan een benzinerijder

Deze houding zal niet bijdragen aan de EV adoptie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:57
Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Leuk betoog vol met wensdenken, maar nergens op gebaseerd. Het aandeel nieuwe elektrische auto’s is in Europa nog geen 10%. Al die nieuwe brandstofauto’s zullen nog makkelijk 15 a 20 jaar in overvloed aanwezig zijn op het wegennet en voldoende vraag hebben naar brandstof om dit rendabel te houden. Vergeet niet dat een EV voor het overgrote deel van de bevolking onbetaalbaar zal blijven.

Nee, ik snap het wensdenken als EV-rijder, maar de verkoopcijfers in Europa laten heel wat anders zien.
We zitten aan 14% dit jaar.
https://www.acea.auto/pc-...5%20the%20previous%20year.
En volgend jaar wordt het 24%.

https://www.transportenvi...t-eu-targets-t-e-analysis

Noorwegen bewijst ondertussen dat jouw doemdenken onnodig is wat laadfiles betreft. Daar zijn de nieuwe auto's voor 90%+ een EV.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

We zitten aan 14% dit jaar.
https://www.acea.auto/pc-...5%20the%20previous%20year.
En volgend jaar wordt het 24%.

https://www.transportenvi...t-eu-targets-t-e-analysis

Noorwegen bewijst ondertussen dat jouw doemdenken onnodig is wat laadfiles betreft. Daar zijn de nieuwe auto's voor 90%+ een EV.
Als je je eigen bron bekijkt xie je 14 procent on augustus. Niet dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:23:
Daarnaast hoeven we niet denigrerend te doen met krachttermen als `fossielen`.
Als het om de auto's gaat dan is "fossielen" niet zo denigrerend, het is maar net hoe je het interpreteert. En ik vind dat je daar ook best wel wat denigrerend over mag doen. Voortschrijdend inzicht leert dat brandstofauto's sterk vervuilend en slecht voor het klimaat zijn. Er is dan (vind ik) veel geoorloofd om ze onaantrekkelijk te maken. We hebben hetzelfde gedaan met roken en katknuppelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Zo en dan is het nu weer tijd om het over: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd, niet relevant :)

[ Voor 97% gewijzigd door multikoe op 30-10-2024 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:56:
je gaat nogal kort door de bocht. Hoe veel overnachtingen zouden ze missen als ze nu geen laadpalen hebben, en hoe veel worden er dat binnen 1, 2 en 3 jaar?
Je kan je hoofd in het zand blijven steken, maar mensen verwachten dat gewoon. Ik denk dat je beter kan besparen op TV's in de kamer dan op een laadpaal.
Buiten de semi-offtopic discussie of je mag verwachten dat een (niet erg duur) hotel genoeg EV laadplekken hebt dat je gegarandeerd kan stekkeren, waarin ik zo te lezen een andere mening heb dan jij:

Ik raad vrienden en kennissen sowieso aan om vooral niet hun hotel te selecteren op laadplek beschikbaar. Als voorkeur prima, maar niet als harde eis. Bij de hotels die wel laden op locatie aanbieden blijkt de werkelijkheid namelijk ook vaak weerbarstiger. Van 'sorry, de laadpalen worden pas na het seizoen aangelegd, het liep uit', via extreem traag laden omdat 4 laadpalen een 16A aansluiting delen, de laadplek bij het hotel blijkt een publieke laadpaal 500m verderop, een laadtarief van 1,59 per kWh, tot een prachtige dikke diesel SUV op de laadplek, eigenaar onbekend. Er is gewoon geen garantie dat je genoeg kan laden of dat laden een goede optie is. Natuurlijk geldt dat niet voor ieder hotel, maar toch regelmatig meegemaakt dat op locatie laden geen (goede) optie was. En ook diverse keren blij verrast dat hotels en pensions die er niet mee adverteerden inderdaad geen type 2 laadplek hadden, maar wel een Schuko of 16 of 32A CEE wandcontactdoos boden voor het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:08
Voor hotels met laadpaal kies ik ervoor om iets als Chargemap erbij te houden tijdens de zoektocht naar een hotel. Als een hotel zegt een laadpaal aan te bieden en ik zie op Chargemap een laadpaal bij het hotel dan kan ik ook meteen zien of dat een enkele laadpaal is, een rijtje laadpalen of bijvoorbeeld zo’n hotel met 10 tot 20 Tesla destination chargers.

Voor een hotel op bestemming zou ik me nooit druk maken over het wel of niet hebben van een laadpaal. Je kunt vaak toch een hele stedentrip doen met één acculading en de meeste steden laat ik de auto gewoon bij het hotel staan en pak ik het OV.

Maar op doortocht met een overnachting is het wel heel praktisch als ik met een bijna lege auto kan aankomen en de volgende dag volledig opgeladen weer verder kan. Dat scheelt toch al snel een half uur aan een stop die anders toch dicht bij het hotel zou zijn. Het voelt toch anders om een stop te maken midden in je reis, dan wanneer je 10 minuten voor aankomst bij het hotel of 10 minuten na vertrek gaat staan laden voor 20 tot 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:41

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

*knip* die modbreak staat er niet voor niets, laat het dan gaan.

[ Voor 78% gewijzigd door twain4me op 30-10-2024 20:50 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees toch vooral veel opmerkingen over laadpalen bij hotels die of niet werken of bezet zijn. Zijn er ook mensen met positieve ervaringen van laadpalen bij hotels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
*knip* offtopic

[ Voor 112% gewijzigd door twain4me op 30-10-2024 20:51 . Reden: flamebait, offtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
*knip* dat is olie op het vuur ;)

[ Voor 82% gewijzigd door twain4me op 30-10-2024 20:52 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
multikoe schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:38:
Ik lees toch vooral veel opmerkingen over laadpalen bij hotels die of niet werken of bezet zijn. Zijn er ook mensen met positieve ervaringen van laadpalen bij hotels?
Een keer meerdere beschikbare laadpalen bij een hotel in Oostenrijk. Ik kon hem niet vinden in mijn charging apps en even gecheckt bij receptie. Ik kon hem inpluggen en dan kwam het bij mijn rekening. Was wel een acceptabele prijs dus avond voor vertrek ingeplugd en met volle accu vertrokken. Een keer in berlijn hetzelfde verhaal en vond het toen niet de moeite om te checken hoe het laden in zijn werk ging.
Twee keer een hotel op de route met een keer een Tesla snellader en andere keer Ionity, bij aankomst ingeprikt en na inchecken auto verplaatst. Dit is leuk, maar ik zoek de hotels niet uit op laadpalen, prijs kan vaak toch niet tippen aan wat ik bij een snellader betaal.
Vergelijking met gratis wifi is wel een mooie, vond ik vroeger ook niet belangrijk, iig niet sinds afschaffing vanroaming tarieven. Nu is het leuk als het er is, zal hetzelfde zijn voor AC chargers op locatie, als de prijs goed is zal ik het gebruiken en anders stop ik een keer extra bij een snellader.

[ Voor 13% gewijzigd door jouwheld op 30-10-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Jazeker.

Hotel l'Elysee val d'Europe , in Serris (77700) , nabij Disney : onder het hotel gewoon inprikken. Part of the deal

Hotel Nelva, Murcia, Spanje : onder het hotel laadpalen. Gewoon inprikken. Receptie vroeg 10 euro per dag.

Hotel B&B Hotel Clermont-Ferrand, Nord Riom , Frankrijk : overkant zit een Ibis met een Tesla supercharge

Hotel Kyriad Saint Chely d'apcher , Aire de la Lozere Frankrijk : tesla supercharger en Ionity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 22:27
Hier een positieve: Novotel Clermont Ferrand, zowel Tesla Superchargers als Destination Chargers op het terrein (die dus ook werkten, hence de positieve ervaring). Bovendien een goed zwembad om te gebruiken na je (eerste) reisdag ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Ebbao op 30-10-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
- Ritje naar zuid frankrijk, bij dijon ionity en tesla naast het hotel (tussenstop). bij aankomst eraan gehangen en een uur later verplaatst naar de parkeerplaats

- Vakantie in Oostenrijk (Mayrhofen). 8 11kw puntjes in de parkeergarage, 1 andere was in gebruik. Hele week aan de kabel mogen laten staan.

Voor zover dus positieve ervaringen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ja, ik had zowat op 9/10 plaatsen waar ik stroom nodig had een werkende laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:47
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 30-10-2024 20:53 . Reden: modbreaks zijn niet optioneel ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
*knip* maak liever een TR aan ipv reageren.

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 30-10-2024 20:53 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Scientific
Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Het aandeel nieuwe elektrische auto’s is in Europa nog geen 10%.
Waarom wordt dit soort pertinent onjuiste feiten niet geknipt door de moderator?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 22:12

El Pollo Diablo

3-wieler

Als ik zakelijk onderweg ben maak ik regelmatig gebruik van B&B Hotels (de hotelketen) Er zijn er heel wat met laadplekken. Nooit een probleem geweest.
Ik kijk bij een hotelboeking wel altijd of ik er kan laden, en als dat niet zo is hou ik er rekening mee. Mijn ervaring is dat je bij steeds meer hotels kan laden.

Juist tijdens de vakanties kijk ik er niet naar om. Dan laad ik wanneer het nodig is of wanneer het kan. IK heb dan vakantie, dus alle tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door El Pollo Diablo op 30-10-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Waarom wordt dit soort pertinent onjuiste feiten niet geknipt door de moderator?!
Dan worden de moderators onderdeel van de discussie, waarom zou je dat in hemelsnaam willen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:47:
[...]

Dan worden de moderators onderdeel van de discussie, waarom zou je dat in hemelsnaam willen?
Als je een correctie op (allicht doelbewust) foute informatie knipt, maar niet de foute informatie zelf,… dat is nog erger dan deelnemen aan de discussie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
Eerste keer roadtrip met een EV naar Ligurië. Geen laad stress, bijna alles met IONITY en Tesla afgehandeld. Wel meerdere malen mensen zien worstelen met IONITY en een app. Dankzij jullie tips Mobilize pasje plus abbo afgesloten. Pasjes zijn top aangezien mobiel bereik in de bergen tegenvalt idem voor laadpalen.

Zolang je in de buurt van de kust blijft - tussen Genoa en Monaco - is het prima, binnenland in kan uitdagender zijn. Grootste uitdaging blijven de wegen in de bergen, wellicht dat EV zelf ook niet echt meewerkt. Soms extra steken in een haarspeldbocht, bestemming helaas overslaan en plan B of net aan op z’n Italiaans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaNz8AGBIBkgykkBxJETuXXyb1A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/opTZZHMs7atXWEVVBRoN89Kp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Jipsy schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:12:
Eerste keer roadtrip met een EV naar Ligurië. Geen laad stress, bijna alles met IONITY en Tesla afgehandeld. Wel meerdere malen mensen zien worstelen met IONITY en een app. Dankzij jullie tips Mobilize pasje plus abbo afgesloten. Pasjes zijn top aangezien mobiel bereik in de bergen tegenvalt idem voor laadpalen.

[Afbeelding]
Hoe kom je aan een Mobilize pas met een BMW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Het bereik vind ik een beetje vreemd, ik schat dat de meeste laadpalen 'gewoon' via 4 of 5G met de backend communiceren.

Kan natuurlijk zijn dat de ene operator wat betere ontvangst heeft dan de andere, maar dan nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:08
Scientific schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Renault app downloaden en dan de pas aanvragen?
Ze vragen bij eerste keer opstarten naar je VIN, omdat ze verwachten dat je de app wilt gebruiken om je auto te 'besturen', maar die kan je dus gewoon skippen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 16-09 06:36
Email van E-flux :

E-Flux Flex-laadpas (pay-as-you-charge optie)

Laadsessies bij niet E-Flux laadpunten* zijn onderhevig aan een nieuwe vergoeding van €0,02 per kWh exclusief BTW.
De kosten voor een nieuwe laadpas voor bestaande accounts bedragen €8,26 exclusief BTW.
*Identificeer E-Flux laadpalen door te filteren in de E-Flux app.

E-Flux Comfort-laadpas (abonnementsoptie)

De kosten voor een nieuwe laadpas voor bestaande accounts bedragen €8,26 exclusief BTW.
Verder zijn er geen nieuwe kosten van toepassing op Comfort laadpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:21
kevertje1977 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:16:
Email van E-flux :

E-Flux Flex-laadpas (pay-as-you-charge optie)

Laadsessies bij niet E-Flux laadpunten* zijn onderhevig aan een nieuwe vergoeding van €0,02 per kWh exclusief BTW.
*Identificeer E-Flux laadpalen door te filteren in de E-Flux app.

E-Flux Comfort-laadpas (abonnementsoptie)

Verder zijn er geen nieuwe kosten van toepassing op Comfort laadpassen.
Wordt al te uit en te na besproken in het andere topic;
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Vind het minder relevant hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ja hoor, sowieso meestal wel als het zakelijk is en er aangegeven is dat er laadpalen zijn, nu zijn dat meestal ook wel hotels in een wat duurdere klasse dan ik zelf boek. :+ Reizen die we zelf boeken wat meer hit and miss, waarbij miss toch te vaak voorkwam om er nog op te selecteren. Helemaal op doorreis met een rapidgatende EV is er weinig vervelender dan bij aankomst erachter komen dat de laadplek bij het hotel niet gebruikt kan worden en dat je nog ruim een uur naar een snellader moet zodat je de volgende ochtend wel aardig vol verder kan. |:( Maar het is niet altijd kommer en kwel, ook al vaker gehad dat met name wat kleinere hotels en pensions juist heel geïnteresseerde eigenaren hebben die geen laadpalen hebben staan, maar dus wel aanbieden om te laden via CEE of Schuko stekker. Altijd een fijne verrassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DeGroteMuis schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Maar het is niet altijd kommer en kwel, ook al vaker gehad dat met name wat kleinere hotels en pensions juist heel geïnteresseerde eigenaren hebben die geen laadpalen hebben staan, maar dus wel aanbieden om te laden via CEE of Schuko stekker. Altijd een fijne verrassing.
MAar als je daar 12h laadt aan 10A (meer durf je soms niet), dan krijg je ca 16-20kWh in je batterij (veel laadverliezen bij lage vermogens). Dat helpt iets, maar meer dan 100km doe je daar amper mee.

Dus, als ze mij een Schuko aan bieden vind ik dat geen aangename verrassing, maar een bummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

MAar als je daar 12h laadt aan 10A (meer durf je soms niet), dan krijg je ca 16-20kWh in je batterij (veel laadverliezen bij lage vermogens). Dat helpt iets, maar meer dan 100km doe je daar amper mee.

Dus, als ze mij een Schuko aan bieden vind ik dat geen aangename verrassing, maar een bummer.
Inderdaad een enorme teleurstelling als ze adverteren met laadplek en je treft dan dat, dat hebben we helaas ook al gehad. Zelfs een keer laden met 6A, anders sprong de zekering. :+

Maar als er niets vermeld staat en je krijgt het zo aangeboden door een geïnteresseerde eigenaar, vind ik dat wel positief. Niet enorm nuttig bij een enkele overnachting, maar zeker bij een verblijf van een paar dagen toch wel fijn. Natuurlijk wordt het nog leuker als je een CEE stekker kan pluggen op een 16 of 32A 3-fasenaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeGroteMuis schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Inderdaad een enorme teleurstelling als ze adverteren met laadplek en je treft dan dat, dat hebben we helaas ook al gehad. Zelfs een keer laden met 6A, anders sprong de zekering. :+

Maar als er niets vermeld staat en je krijgt het zo aangeboden door een geïnteresseerde eigenaar, vind ik dat wel positief. Niet enorm nuttig bij een enkele overnachting, maar zeker bij een verblijf van een paar dagen toch wel fijn. Natuurlijk wordt het nog leuker als je een CEE stekker kan pluggen op een 16 of 32A 3-fasenaansluiting.
Heb jij dan zo'n mobiele lader van 11kW mee?
Ik heb dat ding niet, en heb enkel de 'granny lader'. 1 keer gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
jdbiggelaa schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Zeker, in landen om ons heen, maar Italië is echt extreem duur. Dat komt grotendeels door het bijna-monopolie van het staats energiebedrijf Enel dat de prijzen heel hoog houdt.
Ik werd door deze post getriggered want in Italië heb je geen (bijna-)monopolie van Enel. Naast Enel is namelijk Plenitude (BeCharge) ook een grote speler op de Italiaanse markt. Ik heb daarom eens onze (mede-EV-rijders in Italië op hun forum gevraagd wat de reden is van deze hoge prijzen. Het komt er eigenlijk op neer dat er verschillende redenen zijn voor de hoge prijzen aan de paal.
Enerzijds zijn er grote investeringen gedaan in de laadinfrastructuur, maar de transitie naar elektrisch gaat niet zo snel als verwacht. Daarnaast is de bureaucratie hier ook een grote sta-in-de-weg. Zo moeten er allerlei vergunningen worden verkregen en deze komen slechts langzaam door. Dit leidt tot "ghost-palen" (laadpalen met bijv. een kartonnen doos eroverheen, zoals deze) die nog niet volledig zijn aangesloten. Terwijl de kosten toch op een of andere manier moeten worden terugverdiend, wat leidt tot verhoogde tarieven.

Voor wie het Italiaans machtig is (of Google vertalen gebruiken), hier de volledige antwoorden op mijn vraag: https://www.forumelettrico.it/forum/post465670.html#p465670

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Heb jij dan zo'n mobiele lader van 11kW mee?
Ik heb dat ding niet, en heb enkel de 'granny lader'. 1 keer gebruikt.
Ja, ik kon een tijdje geleden met een stevig korting een Juice Booster 3 set op de kop tikken. Toen plannen om naar Kroatië te gaan en dan ook wat zuidelijker, toen leek ons dat wel een handig backupapparaat omdat destijds daar nog niet bepaald overal AC en DC laadpalen waren en de range niet bepaald enorm was. We hebben die ook nog niet enorm veel gebruikt, maar een keertje of 10-15 toch wel. De Granny heeft 2 keer dienst gedaan, 1 keertje testen, 1 keertje daadwerkelijk (laaang) gebruikt op vakantie, bij een pension waar we 4 dagen verbleven en de auto maar een paar keer gebruikt hebben. Rond de 2kW laden, maar met een accu van nog geen 40 kWh toen toch gewoon een volle accu bij vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
DeGroteMuis schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Maar als er niets vermeld staat en je krijgt het zo aangeboden door een geïnteresseerde eigenaar, vind ik dat wel positief.
Ja, dat had ik bij een B&B. Had er niet opgezocht maar bij aankomst was de eigenaar heel geïnteresseerd en konden we een gratis een camper aansluiting tot 16A gebruiken. Was heel vriendelijk. En niet nodig want ik had 30km ervoor bij Tesla bijna helemaal vol geladen.
Maar ik heb die B&B nu wel in mn favorieten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
pmiddeld schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Ik werd door deze post getriggered want in Italië heb je geen (bijna-)monopolie van Enel. Naast Enel is namelijk Plenitude (BeCharge) ook een grote speler op de Italiaanse markt. Ik heb daarom eens onze (mede-EV-rijders in Italië op hun forum gevraagd wat de reden is van deze hoge prijzen. Het komt er eigenlijk op neer dat er verschillende redenen zijn voor de hoge prijzen aan de paal.
Enerzijds zijn er grote investeringen gedaan in de laadinfrastructuur, maar de transitie naar elektrisch gaat niet zo snel als verwacht. Daarnaast is de bureaucratie hier ook een grote sta-in-de-weg. Zo moeten er allerlei vergunningen worden verkregen en deze komen slechts langzaam door. Dit leidt tot "ghost-palen" (laadpalen met bijv. een kartonnen doos eroverheen, zoals deze) die nog niet volledig zijn aangesloten. Terwijl de kosten toch op een of andere manier moeten worden terugverdiend, wat leidt tot verhoogde tarieven.

Voor wie het Italiaans machtig is (of Google vertalen gebruiken), hier de volledige antwoorden op mijn vraag: https://www.forumelettrico.it/forum/post465670.html#p465670
Dank je, interessant om te lezen. Bijzonder dat ook de import van stroom uit buurlanden wordt aangehaald, want dat heeft natuurlijk ook impact op de huisstroomkosten. En toch zie je dat het verschil tussen huisstroom en laadstroom kleiner is in Nederland. Dat bureaucratie een enorme rol speelt en ook kosten opdrijft wil ik wel geloven. Als je praat met inwoners daar (of zoals jij, met je schoonfamilie), hoor je echt bijzondere dingen op alle vlakken, niet alleen op EV beleid. :+ De anti-EV instelling lijkt op dit moment hier wel erger dan daar, want daar worden mensen nog wel gestimuleerd de komende jaren om een EV te nemen, onder andere dmv 0 wegenbelasting voor 10 jaar. En voor mijn gevoel zag ik dit jaar juist een duidelijk groter aandeel EVs vergeleken met voorgaande jaren, al kan ik me voorstellen dat 't sneller gaat dan voorspeld. Dat geldt ook over heel Europa gezien.

Deze ongetwijfeld niet perfect vertaalde zin klopt trouwens niet helemaal:
In andere landen is de "marginale technologie" die de prijs bepaalt vaak iets anders... Steenkool of wind in Duitsland.. Wind in Nederland.. PV of wind in Spanje.. Kernenergie in Frankrijk.. die lagere opwekkingskosten hebben. en omdat ze FER zijn, geven ze geen korting op de CO2-belasting

Bij ons is dat ook gas voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
pmiddeld schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Ik werd door deze post getriggered want in Italië heb je geen (bijna-)monopolie van Enel. Naast Enel is namelijk Plenitude (BeCharge) ook een grote speler op de Italiaanse markt.
Wellicht is de Italiaanse schoonfamilie niet op de hoogte van het feit dat zowel Eni Plenitude als Enel (grotendeels) in handen zijn van dezelfde aandeelhouder: het Italiaanse Ministerie van Economische Zaken. Er is dus feitelijk nauwelijks concurrentie op de Italiaanse energiemarkt. Dat zorgt niet voor scherpe tarieven natuurlijk…

[ Voor 25% gewijzigd door jdbiggelaa op 31-10-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
jdbiggelaa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Wellicht is de Italiaanse schoonfamilie niet op de hoogte van het feit dat zowel Eni Plenitude als Enel (grotendeels) in handen zijn van dezelfde aandeelhouder: het Italiaanse Ministerie van Economische Zaken. Er is dus feitelijk nauwelijks concurrentie op de Italiaanse energiemarkt. Dat zorgt niet voor scherpe tarieven natuurlijk…
Mijn informatie komt niet van mijn schoonfamilie. Die hebben niks met EV's. Ik rijd daar wel met enige regelmaat rond en zie het een en ander. ;)

Plenitude wordt voor 100% gecontroleerd door moederconcern ENI (bron: Wikipedia). De Italiaanse staat heeft in ENI een minderheidsbelang (van 30%). Het kan natuurlijk zijn dat ENI veel liever olie en gas verkoopt dan laadpalen exploiteert, zeg maar zoals Shell het in Europa doet. Maar het Min. van EZ van Italië kan hier vast niet zijn eigen zin zomaar doordrukken mocht het dit nodig vinden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Scientific schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Ik zie in Frankrijk her en der mobilize. Deze zitten ook nog wel ns op fijne locaties.

Het lijkt er alleen op dat je hier niet met een gangbare pas kan laden? :?

Weet iemand of je hier met Shell Recharge terecht kunt? Allerhande abos vind ik gedoe.

Ik gebruik of Tesla of ik bliep gewoon de Multi Tank Card (welke dus Shell Recharge is).

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 21:48

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

plattie83 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Wij hadden onderweg inderdaad ook op een zeer bijzondere plek (Quièvrecourt) langs de snelweg met 4 snelladers van IECharge. Tussen de koeien bij een random afrit. Hier beland door een laadfile bij het station daarvoor.

Geen voorzieningen maar wel mooi plekje om broodje te eten.

[Afbeelding]
We hebben hier vorige week geladen. We reden er wel eerst voorbij, de oprit is een scherpe bocht naar rechts op een aflopende weg. Er is ook geen officieel toilet en toen wij er waren lag er een opengescheurde vuilniszak met overal vuilnis.

Na wat proberen werkte de feature voor het herkennen van de auto. Wel jammer dat je dan alleen met je credit card een betaalfunctie moet instellen en je niet met je bankpas kan betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 21:48

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Een ruime week in Frankrijk en Parijs. Drie keer geladen bij iEcharge, de aanbieding voor 25ct/kWh is verlengd en vermijden van de autoroute bespaart zowel op tol als op elektriciteit.

Toch een paar gedeeltes autoroute gereden met BIP&Go . Werkte één keer niet en toen ging de slagboom pas open na het nemen van een kaart (geheimtip bij drukte). De eerst volgende afslag genomen, om de een of andere reden niet hoeven te betalen, de rotonde rond gereden en weer de autoweg op. Nu wel de slagboom open. In de app gekeken: de op- en afrit was wel geregistreerd….

Bij onze AirBnB in de buurt van Honfleur, Beuzeville, kunnen laden met 16A. Ze hadden een speciaal buitenstopcontact met een eigen stop en kWh meter. Vroegen 20ct/kWh. In de avond en nacht steeds tot 80 % kunnen laden en op de dag van vertrek net tot 96%.

Bij de lokale Carrefour van Beuzeville kan nog steeds één uur gratis aan een 22kW lader geladen worden met een Carrefour pasje. Werkte aanvankelijk niet :-(. Dan maar bellen. Na een paar minuten een vriendelijke dame die mijn gegevens in het Engels kon opnemen en constateerde dat de stekker niet goed in de laadpaal zat. In Frankrijk moet je soms een duidelijke “clique” voelen of horen bij aansluiten. Ondertussen wel 20 minuten verder.

Hier in Parijs zitten we op het eiland van Issy-les-Moulineaux, net buiten Parijs. Centrum bereikbaar met bus, tram en daarna metro in ca. 50 minuten. Er staan op de hoofdweg, Bd Des Iles, 6 losse laadpalen, 7 kW. Echter allemaal voor een aansluiting aan de achterzijde en de Kona heeft die linksvoor. Dus met mijn Kona kabel neem ik twee plaatsen in beslag. Voor deze gevallen heb ik de extra lange bij me. Vrijwel alle kaarten geaccepteerd, alleen variëren de tarieven nog al. De oude vertrouwde KiWhi pas - nu Fulli - bleek het goedkoopst, 32ct/kWh.

Vanavond stonden er overigens vier elektrische leswagen op die plaatsen, zonder te laden (alle aps toonden 4 van 6 plaatsen vrij). En een Belgische wagen, wel te laden. De overgebleven plaats was te krap om in te parkeren, omdat iemand bedacht had tussen twee plaatsen een bordje te zetten en de lesauto over de rand van zijn plaats stond. Gelukkig zaten er nog twee instructeurs in de auto en maakten ze plaats.

Parkeren na 20.00h gratis. Ik was vergeten dat je van te voren permissie om gratis 6 uur te parkeren kunt aanvragen in Parijs. Schriftelijk. Ik had in Zenpark parkeerplek gereserveerd onder een appartementencomplex. Open en sluiten met de app. Tot nu toe geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:24
Dani86 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Ik zie in Frankrijk her en der mobilize. Deze zitten ook nog wel ns op fijne locaties.

Het lijkt er alleen op dat je hier niet met een gangbare pas kan laden? :?

Weet iemand of je hier met Shell Recharge terecht kunt? Allerhande abos vind ik gedoe.

Ik gebruik of Tesla of ik bliep gewoon de Multi Tank Card (welke dus Shell Recharge is).
Heeft Mobilize een eigen netwerk?
Waar staan die dan?
En wat zijn dan de tarieven?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

HansAuutB schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:36:
[...]

Heeft Mobilize een eigen netwerk?
Waar staan die dan?
En wat zijn dan de tarieven?
https://www.mobilize.fr/offres/fast-charge.html

Ik vraag hier of iemand hier meer van weet. Googelen biedt geen uitsluitsel.

[ Voor 13% gewijzigd door Dani86 op 01-11-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dani86 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:46:
[...]

Dat is toch gewoon dat Mobilize netwerk van de Renault groep?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dani86 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:46:
[...]

Dit topic staat 3 pagina’s vol met ervaringen. Truc is o.a. de combi met een Ionity palen en een abbo voor b.v. 29 ct laden in Duitsland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:26

The Legend

*Plop*

Afgelopen week naar Cochem geweest in de Eifel. Eerste lange rit (ca. 300km) met de EV (VW ID7). Niet echt laadstress, maar wel vooraf het hele internet gelezen over de laadmogelijkheden in de regio :P Heb daar ook wel lol aan, dus geen probleem. In het gebied zijn een paar snelladers van EnBW te vinden. Met hun eigen app betaal je daar 59ct per kWh. Vlak voor aankomst op het vakantiepark dus nog even naar 80% geladen. Daardoor kon ik de eerste dagen zonder laden. Halverwege een activiteit gepland in de buurt van een dorpje een stuk verderop waar weer een EnBW 300kW lader stond. Op loopafstand zat een mooie speeltuin. Dus daar mooi tot 100% geladen. Aan het eind van de week wilde ik voor het vertrek op het park nog even optoppen aan de 11kW paal, maar die kreeg ik met 2 verschillende passen niet aan de praat. Vervolgens de voorlaatste dag in Cochem bij een groter ‘laadplein’ met 11kW laders kunnen laden zonder problemen.

Met 85% aan de terugreis begonnen. Met een omweg om in Brabant langs de VW dealer nog een garantiereparatie uit te laten voeren (vloermat bevestiging). Na 260km bij de Tesla SUC in Best van 19% naar 62% geladen tijdens de plaspauze. Daarna door naar de dealer, half uurtje pauze en weer door naar huis. Thuisgekomen met 20%. Prima ervaring dus :)

Enige waar ik me een beetje ‘zorgen’ over maak is een vakantiegebied waar je op locatie (de camping) niet kan laden en in de directe omgeving nergens een snellader hebt. De solitaire 11kW paaltjes in the middle of nowhere ben ik wat huiverig voor.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Azqi schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:27:
[...]

Dit topic staat 3 pagina’s vol met ervaringen. Truc is o.a. de combi met een Ionity palen en een abbo voor b.v. 29 ct laden in Duitsland.
Nee, hier niet bedoeld. En Mobilize/Ionity is in Frankrijk 0,29 en 0,39 in Duitsland.

Blijkbaar heeft Mobilize een eigen netwerk van 200 locaties. Maar waar en wat kost het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

HansAuutB schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:17:
[...]

Nee, hier niet bedoeld. En Mobilize/Ionity is in Frankrijk 0,29 en 0,39 in Duitsland.

Blijkbaar heeft Mobilize een eigen netwerk van 200 locaties. Maar waar en wat kost het?
Deze Mobilize? Info volgens Chargemap trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykLMsVDOFQvaBV332Z1Rq7PXi0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tI5AuqIDekwvkiTVknvptc4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
The Legend schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:51:
Afgelopen week naar Cochem geweest in de Eifel.
…..
Enige waar ik me een beetje ‘zorgen’ over maak is een vakantiegebied waar je op locatie (de camping) niet kan laden en in de directe omgeving nergens een snellader hebt. De solitaire 11kW paaltjes in the middle of nowhere ben ik wat huiverig voor.
Nou, in Cochem hoefde je daar geen zorgen over te maken. Wij waren daar vorig jaar een week en bij het station nabij het centrum staan 10 stuks 11 kW Alfen laadpalen bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHX1tenM8X3tJTryg6DFpb6RsGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuE9ZJjrOG0DvhxbgvgV0mYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Azqi schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]
Het enige wat ik wil weten of de Shell Recharge badge er op werkt. ;) Op Ionity wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

The Legend schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:51:
Afgelopen week naar Cochem geweest in de Eifel. Eerste lange rit (ca. 300km) met de EV (VW ID7).

Ligt eraan waar je naartoe wilt qua vakantie gebied. De ID7 heeft sowieso een flinke range geloof ik. Dan kun je het beste zorgen voor een flinke buffer (maw zo vol mogelijk laden voor je op je bestemming bent).

Welk gebied ben je huiverig voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

jdbiggelaa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:34:
[...]

Nou, in Cochem hoefde je daar geen zorgen over te maken. Wij waren daar vorig jaar een week en bij het station nabij het centrum staan 10 stuks 11 kW Alfen laadpalen bij elkaar.

[Afbeelding]
Ja, daar hebben we de voorlaatste dag geladen tot 90%, prima voor elkaar!
Dani86 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ligt eraan waar je naartoe wilt qua vakantie gebied. De ID7 heeft sowieso een flinke range geloof ik. Dan kun je het beste zorgen voor een flinke buffer (maw zo vol mogelijk laden voor je op je bestemming bent).

Welk gebied ben je huiverig voor?
Komende zomer gaan we waarschijnlijk naar een camping in de buurt van Evolene in Zwitserland. Daar zie ik alleen wat verdwaalde paaltjes in de buurt. Voor een snellader moet je de berg af en weer op en ben je een uur verder.

Zit nu ook ff te kijken naar laadtarieven daar, maar zie dat ik me al moet voorbereiden op meer dan een euro per kWh :X

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 01-11-2024 23:02 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Dani86 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:36:
[...]

Het enige wat ik wil weten of de Shell Recharge badge er op werkt. ;) Op Ionity wel.
Dat is toch simpel te controleren. Zoek de gewenste lader op die Mobilize site en kijk of die op de SR site staat.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
HansAuutB schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:17:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmAcrYIfXAFlDswIavvN_7l4llo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kUecWOzp1BF8fOPdP7TNWbO.png?f=fotoalbum_large
Volgens hun website https://www.mobilize.fr/offres/fast-charge.html staan ze in Frankrijk en kost het 59 cent met je bankkaart, 39 cent met een mobilize pas en andere laadpassen te checken met de app van je laadpas. Die mobilize laadpas is trouwens ook aan te vragen zonder dat je een renault hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
The Legend schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:00:
[...]
Voor een snellader moet je de berg af en weer op en ben je een uur verder.
Ja dat heb je in de Alpen nog weleens: heel leuk om bovenop de berg te verblijven, minder leuk als je 15 minuten nodig hebt om een paar km omlaag te rijden. Het omhoog rijden kost enorm veel stroom, dus dan is ook enorm verleidelijk om letterlijk en figuurlijk, zonder het stroompedaal in te drukken. De berg naar onder regenereren :+

Als je dan een benzineauto achter je hebt plotseling, denken die ook: wat is deze meneer het doen? Ja mijn accupakket op aan het laden, door de auto de berg af te laten rollen en zodoende te laten regenereren. Wat betreft accommodatie in de Alpen, bij voorkeur in het dal. Daar is het nooit zo'n probleem een laadpaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
jouwheld schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:18:
[...]

[Afbeelding]
Volgens hun website https://www.mobilize.fr/offres/fast-charge.html staan ze in Frankrijk en kost het 59 cent met je bankkaart, 39 cent met een mobilize pas en andere laadpassen te checken met de app van je laadpas. Die mobilize laadpas is trouwens ook aan te vragen zonder dat je een renault hebt.
Ik heb er een stuk of 10 bekeken en er staat overal en cours de construction. Is wel mooie uitbreiding. Met Mobilize abonnement kun je ook goedkoper laden bij Ionity, benieuwd of dat dan blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
[...]

[...]

Komende zomer gaan we waarschijnlijk naar een camping in de buurt van Evolene in Zwitserland. Daar zie ik alleen wat verdwaalde paaltjes in de buurt. Voor een snellader moet je de berg af en weer op en ben je een uur verder.

Zit nu ook ff te kijken naar laadtarieven daar, maar zie dat ik me al moet voorbereiden op meer dan een euro per kWh :X
Tip: de app Chargeprice om er paal te kunnen zien welke laadapp of pas het goedkoopst is.
Vaak is er voor een gebied wel een aanbieder die regelmatig in de top 3 staat dan. Dan ben je met het aanmaken van een account en toevoegen van een creditcard klaar (dit kun je voor vertrek al doen).

De paal in Evolene is wel een duur zeg. Rond de 80 cent per kWh. Bij Shell recharge staat hij voor 59 cent in de app.

Beneden in Sion zie ik palen van eCarup waar je met de app Octopus Elektrovers voor 32 cent kunt laden. Dan is het goed te doen.
Voor incidenteel snelladen zijn de app van Northe en Bump vaak ook goede opties (naast een eventueel Tesla/Fastned/Ionity abo voor onderweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Azqi schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]
Geen idee.
Ik bedoel de Mobilize via Renault.
Op een Engelstalige website melden ze (met foto met gelijkend logo) 200 laadlocaties te hebben zonder verder specifiek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

[...]

Ziet er nice uit!

Het aantal AC palen is dun bezaaid, echter denk ik dat je met jouw auto prima uit de voeten kunt als je in het dorp beneden de berg de auto met de DC lader vollaadt. Bergop zal hij best wat verbruiken maar what goes up must come down ;)

Zou me niet te druk maken als ik jou was.

En anders de granny charger just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:01:
[...]

Dat is toch simpel te controleren. Zoek de gewenste lader op die Mobilize site en kijk of die op de SR site staat.
Hmm deze b00mer had daar niet aan gedacht. De gewenste locatie staat niet in de Shell app. Dus dan kan je er wel van uitgaan dat het niet wordt ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Ik moet het mijn medetweakers in dit topic toch nageven, de Tesla Superchargers staan niet altijd op de meest ideale locaties.

Mijn ervaring is dus inmiddels wisselend. Sommige superchargers zijn superchill, sommige superskèr :+

Helemaal de V2 laders kunnen crap zijn als het er druk is. Heb tot nu toe 3x gehad dat het naadje was bij V2 laders (lage snelheid of laden startte niet)

In december ga ik naar Parijs en ik ben van plan deze trip eens op eigen houtje (ABRP) te plannen met andere laadaanbieders en wat dat doet v/s de Tesla trip planner. M'n eigen experimentje zeg maar.

Dit omdat de Tesla trip planner je soms naar boutlocaties stuurt en ook wel mellow is (aankomen met 20% SoC)

[ Voor 9% gewijzigd door Dani86 op 02-11-2024 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
coelho schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:40:
We zijn bezig met vakantieplannen 2025. Het idee is om met de Tesla naar Noord-Spanje te gaan, Galicië tot aan de westkust en Asturië, Picos de Europa. Nu kwam mijn vrouw met allerlei doemscenario's dat laden in Noord-Spanje nog erg lastig was, veel laders die wel op de kaarten staan maar niet werken, of trage laders. Als ik alleen al naar superchargers kijk, lijkt de dekking me heel redelijk, en vermoedelijk komen er nog laders bij als ik ook naar andere merken op zoek ga. Ik kan uiteraard niet zien of er inderdaad altijd veel defect zijn.

Zijn dit weer van die broodje-aap-verhalen van brandstofrijders, of heeft Noord-Spanje echt nog een probleem in vergelijking met andere gebieden? Kortom, non-issue of iets om serieus uit te zoeken voor we vertrekken?
Mijn reiservaring, 1.5 jaar geleden naar noord en midden Spanje

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dani86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:49:
[...]

Hmm deze b00mer had daar niet aan gedacht. De gewenste locatie staat niet in de Shell app. Dus dan kan je er wel van uitgaan dat het niet wordt ondersteund.
Wellicht niet maar het zou wel zomaar kunnen dat de Shellpas het toch doet, alleen zonder de prijs te kennen zou ik er alleen in noodsituaties gebruik van maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dani86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:55:
Helemaal de V2 laders kunnen crap zijn als het er druk is. Heb tot nu toe 3x gehad dat het naadje was bij V2 laders (lage snelheid of laden startte niet)
Ook paar keer meegemaakt bij V3, bij Ridderkerk was het destijds redelijk druk, moest 3 keer van plek wisselen om uiteindelijke goede laadsnelheid te krijgen. Bij Maastricht, totaal geen drukte maar ook veels te lage laadsnelheid bij eerste punt waar ik ging laden, 6 stalls opgeschoven en hij ging als de brandweer.
1 keer in Troyes kreeg ik 'em niet aan de praat, ook paar stalls opgeschoven en niets aan het handje en gaan.
Moet er wel bij zeggen dat dit de uitzonderingen zijn, in 90% van de gevallen gaat het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 13:05
Komen net van de Alpen met de MY, enkel bij superchargers geladen maar de volgende keer gaan we toch ook meer langs de autostrade proberen laden want de SuC zijn vaak toch nog eens in totaal (heen en weer) 10-15 min erbij… bovenop het laden zelf… :/

Kent iemand de goedkoopste manier om bij Total snelladers op te laden? Via de Shell app zie ik 0,60€/kwh, en alle andere apps zijn nog duurder…
Heeft iemand de gouden tip om bij totaal aan 0,30€ of 0,40€ op te laden? :-)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
MatteC schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:21:
Komen net van de Alpen met de MY, enkel bij superchargers geladen maar de volgende keer gaan we toch ook meer langs de autostrade proberen laden want de SuC zijn vaak toch nog eens in totaal (heen en weer) 10-15 min erbij… bovenop het laden zelf… :/

Kent iemand de goedkoopste manier om bij Total snelladers op te laden? Via de Shell app zie ik 0,60€/kwh, en alle andere apps zijn nog duurder…

Thanks!
Ionity laden? i.c.m. de welbekende Renault Moblize laadpas.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
MatteC schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:21:

Thanks!
Ik weet niet waarom specifiek total of welk station, maar ik heb met mijn freshmilepas voor 42 cent bij deze geladen in september tijdens tripje naar Berlijn. https://charge.freshmile.com/location/FRHPCND0408240031
Het 30+30 tarief geldt denk ik bij alle totalladers in Duitsland, maar check vooral van te voren. Nu laad mijn Ioniq5 denk wat sneller dan de model Y, want des te sneller je laadt, des te goedkoper het wordt. Mijn gemiddelde snelheid was 165 kW. 42 kWh in 15 minuten. Dus maak zelf even het sommetje.
Zoals @Possible ook al tipt gaat mijn volgende trip zoveel modelijk Ionity worden met de mobilizepas met een maandabbo. Altijd 39 cent en geen stress om op tijd te stoppen voordat snelheid teveel omlaag gaat. Naar Berlijn kon ik net niet genoeg Ionity vinden op de route om een maandje een abbo te nemen. Toen vooral Allego die 30+45 is met freshmile.

Edit: @MatteC IK ging van Duitsland uit, maar even twee totals in België en Frankrijk gecheckt en die hebben ook 30+30 tarief.
https://charge.freshmile.com/location/FRHPCNF0590420021
https://charge.freshmile.com/location/FRHPCNB0009110132

[ Voor 7% gewijzigd door jouwheld op 04-11-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Possible schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:36:
[...]

Ionity zijn ook niet heel veel aanwezig op de route die wij nemen vanuit de alpen, terugweg: Lyon -> Dijon -> Reims -> Charleroi (vooral op dat laatste stuk zijn er geen...)
Total is veel meer aanwezig heb ik de indruk.

bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Possible schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:36:
[...]

Maar idd wel goede tip. Kan je het allemaal online doen via de My Renault app, of moet je best de fysieke oranje kaart charge pass mobilize bestellen?

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007

Harrie van Til

Doe maar blauw

MatteC schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:57:
[...]

Maar idd wel goede tip. Kan je het allemaal online doen via de My Renault app, of moet je best de fysieke oranje kaart charge pass mobilize bestellen?

thx!
Pas bestellen in de Renault app.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:33
Helaas niet altijd positief ..
"Oh werkt hij weer niet... raar, ik geef het door"

Ik boek vaak wel hotels met paal(en) en kijk altijd op chargemap of er snelladers in de buurt zijn voor backup.
Toen ik dus in Inssbruck bij het hotel niet kon laden wist ik op voorhand dat ik bij de Mac paar mins verder op een snellader stond. Ingechecked, kids en vrouw op de kamer achter gelaten en zelf even 30 mins geladen.

Daarentegen heb ik ook legio positieve ervaringen hoor ! Mocht je een hotel boeken waar geen paal bij is, ik mail ze vaak dan even - ik krijg meestal een optie voor granny aangeboden. Even snellladen tot 80% , en die laatste 20% via de stekker voor vertrek werkt prima.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Voor de geïnteresseerde, na Spanje en Kroatië eerder dit jaar, nu terug uit Oostenrijk. Omdat alle ritten vlekkeloos zijn verlopen, mede door de laadinfra van Tesla, wil ik benadrukken hoe blij ik ben met mijn EV. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUP0T-0eB7ZfYx2kCz5kZum2EAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmWQsGYeNMkscGrvKwdmX0gO.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Davidas schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:34:
Voor de geïnteresseerde, na Spanje en Kroatië eerder dit jaar, nu terug uit Oostenrijk. Omdat alle ritten vlekkeloos zijn verlopen, mede door de laadinfra van Tesla, wil ik benadrukken hoe blij ik ben met mijn EV. :)

[Afbeelding]
Top!

Waar heb je deze SuC locatie gevonden met 'solar roof'?
Ik heb er enkel (op foto) gezien in Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:52:
[...]

Top!

Dit was in Duitsland, bij deze de directe link. Ben er op de terugweg nog een tegengekomen.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:52:
[...]

Je kunt bij https://supercharge.info/data zoeken op solar roof (blauw icoon met trechter linksboven), dan krijg ik er 34 in Europa, geen enkele in Spanje (maar die data hoeft niet correct te zijn, Spanje lijkt me bij uitstek het land voor solar roofs).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific

[Afbeelding]
Knip

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 05-11-2024 21:08 . Reden: Onnodige, chargerende, opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 05-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Afgelopen woensdag en donderdag een mooie rit gemaakt van Trondheim naar Hamar en weer terug in een 2021 Model 3 LR met 18" wielen met custom caps.

Totaal 780 km, 127 kWh met 163 Wh/km bij tussen de -4 en 5 graden. Ik ging weg met 100% SOC.
Op de terugweg kreeg ik een mooie lichtshow voorgeschoteld! Dat ziet er op de camera altijd een stuk intenser uit dan in de werkelijkheid, maar doet niet af aan een bijzondere ervaring. Had helaas geen camerastatief bij me...

Wat licht betreft: ik had adaptive grootlicht aan, vooral ook vanwege het gevaar om een eland of ander wild tegen te komen. Ik kreeg 2 keer geïrriteerde tegenliggers. Op zich erg weinig, maar ik vond zelf een Tesla tegenligger ook wel erg fel ogen, maar andere merken ook...
Daarnaast had ik een ID3 achter me die dan weer extreem fel bij mij naar binnen scheen. Naja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLXJPlGYzTIKX7kd7eUX-_dumMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue86SCDwacdKFQbcKBsi1o3B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efZu3ya1udEqSOAYp88i0oWC8ro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NI6GlsOesTJ9k4cGYgZNqEv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MegJiHdB8UjMIj7XgS-OKjnyp5Q=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/D9DvaP1obkSFW8XwToFa3tPl.gif?f=fotoalbum_tile

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Menesis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:27:
Afgelopen woensdag en donderdag een mooie rit gemaakt van Trondheim naar Hamar en weer terug in m'n 2021 Model 3 LR met 18" wielen met custom caps.

Totaal 780 km, 127 kWh met 163 Wh/km bij tussen de -4 en 5 graden. Ik ging weg met 100% SOC.
Op de terugweg kreeg ik een mooie lichtshow voorgeschoteld! Dat ziet er op de camera altijd een stuk intenser uit, maar doet niet af aan een bijzondere ervaring. Had helaas geen camera statief bij me.

Wat lichten betreft, ik had adaptive grootlicht aan, vooral ook vanwege het gevaar om een eland of ander wild tegen te komen. Ik kreeg 2 keer geïrriteerde tegenliggers. Op zich erg weinig, maar ik vond zelf een Tesla tegenligger ook wel erg fel ogen, maar andere merken ook.
Daarnaast had ik een ID3 achter me die dan weer extreem fel bij mij naar binnen scheen. Naja.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Knap, dat lage verbuik, maar ja, echt snel kan je daar niet rijden. Ik vermoed dat je niet boven de 90 km/h bent geweest.

Ook heel mooie foto. Met een telefoon genomen, of toch met een grotere camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Tommie12 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:09:
[...]

Knap, dat lage verbuik, maar ja, echt snel kan je daar niet rijden. Ik vermoed dat je niet boven de 90 km/h bent geweest.

Ook heel mooie foto. Met een telefoon genomen, of toch met een grotere camera?
Ik denk dat ik gemiddeld 80 reed inderdaad dus dat scheelt een hoop.

En bedankt :) De foto was met een Sony A6300 genomen uit de hand, maar met de body leunend op het dak van de auto.
Zo zag het eruit met een iPhone 12pro.. ;)

Totale kosten waren trouwens 26 euro voor 91 kW verdeeld over 3 stops qua super chargen.
De SOC van 100% bij het wegrijden was nagenoeg gratis vanwege de huidige stroomprijzen hier.

edit: @Tommie12 oh haha ik zie nu je profile pic 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Menesis op 08-11-2024 19:56 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op vakantie nu. Een abbo bij Ionity genomen en soms werkt de app prima. Echter zeker de helft van de keren werkt de app niet fatsoenlijk. Laadpaal selecteren gaat nog wel, maar dan houdt het wel op. Vooral in Frankrijk. Laden activeren met bv de ANWB laadpas werkt dan altijd meteen. Maar ja, wel duurder. Ontvangst op de telefoon is meestal niet het issue.

Kortom ik moet op zoek naar een pas die ik aan mijn Ionity abbo kan koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:39:
Op vakantie nu. Een abbo bij Ionity genomen en soms werkt de app prima. Echter zeker de helft van de keren werkt de app niet fatsoenlijk. Laadpaal selecteren gaat nog wel, maar dan houdt het wel op. Vooral in Frankrijk. Laden activeren met bv de ANWB laadpas werkt dan altijd meteen. Maar ja, wel duurder. Ontvangst op de telefoon is meestal niet het issue.

Kortom ik moet op zoek naar een pas die ik aan mijn Ionity abbo kan koppelen.
Dat is hier toch al verschillende malen uitgebreid besproken, gewoon de Mobilze pas aanvragen en je kunt in Frankrijk voor 29ct laden bij Ionity. Afgelopen vakantie veel gebruikt, heerlijk, wat een verademing i.p.v. die Ionity app. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Had er wel wat over gelezen, maar niet verwacht dat de Ionity app zo slecht zou werken.

Maar idd voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:36
Nog even ter check: Ik kan in de Renault app later nog het intense abbo aanzetten toch? Ik wil de pas vast bestellen, maar ga pas in januari op vakantie naar Frankrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:46
Ik heb bijna 5 jaar een Model 3 (2019 LR) gereden en stap eind december over naar een Xpeng. Nu zit er bij mijn lease-abo (via werkgever) een Shell Recharge druppel bij - die gebruik ik zo nu en dan als ik niet thuis oplaad of bij een SuC. Dus heel weinig in mijn geval.
Ik ben verwend met de SuCs in het buitenland denk ik, want de afgelopen jaren diverse vakanties gedaan naar Italie enz en geen centje pijn gehad.

Dien ik naast mijn Shell Recharge druppel nog een andere pas aan te vragen denken jullie (prive), want werkt die pas wel gewoon overal in het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Fiorano schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:01:
Nog even ter check: Ik kan in de Renault app later nog het intense abbo aanzetten toch? Ik wil de pas vast bestellen, maar ga pas in januari op vakantie naar Frankrijk :)
Het activeren van het Intense abo staat los van het aanvragen van de pas. Blijft alleen nog de vraag hoe lang deze aanbieding voor Ionity nog blijft bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
-Muncky- schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:06:
Ik heb bijna 5 jaar een Model 3 (2019 LR) gereden en stap eind december over naar een Xpeng. Nu zit er bij mijn lease-abo (via werkgever) een Shell Recharge druppel bij - die gebruik ik zo nu en dan als ik niet thuis oplaad of bij een SuC. Dus heel weinig in mijn geval.
Ik ben verwend met de SuCs in het buitenland denk ik, want de afgelopen jaren diverse vakanties gedaan naar Italie enz en geen centje pijn gehad.

Dien ik naast mijn Shell Recharge druppel nog een andere pas aan te vragen denken jullie (prive), want werkt die pas wel gewoon overal in het buitenland?
Shell werkt heel breed, maar ik zou ook een account van Tesla houden. Voor de rest hangt het wat af van het land. In Zweden, Ierland en mogelijk Spanje kan je misschien nog een lokaal aanvaardde app installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:27

EDB

Aangezien de meeste Tesla laadpunten open staan voor iedereen kun je daar toch blijven laden met de Tesla app?
Als de prijs niet veel uitmaakt kun je ook de ANWB pas aanvragen, maar elk land heeft zijn eigen aanbieders die je met een app prima kunt gebruiken waardoor ook de prijs wat gunstiger uitvalt.
Als je aangeeft voor welke landen, zijn er hier vast tweakers die jou kunnen vertellen welke apps je dan het beste kunt gebruiken. Succes met de Xpeng.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayzman
  • Laatst online: 17-09 23:35

Rayzman

+31 Rayzman

Een Xpeng laad langzaam bij Tesla door compatibiliteit problemen met de 800v technologie, dus je kan beter ergens anders laden waar je wel 200+ kW haalt.

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:46
Rayzman schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:52:
Een Xpeng laad langzaam bij Tesla door compatibiliteit problemen met de 800v technologie, dus je kan beter ergens anders laden waar je wel 200+ kW haalt.
Ja, correct - daar ben ik van op de hoogte. Wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
-Muncky- schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ja, correct - daar ben ik van op de hoogte. Wel jammer.
Maar blijft handig in geval van nood, en als je ondertussen wat gaat eten zal volladen in 45 min je niet echt slecht uit komen, als het al zo lang duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier ook hoor, CERN (Genève), Mont Saint Michel, Salzburg, Hintertux, Jönköping, Praag. Allemaal prima te doen in 1 dag. Mensen zijn vaak te bang

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Ik heb een Plugsurfing pas er naast, die werkt bijna overal, niet altijd de goedkoopste (maar ook niet de duurste in mijn ervaring). En daarnaast de Tesla app houden natuurlijk :9

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Mijn mening is dat als het niet uitmaakt waar je laad, grotere afstand makkelijk haalbaarder zijn. Als je echter afhankelijk bent (wil zijn) van een bepaalde CPO wordt het wel wat meer plannen.

In Frankrijk kun je minstens bij elk tankstation langs de autoweg wel laden. Soms ook bij de andere p plaatsen. Zorg wel voor een pas, want apps werken zeker niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
janne_nl schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:48:
Had er wel wat over gelezen, maar niet verwacht dat de Ionity app zo slecht zou werken.

Maar idd voor de volgende keer.
Waar in Frankrijk werkt het niet als ik vragen mag? Ik heb heel de oostkant van Frankrijk al een paar keer op en neer gereden en (vrijwel) overal bij Ionity geladen. Probleemloos met de app :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
In dit geval vooral aan de west kant onder Parijs.

Al een keer als een malle de stekker in de auto gedrukt gedurende een minuut (tip op de helppagina van Ionity), maar zonder resultaat. Met de druppel van de ANWB lukte het steeds direct.

Grappige (nou ja) andere auto's wisselden ook van paal, met wisselend succes. Waarbij de auto soms meer succes had aan een bepaalde paal dan een andere.

Morgen vanuit Meaux richting Reims, een kijken of het daar beter gaat. Ik bedoel een minuut wachten is toch ook niet echt ongeduldig?

[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 11-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De afgelopen weken ben ik weer met de Classic Ioniq naar de Costa Blanca (Calpe) geweest, en de reis ging via Luxemburg en Lyon via de tolweg en is weer prima verlopen. Hoofdzakelijk geladen bij Ionity met de Mobilize laadpas met abo, en i.t.t. de app ging dat deze keer probleemloos en scheelde mij veel tijd.

Enige uitzonderingen op het laden bij Ionity waren op de heenreis de Tesla SuC's in Urmond, L'Aldea en Castellon de la Plana en Zunder in Valencia. En op de terugweg waren dat BP Pulse in Xeraco, Total in Narbonne Vinassan en Fastned in Aire de Saint Ambreuil en de Meiberg.

Door het Mobilize Intense abo was ik voor de totale reis van 4100km niet meer dan €180 kwijt aan laadkosten incl. abo voor de 452kWh wat neerkomt op 4,4ct/km en een verbruik van 110Wh/km. Het uiteindelijke verbruik is wel iets hoger omdat het volladen bij aankomst en terugkomst er nog bij moeten, maar zal een 115Wh/km zijn.

Negatief op de terugreis was het laden bij Tesla in Arlon, althans dat was de bedoeling omdat de Ionity laders in Messancy allemaal bezet waren. Dus ik reed vandaar gelijk door naar de Tesla SuC's in Arlon want dat lag toch op de route. Echter daar is men op dit moment aan het werk en is het een puinhoop. De laders zijn afgedekt of de nummers ontbreken er, en daar waar er wel een nummer op staat doen ze het niet met de app (bij mij althans). Na verschillende pogingen heb ik het opgegeven en ben weer teruggereden naar Ionity Messancy die nu wel vrij waren.

Een ander minpunt, omdat ik door de overstroming bij Valencia niet kon laden bij Torrent, wilde ik laden bij BP Pulse in Xeraco. Eerder had ik al gezien dat er maar 1/2 beschikbaar was maar bij vertrek waren het weer 2/2, echter bij het laden ging die toch weer in storing maar gelukkig deed nummer twee het wel. Dit zijn dus van die laadlocaties die wat mij betreft niet echt betrouwbaar zijn. En zo zijn er nog meerdere locaties langs de AP7, zoals bij Benicarlo en La Plana bij Castellon. Er staan op die route meerdere laders maar of ze het doen moet je maar afwachten. Het is wachten tot de geplande Ionity locaties operationeel zijn. Hopelijk op mijn volgende reis. :)

Pagina: 1 ... 90 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.