Ik vraag het mij toch ten zeerste af. Je ziet nu ook in Noorwegen dat verschillende tankstations volledig zijn omgebouwd naar laadstations.Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:23:
[...]
Het tegenovergestelde zal gaan gebeuren. Laadfiles zullen gemeengoed worden in vakantielanden. AC-laden op bestemming is nu vaak al een behoorlijke uitdaging. Het aandeel brandstofwagens zal nog zeker 20 jaar zodanig zijn dat benzine verkopen nog rendabel genoeg is. Ik snap het wensdenken van de ev rijder, maar de werkelijkheid zal anders zijn.
Daarnaast hoeven we niet denigrerend te doen met krachttermen als `fossielen`.
De mensen die het eerste over stappen naar elektrisch zijn zakelijke rijders, die rijden gemiddeld meer kilometers en zijn makkelijker in het tanken langs de snelweg. De transitie met vrachtwagens is ook al op gang aan het komen. Als die twee groepen grotendeels over zijn op elektrisch, wie tankt er dan nog langs de snelwegen? En aangezien tankstations worden vergund per 15 jaar zal al ruim voordat de laatste auto daar wil tanken de tankstation eigenaar niet meer bereid zijn te bieden op een vergunning. Je gaat immers niet vastleggen dat je 15 jaar lang benzine blijft verkopen als je denkt nog slechts 5 jaar dat winstgevend te kunnen doen.
En in de steden waar de ruimte beperkt is verwacht ik dat tankstations op een gegeven moment meer geld kunnen verdienen door die ruimte te gebruiken voor wat laadpalen, dan voor benzinepompen.
En dan is het net domino’s. Hoe meer tankstations verdwijnen of veranderen in laadstations, hoe moeilijker het wordt om te blijven rijden met een benzine auto en hoe onaantrekkelijker het is om nog een tankstation te hebben.
Wat je over 20 of 30 jaar overhoudt is een beetje het idee wat je nu hebt met waterstofstations. Ze zijn er en je kunt er tanken, maar je moet wat meer zoeken naar waar het kan. Het zal dan denk ik grotendeels onbemand zijn in het buitengebied. En de mensen die er tanken hebben vooral oldtimers en andere bijzondere auto’s die ze vrijwel alleen nog gebruiken voor zondagsritjes. Of het zijn de vastgeroeste benzinerijders die nog liever 20km omrijden, de steden niet meer in kunnen en de hogere kosten accepteren, dan dat ze overstappen naar een elektrische auto.