Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
jdbiggelaa schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Peter, we geloven nu wel dat jij een groot liefhebber bent van laadpassen ipv apps, maar de wereld beweegt toch echt weg van laadpassen :) . De enige reden voor een pas is nog een mogelijk slechte verbinding met je telefoon, maar met mijn iPhone heb ik dat probleem in de afgelopen jaren niet meer gehad, verwisseling van laders komt vaker voor. Zo stond ik laatst in Frankrijk bij een Ionity lader langs de péage en kon ik mijn nummer niet vinden. Bleek dat er een paar honder meter verderop nóg een rijtje Ionity laders stond…Het grote voordeel van een app vind ik dat je let laadproces goed kunt volgen. Bij Ionity zelfs met berichtjes op mijn iWatch.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat de wereld weg gaat van laadpassen - of het moet de credit card pass worden. Een laadpass heeft een heleboel voordelen (eenvoud van bediening in het bijzonder), en vergeet niet dat er een aantal zo goed als universele laadpassen zijn. Een app daarentegen is telkens specifiek voor de laadpaal aanbieder.

Het punt van “het laden kunnen volgen” begrijp ik niet: daar dient de app van je auto toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hebben mensen er wringen met laden van electrische auto met vakantie naar Tsjechië?

Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst met de Enyaq 60 vaan Frankrijk (Dordogne) gereden, met volle auto en trekhaak tas, en dat viel heel erg mee, veel snelladers langs de snelwegen en eigenlijk geen moment stress gehad met laden.

Voor aankomend jaar zitten we te kijken naar Tsjechië als bestemming maar dan zal er naast de volle auto ook een kar meegaan omdat we dan de hond mee willen nemen. Nu ben ik al tijden niet meer in Tsjechië geweest en zit dan vooral met de reis of het inmiddels een beetje goed te doen is langs de grote wegen om de auto met snelladers te kunnen blijven voortbewegen naar de eindbestemming.
Wat meer stops is niet erg want 2 kinderen die toch een snellaadbeurt nodig hebben om weer even het volgende stuk aan te kunnen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

The Wizard

Moderator Mobile
Destynx schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Fastned heeft dat tegenwoordig ook, helaas wel maar een beperkt aantal auto's ondersteund: https://www.fastnedcharging.com/nl/laden/autocharge
Beperkt aantal? Het grootst gedeelte van de EV's hebben ondersteuning, alleen VW, Seat en Skoda niet.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Scientific schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:02:
[...]
Een app daarentegen is telkens specifiek voor de laadpaal aanbieder.
Toevallig geldt dat voor Tesla en Ionity, maar met verreweg de meeste andere apps kan je gewoon laden bij elke paal waar de MSP roaming mee heeft. Net als de laadpas dus.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Een lange reis zonder snelladen - deel 1 - dag 2

Voordat ik besloot om toch gewoon met de Leaf de reis naar Oostenrijk te ondernemen: heb ik ook nog gekeken, of het misschien te doen was met de trein? Theoretisch zou dat best mogelijk geweest zijn, alleen dan hadden wij 6 keer moeten overstappen. En Duitsers zijn dan wel van de Pünktlichkeit, alleen niet wat betreft de Duitse Bahn. Ook zou ik de auto enorm gemist hebben in Oostenrijk, want het maakt spontane uitstapjes zoveel makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlYTuHHwn3roggd7VfIAA7L6gFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzPtEkFFc0fx22gdDR0gpGbl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEecbOXy7AyZkbDqbCWZCnV5UII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rszi03hcvAfEpQI5PL39ilDU.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had eigenlijk al mijn laadstop gepland, namelijk bij een Kaufland in Tettnang. Maar heb toch ook nog de andere mogelijkheden onderzocht, wat feitelijk op dezelfde reisafstand uit komt. Uiteindelijk voor de Aldi Süd in Tettnang gekozen, aangezien deze op 18 minuten loopafstand van dit pittoreske dorpje ligt. Echter om deze bestemming te bereiken zonder tussendoor te laden, diende ik dus weer de kortst mogelijke route te volgen. Wederom via Herewego.

Zelf heb ik daar geen problemen mee en zie ik het als een uitdaging, echter ik kan mij goed voorstellen dat de meeste automobilisten geen zin hier in hebben. Het levert toch behoorlijk extra reistijd en de bovenstaande reistijden, gaan er vanuit dat je overal de maximale toegestane snelheid rijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6NPYzIdI1B1FA75Fi3wDSSKvLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5e5jBKOJGei9aajUNGrnuDq.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk met slechts 14% SoC aangekomen bij de Aldi Süd, maar toch gaf de Leaf nog een rijbereik van 41km aan. Tot Montafon was nog 95km rijden, dus theoretisch gezien zou 1.5u aan 6.6kW laden ook voldoende geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTscMy04Qz4EPhs96DtP0nzKlGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWNDnwpCmiEKJChDNbqC8o02.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8rmYbbHGfHG-xepW-j5okyiUSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g25B4Cy5H3rkDD0gi9VpiqYe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0Uh4QDIlRW_IBwWdSsIZMq0q1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChoZAn2Sln0tdsBnh7GUFWlK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJNMu_L3XuC3v5EOPSVvcymVdVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHnZw8xjFOCkFVceXVNeJ2T0.jpg?f=fotoalbum_tile

In Tettnang bleek het een koopzondag te zijn: de hele Altstadt stond vol met blinkende nieuwe autos, waarvan het merendeel helaas benzineauto's waren. Maar hier en daar kon ik een EV zien, waaronder een model dat zich Beijing noemde. Het was voor ons dus een mooie verrassing, dat er schijnbaar iets te doen was in de stad. Mijn vrouw dacht dat ik daarom juist naar Tettnang gereden was: echter ik wist helemaal van niets.

Naar Montafon heb ik vervolgens de snelste route gevolgd, dus weer met Google Maps. Waarbij ik bij Hohenems uitrit 23 genomen heb, omdat ik het zonde van mijn geld vind om voor een paar km een vignet te kopen. De rest heb ik binnendoor gereden en het verbruik valt dan reuze mee. Maar toch zou ik aanraden een paar kWh extra te laden, omdat je ook flink wat meters omhoog moet maken.

Wij kwamen in ieder geval met 22% SoC aan, dus straks in de ochtend ik de auto dan naar de Lidl Österreich. Deze ligt op slechts 15 minuten lopen vanaf het hotel, dus dat scheelt enorm in de laadkosten. Rijden in Oostenrijk met een electrische auto is in ieder geval geweldig: alleen de laadinfrastructuur laat veel te wensen over.

Met name bij de hotels, want in ieder dorp liggen wel een paar publieke laadpalen. Ik vermoed echter niet dat dit genoeg laadpalen zijn, als de wintersporters weer met hun EV's op wintersport komen. Dan mag je hopen dat men zo net is om hun EV niet aan de laadpaal te laten kleven, wat ik in Nederland vaak genoeg zie gebeuren. Echter deze discussie ligt gevoelig op Tweakers, want vaak blijken deze autos ook nog eens van traditionele uitlaten te zijn voorzien :+

Als je dan als alternatief niet kunt snelladen, omdat je de verkeerde stekker ( CHAdeMO ) hebt. Dan kan het een behoorlijke uitdaging worden om stroom in je EV te krijgen: in Oostenrijk wordt bij veel publieke laadpalen ook nog eens per minuut afgerekend, wat extra nadelig is wanneer je auto met slechts 1 phase doet laden.

Terugreis?

Ik ga voor de terugreis nog eens goed nadenken, hoe en welke route ik wil gaan volgen. Want op de heenreis heb ik vooral geprobeerd een zo'n lang mogelijk afstand op volle acculading te rijden, maar uiteindelijk is via de Autobahn rijden sneller. Met 1 fase kun je in iedere geval 6kWh aan een 22kW AC lader bijladen per uur, laat daarvan 1kWh laadverlies zijn? Dit is eventjes natte vinger werk, maar mijn laadverlies is circa 15% totaal.

Als je dan zo zuinig mogelijk probeert te rijden, zal je gemiddelde snelheid niet hoger komen dan 90km/u. Dat vind ik het fijne aan Herewego, die geeft een realistischere aankomsttijd als ik voor wat voor reden dan ook ingesteld heb dat mijn maximumsnelheid 90km/u is.

Hoe dan ook als je een lange reis zonder snelladen wilt ondernemen: probeer je route te optimaliseren, verdiep je erin of je ook daadwerkelijk langere tijd aan een laadpaal mag staan? Bij de Aldi Süd in de regel geen probleem, maar bij de Duitse Lidl en Kaufland met parkeerschijf meestal maximaal 1.5u totaal. Als je aan een reguliere publieke laadpaal gaat staan, betaal je natuurlijk parkeerkosten en vaak een hoger laadtarief dan je thuis in Nederland gewend bent.

Wat je normaalgesproken niet op social media leest ( Tweakers valt daar ook gewoon onder )

Bereid je voor op geklaag van je passengiers: dit lees je nooit op social media, wat Tweakers in-principe ook is. Het zou hier misschien niet zo druk zijn op dit forum, als onze partners onze interesses ook zo geweldig zouden vinden. Maar dat is dus echt niet zo, althans niet bij mij. Dat is nog zacht uitgedrukt, want mijn passengiers slapen de helft van de tijd in de auto.

Als ze echter wakker worden, dan begint het geklaag weer. Dus ik probeer ze nooit bewust wakker te maken, want dan geniet ik van de rust en kan ik km's maken. Zonder om de 5 minuten te horen: zijn wij er bijna. Dat wordt dus leuk als ik straks eindelijk een EV heb waarbij ik wel met CCS zou kunnen snelladen, dan krijg ik natuurlijk te horen. Moet je nou alweer laden _O-

Het maakt niet uit of een laadstop 5 minuten of 2 uur duurt: voor je medereizigers blijft dat aanvoelen als wachten, terwijl wanneer je er een activiteit aan vast plakt. Dan heb je in ieder geval niet het gevoel dat je heb moeten zitten wachten tot je EV weer voldoende opgeladen was, want dan vliegt de tijd juist voorbij.

Dat is eigenlijk de grootste les van deze reis en aangezien de meeste EV's tegenwoordig drie phase kunnen laden, zou je dit dus ook gewoon met een moderne EV kunnen doen. Het vergt alleen wel wat planning, stalen zenuwen en je moet wel een beetje van cultuur houden. Op deze manier kom je in ieder geval wel op plekken, waar je anders nooit gekomen was.

Ik reed trouwens ook langs vele velden met appels in de Bodensee regio: erg verleidelijk om dan eventjes te stoppen en een verse appel van de bomen te halen, dat heb ik vroeger als puber zijnde regelmatig gedaan. Nu ik volwassenen ben laat ik dat soort geintjes achterwege, ook als het zo verleidelijk kan zijn. Want het waren echt vele km's vol met appelvelden, echt schitterend om te zien. Dat is iets wat je niet ziet als je vrijwel alleen over de Autobahn rijdt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
@MathiasMetzger Respect hoor om op deze manier te reizen, dat zou mij er wel juist van weerhouden om zo'n lange rit te doen.

phase = in het Nederlands trouwens gewoon fase. (Ik vind het persoonlijk niet zo lekker lezen als er opeens een engels woord door een Nederlandse zin komt, maar dat is misschien iets van mezelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Sommige van jullie zeggen dat we weggaan van passen maar ik denk dat veel zakelijke rijders juist alleen maar een pas of druppel hebben. Ik wel iig.

Daarnaast lijkt het mij veel logischer dat passen EN apps steeds minder gebruikt worden omdat steeds meer laders een credit card of pinpas accepteren.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
Chaoss schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:50:
Sommige van jullie zeggen dat we weggaan van passen maar ik denk dat veel zakelijke rijders juist alleen maar een pas of druppel hebben. Ik wel iig.

Daarnaast lijkt het mij veel logischer dat passen EN apps steeds minder gebruikt worden omdat steeds meer laders een credit card of pinpas accepteren.
Dat zal van de prijs af hangen….

Ik denk dat we gaan evolueren naar een paar grote passen die dan eerder als klantenkaart gaan werken.
En voor AC laden zal er altijd een pas of app nodig zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:30
Bij mij kon ik de laadpas van het werk koppelen aan zowel de app van Tesla waardoor ik daar via de app kan laden, en ik kon de laadpas koppelen aan FastNed waar de auto ook werkt met Autocharge. Dus die laadpas gebruik ik alleen nog bij langzame laders of die enkele keer dat er geen FastNed of Tesla SC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dat wil nog niet zeggen dat iedere zakelijke rijder met een pas of druppel ook in het buitenland kan en mag laden van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

cOOlrUnnINgs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat iedere zakelijke rijder met een pas of druppel ook in het buitenland kan en mag laden van de werkgever.
Dat geldt voor mij ook, het kan wel overigens maar dan moet ik het zelf betalen en wordt het dus op mijn salaris ingehouden.

Maar goed 99% van de tijd laad ik thuis en gebruik ik dus de druppel. Bij fast chargers in Nederland gebruik ik ook de druppel en die paar keer per jaar in het buitenland gebruik ik of de druppel of mijn pinpas/cc.

Prijs heb ik nog nooit op gelet onder het mom van het is vakantie en ik wil zo gemakkelijk mogelijk laden. Maar ik merkte afgelopen vakantie wel dat laden in duitsland en Oostenrijk prijzig is geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 21-10-2024 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:28
MathiasMetzger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 02:05:

Wat je normaalgesproken niet op social media leest ( Tweakers valt daar ook gewoon onder )

Bereid je voor op geklaag van je passengiers: dit lees je nooit op social media, wat Tweakers in-principe ook is. Het zou hier misschien niet zo druk zijn op dit forum, als onze partners onze interesses ook zo geweldig zouden vinden. Maar dat is dus echt niet zo, althans niet bij mij. Dat is nog zacht uitgedrukt, want mijn passengiers slapen de helft van de tijd in de auto.
Twee dingen,
1/ enorm gaaf artikel, enorm gave reis, en super om het zo te delen.
2/ dat “geklaag” onderschrijf ik totaal niet. Maarrrrrr….. dat is dan met een ioniq5 met 500km wltp en 250kW laadsnelheid. Daarmee lukt het vrij redelijk om laadstops te laten samenvallen met reguliere rustpauzes en is er echt geen geklaag.

Dat gezegd hebbende….
Daarom is jouw verslag ook eiegnlijk zo gaaf.
Het geeft haarfijn aan “dat het met zo’n leaf inderdaad mogelijk is”, maar ook de nodige uitdagingen geeft, en tegelijk juist ook dat die uitdagingen bij de moderne luxe EV’s zijn opgelost.
Maar… geeft ook wel weer aan “wat de belangrijke punten zijn” bij aanschaf EV.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:28

Het mooie is juist dat je ook op plaatsen hebt geladen waar iets te zien valt. Je medereizigers moeten de reis ook zien als deel van de vakantie.
Vroeger (met ICE) ging ik ook zo snel mogelijk naar de vakantiebestemming. Afgelopen zomer ben ik weer op dezelfde plek geweest maar heb er bijna 4 uur langer over gedaan, 15,5 uur i.p.v. 12 uur met de benzine auto.
De terugrit hebben we daarom ook in 2 delen gedaan om iets meer te kunnen zien van de omgeving. En 15,5 uur is voor mij wel te doen, voor mijn vrouw was het wat minder prettig.

Nu waren mijn vooral stops langs de snelweg en dan voelt het wel aardig "verplicht". We hebben samen wel gemeen dat we wat beperkingen hebben qua auto. Ik heb dan wel een CCS aansluiting maar dan enkel een 28 kWh accu. Snelladen gaat snel en binnen 20 minuten was ik weer onderweg maar binnen 200 kilometer sta je er weer. Zonder CCS aansluiting is het wel een stuk lastiger, dat kan ik me voorstellen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:21

Kijk, dat zijn de ervaringen die ik graag lees, niet omdat ik het er perse mee eens ben, maar wel omdat het echt een ervaring is, en perceptie van iedereen anders is (als bij mij de stemming zo zou zijn op vakantie, gaan ze maar lopen). Je statement dat 5 minuten of 2 uur wachten beide als wachten voelt durf ik nog wel te betwisten, de DC snellaad minuutjes zijn zo voorbij, 2 uur is voor mijn gevoel echt heeul lang. En zoals vaak gepredikt, je komt voor je gevoel dan echt een stuk rustiger aan, maar dat valt en staat ook weer met de mentaliteit in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online

Als ze echter wakker worden, dan begint het geklaag weer. Dus ik probeer ze nooit bewust wakker te maken, want dan geniet ik van de rust en kan ik km's maken. Zonder om de 5 minuten te horen: zijn wij er bijna. Dat wordt dus leuk als ik straks eindelijk een EV heb waarbij ik wel met CCS zou kunnen snelladen, dan krijg ik natuurlijk te horen. Moet je nou alweer laden _O-

Het maakt niet uit of een laadstop 5 minuten of 2 uur duurt: voor je medereizigers blijft dat aanvoelen als wachten, terwijl wanneer je er een activiteit aan vast plakt. Dan heb je in ieder geval niet het gevoel dat je heb moeten zitten wachten tot je EV weer voldoende opgeladen was, want dan vliegt de tijd juist voorbij.
Ik ga al een paar jaar met het werk op wintersport en heb al enkele jaren dezelfde collegae in de auto zitten. Voorheen reden we altijd met de ICE die kant op, maar begin dit jaar voor het eerst met de EV.
Ik heb ze naderhand gevraagd hoe ze het ervaren hebben en ze gaven allemaal aan dat ze het wel als relaxed hebben ervaren.
I.p.v. dat je tegen een ETA van de eindbestemming aan zit te kijken, was het elke keer een ETA van de volgende laadstop.
Ze gaven ook aan dat ze uitgeruster aankwamen, juist omdat je bij elke laadstop er even uit moet en je even de benen wat langer kunt strekken.
Kortom, ze hebben het totaal niet als vervelend ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
Wat een verademing dit verslag, hulde.
Leest als een soort avonturen jongens boek.
Mwah, valt wel mee, je leest er soms wel wat over maar je hebt enigszins een punt, je leest het niet vaak.

Vrouwlief weet precies hoe de vork in de steel zit dus klaagt nooit, dochterlief, die heeeeeel af en toe eens meegaat begint na 15 minuten wat ongeduldig te worden. Precies de tijd dat iedereen naar het toilet is geweest, de hond even gelopen heeft en iedereen wel zijn ding gedaan heeft.
Dus dan nog 5 a 10 minuten extra, naast het kwartier, is dan iets over de gedulds-grens van m'n dochter.
Ach ja, Gen Z hè. :O

Benieuwd naar je volgende verslag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Ik ga al een paar jaar met het werk op wintersport en heb al enkele jaren dezelfde collegae in de auto zitten. Voorheen reden we altijd met de ICE die kant op, maar begin dit jaar voor het eerst met de EV.
Ik heb ze naderhand gevraagd hoe ze het ervaren hebben en ze gaven allemaal aan dat ze het wel als relaxed hebben ervaren.
I.p.v. dat je tegen een ETA van de eindbestemming aan zit te kijken, was het elke keer een ETA van de volgende laadstop.
Ze gaven ook aan dat ze uitgeruster aankwamen, juist omdat je bij elke laadstop er even uit moet en je even de benen wat langer kunt strekken.
Kortom, ze hebben het totaal niet als vervelend ervaren.
Nou het hotel in Montafon heeft wel degelijk een bepaalde tijd dat wij er echt moesten zijn: ik boek meestal halfpension of all-inclusive, maar dan wordt er echt flink bespaard door hotels in de prijsklasse waarin wij boeken. Ik ben een liever hebber van Oostenrijkse Bergkäse en als die niet aanwezig is, dan zegt het eigenlijk al genoeg.

Gisteren kreeg ik rondom circa 15 uur een telefoontje van het hotel: wij waren de enigste gasten in het hotel, dus of wij ergens anders wilde eten? Dan zouden ze ons de rekening wel terug betalen. Echter daar boek ik geen halfpension voor en heb aangegeven, gewoon daar te willen eten. De kok heeft dus letterlijk voor twee gezinnen speciaal schnitzel klaargemaakt, wat echt niet zo'n kant en klaar schnitzel was. Want het verschil proef ik als liefhebber van de Oostenrijkse keuken direct.

Wij moesten dus voor 19:00 uur bij het hotel zijn: als ik zeg tegen mijn vrouw om 8 uur wil ik vertrekken, dan mag ik blij zijn als wij om 9 uur in de auto zitten. Wanneer ik dan sneller ga rijden om de tijd in proberen te halen, zal ik ook meer moeten laden. Dus dat werkt ook allemaal niet: de Leaf kan een fatsoenlijke snellaadsessie per dag hebben. Vanaf de 2e en 3e snellaad sessie zakt de snelheid flink in. Tot circa 20kW bij de 3e snellaad sessie.

En als je echt 130km/u zou gaan rijden met de Leaf, dan mag je waarschijnlijk om de 100km aan de snellader. Want gisteren heb ik met veel moeite weer 12.2kWh/100km gereden. Wat mij echt niet gelukt was ik niet bewust zuinig gereden had en ook nog eens volledig over de Autobahn gereden was. Al vermoed ik dat ik 200km bij volledig opgeladen accupakket, over de Autobahn nog wel moet lukken. Mits ik mijn snelheid beperkt tot maximaal 90km/u. Uiteraard bergaf kan het wel wat sneller. Maar bergop blijf ik lekker achter de langzame vrachtwagens, want dat kost het meeste energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken maar eigenlijk heel waar.
Doordat je zo'n eindeloos stuk rijden ophakt in overzichtelijke stukken wordt het wat behapbaarder en menselijker. Puur psychologisch uiteraard, maar het werkt wel.
Als je een of andere deadline aan het einde van de reis hebt te halen is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ASW1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken maar eigenlijk heel waar.
Doordat je zo'n eindeloos stuk rijden ophakt in overzichtelijke stukken wordt het wat behapbaarder en menselijker. Puur psychologisch uiteraard, maar het werkt wel.
Als je een of andere deadline aan het einde van de reis hebt te halen is het een ander verhaal natuurlijk.
Het is ook onze ervaring inderdaad, veel relaxter op vakantie gaan dan voorheen.

De enige maar is inderdaad, wat nu als je een harde deadline hebt? Die hadden wij afgelopen zomer toen we de boot naar Noorwegen moesten halen in Kiel. Dan rijdt het wel iets minder relaxt moet ik zeggen. Het probleem is dan dat je soms moet gaan laden terwijl je weet dat je ook nog wat file hebt om bij aan te sluiten en dat voelt dan een beetje vervelend.

Al hebben wij gewoon extra veel buffer ingebouwd en waren we wel op tijd :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cloud op 21-10-2024 12:17 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18
Cloud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Het is ook onze ervaring inderdaad, veel relaxter op vakantie gaan dan voorheen.

De enige maar is inderdaad, wat nu als je een harde deadline hebt. Die hadden wij afgelopen zomer toen we de boot naar Noorwegen moesten halen in Kiel. Dan rijdt het wel iets minder relaxt moet ik zeggen. Al hebben wij gewoon extra veel buffer ingebouwd :)
Een harde deadline zoals voor o.a. een boot is sowieso al een reden voor stress en moet je reserve tijd inbouwen in je rijschema voor onvoorziene gebeurtenissen, en als er dan tijd overblijft ben je die eigenlijk kwijt. Met een EV kun je die vaak nog nuttig gebruiken door ter plekke of kort ervoor te laden. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stino0123
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-03 10:41
Eerste keer poster hier maar ik wou onze ervaring met Schotland kort delen.

Vorige week een roadtrip van 2450km op 8 dagen in schotland gemaakt met onze Fisker Ocean. En het laden ging daar redelijk vlot. We hebben op voorhand wel de Chargeplace Scotland laadpas aan gevraagd waar we 12£ voor moesten betalen.

In de lowlands 3 maal geladen aan een Ionity van 300Kw Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kZU1KITu5qaz7M35nx9ybI6vSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ph83Ec8d4MQTl2EXVKy9y8vS.jpg?f=fotoalbum_large

Onze auto kan maar max 175Kw snelladen dus deze zijn ruim voldoende. Soms wel Druk en dan een lagere snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BuK2-lzW8LfelMJItjj7-PdmKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE3Cgy7JFCcbF4b0qIiDrlu8.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf dat we boven Glasgow en Edinburgh verbleven hadden we max 50Kw laders van chargeplace zelf. Ik kan me wel voorstellen als er meer toeristen hadden geweest dat we wel eens hadden moeten wachten om te kunnen laden. We hebben elke dag ongeveer 30-45 min aan deze laders doorgebracht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNW_xWiT389Ltj9Ja-P72zQo-p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHeuTsItGaXR0AyFGACMdewe.jpg?f=fotoalbum_large

Al bij al hebben we in totaal 423.403Kwh verbruikt en als ik goed kan rekenen zou dit gemiddeld 17.28Kwh/100km moeten zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
[...]

De enige maar is inderdaad, wat nu als je een harde deadline hebt? Die hadden wij afgelopen zomer toen we de boot naar Noorwegen moesten halen in Kiel. Dan rijdt het wel iets minder relaxt moet ik zeggen. Het probleem is dan dat je soms moet gaan laden terwijl je weet dat je ook nog wat file hebt om bij aan te sluiten en dat voelt dan een beetje vervelend.

Maar als ik zo'n soort harde deadline zou hebben, dan zou ik ook met een ICE extra tijd inplannen.
Ook met een ICE kun je in de file terechtkomen, of pech krijgen, of ....
EN met de laadstops voor een EV plan je alleen wat extra tijd in, maar de stress zal in beide gevallen denk ik hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 07:41
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:38:
De afgelopen drie dagen met de Ioniq 28kWh naar Spanje gereden en geladen met de Mobilize pas en dat ging echt super. Aansluiten en laadpas voor de lader en het laden begint supersnel, echt een verademing ten opzichte de Ionity app. Ik heb ook verschillende anderen buiten in de regen in Frankrijk minuten lang zien tobben om het laden te starten. Maar goed, ieder zo zijn voorkeur niet waar.
Bijzonder, bij mij was de pas net zo traag als de app. De pas swipen, de laadzuil en de auto melden dat de communicatie wordt gestart, dan 1-2 minuten wachten tot het laden eindelijk begint. Met de app duurt 't ook 1-2 minuten voor het laden begint. De oudere ABB zijn daarin wel sneller dan de nieuwere Tritium laadpalen.
Zapato schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Ik had afgelopen 2 weken ook de Mobility pass voor ionity in Frankrijk , maar ik vind app toch prettiger. Dan kan ik zien wat er gebeurt.
Heb je geen app bij de auto die dat (near-) realtime toont? Die zal iets minder kWh geladen aangeven, maar voor laadsnelheid en SoC prima werken.
Scientific schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Ik ben er nog niet zo zeker van dat de wereld weg gaat van laadpassen - of het moet de credit card pass worden. Een laadpass heeft een heleboel voordelen (eenvoud van bediening in het bijzonder), en vergeet niet dat er een aantal zo goed als universele laadpassen zijn. Een app daarentegen is telkens specifiek voor de laadpaal aanbieder.

Het punt van “het laden kunnen volgen” begrijp ik niet: daar dient de app van je auto toch voor?
Zo lang de MSP roaming ondersteunt, kan je prima met de app laden bij een 'vreemde' CPO. Jaren geleden deed de EINS app het al prima bij een (Oostenrijkse) DA laadpaal met een terminal die het pasje weigerde te lezen. Maar inderdaad, even een pasje swipen heeft ook mijn voorkeur. Al is het maar omdat een pasje ook werkt in een parkeergarage waar de app niet werkt omdat de internetontvangst niet toereikend is.
Leuk verslag en knap om de hele reis met alleen AC laden te doen. Ik zou toch eerder wat triple chargers in de routeplanning opnemen en rapidgate voor lief nemen.

En je hebt helemaal gelijk hoor, als je gezelschap liefst na 15 minuten al uitstapt, is een route waarbij je langer in de auto zit dan absoluut noodzakelijk natuurlijk een straf. Ik denk alleen dat je dat niet zoveel leest omdat mensen die lange autoreizen als de straf zien ook minder geneigd zullen zijn lange ritten te maken. Bij ons waren de beperkingen van EV nooit een probleem en nu met de Seal nog minder, maar mijn vriendin kan ook genieten van leuke bezienswaardigheden binnendoor; de reis is onderdeel van de vakantie. Dan is er een stuk minder gemopper.

En ik denk dat je het bericht van @cOOlrUnnINgs verkeerd interpreteert. Volgens mij bedoelt cOOlrUnnINgs dat een rit van lader naar lader gewoon minder lang voelt dan een rit naar de eindbestemming. Bijvoorbeeld 4 ritjes van 3 uur met iedere keer een laadpauze in plaats van 1 rit van 12 uur. Je rijdt nog steeds 12 uur, maar na 2,5 uur in de auto nog maar een half uurtje tot de stop voelt korter. Dat je voor een specifieke tijd bij je eindbestemming moet aankomen staat daar los van, al kan dat zeker ook stress geven als dat krap wordt. Maar waarschijnlijk was 19:00 ook niet zo lastig te halen toch? Anders had een Triple wel uitkomst kunnen brengen ipv de AC lader. Ze worden wel zeldzamer hier, maar in Duitsland en Oostenrijk zie je ze toch nog wat vaker. Zeker als je binnendoor rijdt.

Als het wel haasten vliegen rennen was om 19:00 te halen, had ik overigens gekozen om in te gaan op het verzoek van het hotel voor de aankomst dag. Liever gewoon ontspannen aankomen en later of eventueel onderweg wat eten, dan je over de kop moeten haasten en gestresst aankomen om in het hotel te kunnen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Bijzonder, bij mij was de pas net zo traag als de app. De pas swipen, de laadzuil en de auto melden dat de communicatie wordt gestart, dan 1-2 minuten wachten tot het laden eindelijk begint. Met de app duurt 't ook 1-2 minuten voor het laden begint. De oudere ABB zijn daarin wel sneller dan de nieuwere Tritium laadpalen.
Ik moet wel zeggen dat het in Frankrijk snel ging maar in Spanje duurde het opvallend langer bij die nieuwe in Torredembarra, die in Gerona heb ik niet zo op gelet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

LigeTRy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Kijk, dat zijn de ervaringen die ik graag lees, niet omdat ik het er perse mee eens ben, maar wel omdat het echt een ervaring is, en perceptie van iedereen anders is (als bij mij de stemming zo zou zijn op vakantie, gaan ze maar lopen). Je statement dat 5 minuten of 2 uur wachten beide als wachten voelt durf ik nog wel te betwisten, de DC snellaad minuutjes zijn zo voorbij, 2 uur is voor mijn gevoel echt heeul lang. En zoals vaak gepredikt, je komt voor je gevoel dan echt een stuk rustiger aan, maar dat valt en staat ook weer met de mentaliteit in de auto.
Mee eens AC en DC is een compleet andere ervaring. Zeker als je DC combineert met een goeie range. In de zomer heb ik een range van 400-450km, zelfs als ik sneller ga rijden haal ik nog 350km. En in de praktijk rijd ik zelden 3 uren achter elkaar, dan zijn mijn vrouw/kinderen allang weer aan een (plas) pauze toe. REgelmatig zit ik nog niet onder de 20% lading, als ik dan een pause neem en we gaan allemaal naar de wc en even wat eten/drinkken dan is er zo 30 minuten voorbij en heeft de auto ook alweer voldoende geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

cOOlrUnnINgs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Maar als ik zo'n soort harde deadline zou hebben, dan zou ik ook met een ICE extra tijd inplannen.
Ook met een ICE kun je in de file terechtkomen, of pech krijgen, of ....
EN met de laadstops voor een EV plan je alleen wat extra tijd in, maar de stress zal in beide gevallen denk ik hetzelfde zijn.
Klopt is dit met een ICE vrijwel gelijk, besefte ik me ook na het schrijven van die eerdere post :) Alleen heb je dan minder stops, dus voor je gevoel ben je misschien 'meer' onderweg dan de paar laadstops die je bij een EV hebt. Maar die kun je makkelijk incalculeren. Netto maakt het natuurlijk niets uit, in beide gevallen moet je extra reservetijd inplannen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
LigeTRy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Als je in die 2 uur iets plant, dan is dat een activiteit, en niet wachten.

5 min snelladen is altijd wachten, op 20 min kan je iets eten en is dat ook weer een activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
[...]

En ik denk dat je het bericht van @cOOlrUnnINgs verkeerd interpreteert. Volgens mij bedoelt cOOlrUnnINgs dat een rit van lader naar lader gewoon minder lang voelt dan een rit naar de eindbestemming. Bijvoorbeeld 4 ritjes van 3 uur met iedere keer een laadpauze in plaats van 1 rit van 12 uur. Je rijdt nog steeds 12 uur, maar na 2,5 uur in de auto nog maar een half uurtje tot de stop voelt korter. Dat je voor een specifieke tijd bij je eindbestemming moet aankomen staat daar los van, al kan dat zeker ook stress geven als dat krap wordt. Maar waarschijnlijk was 19:00 ook niet zo lastig te halen toch? Anders had een Triple wel uitkomst kunnen brengen ipv de AC lader. Ze worden wel zeldzamer hier, maar in Duitsland en Oostenrijk zie je ze toch nog wat vaker. Zeker als je binnendoor rijdt.
Dat is inderdaad precies hoe wij het ervaren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 21:08
[...]

Heb je geen app bij de auto die dat (near-) realtime toont? Die zal iets minder kWh geladen aangeven, maar voor laadsnelheid en SoC prima werken.
Die geeft alleen SoC en verwachte eindtijd weer. Maar aangezien ik doelpercentage op 100 procent heb gezet om idle fee bij Tesla te voorkomen is dat erg magere info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickN68
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 12:26
Rubman schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:06:
Hebben mensen er wringen met laden van electrische auto met vakantie naar Tsjechië?

Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst met de Enyaq 60 vaan Frankrijk (Dordogne) gereden, met volle auto en trekhaak tas, en dat viel heel erg mee, veel snelladers langs de snelwegen en eigenlijk geen moment stress gehad met laden.

Voor aankomend jaar zitten we te kijken naar Tsjechië als bestemming maar dan zal er naast de volle auto ook een kar meegaan omdat we dan de hond mee willen nemen. Nu ben ik al tijden niet meer in Tsjechië geweest en zit dan vooral met de reis of het inmiddels een beetje goed te doen is langs de grote wegen om de auto met snelladers te kunnen blijven voortbewegen naar de eindbestemming.
Wat meer stops is niet erg want 2 kinderen die toch een snellaadbeurt nodig hebben om weer even het volgende stuk aan te kunnen.
Niet direct ervaring met Tsjechie, wel met een roadtrip door Polen afgelopen Augustus.
Voor Duitsland een maandje Tesla abo genomen, wat supergoed werkte. Helaas zijn er geen Tesla-laders in Polen opengesteld voor niet-Tesla's. Dat is echter wel het geval voor Tsjechie, ik zou me dus voor Tsjechie niet heel druk maken, het is wel verstandig van te voren te checken wat er aan "standaard" laad-stations beschikbaar is.
Voor Polen is dat bijvoorbeeld Orlen; hiervoor is enkel een app met koppeling aan Credit-card nodig en dan werkt het prima (Orlen chargers werken bijvoorbeeld weer niet met de Shell-pas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:57

Ik blijf erbij dat al die plastic passen tijdelijk zullen blijken te zijn. Ik betaal ook niet meer met een pinpas. Afgelopen zomer meerdere reizen gemaakt naar Duitsland en Frankrijk. Ik heb mijn plastic pinpas precies 0 x gebruikt. Zelfs in oostelijk Duitsland (Leipzig) kon ik overal met mijn telefoon betalen. Sneller én veel veiliger.
Gebruik van een credit card heeft als nadeel dat je overal het hoogste tarief betaalt. Met een creditcard wordt je niet herkend als abonnementhouder en krijg je dus ook geen korting. Bij aanbieders zoals Ionity en Fastned scheelt dat een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
@jdbiggelaa En hoe doe je dat dan als je werk het betaald? Ik heb om benzine af te rekenen zelfs nog een pas met een magneetstrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
jongetje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:56:
@jdbiggelaa En hoe doe je dat dan als je werk het betaald? Ik heb om benzine af te rekenen zelfs nog een pas met een magneetstrip.
Mijn werk betaalt niet, ik rijd privé. In de markt van fossiele brandstoffen hoef je geen innovatie te verwachten, die gaat de komende jaren alleen maar krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

PatrickN68 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Niet direct ervaring met Tsjechie, wel met een roadtrip door Polen afgelopen Augustus.
Voor Duitsland een maandje Tesla abo genomen, wat supergoed werkte. Helaas zijn er geen Tesla-laders in Polen opengesteld voor niet-Tesla's. Dat is echter wel het geval voor Tsjechie, ik zou me dus voor Tsjechie niet heel druk maken, het is wel verstandig van te voren te checken wat er aan "standaard" laad-stations beschikbaar is.
Voor Polen is dat bijvoorbeeld Orlen; hiervoor is enkel een app met koppeling aan Credit-card nodig en dan werkt het prima (Orlen chargers werken bijvoorbeeld weer niet met de Shell-pas).
Tesla kan ik laden maar is zelf betalen.
Van werk een MoveMove pas die in Frankrijk eigenlijk overal werkte behalve langzame lader aan camping.
Maar zelf bezit ik de Shell, Tesla en ANWB pas dus zou 99% wel uit de voeten moeten kunnen en anders daar ter plaatse even andere app opzoeken, die paar minuten maken ook niet uit met laden.

Zat vooral met of er genoeg laadmogelijkheid is door het land geen, maar met ABRP zag ik best wel wat opties al.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Rubman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Tesla kan ik laden maar is zelf betalen.
Van werk een MoveMove pas die in Frankrijk eigenlijk overal werkte behalve langzame lader aan camping.
Maar zelf bezit ik de Shell, Tesla en ANWB pas dus zou 99% wel uit de voeten moeten kunnen en anders daar ter plaatse even andere app opzoeken, die paar minuten maken ook niet uit met laden.

Zat vooral met of er genoeg laadmogelijkheid is door het land geen, maar met ABRP zag ik best wel wat opties al.
Ik ben van de zomer nog in Tsjechië op vakantie geweest en heb nog mooi laadplein getipt. Ervaring is hier gepost en staan er meer. Even teruglezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17

Wij hebben afgelopen zomer hetzelfde gehad, maar dan met de boot vanuit Hirtshals in Denemarken!

Juist omdat je geen controle hebt over de files (die zijn er veel in Duitsland, het hele land heeft wegwerkzaamheden) hebben we een overnachting geboekt op de heenreis. Gelukkig maar, want we hebben zeer veel file gehad!

Op de terugreis hebben we 960 km in 11:30 gereden, inclusief (laad)stops. Toen waren er geen files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:53
Afgelopen 3 weken naar Italy omgeving Rome geweest en terugweg enkele dagen Wenen bezocht.
Mobilize pas Renault gebruikt. Constant kunnen laden bij IONITY tegen zeer scherp tarief. Pas werkte uitstekend. Rijden Hyundai Ioniq5 72,4 kw. Eenmaal de mist in gegaan. In Wenen hotel midden in stad. Even auto in parkeergarage gezet om klein beetje bij te laden. Paal op geen enkele app zichtbaar. Gelukkig na 1 uur afgekoppeld, 11kw geladen prijs schrik niet 22 euro. Dus blijven opletten.

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
Stino0123 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:23:
Eerste keer poster hier maar ik wou onze ervaring met Schotland kort delen.

Al bij al hebben we in totaal 423.403Kwh verbruikt en als ik goed kan rekenen zou dit gemiddeld 17.28Kwh/100km moeten zijn geweest.
Vind ik een HEEL net gemiddelde, en dat met zo'n best wel zware wagen, plus bagage en zo nog eens.
Volgens mij is de Fisker ook een hele fijne reisauto, jammer dat ze over de kop zijn want fraaie wagen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

De afgelopen drie weken rondgezworven door Italie, met als verste reisdoel Palermo. Dit hebben we gedaan (we = mijn vrouw en ik) met de Polestar 2, LRSM uit 2023. Op Zaterdagochtend om 7 uur vertrokken vanuit West-Brabant, met een volle accu met als eerste tussenstop een overnachting in Beaune, Frankrijk.

De volledige route (bijna dan) in drie etappes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0zsbQPT5flBrApm8tMiDtN5VgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnG8ywK8fej32PkMKSV8TXyR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-4Op3ZOV-YL02pbxMLQX8OSTg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/26k0QUdgzgrOOvY0KAzerQku.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7TldhDFjACW7J-sJtwWc3yU5YY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oxmY8h7N0Rq8aVb9LSAbPcH2.png?f=fotoalbum_large

Voor deze trip heb ik een "Bip&Go" tolkastje aangeschaft, zodat in Frankrijk en Italie op de tolwegen de snelle "T" baan bij de tolpoorten genomen kan worden.
Op Zaterdag was het heerlijk rustig op de wegen in Frankrijk: Gedurende 1 uur en 24 minuten hebben we 130km/h op CC kunnen rijden zonder ook maar een enkele keer de snelheid te moeten wijzigen!

Langs de A43 in Frankrijk hebben we gratis geladen bij een lader van Electric 55. Er stonden vier palen waarvan er drie niet werkten. De wel werkende laadpaal werkte gratis.
Tegenover de laadpalen van Electric 55 staan Tesla SUC's, dus er was sowieso een back-up mogelijkheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm5akcBzk5ObvaCF6caPXQkX4HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To3HdHKyxcaSBu3buInIW1nC.jpg?f=fotoalbum_large

Frankrijk en Noord Italie zijn met de EV geen enkel probleem, maar ook Zuid Italie is prima te doen. Er zijn wel wat minder laadpalen, maar op de doorgaande routes zijn er zeker genoeg. En ook in de wat grotere plaatsen zijn er op straat AC-laders te vinden. Het blijft echter wel Italie. Er wordt volop door ICE auto's op de EV plaatsen geparkeerd, dus als je APP aangeeft dat een laadpaal vrij is betekend dat niet dat je er ook kunt laden.
In Catania was er pas bij de derde AC-lader een plaats vrij, maar helaas functioneerde die paal niet. Nadat we de stad verkend hadden en de auto weer ophaalden stonden er net monteurs van Enel-X bij de paal om deze te repareren.

Laden op straat in Italie is me maar een keer gelukt in Matera. Maar daar zijn de zaken wat strakker geregeld en wordt er nauwelijks geparkeerd bij laadpalen omdat daar tegen foutparkeerders opgetreden wordt. Er geldt daar ook een kleeftarief.

Hetzelfde kleeftarief geldt ook in Polignano a Mare, en dan krijg je dit soort taferelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmygkI0_qDEFxquzHCw2eq0kN1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kDEKpAaCarhg1pr0UFwJ5Kp.jpg?f=fotoalbum_large
Wel de auto laten staan, maar de laadkabel ontkoppelen.

De ferry naar en van Sicilie kun je met een tolkastje (Bip&Go of Fulli) ook betalen. Er is een speciale "T" rijbaan voor.
Vlak bij de ferry op Sicilie is in Messina een SUC locatie van Ewiva. Hier staan 3 dubbele laadpalen en een dubbele 11kw laadpaal. Er staan daar echter ook auto's geparkeerd waardoor de 11kw paal niet bereikbaar is en niet alle SUC laadplaatsen tegelijk gebruikt kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4abRRIOuUx9ZCZ7pbHPDvZ7y784=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfvN5mVCKjP6Vynw7h91Yral.jpg?f=fotoalbum_large

De volledige trip is genavigeerd met Google maps, en daarmee zijn ook de meeste laadstops gepland. Soms is er van de voorgestelde laadstops afgeweken. In de lijst hieronder staat het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDOMbjuNjigMdZeT8rWMZZMyKYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q83WNT4O1ByLzk0GJQQr0bsl.png?f=user_large

Opvallend dat de AC lader in Cassino de duurste lader was.
Ik heb niet exact het aantal gereden kilometers bijgehouden, maar dat zal zo rond de 5600km zijn, wat resulteert in 14 cent per kilometer. Met slimmer plannen en met abonnementen afsluiten is hier nog veel te winnen, zoals te zien is.
Behalve Tesla zijn alle laadstops met de Deftpower druppel gestart, want die wordt door de leasemaatschappij verstrekt.

In Zuid Italie rijden niet veel EV's. Een enkele Tesla, Zoe en wat MG's. Er rijden wel wat Hybride's rond. Ik heb in heel Italie slechts twee andere Polestars gezien, beide in Polignano a Mare.

In Verona zijn er in de stad gratis parkeerplaatsen voor EV's, groen gemerkt. Sommige met een laadpaal, maar de meeste zijn alleen maar parkeerplaats zonder laadpaal. Hadden we nog niet eerder gezien.

Al met al: Prima te doen. En gedurende ons verblijf was het ook nog heerlijk weer in Zuid Italie.

[ Voor 4% gewijzigd door El Pollo Diablo op 21-10-2024 22:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]
Maar waarschijnlijk was 19:00 ook niet zo lastig te halen toch? Anders had een Triple wel uitkomst kunnen brengen ipv de AC lader. Ze worden wel zeldzamer hier, maar in Duitsland en Oostenrijk zie je ze toch nog wat vaker. Zeker als je binnendoor rijdt.

Als het wel haasten vliegen rennen was om 19:00 te halen, had ik overigens gekozen om in te gaan op het verzoek van het hotel voor de aankomst dag. Liever gewoon ontspannen aankomen en later of eventueel onderweg wat eten, dan je over de kop moeten haasten en gestresst aankomen om in het hotel te kunnen eten.
Voor 19 uur in het hotel zijn was inderdaad geen enkel probleem: in Tettnang heb ik 2u30m met 6.6kW geladen, als het een halfuurtje minder geweest was? Dan had ik het alsnog gehaald, maar het probleem was natuurlijk wel. Het hotel heeft helemaal geen EV lader, dus de volgende ochtend reed ik om klokslag 7.35 naar de Lidl in Schruns. Die ging om 7:40 open en vanaf zo laat ging de laadpaal ook aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3BEb1Q_jetUGla_NveGenQ5aVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czw4rHIu6NGWEyu5576JidN4.jpg?f=fotoalbum_large.

Wij zitten ongeveer 1km vandaan van die Lidl, dus heb daar de auto gewoon met mijn eigen AC kabel aangesloten. En ben toen teruggelopen naar het hotel, om te ontbijten. Naja daarna heeft mijn dochtertje zich uitstekend vermaakt in 300m indoor speeltuin die Jufa Hotel Montafon heeft, dat is allemaal inclusief voor hotelgasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poCV2x9CEvHZoidOnxEaEBw6wQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuLRvbBhYKDEWIkjAByiGXu8.jpg?f=fotoalbum_large

Rond 12 uur de auto weer opgehaald bij de Lidl: die 22kW lader lijkt mij eerder een 11kW AC lader te zijn, want de auto was pas tot 64% opgeladen. Met € 0,19 per kWh wel extreem goedkoop, dus op de terugweg nog een paar uurtjes geladen totdat de auto op 87% stond. Laden kan alleen tijdens de openingstijden. PS Bartholomäberg was echt schitterend, vooral die witte kerken die langs de Panoramaweg liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSQBwehRBNmm5MkrI3nl3faGsbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUagcq07FxAFuEh7FNYv8jC0.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag gaan wij dus naar Vaduz in Liechtenstein: alles hier in de regio binnen is in-principe goed te doen, zonder tussendoor nog te moeten laden. Je rijdt wel echt 1 uur over 50km, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Het omhoog rijden kan echter wel veel stroom kosten, welke je voor een groot deel wel terug kunt genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stino0123
Zjanzjak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Vind ik een HEEL net gemiddelde, en dat met zo'n best wel zware wagen, plus bagage en zo nog eens.
Volgens mij is de Fisker ook een hele fijne reisauto, jammer dat ze over de kop zijn want fraaie wagen.
Ik was zelf ook heel verbaast. Heb het een paar keer opnieuw uitgerekend want het komt nog niet op het scherm bij ons. Maar de regen zal dan toch meer doen dan ik initieel dacht

Een hele fijne auto om lange tijd in door te brengen. En ik denk dat wij bij de gelukkige zijn die er zo goed als geen problemen mee hebben. Hopen dat het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 20:17
Stino0123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Ik was zelf ook heel verbaast. Heb het een paar keer opnieuw uitgerekend want het komt nog niet op het scherm bij ons. Maar de regen zal dan toch meer doen dan ik initieel dacht
Zo vreemd is dat toch niet, ik neem tenminste aan dat je gemiddelde snelheid in Schotland behoorlijk laag is, iig ruim onder snelwegsnelheden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
Zoveel moeite hoef je toch niet te doen? Ionity-pass aanschaffen en Tesla-app installeren. Op je interne navigatie of ABRP deze twee als voorkeur geven en gas er op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
Andrehj schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Op lange afstanden rij ik (met een 1.8 turbomotor in een grote stationwagen) altijd zuiniger, zeker als je met snelheden van een EV rijdt.

[...]

Geen idee waar je dat betaalt, maar hier in de buurt kost benzine bij het duurste tankstation € 1.90 en bij de Makro (waar het niet voor niets altijd erg druk is) € 1.83.
Duitsland, België, Frankrijk en Italië (landen die voor deze trip relevant zijn) zijn allemaal goedkoper dan dat (meestal € 1.70 à € 1.80).
Gemiddeld moet op zo'n trip € 1.75 makkelijk haalbaar zijn.
Zelfs met 1:14 kom je dan aan 12.5 cent per kilometer.

[...]

Ik denk dat die 14 cent wel klopt. Want met een gemiddelde prijs van 80 ct/kWh kom je dan uit op:
14 ct/km / 80 ct/kWh = 0.175 kWh/km = 17.5 kWh/100 km, wat voor een Polestar 2 (incl laadverliezen, op lange afstanden) best zal kloppen.

Maar mijn conclusie blijft dat een ICE in dit geval goedkoper en zeker gemakkelijker was geweest, en dat er dus door diverse instanties en overheden nog een boel werk te verzetten is om dat op te lossen.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel).

Dit is het Lange ritten met elektrische auto in Europa topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
fisherman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13:
Ten eerste zou het een verkeerd streven te zijn om het gemeengoed te laten worden. Dat zou betekenen dat er in de toekomst evenveel auto's blijven rijden als momenteel het geval is.
Ten tweede kun je gewoon het hele jaar nog goedkoop rijden natuurlijk. Het is dus alleen wat duurder bij een verre vakantie met de auto. Om het jaar gaan we naar oost Azie, dus dan is de auto geen optie.
Wacht even. Dus jij vindt dat er minder auto's moeten rijden (goed streven), maar wil wel elke twee jaar naar oost-Azië vliegen? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Ten eerste zou het een verkeerd streven te zijn om het gemeengoed te laten worden. Dat zou betekenen dat er in de toekomst evenveel auto's blijven rijden als momenteel het geval is.
Ten tweede kun je gewoon het hele jaar nog goedkoop rijden natuurlijk. Het is dus alleen wat duurder bij een verre vakantie met de auto. Om het jaar gaan we naar oost Azie, dus dan is de auto geen optie.
Maar wat eigenlijk nog belangrijker is dan de kosten, want autorijden kost nu eenmaal geld, is dat het veel fijner rijdt dan een brandstofauto.
Ik snap nooit waarom mensen vinden dat een elektrische auto goedkoper zou moeten zijn dan momenteel een brandstofauto kost.. Het alternatief, de brandstofauto dus, moet gewoon vele malen duurder worden. Een elektrische auto mag best even duur worden als een brandstofauto momenteel kost van mij.
Idd, nu ineens moet een auto heel goedkoop zijn. Maar als je op de weg kijkt, dan rijden er behoorlijk wat auto's rond die duur zijn, en waar de eigenaar bewust heeft gekozen voor een duurdere bak onwille van comfort en status.
Als dat niet zou gebeuren, dan konden de duitse premium merken al inpakken.
Tegenover een willekeurige BMW kan ik altijd een goedkopere auto zetten met gelijkaardig comfort en plaatsaanbod aan een lagere prijs.
En bij uitbreiding, om on topic te blijven: tegenover elke premium ICE kan je tegenwoordig een degelijke comfortabele EV zetten die even veel of minder kost en waarmee je prima lange afstanden kan af leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Zapato schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:18:
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel).
Dit is het Lange ritten met elektrische auto in Europa topic.
Dit topic wordt veel gelezen door Tweakers die overwegen om een elektrische auto te kopen en zich afvragen hoe dat bevalt op lange afstanden. Zeker als je, zoals ondergetekende, een groot deel van je kilometers op lange afstanden maakt, omdat je thuis alles (werk, boodschappen, sport) op de fiets doet.
Rapporten van dergelijke trips (zoals bovenstaande uitstekende bijdrage van @El Pollo Diablo ) worden dan ook zeer gewaardeerd en gebruikt om de afweging te maken tussen een ICE en een EV als volgende auto. Daarbij spelen ook de energieprijzen en de toegankelijkheid ervan een belangrijke rol.
Volgens mij is dat delen van ervaringen precies wel het doel van dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 22-10-2024 11:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zapato
Andrehj schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Dit topic wordt veel gelezen door Tweakers die overwegen om een elektrische auto te kopen en zich afvragen hoe dat bevalt op lange afstanden. Zeker als je, zoals ondergetekende, een groot deel van je kilometers op lange afstanden maakt, omdat je thuis alles (werk, boodschappen, sport) op de fiets doet.
Rapporten van dergelijke trips (zoals bovenstaande uitstekende bijdrage van @El Pollo Diablo ) worden dan ook zeer gewaardeerd en gebruikt om de afweging te maken tussen een ICE en een EV als volgende auto. Daarbij spelen de energieprijzen en de toegankelijkheid ervan een belangrijke rol.
Daar is dit topic niet voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stino0123
ASW1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Zo vreemd is dat toch niet, ik neem tenminste aan dat je gemiddelde snelheid in Schotland behoorlijk laag is, iig ruim onder snelwegsnelheden.
Gemiddelde snelheid viel best wel mee inderdaag. Onze max sneheid heeft 70 mph (112kph) geweest. de meeste banen zijn 60 mph (96kph) banen ik vermoed dat onze gemiddelde snelheid rond de 45 mph (70kph) gelegen gaat hebben.
Je kan daar overal verbazingwekkend goed doorrijden zelfs op de smallere single-lane banen.

Ik was er vooral over vebaast omdat we net winterbanden eronder gelegd hebben en ik daar nog geen ervaring mee had bij deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Andrehj schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:46:
allemachtig, wat een geld voor de elektriciteit! Zo door de oogharen gekeken zit je gemiddeld boven de 80 ct/kWh. Dan was deze reis op benzine (of diesel) veel goedkoper geweest
Als de overheid wil dat iedereen binnenkort elektrisch gaat rijden, dan is er nog een heleboel te doen, want met zulke wildwest-stroomtarieven gaat elektrisch rijden nooit gemeengoed worden.
Dat is toch wel een heel erg enthousiaste reactie. Zoals je zelf effe later schrijft:
Gemiddeld moet op zo'n trip € 1.75 makkelijk haalbaar zijn.
Zelfs met 1:14 kom je dan aan 12.5 cent per kilometer.
12.5 vs 14 is nu toch niet zo een groot verschil. Stel dat je 10kkm zou rijden dan kost je dat 1400 euro ipv 1250 euro. Toegeven, met die 150 euro kan je met het gezin nog eens een avondje gezellig tafelen maar om nu te zeggen dat het veel goedkoper ware geweest?
en dat had nog een hoop gedoe met het zoeken naar (werkende of beschikbare) laadpalen gescheeld ook.(Ik rij al meer dan 30 jaar auto en kan me niet herinneren ooit een defecte diesel- of benzinepomp tegen te zijn gekomen.)
Helaas ik wel, al was dat ook maar 1 keer in 25 jaar dus misschien gewoon pech (bankkaart wou niet werken). Daarintegen heb ik waarschijnlijk al 5 defecte snelladers gevonden in 5 jaar (ook al laad ik meestal thuis). Gelukkig was er altijd een werkende snellader naast of vlakbij die wel werkte maar dus ja, er is wel nog werk aan de winkel al moet ik ook wel zeggen dat ABRP etc het wel redelijk goed aangeven tegenwoordig (zowel prijs als werkings-status). Al zou ik natuurlijk ook liever zien dat ze de palen repareren en de prijzen verlagen, dan moest ik niet op de app kijken =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Fiorano schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:57:
Zoveel moeite hoef je toch niet te doen? Ionity-pass aanschaffen en Tesla-app installeren. Op je interne navigatie of ABRP deze twee als voorkeur geven en gas er op.
De IONITY is simpel ja. Heb ik afgelopen wintersport ook gedaan.
Ik heb een ioniq5 en die rijdt sowieso al 500km zonder laden. De “lange tochten tot nog toe” waren vaak maar 1x laden.
Kan met extra abonnement. Maar naar bijvoorbeeld Engeland was dat niet handig want dan wilde ik echt bij de tunnel terminal laden.

Kortom… bij het sporadisch laden op de “lange, maar niet zo superlange” tochten is het toch vaak duur.

En de heel lange tochten is an toch echt wel uitzoeken want na 1000km is IONITY opeens minder beschikbaar.
Noorwegen…. Kroatië… Spanje… Zweden…
(Misschien valt dat meer mee dan ik nu denk, maar volgens mij moet ik elk land dat voorbij een buurland van ons is specifiek uitzoeken)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ikweethetbeter schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Wij hebben afgelopen zomer hetzelfde gehad, maar dan met de boot vanuit Hirtshals in Denemarken!

Juist omdat je geen controle hebt over de files (die zijn er veel in Duitsland, het hele land heeft wegwerkzaamheden) hebben we een overnachting geboekt op de heenreis. Gelukkig maar, want we hebben zeer veel file gehad!
Dat gaan wij de volgende keer ook doen. De overtocht vanuit Kiel naar Noorwegen was leuk voor één keer, maar volgende keer pakken wij ook gewoon weer Hirtshals en dan maar een overnachting in Denemarken van tevoren. Echt een stuk relaxter als je kunt overnachten ná alle file risico's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kevertje1977 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Mijn ervaring met iberdrola is dat je de laadpaal kan scannen met de camera (QR code) en dan opent de iberdrola app direct met de juiste laadpaal zodat je het laden kan starten.

Dat heb ik een paar keer nodig gehad omdat er soms A of B op de paal staat terwijl er in de APP met 1 of 2 word gewerkt.
Vandaag ff geprobeerd bij een AC lader en met de camera de QR-code gescand die dan de app opent en dat ging prima. Nu was het maar 1 dubbele lader en moest alleen A of B kiezen. Maar met meerdere laders zal het ook wel werken, mits ze die QR codes op de juiste lader hebben geplakt. Maar nogmaals bedankt voor de tip want die had ik hier nog niet voorbij zien komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Vandaag ff geprobeerd bij een AC lader en met de camera de QR-code gescand die dan de app opent en dat ging prima. Nu was het maar 1 dubbele lader en moest alleen A of B kiezen. Maar met meerdere laders zal het ook wel werken, mits ze die QR codes op de juiste lader hebben geplakt. Maar nogmaals bedankt voor de tip want die had ik hier nog niet voorbij zien komen. :)
Ik heb 2 weken DC geleden geladen bij de Lidl in Bagnols-sur-Cèze. Ook daar met QR code. Dan kom je op hun website, gegevens invullen en daarna moet je akkoord in de Credit Card app geven op de transactie. Na dat gedaan te hebben was de website van Lidl weg. Nog maar een keer QR code gescand en daar was die gelukkig weer met akkoord om te gaan laden. Niet echt een lekkere ervaring. Bovendien was hij traag, maar dat terzijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
beetje kromme vergelijkingen, de goedkoopste tankstation bij de Makro (1,75) vergelijken bij een van de duurdere Laadtarief landen in Europa....

Italie is gewoon heel duur met stroom. Ik ben van de zomer naar Sicilie gereden met de EV.
Benzineprijzen langs de snelweg in Duitsland en Italie zou je moeten nemen om het wat eerlijker te vergelijken. Daar zit je ook ruim boven de 2 euro per liter. Volgens mij rond 2,20 oid

Als je goedkoop tankt door heel Europa door bewust van de snelweg af te gaan, dan moet je dat vergelijken met de laadprijzen van een Tesla of Ionity + abbo. Want voor beide ga je voor een goedkopere alternatief.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
Zapato schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Ik heb 2 weken DC geleden geladen bij de Lidl in Bagnols-sur-Cèze. Ook daar met QR code. Dan kom je op hun website, gegevens invullen en daarna moet je akkoord in de Credit Card app geven op de transactie. Na dat gedaan te hebben was de website van Lidl weg. Nog maar een keer QR code gescand en daar was die gelukkig weer met akkoord om te gaan laden. Niet echt een lekkere ervaring. Bovendien was hij traag, maar dat terzijde.
QR code zal ik denk ik niet zo snel scannen, gaan al genoeg berichten de ronde dat criminelen een fake QR er overheen plakken en zo jouw zuurverdiende centen stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Oh, maar dat is iets heel anders en daar begin ik niet aan. Ik heb de Iberdrola app al op mijn telefoon staan en hoef helemaal niets in te vullen, alleen nadat de app geopend is moet ik kiezen voor A of B. De situatie die jij schetst kan ook de website van een crimineel zijn die er vervolgens met jouw geld vandoor gaat en jij alsnog niet kan laden. Zoals het nu bij Iberdrola ging kan dat m.i. niet misbruikt worden, was bovendien ook een gratis lader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

QR code zal ik denk ik niet zo snel scannen, gaan al genoeg berichten de ronde dat criminelen een fake QR er overheen plakken en zo jouw zuurverdiende centen stelen.
Niet eens aan gedacht. Kijken of ik het volgend jaar beter kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo

El Pollo Diablo

3-wieler

[...]

Mooi verslag _/-\o_ , maar allemachtig, wat een geld voor de elektriciteit! Zo door de oogharen gekeken zit je gemiddeld boven de 80 ct/kWh.
Dan was deze reis op benzine (of diesel) veel goedkoper geweest en dat had nog een hoop gedoe met het zoeken naar (werkende of beschikbare) laadpalen gescheeld ook.
(Ik rij al meer dan 30 jaar auto en kan me niet herinneren ooit een defecte diesel- of benzinepomp tegen te zijn gekomen.)
Als de overheid wil dat iedereen binnenkort elektrisch gaat rijden, dan is er nog een heleboel te doen, want met zulke wildwest-stroomtarieven gaat elektrisch rijden nooit gemeengoed worden.
Ik rij zeer regelmatig door Europa, en ik vind ook dat de verschillen in stroomprijzen heel groot zijn, en dat zonder abonnement of zo de stroomkosten hoog zijn.
Soms wordt je ook achteraf verrast: Een laadpaal in een parkeergarage bij een hotel in Darmstad: meer dan 1 euro per kWh.
Thuis laad ik voor 29ct/kWh.

Eerlijkheidshalve heb ik tijdens deze vakantie niet naar de laadkosten gekeken. Ook op de langere zakelijke trips doe ik dat niet. Maar als ik eenvoudig goedkoper kan laden doe ik het wel: Thuis of op het werk hebben de voorkeur.

De tolkosten moeten ook nog afgeschreven worden, ben benieuwd wat dat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 07:41
Salvatore.NL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:35:
beetje kromme vergelijkingen, de goedkoopste tankstation bij de Makro (1,75) vergelijken bij een van de duurdere Laadtarief landen in Europa....

Italie is gewoon heel duur met stroom. Ik ben van de zomer naar Sicilie gereden met de EV.
Benzineprijzen langs de snelweg in Duitsland en Italie zou je moeten nemen om het wat eerlijker te vergelijken. Daar zit je ook ruim boven de 2 euro per liter. Volgens mij rond 2,20 oid

Als je goedkoop tankt door heel Europa door bewust van de snelweg af te gaan, dan moet je dat vergelijken met de laadprijzen van een Tesla of Ionity + abbo. Want voor beide ga je voor een goedkopere alternatief.
Kleine nuancering: Italië is gewoon heel duur met laadstroom, AC en DC. Huishoudelijke stroom is in ieder geval in het noorden van Italië een stuk goedkoper dan hier, ook inclusief de vaste lasten. In regio Alto Aldige ligt de stroomprijs zonder zonnepanelen op het dak rondom de 20 cent, met is dat nog minder, maar de gemiddelde AC laadpaal zit wel tussen de 65 en 80 cent per kWh en DC tussen de 79 en 129 cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ik struggle een beetje met het plannen van de terugreis naar Karlsruhe morgen: ga ik weer binnendoor zoals ik op de heenweg gedaan heb? Dus ongeveer 312km i.p.v. 345km, echter de gemiddelde snelheid komt uit op slechts 48km/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfb5lHoc-3KM0Ehg7fSniaL2fpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8iZyVgTVKzCr1c3xZl2M7xO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6RZzX3qyNs9BtQsc_QQY69KLY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSg22eJRvsDEnMNl5zP5H1kK.jpg?f=fotoalbum_tile

Of neem ik deze keer wel de snelste route en rij ik 33km extra? Waarbij ik er dus ook rekening mee moet houden bij het laden: of kies ik de meest zuinigste optie die Google Maps voorstelt? Lastig lastig, want de heenweg heb ik wel erg lang in de auto gezeten. Het belooft morgen echter mooi weer te worden, in tegenstelling tot vandaag. Dus een activiteit plannen zoals op de heenweg, zou dan perfect zijn.

Ik denk dat het de snelste route wordt en wij een activiteit ondernemen in de buurt van Ulm: maar dat lezen jullie dan in mijn verslag morgen of overmorgen. Afhankelijk of het mij lukt deze morgen al te schrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 23-10-2024 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo

El Pollo Diablo

3-wieler

MathiasMetzger schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:41:
Ik struggle een beetje met het plannen van de terugreis naar Karlsruhe morgen: ga ik weer binnendoor zoals ik op de heenweg gedaan heb? Dus ongeveer 312km i.p.v. 345km, echter de gemiddelde snelheid komt uit op slechts 48km/u.

[Afbeelding][Afbeelding]

Of neem ik deze keer wel de snelste route en rij ik 33km extra? Waarbij ik er dus ook rekening mee moet houden bij het laden: of kies ik de meest zuinigste optie die Google Maps voorstelt? Lastig lastig, want de heenweg heb ik wel erg lang in de auto gezeten. Het belooft morgen echter mooi weer te worden, in tegenstelling tot vandaag. Dus een activiteit plannen zoals op de heenweg, zou dan perfect zijn.

Ik denk dat het de snelste route wordt en wij een activiteit ondernemen in de buurt van Ulm: maar dat lezen jullie dan in mijn verslag morgen of overmorgen. Afhankelijk of het mij lukt deze morgen al te schrijven.
Voor zover ik me kan herinneren is Ulm best een leuke stad om te bezoeken. Als je daar zou kunnen laden zul je je best kunnen vermaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:19
[...]

Hier in Finland werkt het ook met QR codes bij de Lidl en werkt het erg prettig - hier opent de QR code mijn Lidl Plus app en kan ik vanaf daar de laadsessie starten/stoppen/bekijken.

Wellicht volgende keer proberen met de Lidl Plus app op je telefoon geinstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
XelaRetak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Hier in Finland werkt het ook met QR codes bij de Lidl en werkt het erg prettig - hier opent de QR code mijn Lidl Plus app en kan ik vanaf daar de laadsessie starten/stoppen/bekijken.

Wellicht volgende keer proberen met de Lidl Plus app op je telefoon geinstalleerd?
Controleer je dan ook nog of er niet een fake QR over de Lidl-QR geplakt is of scan je de QR zonder verder te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Controleer je dan ook nog of er niet een fake QR over de Lidl-QR geplakt is of scan je de QR zonder verder te kijken?
Als je ziet dat met het scannen van de QR automatisch de Lidl plus app opent, dan zie ik niet hoe dat riskant kan zijn. Volgens mij werkt die scam door je naar een webpagina te sturen waar je dan je betaalgegevens invult, zogenaamd om te gaan laden. Heeft überhaupt ooit hier al iemand zo’n overgeplakte QR gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
[...]

Vanuit de qr code kom je op de website van Lidl laden. Je kunt ook rechtstreeks naar die site gaan (opnemen in favorieten). Je moet dan wel het volledige paalnummer overtikken. Maar daar voorkom je in ieder geval qr code fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
[...]

Ik heb daar nog nooit op gelet. Ik neem aan dat een fake QR code me ook onmogelijk naar de Lidl Plus app kan brengen om dan nog geld afhandig te maken. Mocht het me naar een website of iets anders brengen dan valt dat natuurlijk meteen op.

Ik heb slechts 1x mijn CC gegevens aan mijn Lidl Plus app hoeven toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Als je ziet dat met het scannen van de QR automatisch de Lidl plus app opent, dan zie ik niet hoe dat riskant kan zijn. Volgens mij werkt die scam door je naar een webpagina te sturen waar je dan je betaalgegevens invult, zogenaamd om te gaan laden. Heeft überhaupt ooit hier al iemand zo’n overgeplakte QR gezien?
Enne als die QR je naar een volledig nagemaakte website stuurt die er uit ziet als de Lidl app... dan trap je daar zo in op een onbewaakt moment.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HansAuutB
Tommie12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Enne als die QR je naar een volledig nagemaakte website stuurt die er uit ziet als de Lidl app... dan trap je daar zo in op een onbewaakt moment.
Nee, want dan wordt er naar betaalgegevens gevraagd, waarvan je weet dat je die al in de Lidl-app hebt ingevoerd.
Dus nieuwe betaalgegevens gevraagd: STOP.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
XelaRetak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Als je zeker weet dat je de goede lader hebt? Dus niet de CCS aansluiting selecteren, terwijl je bijvoorbeeld CHAdeMO hebt? Dan kun je ook heel makkelijk de laadsessie starten via de Lidl Plus app. Voor mijn gevoel ben ik in Oostenrijk nu vaste klant bij de Lidl laadpaal: € 0,19 per kWh is belachelijk goedkoop en geen tijdsbeperking.

Dus straks ga ik de auto daar volledig opladen binnen de openingstijden, ookal gaat het schijnbaar maar met 3.3kW. Maar juist omdat mijn hotel geen laadpaal heeft, heb ik gisteren nog eventjes gebruik gemaakt van het gratis laden bij Monforthaus in Feldkirch. Ik hoe dus nog maar een beetje te laden tot 100% aangezien ik 10kWh/100km als gemiddelde gereden heb, de afgelopen dagen in Oostenrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
MathiasMetzger schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Als je zeker weet dat je de goede lader hebt? Dus niet de CCS aansluiting selecteren, terwijl je bijvoorbeeld CHAdeMO hebt? Dan kun je ook heel makkelijk de laadsessie starten via de Lidl Plus app. Voor mijn gevoel ben ik in Oostenrijk nu vaste klant bij de Lidl laadpaal: € 0,19 per kWh is belachelijk goedkoop en geen tijdsbeperking.

Dus straks ga ik de auto daar volledig opladen binnen de openingstijden, ookal gaat het schijnbaar maar met 3.3kW. Maar juist omdat mijn hotel geen laadpaal heeft, heb ik gisteren nog eventjes gebruik gemaakt van het gratis laden bij Monforthaus in Feldkirch. Ik hoe dus nog maar een beetje te laden tot 100% aangezien ik 10kWh/100km als gemiddelde gereden heb, de afgelopen dagen in Oostenrijk.
In Finland kan je niet starten zonder de QR code. Misschien verschillend per land.

Met een gemiddelde kWh prijs van 0,06 eurocent (nee, geen 6 cent, 0,06 cent) in Finland vandaag kom ik toch maar bar weinig bij openbare laadplaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Nee, want dan wordt er naar betaalgegevens gevraagd, waarvan je weet dat je die al in de Lidl-app hebt ingevoerd.
Dus nieuwe betaalgegevens gevraagd: STOP.
En dan staat er een opmerking bij dat je betaalgegevens opnieuw moeten ingevoerd worden wegens een actie van de bank, en Henk en Ingrid (en jij misschien ook) vullen braaf gegevens in.

Trouwens, ik geef mijn betaalgegevens toch niet aan toko's als Lidl en Aldi of een andere klantenkaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

En dan staat er een opmerking bij dat je betaalgegevens opnieuw moeten ingevoerd worden wegens een actie van de bank, en Henk en Ingrid (en jij misschien ook) vullen braaf gegevens in.

Trouwens, ik geef mijn betaalgegevens toch niet aan toko's als Lidl en Aldi of een andere klantenkaart...
Hoe betaal je dan? Of daar helemaal niet laden? Maar met Tesla, Ionity en Fastned moet je toch ook je betaalgegevens geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]
.

Waarom niet?
En wel aan tig andere partijen?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Je weet toch hoe die app werkt, je moet hooguit die vermaledijde 3DS code invoeren. Dus als ze om meer vragen is het direct afsluiten die app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
inderdaad offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 23-10-2024 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Discussie over ICE VS EV, thuislaad strategie, stroomkosten (niet gerelateerd aan de lange rit in Europa), vliegen VS autorijden, phishings e-mail vanuit de IT afdeling van het werk en discussie waar dit topic wel en niet voor is: allemaal off-topic.

Dit topic gaat over ervaringen met lange ritten in Europa met de EV. De topicwarning is duidelijk wat wel en niet past in dit topic. Ben je jouw post kwijt dan weet je wat ermee gebeurd is.

Graag weer ontopic verder :)

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 23-10-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Fiorano schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:57:
Zeker, in landen om ons heen, maar Italië is echt extreem duur. Dat komt grotendeels door het bijna-monopolie van het staats energiebedrijf Enel dat de prijzen heel hoog houdt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• El Pollo Diablo

El Pollo Diablo

3-wieler

Vandaag ben ik vanuit Hamburg naar huis gereden, en de navigatie plande een laadstop in bij Inonity, bij Raststatte Ostetal Nord, tussen Hamburg en Bremen. Bekend terrein voor mij, ik heb daar al vaker geladen.
Toen ik bij de 4 Ionity laadpalen arriveerde stond er echter een vrachtwagen voor de eerste paal. Gelukkig kon in positie 2 wel gebruiken, want de overige posities waren al bezet. Beetje geïrriteerd was ik wel, want er was genoeg parkeerplaats voor vrachtwagens.

Toen ik de kabel inplugde om laden te starten zag ik pas dat de vrachtwagen de eerste positie gebruikte om zelf te laden. De kabel was voldoende lang.
Dit was een volledig elektrische Volvo truck, met een trailer met 40-voets container er op.
Gelukkig dat hij de eerste positie kon gebruiken, want als hij positie 4 had moeten gebruiken dan waren alle andere posities geblokkeerd.

Het viel me trouwens ook op dat er op dezelfde parkeerplaats nu ook een laadpaal van e-on staat. Die stond er bij mijn weten een paar weken geleden nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
El Pollo Diablo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:49:
Vandaag ben ik vanuit Hamburg naar huis gereden, en de navigatie plande een laadstop in bij Inonity, bij Raststatte Ostetal Nord, tussen Hamburg en Bremen. Bekend terrein voor mij, ik heb daar al vaker geladen.
Toen ik bij de 4 Ionity laadpalen arriveerde stond er echter een vrachtwagen voor de eerste paal. Gelukkig kon in positie 2 wel gebruiken, want de overige posities waren al bezet. Beetje geïrriteerd was ik wel, want er was genoeg parkeerplaats voor vrachtwagens.

Toen ik de kabel inplugde om laden te starten zag ik pas dat de vrachtwagen de eerste positie gebruikte om zelf te laden. De kabel was voldoende lang.
Dit was een volledig elektrische Volvo truck, met een trailer met 40-voets container er op.
Gelukkig dat hij de eerste positie kon gebruiken, want als hij positie 4 had moeten gebruiken dan waren alle andere posities geblokkeerd.

Het viel me trouwens ook op dat er op dezelfde parkeerplaats nu ook een laadpaal van e-on staat. Die stond er bij mijn weten een paar weken geleden nog niet.
Kon deze man geweest zijn. https://youtube.com/@electrictrucker?si=Jw0TYcR2k2cCnYho

In elk geval een interessant kanaal over full electric vrachtwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
El Pollo Diablo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:49:
Tegenover de Ionity palen? Die stond er in ieder geval een jaar geleden ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo

El Pollo Diablo

3-wieler

JTHZZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Tegenover de Ionity palen? Die stond er in ieder geval een jaar geleden ook al.
Nee, er naast. In dezelfde rij als de Ionity palen, alleen iets verder op.

Het type laadpaal (ABB dacht ik) dat ook door Fastned gebruikt wordt

[ Voor 11% gewijzigd door El Pollo Diablo op 24-10-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:30
In Noorwegen zijn er nu al speciale snellaadstations voor vrachtwagens en die zullen we hier ook wel snel gaan zien denk ik. Als ik zo de verhalen hoor over de elektrische vrachtwagens dan verwacht ik namelijk ook wel snel een groei in verkopen. Zou wel interessant zijn voor mensen met een caravan, want die kunnen dan op sommige moment als er weinig vrachtwagens laden ook van die plekken gebruik maken en dus niet meer de caravan (of andere aanhanger) hoeven los te koppelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Een lange reis zonder snelladen - deel 2 - dag 1

Na vier nachtjes in Oostenrijk te zijn verbleven, begonnen wij gisteren aan de reis terug. Gelukkig kon de auto bij de Lidl in Schruns nog vlak voor sluitingstijd volledig opgeladen worden, wat naar mijn mening essentieel is. Daarom is het ook zo jammer en eigenlijk niet meer van deze tijd? Dat zoveel hotels in Oostenrijk geen oplaadpunt voor electrische autos hebben.

Wij hebben een bepaald vakantiebudget: zeg maar ongeveer € 1000 voor een weekje, inclusief de overnachtingen op de heen en terugreis. En dan kom je in-principe in drie sterren hotels terecht, waarvan de meeste dus geen mogelijkheid hebben om op te laden. Ergens wel begrijpbaar hoor, want de meeste gasten komen nog steeds gewoon met een benzineauto.

Naja Lidl Oostenrijk was voor ons de reddende engel: natuurlijk is 1km lopen naar een laadpaal niet geheel ideaal, maar ik vond het goed te doen. Mijn vrouw en dochter deed ik gewoon afzetten bij het hotel, terwijl ik de auto naar de Lidl reed. Daar heeft hij op woensdag avond van circa 15 uur tot 20 uur aan de laadpaal gestaan, waarbij ik eerlijk gezegd het idee heb: deze laadpaal wordt in het laagseizoen niet veel gebruikt, want geen 1x was de AC aansluiting bezet.

Terugreis vanuit Oostenrijk naar Karlsruhe

Tot aan de Oostenrijkse Autobahn oprit bij Hohenems lag het gemiddeld verbruik van de auto op slechts 8.4kWh/100km. Voordat ik vertrok had ik nog zowel de kortste route en snelste route vergeleken. Ik kwam al snel tot de conclusie, dat vanwege de vertragingen op de Autobahn de korste route bijna even snel zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pxD3xSG9jGOOB5mvqsO4LYqhFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNu8YLA4QqkMBJyQBH9hFJIk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM2qtx4Lak54yC-rYtwuO4Vqw68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CysWCpkDtNo9a6N9Vu6zG7zN.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus besloot ik de kortste route te volgen, waardoor ik uiteindelijk 10km minder diende te rijden. De 1e laadstop nabij Ulm, heb ik dan ook met gemak gehaald en mijn gemiddeld verbruik lag ondertussen op 10.7kWh/100km. Het accupercentage bedroeg nog ruim 41% en aangegeven rijbereik nog ruim 118km. Tot de eindbestemming was nog circa 168km, dus in-principe had een uurtje laden aan 6.6kW ook volstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PbQdvg5k-Elq6kZm0arSwH6bN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcsKtDVTnTGAa3Da3P4Zn3BZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvycLZB7Qd1MrOt7LoDrENeCQm8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRv4ernOrcZThRbbiiFYB7J0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJOmkRLiet6bFbetGT1isdKf3nU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLte3zt9mjEkkGYkbCYJkiu8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzoJaQFK1kT_BC4U0sx7ETwwNg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30iOOIMOkJN4FuWA4d4LwhC1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSFvWaCfaDheU_1j6Z27hn6edLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1QH9NWwMuKJhb765hxYYBUm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6sy6AytYPlT_YoAVzmNlLT_z5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AMubQ4iKyuk4dUgyLzyf4ZM.jpg?f=fotoalbum_tile

In Wiblingen hebben wij vervolgens bij een lokale slagerij een Jägerschnitzel gegeten: eventjes naar het Klooster gelopen, wat dus in gebruik bleek te zijn als universiteitskliniek. Helaas was de St. Martin Basiliek gesloten, maar wij zijn wel nog eventjes het klooster naar binnengelopen. Vanaf de bovenste verdieping, konden wij toch nog een blik in de basiliek krijgen. Uiteindelijk heeft de auto toch ruim 3 uur met 6.6kW kunnen laden, dus een kleine 19kWh.

Helaas bleken de laatste 168km welke grotendeels over de Autobahn afgelegd waren: heel lang te gaan duren, want er was enorm veel file. Uiteindelijk heb ik die 177km tot aan de 1e laadstop, sneller kunnen door rijden dan de laatste 168km. Want dat ging waarschijnlijk met minder dan 50km/u gemiddeld: wat ik op een gegeven moment ook niet meer leuk vond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EogIPBH7Hznn74uBIuXCppsYwmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgvytkE9eigcF6rQXME121Ox.jpg?f=fotoalbum_large

Die rit had normaalgesproken hooguit 2 uurtjes moeten duren: echter ik heb er langer dan 3 uur over gedaan, inclusief de korte toiletstops. Wij kwamen dus pas om 19:30 aan bij het hotel, terwijl wij om 16:20 vertrokken waren vanuit Wiblingen. Wat dus in Ulm ligt, maar een van de vele buitenwijken is. Ons gemiddeld verbruik voor gisteravond kwam uit op een ongelooflijke 10.5kWh/100km, waarbij ik nog steeds 36% over had. Enorm zuinig gereden dus, maar dankzij de vele vertragingen op de Autobahn slechts een gemiddelde snelheid van 53km/u.

Het leed dat vertragingen en Baustelle heet

Als ik zie en ook zelf meemaak wat voor enorme vertragingen er zich op de Autobahn bevinden: inclusief de vele Baustelle, dan heb ik echt respect voor de gezinnen die eventjes 800km of vanuit de Randstad 1000km? Naar Oostenrijk rijden. Nu staat de benzineprijs in zowel België, Duitsland en Oostenrijk behoorlijk laag. Dus stevig doorrijden zal minder duur zijn, dan een jaartje geleden.

Echter ik ben wel van mening wanneer je afhankelijk bent van snelladers, dat het dan echt dure km's kunnen worden. Natuurlijk wil ik ook graag een beter klimaat en dat begint bij jezelf uiteraard: maar als ik naar mijn bestemming had kunnen vliegen, dan zou ik dat waarschijnlijk wel gedaan hebben.

Ik ben echt enorm vermoeid van het vele rijden, dus waarschijnlijk zal ik ook in de toekomst gewoon een doorreis overnachting boeken. En ja ik slaap nou eenmaal slecht, dus werd rond 2 uur weer wakker: dat gebeurt mij thuis ook, alleen dan ga ik niet eventjes mijn reisverslag publiceren _O-

Gelukkig is er morgen weer een stevig Duits ontbijt: want dat is wel het leuke van zo'n overnachting in een Duits hotel. Meestal zijn die ontbijtjes met verse Duitse broodjes het wel waard. Alleen de tijden dat je voor € 50 een doorreis hotel boekte, inclusief ontbijt. Die liggen ver achter ons en het grapje kost tegenwoordig circa € 100 inclusief ontbijt, dus ik begrijp wel waarom sommige ervoor kiezen om in 1x te rijden.

Maar dat risico wil ik niet nemen: je ziet vaak genoeg langs de Autobahn, dat het weer geknald heeft. Vermoeidheid achter het stuur moet je echt niet onderschatten. Ik kan wel niet wachten tot ik een EV heb, waarbij ik dus gewoon zonder laadstop naar het doorreis hotel kan rijden. Echter als zo'n EV met drie fase kan laden? Dan zou ik er weer een uitdaging in zien, om hetzelfde te doen. Alleen dan laadt je wel sneller, want ik moest het dus met 6.6kW max doen. Morgenvroeg gaat de reis verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
El Pollo Diablo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:54:
[...]

Nee, er naast. In dezelfde rij als de Ionity palen, alleen iets verder op.

Het type laadpaal (ABB dacht ik) dat ook door Fastned gebruikt wordt
Ik realiseer me nu dat je aan de andere kant stopte. Ik ken Ostetal alleen richting Hamburg en daar staat dus al langer zo’n Eon paal maar dat is ook maar zo’n 50kW triple charger. Misschien ook geupgrade ondertussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:59:

Het leed dat vertragingen en Baustelle heet
Ik ben blij dat mijn ideale vakantiegebied in Frankrijk en Spanje ligt. In al die keren, nu al zes keer met de Ioniq, dat ik naar Spanje rij nog nooit van zulke baustelles gehad. Dat doen ze in Frankrijk toch een stuk beter en kun je gewoon, misschien iets minder snel, toch gewoon zonder file doorrijden. En met mijn snelheid merk ik er sowieso niets van. En daarbij ook nog voor 29ct kWh bij Ionity laden met de Mobilize pas maakt het helemaal top. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Een lange reis zonder snelladen? - deel 2 - dag 2

Een nadeel van een overnachting in een doorreis hotel, is dat je vanwege het ontbijt al gauw te laat vertrek. Ook deze keer vertrokken wij pas rond 10 uur, terwijl ik liever al om 9 uur in de auto gezeten had. Ik ben zelf daarin tegen een vroege vogel en heb ook geen opstart problemen. Mijn vrouw en dochtertje daarin tegen wel, dus die hebben wel een halfuurtje nodig om wakker te worden. Terwijl ik zelf direct opsta, naar de koffiemachine loop en direct een bakkie koffie doe.

Dus als ik deze reis helemaal alleen zonder gezin gedaan had, dan was ik waarschijnlijk al rond 8 uur vertrokken. Het probleem met pas rondom 10 uur vertrekken is, dat veel restaurants rond 14 uur sluiten. Vandaar dat wij gisteren bij die lokale slagerij lunch gegeten hadden, de rest van de restaurants was toen al gesloten. Mijn vrouw moppert dan nog weleens, maar in-principe zijn wij dan gewoon te laat vertrokken morgens.

Die verloren tijd haal je simpelweg niet in en dat levert nog weleens problemen op rondom het laden, want ik heb al meer dan 1x meegemaakt dat door wij relatief laat vertrekken: de laadpalen op de plaats van bestemming vervolgens allemaal bezet zijn. Precies dit is wat vandaag dus gebeurd is.

Even spieken met Leafspy vlak voor vertrek

Voor vertrek had ik nog even Leafspy geraadpleegd: het accupakket bleek voor 97.6% volgeladen te zijn, oftewel ik had 34.5kWh beschikbaar. Toch ruim 1kWh meer, dan waar ik het mee moest doen op de heenreis. Dit in combinatie met het goede weer, had ik dus meer rijbereik tot mijn beschikking. Al was de GoM met 285km wel een beetje te optimistisch denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QGCqRXqBptbSEUFnXDhprGgaIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOhYzoB8qyQ3zy4jdNfzt0QM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bleek deze keer trouwens niet voor het opladen bij het hotel te hoeven te betalen, maar in plaats daarvan moest ik enkel de € 12 voor de parkeergarage betalen. Op de heenreis was het andersom, toen moest ik alleen de laadkosten betalen en dus niet de parkeerkosten. Naja dan hoor je mij niet klagen, wanneer ik zelf al aangaf dat de laadkosten nog betaald moesten worden. Want de jongedame achter de receptie, was dat schijnbaar vergeten.

Laadstop in Andernach

Van Karlsruhe naar Andernach, waar een Lidl met is met triple charger wilde ik ongeveer 1.5u a 2u met type 2 laden. Helaas bleek bij aankomst deze al ruim 1.5u door een BMW iX1 bezet te zijn en aangezien het een lokaal Duits kenteken beginnend met AW was, had ik de valse hoop dat deze bestuurder binnen een halfuurtje zou terugkomen.

Ik deed dus eerst een timer van 15min zetten, daarna eentje van 10min en uiteindelijk nog eens 5min. Waarna ik het besloot op te geven en toch te gaan snelladen met CHAdeMO, aangezien het anders te lang ging duren op deze manier. De CHAdeMO stekker bleek zolang niet gebruikt te zijn, dat er spinnenwebben in de stekker zaten. Dus ik heb deze eerst even schoon geblazen, ja zoals vroeger bij de Nintendo cartridges.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXZbxqyMdGKyZph7ZgPd3xgEawo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1fhweLw89rQgBl9oRYoS3Ux.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7iIc9OBcwoZPFR07BC7rr_D2Rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r4WqVXU1kO56aUrbxlQJ2vv.jpg?f=fotoalbum_tile

Met pijn in mijn hart was dit dus de 1e snellaadsessie met de Leaf: juist mijn voorkeur voor Aldi Süd laadstations, was omdat er dan altijd twee type 1 aansluitingen zijn. Bij een triple is dat helaas slechts eentje, dus de kans dat die dan bezet is dan ook groter. Als wij eerder vertrokken waren, misschien dat ik dan eerder was geweest dan de BMW iX1. Aangezien het een toeristische regio is, kan het zomaar zijn dat die nog langer weggebleven was.

Bij een andere type 2 laadpaal laden zag ik niet als een optie: het tarief bij Lidl is met € 0,48 namelijk veel lager. De terugreis afleggen zonder snelladen is dus helaas mislukt, maar het is geen doodzonde om in geval van nood toch naar de CHAdeMO stekker te grijpen. Ik had moeilijk nog een halfuur kunnen zitten wachten. Ergens heb ik ook mijn grenzen...

Mijn vrouw had ik samen met mijn dochtertje bij de McDonalds afgezet, die appte op een gegeven moment: hier staan ook nog laadpalen. Ja mocht ik mijn vrouw dus uitleggen, dat mijn auto niet compatibel is met de EWE Go CCS snelladers. De laadpas heb ik namelijk wel al. Zelf heb ik de lunch dus overgeslagen, omdat nadat ik eenmaal snel geladen had. Ik ook zo snel mogelijk de reis wou hervatten, zodat wij vroeger thuis zouden komen dan verwacht.

Terugroepactie brandgevaar snelladen Nissan Leaf in Amerika

Overigens een van de redenen waarom ik het snelladen juist bewust wilde vermijden, is omdat er in de Verenigde Staten een terugroepactie open staat vanwege brandgevaar bij snelladen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele uitsluitsel gekregen, dat Europese Leaf's hier geen last van hadden. Ik vertrouw Nissan simpelweg niet, dat ze ons daar tijdig over zullen informeren. Uiteindelijk heb ik tot 60% geladen en duurde dit slechts 20minuten, terwijl het met 6.6kW twee uur geduurd had. Wat niet erg was geweest, want dan was ik wel even de toerist in Andernach wezen uithangen.

De accutemperatuur liep al aardig op vanwege dat kleine beetje snelladen: dat is een van de redenen dat ik het tot nu toe heb proberen te vermijden. Maar goed als ik dat 1x per jaar zou doen, dan kan het natuurlijk weinig kwaad.

Het laatste stuk is altijd het spannendste

Ik heb uiteindelijk tot 60% snel geladen vanaf 20% en toen had ik weer 178km rijbereik, wat ik genoeg achtte om thuis te komen. Toen heb ik mijn vrouw en dochter weer opgepikt: mijn ELM327 dongle aangesloten, want ik wilde erop voorbereid zijn dat ik wellicht de reserve moest aanspreken. Om thuis te komen? Maar gelukkig bleek dat niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_WCx07X7Wko_CRLbWqRDbJEzZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfwkMT5hXG7jDrCloEK8ZVv6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nEgLi0eptK28mwOwsxbwzXjkqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQhyqxTi6rO0OevqgDdFsxo9.jpg?f=fotoalbum_tile

Met die 60% ben ik de laatste 149km gereden en kwam ik met 6% thuis: het weer zat echt mee, want ik wist een gemiddeld verbruik van 11.2kWh/100km te behalen. Ondanks dat ik dus niet de kortste route genomen heb, maar de snelste die grotendeels over de Autobahn voerde. Er was onderweg wel hier en daar een beetje vertraging: ook had het geknald, waarbij de brokstukken over meerdere rijstroken verspreid lagen.

Als ik zie hoe weinig volgafstand er vaak op de Autobahn gehouden, met name op de linkerrijstrook. Dan verbaasd het mij niets dat er zoveel files op de Autobahn zijn: want die hoge snelheden, welke gereden worden zijn niet zonder risico. Helaas is net als in Nederland de Duitse politie nauwelijks te zien op de Autobahn en als je ze wel ziet, heeft het meestal ergens geknald en rijden ze met sirenes.

Laadkosten gehele reis plusminus

Ik heb op de hele reis uiteindelijk ongeveer € 50 uitgegeven aan laadkosten: waarbij ik parkeerkosten niet mee reken, als het laden gratis was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uYl5ARG4Irlp-FxPoRTImrn_x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJu2B8wLsOMxCMyhENkL2gya.jpg?f=fotoalbum_large

Er zal waarschijnlijk een kleine 1500km's 1600km a 1700km gereden zijn gedurende de reis en ook verblijf in Oostenrijk, waarbij ik vrij weinig km's gereden heb. Ik probeer meestal een beetje in de buurt te blijven. De gratis laadsessie bij Monforthaus heb ik niet geregistreerd, daar de lader ook geen data geeft. Dus het gemiddeld verbruik klopt natuurlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door MathiasMetzger op 26-10-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Morgen ga ik voor het eerst electrisch het buitenland in, een rit van 650 km Duitsland in richting de Franse grens. Stiekem toch wel klein beetje “spannend”, maar vermoedelijk totaal niet nodig. Voor de zekerheid wel een ANWB laadpas geregeld voor naast mijn alphabet laadpas 😉

Totaal off topic maar het laadvermogen van een iX1 is echt dramatisch tov een 5008 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
MathiasMetzger schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:35:
Een lange reis zonder snelladen? - deel 2 - dag 2

Een nadeel van een overnachting in een doorreis hotel, is dat je vanwege het ontbijt al gauw te laat vertrek. Ook deze keer vertrokken wij pas rond 10 uur, terwijl ik liever al om 9 uur in de auto gezeten had. Ik ben zelf daarin tegen een vroege vogel en heb ook geen opstart problemen. Mijn vrouw en dochtertje daarin tegen wel, dus die hebben wel een halfuurtje nodig om wakker te worden. Terwijl ik zelf direct opsta, naar de koffiemachine loop en direct een bakkie koffie doe.

Dus als ik deze reis helemaal alleen zonder gezin gedaan had, dan was ik waarschijnlijk al rond 8 uur vertrokken. Het probleem met pas rondom 10 uur vertrekken is, dat veel restaurants rond 14 uur sluiten. Vandaar dat wij gisteren bij die lokale slagerij lunch gegeten hadden, de rest van de restaurants was toen al gesloten. Mijn vrouw moppert dan nog weleens, maar in-principe zijn wij dan gewoon te laat vertrokken morgens.

Die verloren tijd haal je simpelweg niet in en dat levert nog weleens problemen op rondom het laden, want ik heb al meer dan 1x meegemaakt dat door wij relatief laat vertrekken: de laadpalen op de plaats van bestemming vervolgens allemaal bezet zijn. Precies dit is wat vandaag dus gebeurd is.

Even spieken met Leafspy vlak voor vertrek

Voor vertrek had ik nog even Leafspy geraadpleegd: het accupakket bleek voor 97.6% volgeladen te zijn, oftewel ik had 34.5kWh beschikbaar. Toch ruim 1kWh meer, dan waar ik het mee moest doen op de heenreis. Dit in combinatie met het goede weer, had ik dus meer rijbereik tot mijn beschikking. Al was de GoM met 285km wel een beetje te optimistisch denk ik.

[Afbeelding]

Ik bleek deze keer trouwens niet voor het opladen bij het hotel te hoeven te betalen, maar in plaats daarvan moest ik enkel de € 12 voor de parkeergarage betalen. Op de heenreis was het andersom, toen moest ik alleen de laadkosten betalen en dus niet de parkeerkosten. Naja dan hoor je mij niet klagen, wanneer ik zelf al aangaf dat de laadkosten nog betaald moesten worden. Want de jongedame achter de receptie, was dat schijnbaar vergeten.

Laadstop in Andernach

Van Karlsruhe naar Andernach, waar een Lidl met is met triple charger wilde ik ongeveer 1.5u a 2u met type 2 laden. Helaas bleek bij aankomst deze al ruim 1.5u door een BMW iX1 bezet te zijn en aangezien het een lokaal Duits kenteken beginnend met AW was, had ik de valse hoop dat deze bestuurder binnen een halfuurtje zou terugkomen.

Ik deed dus eerst een timer van 15min zetten, daarna eentje van 10min en uiteindelijk nog eens 5min. Waarna ik het besloot op te geven en toch te gaan snelladen met CHAdeMO, aangezien het anders te lang ging duren op deze manier. De CHAdeMO stekker bleek zolang niet gebruikt te zijn, dat er spinnenwebben in de stekker zaten. Dus ik heb deze eerst even schoon geblazen, ja zoals vroeger bij de Nintendo cartridges.

[Afbeelding][Afbeelding]

Met pijn in mijn hart was dit dus de 1e snellaadsessie met de Leaf: juist mijn voorkeur voor Aldi Süd laadstations, was omdat er dan altijd twee type 1 aansluitingen zijn. Bij een triple is dat helaas slechts eentje, dus de kans dat die dan bezet is dan ook groter. Als wij eerder vertrokken waren, misschien dat ik dan eerder was geweest dan de BMW iX1. Aangezien het een toeristische regio is, kan het zomaar zijn dat die nog langer weggebleven was.

Bij een andere type 2 laadpaal laden zag ik niet als een optie: het tarief bij Lidl is met € 0,48 namelijk veel lager. De terugreis afleggen zonder snelladen is dus helaas mislukt, maar het is geen doodzonde om in geval van nood toch naar de CHAdeMO stekker te grijpen. Ik had moeilijk nog een halfuur kunnen zitten wachten. Ergens heb ik ook mijn grenzen...

Mijn vrouw had ik samen met mijn dochtertje bij de McDonalds afgezet, die appte op een gegeven moment: hier staan ook nog laadpalen. Ja mocht ik mijn vrouw dus uitleggen, dat mijn auto niet compatibel is met de EWE Go CCS snelladers. De laadpas heb ik namelijk wel al. Zelf heb ik de lunch dus overgeslagen, omdat nadat ik eenmaal snel geladen had. Ik ook zo snel mogelijk de reis wou hervatten, zodat wij vroeger thuis zouden komen dan verwacht.

Terugroepactie brandgevaar snelladen Nissan Leaf in Amerika

Overigens een van de redenen waarom ik het snelladen juist bewust wilde vermijden, is omdat er in de Verenigde Staten een terugroepactie open staat vanwege brandgevaar bij snelladen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele uitsluitsel gekregen, dat Europese Leaf's hier geen last van hadden. Ik vertrouw Nissan simpelweg niet, dat ze ons daar tijdig over zullen informeren. Uiteindelijk heb ik tot 60% geladen en duurde dit slechts 20minuten, terwijl het met 6.6kW twee uur geduurd had. Wat niet erg was geweest, want dan was ik wel even de toerist in Andernach wezen uithangen.

De accutemperatuur liep al aardig op vanwege dat kleine beetje snelladen: dat is een van de redenen dat ik het tot nu toe heb proberen te vermijden. Maar goed als ik dat 1x per jaar zou doen, dan kan het natuurlijk weinig kwaad.

Het laatste stuk is altijd het spannendste

Ik heb uiteindelijk tot 60% snel geladen vanaf 20% en toen had ik weer 178km rijbereik, wat ik genoeg achtte om thuis te komen. Toen heb ik mijn vrouw en dochter weer opgepikt: mijn ELM327 dongle aangesloten, want ik wilde erop voorbereid zijn dat ik wellicht de reserve moest aanspreken. Om thuis te komen? Maar gelukkig bleek dat niet nodig.

[Afbeelding][Afbeelding]

Met die 60% ben ik de laatste 149km gereden en kwam ik met 6% thuis: het weer zat echt mee, want ik wist een gemiddeld verbruik van 11.2kWh/100km te behalen. Ondanks dat ik dus niet de kortste route genomen heb, maar de snelste die grotendeels over de Autobahn voerde. Er was onderweg wel hier en daar een beetje vertraging: ook had het geknald, waarbij de brokstukken over meerdere rijstroken verspreid lagen.

Als ik zie hoe weinig volgafstand er vaak op de Autobahn gehouden, met name op de linkerrijstrook. Dan verbaasd het mij niets dat er zoveel files op de Autobahn zijn: want die hoge snelheden, welke gereden worden zijn niet zonder risico. Helaas is net als in Nederland de Duitse politie nauwelijks te zien op de Autobahn en als je ze wel ziet, heeft het meestal ergens geknald en rijden ze met sirenes.

Laadkosten gehele reis plusminus

Ik heb op de hele reis uiteindelijk ongeveer € 50 uitgegeven aan laadkosten: waarbij ik parkeerkosten niet mee reken, als het laden gratis was.

[Afbeelding]

Er zal waarschijnlijk een kleine 1600km a 1700km gereden zijn gedurende de reis en ook verblijf in Oostenrijk, waarbij ik vrij weinig km's gereden heb. Ik probeer meestal een beetje in de buurt te blijven. De gratis laadsessie bij Monforthaus heb ik niet geregistreerd, daar de lader ook geen data geeft. Dus het gemiddeld verbruik klopt natuurlijk niet.
Met veel interesse lees ik je betoog.
Eerlijk gezegd is mijn conclusie wel: zonder snalladen “kan” het wel maar is het wel echt een “hobby tocht”.
Als ik het goed begrijp is je voornaamste drijfveer “de angst dat de chademo connector verdwijnt”.
Ik heb eens wat gegoogled.

Hier een css chademo adapter

Filmpje

Filmpje

(Via Google van anwb site geplukt)

Yep… best duur… maar goedkoper dan een nieuwe auto,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Stefannn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Yep… best duur… maar goedkoper dan een nieuwe auto,
Dat is natuurlijk niet het enige probleem met snelladen bij de Nissan Leaf: mijn SoC zat op 20% toen ik met snelladen starten, dus tot ongeveer 50% is het ook met 45kW gegaan. Bij 60% kreeg ik nog maar 30kW en wist ik dat het tijd was om te stoppen met snelladen, want de accutemperatuur bleef ondertussen ook rap oplopen.

Dat schiet natuurlijk niet op: als ik niet 11.2kWh/100kWh als gemiddelde gereden had, dan had ik alsnog een tweede snellaad stop nodig gehad. Maar als ik er een activiteit aan vast kan plakken, inplaats 20 minuten bij de auto te staan bij het snelladen. Dan is dat dus een aardig alternatief, mits het een 22kW laadpaal is zodat er met 6.6kW langzaam geladen wordt.

Eigenlijk was ik wel geïnteresseerd om Andernach nog te bezoeken: maar dat doe ik dan nog wel een andere keer, want zover ik kon vaststellen was er geen beperking in de parkeerduur. Die BMW iX1 hing ook al ruim 2 uur aan de lader en had geen parkeerschijf op het dashboard liggen, dus waarschijnlijk is dat van die parkeerschijf iets van vroeger? In reviews op Google schreven klanten namelijk dat ze een boete gekregen hadden, omdat ze de parkeerschijf vergeten waren.

Of ik heb dat bord gemist? Want op Parkopedia staat dat je er maximaal 2 uur gratis zou kunnen parkeren, maar ik heb nergens dat bord gezien wat zou moeten wijzen op de parkeerschijf plicht.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Ik ben blij dat mijn ideale vakantiegebied in Frankrijk en Spanje ligt. In al die keren, nu al zes keer met de Ioniq, dat ik naar Spanje rij nog nooit van zulke baustelles gehad. Dat doen ze in Frankrijk toch een stuk beter en kun je gewoon, misschien iets minder snel, toch gewoon zonder file doorrijden. En met mijn snelheid merk ik er sowieso niets van. En daarbij ook nog voor 29ct kWh bij Ionity laden met de Mobilize pas maakt het helemaal top. :)
Daar zou ik dus definitief naartoe vliegen: als matter of fact, daar ben ik in het verleden ook naartoe gevlogen. Een paar uurtjes in het vliegtuig en je bent er, alleen jammer dat in het hoogseizoen die vliegtickets zo duur zijn. In Oostenrijk kun je in de zomer en herfst redelijk betaalbaar op vakantie. Reisafstand valt vanuit het zuiden van Nederland ook reuze mee, dus dat laat zich wel doen.

Maar goed hoe dan ook is het nog veel geld: laadkosten kwamen dan weleens waar op € 50 totaal, maar een doorreis overnachting is niet zo goedkoop meer als het vroeger was. Met CCS kun je inderdaad goedkoper snelladen dan met CHAdeMO, als je van die laatste een werkende snellader vindt.

Die files worden trouwens vaak veroorzaakt door ongelukken en mensen willen het natuurlijk niet horen, met de vaak veel te korte volgafstand. Zie ik het vaak genoeg net goed gaan, wanneer iemand van rechts naar links gaat. Moeten de snelrijders vervolgens vol in de remmen, waardoor er een volgafstand ontstaat van een paar meter. Ik blijf dus lekker rechts, bij voorkeur achter een vrachtwagen. Want dat houdt het energieverbruik laag, doordat je in de slipstream van de vrachtwagen zit.

Alleen heb je soms dan een vrachtwagen achter je die dan zit te bumperkleven: terwijl die echt geen alleenrecht op de rechter rijstrook hebben. Sterker nog de verkeersregels zeggen juist, dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden. Dus de enige die dan fout bezig is, dat is de bumperklever. Want ik volg gewoon op veilige volgafstand een vrachtwagen, dus sneller gaat niet.

En dan neem je eindelijk de afrit, waarna de bumperklevende vrachtwagen ook nog even moet claxonneren. Die chauffeurs realiseren zich niet dat er meestal een naam van een werkgever op hun vrachtwagen staat, bij mijn huidige werkgever zijn weleens klachten binnen gekomen over een medewerker die gevaarlijk in de bedrijfsbus reed.

[ Voor 50% gewijzigd door MathiasMetzger op 26-10-2024 07:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatore.NL
Als ik je verhalen zo lees, zie ik vooral frustraties. 3 alinea’s over tien uur vertrekken 😂. Bumperklevers, hardrijders, vrachtwagens Ik vraag me af hoe de sfeer onderweg is, het lijkt me geen pretje.
Nu ben je natuurlijk een uitzondering om een lange reis met een Leaf te ondernemen. En ben je beperkt in je mogelijkheden.

Ik reis vooral in de nacht door Duitsland, mijn vrouw en kind slapen, minder vrachtverkeer. Rustiger, geen zon, geen last van Baustelles. Eigenlijk zeer ontspannen, ik snap dat in de nacht rijden je moet liggen en dat niet iedereen dat prettig vindt, maar voor mij gaat het al 30 keer goed. Meestal ben ik aan het eind van de nacht of begin van de ochtend in Zuid Duitsland bij de grens van Oostenrijk of Zwitserland.

Maandag mijn volgende roadtrip met de eqb naar Le Mont Saint-Michel. Antwerpen en Lille voorbij dan lekker cruisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@MathiasMetzger

Respect voor de tijd die je in je verhalen stopt, maar ik vind ze ondertussen buiten de scope van dit onderwerp vallen.

Het is geen 'gedetailleerd dagboek van Mathias op vakantie' topic.

Gereden km's, geladen kWh, range, problemen waar je tegen aan loopt met je EV.
Liever niet dat je dochter en vrouw niet van vroeg opstaan houden. Besteed al die schrijf tijd liever aan je gezin

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Salvatore.NL schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Als ik je verhalen zo lees, zie ik vooral frustraties. 3 alinea’s over tien uur vertrekken 😂. Bumperklevers, hardrijders, vrachtwagens Ik vraag me af hoe de sfeer onderweg is, het lijkt me geen pretje.
Nu ben je natuurlijk een uitzondering om een lange reis met een Leaf te ondernemen. En ben je beperkt in je mogelijkheden.
Okay, dan heb ik eigenlijk mijn verslag goed geschreven: want er waren ook veel frustraties. De sfeer was inderdaad niet altijd even goed onderweg, maar dat had ook andere redenen. Dat zijn prive redenen en daar wil ik niet teveel op in gaan. Maar ik vond wel, dat ik het in zekere zin gewoon moest benoemen in mijn verslag.

Het bumperkleven van vrachtwagens die denken dat de rechterrijstrook voor hun alleen is? Ik wil dit allemaal gewoon kunnen benoemen, ook wanneer er dan weer Tweakers zijn die het dan een dagboek achtig iets vinden worden. Mij lijkt dit topic er juist uitstekend voor geschikt.

Want het laat zien, dat je als particulier met beperkt budget en een verouderde EV: tegen hele andere problemen aanloopt, dan de zakelijke leaserijder met zijn spiksplinternieuwe EV. Daarom heb ik mijn ervaring gedeeld, wetend dat er altijd mensen zijn die het eigenlijk niet willen lezen. En mij daarom gaan vertellen, dat ik de tijd aan mijn gezin had moeten besteden inplaats een verslag schrijven.

Wat een onzin: het verslag heb ik gewoon in de notitie app geschreven, telkens een klein stukje en dus echt niet in 1x. Ik heb het vervolgens pad gepubliceerd, toch mijn vrouw en dochtertje allang sliepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Okay, dan heb ik eigenlijk mijn verslag goed geschreven: want er waren ook veel frustraties. De sfeer was inderdaad niet altijd even goed onderweg, maar dat had ook andere redenen. Dat zijn prive redenen en daar wil ik niet teveel op in gaan. Maar ik vond wel, dat ik het in zekere zin gewoon moest benoemen in mijn verslag.

Het bumperkleven van vrachtwagens die denken dat de rechterrijstrook voor hun alleen is? Ik wil dit allemaal gewoon kunnen benoemen, ook wanneer er dan weer Tweakers zijn die het dan een dagboek achtig iets vinden worden. Mij lijkt dit topic er juist uitstekend voor geschikt.

Want het laat zien, dat je als particulier met beperkt budget en een verouderde EV: tegen hele andere problemen aanloopt, dan de zakelijke leaserijder met zijn spiksplinternieuwe EV. Daarom heb ik mijn ervaring gedeeld, wetend dat er altijd mensen zijn die het eigenlijk niet willen lezen. En mij daarom gaan vertellen, dat ik de tijd aan mijn gezin had moeten besteden inplaats een verslag schrijven.

Wat een onzin: het verslag heb ik gewoon in de notitie app geschreven, telkens een klein stukje en dus echt niet in 1x. Ik heb het vervolgens pad gepubliceerd, toch mijn vrouw en dochtertje allang sliepen.
Ik apprecieer je verhaal zeker.
Buiten de privé dingen haal ik er vooral uit dat lange reizen wel kunnen, maar enorm veel concessies vragen als je auto daar minder geschikt voor is, en zeker als je niet wil snelladen (waarom eigenlijk?).

Ik weet nu in elk geval dat als er in ons gezin een tweede EV komt, dat die minstens 200km moet kunnen in de winter, en dat die moet kunnen snelladen. Maar buiten de allergoedkoopste (Spring in basisversie bv) kan nu vrijwel elke EV dat snelladen wel.
En ik weet dat dat amper nodig gaat zijn met een tweede auto, maar als het dan toch eens moet, dan wil ik niet ergens uren geblokkeerd zitten aan een AC paal omdat ik 1000 of 2000€ heb willen uit sparen. Dan gaat jet compromis maar in de richting van de centen, en niet naar tijd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefannn
@MathiasMetzger , @Tommie12, @Salvatore.NL , @jeroenkb ,
Eerlijk gezegd vind ik het verhaal van @MathiasMetzger heel erg leerzaam.
Het betreft een oudere leaf. Daar kan je heel zeker nog super veel plezier van hebben. Voor gebruik in Nederland gok ik zo dat er heel weinig bezwaren zijn.
Een “lange tocht door Europa” zal toen de leaf uitkwam zeer zeker een probleem zijn geweest. Op dit forum constateer je vooral “dat dat nu eigenlijk best mee valt”. De vraag is dan echter… “waarom valt het mee? Zijn er meer laders? Zijn we er meer aan gewend?
Verslag van @MathiasMetzger geeft heel duidelijk aan dat de auto dan toch wel de beperkende factor is. De oude leaf heeft het ook in het moderne laadpalen walhalla toch echt lastig. Waarmee aangemerkt dat hij er bewust voor heeft gekozen om geen dc laders te gebruiken.
Die bewuste keuze geeft voor mij ook aan dat de reis niet enkel “practisch” maar zeer zeker een “onderzoeks karakter” had.

Met dit verhaal krijg je toch wel heel aardig een beeld van “hoe het je zal vergaan als je een tweede hands leaf aanschaft”.
En eerlijk gezegd is dat zeker niet enkel kommer en kwel.
- in Nederland kan je er geheid heerlijk dagtochten mee maken.
- als “werkende burger met beperkte tijd” zijn lange tochten niet zo handig.
- maar als gepensioneerde met veel tijd is het helemaal zo gek nog niet.
Met meer tijd zal je vast zin hebben in de uitstapjes bij de laadbeurten.
En als gepensioneerde zal je het behoorlijk prettig vinden dat de door @MathiasMetzger gerapporteerde laad tarieven echt wel heel laag zijn in verhouding met al het andere dat hier voorbijkomt.

Kortom… ik zit niet echt te wachten op 10 van dit soort verhalen. Maar ik vind dit een prachtige study case.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 26-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
Ik bedoelde er verder niets mee, het viel me gewoon op. Respect dat hij zijn verhaal zo uitvoerig beschrijft. En dat dit andere inzichten geeft in een lange reis met een ev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

koentjuh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:20:

Totaal off topic maar het laadvermogen van een iX1 is echt dramatisch tov een 5008 😅
En dan had je nu een e-5008 kunnen krijgen met 50% meer range. 8)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Maasluip schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

En dan had je nu een e-5008 kunnen krijgen met 50% meer range. 8)
Tja, die was toen nog niet bestelbaar …. En was ook wel beetje klaar met de Franse bouw kwaliteit :-) Maar de ruimte mis ik wel degelijk idd.

De rit ging trouwens prima! Laadpas werd keurig geaccepteerd, twee keer gestopt voor een lunch en een korte plaspauze. Daarmee voldoende kunnen laden om 650 km te kunnen rijden. Verbruik rond de 19,3 kWh/100.

[ Voor 24% gewijzigd door koentjuh op 26-10-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Stefannn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:44:
@MathiasMetzger , @Tommie12, @Salvatore.NL , @jeroenkb ,
Eerlijk gezegd vind ik het verhaal van @MathiasMetzger heel erg leerzaam.
Het betreft een oudere leaf. Daar kan je heel zeker nog super veel plezier van hebben. Voor gebruik in Nederland gok ik zo dat er heel weinig bezwaren zijn.
Een “lange tocht door Europa” zal toen de leaf uitkwam zeer zeker een probleem zijn geweest. Op dit forum constateer je vooral “dat dat nu eigenlijk best mee valt”. De vraag is dan echter… “waarom valt het mee? Zijn er meer laders? Zijn we er meer aan gewend?
Verslag van @MathiasMetzger geeft heel duidelijk aan dat de auto dan toch wel de beperkende factor is. De oude leaf heeft het ook in het moderne laadpalen walhalla toch echt lastig. Waarmee aangemerkt dat hij er bewust voor heeft gekozen om geen dc laders te gebruiken.
Die bewuste keuze geeft voor mij ook aan dat de reis niet enkel “practisch” maar zeer zeker een “onderzoeks karakter” had.
Het was inderdaad een soort van experiment: maar voor wie erover heen gelezen heeft? @Tommie12 vraagt namelijk: waarom eigenlijk? Waarmee hij zich afvraagt waarom ik bewust het snelladen op deze reis heb proberen te vermijden, ookal zijn er hier en daar nog steeds werkende triple chargers. Op de nadruk werkende.... vele zijn kapot of buiten gebruik.
When an affected EV is connected to a Level 3 fast charger, the battery could rapidly heat up, but there is no audible or visible warning from the vehicle. If the charging session continues, the pack may catch fire, which increases the risk of injury.
Het vermijden heeft alles te maken met de terugroepactie die open staat voor Nissan Leaf's met bouwjaar 2019 en 2020 in Amerika. De VCM terugroepactie begon ook als eerst in Amerika, waarna deze daarna alsnog ook uitgevoerd werd in Europa.
Owners of affected 2019 and 2020 Leaf EVs will be notified of the recall starting September 20. In the letter, Nissan advises owners to refrain from using Level 3 fast chargers until the issue is resolved. The recall includes models with the 40- and 62-kilowatt-hour battery pack, but all units are still under warranty.
Bron

Ik denk dat de meeste hier wel ondertussen weten dat de Leaf zijn accupakket niet actief koelt? Bij slechts een snellaadsessie, in combinatie met wat de Duitsers als een normale rijstijl op Autobahn beschouwen: kan het accupakket van de Leaf al over verhitten. Naar mijn weten zijn de Leaf's die in Amerika geleverd, op de uitrusting na gewoon identiek aan die in andere delen van de wereld geleverd zijn.

Nissan kennende, hadden ze het liever in de doofpot gestopt. Maar juist in Amerika zijn al twee Leaf's in de hens gegaan tijdens het snelladen, dus ik denk dat ze in Amerika geen andere keuze gehad hebben. Want dat trekt nogal wat aandacht van de media zo'n brandende EV.

Voor mij was dat ieder geval redenen genoeg om het onzekere voor het zekere te nemen, maar het was ook zeker een mooi experiment. Ik denk dat ik volgende jaar de lange reis echter ga overslaan, want om het op deze manier te doen is slechts 1x leuk. Dit geld ook voor Oostenrijk, de eerst volgende keer wil ik naar een andere regio dan Vorarlberg. Dat gaat met mijn Leaf echter heel lastig, want dat zijn al gauw een paar honderd km's meer dan naar Vorarlberg rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Voor de zaak vorig weekend naar Parijs geweest voor een beurs.

Model Y RWD, BYD blade battery.

Met 100% uit Utrecht vertrokken om 19:00 vrijdagavond. Het was zo'n 15 graden en weinig wind.
De route al gepland met ABRP. Zowel de auto als ABRP gaven de SuC in Lille aan en zou met 15% aankomen.

Geen enkele opstopping in België, wat ik eens verfrissend vond. Moet zeggen dat de laadinfrastructuur in Vlaanderen echt vertrouwen geeft. 0 charging anxiety.

Aangekomen bij de SuC Lille Lesquin, was het er superdruk en de 1e stall wilde niet starten. Het is een V2 SuC en dan deel je dus met meerdere auto's het vermogen.
Wegwezen dus. Ben doorgereden naar Noyelles Godault bij een Centre Commercial. Deze is wel een stukje v/d snelweg af. Daar aangekomen was er helemaal niemand. Mijn collega gebeld die achter me reed met een Model Y AWD LR met de tip van flip om door te rijden. Even op hem gewacht en de auto was met 25 minuten oid al bijna op 100%. Dan maar wachten tot 100%. Was niet nodig maar toch.

Doorgereden naar ons Hotel in Compiègne en kwamen daar om 23:10 aan (lekker doorpompen op de peage O-) )

Kwam aan met 38%. De volgende ochtend ontbijt en daar waren 4 150KW Alpitronic laders van Electra. Volgooien dus. De auto opgeladen tot 100%. Daarna rustig naar Parijs, daar 2 dagen rondgereden o.a. naar het 18e kwartier (wat een chaos). In Parijs stikt het van de Teslas trouwens.

Terugweg zondagmiddag om 13:20 vertrokken uit Parijs met zo'n 48%. Het was droog en grauw en het waaide hard, uit het zuiden. Flinke tailwind dus.

Eerste laadstop was de nieuwe V4 in Roye. Dit is een fijne locatie met veel stalls, wat restaurants en zo'n BK lounge die je steeds meer ziet. Hier hoefde ik maar 7 minuten te laden. Handmatig had ik Neuville en Ferrain bij het grote shopping center vlakbij de Belgische grens ingesteld. Ik wilde niet naar Lille of Kortrijk (ik mijn inmiddels V2 SuCs). Hier heb ik 16 minuten geladen om thuis te komen in Utrecht met 3%. Was rond 17:50 thuis.

De hele trip was net geen 1000KM. Gemiddeld verbruik was zo'n 174 wh/km.

Onze Noors-Thaise vriend zou deze route ns moeten rijden :P

Al met al bewijst dit weer voor mij dat je met de RWD prima lange trips kan doen. De BYD blade battery heeft een extreem goede laadcurve. De snellaadinfra in Frankrijk is supergoed. Iedere supermarkt heeft wel een snellader. AC laden is in Parijs ook wel aanwezig maar geen gebruik van gemaakt. Zorgeloos rijden.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Pagina: 1 ... 88 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.