Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
JTHZZ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:38:
[...]

Lang niet allemaal en je moet ze met de hand toevoegen ipv automatische planning. Dat kunnen andere merken beter.

[...]

Dat is hier nu al zo vaak gedebunked dat ik er niet nog een keer aan begin. In beide genoemde landen is Tesla qua prijs on par met Ionity of EnBW. Het enige voordeel is dat je als tesla rijder het tientje abonnement (meestal 1x per jaar voor de vakantie) bespaart.

[...]

Juist niet, dat is het nadeel ervan.

[...]

Prima optie hoor en heeft voordelen qua aantal laders maar vaak omrijden en bij drukte vaak nog halve laadsnelheid omdat er nog zoveel v2s zijn.
Ik spreek toch echt uit eigen ervaring.. de Tesla superchargers kosten 30-40 cent in Duitsland / Italië terwijl andere commerciële aanbieders het dubbele vragen. Je mag het prima nogmaals debunken maar dit staat ook in allerlei laadapps.Zeker de EnBW, allego en Ionity zijn duur. Niet voor niks dat niet Tesla nu ook vaak de supercharger voorkeur geven. Aldi en Lidl niet maar die liggen vaak minder.

Niet alle laders staan inderdaad in de app maar voldoende keuze voor alternatieven. Maar jij mag ons gerust zeggen bij welke derden ik kan snelladen in Duitsland voor 30-40 cent / KwH.

Het tientje abonnement is ook voor spotify / kaartapp / internet (want anders werkt dat niet / minder), dus altijd handig en is niet eerlijk te verdisconteren over KwH prijs alleen. Verder geen maandelijkse kosten voor het supercharger netwerk. Die v2's heb ik alleen rond de bestemming gehad en niet op doorreis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:30
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:01:
[...]

Niet alle laders staan inderdaad in de app maar voldoende keuze voor alternatieven. Maar jij mag ons gerust zeggen bij welke derden ik kan snelladen in Duitsland voor 30-40 cent / KwH.
Met de Mobilize pas en abo voor 5 euro in heel Duitsland voor 39ct kWh bij Ionity.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:01:
[...]

Ik spreek toch echt uit eigen ervaring.. de Tesla superchargers kosten 30-40 cent in Duitsland / Italië
Dat is dan vast een niet-recente ervaring. Zonder abo kosten de SuC's in Italië gerust 55-68 ct/kWh. Met abo gaat er misschien 10 cent af, maar dan zit je nog steeds niet op 30-40 ct.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• WBNL20
pmiddeld schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:15:
[...]

Dat is dan vast een niet-recente ervaring. Zonder abo kosten de SuC's in Italië gerust 55-68 ct/kWh. Met abo gaat er misschien 10 cent af, maar dan zit je nog steeds niet op 30-40 ct.
Heb het nagekeken en toch echt dit jaar in Oristano en Grandate, Italie geladen voor 44ct, dat is inderdaad 4 cent meer maar geen 55-68ct / KwH

In Waldlaubersheim en Kappel, Duitsland voor 41 cent. Weet niet of ze daar ook verschillende uurtarieven hanteren net als NL

[ Voor 13% gewijzigd door WBNL20 op 26-09-2024 10:25 ]

• WBNL20
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:06:
[...]

Met de Mobilize pas en abo voor 5 euro in heel Duitsland voor 39ct kWh bij Ionity.
prima idee - alleen wel weer een extra pas aanvragen en opzeggen. Werkt deze ook voordelig buiten DE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:26:
[...]
prima idee - alleen wel weer een extra pas aanvragen en opzeggen. Werkt deze ook voordelig buiten DE?
Jazeker, heel Europa.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• pmiddeld
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:22:
[...]

Heb het nagekeken en toch echt dit jaar in Oristano en Grandate, Italie geladen voor 44ct, dat is inderdaad 4 cent meer maar geen 55-68ct / KwH

In Waldlaubersheim en Kappel, Duitsland voor 41 cent. Weet niet of ze daar ook verschillende uurtarieven hanteren net als NL
Ik heb het even nagekeken. De huidige tarieven zonder abo zijn in Italië Grandate en Oristano 59-66 ct dal-piek, en Waldlaubersheim 60-66 ct dal-piek.

Zie https://www.tesla.com/fin...2094&zoom=5&filters=party

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:53
Waar kun je eigenlijk zien hoeveel je bij tesla suc's betaalt met een abbo?
Of moet je soms eerst een abbo afsluiten voordat je die tarieven kunt zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:17
ASW1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:03:
Op Learn More klikken. Onder de prijzen grafiek staat "Pay Less With Membership" en daaronder Learn More.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:03:
Op https://chargefinder.com/nl staan de prijzen voor met en zonder abo.

• WBNL20
pmiddeld schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:49:
[...]

Ik heb het even nagekeken. De huidige tarieven zonder abo zijn in Italië Grandate en Oristano 59-66 ct dal-piek, en Waldlaubersheim 60-66 ct dal-piek.

Zie https://www.tesla.com/fin...2094&zoom=5&filters=party
Ja maar Tesla pak je toch het abo van een tientje, want dat is ook voor internet, spotify, netflix, satellietkaarten. Dus niet alleen voor laden. Je wilt ook niet zonder die dingen (althans ik en veel anderen met me denk ik niet).

Dus niet alleen voor laden. En het SuC netwerk is gewoon goed. Begrijp btw ook niet waarom mensen met andere merken bij Tesla zouden laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:05:
[...]

Ja maar Tesla pak je toch het abo van een tientje, want dat is ook voor internet, spotify, netflix, satellietkaarten. Dus niet alleen voor laden. Je wilt ook niet zonder die dingen (althans ik en veel anderen met me denk ik niet).

Dus niet alleen voor laden. En het SuC netwerk is gewoon goed. Begrijp btw ook niet waarom mensen met andere merken bij Tesla zouden laden.
Als je een Tesla laad krijg je automatisch het goedkopere (member) tarief, geen abbo voor nodig.

Telsa laad abonnement is juist voor niet-tesla's.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
Begrijp btw ook niet waarom mensen met andere merken bij Tesla zouden laden.
Wat bedoel je precies?
Als ik moet/wil snelladen dan laad ik in Nederland het liefst bij Tesla met mijn non-Tesla want goedkoopst.
Op vakantie in het buitenland ligt het er maar net aan of het uitkomt.
Soms is het daar dan ook het goedkoopst maar daar kijk ik dan wel minder naar want vakantie.

Oh en ik zie Tesla-laders trouwens niet als iets wat bij een automerk hoort als ik laad, voor mij hetzelfde gevoel als ik bij FastNed, Shell, BP, Allego, Ionity, etc..laad. Voor mij telt alleen: ik kan daar laden.

• WBNL20
Zjanzjak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:10:
[...]

Wat bedoel je precies?
Als ik moet/wil snelladen dan laad ik in Nederland het liefst bij Tesla met mijn non-Tesla want goedkoopst.
Op vakantie in het buitenland ligt het er maar net aan of het uitkomt.
Soms is het daar dan ook het goedkoopst maar daar kijk ik dan wel minder naar want vakantie.

Oh en ik zie Tesla-laders trouwens niet als iets wat bij een automerk hoort als ik laad, voor mij hetzelfde gevoel als ik bij FastNed, Shell, BP, Allego, Ionity, etc..laad. Voor mij telt alleen: ik kan daar laden.
Ja zinsopbouw was misschien wat verwarrend. Maar bedoelde inderdaad waarom heeft Tesla bestaansrecht qua laden voor niet Tesla rijders (uitgaande dat prijs een v/d leidende factoren is)..

KwH is idd KwH even uitgaande dat plek en snelheid en gemak UI vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:14:
Ja zinsopbouw was misschien wat verwarrend. Maar bedoelde inderdaad waarom heeft Tesla bestaansrecht qua laden voor niet Tesla rijders (uitgaande dat prijs een v/d leidende factoren is)..

KwH is idd KwH even uitgaande dat plek en snelheid en gemak UI vergelijkbaar zijn.
Prijs vooral (in Nederland dan) en er eigenlijk vrijwel altijd plek is.

Maar het is ook weer niet zaligmakend voor mij, toen ik er nog niet kon laden ging ik net zo goed ergens anders heen. Uiteraard kijk ik eerst of het uitkomt qua route maar als dat niet het geval is ga ik net zo goed ergens anders snelladen. Als ik moet/wil snelladen.

Enige minpuntje is dat er soms best veel van die hele lelijke auto's staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Maar als je het over een abo hebt, kijk dan ook even naar een Ionity abo. Dan kom je onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit en je hoeft minder (ver) van de snelweg af. Ik geef toe, in Italië is Ionity niet voldoende dekkend maar ernaartoe wel.

• WBNL20
pmiddeld schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:17:
[...]

Maar als je het over een abo hebt, kijk dan ook even naar een Ionity abo. Dan kom je onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit en je hoeft minder (ver) van de snelweg af. Ik geef toe, in Italië is Ionity niet voldoende dekkend maar ernaartoe wel.
Heb een Tesla en heb voor de goedkope Tesla prijzen geen Tesla abo nodig (zie ook posts van een ander hier boven).

Zou wel interessant zijn als je bijvoorbeeld Ionity abo kunt delen ala Netfix en een pas en druppel krijgt / inlog onder familie kan delen

• WBNL20
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:06:
[...]

zie dat abo 39ct voor 12 euro per maand gaat.. nog steeds goedkoper dan fastned vgm.. maar het 6 euro abo kost 49 ct/ KwH. Of mis ik iets...?

https://ionity.eu/en/passport

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
pmiddeld schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:17:
[...]

Denk het niet ? https://ionity.eu/en/passport

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WBNL20 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:13:
[...]

zie dat abo 39ct voor 12 euro per maand gaat.. nog steeds goedkoper dan fastned vgm.. maar het 6 euro abo kost 49 ct/ KwH. Of mis ik iets...?

https://ionity.eu/en/passport
Je mist idd iets, gaat om de Mobilizepas via MyRenault. https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 23:46
Ik vind de dekking van Ionity nou niet echt briljant in de Zuid Holland (Rdam/Den Haag).
Dan kun als niet tesla rijder beter voor 100Euro per jaar een Tesla pas nemen.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
_birdie_ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:46:

Ik vind de dekking van Ionity nou niet echt briljant in de Zuid Holland (Rdam/Den Haag).
Alleen is er geen 'Tesla-pas', daar is een app voor. En wanneer je niet buiten die regio komt,
waarom dan DC/snel-laden?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 23:46
Peter-036 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:50:
[...]

Alleen is er geen 'Tesla-pas', daar is een app voor. En wanneer je niet buiten die regio komt,
waarom dan DC/snel-laden?
ik heb geen eigen lader met zonnepanelen (wat lastig met appartement) .. moet het met palen in de buurt doen (12 in omtrek 200m) en kom ook zeker buiten de regio (door heel Nederland). Je hebt wel gelijk ook dat ik hem hier kan volladen en dan die paar ionitys in de provincie niet nodig heb .. maar dan kies ik denk ik toch voor tesla-app met extra betaling boven de ionity.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:50
Deze week voor het eerst bij Tesla geladen in Meerkerk. Prijs was oké met 31 cent, maar mijn laadsnelheid bleef op 35 Kw steken. Een keer afgesloten en opnieuw ingeplugd. Hetzelfde verhaal. Slechts 35 Kw. Heeft iemand dezelfde ervaring.
Bij Fastned gaat ie moeiteloos naar 120 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Luisterzicht schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:47:
Deze week voor het eerst bij Tesla geladen in Meerkerk. Prijs was oké met 31 cent, maar mijn laadsnelheid bleef op 35 Kw steken. Een keer afgesloten en opnieuw ingeplugd. Hetzelfde verhaal. Slechts 35 Kw. Heeft iemand dezelfde ervaring.
Had ik afgelopen dinsdag in Weert met max 38kW of zoiets. Ben maar blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:02
[...]

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt in de Tesla app, maar heb je dan ook Spotify etc. erbij? want dan is het zeker een nobrainer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:03

djbarney

XBL: DeejayBarney

B-Force schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:10:
[...]

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt in de Tesla app, maar heb je dan ook Spotify etc. erbij? want dan is het zeker een nobrainer...
bij tesla word er onderscheid gemaakt tussen het tesla supercharging abbonement en tesla premium connectivity. premium connectivity kan je volgens mij niet afsluiten voor een non-tesla, en een tesla heeft dan weer geen supercharging abbonement nodig, dus zijn wat mij betreft echt 2 verschillende dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:29
Wat ik heb ooit eens heb begrepen is dat er dan een probleem is met de koeling van een van de units van het laadplein. Hij valt dan terug naar 100A , dus afhankelijk van de voltage in je batterij grofweg tussen de 34 en 38 kW. Ik heb dat met mijn Nissan Leaf ook af en toe meegemaakt op vakantie. De truuk is om een andere lader te kiezen uit een andere nummer reeks, dus sta je bij 6A, kies dan bij voorkeur een van een andere reeks, bijvoorbeeld 7A. In mijn ervaring laadde ik daarna wel meteen op 80~90 kW.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
Ik heb het in duitsland ook gehad een dikke week geleden. Bij Ionity direct 180kW, en op de terugweg bij dezelfde lader zelfs 250kW gehad.
Toen ik het probleem had heb ik nog 2 anderen aangesproken, en de ene had 35kW en een andere kreeg maar 65kW (maar weet niet of die al bijna vol zat).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:41:
[...]

Ik heb het in duitsland ook gehad een dikke week geleden. Bij Ionity direct 180kW, en op de terugweg bij dezelfde lader zelfs 250kW gehad.
Toen ik het probleem had heb ik nog 2 anderen aangesproken, en de ene had 35kW en een andere kreeg maar 65kW (maar weet niet of die al bijna vol zat).
Had ik deze zomer ook bij Ionity ergens in Frankrijk. De ene lader geraakte niet boven de 50kW, maar toen de plaats ernaast vrij kwam haalde ik daar netjes 120kW. De persoon die na mij op die ene plaats stond haalde ook niet meer dan 50kW. Heb hem aangesproken en hij is dan op mijn plaats komen laden als ik vertrok. :)

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 20:47
Volgens mij is de koeling van de charger dan defect, dan limit hij zichzelf op ongeveer 35kW. Heb dat een paar keer gehad in Noorwegen en Zweden afgelopen zomer. Even wisselen naar een andere met een andere nummerreeks en het probleem was weg.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Is inderdaad een soort safe mode van de Tesla SUC wanneer je 35 kW krijgt. Komt redelijk vaak voor, afkoppelen en bij een andere lader zetten is dan het devies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
Al een keer naar Italië geweest met onze Cupra Born wat zonder problemen ging en volgende week staat de volgende grote reis op de planning.

We gaan richting Calella in Spanje, deze keer met 2 racefietsen op de fietsendrager in verband met de IRONMAN daar. Eens kijken hoe dat gaat en wat voor invloed dat heeft op het verbruik. In ieder geval maar zorgen dat de fietsen zo goed mogelijk achter de auto verstopt zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 27-09-2024 13:10 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:55:
Is inderdaad een soort safe mode van de Tesla SUC wanneer je 35 kW krijgt. Komt redelijk vaak voor, afkoppelen en bij een andere lader zetten is dan het devies.
Het zou wel netjes zijn dat je dat op voorhand kan zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:20:

Het zou wel netjes zijn dat je dat op voorhand kan zien....
Wat ook wel netjes zou zijn is wanneer gebruikers zoiets even doorgeven, want dit soort storingen zal niet alleen voorkomen bij Tesla superchargers.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:24:
[...]

Wat ook wel netjes zou zijn is wanneer gebruikers zoiets even doorgeven, want dit soort storingen zal niet alleen voorkomen bij Tesla superchargers.
Ik denk dat Tesla dat makkelijker kan zien via hun data dan via een klantenmelding.
Ik wou het doorgeven (kreeg een soort van questionnaire), maar moest het juiste nummer van de stall in geven, en dat had ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:52
M@cer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:09:
Al een keer naar Italië geweest met onze Cupra Born wat zonder problemen ging en volgende week staat de volgende grote reis op de planning.

We gaan richting Calella in Spanje, deze keer met 2 racefietsen op de fietsendrager in verband met de IRONMAN daar. Eens kijken hoe dat gaat en wat voor invloed dat heeft op het verbruik. In ieder geval maar zorgen dat de fietsen zo goed mogelijk achter de auto verstopt zitten.
Op de klep? Born heeft geen haak toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:42
M@cer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:09:

Wees goed voorbereid in Spanje, daar is het nog niet zo voor elkaar als in Frankrijk bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
twowheeler schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:45:
[...]

Op de klep? Born heeft geen haak toch?
Vorige week erop laten zetten. Inmiddels kan het wel.
Loei123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:47:
[...]

Wees goed voorbereid in Spanje, daar is het nog niet zo voor elkaar als in Frankrijk bijvoorbeeld.
Ik kan in ieder geval laden bij het hotel voor 12 euro per sessie. Dus dat neemt het grootste probleem weg.

[ Voor 43% gewijzigd door M@cer op 27-09-2024 16:02 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Laatst online: 11-09 19:32
Net terug van 2 weken vakantie met de megane Etech naar Spanje.

Heenweg waren twee dagen naar Manresa, een kleinere stad in de buurt van Barcelona. Reis van 1570 km, daar we niet via Andorra wouden reizen wat extra km’s oplevert.
Weinig voorbereidingen gedaan qua laadplekken, wou kijken of de ingebouwde google maps goed werkt op langere afstanden.
Wel een extra (spaanse) laaddruppel en de blip en go voor comfortabel tol betalen. En ABRP, Shell recharge en ANWB app via telefoon en android auto als dit kosteloos beschikbaar is.
Reizen met laadpas van de zaak, dus tesla vermeden.

Heenweg was prima qua auto en reizen op zich, maar google maps viel wel een beetje door de mand:
  • Meerdere keren gaf google maps de suggestie voor een snellere route, wat vervolgens vele km’s op lokale wegen en dorpskernen opleverde. Na een paar keren deze suggestie genegeerd.
  • Qua laadplekken wil google maps nog wel eens een een wat afgelegen plek zonder toilet en andere gelegenheden gebruiken, terwijl een een prima plek op 10 km afstand naast direct naast de snelweg voorhanden is.
  • Google maps heeft oog de neiging erg voorzichtig te plannen, waardoor op deze langere afstand 1 a 2 extra laadstops doet in vergelijking met bijvoorbeeld ABRP.
  • 1 maal een laadpaal die stuk was (lokale laadpaal van de gemeente)
  • 1 maal een laadpaal die geen van de drie betaalmogelijkheden die ik bij me had (MTC van de baas en 2 laaddruppels) accepteerde
Ondanks deze kleine ongemakken een prima reis gehad en goed aangekomen.

Tijdens het verblijf in Manresa een half uur (100Kw/u+) laadpalen via google maps gezocht zonder echt resultaat. Daarna via de shell recharge app een 150 Kw/u laadpaal gevonden naast een burger king. Deze heb ik tijdens het verblijf in Manresa gebruikt.

Na een ruime week en wat ritjes in Catalonië de vervolgreis naar Torrijos, een dorpje op 20 minuten rijden van Toledo. Comfortabele rit van ruim 600km.
Door nu elke keer de voorgestelde laadstop van google maps te valideren en eventueel een alternatief van ABRP te gebruiken was dit een vrijwel perfecte rit. Altijd werkende laadpaal met toilet en andere gelegenheden.

In het hotel in Torrijos hadden we een 150 Kw/u laadpaal naast het hotel. Eerste keer kon ik deze niet aan de praat krijgen omdat het scherm uit leek te staan. ’s Avonds nog een keer geprobeerd met het scherm nu wel leesbaar vanwege verlichting van het scherm. Door de juiste combinatie van aansluiten en knoppen voor betalen te kennen kon ik vervolgens ook overdag zonder leesbaar scherm prima laden.

Na een weekje en vele ritjes in en rond Toledo weer tijd om naar huis te gaan. En terugreis van 1.900 km
Door opnieuw elke laadsuggestie van google maps te valideren een prima terugreis gehad.
Zo goed zelfs, dat we de terugreis zonder hotel hebben gedaan, wat met een elektrische auto prima te doen is.

Enigste ervaring die de vermelding waard is van de terugreis:
Een Ionity laadpaal laadde met max 40 kWh op een accua van minder dan 20%. Na loskoppelen en een naburige Ionity laadpaal aansluiten weer de gebruikelijke 100+ kWh.

Al met al een zeer fijne vakantie gehad waarbij de megane vrijwel nooit de beperkende factor was. Behoefte voor een pauze voor koffie, toilet, iets eten of de benen strekken was altijd eerder dan de actieradius.

Verre reis naar Spanje zonder tesla laadpunten gaat ook prima, dus dat was voor mij geen gemis.
Wel een suggestie om Endesa X laadpalen in Spanje links te laten liggen, tenzij je zeker bent dat jeeen pasje / druppel hebt die werkt bij Endesa X. Of bereid bent je paspoort nummer in de bijbehorende app in te vullen, wat ik niet van plan was.

Gemiddeld 19 kWh per 100 km gebruikt. Altijd maximum snelheid. Dus 130 (en soms 110 bij regen) in Frankrijk en 120 in Spanje.
En verbruik in de bergen lag met 17 kWh per 100 km wat lager door regeneren.
In de bergen met cruise control rijden is zeer comfortabel. Ik hoefde vrijwel niet te remmen bij het dalen, alleen af en toe voor het passeren van een vrachtwagen

[ Voor 7% gewijzigd door goofer_nieuw op 27-09-2024 17:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Ik dacht dat dit topic over lange ritten in Europa ging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
goofer_nieuw schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:13:

En verbruik in de bergen lag met 17 kWh per 100 km wat lager door regeneren.
Dat het verbruik in de bergen lager ligt dan wanneer je 110-130 rijdt komt in de eerste plaats omdat je snelheid veel lager ligt.

Als je dezelfde snelheid rijdt in de bergen (met 0 netto hoogtemeters natuurlijk) als op een plat stuk weg, zal je zuiniger rijden op het plat stuk dan in de bergen want je recupereert maar een deel van de extra energie die het bergop rijden kost, bij het dalen (en regenereren).

Maar goed, het toont wel aan dat het recupereren vrij efficiënt is. Laat ons zeggen dat, waar op een plat stuk aan 30-60km/uur misschien 12-13kWh/100km zou kosten, dat in de bergen (opnieuw, met 0 netto hoogtemeters) niet zoveel meer is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
Ligt aan de versie snellader... als het druk is verdeelt deze de stroom over de aangesloten auto's. Moet zeggen dat dergelijke versies er niet veel meer zijn en ook niet in NL naar mijn weten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
WBNL20 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:39:
[...]
Ligt aan de versie snellader... als het druk is verdeelt deze de stroom over de aangesloten auto's. Moet zeggen dat dergelijke versies er niet veel meer zijn en ook niet in NL naar mijn weten..
Dat hoeft niet, ook met niemand naast je kun je dit krijgen.
Zoals al eerder aangegeven, het is een soort noodloop van de supercharger als er iets niet in orde is, vermoedelijk de koeling of andere vorm van thermische begrenzing. 35kW is de typische waarde die je dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:40
WBNL20 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:39:
[...]
Grapje zeker? Er zijn tientallen V2 supercharger locaties die bij iedere paal netjes het vermogen verdelen als je aan dezelfde 150kW paal staat.
Maar goed, dat was hier ook helemaal niet relevant want het is dus een soort safe mode als de koeling stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pmiddeld schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:48:
[...]

Ik dacht dat dit topic over lange ritten in Europa ging ;)
Was er dan een gedeeltelijke Nexit? Heb ik gemist denk ik.

• WBNL20
JTHZZ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:46:
[...]

Grapje zeker? Er zijn tientallen V2 supercharger locaties die bij iedere paal netjes het vermogen verdelen als je aan dezelfde 150kW paal staat.
Maar goed, dat was hier ook helemaal niet relevant want het is dus een soort safe mode als de koeling stuk is.
Volgens mij zeggen we het zelfde, dus ik begrijp je grapje niet?

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:40
WBNL20 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:07:
[...]

Volgens mij zeggen we het zelfde, dus ik begrijp je grapje niet?
Dat je zegt dat die er in NL niet meer zouden zijn. Er zijn nog een heleboel V2 superchargers. Ik tel er zo al een stuk of 20 en dan heb ik ze nog niet allemaal gehad. Dat is bijna de helft van alle locaties.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 28-09-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Tommie12 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:20:
[...]

Was er dan een gedeeltelijke Nexit? Heb ik gemist denk ik.
Je weet vast wel wat ik bedoel. En "lange ritten in Zuid-Holland" is sowieso een contradictio in terminis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
Zjanzjak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:30:
[...]

Prijs vooral (in Nederland dan) en er eigenlijk vrijwel altijd plek is.

Maar het is ook weer niet zaligmakend voor mij, toen ik er nog niet kon laden ging ik net zo goed ergens anders heen. Uiteraard kijk ik eerst of het uitkomt qua route maar als dat niet het geval is ga ik net zo goed ergens anders snelladen. Als ik moet/wil snelladen.

Enige minpuntje is dat er soms best veel van die hele lelijke auto's staan.
Ja die Franse rotzooi, maar is Frans dus ook zo kapot, dus die zie je ook niet lang meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

dekoningterijk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:29:
Voor de Renault-rijders nog een tip: je kunt in de My Renault-app een laadpas van Mobilize (het e-merk van Renault) aanvragen. Daar kun je voor 4,99 per maand een abonnement afsluiten zodat je in Frankrijk voor 29 cent kunt laden bij Ionity. In veel andere landen 39 cent. (https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf).

Aardige deal volgens mij.
Kijk wel even goed naar de prijzen per land: https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf. Ik kom er net achter dat in Zweden Mobilize Intense SEK 5.38/kWh rekent terwijl ionity Passport Power SEK 3.50 is. Scheelt toch zo'n EUR .17/kWh dus, al hoewel een Power abonnement duurder is, heb je het er zo uit.(40 kWh of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorroZ
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-10-2024
goofer_nieuw schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:13:
• 1 maal een laadpaal die geen van de drie betaalmogelijkheden die ik bij me had (MTC van de baas en 2 laaddruppels) accepteerde
Sinds dit weekend rijd ik zakelijk de Skoda Enyaq Sportline 85 dus ik ben op het gebied van elektrisch rijden nog een enorme newbie.
Ik heb een internationale MTC laaddruppel. Nu zie ik dat jij dus ook een zakelijke MTC hebt maar daarnaast nog 2 laaddruppels.

Waarom is dat aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ZorroZ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Sinds dit weekend rijd ik zakelijk de Skoda Enyaq Sportline 85 dus ik ben op het gebied van elektrisch rijden nog een enorme newbie.
Ik heb een internationale MTC laaddruppel. Nu zie ik dat jij dus ook een zakelijke MTC hebt maar daarnaast nog 2 laaddruppels.

Gewoon als backup.
Ik heb privé nog kaarten van Shell, Plugsurfing en Chargefinder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:38
Wij zijn de afgelopen tijd naar Süd-Tirol/Alto Adige geweest, omgeving Bolzano en Merano. Over de reis niet veel toe te voegen, iedereen weet dat het inmiddels heel comfortabel is en geen enkel probleem om te laden. Wij hebben dit keer een Ionity-abonnement genomen.

In de omgeving waar we waren zijn nog weinig AC-laadpunten, maar DC laden was geen probleem. Het is niet moeilijk om een DC-lader in de buurt van een supermarkt te vinden, dan kan je even boodschappen doen en weer verder. Verder zijn er veel DC-laders bij stations van de gondels.

Veel laadpassen worden niet geaccepteerd. Ik heb er negen, bij de meeste palen werd meer dan de helft geweigerd. De tips zijn:
Meest geaccepteerde laadpas: Electroverse
Goedkoopste laadmogelijkheid: Nextcharge (app)

De prijzen zijn erg hoog. DC laden: 85-95 ct/kWh, AC laden ~ 60 ct/ kWh. Voor vakanties geen probleem, maar als de diesel € 1,60 kost en een kWh gemiddeld 90 ct, dan is de business case voor elektrisch rijden voor de locals zonder thuislaadpunt wel erg slecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Laatst online: 11-09 19:32
ZorroZ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Goede vraag!

Inderdaad als backup. Was eerste keer voor mij zo een lange rit naar en in Spanje.

Achteraf de 2 druppels niet gebruikt, heb alles met MTC kaart kunnen doen.

Toch zou ik wel aanraden iig 1 druppel/kaart al backup te hebben.
Mijn MTC kaart ging stuk precies toen ik weer thuis was, toch nog 1x druppel gebruikt om auto te kunnen laden. Nu nieuwe MTC kaart ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:16
Nova163 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:03:
Wij zijn de afgelopen tijd naar Süd-Tirol/Alto Adige geweest, omgeving Bolzano en Merano. Over de reis niet veel toe te voegen, iedereen weet dat het inmiddels heel comfortabel is en geen enkel probleem om te laden. Wij hebben dit keer een Ionity-abonnement genomen.

In de omgeving waar we waren zijn nog weinig AC-laadpunten, maar DC laden was geen probleem. Het is niet moeilijk om een DC-lader in de buurt van een supermarkt te vinden, dan kan je even boodschappen doen en weer verder. Verder zijn er veel DC-laders bij stations van de gondels.

Veel laadpassen worden niet geaccepteerd. Ik heb er negen, bij de meeste palen werd meer dan de helft geweigerd. De tips zijn:
Meest geaccepteerde laadpas: Electroverse
Goedkoopste laadmogelijkheid: Nextcharge (app)

De prijzen zijn erg hoog. DC laden: 85-95 ct/kWh, AC laden ~ 60 ct/ kWh. Voor vakanties geen probleem, maar als de diesel € 1,60 kost en een kWh gemiddeld 90 ct, dan is de business case voor elektrisch rijden voor de locals zonder thuislaadpunt wel erg slecht...
Ik heb bij Kostner in Vahrn hpc geladen met Freshmile, tarief 0,30/0,30. Nextcharge kost hier 0,72.
Freshmile is ook fijn op het netwerk van Free-to-X.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Iemand ervaringen met Corsica ? Ik las alleen @vdws hiernaartoe is geweest. Zijn er al meer Tweakers die deze reis hebben gemaakt? Het lijkt een fantastisch eiland om te toeren met de onze Kia E Niro

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:21

Harrie van Til

Doe maar blauw

Possible schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:33:
Iemand ervaringen met Corsica ? Ik las alleen @vdws hiernaartoe is geweest. Zijn er al meer Tweakers die deze reis hebben gemaakt? Het lijkt een fantastisch eiland om te toeren met de onze Kia E Niro
YouTube: Korsika Urlaub mit dem E Auto Kia EV6! Bonifacio Palombaggia Tamaric...
YouTube: Korsika Urlaub mit dem Kia EV6! Nordküste Calvi Corte Le Scandola Pr...

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorroZ
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-10-2024
goofer_nieuw schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Goede vraag!

Inderdaad als backup. Was eerste keer voor mij zo een lange rit naar en in Spanje.

Achteraf de 2 druppels niet gebruikt, heb alles met MTC kaart kunnen doen.

Toch zou ik wel aanraden iig 1 druppel/kaart al backup te hebben.
Mijn MTC kaart ging stuk precies toen ik weer thuis was, toch nog 1x druppel gebruikt om auto te kunnen laden. Nu nieuwe MTC kaart ontvangen.
Dank, goofer_nieuw & Tommie12.

Intussen heb ik 2 back-up kaarten aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:21:
[...]

Ok dat is mooi, maar dit staat in hun Faq. Sie können den EWE Go Ladetarif auch aus dem Ausland (SEPA-Länder) bestellen. Sofern Sie eine EWE Go Ladekarte dazu bestellen wollen, kann der Versand jedoch nur innerhalb Deutschlands erfolgen.
vandaag de EWE go ladekarte ontvangen, in Nederland dus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Keirtje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Die heb je nu ook nodig want vandaag is er een storing bij laden met de app, zag ik.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:51
Reisverslag Veluwe - Valencia - Sevilla - Madrid

Auto - Polestar 2 Long Range Single Motor 82kwh
Max laadsnelheid - 205kw
Eerdere ervaring lange reizen: 1x in juni naar Pula in Kroatie

Afgelopen vrijdag ben ik ‘s nachts rond 04:00 vertrokken naar onze tussenstop in Frankrijk bij Clermont Ferrant (tesla charger) en +- 900km rijden.

Wat ik van vorige keer geleerd heb: je kunt je rit zo goed mogelijk plannen…. Maar het loopt nooit volgens plan dus ik rijd mijn accu vaak tot 20% en dan ga ik kijken waar ik moet laden. En oowja! Al die laadpassen… ik heb nu mijn MTC laaddruppel mee, mn tesla app en een anwb pas. That’s it.

Stop 1: Vanaf de veluwe gereden naar Aire de Phalempin Quest gereden. Geladen bij Engie. ‘S nachts kan je lekker doorrijden (135) alleen er stond gigantisch veel wind en had hem tegen dus het verbruik was 20.9 per 100 km. Ook deze Engie paal pakte niet de pieken die ik normaal kreeg waardoor het laden ongeveer 10 minuten langer duurde. Wel prima voorzieningen overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYH7UygttoWwSieJGOWlQ9z0ODQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp3J07BNsOTLEmnPEv6gDfch.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzDZV9oE8g_m4GZWKhT_Dn0B0Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqbYAxUAbvkzPK5R1SFXhgoh.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 2: aire de vemars Quest - Fastned
De blaas van mijn vriendin zat vol en die wilde voor de ring voor parijs deze nog even geleegd hebben. En als ik stop en kan laden… dan doe ik dat. Dus hier geplast en gauw weer doorgegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f3hSv-b5MWwq75ovwtKj0VtnUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypyNpePkxUHSdJeiyaw1BdiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_48MrObackyiLxQzwwZQc5EEeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T16yB2dbqZe2ihAdgXlcNVYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 3: total energies - Orleans Saran.
Prima stop. Goede faciliteiten en goede laadsnelheden. Hier hebben we geluncht met de bolletjes en beleg die we in de koelbox altijd meenemen. Stop van +- 30 minuten en hierna lekker door. Ik had helaas geen foto maar de stop zag er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDKu3gh5GnrtmtYQkbniO79CuEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbrgAmjIQw2xHmkd5M9y25Jh.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 4: Ionity - Montmarault
Ik haalde het echt NET wel, net niet naar mijn eindbestemming en moest de auto nog even aanprikken voor 5 minuutjes. Helaas moest je voor deze stop van de tolweg af. Vind ik in frankrijk toch een nadeel. Wat ik wel mooi vond is dat ze speciaal een plek voor aanhangers hebben gemaakt. Daar kunnen veel laadplaatsen nog wat van leren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3DQOi3teeCJo8KgXOVN3bAchcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMTEWIw57Uoqizd5odLnEVg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5-E5DE_WH3jzQO7hAL1ok8wJZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fq0XqqT8c1iBgBe6L6U3IUm.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 5: Tesla supercharger Clermont Ferrant
Ik probeer als ik stop altijd een hotel te kiezen naast een Tesla supercharger zodat je de volgende dag weer snel verder kan. Echter zag ik later in de recenties dat specifiek hier er vaak maar lage laadsnelheden worden gehaald en daar had ik ook last van. Ik haalde maar 35kw op een lege accu. Dus heb hem aan de overkant van de straat geparkeerd waar door engie 300kw palen stonden en die deden het perfect. Volladen tot 100% en op naar morgen! We kwamen aan om 14:00 en achteraf had ik mijn tussenstop last minute willen plannen want dan was ik nog 2 uurtjes verder gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CDfIcvlW2CbzrKrPsFH-9gCvSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NteR96tHlCDTXp8c1Eyd5c4C.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een lekkere eerste dag en de auto doet het perfect!

Dag 2, stop 1 - Tesla Supercharger Beziers
Supermooie snelweg vanaf Clermont Ferrant naar het zuiden met als hoogtepunt de brug bij Milau. Bij aankomst in Beziers stond er giga veel wind. Palen werken in tegenstelling tot de recensies op en top. Wij hebben ons vermaakt door rond te banjeren in de Decathlon die hier om de hoek is en er was ook een kraampje waar je een pannenkoek kon halen. Daar zeg ik geen nee tegen. Wat ik wel cool vond is dat hier een tesla met daktent stond. Je ziet het steeds meer maar ik vond dat echt wel gaaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHvppAt-pl2KRFJDKNsQgY40CNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrBIF0CmPJxumPzc3NPaRXId.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhE0VmzJEFvI0f6kq_azbYzN8rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPLNbtgThPHu7Wvqln8GV4ey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KJE4LP0sajg-vBREti1OeY2fx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTqL81lX9VUUOXozAtbGuFVY.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 2, stop 2 - la roca village - Tesla Supercharger
De grens van Spanje over! Onze eerste keer in Spanje en wat ons gelijk opviel… zoveel tankstations aan de snelweg maar barweinig laders erbij. Tesla superchargers staan ook niet 1,2,3 langs de weg… bijvoorbeeld deze stop… bij een Outlet center, maar ik moet zeggen… dit vond ik eigenlijk wel supervet. We hebben hier gewoon 30/40 minuten lekker rondgelopen en gewinkeld. Toen we terugkwamen was de auto alweer voor 90% vol en heb me geen moment verveeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbJXdz99Gs__d97FtFDV2Jovo-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYbW3x52M6QIH7THoh9wHgkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7R4IUYgTwETIzG9OwSgrVtkQds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxsWoqgUs7e5T3Tn6NMLjeQp.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 2, stop 3 - Tesla Supercharger - Castellon
Deze stop wilden we maken om niet helemaal leeg aan te komen in Valencia. Er stonden heel veel V4 laadpalen maar ook deze keer niet 1,2,3 langs de snelweg. Hiervoor moest je ook 3km parallel rijden. De auto op de achtergrond is ook een nederlander. Super grappig. Je ziet echt heel weinig elektrische auto’s rijden en als ze elektrisch zijn is het 49 van de 50 keer een tesla. Het leuke van spanje is wel dat bij zo een stop altijd een dorpscafé zit waar een cappucino (echt lekkere) dan ook maar 1,60 kost. Toen deze op was was de auto weer voor 70% vol en ben ik met 54% aangekomen in valencia. Hier de auto geparkeerd in de garage en 3 dagen genoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV58HuaFFEcmcAqBu1s5gJ32ljY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xeq2qfHlOF7cjDr8tJaWlMEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJqecsEceTyixpeHRzw0JHmueW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tjNDLkdqgvdH4mqXsRLdXXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vR6X5JJxNv6j2BXPv_B7_P2cjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4aW4Gj9OP02Ql5yRPFnmRPL.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een fijne 2e dag, waarbij het verbruik net onder de 20 kwh per 100km lag. Ik ben goed door Spanje heen gekomen maar merk dat ik geneigd ben om van Tesla punt naar Tesla punt te rijden omdat je echt nog niet bij elke tankstation een paal van 300kw hebt staan.

Terwijl ik dit typ zit ik al in Sevilla. Dat verslag volgt nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 16:58
Keirtje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Sjiek! Heb je 'm al gebruikt? Ik heb 'm vandaag ook ontvangen (in Nederland) maar ik zie geen mogelijkheid om de pas aan de app of account te koppelen. Of moet je eerst een keer geladen hebben met de pas? Kan er weinig van vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:16
bart155 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Sjiek! Heb je 'm al gebruikt? Ik heb 'm vandaag ook ontvangen (in Nederland) maar ik zie geen mogelijkheid om de pas aan de app of account te koppelen. Of moet je eerst een keer geladen hebben met de pas? Kan er weinig van vinden...
In de app bij EWE Go Charging Tariff > Charging Card

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
bart155 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

De kaart is al aan je account gekoppeld, je hoeft verder niets te doen.
Ga deze periode niet naar Duitsland dus zal pas later dit jaar pas gaan gebruiken. Eerst nog even naar Parijs, via Fastnet netwerk denk ik, kan met de pas van leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 16:58
HansAuutB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Aha, ik zie ‘m! Thanks! 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:38
HansAuutB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Als je hem nu aan wil vragen staat er dat ie alleen naar DE verstuurd wordt, heb toch doorgeklikt, ben benieuwd of ie ooit aankomt.
Ga komend jaar minimaal 3x naar Oostenrijk dus is een mooie om erbij te hebben naast MyRenault voor Ionity zolang het duurt en Tesla als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
db I Delirium schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Als je hem nu aan wil vragen staat er dat ie alleen naar DE verstuurd wordt, heb toch doorgeklikt, ben benieuwd of ie ooit aankomt.
Dat ie alleen binnen D verzonden wordt stond er altijd al, althans sinds ik hier onlangs melding maakte van de aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:31
Mijn laadpas van EWE Go is in ieder geval nooit aangekomen en automatisch geblokkeerd. Je zal echt een doorstuur adres moeten gebruiken hiervoor in Duitsland.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Met het risico dat dit niet helemaal het juiste topic is, maar wie heeft er al eens een elektrische auto gehuurd?
Er staat een reisje naar Noorwegen in de planning naar een adres zonder eigen lader.
-wie weet of je ook een granny charger meekrijgt?
-krijg je ook een laadpas mee?
-moet je (zoals bij fossiel) de auto ook weer volgeladen inleveren of hoe werkt dat?

Heb nog niets geboekt dus vroeg me af of hier in z'n algemeenheid iets over te zeggen valt.

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 04-10-2024 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
@ASW1 Is dat niet handiger om aan het verhuurbedrijf te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
jongetje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:15:
@ASW1 Is dat niet handiger om aan het verhuurbedrijf te vragen?
Ik was niet van plan om ze allemaal te gaan bellen, vroeg me meer af of hier in het algemeen iets over te zeggen valt.
Heb nog niets geboekt en kan dus nog kiezen tussen ice en bev.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
ASW1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:00:
Met het risico dat dit niet helemaal het juiste topic is, maar wie heeft er al eens een elektrische auto gehuurd?
Er staat een reisje naar Noorwegen in de planning naar een adres zonder eigen lader.
-wie weet of je ook een granny charger meekrijgt?
-krijg je ook een laadpas mee?
-moet je (zoals bij fossiel) de auto ook weer volgeladen inleveren of hoe werkt dat?

Heb nog niets geboekt dus vroeg me af of hier in z'n algemeenheid iets over te zeggen valt.
Ik heb me er een hele poos geleden eens in verdiept, edoch niet gehuurd maar toch mijn bevindingen;
- voor zover ik weet soms wel een granny charger mee, soms niet, altijd wel een 'normale' kabel
- ja, meestal 1 laadpas, zou alleen niet weten welke, en bij sommige bedrijven moet je er om vragen
- de bedrijven waar ik gekeken had vroegen volgens mij om 80% volle accu

Wat me nog meer opviel, hoe langer je huurt hoe significant 'goedkoper' het wordt.

Hier in het topic ook een paar die een wagen gehuurd hadden;
busscherski schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:52:
Net terug van een rondrit door Spanje met een bij Hertz gehuurde Polestar 2 (78 kWh / 170 kW).
Hiervoor nog nooit in een EV gereden.
1760 km gereden (meer geluk dan wijsheid, 1800 km was inbegrepen in de huurprijs, als je daar overheen komt is het relatief duur bij Hertz met 0.25 euro / km).

De accucapaciteit was denk ik relatief ruim, heb dus nergens trager dan de snelheidslimiet gereden.

Gebruikte apps:
- Iberdrola. Bevat denk ik alleen de laadpalen van Iberdrola zelf, maar dat zijn er best veel en staan allemaal aan de openbare weg. Essentieel voor 11 kW laden voor een goede prijs (15 ct en 20 ct per kWh heb ik meegemaakt maar het is ook wel eens duurder geweest) Ook 2x aan een 50 kW DC lader gestaan voor 45 ct per kWh. In totaal 50.23 euro besteed aan opladen via deze app. En zoals veel besproken, om als buitenlander een account aan te maken moet je ze even bellen of mailen, dan zijn ze erg behulpzaam.
- Tesla. Pas wel op, niet alle superchargers zijn beschikbaar voor niet Tesla's. Opgeladen voor rond 50 ct per kWh. De Polestar liet zich meer dan 10 minuten laden met een vermogen net iets boven 150 kW, daarna zakte het terug. In totaal 81.93 euro besteed bij Tesla. Achteraf was het goedkoper geweest om een lidmaatschap voor niet Tesla's te nemen voor 12.99 euro. Dan was ik zo`n 59,- + 12.99 = 72 euro kwijt geweest. Maarja, ik wist niet hoevaak ik op straat zou laden.
- Electromaps. 1x gebruikt in een parkeergarage waar we toch al waren. 17.6 kWh geladen voor 7.2 euro. 41ct per kWh is duur voor een 11 kW laadpaal, maar het kost geen tijd. Mogelijk kon je hier goedkoper laden met een andere laadapp maar ik heb me er niet in verdiept, Iberdrola had deze paal in ieder geval niet.
- Ook nog een keer 'gratis' in een parkeergarage geladen met een Schuko laadpaal (nee geen energie gestolen). Volgens mij ging dat met zo`n 2.3 kW. (parkeerkosten waren uit mijn hoofd 1.50 euro per uur dus dat maakt soort van 65 ct / kWh incl parkeren, dus niet langer 'gratis' laten laden dan dat we toch al in dat stadje wilden zijn).

We kregen de auto met 89% acculading, en hebben met 80% ingeleverd. (bij Hertz kun je de auto zonder meerkosten inleveren met 75% of indien je de auto met minder dan 75% gekregen hebt dan moet de accu bij inleveren minstens gelijk zijn aan het niveau waarmee je het hebt opgehaald). edit: ik begreep dat je voor 40 euro extra de auto ook met minstens 10% of 20% kunt inleveren, hoe dat precies zit weet ik niet.

In totaal dus voor 139.36 euro geladen. Dat was 7.9 ct per km.

Bijvoorbeeld een qua afmetingen vergelijkbare Peugeot 3008 zou denk ik zo`n 8 liter per 100 km verbruiken, (lanzaam op bergweggetjes en 125 km/h op snelwegen). Dat is zo`n 140 liter benzine = 250 euro.
Omdat de Polestar 2 bij Hertz in de aanbieding was, was de huurprijs zo`n 50 euro lager dan die van een Peugeot 3008

Of een qua huurprijs vergelijkbare Seat Leon zo`n 6 liter per 100 km. = 105 liter = 187 euro. (maar die had ik niet gekozen, wil elke vakantie een andere auto)

Maar goed, voor het geld hoef je het op vakantie denk ik niet te doen, het kost ook altijd nog een beetje tijd. Ik vond het vooral leuk om te oefenen met het laden (valt wel mee), en met een beetje vlotte auto te rijden.

Alleen bij het gratis Schuko laden was het druk, daar was het vol toen we ingeplugt waren. Verder nauwelijks andere auto's zien opladen, behalve bij de Supercharger in Madrid Alcobendas en in Benavente, daar waren zo`n 25% van de laadplekken in gebruik.

@kevertje1977

edit: oja alleen op de parkeerplaats van Hertz een andere Polestar 2 zien staan. Verder niet 1 gezien. En de Spanjaarden die ik sprak hadden er ook nog nooit van gehoord. Wel een aantal Tesla's, MG's en Lynk & Co gezien, ook buiten de Superchargers om.
TCMR schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:09:
Wij zijn eind vorig jaar zomer, op de valreep nog even kort door Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje wezen crossen, maar niet met onze eigen EV. We zijn met de trein naar Avignon gereisd, en vanaf daar verder een gehuurde VW ID.3. Met het stukje metro in Parijs, waren we dus lekker "full-electric" bezig.

Ondanks dat we in nogal afgelegen gebieden rondtoerden, was laden geen enkel moment een probleem. Zelfs op onze favoriete municipal camping in de Provence mochten we met de granny aan de paal bij ons tentje, mits daar niemand anders was ingeplugd, en we niet meer dan 6A zouden trekken. Ik geloof dat de granny bij de ID.3 max 5A deed, dus dat was geen probleem, en inmiddels was het overal al behoorlijk uitgestorven, dus we zaten alleen aan de paal. Vast tarief voor stroom per nacht: € 2,45 8)

In het sjieke hotel in Barcelona werd de auto door het personeel in de parkeergarage gezet. Je moest even zeggen wanneer je 'm weer nodig had, en dan zetten ze 'm 's ochtends weer voor je neer. Met 100% acculading. Top!

Een paar keer DC geladen langs de snelweg. Daar kwamen we een stel Franse meiden tegen met een gehuurde e-208 die hadden bedacht dat die kabel die bij de auto zat waarschijnlijk ook wel nodig was bij DC-laden...

[Afbeelding]

Best leuk bedacht, alleen gebeurde er niks... ;)

Ik heb even de koene ridder in nood mogen spelen. Best vreemd dat de verhuurder niet wat uitleg geeft over hoe het zit met AC en DC laden. Maar ja, eigenlijk natuurlijk ook best suf dat je dit moet weten. Dat is dan wel weer mooi aan de NACS (waar je dan weer maar 1-fase AC op kunt laden...).

Ik heb tijdens deze trip ook geleerd dat bovenop een DC-laadstation het blijkbaar een fijn temperatuurtje om te wonen is:

[Afbeelding]
Diederik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:49:
De afgelopen 2,5 week ben ik in Schotland op reis geweest met vrouw en bagage.

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto. Wel even getwijfeld omdat het opladen in Schotland zo zijn uitdagingen heeft, maar we rijden al bijna 5 jaar elektrisch en hebben behoorlijk wat ervaring, en na het lezen van wat ervaringen in dit topic de knoop doorgehakt met in het achterhoofd dat je altijd nog benzine kan gaan rijden als het tegenvalt.

Voorbereiding:

Wise account aanmaken
Chargeplace Schotland account aanmaken
Pas aanvragen en laten bezorgen bij het eerste hotel
Mijn vrouw heeft de route gemaakt en Zapmap gebruikt in combinatie met reviews op Google
Ik heb de Podpoint app alvast geïnstalleerd

Tussen aanmaken van Wise account en start vakantie kreeg ik melding dat ik een andere betaalmethode moest instellen bij Charge Place Schotland, hier heb ik nu mijn creditcard kunnen koppelen, ik denk dat je nu kan registreren zonder Wise account maar in de FAQ staat nog dat je dit account wel nodig hebt.

We hebben 1416 mijl gereden, Newcastle - Edinburg - Black Ilse - Isle of Sky - Loch Lomond - Glasgow - Islay - Oban - Melrose - Newcastle

Uitgangspunt voor ons is: laden als je slaapt zodat je geen tijd verliest bij snelladers.

We hebben overal laadpunten kunnen vinden en de aanwezigheid van laadpunten is absoluut geen probleem.

Roaming
Is iets waar ze nog niet veel voor geregeld lijken te hebben, voorbeeld: ik stond aan een paal van Swarco maar kon daar mijn Chargeplace Schotland RFID niet gebruiken terwijl de facturen voor Chargeplace Schotland van Swarco komen.

Overstay penalties
zijn op heel veel locaties van toepassing met name openbare parkeerplaatsen in het centrum en dat maakt het echt uitdagend om een beetje betaalbaar je auto op te laden, soms mag je maar 45 minuten aangesloten zijn, soms 2 uur of 3 uur. En dat is zowel voor CCS al AC laden het geval. Boetes lopen uiteen van eenmalig 20 of 30 pond tot 1 pond per minuut.

Defecten
Veel palen werken niet of gedeeltelijk, daarom altijd reviews checken.

Apps
Het bereik in Schotland is niet altijd even goed, dat is uitdagend als je apps nodig hebt om te laden.

Kosten
Stroomkosten zijn aan de hoge kant 50-70 pence per kWh is vrij normaal uitschieters van 85 pence ben ik ook tegengekomen.

Algemeen
De Polestar heeft een grote accu (78kWh) en daardoor een groot bereik, dat maakt elektrisch rijden in Schotland goed te doen. Verder is het best wel een gedoe met apps en pasjes maar wij hebben geen laadstress gehad door goede planning.
Succes, benieuwd naar je verhalen!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor wie via de Ardennen naar het zuiden wil is er goed nieuws, Ionity in Baraque de Fraiture is sinds vandaag operationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
En meteen ook 12 laadpalen erbij. Samen met de 8 palen van FastNed maakt dat toch behoorlijk wat capaciteit voor de komende paar jaar.

Al komen er hopelijk wat meer laadlocaties bij op de route tussen Liège en Luxemburg. Is daar voor mijn gevoel toch een gebrek aan alternatieven voor snellaad locaties en dus te grote afstanden tussen de snellaad locaties. Met het oog op de verdere elektrificatie van het wagenpark volstaat het denk ik niet om maar meer laadpalen bij Baraque de Fraiture te blijven plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
PeterZ(on) schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:20:
Voor wie via de Ardennen naar het zuiden wil is er goed nieuws, Ionity in Baraque de Fraiture is sinds vandaag operationeel.
Net te laat 😞 vorige week voor te veel geld geladen bij Fastned op deze locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:42
Myquandro schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:35:
En meteen ook 12 laadpalen erbij. Samen met de 8 palen van FastNed maakt dat toch behoorlijk wat capaciteit voor de komende paar jaar.

Al komen er hopelijk wat meer laadlocaties bij op de route tussen Liège en Luxemburg. Is daar voor mijn gevoel toch een gebrek aan alternatieven voor snellaad locaties en dus te grote afstanden tussen de snellaad locaties. Met het oog op de verdere elektrificatie van het wagenpark volstaat het denk ik niet om maar meer laadpalen bij Baraque de Fraiture te blijven plaatsen.
Klopt… maar dat is/was op benzine vergelijkbaar hopeloos.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Stefannn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Luik - Luxemburg komt wel goed met Remouchamps, Baraque Fraiture en Arlon. Brussel - Luxemburg is lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Ik had ook liever ervoor en erna een laadlocatie gezien, dan nu vlak naast elkaar. Maar meer laders zijn er daar toch wel nodig, want toen ik vanmiddag zag dat Ionity operationeel was met maar 1 lader daar, was bij Fastned alles bezet. Maar uitbreiding komt er aan, Tesla komt in Bastogne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Hoezo? Daar vlak bij in Manhay heb je een groot benzinestation en horecauitspanning, je moet alleen even van de weg af (100m of zoiets). Overigens kun je daar ook nog laden, als die het doet.

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 04-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Al komen er hopelijk wat meer laadlocaties bij op de route tussen Liège en Luxemburg.
Waarom vergeet iedereen de Tesla Supercharger bij Remouchamps? Heel even de snelweg af (dat moet voor Bak Frituur ook), en dan zit je bij een luxe hotel heerlijke koffie te drinken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Net voor de grens bij Tesla Maastricht zuid laden en dan Belgie helemaal overslaan is mijn tactiek.
Terugweg een van de Ionity's bij Metz pakken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:51
Rit 2!

Een aantal dagen heb ik een post gemaakt over mijn rit van de veluwe naar Valencia. Na hier 3 dagen te hebben overnacht zijn we doorgereden naar Sevilla. Een mooie trip van 600km waar je echt het binnenland van Spanje ontdekt.

We reden met 54% weg uit de parkeergarage van Valencia en had op ABRP gekeken dat de eerste stop bij een Tesla Supercharger in Canada Juncosa zou zijn. Hier zou ik echter volgens de boardcomputer met 0% aankomen. We waren net Valencia uit en langs de snelwegen zijn dan weinig snelladers meer te vinden. Behalve een Iberdrola in samenwerking met Porsche. Alleen de paal van Porsche werkte niet, en konden we maar max met 50kw laden. Even 15% erbij en door. (Als je daarop wacht duur het echt lang).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SNn4ieH4snXbSzgTTBOXIuS6so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63uEcEwby3BLDJDy4mlPajew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3smXonY0X6zqwD6pEyKJJzMulU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nL00FuMO5PfAV8cYD99s72IE.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals in de vorige post aangegeven ben ik in Spanje toch geneigd om van Tesla Suc naar Tesla suc te rijden omdat ze een betrouwbaar netwerk hebben en altijd genoeg palen. Hier in Spanje vind je ook nog wel andere palen maar dan staat er er vaak maar 1tje van.

Eenmaal aangekomen op de Tesla Suc locatie met 15% aangeplugt. Van de 12 stalls waren er 8 aan het laden maar ik kreeg niet meer dan 67kw uit de paal. De spanjaarden om mij heen begrepen het niet maar vond het echt heel erg lang duren. Overigens merk ik wel dat echt 99% elektrisxhe auto van Tesla is en echt een paar andere merken. Ook veelal zakenlui die er in rijden en niet mensen op sneakers zoals ik haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seEDi5OB6vg5bwTkrJUMP8JoF6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8bxRsZGZYpNdxWN3MCiekGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ism45G9vmvuFvimPtWke_xKW720=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9q72vaqNSB02zXuCDMp7vXgY.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk ben ik na een plaspauze maar doorgereden omdat het met 67kw gewoon echt niet opschiet. Zoekend naar een andere lader kwamen we 30km verder een BP puls tegen van 300kw maar er waren maar 2 stalls. We zijn toch maar gaan rijden.

Onderweg zagen we dat er 1 stall in gebruik was genomen en dan gaat toch de irritatie opspelen, het zal toch niet dat die andere nu voor je neus weggekaapt wordt en je nog langer moet gaan wachten….

Letterlijk 50m voordat we er waten plugt iemand zijn auto in de andere stall en we baalden letterlijk als een stekker. Nu snap ik waar die woordspeling vandaan komt. Ik reed er naartoe en vroeg hoelang de andere lader nog moest, en hij zei… ga maar… ik ben al wel klaar. Daar was ik echt super blij mee want eindelijk hadden we een paal die maximale snelheid kon laden. Omdat er een burgerking bij zat en het inmiddels al 14:00 was hebben we even gelunched en de auto tot 80% volgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfdPmNQndLt5YlJivc0r1ccabyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmzjITMRK1ohjE8g8zFc6yk7.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna lekker 125 cruise control door het binnenland van Spanje. Je komt echt geen reet tegen. Snap niet dat mensen hier kunnen leven. Verlaten tankstations en restaurants staan er allemaal. Volgende stop was Ionity met niks er omheen. 35 graden alsnog zonder schaduwplek. Dat was wel even afzien. Ik had met 70% genoeg om de volgende stop in Sevilla te halen zodat we de auto nog vol konden gooien voordat we sevilla in reden. Ik heb dus tot 70% geladen en weg was ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azeZdncJ9U0bERBqfjAvBHnVelE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WWuq1GOVfsHyZn3AQVhHu4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is trouwens wel een hele goede tip. Als je google automotive hebt…. Voer je volgende stop alvast in en dan rekent hij uit met hoeveel procent je aankomt. Soms staat er dan: -10% en dat loopt op totdat je 5-10% hebt. Dat is best accuraat naar mijn idee.

We vonden het best vervelend dat we met 54% zijn weggereden uit Valencia en in de ochtend toch problemen hadden met trage laadstations dus besloten om in Sevilla de auto bij een goede spot nog vol te gooien. Dit was bij een Outlet Store, en ik had het idee om hem tot 80% vol te gooien maar waren lekker aan t shoppen en toen we terug kwamen was hij al 90%. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb0WO7ffokDjkrv26qIiKprqMRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVSxgArAtWJfiIfQ0XlG0bZd.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben in Sevilla uiteindelijk de auto met 88% geparkeerd zodat we onze volgende route naar Madrid makkelijk kunnen beginnen zonder tijdverlies.

Opvallendheden: weinig echte snelladers langs de snelweg. 50kw vind ik echt traag.
Mijn MTC badge heeft nog nooit geweigerd. Ook niet bij Iberdrola waar ik in dit forum wel slechte verhalen over hoor.

Het was een prima rit. Alleen vol aankomen of een lader op plaats van bestemming is aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
dreamscape schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Waarom vergeet iedereen de Tesla Supercharger bij Remouchamps? Heel even de snelweg af (dat moet voor Bak Frituur ook), en dan zit je bij een luxe hotel heerlijke koffie te drinken.
Ik was die Tesla supercharger niet vergeten, maar is in mijn ogen nog niet voldoende er zou naar mijn mening minstens elke 20 tot 30km een snellaad locatie moeten zijn. En in Nederland heb je dat op dit route wel. Komend vanaf Eindhoven heb je:
Maarheeze (Total Energies en FastNed)
Weert Noord (Tesla)
Weert Roevenpeel (FastNed)
Ellerbrug (FastNed)
Born (FastNed)
Urmond (Tesla)
Beek (FastNed)
Eijsden (FastNed)
Dat is over een afstand van 92 km en dus met gemiddeld ongeveer elke 10km een snellader.

Vervolgens heb je bij Liège een aantal laadplekken voor snelladen, maar dan ontstaat er toch een vrij leeg gebied. Dan heb je:
Aywaille / Remouchamps (Tesla)
Vielsalm / Baraque de Fraiture (FastNed en IONITY)
Arlon (Tesla)
En als je wil zou je de TotalEnergies bij Bastogne nog mee kunnen rekenen, maar dat doe ik niet omdat die te weinig laadpalen heeft.
Dan heb je het over de afstand van Liège tot de grens met Luxembourg over 144km met 3 laadlocaties. Dat is 4x zo grote afstand tussen snelladers als dat stuk in Nederland. En dat is ook lager dan het vervolg in Luxembourg en France. Op het stuk tot aan de Péage bij Gye gaat het over 154km met 8 snellaad locaties.

Als ze dit stuk in België willen verbeteren dan zouden ze bijvoorbeeld bij Bastogne, Léglise en Habay-la-Neuve snellaadstations moeten openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myquandro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Ik was die Tesla supercharger niet vergeten, maar is in mijn ogen nog niet voldoende er zou naar mijn mening minstens elke 20 tot 30km een snellaad locatie moeten zijn. En in Nederland heb je dat op dit route wel. Komend vanaf Eindhoven heb je:
Maarheeze (Total Energies en FastNed)
Weert Noord (Tesla)
Weert Roevenpeel (FastNed)
Ellerbrug (FastNed)
Born (FastNed)
Urmond (Tesla)
Beek (FastNed)
Eijsden (FastNed)
Dat is over een afstand van 92 km en dus met gemiddeld ongeveer elke 10km een snellader.

Vervolgens heb je bij Liège een aantal laadplekken voor snelladen, maar dan ontstaat er toch een vrij leeg gebied. Dan heb je:
Aywaille / Remouchamps (Tesla)
Vielsalm / Baraque de Fraiture (FastNed en IONITY)
Arlon (Tesla)
En als je wil zou je de TotalEnergies bij Bastogne nog mee kunnen rekenen, maar dat doe ik niet omdat die te weinig laadpalen heeft.
Dan heb je het over de afstand van Liège tot de grens met Luxembourg over 144km met 3 laadlocaties. Dat is 4x zo grote afstand tussen snelladers als dat stuk in Nederland. En dat is ook lager dan het vervolg in Luxembourg en France. Op het stuk tot aan de Péage bij Gye gaat het over 154km met 8 snellaad locaties.

Als ze dit stuk in België willen verbeteren dan zouden ze bijvoorbeeld bij Bastogne, Léglise en Habay-la-Neuve snellaadstations moeten openen.
Bastogne is toch gepland dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
O, dat had ik nog niet meegekregen. Wie gaat daar bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myquandro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:32:
Tesla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Myquandro schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:32:
Vind dit een superhandig kaartje aangaande wat er in de planning staat van Tesla;
https://supercharge.info/map

Maar uiteraard ook voor andere zaken te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Zal dan waarschijnlijk ook meteen een groot aantal palen worden. Ik heb idee dat Tesla altijd wel minstens 10 palen plaatst en zelfs vaak genoeg 20 tot 30 palen heeft op een locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zjanzjak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

[...]

Vind dit een superhandig kaartje aangaande wat er in de planning staat van Tesla;
https://supercharge.info/map

Maar uiteraard ook voor andere zaken te gebruiken.
Wat maf, ik zie hierop een supercharger in Chelmsford, Engeland die niet op de kaart van Tesla staat.
Op streetview/google maps zie ik hem wel gewoon.
Iemand daar een verklaring voor?

Ben namelijk al een tijdje op zoek naar een redelijk geprijsde snellader in Chelmsford en had geen idee dat er een SUC was omdat deze niet op de kaart staat. Is vast niet open voor niet-tesla's vermoed ik. Zijn ook maar 8 stalls bij een dealer, misschien niet de bedoeling dat het te druk wordt daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlyK-vMynkVcwD6Oca66xMND_dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFd87FWybYEJXMVskPdx0HO0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
ASW1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:20:
Is vast niet open voor niet-tesla's vermoed ik.
Dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Als ik op de kaart van tesla zoek naar alle SUC's, dus ook die alleen voor tesla's open zijn, staat hij er niet op, zie screenshot hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Als ik op de kaart van tesla zoek naar alle SUC's, dus ook die alleen voor tesla's open zijn, staat hij er niet op, zie screenshot hierboven.
Staat denk ik off-line, dus zie je hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Staat denk ik off-line, dus zie je hem niet.
Wat betekent off-line in deze context dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

[...]

In de app zie ik 'm wel.
(Ik heb een Tesla, dus geen idee wat je te zien krijgt in de app als je geen Tesla hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
gvg schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

In de app zie ik 'm wel.
(Ik heb een Tesla, dus geen idee wat je te zien krijgt in de app als je geen Tesla hebt.)
Ik zie hem niet en heb geen Tesla. Is v.z.v. ik kan zien ook niet open voor non-Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Sja, dat weet ik ook niet maar:
gvg schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:46:

In de app zie ik 'm wel.
Hij is dus gewoon NIET open voor non Tesla's, alleen voor Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

dreamscape schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Idd, goede koffie. Moet je alleen wel Frans spreken. wel vriendelijk personeel overigens

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
peerke 1960 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Idd, goede koffie. Moet je alleen wel Frans spreken. wel vriendelijk personeel overigens
Je kan je natuurlijk afvragen of iemand die in Franstalig gebied geen koffie kan bestellen wel naar zo'n gebied zou moeten gaan. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
PeterZ(on) schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Je kan je natuurlijk afvragen of iemand die in Franstalig gebied geen koffie kan bestellen wel naar zo'n gebied zou moeten gaan. ;)
Wat doen al die toeristen dan in Nederland zonder Nederlands te spreken??
Daar passen wij als Nederlanders ons toch ook aan door Engels te spreken, of Duits, of Frans, of wat de betreffende persoon dan ook voor talen spreekt.

[ Voor 8% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 07-10-2024 09:30 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.