Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Foutje bedankt

[ Voor 99% gewijzigd door Dani86 op 26-10-2024 23:04 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dani86 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:59:
Voor de zaak vorig weekend naar Parijs geweest voor een beurs.

Model Y RWD, BYD blade battery.

Met 100% uit Utrecht vertrokken om 19:00 vrijdagavond. Het was zo'n 15 graden en weinig wind.
De route al gepland met ABRP. Zowel de auto als ABRP gaven de SuC in Lille aan en zou met 15% aankomen.

Geen enkele opstopping in België, wat ik eens verfrissend vond. Moet zeggen dat de laadinfrastructuur in Vlaanderen echt vertrouwen geeft. 0 charging anxiety.

Aangekomen bij de SuC Lille Lesquin, was het er superdruk en de 1e stall wilde niet starten. Het is een V2 SuC en dan deel je dus met meerdere auto's het vermogen.
Wegwezen dus. Ben doorgereden naar Noyelles Godault bij een Centre Commercial. Deze is wel een stukje v/d snelweg af. Daar aangekomen was er helemaal niemand. Mijn collega gebeld die achter me reed met een Model Y AWD LR met de tip van flip om door te rijden. Even op hem gewacht en de auto was met 25 minuten oid al bijna op 100%. Dan maar wachten tot 100%. Was niet nodig maar toch.

Doorgereden naar ons Hotel in Compiègne en kwamen daar om 23:10 aan (lekker doorpompen op de peage O-) )

Kwam aan met 38%. De volgende ochtend ontbijt en daar waren 4 150KW Alpitronic laders van Electra. Volgooien dus. De auto opgeladen tot 100%. Daarna rustig naar Parijs, daar 2 dagen rondgereden o.a. naar het 18e kwartier (wat een chaos). In Parijs stikt het van de Teslas trouwens.

Terugweg zondagmiddag om 13:20 vertrokken uit Parijs met zo'n 48%. Het was droog en grauw en het waaide hard, uit het zuiden. Flinke tailwind dus.

Eerste laadstop was de nieuwe V4 in Roye. Dit is een fijne locatie met veel stalls, wat restaurants en zo'n BK lounge die je steeds meer ziet. Hier hoefde ik maar 7 minuten te laden. Handmatig had ik Neuville en Ferrain bij het grote shopping center vlakbij de Belgische grens ingesteld. Ik wilde niet naar Lille of Kortrijk (ik mijn inmiddels V2 SuCs). Hier heb ik 16 minuten geladen om thuis te komen in Utrecht met 3%. Was rond 17:50 thuis.

De hele trip was net geen 1000KM. Gemiddeld verbruik was zo'n 174 wh/km.

Onze Noors-Thaise vriend zou deze route ns moeten rijden :P

Al met al bewijst dit weer voor mij dat je met de RWD prima lange trips kan doen. De BYD blade battery heeft een extreem goede laadcurve. De snellaadinfra in Frankrijk is supergoed. Iedere supermarkt heeft wel een snellader. AC laden is in Parijs ook wel aanwezig maar geen gebruik van gemaakt. Zorgeloos rijden.
Waarom laad je snel tot 100%, dan degenereer je toch de batterij onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Azqi schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:16:
[...]

Waarom laad je snel tot 100%, dan degenereer je toch de batterij onnodig?
Het is LFP, Tesla geeft aan dat je minimaal 1x per week naar 100% moet laden. + hij heeft een buffertje en kan het prima hebben ;)

Na 16dkm heb ik 0% degradatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Dani86 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:18:
[...]

Het is LFP, Tesla geeft aan dat je minimaal 1x per week naar 100% moet laden. + hij heeft een buffertje en kan het prima hebben ;)

Na 16dkm heb ik 0% degradatie
Ik raad jouw aan deze YouTube video eens te gaan kijken: de enige reden dat Tesla aanraadt om met enige regelmaat tot 100% op te laden, is omdat de BMS bij LPF op een gegeven niet meer goed weet hoe vol of leeg het accupakket daadwerkelijk is. Dat is bij NMC dus niet.

Tot 100% laden is voor LPF is dus echt niet minder schadelijk, dan bij NMC. Het is puur voor het balanceren van het accupakket, dan weet de BMS weer het correcte percentage. En kan het van 100% naar --% tellen, aan de hand van het energieverbruik. In zekere zin gelden voor LPF dezelfde ongeschreven regels als NMC: als ik het goed begrepen heb, kun je er zelfs op de lange termijn profijt van hebben wanneer je het rijbereik niet nodig hebt: het accupakket slechts tot max 60% opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 21:37
Laad dan met AC naar 100%, en hou het bij DC beperkt tot 80-90%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Bij DC wordt het vermogen beperkt tegen 100%, bij AC ook. Recent een keer meegekeken op de meter, ook bij AC loopt het vermogen uiteindelijk terug naar iets van 2kW voordat de auto helemaal vol is.

Het ding is toch meer dat altijd tot 100% volladen niet noodzakelijk goed is voor de accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
janne_nl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:43:
Bij DC wordt het vermogen beperkt tegen 100%, bij AC ook. Recent een keer meegekeken op de meter, ook bij AC loopt het vermogen uiteindelijk terug naar iets van 2kW voordat de auto helemaal vol is.

Het ding is toch meer dat altijd tot 100% volladen niet noodzakelijk goed is voor de accu?
Bij mijn e-Niro blijft het vermogen aan een AC-lader tot aan de 100% hetzelfde.
V.w.b. die 100% zijn twee zaken van belang: snel laden tot 100% is schadelijk (vandaar dat de meeste auto's het laadvermogen beperken bij hogere SOC's) en langdurig op 100% zitten is schadelijk. Dus langzaam tot 100% laden en meteen gaan rijden is optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
multikoe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:57:
[...]
Dus langzaam tot 100% laden en meteen gaan rijden is optimaal.
Die obsessie heb ik op vakantie bewust losgelaten: want als ik dat bij het hotel doe, dan is de laadpaal natuurlijk bezet zodra ik om 22 uur avonds de laadsessie wil starten. Zo doe ik dat namelijk wel thuis aan de publieke laadpaal, alleen dan zet ik mijn auto wel al op de plaats neer die niet specifiek toegewezen is voor het opladen voor EV's.

Ik heb ook gewoon de avond ervoor de auto al naar 100% opgeladen aan een normale type 2 lader, omdat die laadpaal alleen van 7:40 tot 20 uur beschikbaar was. Toen ik de auto ging ophalen bij de laadpaal, zag ik hoe ontzettend traag die laatste kWh geladen werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
[...]

V.w.b. die 100% zijn twee zaken van belang: snel laden tot 100% is schadelijk (vandaar dat de meeste auto's het laadvermogen beperken bij hogere SOC's) en langdurig op 100% zitten is schadelijk. Dus langzaam tot 100% laden en meteen gaan rijden is optimaal.
Vreemd dat de mijne dat dan anders doet. Hoe heb je dat gecontroleerd? Omlaag gaan was weliswaar iets van de laatste procent of zo, maar toch.

Edit: of is jouw e-Niro een 1 fase lader en werkt dat daarbij wellicht anders.

[ Voor 6% gewijzigd door janne_nl op 27-10-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:47
MathiasMetzger schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Ik raad jouw aan deze YouTube video eens te gaan kijken: de enige reden dat Tesla aanraadt om met enige regelmaat tot 100% op te laden, is omdat de BMS bij LPF op een gegeven niet meer goed weet hoe vol of leeg het accupakket daadwerkelijk is. Dat is bij NMC dus niet.

[YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!]

Tot 100% laden is voor LPF is dus echt niet minder schadelijk, dan bij NMC. Het is puur voor het balanceren van het accupakket, dan weet de BMS weer het correcte percentage. En kan het van 100% naar --% tellen, aan de hand van het energieverbruik. In zekere zin gelden voor LPF dezelfde ongeschreven regels als NMC: als ik het goed begrepen heb, kun je er zelfs op de lange termijn profijt van hebben wanneer je het rijbereik niet nodig hebt: het accupakket slechts tot max 60% opladen.
Zowel NMC als LFP degraderen meer wanneer de batterij langere tijd aan hoge SoC blijft (dat heb je zelf in de hand) - en bij het snelladen bij hoge SoC (de meeste BMSen beschermen de batterij hier redelijk goed tegen door het laadvermogen te beperken in functie van SoC en temperatuur).

Wel heeft een LFP batterij een veel langere verwachte levensduur, uitgedrukt in cycles. Je krijgt een LFP batterij dus nauwelijks « op », ook niet bij slechte laadpraktijken. Niettemin blijft het nuttig om de degradatie te vertragen zodat je langer van een hogere range kan genieten.

Als je je batterij stuk wil moet je ze helemaal leeg rijden en een paar maanden laten staan: « succes » gegarandeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 27-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
jeroenkb schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:07:
@MathiasMetzger

Respect voor de tijd die je in je verhalen stopt, maar ik vind ze ondertussen buiten de scope van dit onderwerp vallen.

Het is geen 'gedetailleerd dagboek van Mathias op vakantie' topic.

Gereden km's, geladen kWh, range, problemen waar je tegen aan loopt met je EV.
Liever niet dat je dochter en vrouw niet van vroeg opstaan houden. Besteed al die schrijf tijd liever aan je gezin
Helemaal niet. Ik vind ze juist als een van de weinige relevant voor het onderwerp van dit draadje. Iets meer gedetailleerde informatie zou mijns inziens leuk zijn. Dan kun je het ook met een e-golf op dezelfde manier doen. Er zijn best veel mensen hier met een elektrische auto niet niet eenvoudig kunnen snelladen.

En als je dat wel kunt, heb je hier nauwelijks wat te zoeken, want dat gaat tegenwoordig vrij probleemloos, zelfs als je op de prijs let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Helemaal niet. Ik vind ze juist als een van de weinige relevant voor het onderwerp van dit draadje. Iets meer gedetailleerde informatie zou mijns inziens leuk zijn. Dan kun je het ook met een e-golf op dezelfde manier doen. Er zijn best veel mensen hier met een elektrische auto niet niet eenvoudig kunnen snelladen.

En als je dat wel kunt, heb je hier nauwelijks wat te zoeken, want dat gaat tegenwoordig vrij probleemloos, zelfs als je op de prijs let.
Vindt jij het relevant in het kader van reizen met een EV dat zijn vrouw niet van vroeg opstaan houdt, hij weet wat goede schnitzels zijn etc?

Je kunt die lappen tekst met 75 procent inkorten en dan heb je nog alle relevante informatie over over zijn ervaringen met zijn EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DDDikkiedik schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Helemaal niet. Ik vind ze juist als een van de weinige relevant voor het onderwerp van dit draadje. Iets meer gedetailleerde informatie zou mijns inziens leuk zijn.
Wat voor gedetailleerde informatie zou je dan nog willen hebben? Want ik heb wel bewust informatie verzameld, o.a met Leafspy. Maar ik ben dus niet van de grafiekjes en dergelijke: wat ook wel saai geweest was want overal heb ik € 0,29 per kWh betaald, behalve in Oostenrijk iets minder. Namelijk € 0,19 per kWh.

En ik beschouw bijzaken als onderdeel van de reis, want je bent immers niet alleen op reis. Dat heeft voor mij een grote invloed gehad op de gehele reis, want ik had iedere dag gewoon om klokslag om 8 uur willen vertrekken. Dus om 7 uur aan het ontbijt!

De meeste verhalen die ik hier lees, dat lijken wel sprookjes: persoonlijk kan ik niet geloven, dat de medereizigers het zo geweldig vinden die lange reizen met een EV. Want als blijkt dat de snellader bezet is, of kapot? Dan moet je weer een andere gaan zoeken. Dat vinden medereizigers ook nooit zo leuk, want dat kost weer tijd. Tijdens mijn reis geen enkele kapotte lader tegen gekomen, want ik heb dat extra goed gecontroleerd.

Misschien kan ik die details nog delen? Wat wil je nog weten? Ik heb bewust wel bepaalde informatie weggelaten: ook heb ik niet iedere keer de ODB2 dongle aangesloten, dat heb ik enkel gedaan toen ik met 60% 149km's grotendeels over de Autobahn ging afleggen. Achteraf gezien bleek dit nergens voor nodig, want ik had nog ruim 30km over tot 5% RAW SoC.

Of begrijp ik je bericht verkeerd? Want ik ben nog steeds vermoeid van deze lange reis, terwijl ik overmorgen weer moet werken _O- Maar mocht ik met een volgende EV de reis op deze manier doen, dan komt er geen reisverslag meer. Want als je EV met drie fase kan laden i.p.v. een fase, dan is het eigenlijk niet zo spannend meer. CCS snelladers zijn ja ook in overvloed aanwezig: moet het goedkoop? Dan kun je terecht bij Aldi Süd of Tesla Superchargers, maar met een CHAdeMO aansluiting is dat een heel ander verhaal.

Voor mij was het risico natuurlijk ook, dat de bewust uitgekozen 22kW AC laders in werkelijkheid met maar 3.3kW of 4.5kW hadden geladen. Gelukkig bleken alle 22kW AC laadpalen, ook daadwerkelijk de hoogste haalbare AC laadsnelheid van 6.6kW te geven. Dat was in Oostenrijk zelf wel anders: hij stond wel als 22kW in de app, alleen ik weet zeker dat het sneller ging dan 3.3kW.
jeroenkb schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
Je kunt die lappen tekst met 75 procent inkorten en dan heb je nog alle relevante informatie over over zijn ervaringen met zijn EV
Of je leest het gewoon niet? Voor de leesbaarheid heb ik het immers al in stukken ingedeeld. Je bent niet verplicht het te lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-10-2024 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

MathiasMetzger schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

[YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!]

Dit filmpje heb ik enige tijd geleden gekeken, en ben me er wel bewust van. Met dit soort trips heb ik de range nodig en pers ik toch zoveel mogelijk uit het pakket. Thuis laad ik AC meestal tot 90% en 1x per week tot 100%, zeker als ik de range nodig heb de volgende ochtend. Bij langere trips in Nederland voor de zaak laad ik indien nodig AC wat bij, want 8 vd 10 van mijn klanten hebben laadpalen op de parkeerplekken. Dan prik ik er in 1,5 uur tijd toch wel zo'n 14 KWh bij.

Ook laat ik hem zelden onder de 25% komen.

Wat ik al zei, na 15dkm 0% degradatie. Ik had eerst Tessie verkeerd geinterpreteerd. De BYD heeft 55KWh, de CATL 58.

Maar goed we gaan nu offtopic vwb ervaringen met langere trips in Europa en dit was mijn meest recente.

[ Voor 5% gewijzigd door Dani86 op 27-10-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Vreemd dat de mijne dat dan anders doet. Hoe heb je dat gecontroleerd? Omlaag gaan was weliswaar iets van de laatste procent of zo, maar toch.

Edit: of is jouw e-Niro een 1 fase lader en werkt dat daarbij wellicht anders.
Ik heb je even een DM gestuurd, de mods grijpen waarschijnlijk in omdat dit weinig meer te maken heeft met lange reizen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
jeroenkb schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Vindt jij het relevant in het kader van reizen met een EV dat zijn vrouw niet van vroeg opstaan houdt, hij weet wat goede schnitzels zijn etc?

Ik vind dat wel relevant. Dat zijn zaken waar we allemaal tegenaan lopen. Het kan allemaal prima gepland zijn, maar de rest van de passagiers moet hier wel in meegaan. Dus graag dit soort verslagen, zeer interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
MathiasMetzger schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:59:
Een lange reis zonder snelladen - deel 2 - dag 1
…….

Wij hebben een bepaald vakantiebudget: zeg maar ongeveer € 1000 voor een weekje, inclusief de overnachtingen op de heen en terugreis. En dan kom je in-principe in drie sterren hotels terecht, waarvan de meeste dus geen mogelijkheid hebben om op te laden.
……..
Ik weet niet of het een trend wordt, maar bij nieuwe Ibis hotels in Frankrijk langs de autowegen worden behoorlijke aantallen laders geplaatst. Zo verbleef ik afgelopen zomer bij het *** Ibis hotel in Bourgoin Jaillieu, handige stop onderweg naar de Provence en de Côte d’Azur. Hier waren 8 laadplekken, pal naast de entree. Waarvan er overigens 3 werden geblokkeerd door ICE. Onze EV was die nacht de enige aan de lader…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3euaZEi0RVYlhJHc2ADad_W3zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dUsx01RqTcChIEvaG30RooF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:54:
[...]
Ik weet niet of het een trend wordt, maar bij nieuwe Ibis hotels in Frankrijk langs de autowegen worden behoorlijke aantallen laders geplaatst.
Ik heb het al een tijdje geleden eens gezegd: het is gewoon hartstikke logisch dat voorzieningen en laadpalen elkaar gaan vinden. Het is voor hotels ondertussen een heel belangrijk gegeven geworden: als je laadpalen hebt, krijg je klanten. Hetzelfde gaat gelden voor andere vakantieadressen.
Andersom geldt dat ook: het is voor aanbieders van voorzieningen (toiletten, koffie, eten, speeltuin, rustplekken) hartstikke logisch om je te vestigen bij laad-pleinen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Overigens zag ik hier een reactie van een truck die aan een ionity paal stond. Zelf ga ik met een vouwwagen op vakantie en het zou mooi zijn als er iets meer rekening gehouden kan worden met sleurhutten. De nieuwe V4 supercharger bij Roye heeft 1 stall die gereserveerd is voor aanhangers. Beter dan niks denk ik dan maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r45BbmUSKWAM_sLsB6pN0ivI1Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8ktUu5ZanIjiPwNA1DOY8Id.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:08
Dat laatste zag ik laatst in Frankrijk dan weer een beetje fout gaan. Daar hadden ze wel speciale parkeerplekken, in dit geval voor invaliden, maar dat waren ook meteen de enige plekken met ChaDeMo (waren laders met zowel CCS als ChaDeMo terwijl alle andere landers alleen CCs hadden). Dus als je dan met een auto met ChaDeMo lader komt moet je op een invalide parkeerplaats staan. Blijkt dan toch dat hoewel ze rekening proberen te houden met specifieke doelgroepen ze het nog niet in alle gevallen goed doordacht hebben. (Was bij TotalEnergies op Aire de Macon la Salle).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Myquandro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:23:
Dat laatste zag ik laatst in Frankrijk dan weer een beetje fout gaan. Daar hadden ze wel speciale parkeerplekken, in dit geval voor invaliden, maar dat waren ook meteen de enige plekken met ChaDeMo (waren laders met zowel CCS als ChaDeMo terwijl alle andere landers alleen CCs hadden). Dus als je dan met een auto met ChaDeMo lader komt moet je op een invalide parkeerplaats staan. Blijkt dan toch dat hoewel ze rekening proberen te houden met specifieke doelgroepen ze het nog niet in alle gevallen goed doordacht hebben. (Was bij TotalEnergies op Aire de Macon la Salle).
Ik vraag mij af of die triple laders wel echt voor mindervalide personen zijn want waarom zou zo iemand maar met 50kW genoegen moeten nemen of niet sneller willen laden. Ik heb eigenlijk het idee dat ze met dat bord EV's bedoelen die minder snel kunnen laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Als mindervalide kun je daar ook parkeren en dan gewoon met 150kW laden zoals bij alle andere palen. En ik denk dat het echt voor mindervaliden is, het zijn de laadpalen het dichtste bij de faciliteiten, ze waren iets breder en kleurgebruik op het asfalt en de borden lieten geen twijfel dat het voor mindervaliden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Dani86 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:08:
Overigens zag ik hier een reactie van een truck die aan een ionity paal stond. Zelf ga ik met een vouwwagen op vakantie en het zou mooi zijn als er iets meer rekening gehouden kan worden met sleurhutten. De nieuwe V4 supercharger bij Roye heeft 1 stall die gereserveerd is voor aanhangers. Beter dan niks denk ik dan maar

[Afbeelding]
Alle sympathie dat je met een EV een sleurhut trekt.

Een kartonnen doos van een paar vierkante meter door de helft van Europa sleuren om er in te wonen op vakantie, dat vind ik dan weer absurd gezien de veel comfortabeler, en alles bij elkaar genomen zelfs goedkopere, ruim voorhanden zijnde alternatieven.

Maar goed, volksgebruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:06
multikoe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:59:
[...]
Het is voor hotels ondertussen een heel belangrijk gegeven geworden: als je laadpalen hebt, krijg je klanten. Hetzelfde gaat gelden voor andere vakantieadressen.
Voor die <5% van het Europese wagenpark? Dat is denk ik meer iets voor over een jaar of 20. Op dit moment kun je als hotel nog beter een lpg pomp neerzetten, daar rijden meer van je klanten in dan in een EV (helaas).

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 27-10-2024 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

JTHZZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

Voor die <5% van het Europese wagenpark? Dat is denk ik meer iets voor over een jaar of 20. Op dit moment kun je als hotel nog beter een lpg pomp neerzetten, daar rijden meer van je klanten in dan in een EV (helaas).
Dat is niet het sommetje, dat je moet maken. Gaat om percentage van wagenpark dat EV rijdt EN autovakanties heeft. Dat is geheid hoger dan 5% als totaal van hotelgangers.

Daarnaast kan je je afvragen of de EV rijders niet gemiddeld kapitaalkrachtiger zijn, dan de gemiddelde brandstofrijder, die dit soort hotels bezoekt. Dat je daarmee in potentie een hogere besteding per gast kan realiseren.

Dus ik deel de mening van @multikoe .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
multikoe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Ik heb het al een tijdje geleden eens gezegd: het is gewoon hartstikke logisch dat voorzieningen en laadpalen elkaar gaan vinden. Het is voor hotels ondertussen een heel belangrijk gegeven geworden: als je laadpalen hebt, krijg je klanten. Hetzelfde gaat gelden voor andere vakantieadressen.
Andersom geldt dat ook: het is voor aanbieders van voorzieningen (toiletten, koffie, eten, speeltuin, rustplekken) hartstikke logisch om je te vestigen bij laad-pleinen.
Maja in Oostenrijk dus niet hoor: die klanten komen echt wel hoor, of er nou laadpalen zijn of niet. Wanneer ik specifiek alleen hotels zou boeken die een laadpaal hebben, dan kom ik mijn vakantiebudget wel te verdubbelen. Want ik heb gemerkt dat in Oostenrijk vooral de duurdere hotels in laadpalen investeren.

De drie sterren hotels waar ik meestal dan naartoe zou gaan? Die hebben vrijwel nooit een laadpaal en geef ze eens ongelijk? Hun clientèle bestaat uit gasten die bijna allemaal gewoon nog een benzineauto rijden. Dus ze gaan echt niet voor die ene gast investeren in EV lader. Dan verwijzen ze die gast wel naar de publieke laadpaal.

Om een overnachtingshotel voor de doorreis te vinden met EV lader, ook dat is knap lastig: ze moeten eigenlijk meer dan een lader hebben, want als je jij bijvoorbeeld om 16 uur aankomt. En ik kom pas aan om 19 uur, dan kan ik alsnog niet laden. Want dan hangt jouw EV allang aan de laadpaal, totdat je de volgende morgen uitcheckt.

Dus ik had voor op de doorreis bewust een hotel uitgekozen die dus twee EV laders had: want bij andere hotels las ik al in reviews, dat men dus niet kon laden. Aangezien het hotel slechts een laadpaal had en die al bezet was, tot de volgende ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:00

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Scientific schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Een kartonnen doos van een paar vierkante meter door de helft van Europa sleuren om er in te wonen op vakantie, dat vind ik dan weer absurd gezien de veel comfortabeler, en alles bij elkaar genomen zelfs goedkopere, ruim voorhanden zijnde alternatieven.

Mag je toch eens uitleggen waarom dat absurd vindt. Zie de uitleg over dat woord: volkomen onlogisch en gek Voorbeelden: 'een absurde situatie' , 'absurde humor' Synoniemen: belachelijk bespottelijk lachwekkend. Ik vind dat namelijk niet; mooie kampeerplekken, ik heb mijn eigen spullen bij me zoals het door mij erg gewaardeerde bed in de caravan. Overigens ga ik niet door half europa. Hooguit 1/5 de. Dit omdat ik 5 a 600 km reizen met een caravan genoeg vind en dan uitstekende kampeerplekken tegenkom.
Ik houd echter minder van hotels en huisjes ( zou eigenlijk liever in een tent bivakkeren maar dat kan fysiek niet meer). Wanneer mensen die keuze maken vind ik dat overigens niet absurd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor mij heeft een hotel met laadfaciliteit geen enkele aantrekkingskracht, want het is vaak bijzaak voor het hotel en je bent nooit zeker of je er daadwerkelijk wel kunt laden als jij er arriveert. Mijn overnachtingshotel in Frankrijk anderhalve week terug heeft vier laders maar er staat op de site geen enkele vermelding dat ze die hebben en wat het kost. Ik pak liever 10km voor het hotel een snellader waarvan ik weet dat ze het doen en wat het kost en die 20min die het laden kost heb ik daar graag voor over. Het uitzoeken en vragen in het hotel hoe hun laders werken kost ook tijd en als je pech hebt is de kWh prijs ook nog hoger.

Wat wel ideaal is dat is een hotel met een publieke snellaadaanbieder naast de deur zoals je in Frankrijk vaak ziet met een Ionity of Tesla. Ik wil als EV-rijder er gewoon 100% zeker van zijn dat ik er kan laden en niet als ik daar leeg aankom ik niet kan laden en alsnog allerlei toeren moet uithalen om elders een lader te vinden. Daar zit ik na een dag rijden echt niet op te wachten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JTHZZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

"Men" is het er toch over eens dat EV's vooral zakelijk gebruikt worden? En die zijn nogal vaak onderweg. Niet iedereen maakt alleen voor vakantie lange reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Scientific schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Nu sleur ik een vouwwagen en dat valt hartstikke mee ;)

224 wh/km bij 110Km/h

En tsja ik vind het leuk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
PeterZ(on) schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:18:
Voor mij heeft een hotel met laadfaciliteit geen enkele aantrekkingskracht, want het is vaak bijzaak voor het hotel en je bent nooit zeker of je er daadwerkelijk wel kunt laden als jij er arriveert.
Eens. Om die reden heb ik op weg naar Italie ook overnacht bij een leuke chambre'd'hote van twee nederlanders. Ervoor even goed doorladen en uiteindelijk met meer dan 90% daar aangekomen.
(er was wel een noodfaciliteit om op 220v te kunnen laden, maar dat was niet nodig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
MathiasMetzger schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Wat voor gedetailleerde informatie zou je dan nog willen hebben? Want ik heb wel bewust informatie verzameld, o.a met Leafspy. Maar ik ben dus niet van de grafiekjes en dergelijke: wat ook wel saai geweest was want overal heb ik € 0,29 per kWh betaald, behalve in Oostenrijk iets minder. Namelijk € 0,19 per kWh.

En ik beschouw bijzaken als onderdeel van de reis, want je bent immers niet alleen op reis. Dat heeft voor mij een grote invloed gehad op de gehele reis, want ik had iedere dag gewoon om klokslag om 8 uur willen vertrekken. Dus om 7 uur aan het ontbijt!

De meeste verhalen die ik hier lees, dat lijken wel sprookjes: persoonlijk kan ik niet geloven, dat de medereizigers het zo geweldig vinden die lange reizen met een EV. Want als blijkt dat de snellader bezet is, of kapot? Dan moet je weer een andere gaan zoeken. Dat vinden medereizigers ook nooit zo leuk, want dat kost weer tijd. Tijdens mijn reis geen enkele kapotte lader tegen gekomen, want ik heb dat extra goed gecontroleerd.

Misschien kan ik die details nog delen? Wat wil je nog weten? Ik heb bewust wel bepaalde informatie weggelaten: ook heb ik niet iedere keer de ODB2 dongle aangesloten, dat heb ik enkel gedaan toen ik met 60% 149km's grotendeels over de Autobahn ging afleggen. Achteraf gezien bleek dit nergens voor nodig, want ik had nog ruim 30km over tot 5% RAW SoC.

Of begrijp ik je bericht verkeerd? Want ik ben nog steeds vermoeid van deze lange reis, terwijl ik overmorgen weer moet werken _O- Maar mocht ik met een volgende EV de reis op deze manier doen, dan komt er geen reisverslag meer. Want als je EV met drie fase kan laden i.p.v. een fase, dan is het eigenlijk niet zo spannend meer. CCS snelladers zijn ja ook in overvloed aanwezig: moet het goedkoop? Dan kun je terecht bij Aldi Süd of Tesla Superchargers, maar met een CHAdeMO aansluiting is dat een heel ander verhaal.

Voor mij was het risico natuurlijk ook, dat de bewust uitgekozen 22kW AC laders in werkelijkheid met maar 3.3kW of 4.5kW hadden geladen. Gelukkig bleken alle 22kW AC laadpalen, ook daadwerkelijk de hoogste haalbare AC laadsnelheid van 6.6kW te geven. Dat was in Oostenrijk zelf wel anders: hij stond wel als 22kW in de app, alleen ik weet zeker dat het sneller ging dan 3.3kW.

[...]

Of je leest het gewoon niet? Voor de leesbaarheid heb ik het immers al in stukken ingedeeld. Je bent niet verplicht het te lezen.
Wat ik het liefst zou willen weten is: naam en bereikbaarheidsgegevens oplader, concreet voorstel voor een activiteit, met een recensie daarvan en linkjes. Zodat je gewoon zelf dezelfde route kunt afleggen. Zo heb ik ooit in Koningswinter aan het water gegeten in een Weinstube. Uitzicht op de rivier. Snelle 22Kw lader op het parkeerterrein er direct naast, en heerlijk eten. En een kasteel in de buurt, waar we met twee stepjes zo even heen gingen. Dat zou ik zo weer doen, als ik op vakantie ga.

Kortkom, een soort reisgids voor langzaam en ontspannen reizen met de Ev. Dat zou ik heel leuk vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:18:
Voor mij heeft een hotel met laadfaciliteit geen enkele aantrekkingskracht, want het is vaak bijzaak voor het hotel en je bent nooit zeker of je er daadwerkelijk wel kunt laden als jij er arriveert. Mijn overnachtingshotel in Frankrijk anderhalve week terug heeft vier laders maar er staat op de site geen enkele vermelding dat ze die hebben en wat het kost. Ik pak liever 10km voor het hotel een snellader waarvan ik weet dat ze het doen en wat het kost en die 20min die het laden kost heb ik daar graag voor over. Het uitzoeken en vragen in het hotel hoe hun laders werken kost ook tijd en als je pech hebt is de kWh prijs ook nog hoger.

Wat wel ideaal is dat is een hotel met een publieke snellaadaanbieder naast de deur zoals je in Frankrijk vaak ziet met een Ionity of Tesla. Ik wil als EV-rijder er gewoon 100% zeker van zijn dat ik er kan laden en niet als ik daar leeg aankom ik niet kan laden en alsnog allerlei toeren moet uithalen om elders een lader te vinden. Daar zit ik na een dag rijden echt niet op te wachten.
Weet je nog hoe WiFi op een gegeven moment ook een noodzakelijke voorziening werd in hotels en campings? Weet je misschien ook nog hoe daar in eerste instantie over werd gedacht? In eerste instantie had niemand het nodig, zeker op de camping niet. Maar op de één of andere manier is het voor het gros van de mensen toch wel belangrijk geworden. Het gaat met laadfaciliteiten ook gewoon die kant op. Het aantal EV's neemt toe, de infrastructuur wordt langzaamaan aangepast, dus waarom niet?
En waarom zou je een snellader langs de snelweg verkiezen boven een AC lader bij het hotel? Als je er toch een hele nacht doorbrengt? Beter voor je accu en je spaart er een stop langs de gezellige snelweg mee uit.
Is de gewenste situatie dan niet dat een hotel genoeg laadpunten heeft die het ook nog allemaal doen? En als dat op dit moment nog niet zo is, zou je dan niet willen dat het in de toekomst wel zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MathiasMetzger schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Maja in Oostenrijk dus niet hoor: die klanten komen echt wel hoor, of er nou laadpalen zijn of niet. Wanneer ik specifiek alleen hotels zou boeken die een laadpaal hebben, dan kom ik mijn vakantiebudget wel te verdubbelen. Want ik heb gemerkt dat in Oostenrijk vooral de duurdere hotels in laadpalen investeren.

De drie sterren hotels waar ik meestal dan naartoe zou gaan? Die hebben vrijwel nooit een laadpaal en geef ze eens ongelijk? Hun clientèle bestaat uit gasten die bijna allemaal gewoon nog een benzineauto rijden. Dus ze gaan echt niet voor die ene gast investeren in EV lader. Dan verwijzen ze die gast wel naar de publieke laadpaal.

Om een overnachtingshotel voor de doorreis te vinden met EV lader, ook dat is knap lastig: ze moeten eigenlijk meer dan een lader hebben, want als je jij bijvoorbeeld om 16 uur aankomt. En ik kom pas aan om 19 uur, dan kan ik alsnog niet laden. Want dan hangt jouw EV allang aan de laadpaal, totdat je de volgende morgen uitcheckt.

Dus ik had voor op de doorreis bewust een hotel uitgekozen die dus twee EV laders had: want bij andere hotels las ik al in reviews, dat men dus niet kon laden. Aangezien het hotel slechts een laadpaal had en die al bezet was, tot de volgende ochtend.
Ik kijk zojuist mijn originele post nog even na en ik maakte een paar opmerkingen met het woord "gaat" of "gaan" erin. Die maken dus duidelijk dat het gaat om mijn verwachting van de ontwikkelingen. Er staat in mijn post één opmerking die in de tegenwoordige tijd is gesteld en het lijkt erop dat iedereen daar op aanslaat.
Dus, voor de duidelijkheid nog maar een keer: mijn voorspelling is dat in de toekomst, straks, over een tijdje, laadfaciliteiten bij overnachtingsadressen een service gaan worden, zoals WiFi of een eigen, bewaakte parkeerplek dat nu ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Weet je nog hoe WiFi op een gegeven moment ook een noodzakelijke voorziening werd in hotels en campings? Weet je misschien ook nog hoe daar in eerste instantie over werd gedacht? In eerste instantie had niemand het nodig, zeker op de camping niet. Maar op de één of andere manier is het voor het gros van de mensen toch wel belangrijk geworden. Het gaat met laadfaciliteiten ook gewoon die kant op. Het aantal EV's neemt toe, de infrastructuur wordt langzaamaan aangepast, dus waarom niet?
En waarom zou je een snellader langs de snelweg verkiezen boven een AC lader bij het hotel? Als je er toch een hele nacht doorbrengt? Beter voor je accu en je spaart er een stop langs de gezellige snelweg mee uit.
Is de gewenste situatie dan niet dat een hotel genoeg laadpunten heeft die het ook nog allemaal doen? En als dat op dit moment nog niet zo is, zou je dan niet willen dat het in de toekomst wel zo is?
Tuurlijk is dat belangrijk, maar je moet altijd een plan B hebben.
Het kan zijn dat alle laders bezet zijn, en als je dan de volgende dag niet meer bij een snellader geraakt, dan zit je wel even vast. Dit gebeurt niet zo dikwijls, maar...
In Ierland meerdere keren in een hotel verbleven waar er slechts 1 of 2 AC laders waren, en in één Hotel was het een stopcontact in het strijkhok.
En dat was in een gebied waar de nabije snellader zo'n 40km weg was (en dus ca 1h rijden).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Tuurlijk is dat belangrijk, maar je moet altijd een plan B hebben.
Het kan zijn dat alle laders bezet zijn, en als je dan de volgende dag niet meer bij een snellader geraakt, dan zit je wel even vast. Dit gebeurt niet zo dikwijls, maar...
In Ierland meerdere keren in een hotel verbleven waar er slechts 1 of 2 AC laders waren, en in één Hotel was het een stopcontact in het strijkhok.
En dat was in een gebied waar de nabije snellader zo'n 40km weg was (en dus ca 1h rijden).
Als je over een situatie over vijf jaar zou kunnen schetsen, hoe zou die er dan uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DDDikkiedik schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Wat ik het liefst zou willen weten is: naam en bereikbaarheidsgegevens oplader, concreet voorstel voor een activiteit, met een recensie daarvan en linkjes. Zodat je gewoon zelf dezelfde route kunt afleggen. Zo heb ik ooit in Koningswinter aan het water gegeten in een Weinstube. Uitzicht op de rivier. Snelle 22Kw lader op het parkeerterrein er direct naast, en heerlijk eten. En een kasteel in de buurt, waar we met twee stepjes zo even heen gingen. Dat zou ik zo weer doen, als ik op vakantie ga.

Kortkom, een soort reisgids voor langzaam en ontspannen reizen met de Ev. Dat zou ik heel leuk vinden.
Maar die informatie staat er in-principe gewoon in hoor: ik heb echter zo'n langzame smartphone, dat op moment dat ik weet ik hoeveel linkjes moet gaan kopiëren vanuit Google Maps? Dan ben ik al mijn tekst alweer kwijt, inclusief de linkjes die ik ingevoegd heb. Dus ik heb er bewust voor gekozen het geheel in een notitie app te schrijven.

Ik leg echter wel nog een ander beperking op: voor mij is het laadtarief en parkeertarief ( gratis ) van de 22kW lader doorslaggevend dus waar jij misschien midden in het centrum in een parkeergarage aan een 22kW lader zou gaan laden? Voor € 0,57 per kWh ofzo? Kies ik ervoor om bij de discounters te laden, die de stroom voor € 0,29 aanbieden zonder dat je er een specifieke laadpas voor nodig hebt.

Haal je deze beperking weg: dan kun je simpelweg een route van je huisadres naar je vakantiebestemming plannen en dan gewoon kijken, langs welke steden je komt? Nürnberg is bijvoorbeeld ook wel leuk en daar rij je vaak langs, als je naar Salzburg of Tirol rijdt. Zo deed ik het dus met de benzineauto, een lange reis voelt dan plotseling minder lang aan. Terwijl je nog steeds hetzelfde aantal km's rijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Als je over een situatie over vijf jaar zou kunnen schetsen, hoe zou die er dan uit zien?
Ik verwacht dat nabij hotels er ca 10-20% van de parkeerplaatsen uitgerust wordt met AC laders.
En bij grotere hotels (+100 kamers) die het hebben van gasten die met auto komen dat er ook een 2-4 snelladers bij komen. En ik durf dan wel pleiten voor 50-100kW laders. Als je er verblijft kan je makkelijk je auto een uurtje aan de lader hangen en dan verplaatsen, of als je langs komt voor een maaltijd heb je ook wel genoeg stroom getankt. Op dergelijke plaatsen vind ik een 200+kW lader eigenlijk overkill.

Voor campings kan hetzelfde voorzien worden. Maar misschien is het upgraden van de stroomaansluiting per campingplaats ook een oplossing.

En ja... redelijke prijzen aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
MathiasMetzger schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Maar die informatie staat er in-principe gewoon in hoor: ik heb echter zo'n langzame smartphone, dat op moment dat ik weet ik hoeveel linkjes moet gaan kopiëren vanuit Google Maps? Dan ben ik al mijn tekst alweer kwijt, inclusief de linkjes die ik ingevoegd heb. Dus ik heb er bewust voor gekozen het geheel in een notitie app te schrijven.

Ik leg echter wel nog een ander beperking op: voor mij is het laadtarief en parkeertarief ( gratis ) van de 22kW lader doorslaggevend dus waar jij misschien midden in het centrum in een parkeergarage aan een 22kW lader zou gaan laden? Voor € 0,57 per kWh ofzo? Kies ik ervoor om bij de discounters te laden, die de stroom voor € 0,29 aanbieden zonder dat je er een specifieke laadpas voor nodig hebt.

Haal je deze beperking weg: dan kun je simpelweg een route van je huisadres naar je vakantiebestemming plannen en dan gewoon kijken, langs welke steden je komt? Nürnberg is bijvoorbeeld ook wel leuk en daar rij je vaak langs, als je naar Salzburg of Tirol rijdt. Zo deed ik het dus met de benzineauto, een lange reis voelt dan plotseling minder lang aan. Terwijl je nog steeds hetzelfde aantal km's rijdt.
Dat klopt wel. Ik heb ook wel eens in Gent geladen, direct bij de Kathedraal. Dat vond ik een geweldige manier om de reis te onderbreken. De prijs vind ik belangrijk, maar de tijd die ik met heen en weer lopen kwijt ben, ook. Dus ik zou zelf niet snel 30 minuten gaan lopen naar het centrum. Maar ik heb ook twee vouwfietsen en een stepje, dus we zijn flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Ik verwacht dat nabij hotels er ca 10-20% van de parkeerplaatsen uitgerust wordt met AC laders.
En bij grotere hotels (+100 kamers) die het hebben van gasten die met auto komen dat er ook een 2-4 snelladers bij komen. En ik durf dan wel pleiten voor 50-100kW laders. Als je er verblijft kan je makkelijk je auto een uurtje aan de lader hangen en dan verplaatsen, of als je langs komt voor een maaltijd heb je ook wel genoeg stroom getankt. Op dergelijke plaatsen vind ik een 200+kW lader eigenlijk overkill.

Voor campings kan hetzelfde voorzien worden. Maar misschien is het upgraden van de stroomaansluiting per campingplaats ook een oplossing.

En ja... redelijke prijzen aub.
Waarom snelladers? Als gast verblijf je daar een nacht. Wat is er mooier dan je auto aan het eind van je rit aan de AC paal te hangen en hem dan de volgende dag met 100% weer los te koppelen?
Voor elke snellader kun je ook meer AC laders installeren, daarmee meer mensen bedienen. De snelheid hoeft helemaal niet hoog te zijn, dus de belasting per paal is veel lager.
En die prijzen: hotels zijn daar vrij in en kunnen dus gasten trekken met goedkoop laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Waarom snelladers? Als gast verblijf je daar een nacht. Wat is er mooier dan je auto aan het eind van je rit aan de AC paal te hangen en hem dan de volgende dag met 100% weer los te koppelen?
Voor elke snellader kun je ook meer AC laders installeren, daarmee meer mensen bedienen. De snelheid hoeft helemaal niet hoog te zijn, dus de belasting per paal is veel lager.
En die prijzen: hotels zijn daar vrij in en kunnen dus gasten trekken met goedkoop laden.
Als alle AC laders om 20h bezet zijn, dan kan je er van uit gaan dat je die nacht niet meer aan stroom komt. Terwijl met een snellader je mogelijk om 21 of 22h nog even een dik half uur kan insteken, eventueel zelfs tijdens het ontbijt.
En als je daar stopt voor een lunch of enkel iets gaat eten heb je dan ook terug een volle batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myquandro
Of het biedt de mogelijkheid om ergens begin middag aan te komen bij het hotel. De auto even in te pluggen terwijl je de koffers naar de kamer brengt, even op te frissen en dan een uurtje later met de auto de omgeving te verkennen, richting een restaurant te gaan of op een andere manier de auto te gebruiken.

Een uurtje aan de 11kW is dan soms toch net wat te beperkt. Maar een >150kW lader lijkt me niet nodig. 50kW is dan voldoende. Kom je 's avonds om in het restaurant te eten dan kun je aan 50kW ook al snel de auto weer bijna volledig opladen (of je moet met een enorme 150kWh accu aankomen).

Stel dat je een 80kWh accu hebt, met 15% aankomt en tot 85% kan laden a 50kW. Dan heb je daar 1 uur en 7 minuten voor nodig. Stel dat de resterende 15% dan met 11kW gaan dan kost dat nog eens 1 uur en 5 minuten. Dus in pak 'em beet 2 uur en een kwartier laad je de auto weer volledig op. Voor een lunch zou 2 uur wat lang zijn, maar bij een dinner is dat een redelijke tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Myquandro op 28-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:57:
[...]
Als alle AC laders om 20h bezet zijn, dan kan je er van uit gaan dat je die nacht niet meer aan stroom komt.
Dus om het capaciteitsprobleem op te lossen ga je in plaats van meer AC laders een paar snelladers installeren? Je kunt voor één snellader een hele batterij AC laders installeren. Niemand hoeft zijn auto te verplaatsen, je kunt de AC laders gewoon bij bestaande parkeerplaatsen neerzetten en het is nog beter voor je batterij ook. Ik zie de logica eerlijk gezegd niet.
En als je daar stopt voor een lunch of enkel iets gaat eten heb je dan ook terug een volle batterij.
Dat is een andere use-case. Prima dat je daar ook een snellader voor installeert, maar het lijkt mij overkill. Als je gaat eten en daarna weer weg, dan is de kans groot dat je avond eindigt op een plek waar weer laadmogelijkheden zijn. Zeker over een paar jaar. Is mijn voorspelling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Dus om het capaciteitsprobleem op te lossen ga je in plaats van meer AC laders een paar snelladers installeren? Je kunt voor één snellader een hele batterij AC laders installeren. Niemand hoeft zijn auto te verplaatsen, je kunt de AC laders gewoon bij bestaande parkeerplaatsen neerzetten en het is nog beter voor je batterij ook. Ik zie de logica eerlijk gezegd niet.

[...]

Dat is een andere use-case. Prima dat je daar ook een snellader voor installeert, maar het lijkt mij overkill. Als je gaat eten en daarna weer weg, dan is de kans groot dat je avond eindigt op een plek waar weer laadmogelijkheden zijn. Zeker over een paar jaar. Is mijn voorspelling....
Inderdaad, de logica is in principe:
- AC is om te laden als je kan laden, dus overal waar je je wagen parkeert,
- DC snelladen is om te laden als je moet laden, dus langs de snelle wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Afgelopen vakantie van de campingbazin begrepen dat Frankrijk een drama is met vergunningen en dat als je zakelijk een laadpaal wil exploiteren (ergo winst maakt op de geleverde KWh's) dat je allerlei vergunningen moet hebben. Daarom had die camping nog geen laadpaal.

Dit wilden ze wel heel graag want toch extra service naar de gasten + verdienmodel

Je kunt voor argument 1 altijd een paal door een derde partij laten plaatsen maar snap dat de ondernemer ook wat geld eraan wilt verdienen.

Via een derde was het niet de moeite volgens deze campinguitbater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

De wifi in een hotel was destijds sneller en goedkoper en/of gratis, tegenwoordig boeit mij het niet meer. Prima als het er aangeboden wordt maar een noodzaak is het (voor mij dan) niet echt meer.

Laden is een heel ander verhaal want zonder volle accu kan ik de volgende dag niet verder, dus ik wil zekerheid dat ik er kan laden want ik kan niet ergens op terugvallen zoals met een eigen mobiel abo.
Een ander verhaal is het als je langer in een hotel verblijft, dan is het allemaal wat minder spannend.

Natuurlijk is het ideaal als je bij je doorreishotel gewoon AC kunt laden, alleen heb je die zekerheid niet. Ik had ooit zelfs bij de reservering van een hotel de mogelijkheid het laden te reserveren, echter bij aankomst was er niets gereserveerd. Ik bedoel maar, ik trek dus mijn eigen plan. En hoe het in de toekomst gaat? Geen idee. Voor iedere geparkeerde auto een lader, ik zie dat nog niet zo gauw gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

De wifi in een hotel was destijds sneller en goedkoper en/of gratis, tegenwoordig boeit mij het niet meer. Prima als het er aangeboden wordt maar een noodzaak is het (voor mij dan) niet echt meer.

Laden is een heel ander verhaal want zonder volle accu kan ik de volgende dag niet verder, dus ik wil zekerheid dat ik er kan laden want ik kan niet ergens op terugvallen zoals met een eigen mobiel abo.
Een ander verhaal is het als je langer in een hotel verblijft, dan is het allemaal wat minder spannend.

Natuurlijk is het ideaal als je bij je doorreishotel gewoon AC kunt laden, alleen heb je die zekerheid niet. Ik had ooit zelfs bij de reservering van een hotel de mogelijkheid het laden te reserveren, echter bij aankomst was er niets gereserveerd. Ik bedoel maar, ik trek dus mijn eigen plan. En hoe het in de toekomst gaat? Geen idee. Voor iedere geparkeerde auto een lader, ik zie dat nog niet zo gauw gebeuren.
Ik zou niet weten waarom niet. Campings boden vroeger ook lang niet allemaal 220V op elke plek aan en dat is nu op vrijwel elke camping op vrijwel elke plek mogelijk. Ik kan me zo maar voorstellen dat er toen ook campingeigenaren waren die geen zin hadden om hun groepenkast uit te breiden om 50+ plaatsen van 220V te voorzien. Hartstikke duur en de bekabeling kon het natuurlijk niet aan. En zie nu....
En dat niet beschikbaar zijn bij een hotel bij aankomst blijft maar terugkomen dus ik stop met benadrukken dat het mij om de ontwikkelingen gaat en niet om de huidige situatie. Doe ik het toch weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Campings boden vroeger ook lang niet allemaal 220V op elke plek aan en dat is nu op vrijwel elke camping op vrijwel elke plek mogelijk. Ik kan me zo maar voorstellen dat er toen ook campingeigenaren waren die geen zin hadden om hun groepenkast uit te breiden om 50+ plaatsen van 220V te voorzien. Hartstikke duur en de bekabeling kon het natuurlijk niet aan. En zie nu....
En dat niet beschikbaar zijn bij een hotel bij aankomst blijft maar terugkomen dus ik stop met benadrukken dat het mij om de ontwikkelingen gaat en niet om de huidige situatie. Doe ik het toch weer :)
Het gaat hier toch om ervaringen met lange ritten met een EV, toch niet niet over mogelijke toekomstige ervaringen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Het gaat hier toch om ervaringen met lange ritten met een EV, toch niet niet over mogelijke toekomstige ervaringen? :)
Helemaal waar. Maar je mag af en toe toch wel eens mijmeren over hoe het straks gaat zijn? Over een jaar of vijf is dit forum niet meer nodig of wordt hernoemd naar "Ervaringen: Lange ritten met een ICE" :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 10:52
[...]

Langdurig op 100% zitten is niet goed.
Maar waarom is snelladen tot 100% niet goed.
Je BMS regelt de snelheid en zorgt dan dat er langzamer wordt geladen. Je zegt dus eigenlijk dat je BMS niet goed is.

Daarnaast, bij fastnet wordt geadviseerd om tot 80% te laden vanwege de snelheid, niet omdat het slecht zou zijn voor de accu. Van 80% tot 100% duurt langer dan van 20% tot 80%, daarom willen ze niet dat je tot 100% laad aan de snellader, ze verdienen dan minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:39
Eind maart vertrekken wij op wintersport naar de Franse Alpen. Al een aantal jaar in het bezit van een (Mango, nu Fulli Nomade denk ik) tolbadge. Deze blijkt 18/03/2025 te vervallen. Wat is nu de beste optie? Claimen dat ze niet meer werkt en een nieuwe aanvragen ruim op voorhand? Klantendienst is enkel een bot of telefonisch in het Frans en dat ben ik onvoldoende meester 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
multikoe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Helemaal waar. Maar je mag af en toe toch wel eens mijmeren over hoe het straks gaat zijn? Over een jaar of vijf is dit forum niet meer nodig of wordt hernoemd naar "Ervaringen: Lange ritten met een ICE" :)
ABRP voor ICE cars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
In plaats van apotheek naar apotheek, nu van de ene bouwmarkt naar de andere en dan op busjes aspen rijden.
En een oude diesel kan je bij Aldi voltanken met zonnebloemolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lfah2000 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Je BMS regelt de snelheid en zorgt dan dat er langzamer wordt geladen. Je zegt dus eigenlijk dat je BMS niet goed is.
Daarnaast, bij fastnet wordt geadviseerd om tot 80% te laden vanwege de snelheid, niet omdat het slecht zou zijn voor de accu. Van 80% tot 100% duurt langer dan van 20% tot 80%, daarom willen ze niet dat je tot 100% laad aan de snellader, ze verdienen dan minder.
Je hebt een punt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
RobinDH1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:40:
Eind maart vertrekken wij op wintersport naar de Franse Alpen. Al een aantal jaar in het bezit van een (Mango, nu Fulli Nomade denk ik) tolbadge. Deze blijkt 18/03/2025 te vervallen. Wat is nu de beste optie? Claimen dat ze niet meer werkt en een nieuwe aanvragen ruim op voorhand? Klantendienst is enkel een bot of telefonisch in het Frans en dat ben ik onvoldoende meester 😁
Mijn Fulli was echt stuk en heb ik geretourneerd. Kreeg melding dat ze de badge hadden ontvangen en defect geconstateerd en dossier gesloten. Dus wel controle.
En dan nog, wat kost momenteel het aanvragen van een nieuwe?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

lfah2000 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Eindelijk een common sense post. De nieuwe generatie EVs zijn hufterproof.

Ik laad DC tot 100% als het me uitkomt. Heb ik de tijd, dan laat ik het niet :+

Of het als dagelijkse kost op lange termijn slecht is geloof ik meteen.

Als je snel door wilt is trouwens 10 naar 80 ook al te langzaam. Björn Nyland blijft bij z'n 1000KM challenges altijd binnen de beste curve van de auto. Bij mijn auto is dat zo'n beetje van 10 tot 65%

Binnen Nederland laad ik trouwens alleen DC als ik niet thuis ga komen, dan is het echt maar 4 minuten ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Dani86 op 29-10-2024 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myquandro
Dani86 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:33:
[...]

Als je snel door wilt is trouwens 10 naar 80 ook al te langzaam. Björn Nyland blijft bij z'n 1000KM challenges altijd binnen de beste curve van de auto. Bij mijn auto is dat zo'n beetje van 10 tot 65%
Dit is dus iets waar ik nog wel heel benieuwd naar ben hoe dit zich precies verhoud. Uiteraard wil je zoveel mogelijk gebruik maken van de hoge laadvermogens. Die heb je vaak maar op een beperkt deel van de laadcurve. Soms zelfs maar in een range van 10% (10% tot 20% bijvoorbeeld). Maar je hebt ook te maken met tijdsverlies door het verlaten van de snelweg, aansluiten en afkoppelen, de laadpaal die moet communiceren met de auto en vervolgens even tijd nodig heeft na het op stop drukken. Alle bij elkaar kost dat dan toch voor elke stop weer enkele minuten. Tijd die je dus kwijtraakt terwijl je niet laad. Dus ergens zal er een optimum zijn voor hoe lang je moet laden. Dat is niet elke keer alleen laden van 10% naar 20% en dan door naar de volgende snellader, maar ook niet wachten tot de auto op 90% zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
Myquandro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Dit is dus iets waar ik nog wel heel benieuwd naar ben hoe dit zich precies verhoud. Uiteraard wil je zoveel mogelijk gebruik maken van de hoge laadvermogens. Die heb je vaak maar op een beperkt deel van de laadcurve. Soms zelfs maar in een range van 10% (10% tot 20% bijvoorbeeld). Maar je hebt ook te maken met tijdsverlies door het verlaten van de snelweg, aansluiten en afkoppelen, de laadpaal die moet communiceren met de auto en vervolgens even tijd nodig heeft na het op stop drukken. Alle bij elkaar kost dat dan toch voor elke stop weer enkele minuten. Tijd die je dus kwijtraakt terwijl je niet laad. Dus ergens zal er een optimum zijn voor hoe lang je moet laden. Dat is niet elke keer alleen laden van 10% naar 20% en dan door naar de volgende snellader, maar ook niet wachten tot de auto op 90% zit.
De site van Fastned (https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht) geeft een mooi overzicht per auto wat de maximale snelheden zijn (in de praktijk, is op basis van hun eigen data).

Mijn Kia EV6 laad ik gewoon tot ca. 80%, daarna duikt ie onder de 150 kW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJGDyScFCXR7TsLkPvQsn-GvdzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RccaFW3Zh7pIPnV6QpGWENs.png?f=fotoalbum_large

De huidige VW Golf (lees: Tesla Model 3 LR ;)) daalt bij 40%, bij 50% duik je onder de 150 kW laadsnelheid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAbeFDS0jDP3_6BsSKbqaUrcSFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDjgyJODRY7e3kMMT6Onaar4.png?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Id4 2024 volgeladen en met dak koffer vanaf Zweden naar Nederland geen enkel probleem. Via ionitys. Heerlijk relaxed

[ Voor 13% gewijzigd door z0rk0l op 29-10-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
z0rk0l schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:33:
Id4 2024 volgeladen en met dak koffer vanaf Zweden naar Nederland geen enkel probleem. Via ionitys. Heerlijk relaxed
Je rijdt nu niet direct door een laadwoestijn hé.

Iets meer info zou handig zijn. Hoe snel reed je, en wat was je verbruik zoal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
We zijn bezig met vakantieplannen 2025. Het idee is om met de Tesla naar Noord-Spanje te gaan, Galicië tot aan de westkust en Asturië, Picos de Europa. Nu kwam mijn vrouw met allerlei doemscenario's dat laden in Noord-Spanje nog erg lastig was, veel laders die wel op de kaarten staan maar niet werken, of trage laders. Als ik alleen al naar superchargers kijk, lijkt de dekking me heel redelijk, en vermoedelijk komen er nog laders bij als ik ook naar andere merken op zoek ga. Ik kan uiteraard niet zien of er inderdaad altijd veel defect zijn.

Zijn dit weer van die broodje-aap-verhalen van brandstofrijders, of heeft Noord-Spanje echt nog een probleem in vergelijking met andere gebieden? Kortom, non-issue of iets om serieus uit te zoeken voor we vertrekken?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
coelho schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:40:
We zijn bezig met vakantieplannen 2025. Het idee is om met de Tesla naar Noord-Spanje te gaan, Galicië tot aan de westkust en Asturië, Picos de Europa. Nu kwam mijn vrouw met allerlei doemscenario's dat laden in Noord-Spanje nog erg lastig was, veel laders die wel op de kaarten staan maar niet werken, of trage laders. Als ik alleen al naar superchargers kijk, lijkt de dekking me heel redelijk, en vermoedelijk komen er nog laders bij als ik ook naar andere merken op zoek ga. Ik kan uiteraard niet zien of er inderdaad altijd veel defect zijn.

Zijn dit weer van die broodje-aap-verhalen van brandstofrijders, of heeft Noord-Spanje echt nog een probleem in vergelijking met andere gebieden? Kortom, non-issue of iets om serieus uit te zoeken voor we vertrekken?
Van de superchargers kan je toch zo kijken of die werken of niet.
Ter plaatse geraken lijkt me echt geen issue.

Ter plaatse laden zou ik op voorhand wel bekijken, en bv nagaan of er bij de verblijfplaatsen AC laders staan, dan wel of er tussen je verblijven snelladers te vinden zijn zonder enorme omwegen.
En veel hangt er van af of je ter plaatse veel gaat wandelen, dan wel of je elke dag 100-200km met de auto gaat rond toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

Van de superchargers kan je toch zo kijken of die werken of niet.
Ter plaatse geraken lijkt me echt geen issue.

Ter plaatse laden zou ik op voorhand wel bekijken, en bv nagaan of er bij de verblijfplaatsen AC laders staan, dan wel of er tussen je verblijven snelladers te vinden zijn zonder enorme omwegen.
En veel hangt er van af of je ter plaatse veel gaat wandelen, dan wel of je elke dag 100-200km met de auto gaat rond toeren.
Waarschijnlijk ter plaatse dagtripjes met zeker ook wandelen. Maar uit en thuis is al snel 2x50km of meer in zo'n groot gebied. Enige planning is dan wellicht toch handig

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Het hangt er helemaal vanaf wat je als probleem ziet. Op de doorgaande routes kun je overal wel komen met alleen Tesla en Ionity. Verder zijn er nog o.a. Zunder, Iberdrola en Electromaps. Je zal er wat meer vooraf moeten plannen wat het handigst of snelst is en bij onbekende aanbieders vooraf kijken of ze het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger

Probleem met nu alles plannen: is dat de (snel) laadstations nu wellicht werken of kapot zijn: beste controleer je het vlak voor vertrek weer. Tegenwoordig hebben de meeste laadstations een connectie met Google Maps, maar ook Chargemap bijvoorbeeld. Daarin kun je dus zien of de laadpaal in iedere geval online is en zou moeten werken. Dan kan het nog altijd gebeuren, dat om wat voor reden de laadpaal niet werkt. Maar voor mij heeft dit het beste gewerkt. Zo weet ik meestal dat de laadpaal waarschijnlijk kapot is, als deze de hele tijd op rood staat... rood betekent zowel bezet als buiten gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
coelho schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Waarschijnlijk ter plaatse dagtripjes met zeker ook wandelen. Maar uit en thuis is al snel 2x50km of meer in zo'n groot gebied. Enige planning is dan wellicht toch handig
Mijn ervaring is dat je dan toch best nakijkt of je verblijf laadmogelijkheden heeft. Dat maakt het wat zorgelozer.
Met tripjes van 100km per dag hoef je niet elke dag te laden, maar even goed bijladen gedurende de nacht is dan zeer handig.

Ik heb het aangedurfd in Ierland, en dat is in het westen een laadwoestijn.

Ik had zowat 6 maanden vooraf aan de hotels gevraagd of ze laadpalen hadden. Allemaal hebben ze positief geantwood. Er was er zelfs één die me zei: nu nog niet, maar er is een laadpaal van 50kw op 100m afstand en in het najaar worden er 5 geplaatst op onze parking. Zowat overal weten ze wel dat het helpt.
Maar wat je ook ziet is dat sommige hotels het laadvermogen beperken tot 3-4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
The Wizard schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

De site van Fastned (https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht) geeft een mooi overzicht per auto wat de maximale snelheden zijn (in de praktijk, is op basis van hun eigen data).
Alleen de laadcurve is niet voldoende voor wat ik bedoel. Ik heb zelf gekeken naar de Volvo EX30, die heeft de beste laadsnelheid tussen de 10 en 30%. Maar op basis daarvan zou ik tijdens het laadproces zelf in ongeveer 5 minuten 20% SOC kunnen laden. Echter ben ik effectief zo'n 8 minuten bezig. Dus het gemiddelde laadvermogen is dan geen 155kW, maar slechts zo'n 96kW.

Zou ik doorgaan tot 40% SOC dan duurt het laadproces zelf ongeveer 8 minuten, maar ben ik effectief 11 minuten bezig. Het laadvermogen tijdens het opladen ligt dan wel iets lager, maar het gemiddelde van de stop ligt hoger op zo'n 105kW. Dus tot 40% laden per stop maakt een reis met meerdere stops korter dan al bij 30% weer loskoppelen.

Na zelf wat rekenen (met de aanname van 3 minuten extra tijd) blijkt voor de EX30 ER het optimaal te zijn om te laden tot 53%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Myquandro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Na zelf wat rekenen (met de aanname van 3 minuten extra tijd) blijkt voor de EX30 ER het optimaal te zijn om te laden tot 53%.
Dat is in theorie het snelst, maar in de praktijk moet er dan wel net een snellader op je route liggen die in dit schema past. Verder loop je met elke laadstop het risico dat ze bezet zijn, zeker in het vakantieseizoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Myquandro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Alleen de laadcurve is niet voldoende voor wat ik bedoel. Ik heb zelf gekeken naar de Volvo EX30, die heeft de beste laadsnelheid tussen de 10 en 30%. Maar op basis daarvan zou ik tijdens het laadproces zelf in ongeveer 5 minuten 20% SOC kunnen laden. Echter ben ik effectief zo'n 8 minuten bezig. Dus het gemiddelde laadvermogen is dan geen 155kW, maar slechts zo'n 96kW.

Zou ik doorgaan tot 40% SOC dan duurt het laadproces zelf ongeveer 8 minuten, maar ben ik effectief 11 minuten bezig. Het laadvermogen tijdens het opladen ligt dan wel iets lager, maar het gemiddelde van de stop ligt hoger op zo'n 105kW. Dus tot 40% laden per stop maakt een reis met meerdere stops korter dan al bij 30% weer loskoppelen.

Poeh, als ik zo moet gaan rekenen bij elke laadstop... :+. Zowel prive als zakelijk maak ik mij niet druk op 1 minuut winst, gewoon inpluggen wanneer nodig, bij voorkeur eentje die op de route ligt. 1 inhalende vrachtwagen en je tijdwinst is weer foetsie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
The Wizard schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Poeh, als ik zo moet gaan rekenen bij elke laadstop... :+. Zowel prive als zakelijk maak ik mij niet druk op 1 minuut winst, gewoon inpluggen wanneer nodig, bij voorkeur eentje die op de route ligt. 1 inhalende vrachtwagen en je tijdwinst is weer foetsie.
Ik snap de obsessie wel, want er is data beschikbaar! dus data gebruiken! Ik was in het begin ook van alles uitstippelen via ABRP, maar jeutje dat gaf een stress. Tegenwoordig rijd ik alle lange ritten op de Tesla nav. Sure, het kan misschien 10 minuten sneller, maar het blijft vakantie, geen race zo snel mogelijk op locatie zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
LigeTRy schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Ik snap de obsessie wel, want er is data beschikbaar! dus data gebruiken! Ik was in het begin ook van alles uitstippelen via ABRP, maar jeutje dat gaf een stress. Tegenwoordig rijd ik alle lange ritten op de Tesla nav. Sure, het kan misschien 10 minuten sneller, maar het blijft vakantie, geen race zo snel mogelijk op locatie zijn.
Yep, echt plannen is niet meer nodig door de groot aantal laadpalen in Europa (Noord/West). Gewoon de navi (of je maag/blaas) het werk laten doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

The Wizard schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Yep, echt plannen is niet meer nodig door de groot aantal laadpalen in Europa (Noord/West). Gewoon de navi (of je maag/blaas) het werk laten doen :P
Denk een mix tussen dit en een beetje tweaker/nerd en je bent overal snel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Myquandro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:13:
[...]
Dit is dus iets waar ik nog wel heel benieuwd naar ben hoe dit zich precies verhoud. Uiteraard wil je zoveel mogelijk gebruik maken van de hoge laadvermogens.
Blijkbaar willen sommigen dat inderdaad en anderen weer helemaal niet.
In theorie kan onze EV6 redelijk snel laden tussen 10 en 80% SoC (in de praktijk nog altijd geen gelegenheid gehad om dat uit te proberen).

Om een beetje on topic te blijven: vorig WE de EV tussen 17:30 en 19:00 thuis geladen tot 100% SoC aan een vermogen van 3,2 kW (om binnen de vermogensrange van de thuisaccu + thuisverbruik te blijven want zon was er al niet meer). Aangegeven range boven de 541 km.
Wonder boven wonder gaf ie de volgende morgen, na een nacht stilstaan, gewoon nog dezelfde waarden aan en deed hij het nog. Vertrokken richting diepe ardennen.
Volgens ABRP na Waver geen snellaadpalen langsheen de E411 (en in Waver gaan snelladen had geen zin want SoC nog boven de 90%).
Volgens ABRP geen laadpalen op hotel van bestemming (was dan ook maar een dorpshotel met slechts 6 kamers). Maar bij nog 69% SoC ook geen nood aan.
'S avonds 26 km verder gereden naar restaurant (gezien bochtige stijgende en dalende wegen stijgend en dalend vermogen met een gemiddeld verbruik van 22,8 kWh/100 km).
Stonden daar op de parking toch wel 6 AC22 laders waarvan vier vrij (zoals eveneens aangegeven in ABRP). 2,5 uur later terug SoC van 98%. Zonder enig "tijdverlies".
Bij thuiskomst de volgende dag - zonder onderweg te moeten gaan snelladen - nog steeds 63% SoC in de accu.
Doeme toch, weer dat snelladen en de perfecte laadcurve - na 400 km rijden tijdens een WE - niet aan de praktijk kunnen aftoetsen. :+

Kortom, na zes jaar EV rijden komen wij doorgaans nog altijd toe met een combinatie van thuisladen en destination chargers. _/-\o_
En ja, die dertig seconden "tijdverlies" om de laadkabel uit de kofferbak te halen, aan de laadpaal op de parkeerplek te koppelen en te swipen hebben ons WE uitstapje niet vergald.
We kregen aan tafel ook niet later te eten dan de ICE rijders. :)
Bij het vertrek bij ontkoppelen wel een dertigtal seconden "verloren" tov de ICE rijders.
We kwamen pas toe op de parking van het hotel toen de ICE-rijders al uitgestapt waren en al op de parking naast hun voertuig stonden.
Tja, daar zal ik mee moeten leren leven. :+

ps. eenmaal de autosnelweg af gedurende een 70 km binnendoor ook geen enkel tankstation langsheen de wegen gezien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
Ik maak me er ook zeker niet druk over, maar ik ga er gewoon goed op om dit soort dingen uit te zoeken en te begrijpen. Zelfs als de kennis verder niet te gebruiken zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Ik ga later deze week naar Frankrijk (Bourgogne), zo’n 600km ver.

Plannen niet nodig: met volgeladen accu vertrekken, onderweg laadlocatie langs de route kiezen in de navigatie van de auto, bij ongeveer 20% SoC (een locatie die ergens in de range van 5-12% SoC ligt), daar inpluggen, toiletbezoek, misschien een koffietje en we reizen weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
The Wizard schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Zo doe ik het ook.
Alleen mis ik nog één functie voor die lange ritten, en dat is een knop met 'ik heb honger en/of moet plassen", waarbij de navi dat op zoek gaat naar een goede snellader met eet/toiletmogelijkheid op de route. (en dan niet altijd beperkt tot Tesla...)

Dus nu begin ik op zo'n moment wat te zoeken, en dat lukt wel als je op autopilot rijdt, maar ik geef die dan net iets te veel vertrouwen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:02
Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Zo doe ik het ook.
Alleen mis ik nog één functie voor die lange ritten, en dat is een knop met 'ik heb honger en/of moet plassen", waarbij de navi dat op zoek gaat naar een goede snellader met eet/toiletmogelijkheid op de route. (en dan niet altijd beperkt tot Tesla...)

Dus nu begin ik op zo'n moment wat te zoeken, en dat lukt wel als je op autopilot rijdt, maar ik geef die dan net iets te veel vertrouwen...
Dat heeft de ioniq5 defacto.
Tijdens rijden een schermpje met alle aankomende parkeerplaatsen langs snelweg met faciliteiten inclusief type laadpaal en of die vrij of bezet is. (En voor meer info kan je erop klikken en inzoomen). En dus km en tijd totaan elk van die plekken.
Ideaal.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Niet zo druk maken! Gebruik chargemap en zorg dat je altijd iets van 100KM range hebt.

Verder ABC, always be charging, pak overal een laadsessie mee waar het kan.

Als je een vakantiehuisje hebt kun je altijd mog de granny charger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Tijdens rijden een schermpje met alle aankomende parkeerplaatsen langs snelweg met faciliteiten inclusief type laadpaal en of die vrij of bezet is. (En voor meer info kan je erop klikken en inzoomen). En dus km en tijd totaan elk van die plekken.
Ideaal.
BMW idem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ideaal.
Huh?
Heb je het nieuwe infotainment.
Ik heb EV6 met oud en herken je opmerking niet. Waar zit dat dan? Foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
MathiasMetzger schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:59:
Na vier nachtjes in Oostenrijk te zijn verbleven, begonnen wij gisteren aan de reis terug. Gelukkig kon de auto bij de Lidl in Schruns nog vlak voor sluitingstijd volledig opgeladen worden, wat naar mijn mening essentieel is. Daarom is het ook zo jammer en eigenlijk niet meer van deze tijd? Dat zoveel hotels in Oostenrijk geen oplaadpunt voor electrische autos hebben.
Wel vervelend als je geen publieke laadoptie dichtbij hebt, maar niet meer van deze tijd? Nee hoor, nog prima van deze tijd, zoals je zelf ook al aangeeft:
MathiasMetzger schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:51:
Want waarom zou je als hotel met eigen parkeerplekken je stroomaansluiting moeten verzwaren, laadpalen aan laten leggen, zorgen dat je voldoende parkeerplekken overhoudt voor gasten met brandstofauto's voor die paar gasten per jaar met een EV? En als je wel 2 plekken hebt aangelegd en 3 EV rijders komen tegelijk aan, doe je het nog niet goed.

Zeker als er wel publieke laadplekken binnen loopafstand zijn, vind ik het compleet logisch dat met name de goedkopere hotels liever investeren in de ervaring van iedere gast door investeringen op andere vlakken te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
DeGroteMuis schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Wel vervelend als je geen publieke laadoptie dichtbij hebt, maar niet meer van deze tijd? Nee hoor, nog prima van deze tijd, zoals je zelf ook al aangeeft:

[...]

Want waarom zou je als hotel met eigen parkeerplekken je stroomaansluiting moeten verzwaren, laadpalen aan laten leggen, zorgen dat je voldoende parkeerplekken overhoudt voor gasten met brandstofauto's voor die paar gasten per jaar met een EV? En als je wel 2 plekken hebt aangelegd en 3 EV rijders komen tegelijk aan, doe je het nog niet goed.

Zeker als er wel publieke laadplekken binnen loopafstand zijn, vind ik het compleet logisch dat met name de goedkopere hotels liever investeren in de ervaring van iedere gast door investeringen op andere vlakken te doen.
Net zo logisch als VW dat niet/onvoldoende investeert in EV's en nu aan een zijden draad hangt om te overleven. We gaan uiteindelijk met zijn allen naar EV.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:12

Ik ben een maand geleden vertrokken met de Polestar 2 LR SM naar Valencia, Sevilla en Madrid. Ging super en de auto rekende voor ons de geplande laatstops.Ik heb er afgelopen maand ook een post hier over geschreven. Het laadnetwerk is daar gewoon anders ingericht. Het is veel minder het geval dat je even snel langs de snelweg waar een benzinepomp is ook kan laden. In plaats daarvan plaatsen zij laders bij een outlet mall bijvoorbeeld.

Het is minder relaxed rijden dan in Frankrijk, Duitsland en Nederland maar heb geen enkel moment gehad dat het echt een laadwoestijn was. Nu ben ik ook erg tevreden over de range van de Polestar maar ik zou het zo weer doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
DeGroteMuis schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

[...]

je gaat nogal kort door de bocht. Hoe veel overnachtingen zouden ze missen als ze nu geen laadpalen hebben, en hoe veel worden er dat binnen 1, 2 en 3 jaar?
Je kan je hoofd in het zand blijven steken, maar mensen verwachten dat gewoon. Ik denk dat je beter kan besparen op TV's in de kamer dan op een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
HansAuutB schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Huh?
Heb je het nieuwe infotainment.
Ik heb EV6 met oud en herken je opmerking niet. Waar zit dat dan? Foto's?
Is nog foto van vorig jaar
Als je in maps zit met een geplande route, rechts onder de map klikken en dan “rusts” tab bovenaan kiezen.
Dit is view van vorige software van foto die ik nog had. Nu nog zelfs iets meer details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB832Koj1o7bTi6u-WkqVBNDJlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJVed4LUhvqaWfo4dqMUBqGx.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zapato schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Net zo logisch als VW dat niet/onvoldoende investeert in EV's en nu aan een zijden draad hangt om te overleven. We gaan uiteindelijk met zijn allen naar EV.
De wereld is groter dan Nederland hoor. De transitie naar EV’s gaat echt zo snel niet en dat is maar goed ook, anders gaan we het niet redden met de staat van onze elektra-infrastructuur in Nederland en de rest van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Is nog foto van vorig jaar
Als je in maps zit met een geplande route, rechts onder de map klikken en dan “rusts” tab bovenaan kiezen.
Dit is view van vorige software van foto die ik nog had. Nu nog zelfs iets meer details

[Afbeelding]
Natuurlijk. Nu wel herkenbaar.
Nooit de info tot me genomen. Is het laadicoontje niet groen bij niet beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Rvzoggie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Ik ben een maand geleden vertrokken met de Polestar 2 LR SM naar Valencia, Sevilla en Madrid. Ging super en de auto rekende voor ons de geplande laatstops.Ik heb er afgelopen maand ook een post hier over geschreven. Het laadnetwerk is daar gewoon anders ingericht. Het is veel minder het geval dat je even snel langs de snelweg waar een benzinepomp is ook kan laden. In plaats daarvan plaatsen zij laders bij een outlet mall bijvoorbeeld.

Het is minder relaxed rijden dan in Frankrijk, Duitsland en Nederland maar heb geen enkel moment gehad dat het echt een laadwoestijn was. Nu ben ik ook erg tevreden over de range van de Polestar maar ik zou het zo weer doen.
Dat is eigenlijk helemaal zo gek niet. Dan heb je gelijk wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
HansAuutB schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:18:
[...]

Natuurlijk. Nu wel herkenbaar.
Nooit de info tot me genomen. Is het laadicoontje niet groen bij niet beschikbaar?
Klopt… grijs als ze allemaal bezet zijn.
Maar als je echt specifiek daar wil laden beter om hem op het “laadstops scherm” specifiek op te zoeken. Dan zie je hoeveel beschikbaar en wanneer voor het laatst gebruikt. Als dat meer dan een dag terug is dan doet hij het waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:12
DDDikkiedik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Dat is eigenlijk helemaal zo gek niet. Dan heb je gelijk wat te doen.
Ik vond dat dus ook een flinke meevaller. Wij hebben dat 2x in Spanje gehad en konden gelijk in de outlet een beetje rond struinen. Zelfs zo erg dat we ook met 2 paar schoenen en een nieuwe sporttas naar buiten zijn gegaan. Was echt een stuk goedkoper. Ook konden we een lekkere cappucino halen bij de Starbucks en hierna was de auto weer 90%.

Dit zijn overigens wel de positieve meevallers. In het binnenland van Spanje kom je ook andere laders tegen waar voor de rest niets te doen is, maar hee.... ze zijn er wel. Je ziet vooral dat de rijkere mensen daar een EV kunnen veroorloven wat in Nederland al echt doorstroomd in de middenklasse. Ik heb welgeteld 1 Polestar in heel Spanje gezien en voor de rest zijn 9 van de 10 elektrische auto's van Tesla. Ook eigenlijk hoe het hier in Nederland begon.

Ja, je kan ongerust door het land rijden, en nee... het is niet zo goed als hier... maar er is wel altijd plek bij de laadpalen. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22

Wij zijn al 2x met een Tesla naar Asturië, Cantabrie en Galicia geweest en naast de superchargers heb ik geen andere paal nodig gehad. Vooraf heb ik contact gezocht met verhuurder of hotel met vraag of ik mocht laden. In alle gevallen was dat ok (in Santiago zelfs een upgrade naar een villa op terrein hotel): verlengsnoer van 25m met verdikte aders en laden op 6/7ampere).
Overigens zag ik op veel plekken laders staan, en zouden we het ook zonder thuisladen gered hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
Naafkap schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

De wereld is groter dan Nederland hoor. De transitie naar EV’s gaat echt zo snel niet en dat is maar goed ook, anders gaan we het niet redden met de staat van onze elektra-infrastructuur in Nederland en de rest van Europa.
De wereld is veel groter dan Europa alleen. ICE auto’s lopen op zijn eind. China loopt voorop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Afgelopen zomervakantie rit sprak ik bij Fastned Hazeldonk een kerel met een Q4 etron die met zn vouwwagen naar Benidorm was geweest en dat ging allemaal prima volgens hem.

Ik vind het sowieso een takke eind, ook met een Passat Diesel met een 65L tank :P

Blijf anders lekker in la Douce France, waar tegenwoordig iedere supermarkt wel een DC ladertje heeft. Minder ver weg, mooiere natuur en nog lekkerder eten ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Dani86 op 29-10-2024 21:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

IvoB2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Blijkbaar willen sommigen dat inderdaad en anderen weer helemaal niet.
In theorie kan onze EV6 redelijk snel laden tussen 10 en 80% SoC (in de praktijk nog altijd geen gelegenheid gehad om dat uit te proberen).

Om een beetje on topic te blijven: vorig WE de EV tussen 17:30 en 19:00 thuis geladen tot 100% SoC aan een vermogen van 3,2 kW (om binnen de vermogensrange van de thuisaccu + thuisverbruik te blijven want zon was er al niet meer). Aangegeven range boven de 541 km.
Wonder boven wonder gaf ie de volgende morgen, na een nacht stilstaan, gewoon nog dezelfde waarden aan en deed hij het nog. Vertrokken richting diepe ardennen.
Volgens ABRP na Waver geen snellaadpalen langsheen de E411 (en in Waver gaan snelladen had geen zin want SoC nog boven de 90%).
Volgens ABRP geen laadpalen op hotel van bestemming (was dan ook maar een dorpshotel met slechts 6 kamers). Maar bij nog 69% SoC ook geen nood aan.
'S avonds 26 km verder gereden naar restaurant (gezien bochtige stijgende en dalende wegen stijgend en dalend vermogen met een gemiddeld verbruik van 22,8 kWh/100 km).
Stonden daar op de parking toch wel 6 AC22 laders waarvan vier vrij (zoals eveneens aangegeven in ABRP). 2,5 uur later terug SoC van 98%. Zonder enig "tijdverlies".
Bij thuiskomst de volgende dag - zonder onderweg te moeten gaan snelladen - nog steeds 63% SoC in de accu.
Doeme toch, weer dat snelladen en de perfecte laadcurve - na 400 km rijden tijdens een WE - niet aan de praktijk kunnen aftoetsen. :+

Kortom, na zes jaar EV rijden komen wij doorgaans nog altijd toe met een combinatie van thuisladen en destination chargers. _/-\o_
En ja, die dertig seconden "tijdverlies" om de laadkabel uit de kofferbak te halen, aan de laadpaal op de parkeerplek te koppelen en te swipen hebben ons WE uitstapje niet vergald.
We kregen aan tafel ook niet later te eten dan de ICE rijders. :)
Bij het vertrek bij ontkoppelen wel een dertigtal seconden "verloren" tov de ICE rijders.
We kwamen pas toe op de parking van het hotel toen de ICE-rijders al uitgestapt waren en al op de parking naast hun voertuig stonden.
Tja, daar zal ik mee moeten leren leven. :+

ps. eenmaal de autosnelweg af gedurende een 70 km binnendoor ook geen enkel tankstation langsheen de wegen gezien. :)
Zoals ik al vaker heb geopperd in dit topic. Naar het tankstation rijden en 6 minuten klappertandend op een tochtig tankstation in weer en wind tanken kost meer tijd dan de kabel inpluggen. Onderweg AC laden FTW, want je verliest effectief geen tijd en je prikt er in een uur 11KW bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Naafkap schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

De EU heeft al de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's in 2035 verboden. Dus ja, het gaat wel gebeuren. En 9 jaar, dat is minder dan de tijd tussen de introductie van de Tesla Model S en vandaag.

Maar er zijn inderdaad nog genoeg mensen die zeggen "ik ga nooit een EV kopen want...". Laatst nog eentje die vond dat 410 km range voor hem toch echt onvoldoende was "omdat ik dan elke dag een half uur sta te laden". Dat soort fossielen zullen ICE rijden tot ze uitsterven. Gelukkig zal de nieuwe generatie er meer open voor staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
Maasluip schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:07:
[...]

De EU heeft al de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's in 2035 verboden. Dus ja, het gaat wel gebeuren. En 9 jaar, dat is minder dan de tijd tussen de introductie van de Tesla Model S en vandaag.

Maar er zijn inderdaad nog genoeg mensen die zeggen "ik ga nooit een EV kopen want...". Laatst nog eentje die vond dat 410 km range voor hem toch echt onvoldoende was "omdat ik dan elke dag een half uur sta te laden". Dat soort fossielen zullen ICE rijden tot ze uitsterven. Gelukkig zal de nieuwe generatie er meer open voor staan.
Minder benzine/dieselauto's gaat ook minder benzine/diesel stations betekenen. Het wordt voor deze fossielen dan steeds moeilijker om het vol te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zapato schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Minder benzine/dieselauto's gaat ook minder benzine/diesel stations betekenen. Het wordt voor deze fossielen dan steeds moeilijker om het vol te houden.
Het tegenovergestelde zal gaan gebeuren. Laadfiles zullen gemeengoed worden in vakantielanden. AC-laden op bestemming is nu vaak al een behoorlijke uitdaging. Het aandeel brandstofwagens zal nog zeker 20 jaar zodanig zijn dat benzine verkopen nog rendabel genoeg is. Ik snap het wensdenken van de ev rijder, maar de werkelijkheid zal anders zijn.

Daarnaast hoeven we niet denigrerend te doen met krachttermen als `fossielen`.

[ Voor 6% gewijzigd door Naafkap op 30-10-2024 09:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Het tegenovergestelde zal gaan gebeuren. Laadfiles zullen gemeengoed worden in vakantielanden. AC-laden op bestemming is nu vaak al een behoorlijke uitdaging. Het aandeel brandstofwagens zal nog zeker 20 jaar zodanig zijn dat benzine verkopen nog rendabel genoeg is. Ik snap het wensdenken van de ev rijder, maar de werkelijkheid zal anders zijn.

Als afkorting voor fossielebrandstofrijders ook niet?

Maar er komen zeker steeds meer laadplekken. Ook veel meer snelladers. Als je ziet dat er in de USA al een Tesla Supercharger met 96 stalls is, dan hebben wij hier nog wel wat in te halen.
Dit soort aantallen is in Frankrijk bijvoorbeeld heel goed mogelijk op die gigaparkeerplaatsen bij de Supermarchés.
Of 40 in Oberhonnefeld in augustus ohne Ladestau (op dit moment 4 bezet).
Ik denk dat er nog heel wat lucht is en dat er nog heel veel uitbreiding mogelijk is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Naafkap schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Maar je hebt nu toch ook bij het laatste tankstation langs de snelweg van Luxemburg een file om te tanken? Omdat de benzine daar € 0,50 per liter goedkoper is? Echter het feit is, dat dezelfde benzineprijs bij alle andere benzinestations geldt! Je kiest er dus zelf voor om in een zo'n file te gaan staan. Dat verhaal gaat met laadfiles ook op: het is een keuze, want er zijn veel meer vrije laadpalen.

Ik vind het trouwens niet denigrerend: zelf ben ik van mening dat net als in Oostenrijk, mensen met een benzineauto langzamer maximaal mogen rijden dan iemand met een EV: de uitstoot van zo'n benzineauto is namelijk immens bij hoge snelheden. Daarom komt er ook niets van die plannen van de PVV terecht, om de maximum snelheid overdag weer naar 130km/u te krijgen.

Dat kan helemaal niet, want dan wordt er teveel CO2 uitgestoten.

[ Voor 17% gewijzigd door MathiasMetzger op 30-10-2024 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:20
Echt geen énkel probleem. Wij hebben afgelopen zomer NoordSpanje en Portugal gedaan. Snelladers zat (super goed te plannen met ABRP, maar vast ook met je Tesla Nav). We hadden een abbo op Tesla en Ionity en alleen die gebruikt, meestal Tesla trouwens. Voor de binnenwegen zou je kunnen overwegen om (terplekke kan nog) de Wenea app te installeren, die zitten veel op benzinestations (1x gebruikt bij Figueras in de buurt), maar de ANWB of Shell pas zullen ook vast werken.
Pagina: 1 ... 89 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.