Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Wat doen al die toeristen dan in Nederland zonder Nederlands te spreken??
Daar passen wij als Nederlanders ons toch ook aan door Engels te spreken, of Duits, of Frans, of wat de betreffende persoon dan ook voor talen spreekt.
Komkom.... Ik kan in Amsterdam in het Nederlands al niks meer bestellen. Meestal word je in het Engels bediend.
Paar woorden lokale taal leren is nooit verkeerd.
En in Frankrijk zal je tussen de wat oudere bevolking niet te veel mensen vinden die Engels kunnen, laat staan Duits.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Komkom.... Ik kan in Amsterdam in het Nederlands al niks meer bestellen. Meestal word je in het Engels bediend.
Paar woorden lokale taal leren is nooit verkeerd.
En in Frankrijk zal je tussen de wat oudere bevolking niet te veel mensen vinden die Engels kunnen, laat staan Duits.
Precies mijn punt, waarom kunnen de toeristen in Nederland dan niet een paar woorden Nederlands leren.
Het valt mij op dat wij als Nederlanders ons altijd (qua taal dan) aanpassen aan de ander, maar dat dit andersom niet danwel vrijwel nooit gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Precies mijn punt, waarom kunnen de toeristen in Nederland dan niet een paar woorden Nederlands leren.
Het valt mij op dat wij als Nederlanders ons altijd (qua taal dan) aanpassen aan de ander, maar dat dit andersom niet gebeurt.
OT: hetzelfde in België/Vlaanderen. Zowel NL als VL zijn slechte plaatsen om Nederlands te leren omdat we bij het minste accent al overschakelen. We leven in een klein taalgebied met heel veel contact met andere talen. Dat is voor een gemiddelde Duitser, Fransman, Amerikaan of Japanner helemaal niet het geval.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:21

Harrie van Til

Doe maar blauw

Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

OT: hetzelfde in België/Vlaanderen. Zowel NL als VL zijn slechte plaatsen om Nederlands te leren omdat we bij het minste accent al overschakelen. We leven in een klein taalgebied met heel veel contact met andere talen. Dat is voor een gemiddelde Duitser, Fransman, Amerikaan of Japanner helemaal niet het geval.
En nu weer on topic? ;)

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:37
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Wat doen al die toeristen dan in Nederland zonder Nederlands te spreken??
Daar passen wij als Nederlanders ons toch ook aan door Engels te spreken, of Duits, of Frans, of wat de betreffende persoon dan ook voor talen spreekt.
Het was ook schertsend bedoeld. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Je kan je natuurlijk afvragen of iemand die in Franstalig gebied geen koffie kan bestellen wel naar zo'n gebied zou moeten gaan. ;)
Ik pak de popcorn alvast :9

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44
Afgelopen week van Amsterdam naar Javea gereden met een Polestar2.
In Spanje 1 Polestar gezien, met NL kenteken. Voor de rest in Frankrijk en Spanje geen enkele gezien.

Wat opviel is dat de laadpalen minder bezet zijn hoe zuidelijker je komt.

Voornamelijk bij Ionity geladen. Dat ging zonder problemen. 2 keer op dezelfde locatie (Seclin, bij Lille) een reset van de paal gekregen om onduidelijke redenen.
Wat ook opviel is dat er op veel plekken nog ruimte is voor extra laadpalen. De borden zijn al aanwezig maar er staan nog geen laadpalen.

In Javea kon je op een paar plekken gratis laden aan een 11kW lader. Dat ging 1 keer slechts met 5kW zonder dat een andere auto stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS-WQweeeii2yk9C5OBTjBZAcHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ua1BvWn7uXT1RbVZdJeKBOzF.png?f=fotoalbum_large

Totaal geladen :
929 kW voor een gemiddelde van 32,5 cent per kW
Totaal 301 euro aan electra voor bijna 4000 kilometer.

Officieel moet ik de auto nog even volladen en dat erbij optellen. We reden met 100% weg en zijn nu thuis met 10%
En dan het Ionity abbo van 8 euro en het Tesla abbo van 10 euro.

Aire de Bourges Sainte Thorette, Marmagne , Slechts 3 laadpalen hier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZS5T-R1qkQyYjBdLxeWX4TQEhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHWuka4sk5NjzKzXpiyzxMLA.jpg?f=fotoalbum_large

Ionity La Garde, met Tesla ernaast. Compleet verlaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkeZ0T2Kw2BWTCzau1zo5wE0FRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qMGgO7M5TJjCKFlBT06xGq2.jpg?f=fotoalbum_large

Ionity nabij Reus A7 , vol in de zon , eerst rustig, later waren alle plekjes bezet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbeDs0vJfcZxIHZWFfsi-QnFTF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRo6yCquMcCRF7nK1eSvC35k.jpg?f=fotoalbum_large

In Javea lijkt deze supercharger al lang in aanbouw te zijn :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k44Vbsy8ruZ3cxghfRIW7khOXeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGNgBUV3gDYP6HQQkNz8dCxH.jpg?f=fotoalbum_large

In Javea gratis laden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TU_4eWSsZhLTf8Ek0nRptciBZXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TON8cQSbOEXEByVqfRKsQwHJ.jpg?f=fotoalbum_large

In Denia ook gratis laden maar 1 van de 2 laadpalen was defect/out of order :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NxnDLl4K5OAnow8v0LhkKlecmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3QkRMZVmwFvnmfJYaRxniHO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de supermarkt in Javea voor 25 cent per kWh laden , geen enkele andere auto gezien. Na 2 uur ga je wel per minuut 7 cent betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgXTnZWiKn2JT3xA7MofwwyozDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrjNW2MnUHrbF1k3y0FcILH1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door kevertje1977 op 07-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Eh, @kevertje1977 die 0,325 cent/kWh zal vermoedelijk 32,5 cent moeten zijn?
En bij de supermercado in Javea zal die 0,25 cent ook 0,25 euro moeten zijn neem ik aan.
Dat zijn toch al wel nette prijzen!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
Peter-036 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
Eh, @kevertje1977 die 0,325 cent/kWh zal vermoedelijk 32,5 cent moeten zijn?
En bij de supermercado in Javea zal die 0,25 cent ook 0,25 euro moeten zijn neem ik aan.
Dat zijn toch al wel nette prijzen!
Bedankt, je hebt gelijk. Heb het aangepast. Overigens na 2 uur laden bij de supermercado is het 0,07 cent per minuut toeslag.

Bijzonder dat je ook op meerdere plekken gratis kan laden. En met 10kW :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9NxGVtbUvJQBCB3NCEL8and38o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bW38P5n2LV9hcuIlcrNJQyov.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door kevertje1977 op 07-10-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
Myquandro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Ik was die Tesla supercharger niet vergeten, maar is in mijn ogen nog niet voldoende er zou naar mijn mening minstens elke 20 tot 30km een snellaad locatie moeten zijn. En in Nederland heb je dat op dit route wel. Komend vanaf Eindhoven heb je:
Maarheeze (Total Energies en FastNed)
Weert Noord (Tesla)
Weert Roevenpeel (FastNed)
Ellerbrug (FastNed)
Born (FastNed)
Urmond (Tesla)
Beek (FastNed)
Eijsden (FastNed)
Dat is over een afstand van 92 km en dus met gemiddeld ongeveer elke 10km een snellader.

Vervolgens heb je bij Liège een aantal laadplekken voor snelladen, maar dan ontstaat er toch een vrij leeg gebied. Dan heb je:
Aywaille / Remouchamps (Tesla)
Vielsalm / Baraque de Fraiture (FastNed en IONITY)
Arlon (Tesla)
En als je wil zou je de TotalEnergies bij Bastogne nog mee kunnen rekenen, maar dat doe ik niet omdat die te weinig laadpalen heeft.
Dan heb je het over de afstand van Liège tot de grens met Luxembourg over 144km met 3 laadlocaties. Dat is 4x zo grote afstand tussen snelladers als dat stuk in Nederland. En dat is ook lager dan het vervolg in Luxembourg en France. Op het stuk tot aan de Péage bij Gye gaat het over 154km met 8 snellaad locaties.

Als ze dit stuk in België willen verbeteren dan zouden ze bijvoorbeeld bij Bastogne, Léglise en Habay-la-Neuve snellaadstations moeten openen.
Net voor Luik heb je nog Diepenbeek Fastned op de E313.
En langs de E25 heb je langs een nationale weg nog Chaussée de Neufchâteau 45, Vaux-sur-Sûre, daar staat op een dorpspleintje een 50kW lader, niet supersnel maar wel gezellig onder een boompje, tasje koffie en een Waals dorpskern'tje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:47
Op de E25 tel ik er 34 van 50kW of hoger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8faWxamO0kAzjahMg9QkvfzuOOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqpYYLlUZ3dP7HiEIooeFJLC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:01
kevertje1977 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:56:
Afgelopen week van Amsterdam naar Javea gereden met een Polestar2.
In Spanje 1 Polestar gezien, met NL kenteken. Voor de rest in Frankrijk en Spanje geen enkele gezien.
Hier een soortgelijke ervaring. Net terug van een weekje Barcelona en omgeving. Het aantal elektrische auto’s waren op 2 handen te tellen (inclusief buitenlandse auto’s).

Bij het hotel moesten wij 15 euro per dag voor het parkeren betalen maar dan mocht je wel gratis onbeperkt laden aan een 11kw paal dus heb in Spanje nergens gebruik van hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Bobo221 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

Hier een soortgelijke ervaring. Net terug van een weekje Barcelona en omgeving. Het aantal elektrische auto’s waren op 2 handen te tellen (inclusief buitenlandse auto’s).

Bij het hotel moesten wij 15 euro per dag voor het parkeren betalen maar dan mocht je wel gratis onbeperkt laden aan een 11kw paal dus heb in Spanje nergens gebruik van hoeven te maken.
Dat hoor je niet vaak. Vind ik zeer klantvriendelijke deal. Kun je het hotel hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Azqi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:43:
[...]

Dat hoor je niet vaak. Vind ik zeer klantvriendelijke deal. Kun je het hotel hier delen?
Is kennelijk een geheim hotel. ;)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

The Hotel California: “You can check-out any time you like, but you can never leave!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Misschien is het een RV-hotel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als ik het goed heb is er vandaag in Spanje weer een nieuwe Ionity locatie geopend, in Torredembarra net voor Tarragona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:24:
Als ik het goed heb is er vandaag in Spanje weer een nieuwe Ionity locatie geopend, in Torredembarra net voor Tarragona.
Vreemde locatie. Aan de zuidkant van Tarragona zit juist een heel groot gat in het ionity netwerk.
Volgens ionity is er een ionity locatie in aanbouw in La Vall d'Uixó, maar dat schijnt al heel lang zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kevertje1977 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Vreemde locatie. Aan de zuidkant van Tarragona zit juist een heel groot gat in het ionity netwerk.
Volgens ionity is er een ionity locatie in aanbouw in La Vall d'Uixó, maar dat schijnt al heel lang zo te zijn.
Ja dat zien we wel meer dat er twee locaties vlak bij elkaar zitten terwijl er verderop veel meer behoefte aan een laadlocatie is. Maar goed, elke uitbreiding is natuurlijk welkom. Die in La Vall d'Uixó is sinds december in aanbouw, zal wel aan de stroomvoorziening liggen gok ik.

Voor mij zijn de (geplande) Ionity locaties in Spanje toch al niet erg handig. Te dicht bij elkaar of te ver weg en ook niet aan de snelweg maar een stukje er vandaan. Tesla hetzelfde verhaal. Die wel aan de snelweg liggen van andere aanbieders zijn minder betrouwbaar is mijn ervaring, ik durf er niet op de laatste procenten aan te komen. Doe ik sowieso al niet maar daar zeker niet.

Tussen Tarragona en Valencia heb je in Benicarlo aan de snelweg ook nog wel een dubbele snellader (150kW), dus helemaal leeg is het daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:14
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:40:
[...]

Die in La Vall d'Uixó is sinds december in aanbouw, zal wel aan de stroomvoorziening liggen gok ik.
Die in Torredembarra, die nu dus net open is, is tegelijk met deze in constructie gegaan, dus er is hoop dat ook deze binnenkort open gaat. Meer opties langs de oostkust, altijd welkom.

Whatever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:19
Azqi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:43:
[...]

Afgelopen zomer en vorig jaar bij tussenstop hotels meegemaakt dat we gratis konden laden;

Hotel Alteora in Poitiers
Hotel B&B Centre Gare in Thionville

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
Op de terugweg vanuit Spanje wilde ik laden bij IONITY Village Catalan Est aan de A9 in Frankrijk.

Helaas had ik blijkbaar "Catalan Est" ingetikt in google-maps waardoor ik via de binnendoor weg D900 aan de achterkant van het hotel daar uit kwam.
Omdat de IONITY zich binnen de A9/Peage bevindt moest ik dus helemaal terug rijden naar de peage en de A9 op.
Dat zag er zo uit vanaf die kant van de parking :

https://www.google.nl/map...wOC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Dus let op dat je echt IONITY invult... anders kan je daar nogal een omweg krijgen...

[ Voor 4% gewijzigd door kevertje1977 op 11-10-2024 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:51
sowieso ingewikkelde plek. 2 Ionity's op 30 meter van elkaar. wel goede speeltuin voor de kids, en de Ionity aan de achterkant is altijd super rustig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ook in Montpellier moet je opletten en niet op de doorgaande route van de A9 blijven want daar is geen afslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:33:
Ook in Montpellier moet je opletten en niet op de doorgaande route van de A9 blijven want daar is geen afslag.
Klopt 44 km om.... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vandaag alvast bij Mobilze het Intenz abo afgesloten, het kan tenslotte maar actief zijn en niet dat ik op het laatste moment nog ergens achter kom o.i.d. Daarbij zag ik dat je bij het afsluiten twee opties hebt.
- het gaat direct in
- het gaat over twee weken
Lijkt mij handig om te weten en had er nog niet van gehoord. Doe er je voordeel mee. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
orige week met de Cupra Born naar Calella heen en weer gereden voor een week.

Heerlijk reis gehad zonder enkel probleem. Zeker op de heenweg reed het heerlijk en met de combinatie van ABRP en de standaard navigatie perfect naar de bestemming gereden. Laadstations waren in Frankrijk perfect geregeld en in Spanje niet nodig gehad (buiten 1x laden a 12 euro per keer bij het hotel met 4kwu).

Hele stukken tussen de 120 en 130 gereden en dan kwamen we meestal nog over de 200 km voor we weer moesten (snel)laden. Dat vind ik echt een plus aan ABRP, je ziet hoeveel je nog over hebt aan energie als je bij het volgende laadpunt aankomt. Dus dan kan je je snelheid wat opvoeren.

Bijna overal met de E-Flux pas van mijn werk kunnen laden. Op 2x bij een Tesla punt na en 2x waar mijn E-Flux niet geaccepteerd werd (1x Ionity en 1x Shell), waar mijn Maingau wel werkte.

Het was in eerste instantie de bedoeling op 2 racefietsen mee te nemen op de fietsendrager, maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om ze in de auto te vervoeren. Het was wat passen en meten, maar zeker op de terugweg was ik blij dat we dat gedaan hadden.

Op de terugweg kwamen we in de regen van Kirk terecht, wat wel behoorlijk invloed had op de range. Toen kwamen we niet verder dan 150km voor het laden. Gelukkig was dat maar een paar uur in het noorden van Frankrijk en België.

Uiteindelijk ruim 3.000 kilometer gereden en ik vond het heerlijk.

In Spanje zie je eigenlijk weinig tot geen elektrische auto's, daar is echt nog wel een slag te maken de komende jaren.

[ Voor 13% gewijzigd door M@cer op 14-10-2024 14:04 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:16
PeterZ(on) schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:47:
Vandaag alvast bij Mobilze het Intenz abo afgesloten, het kan tenslotte maar actief en niet dat ik op het laatste moment nog ergens achter kom o.i.d. Daarbij zag ik dat je bij het afsluiten twee opties hebt.
- het gaat direct in
- het gaat over twee weken
Lijkt mij handig om te weten en had er nog niet van gehoord. Doe er je voordeel mee. :)
Die 2 weken heeft te maken met het annuleringsrecht ivm een internetorder.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Die 2 weken heeft te maken met het annuleringsrecht ivm een internetorder.
Dat zal het idd zijn. Maar dan nog blijf je de keus houden om het twee weken van tevoren alvast te regelen.

Na afsluiten wilde ik in de app eens naar de prijzen kijken maar krijg bij het opvragen van laders in een gebied telkens een foutmelding, is dat een algemene storing of ben ik de enige die dat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Dat zal het idd zijn. Maar dan nog blijf je de keus houden om het twee weken van tevoren alvast te regelen.

Na afsluiten wilde ik in de app eens naar de prijzen kijken maar krijg bij het opvragen van laders in een gebied telkens een foutmelding, is dat een algemene storing of ben ik de enige die dat heeft?
Ik zie gewoon gefilterde laadstations.
Er is een nieuwe app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Ik zie gewoon gefilterde laadstations.
Er is een nieuwe app.
Nadat ik de filteroptie plug& charge ofziets had uitgezet zag ik wel meerdere laders maar Ionity ontbrak, dus er is dan toch iets niet goed lijkt mij. App afgesloten en opnieuw aanmelden geeft ook een serverprobleem, dus echt goed gaat het niet. Blij dat ik ook de laadpas heb want anders kun je het onderweg wel schudden in zo'n geval. Kreeg vandaag toevallig de eerste afrekening van het laden een paar weken geleden.

Edit. Kan op de site wel gewoon inloggen, alleen de app geeft een foutmelding.

[ Voor 6% gewijzigd door PeterZ(on) op 14-10-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:47:
[...]

Nadat ik de filteroptie plug& charge ofziets had uitgezet zag ik wel meerdere laders maar Ionity ontbrak, dus er is dan toch iets niet goed lijkt mij. App afgesloten en opnieuw aanmelden geeft ook een serverprobleem, dus echt goed gaat het niet. Blij dat ik ook de laadpas heb want anders kun je het onderweg wel schudden in zo'n geval. Kreeg vandaag toevallig de eerste afrekening van het laden een paar weken geleden.

Edit. Kan op de site wel gewoon inloggen, alleen de app geeft een foutmelding.
Heb je de laatste versie van de app?
Ik miste ook ergens een Ionity. Heb geen type oplader geselecteerd en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Ik kom niet meer in de app dus kan de versie niet controleren maar de Playstore geeft verder niet aan dat er een nieuwere versie is dus die lijkt mij dan up to date. Krijg bij aanmelden een serverfout terwijl het op de site wel goed gaat. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Ik heb de telefoon maar eens opnieuw opgestart en daarna kon ik wel inloggen. Ik zie nu ook de Ionity laders maar als ik er eentje kies en de prijs bekijk is dat gewoon €0,72 i.p.v. €0,39. Het abo is bevestigd dus dan zou je toch de verlaagde prijs moeten zien want er staat ook dat je het direct kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
PeterZ(on) schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Ik heb de telefoon maar eens opnieuw opgestart en daarna kon ik wel inloggen. Ik zie nu ook de Ionity laders maar als ik er eentje kies en de prijs bekijk is dat gewoon €0,72 i.p.v. €0,39. Het abo is bevestigd dus dan zou je toch de verlaagde prijs moeten zien want er staat ook dat je het direct kunt gebruiken.
Nooit het verlaagde abonnementstarief gezien in de app, altijd alleen het standaard CPO tarief.
Afrekenen gaat wel goed, zodra je een laadsessie eindigt krijg je het juiste tarief te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Nooit het verlaagde abonnementstarief gezien in de app, altijd alleen het standaard CPO tarief.
Afrekenen gaat wel goed, zodra je een laadsessie eindigt krijg je het juiste tarief te zien.
Nadat ik kon inloggen en een Ionity kon selecteren ging het daarna toch weer mis en zie ze niet meer, dus iets gaat er niet goed. Ik zie wel andere aanbieders maar geen Ionity en bij die anderen zie ik wel twee prijzen voor met en zonder abo. Verder zie ik ook geen afschrijvingen of reserveringen op mijn CC, terwijl ik vorige maand wel heb geladen. Morgen maar eens proberen bij een Ionity in de buurt en kijken wat er gebeurt want ik vertrouw het niet zo als het nu gaat.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40
Laat ik ook maar weer een 'lange rit' met onze Dacia Spring 45PK delen, ditmaal met 3 personen en een volle kofferbak.

Vertrokken voor een week richting Cochem aan de Moezel richting een welbekend park met huisjes.

10:00 vertrokken en rond 18:00 aangekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUCBRkEO11GXFe9zVdMVWzq9dLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v93bkXyPMe8XeNX8PocodSHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand voor ons zo'n 420KM met snelweg tot net voorbij Aachen en daarna alles binnendoor door de heuvels van de Eifel (aanrader!).

Uiteraard vertrokken met een volle accu en na 160km 45 minuten geladen bij Fastned Velder en vervolgens 115km gereden naar Fastned Tienbaan om ook daar zo'n 45 minuten te laden en daarna naar onze eindbestemming te kunnen rijden en met zo'n 25% aan te komen.

De volgende dag weer geladen om de omgeving te verkennen. (Bij station Cochem hangen aan een muur 10 Alfen laadboxen naast elkaar tegen een redelijk tarief).

Moet zeggen dat het ook met de Spring heerlijk is om door de heuvels te cruisen en wat haarspeldbochten te nemen. Wij rijden doorgaans in de eco modus waardoor er maar 33PK beschikbaar is, maar dit is toch echt net wat te weinig en ga je ouderwets steeds langzamer de heuvel op, dus toch maar af en toe de eco eraf en dan kom je de heuvels prima op.

Tot onze grote verbazing reed er een andere Nederlandse Spring ook het huisjespark op en stopte tegenover ons toevallig, even maar een praatje gemaakt, dacht dat wij de enige gekken waren :p.

Op het park stond verder nog 1 laadpaal naast een kapotte laadpaal, hield niet echt over dus, leek er beetje op alsof de nieuwe zsm is neergezet zonder lekker na te denken over de plek, maar goed het werkte :). Stond prima naast de E-Niro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IgWg3HyB6UdVjjR0zOuH3oVGVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1TcsS5pKilJIj4TY8IAdsfL.jpg?f=fotoalbum_large

Terugweg hebben wij door familie op de route opgesplitst in 2 dagen en hebben nog een mooie dag gemaakt met een lekkere wandeling bij Einruhr waar we ook konden laden AC. Voordeel voor onze 1 fase laden in Duitsland is dat bijna alle palen 22KW zijn welke daardoor zeer bruikbaar zijn icm een lunch en/of wandeling.

Al met al wederom weer zeer goed bevallen. Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:46
krissie100 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:26:
Al met al wederom weer zeer goed bevallen. Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag :p
Leuk om te lezen! Mooi contrast met mensen die zich zorgen maken over elke twee uur een kwartiertje laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Voordeel voor onze 1 fase laden in Duitsland is dat bijna alle palen 22KW zijn welke daardoor zeer bruikbaar zijn icm een lunch en/of wandeling.

Ik veronderstel dat de Dacia Spring net als de Leaf dan ook maximaal 6.6kW doet laden? Voor komende zaterdag heb ik namelijk ook een lange reis op de planning staan, alleen ik kies voor een iets andere aanpak. De Leaf heeft een accupakket van 40kWh, maar met 11% degradatie heb ik nu ongeveer nog 35kWh over.

Nu weet ik niet hoe jij gereden hebt? Binnendoor zal inderdaad tot een lager gemiddeld energieverbruik leiden, maar je moet oppassen dat je er dan niet onnodig veel extra km's aan vast gaat plakken. Daarom ben ik van plan om Herewego als navigatie app te gebruiken, waarna ik de kortste route zal volgen. Die stuurt mij dus gewoon over de Autobahn als dat de kortste route is, maar hij zal mij ook stukjes binnendoor laten rijden.

Mijn ervaring is namelijk dat enkel binnendoor rijden, dus met "Autosnelwegen" vermijden in Google Maps. Zorgt voor een onredelijk lange reistijd, wat niet in verhouding staat met de paar kWh's die je dan bespaart. Achter de slipstream van een vrachtwagen, behaal ik op de Nederlandse autosnelweg namelijk ook 11kWh/100km met een gemiddelde snelheid van 85km/u. Terwijl ik met veel moeite 10kWh/100km haal, wanneer ik volledig binnen door rij.

Maar ik ben van plan om slechts een laadstop te doen: heel bewust heb ik een 22kW laadpaal uitgezocht van de Duitse Aldi. Het had ook Lidl of Kaufland kunnen zijn. Belangrijkste is dat er een McDonalds in de buurt is, dat vinden de kinderen leuk. En dan spelen en eventueel wandelen, waarna je na 2 uur toch alweer 12kWh geladen hebt aan zo'n 22kW laadpaal.

Wat was jouw gemiddeld energieverbruik? Ik weet dat ik bij mijn Leaf op een volledig volgeladen accupakket, ruim 250km kan rijden. Dus de kunst gaat zijn zo zuinig mogelijk om gaan met de stroom: bergaf een stukje regenereren en op het laatste, wat momentum opbouwen en dan achter de vrachtwagens blijven en langzaam omhoog rijden.

Maar het gaat hoe dan ook spannend worden: 10kWh/100km ga ik niet natuurlijk niet redden, althans niet in de herfst. Echter zolang ik het gemiddeld verbruik rond de 12kWh/100km weet te houden, dan kan ik die 350km per dag wel halen door simpelweg te laden tijdens de lunch/wandeling. In noodgeval kan ik gelukkig wel nog terugvallen op de CHAdeMO, tenminste als het triple chargers zijn. Want je komt steeds minder snelladers tegen voor CHAdeMO.

Vandaar dat ik nu probeer de reis te doen met type 2 only en dan simpel in twee dagen rijden. De overnachting in Karlsruhe, die beschouw ik gewoon als onderdeel van de reis. Ookal kost dat € 100 per nacht extra bovenop de € 599 die ik betaald heb voor de halfpension in Oostenrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:05:
[...]

Ik veronderstel dat de Dacia Spring net als de Leaf dan ook maximaal 6.6kW doet laden?

Nu weet ik niet hoe jij gereden hebt?

Wat was jouw gemiddeld energieverbruik?
De Spring doet idd 6.6 kW. Nu zit ik niet zo diep in de materie als jij als het gaat om zuinig rijden. In dit geval was binnendoor zowel sightseeing, als 1 stop minder wellicht, extra stop hing erom via snelweg, en was de rit zelf ongeveer 1 uur langer dus helemaal prima.

Heb de auto niet gereset voor de tocht, maar verbruik zit tussen de 12 kWh en 13 kWh in over het algemeen.

Routes stippel ik zelf uit met ABRP met tussenpunten om de route op mijn manier mooi binnendoor te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door krissie100 op 14-10-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:45
M@cer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:59:
orige week met de Cupra Born naar Calella heen en weer gereden voor een week.

….. Dat vind ik echt een plus aan ABRP, je ziet hoeveel je nog over hebt aan energie als je bij het volgende laadpunt aankomt. Dus dan kan je je snelheid wat opvoeren.
Daar heb je ABRP niet voor nodig. Elk navigatiesysteem geeft aan hoeveel km je nog rijdt tot je ingestelde laadlocatie. Ik houd zicht op een positief verschil van minimaal zo’n 30 km tussen die afstand en het resterende bereik van mijn auto. Werkt prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
jdbiggelaa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:48:
[...]

Daar heb je ABRP niet voor nodig. Elk navigatiesysteem geeft aan hoeveel km je nog rijdt tot je ingestelde laadlocatie. Ik houd zicht op een positief verschil van minimaal zo’n 30 km tussen die afstand en het resterende bereik van mijn auto. Werkt prima.
Dat doet mijn Born ook wel, maar ik vond het extra handig dat rechtsbovenin het verwachte percentage bij aankomst stond in ABRP en dit was ook behoorlijk nauwkeurig. En op een of andere manier gaf me dit toch wat meer zekerheid dan het aantal kilometers wat mijn auto aangaf.

Zal wel iets psychisch zijn ;)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
krissie100 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:18:
[...]
Routes stippel ik zelf uit met ABRP met tussenpunten om de route op mijn manier mooi binnendoor te krijgen.
ABRP zorgt erbij mij dus geregeld voor dat er onnodig extra veel km's aan de route vastgeplakt worden: dus in-principe gebruik ik de bestaande routeplanners. En dan ga handmatig zoeken naar de specifieke aanbieders, waarbij ik dus wil laden.

Daarna kijk ik gewoon met Google Maps of die laadstop voor meer of minder km's zorgt, want als je al zo weinig rijbereik hebt. Dan is iedere km die je extra moet rijden, eentje teveel. Basically ga ik dus van de autosnelweg af en rij ik een stukje binnendoor, zodat ik bij een goedkopere laadpaal uitkom. Dat scheelt ook in het gemiddeld verbruik.

Maar het is wel echt puzzelen, alleen die 420km van jouw: daar zou ik bij wijze van spreken nog een paar km vanaf kunnen halen. Binnen Nederland heb ik dat ook weleens gedaan. De korste route vanuit Heerlen naar Barendrecht is 178km en de snelste 195km, alleen je bent dan wel circa een uur langer onderweg. Echter als ik lees hoe lang jij aan de snellader hing per laadstop, zou je er eigenlijk wel profijt van kunnen hebben.

Wat ik bij Herewego ook doe: mijn maximale voertuig snelheid op 90km/u ingesteld. Want sneller rij ik niet op de autosnelweg i.v.m. het verbruik. Dan zie je dat de extra tijd door de kortste en vaak zuinigste route te volgen, niet perse altijd voor extreem meer reistijd hoeft te zorgen.

Van Heerlen naar Karlsruhe snelste route 361km en 4u13m ( met nu vertrekken ) en de korste route dus 345km, alleen je bent wel een uur langer onderweg. Via de kortste route rij je dus 202km over de Autobahn, terwijl dat bij de snelste route 353km is. En stja een EV rijdt niet het zuinigste op de autosnelweg, dus doordat je een deel binnendoor rijdt. Zal je gemiddeld verbruik lager liggen, waardoor je minder laadstops nodig hebt. Een laadstop op die 350km zal voldoende moeten zijn.

Ik vind Herewego echt een van de betere Routeplanners: ondanks dat het niet geoptimaliseerd is voor EV's, dus je zult handmatig de laadstations moeten zoeken. En ik kijk ook altijd per route, of ik Google Maps of Herewego ga gebruiken. Op dit soort lange reizen dus vaak die laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Zijn er hier mensen die de ABRP OBD dongle hebben voor de Volkswagen ID.3? Of gebruiken jullie de Enode of Link optie en zo de ingebouwde internet verbinding te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Laat ik ook maar weer een 'lange rit' met onze Dacia Spring 45PK delen, ditmaal met 3 personen en een volle kofferbak.

Vertrokken voor een week richting Cochem aan de Moezel richting een welbekend park met huisjes.

10:00 vertrokken en rond 18:00 aangekomen.

[Afbeelding]

Afstand voor ons zo'n 420KM met snelweg tot net voorbij Aachen en daarna alles binnendoor door de heuvels van de Eifel (aanrader!).

Uiteraard vertrokken met een volle accu en na 160km 45 minuten geladen bij Fastned Velder en vervolgens 115km gereden naar Fastned Tienbaan om ook daar zo'n 45 minuten te laden en daarna naar onze eindbestemming te kunnen rijden en met zo'n 25% aan te komen.

De volgende dag weer geladen om de omgeving te verkennen. (Bij station Cochem hangen aan een muur 10 Alfen laadboxen naast elkaar tegen een redelijk tarief).

Moet zeggen dat het ook met de Spring heerlijk is om door de heuvels te cruisen en wat haarspeldbochten te nemen. Wij rijden doorgaans in de eco modus waardoor er maar 33PK beschikbaar is, maar dit is toch echt net wat te weinig en ga je ouderwets steeds langzamer de heuvel op, dus toch maar af en toe de eco eraf en dan kom je de heuvels prima op.

Tot onze grote verbazing reed er een andere Nederlandse Spring ook het huisjespark op en stopte tegenover ons toevallig, even maar een praatje gemaakt, dacht dat wij de enige gekken waren :p.

Op het park stond verder nog 1 laadpaal naast een kapotte laadpaal, hield niet echt over dus, leek er beetje op alsof de nieuwe zsm is neergezet zonder lekker na te denken over de plek, maar goed het werkte :). Stond prima naast de E-Niro.

[Afbeelding]

Terugweg hebben wij door familie op de route opgesplitst in 2 dagen en hebben nog een mooie dag gemaakt met een lekkere wandeling bij Einruhr waar we ook konden laden AC. Voordeel voor onze 1 fase laden in Duitsland is dat bijna alle palen 22KW zijn welke daardoor zeer bruikbaar zijn icm een lunch en/of wandeling.

Vooral veel respect. Ik zou het persoonlijk niet willen met zo'n range en het lange laden.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Tristan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:33:
Zijn er hier mensen die de ABRP OBD dongle hebben voor de Volkswagen ID.3? Of gebruiken jullie de Enode of Link optie en zo de ingebouwde internet verbinding te gebruiken?
Ik heb in mijn Born (=ID3) gebruik gemaakt van de verbinding met Tronity. Allebei een abonnement genomen voor 1 maand.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PeterZ(on)
-Muncky- schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Vooral veel respect. Ik zou het persoonlijk niet willen met zo'n range en het lange laden.. :)
Als je je daar op instelt en er gewoon een toeristische trip van maakt en wat bezienswaardigheden bezoekt waar je ook kan laden of tijdens een uitgebreide lunch dan merk je er niets van. :) Hangt dus helemaal van je mindset af m.i..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
M@cer schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:51:
[...]

Dat doet mijn Born ook wel, maar ik vond het extra handig dat rechtsbovenin het verwachte percentage bij aankomst stond in ABRP en dit was ook behoorlijk nauwkeurig. En op een of andere manier gaf me dit toch wat meer zekerheid dan het aantal kilometers wat mijn auto aangaf.

Zal wel iets psychisch zijn ;)
ABRP geeft wat dit betreft ook wat meer houvast bij heuvelachtige routes boven de berekening met de GOM en de navigatie.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krissie100
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Als je je daar op instelt en er gewoon een toeristische trip van maakt en wat bezienswaardigheden bezoekt waar je ook kan laden of tijdens een uitgebreide lunch dan merk je er niets van. :) Hangt dus helemaal van je mindset af m.i..
Iets met spijkers en koppen, helemaal eens.
De vakantie begint bij het vertrek en door laadpauzes kom je ook weer leuke dingen tegen.

Zo kwam er bij de eerste stop een Chinees stel bij ons om de weg te vragen, ze moesten naar 'Liege' (bedenk er even een mooi accent bij), na een paar minuten kwam we op Luik uit, maar dit was niet onze eerste gedachte aangezien we tussen Den Bosch en Eindhoven stonden.

Bleken uit Düsseldorf te komen... met een beetje topografische kennis weet je dat ze dan echt totaal verkeerd zijn gereden :9~ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Vanmorgen ff een paar kWh geladen bij Ionity en had direct een afrekening in mail met het juiste abo tarief. In de app staat ook de laadhistorie met het juiste bedrag, dus allemaal prima. Maar als je van plan bent om alleen de app te gebruiken voor het laden dan gaat dat echt niet werken want je krijgt de lader gewoon niet te zien, waardeloze app dus, zoals hier al eerdere opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 20:17
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Maar als je van plan bent om alleen de app te gebruiken voor het laden dan gaat dat echt niet werken want je krijgt de lader gewoon niet te zien, waardeloze app dus, zoals hier al eerdere opgemerkt.
Mixed results ja.
Mobilize werkt op het systeem van Plugsurfing, dus je kunt ook gewoon de app van Plugsurfing gebruiken om de laadpunten en tarieven te zien. Dan moet je zelf wel (ook) even de korting eraf halen, maar die app werkt iig een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@krissie100 Ik ben afgelopen weekend ook in hetzelfde park geweest en kon helaas iedere keer geen gebruik maken van de 2 laadplaatsen. Maar ik had ook geen idee wat de kosten zouden zijn, want al mijn apps gaven de locatie niet aan. Ik ben dus benieuwd welke laadpas jij gebruikte en wat het tarief was.
Volgens de Freshmile app was er op het park nog wel een andere laadpaal met 22kW laadsnelheid, maar op de desbetreffende locatie was geen laadpaal te vinden.
Voor mij was de heenreis 383 kilometer en die kon ik goed halen met de e-niro. Helaas was de laadpaal dus iedere keer bezet en aangezien ik meerdere auto's heb zien staan laden met een verlengsnoer bij het huisje, heb ik dat ook maar gedaan.
Echt iedere keer bij terugkomst stonden er al auto's te laden op het park, dus maandagochtend met een volle accu vanuit het stopcontact weer teruggereden. Op de terugweg tijdens een korte sanitaire noodstop nog even 9 kW bijgeladen en met 25% over weer thuisgekomen. Bijladen was dus niet echt nodig, maar voor de zekerheid.
Veel file op de terugweg, dus een uur langere reistijd, maar gunstig voor het verbruik, ondanks de verwarming aan en regelmatig 120-130 km/h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-YdmJwK0Azo_KP1cKYXsvuV0ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7XBfqkqcCffiVuyzMm6cpwg.jpg?f=fotoalbum_large

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
M@cer schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb in mijn Born (=ID3) gebruik gemaakt van de verbinding met Tronity. Allebei een abonnement genomen voor 1 maand.
Die ken ik niet. Waar kan ik daar meer over vinden hoe dat dan werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
rokil schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:57:
@krissie100 Ik ben afgelopen weekend ook in hetzelfde park geweest en kon helaas iedere keer geen gebruik maken van de 2 laadplaatsen. Maar ik had ook geen idee wat de kosten zouden zijn, want al mijn apps gaven de locatie niet aan. Ik ben dus benieuwd welke laadpas jij gebruikte en wat het tarief was.
Volgens de Freshmile app was er op het park nog wel een andere laadpaal met 22kW laadsnelheid, maar op de desbetreffende locatie was geen laadpaal te vinden.
Voor mij was de heenreis 383 kilometer en die kon ik goed halen met de e-niro. Helaas was de laadpaal dus iedere keer bezet en aangezien ik meerdere auto's heb zien staan laden met een verlengsnoer bij het huisje, heb ik dat ook maar gedaan.
Echt iedere keer bij terugkomst stonden er al auto's te laden op het park, dus maandagochtend met een volle accu vanuit het stopcontact weer teruggereden. Op de terugweg tijdens een korte sanitaire noodstop nog even 9 kW bijgeladen en met 25% over weer thuisgekomen. Bijladen was dus niet echt nodig, maar voor de zekerheid.
Veel file op de terugweg, dus een uur langere reistijd, maar gunstig voor het verbruik, ondanks de verwarming aan en regelmatig 120-130 km/h.
[Afbeelding]
Heel herkenbaar, laadpaal stond er inderdaad nergens in, maar wel een verdwaalde op een andere plek in het park waar overduidelijk geen paal stond :+ .

Uiteindelijk was er op een regendag een plekkie vrij en heb er maar de fluxpas tegen gehouden en begon hij te laden, uiteindelijk afgerond 61 cent per kWh betaald totaal incl. starttarief dus.

Heb overigens nergens verlengsnoeren gezien, maar dat geloof ik best, al mag het niet natuurlijk.
Wij wilden sowieso een dagje Cochem en konden daar de eerste dag perfect laden.

Wel fijn zo'n range trouwens, wij hebben ook nog een Dacia Logan, maar zou deze graag voor een E-Niro vervangen, zeker nu de prijzen best aardig dalen voor een 2dehands.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-4XTqSLcxxMaaaR0BXL31sgHAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXUWZagMz2TYmXG0NZDHacOW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door krissie100 op 15-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
krissie100 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

De vakantie begint bij het vertrek en door laadpauzes kom je ook weer leuke dingen tegen.

Zo kwam er bij de eerste stop een Chinees stel bij ons om de weg te vragen, ze moesten naar 'Liege' (bedenk er even een mooi accent bij), na een paar minuten kwam we op Luik uit, maar dit was niet onze eerste gedachte aangezien we tussen Den Bosch en Eindhoven stonden.

Bleken uit Düsseldorf te komen... met een beetje topografische kennis weet je dat ze dan echt totaal verkeerd zijn gereden :9~ :X
Inderdaad, gisteren een leuk gesprek gehad met een Noor bij Hotel Maas Tesla SuC (95% van de verkochte auto's zijn in Noorwegen EV). Het was zijn eerste reis met een EV en gelijk heel Europa door.

p.s. Ik laad toch wel het liefst bij Tesla. Over het algemeen rustige locaties met volop ruimte. Even van de snelweg en even weg van de drukte. Tesla Tournus kan ik iedereen aanbevelen op weg naar het zuiden (of noorden), dat was wel mijn favoriete laadstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Inderdaad, gisteren een leuk gesprek gehad met een Noor bij Hotel Maas Tesla SuC (95% van de verkochte auto's zijn in Noorwegen EV). Het was zijn eerste reis met een EV en gelijk heel Europa door.

p.s. Ik laad toch wel het liefst bij Tesla. Over het algemeen rustige locaties met volop ruimte. Even van de snelweg en even weg van de drukte. Tesla Tournus kan ik iedereen aanbevelen op weg naar het zuiden (of noorden), dat was wel mijn favoriete laadstop.
Om daar ook te overnachten of was het alleen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
pmiddeld schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

ABRP geeft wat dit betreft ook wat meer houvast bij heuvelachtige routes boven de berekening met de GOM en de navigatie.
Eens, maar ik plan vooraf mijn laadstops bij lange trips wel met ABRP, dus die bergen zijn al ingecalculeerd. Ik laat alleen ABRP niet de route bepalen. In de navigatiefunctie van ABRP heb ik na negatieve ervaringen geen vertrouwen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Vanmorgen ff een paar kWh geladen bij Ionity en had direct een afrekening in mail met het juiste abo tarief. In de app staat ook de laadhistorie met het juiste bedrag, dus allemaal prima. Maar als je van plan bent om alleen de app te gebruiken voor het laden dan gaat dat echt niet werken want je krijgt de lader gewoon niet te zien, waardeloze app dus, zoals hier al eerdere opgemerkt.
Gewoon de Ionity app gebruiken met abbo, werkt in mijn ervaring feilloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Tristan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Als je de App Tronity download en een account aanmaakt kan je verbinding maken met je auto. Binnen ABRP kan je weer verbinding met Tronity zodat deze jouw gegevens gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
krissie100 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Mee eens als de rest van de passagiers daar ook zo over denkt. Ik ben een keer met mijn vorige auto naar Italie geweest. Dat is geen pretje om iedere keer een uur te wachten met kinderen. Die laadde max met 55kW (Ampera E)
Afgelopen zomer naar Krov geweest. Dat is vlakbij Cochem. Dat was maar 1 keer laden. Waarschijnlijk kon dat ook wel op 1 lading. Daarna richting Algau gegaan. Dat was al minder prettig.
Volgende auto vakantie zal een stuk aangenamer zijn met de Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Tristan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:12:
Google?

Tronity leest je SoC uit via je VW login, dus geen dongle nodig.
ABRP kan die gegevens van Tronity krijgen.

Heb je een iPhone, overweeg dan PUMP, dat is Tronity & ABRP in één!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
fisherman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Mee eens als de rest van de passagiers daar ook zo over denkt. Ik ben een keer met mijn vorige auto naar Italie geweest. Dat is geen pretje om iedere keer een uur te wachten met kinderen. Die laadde max met 55kW (Ampera E)
Afgelopen zomer naar Krov geweest. Dat is vlakbij Cochem. Dat was maar 1 keer laden. Waarschijnlijk kon dat ook wel op 1 lading. Daarna richting Algau gegaan. Dat was al minder prettig.
Volgende auto vakantie zal een stuk aangenamer zijn met de Tesla.
Dat is wel belangrijk ja >:), iedereen moet het wel weten en dat prima vinden, datzelfde geldt voor kinderen, sommigen vinden zo'n uurtje heerlijk en anderen willen na 5 minuten verder...

Ik behoorde vroeger al tot de eerste groep :+

Tesla is wat dat betreft natuurlijk top, goeie range, zuinig en makkelijk laden.

[ Voor 4% gewijzigd door krissie100 op 15-10-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jdbiggelaa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Gewoon de Ionity app gebruiken met abbo, werkt in mijn ervaring feilloos.
Die heb ik tot nu toe gebruikt en vond ik rampzalig, maar dat is hier al vaker langsgekomen, ik gebruik liever een laadpas. Ieder zo zijn/haar voorkeur. :) Net als vanmorgen, pas ervoor en direct laden. Bovendien kan ik met het mobilize abo van 5 euro voor 29ct bij Ionity laden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
ikweethetbeter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Heb je een iPhone, overweeg dan PUMP, dat is Tronity & ABRP in één!
Oh nice! Dan ga ik die eens proberen 8) Heb voor een maand een abo afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Om daar ook te overnachten of was het alleen laden?
Ik alleen laden, de Noor met zijn hond had er overnacht en was tevreden over het hotel. Ik vond het vrij desolaat voor een overnachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Die heb ik tot nu toe gebruikt en vond ik rampzalig, maar dat is hier al vaker langsgekomen, ik gebruik liever een laadpas. Ieder zo zijn/haar voorkeur. :) Net als vanmorgen, pas ervoor en direct laden. Bovendien kan ik met het mobilize abo van 5 euro voor 29ct bij Ionity laden. :)
Ik ben altijd beetje zenuwachtig met een pas omdat ik niet zie wat er gebeurt. De apps van Ionity en Tesla vind ik juist wel fijn. Wat ik wel vervelend vind is dat de stop knop in de Tesla app heel dicht zit bij het omhoog swipen met risico op per abuis stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Ik alleen laden, de Noor met zijn hond had er overnacht en was tevreden over het hotel. Ik vond het vrij desolaat voor een overnachting.
Met de Noor bedoel je dan zeker TeslaBjorn? Mij preekt het ook niet zo aan, ik heb een leuk hotel wat noordelijker en hebben zelfs 4 laders die ik niet gebruik. Ionity is makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Ik ben altijd beetje zenuwachtig met een pas omdat ik niet zie wat er gebeurt. De apps van Ionity en Tesla vind ik juist wel fijn. Wat ik wel vervelend vind is dat de stop knop in de Tesla app heel dicht zit bij het omhoog swipen met risico op per abuis stoppen.
Waarom zou je daar zenuwachtig van worden, ik zie in de auto wel of er nog geladen wordt. En als je niet bij de auto bent zit je toch ook niet constant op die app te kijken. Met de Tesla app heb ik geen probleem en zonder kan je niet laden dus dan moet je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Waarom zou je daar zenuwachtig van worden, ik zie in de auto wel of er nog geladen wordt. En als je niet bij de auto bent zit je toch ook niet constant op die app te kijken. Met de Tesla app heb ik geen probleem en zonder kan je niet laden dus dan moet je wel.
Haha nee, misschien was het zijn vader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

beginners stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Haha nee, misschien was het zijn vader.
Haha, ik zie het, ik had niet goed gelezen. :) Ik weet niet of Bjorn nog een vader heeft, hij praat alleen wel eens over zijn moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Zapato schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:36:
Ik ben vorig jaar twee keer bij Tournus geweest. Inderdaad even weg van de drukte, maar het ding is mij iets te rustig. Beide keren was het naastgelegen hotel gewoon dicht. Tijdens het laden vind ik het fijn om de benen te strekken, maar soms wil ik ook wel even een kopje koffie. ;)

Dit jaar zijn daar in de buurt nog wat andere laders opengesteld voor non-Tesla's. In april kwam ik er langs en ben ik Tournus voorbijgereden om bij Chalon-sur-Sâone te laden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
dreamscape schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:06:
[...]

Ik ben vorig jaar twee keer bij Tournus geweest. Inderdaad even weg van de drukte, maar het ding is mij iets te rustig. Beide keren was het naastgelegen hotel gewoon dicht. Tijdens het laden vind ik het fijn om de benen te strekken, maar soms wil ik ook wel even een kopje koffie. ;)

Dit jaar zijn daar in de buurt nog wat andere laders opengesteld voor non-Tesla's. In april kwam ik er langs en ben ik Tournus voorbijgereden om bij Chalon-sur-Sâone te laden.
Bij de laadpalen stond een huisje met toiletten en een snoepautomaat en koffie automaat. We konden er ook een rondje met de hond lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:26
Tristan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:33:
Gebruik al jaren naar tevredenheid de VEEPEAK dongle, https://veepeak.com/products/obdcheckble , werkt ook prima met bijv Car Scanner en derg app's.

Wordt ook genoemd in aanbevolen dongles door ABRP zelf.
Universeel dus in tal van auto's bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

CorNlt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Gebruik al jaren naar tevredenheid de VEEPEAK dongle, https://veepeak.com/products/obdcheckble , werkt ook prima met bijv Car Scanner en derg app's.

Die Enode service werkt inmiddels prima met ABRP voor mijn Hyundai. Helemaal geen dongle nodig.

Let bij dongles op, dat je geen exemplaar hebt, dat met de auto uit, nog (teveel) stroom neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
CorNlt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Zijn die Bluetooth LE dongles wel veilig, in de zin van dat iedereen dichtbij genoeg kan connecten en dus zo de auto zou kunnen openen en starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
In de meeste auto's zal de dongel pas actief worden wanneer het contact 'aan' is.
Ik kan dan pas verbinden met mijn (ELM) dongel.
Of dat bij jouw auto ook zo werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 07:41
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:22:

Heb het nagekeken en toch echt dit jaar in Oristano en Grandate, Italie geladen voor 44ct, dat is inderdaad 4 cent meer maar geen 55-68ct / KwH

In Waldlaubersheim en Kappel, Duitsland voor 41 cent. Weet niet of ze daar ook verschillende uurtarieven hanteren net als NL
Ik ken die 2 specifieke laders niet, maar ook in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië gelden inderdaad ook de gebruikelijke spitstarieven.

Edit: Grandate en Oristano even gecheckt, nu zonder abo 59-66 cent, of 44-49 cent met abo. In Italië maakt een abo vs geen abo dus iets meer uit dan hier, ook procentueel. Maar in de spits betaal je met abo dus evenveel met een Mobilize pasje, of minder met een Ionity Passport Power abo (47 cent per kWh in Italië). Dus zeker niet 2 keer zo duur als je de prijzen met abo vergelijkt.
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:26:
[...]
prima idee - alleen wel weer een extra pas aanvragen en opzeggen. Werkt deze ook voordelig buiten DE?
Aanvragen was makkie vanuit de MyRenault app, invoer VIN kan je negeren, accountje fiksen en pas aanvragen met invoer betaalgegeven. De pas zelf was binnen 4 dagen binnen. Abo afsluiten en 2 weken bedenktermijn wegwuiven betekent binnen no-time actief (bij mij binnen een uur).

Overal goedkoper, dat hangt af van het land. Frankrijk maar 29 cent per kWh, maar Zwitserland bijvoorbeeld weer wat duurder met 0,52CHF --> https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

Opzeggen: 3 of 4 klikjes in de app volgens mij?
Al met al niet zo enorm spannend. Of je moet je storen aan de 2 mails per laadsessie, factuur voor de transactie en ontvangstbewijs van de laadbeurt. 8)7

Onderaan de streep zal het elkaar niet veel bijten qua kosten en moeite voor een niet-Tesla rijder, dus net wat handiger is en/of beter past bij het land / de omgeving waar je het meeste zal snelladen. Ik was in ieder geval blij met mijn Mobilize pasje en heb daarom deze keer geen Tesla maandabo genomen.
Nova163 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:03:
Wij zijn de afgelopen tijd naar Süd-Tirol/Alto Adige geweest, omgeving Bolzano en Merano. Over de reis niet veel toe te voegen, iedereen weet dat het inmiddels heel comfortabel is en geen enkel probleem om te laden. Wij hebben dit keer een Ionity-abonnement genomen.

In de omgeving waar we waren zijn nog weinig AC-laadpunten, maar DC laden was geen probleem. Het is niet moeilijk om een DC-lader in de buurt van een supermarkt te vinden, dan kan je even boodschappen doen en weer verder. Verder zijn er veel DC-laders bij stations van de gondels.

Veel laadpassen worden niet geaccepteerd. Ik heb er negen, bij de meeste palen werd meer dan de helft geweigerd. De tips zijn:
Meest geaccepteerde laadpas: Electroverse
Goedkoopste laadmogelijkheid: Nextcharge (app)

De prijzen zijn erg hoog. DC laden: 85-95 ct/kWh, AC laden ~ 60 ct/ kWh. Voor vakanties geen probleem, maar als de diesel € 1,60 kost en een kWh gemiddeld 90 ct, dan is de business case voor elektrisch rijden voor de locals zonder thuislaadpunt wel erg slecht...
Alperia / Neogy is er qua roaming inderdaad op achteruit gegaan plus ook rare dingen. De Michael Gamper platz in Sterzing accepteerde geen Shell Recharge bijvoorbeeld, waar die in Bolzano wel gewoon werkte bij een zelfde laadpaal volgens de Nederlander die ik er trof. Maar mijn ANWB pas werd wel geslikt.

Qua tarieven is wat Alperia durft te vragen ook niet meer normaal. Als je nagaat dat de gemiddelde bewoner voor <20 cent per kWh stroom aan huis tapt, incl vastrecht en zonnepanelen daar veelal nog wel lonen mede door de diverse waterkrachtcentrales, kan een EV daar nog best interessant zijn voor de thuislader, maar inderdaad veel te duur als je niet thuis kan laden. Daar blijft de EV trouwens nog wel 10 jaar belastingvrij, progressiever gedacht dan onze regering. :X

De DC laders zijn nog wel bovengemiddeld vaak 50kW laders als je niet aan de snelweg tapt, of 100kW laders met 2 aansluitingen, dus ook 50kW als beide bezet zijn. Een 300 / 400kW HPC tref je daar nog een stuk minder.
PeterZ(on) schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Je kan je natuurlijk afvragen of iemand die in Franstalig gebied geen koffie kan bestellen wel naar zo'n gebied zou moeten gaan. ;)
Weet niet of het werkt in zo'n luxe hotel, maar in Frankrijk koffie ritselen kan natuurlijk al met gewoon CAFÉ! roepen :+

[ Voor 4% gewijzigd door DeGroteMuis op 16-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Weet niet of het werkt in zo'n luxe hotel, maar in Frankrijk koffie ritselen kan natuurlijk al met gewoon CAFÉ! roepen :+
Ik weet de directe aanleiding niet meer, is al ff geleden, maar ik zou denken als je nog geen koffie in een Franstalig land kan bestellen dan ga je daar toch ook niet naartoe. Toch niets makkelijker dan koffie bestellen want met het vragen naar cafe snapt toch iedereen wel dat je koffie wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Voor Italië is Free-to-X met Freshmile niet meer interessant: 0,70/0,15

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 07:41
De afgelopen weken een rondje Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Slovenië, Italië gedaan met de BYD Seal, de eerste echte vakantie met >1000 km. Via Schwarzwald, Vogezen, Beieren (Oktoberfest!), Karinthië, Noord-Slovenië en Zuid-Tirol Dat beviel echt uitstekend. Mijn Seal heeft nog wel de vervelende softwarebug dat laden bij Alpitronic HPC nogal traag gaat, dus bij snelladen iets meer rekening moeten houden dat er een Supercharger of Ionity op de route lag, omdat die wel altijd snel gingen, maar eigenlijk nog steeds een aardig probleemloze reis.

Een keertje een mini-laadfile van 7-8 minuten, bij Ionity Mahlberg-West na dat we door een filevermijdende actie van Maps Bruchsal-West gemist hadden en daar aankwamen met maar 6km range over. Toen bleek dat 2 van de 4 Ionity laders kapot waren, maar ook de triplecharger van EnBW in storing stond. En als klap op de vuurpijl trokken de overgebleven Ionity palen niet meer dan 100 kW. Best vervelend zo rond etenstijd, met best een hoop mensen die nog even wilden laden voor ze de grens over gingen naar Frankrijk. Met alle laders actief was het ook daar geen probleem geweest om direct te laden.

De rest van de snellaadstations onderweg geen wachtenden gezien. Natuurlijk was het ook niet direct meer hoogseizoen te noemen, maar vorig jaar rondom dezelfde tijd was het toch drukker bij de laders. Dat viel me dit jaar dus 100% mee, want voorgaande jaren zag je wel ieder jaar meer mensen bij de lader.

Vorige keer volgens mij ook al genoemd, maar het geldt nog steeds: In Karinthië is de Kärnten Card wel aan te raden als je ook wel wat wil ondernemen, ook in het voor- of naseizoen. Kost een paar tientjes, maar die heb je er heel snel uit als je bijvoorbeeld eens een gondel pakt, een Schlucht door wil, een museum wil bezoeken, of rustig een boottochtje wil doen. Wel even checken natuurlijk of wat je wil doen nog wel open is. Qua laden in die regio zijn er echt meer dan genoeg opties, weer meer dan 2 jaar geleden. En ook snelladen bij Ionity bleek echt geen probleem.

In Slovenië en Italië zijn de Ionity en Supercharger stations wel nog steeds wat dunner bezaaid. Sowieso wat minder 350 / 400kW laders voor mijn gevoel, maar met een range van ruim 600 km op een volle accu waren er ook niet meer stations nodig, zelfs niet met wat berg-buffer. Met 1 keertje laden bij de Brenner in de parkeergarage (zonder slechte app-ontvangst dankzij het Mobiliize pasje 8) ) en een paar keer AC laden op bestemmingen ging ook dat uitstekend.

De range in de bergen was traditioneel dikke pret. Nogal stevige verbruikscijfers bergop, om onderaan de berg te zien dat je ondanks sneeuw, regen en kou nog steeds een belachelijk laag verbruik hebt. Toch een paar keer dicht tegen de 700km theoretische range gezeten met de SoC afname vs km bij het oversteken van een bergpas, ook bij een retourtje vanwege het bezoeken dan een plaats aan de andere kant van de pas. _/-\o_

Ook bijzonder: In Slovenië en Italië een aantal keren geladen bij het pension met de Juicebooster. Bij alle 4 de locaties ging dit puur op vertrouwen, plug maar in, laat maar weten wat je geladen hebt en dan rekenen we dat af tegen de stroomkosten. Wat een vertrouwen! _/-\o_ En ook echt niet meer willen krijgen voor die stroom. Zo'n contrast met eerdere ervaringen in andere landen, waar men soms gerust 5 euro per uur durfde te vragen aan een schuco doos. 8)7

Wat kengetallen:
Ongeveer 5.150 km gereden in totaal
Verbruik ongeveer 160 Wh/km, inclusief stukken stevig doorrijden op de Autobahn.
Ongeveer 825 kW geladen in 18 sessies
Laadkosten 33,9 cent per kWh, mede met dank aan de Renault Mobilize pas met abo (abo kosten meegeteld) en vriendelijke Gastheren en -dames onderweg.
Totale laadkosten: Ongeveer 280 euro.

Van zomerse temperaturen in Zonnig Slovenië
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x92DeLqorv27cvAcvQ6oGSoaa8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy7d4ID8wfyDVxRb29yAu6fe.jpg?f=fotoalbum_large

Tot -6 op Hochalpenstrassen in winters Karinthië
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caDJ-Xo40Lf2q7u-THqHIr3hwgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV6qZeWHkjq3ivU4QGg5Bk8B.jpg?f=fotoalbum_large

En alles ertussenin heeft de Seal zich prima gehouden en was het ook dit najaar echt weer gewoon een prima vakantie met de EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:46
Interessante vergelijking van prijzen van de anwb:
https://www.anwb.nl/auto/...he-auto-in-het-buitenland

De prijzen zijn voor mij alleen totaal niet herkenbaar voor de meeste landen waar ik ben geweest. In Frankrijk betaal ik bijvoorbeeld AC ongeveer € 0,36 en DC € 0,34-0,54. In Duitsland heb ik nog nooit de prijs betaald voor DC laden die hier als gemiddeld wordt genoemd, altijd lager. In Nederland is voor DC duidelijk geen Tesla meegenomen... Alleen Italië kloppen de prijzen met mijn ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Nova163 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:25:
Interessante vergelijking van prijzen van de anwb:
https://www.anwb.nl/auto/...he-auto-in-het-buitenland

De prijzen zijn voor mij alleen totaal niet herkenbaar voor de meeste landen waar ik ben geweest. In Frankrijk betaal ik bijvoorbeeld AC ongeveer € 0,36 en DC € 0,34-0,54. In Duitsland heb ik nog nooit de prijs betaald voor DC laden die hier als gemiddeld wordt genoemd, altijd lager. In Nederland is voor DC duidelijk geen Tesla meegenomen... Alleen Italië kloppen de prijzen met mijn ervaring.
Ze hebben gekeken naar wat mensen met de ANWB laadpas hebben betaald dus daar zit Tesla inderdaad niet bij. Verder hebben ze de betaalde blokkeertarieven meegeteld, dus dan wordt de prijs per kWh omhoog getrokken in landen waar vaak blokkeertarieven gelden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De afgelopen drie dagen met de Ioniq 28kWh naar Spanje gereden en geladen met de Mobilize pas en dat ging echt super. Aansluiten en laadpas voor de lader en het laden begint supersnel, echt een verademing ten opzichte de Ionity app. Ik heb ook verschillende anderen buiten in de regen in Frankrijk minuten lang zien tobben om het laden te starten. Maar goed, ieder zo zijn voorkeur niet waar.

Frankrijk is tegenwoordig echt een peulenschil met de EV, zelfs voor mij met de Ioniq genoeg laadlocaties en overal genoeg laders vrij en overal langs de tolweg een bord met het bekende laadsymbool. Meestal was ik zelfs de enige en een enkele keer dat er eentje al bezet was. In Frankrijk alleen maar bij Ionity geladen en ook in Belgie nu Baraque de Fraiture open is.

In Spanje kon ik twee keer bij Ionity laden, dus daar is het wachten tot de geplande locaties open zijn. In Spanje zijn op zich wel voldoende laadlocaties maar dan vaak maar met twee laders waarvan ik niet overtuigd ben dat ze het ook werkelijk doen. Zunder is wat mij betreft een positieve uitzondering en heeft mij nog nooit teleurgesteld. Maar al met al een prima reis gehad en zonder laadproblemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:38:
De afgelopen drie dagen met de Ioniq 28kWh naar Spanje gereden en geladen met de Mobilize pas en dat ging echt super. Aansluiten en laadpas voor de lader en het laden begint supersnel, echt een verademing ten opzichte de Ionity app. Ik heb ook verschillende anderen buiten in de regen in Frankrijk minuten lang zien tobben om het laden te starten. Maar goed, ieder zo zijn voorkeur niet waar.

Frankrijk is tegenwoordig echt een peulenschil met de EV, zelfs voor mij met de Ioniq genoeg laadlocaties en overal genoeg laders vrij en overal langs de tolweg een bord met het bekende laadsymbool. Meestal was ik zelfs de enige en een enkele keer dat er eentje al bezet was. In Frankrijk alleen maar bij Ionity geladen en ook in Belgie nu Baraque de Fraiture open is.

In Spanje kon ik twee keer bij Ionity laden, dus daar is het wachten tot de geplande locaties open zijn. In Spanje zijn op zich wel voldoende laadlocaties maar dan vaak maar met twee laders waarvan ik niet overtuigd ben dat ze het ook werkelijk doen. Zunder is wat mij betreft een positieve uitzondering en heeft mij nog nooit teleurgesteld. Maar al met al een prima reis gehad en zonder laadproblemen. :)
Ik had afgelopen 2 weken ook de Mobility pass voor ionity in Frankrijk , maar ik vind app toch prettiger. Dan kan ik zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Ik had afgelopen 2 weken ook de Mobility pass voor ionity in Frankrijk , maar ik vind app toch prettiger. Dan kan ik zien wat er gebeurt.
Daar snap ik echt helemaal niets van maar gelukkig kunnen we kiezen, de app of de pas. :) Dus gewoon doen wat je het prettigst vindt, net als dat OPD of coasting ook zo'n punt is. Het probleem is dat men met die verschillende wensen vaak geen rekening houdt. En wat ook scheelt is dat ik wel een keer of vijftien moet laden tegenover iemand een grote accu die misschien maar vijf keer moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Daar snap ik echt helemaal niets van maar gelukkig kunnen we kiezen, de app of de pas. :) Dus gewoon doen wat je het prettigst vindt, net als dat OPD of coasting ook zo'n punt is. Het probleem is dat men met die verschillende wensen vaak geen rekening houdt. En wat ook scheelt is dat ik wel een keer of vijftien moet laden tegenover iemand een grote accu die misschien maar vijf keer moet laden.
Dat laatste denk ik ook. Het is mijn eerste jaar met een EV, nog wat onzeker met laden op langere reis. Met apps (ionity en Tesla) gaat het altijd goed, met pas paar keer niet. QR code scannen vind ik trouwens helemaal niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:32:
[...]

Dat laatste denk ik ook. Het is mijn eerste jaar met een EV, nog wat onzeker met laden op langere reis. Met apps (ionity en Tesla) gaat het altijd goed, met pas paar keer niet. QR code scannen vind ik trouwens helemaal niets.
De Tesla app heeft mij vorig jaar in Duitsland ook een probleem gegeven zodat ik niet kon laden en deze reis in L'Aldea kreeg ik bij het aan doen van de telefoon de melding "alleen noodoproepen" maar gelukkig deed de app het toch. En daarom heb ik er een hekel aan, al die tussenstappen waarvan je afhankelijk bent. Met een laadpas omzeil je die tussenstappen. Een QR code scannen is nog erger, nog afgezien van de mogelijk frauduleuze codes, en ben eerst bezig allerlei gegevens in te voeren en dan maar afwachten of het werkt. Brrrr, mij niet gezien. Maar zoals gezegd, laat als aanbieder gewoon ieder de keus, dan is iedereen tevreden. :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Een lange reis zonder snelladen - deel 1 - dag 1

Aangezien CHAdeMO snelladers een uitstervend ras zijn, wil ik proberen een lange reis te ondernemen zonder snelladen. Mijn strategie was om te zoeken naar 22kW publieke laadpalen, vanwege het laadtarief bij voorkeur van Aldi Süd, Kaufland of Lidl. Daar betaal je namelijk slechts € 0,29 per kWh, wat erg goedkoop is voor Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxKO-w8Lg08OARBDMngSmEdFGrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoKxT4JSJc2G5MYKmizfZnWF.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk zoek ik hierbij bewust de grenzen van mijn Nissan Leaf op: want anders zou ik immers geen gebruik van Leafspy hoeven te maken. Met Leafspy weet ik precies met hoeveel kWh's ik vertrek, dat blijken geen 34.5kWh te zijn. Maar helaas is het nu in de herfst al 33.5kWh en is het accupakket dan ook slechts tot 94.8% opgeladen. In de zomer in optimale condities, is het accupakket maximaal tot 97.9% opgeladen. Dus feitelijk begin ik de reis met circa 3% minder beschikbare accucapaciteit, dan in de zomer.

Als klap op de vuurpijl was het ook nog bijna de hele ochtend aan het regenen: maar ik had wat rekensommetjes gedaan, dus wist zolang ik mijn verbruik rond de 12kWh/100km wist te houden. Dan zou het geen enkel probleem moeten zijn om de laadstop te halen in Bretzenheim. Het was wel eventjes schrikken, om mijn gemiddeld verbruik al op 12kWh/100km te zien staan. Nadat ik circa 90km binnendoor gereden was, aangezien ik de korste route volgens Herewego aan het volgen was.

Uiteindelijk hield het toch op met regenen en kon ik een beetje regenereren, terwijl ik op de Autobahn bergaf reed. Nadat wij bij Rheinbollen bij de Burger King stopte voor een sanitaire stop, waar overigens vier CCS snelladers van EWE Go staan. Daarmee werd ik direct ermee geconfronteerd, dat als ik had willen opladen. Dit dus niet mogelijk geweest was, vandaar dat ik alles vooruit gepland heb.

Onderweg naar Bretzenheim redelijk wat file gehad, wat de gemiddelde snelheid natuurlijk ook niet goed deed. Toen ik de Autobahn opreed, had ik op een gegeven moment het gevoel dat het binnendoor sneller ging. De vele Baustelle helpt daarbij ook niet mee: al heeft het natuurlijk wel een positief effect op het gemiddeld verbruik _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oM0VjeuA4y09fEUzE4HkWbFP8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IX3etPoR8QDZsopQviF2fK6n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTtcvEtupRF6Ycs4mNJpQ60RUu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCwwyAOyxUiw7evPAg6AGWnV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S4LwUbE3qIeylezuciG1O8lTBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF2lbzMDT8AHVcixKw7morqu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84Yb9skr9wl-J1vgwCZvJuVAGao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mgn8LirIvRDB7uLikpbET3Dj.jpg?f=fotoalbum_tile

De wandelroute bij Bretzenheim was zo mooi, maar ook verraderlijk dat wij uiteindelijk meer dan 3 uur gewandeld hebben. Bijna uitgegleden omdat het op sommige paden modderig was en wij onze hiking schoenen niet aangedaan hadden. Wij zijn tot de Felseneremitage gelopen, heel mooi om te zien. Alleen wel weer ruim 3km teruglopen en dat met een driejarig dochtertje. Ik had dat toch enigszins onderschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DucoUXr9LEsVHO6-FSPg7KxCXLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50SDYFJKtnrMB3BKGdRvJNpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij terugkomst bij de Aldi Süd, was de auto echter wel weer bijna volledig volgeladen. Van 20% naar 93% opgeladen. Dus voor de laatste 138km heb ik juist de snelste route gekozen, aangezien ik meer dan genoeg rijbereik tot mijn beschikking had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lHsaZw3Lw1fEkvmFJqHo0JS_v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTRLr1JBaaZpmlvj55o2MgBf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat de auto aan de laadpaal van het hotel in Karlsruhe: best netjes geregeld, slechts € 0,40 per kWh. Geen gedoe met laadpassen.... ik kreeg een laadbadge van het hotel, welke ik morgen terug zal geven. Ook geen blokkeertarieven en het scheelt dat de Hollanders pas volgende week herfstvakantie hebben, want geen van de beide laadpalen was bezet. PS in Duitsland is het ook verplicht om een kWh meter op de laadpalen te hebben, dat is wel fijn.

Morgen gaat de reis verder, de eindbestemming is Montafon in Oostenrijk. Dus wordt vervolgd: natuurlijk hoop ik dat het morgen ook vlekkeloos gaat, want vandaag heb ik geeneens Leafspy aangehad. Behalve vanmorgen om te kijken hoeveel kWh ik ter beschikking had. Hopelijk blijft het droog, want als het regent stijgt het gemiddeld verbruik. Desondanks heb ik vandaag 12.2kWh/100km als gemiddeld verbruik behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
MathiasMetzger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:33:
Aangezien CHAdeMO snelladers een uitstervend ras zijn, wil ik proberen een lange reis te ondernemen zonder snelladen.
Gaaf om dit te lezen!
Benieuwd naar het vervolg.
MathiasMetzger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:33:
Ook geen blokkeertarieven en het scheelt dat de Hollanders pas volgende week herfstvakantie hebben, want geen van de beide laadpalen was bezet.
Regio Zuid heeft al herfstvakantie sinds afgelopen vrijdag. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
Zjanzjak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:06:

Regio Zuid heeft al herfstvakantie sinds afgelopen vrijdag. ;)
@MathiasMetzger is Limburger, voor Limburgers wonen Hollanders boven de rivieren :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Eergisteren en vandaag maar weer eens ervaren dat een app (voor mij iig) niets is. Eergisteren wilde ik met de Iberdrola app in Benissa nog even wat bijladen omdat mijn vaste AC lader op mijn bestemming al maanden uit de lucht is.

In de app zie je beide laders op een kaart staan en dan verwacht je dat, vanuit de rijrichting gezien, de eerste lader langs de weg overeenkomt met de eerste lader in de app. Fout, ik stond bij de verkeerde, dan zou je zeggen dan pak je toch de andere in de app. Maar helaas, die stond als bezet in de app terwijl die wel vrij was. Op het moment dat ik de auto wilde verplaatsen ging er iemand anders op die plek staan. Was een gewone parkeerplaats maar daar moest ik gaan staan omdat die laders zo stom staan opgesteld. Ben dus maar doorgereden.

Vandaag in het dorp geladen en wederom hetzelfde verhaal, werkelijkheid en app waren precies omgedraaid. Alleen was de ene lader alleen CCS en de andere CCS en ChaDeMo, dus dan is het makkelijk kiezen. En als ze die laders nu hadden voorzien van duidelijk zichtbare nummers dan zou het wel opvallen maar je moet echt zoeken naar een klein geschreven nummer, echt superirritant zoiets. Met een laadpas heb je dat probleem dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:37:
Eergisteren en vandaag maar weer eens ervaren dat een app (voor mij iig) niets is. Eergisteren wilde ik met de Iberdrola app in Benissa nog even wat bijladen omdat mijn vaste AC lader op mijn bestemming al maanden uit de lucht is.

In de app zie je beide laders op een kaart staan en dan verwacht je dat, vanuit de rijrichting gezien, de eerste lader langs de weg overeenkomt met de eerste lader in de app. Fout, ik stond bij de verkeerde, dan zou je zeggen dan pak je toch de andere in de app. Maar helaas, die stond als bezet in de app terwijl die wel vrij was. Op het moment dat ik de auto wilde verplaatsen ging er iemand anders op die plek staan. Was een gewone parkeerplaats maar daar moest ik gaan staan omdat die laders zo stom staan opgesteld. Ben dus maar doorgereden.

Vandaag in het dorp geladen en wederom hetzelfde verhaal, werkelijkheid en app waren precies omgedraaid. Alleen was de ene lader alleen CCS en de andere CCS en ChaDeMo, dus dan is het makkelijk kiezen. En als ze die laders nu hadden voorzien van duidelijk zichtbare nummers dan zou het wel opvallen maar je moet echt zoeken naar een klein geschreven nummer, echt superirritant zoiets. Met een laadpas heb je dat probleem dus niet.
Peter, we geloven nu wel dat jij een groot liefhebber bent van laadpassen ipv apps, maar de wereld beweegt toch echt weg van laadpassen :) . De enige reden voor een pas is nog een mogelijk slechte verbinding met je telefoon, maar met mijn iPhone heb ik dat probleem in de afgelopen jaren niet meer gehad, verwisseling van laders komt vaker voor. Zo stond ik laatst in Frankrijk bij een Ionity lader langs de péage en kon ik mijn nummer niet vinden. Bleek dat er een paar honder meter verderop nóg een rijtje Ionity laders stond…Het grote voordeel van een app vind ik dat je let laadproces goed kunt volgen. Bij Ionity zelfs met berichtjes op mijn iWatch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
... is dat ik tigduizend apps heb voor allerlei zaken maar als het op laden aankomt vind ik het allemaal nog niet zo vlekkeloos gaan als ik zou willen, dus hou ik het, vooralsnog, bij laadpassen.

Dat de wereld weg beweegt van laadpassen zal vast maar zolang ik het gevoel niet heb dat het vlekkeloos werkt hou ik het bij laadpassen. Waar mogelijk, aangezien mijn favo Tesla laadpunt nog met de app gaat/moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevertje1977
PeterZ(on) schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:37:

Mijn ervaring met iberdrola is dat je de laadpaal kan scannen met de camera (QR code) en dan opent de iberdrola app direct met de juiste laadpaal zodat je het laden kan starten.

Dat heb ik een paar keer nodig gehad omdat er soms A of B op de paal staat terwijl er in de APP met 1 of 2 word gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jdbiggelaa schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Peter, we geloven nu wel dat jij een groot liefhebber bent van laadpassen ipv apps, maar de wereld beweegt toch echt weg van laadpassen :) .
Ik ben een voorstander van een pas omdat er (nog) niets beters is. Mooiste zou zijn dat je je VIN kan koppelen aan een betaalmiddel en dat dan vervolgens het laden start na het aansluiten. Zoals nu met een Tesla bij de SuC, dat is mijn ideale manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kevertje1977 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Mijn ervaring met iberdrola is dat je de laadpaal kan scannen met de camera (QR code) en dan opent de iberdrola app direct met de juiste laadpaal zodat je het laden kan starten.

Dat heb ik een paar keer nodig gehad omdat er soms A of B op de paal staat terwijl er in de APP met 1 of 2 word gewerkt.
Goeie tip, moet ik eens proberen. Thnx. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:07
PeterZ(on) schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Ik ben een voorstander van een pas omdat er (nog) niets beters is. Mooiste zou zijn dat je je VIN kan koppelen aan een betaalmiddel en dat dan vervolgens het laden start na het aansluiten. Zoals nu met een Tesla bij de SuC, dat is mijn ideale manier.
Fastned heeft dat tegenwoordig ook, helaas wel maar een beperkt aantal auto's ondersteund: https://www.fastnedcharging.com/nl/laden/autocharge

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Destynx schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:00:
Fastned heeft dat tegenwoordig ook,
Zeg maar al een hele poos. ;)

In Frankrijk trouwens ook mogelijk bij IECharge; https://iecharge.io/locations/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Destynx schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Fastned heeft dat tegenwoordig ook, helaas wel maar een beperkt aantal auto's ondersteund: https://www.fastnedcharging.com/nl/laden/autocharge
Heb ik inderdaad ook ingesteld, erg handig, zeker met slecht weer. :)

Pagina: 1 ... 87 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.