Reisverslag Veluwe - Valencia - Sevilla - Madrid
Auto - Polestar 2 Long Range Single Motor 82kwh
Max laadsnelheid - 205kw
Eerdere ervaring lange reizen: 1x in juni naar Pula in Kroatie
Afgelopen vrijdag ben ik ‘s nachts rond 04:00 vertrokken naar onze tussenstop in Frankrijk bij Clermont Ferrant (tesla charger) en +- 900km rijden.
Wat ik van vorige keer geleerd heb: je kunt je rit zo goed mogelijk plannen…. Maar het loopt nooit volgens plan dus ik rijd mijn accu vaak tot 20% en dan ga ik kijken waar ik moet laden. En oowja! Al die laadpassen… ik heb nu mijn MTC laaddruppel mee, mn tesla app en een anwb pas. That’s it.
Stop 1: Vanaf de veluwe gereden naar Aire de Phalempin Quest gereden. Geladen bij Engie. ‘S nachts kan je lekker doorrijden (135) alleen er stond gigantisch veel wind en had hem tegen dus het verbruik was 20.9 per 100 km. Ook deze Engie paal pakte niet de pieken die ik normaal kreeg waardoor het laden ongeveer 10 minuten langer duurde. Wel prima voorzieningen overigens.
Stop 2: aire de vemars Quest - Fastned
De blaas van mijn vriendin zat vol en die wilde voor de ring voor parijs deze nog even geleegd hebben. En als ik stop en kan laden… dan doe ik dat. Dus hier geplast en gauw weer doorgegaan.
Stop 3: total energies - Orleans Saran.
Prima stop. Goede faciliteiten en goede laadsnelheden. Hier hebben we geluncht met de bolletjes en beleg die we in de koelbox altijd meenemen. Stop van +- 30 minuten en hierna lekker door. Ik had helaas geen foto maar de stop zag er zo uit:
Stop 4: Ionity - Montmarault
Ik haalde het echt NET wel, net niet naar mijn eindbestemming en moest de auto nog even aanprikken voor 5 minuutjes. Helaas moest je voor deze stop van de tolweg af. Vind ik in frankrijk toch een nadeel. Wat ik wel mooi vond is dat ze speciaal een plek voor aanhangers hebben gemaakt. Daar kunnen veel laadplaatsen nog wat van leren!
Stop 5: Tesla supercharger Clermont Ferrant
Ik probeer als ik stop altijd een hotel te kiezen naast een Tesla supercharger zodat je de volgende dag weer snel verder kan. Echter zag ik later in de recenties dat specifiek hier er vaak maar lage laadsnelheden worden gehaald en daar had ik ook last van. Ik haalde maar 35kw op een lege accu. Dus heb hem aan de overkant van de straat geparkeerd waar door engie 300kw palen stonden en die deden het perfect. Volladen tot 100% en op naar morgen! We kwamen aan om 14:00 en achteraf had ik mijn tussenstop last minute willen plannen want dan was ik nog 2 uurtjes verder gereden.
Al met al een lekkere eerste dag en de auto doet het perfect!
Dag 2, stop 1 - Tesla Supercharger Beziers
Supermooie snelweg vanaf Clermont Ferrant naar het zuiden met als hoogtepunt de brug bij Milau. Bij aankomst in Beziers stond er giga veel wind. Palen werken in tegenstelling tot de recensies op en top. Wij hebben ons vermaakt door rond te banjeren in de Decathlon die hier om de hoek is en er was ook een kraampje waar je een pannenkoek kon halen. Daar zeg ik geen nee tegen. Wat ik wel cool vond is dat hier een tesla met daktent stond. Je ziet het steeds meer maar ik vond dat echt wel gaaf.
Dag 2, stop 2 - la roca village - Tesla Supercharger
De grens van Spanje over! Onze eerste keer in Spanje en wat ons gelijk opviel… zoveel tankstations aan de snelweg maar barweinig laders erbij. Tesla superchargers staan ook niet 1,2,3 langs de weg… bijvoorbeeld deze stop… bij een Outlet center, maar ik moet zeggen… dit vond ik eigenlijk wel supervet. We hebben hier gewoon 30/40 minuten lekker rondgelopen en gewinkeld. Toen we terugkwamen was de auto alweer voor 90% vol en heb me geen moment verveeld.
Dag 2, stop 3 - Tesla Supercharger - Castellon
Deze stop wilden we maken om niet helemaal leeg aan te komen in Valencia. Er stonden heel veel V4 laadpalen maar ook deze keer niet 1,2,3 langs de snelweg. Hiervoor moest je ook 3km parallel rijden. De auto op de achtergrond is ook een nederlander. Super grappig. Je ziet echt heel weinig elektrische auto’s rijden en als ze elektrisch zijn is het 49 van de 50 keer een tesla. Het leuke van spanje is wel dat bij zo een stop altijd een dorpscafé zit waar een cappucino (echt lekkere) dan ook maar 1,60 kost. Toen deze op was was de auto weer voor 70% vol en ben ik met 54% aangekomen in valencia. Hier de auto geparkeerd in de garage en 3 dagen genoten.
Al met al een fijne 2e dag, waarbij het verbruik net onder de 20 kwh per 100km lag. Ik ben goed door Spanje heen gekomen maar merk dat ik geneigd ben om van Tesla punt naar Tesla punt te rijden omdat je echt nog niet bij elke tankstation een paal van 300kw hebt staan.
Terwijl ik dit typ zit ik al in Sevilla. Dat verslag volgt nog!