Een lange reis zonder snelladen? - deel 2 - dag 2
Een nadeel van een overnachting in een doorreis hotel, is dat je vanwege het ontbijt al gauw te laat vertrek. Ook deze keer vertrokken wij pas rond 10 uur, terwijl ik liever al om 9 uur in de auto gezeten had. Ik ben zelf daarin tegen een vroege vogel en heb ook geen opstart problemen. Mijn vrouw en dochtertje daarin tegen wel, dus die hebben wel een halfuurtje nodig om wakker te worden. Terwijl ik zelf direct opsta, naar de koffiemachine loop en direct een bakkie koffie doe.
Dus als ik deze reis helemaal alleen zonder gezin gedaan had, dan was ik waarschijnlijk al rond 8 uur vertrokken. Het probleem met pas rondom 10 uur vertrekken is, dat veel restaurants rond 14 uur sluiten. Vandaar dat wij gisteren bij die lokale slagerij lunch gegeten hadden, de rest van de restaurants was toen al gesloten. Mijn vrouw moppert dan nog weleens, maar in-principe zijn wij dan gewoon te laat vertrokken morgens.
Die verloren tijd haal je simpelweg niet in en dat levert nog weleens problemen op rondom het laden, want ik heb al meer dan 1x meegemaakt dat door wij relatief laat vertrekken: de laadpalen op de plaats van bestemming vervolgens allemaal bezet zijn. Precies dit is wat vandaag dus gebeurd is.
Even spieken met Leafspy vlak voor vertrek
Voor vertrek had ik nog even Leafspy geraadpleegd: het accupakket bleek voor 97.6% volgeladen te zijn, oftewel ik had 34.5kWh beschikbaar. Toch ruim 1kWh meer, dan waar ik het mee moest doen op de heenreis. Dit in combinatie met het goede weer, had ik dus meer rijbereik tot mijn beschikking. Al was de GoM met 285km wel een beetje te optimistisch denk ik.
Ik bleek deze keer trouwens niet voor het opladen bij het hotel te hoeven te betalen, maar in plaats daarvan moest ik enkel de € 12 voor de parkeergarage betalen. Op de heenreis was het andersom, toen moest ik alleen de laadkosten betalen en dus niet de parkeerkosten. Naja dan hoor je mij niet klagen, wanneer ik zelf al aangaf dat de laadkosten nog betaald moesten worden. Want de jongedame achter de receptie, was dat schijnbaar vergeten.
Laadstop in Andernach
Van Karlsruhe naar Andernach, waar een Lidl met is met triple charger wilde ik ongeveer 1.5u a 2u met type 2 laden. Helaas bleek bij aankomst deze al ruim 1.5u door een BMW iX1 bezet te zijn en aangezien het een lokaal Duits kenteken beginnend met AW was, had ik de valse hoop dat deze bestuurder binnen een halfuurtje zou terugkomen.
Ik deed dus eerst een timer van 15min zetten, daarna eentje van 10min en uiteindelijk nog eens 5min. Waarna ik het besloot op te geven en toch te gaan snelladen met CHAdeMO, aangezien het anders te lang ging duren op deze manier. De CHAdeMO stekker bleek zolang niet gebruikt te zijn, dat er spinnenwebben in de stekker zaten. Dus ik heb deze eerst even schoon geblazen, ja zoals vroeger bij de Nintendo cartridges.
Met pijn in mijn hart was dit dus de 1e snellaadsessie met de Leaf: juist mijn voorkeur voor Aldi Süd laadstations, was omdat er dan altijd twee type 1 aansluitingen zijn. Bij een triple is dat helaas slechts eentje, dus de kans dat die dan bezet is dan ook groter. Als wij eerder vertrokken waren, misschien dat ik dan eerder was geweest dan de BMW iX1. Aangezien het een toeristische regio is, kan het zomaar zijn dat die nog langer weggebleven was.
Bij een andere type 2 laadpaal laden zag ik niet als een optie: het tarief bij Lidl is met € 0,48 namelijk veel lager. De terugreis afleggen zonder snelladen is dus helaas mislukt, maar het is geen doodzonde om in geval van nood toch naar de CHAdeMO stekker te grijpen. Ik had moeilijk nog een halfuur kunnen zitten wachten. Ergens heb ik ook mijn grenzen...
Mijn vrouw had ik samen met mijn dochtertje bij de McDonalds afgezet, die appte op een gegeven moment: hier staan ook nog laadpalen. Ja mocht ik mijn vrouw dus uitleggen, dat mijn auto niet compatibel is met de EWE Go CCS snelladers. De laadpas heb ik namelijk wel al. Zelf heb ik de lunch dus overgeslagen, omdat nadat ik eenmaal snel geladen had. Ik ook zo snel mogelijk de reis wou hervatten, zodat wij vroeger thuis zouden komen dan verwacht.
Terugroepactie brandgevaar snelladen Nissan Leaf in Amerika
Overigens een van de redenen waarom ik het snelladen juist bewust wilde vermijden, is omdat er in de Verenigde Staten een terugroepactie open staat vanwege brandgevaar bij snelladen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele uitsluitsel gekregen, dat Europese Leaf's hier geen last van hadden. Ik vertrouw Nissan simpelweg niet, dat ze ons daar tijdig over zullen informeren. Uiteindelijk heb ik tot 60% geladen en duurde dit slechts 20minuten, terwijl het met 6.6kW twee uur geduurd had. Wat niet erg was geweest, want dan was ik wel even de toerist in Andernach wezen uithangen.
De accutemperatuur liep al aardig op vanwege dat kleine beetje snelladen: dat is een van de redenen dat ik het tot nu toe heb proberen te vermijden. Maar goed als ik dat 1x per jaar zou doen, dan kan het natuurlijk weinig kwaad.
Het laatste stuk is altijd het spannendste
Ik heb uiteindelijk tot 60% snel geladen vanaf 20% en toen had ik weer 178km rijbereik, wat ik genoeg achtte om thuis te komen. Toen heb ik mijn vrouw en dochter weer opgepikt: mijn ELM327 dongle aangesloten, want ik wilde erop voorbereid zijn dat ik wellicht de reserve moest aanspreken. Om thuis te komen? Maar gelukkig bleek dat niet nodig.
Met die 60% ben ik de laatste 149km gereden en kwam ik met 6% thuis: het weer zat echt mee, want ik wist een gemiddeld verbruik van 11.2kWh/100km te behalen. Ondanks dat ik dus niet de kortste route genomen heb, maar de snelste die grotendeels over de Autobahn voerde. Er was onderweg wel hier en daar een beetje vertraging: ook had het geknald, waarbij de brokstukken over meerdere rijstroken verspreid lagen.
Als ik zie hoe weinig volgafstand er vaak op de Autobahn gehouden, met name op de linkerrijstrook. Dan verbaasd het mij niets dat er zoveel files op de Autobahn zijn: want die hoge snelheden, welke gereden worden zijn niet zonder risico. Helaas is net als in Nederland de Duitse politie nauwelijks te zien op de Autobahn en als je ze wel ziet, heeft het meestal ergens geknald en rijden ze met sirenes.
Laadkosten gehele reis plusminus
Ik heb op de hele reis uiteindelijk ongeveer € 50 uitgegeven aan laadkosten: waarbij ik parkeerkosten niet mee reken, als het laden gratis was.
Er zal waarschijnlijk een kleine 1500km's
1600km a 1700km gereden zijn gedurende de reis en ook verblijf in Oostenrijk, waarbij ik vrij weinig km's gereden heb. Ik probeer meestal een beetje in de buurt te blijven. De gratis laadsessie bij Monforthaus heb ik niet geregistreerd, daar de lader ook geen data geeft. Dus het gemiddeld verbruik klopt natuurlijk niet.
[
Voor 5% gewijzigd door
MathiasMetzger op 26-10-2024 07:34
]